64. Sijoittaja-alokas, Osa 2/2
5 x 3
16. Mitkä ovat mielestäsi kolme mielenkiintoisinta osaketta Helsingin pörssissä juuri nyt? Luonnehtisitko lyhyesti jokaista?
-
LeadDesk. Onhan tässä yhtiössä riskiä, mutta sillä on myös hyvä johtaja ja hyvät ohjelmistot. Lisäksi se skaalautuu ja hallitsee yritysostot. Yhtiöllä on laaja asiakaskunta, ei velkaongelmia, ja se voi käyttää omia osakkeitaan yritysostoissa. Riskejä on, mutta saattaapi olla kykenevä kasvamaan lähitulevaisuudessa epäorgaanisesti, orgaanisesti ja vieläpä kivan kannattavasti!
-
NoHo. Alennuksessa ennakkoluulojen takia? Ajat ovat rauhoittuneet, tase-asiat ovat kunnossa ja näkymät ovat ok. Yhtiö kasvaa ja kannattaa. Myös osinkotuotto on ihan hyvä. Riskejäkin on, mutta niiden pitäisi realisoitua ja kovin vahvasti.
-
Relais. Yhtiö, jota en koe kovin riskiseksi ja joka toimii aika vakailla aloilla. Ei suurempia asiakasriskejäkään, mutta silti osake on kovin “tervehtynyt”. Sarjayhdistelijä, jolla on kasvupotentiaalia. Mikä tässä on ongelmana… epäseksikäs ja huomaamaton?
(Yhtiöt on valittu joulukuun alussa.)
17. Tunnet Inderesin foorumin ja materiaalit paremmin kuin kukaan ja joviaalina miehenä annat paljon kiitosta. Nyt kuitenkin pyytäisin sinulta kolme kriittistä huomiota; mitä yhtiö voisi tehdä paremmin yhteisönsä suuntaan?
- Foorumi
Mielestäni Inderesin henkilökunta on kiitettävän aktiivinen Foorumilla, mutta Foorumin merkitystä on mahdoton ylikorostaa. Sitten kun olen Inderesin johtava ylipääjohtaja, joka johtaa Inderesiä diktaattorimaisesti (Miksu siirtyy meemiosaston johtoon), toisin Foorumia esille esimerkiksi näin:
Steve Ballmer Runs Around Like A Maniac On Stage (Motivational Presentation)
ja näin:
“Foorumilaiset, foorumilaiset, foorumilaiset!”
Toivon, että monilla henkilökunnasta on toiset tunnarit Foorumille tai lukevat ilman tunnareita, koska monien virallisilla käyttäjätunnuksilla lukuaikaa on niin vähän etteivät he voi tietää, millainen foorumiyhteisö on, mitä tämä yhteisö haluaa ja ja mitä se ajattelee. Inderesin muilla kanavilla ei voi saada niin hyvää tuntumaa yhteisöön kuin Foorumilla.
Niille indeläisille, joiden työhön yhteisö vähänkin liittyy, antaisin kotiläksyksi sen, että pitää kirjoittaa ainakin yksi viesti Foorumille viikossa, ja jos lukuaika kuukaudessa on tunti tai pari, eihän se riitä.
- Viestintä
Materiaalia tulee paljon ja erinomaista materiaalia tuleekin, mutta tässä yksi esimerkki Inderesin viestinnästä: Tiedän että monet jotka ovat koviakin Inderesin faneja eivät tiedä, että laajat rapsat Inderesin yhtiöasiakkaista ovat kaikkien luettavissa. Eivätkä toisaalta sitä, että niistä isoista yhtiöistä, jotka ovat Indersin seurannassa mutta eivät yhtiöasiakkaita, ei tule lainkaan laajoja rapsoja.
Laajat rapsat ovat yksi Inden tärkeimmistä jutuista, ja silti monille edellä mainitut asiat ovat epäselviä.
Tämä rapsaesimerkkini on vain yksi monista viestinnällisistä ongelmista. Inderesillä on valtavasti henkilökuntaa, joka tekevät ahkerasti ja hyvin työtään tuottaen paljon erinomaista materiaalia joka arkipäivä, mutta pitäisiköhän hieman enemmän keskittyä siihen, miten ihmiset löytävät kaiken erinomaisen materiaalin helposti ja kätevästi, niin että tuorekin käyttäjä löytää nämä jutut?
- Inderes takaisin lähemmäksi yhteisöä
Monet yhteisöläiset ja ehkä jotkut indeläiset itsekin kaipaavat aikoja, jolloin toimistolla kuvattiin vähän kotikutoisella meiningillä videoita. Nyt lähes kaikki videot on kuvattu studiolla viimeisen päälle hiottuina. Todella hieno homma, mutta enemmän voisi olla sitä meininkiä, kun kuvataan ja kuljetaan toimistolla kamera kädessä. Somekanavissa, kuten Instassa ja TikTokissa on vähän tätä meininkiä, samoin muutamissa lyhyemmissä tubevideoissa. Näitä lisää tubekanavalle. Lisää sitä wanhaa meininkiä, jossa kuvataan toimistolla fläppitaulun ääressä tai työpisteiden välissä. Ehkä jollakin tavalla Inderes on aavistuksen tällä sektorilla etääntynyt porukasta?
Näitä ajatuksiani hyödyntämällä Inderes on entistä parempi sijoituskohde.
18. Ketkä kolme foorumilaista pestaisit oikeaa rahaa sijoittavan foorumin mallisalkun hoitajiksi? Miten se pärjäisi Inderesin mallisalkkuun nähden seuraavien kymmenen vuoden aikana?
En valitse ketään omalla nimellään kirjoittavaa, koska sitten valitsisin @Mikko_Makinen x kolme.
-
@DayTraderXL En ymmärrä teknisestä analyysistä ja treidaamisesta kovinkaan paljoa, mutta tiedän DTXL:n taitavan sen poikkeuksellisen hyvin. Häneltä löytyy harvinaista ja harvinaisen kovaa osaamista näihin liittyen, joten hänen valintansa oli itsestään selvää.
-
@NukkeNukuttaja Konkari, jolla näen olevan sellaista laaja-alaista viisautta ja malttia, jolla pärjää elämässä ja sijoittamisessa erityisesti pitkälläkin aikavälillä.
-
@Pohjolan_Eka Aika uniikki sijoittaja, joka on niissä asioissa todella kova joihin hänellä riittää kiinnostusta, ja hän on kiinnostunut nopeista sekä isoista tuotoista. No, kukapa ei olisi, mutta hän jopa onnistuu joskus näissä, ja lisäksi hän kykenee tekemään näitä kivasti pitkälläkin aikavälillä, hakaten indeksin.
19. Olet tänä vuonna jättänyt meemeilyn vähemmälle, mutta emeritus memelordina seurannet alaa edelleen tarkalla silmällä. Ketkä kolme foorumilaista olivat mielestäsi vuoden 2023 kekseliäimmät meeminikkarit?
-
@Divinesia Hän osaa hyvin tuoda Hesulin börden inhorealismia meemeihinsä ja loppujen lopuksi sitä miettii, kumpaa ne ovat enemmän, meemejä vai aitoja elämänmakuisia havaintoja meistä velisijoittajista.
-
@LakeBoodom Hänellä on laaja-alaista oveluutta ja ulottuvuutta meemeissä.
-
@Spaddu Hänellä on kauneimmat meemit, joissa on sellaista herkkää meemiyttä, johon harva kykenee. Joskus ne omalla tavallaan jopa liikuttavat.
20. Mikael Rautanen on kutsunut sinut ja muun moderointitiimin viikonlopuksi mökilleen paistamaan pizzaa, ehdottomana sääntönä että netti pysyy kiinni. Ketkä kolme foorumilaista rekryät hoitamaan moderointia sillä välin? Olisiko foorumi pystyssä vielä maanantaina?
Anteeksi, tiedän ettei haastattelija välttis tykkää tästä, mutta valitsen sut. Moderoinnissa on hyötyä siitä, jos on sivistynyt ja sydämensivistynyt, ja siksi valitsisin sut. Viikonlopun aikana politiikkakeskustelu kokee renessanssin, mustavalkoiset eri laitojen ääriajatukset vähenevät ja tilalle tulee avarakatseinen, empaattinen ja faktapohjainen hedelmällisen sisältörikas laatukeskustelu.
@Lyly_ja_Immo Tuo turvallisuutta ja vilpittömän hyvää mieltä. Kovat kaverit ovat just tällaisia: He ovat tarpeeksi fiksuja ja vahvoja ollaakseen kilttejä toisille. Hänen olemuksensa ja kirjoituksensa aiheuttavat sen ettei kukaan halua kiukutella. Hän on suomalainen poliisi x 10.
@Mauri Reippaasti yli tuhat viestiä eikä oikeastaan yhtään aiheellista liputusta ole osunut kohdalle. Hänen ansiostaan yhtiöketjuissa on entistä objektiivisempaa asiakeskustelua, joissa avoimesti jutellaan samalla lailla niin mahdollisuuksista kuin riskeistä ja uhistakin. Kukaan ei vähättele eikä naureskele toisille, vaan jokainen antaa parastaan toisia kunnioittaen ja tukien.
Rikon sääntöjä ja otan neljännen:
@JHeiskanen Kaveri, jolla on sellaista sopivaa oikeudenmukaisuutta ja suoruutta, jolla laitetaan se promille ruotuun, jotka ovat joskus vähän mustavalkoisella ääripäätuulella.
Viikonlopun jälkeen Foorumi on noussut uudelle levelille ja @Mikael_Rautanen antaa potkut Vernerille ja Alokkaalle. @Johannes_Sippola saa pitää pestinsä, koska moderointitiimiin tarvitaan tuoretta otetta boomereiden tueksi.
Sisu
21. Olet maininnut, että sinulla oli suuria vaikeuksia koulussa. Kertoisitko vielä hieman tästä?
Koulussa(kin), vähän kaikessa elämässä… Jo päiväkodissa olin ulalla siitä mitä tapahtui, ja stressasin jokaisena päivähoitopäivänä, että mitäköhän uutta nyt on vuorossa.
Olin koulussa oikeastaan kaikessa huono. Olin pihalla aina kaikessa, mitä tehtiin ja touhuttiin, opettajan puheet ja ohjeet meni aivan ohi. Tuntui täysin tarpeettomalta istua koulussa, kun en oppinut siellä juuri mitään. Kotona itse pänttäsin, ja kuten äitini sanoi: He ovat isän kanssa saaneet käydä läpi uudestaan peruskoulun. No, mielestäni he saivat käydä kanssani läpi myös lukion, josta pääsin läpi niukin naukin.
Harmitti, kun luin kokeisiin muutamia kymmeniä tunteja ja joku vielä auttoi valmistautumisessa kokeeseen, ja silti arvosanaksi tuli huono. Sekin harmitti, että olin järjestäen kaikissa kouluaineissa huono, ei ollut mitään, jossa olisin ollut edes kohtalainen. Toki joskus järkyttävän pänttäämisen ja vanhempien tuen kanssa tuli lukiossa kokeesta kasi, mutta jos olisin lukenut yksinäni vain alle kymmenen tuntia, tuskin olisin päässyt edes läpi.
Monesti ihmisiltä, joilla pyyhkii paremmin, tulee itsestäänselviä ohjeita eivätkä he usko, että olisi yrittänyt parhaansa. On ollut kyllä lohduttavaa kuulla nyt aikuisiällä eri ammattilaisilta se, että olen yrittänyt ja tehnyt kaikkeni minkä voin, ja vanhempani myös minun suhteeni.
Monesti mietin niitä ihmisiä, joilla on vielä enemmän erilaisia ongelmia ja joiden diagnoosit eivät näy ulospäin. On kurjaa, jos kädentaidot, lukutaidot tai muut taidot ovat erilaisten syiden vuoksi huonot. Se tekee elämästä vähän haastavaa. Monien ihmisten diagnoosit ja vaikeudet eivät näy ulospäin. Ei voi aina tietää, mitä parhaalla ystävälläkään on taustalla… Älkää siis tuomitko ihmisiä, joilla ei mene hyvin. No onneksi harva tällaista tekeekään.
22. Olet kertonut, että olet ollut viime aikoina tutkimuksissa erityispiirteisiisi liittyen. Haluatko päivittää, missä tällä hetkellä mennään?
Kiitos kysymästä. Olen varmaan yli viisitoista vuotta tiennyt, että mulla on ylivilkkausongelma, mutta en hakenut siihen apua, koska en tajunnut, miten sitä voidaan hoitaa. Lisäksi vuosia sitten kaverini, jotka lähtivät hakemaan apua, sanoivat että sai odottaa kauan ja oli paljon “terveyskäyntejä”, joten se kuulosti minusta kovin vaikealta.
Joitakin vuosia sitten adhd:sta tuli jännittävä ja kiinnostava juttu mediassa, ja siitä puhuttiin enemmän ja enemmän. Oli paljon juttuja joissa kerrottiin, miten apua saaneilla elämä kohentui huomattavasti, toisaalta jutuista paistoi usein läpi etteivät niiden henkilöt olleet pahimman sortin ylivilkkaita. Ajattelin kuitenkin, entä jos ammattilaisilta oikeasti saa apua, niin miksei sitä yrittäisi.
Mulla on ollut sittemmin käyntejä ja ties mitä vaikka kuinka paljon. Mulla on hyvin selvä adhd. Sain lääkkeet, jonka jälkeen annostusta on lisätty kolme kertaa, ja kyllä niistä on ollut apua. En huomaa radikaalia eroa, mutta kuitenkin ihan aitoa hyötyä. Onhan se luksusta saada apua asiaan, joka on ollut ongelmana 38 vuotta, vaikka apu ei järisyttävän iso olisikaan.
On epäilty, että mulla olisi muutakin kuin vain adhd, koska mulla on kaikenlaisia muitakin pieniä ongelmia. Ehkä niitäkin lähdetään joskus tarkemmin selvittämään, mutta nyt keskitytään tähän ylivilkkausjuttuun. Jos ennen keskeytin TV-sarjan vaikka 10-30 kertaa, niin nykyään ehkä vain 5-15 kertaa. Jos ennen pystyin keskittymään johonkin tekstiin/asiaan 1-15 sekuntia, niin nyt 5-45 sekuntia. (Nämä eivät ole tarkkoja lukuja, mutta työlukuja.)
Olen lääkkeiden kanssa selväsanaisempi enkä heilu niin paljoa tai ole niin sekava, mutta kyllä mussa lääkkeidenkin kanssa adhd näkyy ja tuntuu. Mun on vaikea samaistua niihin adhd-ihmisiin, jotka saavat kovia arvosanoja ja kykenevät tekemään ja oppimaan kaikenlaisia asioita. Kykenen ehkä paremmin samaistumaan sellaisiin adhd-ihmisiin, jotka ovat syrjäytyneet. Kirjo on niin valtava tässäkin diagnoosissa, ja toki meitä “kirjolaisia” määrittelee paljon muutkin asiat kuin vain tämä diagnoosi.
23. Haluaisit kovasti perheen ja etsit tulevien lastesi äitiä. Mitä tälle rintamalle kuuluu?
Olen Tinderissä ja pidän silmät auki. Tällä saralla kuuluu samaa kuin aina, eli ei mitään uutta. Tinderissä oli vähän helpompaa kolmekymppisenä kuin nyt nelikymppisenä. Se on pakko sanoa, että mulla on hyvä naismaku ja niin ovat muutkin sanoneet. Ongelmani on se, että markkina-arvoni ei ole kovin korkea, ja olen tavallaan aika tarkka siitä, mitä haluan. En sillä tavalla “paperilla” ole tarkka, että olisi jokin tarkka kriteerilista. Onhan minulle tietyt luonteenpiirteet hyvin tärkeitä, en sitä voi kieltää. Sanotaan näin, että olen ihastunut varsinkin nyt kypsempänä naisiin, jotka ovat vahvoja, todella empaattisia ja sellaisia todella kivoja. Näistä asioista on vaikea puhua niin, että kaikki ymmärtäisivät, mitä tarkoitan.
Toki haluaisin perheen, mutta onhan monilla muilla sama tilanne, ja toisilla ei ole edes läheisiä, ei siis ystäviä tai mitään. Eli en ole missään poikkeuksellisen surullisessa tilanteessa.
24. Millaisena näet itsesi kymmenen vuoden päästä?
Luulen, että adhd-lääkkeiden myötä tulen saamaan elämässäni uusia mahdollisuuksia. Tulen saamaan päähäni rauhan ja olen jo vähän saanutkin, kun lääkkeet ovat rauhoittaneet mua sillain luontaisella tavalla, että saan kuitenkin olla oma itseni. Tulen varmasti muutenkin kasvamaan ihmisenä ja luulen, että tulen aidosti paremmaksi ihmiseksi.
Toivon ja uskon, että saan olla Inderesin kanssa tekemisissä vielä tuolloin ja toivon, että saan tehdä töitä, treenata kovaa salilla ja olla sijoitusjuttujen parissa. Mulla on kymmenen vuoden päästä yli miljoonan euron velaton varallisuus. Tuolloin alan katselemaan itselleni upealla tontilla olevaa mukavuusmökkiä jossa ehkä asun parin koiran kanssa.
Eniten toivoisin sitä, että mulla olisi vaikka kolme lasta ja vaimo. Teen osa-aikatyötä etänä Inderesille ja saan olla lasteni elämässä mukana. Toivon myös, että vanhempani saavat olla lasteni kanssa paljon tekemisissä.
25. Mitä terveisiä haluaisit lähettää foorumilaisille?
Älkää luovuttako, olkaa pitkäjänteisiä. En tiedä ketään, joka olisi katunut sitä, että on jatkanut sijoittamista sitkeästi. Tiedän vain niitä, jotka ovat lopettaneet sijoittamisen ja katuvat sitä. Yleensä sijoittaminen on jäänyt siinä kohtaa, kun ollaan kuopan pohjalla.
Foorumi ja Inderesin premium tarjoavat erityisesti pitkällä aikavälillä sellaisia hyviä positiivisesti kumuloituvia asioita, joita ei mistään muualta saa. Foorumi on erinomainen paikka, jonka tuomia mahdollisuuksia kannattaa hyödyntää. Jos haluaa kiittää yhteisöä, se onnistuu parhaiten sillä, että kohentaa omalla positiivisella toiminnallaan yhteishenkeä ja jakaa sisältörikasta asiaa muiden sijoittajien avuksi. Auttaminen antaa enemmän kuin ottaa.
Elämä on tässä ja nyt ja hyvät asiat kasvavat korkoa korolle; ikinä ei ole myöhäistä tehdä asioita, jotka tuovat itselle ja toisille hyvinvointia. En muista kenenkään katuneen sitä, kuinka kiva on ollut elämässään toisia ihmisiä kohtaan. Se palkitsee elämässä, jos osaa katsoa peiliin ja yrittää ymmärtää muita.
En ala mainita nimiä tai nimimerkkejä, koska lista olisi tolkuttoman pitkä, mutta:
Kiitos Inderes kaikesta tuesta ja siitä, että saan kuulua tiimiinne.
Kiitos kaikille foorumilaisille hyvistä hetkistä ja kaikesta mahdollisesta.
Kiitän myös teitä, jotka luette hiljaisina joko kirjautuneena foorumille tai kirjautumattomana. Edustatte isointa joukkoa - teitä on kaikenlaisia ihmisiä ja toivon teille kaikkea onnea elämään. Teitä ei saa unohtaa enkä teitä unohda.
Ystävällisesti ja sydämellisesti,
Alokkaanne