Inderesin osakkeenomistajien nimitys- ja palkitsemistoimikunta

1. Kerro itsestäsi vapaasti 50 sanalla.
Valitettavasti neljänkympin rajapyykin ylittänyt Saksassa asuva ja Luxemburgissa operoiva kansainvälisen lukion koordinaattori sekä vielä hieman matikan ope. Lisää voi lukea täältä. Osa tuon haastattelun asioista, on ehtinyt hieman vanhentua, etenkin sijoitusstrategiaan liittyen. Harrastuksina liikunta, pääasiassa jääkiekko ja luonnossa samoilu, sijoittaminen sekä matkustelu, johon usein sisältyy lyncheily. Innokas uusien asioiden oppija ja kokija.

2. Kerro sadalla sanalla millainen sijoittaja olet.
Osakesijoituksissa olen allokoinut vajaa 2/3 jenkkimarkkinapainotteisiin indekseihin. Lopulla kolmasosalla pyrin huolehtimaan indeksille häviämisen sijoittamalla pohjoismaisiin pienyhtiöihin kuten Inderesiin. Tämä kalliiksi tullut strategia miellyttää jotenkin sen vuoksi, että tällaiset yhtiöt tuntuvat enemmän käsinkosketeltavilta, eikä varmaan vähiten Inderesin tarjoamien palvelujen kautta. Foorumilaiset saattavat muistaa minut lyncheilyreissuistani. Yleisesti on mielenkiintoista perehtyä erilaisiin toimialoihin sekä ideoihin ja koittaa ymmärtää maailmaan paremmin sitä kautta.

Muuten minulla on pieni tiketti mielenkiintoisessa Videobot-nimisessä start-upissa, johon lähdin mukaan friends, fools and family-kategorian jäsenenä. Lisäksi omistan kaksi sijoitusasuntoa Suomen Oulusta sekä oman asuntoni Saksassa Luxin rajalla, jonka lasken myös sijoitukseksi. Ainakin sitä omistamalla on vakaa aikomus luoda varallisuutta muutenkin kuin vaihtoehtoiskustannuksen kautta.

3. Mikä motivoi juuri sinua hakemaan Inderesin yhteisöjäsenen tehtävään?
Olen seurannut Inderesiä puolisen kymmentä vuotta ja Inderesin toiminnassa moni asia resonoi. Siinä on innovatiivisuutta, rohkeutta ja älykkyyttä mukavan rennolla otteella. Olisikin mukava tutustua yhtiön toimintaan vielä syvällisemmin ja olla osana sen toimintaa.

Tässä keski-iän kriiseissä on tullut huomattua, että tämä opettajapeli alkaa olla pelattu läpi, joten minulla voisi kiinnostaa käyttää aikaa selvittelemällä, miltä maailma näyttää yksityisen sektorin puolella. Koska sijoittaminen kiinnostaa kovasti ja Inderes on suht tutun oloinen pulju, voisi tässä olla hieno tapa päästä toteuttamaan tätä ideaa sekä kehittämään itseään.

4. Millaisia vahvuuksia tuot mukanasi toimikuntaan?
Varmaan tämän patteriston vaikein kysymys.

Osaan monia asioita, mutten ole missään hyvä. Esim. olen vain matikan opettaja, enkä mikään tutkija. Pyöritän noin 500 oppilaan ja 100 opettajan tivolia kolme kielisessä koulussa, joista itse hallitsen vain yhtä.

Vaikka olen virkamies, en ole virkamiesmäinen. Pukeudun esim työssäni huppariin, tosin converseja en käytä. Ratkon mielummin ongelmia kuin luon niitä. Tykkään kehitellä uusia ideoita ja tapoja toimia. Inderesillekin sain aikanaan ehdotettua tuloslive-konspetin.

Koska asun ulkomailla, joku voisi ehkä ajatella, että voisin tuoda jotain kansainvälistä kulmaa. En osaa itse sitä oikein arvioida. Tunnen jonkin verran sijoittajia täälläpäin, mutten tiedä voisiko siitä olla apua Inderesin kansainvälistymisessä varsinkaan pohjoismaissa. Toki kansainvälisessä ympäristössä toimiminen ei ole minulle vierasta.

Jollekin tämä kaukana asuminen saattaa näkyä haasteellisena tehtävän suorittamisen kannalta, mutta Maurin kuvauksen perusteella aika paljon asioita hoidetaan etänä. Lisäksi työaikani on sen verran joustava, että luulen pystyväni perheettömänä singahtamaan Luxista Helsinkiin, siinä missä perheenisä Sotkamosta.

En ole mikään kommunikoinnin mestari, mutta omasta mielestäni olen aika aktiivinen ja kekseliäs viestijä, kun sille päälle satun.

Minulla on kokemusta hallitus- ja johtoryhmätoiminnasta vain julkiselta sektorilta sekä järjestöistä, joten olisi mielenkiintoista nähdä onko nämä asiat hoidettu yhtään ammattimaisemmin pörssiyhtiössä.

5. Miten tasapainottaisit yhteisön ja osakkeenomistajien etuja? Voivatko ne olla ristiriidassa?
Jotta tähän kysymykseen pystyy vastaamaan kunnolla, pitää ottaa pari askelta taakse päin ja ensinnäkin pohtia, mitä ”Inderesin yhteisö” pitää sisältää ja toisekseen mikä on osakkeenomistajien palkitsemis- ja nimitystoimikunnan tehtävä.

YHTEISÖ
Jos minua pyydetään määrittelemään Inderesin yhteisö, niin sisältäisin siihen Inderesin palveluja käyttävät sijoittajat, osakkeenomistajat, työntekijät sekä palveluja ostavat yritykset. Hahnottelin tilannetta aikanaan Tukholmassa lyncheillessäni tällaisella kuvalla:

Epäilen kuitenkin, että kun ollaan valitsemassa ”yhteisön edustajaa”, puhutaan pääasiassa sijoittajayhteisöstä. Tähän sijoittajayhteisöön kuuluu myös Inderesin työntekijöitä, mutta koska heillä on oma edustajansa toimikunnassa, oletan yhteisön edustajan tehtävänä olevan edustaa nimenomaan yhtiöstä riippumattomien sijoittajien yhteisöä.

Mitä sijoittajayhteisöön sitten kuuluu?
Usein kun puhutaan Inderesin yhteisöstä, herkästi ajatellaan sen olevan sama kuin foorumi. Ja kun puhutaan foorumista, herkästi ääneen pääsevät aktiiviset kirjoittajat. Inderes ilmoittaa aina osavuosikatsauksien yhteydessä yhteisön aktiivisen jäsenmäärän, johon lasketaan vuoden aikana Inderesin palveluihin kirjautuneiden käyttäjien määrä. Viime osarissa luku oli 72 000. Foorumilla on 22 765 kirjautunutta jäsentä (ja varmaan aika monta kirjautumatonta lukijaa), joista n. 300 kirjoittaa yli 100 viestiä vuodessa foorumille.

Inderesin sijoittajayhteisö on kuitenkin muutakin. Olen vuosien saatossa pitänyt kirjaa erilaisista yhteisöluvuista. Tässä viimeisin päivitys:

Kanava Q4 2024
Foorumi FI 22720
Foorumi SE 252
Foorumi DK 146
YouTube 26800
YouTube Nordics 1450
FB:n Osakesijoittaminen-ryhmä 67000
Instagram 12400
TikTok 8818
LinkedIn 6692
HCA LinkedIn 9937

Kun katsotaan Inderesin suosituimpia videoita YouTubessa, näyttävät luvut tältä:
InderesTV

Inderes Nordic

Inderesin palveluja käyttää siis hyvin suuri määrä sijoittajia, joiden tarpeet ovat voivat olla hyvin erilaisia.

OSAKKEENOMISTAJIEN NIMITYS- JA PALKITSEMISTOIMIKUNNAN TEHTÄVÄ
Juha Kinnunen osakkeenomistajien nimitys- ja palkitsemistoimikunnan puheenjohtajan asemassaan kirjoitti seuraavasti:

Hallituksen tehtävät voisi taas tiivistää tällaiseen listaan(kiitos ChatGPT avusta):

• Yhtiön toiminnan johtaminen ja strategia
  • Toimitusjohtajan valinta ja valvonta
  • Tilinpäätöksen ja taloudellisen raportoinnin hyväksyminen
  • Riskienhallinta ja valvonta
  • Osakkeenomistajien edun valvonta
  • Yhtiökokouksen valmistelu

NIMITYSTOIMIKUNNAN KOKOONPANO
Jälleen lainaus:

Jäsenistä kolme ensimmäistä omistaa yhtiöstä n. 33%, muiden työntekijöiden omistusosuus on karkean arvion mukaan samaa luokkaa, joten loput 33% kuuluu siis yhtiöstä riippumattomille toimijoille eli ehkä siis sille sijoittajayhteisölle.

VASTAUS KYSYMYKSEEN

Tämän pitkän alustuksen jälkeen, lakoninen vastaus voisi olla: Tyytyväinen ja toimiva yhteisö on myös osakkeenomistajien etu.

Ehkä tähänkin on kuitenkin syytä pureutua vähän syvemmälle.

Lähtökohtaisesti siis hallitus luo strategian, jota yhtiön toimiva johto sitten toteuttaa. Inderesin tapauksessa toimikunnassa hallituksen kokoonpanoa ehdottomassa on kuitenkin jäseniä, jotka ovat toimivassa johdossa, joten tilanne on sikäli ehkä hieman paradoksaalinen, mutta varmaankin ihan ymmärrettävistä syistä.

Inderesin yhtiöjärjestyksessä on tällainen kohta:
”9 § Yhtiön toiminnan tarkoituksena on palvella sen työntekijöitä, yhteisöä ja asiakkaita sekä tuottaa voittoa osakkeenomistajille.”

Inderesin tehtävänä ei ole siis vain osakeyhtiölle tyypillinen osakkeenomistajien voiton maksimointi vaan myös palvella kaikkia osapuolia, kuten sijoittajayhteisöä.

Hallitus siis määrittelee yhtiön strategian sen liiketoiminnalle joka Inderesin tapauksessa perustuu neljään (4) kivijalkaan:

• IR-palvelut
  • Analyysi
  • Yhtiökokouspalvelut
  • Tapahtumaliiketoiminta

Toimikunnan yhteisöjäsenen tehtävä on varmaankin siis edustaa sijoittajille suunnattujen palvelujen käyttäjiä sekä muita osakkeenomistajia. Täten hänen tehtävänsä on osaltaan huolehtia, että hallitukseen ehdotetaan sellaisia hahmoja, jotka ovat perillä yrityksen liiketoiminnoista ja kykeneviä rakentamaan siihen perustuen sopivan sijoittajayhteisöä palvelevan strategian sekä siitä, että hallituksen jäsenten palkitsemisensa on tarpeeksi motivoivaa. Tätä sitten voi toteuttaa paitsi olemalla pulssilla foorumilla, mutta myös seuraamalla muilla tavoin Inderesin yhteisön kehitystä. Vaikka Inderes tarjoaa yrityksille ja sijoittajille useita hyödyllisiä palveluja, kaiken keskiössä on analyysi ja sen laatu. Laadukkaan ja sijoittajille lisäarvoa(= markkinaa parempaa tuottoa) tuottavan osakeanalyysin ympärille on sitten helpompi rakentaa muita palveluja sekä sen avulla laajentua myös kansainvälisesti. Tämän asia tulee olla myös hallituksen toiminnan keskiössä.

Jos toimikunta ja hallitus sekä sitä kautta toimiva johto onnistuvat tehtävässään; yhteisö, osakkeenomistajat, työntekijät sekä asiakkaat ovat tyytyväisiä. Kuulostan tässä kohtaa varmaankin vastuuta pakoilevalta poliitikolta. Koitetaan saada hieman enemmän käytännöllisyyttä ja tartuntapintaa kysymyksessä 8.

6. Minkälainen yhteisönjäsen olet? Mikä Foorumissamme on parasta?
Pyrin käyttämään kaikkia Inderesin sijoittajille tarjoamia palveluja: Kuuntelen podcastit, sekä muut YouTubessa/Spotifyssa(ennen audiosovelluksessa) julkaistut keskustelut sekä vähintäänkin seuraamieni yhtiöiden haastattelut. Luen seuraamieni yhtiöiden analyysit ja käytän Inden analyyseja luonnollisesti apuna uusiin yhtiöihin perehtyessä. Pyrin myös katsomaan seuraamieni yhtiöiden webcastit ja olen käynyt joissain yhtiön tapahtumissa kuten osareissa ja tietenkin miitissä! <3 Olen löytänyt myös Inderesin kautta joitain tuttuja, joiden kanssa tulee juteltua toisinaan ihan oikeassakin elämässä ja välillä muustakin kuin sijoittamisesta.

Foorumia luen päivittäin aktiivisesti. Vuosi sitten, kun syntyi keskustelu foorumin laadusta, päätin osallistua sen parantamiseen itse yrittämällä panostaa laatuun omissa kirjoituksissani. Etenkin yhtiöketjuissa. Jääköön lukijoiden arvioitavaksi, olenko onnistunut tavoitteessa. Tämän takia olen yleensä kirjoitusmielessä aktiivisempi n. 6 viikon välein, jolloin minulla on töistä lomaa ja ehdin enemmän käyttää aikaa kirjoitteluun syventymiseen sekä luonnollisesti lyncheilyyn.

Foorumissa on ehdottomasti parasta laadukkaat yhtiöketjut, joihin yhtiöihin hyvin paneutuneet sijoittajat tuovat omia näkökulmiaan sekä tietouttaan, joissa analyytikot ovat aktiivisia ja joissa myös yhtiön edustajat käyvät kertomassa ajatuksiaan. Kaikesta hienointa on varmaan se, kun osarin julkistamisen jälkeen voi foorumille laittaa mieltä askarruttavia kysymyksiä, jotka joko analyytikko kysyy yhtiön johdolta haastattelussa tai yhtiö itse vastaa foorumilla jo saman päivän aikana.

7. Millaisena näet Inderes-yhteisön tulevaisuuden?

Tässä kysymyksessä saa varmaan revitellä. Tulevaisuudessa yhteisö on kansainvälistynyt ja esimerkiksi tekoälyn vuoksi kielimuurit ovat poistuneet. On olemassa vain yksi foorumi, jossa käy kirjoittelemassa sijoittajia sekä asiantuntijoita eri maista. Foorumin laatu on kasvanut niin paljon, että Muskin johtamaan X:ään turhautuneet julkkissijoittajat, ovat siirtyneet kokonaan foorumille.

Inderes on kehittänyt analyysiään niin, että niihin on tuotu interaktiivisa ja dynaamisia elementtejä, joissa sijoittajat voivat pyöritellä omia skenaarioitaan Inderesin mallien pohjalta. Tavoitehinnasta ja kryptisistä riskimittareista on luovuttu ja sen sijaan käytössä on käyvän arvon haarukka, jonka leveys kuvaa riskiä ja keskikohta tai muu (mahdollisesti sijoittajayhteisön määrittelemä) hinta on korvannut tavoitehinnan.

Inderes on saanut levitettyä Videosync-palvelun ympäri maailmaa ja tällöin webcasteihin saa halutessaan tekoälyn generoiman suomenkielisen tekstityksen reaaliajassa.

Inderes on ostanut Rush Factoryn eurolla. @JHeiskanen on luonut Inderes-miitistä Rush Factorylle uuden konseptin ja alkanut Inderesin kansainvälistymisen myötä järjestämään maailmankiertueita, jotka päihittävät Berkshiren yhtiökokoukset suosiossaan.

8. Miten lisäisit yhteisöllisyyttä foorumilaisten kesken ja myös Inderesin sekä foorumilaisten välillä?

Ideaalitilanteessa ei puhuttaisi inderesiläisistä sekä foorumilaisista eri hahmoina vaan yhteisenä ilmiönä. Tämä varmaan toteutuisi parhaiten laadukkaan analyysin ja aktiivisesti keskusteluihin osallistuvien analyytikkojen avulla, joita sivistyneet yhteisön jäsenet sparrailisivat ja auttaisivat työssään.

Koska edellä mainittu ei ehkä suoranaisesti ole toimikunnan käsissä, sieltä käsin voisi vaikutta esim. jatkamalla Maurin aloittamaa keskustelua mahdollisesta yhteisöjäsenestä hallituksessa. Tämä ei kuitenkaan saa olla mielestäni itseisarvo, vaan se voisi olla mahdollista, jos yhteisöstä löytyisi joku asiaan vihkiytynyt rautainen ammattilainen. Ehkä välimallina voisi olla tarjota mahdollisuutta yhteisön jäsenelle tai jäsenille osallistua hallituksen kokouksiin hangaroundina, kuten yhtiön työntekijöille ilmeisesti on tarjottu. Tämä voisi koskea esim. niitä kokouksia, joissa yhteisön asiat ovat agendalla. Varmaankin on ihan ymmärrettävää, että vaikkapa yrityskauppoja hierottaessa kokouksiin ei ole aivan kaikilla asiaa.

Toimikunnasta käsin voisi varmaan myös rohkaista hallituksen jäseniä kertoilemaan ajankohtaisista asioista yhteisölle, joko artikkelin, haastattelun tai foorumilla pyörähtämisen muodossa.

9. Mitä terveisiä lähettäisit kaikille meille juuri alkaneeseen tuloskauteen?
Hesuliitoilla© vuosi on alkanut mukavissa merkeissä. Lukekaa osareita sekä analyysiä ja tehkää hyviä osakepoimintoja. Muistakaa myös turvamarginaali. Kehittäkää ja jakakaa tietouttanne tarjolla olevilla Inderesin alustoilla, kertokaa ja kunnioittakaa eriäviä mielipiteitä sekä näkökulmia, koska niistä voi oppia.

Ps. Lopuksi vielä populistinen heitto: Jos minut valitaan tähän tehtävään, lupaan palata Inderesin top 100-omistajaksi.

Kiitos @Sijoittaja-alokas vaikeista kysymyksistä!

28 tykkäystä