Kamux - Kannattavuusparannusta metsästämässä (Osa 1)

-Onko jonkinmoinen hallituksen esitys olemassa dieselveron poistosta?

2 tykkäystä

Yli 30 000 euroa maksavien autojen kysyntä kiihtyy:

Yli 30 000 euroa maksavien autojen kysyntä kiihtyy – listat näyttävät, miten kaikkein eniten myytyjen mallien myynti murenee | Kauppalehti.

Valitettavasti maksumuurin takana ja en pääse lukemaan itsekään. Otsikon perusteella on relevantti artikkeli Kamuxin kannalta.

Voisiko joku referoida artikkelin?

2 tykkäystä

Ei tietääkseni, mutta vaalien alla politiikot esittelvät mielipiteitään. Tässä yksi:

Sähköautojen verot nousevat

ja tähän ulkomaiden tuontiin liittyen Kauppalehdessä oli juttua(maksumuuri)

Lainauksia:

"Sähköiset voimalinjat ovat tänä vuonna vallanneet vauhdilla suomalaista vaihtoautomarkkinaa. Voimasuhteet säilyvät vielä polttomoottoreiden eduksi, mutta tällä hetkellä markkinaosuuksiaan kasvattavat ladattavat hybridit ja täyssähköautot.

Ilmiön ehkä kirkkain esimerkki kuluvan vuoden osalta on Tesla. Tesla-merkkisten vaihtoautojen kauppa ponnahti 173 prosentilla ylöspäin viime vuoteen verrattuna."

“Amerikkalainen sähköautonvalmistaja kehitti lähes puhtaalta pöydältä yli 5 000 auton myyntisaaliin. Erityisesti Teslan Model 3 -mallit menivät vaihtoautoketjuissa kuin kuumille kiville.”

“Vaihtoautoliikkeet hakivat vähän käytettyjä Model 3 -malleja kissojen ja koirien kanssa pitkin Eurooppaa. Silti kysyntä ylitti ajoittain tarjonnan.”

" Nettiauton liiketoimintapäällikkö Erno Kalalahti arvioi, että kyse on muustakin kuin pelkän energiakriisin aiheuttamista pakkoliikkeistä.

”Nämä markkinahäiriöt hieman estävät näkemästä metsää puilta. Uskon, että sähköiset autot tulevat väkisinkin valtavirraksi melko pian”, hän sanoo."

4 tykkäystä

Olen huomannut, että aiemmin Kamuxilla oli aiemmin erästä 60ke nurkille hinnoiteltua hybridiä 3-5kpl hyllyssä ja nyt ko. mallia ei ole yhtään. Olisivatko tietoisesti vähentäneet riskisempi (kalliimpia) autoja pois halleista? Kamux haku näyttää löytävän 91 / 5243 autoa olevan hinnaltaan yli 60ke, joten ei taida rajoittua pariin malliin.

Siellä on mahoton määrä erilaisia taulukoita.
Lähinnä johtuu siitä, että kauppa siirtyy kokoajan enemmän ladattaviin- ja täyssähköautoihin, jotka ovat hinnaltaan kalliimpia.
Joten siihen suuntaan valikoiman kehitys tulisi suunnata, ei varmaan yllätä Kamuxiakaan.

1 tykkäys

Kamux Plus-palvelu

Kamux Plus-palvelusta on täällä toisinaan pohdintaa ja vaikuttaa, että välillä siitä on vääriä käsityksiä. Yritin kaivella tietoa tähän yhdeksi kokonaisuudeksi sekä laskeskella joitain vertailulukuja.

Vuosikertomuksessa Kamux Plus selitetään näin:
"Kamux tarjoaa asiakkailleen lakisääteisen myyjänvirhevastuun lisäksi erillistä myyjän vastuuta laajentavaa Kamux Plus -tuotetta, joka tarkoittaa laajennettua myyjän korvausvastuuta. Kamux korjaa ennalta määritellyt viat, jotka havaitaan 12 kuukauden kuluessa auton ostamisesta tai ostamisen jälkeen ajettuun 25 000/15 000 ajokilometriin mennessä, sen mukaan kumpi ehdoista täyttyy ensin. "

Kyseessä on yhtiön omat tuote eikä sitä tarjoa kolmas osapuoli, joskin vuosikertomuksessa lukee myös näin: "Huolto-, korjaus- ja puhdistustyöt teetetään paikallisilla kumppaneilla, jolloin ei synny turhia ajoja. "

Nettisivuilla tuotetta myydän näin:

Ruotsissa näin:

Kamux julkaisee Kamux Plussan liikevaihdon kvartaaleittain sekä huolto- ja korjauskulut vuosikertomuksessa. Keräilin ko. dataa exceliin. Pahoittelut suuresta määrästä numeroita. En jaksanut alkaa vääntämään kuvaajia.

Jos jotain johtopäätöksiä voisi tehdä, niin Kamux Plussasta saatu liikevaihtoa myytyä autoa kohtaan (tämä on laskettu vain Suomessa ja Ruotsissa myytyjen autojen osalta, koska Saksassa ei myydä Kamux Plus-tuotetta) on kasvussa, joskin palvelun liikevaihdon kasvu on jäänyt koko konsernin liikevaihdon kasvusta. Tässä on syytä huomata, että osa Kamux Plus-liikevaihdosta tuloutuu varmaankin vasta myöhemmin myynnin jälkeen osana rahoituspalvelua, koska sekin on mahdollista. Vastaavasti huolto- ja korjauskulut myytyä autoa kohti eivät ole kasvaneet.

Lopuksi vielä pienet lyncheilyt :smiley:

Tämä menee jonkin verran ketjun aiheen ohi. Siksi laitoin osaksi tätä viestiä, joten voit lopettaa lukemisen, jos asia ei muuten kiinnosta.

Terveisiä siis Halifaxista! Majoituksen vieressä näytti olevan autokauppa, joten päätin aamukävelyllä ennen päivän lätkäpelejä käydä tutustumassa Kanadan markkinaan. Tavoitteena oli selvittää, josko täältä olisi löydettävissä erilaisia liiketoimintamalleja, mitä Euroopassa on tullut vastaan. Lyhyt vastaus: Eipä juurikaan.

Tässä muutama kommentti ja huomio kuitenkin.

Kaikki autot olivat ulkona. Kysyin onko parkkis ollut joskus enemmänkin täynnä, niin myönsivät, että heillä on vaikeuksia saada käytettyjä autoja. Uusia perusmallisia autoja saa suht helposti, mutta erikoisvarusteisissa on 12-16kk jono komponenttipulasta johtuen. Myyjä kertoi, että USAhan menee autoja. Selitti dollarikurssista sekä Meksikossa valmistetuista autoista, mutta tämä dynamiikka ei aivan uponnut tai jäänyt muistiin.

Myyjät toimivat yrittäjämallilla ja saavat 20-25% komission. Dynamiikka tuntui olevan sama kuin Kamuxilla, eli hyvät tekee hyvin rahaa ja huonot huonosti. Kilapilua eri kauppiaiden välillä ei juurikaan ole.

Täälläkin suurin osa katteesta tulee lisäpalveluista, jotka tulee kolmannen osapuolen kautta. Kuten tarkkasilmäisimmät kuvasta näkee, siinä tarjotaan 3,49% rahoitusta. Siihen kuitenkin tulee vielä päälle Prime-korko, joten oikea korko on jossain 8-9% tienoilla.

Tällä ketjulla on 19 liikettä noin tunnin ajomatkan säteellä. Hekin siirtelevät autoja, mutta vain tällä alueella. Liikkeet ovat merkkikohtaisia, mutta kaikkia autoja ostellaan ja siirrellään oikeisiin kohteisiin. Tämä herra oli aika ihmeissään, kun kerroin Kamuxin mallista tarvittaessa roudata autoja ympäri Suomea. Ymmärsi kyllä, kun kerroin, että näin pienenkin kylän ihmisillä on isompi valikoima. Ehkä jotain kehitettävää heille siis. :smiley:

Kanadassa ei ilmeisesti ole lakisääteistä takuuta. Tällä firmalla on oma sertifikaatti, jolla lupaavat 6kk/ 15tkm takuun. Lisäksi voi ostaa pitempiaikaisia. Näillä oli omat huoltopalvelut.


Lisäys: Asiakkaista 50% ostaa lisätakuun eli luku on paljon suurempi kuin Suomessa.

Tarkoitus oli kysellä vielä hinnoista, mutta tässä kohtaa pirttiin astui maksavan näköinen asiakas, joten minun vuoroni loppui.

Lisäys 2: Unohtui kysyä kuinka moni ottaa rahoituksen. Pitänee käydä huomenna uusi aamukävely, jos ei tänään jälkipelit ylly aivan hurjiksi.

94 tykkäystä

Sisäpiiritieto, tulosvaroitus: Kamux laskee vuoden 2022 näkymiään

Kamux Oyj, Sisäpiiritieto, 30.12.2022 klo 11.00

Sisäpiiritieto, tulosvaroitus: Kamux laskee vuoden 2022 näkymiään

Kamux laskee vuoden 2022 liikevaihto- ja liikevoittonäkymiään neljännellä vuosineljänneksellä merkittävästi odotettua heikommin sujuneen myynnin ja heikomman automyynnin katteen vuoksi.

Näkymien päivityksen perusteet

Kamuxin käytettyjen autojen kysyntä supistui neljännellä vuosineljänneksellä odotettua merkittävästi voimakkaammin kaikissa toimintamaissa. Kysynnän supistumisen taustalla on Ukrainan sodasta ja sen aiheuttamista vaikutuksista, kuten energiakriisistä, johtuva kuluttajien luottamuksen heikkeneminen. Lisäksi Kamuxin automyynnin kate oli odotuksia merkittävästi heikompi johtuen heikosta kysynnästä ja toimenpiteistä varaston muuttamiseksi kysyntää vastaavaksi.

Uudet näkymät vuodelle 2022:

Vuonna 2022 Kamux odottaa liikevaihdon olevan yli 950 miljoonaa euroa. Yhtiö arvioi oikaistun liikevoiton olevan noin 16-20 miljoonaa euroa.

Aiemmat näkymät vuodelle 2022:

Vuonna 2022 Kamux odottaa liikevaihdon olevan yli 1 000 miljoonaa euroa ja oikaistun liikevoiton olevan noin 23−26 miljoonaa euroa.

Lisätietoja:
Toimitusjohtaja Juha Kalliokoski, puh. 040 185 8633
Talousjohtaja Marko Lehtonen, puh. 050 575 2006

59 tykkäystä

Kuka uskoo, että tämä selvisi vasta vuoden viimeisenä arkipäivänä? :rofl:

122 tykkäystä

Eikö näitä tulosvaroituksia voisi antaa, kun markkinat ovat kiinni :smiley:

14 tykkäystä

En tiedä taas itkeäkö vai nauraa. Vuoden viimeisenä arkipäivänä huomataan, että jäädään ennusteista? Nyt ymmärrän miksi se edellinen negari tuli 10 min ennen kvartaalirapsaa. Johdolla ei taida olla edes sinne päin näkymää myynnin tilasta ja kehittymisestä vaan raportointi laahaa pahasti jäljessä. Tai sitten eivät vaan halua antaa negareita ja toivovat, että tilanne maagisesti korjautuu ja odottavat viimeiseen mahdolliseen hetkeen ilman että joutuvat syytteeseen.

65 tykkäystä

Ja osake lähti kairaamaan maata kohti. Nyt heiluu siinä alle 4,54 euroa osake, joten sellainen -11% taulussa. Päätin nyt kuitenkin ostaa opportunistisesti 1050 kpl salkkuun happanemaan vaikka kyllähän tuo tulospudotus prosenteissa oli kova vaikka samaan aikaan SAKA painaa ennätyspäiviä myynnissä ja toisaalta vähän tympäisee tämä Kamuxin touhu laittaa negari ulos kvartaalin vikana arkipäivänä :disappointed_relieved:

Ehkäpä pitkässä juoksussa, kun kuluttajien luottamus vahvistuu ja varasto saadaan paremmin vastaamaan kysyntää tämä alkaa poikia jotain.

8 tykkäystä

Ei mitenkään mieto negari kun liikevaihtoennusteestakin lähti vielä 50 miljoonaa, huhhuh.

23 tykkäystä

Ding ding ding. Nojoo, olihan tämä monella muullakin foorumilaisella vahvasti näkyvissä. Negari on kyllä paljon suurempi kuin itse odotin, se myönnettäköön. Hirveä vuosi.

Saka tehnyt huippuloppuvuoden, kuten yllä puhuttu ja Kamuxilla mennyt umpisurkeasti. Alkaa se pitkän ajan kasvutarinakin näyttämään vähintäänkin kyseenalaiselta. Saka taitaa viedä Kamuxia nyt joka asteella.

29 tykkäystä

Jälkimmäinen vaikuttaa todennäköiseltä ja on sijoittajan näkökulmasta vaarallinen tilanne. Firman johto siis suomeksi sanottuna uskoo, toivoo ja valehtelee niin kauan kuin mahdollista, jotta ei tarvitse myöntää olevansa väärässä.

Luottamus Kamuxia kohtaan nolla tästä lähtien.

41 tykkäystä

Taivas varjele mikä megari. Ellen muista omiani, niin Kalliokoski on monasti julistanut Kamuxin olevan data-analytiikan edelläkävijä ja myynnin tilannekuva saadaan koostettua lähes reaaliaikaisena päivän viiveellä johdon tueksi.

Nyt se taas nähtiin, miten asia käytännössä on.

55 tykkäystä

Tämä on kyllä toden totta ihmellistä. Liikevaihtotavoitteessa aiempi ohjeistus oli, että liikevaihto on yli 1000 miljoonaa ja oikaistu liikevoitto 23-26 miljoonaa.

Ainakin tuo liikevaihdon selkeä alittuminen (uusi ohjeistus: yli 950 miljoonaa) olisi pitänyt nähdä selvästi aiemmin. Jos arvioisi, että kaupantekopäiviä olisi n. 300 kpl vuodessa, 1000 miljoonan liikevaihto on viivoitinmatikalla 3,33 me per päivä. En tiedä miten symmetrisesti myynti kehittyy, mutta voisi ajatella että tämä alittumisen on pitänyt olla johdon tiedossa jo selvästi aiemmin. Tai sitten johtoa on syytä hiillostaa siitä, että eikö heidän järjestelmät mahdollista riittävän reaaliaikaista raportointia.

Epäilen samaa kuin @Odetus että ei haluta antaa negaria vasta kun on aivan pakko. On todella naurettavaa tiedonantopolitiikkaa ja se varmasti näkyy myös kurssissa.

7 tykkäystä

Ikävä negari etenkin oikaistun liikevoitonkin osalta. Oman näkemykseni mukaan myös tämä negari oli jo hinnoiteltu osakkeeseen ja vielä ikävämpikin negari.

Kannattaa kuitenkin jälleen muistaa pitkän aikavälin kasvuträkki, liikevaihto edelleen 50-kertaistunut 15 vuoden aikana, kannattavuus toki heikentynyt ainakin osittain olosuhteidenkin vuoksi.
Vuoden tai parin hikka tässä ei tarinaa muuta.

22 tykkäystä

No tätä minäkin ihmetten. Kamuxin dataan perustuvaa kauppaa hehkutettiin vielä hetki sitten niin, että korvat punotti. Saas nähdä minkälaisen meriselityksen Kalliokosti antaa tällä kertaa. Jos vika on raportoinnissa, niin talousjohtaja sietäisi saada kenkää.

11 tykkäystä

Pitäisköhän Kalliokosken tarkistaa näkönsä. Jos joka ilta tarkistaa myynnin, niin saa silmät aika pahasti harittaa jos huomaa nyt 50 miltsiä kadonneen kuin tuhka tuuleen.

Eihän FIVA näistä ikinä rankaise, mutta kyllä näistä Kamuxin jatkuvista sähläilyistä pitäisi jo periaatteen vuoksi joku tutkinta käynnistää.

59 tykkäystä

Selitykset on kyllä sarjassamme luokattomia, ottaen huomioon millä tavalla sitä omaa talousohjausta, varastonhallintaa ym on aiemmin kehuttu. Nyt käytännössä tunnustetaan, että ollaan ihan sokeita tilanteessa, jossa kysyntä ei kasva tasaisesti totuttuun malliin. Ja Ukrainan sota selityksenä 10kk sen alkamisen jälkeen. Hohhoijaa.

Negari on sen verran iso, että olisi pitänyt olla nähtävissä ja tiedotettavisda jo aikaa sitten, jos kerran ollaan muka ”pulssilla”. Liikevaihdon jääminen yli 50M ei varmasti tapahtunut nyt välipäivinä.

Taidan tästä lähin pysyä kaukana perinteisistä aloista, joissa toimarit kehuu talousohjaustaan (kröhöm Lehto).

30 tykkäystä