Alokas haastattelee

10. JUHA KINNUNEN

Juhassa on jotain samaa kuin “Suomen luotettavimmaksi mieheksi” luonnehditussa Arvi Lindissä. (Arvi Lind – Wikipedia), eikö? Hänestä tulee ensimmäisenä mieleen rauhallisuus, luotettavuus, tietämys ja ammattitaito.

Juha on mielestäni maltillinen ja hyvin tarkka sekä perusteellinen analyytikko, jonka kokemus ja osaaminen näkyy selvästi esimerkiksi analyyseissä ja haastatteluissa. Hänen materiaalejaan luettuaan ei jää pahemmin kysymyksiä, mutta niistä saa usein paljon sellaista irti, mitä voi itse pohtia ja työstää vielä omassa päässään. Herra Kinnunen olisi myös erinomainen toimittaja, sillä hän on taitava haastattelemaan mm. toimitusjohtajia, koska hän saa paljon haastateltavista irti tarkoilla kysymyksillään, jolloin usein haastateltava voi paljastaa ehkä jopa enemmän, mitä oli tarkoitus. Juhan ei tarvitse haastatellessa roastaa tai turhaan kovistella, vaan asiallisuudella ja fiksuilla + ehkä hieman ovelilla kysymyksillä hän saa homman hoidettua erinomaisesti.

Sijoittaminen on ollut ja on syystäkin todella kova juttu suomalaisillekin, mutta kuitenkaan Suomen telkkarissa ei ole mitään sijoitusaiheista ohjelmaa, jos sellainen joskus tulee, niin siinä pitäisi olla ehdottomasti pääosassa asiantunteva Kinnunen (+ karismaattinen sekä esiintymistaitoinem Vepu). Enkä nyt puhu Exit-tyyppisestä ohjelmasta (Exit (televisiosarja) – Wikipedia, vaan ihan asiaohjelmasta. :smiley:

Juha vastasi kysymyksiini jo 15.11.2022, eli yli pari viikkoa sitten, joten jotain pieniä muutoksia on voinut tapahtua tämän jälkeen esim. omistuksissa jne. En siis tiedä, onko mitään tapahtunut, mutta voihan olla, että Juha on myynyt vanhat omistukset pois ja ostanut tilalle vain Hyzonia sekä kryptoja. :upside_down_face:

image

1. Kerro kolmellakymmenellä sanalla, kuka sinä olet.

Mitä tämmöiseen osaa vastata…

  • Ammatillisesti: Inderesin perustajia, analyytikko, sijoittaja ja yrittäjä.
  • Yksityiselämässä: pienen pojan isä ja avopuoliso.
  • Koulutukseltani: tuotantotalouden diplomi-insinööri.
  • (Olemattomalla) vapaa-ajallani: oman elämäni rokkistara tai huippuluokan penkkiurheilija.

2. Kerro kolme asiaa, mitä foorumilaiset eivät sinusta tiedä.

Vaikea sanoa, mitä minusta yleisesti tiedetään. En ole koskaan tuonut itseäni varsinaisesti esille, mutta jos minun juttuja on seurannut, niin onhan siellä henkilökohtaisiakin asioita vilahdellut. Mutta näillä mennään:

  1. Minusta piti tulla nuorena Sotkamon Jymyn superpesispelaaja. Ei tullut, mutta tuli seuran osakas, mistä olen myös erittäin ylpeä.
  2. Nuoruudessani olin pesäpallotuomari parhaimmillaan superpesistasolla. Jostain syystä olen hakeutunut vapaaehtoisesti tehtäviin, joissa tietää joutuvansa vit*****n kohteeksi.
  3. Harrastin lyhyen aikaa laskuvarjohyppyä, joka oli kuitenkin liian tylsää.

3. Mitä kiinnostuksen kohteita ja harrastuksia sinulla on? Mitään sijoittamiseen liittyvää ei saa sanoa.

Olen aina ollut kiinnostunut urheilusta ja musiikista. Pesäpallo on tietysti ykköslaji, mutta jalkapalloa olen seurannut aktiivisesti 2000-luvun vaihteesta asti. Suosikkijoukkue on Liverpool, koska Sami Hyypiä. Asuessani Lontoossa futis oli hyvä tapa tutustua paikalliseen väestään hämyisissä sporttipubeissa. Muutenkin olen kyllä seurannut huippu-urheilua erittäin laajasti, joskin nykyään TV:n ääressä tulee vietettyä paljon vähemmän aikaan. Katson kuitenkin edelleen valtaosan Jymyn ja Liverpoolin peleistä.

Musiikin puolella olen aina kuunnellut sujuvasti, ja aiemmin minut olisi voinut useinkin tavata keikoilla tai festareilla. Nyt on sitten ollut vähän hiljaisempaa. Kohta taitaa tulla viisi vuotta täyteen siitä, kun aloin opettelemaan kitaran soittamista. Soitan edelleen, mutta arjen aikatauluapaineiden takia pääasiassa akustista kitaraa meidän pikku-ukkelille. Jostain syystä perhe arvostaa enemmän rauhallista akustista rallattelua kuin raskaita rokkiriffejä :man_shrugging: Jospa niidenkin aika vielä tulisi.

Luen myös erittäin paljon, nykyään kylläkin valtaosin äänikirjoja. Aiemmin ne olivat sijoituskirjoja tai muuta tiukkaa faktaa esimerkiksi taloudesta, mutta jossain vaiheessa tuntui, että kaikki hyvät oli jo luettu - tai kirjoista ei tuntunut enää löytyvän uusia ajatuksia, vaan vanhan toistoa. Nuorempana en yleensäkään lukenut mitään fiktiivistä, vaan aina mukana oli kulma itsensä ja tietämyksensä kehittämisestä. Nykyään kuuntelen kuitenkin pääosin ”dekkareita”, jotka vievät ajatukset kokonaan pois arkielämästä. Aivoni ovat siis hiljalleen muuttumassa pullamössöksi.

4. Millainen on tavallinen arkipäiväsi?

Tässä työssä päivät onneksi vaihtelee, muuten voisi alkaa vuodet painamaan enemmänkin. Nykyään ”arki” riippuu paljon siitä, olenko kotona Sotkamossa vai töissä Helsingissä. Mutta tavallinen arkipäivä Sotkamossa voisi olla jotain tämmöistä:

  • Herätys noin klo 6:00-6:30. Ajoituksesta päättää pikku-ukkeli, itse nukkuisin mielelläni pidempään.
  • Aamupuuhia perheen kanssa noin 7:30 asti, jos mitään akuuttia ei ole.
  • Alakertaan ”toimistolla” katsomaan uutisvirtaa ennen klo 8:00. Tuolloin pitää olla koneen ääressä, koska voi tulla tiedotteita / uutisia ja sitä kautta uutiskommentteja aamukatsaukseen.
  • Töitä lounaaseen asti. Aamupäivällä pyrin tekemään enemmän aivojumppaa vaativia tehtäviä, kun mieli on vielä virkeä ja kykenevä haastavampiin tehtäviin.
  • Lounas ja lisää töitä. Iltapäivällä teen usein enemmän hajanaisia tehtäviä, katson markkinoiden kehitystä, juttelen enemmän kollegojen kanssa puhelimessa / Slackissä. Välillä menee paljonkin aikaa puhelimessa tai Teamsissa. Riippuu hirveästi, mitä milloinkin tapahtuu. Tätä kirjoitan luonnollisesti iltapäivällä (ja loppuun iltamyöhällä).
  • Yleensä klo 16-17 olen lopetan ”aktiivisen” työpäivän, ja käyn ukkelin kanssa kärrylenkillä (hänen unisyklien pohjalta). Siinä on hyvää aikaa olla puhelimessa tai kuunnella äänikirjaa samalla, kun saa myös ruho paljon kaipaamansa liikettä.
  • ”Laatuaikaa” perheen kanssa 18-20. Sivussa markkinoiden seuraamista, jenkkiuutisvirtaa, mahdollisia tutkimuksien lukemista ja tietysti Foorumin ihmettelemistä. Tässä työssä on hyvä olla vähän varuillaan koko ajan, kun yllättäviä uutisia voi tulla illallakin ja aamulla pitäisi olla kommentit valmiina. Yleensä illat ovat kuitenkin rauhallisia.
  • Noin klo 20 pikku-ukkeli nukahtaa, minkä jälkeen vanhemmat nauttivat ”omasta ajasta” noin tunnin ennen kuin simahtavat itsekin. Yleensä otetaan iltapalaa ja katsotaan telkkaria, erittäin keskiluokkaista lapsiperhearkea. Aikaisemmin oma rytmini oli, että menin nukkumaan jenkkien sulkeutumisen aikoihin ja kurkkasin vielä loppuun, tapahtuiko siellä mitään mielenkiintoista. Ei onnistu enää.

Helsingissä on sitten eri meininki, yleensä teen töitä kellon ympäri ja hengailen mielelläni meidän toimistolla. Yritän silloin myös tavata mahdollisimman paljon yhtiöitä, niin en ole vain ääni puhelimessa. Vaikka päivät ovat pitkiä niin yleensä ne ovat rentoja ja mukavia.

5. Miten kuvailisit lyhyesti itseäsi sijoittajana?

Tätä kysytään paljon, muttei minulla ole hyvää vastausta. En tykkää laittaa itseäni mihinkään lokeroon sijoittajana.

Olen lähtenyt Buffettin koulukunnasta, jossa ostetaan laatua kohtuulliseen hintaan. Osakesalkkuni runko muodostuu mielestäni laadukkaista kasvuyhtiöistä, jotka luovat jatkuvasti minulle omistaja-arvoa. Näissä yhtiöissä ajattelen itseäni ensisijaisesti omistajana, en sijoittajana. En silti ole rajoittanut sijoituksiani vain ”laatuyhtiöihin” tai muuhun vastaavaan, vaan pyrin kuitenkin pitämään jalat liikkeessä ja oppimaan koko ajan uutta. Salkussa on mielestäni hyvä olla sekoitus erilaisia profiileja käänneyhtiöistä arvomörnijöihin. Salkun ytimen ulkopuolella kokeilen uutta, mikä menee välillä täysin pieleen. Aina siitä oppii kuitenkin.

Varallisuuden karttuessa tyylini on muuttunut puolustusvoittoisemmaksi. Tiedän myös, miten vaikeaa tulevaisuutta on ennustaa, minkä takia en menestykseni olla riippuvainen yksittäisestä faktorista kuten vaikkapa kasvu. Haluan osakesalkun, joka pärjää kohtuullisesti lähes kaikissa ympäristöissä. Se tarkoittaa, että haluan salkkuun erilaisia yhtiöitä erilaisilla ajureilla. Tänä vuonna on tullut turpaan kuitenkin, mutta sellaista se välillä on.

6. Voisitko lyhyesti kertoa, että millainen sijoitushistoria sinulla on?

Aloitin sijoittamisen teknokuplassa kuten varmaan puoli miljoonaa muutakin suomalaista. Teknorahastot nousivat pystysuoraan, joten mikäpä siinä olisi voinut mennä pieleen. Helppoa rahaa kuten vuonna 2020. Ensimmäinen osake taisi olla Basware noihin aikoihin tehdyssä annissa. Legendaarista. Onneksi rahaa oli vähän hävittäväksi, niin eipä tuossa suurta tuhoa tullut.

Aloittaessani sijoittamisen en tiennyt käytännössä mitään, mutta nuorena sitä aina luulee tietävänsä. Kukaan ei ole koskaan niin fiksu kuin ylioppilaspäivänään. Olin kuitenkin ollut pitkään kiinnostunut taloudesta ja yrittäjyydestä, joten olin lukenut mm. tehokkaista markkinoista ja muuta sellaista höpöhöpöä. Kun kupla puhkesi, päätin lähteä selvittämään tätä osakemarkkinoiden mysteeriä. Sillä tiellä ollaan edelleen.

Markkinoilla olen ollut noista ajoista asti. Muistaakseni vuonna 2004 tein ensimmäiset analyysit, jotka joku muukin luki. Finanssikriisin jälkimainingeissa vuonna 2009 perustettiin sitten Inderes. Vaikka silloin luulin olevani jo fiksu ja kokenut, siitä se oppimiskäyrä vasta lähti kunnolla ylöspäin. Asiat ovat erilaisia, kun elää ja hengittää markkinoita.

7. Mitkä ovat yksittäiset tärkeimmät asiat, mistä analyytikon työstäsi on apua sijoitustoiminnassasi? Eikö teidän kaupankäyntirajoitukset ole niin tiukkoja, että ne rajoittavat tuottojasi melkoisesti, joten eikö sinun kannattaisi vaihtaa työpaikkaa ja tahkota suurempia sijoitustuottoja?

7.1. Analyytikon työstä on älyttömästi apua sijoituskohteiden tutkimiseen, osakemarkkinoiden ymmärtämiseen ja yleisesti sijoittamiseen. En itse oikein usko erityiseen lahjakkuuteen, vaan harjoitteluun ja kovaan työhön. Uskon siis Malcolm Gladwellin Outliers -kirjan ajatukseen siitä, että kun panostat 10 000 tuntia johonkin asiaan, sinusta tulee siinä erinomainen. Laskin itse, että tämä tuli minulla analyytikon hommassa suunnilleen neljän vuoden kohdalla (50 tuntia viikossa ja 50 viikkoa vuodessa = 2500 tuntia vuodessa). Ilman tuota panostusta olisin todennäköisesti pirun paljon huonompi sijoittaja. Toki samalla on sanottava, että analyytikot käyttävät paljon aikaa myös muuhun kuin suoraan sijoittamista kehittävään toimintaan. Silti suuri osa on työtä, jota tekisin muutenkin, ja joku maksaa minulle siitä.

7.2. Välillä hybriksen vallassa on kyllä käynyt mielessä, että rahaahan tulisi ovista ja ikkunoista, jos voisin vain sijoitella oman mieleni mukaan. Sitä seuraa yleensä huonompi jakso, joka muistuttaa taas omasta erehtyväisyydestä ja tiputtaa maan pinnalle :smiley:

Olen muokannut omaa sijoitustyyliäni niin, ettei nuo rajoitukset juurikaan haittaa. Suomessa keskitän sijoituksiani yhtiöihin, joissa olen lähtökohtaisesti pitkällä aikavälillä mukana omistajana. Väittäisin, että tämä on usein myös vahvuus, ja voisin tehdä enemmän lyhytaikaisia hölmöilyjä, jos rajoituksia ei olisi. Mutta täytyyhän se myöntää, että välillä kaupankäyntirajoitukset ovat harmittaneet. Silloin täytyy vain muistaa, että me teemme tätä työtä sijoittajia varten. Te tulette aina ensin, vaikka sitten joku oma sijoitusmahdollisuus sulaisi silmien edessä.

Joskus kaukana tulevaisuudessa haluan kyllä kokeilla siipiäni myös puhtaasti sijoittajana. Sitä ennen pitää vaan kerätä sellainen kassa, ettei tarvitse tulla takaisin koputtelemaan ovia, jos ajoitukseni osuu jälleen jonkun kuplan huipulle.

8. Mitkä ovat salkkusi suurimmat omistukset ja mitä myit viimeksi?

8.1. Ylivoimaisesti suurin omistukseni on tietysti Inderes, mutta se on minulla ”strateginen omistus” kategoriassa enkä ajattele sitä osana osakesalkkuani. Se on erillisellä arvo-osuustilillä ja elää siellä omaa elämäänsä. Varsinaisen sijoitussalkkuni suurimmat sijoitukset ovat tällä hetkellä Talenom, Qt, Remedy, Fondia ja Kamux. Ei taida paljoa poiketa aiemmista Top 5 -paljastuksista, mutta salkun pinnan alla on kyllä tapahtunut paljonkin.

8.2. Myin näköjään viimeksi Barrick Goldia. Se on pyörinyt minulla välillä salkussa kaivossektorin kultajunana.

9. Mikä on bumtsibumeinta, mitä olet ostanut salkkuusi sijoitushistoriasi aikana ja miksi olet sellaista mennyt ostamaan? Sijoitatko muihinkin kuin vain osakkeisiin ja rahastoihin (ainakin PYN Eliteä sinulla taisi olla?)

9.1. Olen vuosien varrella sijoittanut kaikenlaisiin hölmöyksiin, ja tulen tekemään näin tulevaisuudessakin :smiley: En kuitenkaan laita noihin sellaisia rahoja, että niitä harmittaisi hävitä.

En muista yhtään, mitä teknorahastoa omistin silloin teknokuplan huipulla, mutta eiköhän se ollut täyttä bumtsibumia. Vaikka viime vuosina on nähty villejä juttuja, niin kyllä teknokuplassa nähtiin ihan raikkaita kusetuksia vielä enemmän. Ehkä kaikkein kovimmat bumtsibum-ostokset ovat kuitenkin olleet kryptovaluutat (Etherium ja Bitcoin), joita omistin jonkin aikaa. Kaikkea pitää kokeilla, ja aidosti yritin tutustua kryptoihin ja lohkoketjujen mahdollisuuksiin. Liian sakeaksi se soppa kuitenkin muodostui kaiken innostuksen keskellä.

9.2. Sijoitan oikeastaan kaikkeen mahdolliseen, vaikka toki valtaosa sijoituksista on osakkeissa. Kun tässä on tullut ikää, hieman varallisuutta ja on vastuussa muustakin kuin itsestään, niin myös hajautus eri omaisuusluokkiin on tullut tärkeämmäksi. Ei voi kaikki olla kiinni osakemarkkinoiden menestyksessä. Portfoliosta löytyy siis sijoitusasuntoja, muutamia pääomarahastoja, joitakin pieniä listaamattomia omistuksia, hippunen arvometalleja ja sen semmoista. Ja kyllä olen edelleen PYN Eliten omistajia, merkitsin itse asiassa juuri hieman lisää Vietnamin pörssin kurimuksen keskellä.

10. Kerro kolmellakymmenellä sanalla per yhtiö, että mitä mieltä olet näistä osakkeista:

Pahoittelut, en lähtenyt tähän leikkiin. Olen tylsä.

-Fondia: Viimeisin raportti

-Fortum: Viimeisin raportti

-Hyzon :wink: En ole seurannut tätä vetyrekkaa, joten luotetaan ketjun konsensukseen.

-Optomed: Viimeisin raportti

11. Jos kiinnostut jostain teidän seurannassa olevasta yhtiöstä, mitä muuta luet ja tutkit kuin teidän omat materiaalinne? Mitä muuta suosittelisit tavallisen sijoittajan tutkimaan kuin vain teidän analyysinne?

11.1. Aloitan meidän analyyseistä ja tuoreimmista videoista (esim. webcast osarista), minkä jälkeen tutkin yhtiön luvut (fundamentit ja arvostus). Näistä saa yleensä jo hyvän yleiskuvan nopeasti, minkä jälkeen voin joko syventää omia ajatuksiani tai hylätä sijoitusmahdollisuuden toistaiseksi. Jos aidosti kiinnostun, luen laajan raportin ja ainakin viimeisimmän vuosikertomuksen relevanteilta osilta läpi.

Loput riippuu paljon siitä, mitä materiaalia on saatavilla. Jos minulla on pääsy muiden analyytikoiden tutkimuksiin, kurkkaan ne mielelläni läpi. Katson mielelläni mitä yhtiöstä kirjoitellaan esimerkiksi Foorumilla ja mitä näkyy Bloombergin terminaalissa. Erityisen mielenkiintoisia ovat aina vastakkaiset mielipiteet ja niiden perustelut. Jos olen siis itse ostamassa, haluan tietää miksi joku osakkeen minulle myisi mielestäni alhaiseen hintaan. Erilaiset mielipiteet luovat markkinan. Samalla voin pyrkiä kyseenalaistamaan meidän casen yhtiössä. Konsensusennusteet ovat myös mielenkiintoisia, koska ne kertovat analyytikoiden odotuksista ja niitä voi heijastella markkinaodotuksiin.

Lopuksi pyrin kysymään yhtiötä seuraavalta analyytikolta järkeviä kysymyksiä aukkojen täyttämiseksi. Lisäksi tietysti kiinnostaa heidän näkemyksensä casen kriittisistä tekijöistä, mitä voin yrittää haastaa omilla vajavaisilla havainnoillani.

Aiemmin tutkin enemmän tai vähemmän kaikki meidän seurannassamme olevat yhtiöt kohtuullisella tasolla, mutta nykyään aika ei yksinkertaisesti riitä kaikkia tutkimaan.

11.2. Yhtiön omat sijoitusmateriaalit on mielestäni aina hyvä käydä läpi, vaikka niitä tietenkään kannata purematta niellä. Lisäksi pyrkisin hakemaan vastakkaisia mielipiteitä ja jos mahdollista, keskustelemaan heidän kanssaan. Ei kannata koskaan lukittautua yhteen näkemykseen, vaan pyrkiä luomaan kokonaiskuva ja sen pohjalta tehdä omat johtopäätökset todennäköisesti kehityskulusta. Analyytikot ovat usein väärässä, vaikka olisivat erittäin hyviä työssään. Ne ovat sinun rahoja, sinun päätöksiä ja yksin sinä kannat seuraukset – olipa ne sitten hyviä tai huonoja.

12. Onko sinulla jotain omia tapoja tutkia tai seurata yhtiöitä, mitä harvemmat käyttävät, mutta haluaisit suositella? Jos Inderesiä ja Foorumia ei saa mainita, niin mitkä ovat seuraavaksi tärkeimmät sijoitusuutislähteesi?

12.1. Varmaan kaikilla on omat tapansa, mutta en osaa sanoa tai suositella tähän erityisesti mitään. Paras kun löydät itsellesi sopivan tavan. Ehkä sen verran voi yleisesti sanoa, että minä painotan usein numeroita enemmän kuin monet muut. Ne kertovat minulle yhden tarinan, jonka pitää sopia yhteen sen kanssa, mitä tarinaa yhtiö kertoo.

12.2. Twitter on mielestäni erittäin hyvä uutislähde, jos seuraa oikeita henkilöitä ja sulkee ympärillä olevan jatkuvan älämölön pois. Viralliselta puolelta Bloomberg on hyvä lähde. Reuters on jäänyt mielestäni tässä kisassa jälkeen, mutta tämä nyt on vähän mutua. Toki seuraan aktiivisesti myös suomalaista mediaa, esimerkiksi Kauppalehteä ja Talouselämää.

13. Mitkä ovat yleisempiä virhetulkintoja, mitä lukijat tekevät teidän analyyseistänne? Teetkö kokeneena analyytikkona kaikki analyysit täysin alusta loppuun omilla aivoillasi vai onko sinulla tapana “pallotella” asioita muiden analyytikoiden kanssa?

13.1. En tiedä, meneekö tämä kategoriaan, mutta eniten minua harmittaa jatkuva valitus tavoitehintojen muutoksista. Viime vuosien äärimmäisen volatiilissa ympäristössä on mielestäni täysin luonnollista, että tavoitehinnat voivat muuttua kvartaalin aikana radikaalistikin. Se on yhtä normaalia kuin se, että osakekurssit liikkuvat voimakkaasti. Kun faktat muuttuvat, kannattaa muuttaa mielipidettä. Se vaatii analyytikolta rohkeutta, koska helpompaa olisi vain pitää kiinni aiemmasta selvästikin väärästä näkemyksestä.

Tavoitehinta ei ole automaattisesti osakkeen käypä arvo, vaan arvo, johon analyytikko voi perustellusti nähdä osakekurssin kehittyvän seuraavan 12 kuukauden aikana. Taustalla pitäisi olla järkevät ajurit. Yleensä tavoitehinnat annetaan oletuksella, ettei osakemarkkinoiden päämuuttujissa tapahdu suuria muutoksia – me emme siis yleensä ota kantaa siihen, mikä esimerkiksi korkotaso on vuoden päästä. Silloin esimerkiksi osakkeen voimakas elpyminen korkojen kääntyessä ei yleensä ole ”korteissa”.

Kun mietimme lisäksi Inderesin suosituspolitiikkaa, on täysin luonnollista, että tavoitehinnat seuraavat jossain määrin osakekursseja. Järjestelmä on epätäydellinen, mutta parempaa ei ole vielä keksitty kovasta yrityksestä huolimatta. Samalla pitäisi olla viimeisen päälle selkeä ja samalla tarjota mahdollisimman paljon hyvää informaatiota. Nuo tarpeet taistelevat toisiaan vastaan, mikä tekee yhtälöstä hankalan.

Tämä ei tietenkään tarkoita, etteikö meitä analyytikkoja saisi kritisoida – rakentava palaute on aina tervetullutta. Meilläkin ruoska heiluu, jos analyytikko on osta-suosituksella raahannut tavoitehintaa jatkuvasti alaspäin osakekurssin romahtaessa. Mutta oleellista siinä on tuo osta-suositus, joka on selvästi mennyt pieleen. Jos analyytikko on katsonut alamäkeä sivusta vähennä-suosituksella, kritiikkiin ei ole aihetta. Sama myy-suosituksella, niin saa jopa kehuja meidän kriittiseltä porukaltakin.

Olen itse sanonut, että olen näillä volaatiileina aikoina oikein tyytyväinen, jos olen suosituksissani oikealla puolella. Täydellisyyttä on turha odottaa, kun siihen ei kukaan pysty. Ja jälkiviisasteluun taas pystyy kaikki.

13.2. Muodostan oman näkemykseni, minkä jälkeen kysyn mielipiteitä kollegoilta, jotka tuntevat hyvin kyseisen yhtiön. Kuten sanottu, eniten oppii ihmisiltä, jotka ovat kanssasi eri mieltä. Erityisesti hyväksyttävistä valuaatioista on aina rakentavaa keskustella, ja tekisin sitä paljon enemmänkin, ellei tuloskaudella olisi aina niin kiire. Joskus olen muuttanut mieltäni, mutta yleensä nämä keskustelut vahvistavat näkemystäni. Ajatuksena on saada erilaisia näkökulmia ja varmistaa, ettei itsellä ole laput silmillä kuin raveissa.

Kokemuksen mukana tulee myös tietämys omasta kuolevaisuudesta. Yleensä ne ovat nuoria kaikkitietäviä, jotka tekevät rohkeimpia ennustuksia. Lisäksi on ehkä vaikea hahmottaa, mikä on poikkeuksellisen hyvä paikka ottaa näkemystä, kun historiaa on suhteellisen vähän. Minä olen epävarma kaikesta tulevasta, ja vaadin vahvojen näkemyksien taakse erittäin vahvat perustelut. Olen nöyrä oppilas markkinan edessä.

14. Onko teillä analyytikoilla “lajityypillisiä” virheitä esim. liiallista dcf-uskovaisuutta tai jotain tiettyä kuplautuneisuutta? Saatko joskus apua omaan työhösi foorumilta ja jos olet saanut, niin onko antaa jonkinlaisia esimerkkejä?

14.1: Yleisesti analyytikoissa on ollut taipumusta ”varmoihin näkemyksiin” epävarmassa maailmassa. Tämä on sinänsä luonnollista, koska sijoittajat haluavat vahvoja näkemyksiä eivätkä liirumlaarumia riskeistä ja epävarmuustekijöistä. Jos nämä vahvat näkemykset osuvat, tuurilla tai taidolla, analyytikko saa helposti gurun maineen – tai sitten selitellään mustaa valkoiseksi. Itse arvottaisin analyytikkoja pääasiassa sen perusteella, miten he ovat vuosien varrella keskimäärin onnistuneet, kun tuurin vaikutus pienenee (track-record samalla tavalla kuin sijoittajille).

Yleisesti kommenteissa olen pyrkinyt tuomaan esille ajureita, taustalla olevia oletuksia ja näkemyksiä sen sijaan, että väittäisin jonkun arvon olevan ainoa oikea ja kurssin olevan siellä 12 kuukauden kautta. Tylsää, mutta faktapohjaista. Vahvoja näkemyksiä minulla on suhteellisen harvoin, ja toisaalta poikkeuksellisen hyviä mahdollisuuksia osuu esimerkiksi 10 yhtiön seurantaan suhteellisen harvoin.

Varmasti tuo DCF on yksi vitseistä, kun aikoinaan tavoitehintoja annettiin puhtaasti DCF-laskelman pohjalta kahden desimaalin tarkkuudella. Ehkä siitä tulee jollain tavalla tieteellinen kuva, mutta arvonmääritys ei ole kovaa tiedettä. Kuplaantumistakin ilmenee, ja analyytikot ovat alttiita kaikille samoille ajatusvirheille kuin muutkin. Recency bias on viime vuosina ollut jälleen pinnalla – ja ankkurointi, mikä vaikeuttaa arvioiden muuttamista. Näille synneille me olemme kaikki alttiita sekä analyytikoina että sijoittajina.

14.2: Olen saanut Foorumilta paljonkin uutislinkkejä, joita en välttämättä olisi itse huomannut. Lisäksi olen saanut rakentavaa haastamista, mikä terävöittää ja kehittää omiakin ajatuksia. Esimerkkejä en nyt suoraan muista, mutta ainakin Optomed ja Bittium ketjuissa välillä kommentteja, jotka ovat tuoneet minulle uusia kulmia.

Erityisen arvokasta on kuitenkin ollut positiivinen palaute, mitä on tullut Foorumin kautta paljon. Se kertoo, että 1) näkemyksiäsi luetaan ja 2) työtäsi arvostetaan. Alkuaikoina tuntui, että kakkaa lentää kyllä aiheesta ja aiheettakin, mutta positiivista palautetta tulee erittäin vähän. Vanha vitsihän on, että onnistunut sijoitus oli sijoittajan omaa ansiosta, mutta sen väärän valinnan takana oli se tunari analyytikko. Vaikka itselläni oli nahka jo kovettunut ja itse tiesi totuuden, niin olihan se välillä raskasta. Onneksi meillä on nykyään mahtava yhteisö, jonka kanssa vuorovaikutus sujuu mutkitta.

15. Sinun on aivan pakko valita neljä foorumilaista analyytikoiksenne, kenet valitsisit ja miksi?

Liian vaikea, en minä osaa tähän vastata :frowning_face:

16. Missä yhtiöketjuissa on mielestäsi laadukkaimmat keskustelut? Jos saisit napin painalluksella opetettua yhden yksittäisen asian foorumilaisille osakepoiminnasta, niin minkä opettaisit?

16.1. Minä seuraan eniten näitä itse seuraamiani yhtiöitä, niin poimitaan sieltä muutama. Talenomissa on mielestäni ollut pitkään hyvää keskustelua, Fondiassa on näkynyt mukavaa kehitystä pidemmän aikaa (yhtiön edustaja myös aktiivinen) ja Fortumissa on ollut erittäin päteviä kommentteja ja ymmärrettävästi paljon aktiviteettia. Reveniossa laadukasta keskustelua on ollut myös paljon, mutta hieman on viime aikoina ollut suvantovaiheessa. Sama homma ehkä Optomedin kohdalla. Bittiumissa isot pisteet siitä, että yhtiö on tullut itse aktiivisesti mukaan keskusteluihin ja vastannut erittäin laajasti kysymyksiin, vaikka ilmapiiri on ollut välillä ikävän viileä.

Paras ketju on silti :frog: Inderesin sijoitusmeemiketju :frog: - #1500 käyttäjältä Pohjolan_Eka. Täytyy myöntää, että kun ensimmäiseksi tuon ketjun näin, ajattelin että mitähän tästäkin tulee. Mutta monet naurut olen sen jälkeen sieltä saanut. Ei sijoittamistakaan pidä ottaa liian vakavasti.

16.2. Olisikohan tuottovaatimuksen merkitys osakkeen hinnoittelussa tai arvonmäärityksessä :thinking: Tuntuu, että korkomarkkinan liikkeiden vaikutukset hinnoitteluun ovat tulleet monille yllätyksinä. Olemme siis epäonnistuneet tämän kommunikoinnissa, erityisesti niissä caseissa, jossa nollakorkohinnoitteluun nojattiin. Makro- ja erityisesti korkoympäristön myötätuulen aikaan makrotekijät eivät tuntuneet kiinnostavan, mutta kun alkoi vastatuuli, niin ihmettelyä on riittänyt. Ei sillä, että olisin vuosi sitten osannut arvata, että korot nousivat näin nopeasti ja voimakkaasti. Sen takia menee varmaan sinne kuuluisan jälkiviisastelun puolelle, mutta nostetaan käsi virheen merkiksi.

17. Onko sinulla jonkinlaisia tavoitteita sijoittamiselle esimerkiksi indeksin päihittämistä tai jotain muuta? Minkä tyyppisiä tavoitteita suosittelisit tavalliselle sijoittajalle?

17.1. Aikoinaan minulla oli paljonkin erilaisia tavoitteita sijoittamisessa ja säästämisessä. Silloin ei ollut mitään FIRE-liikettä, mutta samoja elementtejä minulla oli. Säästöön X euroa joka kuukausi ja tavoitteena taloudellinen riippumattomuus sijoittamalla. Olin vaatimaton, ja nämä summat on ylitetty pitkä aika sitten.

Sijoittamisessa minun tavoitteena on ollut pitkään 20 %:n vuosituotto osakesijoituksille neutraalilla riskitasolla. Kuten olen Foorumillakin joskus kertonut: tämä ei ole mikään absoluuttinen tavoite, josta pidettäisiin kiinni kynsin hampain ja joka pitäisi saavuttaa joka vuosi. Välillä tämä on mahdoton, välillä hyvinkin realistinen.

Toisaalta: jos pystyn saamaan 10 % merkittävästi pienemmällä riskillä, otan sen mielelläni. Perusajatuksena on saavuttaa tuo riskikorjattuna, jolloin esimerkiksi tuon 10 %:n tuotto-odotus pitäisi olla yhtä turvallinen 2x velkavivulla, ja se täyttäisi sitten vaatimukset. En minä enää velkavipua kyllä sovella kuin täysin poikkeuksellisissa tilanteissa, joten tämä on enemmän ajatusleikki. Oikein sovellettuna ajatusmalli rajoittaa mukavasti sijoituksia.

Päätavoite on edelleen oppia ja laajentaa omaa mukavuusaluetta sijoittamisen eri osa-alueilla. Tämä on siitä julma ala, ettei vanhoilla meriiteillä pitkälle pötkitä muuttuvassa maailmassa.

17.2. Suosittelen vahvasti tekemään oman sijoitussuunnitelman ja määrittelemään tavoitteet ihan itse. Ei niitä kukaan voi ulkopuolelta laatia, ja olettaa, että ne olisivat sinulle mielekkäitä ja motivoivia. Hirveästi riippuu yleensäkin omasta innostuksesta ja tyylistä. Jos jotain vinkkejä antaisin, niin pitäisin tiukan linjan esimerkiksi säästötavoitteessa (se raha siirtyy ensimmäisenä palkkapäivänä), mutta en pistäisi mitään hurjia tuottotavoitteita, jotka voisivat johtaa liian korkeisiin riskeihin. Markkinaa ei voi pakottaa: se tarjoaa välillä huikeita mahdollisuuksia ja välillä hatullista kakkaa. Tärkeintä on pysyä pelissä, jotta pääsee nauttimaan korkoa korolle vaikutuksesta. Se tuntuu aluksi turhauttavan hitaalta, mutta kun summat alkaa lopulta kumuloitumaan niin yhtäkkiä varallisuuttakin alkaa kertyä.

Vielä tuosta FIRE:stä pakko sanoa, vaikkei kukaan kysynyt. Elä nyt ainakaan tee sitä virhettä, että istut koko nuoruutesi jossain keittokomerossa syömässä nuudeleita ja laskemassa opintotuesta sekä sivutyöstä tulevia euroja. Nuoruudesta pitää nauttia, ja olen todella onnellinen, että silloin tuli reissattua, kierrettyä keikkoja ja festareita, nautittua muutama olutkin hyvässä seurassa. Nyt voi sitten hyvin mielin pyhittää aikaansa muille ja katsella, kun pikku-ukkeli ottaa ensiaskeleita omalla taipaleellaan. Säästäminen on hyvästä, mutta elämästä pitää myös nauttia. Etsi itselle sopiva keskitie.

18. Mistä pidät eniten työssäsi ja mikä stressatuttaa siinä eniten? Mistä asiat olet erityisen ylpeä, kun puhutaan teidän analyytikoistanne?

18.1. Pidän eniten siitä, että jokainen päivä on erilainen ja kaikki vaikuttaa kaikkeen. Jos minulla on jotain vahvuuksia, uskoisin omaavani suhteellisen laajan ymmärryksen ”isosta kuvasta” ja siitä, miten erilaiset tekijät vaikuttavat toisiinsa. Tämä ei tietenkään tarkoita, että olisin jatkuvasti oikeassa – se vaatisi, että osaisin ennustaa niiden tekijöiden tulevat muutokset. Pystyn kuitenkin mielestäni hahmottamaan kohtuullisen hyvin laajoja kokonaisuuksia ja niiden sisällä olevia syy-seuraussuhteita. Yksinkertainen syy siihen lienee, että näiden pohtiminen on minusta aina ollut kiehtovaa. Ja ne onnistumiset ovat palkitsevia.

Lisäksi täytyy tietysti nostaa esille loistavat työkaverit, joiden kanssa on ollut mukava tehdä hommia vuosien varrella. Ilman heitä olisin varmaan jo palanut loppuun tai muuten vaan kyllästynyt. Isot kiitos jälleen myös Foorumille.

Eniten stressiä aiheuttaa varmasti väärässä oleminen. Siitäkin on ikävän paljon kokemusta. Ja tietysti negatiivinen palaute, varsinkin kun se on aiheellista. Oma vaatimustaso on aina ollut korkealla, mitä kautta itsekritiikki on välillä turhankin rajua. Noh, on se toisaalta potkinut myös eteenpäin.

18.2. Oikeastaan olen erityisen ylpeä siitä, miten loistavia tyyppejä olemme saaneet meille töihin. Nostetaan nyt parrasvaloihin vaikka nykyiset pääanalyytikot Antti Viljakainen ja Petri Gostowski, jotka eivät perinteisesti valokeilaan hakeudu. Molempien kanssa on ollut ilo tehdä töitä vuosikausia. Mutta siis mahtavaa porukkaa meillä on talo täynnä, ja kun miettii mistä lähdettiin, niin onhan tämä hurja juttu.

139 tykkäystä

JUHAN HAASTATTELU OSA 2/2

19. Miten Alokkaasta voisi tulla enemmän Juhan kaltainen sijoittaja ja firmojen analysoija?

Varmaan pitäisi keskittyä enemmän fundamentteihin kuin meemeihin :smiley: Toisaalta kun ne meemit ovat niin hauskoja, niin toivottavasti jatkat nykyisellä linjalla.

Mutta minusta kenenkään tavoitteena ei pitäisi olla ”minunlaiseni” sijoittaja, vaan keskittyä löytämään itselle toimiva konsepti. Minulla on vähän ristiriitaiset tunteet, kun nykyään valokeilassa pyörii kaikenlaisien gurujen sijoituskirjoja ja -oppeja. Ehdottomasti kannattaa tutustua siihen, miten Buffett, Munger, Lynch, Druckenmiller tai vaikkapa Ackman ovat onnistuneet. Varmasti sieltä löytyy tärkeitä oppeja ja ajatuksia, näin ainakin minulle on käynyt. Mutta ei se Buffettin tyyli välttämättä sovi sinulle. Minun tyylini on toiminut minulle hyvin, mutta ei minua kannata apinoida.

Erityisen varovainen kannattaa olla niiden kanssa, joiden track-record ei oikeasti kestä millään gurun viitan painoa. Media maalailee välillä aika leveällä pensselillä gurujen nimiä, mutta harvassa ne Suomessa ovat. Ja oman kokemukseni mukaan täällä vähiten meteliä itsestään pitävät usein ne parhaat sijoittajat.

20. Mistä haluat erityisesti kiittää foorumilaisia?

Kiitokset risuista, ruusuista ja erityisesti hyvistä keskusteluista vuosien varrella. Analyytikoiden ja yhteisön vuorovaikutus on vienyt meidän tutkimusta eteenpäin vuosien aikana. Aktiivisen yhteisön mukana vaatimustasokin on noussut, kun analyytikot tietävät, että perästä kuuluu jos lepsuillaan.

Nöyrät kiitokset, että olette olemassa. Inderes ei olisi Inderes ilman yhteisöä.


Kiitos Juha todella opettavaisista vastauksista!

Juha oli ensimmäinen uhri analyytikoista, mutta ei varmasti viimeinen. On sanomattakin selvää, että Juha kuuluu monipuolisten ihmisten joukkoon, mutta mielestäni erinomaisen analyytikon tuleekin olla “monitietäjä”. Voi helposti sanoa hänen olevan viisas ja sivistynyt kaveri, joka useimpien kaltaistensa tavoin on itsevarma ja selkeäsanainen puhuja johon on hyvin helppo luottaa.

Olemukseltaan Juha on varsin rauhallinen ja myös kohteliaskin on, mutta huomaan, että hän kokemuksellaan ja osaamisellaan osaa pitää hyvinkin selkeästi puoliaan, kuten kuuluukin. Hänellä on sellaisia luonteenpiirteitä ja ominaisuuksia, että pärjäisi varmasti hyvinkin esimerkiksi joidenkin analysoimiensa firmojen toimitusjohtajankin… kova kaveri sanoisin! :fire:

Mukavaa alkavaa viikonloppua kaikille! :slight_smile:

177 tykkäystä

Oli tosi kiva, kun sain ensimmäisen analyytikkohaastattelun tehtyä ja varmasti tulen haastattelemaan muitakin analyytikoita + indeläisiä. Seuraava haastateltava on foorumilainen ja sitten olisi ehkä sitä seuraavaksi vuorossa mahdollisesti indeläinen, mutta en ole vielä ihan varma.

Mielestäni julkisuudessa sijoitusmaailman edustajista pitäisi olla enemmän Juhan kaltaisia esillä monestakin eri syystä. Juhan asiallinen ja selkeä ulosanti ilman turhia väärinkäsityksiä tuovia huomionhakuisia huutoja ovat upea yhdistelmä. Huutelijoita on paljon, jotka kommentoivat kärkkäästi selvästi oman osaamisalueen ulkopuolisia asioita ja se todella näkyy esimerkiksi Twitterissä… näitä löytyy jopa ihan johtajista ja proffista lähtien… tällaisia huutelijoita ei tunnu löytyvän Inderesin riveistä, mutta ammattitaitoisia ja fiksuja kavereita kyllä.:slight_smile:

Aika paljon opittavaa itselläni on Juhalta, mutta jokainen meistä on omanlaisena ja hyvä niin… ei kaikki voi olla juhakinnusia.

Lukekaa analyysejä ja nauttikaa viikonlopusta! :slight_smile:

PS. Tätä kannatta käyttää hyödyksi:

35 tykkäystä

Lisäsin tämän ketjun aloitusviestiin suorat linkit haastatteluihin, jos haluaa, vaikka palata erityisesti tietyn tyypin oppeihin.


Tänään palasin Maurin haastatteluun ja sieltä otin pari kirjavinkkiä, jotka @Mauri oli osoittanut mulle. Laitoin kirjat varaukseen, joten pääsen varmaan tässä kuussa lukemaan ne. Olen elämässäni varmaan lukenut ehkä noin parikymmentä sijoituskirjaa ja jotkut useampaan otteeseen esimerkiksi Saarion parit teokset useampaankin kertaan.

Maurin vinkit tällaiselle vilkkaalle pojalle olivat oikeasti hyviä ja toiseksi luen aivan liian vähän kirjoja, vaikka olen sijoituskirjoja lukenut tänä vuonna paremmin kuin ennen. :slight_smile:

Rentoa viikonlopunjatkoa! :slight_smile:

25 tykkäystä

Perjantaina 9.12. joskus aamupäivällä tai päivällä ilmestyy seuraava haastattelu.

Seuraavaksi vuorossa on foorumilainen, josta mulle tulee mieleen tyyppinä Mauri ja Maurista hänet. Heidän luonteissaan on mielestäni jotain samaa. :slight_smile: Olkoon tämä imarteluna heille molemmille.

Itselleni tulee tästä kaverista mieleen ensimmäiseksi sivistyneisyys ja terve järki. Sijoittajana kuvittelen hänen olevan defensiivinen ja maltillinen, mutta tämä on siis vain, miten itse kuvittelen asian olevan. :thinking:

Sain häneltä jo vastaukset ja ne olivat mielestäni nautinnollista ja mukavaa luettavaa. :slight_smile:

Mukavaa viikkoa kaikille!

EDIT:

On niin tärkeä asia, joten täälläkin mainostan tärkeitä keräyksiämme. :slight_smile:

22 tykkäystä

11. KALE-POSSU

Viisas ja vaatimaton… empaattinen ja avarakatseinen - näistäkin asioista on tämä possu tehty. Kalen tekstit tunnetusti luetaan suurella mielenkiinnolla oli aiheena sitten vaikkapa sijoittaminen, politiikka tai shakki.

Kalen kirjoitukset ovat hienosti kirjoitettuja, humoristia ja oivaltavia. Häntä kunnioitetaan edellä mainituista syistä, mutta myös siitä, että hänellä on sellaista syvää sydämen sivistystä jota harvemmalta löytyy. Mielestä maailma tarvitsisi kipeästi tällaisia ihmisiä.

Omien ajatusteni mukaan Kale on harkitseva ja pitkäjänteinen sijoittaja, joka ei hirveästi sekoita tunteitaan, kun tekee osakepoimintojaan eikä siten fomota tai sekoile. Hän taitaa katsoa pitkälle tulevaisuuteen samalla nauttien nykyisyydestä, ainakin tällainen olo mulle tulee hänen ajatuksiaan ja kirjoituksiaan lukiessa. Miten tämän kaiken sanoisi… hieno ja hyvä ihminen.

image


1. Kerro kolmellakymmenellä sanalla, kuka sinä olet.

Olen 80-luvun loppupuolella syntynyt, työelämässä vaikuttava perheenisä.

2. Kerro kolme asiaa, mitä foorumilaiset eivät sinusta tiedä.

  • Olen asunut töiden vuoksi Norjassa. Siellä on joissakin asioissa erikoinen kulttuuri; he eivät esimerkiksi syö lounaalla lämmintä ruokaa, vaan kaikilla koululaisista pääministeriin on eväsrasia, jossa on pari leipää ja hedelmä. Päivän ainoa lämmin ateria syödään työpäivän jälkeen. En sopeutunut, halusin ruokaa lounaalla.
  • Kale on lyhenne toisesta nimestäni.
  • Possuilu on sattumaa. Isoveljeni Yhä musa soi otti Pipsan kuvaksi kesällä -21 kaiketi siksi, että hänen lapsensa fanitti silloin sitä. Minä en tiennyt sarjasta juuri mitään. Sittemmin meidänkin lapsemme alkoi seurata sitä, ja nykyään meillä on aika paljon fanituotteitakin. Vaimoni osti muun muassa kymmenien Pipsa-tarrojen setin, ja lapsi liimaili niitä eri paikkoihin. Sitten minulla oli esitys töissä, ja jossain vaiheessa yleisöstä huomautettiin, että minulla on hieno possu selässä. Alkoi hymyilyttää, mutta en paljastanut identiteettiäni. (Nyt lapsi on siirtymässä Pipsasta minun makuuni liian nopeatempoiseen Ryhmä Hauhun. Kale-koiraksi en muutu, se on vissi.)

3. Mitä kiinnostuksen kohteita ja harrastuksia sinulla on? Mitään sijoittamiseen liittyvää ei saa sanoa.

Teini-ikäisenä luin paljon tieto- ja kaunokirjallisuutta. Tietopuolelta suurimman vaikutuksen teki Max Jakobsonin vuonna 2001 ilmestynyt Pelon ja toivon aika, kaunopuolelta samana vuonna ilmestynyt W.G. Sebaldin Austerlitz. (Sebald kuoli myöhemmin samana vuonna auto-onnettomuudessa.)

Nuorena aikuisena pelailin shakkia turnauksissa, seurasin huippushakin turnauksia ja luin shakin historiasta, erityisesti kaikista maailmanmestareista ja MM-otteluista. Harrastin jonkin verran uimista ja sulkapalloa kuntoilumielessä, seurailin urheilua (erityisesti jääkiekkoa ja jalkapalloa), ja matkustelin aika paljon Euroopassa.

Viimeisten kolmen vuoden aikana kaikki nuo edellä mainitut ovat jääneet melko vähiin, harmillisimpana oma liikunta, jossa pitäisi petrata. Jäljelle ovat jääneet nuoresta asti mukana olleet maailman tapahtumien ja erityisesti politiikan seuraaminen ja analysoiminen. Tämä harrastus tuskin jää tauolle.

4. Millainen on tavallinen arkipäiväsi?

Tavallista, herään yleensä seitsemän jälkeen, aamuhässäkkää, sitten töitä lähi- tai etämoodissa, ja välillä katson, mitä uutisissa on tapahtunut.

5. Miten kuvailisit lyhyesti itseäsi sijoittajana?

Asennoidun sijoittamiseen niin, että omistan pieniä paloja yrityksistä ja toivottavasti vaurastun niiden mukana hiljalleen vuosien ja vuosikymmenten kuluessa. Teen tosi vähän kauppaa enkä pelaa osakkeilla. Suomessa sijoitan suoraan osakkeisiin, ulkomailla valtaosin indeksirahastojen kautta, joskin minulla on ollut aiemmin myös muutama suora osakesijoitus USA:ssa ja Ruotsissa.

Osakemarkkinoilla voi pärjätä monilla eri tyyleillä. Tämä tyyli on muovautunut viimeisen reilun vuosikymmenen aikana erinäisten vaiheiden jälkeen, ja se sopii parhaiten juuri minulle.

6. Voisitko lyhyesti kertoa, että millainen sijoitushistoria sinulla on?

Olen niin onnekas, että kun olin lapsi, vanhempani ostivat minulle joitakin osakkeita, vaikka sellainen ei tainnut olla vielä silloin kovin yleistä. Niinpä täysi-ikäistyttyäni minulla oli jo jonkinlainen osakesalkku. Pääsin tekemään ensimmäisiä ihan pieniä kauppoja itse. Tuskin niissä juuri mitään perusteluja oli, lähinnä mutulla. En kuitenkaan lähtenyt myymään salkkua, vaan kunnioitin sitä, että vanhemmat ovat tällaisen koonneet.

Seuraavina vuosina en juurikaan seurannut pörssiä ja holdailin vain salkkuani, joskus saatoin arpoa jonkin kaupan. Syksyllä 2012 kiinnostuin enemmän, koska minulla oli ensimmäistä kertaa tuntuvammin liikenevää rahaa, ja isoveli mainosti, että nyt on hänen mielestään melko hyvä aika ostaa osakkeita. Tuolloin luin Saarion ja pari muuta sijoituskirjaa, Buffettin tekstejä ja Anders Oldenburgin Phoebus-blogiarkiston. Tein ensimmäistä kertaa sijoituksia joissa oli oikeasti omia perustelujakin, ensimmäisenä Fortum vähän alle 14 eurolla. (Tätä kirjoittaessa 15,97 e, hurraa!) Seuraavana kesänä otin mukaan indeksirahastot USA:n, Euroopan ja Aasian markkinoilla, ja oma tyyli alkoi hiljalleen muovautua.

7. Mitkä ovat salkkusi kaksi suurinta omistusta? Mikä on salkkusi bumtsibumein omistus?

Salkkuni kaksi suurinta suoraa osakeomistusta ovat Sampo ja Konecranes, joita ostin reiluja määriä keväällä 2020. Ne onnistuivat erinomaisesti, ja firmat ovat laadukkaita. Bumtsibumein on jo edellä mainittu Fortum. Ihan tällaista sekoilua en olisi kymmenen vuotta sitten uumoillut.

8. Kuinka monta kauppaa olet tänä vuonna tehnyt? Mikä on tuorein hankintasi ja miksi ostit sitä?

Olen tehnyt tänä vuonna viisi kauppaa. Kaikki ovat pienehköjä ostoja, jotka ovat kuitenkin yhteensä pienentäneet sijoituksiin käytettävissä olevan käteiseni määrää 40%. Ostot ovat kohdistuneet neljään yhtiöön. Alkuvuodesta ostin Tietoevryä, kesällä Stockmannia, ja pari kuukautta sitten lisäsin Konecranesia ja Tietoevryä ja ostin Kamuxia. Kamux on siis uusin hankinta. Kykenen ymmärtämään mitä se tekee, se vaikuttaa aika terveeltä ja hyvin johdetulta firmalta jolla on kasvollinen pääomistaja, ja näyttäisi että sitä hinnoitellaan tällä hetkellä melko pessimistisillä odotuksilla.

9. Mitkä ovat tärkeimpiä kriteereitä poimiessasi osakkeita salkkuun? Mitä asioita painotat enemmän osakepoiminnassa kuin muut noin yleisesti ottaen?

Ensimmäinen kriteeri on, että minun pitää ymmärtää firman bisnesmalli. Tykkään omistaa hyviä yhtiöitä. Kilpailuedut, vahva tase, hyvä johto ja yrityskulttuuri ovat plussaa, mutta voin tehdä kompromissejakin joidenkin kriteerien osalta. En halua ostaa hienoakaan yhtiötä hinnalla millä hyvänsä, vaan tavoittelen tilannetta, jossa se on jostain syystä tilapäisesti pois muodista. Ehkä sillä on tilapäisiä ongelmia tai se vain koetaan rumaksi ankanpojaksi. Joskus harvoin ulkomaalaiset tyhjentävät salkuista reunamarkkinoiden osakkeita kautta linjan, ne ovat mielenkiintoisia tilanteita. Tällaistahan tapahtui viimeksi maaliskuussa 2020.

Ennen kuin painan ostonappia, pysähdyn vielä miettimään, ostaisinko jos tämä firma olisi listaamaton, ja nyt olisi harvinainen ikkuna ostaa hyvin epälikvidi pala siitä tällä arvostuksella. Vastauksen pitää olla vähintään varovainen kyllä.

10. Mitkä ovat suurimmat heikkoutesi ja vahvuutesi sijoittajana?

Heikkouksia:

  1. En perehdy yhtiöihin kovin perusteellisesti, vähän pintapuoliseksi monesti jää. Minulla ei vain ole riittävää paloa syynätä kunnolla yhtiöiden tarjoamaa materiaalia ja murskata numeroita erinäisillä arvonmääritysmalleilla. En kävisi analyytikosta.
  2. Saatan langeta arvoansoihin: alhaiselta vaikuttava arvostus houkuttaa, mutta myöhemmin käy ilmi, että markkina olikin nähnyt kasvun jäävän aneemiseksi tai liiketoiminnan jopa näivettyvän. Joissakin tuoreimmissakin hankinnoissani on varmaan tällaista riskiä.
  3. Olen hirveän jähmeä reagoimaan, jos omistamallani yhtiöllä on osumassa kakka tuulettimeen. En välttämättä reagoi lainkaan. Hyvä esimerkki on Nokian Renkaat viime kevättalvella. Tämä kytkeytyy asennoitumiseeni omistuksiini ikään kuin listaamattomina. Kaksiteräinen miekka: monesti on hyvä, etten säikähdä vähästä, mutta joskus tulee sitten osittaisia alaskirjauksia kun pahat enteet toteutuvatkin.

Vahvuuksia:
Olen lukenut aika paljon pörssin historiasta ja miettinyt sen pohjalta pörssin psykologista puolta. Olen koittanut eläytyä menneisyyden sijoittajien nahkoihin ja pohtia, miten oma kaali olisi kestänyt erinäisissä hankalissa tilanteissa. Uskoakseni pystyn pysymään osakemarkkinoilla suurehkolla osakepainolla myös joskus eteen tulevan, oikeasti pelottavan laskumarkkinan ja siitä kumpuavien tuomionpäivän narratiivien kohdalla. Toisaalta kuplissa olen immuuni sille, että alkaisin yhtäkkiä keinotella isolla riskillä. Olen siis aina mukana, riskejä halliten ja omaa tyyliä noudattaen, jolloin voin toivoa pitkällä aikavälillä korkoa korolle -ilmiötä.

Yhteenveto: Sijoittajaprofiilini vahvuuksineen ja heikkouksineen voi hyvinkin olla lähempänä lehmänhermoista indeksisijoittajaa kuin intohimoisen aktiivista osakepoimijaa. Tykkään kuitenkin omistaa joitakin suomalaisia yhtiöitä suoraan. Tulokset siinä ovat suunnilleen mukailleet Helsingin tuottoindeksiä, vaikka en tietenkään ole indeksiä pyrkinyt mukailemaan.

11. Kerro kolmellakymmennellä sanalla per yhtiö, mitä mieltä olet niistä juuri nyt?

Fortum: Pörssi ei tykkää valtio-omisteisista firmoista – nähtävästi hyvästä syystä. Hyvää riskikorjattua tuottoa takaavat sähkön jakeluverkot pois, tilalle Uniperia käsittämättömällä riskinhallinnalla. Varmaan taas kerran edullinen puhtaasti osien summalla laskien, mutta se kulttuuri…

Harvia: En ole koskaan omistanut, mutta arvostan. Viime vuosien listautujien ehdotonta eliittiä. Kurssi sukelsi vuodessa maniasta depressioon, nyt kimmonnut ylöspäin. Pohjalla hyviä fundamentteja. Kenestä korvaaja Pajuharjulle?

Nokian Renkaat: Laatuyhtiö oli juuri kiihdyttänyt vaihteeksi osaavan toimarin ohjaamana täyteen vauhtiin Nokian moottoritiellä, kun musta joutsen rysähti tuulilasista läpi. Salkkkuni pahin epäonnistuminen turskalukemalla -42%. Joskus kauhuskenaariot realisoituvat.

12. Ymmärrät, mitä maailmalla tapahtuu ja tiedät myös “makroasioista”, niin osaatko hyödyntää tai hyödynnätkö jotenkin makro-osaamista sijoitustoiminnassasi? Yritätkö ajoittaa markkinoita?

En lyö isoja makrovetoja. Lynchin kommentti siitä, että enemmän rahaa on hävitty romahduksia ennakoidessa kuin romahduksissa, on oivaltava. Pienehkössä haarukassa voin säätää osakepainoa, jos näen paljon merkkejä siitä että jotain merkillistä on tekeillä. Alkuvuodesta 2021 näin USA:ssa niin isoja varoitusmerkkejä, että myin sinne sijoittavan indeksirahastoni. Se oli minulle ensimmäinen ja toistaiseksi ainoa kerta, kun myin mitään indeksirahastoa. Otin makronäkemystä, mutta en rajusti koko salkun mittakaavassa. (Enkä ole ostanut takaisin!)

13. Mitkä ovat tärkeimpiä tietolähteitäsi sijoittamisessa ja miksi ne ovat sinulle niin tärkeitä? Mainitse ainakin neljä.

Viimeisten parin vuoden aikana tämä foorumi on ilman muuta ollut yksi tärkeimmistä. Luen myös Inderesin analyytikoiden kommentteja, mutta tavoitehinnat jätän omaan arvoonsa, koska olen kiinnostunut firmojen todellisista arvoista. Twitterissä on joskus mielenkiintoisia ketjuja, esimerkiksi Heikki Keskiväli ja Mikko Mäkinen ovat hyviä. Joskus isoveli lähettää whatsappilla minulle tuntemattomien amerikkalaisten hyviä ketjuja. Oldenburgin blogin luen aina. Sijoitustietoa luen vähintään viikoittain, ainakin Pyysingin blogi ja keskustelujen nopeahko skannaus. Kauppalehteäkin luen, joskin minun on ollut jo vuosia vaikeaa sietää niitä klikkiotsikoita. HS Visiossa on joskus mielenkiintoisia pörssijuttuja. Lopuksi voisin hienostella, että luen nykyään myös Wall Street Journalia, mutta se ei liity sijoittamiseen vaan pakkomielteeseeni seurata, miten Fox Corpin konservatiiviset lehdet käsittelevät republikaanien ja erityisesti Trumpin asetelmia.

14. Mitkä ovat pääsyitä, miksi sinä sijoitat? Onko sinulla sijoittamisessa jotain esimerkiksi euromääräisiä tavoitteita tai taloudelliseen vapauteen liittyviä haaveita?*

Sijoitan osakemarkkinoille, koska hyvin pitkällä aikavälillä Mister Market biittaa Mister Bondin, ellei tule jokin oikea katastrofi joka tuhoaa paikallisen osakemarkkinan (vaikka Venäjä 1917). Suomen näen pitkälle tulevaisuuteen vakaana maana, mutta haluan silti myös maantieteellistä hajautusta. Kotikentällä mietin hieman myös viihdearvoa, ja pyrin hyökkäämään aktiivisen kontrolloidusti suorilla osakkeilla. Vieraissa makaan indeksirahastoillani passiivisessa 1-4-trapissa ja raavin kliinisesti prosentteja sarjataulukkoon.

Ihan pohjatavoitteeni on puolustaa pääomaani inflaatiolta, mutta toki tavoittelen sen päälle keskimäärin muutaman prosentin reaalituottoa. Mitään tarkkoja euromääräisiä tavoitteita minulla ei ole. En yritä pakottaa markkinoilta jotain tiettyä tuottoa, sellainen kääntyy usein itseään vastaan.

15. Joudut valitsemaan neljä foorumilaista hoitamaan salkkuasi vuosikymmenen ajan, kenet valitsisit ja miksi?

Foorumilla on paljon osaavia sijoittajia, joita voisin valita ja jotka hoitaisivat hommaa paremmin kuin minä, mutta en kuitenkaan suostuisi neljään salkunhoitajaan. Se olisi liikaa, menisi jamboreeksi. Kolme salkunhoitajaa on maksimimäärä. Valitsisin siis Pohjolan Ekan, Juipin ja Maurin. Kauppoja tehtäisiin vain kun niistä olisi yksimielisyys. Eka ja Juippi ovat eksentrisiä oman tiensä kulkijoita, mikä on hyvä piirre osakesijoittajalle. Mauri tutkisi syvällisesti kasvuyhtiöitä, mutta joutuisi sitten pitchaamaan parhaat ideansa haitankissa, jossa vain ihan helmet läpäisisivät muiden seulan. Maurin tehtävänä olisi myös yrittää valvoa, etteivät Eka ja Juippi keskittäisi salkkuani liikaa.

Siinä epätodennäköisessä skenaariossa, että kolmikko olisi halukas tällaisen oikeaa possurahaa sijoittavan mallisalkun salkunhoitajiksi Inderesiltä perittävää pientä kiinteää ja tuntuvampaa tuottosidonnaista palkkiota vastaan, kokoontuisimme vielä Ruoholahteen sopimaan yksityiskohdista. Amerikkalaisissa oikeussaleissa on monesti kuvaaminen kielletty, mutta siellä on taiteilija hahmottelemassa lyijykynällä tapahtumia. Meidänkään neuvotteluissa ei saisi kuvata, mutta Alokas olisi paikalla hahmottelemassa tapauksesta meemejä.

Nostaisin aluksi esiin, että nähdäkseni salkunhoitajan potentiaali ja vastuu voi tulla kunnolla ulosmitatuksi vain, jos hänellä on oma nahka pelissä. Haluaisin siis, että tuntuva osa kolmikon omista varallisuuksista olisi myös kiinni mallisalkussa. Neuvottelisimme, millaisiin summiin kaikki olisivat tyytyväisiä. Lopulta olisimme ehkä valmiita allekirjoittamaan, mutta viime hetkellä mieleeni tulisi taas, että ei saamari, vuoden päästä salkku on kuitenkin keskitetty kolmeen firmaan. Joo, ne ovat todennäköisesti erinomaisia keissejä, mutta silti. Ehkä tällainen konservatiivisuus on eräs heikkouteni, en ole mikään nuori Munger. Ehdottaisin jonkinlaisia hajautussäöntöjä, vaikka niin että suurin saa olla korkeintaan 25% ja viisi suurinta yhteensä korkeintaan 75% salkusta. Norsupyssy ampuisi tällaisen pehmoilun alas heti. Kävisi ilmi, että mikä tahansa rajoite – liittyisi se sitten hajautukseen, toimialoihin, maantieteeseen tai luoja paratkoon ESG:hen – tappaisi heidän intohimonsa hommaan.

Pääsisimmekö lopulta sopimukseen? – Se jää arvoitukseksi. Tuskinpa.

16. Mikä sinut saa käymään aktiivisesti Inderesin Foorumilla?

Täällä on monipuolista ja laadukasta keskustelua paitsi sijoittamisesta, myös milloin mistäkin muusta aiheesta, sopivasti huumorilla höystettynä. Jos haluan tietää lisää makrosta, luen Pörssien suuntaa. Jos haluan tietää mitä sodassa tapahtuu, menen Aggressioketjuun, joka on yleensä askeleen edellä suomalaista mediaa. Jos ahdistaa, menen nauramaan Meemiketjuun. Ja tietenkin: jos haluan tietää lisää jostakin firmasta, menen kyseisen firman ketjuun, jossa analyytikkokin saattaa olla mukana. (Tosin joissakin arvomörnijäfirmojeni ketjuissa on melko hiljaista. Tähän voisi toki itse vaikuttaa.)

Oppimisen lisäksi on kiva nähdä, mitä monille tutuiksi tulleille nimimerkeille kuuluu ja mitä juttuja he ovat viime aikoina miettineet.

17. Mitä toivoisit, että foorumilaiset pohdiskelisivat enemmän sijoittamisen osa-alueella ja miksi? Onko jokin osa-alue jäänyt vähän unholaan?

Sijoittamisen kulut ei ole kiehtovin mahdollinen aihe, mutta sitä voisi pitää enemmän silmällä. Kaikkien pitäisi tietää tarkalleen, minkä suuruiset kaupankäyntikulut ovat olleet viimeisten 12 kuukauden aikana sekä absoluuttisesti että prosentuaalisesti salkun kokoon nähden. Aina kun tekee kaupan, on varmaa, että rahaa siirtyy omasta taskusta välittäjän taskuun. Jos tekee paljon kauppaa, jää heti takamatkalle suhteessa indeksiin. Voi olla todella aktiivinen, näkemystä ottava, salkullaan voimakkaasti indeksistä poikkeava osakepoimija, mutta tehdä silti vähän kauppaa. Jatkuva salkun säätäminen voi olla jopa merkki omasta epävarmuudesta.

Toki kokonaiskuluihin on laskettava myös myyntivoittoverot, mutta niistä kyllä puhutaan enemmän. Osakesalkun ”verovelan” realisoitumista kannattaa lykätä jos mahdollista. Juustotilillähän tämä toteutuu automaattisesti.

Varsinkin pienyhtiöitä veivatessa salakavaliin ”kuluihin” lukeutuvat myös spreadit.

18. Vaikutat kaverilta, jolla on malttia ja pääkoppa hyvin kasassa, onko sinulla antaa jotain ajatuksia siihen, miten voisi hallita tunteitaan paremmin kusetus_markkinoissa?

Tämänvuotinen kusetusmarkkina kannattaa ottaa hyvänä stressitestinä omalle salkulle ja pääkopalle. Totta kai laskevat varallisuusarvot vaikuttavat kaikkien mieleen, mutta jos ne alkavat läikkyä muun elämän puolelle – töihin, ihmissuhteisiin, uniin – riskiä on luultavasti turhan paljon omaan makuun, ja vasta laskumarkkina tämän paljasti. Ehkä salkku onkin omaan persoonaan nähden hieman liian keskitetty, tai ehkä velkaa on liikaa? Onko salkkua pakko heti realisoida, jos tulee isompia yllättäviä taloudellisia murheita? Onko salkussa joitakin yhtiöitä, joihin ei ole itse juurikaan perehtynyt, vaan ostanut hetken mielijohteesta muiden imussa? Muut eivät ole tilivelvollisia myöhemmistä liikkeistään, ja sitten onkin hämmennyksissä mystisen omistuksensa kanssa. Nimimerkillä kokemusta tästäkin.

Jokaisen pitää löytää itselle sopiva tapa olla markkinoilla. Tyylin olisi hyvä pohjautua pörssin realiteetteihin sekä objektiiviseen analyysiin omista vahvuuksista ja heikkouksista, ajankäytöstä, luonteesta ja taloudellisesta kokonaistilanteesta. Riskitaso pitäisi säätää sellaiseksi, ettei keilaudu taloudellisista tai psykologisista syistä ulos markkinoilta juuri silloin kun osakkeissa on tarjolla reilusti riskipreemiota. Ajoittainen raju volatiliteetti kuuluu oleellisena osana osakemarkkinoihin, ja jos ei yrityksistä huolimatta meinaa millään kestää sitä, ainahan on mahdollista siirtyä täysin automatisoituun indeksisijoittamiseen ja olla koskaan katsomatta pörssikursseja.

Mikäli haluaa pysyä aktiivisesti mukana, matkan varrella tulee väistämättä virheitä, joita pitäisi jälkikäteen tunnistaa, ja pohtia syitä niihin. Charlie Munger on todennut, että jos sijoittaja ei opi virheistään, hän on markkinoilla kuin yksijalkainen mies perseenpotkimiskisoissa.

19. Mitä Alokkaan kannattaisi pohdiskella, kun jatkuvasti tai ainakin usein hölmöilee sijoitustensa kanssa?

Sinulla on mielestäni hyvät lähtökohdat kehittyä menestyväksi osakesijoittajaksi. Sinulla on intohimoa sijoittamiseen, pohdit virheitäsi, ja haluat jatkuvasti kehittyä. Muistaakseni sinulla on sijoitusten ulkopuolella lähes tai täysin velaton asunto, mikä antaa hyvän taloudellisen selkänojan ja sopivan rentouden sietää salkun heilahteluja. Viimevuotinen aavistuksenomainen koheltaminen erään amerikkalaisen vetyalan yrityksen parissa on taakse jäänyttä elämää. Tänä vuonna olet perehtynyt yhtiöihin enemmän ja uskaltautunut esittämään niistä punnittuja näkemyksiä yhtiöketjuihin.

Ps. Älä ylene alokkaasta korkeampiin sotilasarvoihin, vaikka tietämys onkin jo vähintään vänrikkitasoa. Väinö Linna piti Rokan alikersanttina koko sodan ajan, koska se oli osa hahmoa. Ehkä Alokkaasta tulee vuosien saatossa yksi Suomen sijoitusskenen tunnetuimmista henkilöbrändeistä?

20. Mistä haluat erityisesti kiittää foorumilaisia?

Tänä vuonna minua on yllättänyt, miten hyvänä henki on säilynyt, vaikka monien salkut ovat ottaneet kovaakin osumaa. Huumoria ja vertaistukea on piisannut. Foorumille on juurtunut fiksu kulttuuri, jota valtaosa kirjoittajista ylläpitää. Lisäksi pitää kiittää kaikkia eri alueiden tiedontuottajia pyyteettömästä työstä ja vitsinikkareita päivien piristämisestä.


Kiitos vastauksista possuni!

“Tavallisistakin” viisaista ja hyvistä ihmisistä ja heidän ajatuksistaan voi ottaa kestäviä oppeja elämäänsä tai vaikkapa omaan sijoitustoimintaansa.

Kalen kirjoituksia lukiessa mieli rauhoittuu ja tulee hyvä mieli. Hyvää kannattaa jakaa ympärilleen, siinä ei voi kuin voittaa…

Onnellista viikonloppua kaikille! :smiling_face_with_three_hearts:

178 tykkäystä

Kalen vastauksia oli kyllä miellyttävä lukea ja häneltä yleisestikin saa hyvää pohdittavaa muuhunkin kuin vain sijoittamiseen. Seuraava haastateltava on foorumilainen ja sitä seuraava on sitten taas indeläinen, joka ei ole analyytikko.

Näistä haastatteluista oppii muutakin kuin vain sijoitusjuttuja; haastateltavilta olen oppinut esimerkiksi miten suhtautua asioihin yleisestikin. Sijoittamisessa ratkaisee substanssiosaamisten ja muiden sijoituksiin liittyvien taitojen lisäksi esimerkiksi omat henkiset ominaisuudet ja asenteet, vaikka kuinka tietäisi erilaisista asioista, niin usein tietyt psykologiset seikatkin voivat olla menestyksen tiellä.

Sijoittaminen on hyvin monipuolinen harrastus ja siinä, jos haluaa pärjätä, niin pitää olla itsekin monipuolinen.

Tämä boolitukka lähtee taas pikkujouluihin ja toivotan kaikille kivaa perjantaita!:slight_smile:

EDIT: 1 ja 2
image
:sunglasses:

35 tykkäystä

Seuraava haastattelu julkaistaan perjantaina 16.12.

Tämän viikon perjantain haastattelun kaveri on sellainen tyyppi, jolla uskon olevan mahdollisuuksia tulla yhdeksi kovimmista suomalaisista sijoittajista, eli jos joskus vaikka viidentoista vuoden päästä kysytään kovinta suomalaista sijoittajaa, niin en ihmettelisi, jos hänen nimi mainittaisiin Mikko Mäkisen nimen ohella. Toki hän todennäköisesti keskittyy elämässään elämässään muihinkin juttuihin kovalla tarmolla, joten ei hänestä ehkä päätoimista sijoittajaa tule…

Hän on aivan varmasti yksi lahjakkaimmista ihmisistä, jonka tunnen eikä lahjakkuus vähennä tietenkään hänen kovan tekemisensä arvoa. Eikä painetta hänelle, hän tekee monipuolisesti erilaisia asioita ja hänelle ihmiset ovat tärkeitä, joten ehkä hänelle tietyllä tavalla menestyminen on vain pieni sivuseikka. :slight_smile:

Mukavaa alkanutta sijoitusviikkoa ja lukekaa yhtiöraportteja! :slight_smile:

28 tykkäystä

12. JOHANNES SIPPOLA

Johannes on huipputyyppi ja ihailen paljon sitä, miten hän jaksaa panostaa moneen asiaan niin suurella intohimolla esimerkiksi opiskeluun ja sijoittamiseen. Ei tule heti mieleen ihmistä kenen pää leikkaisi niin nopeasti kuin hänellä. Melkein huvitti Inderesin toimistolla, kun seurasin sivusta, miten hän jutteli analyytikoiden kanssa… Johannes pisti tiukoille analyytikot ja jutteli mielestäni ihan tasaveroisesti näiden konkarien kanssa. Hän on Foorumillakin erinomaisesti haastanut firman toimitusjohtajaa ja täytyy sanoa, että Inderes saisi hänestä heti erinomaisen analyytikon.

Johannes on työkaverini, mutta myös ystäväni. Hänestä ei voi olla pitämättä; sydämellinen ja kiva tyyppi, jonka kanssa on mukava ja helppo keskustella. Hän on sellainen ihminen, joka halutessaan voi päästä monissa asioissa hyvin pitkälle, mutta toisaalta elämässä on varsinkin hänellä paljon muitakin mielenkiintoisia asioita mielessä kuin jossain tietyssä asiassa menestyminen, joten on mielenkiintoista nähdä, mitä hän tulee elämässään tekemään.

Jännityksellä odotan, että millainen sijoitusura hänelle tulee - sen tiedän, että hän osaa sijoittaa ja tulee pärjäämään tässä lajissa erinomaisesti. Suosittelen vahvasti lukemaan Johanneksen juttuja, koska häneltä löytyy freessit, monipuoliset ja hyvin perustellut kommentit erityisesti erilaisiin sijoitusmaailman kysymyksiin.

1. Kerro kolmellakymmenellä sanalla, kuka sinä olet.

Oon 22-vuotias kolmannen vuoden lääkisopiskelija, isältä perityn nykyisin sijoitusyhtiö Medifilm Oy:n toimitusjohtaja ja ennen kaikkea intohimoinen sijoittaja. Vapaa-ajalla harrastan tennistä, golfia ja savuviskejä, toivottavasti ensi vuonna myös kuntosaliharjoittelua :slightly_smiling_face:

2. Kerro kolme asiaa, mitä foorumilaiset eivät sinusta tiedä.

  1. Olen syntynyt aikoinaan pikkukeskosena, painoin syntyessäni alle 800 grammaa. Osittain tämän hyvin aikaisen syntymisen johdosta menin kouluun vuotta myöhemmin, minunhan olisi pitänyt opiskella -00 syntyneiden kanssa noin teoriassa. 2. Unelma-autoni tulevaisuudessa olisi ehdottomasti BMW:n M3 F80, eli viidennen sukupolven BMW M3 Saksasta importattuna, automaattilaatikolla (DCT). 3. Asustelen edelleen lapsuudenkodissani äidin ja pikkusiskon kanssa, Laajalahdessa Espoossa, eli vielä en omilleni ole muuttanut.

3. Mitä kiinnostuksen kohteita ja harrastuksia sinulla on? Mitään sijoittamiseen liittyvää ei saa sanoa.

Ekassa kohdassa mainitsin niitä aika hyvin, tennistä oon pelannut lapsesta asti, tulisko 15 vuotta varmaan kohta täyteen semmosta kasuaalia pelailua. Golfiin pari lukiokaveria houkutteli mut vähän vajaa 2 vuotta sitten, ja kaks kautta oon nyt pelannut. Tasoitukseni on 42.5, ehdottomasti pitäisi saada <36 ensi kaudella. Savuviskeihin hurahtamisesta saan kiittää Juusoa, eli @keisarijokinen :sta :smiling_face_with_three_hearts: Nykyinen suosikki jos joku sitä miettii on Ardbeg Corryvreckan, toki vajaa tuplasti kalliimpi Octomore 10.4. on sellainen harvinaisempi herkkujen herkku.

4. Millainen on tavallinen arkipäiväsi?

Tavallinen arkipäivä alkaa mulle yleensä lääkiksen aikatauluista riippuen klo 6-10 välillä (herätys tuolloin). Käyn eka pesemässä hampaat, sitten suihkussa, ja sen jälkeen syön aamiaisena ruisleipää kinkulla ja juon aamukahvia (kermalla) ennen lähtöä Meilahteen. Tarkistan aamulle puhelimelta myös nopeasti Sijoitusfoorumin ja sijoitus-Discordin tilan (mahdollisesti relevanttien uutisten varalta muun muassa). Meilahdessa opetukset kestää sitten päivästä riippuen esim. kahteen tai neljään asti iltapäivällä. Meilahdesta voin joko lähteä treidaustoimistolle käymään (jos esim. kollega @LariAlen on eksynyt paikalle), tai sitten jään Terkon kellarikerroksessa sijaitsevaan Oppimiskeskus Mocomaan, tuttavallisemmin Mocsuun hengaamaan lääkistuttujen kanssa. Illalla kotona sitten päivästä riippuen joko teen pakollisia lääkisjuttuja (mikäli sellaisia on) tai seurailen markkinoita. Ulkoilutan myös perheemme koiran, kääpiösnautseri Murun, illalla. Yleisesti ottaen käyn nukkumaan päivästä riippuen jossain klo 23-00 välisenä aikana yleisimmin.

5. Miten kuvailisit lyhyesti itseäsi sijoittajana?

Lyhyesti olen tällainen vähän joka paikassa sekoileva sijoittaja, jolla on arvosijoittajan ja osakepoimijan sydän, Inderesin analyysin reunuksella. Olen pohjimmiltaan myös numeronikkari: Inderesin analyyseistä tykkään penkoa kassavirtalaskelmien ja osien summien antamia tuotto-odotuksia eri skenaarioissa, ja kassavirtalaskelmissa vähän muokkailla oletuksia ja katsoa miltä eri skenaariot voisivat eri yhtiöiden kohdalla näyttää.

6. Voisitko lyhyesti kertoa, että millainen sijoitushistoria sinulla on?

Sijoittaminen alkoi jo hiukan ennen täysi-ikäistymistäni kun olin tutustunut Medifilmin salkkuun jo vähän etukäteen (jota tulevaisuudessa hallinoisin itse) , ja välillä pyysin äidin toteuttamaan joitain myyntejä ja ostoja - hyvin vaihtelevalla menestyksellä. Karkeasti täysi-ikäiseksi tultua aloin heti itse hallinnoimaan Medifilmin osakesalkkua, toimitusjohtajan tittelillä olen ollut helmikuusta 2019 asti. Ensimmäinen itse tekemäni osakekauppa taisi olla Tiedon osakkeiden myynti Medifilmin salkusta maaliskuussa 2019. Tuosta lähtien olen kokeillut matkalla monenlaista: swing-treidaamista, isojen positioiden positiotreidejä (positio parhaimmillaan luokkaa 40 % koko salkusta), ja myöhemmin swing-treidaamista hiukan maltillisempia positiokokoja käyttäen. Päätynyt lopulta jonkinlaiseen osakepoiminnan ja treidaamisen komboon. Nykyisellään Medifilmillä on kolme salkkua: yksi on Nordnetilla Inderesin analyysiä jäljittelevä osakepoimintasalkku, kaksi muuta salkkua ovat IB:llä (Interactive Brokers), toinen pieni salkku (n. $30k) on intraday-treidausta varten ja toinen vasta perustettu salkku on kvantitatiivisen sijoittamisen portfolio.

7. Mitä salkkusi tällä hetkellä sisältää, luettelisitko osakkeet isoimmasta pienimpään? Mikä osake on ollut salkussasi pisimpään ja miksi?

Oletan, että puhutaan Nordnetin salkusta, joten tässä kuva liitteenä isoimmasta pienimpään. Pisimpään salkussa ollut osake on Kamux, johon ensimmäisen oston tein 26.8.2021 kurssilla ~14,07 €. Kamuxia on sitten tullut paljon lisäiltyä matkan varrella, joista tällä hetkellä vain viimeisin lisäys on voitolla, ja siitä on tullut salkun suurin positio.

8. Miten sinun osakepoimintaprosessisi etenee step by step? Käytätkö aina myös teknistä analyysia poimiessasi osakkeita salkkuusi?

Osakepoimintaprosessi ei ole mitenkään erityisen tiukka, mutta karkeasti kiinnostun osakkeista, jotka ovat Inderesin analyysissä osta-suosituksella, mahdollisesti Mallisalkussa olevista osakkeista, tai sitten spesifisti esim. compounder-yhtiöistä suuren kurssilaskun jälkeen (joka ei riipu fundamenteista, esim. Qt) tai arvoyhtiöistä, joiden kurssi on selvästi alle osien summan (esim. Sievi) tai yhtiö arvostetaan muuten todella halvoilla multippeleilla (Duell). Käytän pääsääntöisesti 20 %:n tuottovaatimusta p.a. sijoituksille, jonka validiuden tarkistan tapauskohtaisesti eri tapoja käyttäen. Tyypillinen esimerkki voisi olla, että suoraan Inderesin analyysistä löydän analyytikon tekemän skenaarioanalyysin, joka indikoi sellaisenaan >20 % tuotto-odotusta p.a. (esim. kolmelle vuodelle >20 % p.a. tuottoa), mutta analyysistä on ehtinyt kulua esim. kuukausi, ja kurssi on laskenut jonkun verran päivityksen jälkeen, jolloin lasken uuden tuotto-odotuksen nykyhetkessä uudella osakekurssilla, ja totean tuottovaatimuksen täyttyvän, todennäköisesti vielä mielellään jonkinlaisen turvamarginaalin kanssa. Jokaisen osakkeen teknisen analyysin tarkistan kyllä, joka salkkuun päätyy, mutta TA:n painoarvo päätöksenteossa vaihtelee huomattavasti case-kohtaisesti.

9. Kuinka paljon tällä hetkellä harrastat treidausta? Voisitko kuvitella joskus tulevaisuudessa tekeväsi sitä täyspäiväisesti ihan työksesi?

Tällä hetkellä mun treidaus on ollut pitkällä tauolla erinäisistä syistä, mutta en treidausta ole unohtanut kokonaan. Mulla täyspäiväisen treidauksen aloittaminen ei välttämättä oo perusteltua, niin kauan kun jaksan lääkärin töitä tehdä, nutta sivuhommana voin ehdottomasti kuvitella tekeväni sitä tulevaisuudessa!

10. Olet treidannut, fundailet, harrastat teknistä analyysiä ja teet dcf-juttuja, eli olet monipuolinen kaveri… mikä “osa-alue” sijoittamisessa kiinnostaa eniten ja miksi?

Kaikki nuo mainitsemasi osa-alueet kiinnostavat kyllä omalla tavallaan, ja kiinnostuksen aste vaihtelee markkinan mukaan. Esimerkiksi jos on paljon treidattavaa markkinassa (esim. joku yksittäinen sektori on todella kuuma Jenkeissä kurssiliikkeiden puolesta), niin silloin sen liikkeen treidaaminen kiinnostaa paljon! Toisaalta jos markkinassa ei ole paljon treidattavaa, niin silloin taivun usein vääntämään fundaa, ja aika-ajoin etsimään esim. single-seller -setupeja Helsingin pörssin pienistä osakkeista. Tällä hetkellä isoin kiinnostukseni on juuri aloitetussa kvantitatiivisessa portfoliossa, ja sen performanssin seuraamisessa. Tämä johtuu pitkälti siitä, että minua on aina kiehtonut matematiikka sijoittamisessa - toisaalta on tosi mielenkiintoista seurata, miten asetetut tavoitteet portfolion betalle ja volatiliteetille vaikuttavat salkun tuottoon ja riskitasoon → onnistuuko ajatukseni “taseen osakemarkkinoiden kanssa korreloimattomasta puolesta” tämän portfolion muodossa lopulta hyvin?

11. Kerro kolmellakymmenellä sanalla per yhtiö, mitä mieltä olet niistä juuri nyt?

LeadDesk: Hyvin mielenkiintoinen SaaS-yhtiö, josta kurssinousu on purkanut suurimman osan aliarvostuksesta. Jos tippuisi uudestaan esim. lähemmäksi kuutta euroa (todennäköisesti näin ei tosin tapahdu), niin saattaisin kiinnostua ostamaan yhtiötä uudestaan.

Remedy: Mielenkiintoinen pelisektorin yhtiö, jossa paino tällä hetkellä yhtiön tarinassa. Odotan sitä hetkeä kun pääsemme kyyläämään taas numeroita hiukan tarkemmin, tässä menee tosin pitkä aika ja tämä määrittää casen lopputuleman.

Witted Megacorp: Erittäin mielenkiintoinen Helsingin pörssin uusi tulokas. Kurssi hyvin huokeasti arvostettu, mikäli täysverinen kasvucase realisoituu halutunlaisesti. Toimari on asenteeltaan ja eleiltään todella mukava lisä pörssiyhtiöiden yleisesti vähän kankeisiin johtoryhmiin.

12. Opiskelet lääkiksessä, osaat treidata ja varsinkin hyvin nuoreksi olet todella tietäväinen sekä pätevä sijoittaja, mitä haluat tehdä “isona”? Tuleeko sinusta treidaava sijoittajalääkärianalyytikko?

Isona haluaisin kyllä ehdottomasti tehdä jonkinlaista salkunhoitoa lääkärihommien ohella. Olen ajatellut erikoistua psykiatriaan, eli psykiatrin hommat + salkunhoito vois olla kiva kombo. Treidaaminen voi tohon olla hankala kombinoida, mutta miksei sitäkin välillä vaikka harrastuneisuusmielessä.

13. Onko tekninen analyysi sellainen asia, jota useimpien tavallistenkin sijoittajien tulisi ottaa haltuun? Onko antaa jotain esimerkkejä asioista, mitä tavallisen sijoittajan kannattaisi opetella teknisestä analyysista? Onko Vepu turhan nihkeä TA:lle? :wink:

Mielestäni perusteet teknisestä analyysistä kannattaisi tavallistenkin sijoittajien ottaa haltuun soveltuvin osin. Etenkin putoavien puukkojen kanssa olisi aina hyvä olla kartalla siitä, kuinka ylimyydystä kohteesta oikeasti puhutaan. Esim. jos putoava puukko on päivätasolla ylimyyty, mutta viikko- ja kuukausitasolla vielä RSI on vaikka 35, ja kohde on selvässä laskutrendissä, niin tällöin olisi hyvä ottaa huomioon, että on vielä matkaa siihen, että osake olisi “oikeasti kunnolla” ylimyyty (jolloin voisi odottaa laskun pysähtyvän jossain vaiheessa lähiaikoina). Myös trendin käsite kannattaa opetella huolella, ja perusteet niiden tulkitsemiseen. Tätä kautta tulee ymmärtäneeksi myös momentum-ilmiötä tietyiltä osin. Sanoisin, että Vepu ei ole turhan nihkeä TA:lle, mutta Vepun kannattaisi fiksuna sijoittajana pohtia tarkemmin niitä oikeasti tärkeitä TA:n pointteja, joita listasin tuossa aikasemmin. TA:ssähän on paljon myös humpuukkia tai toimimattomia konsepteja, mutta niiden perusteella ei voi mielestäni kumota koko teknisen analyysin tarpeellisuutta tai toimivuutta.

14. Sijoittamisesta ja siihen liittyvästä psykologiasta puhutaan liian vähän, miten sinä harjoitat tätä psykologista puolta sijoittamisessa?

Sijoituspsykologian puolella itse olen jo monia vuosia sitten sijoittamista aloitellessa asennoitunut muun muassa pois euromääristä ja katseen prosentteihin. Uskallan väittää, että ilman tätä asennoitumista olisi paljon vaikeampaa minun ikäisenä hoitaa >300 000 € nettovarallisuutta Medifilmissä. Toisaalta juuri viime aikoina olen kirjoittanut tulevia kriisejä varten tietynlaisia kysymyksiä, jotka minulle määrittelevät paljon mm. sitä kuinka aggressiivisesti haluan skaalata osakepainoa ylös kurssien laskiessa (toki nämä kysymykset olivat minulla olleet mielessä jo aikaisemmin, mutta nyt vasta kirjoitin ne oikeasti ylös, ettei pääse unohtumaan tulevaisuudessa). Tämän lisäksi iso osa sijoituspsykologian ylläpidosta tulee minulla osakepoiminnassa siitä, että sekä tiedän mitä omistan, että tiedän minkälaisia skenaarioita pitää tapahtua jokaisen yhtiön kohdalla, jotta yhtiö tuottaa vaatimani >20 % p.a. tuottona. Toisaalta myös minun pitää tietää, että minkälaisessa skenaariossa jokaisen yhtiön kohdallani tuotto on selvästi heikompi kuin ennustamani (-> milloin sijoitukseni on todennäköisesti epäonnistunut). Myös se auttaa valtavasti sijoituspsykologian kanssa, jos tiedän jonkun luotetun isomman tahon (kuten Inderes) olevan samalla puolella näkemykseni kanssa. Etenkin Sijoituskästissä mainitsemani pointti siitä, että jos Medifilmin Nordnetin osakepoimintasalkku tuottaa seuraavina vuosina surkeasti, niin silloin hyvin todennäköisesti myös Mallisalkkutiimillä on tuotot menneet vessasta alas ja indeksille häviäminen on todennäköinen skenaario. Koska Mallisalkkutiimin epäonnistuminen (tai isommin Inderesin analyysin epäonnistuminen) ei ole minun perusskenaarioni, vaan karhuinen skenaario, niin silloin nukun yöni hyvin kun olen Mallisalkkutiimin (ja Inderesin analyysin) kanssa samalla puolella jossain osakkeessa (kuten esim. Kamux, Qt, Harvia, you name it).

15. Onko sinulla ollenkaan mitään prosentuaalisia tai/ja euromäärisiä tavoitteita sijoittamistoiminnassa tai jonkinlaisia muita tavoitteita?

Kyllä mun primääriset tavoitteet on osakepoimintasalkulle OMXH(CAP)GI:n voittaminen pitkällä aikavälillä, ja noin muuten tavoittelen miljoonan euron nettovarallisuutta Medifilm Oy:ssä vuoden 2032 loppuun mennessä. Joskus ois myös todella kiva viedä Medifilm pörssiin, mutta ainakin sijoitusyhtiömuodossa siinä on tiettyjä haasteita…

16. Sinun on pakko valita kolme foorumilaista, jotka treidaavat salkullasi vuoden ajan, kenet valitsisit ja miksi?

@DayTraderXL Foorumin kovin TA-osaaja, treidaajaesikuva ja muutenkin aivan fantastinen tyyppi. @Pohjolan_Eka uskaltaa ottaa näkemystä rajustikin jos teesi on riittävän hyvä, ja tuo tiettyä räväkkyyttä sijoitustoimintaan, josta todella tykkään :sunglasses: @JNivala tuo erinomaista osaamista Helsingin pörssin pienyhtiökentän analyysiin ja muutenkin osakepoimintaan.

17. Mitkä ovat Foorumilla tärkeimpiä asioita sinulle sijoittamisen kannalta ja miksi?

Foorumilla ylivoimasesti tärkeimpiä asioita minulle sijoittamisen kannalta ovat eri yhtiöketjujen vaihtelevat näkemykset ja sparrailu. On todella paljon helpompi itse funtsia sijoituscaseja kun pohjana on esim. Foorumilla käytyä keskustelua nyt vaikka Kamuxin ketjussa (koska tällöin pystyy itse päättelemällä myös pohtimaan missä skenaarioissa eri henkilöiden näkemykset toteutuvat, ja miten ne suhteutuvat omaan näkemykseeni sijoituscasesta).

18. Analysoi analyytikko 30 sanalla per analyytikko

  • @Joni_Gronqvist
    Jättekiva analyytikko. Osaa perustella näkemyksensä selkeästi eri yhtiöissä ja on videoilla aina iloisen oloinen :smiling_face_with_three_hearts: Kaipaisin tosin vielä syvempää sparrailua IT-palvelusektorin kokonaisnäkemyksestä ja riskeistä - mistä markkinan ja Jonin näkemysero tulee? :wink:
  • @Juha_Kinnunen
    Inderesin analyytikoiden kovinta timanttia. Pystyy asettamaan näkemyksensä eri caseissa kumpaan suuntaan vaan perustellen sen hyvin. Yksi parhaista ellei paras Inden analyytikoista mitä tulee kriittisyyteen analyyseissä.
  • @Atte_Riikola
    Atte on tosi mukava tyyppi, ja mielestäni selkeä narratiivien analyytikko (osin varmaan seurantaportfolionsa vuoksi, jossa paljon teknologiayhtiöitä). Pystyy katsomaan seurantansa caseissa hyvin perustellusti pitkälle, ja perustelemaan näkemyksensä havaintojensa pohjalta hyvin!

19. Mistä sijoittamisen osa-alueesta Alokkaan kannattaisi erityisesti ottaa tukiopetusta?

Alokkaalle voisin suositella tukiopetusta aiheesta osakemarkkina, ja etenkin siitä, että mitkä tekijät osakemarkkinoilla vaikuttavat eri yhtiöiden hinnoittelun tehokkuuteen. Toisaalta tarkempi katsaus siihen, mitkä yleisesti ottaen ovat hyvien sijoituskohteiden tarina ja numerot rakentuvat olisi paikallaan! :wink:

20. Mistä haluat erityisesti kiittää foorumilaisia?

Haluan kiittää kaikkia Foorumilaisia, joiden kanssa on 2018 alkaneen matkan varrella tullut juteltua niitä näitä ja sparrailtua eri markkinatilanteissa eri sijoituskohteita, välillä tiukan debatin kera. Ilman teitä elämäni olisi todennäköisesti huomattavasti tylsempää, ja tämän lisäksi olisin vielä paljon huonompi sijoittaja! Foorumi, ja ylipäätään koko Suomen sijoitusyhteisö tuntuu minulle kuin toiselta kodilta - ja mielestäni tähän on hyvä syy, täällä on mukava olla huonoinakin päivinä.


Kiitos paljon vastauksista ystävä hyvä!:smiling_face_with_three_hearts:

Jos kaipaa tuoreita ja raikkaita sekä fiksuja näkemyksiä, niin tätä herraa kannattaa oikeasti kuunnella ja mikä on parasta… hän jatkuvasti opiskelee + kehittyy huimaa tahtia.

Toivon niin kovasti, että hän olisi joskus edes sivutoimisena analyytikona. Hän varmasti olisi toimiston parhaimpia analyytikoiden sparraaja.

No niin, rentoa viikonloppua kaikille! :cowboy_hat_face:

141 tykkäystä

Pyydän paljon anteeksi haastateltavalta ja lukijoilta.

Pari kuvaa oli jäänyt puuttumaan kohdasta seiska. (pari kuvakaappausta Sippolan Nordnet-tilistä)

Kohtiin 10., 16. ja 18. tein jälkeenpäin korjauksia, koska olin pahasti sähläillyt. (emojit tulivat “tekstimuodossa” ja joku lause jäi puuttumaan)

Korjaukset on nyt siis tehty, jos olet lukenut haastattelun ennen puoli kahtatoista, niin suosittelen vilkaisemaan nämä kohdat uudestaan. Erityisesti kohta seiska kannattaa katsoa uudestaan. :slight_smile:

Anteeksi ja kiitos kärsivällisyydestä!

23 tykkäystä

Johannes on monipuolinen sijoittaja ja siitäkin syystä tykkään lukea hänen tekstejään. Hän on hyvä keskustelija ja sopivalla tavalla ennakkoluuloton uusien asioiden edessä. Voi olla, että tällaisista kavereista tulee niitä sellaisia mikkomäkisiä.

Mielestäni on hyvä kuunnella erilaisia sijoittajia ja ehkä erityisesti sellaisia, joilla on erilaisia näkökulmia ja tapoja tehdä asioita kuin itsellä on. Useimmilla meillä on omat kuplamme, josta olisi ehkä hyvä ainakin hetkittäin poistua.

Tässä on useimmilla ollut rankka vuosi takana ja minusta sijoittajan ei kannata luovuttaa, vaan jatkaa omaa sijoitustietään sijoittaen + opiskellen. Tässä voidaan tulla reippaastikin alaspäin vielä, mutta silloin saamme osakkeita entistä halvemmalla salkkuumme, joten mennäänpä ahkerina siitä tutkimaan yhtiöitä sekä lukemaan Inden materiaaleja ja Foorumia. Nytkään (ei ikinä) ei ole aika passivoitua. :slight_smile:

Kiitos kaikille tykkäyksistä ja kivoista palautteista - mukavaa perjantai-illan jatkoa!

EDIT:
Päivän laskijat ei yllätä. :grimacing:
image

29 tykkäystä

Hyvää työtä! Näitä on mukava lueskella ja vertailla omaa tyyliä.

36 tykkäystä

Kiitos oikein paljon, tosi kiva kuulla! :slight_smile:

Haastateltavat ovat aivan mahtavia.

Se on ollut tosi palkitsevaa, kun monet ovat kertoneet saaneensa oppia näistä haastatteluista, siis ihan tuoreista sijoittajista konkareihin. Eli jos olen ymmärtänyt oikein, niin näistä on saatu sekä hyötyä että viihdettä… ainakin minä olen saanut.

Itselläni menisi noihin kysymyksiin vastatessa varmaan ainakin kokonainen työpäivä, eli syvä kumarrus haastateltujen suuntaan. :pray:t3:

Tämä uusi sarja Jatkoilla Ruoholahdessa vaikuttaa oikein hyvältä, katsoin jo ensimmäisen jakson:

Sopii nautittavaksi esimerkiksi oluen tai viskin kanssa. :sunglasses:

21 tykkäystä

Perjantaina on vuorossa indeläisen haastattelu, jonka kaikki varmasti tuntevat.

Omien näkemyksieni mukaan hän on ehkä keskivertoa optimistisempi ja positiivisempi sijoittaja, joka osaa tarvittaessa kaivaa erilaisia sopivia sijoituskohteita roskakoristakin. En tiedä, yhtyykö hän ajatuksiini, mutta näin itse ajattelisin. :slight_smile:

Hän on varmasti muutenkin optimistinen ja positiivinen ihminen kuin vain sijoittamisessa. Sanoisin myös hänen olevan empaattinen, ihmisläheinen ja mukava ihminen, joka on varmasti oikeassa roolissa. Järkeä tällä kaverilla riittää, jota hän voisii vähän lahjoittaa mullekin. :slight_smile:

Mukavaa alkanutta viikkoa kaikille!

EDIT:

Nyt luen tällä hetkellä tätä Maurin haastattelussa mulle suosittelemaan kirjaa. Hyvältä vaikuttaa! :+1:t3:

18 tykkäystä

Perjantainen haastattelu voi tulla hieman normaalia myöhemmin, koska tässä on kaikilla erilaisia joulun ja loppuvuoden joulukiireitä.:slight_smile:

Haastattelu julkaistaan siis perjantaina, mutta se voi ilmestyä vähän myöhemmin päivällä tai illalla. Pakko sanoa, että tätä haastattelua kannattaa odottaa ja siitä saa varmasti oikein kiintoisaa iltalukemista. :sunglasses:

Mukavaa viikonjatkoa!

24 tykkäystä

13. MIKAEL RAUTANEN

Mikael on hyvin firmansa näköinen toimitusjohtaja ja tämä on tietysti kehu. Miksu on oikein mukava ja terävä tyyppi, joka osaa puhua hyvin kiinnostavasti ja helppotajuisesti mistä vain. Inderesillä on aito välittämisen fiilis ja mukava yhteishenki eikä tämä yllätä, jos on tavannut toimitusjohtaja Rautasen. Inderesillä on erilaisia vahvuuksia yhtiönä, mutta on pakko todeta, että kaksi vahvuutta korostuvat erityisesti ja ne ovat henkilöstö + johto.

Mikaelissa yhdistyy paljon erilaisia hienoja puolia, mutta aina hänestä tulee erityisesti mieleen se, että aina pitää kehittyä ja mennä eteenpäin. Inderesin ja toimitusjohtajansa kehittymisessä on varmasti auttanut avoimuus ja se, että aidosti myönnetään omat virheet ja puutteet. Hän on hyvin lämmin kaveri ja ystävällinen, omasta mielestäni vähän aliarvostettuja puolia työelämässä, vaikka pitkässä juoksussa nämä ominaisuudet oikein käytettynä voivat tuoda viivan allekin extraa.

Mikael on varmasti yksi parhaista johtajista, ei kahta sanaa.

Alla on hänen haastattelunsa, jossa on kahdeksantoista kysymystä ei siis kahtakymmentä, kuten normaalisti. Lähetin muutaman sellaisen kysymyksen, mihin ei Mikael roolinsa takia voinut vastata (minun mokani), mutta eiköhän tässäkin jo ole mukavasti lukemista! :slight_smile:

image


1. Kerro kolmellakymmenellä sanalla, kuka sinä olet.

Olen Mikael, 37v, pienen pojan isä, aviomies ja Inderesin toimari. Kotoisin Espoosta, mistä rohkeus on riittänyt muuttaa Lauttasaareen asti. Lähdin yrittäjäksi suoraan koulun penkiltä 2009 perustamaan Inderesiä ja sillä polulla mennyt tähän päivään asti.

2. Kerro kolme asiaa, mitä foorumilaiset eivät sinusta tiedä.

  1. Katson joka joulu Yksin kotona -elokuvan

  2. Parittomina vuosina katson Yksin kotona 1:n ja parillisina 2:n (kaikki kolmosesta eteenpäin ovat häpeäksi alkuperäisille)

  3. Asun vuokralla

3. Mitä kiinnostuksen kohteita ja harrastuksia sinulla on? Mitään sijoittamiseen liittyvää ei saa sanoa.

Pizzanpaisto, tarkemmin ottaen kesäisin napolilainen ja talvisin roomalainen levypizza. Toisena kalastus tai tarkemmin yksi haastavimmista lajimuodoista Suomessa eli karpinonginta. Minulla on vähän sellainen vika, että jos lähden perehtymään johonkin niin saatan mennä aika syvään päätyyn jossain tosi kapeassa erikoistumisalueessa.

Viime aikoina olen myös poikani kanssa herätellyt henkiin lapsuuden rc/pienoismalliharrastusta (lennokit, veneet, autot).

4. Millainen on tavallinen arkipäiväsi?

Herään seitsemän aikoihin ja aloitan suoraan työt kahvin kera. Aamu on usein tehokkainta aikaa tehdä ajatustyötä, vaikka pieniä perheen aamutoimia tulee hoideltua samalla. Jos aamuun osuu palaveri, saatan ottaa sen kotoa. Yleensä päivään mahtuu 1-3 palaveria Teamsissa tai toimistolla tai asiakkaalla, enempää määrää pyrin välttämään. Sitten on klo 9-12 välillä yleensä kävely, vähän fiiliksen mukaan siirryn toimistolle. Matkaa on alle 2km, mutta saatan kävellä sitä yli 5km kuin olisin harhailemassa vailla määränpäätä, usein Lapinlahden vanhan mielisairaalan ympäristössä. Kävellessä hoidan puheluita, helposti 1-2h päivästä menee puhelimessa. Soittelen ihmisille (pääasiassa työkavereita mutta myös asiakkaita ym) monesti ilman mitään sen kummempaa agendaa kuin kuulumisten vaihtoa. Keskusteluista herää aina hyviä ajatuksia. Pyrin pitämään kalenterin sellaisena, että tälle jäisi aikaa (viime aikoina liian vähän).

Toimistolla Torsti ”Stoltenberg” yleensä ryntää vastaan ja heitän sille läppää Suomen Nato-hakemuksesta. Torsti on siis @Tuulikki_Rautiainen1 koira. Koitan päivien aikana pyöriä eri puolilla toimistoa, jotta ehdin nähdä ihmisiä. Juoksevien asioiden hoitamista samalla. Yleisesti ottaen eniten työpäivässä ajatustyötä menee siihen, miten tämän meidän jatkuvasti muuttuvan ja kasvavan kokonaisuuden saa vedettyä yhteen ja miten meidän kannattaa organisoitua. Se on mielekästä ongelmanratkaisutyötä, joka on aika pitkälti viestintää. Iltapäivällä oma prosessoriteho alkaa usein hyytyä ja koitan tehdä jotain kevyempää kuten vaikkapa meemiketjun lukeminen. Kotiin lähden 17-18 välillä, kävellen ja taas joku puhelu matkalla. Syödään perheen kanssa. Illalla tavoite on päästää irti töistä, riippuen ajanjaksosta se on joskus helppoa ja joskus vaikeaa.

5. Miten kuvailisit lyhyesti itseäsi sijoittajana?

Minkälainen sijoittaja olen, oikeastaan se on ollut jatkuvassa muutoksessa oleva käsite. Siihen on vaikuttanut sijoittamiseen käytettävissä oleva aika, oppiminen ja kehittyminen, elämäntilanne, ikä, omat arvot jne. Analyysityön lopettamisen jälkeen sijoitustyylini on mennyt enemmän kohti melko passiivista hodlaamista, jossa haluan olla omistajana mukana kiinnostavissa yhtiöissä. Tähän painottuu valtaosa salkustani. Minua kiinnostaa yhtiöiden tarinat ja ihmiset niiden taustalla. Haluan sijoittamisen kautta oppia ymmärtämään, minkälaisilla erilaisilla resepteillä menestyviä yrityksiä rakennetaan - ja minkälaisilla resepteillä niitä tuhotaan.

Hyvin yhtiöiden hodlaamisen lisäksi etsin pienillä panoksilla uusia kohteita tai erikoistilanteita. Ne ovat esimerkiksi selkeästi tutkan alla meneviä tosi matalasti hinnoiteltuja keskinkertaisia yhtiöitä (huono kannattavuus ja matala kerroin), joissa on edellytyksiä olla joskus korkeasti hinnoiteltuja hyviä yhtiöitä (hyvä kannattavuus ja korkea kerroin). Tämän tyyliselle osakepoiminnalle ei analyysityön lopettamisen jälkeen ole kauheasti riittänyt aikaa. Hyväksyn toki sen, että nykyisellä ajallisella panostuksellani en ehkä koskaan pääse enää niin hyviin tuottoihin kuin viime vuosikymmenellä, jolloin elin ja hengitin yhtiöanalyysiä (keskellä nousumarkkinaa :smiley: ). Suurin osa näistä uusista poiminnoistani ei realisoidu tai niitä joutuu odottamaan vuosikaupalla kuten Rapalaa. Myyn osakkeita melko harvoin, lähinnä jos huomaan tehneeni virheen alkuperäisessä arviossa tai jos pidän osaketta selkeästi ylihinnoiteltuna.

Olennainen osa sijoitusprosessiani on myös määritellä, mihin en sijoita. Lyhyesti vastaus on, etten mihinkään mitä en ymmärrä. Aina kun olen tästä poikennut, on mennyt pieleen. Tästä koitan pitää kiinni läpi syklien, vaikka kuinka hehkutettaisiin jonkin uuden sijoitushärvelin tai yhtiön mullistavan koko maailman. Ulos rajautuvat myös kaikki tilanteet, joissa näen hypeä tai jos aistin itsessäni fomoa. Sijoittajanahan voi menestyä pitkällä aikavälillä varsin hyvin kun keskittyy pahimpien mokien välttämiseen eikä ainoastaan siihen, mistä löytää seuraavan kurssiraketin. Erilaisista hypeistä ja kuplista saa usein eniten iloa, kun istuu itse katsomossa seuraamassa peliä.

6. Voisitko lyhyesti kertoa, että millainen sijoitushistoria sinulla on?

Teknokuplan aikaan sijoitin Kauppalehden palvelussa virtuaalisalkulla, jolloin oivalsin miten helppo laji tämä on :sweat_smile:

Kun olin Raha-automaattiyhdistyksellä ( :face_with_spiral_eyes: ) varastossa ekassa kesätyössäni ostin ensimmäisillä palkoilla osakkeita. Siitä eteenpäin kesäduuneista laitoin aina pörssiin osan, vaikka osa meni myös hauskaan opiskelijaelämään kuten pitää. Finanssikriisin aikaan kun rytisi, olin ehtinyt oppia itse ja kauppiksessa sen verran, että oivalsin laittaa kiinni kaiken rahan minkä jostain sain raavittua.

Inderesin myötä kasvoin osakepoimijaksi erityisesti pienissä yhtiöissä. Alkuaikoinamme 2010-luvun alkupuolella Helsingin pörssin pienissä yhtiöissä oli ihan törkeitä väärinhinnoitteluita löydettävissä aika kevyelläkin analyysillä (kuka muistaa kun Revenion P/E oli alle 10?). Olin onnekas, kun omaan seurantaan sattui viime vuosikymmenen aikana osumaan mm Stonesoft, Okmetic, Siili, Comptel, Revenio, Remedy, Gofore ja Qt. Pääsin paitsi tuomaan näitä yhtiöitä kaikkien sijoittajien tietoisuuteen mutta myös saamaan hyviä onnistumisia sijoittajana. Ja pääsin tutustumaan erilaisiin, inspiroiviin ihmisiin näiden yhtiöiden takana. Osakepoiminnan polulla olen siitä asti pysynyt, mutta nykyään aika puhtaasti kollegoiden analyysien perusteella.

7. Olet isä, puoliso, muutenkin aktiivinen kaveri ja vielä pörssiyhtiön toimitusjohtaja, miten onnistut järjestämään aikaasi läheisillesi? Miten sinä Mikael jaksat ja voit?

Voin hyvin :slight_smile: Jos pidän huolta terveydestä, itsestäni, perheestä ja vapaa-ajasta, olen yleensä myös parempi toimitusjohtaja. Näinhän on tietenkin helppo sanoa ja itse on pitänyt käydä läpi mm lapsen syntymä ja yksi syöpä ennen kuin olen alkanut oikeasti hahmottamaan asiaa. Tämä työ imee mukaansa ja lisäksi sisäisiä sekä ulkoisia paineita on paljon, mikä edellyttää kurinalaisuutta ja pitkäjänteistä ajattelua. Tietysti työssäni välillä tulee yrityskauppaa tai muita jaksoja, jolloin joutuu venymään tosi pitkiä päiviä, mutta siitä ei saa tulla pysyvä tila koskaan. Olen aika hyvä päästämään irti erilaisista minulle kumuloituneista vastuista ja rooleista (myös niistä kivoista), koska yleensä niihin kasvaa joku, joka lopulta osaa hoitaa asian minua paremmin. Ympärillä on loistavia kollegoita ja tukenani on myös hyvä hallitus. Usein sanotaan, että toimari on tosi yksinäinen paikka, mutta itse en koe yhtään näin.

Työssäni joudun ratkomaan itselleni älyllisesti niin monimutkaisia asioita, että mulla alkaa yleensä ajatuksenjuoksu hidastua jos teen pitkää päivää ja sitten työnteosta ei tule yhtään mitään. Tiedän rajani mihin pystyn aika hyvin ja se riittää minulle. Työpäivien välillä pitää olla muuta tekemistä ja ajateltavaa, jotta voi taas hyvällä energialla ja tuoreilla ajatuksilla palata seuraavana päivänä töihin. Pidän myös aina kiinni siitä, että vuoden aikana vietän kunnolliset lomat perheen kanssa ja silloin en tee töitä.

8. Mikä oli suurin muutos työssäsi, kun sinusta tuli Oy:n toimarin sijaista Oyj:n toimari?

Roolini ja työnkuvani tässä firmassa ollut aina niin isossa muutoksessa, että ei sitä oikein edes huomaa tai ehkä isompi muutos olisi, jos mikään ei muuttuisi. Muutos siis tuntuu minulle luontevalta ja hyvältä. Analyysistä irti päästäminen ennen tätä Oyj-muutosta oli hyvä päätös itseni, firman ja kollegoiden kannalta. Toki kaipaan tuloskausien sähköistä tunnelmaa ja jännitystä, videoita @Verneri_Pulkkinen kanssa, keskusteluita sijoittajien ja kollegoiden kanssa sekä sitä kun sai artistina vetäytyä omiin oloihin luovaan tilaan työstämään seuraavaa teosta (laajaa raporttia :wink:).

Nyt listayhtiönä koen, että minulla on työssäni entistä enemmän välineitä rakentaa tästä aikaa kestävää ja menestyvää yritystä. Ihmisillämme on nyt paljon enemmän polkuja kasvaa. Se on ollut innostavaa, listautumisen ansiosta tämä yhtiö on pystynyt ottamaan isoja harppauksia, joita ei olisi voinut kuvitellakaan aiemmin. Oyj:n mukana on tullut myös vaativa työ hallita listayhtiönä olemisen miinuspuolia.

9. Teininä väsäsit Rapalasta analyysia ja lähditte hyvin pienestä toiminnasta liikkeelle, eikö ole ihan uskomatonta, että olet Inderes Oyj:n suuri omistaja ja toimitusjohtaja? Pohditko joskus ihmeissäsi, miten tässä näin on “käynyt”? Tästähän saisin melkein elokuvan. :wink:

Mietin tätä toki usein, onhan tämä ylittänyt villeimmätkin unelmat. Olen ollut onnekas, vartuin hyvässä perheessä ja olen saanut lapsuudesta asti kaikin puolin hyvät lähtökohdat elämään. Olin myös onnekas, kun yläasteella minulla sattui olemaan opettaja, joka oli kiinnostunut taloudesta ja halusi opettaa oppilailleen perusjuttuja sijoittamisesta. Se oli siihen aikaan aika harvinaista, mutta ehkä sillä on ollut oma vaikutuksensa siihen, mihin elämä on vienyt. Ja hänen tunneillaan tuli tuo Rapalan analyysikin tehtyä. Tykkään termistä ”people luck”, eli paljon tämä on ollut kiinni siitä, että tämäkin firma on läpi historian erilaisten sattumien kautta törmännyt oikeisiin ihmisiin oikealla ajanhetkellä.

10. Sinulla on 227 563 kappaletta firmasi osakkeita, stressaako ollenkaan, kun kurssit heiluvat? Ja löytyykö hyvin vahva luotto omaan firmaan pitkällä aikavälillä? Sinulla on näiden osakkeiden lisäksi muutakin varallisuutta, kuten muiden yhtiöiden osakkeita etc., olet suhteellisen nuori ja varakas, miten nautit vauraudestasi vai elätkö hyvin keskiluokkaista elämää?

En seuraa osakekurssiamme. Katson sen silloin, jos se tieto auttaa minua tekemään työssäni yhtiön kannalta parempia päätöksiä. Tätä yhtiötä on rakennettu pitkäjänteisesti yksityisenä yhtiönä ja pitkäjänteisesti sitä rakennetaan myös julkisena yhtiönä. Tunne markkinaheilunnasta on aikaperspektiivistä kiinni. Lisään tähän yhden suosikkikuvani.

Luotan firman yli 120 ihmiseen eli luotan myös firmaan. Pystyn toimarina huoletta luovuttamaan muodollisen valtani organisaatiolle, koska tiedän että täällä on ammattilaisia, jotka pystyvät tekemään itse tärkeitä päätöksiä, he kantavat niistä vastuuta ja he haluavat tehdä firmalle hyviä päätöksiä. Tämä firma houkuttelee jatkuvasti lahjakkaita ihmisiä puoleensa ja tämä firma myös kasvattaa lahjakkaita ihmisiä. Itse haluan rakentaa tästä yritystä, joka menestyy ja kehittyy minusta riippumatta.

Mitä tulee elämäntyyliin ja varallisuuteen, olen aika tavallinen tyyppi, joka tulee elämässä onnelliseksi aika pienistä ja yksinkertaisista asioista. Minulla on juuri nyt elämässä kaikkea, mitä voin kohtuudella toivoa. Meillä on pieni lähes 100-vuotias talo (+pizzauuni) järven rannalla. Kun siellä istuu kesäiltana kavereiden kanssa peruslager kädessä niin välillä miettii että mitäpä muuta sitä tarvitsee.

Varallisuudesta voi nauttia vaikka sitä ei käyttäisi kuluttamiseen. Minulle se tuo vapautta ja turvallisuuden tunnetta. On optio tehdä erilaisia asioita elämässä jos siltä tuntuu. Tai jos jotain yllättävää tapahtuisi itselle tai läheisille, niin ainakin talouden puolesta on liikkumavaraa. Välttämättä en tule koskaan käyttämään rahoja.

11. Mitä kaikkea salkustasi tällä hetkellä löytyy (pl. Inderes)? Mitä ostit viimeksi ja miksi?

Salkkuni TOP10 on Remedy, Qt, Revenio, Gofore, Efecte, Boreo, Siili, Digia, Rapala ja Fondia. Lisäksi löytyy kymmenkunta pienempää seurantariviä.

Viimeksi ostin Loihdetta. Erittäin matalilla kertoimilla hinnoiteltu yhtiö heikohkolla kannattavuudella. Saattaa joskus olla kohtalaisella kannattavuudella toimiva ja korkeammilla kertoimilla hinnoiteltu. Mene ja tiedä, saatan joutua odottamaan pitkään, mutta aikaa minulla riittää. Niin pitkän historian yhtiön uudistuminen vie usein aikaa. Toimari Konttisen Samu, johon tutustuin jo F-Securen aikaan, on todella mukava kaveri (tämä nyt ei mikään sijoituskeissin kulmakivi ole mutta pieni höntsäily sallittanee, kun en ole enää analyytikko :blush: )

12. Kerro kolmellakymmenellä sanalla per yhtiö, mitä mieltä olet niistä juuri nyt?

-QT: tämä yhtiö toimii paitsi kasvavilla markkinoilla, niin myös uudistuu jatkuvasti. Luotan aika hyvin nykytuotteisiin, markkinoihin ja yhtiön uudistumiskykyyn. Viime vuonna EV/S 30x tuntui tosi hapokkaalta, mutta nykyinen P/E 30x maistuu ihan hyvin. Omistan.

-Nokia: matalasti hinnoiteltu ja potentiaalia löytyy edelleen, kun perusasioita laitetaan kuntoon. Muuttunee parhaimmillaan tylsäksi kassavirtakoneeksi hitaasti kasvavalla mutta niukasti kilpaillulla markkinalla. Omistan, mutta myyn sitten, jos sieltä tulee uusi kunnianhimoinen kasvustrategia, jossa rönsytään taas uusille alueille hakemaan kasvua kasvun takia.

-Rapala: hyvät tuotteet ja huikea globaali kuluttajabrändi, mutta tämän potentiaalin ulosmittaaminen menestyväksi liiketoiminnaksi ja omistaja-arvoksi ei tunnu onnistuvan. Viimeiset 20 vuotta rahoille on saanut parasta vastinetta ostamalla itse tuotteita. Omistan.

13. Monet näkevät Inderesin “vain” analyysitalona, saat nyt kertoa sadalla sanalla, mitä muuta Inderes on? Saat sata sanaa myös kertoaksesi Financial Hearings- ja Streamfabriken-yhtiökaupan merkityksestä Inderesille?

Inderes oli 3 vuotta sitten analyysitalo, jolla oli yksi päätuote ja hyvin kapea, rajallinen kohdemarkkina. Flik-yrityskaupan jälkeen tämä firma uudistui täyden palvelun sijoittajaviestintätaloksi (5 päätuotealuetta) asiakkaan näkökulmasta sekä entistä kattavammaksi sisältöpalveluksi sijoittajan näkökulmasta. Se oli käsittämätön muutosmatka ja kasvuloikka koko organisaatiolle hyvin lyhyessä ajassa. Flikiä voi perinteisillä euromittareilla onnistuneena kauppana, mutta tuon yrityskaupan rooli yhtenä muutoksen välineenä on ollut paljon merkittävämpi asia.

Financial Hearings ja Streamfabriken tuovat meille vahvan markkina-aseman Ruotsissa kahdella päätuotealueistamme sekä yli 200 pörssiyhtiön asiakaskunnan, minkä päälle lähteä rakentamaan. Tämäkin on taloudellisilla mittareilla hyvä järjestely ja siellä on huikea tiimi. Mutta olennaisin juttu siinä ei ole vain kasvu euroissa, vaan näen tämänkin yrityskaupan yhtenä keskeisenä välineenä tämän yhtiön uudistumiseen. Suomessa 13v toimineelle firmalle kansainvälistyminen vaatii valtavan kasvuloikan organisaatiolta ja sen ihmisiltä. Henkinen kotimarkkinamme on nyt Pohjoismaat.

Pari faktaa suomalaisesta analyysiyhtiöstä :wink:. Meillä on Ruotsissa enemmän pörssiyhtiöasiakkaita kuin Suomessa. Tapahtumaliiketoiminta on suurin liiketoiminta-alueemme.

14. Käytätkö foorumia hakeaksesi sijoitustietoutta esimerkiksi osakepoimintaan? Mitä ketjuja luet aina käydessäsi foorumilla?

Nykyään minulle tärkein ketju on Inderesin oma Yhtiö kuuluu kaikille -ketju, jossa voin käydä dialogia sijoittajien kanssa sekä seurata keskustelua. Meemiketju on huippu, rakastan yksinkertaista internet-huumoria. Kahvihuonetta selailen joskus ajanvietteeksi. Yhtiökohtaisia ketjuja selailen ilman muuta sijoituskohteisiin tutustumisen ohessa.

15. Missä haluaisit erityisesti kehittyä toimitusjohtajana ja mitkä asiat koet olevasi suurimpia vahvuuksia roolissasi?

Haluaisin kehittyä paremmaksi viestijäksi. Kurinalaisuudessani on myös kehitettävää. Jään liian usein haahuilemaan ajatusteni kanssa niin, että kollegoideni pitää muistuttaa asioiden loppuun viemisestä.

Vahvuuksiin voi sanoa, että teen tätä työtä täydellä sydämellä.

16. Mitä haluat sanoa epätoivoisille turskasalkkusijoittajille?

”No myöhäistä nyt enää myydä, kusetus markkinat ja kriisit saatana”

Kannattaa pysyä markkinalla ja katsoa syklien yli :wink:

17. Mitä Alokkaan kannattaisi erityisesti tehdä, jotta hän ei olisi enää aloittelijatason sijoittaja?

Olet aktiivinen, utelias, optimisti ja innokas oppimaan. Jatka samalla uralla, niin ei voi kovin pieleen mennä pitkällä aikavälillä.

18. Mistä haluat erityisesti kiittää foorumilaisia?

Onhan tämä jotain ihan uskomatonta ja ainutlaatuista, että tämän yrityksen ympärille on rakentunut tällainen yhteisö ja mikä voimavara se on. Haluan kiittää foorumin hyvästä keskustelukulttuurista ja hengestä. Haluan kiittää kaikkia, jotka keskustelette analyytikoiden kanssa ja tuotte uusia näkökulmia yhtiöihin. Haluan kiittää kaikkia, jotka ovat kertoneet myös pörssiyhtiöiden suuntaan, että palveluistamme on ollut teille hyötyä – sillä on iso merkitys liiketoiminnallemme. Ja kiitos myös kaikille osakkeenomistajille luottamuksestanne.


Perheellinen pörssiyhtiön johtaja varsinkin tällaiseen aikaan vuodesta vielä “kauppojen” jälkeen on varmasti hyvin hyvin kiireinen… ja silti suostuit haastateltavakseni, kiitos Mikael!

Jos haluaa pohtia, millainen on hyvä johtaja, niin suosittelen tutustumaan Mikaeliin.

Mä toivon kaikille oikein rauhaisaa ja rentouttavaa joulua! :heart:

207 tykkäystä

Oli kiva lukea Mikaelin vastauksia, koska niistä tuli hyvä mieli. Olisi pitänyt olla pizzaa lautasella hänen vastauksiaan lukiessa tai sitten jos ajankohtaa miettii, niin glögiä mukissa. :slight_smile:

Mikael oli toivottu vieras ja ilman muuta oli alusta lähtien jatkuvasti mielessä, että ehdottomasti haluan haastatella häntäkin. Toivon kovasti, että tällaisia johtajia olisi entistä enemmän, niin olisi entistä enemmän paremmin voivia työntekijöitä.

Haastateltavia on ollut laidasta laitaan ja vielä tähänkin vuoteen yksi haastattelu ehditään ottamaan, jos ei mitään esteitä tule.

Täällä Foorumilla on oikein hyvä henki varsinkin, jos sen suhteuttaa valtavaan käyttäjämäärään nähden. Mua jännitti tosi paljon perustaa tätä ketjua ja pelkäsin, mitä tästä oikein seuraa… ja tästä on seurannut mulle vain ja ainoastaan pelkkää. Siitä suuri kiitos kaikille teille lukijoille, tykkääjille, palautteenantajille ja haastateltaville.

Mä toivon aidosti oikeasti kaikille teille hyvää joulua ja erityiset tsempit yksinäisille ihmisille! :heart:

66 tykkäystä

Tämän viikon perjantaina ilmestyy haastattelu foorumilaisesta, joka on mielestäni Foorumin Jere Lehtinen (Jere Lehtinen – Wikipedia). Hän on varmasti arvostettu, mutta silti ehkä aliarvostettu, lisäksi kellään ei ole hänestä varmasti pahaa sanottamaan ja tämä tyyppi on myös herrasmiespelaaja sekä luottofoorumilainen.

Haastatteluja tulee kerran viikkoon ja voi olla, että jonkun tärkeän foorumilaisen tai analyytikon haastattelu ilmestyy, vaikka ensi vuoden loppupuolella, koska nopeampaan haastattelutahtiin en pysty. Muutamat henkilöt miettivät vielä, että haluavatko haastateltavaksi ja jotkut ovat kieltäytyneetkin - kieltäytyneet ja vielä empivät ovat olleet hyvin ystävällisiä eikä näihin sisälly mitään sen kummallisempaa.:slight_smile:

Aika on sijoittajan hyvä ystävä, joten jatketaan sitkeästi eteenpäin, vaikka vielä ensi vuonnakin kusetusmarkkinat riehuisivat.

Mukavaa ja rauhallista tapsanpäivää kaikille! :sunglasses:

44 tykkäystä

14. CONTRAFUN

Contrafun on monella tapaa erinomainen tyyppi, koska hän on mm. analyyttinen, hyväkäytöksinen ja yleisfiksu foorumilainen, joka tuo esimerkiksi erilaisilla koosteillaan iloa ja hyötyä muille foorumilaisille + analyytikoille. Tästä foorumilaisesta kellään ei varmasti voi olla mitään pahaa sanottavaa.

Uskon hänen pärjäävän todella hyvin pitkällä aikavälillä sijoittamisessa, koska hän osaa keskittyä olennaisiin seikkoihin ja hän selkeästi näkee omat heikkoutensa, mikä useimmiten auttaa kehittymisessä. CF tunnetaan varmaan yleisesti ottaen parhaiten yhtiöketjujen yhteenvedoistaan ja ne pelkästään jo osoittavat, että hän näkee metsän puilta ja osaa sulkea ylimääräisen hälyn pois, mikä on erityisen tärkeää sijoittamisessakin.

Mielestäni Contrafun on tyyliltään vaatimaton ja asiakeskeinen, lisäksi hän tuo sellaista informaatiota usein esille, jota muut harvemmin tuovat. Kaiken tämän lisäksi hänen tuottamansa teksti on selkeää ja hyvin jäsenneltyä eikä se sisällä mitään turhaa. :slight_smile:

Tällaisia kirjoittelijoita kaivataan lisää foorumille, niin me foorumilaiset kuin varmasti esimerkiksi analyytikotkin.


1. Kerro kolmellakymmenellä sanalla, kuka sinä olet.

Nelikymppinen mies. Kotoisin Kaakkois-Suomesta. Lapsuus pikkukaupungin pientaloalueella tehtaan lähellä. Isä tehtaassa töissä, äiti hoitoalalla. Itse suoritin generalistitutkinnon, joten työuralla ollut muutoksia ja uuden oppimista. Sijoittamisella yritetty luoda puskuria huonompiin päiviin.

2. Kerro kolme asiaa, mitä foorumilaiset eivät sinusta tiedä.

  1. Sijoitusklassikoista suosikkini on Fred Schwed Jr:n kirjoittama Where Are the Customers’ Yachts? Vuonna 1940 julkaistu teos on mielestäni hyvin aikaa kestänyt kuvaus Wall Streetin maailmasta. Oma huvipurteni on Suvi 440 ja vauhdin takaa Yamahan 2,5 hevosvoiman nelitahtikone.
  2. Olen ajanut suurimman osan ajokilometreistäni Volkkareilla. Alitajuisesti minuun ovat vaikuttaneet lapsuudessa katsotut Disneyn Riemukupla-elokuvat, jossa tähtenä oli Herbie-niminen kuplavolkkari.
  3. Autotallista löytyy kolme erikokoista moottorisahaa ja kolme raivaussahaa. Näillä yritän raivailla taimikoita ja teen talven polttopuut.

3. Mitä kiinnostuksen kohteita ja harrastuksia sinulla on? Mitään sijoittamiseen liittyvää ei saa sanoa.

Liikuntaa pyrin harrastamaan säännöllisesti. Katson nykyään aika vähän tv:tä, eniten kiinnostaa historiadokumentit. Penkkiurheilun määrää olen vähentänyt paljon, futista seuraan. Katson mielelläni paljon elokuvia. Omia suosikkiohjaajia ovat Sidney Lumet, Hitchcock ja John Frankenheimer. Yritän lukea jonkin verran myös kirjallisuutta. Suosikkeja ovat esim. Paul Auster ja John Irving.

Osan ajasta vie omakotitalon vaatimat työt ja kesäisin lisänä on vanha kesämökki. Pihatöiden ohessa voi yrittää kuunnella vaikka äänikirjoja. Joskus käyn mökkijärvellä kalastelemassa. Loppukesästä yritetään kiertää tutut marjapaikat. Musiikkia tulee myös kuunneltua. Oma musiikkimaku painottuu vahvasti 70-luvulle. Etenkin The Whon, Rushin ja King Crimsonin alkupään tuotannon timantit loistavat minulle kirkkaimmin.

4. Millainen on tavallinen arkipäiväsi?

Normaali herätys siinä puoli seitsemän aikoihin. Aamuisin vilkaisen yleensä vain Inderesin aamukatsauksen ja otsikot pörssihuone.fi-sivulta. Aamupäivällä en yleensä käy osakekauppaa. Joskus harvemmin innostun kaupankäyntiin, jos on tullut joku isompi uutinen ja on aikaa lukea tietoa. Yleensä pörssin tapahtumien lukeminen jää iltaan. Kokkailun yhteydessä tai takkaa lämmittäessä on aikaa lukea foorumia, kuunnella tallenteita, podcasteja ja äänikirjoja. Tämä multitaskaus on tehotonta, mutta pieniä tiedonmuruja näistä kuitenkin jää talteen. Loppuilta yleensä rauhoitetaan ja nukkumaan 22–23 aikoihin.

5. Miten kuvailisit lyhyesti itseäsi sijoittajana?

Eniten minua kiinnostavat yhtiöt, joilla on hyvä kannattavuus, aika vakaa tulos, kohtalaista kasvua ja matala velkaantuneisuus. Tällaiset yhtiöt ovat yleensä kalliisti hinnoiteltuja, joten ihan millä hinnalla tahansa ei kannata ostaa.

Nimimerkkini Contrafun syntyi hetken mielijohteesta. Seuraisin silloin Fidelityn kontra-rahaston kaupankäyntiä ja aihe pyöri mielessäni. Oma tavoitteeni ei ole ostaa kaikkien sijoittajien vihaamien yhtiöiden osakkeita. Enemmän oma kontraaminen tarkoittaa sitä, että kiinnostun silloin kun koko sektorin tulevaisuus leimataan kyseenlaiseksi.

Aika usein heikommalla sektorilla pärjää vielä hyvin kyseisen sektorin paras yhtiö. Esimerkiksi metsäteollisuutta pidettiin monien puheissa auringonlaskun alana finanssikriisin jälkeen. Koko sektorin leimaaminen heijastui myös parhaiden yhtiöiden arvostukseen (UPM). Koronan alussa Sammon kurssi laski huomattavasti osake- ja korkomarkkinoiden laskun vaikutuksesta. Ehdin ostamaan kolme ostoerää Sampoa, mutta se erikoistilanne oli nopeasti ohi. Olin koko ajan liian varovainen, kuten ketjusta Ostin/myin juuri äsken -ketju (Osa 1) näkyykin. Osakekurssi jatkoi vielä alaspäin 24 euroon ja otti pohjakosketuksen 20. maaliskuuta. Osake toipui kuitenkin nopeasti kesäkuun alkuun mennessä.

Ehkä tämä ei välttämättä ole kaikkien mielestä varsinaista kontraamista. Pitkälti sama ajatus kuin Buffettilla. Ole ahne silloin, kun muut sijoittajat ovat peloissaan. Tällaisia tilanteita en löydä usein, joten suuremman osan ajasta se on rahastosäästämistä, holdaamista ja pientä osakepoimintaa.

Nimimerkin loppuosa viittaa siihen, että pyrin säilyttämään positiivisen asenteen. En kovin paljoa kiistele muiden kanssa sijoituskohteiden paremmuudesta. Onnittelen toista sijoittajaa, jos hän tuntee löytäneensä itselleen hyvän sijoituskohteen. Mikä sopii yhdelle, ei sovi välttämättä toisen strategiaan.

6. Voisitko lyhyesti kertoa, että millainen sijoitushistoria sinulla on?

Tärkeimpiä lähipiirin ohjaajia minulle ovat olleet isäni lisäksi kaksi setääni. He opettivat pohtimaan omaa kulutustaan ja miettimään kaksi kertaa ennen ostopäätöstä.

Lapsuudessa luin paljon Aku Ankka -sarjakuvia. Roope-sedän seikkailuista on jäänyt vahvasti mieleen etenkin Carl Barksin luoma tarina Maailman rikkain mies (Statuesque Spendthrifts). Tarinassa Roope kilpailee Junttapurin maharadzan kanssa siitä, kuka pystyttää näyttävimmän patsaan Julle Ankanpäälle. Tämä vähän hämmentävä tarina ei varmaankaan antanut lapselle oikeaa kuvaa rahan käytöstä. Patsaisiin törsätään, mutta lopussa vararikkoon ajautuneelle maharadzalle ei Roopelta liikene edes 50 penniä kahvirahaksi.

"Roope Ankka: "50 penniä. Oletko vallan hullu? Ei minulla ole varaa lahjoitella rahojani!

Yläasteella talousasiat tulivat esille. Metsäteollisuusyhtiö oli kotikaupungin suurin työllistäjä ja yhtiön kehitys oli yleinen puheenaihe jatkuvasti. Parikymppisenä aloitin rahastosäästämisellä. Pörssin seuranta painottui lehtien lukemiseen. Paikallislehden taloussivuilla julkaistiin joka arkipäivä Finansium Oy:n markkinakommentteja Helsingin pörssin tapahtumista. Kirjastossa luin Kauppalehteä ja lainasin Seppo Saarion ja Kim Lindströmin kirjoittamia sijoituskirjoja.

2000-luvun alussa tuli nykyistä enemmän pörssiuutisia tv:n pääkanavilta, joita katsoin aika säännöllisesti. YLE:n kello 18 Uutisten yhteydessä oli Jyrki Koulumiehen ankkuroima talousuutisten osio ja Maikkarilta tuli myös omat talousuutiset. Muutamia osinko-osakkeita (Sampo, Fortum) tuli ostettua pienillä summilla jo ennen finanssikriisiä. Finanssikriisin myötä sijoittamisen riskit tulivat esille ja muutama tuttu kertoi hävinneensä merkittäviä summia. Se vähän latisti omaa kiinnostusta, kun oma työtilanne oli epävarma. Opiskeluaikana luin kuitenkin sivuaineena laskentatoimen ja rahoituksen kursseja niin paljon kuin oli mahdollista. Jonkinlainen tarve ymmärtää yrityselämää ja taloutta vei eteenpäin.

En nyt sanoisi ensimmäisten vuosien menneen täysin hukkaan. Ehkä liian pitkään meni vain rahastoihin säästellessä. Hiljalleen menin eteenpäin, mutta olin edelleen aikamoinen bullero. Tuntuu nyt jälkeenpäin, että mulle kävi samalla tavoin kuin Pink Floydin Time-kappaleessa lauletaan:

:notes:“And then one day you find, ten years have got behind you, no one told you when to run, you missed the starting gun.” :notes:

Joskus 2010-luvun alussa löysin Anders Oldenburgin blogikirjoitukset Seligsonin nettisivuilta. Niistä oli paljon tietoa ja hyötyä. Näistä kirjoituksista välittyi pitkäjänteisyyden merkitys. Sijoitusmateriaalit tuli tutkia itse eikä luottaa ainoastaan toisen käden lähteisiin. Myös Buffettin ajatukset olivat blogissa vahvasti esillä.

Jatkoin myös omaisuuslajihajautusta, jos sopivia kohteita löytyi. Vuosien 2014–15 aikana tällaisia kohteita löytyi (kiinteistö, metsä), joten jouduin myymään merkittävän osan salkusta. Siinä katkesi se korkoa korolle -ilmiöstä hyötyminen, mutta osa myydyistä oli syklisiä osakkeita. Tämä seuraava kuva onkin minulla jonkinlaisena muistutuksena noista myynneistä. Erilaiset uhkakuvat vaikuttivat ja saivat hajauttamaan, mutta osakemarkkinoiden nousu kuitenkin jatkui niistä huolimatta.

Kuvan lähde: Gradual Improvements Go Unnoticed - The Irrelevant Investor

Inderesin sisältöihin törmäsin ensimmäisiä kertoja joskus 2015 paikkeilla. Aloin tarkemmin seurata Inderesin analyysiä vuoden 2017 aikoihin, kun tuli näitä mielenkiintoisia listautujia kuten Qt ja Hoivatilat. Liityin Inderesin foorumille vasta helmikuussa 2020. Sitten tuli koronapandemia ja aikaa vapautui sen verran, että aktivoiduin foorumilla. Nykyistä vaihetta on nyt kestänyt kohta 3 vuotta. Sijoittamisen opettelu jatkuu.

7. Mitä osakkeita olet viimeksi ostanut ja millä perusteilla?

Ennen joulua ostin eQ:n osaketta, kun kurssi oli vähän laskussa 23 eurossa. Yhtiö on kiinnostava, mutta arvostus on ollut haastava. Yhtiö on ollut pitkäaikaisille omistajilleen loistava sijoituskohde, mutta itse en ole päässyt noususta nauttimaan. Tajusin yhtiön erinomaisuuden liian myöhään. Nyt kurssi on aika pitkälti osingon varassa. Keväällä osingonjaon lähestyminen saattaa taas nostaa osaketta?

Joulukuun 28. päivä ostin yhden erän lisää Kamuxia, kun kurssi laski taas alle 5 euron. Markkinatilanne on vaikea ja yhtiön kannattavuus on paineessa. Uusi toimitusjohtaja aloittaa kesällä. Elinkustannusten noustessa uusien autojen kauppa voi hidastua lisää, mutta käytettyjen kysyntä säilynee jonkinlaisena myös Saksassa ja Ruotsissa. Suomen autokannan keski-ikä jo lähes 13 vuotta, joten käyttyjen kysynnän pitäisi säilyä edelleen. Kamuxin paino salkussa alle 1 %, joten seuraan rauhassa tilanteen kehitystä.

8. Kuinka paljon sinulla on tällä hetkellä käteistä ja millä perusteilla sinulla on sen verran käteistä kuin nyt on?

Käteisen osuus vähän yli 10 %. Käteisen osuus kasvoi loppusyksystä, kun myin pari syklisempää yhtiötä pois salkusta ja tappiollisten myyntejä. Loppuvuodesta olen pohtinut ensi vuoden suuntaa.

Tällä hetkellä salkkuni suurimpia sijoituksia ovat Sampo, Microsoft, Visa, Qt. Osinkoja tuomassa Nordea, Tietoevry, Kesko. Pienempiä mm. Revenio, Amazon, Harvia, Talenom, Fondia. Tämän vuoden osalta osakesäästötili on -4 % miinuksella. Osakesalkuista toinen on -5 % ja toisen YTD on +2%.

9. Sinulla on aivan mahtavia erilaisia koosteita/yhteenvetoja yhtiöketjuissa, joita ovat hyvin monet kehuneet. Kirjoitatko muutenkin asioita ylös itsellesi näiden yhtyöketjuihin laittamiesi koosteiden lisäksi? Onko sinulla antaa jotain vinkkejä, miten tällaisia yhteenvetoja kannattaa tehdä ja eikö niiden tekemisessä mene tolkuttomasti aikaa?

Yleensä kirjoittelen paperille muistiinpanoja ja heränneitä ajatuksia. Muuten unohtaisin ne varmaan melko nopeasti. Näistä sitten tulee kirjoiteltua koosteita ketjuihin silloin tällöin. Lähinnä ne on omaan käyttöön tehtyjä muistiinpanoja. Muistiinpanojen tekeminen auttaa minua jäsentämään asioita paremmin.

Koosteiden tekemisestä on ollut eniten hyötyä Inderesin analyytikoiden tekemissä toimitusjohtajien haastatteluissa. Esimerkiksi Revenion tai DeeTeen kohdalla näistä saa paljon tietoa.

Sanoisin, että tekemällä omia koosteita haastatteluista, aukeaa myös osavuosikatsausten sisältö paremmin. Mutta jokaisen kannattaa kokeilla itse, sisäistääkö enemmän kuuntelemalla vai kirjoittamalla. Liikaa ei tähänkään kannata rajallista aikaansa käyttää, se on vain yksi osa-alue.

10. Mitkä ovat vahvuutesi sijoittajana? Mitä osa-aluetta haluaisit parantaa sijoittamisen osalta ja miksi?

Tunnen mielestäni itseni aika hyvin. Huomaan, että välillä minut valtaa FOMO. Olen kuitenkin aika hidas omissa liikkeissäni. Osaan kyllä myös löytää putoavia puukkoja, kuten ketjusta Ostin/myin juuri äsken -ketju (Osa 3) näkyy:

Markkinapsykologian ymmärtämiseen pitäisi panostaa paljon enemmän, mutta perusteokset ovat jo haastavia. Rajoittava tekijä sijoituksissa on kielitaito, jonka osalta olisi kehittävää paljon. Englanniksi pärjää pitkälle, mutta muitakin kieliä olisi mukava osata paremmin.

Yhtiöiden kilpailuetujen vertailu on vaikeaa. Vahvan yhtiön vallihauta voi aikaa myöten heikentyä ja kilpailu kiristyy väistämättä. Esimerkiksi harva yhtiö pystyy säilyttämään asemansa Fortune 500 -listalla ja lista on jatkuvassa muutoksessa vuosikymmenten aikana. Muutosnopeus saattaa tulevaisuudessa entisestään kiihtyä big datan, analytiikan ja IoT:n myötä ja oma kilpailuetujen analysointi tulee vain vaikeammaksi.

Osakepoiminnan osuus salkussa on rajallinen. Jos kaikki menee oikein hyvin, on saan mahdollisesti indeksiä parempaa tuottoa. Jos nuo osakepoiminnat menee enemmän pieleen, ollaan kuitenkin vielä melko lähellä indeksituottoa. Tällä pyrin välttämään sen, että menisin täysin poikki. Isoja tappioita pitäisi pystyä välttämään. Velan kanssa olen varovainen.

Pitäisi oppia sopeutumaan muuttuviin markkinatilanteisiin, koska samoilla eväillä ei pärjää markkinan eri vaiheissa. Antaa välillä voittojen juosta kuin Orson Welles elokuvassaan Touch of Evil, ajaen yhdellä kamera-ajolla koko monta minuuttia kestävä avauskohtaus. Pelata välillä nopeita siirtoja kuin Hitchcock Psykossa, vyöryttäen rivakasti leikatussa suihkukohtauksessa valkokankaalle 78 kuvaa kolmen minuutin aikana. Sillä ylituoton tekemiseen ei ole sääntöjä, kuten @Pohjolan_Eka osuvasti on kirjoittanut.

11. Mitkä ovat tärkeimpiä tietolähteitäsi, kun seuraat jotain yhtiötä? Onko sinulla jotain tapoja tutkia tai seurata yhtiöitä, joita harvat käyttävät, mitä voisit suositella muillekin?

Tavalliset tietolähteet seurannassa, ei mitään harvinaisempia käytössä.

Olen aika pitkälti ulkoistanut makron seuraamisen. Luen Inderesin Marianne Palmun makroraportteja ja seurailen pörssien suunta -ketjua ja Vernerin Vartteja. Makropuoli on oma heikko lenkkini, joten turvaudun suosiolla muiden apuun. Inderesin ohella jotakin laajempia markkinakatsauksia tulee luettua. Esim. Finlandia varainhoidon markkinakatsaukset (Uusin katsaus: Markkinakatsaus joulukuu 2022 ), OP:n ekonomistien Talouden näkymät -katsaukset (Linkki OP:n raporttiarkistoon ) sekä Handelsbankenin markkinakatsaukset (Linkki raporttiarkistoon ).

Uuteen yhtiöön tutustumisen aloitan yleensä listalleottoesitteestä tai viimeisimmän cmd:n materiaaleista. Yhtiön strategia kertoo jo aika paljon. Mahdollisuuksien mukaan pyrin seuraamaan seurannassa olevien yhtiöiden webcasteja ja muita materiaaleja. Luen Anders Oldenburgin blogitekstit Seligsonin sivuilta. Jenkkiosakkeita seurailen esimerkiksi cmlviz.comin ja MarketSceenerin kautta.

Joskus olen tutkinut listaamattomien yhtiöiden sähköisen kaupparekisteriotteen tietoja, joka on nykyään maksuton. Siitä näkee muutokset listaamattomien hallituksissa, osakepääomassa ja toimialaluokituksessa. Muutokset voivat olla merkki jostain, mutta harvoin ostan maksullisia rekisteritietoja. Oman jalkatyön avulla tuskin saan merkittävää tietoa. Kuluttajayhtiöiden osalta voi kuitenkin vahvistaa omaa käsitystä yhtiöstä, kuten vaikka Kotipizzan tai Puuilon kohdalla.

12. Käsittääkseni luet ja katsot yhtiöiden omia materiaalejakin hyvin tarkkaan, mitkä ovat sinulle tärkeimpiä näistä yhtiöiden itse tuottamista materiaaleista ja miksi?

Tämä vaihtelee yhtiöittäin. Vaikka Sampo onkin suurimpia sijoituksia, en käytä paljoa aikaa osavuosikatsauksiin. Eniten hyötyä olisi saatavissa näiden pienempien yhtiöiden webcastien seuraamisesta, joita harvempi seuraa.

Yhtiöiden materiaalit eivät tietysti sisällä mitään ainutlaatuista tietoa pörssiyhtiöstä, vaan tiedot ovat kaikkien sijoittajien tiedossa. Tärkeimpiä materiaaleja on cmd:t, joissa tulee tietoa kilpailukyvystä ja kilpailukentästä. En oikein luota kovin monimutkaisiin strategioihin. Johdon pitäisi osata kertoa selkeästi yhtiönsä kilpailuedut ja miten liiketoiminta rakentuu näiden ympärille. Johdon selkeät esitykset lisäävät omaa luottamusta yhtiötä kohtaan.

Sitten on näitä yhtiöitä, jotka eivät ole analyytikkoseurannassa eivätkä järjestä tulostilaisuuksia (mm. Ålandsbanken, Dovre, Olvi). Näissä yhtiöissä yhtiökokoukset jäävät tärkeimmäksi tietolähteeksi, mutta harvoin kokouksiin on keskellä päivää mahdollisuus osallistua.

13. Millainen osakepoimintaprosessi sinulla on, voisitko kertoa siitä prosessista step by step?

Ei ole pitkälle vietyä prosessia, mutta tällaisia perusperiaatteita, jotka rajaavat yhtiöiden määrää.

  1. Jaan yhtiöitä aluksi karkeasti neljään luokkaan: 1) Nykyiset sijoituskohteet 2) Potentiaaliset sijoituskohteet 3) Ei tällä hetkellä potentiaalia 4) No Go-sektori
  2. En sijoita alkuvaiheen lääkeyhtiöihin, kannabis-yhtiöihin jne. En ole perehtynyt yhtään kryptoihin. En yleensä sijoita myöskään kovan velkataakan omaaviin yhtiöihin, kuten puhelinoperaattoreihin. Myös korkea osingonjakosuhde latistaa omaa kiinnostustani.
  3. Katson potentiaalisten yhtiöiden aiempien vuosien lukuja ainakin 5 vuoden ajalta. Sitten vertaan saatavilla oleviin analyytikoiden ennusteisiin seuraavat 5 vuotta. Jos odotuksissa on aiempaa selvästi kovempaa kasvua, pyrin löytämään yhtiön olemassa olevia kilpailuetuja, joilla tuo kasvu olisi mahdollista saavuttaa.
  4. Jatkan jäljelle olevien yhtiöiden johdon aiempien näyttöjen tutkailua. Jokaisen sijoituskohteen olisi jonkin verran saatava aikaan kasvua. Myös laatuyhtiön on kasvettava edes jonkin verran.
  5. Pitkään pitoon pyrin etsimään näitä kestäviä kilpailuetuja omaavia yhtiöitä. Oman salkun yhtiöistä Microsoftilla on varmaankin parhaat kilpailuedut ja syvin vallihauta. Monissa salkun yhtiöstä tärkeimpiä vallihautoja on asiakkaan vaihtamiskustannukset. Parissa salkkuyhtiössä vallihautaa on rakennettu patenttien varaan. Varsinaisia brändiyhtiöitä ei salkussa ei ole, kun myin Coca Colan osakkeet vaihteeksi kokonaan pois.

Osakepoimintaan vaikuttaa tietynlaisen tasapainon pitäminen osinko-, laatu- ja kasvuyhtiöiden välillä salkussa. Sijoitukset kasvuyhtiöihin on menneet heikosti, joten osinkoyhtiöiden osuus salkussa on itsestään noussut. Jossain vaiheessa tämä tilanne tulee tietysti muuttumaan ja kasvuyhtiöt aloittavat nousunsa, etenkin ne vähävelkaiset kasvuyhtiöt.

14. Pakko tehdä erillinen kysymys osakkeiden myyntiprosessista, koska mielestäni osakkeiden myymisestä puhutaan liian vähän siihen nähden, miten niiden ostamisesta puhutaan. Mistä syistä useimmiten päädyt myymään osakkeita salkustasi?

Yleensä alan pohtimaan osakkeen myymistä, jos yhtiö pysty vastaamaan omiin odotuksiini. Kun yhtiö alkaa tehdä isompia pettymyksiä. Johdon ylimääräinen selittely tai huonot perustelut usein vain pahentavat tilannetta. Seppo Saario oikealla linjoilla siinä, että osakkeet kannattaa myydä, kun yhtiö rakentaa kalliin lasipalatsin tai investoi muihin tuottamattomiin kohteisiin. Samoin yritysostojen kohdalla laajentuminen uusille markkinoille uusilla tuotteilla näyttää olevan monille yhtiöille vaikeaa.

Markkinoiden välitön reaktio yritysostoon kertoo jo aika paljon. Helposti minä kuitenkin jään vitkastelemaan ja odottamaan analyytikoiden tarkempia kommentteja, vaikka voisi aivan hyvin myydä ja siirtyä eteenpäin. Yritysostoissa on eroja. Suuren saksalaisen energiayhtiön ostaminen on riskisempää kuin laajentuminen Italiaan pienellä tilitoimiston yritysostolla.

15. Kerro kolmellakymmennellä sanalla per yhtiö, mitä mieltä olet niistä juuri nyt?

-Koskisen
Pitkän historian omaava sahateollisuusyhtiö. Pörssiin hyvässä markkinatilanteessa. Osinkosalkkuun liian syklinen, kuulunee kategoriaan osta ja myy 15% kalliimmalla. Viime viikolla itävaltalainen Pfeifer Group osti Pölkky Oy:n. Kertoo kilpailun kiristymisestä, toimiala konsolidoituu.

-Tietoevry
Osakesäästötilin tukijalkoja. Strategisia suunnanmuutoksia tulossa. Ehkä aliarvostus purkautuu, jos osa liiketoiminnoista myydään. Mahdollisesti omaksi yhtiökseen irrotettava Banking voi olla kiinnostava kohde. 30 euron raja ollut tiukka vastus. Onko nyt toisin?

-Vaisala
Hieno teknologiayhtiö, jota seuraan. Valittiin vuoden 2022 perheyritykseksi. Kasvu teollisten mittausten varassa. Pääomistajat korostavat pitkäjänteisyyttä, nopeita suunnanmuutoksia ei odotettavissa. Tuotekehitykseen panostetaan paljon, joten osingonkasvu jäänee heikoksi. Salkussa vähän, odotellaan dippiä.

16. Sinun täytyy valita vain neljä foorumilaista, joiden kirjoituksia saisit ainoastaan lukea. Ketkä valitsisit ja miksit?

Vaikea valita vain 4. Jos painotan valinnassa monipuolista kirjoittelua monissa ketjuissa, niin 4 voisi olla:

  • @Lexus on aktiivinen monissa ketjuissa. Jakaa paljon tietoa Nokia-ketjussa ja Pörssien suunnassa.
  • @Pohjolan_Eka kirjoittaa monipuolisesti eri ketjuissa makrosta pienyhtiöihin. Hyviä huomioita.
  • @SijoitusSeppo seuraa monia pienyhtiöitä, jotka ovat oman seurannan ulkopuolella, mm. Wulff.
  • @Thiebault kirjoittaa myös kiinnostavia viestejä. Lukisin mieluusti enemmänkin hänen ajatuksiaan.

17. Sinä taidat käydä joka päivä Foorumilla ja vielä useampia kertoja päivässä. Mitkä asiat saavat sinut palaamaan tänne yhä uudestaan ja uudestaan? Mitä Foorumilta saat, mitä et mistään muualta saa?

Yleensä foorumi on auki kännykässä taustalla ja vilkaisen sitä päivän mittaan. Aamuisin lukaisen nopeasti aamukatsausta ja vilkaisen samalla foorumin sisältöä. Päivällä jossain välissä nopea vilkaisu. Iltapäivällä klo 16-17 aikohin ruuanlaiton yhteydessä tulee usein myös vilkaistua foorumia. Illalla saatan kuunnella jonkun videon tai podcastin, jos aikaa jää.

Foorumin seuranta on siinä mielessä poikkeavaa, sillä en käy päivittäin katsomassa omien salkkujen kehitystä. Finanssitwitteriä seuraan myös vähän, sillä yleensä joku linkittää parhaat ketjut foorumille. Facebookia käytän vähän. Foorumi saa palamaan, koska se tuntuu olevan tehokas tietolähde. Nyt tiedon tarve on ollut normaalia suurempaa ja lisännyt puhelimen vilkuilua. Vapaa-aika on rauhoitettava.

18. Nykyään puhutaan sijoituspsykologiasta entistä enemmän, mutta edelleen mielestäni liian vähän. Miten sinä opiskelet tätä osa-aluetta ja jos saisit antaa yhden vinkin tästä aiheesta foorumilaisille, niin mikä se olisi?

Sijoituspsykologiasta olisi pitänyt lukea enemmän. Sen merkityksen olen oikeastaan tajunnut vasta kantapään kautta. Olen jälkeenpäin tajunnut tehneeni tunteiden vallassa huonoja sijoituspäätöksiä. Pitäisi pystyä säilyttämään rauhallinen harkinta ja maltti, kun osakemarkkinoilla myrskyää. Helpommin sanottu kuin tehty.

Olen yrittänyt katsoa Daniel Kahnemanin luentoja, joita youtubesta löytyy monia. Yksi ihan mielenkiintoinen teos aiheesta voisi olla myös professori John R. Nofsingerin toimittama kirja Behavioral Finance. Investors, Corporations and Markets (Wiley 2019). Reilut 700 sivua pitkä teos löytyy ainakin tällä hetkellä European Centre for Financial Law’n nettisivuilta. Googleen hakusana Behavioral Finance+pdf ja hakutulos nro 2. Nofsinger on aiemmin julkaissut aiheesta teoksen Psychology of Investing (2002). Youtubesta löytyy myös yksi lyhyt Nofsingerin haastattelu. (Linkki: John R. Nofsinger-The Psychology of Investing-Goldstein on Gelt - YouTube )

Kun sijoituksissa alkaa tulla onnistumisia, sitä alkaa luottaa omiin kykyihinsä. Positiiviset sijoitustulokset vahvistavat omaa luottamusta. Ehkä vähän sama ajatus kuin Skinnerin välineellisen ehdollistumisen teoriassa. Tappiot ovat rangaistuksia, jotka ohjaavat lopettamaan toiminnan. Voitot ovat vastaavasti palkintoja, jotka ohjaavat jatkamaan toimintaa, vaikka ne perustuisivat pitkälti sattumaan.

Uusien yhtiöiden tutkiminen voi olla kiinnostavaa ja uutuuden viehätys voi saada myymään vanhoja sijoituksia uusien tieltä. Siinä taas korkoa korolle -ilmiö katkeaa ja voi tulla turhaa kaupankäyntiä. Osakekaupassa kulut eivät kuitenkaan hyydytä kauppaa niin hyvin kuin kiinteistökaupasssa varainsiirtovero. Sen laskeminen hyydyttää aika paljon kaupankäynti-intoa.

19. Miten Alokas oppisi paremmin löytämään kaiken tietopaljouden ja hälinän keskeltä ne olennaisimmat seikat Contrafunin tapaan?

Tärkeintä on kai keskittyä niihin tietoihin, jotka auttavat sinua mielestäsi löytämään pörsseistä erinomaisia yhtiöitä järkevään hintaan. Eri sijoittajat kiinnittävät varmasti huomioita eri asioihin, mutta ehkä kannattavuus on tärkeimpiä tekijöitä. Yleensä hyvä kasvuyhtiö toimii kannattavasti jo alkuvaiheessa. Tuotekehityksen pitäisi myös panostaa riittävästi, jotta yhtiö menestyy kilpailussa.

Olet löytänyt salkkuusi hyviä yhtiöitä, jotka on ollut ehkä tilapäisesti vähän vaikeampaa. Marimekko vaikuttaa vahvalta brändiltä, jolle on tärkeä jatkaa markkina-asema vahvistamista etenkin Aasiasssa. Digia on keskisuuri ohjelmistokehitysyhtiö, jonka pitäisi pystyä säilyttämään ketteryys ja korkean tason osaajat talossa. Jos yhtiö kykenee tähän, se säilyttää pitkäaikaiset asiakassuhteensa ja onnistuu ehkä jatkossa voittamaan uusia asiakkuuksia. Sievi Capital on aloittamassa muutosmatkan monialakonserniksi ja strategian käytännön askelmerkit varmaan kertovat paljon muutoksen onnistumisesta.

Yksi hyvä keino löytää olennaisimmat seikat, on tehdä tutulle henkilölle vaikka lyhyt parin minuutin esitys jostain sijoituskohteesta. Tälläisen hissipuheen aikana on pakko keskittyä olennaiseen.

Viestien perusteella luet paljon Inderesin raportteja ja muuta materiaalia. Sinulla tuntuu olevan positiivinen elämänasenne, jonka auttaa paremmin sietämään laskumarkkinan vaikeimmat hetket.

20. Mistä haluat erityisesti kiittää foorumilaisia?

Kiitos hyvästä ilmapiiristä foorumilla. Kiitos aktiivisille kirjoittajille ja tiedon louhijoille. Kiitos analyytikoille ja ylläpidolle aktiivisesta läsnäolosta foorumilla. Kiitos myös konkareille, jotka ovat opastaneet tuoreempia sijoittajia esimerkiksi kysy ja vastaa-ketjussa. Kiitos foorumilaisille, jotka ovat olleet yhteydessä pörssiyhtiöiden suuntaan ja tuoneet viestiä foorumille. Kiitos kahvihuoneen keskustelijoille ja meemiketjun humoristeille. Toivotan omasta puolestani kaikille hyvää alkavaa pörssivuotta 2023 ja tuottoisia sijoituksia.


Kiitoksia haastattelusta laatukirjoittelijalle! :pray:t3:

Tästä haastattelusta monet saavat varmaan aika konkreettisiakin ajatuksia ja vinkkejä omaan sijoitustoimintaan. Contrafun on monessa suhteessa mielestäni hyvin esimerkillinen, joten suosittelen laittamaan hänet ehdottomasti seurantaan.

Kivaa perjantaita kaikille! :cowboy_hat_face:

125 tykkäystä

Useampi pyysi Contrafunia haastateltavaksi ja itsekin olin ehdottomasti kiinnostunut kuulemaan hänen ajatuksiaan enemmän. Vastaukset kysymyksiini tulivat ripeästi eikä vastausten laatu pettänyt. :sunglasses:

Onhan se upeaa, kun Contrafun ja jotkut muut näkevät tolkuttomasti vaivaa tutkimiseen sekä muistiinpanojen tekemiseen, sitten laittavat meille viidessä minuutissa kivasti luettavan yhteenvedon. Onhan tämä todella arvokasta sisällöntuottoa, mistä pitää olla kiitollinen. :pray:t3:

Kamuxin negarista huolimatta, toivon kaikille sitkeyttä ja oikein onnellista uutta vuotta 2023! :blue_heart:


(sijoitusvuoteni kiteytettynä)

37 tykkäystä