Kamux - Kannattavuusparannusta metsästämässä (Osa 1)

Täällä kun on nyt paljon spekulaatiota näistä johdon ostoista ja Pajuharjukin on mukana menossa, niin kai jengillä on vielä muistissa ne Harvian johdon ostot yli 50 euron kurssitasolta? Ei sillä, että historia toistaisi välttämättä itseään. Johdon ostot ei kuitenkaan ole myöskään mikään takuu ruusuisesta tulevaisuudesta. Syitä näille johdon ”massaostoksille” kun voi olla useita.

17 tykkäystä

Mistä sinä tiedät, että Kalliokoski tunnisti ettei aika ole hänen johtaa yhtiötä kun noin väität omana faktanasi? Onko sinulla tarkempaa tietoa asiasta vai kirjoitatko mitä ajattelet itse ja väität faktana?

-Miksi 10-20 vuotta, tuon ajan luulisi istuvan mielellään vaikka indeksissä? Eli miksi juuri Kamux, eikä vaikka SP500?

Pajuharjustakin täälläkin kirjoiteltiin kaikkea ikävää menneisyydestä, joten miksi nyt muutaman vuoden Harvia kokemus, buumissa on tehnyt asiasta toisenlaisen?

Kyselen mielenkiinnosta :slightly_smiling_face:

Itsehän se jätti tehtävänsä.

Koska hamsterin aivot tykkää kun saa illuusion että asioihin voi vaikuttaa ja tämän valitsin. Oikeasti sijoitan caseen siksi, että yritän löytää firmoja jotka digitalisoivat toimialaansa ja haluan myös sangen teknopainotteiseen salkkuuni kaupanalaa.

Miksi 10-20v? Sitten pitää siirtyä nauttimaan.

Ps. Kesko seurannassa näillä kursseilla.

Ei tietämystä herrasta kuin Harviasta, jota en hoksannut ostaa annin aikoihin ja seurasin vierestä koko taipaleen. Ja koko ajan kadutti kun ei lähtenyt mukaan. Seurannassa ollessa teki vaikutuksen. Tiedän että siellä kunnia kuuluu muillekin, mutta hyvä mies tuon perusteella.

Puolustan sen verran Pajuharjua, että jos korkotaso olisi edelleen sama kuin Pajuharjun ostaessa, näyttäisi todennäköisesti tuo ostos hieman paremmalta tällä hetkellä.

Minkälaisia syitä näille “massaostoksille” näet? Itse kun olen siinä käsityksessä, että syitä ostaa vaan on yleensä yksi.

1 tykkäys

Johdolta odotetaan omaa omistusta johtamastaan firmasta. Tällöin lappuja ostetaan huolimatta siitä, että uskooko firmaan vai ei.

Tämän vuoksi en ole ainakaan itse ole laittanut kovinkaan paljon painoarvoa johdon kaupoille.

Lyncheilyä Dürenissä

Terveisiä kesäisestä Maastrichtista!

Aikanaan tuli luvattua jotain tällaista.

Tänään vihdoin koitti se päivä, jolloin liitin vierailun Kamuxin Dürenin myymälässä pieneen viikonloppureissuun. Lisäkilometrejä tuli pari sataa, joskaan ei aivan helpointa reittiä pitkin.

Itse Düren oli ihan mukava pieni kaupunki. Olen kyllä nätimpiäkin saksalaisia kyliä nähnyt.


Jututin liikkeessä yhtä Kamuxin työntekijää. Hän taisi olla sattumoisin sama jonka näimme joulukuussa 2021 Arimatin kanssa viimeisessä liikkeessä Hampurin alueella lyncheillessä. Hän ei tainnut minua muistaa, operoitiinhan 2021 vielä maskeilla. Esittelin kuitenkin itseni suomalaiseksi ja hän taisi heti arvata, etten ole autonostoaikeissa, koska jutustelu meni aika nopeasti Kamuxin liiketoimintaan. Tällä kertaa hän oli paremmalla juttutuulella ja keskustelusta tuli ihan antoisa.

Itse liike näytti klassiselta Kamuxilta. Saksalaiseen tyyliin suurin osa autoista oli ulkona. Niitä oli yhteensä n. 50. Piha oli aika täysi, mutta lisää autoja on kuulemma tulossa. Onhan liike ollut vasta 6 vkoa auki, joten koko kapasiteettia ei ole ehditty vielä täyttää. Tämä työntekijä toimii jonkinlaisissa johtotehtävissä ja oli nimenomaan käymässä Hampurista. Hän oli tuonut sieltä samalla yhden auton ja aikoi ajaa toisen Hampuriin. Eli siis Kamuxin autoja voi ostaa samaan tyyliin mistä tahansa liikkeestä kuin Suomessa. Varsinaisena toimienkuvana hänellä on perehdyttää uudet myyjät Kamuxin toimintatapoihin. Paikalla oli hänen lisäkseen toinen myyjä, joka parhaillaan viimeisteli kauppoja vanhemman pariskunnan kanssa. Kauppa oli kuulemma tehty rahoituksella. Muuten paikalla oli pyörimässä vain yksi toinen pariskunta.

Itsellä pisti silmään, että pihalla olleet autot olivat aika likaisia. Siitepölyn ymmärrän, mutta lintujen jätöksiä en. Lisäksi kiinnitti huomiota, että tämän T-Rocin oikea takalokari oli ottanut osumaa.
Santander näytti olevan vieläkin rahoitusten tarjoaja. Korko 6,99%

SIJAINTI
Kyselin miten juuri Düren on ajautunut uuden liikkeen lokaatioksi. Syynä kuulemma on se, että uusi maajohtaja on sieltäpäin. Tästä taisi olla puhetta jossain webcastissakin. Vaikka Düren ei mikään iso kylä ole niin Kamuxin myymälän välittömässä läheisyydessä oli useita muitakin autokauppoja. Hampurin alueella kuulemma alkaa olemaan jo sen verran myymälöitä, ettei siellä kannata enää laajentua. Ideana on laajentua Saksassa 2 liikkeen vuosivauhtia. Seuraavasta liikkeestä ei ollut tietoa. Kyselin mahdollistaako Dürenin sijainti myös autokaupan Belgian ja Hollannin välillä, mutta kuulemma ei.

OSTOTILANNE
Ostotilanne on kuulemma vieläkin hankala. Käytettyjä leasingautoja ei tule myyntiin ja hän myös vahvisti @Thomas_Westerholm in havainnon siitä, että vaihtoautot jäävät merkkiliikkeisiin uusien autojen ostojen yhteydessä. Hän sanoi, että Ruotsista saisi halvalla autoja, mutta ei ole silti kannattavaa raahata niitä sieltä Saksaan. Ei edes Hampuriin. Tässä syynä lienee pienet marginaalit, joista myöhemmin.

Yksi mielenkiintoinen kommentti oli se, että Saksassa hinnat vaihtelevat paljon alueittain. Esimerkkinä hän heitti sen, että esim Münchenin alueella Bemarit maksavat enemmän kuin muualla. Tällaisia arbitraaseja voisi yrittää käyttää hyväksi.

KAMUXIN KILPAILUEDUT SAKSASSA
Kamuxin kilpailueduksi hän maintsi halvat hinnat sekä aktiivisen myynnin. Hän sanoi, että he pyrkivät suureen volyymiin marginaalin kustannuksella. Aktiivisella myynnillä hän tarkoitti sitä, että myyjiä on paljon (tässä liikkeessä normaalisti viisi) ja he ottavat aktiivisesti kontakia paikalle tulleisiin asiakkasiin. Tämä ei kuulemma ole yleinen tapa saksalaisissa autokaupoissa. Suuret volyymit tekevät Kamuxista siten kiinnostavan työpaikan. Lisäksi hän sanoi, että Kamuxissa kaupan voi solmia nopeammin kuin muissa liikkeissä. Ei kuitenkaan yhtä nopeasti kuin Suomessa. Yleensä byrokratiaan menee Saksassa 2-3 päivää.

SÄHKÖAUTOT
Näistä käytiin mielenkiintoinen keskustelu. Pihalla oli vain kaksi sähköautoa. Yksi syy on laskenut dieselin hinta. Tesloista hän heitti niinkin radikaalin kommentin, että niitä ei oteta yhtään, koska niissä on ollut niin paljon vikoja… Tekisi mieli mainita tästä Tesla-ketjussa, mutta luulen siitä tulevan niin brutaalia liputusta, etten pystyisi istumaan moneen viikkoon.

Teslojen hintojen lasku on kuulemma tuonut duffea. Hän mainitsi keissin, missä Tesla oli ostettu sisään 50ke:lla ja myyty 35ke:lla.

Hybridejä ei ollut pihalla yhtään. Niillä olisi kova kysyntä, mutta niitä on vaikea saada.

VAKUUTUKSET
Olen miettinyt, että milloin Saksassa aletaan myymään vakuutuksia. Nyt se sitten selvisi, ei koskaan. Saksassa kuulemma vakuutusyhtiöt eivät tee rahaa autovakuutuksilla, joten niistä ei ole saatavissa komissiotakaan. Kuten täällä vasta puhuttiin, vakuutuksista ei ilmeisest tule suuria rahoja muissakaan toimintamaissa.

Saksan Kamux tarjoaa KamuxPlus-tyylistä palvelua, mutta se tulee joltain ulkopuoliselta toimijalta. Niistä he kuitenkin saavat jonkinlaisen komission.

YHTEENVETO
Jäi sellainen vaikutelma, että Kamuxilla on kyllä mahdollisuus erottua ja kasvaa Saksassa, mutta saadaanko se kunnolla kannattavaksi onkin toinen asia. Jos rautakate on pieni ja esim rahoituksen osuus tehdyistä kaupoista huomattavasti pienempi kuin muissa maissa, 30% vs 45-50%, niin mistähän ne numerot viivan alle olisi tarkoitus saada?

Inderesin paita ei herättänyt liikkeessä kummempaa huomiota. Sopii toivoa, että se toimii paremmin Maastrichtin illassa.

204 tykkäystä

Kiitos paljon Teemu tästä kiintoisasta ja antoisasta lyncheilystäsi! :slight_smile:


Minä menin myymään Kamuxini ja heti sisäpiiri oli ostolaidalla, no tällaisen valinnan tein omien ajatusten pohjalta. :slight_smile:

Tässä on Salkunrakentajan juttu Kamuxista ja siinä on lainattu toimaria sekä Danske Bankin analyytikkoa Calle Loikkasta.

Danske Bank antaa arvostuslaskelmiensa perusteella Kamuxille 6,1 euron tavoitehinnan, mikä ylittää tämän hetken 5,3 euron kurssinoteeraustason.

”Vaikka epävarmuus säilyy korkealla lyhyellä aikavälillä, uskomme, että Kamux näyttää houkuttelevalta pitkällä aikavälillä”, Loikkanen toteaa. Danske Bank säilyttää Kamuxin ostosuosituksen.

15 tykkäystä

Olen viime aikoina miettinyt hieman Kamux Plus -palvelun mielekkyyttä :thinking:

Miksei Kamux lyö tuota plussaa jokaisen myytävän auton hintaan ja ilmoita, että heillä on kaikkiin (tai tietyt kriteerit täyttäviin) autoihin 12 kk takuu jonkun muun kuin kulutusosan rikkoutumisen varalle. Ei tarvitsisi erikseen myydä mitään mitä asiakas pitää todennäköisesti kusetuksena.

En usko, että tämä vaikuttaisi kovinkaan paljoa hintakilpailuun, sillä n. 600 € hintaerot hukkuvat eri ikäisten, mallisten ja eri mittarilukemallisten autojen massaan. Voi olla, että pieni premium hinta voisi jopa lisätä luottamusta ja sen kautta asiakkaiden määrää :thinking: :exploding_head:

20 tykkäystä

Kiitos mielenkiintoisesta raportista. Tämä vahvistaa käsitystäni että Saksan valloitus vaikuttaa enemmänkin puuhastelulta kuin pörssiyhtiön vakavalta liiketoiminnalta. Todella paljon saa vettä virrata Reinissä ennekuin liiketoiminta on jossain mallissa siellä.

12 tykkäystä

Tätä on monet kokeilleet historiassa, kuten esim jokaisen vaihtoauton kuntotarkastukset jne.

Viimeisenä Hedin lupaa vuoden “takuuta(?)”.

Tuolla 600€ hinnan nostolla aika äkkiä pelaat itsesi pois ns oikeasta markkinahinnasta.

Eikö kamuxilla juuri tähän toimintamalli perustu, että markkinassa halvimpien joukossa ja sitten myydään auton ympärille lisäpalveluita. Rahis, kamux-plus, vakuutus jne.

12 tykkäystä

Kiitos Teemu piristävästä “raportoinnista” Durenin suhteen.

Itselle tuo kuva liikkeestä & tontista on ensivilkaisulla pettymys.
Kamux kertoi, että tämä uusi liike on trendin mukaan isompi n. 200 auton liike (tai siis tulee olemaan).
Ei tuo nyt näytä siltä että 200autoa tontille sopisi, toivottavasti olen väärässä…?
Nyt ko. liikeessä näyttäisi olevan n. 100autoa, eli kaipaisi vielä tuplauksen varastoon…?
Toivottavasti näin tapahtuu.
Saksassa nyt n. 730auton varasto, eli se about 100/liike…

Toivotaan, että Duren osaltaan saa Saksan toiminnot piristymään.

2 tykkäystä

Minusta pihalla oli n. 50 autoa, ehkä vähän enemmän ja piha oli aika täysi. Usein autoliikkeet ovat kyllä aika luovia, mitä tulee autojen sijoitteluun, mutta mielestäni 200 auton kapasiteetti tuntuisi aika paljolta. Voin kyllä olla väärässäkin. Sivuilla ja takana oli myös tilaa, joten ehkä niitä autoja voi tunkea sinnekin.

14 tykkäystä

Tuolla 600€ hinnan nostolla aika äkkiä pelaat itsesi pois ns oikeasta markkinahinnasta.

Se on juurikin näin. Joihinkin kalliimpiin (+50k€ autoihin) tuo vielä toimisi, mutta Kamuxin hintaluokassa (8000 - 20 000€) “järjestelmällinen” 600e hinnannosto tappaisi kysynnän lähes kokonaan. Markkina on erittäin kilpailtu ja liikkeet pelaavat ihan 10-100 euron hintamuutoksilla, että Nettiauto-näkyvyys pysyy asianmukaisena.

2 tykkäystä

Siitäpä sitä saa laskeskella. Nyt siis oli noi etupihan peruspaikat aika täynnä. Samallalailla kuin kuvassa. Takana ja sivuilla oli sitten vähemmän. Tuossa oikean puolen sisäpihalla oli ehkä kymmenisen autoa. Myös sisällä oli tilaa ehkä parille kymmenelle autolle tuohon edessä olevaan talliin. Takana oleva näytti enemmän korjaamo- ja huoltohallilta.

11 tykkäystä

Tuo vakuutus- ja myös pääosin lisäpalvelumyynnin yli raksiminen Saksan valloituksesta tekee kyllä pahaa, kun ajattelee, että pelkällä raudalla yritetään päästä tavoitteesiin.

ps. Lyytikäisen Petterillä ollut dronekin matkassa. What a commitment! :slight_smile:

4 tykkäystä

Jos tämä ennuste pitää paikkaansa niin huonoja vuosia voi olla edessä vielä monta.

Viime vuosi oli mulle ensimmäinen omalla yhtiöseurannalla ja osuipahan vaikea vuosi kohdalle. En myöskään voi Kamuxin osalta olla tyytyväinen onnistumiseemme. Urheilua harrastaneet ovat varmasti kokeneet sen tunteen, kun rentouden hävitessä suorittaminen ei tunnu enää luonnolliselta, vaan kömpelöltä ja jopa pakottamiselta. Kamuxin kohdalla mulle kävi näin. Olen tätä pyrkinyt työstämään itse ja myös tiimin avulla tämän vuoden puolella, mutta tilanne ei ole parantunut riittävästi.

Uskon, että tässä vaiheessa on kaikkien osapuolien kannalta parempi, jos uusi analyytikkoa alkaa katsoa Kamuxia täysin puhtaalta pöydältä. Näin ollen olemmekin yhdessä pääanalyytikoiden ja Raulin kanssa päättäneet siirtää Kamuxin seurannan @Rauli_Juva lle välittömästi. Korostan, että aloite muutokseen oli minun. Päätös toki turhauttaa, mutta uskon että näin on parempi. Raulin on pitkän analyytikkouransa ja kaupan alan sektoriosaamisensa ansiosta varmasti sopiva henkilö ottamaan Kamuxin seurantaan. Jaan hänelle tietenkin omaa tietämystäni tarpeen tullen. Jatkan täydellä teholla muiden seurannassani olevien yhtiöiden analyysiä ja firmojen määrän kasvaessa otan myös seurantaa lisää. Ajamme myös asteittain ylös analyysiliiketoimintaamme Ruotsissa, mikä luo varmasti kaltaiselleni nuorelle nälkäiselle analyytikolle uusia pelipaikkoja.

333 tykkäystä

Tervehdys kaikille tähänkin ketjuun!
Voisin omalta osaltani kommentoida sen verran, että Kamuxia en ole aiemmin analyytikkona seurannut, mutta sivusta yhtiö on kyllä pintapuolisesti tuttu, kun osuu kuitenkin mulle tuttuun kauppa&kuluttajasektoriin. Thomasin ratkaisu tuli mun tietoon varsin hiljattain, joten vaikka seuranta nyt mun nimiin siirtyikin niin ihan huomiselle ei kannata odottaa Kamux-raporttia. Toki päivitän näkemystä heti jos koen, että siihen on tarvetta ja perusteita. Varmasti viimeistään siinä vaiheessa kommentoin sitten täälläkin ajatuksiani enemmän.

190 tykkäystä

Kurssi on edellisestä viestistäni n. 15 prosenttia korkeammalla, vaikka juhlittavaa Kamuxin tekemisessä ei juuri ole ollut.

En osaa oikein ottaa kantaa yhtiön johdon vaihdoksiin jne. mutta en usko niiden näyttelevän suurta osaa tässä matalakiidossa. Kirjoitin viime joulukuussa kysynnän patoutumisesta ja kestohyödykkeiden huonosta menekistä. Ohessa viimeisintä tutkimusta aiheesta.

Kestotavaroiden ostamisen ajankohdan kuluttajat arvioivat toukokuussa edelleen huonoksi. Vain kahdeksan prosenttia kuluttajista arvioi, että käsillä on otollinen hetki hintaville hankinnoille.

Esimerkiksi autonostoaikeet olivat toukokuussa selvästi tavanomaista matalammalla tasolla. Vain 12 prosenttia kuluttajista aikoi joko varmasti tai mahdollisesti ostaa henkilöauton vuoden sisällä.

Olen kuitenkin edelleen vahvasti sitä mieltä, että kysyntä patoutuu ja taloustilanteen selkiintyessä ja inflaation kääntyessä selvempään laskuun tämä patouma tulee purkautumaan. Uskon edelleen Kamuxin tilanteen paranevan siinä tilanteessa merkittävästi. Talouden huono ennustettavuus vaikeuttaa sijoittajien elämää vielä tovin.

17 tykkäystä

Huomasin reissun jälkeen, että unohtui käydä tarkistamassa kilpailijoiden tilanne rahoituksen korkojen suhteen.

Niinpä kävin tänään tarkistamassa tilanteen Bitburgin Mersun liikkeessä oman Losomersuni katsastuksen yhteydessä (leima tuli ja 2 vuotta lisää yhteisiä hetkiä 10 vanhan lyncheilyratsuni kanssa :heart:).

Kuten ehkä joku saattaa muistaa, Saksassa merkkiliikkeillä on se etu rahoituksissa, että heillä on käytössään omat pankit, joten välistävetäjiä on vähemmän ja näin he pystyvät tarjoamaan huokeampia ehtoja. Muistini mukaan ero oli silloin matalampien korkojen aikaan yhden prosenttiyksikön luokkaa Kamuxiin ja muihin jopa enemmän.

Nyt yllätyksekseni kuitenkin huomasin, että useimmissa autoissa oli sama 6,99%:n korko kuin mitä Kamux tarjoaa. Lisäksi toinen yllätys oli, että auton tyypistä riippuen oli myös 5,99%:n korkoa tarjolla.

En jaksanut enempää kysellä, mitkä syyt johtavat näihin eroihin. Myyjä totesi yleisesti, että pankki päättää.

Eli tarjottujen korkojen suhteen Kamux ei olisi ainakaan kovin suuressa takaa-ajoasemassa. Toki luulen Mersulla olevan tarjolla useampia rahoitusmalleja kuten se, että he sitoutuvat tietyn ajanjakson jälkeen ostamaan auton takaisin etukäteen sovittuun hintaan.

Nopea kommentti vielä tähän. Tässä liikkeessä taisi olla paikalla kaksi myyjää eikä heillä ollut minkäänlaista intohimoa tulla moikkailemaan uteliaan näköistä lyncheilijää vaan piti itse mennä juttusille. Kamuxilla tultiin sentään ovelle vastaan.

53 tykkäystä