Inderesin kahvihuone (Osa 8)

Löysin muuten palstalta vanhan viestin, missä avaan tarkemmin asiaa: Sijoitusvirheet - #577 käyttäjältä Lohis

Niin, mikä sitten on rationaalista. Elämässä on asetettu jokin tavoite, mitä kohti mennä. Jos se on sitä, että pitää aina laskea vaihtoehtoiskustannus, niin tällöinhän jää hienommat autot, isommat kodit, kesämökit, moottoripyörät, purjeveneet, lemmikkieläimet yms. hankkimatta. Jollekin taas rationaalista on ajatella, että elämässä raha ei ole suinkaan se tärkein asia.

Edit: olen tuolloin luvannut kirjoittaa ihan oikeistakin sijoitusvirheistä. No, viisi kirjainta: Duell.

@JNivala hieno kirjoitus salkkujen tuotto-% ketjussa! :fist_right:t4:

Kuulut heihin, kenen salkkujen sisällöstäkin mieluusti lukisi tekstiä, jos joskus intoudut avaamaan ‘Mitä sinulla on salkussasi’ ketjuun :smiling_face::v:t3:.

Ja kyllä! Kysyn ihan puhtaalla 100% peesimielellä ja vastuun vierittämisellä muiden harteille!

28 tykkäystä

Olisipa ollut viisautta noudattaa omaa näkemystä. Itse top3 poiminnat meni mitään sanomattomasti.

Nokiaa arvuuttelin top3 :face_with_hand_over_mouth: Stokkan ja Lifelinen kanssa.

3 tykkäystä

Ymmärrän että tämä on ollut sinulle ongelma ja olet siitä nyt päässyt eroon. Sitli omien ajatusten projisointi muihin ei johda kauhean mielekkäisiin keskusteluihin. Ihmiset on erillaisia ja heilä on eri tavoitteet ja resurssit.
On minusta täysin eri asia käyttää ostoksissa harkintaa kun olla niin pihi että ei voi edes harkita ostoksia.

12 tykkäystä

Tässä on Salkunrakentajan juttu siitä, millaisena Hannu Angervuo näkee pörssivuoden 2024. :slight_smile:

”Itse uskon Helsingin pörssin kirjaavan kaksinumeroisen plusmerkkisen nousun vuonna 2024, edellyttäen, että euroalueen talous alkaa elpyä voimakkaasti keväällä kuten ekonomistit lupaavat. Jos euroalueen ja Kiinan eli Suomen vientiteollisuuden tärkeiden kohdemaiden talous ei elvy ensi vuonna, uhkaa pörssiä kolmas perättäinen miinusvuosi”, Angervuo arvioi.

9 tykkäystä

Sijoitusvuosi 2023 tuli päätökseensä ja sen johdosta talousmediassa julkaistaan jälleen kaikenmoisia listauksia siitä, että kuinka hyvin tai huonosti erinäisillä indekseillä, toimialoilla, yhtiöillä tai yksittäisillä sijoittajilla vuosi on sujunut. Päätin itse jatkaa viime vuonna aloittamaani vuotuista perinnettä ja laittaa jälleen jakoon palkinnot Vuoden Foorumilaisille. :point_down:

Inderes Foorumi Awards 2023

Vuoden tykätyimmät käyttäjät:
:1st_place_medal: @Sijoittaja-alokas 97,9k tykkäystä
:2nd_place_medal: @Verneri_Pulkkinen 41,9k tykkäystä
:3rd_place_medal: @OldFeki 40,1k tykkäystä
:medal_sports: @Pohjolan_Eka 39,9k, @Lexus 22,3k, @Jarnis 21,4k

Vuoden tykkääjät:
:1st_place_medal: @Tarjousnappi 48,1k tykkäystä
:2nd_place_medal: @SuomenBuffet 35,3k tykkäystä
:3rd_place_medal: @Sijoittaja-alokas 30,3k tykkäystä
:medal_sports: @CitizenJ 22,0k, @Kalakukko1 21,2k, @Copium 19,5k

Vuoden ketjunaloittajat:
:1st_place_medal: @jaska7 7 ketjua
:2nd_place_medal: @Sijoittaja-alokas 4 ketjua
:3rd_place_medal: @Mauri 3 ketjua
:medal_sports: @Opa & @Pohjolan_Eka & @Yksityinen_sijoittaj & @Rrryy & @Logitech & @Suppilovahvero & @LappuLiisa 2

Vuoden kirjoittajat:
:1st_place_medal: @Sijoittaja-alokas 6,2k viestiä
:2nd_place_medal: @OldFeki 2,3k viestiä
:3rd_place_medal: @Jarnis 1,9k viestiä
:medal_sports: @DayTraderXL & @jps 1,5k, @Torniojaws & @Pohjolan_Eka & @KalleH 1,4k

Vuoden ketjunkatselijat:
:1st_place_medal: @Sijoittaja-alokas & @Er1 1,0k ketjua
:3rd_place_medal: @Simbaa 704 ketjua
:medal_sports: @Neronpuu 572, @Jussa 508, @Hehihiho 476

Vuoden viestinlukijat:
:1st_place_medal: @Heiska 150k viestiä
:2nd_place_medal: @Sijoittaja-alokas 148k viestiä
:3rd_place_medal: @Slope 146k viestiä
:medal_sports: @SuomenBuffet 141k, @Jussa 123k, @Hillotolppa 122k

Vuoden tykätyimmät viestit:
:1st_place_medal: @Kale-possu 362 tykkäystä (lue viesti)
:2nd_place_medal: @Thomas_Westerholm 330 tykkäystä (lue viesti)
:3rd_place_medal: @Verneri_Pulkkinen 313 tykkäystä (lue viesti)
:medal_sports: @Sijoittaja-alokas 312 (lue viesti), @Mikko_Makinen 293 (lue viesti), @Kale-possu 283 (lue viesti)

Onnittelut kaikille mitalisteille, pistesijalle yltäneille ja kaikille muillekin käyttäjille, jotka tekevät tästä foorumista maailman hienoimman yhteisön. :heart_hands:

Kiitos tästäkin vuodesta allekirjoittaneen puolesta ja onnea sijoituksiin vuodelle 2024! :champagne: :clinking_glasses:

artificial-fireworks kopio

Yours,
KuHa

182 tykkäystä

Kiitos @KuHa hienosta yhteenvedosta! :pray: :blush:

Olet hieno tyyppi ja tässä on osasyistä, miksi olen tätä mieltä:

Tässä on KuHan haastis:

@Lyly_ja_Immo:n haastis.

Hän on todella kiva tyyppi; sydämensivistystä ja aitoa elämänviisautta. :blush:

18 tykkäystä

Kiitos mukavista sanoistasi - tuntuvat kivalta. :heart:

Jatketaan valitsemallamme tiellä ja tehdään kaikki toinen toisistamme päivä päivältä etevämpiä sijoittajia. :chart:

22 tykkäystä

Ilmeeni kun @Sijoittaja-alokas tällä listalla ei ollut ensimmäinen, eikä edes toinen vaan kolmas ja ero kärkeen melkein 18k…

32 tykkäystä

Ens vuonna sitten tykkäämään kahta innokkaammin.

26 tykkäystä

“Huhut kuolemastani ovat vahvasti liioiteltuja.” :slight_smile:

Päätin palata foorumille pienen “vuositilinpäätöksen” tiimoilla. Tässä kirjoituksessa ei juurikaan ole mitään hyödyllistä tietoa tai suurempia oivalluksia. Tarkoitukseni on vain summata omaa mennyttä sijoitusvuottani yrityksenä nollata se ja siirtää ajatukset ja katse kohti toivottavasti parempaa sijoitusvuotta 2024.

Piti oikein tarkastaa että viimeisin kirjoitukseni foorumille oli 20.11., en ole näin pitkää taukoa pitänyt kertaakaan foorumille liittymiseni jälkeen. Edellinen kauppani pörssissä on sattumoisin tuolta samalta päivältä. Toisin sanoen, en tehnyt yhtään kauppaa joulukuussa. Tällaista kuukautta ei ole ainakaan niiden viimeisen 5 vuoden aikana ollut kun omistukseni ovat olleet Nordnetissa. Olen tuon päivän jälkeen ylipäätään käynyt vain pari satunnaista kertaa foorumilla vilkaisemassa kun minut on tägätty johonkin viestiin. Kursseja olen vilkaissut ehkä max. 2-3 päivänä tänä aikana. Olen siis ollut täydessä sijoituspimennossa.

Pääsyy sijoitusirtiotolleni oli, että töissä oli todella kuormittavaa, enkä jaksanut enää sen kaiken päälle ruveta ottamaan yhtään ylimääräistä stressiä/kuormaa enää mistään, sijoitukset mukaan lukien. Olen nimittäin huomannut, että viime aikoina sijoittaminen on ollut enemmänkin stressin kuin ilon lähde. Iso syy tähän on tietysti sillä, että onnistumiset ovat olleet harvassa viimeiset pari vuotta ja epäonnistumisia on osunut sitten vähän useammin. Tiedostan, että olen todella huono päästämään menneistä virheistäni irti ja vuosi 2022 on taas palannut kummittelemaan mieleeni kun kuluva vuosi ei ole tuonut toivottua elpymistä salkkuun vaikka pörssissä (esim. jenkeissä) on porskutettu kovia tuottolukuja. Puristus mailasta on ollut vähän liian kova.

Tiivistettynä sijoitusvuoteni 2023 oli kutakuinkin yhtä tahmea kuin Pölhexkin, mikä ei siinä mielessä ole yllätys, että salkkuni on >90%sesti Suomi-osakkeita. Lokakuuhun saakka salkkuni heilui hyvin pienin liikkein -5…+5% välillä ilman suurempaa dramatiikkaa. Q3-osarikausi oli omalle salkulleni se pahin: salkku vajosi nollan tuntumasta lyhyessä ajassa -15% pakkaselle. Isoimpana tuloskauden pettäjänä oli Wulff. Tämä sijoitusmoka harmittaa vieläkin, sillä yritin keventää osaketta negaria edeltävällä viikolla, mutta eihän se tietenkään malttanut mieli myydä laitaan ja niin jäi myynnit toteutumatta ja -3% sijaan tulikin sitten -30% :man_facepalming: Marraskuussa salkku elpyi hieman ja viimeisen parin viikon joulupukkiralli veti kuopan lähes kiinni, mutta lopputulos vuodelle 2023 jäi silti niukasti pakkaselle: -1,4% (eli kuuluin siihen huonoimpaan 25% foorumilaisista, joiden vuosi jäi turskan puolelle).

Eihän tähän voi olla kuin todella pettynyt, vaikka OMXHGI jäikin muutamalla kymmenyksellä taakse kun samaan aikaan Sepe takoi melkein 25% plussaa (indeksisijoittajana olisi ollut aika paljon mukavampaa). Kaiken lisäksi tämä oli nyt toinen tappiollinen sijoitusvuosi putkeen (ja ylipäätään toinen tappiollinen sijoitusvuosi sijoitushistoriassani).

Listataan tähän loppuun vielä lyhyesti muistissa olevat isoimmat onnistumiset ja epäonnistumiset kuluvalta vuodelta:

+Mandatum: Kerrankin joku keissi meni aivan niin kuin sen kuvittelin menevän.
+Stockmann: Kurssi on jo lähtenyt ennakoimaan v. 2024 tapahtuvaa Lindexin arvon purkautumista(?).
-Wulff: Viittasinkin tähän jo yllä.
-Tecnotree: Vaikka kevensin jo huhtikuussa merkittävästi positiotani kun nämä vvk-kuviot julkaistiin niin euromääräistä turskaa on tullut ihan kiitettävästi.
-Duell: Kirjoittelinkin tästä jo joskus aiemmin. Vaikkei tästä nyt euromääräisesti tullutkaan kuin vähän siipeen niin tämä oli kyllä sen tason amatööripölhöilyä että vieläkin hävettää ääneen sanoa.
-Indeksitreidit: Osaketreidit toimii minulla, indeksitreidit ei. Vielä kun sisäistäisin tämän ja lopettaisin jälkimmäiset kokonaan ja keskittyisin vain ensimmäisiin.

Vaikkei sijoittaminen tapahdukaan todellisuudessa missään kalenterivuosisykleissä, varsinkin tällaisten huonojen vuosien jälkeen helpottaa henkisesti ajatella niin että pääsee kohta taas aloittamaan puhtaalta pöydältä. Toisaalta tämä luo myös paineita onnistua, sillä siinä ei voi enää kyllä syyttää kusetusmarkkinoita eikä huono tuuria eikä ketään muuta kuin itseä jos kolmaskin vuosi putkeen menee vihkoon. Ehkä ne kaikkien aiempien vuosien onnistumiset olivatkin vain tuuria ja tämä on se todellisuus omista sijoituskyvyistä uudessa markkinatilanteessa? :man_shrugging:

Tarkoitukseni on aktivoitua sijoittamisen suhteen nyt vuoden alusta, muutamia liikkeitä (sekä ostoja että myyntejä) olen alkanut jo haarukoida. Kovin suurta aktivoitumista foorumin suhteen en kuitenkaan ainakaan ihan heti uskalla luvata, sillä kiireeni eivät ole helpottamassa, ja jos suoraan sanotaan niin juuri tällä hetkellä minusta ei tunnu siltä että sijoitusmielipiteitäni kannattaisi muiden kuunnella, joten ei minulla ole kovin suurta intoa niitä jakaa. Katsotaan miten vuosi lähtee käyntiin ja josko ne onnistumiset ja tekemisen ilo sieltä taas löytävät itsensä. :slight_smile:

Lopuksi vielä onnittelut kaikille itseäni paremmin vuodesta 2023 selvinneille ja menestystä aivan kaikille tuleviin sijoituksiin vuodelle 2024. :+1:

161 tykkäystä

Seuraavan kerran kun oikeen kunnolla lipsahtaa (god forbid) on pakko varastaa tämä.

Kyse oli siitä, miltä näytin. Näytin liian nuorelta. Näytin liian seksikkäältä noissa videoissa. Ja jotkut eivät pitäneet siitä, Marin toteaa.

“Minkäs minä sille voin, että näytin siinä kohtaa liian seksikkäältä ja nuorelta.” :smile:

32 tykkäystä

Ihan mielenkiintoinen huomio S&P 500:n historialiisista tuotoista. :slight_smile:

Lisäksi tässä olisi dataa USA:n 10 vuoden joukkovelkakirjalainoista

9 tykkäystä

Kylläpä osui syvälle tämä viesti. On nimittäin juurikin kassavirta- ja pääomatavoite-excelit tuossa taustalla auki.

Miten tästä pääsee irti?

1 tykkäys

Hyvä uutinen minulle, Sannalle ja kaikille muille, jotka kärsivät liiasta nuoruudesta ja seksikkyydestä, on se, että ongelma korjautuu päivä kerrallaan. Näin joulun aikana tuntuu, että vielä tavallista nopeammin :smiley:

68 tykkäystä

Hmm en tiedä kuinka samanlainen Nokian diiliensopimismalli on Qt:n kanssa, jonka toimari on usein sanonut vuoden viimeisen viikon olevan kaikkein kiireisin, mutta jos Nokia antoi negarin, mutta Qt ei niin voidaanko päätellä että Qt pääsee ohjeistukseen ja minun salkkuni pelastuu🎉

Paikallisessa Del Monten ketsuppipurkissa oli erikoinen lisäohje (viimeinen rivi ennen QR:ää)

23 tykkäystä

Ymmärrän, etttä kun sijoitukset tarjoavat sitä itseään vetää se mielen matalaksi. Muistetaan kuitenkin, että se on vain rahaa!

Olen erittäin ilahtunut, jos palaat kirjoittaman aktiivisesti :heavy_heart_exclamation:. Kuulut ehdottomaan A-luokkaan tekstiesi kanssa, eikä sitä kannata ajatella, että sinulla ei olisi ‘annettavaa’. Tauko tekee kuitenkin hyvää ja toivottavasti stressi on keventynyt! :smiling_face:

Muistan itse viime vuodelta kun kirjasin tänne -50% tuskat YTD osalta. Mua hävetti kirjoittaa se, koska mietin kuinka olen epäonnistunut, ja mitenhän muut sijoittajat minusta ajattelevat. Vasta kun sain tuon kirjoituksen ilmoille ymmärsin, että kyllä täällä vastaa vain itselleen: muilta saa vain vertaistukea ja kannustusta!

Oikein loistavaa uutta vuotta juuri sulle @SijoitusSeppo ! Olet huippu tyyppi, ja olkoon ensi vuosi armollinen :pray:t3:

52 tykkäystä

Ostettiin vaimon kanssa verhot. Tampereella kun asutaan, niin Finalysonia ostettiin. Kotona luettiin pakkauksen ylevää mainostarinaa ja valmistusmaa. Herätti hilpeyttä ja ärtymystä. Finlayson kuuluu Manna & Co konserniin, jolla oli suunnitelmissa jopa listautua pörssiin muutama vuosi sitten. Mielestäni tällainen on pahinta ESG-valkopesua, mitä kuluttajayhtiö saattaa keksiä. Tulkitkaa itse.

“yhtiön tarina”:

ja kas, valmistusmaa:

Käydessään Finlaysonin myymälässä Finlaysonin alueella voi tuntea olonsa hieman pettyneeksi, kun tarjolla on kiinalaista kangasta.

97 tykkäystä

Jos tarjolla olisi ollut suomessa tehdyt lakanat 220€/kpl niin olisi tarttunut mukaan? :grin:

Sori vähän provokatiivinen vastaus, mutta yhtiö on saneerauksessa ja jos tekisi tampereella tuotteensa olisi se todennäköisesti ihan eri hintakategoriassa. :slight_smile:

Edit: mutta samaa mieltä siitä että ei tuo oikein täsmää arvojen ja historian kanssa että noin hienolla tarinalla myydään suomalaista tuotetta suomalaisille ja se tuodaan kiinasta halvalla. Mutta näin melkein kaikki valitettavasti toimii nykypäivänä. Tänne onkin hyvä laittaa vinkkiä jos löytyy vielä laadukkaita suomessa tehtyjä tekstiilituotteita :blush:

15 tykkäystä