Alokas haastattelee

Perjantaina 27.1. julkaistaan hyvin mielenkiintoinen haastattelu tyypistä, jonka kaikkien pitäisi tietää, jos vähänkin nykyistä Suomen sijoitusmaailmaa seuraa. :+1:

Hän eroaa hyvin todennäköisesti eniten sijoitustyyliltään kaikista muista aikaisemmista haastateltavista. :slight_smile:

Olen muiden tavoin pitkään seurannut hänen tuottamiaan “sijoitusmateriaalejaan” ja hän olikin aikas toivottu vieras.

Opettavaista sijoitusviikkoa kaikille! :slight_smile:

44 tykkäystä

Huomisen haastattelun julkaisen myöhään iltapäivällä tai alkuillasta. :slight_smile:

Mukavaa torstai-iltaa! :rocket:

P.S. YTD n. 9%

27 tykkäystä

18. JUKKA LEPIKKÖ

Youtubessa on aika vähän suomalaisia oikeasti suosittuja sijoitusaiheisia “youtubesarjoja”, itselläni tulee ensimmäisinä mieleen Vernerin Vartti ja Traders Club. Jukka Lepikön ja kaverinsa Tuomaksen Traders Club on todella suosittu ja tärkeä videosarja useimmille meistä sijoittajiasta, siinä käsitellään mm. mielenkiintoisia makrojuttuja ja treidausasioita. Jukka on näillä videoillaan ja muilla materiaaleillaan sivistänyt hyvin laajaa sijoittajakuntaa em. aiheista sekä paljon muistakin sijoitusjutuista.

Jukka on todella terävä ja nopeasti oppiva kaveri, joka on omalla aktiivisella toiminnallaan tuonut treidausta ja teknistä analyysia kaikille tutuiksi. Lepikkö ei ole vain treidaaja- ja ta-ukko, vaan kyllä hän paljon muustakin puhuu ja kirjoittaa.

Hän on tärkeä sijoitusmaailman kaveri, joka tuo omaa hieman erilaista panostaan suomalaisten sijoittajien sivistämiseksi. On hyvä, että joku tuo jotain uutta ja erilaista näkökulmaa asioihin, koska juuri tällaiset kaverit rikkovat kuplia missä olemme ja monipuolistavat sivistystämme. Jukka on siitäkin lahjakas, kun hän osaa kertoa monimutkaisista ja vaikeistakin asioista selkeästi + kiinnostavasti siten, että tuorekin sijoittaja ymmärtää - jopa minä!

Muutama rennompi kysymys jouduttiin jättämään pois, missä ei ollut mitään sinällään ihmeellisempää. Tosiaan… siitä vain lukemaan Jukan erinomaisia vastauksia! :slight_smile:

image


1. Kerro kolmellakymmenellä sanalla, kuka sinä olet.

36-vuotias ammattitreidaaja ja yrittäjä Helsingistä. Olen lapsesta lähtien ollut melko yrittäjähenkinen, vaikken sitä ainakaan valtiolla duunissa olleilta vanhemmilta perinyt. Ensimmäisen yritykseni perustin 13-vuotiaana, tässä välissä niitä on ehtinyt olemaan useampia. Kiinnostuin osakemarkkinoista ja aloin treidaamaan markkinahuipulla vuonna 2007.

2. Kerro kolme asiaa, mitä foorumilaiset eivät sinusta tiedä.

  • Olin 17-vuotiaana duunissa mäkkärin kassalla itäkeskuksessa

  • Näyn pikaisesti Tyttö sinä olet tähti -elokuvassa, sen ajan tyyliin uskollisena puuhelmet kaulassa

  • Edellisestä kohdasta huolimatta en pelannut junnuna salibandya, vaan jalkapalloa. Kymmenisen vuotta kerkesin pelaamaan, ensin maalivahtina, sitten hyökkääjänä. Parhaimmillaan nuorten SM-tasolla MPS:ssä

3. Mitä kiinnostuksen kohteita ja harrastuksia sinulla on? Mitään sijoittamiseen viittaavaa ei saa sanoa.

Ihan rehellisesti sanottu suurin osa myös vapaa-ajasta menee *** (tätä ei saanut sanoa) hommissa, mutta välillä on pakko myös vaihtaa vapaalle: urheilun puolella mut voi nähdä sulkapallohallilla, myöhemmin illalla keskustan yökerhoissa.

4. Millainen on tavallinen arkipäiväsi?

Heräilen aina ilman herätyskelloa, mikä on yksi parhaista puolista yrittäjänä. ”Aamu” alkaa tubevideoita katselemalla: markkinakatsauksia edelliseltä päivältä sekä muuta sijoittamiseen liittyvää kiinnostavaa materiaalia. Kun markkinoilla on volatiliteettia, saatan tehdä jenkkifutuureilla kauppaa jo Eurooppa-sessionkin aikana, muutoin päivä alkaa lähempänä USA:n avausta klo 16.30. Joskus päiväkohtainen ”tavoite” saattaa tulla täyteen ensimmäisen 15 minuutin aikana, välillä treidejä saattaa tulla otettua aina closeen asti klo 23.

5. Kuvailetko lyhyesti millainen olet sijoittajana?

Teen keskimäärin hyvin aktiivista päiväkauppaa: päivässä kauppoja saattaa tulla useita kymmeniä. Teen suurimman osan kaupoista treidaamalla jenkki-indeksejä, Nasdaqia ja S&P 500:sta. Periaatteessa mun tyylillä voi tehdä kauppaa melkein millä vaan osakkeella ja hyödykkeellä ja melkein kaikkea on tullu treidattua valuutoista soijapapufutuureihin. Tän lisäksi tulee tehtyä myös jonkun verran swing-treidejä, suorilla osakkeilla tai optiospredeillä.

6. Voisitko lyhyesti avata millainen sijoitushistoria sinulla on?

Löysin sijoittamisen vuonna 2007 (ts. 21-vuotiaana) sen jälkeen, kun myin ensimmäisen asuntoni ja muutin hetkeksi ulkomaille asumaan. Finanssikriisi iski päälle ja alkuun rahastoihin sijoitetut rahat alkoi dippaamaan syksyllä 2007. Kiinnostuinkin lyhyemmistä kurssiliikkeistä ja nopeista tuotoista. Näin aloin treidaamaan Espanjasta käsin silloisen eQ Onlinen kautta.

7. Minkä sortin treidaaja olet ja onko sinulla mainittavissa määrin pidempiaikaisia sijoituksia?

Oma aikahorisontti on niin lyhyt, että mulle on aina ollut vaikea ottaa pidempiä positioita. Kun näkee lyhyemmänkin käänteen tulevan, pidemmänkin position päällä on vaikea istua. Välillä kuitenkin onnistuu rakentamaan niin korkean uskon positioon, että sen päällä malttaa istua kuukausia (tää on pitkä aika minuuttitason treidaajalle). Pidempiä sijoituksia löytyy sitten muualta kuin osakemarkkinoilta.

8. Oletko sijoitushistoriasi ajalta selkeästi edellä Helsingin indeksiä? Elätätkö itsesi lähinnä vain treidaamisella ja uskotko tulevasi pitkällä aikavälillä rikkaaksi?

Kyllä. Ja treidaaminen on mun pääelinkeino, vaikka muitakin projekteja on tässä sivussa. Näitä tulee pyöriteltyä lähinnä siksi, että on jotain tekemistä päivälläkin. Tavoitteena olisi olla monimiljonääri seuraavan viiden vuoden sisään, kuten taisin jossain aiemmassakin haastattelussakin sanoa.

9. Kannattaako tavallisen sijoittajan kokeilla teknistä analyysiä / treidaamista ja kannattaako treidaamista harjoittaa vain, jos siihen on valmis käyttämään monta tuntia päivässä?

Mun mielestä jokaisen sijoittajan kannattaisi tutustua treidaamiseen, ihan vain siitäkin syystä, että oppii ymmärtämään lyhyemmän aikavälin kurssiliikkeitä ja syitä niiden taustalla. Se avartaa näkemystä kokonaisvaltaisesti sijoittamiseen ja uskoisin sen myös auttavan siten tekemään parempia pitkän aikavälin sijoituspäätöksiä. Tekninen analyysi myös luo ihan uuden tavan lähestyä markkinoita ja ymmärtää niiden liikkeitä. Yksinkertaistettuna tekninen analyysi voi auttaa pidemmän horisontinkin sijoittajia ajoittamaan ostojaan paremmin (esim. ostot nousutrendissä, tukitasoilta).

Voitolliseksi treidaajaksi sen sijaan harvan edes kannattaa yrittää, jollei ole valmis panostamaan siihen älytöntä määrä aikaa (ja alkuun myös todennäköisesti rahaa). Olen verrannut treidaamisessa menestymistä huippu-urheiluun. Se vaatii samanlaista omistautumista lajiin sekä muitakin urheilijalta vaadittavia ominaisuuksia (esim. psykologinen puoli).

10. Mitkä ovat sinun suurimpia vahvuuksia sijoittajana ja millä osa-alueella koet, että sinulla olisi eniten opittavaa?

Markkinoiden seuraaminen ja treidaaminen on mun intohimo, se ei osin edes tunnu työltä. Siksi siihen on helppo panostaa niin ajankäytöllisesti kuin muutenkin – ja panostaminen taas tuottaa tuloksia. Oon kanssa aika rauhallinen luonne, joka sopii treidaajalle hyvin.

11. Mitkä osakkeet/sijoituskohteet ovat isoimpina salkussasi ja miksi?

Tätä kirjoittaessa ei ole mitään erityisen isoa positiota salkussa, mutta kuten palstaa seuraavat ehkä tietää, Tesla on usein se prosentuaalisesti suurin positio mun salkussa.

12. Millaisena näet tällä hetkellä tämän vuoden osakemarkkinat? Jos sinun pitäisi antaa yksi asia, mitä erityisesti seurata tällä hetkellä makrokuvaa ajattelen, niin mikä se olisi ja miksi?

Perustan usein näkemykseni tilastoihin ja siihen mitä historiassa on tapahtunut. Tämän vuoden osalta on sanottava, että erilaisia datasarjoja yhdistelemällä on todettava, että on poikkeuksellisen todennäköistä, että tänä vuonna indeksit ovat vuoden päätteeksi nousussa. Todennäköisesti vielä kaksinumeroisia lukuja.

Tärkein makroluku on ensimmäisellä vuosipuoliskolla inflaatio, koska sillä on suora korrelaatio keskuspankkien rahapolitiikkaan ja korkomarkkinoille. Toisella vuosipuoliskolla tärkempään rooliin nousee keskuspankin rahapolitiikan käännös, ts. milloin Fed aloittaa koronlaskut. Tällä hetkellä näyttää todennäköiseltä, että se on jo tänä vuonna, vaikka he eivät sitä itse myönnäkään. Mutta keskuspankkiirit ovatkin kovimpia takinkääntäjiä.

13. Miten sinä seuraat suurta kuvaa taloudessa? Mitkä ovat tärkeimpiä uutislähteitäsi?

Eniten aikaa kuluu Twitterissä, mitä kautta suurin osa parhaasta datasta (tai linkeistä dataan) löytyy.

14. Tesla-ketjua et saa mainita, mainitse kaksi ketjua Foorumilta, mitä seuraat eniten ja miksi?

Pörssit nyt ja tekninen analyysi. Niistä löytyy samoja hyviä sisältöjä kuin Twitteristä – lisäksi voi vähän aistia yleistä tunnelmaa.

15. Sinun on “pakko” valita kolme foorumilaista, jotka hoitavat salkkuasi, kun olet vuoden lomalla etelässä, ketkä valitsisit ja miksi?

Valitettavasti en luottaisi salkkujani muiden hoitoon, en edes foorumin ulkopuolelta. Olen kuitenkin aika pitkällä algoritmien ja muun automaation kehittämisessä – toivottavasti ne pian osaavat hoitaa ainakin osan salkusta.

16. Alokas ei ole mikään älykkäin eikä nopein oppimaan, kannattaako hänen edes yrittää treidaamista? Ja miksi kannattaa tai ei kannata?

Treidaaminen tai tekninen analyysi ei ole rakettitiedettä. Jokainen peruskoulun läpäissyt voi sen oppia, mutta se vie aikaa (ja hermoja). Kuten yllä totesin, lyhyen aikavälin opiskelu voi avata uusia oivalluksia myös pitkäjänteisemmälle sijoittajalle. Suosittelen siis ainakin tutustumaan ja opiskelemaan pintapuolisesti, vaikkei oikealla rahalla välttämättä lähtisikään tekemään lyhyttä kauppaa.

Olen myös kirjoittanut aiheeseen liittyvän n. 100-sivuisen, helppolukuisen oppaan ”Treidaa kuin ammattilainen”. Siitä saa hyvän peruskäsityksen treidaamisesta niin teknisen analyysin, riskienhallinnan kuin psykologiankin näkökulmasta. Opas on ilmainen ja sen saa ladattua PDF:nä. Se löytyy myös äänikirjana Spotifysta, Nextorysta ja YouTubesta.

17. Mistä haluat erityisesti kiittää foorumilaisia?

Kiitos parhaasta suomalaisesta sijoitusfoorumista, jonka taso aivan eri levelillä, kun muiden ”sijoitusfoorumien”.

Hyviä treidejä!


Kiitos Jukka, tosi kiva, kun suostuit haastateltavakseni!

Jukan varsinkin Nordnetin kanssa tekemät materiaalit ovat opettavaisia ja kiinnostavia, mutta siitä olen erityisen tyytyväinen, kun hän on käynyt kirjoittelemassa Pörssien suunta -ketjuun todella mielenkiintoisia ajatuksia.

On hyvä, että meillä on erilaisia sijoittajia erilaisilla ajatuksilla yhteisössämme. Monipuolinen ajattelu ja osaaminen yhdessä tuovat varmasti pitkällä aikavälillä kivaa tuottoa osakemarkkinoilta.

Sopuisaa mieltä ja rentoa viikonloppua ihan kaikille! :slight_smile:

P.S. @Jukka_Lepikko, terveisiä kaverillesi Tuomakselle :sunglasses:

212 tykkäystä

Olen siitä tosi tyytyväinen, että tällä Foorumilla on monenlaisia sijoittajia, vaikka itse olisi tietyntyyppinen sijoittaja, niin aina kannattaa ottaa vähän oppia erityyppisiltä sijoittajilta.

Mielelläni luen teknisestä analyysista, koska on sieltä monenlaista jäänyt mieleeni ja itse asiassa moni huomaamattaankin käyttää teknistä analyysiä, kun eihän se ole vain “viivojen piirtämistä”. Yleisesti seuraan treidaajiakin kohtalaisesti, vaikka en itse treidaa, koska heiltä oppii kaikenlaista sellaista, mitä voi soveltaa omaankin sijoitustoimintaan.

Oppimisessa on hyvä olla mielestäni samalla avoin sekä sopivan kriittinen. Aika ja jatkuva oppiminen tuovat jokaisessa asiassa pitkällä aikavälillä tuloksia, niinpä suosittelen malttia ja sinnikkyyttä. :slight_smile:

Seuraavaksi haastatteluvuorossa olisi indeläinen ja sitä seuraavaksi foorumilainen.

Foorumin henkeä usein kiitellään eikä syyttä - kiitos siitä kaikille ja leppoisaa lauantaita!

41 tykkäystä

Seuraava haastateltavani on pirteä indeläinen, joka on mielestäni hyvin ammattimainen esiintyjä ja joka myös Inden ulkopuolellakin on mukana julistamassa sijoittamisen ilosanomaa erityisesti nuorille.

Seuraava haastattelu ilmestyy tämän viikon perjantaina joskus lounasajan tienoilla ja ensi viikon perjantaina olisi vuorossa sitten taas foorumilainen haastattelussa.

Kiitoksia tykkääjille ja palautteenantajille + kivaa sijoitusviikkoa! :slight_smile:

23 tykkäystä

19. KAISA VANHA-PERTTULA

Kaisa on pirteä, reipas ja terävä indeläinen, joka omaa erinomaiset esiintymistaidot. Hänen eri “tehtävissään” kaikki nämä ominaisuudet ovat varmasti hyvin tärkeitä ja kyllä näistä ominaisuuksista on varmasti yleisestikin paljon hyötyä muussakin elämässä kuin vain järjestö- ja työelämässä. Sijoitusmaailma tarvitsee tällaisia innostavia ja rentoja esiintyjiä, jotta taviksetkin innostuisivat ja kiinnostuisivat sijoittamisesta.

Hän roolinsa ja persoonansa puolesta varmasti osaa innostaa Inderesin roolissaan ihmisiä sijoittamaan, mutta varsinkin Nuorten Osakesäästäjien tehtävässä hän pystyy vaikuttamaan erityisesti nuoriin ihmisiin, mikä on mielestäni hyvin tärkeää. On hienoa, että on tällaisia ihmisiä, jotka omalla esimerkillään ja toiminnallaan sivistävät erityisesti nuoria sijoittamissäästämisessä, joka tuo turvaa sekä varmuutta nuoren elämään.

Kaisa on jo nyt saanut kaikenlaista hyvää aikaiseksi ja ollut monessa mukana, mutta uskon hänen olevan vielä tulevaisuudessa enemmänkin vaikuttamassa sekä innostamassa suomalaisia sijoittamaan. En kauheasti loppujen lopuksii yllättyisi, jos hänestä tulisi joskus analyytikko ja miksei paljon muutakin… :slight_smile:

image


1. Kerro kolmellakymmenellä sanalla, kuka sinä olet.

Olen Kaisa, 24v. ja alun perin kotoisin Varsinais-Suomen pikkukaupungista Loimaalta. Nykyään kai voisi sanoa helsinkiläistyneeksi, vaikka viimeisen vuoden aikana VR ja Helsinki-Vaasa-väli on tullut jo vähän liiankin tutuksi kauppisopiskeluiden takia.

2. Kerro kolme asiaa, mitä foorumilaiset eivät sinusta tiedä.

  1. Olen pikkukaupungin kasvatti ja ”kotikotini” on maalla peltojen ja metsien keskellä. Vaikka viihdyn Helsingin vilskeessä, on aina ihana päästä kotikotiin nauttimaan luonnosta ja rauhasta perheen kanssa.
  2. Vaikka nimestä Kaisa ei mielestäni ole ehkä helpoin keksiä lempinimiä, allekirjoittaneelta niitä kuitenkin löytyy yllättävän paljon. Kaisu, Kaissu, Kaisuli, Kaisuliini, Kaisla, Maisa-Kaarina, Maisa, Kake, Kaaleppi, KVP, Veepee… Pienenä mua kutsuttiin myös Pippuriksi, joka on kuulemma hyvin kuvaava nimi mulle.
  3. Voisin kuvailla itseäni aika kilpailuhenkiseksi ja kaikki kisat, visat ja pelit on lempparipuuhaa. Juhannusolympialaiset, pakohuonepelit, Smart10-lautapeli ja kaikennäköiset pulmat ja mysteerit onkin ihan parasta.

3. Mitä kiinnostuksen kohteita ja harrastuksia sinulla on? Mitään sijoittamiseen liittyvää ei saa sanoa.

Olen ollut pienestä asti utelias ja tykännyt kokeilla uusia asioita. Pallopelit on ollut iso osa arkea varmaan johtuen kahdesta aktiivisesta isoveljestä. Tykkään myös lukea, lenkkeillä, patikoida ja talvella lasketella. Viime kesänä innostuin myös pyöräilystä ja golfaamisesta. Uteliaan luonteen takia myös matkustaminen on aina kiehtonut, ja sitä onkin tullut harrastettua jo nuoresta lähtien.

4. Millainen on tavallinen arkipäiväsi?

Voisin heti alkuun todeta, että mun tavallinen arkipäivä vaihtelee aika paljon. Tämä johtuu siitä, että Inderesin töiden lisäksi olen opiskelija ja aktiivinen järjestötoiminnassa. Päivät vaihtelevatkin näiden puuhien välillä aika paljon. Aamut alkavat yleensä 6–7.30 välillä riippuen päivän agendasta. Heti alkuun keitän kahvia ja syön aamupalaa, laittaudun ja lähden joko Ruoholahden toimistolle, yliopistolle luennolle tai osallistun luennolle etänä Helsingin kotoa käsin.

Koska mulla on aina muutama rauta tulessa ja meininki voi olla vähän sekavaa, niin pyrin suunnittelemaan päivät melko tarkkaan jo etukäteen. Työpäivät alkavat kuitenkin yleensä ”puhtaalta pöydältä” niin kuin Emmakin jo aiemmin haastattelussa totesi. Aamu pyörii aamukatsauksen ympärillä, jonka yhteydessä suunnitellaan, mitä sisältöä tehdään inderesTV:seen. Videot syntyvät lähtökohtaisesti uusimmista raporteista ja niiden pohjalta suunnitellaan haastattelurunko analyytikolle. Seuraavaksi sovitaan aikataulut analyytikon kanssa ja pian ollaankin jo studiolla kuvaamassa. Sen jälkeen editoidaan video, pohditaan otsikko ja kuvausteksti ja sitten video julkaistaan maailmalle.

inderesTV:n sisällöntuottamisen lisäksi suunnittelen ja tuotan sisältöä Inderesin somekanaviin, valokuvaan meidän työntekijöitä ja olen mukana erilaisissa projekteissa, kuten Analyysikoulussa. Lisäksi kun aikaa riittää, kirjoittelen Inderesin Sijoituskouluun tekstejä.

Töiden lisäksi aikaa kuluu paljon opiskeluiden parissa ja järjestöhommissa, jonka takia arki pyörii kokousten, koulutehtävien, tenttien ja muiden puuhasteluiden parissa. Tällä hetkellä toimin Nuorten Osakesäästäjien valiokunnan puheenjohtajana, aloitin alkuvuodesta Suomen Osakesäästäjien hallituksessa ja olen opiskeluiden kautta NESU:n (Nordiska Ekonomie Studerandes Union) excursio-tiimin yksi yrityssuhdevastaavista.

5. Miten kuvailisit lyhyesti itseäsi sijoittajana?

Sijoittajana olen utelias ja innokas, mutta sijoitushistoriaa ei löydy kuin muutama hassu vuosi. Jossain asioissa, kun asian oppii nopeasti, niin yhtä nopeasti myös kiinnostus alkaa lopahtaa. Sijoittamisessa sitä ongelmaa ei ole ja se sopii hyvin luonteeseeni, sillä opittavaa riittää loputtomiin.

En kuvailisi itseäni mitenkään kovin aktiivisena sijoittajana (ainakaan nykyään). Pyrin löytämään salkkuuni sellaisia yhtiöitä, jotka pystyvät ainakin pitkällä aikavälillä luomaan omistaja-arvoa. Haluan omistaa sellaisia yhtiöitä, jotka ovat mielestäni kiinnostavia, mutta en sellaisia, joita en ymmärrä. Tämä on tietysti helpommin sanottu kuin tehty. Vaatii melkoista kylmäpäisyyttä, että pystyy vain istumaan käsiensä päällä, kun kurssit raketoivat ja ”fomo” valtaa mielen. Vaikka pyrin saamaan tuottoja sijoituksilleni, niin se ei ole pelkästään syy miksi sijoitan. Sijoittamalla haluan oppia ymmärtämään erilaisia yhtiöitä, miksi jotkut yhtiöt menestyvät, kun taas toiset epäonnistuvat. :thinking:

6. Voisitko lyhyesti kertoa, että millainen sijoitushistoria sinulla on?

Aloitin sijoittamisen keväällä 2020 juuri ennen koronadippiä. Ensimmäiset sijoitukset tein yhdistelmärahastoon (jotka myin myöhemmin pois kuluista kauhistuneena :hot_face:) ja muutamaan eri indeksirahastoon. Kevät oli vasta-alkaneelle sijoittajalle merkillistä aikaa, kun markkinan äkillisen sulamisen aiheuttanut ahdistus vaihtui ympärillä olevaan hypetykseen helpoista tuotoista.

Ensimmäiset osakkeet ostin vähän myöhemmin samana vuonna, ja sen jälkeen aloin ostaa pikkuhiljaa lisää osakkeita. Sinä aikana kaikki ympärillä tuntuivat puhuvan sijoittamisesta ja siitä, kuinka helppoa se oikeastaan onkaan. Alkumetreillä tuli itsekin tehtyä sijoituksia enemmän vain ”mututuntumalla”, mutta siihen on tullut muutos. Inderesin työntekijänä olen sitoutunut tiettyihin kaupankäyntisääntöihin, jotka voisivat jonkun korvaan kuulostaa tiukoilta. Omalta osaltani nämä ovat opettaneet kärsivällisyyttä, laittanut harkitsemaan sijoituspäätöksiä entistä enemmän ja sitä kautta olen kehittynyt sijoittajana (ainakin toivottavasti).

Vaikka aloitin sijoittamisen melkoisessa sijoitusbuumissa, oppirahat ovat olleet onneksi pieniä. Vaikka viimeiset vuodet ovat olleet sijoittajille haastavia, toivottavasti niistä on myös opittu. Onneksi oma sijoitusurani on vielä alkutaipaleella ja virheitä ehtii tehdä vielä monet kerrat. Sijoittamisesta on ainakin tullut itselleni hauska ja tärkeä harrastus. :slight_smile:

7. Kuinka monta osaketta sulla on salkussasi ja mitkä ovat top3 suurinta omistustasi?

Salkussa on tällä hetkellä 13 yrityksen osaketta ja top 3 suurinta omistusta on:

  1. Qt Group
  2. F-Secure
  3. Admicom

8. Mitkä ovat tärkeimmät kriteerisi valitessasi osakeita salkkuusi? Mainitse neljä kriteeriä.

Kiinnostava yritys, jonka liiketoimintamallin oikeasti ( :cold_face:) ymmärrän, hyvät kasvunäkymät, kestävät kilpailuedut, luo onnistuneesti omistaja-arvoa ja hyvät näytöt kyvystä uudistua koko ajan muuttuvassa maailmassa. Hups tuli viis! :smile:

Omat kriteerit pitäisi aina muistaa tehdessä sijoituspäätöksiä. Ehkä tällainen ponnahdusikkuna voisi nousta aina esiin, kun on ostamassa osakkeita?! :thinking:

9. Kuinka paljon ja miten hyödynnät osakepoiminnassasi toimiston analyytikoita? Kiinnostaisiko sinua joskus analyytikon hommat?

Hyödynnän lähes päivittäin! Sanoisin, että kulutan Inderesin sisältöä ihan kiitettävästi. Tykkään lukea raportteja, kommentteja ja erityisesti kuunnella inderesTV:n sisältöä. Jo ennen Inderesin uraa yhdet lempparit olivat tuloslivet ja niitä katson (ja kuvaan) edelleen.

Yksi ”työsuhde-etu” tässä työssä on se, että pääsee sparrailemaan analyytikoiden kanssa kasvotusten tai Slackissä. Kyselen analyytikoilta hölmöjä ja välillä vähän vähemmän hölmöjä kysymyksiä, milloin mistäkin. Heiltä olen oppinut paljon ja analyytikoita on myös välillä hauska koittaa haastaa. :joy:

Analyytikon hommat ovat kiinnostaneet jo muutaman vuoden ajan. Olenkin siinä mielessä onnekkaassa asemassa, että analyytikon työtä olen päässyt seuraamaan vierestä vuoden ajan.

10. Olet Nuorten Osakesäästäjien valiokunnan puheenjohtaja, mitä sinä tarkkaan ottaen teet tässä roolissa? Miksi kannattaa kuulua Nuoriin osakesäästäjiin? Mainosta!

Aloitin reilu kaksi vuotta sitten Nuorten Osakesäästäjien (NOS) aktiivina ja noin vuoden ajan toimin aktiivitoiminnassa enemmän ja vähemmän yksin. Loppuvuodesta 2021 aloin koota ympärilleni tiimiä eli virallisemmin valiokuntaa, jonka kanssa oli tarkoitus aktivoida NOSin toimintaa uudelleen. Tammikuussa 2022 muodostimme seitsemän hengen valiokunnan ja viime keväänä aikaa kului aika paljon ns. hallinnollisten tehtävien parissa, kun loimme uuden strategian, hahmottelimme raameja yhteiselle tekemiselle ja tavoitteille.

Puheenjohtajana tehtäväni on johtaa valiokuntaa, olla tukena valiokuntalaisille heidän rooleissaan ja vastata NOSin toiminnan yleisistä suuntaviivoista. Mun tehtävä on siis olla kartalla siitä, mitä NOSin toiminnassa tapahtuu. Lisäksi edustan NOSia tapahtumissa sekä mediassa ja käyn pitämässä vierailijaluentoja. Vastuutehtäviini kuuluu myös yrityssuhteet ja yhteistyö paikallisyhdistysten kanssa ympäri Suomea. En kuitenkaan suinkaan tee näitä kaikkia hommia yksin, vaan mun oikea käsi tai oikeastaan toinen puolisko on NOSin varapuheenjohtaja, jonka kanssa meillä on näistä hommista yhdessä vastuu.

Omalta osaltani NOSin jäsenyys ja aktiivitoiminta on avannut hirmuisen määrän erilaisia mahdollisuuksia (jopa työpaikkoja) ja toiminnan kautta olen tutustunut uusiin samanhenkisiin ihmisiin. NOSin tarkoitus onkin olla samanhenkisten sijoittamisesta kiinnostuneiden nuorten yhteisö, jossa lähtökohdilla, osaamistasolla tai salkun koolla ei ole merkitystä. NOSin parissa pääsee osallistumaan erilaisiin tapahtumiin, kuten brunssille kuuntelemaan alan asiantuntijoita ja yritysvierailuille tutustumaan Helsingin pörssin yrityksiin. Tässä kuussa ollaan esim. menossa tutustumaan Nesteelle!

11. Kerro kolmellakymmennellä sanalla per yhtiö, mitä mieltä olet niistä juuri nyt?

Remedy: Tänä vuonna investoidaan ja sijoittajalta vaaditaan kärsivällisyyttä. Pelihankkeet kuitenkin etenevät suunnitelmien mukaisesti ja näiden hankkeiden onnistuessa luvassa olisi vahvaa tuloskasvua. Pysyn kärsivällisesti tässä kyydissä mukana.

Tokmanni: Inflaatio ja kuluttajien ostovoima runteli Tokmannia viime vuonna. Yhtiö itsessään kuitenkin tekee oikeita asioita, mutta lyhyellä aikavälillä tuloskasvu näyttää aika vaisulta. Jäädään seurailemaan!

UPM: Omat ensimmäiset osakeostot olivat UPM:n osakkeita, joten siihen liittyy tietynlainen tunneside, joka ei tietysti ole rationaalisen sijoittajan kannalta hyvä asia. UPM on kuitenkin porskuttanut kovaa vauhtia eteenpäin, takoi jopa ennätystuloksensa ja tänä vuonna odotellaan mm. Uruguayn tehtaan tuotannon käynnistymistä.

12. Jos sinun pitää sanoa yksi tärkeä asia, minkä olet oppinut Inderesillä osakepoiminnasta, niin mikä se olisi?

Pitkässä juoksussa osakkeen hinnan ainakin pitäisi seurata yrityksen arvon kehitystä. Eli vaikka varsinkin lyhyellä aikavälillä osakkeiden hintoja heiluttaa sentimentti, niin pitkällä aikavälillä hinnat seuraavat tuloskasvua.

13. Mitä Inderesin laadukkaita materiaaleja suosittelisit, mitkä ovat saattaneet jäädä aiheetta liian vähälle huomiolle? Saat vapaasti mainostaa.

Inderesin syksyllä lanseeraama Analyysikoulu :fire: Kirjoitussarjassa meidän analyytikot käy läpi osakeanalyysin eri vaiheita. Näiden tekstien lukeminen on mainio tapa kerryttää tietopohjaa osakeanalyysiin.

14. Sijoittamispsykologiasta puhutaan liian vähän, miten sinä hallitset tunteitasi kusetusmarkkinoiden vallitessa? Oletko “opiskellut” sijoittamispsykologiaa, jos olet, niin miten?

Tunteita hallitsee työpaikan kaupankäyntisäännöt. :grin: Niiden lisäksi on auttanut se, että ei tuijota liikaa kurssien heiluntaa, vaan pysyy omassa sijoitussuunnitelmassa eli pelaa pitkää peliä. Välillä se voi tarkoittaa käsien päällä istumista silloin, kun olisi ollut loistavia ostopaikkoja, mutta samalla myös laittaa jäitä hattuun eikä näin antaudu fomon valtaan. En ole (tässäkään) lajissa mestari, mutta se on jo ihan hyvä alku, jos tiedostaa omia heikkouksia. Tässäkin lajissa nimittäin maltti on valttia ja virheistä oppii.

15. Millaisia sijoitustavoitteita sinulla on?

Tavoitteena on tehdä tuottoja, mutta tavoitteeni ei ole jäädä eläkkeelle 35-vuotiaana. Haluaisin ennemminkin saavuttaa sellaisen taloudellisen tilanteen, jossa olen vapaa valitsemaan itse, mitä haluan tehdä ja mihin haluan käyttää rahaa. Oli se sitten oma koti, perhe, harrastukset tai matkustaminen.

Toisaalta sijoitan oppiakseni uutta. Haluan ymmärtää paremmin yrityksiä, toimialoja ja taloutta. Mikä tekee yrityksestä menestyksekkään tai toisaalta mikä saa sen epäonnistumaan? Mitkä ovat oikeasti kestäviä kilpailuetuja? Minkälainen on laadukas johto ja miten johdon tulisi allokoida pääomaa? Sijoittaminen onkin siitä mainio harrastus, että sitä voi käytännössä tehdä niin kauan kuin järki päässä liikkuu.

16. Saat valita neljä foorumilaista opettamaan sinulle jotain, ketkä valitsisit ja miksi?

@JNivala: Kirjoittaa analyyttisiä ja todella kattavia kirjoituksia, joista allekirjoittanut ja varmasti moni muukin on oppinut paljon. Hän jos joku on Foorumilla laatukirjoittaja, jonka tekstejä on aina mielenkiintoista lukea.

@Aili: Loistava kirjoittamaan omia mielipiteitään ja hänen aktiivisuutensa on ihailtavaa. On hieno huomata, miten hän osallistuu eri keskusteluihin, oli kyseessä melkein mikä tahansa toimiala.

@Johannes_Sippola: Mahtavan oloinen tyyppi, josta huokuu aito sijoittamisen into. Johanneksella mainioita mielipiteitä, jotka hän osaa taitavasti perustella. Samaan aikaan hän osaa myös asiallisesti haastaa Foorumilla niin analyytikoita kuin firmojen toimareitakin.

@JHeiskanen: Omaa todella hienon taidon omaksua asioita ja tuottaa ne tekstiksi hyvin käytännönläheisellä tavalla. Pidän kovasti hänen tavastansa kirjoittaa ja en kyllä myöskään yllättynyt, kun kuulin hänen olevan toimittaja ammatiltaan.

17. Mitkä ovat sinulle Foorumin tärkeimmät ketjut ja miksi?

Luen eniten yhtiökohtaisia ketjuja eli sellaisten firmojen ketjuja, joiden osakkeita omistan tai joita seuraan aktiivisesti. Ketjuissa saa todella kattavaa ja yksityiskohtaista tietoa sijoittajilta. Ihailen sitä, miten älykkäitä ihmisiä Foorumilla on. Lisäksi @Marianne_Palmu:n kommentit Pörssien suunta -ketjussa ovat yksiä lemppareita!

18. Mistä pidät eniten työssäsi ja miksi?

On mahtavaa saada työskennellä sellaisella alalla, joka on oma intohimo. Parasta on se, että pääsen työskentelemään sijoittamisen parissa ja jatkuvasti haastamaan itseäni oppimaan lisää. Ja pakko sanoa, että on aika siistiä työskennellä näin fiksujen ja mahtavien tyyppien kanssa. :blush:

19. Alokas ei ole vielä millään osa-alueella hyvä sijoittajana, jos sinun olisi pakko opettaa hänelle yksi asia, niin mikä se olisi?

Mun saapui tällä viikolla uusi kirjatilaus, jossa tuli mm. @Verneri_Pulkkinen suosittelema ja suurkuluttama McKinseyn Valuation -kirja ja ajattelin tänä vuonna syventyä ROIC:in ihmeelliseen maailmaan. Lämpimästi suosittelen tätä myös Alokkaalle!

20. Mistä haluat erityisesti kiittää foorumilaisia?

Foorumi on paikka, jossa voi vapaasti vaihtaa ajatuksia sijoittamisesta ja missä sijoittajat auttavat toinen toisiaan. Uskon, että lukematon määrä sijoittajia on saanut täältä hurjan määrän oppeja. Siitä kuuluu iso kiitos kaikille Foorumilaisille! :smiling_face_with_three_hearts:


Kiitos kivoista ja kiinnostavista vastauksista Kaisa! :pray:t3:

Kaisa vaikuttaa juuri sellaiselta ihmiseltä, joka pärjää missä vain ja hän onkin jo hyvin tuonut esille tekemisillään sen, kuinka monipuolinen hän on. Hänen kaltaisia ihmisiä pitäisi olla enemmänkin näkyvillä sijoitusmaailmassa, koska hän on juuri sellainen positiivisuudellaan ja puhetaidoillaan, joka saa kaikenlaiset ihmiset kiinnostumaan sijoittamisesta.

Eipä tässä kummempia, onnekasta tuloskautta kaikille! :slight_smile:

138 tykkäystä

On hienoa, että nuoret ovat entistä innostuneempia sijoittamisesta ja se on myös upeaa, kun jotkut jaksavat vielä tehdä töitä kannustaakseen nuoria sijoittamissäästämisen pariin:

Inderesin Foorumilla on hieno kannustava ja välittävä meininki - pidetään siitä kiinni. Täällä on valtava määrä jengiä, mutta ei juuri ollenkaan ongelmia ja jokainen on omalla käytöksellään sekä viesteillään siihen hienosti vaikuttaneet. :pray:

Kiitos ja hauskaa viikonloppua kaikille! :slightly_smiling_face:

52 tykkäystä

Seuraava haastattelu julkaistaan perjantaina 10.2., kyseinen haastateltava omistaa ison salkun sekä lupsakan mielen ja antaa ymmärtää olevansa olevansa sijoitustaidoiltaan ja -tiedoiltaan ihan vain tavis. Mä luulen kyllä, että hän on juuri sellainen sijoittaja, joka näkee metsän puilta ja osaa katsoa pitkälle turhia hifistelemättä.

Tämän jälkeen on vuorossa 17.2. sellainen haastateltava, jonka kaikki tällä hetkellä Suomen sijoitusmaailmaa seuraavien pitäisi tietää, mutta vihjailen hänestä tarkemmin sitten ensi viikon alkupuolella. :slight_smile:

Tällä viikolla annan kroppani ja mielen levätä, niin jaksan sitten taas paremmin. Kivaa alkanutta sijoitusviikkoa! :slight_smile:

39 tykkäystä

20. LYLY_JA_IMMO

Nyt on kyseessä sellainen nimimerkki, joka omaa ison salkun ja varallisuuden, mutta josta jokainen voisi ottaa helposti oppia ja mallia. On yllättävän yleistä, että sijoittamisesta tehdään ihan itse tarpeettoman vaikeaa ja haastavaa, vaikka onhan sijoittamisessa paljon haastetta, mutta ei siitä nyt itse kannata tehdä haastavampaa kuin se onkaan. Lyly_ja_Immo edustaa “isosalkkujengistä” sitä osastoa, josta erityisesti taviksetkin voisivat hienosti ottaa mallia.

Olen kaivannut konkaria haastateltavakseni, jolla on oikeasti vähän pidempi sijoitusura takana, koska aiemmat haastateltavani ovat kuitenkin loppujen lopuksi aika nuoria tai maksimissaan varhaiskeski-ikäisiä. Tämä tyyppi mielestäni hienosti osoittaa sen, että perusopeilla ja pitkäjänteisyydellä pääsee pitkälle sekä vielä sopivan rennolla mielellä.

Varmaan helposti varakkaat ihmiset nähdään jokseenkin samanlaisena porukkana, mutta useita varakkaita hyvin tuntevana voin sanoa tämän porukan olevan hyvin monipuolista joukkoa. Ehkä liian paljon tästä varakkaiden jengistä julkisuudessa ja/tai Twitterissä yliedustettuina ovat näkyvillä ehkä vähän turhan stereotypiset ja hieman besserwissermäiset kaikesta tietävät henkilöt, vaikka varakkaita on joka lähtöön ja oman uskomukseni mukaan nämä ovat vielä keskimääräistä rennompaa + vaatimattomampaa porukkaa. Tässä haastattelussa oleva kaveri on tosi mukava, vaatimaton ja ehkä sellainen yleisfiksu kaveri, josta voisi ottaa mallia monellakin eri tapaa. :slight_smile:

image


1. Kerro kolmellakymmenellä sanalla, kuka sinä olet.

60+ muuttotappio pikkupitäjän isäntä jolla Martan kanssa pitkään viettämän yhteiselon ansioista täysi-ikäisiä rakkauden hetelmiä. Pitkän ja kapean palkkatyön velkavetoiseen pk yrittäjyyteen vaihtanut aktiivikuntoilija; tärkeimpänä harrastuksena suunnistus.

2. Kerro kolme asiaa, mitä foorumilaiset eivät sinusta tiedä.

Kun pennit poistuivat maksuliikenteestä, pähkäilin että niiden keräilyarvo pienimpänä rahana varmaan nousee. Tein kamuille vaihtotarjouksen että maksan 5 penniä jokaisesta pennin kolikosta. Ja kauppahan kävi kavereiden ihmetellessä ajatuksenjuoksuani. Pennit tallella arvonnousua odotellen…

Tätä ei tiedä perheen lisäksi kukaan mukaan; kansainvälinen laatujulkaisu kävi aikoinaan tekemässä juttua Suomessa tekemisistäni. Meilläpäin ei kyseistä aviisia lueta joten salaisuudeksi jäi.

Rubikin kuution ennätys oli jotain 40 sekunnin paikkeilla. Nyt ei rakennu kuin yksi sivu jos sitäkään.

3. Mitä kiinnostuksen kohteita ja harrastuksia sinulla on? Mitään sijoittamiseen liittyvää ei saa sanoa.

Olin kuulemma ilmoittanut ennen kouluikää, että sitten kun opin lukemaan niin luen kaiken. No sitä on sitten tullut tehtyä. Olen aina lukenut paljon kaikesta mahdollisesta, oli se sitten kiinnostanut tai ei. Näin ATK aikana tämä on mahtavan helppoa!

Kestävyyspohjainen päivittäinen liikunta on peruja kisataustasta. Triathlon, soutu, hiihto ja pyöräily vuodenajasta ja fiiliksestä riippuen. Pyörällä on pyöritetty 300km ”jätskilenkki” ja murtsikoilla vajaan 200km kevätpäivä fyysistä nirvanaa hakien. Löytyi. Kiitos Alokkaalle punttiohjeista kuihtuvalle käppänälle!

4. Millainen on tavallinen arkipäiväsi?

Eihän sitä unta enää (onneksi) riitä joten ennen kuutta Juhla Mokka porisemaan ja tunnin puolentoista aamupala päivän uutisantia selaten. Sähköposteihin vastailua. Kasin aikoihin firman asioihin kiinni ja siinä se päivä mennä jolkuttaa.
Sopivassa välissä saatan käydä salilla tai lenkillä ja päivä jatkuu yleensä klo 17-18 jonka jälkeen lenkki jos päivällä ei ole tullut hikoiltua. Martan kanssa suoratoistoista murhamysteerejä ratkoen iltatoimien jälkeen. Omannäköinen arki jossa ei selkeää rajaa työn ja vapaa-ajan välillä on sopinut hyvin.

5. Miten kuvailisit lyhyesti itseäsi sijoittajana?

No en kyllä hääviksi mutta innokkaaksi kylläkin😊 Vuosilta 2005-2022 löytyy exeliä joka kertoo että seitsemänä vuotena myyntivoitot ovat olleet negatiivisia ja kymmenenä positiivisia. Pitkäjänteinen taidan olla sillä salkussa on vielä Soneran listautumislappujakin vuodelta 1998. Tyyliltään jotain arvo -ja osinkosijoittajan yhdistelmää. Just niitä naureskeltuja suomalaisia osinkorakastajia joka odottaa osinkokevättä! HEX25 on kiska jossa yleensä käyn. Iän myötä suuntaus yhä enemmän arvoaan (toivottavasti) säilyttäviin osinkoyrityksiin.

6. Voisitko lyhyesti kertoa, että millainen sijoitushistoria sinulla on?

Ensimmäiset ostot kesätyöpaikan ruokatunnilta pyörällä paikalliseen KOP pankkiin, pikainen ostotoimeksianto kassaneidille ja polkaisu takaisin töihin eväsleipää matkalla jyystäen. Pyllylleenhän se meni mutta seuraavassa kuussa palkkapäivänä sama toistui kun heräsi ajatus että olisipa kiva jos raha tekisi työtä eikä kaikkea tarvitsisi itse pakertaa.
Opiskeluaikana rahat meni halpaan maksalaatikkoon (ostettiin opiston viereisen kaupan ale maksalaatikkovarasto hintaan 50p/ laatikko ja sitä sitten syötiin) ja kotiviinin valmistukseen joten varsinainen sijoittaminen pääsi alkamaan työelämään siirtyessä. Kun palkka oli suht vaatimaton, toisen työn hankkiminen ja autotta eläminen kerrytti alkupääomaa sen verran että pystyi Partekia, Lemminkäistä ja Ameria ostamaan silloin tällöin. Pieniä sijoituksia mutta säännöllisesti sen mitä sai säästöön. Sijoitussuositus!

7. Kuinka iso salkku sinulla tällä hetkellä on? Mitkä ovat olleet tärkeimmät asia, että olet saanut suuren salkun aikaiseksi?

Kiemurtelin itseni ja Lylyn (alter ego) kanssa kovasti julkeanko laittaa salkun saldoa framille foorumiin ennen kuin sen ensi kerran tein. Inderesin foorumi ja sen upea yhteisö on kuitenkin antanut niin paljon lisä-arvoa, viihdettä ja seuraa että halusin jotenkin antaa myös takaisin.
Kun muuhun ei taitoni riitä, niin ajattelin että avoin tarina yhdestä ehkä valtavirran ulkopuolella olevasta ”sijoittajasta” voisi motivoida nuorempaa väkeä.

Mennäänpä aikajanan kautta:

-15-20 vuotias: Ajatus että raha tekee työtä puolestani: kesätöistä palkat osakkeisiin. Salkun koko muutama sata markkaa.

-20-25 vuotias: opiskelu: nyt ei ole oikea aika säästää :beer: Kesätöiden ansiot elämiseen. Salkun koko 0 markkaa- muutama tonni.

-25-30 vuotias: Tienaaminen ja säästäminen: palkkatuloista säästäminen autoon ja myynti lähes saman tien kun tajusi kuinka fan kallista se on. Auton myynnistä kertyneet markat osakkeisiin. Tämä oli käännekohta!
Kaksi työtä, suht nuuka elämä (ei lapsia): salkun koko noin 100 000 markkaa

-30-40 vuotta: Perheen perustaminen, pienet lapset, rakentamista, kaksi työtä (tätä olisi voinut tehdä vähemmänkin): salkun koko 500-600 000 markkaa (n 100 000e).

-40-50 vuotta: Panostus: velkaa, yritystoiminnan aloittaminen, lisää velkaa, heittäytyminen yrittäjäksi, velkaa lopulta reilu vajaa 3 miljoonaa. Salkun koko noin 600 000e.

-50-60 vuotta: Kiihdytyskaista: pk yritystoiminnan kasvuun panostaminen, listaamattomista saadut osinkotulot pörssiin. Räntä på räntä. Velkojen reipas lyhentäminen 0 korkoaikana. Velattomuus. Salkun koko ylitti millin.

-60v-> : nautitaan työn tuloksista. Ajatus että 1. sukupolvi luo suvun varallisuuden, 2. sukupolvi säilyttää sen ja 3. sukupolvi tuhoaa on ihan ok ajatus. 3. sukupolvesta ei vielä tiedä mutta 2. sukupolvi näyttänyt lupaavia vinkeitä, että eivät ainakaan heti ole keskittymässä törsäilyyn :smiley:

Ja niistä parjatuista osingoista :see_no_evil:

-Kun osinkoyrityksiltä odotetaan nousevaa kestävää osinkoa, niin samaa odotan omaltakin salkulta. Kehitys on ollut luonnollisesti kiihtyvää (alla palkit vuodesta 2010) pääomien kasvaessa ja samaa odotan jatkossakin. Vuosilta 2005-2022 realisoituneita myyntivoittoja (voitot-tappiot) noin 700th + osinkoja noin 450th joten osinkojen merkitys on ollut merkittävä kun ne on sijoitettu takaisin markkinoille. Esim kurssikehitykseltään surkeat Telia, H&M, Tokmanni, Tieto osingoilla ollut iso merkitys kun kurssi mataa. Teliasta vuosien varrella saadut osingot ovat nyt yhtä suuret kuin Telian arvo salkussani.

Saadut osingot listatuista yhtiöistä:

Screenshot_20230204-093905

8. Kuinka monta osaketta sinulla on salkussasi ja mitkä ovat top3 suurinta omistustasi?

Noin 20. Kainalniemen navetoissa on aina arvostettu satatonnareita joten tässäpä yli 100 000e osakkeet: Nokia, Tieto, Nordea, Citycon, Telia, Valmet, Wärtsilä, Tokmanni, H&M, CapMan ja Titanium. Näiden painotukset vaihtelee mutta Nokia (pirskatin Nokia) suurin.

9. Onko sinulla muuta omaisuutta kuin osakkeita? Jos on niin mitä ja kuinka suuren osan kattavat kokonaisvarallisuudestasi?

Omistukset pk yrityksissä+tuottavissa kiinteistöissä+vaihtoehtoisissa noin puolet kokonaisvarallisuudesta. Salkku noin puolet. Hajautus on aika kattava, kun ovat toisistaan pitkälti riippumattomilla toimialoilla. Tavoite että painotus siirtyy kohti listattujen salkkua iän myötä jolloin sen hoito vie vähemmän aikaa ja tuoton tekeminen on ulkoistettu yritysten johdolle. Nopeuttaa realisointia tarvittaessa.

10. Minkälainen on sinun osakepoimintaprosessi ihan step by step?

Olen yrittänyt riisua sijoitustyylini mahdollisimman yksinkertaiseksi, tyyli miehen mukaan. Ajatuksen tasolla on vain kaksi vaihtoehtoa; “osta ja älä myy” Tämä helpottaa kun myy vaihtoehtoa ” ei ole” ja pyrin pitämään vähintään 100% sijoitusastetta. No toki myynkin mutta ne kohdistuvat normaaliolosuhteissa lähinnä syklisiin ja pyrin pitämään salkun perusrungon samana.

Kun tunnen aika hyvin salkun perusosakkeet, uskottelen itselleni tietäväni milloin niitä kannattaa lisätä. Nykyään tässä isona apuna on Inderesin laajat raportit sekä pankkiiriliikkeiden analyysit, joista saa ajatukselle tukea numeropuolelta. Koska ajankäyttöni kohdistuu omaan yritystoimintaan niin analyysit osakkeista saa tehdä ne jotka osaa.

11. Mitkä ovat sijoitusurasi top3 suurinta virhettä?

**Prosenteissa Norwegian. Vuosina 2019- 2020 ihastelin ulkomaanmatkoilla Norskin täpötäysiä lentokoneita ja ostin muutaman erän laskeviin kursseihin tajuamatta miten Covid -19 tulee raatelemaan lehtoyhtiöt pitkäksi aikaa. Osto 1684kr ja myynti 46kr. Kurssi nyt 9,40e. Euroissa tappio ei ollut karmaiseva, mutta henkisesti oli kurja myöntää airbussin kokoinen moka. Klassinen tuularisijoitus :raising_hand_man:

Ja kun olen ollut koko matkan sekä Nokiassa että Sonerassa (Telia) sekä ylös 60e tasoihin että sieltä alas, niin näistä kahdesta veitikasta kyllä löytyy eräskin virhe olla poistumatta markkinoilta.

Sijoitustyylini oli nuorempana lisätä laskeviin kursseihin todella iso osa salkusta joka ole ollut voittava strategia kuin kerran :point_down: Ei sijoitussuositus!**

12. Mitkä ovat sijoitusurasi top3 suurinta onnistumista?

Tähän riittäisi yksi; sijoittamisen aloittaminen. Toiseksi pitkäjänteisyys ja kolmanneksi ettei pääomaa (vielä) ole onnistunut tuhoamaan.

Parhaan eurotilin olen tehnyt Nokiaa tasaisesti lisätessäni 2012 (alimmillaan 1,62e) ja myymällä vuonna 2015 koko possan pois 6,80e-7.00e välissä ison huokauksen saattelemana. Tässä oli puhdasta tuuria kun luotin palavan öljynporauslautan uimahyppääjä Elopiin sekä Nokian käänteeseen mutta apuun tulikin Microsoft ja osti 5,4miljardilla luurit pois. Salkku oli muutaman satatuhatta ja siitä lähes 70% Noksua. Se siitä hajauttamisen mallikirjasta.

13. Miten erilaiset kriisit ovat vaikuttaneet sinuun esimerkiksi IT-kupla, finanssikriisi 2007-2009? Ja miten useamman kriisin kokeneena yllättävä koronadippi tuntui?

Kriisit ja pissausmarkkinat ilmeisesti sopii karujen olosuhteiden aborginaalille. Normipäivä :sweat:

En ole tainnut koskaan myydä mitään näissä myllerryksissä. 1990 luvun lama oli ehdottomasti pahin kun se vaikutti ihmisten arkeen niin pahasti. Silloin kyllä tuntui että Suomi reppana ajetaan alas ja mitähän tästä tulee. Varallisuutta oli onneksi niin vähän ettei se iskenyt pahasti eikä työpaikka mennyt alta.

2001 oli jo stressinsietokykyä odottaa tilanteen selkeytymistä mutta eipä sitä paljon pystynyt osakkeita hankkimaankaan matalapalkkatyöstä. Finanssikriisin aikana pystyin laittamaan jo hieman enemmän uutta säästettyä rahaa markkinoille ja koronadippi meni jo hyvin. Otin 30% vivun ja ripottelin sitä vakaan historian yrityksiin joiden ajattelin kestävän epävarmuuden yli. Koneeseen, Sampoon, Nordeaan ja Orioniin. :face_vomiting: kun salkku sulaa ja uutta rahaa yrittää tunkea laskeville markkinoille.

Markkinoiden epävakaisuus ei ole vaarallista. Vaarallista olisi Lylyn ja Immon epävakaisuus.

14. Sinulla on iso salkku, onko enemmän vai vähemmän stressiä kuin silloin, kun sinulla oli pienempi salkku? Nukutko yösi hyvin?

Kiitos kysymästä, hyvin nukuttaa päikkäreitä myöten!

Kun tyhjästä lähtenyt duunariperheen kersa ilman talouspuolen opintoja tai työpaikkaa on rakentanut perheelle suht mukavan varallisuuden niin toki matkalle on osunut hetkiä jolloin sen menettämisen pelko on hiipinyt (lue= rynninyt) ajatuksiin.

Stressivaihe oli jossain 100 000-200 000e euron salkun paikkeilla kun sen rakentamiseen meni niin himpuran kauan :neutral_face: Ajatus että kaikki se vuosien säästäminen ja sijoittaminen menisi hukkaan oli kenkku. Nyt voi tulla 100 000e päivämuutos (yleensä negatiivinen) ja vaikka olisi täysin höpönlöpöä sanoa etteikö se kirpaisisi, niin ei se enää pääse ihon alle kun tietää ettei sorru paniikkimyynteihin.

15. Mitä pitkä sijoituskokemus on tuonut juuri sinulle, varmuutta, kärsivällisyyttä…? Mitä kokeneena sijoittajana sanoisit tällaisille sijoittajille joilla on huomattavasti lyhyempi sijoitusura kuin sinulla?

Tuoretta sijoittajaa onnittelisin koska hän on aloittanut :+1:

Nuorena antaisin elämän viedä kohti kokemuksia ilman liian isoa panostusta säästämiseen (panosta kouluun tai työelämään jos koulu ei ole sinun juttu).

Sitten loisin omaan elämäntilanteeseen sopivan mallin jossa sekä tulovirtaa yritetään saada kasvamaan sekä menot pidetään kurissa. Arvokelloja ehtii ostella myöhemminkin kun niiden osuus omaisuudesta ei ole merkittävä. Parempaan punkkuun kannattaa satsata aina :wine_glass:

Jos on nuori perhe, en ”uhraisi” lasten nuoruusaikaa liian nuukaan arkeen vaan jatkaisin sijoitusasteen nostamista kunhan lapset ovat isompia. Ole läsnä lapsillesi. Liian kunnianhimoinen säästäminen voi tuoda liikaa paineita tässä suorituskeskeisessä elämässä. Innokkaan sijoittajan ollessa sinkku tai samanhenkisen puolison kanssa antaa palaa vain!

Ajattelun laaja-alaisuutta ja itsevarmuutta sijoitusmaailman ymmärtäminen on tuonut myös markkinoiden ulkopuolella touhustellessa.

16. Jos unohdetaan sijoittamisharrastuksen tuoma hauskuus ja viihde, niin mitä käytännön hyötyjä ja iloja sijoittaminen on tuonut elämääsäsi? Voisi kysyä, miten olet nauttinut konkreettisesti varallisuudestasi?

No nyt aletaan olla Graalin maljan lähellä - turvallisuutta ja vapautta.

En olisi koskaan voinut kuvitella että varallisuuteni voisi kasvaa näin isoksi. Toki pienestä alkaen olen ollut kiinnostunut rahasta ja jo junnuna työläisperheen muksuna pohdin että miten sitä saisi hankittua. Eli tavoite ja halu tehdä työtä sen eteen oli, keino vain oli hakusessa.

Kun muutama vuosi sitten sisäistin että kai tätä alkaa nyt olla yhdelle perheelle nokko, niin ei se aukaissut tuhlaamisen patoluukkuja yms purkausta odottavia investointeja. Toki hyvää arkea on elävöittänyt matkustelu, hyväntekeväisyysauttaminen sekä lähipiirin auttaminen yms pienet investoinnit joiden kustannuksia ei tarvitse miettiä. Onhan se tuonut turvallisuuden tunnetta muillekin kuin itselle ja siitä olen hyvin iloinen.

17. Sinun pitää valita neljä foorumilaista hoitamaan salkkuasi kolmeksi vuodeksi, ketkä valitsisit ja miksi?

@Rauli_Juva olisi järkähtämätön karvahattuylipäällikkö jonka ilmeetön olemus rauhoittaisi pelkällä katseellaan liian innokkaat sijoitusajatukset. Tuskin tulisi ruotsalaista pumpsipumpsia salkkuun.

@Pohjolan_Eka tuskin tyytyisi Raulin vasaaliksi vaan haastaisi ylipäällikön paikkaa räväköillä, perustelluilla ja yllättävillä ehdotuksillaan. P1. heittäisi osinkopaperini kättelyssä roskiin ja täyttäisi salkkua Etelä-Amerikan auringonkukkakaivoksilla Raulin sanoessa ei. Kaksikko täydentäisi toisiaan loistavasti.

@DayTraderXL antaisi kaksikon nahistella rauhassa vedellessään TA kuvioita joiden avulla fundakaksikon synteesi laitettaisiin aikajanalle.

@Verneri_Pulkkinen piristäisi tunnelmaa adjektiivimyrskyllään ja makrokäppyröillään hersyvän naurun saattelemana.

Arvostan suuresti näiden herrojen monipuolista osaamista.

18. Sinulla on kivasti varallisuutta ja et ole enää ihan poikanen, niin millaisia tavoitteita sinulla on sijoittamisen ja elämän suhteen tuleville vuosikymmenille?

Pojat on aina poikia jos niin haluavat :man_running:

Puolustustaistelua sijoittamisen osalta. Tavoittelen 8% tuottoa josta osingoille on varattu noin puolet. Eli salkun säilyttämistä ja siihen soveltuva riskitaso.

Nuorempana ajatteli että mitä kaikkea maailmalla on minulle tarjota, anna ny jo!. Nyt pohtii enemmänkin, että mitä minä voisin tarjota läheisille tai vaikuttaa joidenkin elämään positiivisesti.

19. Miten hitaasti oppivasta ja keskituloisesta, mutta säästeliäästä Alokkaasta voisi tulla monimiljonääri?

”Tiedän vain etten tiedä. En voi opettaa kenellekään mitään. Voin vain saada heidät ajattelemaan”.

-Lyly ja Immo Kainalniemeltä eiku Sokrates Ateenasta

Olen saanut Sinusta käsityksen, että olet äärettömän ahkera ja utelias. Siihen kun lisätään positiivinen leikkisä luonteesi sekä empaattisuus, joka välittyy kirjoituksistasi, on Sinulla ominaisuudet joita me muut voimme vain ihailla. Empaattisuutesi on ajoittain häkellyttävän oikea-aikaista. Tunneälyä.

Vahvuuksia käyttämällä ja heikkouksia vahvistamalla kokonaisuus parantuu.
Omasta kokemuksesta olen huomannut, että yrittämisessä ja sijoittamisessa on samoja elementtejä; uteliaisuus uutta kohtaan, ahkeruus ja pitkäjänteisyys tekemiseen sekä peruspositiivisuus.
Yrittäjä (ja sijoittaja) näkee enemmän mahdollisuuksia kuin uhkia.

Aika ja ahkeruus on puolellasi.

20. Mistä haluat erityisesti kiittää foorumilaisia?

Onhan tämä mahtava foorumi! Muuttanut melkoisesti tiedonsaantia, kun voi käydä ketjuissa nauttimassa jäsenten mielettömästä ahkeruudesta ja viitseliäisyydestä tuottaa asiallista materiaalia. Minulta ei löydy sellaista osaamista jotta voisin tuottaa lisä-arvoa foorumille mutta nautin siitä suunnattomasti kun löytyy näitä henkilöitä.

@Lexus @ruuki ja @OldFeki, erityiskiitos teille, koska olette pitäneet Nokia -ketjun niin laadukkaana. Ojennan heille kaikille Kainalniemen Hien pronssiset :3rd_place_medal: lehväkkeillä.


Kiitos Lyly_ja_Immo haastattelusta ja kiitos tosi kivoista kehuista!

Omat tavoitteeni ovat tällä hetkellä jotain tällaista; noin nelikymppisenä 0,5 miljoonaa euroa velatonta varallisuutta ja viiskymppisenä miljoona euroa. Ehkä noita miljoonia on joskus useampikin kuin vain yksi. Näissä tavoitteissa innoittajina ovat juuri pitkäjänteiset ja helposti samaistuttavat kaverit, kuten tämä haastateltavani.

Haastateltavani on kiva tyyppi, kuten esimerkiksi possut tai Mauri - jos on kiva, niin siinä ei häviä mitään eikä aidosti mukavana oleminen tarkoita alistumista tai mitään sellaista, etteikö voisi pärjätä elämässä. Optimisti ja positiivisuus kantavat yleisesti ottaen hyvää sijoittamisessa, mutta erityisesti muussakin elämässä… se tuo paljon hyvää toisille ja myös itselle.

Mukavaa viikonloppua! :slight_smile:

313 tykkäystä

@Lyly_ja_Immo:n vastaukset saivat todella paljon kehuja. :slight_smile: Itselleni tämä oli poikkeuksellisen motivoiva haastattelu ja myös viihdyttävä.

Jokaisesta haastattelusta jokainen voi oppia jotain ja tässä on ollut jo niin monta haastateltavaa, että useammat ehkä löytävät haastateltavista esimerkiksi jonkin sortin esikuvia tai/ja samaistumisen kohteita, jotka tuovat motivaatiota omaan toimintaan.

Jos on pitkäjänteisyyttä, intoa oppia uutta ja myös tervettä itsekritiikkiä että sopivaa avoimuutta, niin kyllä tässä hommassa hyvin suurella todennäköisyydellä pitäisi mennä oikein mukavasti, eli en suosittele luovuttamaan. :slight_smile:

Jos osakkeeni eivät suuresti romahda tänä vuonna, niin sijoitusvarallisuuteni tulee olemaan tänä vuonna kuusinumeroinen… :partying_face: ja joskus varmasti seitsämännumeroinen.

Niin… ja tätä kirjoittaessani tajusin, että Lyly_ja_Immo oli jo kahdeskymmenes haastateltavani! :open_mouth:

Leppoisaa viikonloppua kaikille!

P.S. Kun haastattelu on luettu, niin voi siirtyä katsomaan tätä:

67 tykkäystä

Ensi perjantaina eli 17.2. julkaistaan haastattelu tyypistä, jonka melkein kaikki sijoittajat tietävät, sitten 24.2. olisi haastattelussa yks analyytikko ja 3.3. eräs pörssiyhtiön toimari. Näistä vihjailen myöhemmin sitten vähän lisää.

Vaikka seuraavat haastateltavat eivät ole ihan “normifoorumilaisia”, niin kyllä heitäkin tulen jatkossakin reippaasti pyytämään haastatteluihini. :slight_smile:

Loppupäivän olen vähän vähemmän Foorumilla, koska tässä on kaikenlaista ohjelmaa, joten toivotan kaikille miellyttävää lauantaita! :sun_with_face:

36 tykkäystä

Seuraava haastattelu tulee ulos 17.2.

Hän on kirjoittanut mm. “kaikkien” hehkuttaman sijoituskirjan ja hänen tviittiketjunsa ovat silkkaa timanttia. :sunglasses:

Periaatteessa tähän on muutamiakin vaihtoehtoja, mutta varmaan kaikki jo arvaavat seuraavan haastateltavan. :smiley:

Kiitoksia kaikille lukijoille ja vauhdikasta sijoitusviikkoa! :slight_smile:

EDIT: Miksi mä en keksinyt tätä? :frowning:

46 tykkäystä

21. HEIKKI KESKIVÄLI

Tällä kertaa haastattelussa on sijoituskirjailija ja sijoitustwitteristi Heikki Keskiväli, jonka varmasti lähes kaikki tuntevat, jotka vähänkin sijoitusmaailmaa seuraavat. Halusin Heikin haastateltavaksi monestakin eri syystä, mutta yksi tärkeimmistä syistä oli se, että hänellä on erinomainen taito tiivistää vaikeatkin asiat ymmärrettävään ja kiinnostavaan muotoon.

Tässä yhteydessä on pakko hehkuttaa Heikin kirjaa “Tähtäimessä osakkeet”, se on kirja, josta saa irti niin aloittelevat sijoittajat kuin kokeneemmatkin konkarit. Suosittelen ostamaan omaan kirjahyllyyn, koska se on monipuolinen ja kattava teos, johon on saatu todella paljon tärkeää asiaa tiiviissä muodossa.

Itse koen Heikin olevan Suomen sijoitusmaailman tärkeimpiä hahmoja, koska hän mm. kirjansa ja kiinnostavan Twitter-tilinsä kautta on sivistänyt kymmeniätuhansia sijoittajia. Myös tapa, millä hän kertoo asioista on erinomainen; hän ei päde, hän ei kerro varmoja “totuuksia”, vaan hän antaa hyviä perusoppeja ja työkaluja, joilla jokainen sijoittaja pääsee eteenpäin.

Paljon on maailmassa huutavia otsikoita ja turhaa hälinää, mutta onneksi on tällaisia heikkejä, jotka auttavat luotettavasti meitä muita sijoittajia eteenpäin. :slight_smile:


1. Kerro kolmellakymmenellä sanalla, kuka sinä olet.

Olen muutamasta asiasta intohimoisesti kiinnostunut 34-vuotias kahden lapsen perheenisä Espoosta (o.s. Lahdesta). Ensinnäkin haluan vähentää energiasektorin päästöjä edistämällä konkreettisesti uusia laitoksia. Toiseksi haluan oppia sijoittamisesta mahdollisimman paljon ja jakaa ajattomia oppeja niistä kiinnostuneille.

2. Kerro kolme asiaa, mitä foorumilaiset eivät sinusta tiedä.

Olen teini-iästä lähtien leikannut omat hiukseni (säästänyt aikaa ja rahaa, enkä ota ulkonäköasioita liian vakavasti). Häitä varten kuitenkin kävin parturissa, että joku raja kuitenkin.

En koskaan, missään olosuhteissa, ala syömään popcornia tai karkkia ennen kuin elokuva alkaa.

Tykkään asua vuokralla, koska en halua omistaa tavaraa, asioita tai muutakaan mikä kasvattaa stressiä, muttei tuo vastaavasti iloa.

3. Mitä kiinnostuksen kohteita ja harrastuksia sinulla on? Mitään sijoittamiseen liittyvää ei saa sanoa.

Olen neljävuotiaasta lähtien pelannut jalkapalloa ja yhä aktiivisesti pelaan talvisarjaa, futsalia, divaria sekä 5v5:sta. Tykkään myös kokata, usein 3-5 kertaa viikossa. Juoksen paljon, tyypillisesti 100-200 km kuukaudessä pysyäkseni terveenä ja hyväkuntoisena pitkälle tulevaan.

4. Millainen on tavallinen arkipäiväsi?

Arki on muuttunut valtavasti viimeisien vuosien aikana, koska nykyisin perheessä kaksi lasta (2-vuotias Arvi ja 4-vuotias Iiris). Lapset herättävät arkena noin klo 5-6. Lapsille pientä aamupalaa, itselle pikakahvi tulille ja Twitter sekä markkinat läpikäyntiin. Lapset päiväkotiin kahdeksaksi, jonka perään työpäivä. Töiden jälkeen tutkin kotikoneella yhtiöitä, tuloksia, Twitter-virtaa, markkinoita ja eri arvostusmetodeja. Usein lukuisia sijoitusjuttuja työn alla samanaikaisesti (ketjuja, kolumneja, sijoitusesityksiä), joita tulee tehtyä aina kun vapaa hetki. Illalla ruokitaan ja nukutetaan lapset, jonka jälkeen usein lenkille, vaimon kanssa kokkausta ja rentouttava iltaruokailu. Ysin perään usein jalkapallon katsomista, jos otteluja sattuu tulemaan, ja samalla tulee edistettyä kaikkea sijoitukseen liittyvää. Unille usein klo 23-24 välillä.

5. Miten kuvailisit lyhyesti itseäsi sijoittajana?

Tykkään numeroista, mutten desimaaleista. Vaikka perkaan paljon lukuja läpi niin itse koen liian yksityiskohtaisen tarkastelun tuottavan vähäisesti lisähyötyä ison kuvan ja sen keskeisten ajureiden hyvään hahmottamiseen. DCF-malleja tulee toisin sanoen tehtyä vain töissä. “Tarkkuusharha” on todellinen; laittamalla malleihin desimaalit voi johtaa vahvistuneeseen uskoon niiden paikkansapitävyydestä, mikä pitkälle tulevaisuuteen on tietysti erittäin epätodennäköistä. Täsmällinen ei ole sama kuin tarkka (accurate vs. precise).

Haluan oppia jatkuvasti uutta ja tutustua mahdollisimman moneen lupaavaan yhtiöön. Tykkään sijoittaa suurella painolla kouralliseen suhteellisen tuntemattomia yhtiöitä, jotka pyrin tuntemaan selkeästi keskivertosijoittajaa paremmin. Keskityn aina lähtökohtaisesti riskeihin (siinä monesti myös onnistumatta) ja sitten vasta tuottoihin. Tämän vuoksi minua taidetaan pitää jossain määrin “karhuilijana”, vaikka 12+ vuoden sijoitushistorian aikana olen ollutkin enemmän innoissani kuin varovaisena. Viimeiset kolme vuotta, joiden aikana julkisuudessa asioita kommentoinut, ovat vain sattuneet olemaan varsin poikkeukselliset.

Pyrin aina sanomaan mahdollisimman nopeasti ”ei”, jotta voin keskittää aikani sen ansaitseviin kohteisiin. Jokainen tekemäni sijoitus on lähtökohtaisesti yli viideksi vuodeksi, vaikka nopeasti muuttuva tilanne tai faktat voivat kannan nopeammin muuttaakin.

6. Voisitko lyhyesti kertoa, että millainen sijoitushistoria sinulla on?

Sijoitustaipaleeni ensimmäisen puolen vuoden aikana (2010-2011) hävisin puolet elinaikaisistani 20,000 euron säästöistäni, siis yli 10,000 euroa. En tiennyt, mitä tein ja sitten pakotin itseni opiskelemaan. Lopulta vajaa kolme vuotta myöhemmin (2013) pääsin omilleni ja sen jälkeen vauhtia kiihdytetty. Järjestelmällisesti on yksi heikkous kerrallaan pyritty kitkemään pois ja työ jatkuu, tuskin koskaan loppuu.

Kaikki palkasta jäävä ylimääräinen mennyt yli vuosikymmenen nyt sijoittamiseen, samoin käynyt ylimääräiselle vapaa-ajalle, joka kylläkin ollut viime aikoina (pienlapsiarki) erittäin kortilla. Perheen nettovarallisuus yli 95% osakesalkussa. Mokia ja onnistumisia tullut keskitetyssä salkussani tasaiseen tahtiin, mutta onnistumisien tuomat voitot ovat onneksi kasvaneet mokien tuomia tappioita nopeammin; ensimmäiset 12 täyttä vuotta kaikki tehdyt sijoitukset huomioiden keskimääräinen vuosituotto ollut 15,5% (vs. MSCI All Country World Index 9,9% vs. OMXHGI 8,4%).

Pitkästä versiosta kiinnostuneille pakko sen verran mainostaa, että koko tarinan olen pyrkinyt siitä kiinnostuneille paketoimaan vuonna 2020 julkaistuun kirjaani Tähtäimessä osakkeet matkalla kertyneine oppeineen.

7. Olet valtavasti lukenut sijoitusaiheista kirjallisuutta ja opiskellut sijoittamista jne. Muuttiko sijoituskirjan tekeminen sinua jotenkin sijoittajana, kun jouduit/sait hyödyntää sekä tiivistää kaiken oppimasi yksien kansien väliin?

Oli kyse kolumnien, twiittiketjujen tai kirjan kirjoittamisesta, kaikissa pakottaa itsensä pysähtymään eri konseptien pariin. Joskus uppoudun päiviksi turhanpäiväisen informaatiovirran vietäväksi enkä opi tai ymmärrä mitään uutta ja avartavaa. Se on turhauttavaa ja huono tapa, josta pyrin kaikin keinoin eroon.

Kirjoittaminen pakottaa yksinkertaistamaan, etsimään esimerkkejä ja todella pureutumaan aiheeseen. Suurimmat onnistumisen tunteet tulee usein yksinkertaisten konseptien todellisesta ymmärtämisestä. Niiden päälle on helppo rakentaa monimutkaisempaa kikkailua, jos sellaista kaipaa tai siitä on hyötyä. Pysähtyminen niin sijoittamisessa kuin elämässäkin on avartavaa ja vaatii nykymaailmassa entistä enemmän vaivannäköä.

Työn alla on nyt myös toivottavasti juhannukseen mennessä julkaistava osakepoiminnan verkkokurssi, joka on ollut hyvä tapa pakottaa jälleen pysähtymään tärkeiden asioiden pariin.

8. Millaiselta salkkusi näyttää tällä hetkellä? Miten mietit salkkusi kokonaisuutta esimerkiksi hajauttamisen kannalta?

En itse pidä hajauttamisesta, vaikka ymmärrän sen sopivan monille.

Haluan käyttää niin paljon aikaa omistamieni yhtiöiden ymmärtämiseen, että olisi turhauttavaa omistaa niitä vain muutaman prosentin edestä. Jos tuplaisi tai puolittuisi niin hädin tuskin huomaisin. Haluan sen sijaan todella tuntea nahoissani niin onnistumiset kuin epäonnistumisetkin.

Pyrkimyksenä on aina pitää rivit alle kymmenessä. Salkkuni on avoinna Sharevillessä ja tällä hetkellä top 5 omistukset yhteensä 60% salkustani:

  • Vontier 13,6%
  • Keysight Technologies 13,1%
  • Harrow Health 12,9%
  • Berkshire Hathaway 11,1%
  • Revenio Group 9,7%

9. Olet kouluttautunut Aallossa sekä opiskellut Berkeleyn, Madisonin ja Stanfordin yliopistoissa että myös IMD:ssä, mitkä ovat olleet tärkeimpiä eväitä, mitä opiskelut ovat antaneet sinulle sijoittamiseen? Onko sijoittamistoiminnastasi ollut apua palkkatöissäsi ja päinvastoin?

Olen iloinen noista kokemuksista ja onnekas saatuani moisia koulutusmahdollisuuksia. Ulkomailla mieleen iskostui suomalaisten vaatimattomuus ja rajallinen usko itseensä – ulkomailla opiskelijoilla itseluottamusta tuntuu olevan aivan erilailla, vaikka kyvykkyyksissä ei eroja suomalaisiin verrattuna. Sijoittajaksi kuitenkin harvoin kasvetaan koulun penkillä. Oma akateeminen taustani on energiatekniikka, joten sieltä esimerkiksi puhtaasti kaupallisia linjoja vähemmän eväitä sijoittamisen polulle. Toisaalta voimalaitosinvestointien arvioinnissa on paljon yhtäläisyyksiä normaaliin sijoittamiseen eli siinä mielessä apuja kyllä ollut. Kouluissa kuitenkin harvoin opetetaan valtavirrasta poikkeavia näkemyksiä, mikä pahimmillaan saattaa olla kunnianhimoiselle osakepoimijalle haitallista. Hyvänä esimerkkinä tehokkaiden markkinoiden koulukunta.

Palkkatöissä minulla on ollut mahdollisuus tutustua julkisesti listattujen yhtiöiden kirjanpitoon, mistä on ollut valtavasti alkuvuosina hyötyä sijoittamisessa. Sijoitusharrastus taasen tuki työntekoa, mikä oli mitä mainioin positiivinen kierre parikymppiselle. Myöhemmin kuvioon astui strategia, jonka ymmärtäminen sekin tärkeä osa sijoittajana pärjäämistä.

Sijoittamisessa itselle sopivimman kulman löytäminen on yksi tärkeimpiä asioita, koska harva oppii ilman motivaatiota. Ja jos uutta ei opi, niin markkinalla on tapana rankaista sellaisesta kovalla kädellä.

10. Talouden makrokuvioiden seuraaminen voivat antaa lisää apuja sijoittamiseen, mitä asioita sinä seuraat eniten makrotalouden asioissa, joita hyödynnät epäsuoraan tai suoraan omassa sijoitustoiminnassasi?

Pidän makron seuraamista mielenkiintoisena, mutten koe saavani siitä merkittävää etulyöntiasemaa muihin sijoittajiin verrattuna. Suurempi ero valtavirtaan syntyy aikaperspektiivistä eli siinä missä monella kuukausi tai kvartaali on keskiössä, katson vuosikymmenien trendejä ja pyrin tunnistamaan riskit eri ääritilanteisiin päädyttäessä. Harvinaisten ääritilanteiden välissä on itselle paljon matalan signaaliarvon massaa, millä pyrin olemaan vaivaamatta päätäni.

Esimerkiksi työllisyys, velkaspreadit ja voittomarginaalit ovat suuria muutoksia hyvin kuvaavia mittareita, mutta katson kokonaisuutta tosiaan “hyvin kaukaa”.

11. Millainen on sinun osakepoimintaprosessisi step by step? Onko sinulla jotain omia tapoja, mitä muut harvemmin käyttävät osakepoimintaprosesseissaan?

Tämä on aivan valtavan iso kysymys, aiheesta voisi helposti puhua toista tuntia. Inderes-podissa meni neljä :smiley: (”Miten etsit uusia yhtiöitä” kohdassa 3:19:55)

Lyhyesti kuvattuna, aina kun törmään ennestään tuntemattomaan yhtiöön, teen nopean vartin katsauksen siihen, miten yhtiö tekee rahansa ja onko minulla kiinnostusta pureutua tarkemmin. Sitten siirryn asteittain historiallisiin lukuihin, vuosikertomuksiin ja kvartaalipuheluihin. Jokaisessa oppimisvaiheessa keinovalikoimassa on kourallinen keskeisiä suodattimia, alitajuisesti varmastikin useampi kymmen. Jokaisen suodattimen kohdalla tippuu aina osa yhtiöistä pois. Long-listalta (mielenkiintoiset) löytyy muutama sata yhtiötä, short-listalta (tarkasti seurattavat) muutama kymmen, salkusta (omistukset) alle kymmenen.

Valtavirrasta poiketen nojaan mahdollisimman vähäisesti muiden mielipiteisiin, usein tykkäämäni firmat ovat useimmille varsin tuntemattomia niin mielipiteiden saaminen olisikin vaikeaa. On tärkeä muodostaa oma mielipide ennen muilta kysymistä – liian monet tekevät (laiskuuksissaan tai muista syistä johtuen) tismalleen toisin päin eli kysyy ensin muilta ennen oman mielipiteen muodostusta.

Uskon vahvasti ”tryffelipossutaktiikkaan”; jos tongin satoja yhtiötä edes pinnallisesti läpi niin todennäköisesti löydän salkkuuni paremmat sijoitukset, kun Suomen OMXH25-indeksin yhtiöitä tuijottava sijoittaja. Toki jos oma tuottotavoite on alhaisempi niin pienemmälläkin työmäärällä pärjää.

12. Myyntiprosesseista puhutaan liian vähän, millainen on sinun osakemyyntiprosessisi? Panostatko siihen yhtä paljon kuin osakkeiden ostamiseen?

Ostamiseen käytän huomattavasti myyntiä enemmän aikaa ja vaivaa. Tarkoituksena on kuitenkin ostaa niin ”hyvin”, että myyntejä tarvitsee tehdä huomattavasti harvemmin.

Olen viimeisen parin vuoden aikana myynyt muutaman eri syyn takia. Ilmeisin on kipurajalle noussut arvostustaso, esim. P/S tai EV/GP yli 10+. Tällöin alan keventämään sitä mukaa, jos arvostustaso jatkaa nousuaan ilman vastaavaa liiketoiminnan kehitystä. Näin toimin esim. Cerencen tapauksessa. Samalla epäonnistuin pahasti saman toteuttamisessa Semler Scientificin tapauksessa eli johdonmukaisuudessa on yhä parantamisen varaa.

Muutama vuosi sitten ymmärsin puutteeni IBM:n analysoinnissa ja myin osakkeeni. Opin siis uutta, käsitin virheeni ja myin kaiken kerralla. Sama homma synkissä seikkailuissani Polar Powerin ja Socket Mobilen kanssa. Sitten joskus jo aiemmin ostohetkellä tunnistetut riskit sattuvat toteutumaan, minkä johdosta on syytä reagoida. Näin kävi esimerkiksi Semler Scientificin tapauksessa.

13. Kerro kolmellakymmennellä sanalla per yhtiö, mitä mieltä olet niistä juuri nyt?

-Berkshire Hathaway

Pitänyt aina jenkki-indeksisijoittamista parempana vaihtoehtona hajauttamiselle. Yhtiöllä on aivan ainutlaatuinen tapa rahoittaa toimintansa (”float”) useimpia yhtiöitä edullisemmin ja johdon kyky allokoida pääomaa niin yritysostoin kuin omia osakkeitakin ostamalla on huippuluokkaa.

-Fortum

En voi valitettavasti lain puitteissa kommentoida. Kirjoitan kuitenkin paljon aiheista, joita voi yhtiöön halutessaan soveltaa.

-QT

Hieno suomalainen teknologiamenestyjä, jollaisia kaipaisi lisää. Omalla osaamisella, tai siis sen puutteella, hankala arvioida pitkän aikavälin kysyntää ja todellista kilpailuetua. Turvamarginaalia kaipaisin itse lisää, vaikka isosti on huipuilta laskenutkin.

14. Näen sinut monipuolisesti sivistyneenä sijoittajana, mitä heikkouksia sinulla on sijoittajana ja miten aiot kehittää niitä?

Kiitos, mutta olen ollut hyvinkin neuvokas keksimään sivistymättömiä tapoja hävitä rahojani tai missata tuottoja. Tärkeintä asennoitua oppimisen kautta ja parantaa prosessia joka mokan jälkeen. Virheet ovat arvokkaita investointeja. Heikkouksia on monia, mutta tässä muutama.

Vakaumus on kaksiteräinen miekka. Käytän paljon aikaa ja vaivaa vakaumuksen muodostamiseen, joten epäonnistumisten kohdalla viivyn ajatuksineni liian pitkään enkä muuta mieltäni riittävän nopeasti. Vakaumuksesta on ollut monesti paljon hyötyä, mutta balanssin löytäminen on vaikeaa. Panoskokojen optimointi ja jatkuva vastapuolen argumenttien kahlaaminen on epävarmuuden keskellä tärkeässä roolissa.

Olen samoin todella huono panostamaan kunnolla korkean todennäköisyyden lopputulemiin. Laitan hyvinkin riskisiin ideoihin saman verran usein pääomaa töihin kuin turvallisiin. Esimerkiksi Berkshire Hathaway -positio koronakriisissä arvostuksella P/B 0.9 ($180) oli kyllä sellainen syöttö lapaan, että olisi pitänyt ladata moninkertaisesti kovempaa. Oli käytännössä varmaa, että setä Warren itse ostaisi vastaavilta tasoilta omia osakkeita. Kuitenkin kohtelin mahdollisuutta kuin minkäkin riskisen pienyhtiön tarjoamana. Kasvun paikka ja seuraavassa vastaavassa tilanteessa mahdollinen kehittyminen todella mitataan.

Joskus pystyn keskittymään puhtaasti uuden oppimiseen, mutta välillä tarve ”tehdä jotain” vie vallan ja tulee turhaa aktiivisuutta markkinalla. Harvoin, jos koskaan, tämä aktiivisuus on kokonaisuuden kannalta ollut hyvästä.

15. Sijoittamispsykologiasta tulisi puhua mielestäni enemmän, joten kysyn miten sinä harjoitat sijoittamispsykologisia asioita ja taitoja?

Hyvä nosto. Kuten Yogi Berra sanoi: ”Baseball is 90 percent mental. The other half is physical.” Sama pätee sijoittamiseen.

Ehkä tärkeimpänä on pysähtyä miettimään ja rehellisesti perkaamaan omia sijoituspäätöksiä ja keskeisiä motiiveja niiden taustalla. Niin onnistumiset kuin epäonnistumisetkin kannattaa puida läpi, koska aina ei ole ilmeistä, onko hyvän lopputuloksen taustalla ollut hyvä sijoitusprosessi. Joka tapauksessa niin hyvistä kuin huonoistakin lopputuloksista voi oppia.

Sitten ihan perinteiseen tapaan kannattaa aina oppia itseään älykkäämmiltä, miksi tykkään lukea paljon aiheesta. Howard Marksin ”The Most Important Thing Illuminated” on tähän aiheeseen liittyen yksi lemppareistani, samoin Robert Cialdinin “Influence”.

16. Saat valita neljä foorumilaista, jotka antaisivat sinulle yksityisopetusta sijoittamisesta, kenet valitsisit ja miksi + mitä haluaisit heidän opettavan?

Olen pahoillani, mutten ole niin aktiivinen keskustelufoorumin kävijä, että pystyisin vastaamaan tähän oikeudenmukaisesti. Pienen otantani pohjalta voisin monelta takuulla oppia ja paljon. Jengillä todella monipuolista osaamista.

17. Minkä takia sinä käyt Inderesin Foorumilla ja mikä on täällä sinulle tärkein ketju?

Kulutan sijoitusaiheisia keskustelufoorumeita viime kädessä aika vähän ihan puhtaasti nykytilanteen vapaa-ajan rajallisuuden vuoksi. Eniten tulee kuitenkin palattua aina yhtiökohtaisiin ketjuihin silloin, kun jotain isoa yllättävää tapahtuu. Mukava aina käydä katsomassa, mikä on väellä yleinen mielentila ja tulkinta uutisista. Näitä voi sitten peilata itse aiemmin muodostettuihin mielipiteisiin.

18. Onko sinulla jotain euromääräisiä tavoitteita sijoittamisen suhteen tai joitakin muunlaisia tavoitteita?

Koen itseni ja perheeni tässä vaiheessa riittävän vauraaksi - nettovarallisuutta on palkkatöillä ja sijoittamisella kerättynä satoja tuhansia, ei miljoonia. Elämästä ei puutu onnellisuutta lisääviä asioita, joita pitäisi tai pystyisi rahalla ostaa. Rakkaudesta lajiin pyrin itse kuitenkin yli 15% keskimääräiseen vuosituottoon, joka tulee saavuttaa kaikki ikinä tehdyt sijoituspäätökset huomioiden. Ei siis ”cherry pickingiä” eri salkkujen tai aikajaksojen välillä – jokainen sijoitus ikinä kuuluu laskuihin (kaikki muu mielestäni vähän teeskentelyä ja turhaakin). Alkuvuosien karmeiden kompurointien jälkeen tässä vauhdissa ollaan ensimmäisten 12 vuoden jälkeen, mutta oppimisen on jatkuttava ja sitä kovasti myös haluan jatkaa. Vaikeaa tuossa tavoitteessa pysyminen tulee olemaan, mutta hauskaa sen yrittäminen kyllä on.

19. Alokkaan on hyvin vaikea oppia peruasioitakin sijoittamisessa, millaisiin asioihin Alokkaan kaltaisessa tapauksessa kannattaisi keskittyä?

Omaa uteliaisuutta on hyvä seurata, silloin myös motivaatio pysyy korkeimmillaan. Joku saa kovimmat ”kiksit” kassavirtamallin rakentamisesta, toinen kuuluisien yritysten syntytarinoita tutkimalla. Molemmat ovat arvokkaita oppeja sijoittajalle ja jos aloittaa ”väärästä paikasta” niin pahimmillaan kiinnostus kuolee lähtötelineisiin ja opit jäävät saamatta. Ei ole siis yhtä oikeaa vastausta vaan se riippuu kuulijasta, jonka tuntee parhaiten vain hän itse.

Itselle antoisinta on aloittaa tutkimalla ensin pörssikuplia ja niihin johtaneita tapahtumia sekä yhtäläisyyksiä niiden välillä. Samoin parhaat sijoittajakirjeet (Francois Rochon, Nick Sleep, Howard Marks, Warren Buffett) ovat olleet itselleni yksi mielenkiintoisimmista aloituspaikoista, vaikka edellyttääkin jo perusasioiden hallintaa. Siitä on voinut sitten ammentaa oppeja eri arvostustasoihin ja arvonmääritysmetodeihin.

20. Mistä haluat erityisesti kiittää foorumilaisia?

Teidän kaikkien kiinnostus sijoittamista kohtaan on itselleni keskeinen motivaatio sijoitusaiheisten sisältöjen tekemisessä, joten olen teille paljosta velkaa. Tämä “@Sijoittaja-alokas haastattelee” on myös kyllä fantastinen formaatti, joka on antanut paljon niin itselle kuin takuulla muillekin!

Iso kiitos kaikille Suomen parhaimman sijoitusyhteisön ylläpitämisestä ja sijoittamisen ilosanoman aktiivisesta levittämisestä!


Kiitos Hessu mainioista vastauksista!

Olen viikossa ainakin jollakin tavoin noin 35 tuntia sijoitusjuttujen parissa ja tulee paljon sellaista hälyä sekä melkeinpä turhaa asiaa vastaan, että meinaan mennä sekaisin. Onneksi on olemassa esimerkiksi @Marianne_Palmu:n ja Heikin kaltaisia ihmisiä, jotka osaavat löytää valtavista tietomassoista olennaisimmat asiat ja pureskella ne meille tavikselle ymmärrettävään muotoon. Aika kova juttu, jos sitä vähänkin tarkemmin miettii.

Ei kai tässä kummempia, kiitän lukijoita ja toivotan hauskaa viikonloppua! :slight_smile:

187 tykkäystä

Heikin vastaukset olivat sellaisia, mihin on hyvä palata ehkä myöhemminkin ja joista saa paljon ajateltavaa omaan sijoitustoimintaan. :slight_smile:

Tuntuu siltä asiassa kuin asiassa, että fiksut ja asiansa osaavat ihmiset osaavat kertoa aika vaikeistakin asioista siten, että lähes kuka vain voi ymmärtää asian ja heillä ei ole ehkä tarvetta korostaa itseään eikä puhua turhan hienosti.

Pakko nostaa esille tuo Twitter ja miten mukavaa on se, että monet ovat siellä jakaneet haastattelujani sekä antaneet mukavaa palautetta. On ollut kiva katsoa tykkääjiäkin siellä ja joukossa on ollut runsaasti tuttuja nimiä + nimimerkkejä. Ketjuani on katsottu noin 55 000 kertaa, mikä on omasta mielestäni paljon ja tähän mennessä Heikin tviittiä haastattelustani on katsottu noin 9500 kertaa! Eli kiitos Heikille ja kaikille muillekin sinne Twitterissäkin haastattelujani “mainostaneille”! :pray:

Tänään on ollut tosi kiva vapaapäivä, jonka olen tosin nyt viettänyt tässä koneen äärellä sijoitusjuttuja lukiessa, eli pitäis kai viimeistään illalla mennä vähän kävelylenkille.

Te foorumistit olette pitäneet Foorumin laadukkaana ja sitä myöden olette auttaneet toisia sijoittajia - kiitos siitä teille ja loistavaa viikonloppua kaikille! :slight_smile:

75 tykkäystä

Perjantaina 24.2. julkaisen analyytikon haastattelun, josta ekana tulee nopeasti mieleen, että tämä varsin mukava analyytikko osaa erityisen hyvin pohtia tulevaisuuden skenaarioita sekä kertoa kiinnostavasti ja joskus jopa tarinanomaisesti eri yhtiöistä.

Perjantaina 3.3. julkaisen erään pörssiyhtiön pomon haastiksen.

Perjantaina 10.3. julkaisen erään laatukirjoittelijafoorumilaisen haastiksen.

Mukavaa alkavaa sijoitusviikkoa kaikille! :slight_smile:

28 tykkäystä

22. ATTE RIIKOLA

Atte on mies, jonka kanssa Verneri Pulkkinen voisi mennä naimisiin (katso Jatkoilla Ruoholahdessa -jakso, jossa Verneri oli vieraana). Hän on tosi miellyttävä analyytikko, joka osaa mielestäni hyvin kertoa asian kuin asian ja nähdä mahdolliset erilaiset skenaariot, mitä hänen seuraamillaan yhtiöillä voi olla. Analyytikon on tärkeää osata kerätä tietoa ja esittää omia näkemyksiään, mutta näiden pakollisten ominaisuuksien lisäksi Riikola osaa kertoa asioista siten, että minunkin kaltaiseni sijoittajat tietävät mistä oikeasti yhtiössä on kyse sijoituskohteena ja mikä on sen tarina.

Aten seuraamat yhtiöt eivät ole omasta mielestäni sieltä helpoimmasta päästä… tosin pakko on heti perään sanoa ettei analyytikon työ koskaan ole helppoa eikä mikään yhtiö ole varsinaisesti helppo analysoitava, mutta mielestäni hän on todella hyvä analysoimaan tällaisia erilaisia yhtiöitä, joissa pitää erityisesti katsoa tulevaan ja ymmärtää tarinaakin. Pakko sanoa ettei Atte ole sellainen kaveri, joka jäisi liiaksi jumittamaan tarinaan tai joka ei osaisi myöntää olevansa väärässä, vaan hän osaa katsoa hienosti kokonaisuuksia ja muuttaa tarvittaessa näkemyksiään.

Riikolan ajatukset ja näkemykset ovat aina kiintoisia, koska hän on mielestäni korostuneesti tulevaisuuteen katsova analyytikko ja se on hienoa erityisesti, kun miettii, minkälaisia yhtiöitä hän seuraa. Saan myös Aten kirjoittamista materiaaleista paljon irti, vaikka ala olisi itselleni haastava ja vähän vieras, mutta hänen avullaan olen oppinut esimerkiksi minulle aiemmin vieraista aloista, eli en vain yhtiöistä. Jo nämä mainitsemani asiat osoittavat sen, että hän hoitaa työnsä varsin kiitettävästi.

image


1. Kerro kolmellakymmenellä sanalla, kuka sinä olet.

Ikämittariin pyörähtää kohta 30v, mikä hieman jo hirvittää. Asustelen Punavuoressa tyttöystävän kanssa velkaisessa omistusasunnossa. Syntynyt ja koulut käynyt (KTM) Oulussa, mutta vuosien mittaan jo hyvinkin helsinkiläistynyt ja tämä kaupunki tuntuu kodilta.

2. Kerro kolme asiaa, mitä foorumilaiset eivät sinusta tiedä.

  • En ole koskaan omistanut autoa. Aina asunut ydinkeskustassa niin Oulussa kuin Helsingissä, ja Inderesille nyt kohta vajaa 6v työmatkat taittuneet pääosin kävellen.
  • Kun minulta kysyttiin aikanaan Inderesin työhaastattelussa, että mitä harrastan vapaa-ajalla, niin rehellisenä opiskelijana vastaus meni kutakuinkin näin: ”Kuntosalilla ja lenkillä tulee käytyä, mutta viime aikoina pääosin oluthommia”. Tällä vastauksella irtosi remakat naurut ja työpaikka.
  • Tulee vain mieleen kaikkea painokelvotonta materiaalia, joten kolmas kohta jää tyhjäksi :smiley:

3. Mitä kiinnostuksen kohteita ja harrastuksia sinulla on? Mitään sijoittamiseen liittyvää ei saa sanoa.

Sijoittaminen luonnollisesti haukkaa vuorokauden tunneista isoimman osan, mutta muuten pyrin pitämään itseni fyysisesti kunnossa punttisalilla ja juoksemalla. Joskus satunnaisesti tulee myös esim. tennistä ja padelia käytyä pelaamassa. Lapsuuden innostus lasketteluun on myös viime vuosina noussut hieman pintaan ja maaliskuussa olisi luvassa itselle ensimmäinen alppireissu.

Puntti ja juoksu ovat kuitenkin olleet jo vuosia ne pääasialliset liikuntaharrastukset ja näiden painotus on vuosien mittaan vaihdellut. Tavoitteena on pyrkiä noin 3-5 kertaa viikossa liikkumaan ja tässä ohjeistushaarukassa olen viime vuodet aika hyvin pysynytkin. Nyt talviaikaan pääpaino puntissa, mutta keväällä/kesällä juoksu maistuu kelien puolesta huomattavasti paremmin. Jokunen puolimaraton on tullut historiassa myös juostua (viimeksi 10/2020 aikaan 1h 37min 27s). Tämän jälkeen ei ole juoksu enää ihan niin tavoitteellisesti maistunut ja nykyään enemmän mieltä keventävää ja lihaksia avaavaa kevyttä hölkkää.

Urheilun lisäksi harrastuksiin voisin listata videopelit. Pleikkaria on tullut jo reilu 20v pelattua, kun ensimmäisen PS1:n 7v synttärilahjaksi itselleni ostin. Sen hankinnan myötä opin myös säästämisen tärkeyden, kun piti 1000 markkaa raapia kasaan erilaisilla kotitöillä ja sukulaisille pieniä hommia tekemällä. Reilu vuosi sitten tuli PS5 ostettua ja viikoittain tulee kyllä pelattua, välillä enemmän ja välillä vähemmän. Nytkin olisi paljon hyvää pelattavaa jonossa, mutta vuorokaudessa tunnit rajoitteena, kun en ole yöunista halunnut alkaa kuitenkaan ainakaan vielä tinkimään.

Tykkään myös lukea ja vuosien mittaan on lukuisia sijoituskirjoja ja jonkin verran myös kaunokirjallisuutta tullut kahlattua läpi. Muuten tykkään myös nauttia elämästä ja mm. matkustaminen, juhlat ystävien kanssa sekä hyvä ruoka ja juoma lämmittävät mieltä.

4. Millainen on tavallinen arkipäiväsi?

Herään tyypillisesti noin 7.20-7.30. Siitä nopea suihku, jonka jälkeen aamupuuro ja kahvit tulille. Siinä sitten uutisvirran selailua ja päivystämistä mahdollisten klo 8.00 tai 8.30 tulevien seurantayhtiöiden tiedotteiden varalta. Jos tiedotteita ei tule, niin laitan kamat kasaan ja reilu 10min kävely toimistolle, jossa yleensä olen noin klo 9 maissa. Töissä sitten päivästä riippuen erilaisia analyysihommia ja joskus uutisvirta (esim. yrityskauppa tai tulosvaroitus yms.) voi muuttaa nopeasti päivän kulkua, vaikka aamulla edessä oli vain tyhjä kalenteri. Urheilupäivänä alakerran kuntosalilla pyrin tekemään tehokkaan noin 1h treenin joko kesken työpäivän n. klo 15 aikaan, jonka jälkeen päivällistä nassuun ja hommat jatkuu. Vaihtoehtoisesti käyn puntilla työpäivän jälkeen. Hieman päivän kulusta ja työkuormasta riippuen olen tyypillisesti noin klo 18-20 välillä kotona. Sen jälkeen loppuilta menee tyttöystävän kanssa, yllä mainittujen harrastusten parissa sekä foorumia/twitteriä selaillen. Välillä tulee sanomista, kun tulee täällä foorumilla notkuttua liikaa vielä pitkän työpäivänkin jälkeen… Nukkumaan pyrin menemään yleensä klo 23 maissa.

5. Miten kuvailisit lyhyesti itseäsi sijoittajana?

Osakepoimija. Sijoitusuraa vielä niin pitkälle jäljellä, että strategia vielä selkeästi tuottohakuinen pääoman suojelemisen sijaan. En pelkää myöskään käyttää maltillista velkavipua ja käytännössä sijoitusuran alusta ja opintolainojen nostoista lähtien sijoitusaste on jatkuvasti ollut yli 100 %. Osakepoiminnat painottuvat kasvuyhtiöihin, mutta tilaisuuden tullen myös ”klassiset arvosijoitukset” maistuvat. Yksittäisistä sijoitustyyleistä varmaan ”kasvua kohtuuhintaan” kuvastaa tällä hetkellä omaa toimintaa parhaiten. En kuitenkaan halua rajata itseäni mihinkään lokeroon, vaan avoimin mielin markkinoita katselen.

6. Voisitko lyhyesti kertoa, että millainen sijoitushistoria sinulla on?

Lukiossa aloin yhteiskuntaopin kirjoituksiin valmistautuessa innostua yleisesti talousasioista. Varsinainen sijoituskipinä iski siinä kohtaa, kun avasin ensimmäistä kertaa kauppiksen pääsykoekirjan, jossa käsiteltiin yritysrahoitusta ja sijoittamista. Siitä hyvin nopeasti aukesi Nordnetiin arvo-osuustili ja kirjastosta ensimmäisiä sijoituskirjoja lainaamaan. Duunariperheen kasvattina ei kotipuolessa tullut koskaan sijoitusasioista puhuttua, joten itse on saanut asioita kirjoista opiskella sekä pörssissä tolskata ja hankkia käytännön oppia. Opiskeluajat olivat tähän hyviä, kun pääsi opintolainalla makselemaan oppirahoja ja kyllä sitä myös välillä poiminnat myös ihan hyvin osuivat kohdalleen (tuuria oli välillä matkassa). Opintolainat pystyi sijoittamaan, kun kävin kaksi ensimmäistä opiskeluvuotta ennen oman alan kesäduuneja paistamassa iltaisin/viikonloppuisin burgereita McDonald’sissa. Se ei ollut aina herkkua, mutta opetti nöyryyttä ja antoi asennetta työntekoon. Arvostan edelleen suuresti kaikkia ravintola-alan työntekijöitä, kun tietää millaista se hikoilu keittiössä jatkuvassa kiireessä on.

Inderesille tulon jälkeen sijoitusura ja kehittyminen sijoittajana lähtivät vauhdikkaalle kehityskäyrällä, kun pääsi ammentamaan oppia erittäin fiksuilta kollegoilta ja käyttämään valtaosan päivästä osakeanalyysiin. Osakepoiminnat painottuvat Inderesin seuraamiin yhtiöihin, joten paljon tulee hyödynnettyä sekä omaa että kollegoiden tekemää analyysia. Jonkin verran tulee myös ulkomailta tehtyä poimintoja, mutta rajallisemman tiedon ja perehtymisen takia positiokoot ovat yleensä pienempiä. Ohuemman ”luottamuksen” ja puuttuvien kaupankäyntirajoitusten vuoksi ulkomaisten osakkeiden kanssa sormi myös löytää tiensä nopeammin myyntinapille. Siten välillä tulee pienimuotoisena harrastustoimintana veivailtua ulkomaisia osakkeita joitakin päiviä tai viikkoja/kuukausia kestävillä treideillä.

7. Millainen sijoittaja luulisit olevasi, jos sinusta ei olisi tullut analyytikkoa? Mitä eväitä analyytikon työ on tuonut sinulle sijoittajana?

Vaikea kysymys, koska olettaisin jotain kehitystä tapahtuneen joka tapauksessa sen aikaisesta, kärjistettynä pelkkiä P/B- ja P/E-kertoimia pyörittelevästä numeronikkarista. Veikkaan, että olisin pykälän enemmän ”arvosijoittaja” ja salkusta löytyisi jonkin verran vähemmän teknologiayhtiöitä. Olen todella iloinen, että päädyin analyytikoksi juuri teknologiasektorille, koska se alkuun tuntui hyvin vieraalta ja vaikealta. Vuosien mittaan sektorin lainalaisuudet ovat tulleet kuitenkin jo huomattavan tutuiksi ja yleisesti täältähän niitä kiinnostavia kasvuyhtiöitä nousee eniten esille.

Analyytikon työ on tarjonnut paljon liiketoiminnan analysoinnin saralla ja toki myös syventänyt huomattavasti arvonmääritysosaamistani. Nykyisellä osaamisellani osaan varmasti lyhyemmällä perehtymisellä sanoa jostain yrityksestä X, onko se juuri tällä hetkellä mielenkiintoinen sijoituskohde, liian kallis tai täysi pommi. Helpottaa siis joltain osin sijoituskohteiden seulomista valtavasta universumista, kun aikaa on rajallisesti käytettävissä. Ei tämä silti helppoa ole, ja virheitä tulee tehtyä riittämiin asti.

8. Minä ja Sippolakin ollaan sitä mieltä, että osaat katsoa pitkälle erilaisia sijoituscaseja ja osaat vielä hienosti perustella näkemyksesi. Mitkä ovat ne seikat ja ominaisuutesi, että pystyt katsomaan tai arvioimaan asioita pitkälle? Eihän sitä aina kohdalleen tarvitse osua, mutta erilaisia skenaarioita teidän työssänne pitää kuitenkin luoda.

Hmm, en suorilta osaa sanoa mitään tiettyjä ominaisuuksia, mutta investointivaiheessa olevan kasvuyhtiön kohdalla varmaan vaihtoehtojen puute pakottaa katsomaan casea pidemmälle. Pitää pystyä hyväksymään se tosiseikka, että tulevaisuus on epävarma ja ennustemalliin piirretty skenaario on vain yksi mahdollinen lopputulema lukuisista vaihtoehdoista. Toki analyysityön avulla siitä skenaariosta voi pyrkiä hahmottelemaan mahdollisimman realistista tai odotuksiltaan suhteellisen neutraalia asteikolla konkurssi-jättimenestys. Kun jonkinlainen perusteltavissa oleva skenaario on saatu malliin väsättyä, niin on paljon helpompi alkaa suhteuttamaan osakkeen arvostusta tähän, ja pähkäilemään, onko osakkeeseen ladattu jo tätä enemmän vai vähemmän odotuksia.

9. Mikä analyysien tekemisessä mielestäsi on haastavinta? Ja kertoisitko vielä, että mitkä ovat yleisempiä väärinkäsityksiä teidän analyyseistänne joihin törmäät ja voisitko samalla vähän oikaista näitä yleisiä väärinymmärryksiä?

Ehkä tuohon edelliseen kysymykseen voisin viitata ja kyllä se erilaisten skenaarioiden puntarointi investointivaiheen kasvuyhtiöllä on usein melko haastavaa. Kun tiedät, että ennustemallin kasvu- ja kannattavuusolettamiin ei voi täysin nojata niihin liittyvän epävarmuuden vuoksi, mutta samalla case vaikuttaa hyvältä, jos ne toteutuvat. Sen riski/tuotto-suhteen puntarointi on kyllä monesti tosi haastavaa ja tämmöisissä korkean betan kasvuyhtiöissähän analyytikoiden näkemykset voivat mennä näyttävästi pieleen (allekirjoittaneellakin kokemusta löytyy tämän osalta).

Ei minulla mitään erityisiä väärinymmärryksiä tule mieleen. Se ehkä joskus huvittaa, kun analyytikoille naureskellaan siitä, että tavoitehinnat seuraavat osakekursseja. Tämähän on ihan luonnollista, kun uusi informaatio yleisesti suhteellisen tehokkailla markkinoilla siirtyy osakekursseihin välittömästi, kun taas analyytikoiden Excelit saadaan tyypillisesti päiviteltyä aikaisintaan seuraavaksi päiväksi. Muuten ehkä yleisesti hyvä aina muistaa, että analyytikon raporttiin printtaamia ennusteita (saatika tavoitehintoja ja suosituksia) ei kannata purematta niellä, vaan aina lukea perustelut niiden taustalla. Vakaissa yhtiöissä ennusteriskiä on luonnollisesti vähemmän, mutta pienissä ja nopeasti kasvavissa yhtiöissä ne ovat aina vain parhaita mahdollisia arvauksia tulevaisuudesta.

10. Mikä on tuorein osakepoimintasi ja miksi ostit sitä? Mikä on tuorein osakemyyntisi ja miksi myit sitä?

Ostin viimeksi pienen siivun peliyhtiö Ubisoftia alkuvuodesta yhtiön annettua negarin ja osakkeen humahdettua uusiin monen vuoden pohjalukemiin (5v kurssikehitys -70%). Yhtiötä on johdettu huonosti ja myös omistuskuvioihin liittyvät asiat ovat viime vuosina suututtaneet monet sijoittajat. Uudessa strategiassa aiotaan kuitenkin keskittyä yhtiön parhaisiin pelibrändeihin (esim. Assasin’s Creed, Far Cry ja Tom Clancy’s Rainbow Six yms.) ja rönsyjä ollaan karsimassa. Nykyisellä romutuloksella osake treidaa reilu 4x käyttökate ja lähivuosien ennusteilla EV/EBITDA painuu alle 3x tasoille. Jos hommia saadaan kuntoon, niin kertoimet voivat näyttää vähän erilaiselta. Hommien kuntoon laittaminen voi ranskalaisessa yhtiössä olla kuitenkin melko vaikeaa, joten mörnintä saattaa hyvin jatkua. Ompahan nyt ainakin pieni seurantapositio, niin tulee välillä tarkistettua tilanteen kehittymistä, ja jos kurssi lähtisi nopeasti elpymään, niin sormi voi löytää myyntinapille nopeastikin.

Myyntipuolella noudatin omaa suositustani ja myin pienen Rovio-positioni, kun ostotarjousuutisten myötä osake nousi mukavasti.

11. Miten mietit salkkusi kokonaisuutta esimerkiksi hajautuksen kannalta ja muutenkin? Omistat Inderesin osakkeitakin tuntuvan määrän, stressattaako se sinua?

Sijoitusuran alusta asti on aika keskitetyllä salkulla tullut mentyä eteenpäin, joten en jaksa hirveästi yksittäisten osakkeiden prosentuaalisia painoja stressata. Koko ajan myös tiedostanut sen, että jos tätä touhua jatkaa koko ikänsä, niin aina hetkellä x jokin isommalta tuntuva positio todennäköisesti on jonkun vuoden päästä vain keskikokoinen tai pieni, jos ja kun pääomat toivottavasti kasvavat. Inderesin osakkeet toki muodostavat nyt merkittävän osan omasta sijoitusvarallisuudesta, mutta ei sekään millään tavoin stressaa. Enemmän kiitollinen olo, että on näin onnekkaassa asemassa ja toki nyt on myös hyvin motivaatiota pyrkiä omalla toiminnalla salkun muiden osakkeiden osuutta tässä vuosien mittaan kasvattelemaan. Tässäkin tavoitteessa tulevina vuosina nuo Inderesin osakkeet voivat osaltaan jeesata, kun esimerkiksi pohtii vakuuksia mahdollisen sijoituslainan ottamiselle. Toki en myöskään ala mököttelemään, jos Inderesin paino ei salkussa laske hyvän kurssikehityksen myötä :smiley:

12. Kerro kolmellakymmenellä sanalla per yhtiö, että mitä mieltä olet näistä osakkeista:

-Aallon Group

Maltillisesti arvostettu, hieman tutkan alla lentävä defensiivinen kasvuyhtiö. Yritysostostrategia, jossa tilitoimistoja ostetaan noin 5x käyttökate, on toimivaksi todistettu, ja tällä tavoin arvonluontia on mahdollisuus jatkaa vielä vuosia eteenpäin.

-F-Secure

Kuluttajatietoturvan kassavirtakone. Vakaa kasvunäkymä, erittäin hyvä kannattavuus ja vahva kassavirta. Rajallisten investointimahdollisuuksien vuoksi joutuu kuitenkin palauttamaan valtaosan tuotoistaan takaisin omistajille, joten tulevaisuudessa osinkovirta tulee olemaan vuolasta.

-Nokia

Aikoinaan jännittävä ja nopeasti kasvava matkapuhelinyhtiö on muuttunut ”tylsäksi” ja vakaasti kasvavaksi verkkolaiteyhtiöksi. Yhtiö tehnyt hienon tuloskäänteen viime vuosina ja potentiaalia parempaan löytyy yhä. Arvostus on matala, mutta markkinan hidas kasvunäkymä ei älyttömän korkeita kertoimia yhtiölle puollakaan.

-Remedy

Peliyhtiö pitkään salkkuun. Yhtiön potentiaali nähdään kunnolla vasta tämän vuosikymmenen lopulla, kun nykyiset kehitteillä olevat hankkeet ja mahdollisesti muita uusia pelejä on saatu julkaistua. Nykyarvostuksella näen pitkän aikavälin potentiaalin kiinnostavana, mutta kärsivällisyyttä tarvitaan.

-WithSecure

Investointivaiheessa oleva yritystietoturvan kasvuyhtiö. Tänä vuonna kasvu jatkuu mukavaa vauhtia ja kannattavuus oikenee loppuvuodesta. Tähän peilattuna nykyinen arvostus ei näytä pahalta, vaikka vielä ollaankin pelkän liikevaihtokertoimen varassa.

13. Mallisalkku on tavallaan mainos analyytikoiden osaamisesta. Tulit “huonoon” aikaan mukaan mallisalkkutiimiin, onko isotkin paineet mallisalkun menestymisestä? Hoidatteko sitä kuin omaa salkkuanne?

No ei nyt mitään erityisen kovia paineita ole. Uskotaan meidän strategian toimivan edelleen pitkässä juoksussa ja jatketaan sen toteuttamista jatkossakin. Tulokset kyllä seuraavat lopulta perässä, jos osakepoiminnat ovat kunnossa.

Sinänsä potentiaalisia ostokohteita sparraillaan sillä ajatuksella, että jos on itse jotain osaketta kiinnostunut ostamaan omaan salkkuun, niin kyllä se ajatus ensin ennen omia mahdollisia ostoja käydään läpi Mallisalkkutiimin kanssa, olisiko tämä osake sopiva sinne. Mallisalkun haasteena rajallinen käteispositio, joten kaikkea sinne ei voi ostaa, vaikka omaan salkkuun jotain olisi pienen siivun ottamassa. Myöskin Mallisalkkutrion näkemykset voivat poiketa, jolloin jonkun omasta mielestä ostocase ei välttämättä maistu muille tai ei muuten ole sillä hetkellä profiililtaan sopiva Mallisalkkuun.

14. Jos Inderesiä ei saa mainita, niin mitä sijoitusaiheisia uutislähteitä käytät päivittäin ja miksi käytät juuri niitä?

Twitter on kyllä ihan ykkönen useiden erilaisten uutislähteiden seurantaan. Sieltä pystyy helposti seurailemaan lukuisia niin suomalaisia kuin ulkomaisia uutislähteitä.

15. Sijoittamispsylogiasta puhutaan liian vähän, mutta kysyisin analyytikkopsykologiasta. Eikö sitä aika helposti lähde markkinoiden ja muiden analyytikoiden mukana tavoitehintojen nostoihin (tai laskuihin), vaikka ei siihen aina olisi aihetta? Miten analyytikko Atte Riikola pitää pään kylmänä ja tekee itsenäisiä analyyseja? Käsitelläänkö Inderesin henkilökunnan tai analyytikoiden kesken sijoittamis-/analyytikkopsykologiaa?

Kyllähän sijoittajapsykologia väistämättä meihin kaikkiin vaikuttaa. Sen tuomia sudenkuoppia pitää vain pyrkiä parhaansa mukaan välttämään. Muiden analyytikoiden tekemisiä ei nyt ihan hirveästi tule katsottua, ja eipä sitä uuttaa päivitystä kirjoittaessa esim. tuloksen jälkeen tiedäkään, mitä arvon kollegat ovat näkemyksilleen tekemässä. Tässä vuosien mittaan on aika hyvin jo muodostunut sellainen analyysin perusprosessi itselle, joten se helpottaa pään pitämistä kylmänä. Virheistä myös oppii ja ovathan viime vuodet markkinoilla olleet hyvin poikkeuksellisia ja tuoneet paljon lisää käytännön kokemusta sijoittajapsykologiasta ja markkinoiden mielialojen vaihtelusta.

Kyllähän meillä myös talon sisällä näitäkin asioita sparraillaan ja kyllä täällä jengi nostaa kissan pöydälle, jos jostain näkemyksestä ollaan eri mieltä. Aina toki näkemysero ei tietenkään liity suoranaisesti sijoittajapsykologiaan, mutta yksi ulottuvuus se tässä kokonaisuudessa tietysti on.

16. Joudut valitsemaan kymmenessä minuutissa neljä foorumilaista, jotka tulisivat teille analyytikoiksi, kenet valitsisit ja miksi?

Tämä on paha kyssäri, kun niin paljon etevää porukkaa foorumilla pyörii. Heitetään tähän ensimmäisenä mieleen juolahtaneita nimimerkkejä: @Mauri, @Pohjolan_Eka, @Crazy_Train ja @Johannes_Sippola.

17. Saatko Foorumilta paljon apua työhösi, jos saat niin millaista apua saat/löydät Foorumilta?

Foorumin joukkoälystä on huomattavaa apua, kun yhtiökohtaisiin ketjuihin tulee usein uutisia ja tiedonmuruja, joita ei välttämättä olisi muuten huomannut. Lisäksi kyllähän foorumin tuoma paine ja haasto pakottaa myös tekemään parempaa analyysia. Virheet ja huonot perustelut kyllä päätyvät aina nopeasti tikun nokkaan, joten pakko pyrkiä tekemään priimaa. Tykkään myös, kun näkemyksiä haastetaan hyvillä argumenteilla, mikä pakottaa miettimään asioita ja kehittää omaa ajattelua.

18. Mikä on parasta Inderesin työntekijöissä ja miksi?

Jos pitää vain yksi asia valita, niin kyllä se sitten on intohimo sijoittamista kohtaan. Mielestäni Verneri omassa haastattelussaan kiteytti asian todella hienosti, joten lainaan tähän häntä suoraan: “Välillä tuntuu, että Inderesin toimisto on hiekkalaatikko, mihin sijoittamisesta kiinnostuneet ihmiset viedään päivähoitoon puuhailemaan lempiharrastuksensa parissa. Siinä sivussa sitten tehdään kovasti töitä.”

Kyllä tässä on etuoikeutettu olo, kun saa päivät pitkät viettää sijoittamisesta kiinnostuneiden, todella fiksujen ja mukavien kollegoiden kanssa…

19. Mikä on mielestäni Alokkaan suurin puute sijoittajana ja miten hänen kannattaisi lähteä sitä kehittämään?

Juttujasi lukeneena vaikutat hyvin innokkaalta oppimaan uutta ja suhtaudut sijoittamiseen nöyrällä asenteella. Perusasiat ovat siis jo hyvin kunnossa, enkä minä osaa mitään suoranaisia puutteita sanoa. Sen olen ymmärtänyt, että luet hyvin laajalla skaalalla analyyseja. Informaatiotulvan vuoksi jonkin asteinen keskittyminen omasta mielestäsi mielenkiintoisempiin yhtiöihin voi olla paikallaan, jos vuorokaudesta meinaavat muuten tunnit loppua.

20. Mistä haluat erityisesti kiittää foorumilaisia?

Iso kiitos kaikille, jotka täällä päivästä toiseen jakavat tietoa ja tuovat perusteltuja ja pureskeltuja näkemyksiään kaikkien saataville. Vaikka meitä on täällä jo todella iso joukko, on ilo nähdä, miten asiallisena keskustelun taso on pysytellyt. Samalla täällä uskalletaan myös nauraa ja olla sopiva pilke silmäkulmassa, ei sen sijoittamisen tarvitse niin vakavaa olla. Tämä yhdistelmä asiapitoista keskustelua höystettynä sopivalla määrällä huumoria (ja meemejä) tekee foorumista erittäin hienon paikan.


Kiitos analyytikko Riikola haastattelusta! :pray:

Aten antamat vastaukset kysymyksiini osoittavat esittelytekstissäni mainitsemani asiat tosiksi; on mielestäni loistavaa, kun analyytikko kykenee kertomaan asiat kansantajuisesti siten, että kokeneemmatkin sijoittajat saavat haluamansa tiedot analyyseistä ja muista materiaaleista.

Atte on kovan luokan analyytikko, joka osaa hienosti kertoa yhtiöistä miellyttävällä tavalla ja sisältörikkaasti - mitä muuta sijoittaja voi enää odottaa?

Hauskaa perjantaita kaikille! :partying_face:

153 tykkäystä

Aten haastattelua lukiessa tuli taas mieleen, miksi analyytikot ovat ainakin itselleni korvaamattomia apuja sijoittamisessa.

On ihan valtavasti kaikenlaista tietoa sekä materiaalia yhtiöistä ja sijoittamisesta, että myös monenlaista mielipidettä. Itselleni on välillä (=aina) hyvin vaikea nähdä metsää puilta eikä aikaa tutkia valtavia määriä yhtiöitä. On siis mukavaa, että joku ammattilainen on seurannut yhtiötä esimerkiksi satoja tunteja ja tiivistänyt siitä minua varten yhtiöraportin. Analyytikoiden materiaalit luettuani, niin voin jatkaa siihen päälle omaa tutkimustyötä ja lukea Foorumia.

Inden lyytikot eivät esitä tai katso asioita mustavalkoisesti, vaan katsovat asioita monista eri näkökulmista itsenäisesti eivätkä ole viisastelemassa jälkeenpäin mitä minä sanoin ja heittäen pöytään todisteeksi parin vuoden prosentit, mitkä ei usein todista mitään kuin ehkä sen, että henkilöllä on paljon opittavaa. :slight_smile:

Suosittelen vilpittömästi hankkimaan Premiumin, jonka voi vähentää verotuksessa. Uskon, että Premium maksaa todennäköisesti itsensä takaisin ainakin pitkässä juoksussa. :muscle:

Kiitos kaikille ja hyviä hedelmällisen sisältörikkaita keskusteluja! :sunglasses:

20 tykkäystä

Perjantaina on vuorossa pörssiyhtiön toimitusjohtajan haastattelu, joka on todella mukava ja myös kekseliäs kaveri. Hän taitaa hieman kulkea omia polkujaan - hyvällä tavalla nimenomaan. :slight_smile:

Ensi viikon perjantaina on haastattelussa kekseliäs foorumilainen. :bulb:

Hyvää alkanutta sijoitusviikkoa!

31 tykkäystä

23. HARRI SIEPPI

Näen paljon samaa Harrissa kuin Mikael Rautasessa; pirun mukavia, avoimia ja monipuolisia kavereita, jotka ovat menestyksensä todella ansainneet. Olemme Harrin kanssa samaa ikäluokkaa, mutta elämämme ovat olleet hyvin erilaiset, jos isossa kuvassa katsoo, niin olen monessa mielessä päässyt varmasti hyvin paljon helpommalla kuin Harri ja siksikin ihailen sitä, mihin hän on päässyt ja mitä hän on ihmisenä.

Mielestäni Harrin elämäntarina on huikea ja kaikesta menestyksestä huolimatta; Harri on kuin kuka tahansa kaveri kaikella hyvällä tavalla. Tosin olen ennenkin viitannut siihen, että moni elämässään omilla ansioillaan menestynyt on usein sellainen ettei tarvitse tärkeillä tai ylpeillä, jos Alokas tässä nyt äkkirikastuisi sijoittamisella tai “taideteoksillaan”, niin kyllä se äkkiä kuuluisi ja näkyisi. :wink: Olen ollut aina vähän sellainen sählä ja omanlaiseni, mutta usein tällaiset monipuolisesti fiksut harrit ovat niitä, jotka ovat kohdelleet mua hyvin ja olleet kivoja aitoa Alokasta kohtaan. Jos on oikeasti kova tyyppi, niin ei ole tarvetta ylpeillä tai todistella, vaan voi olla ihan lunkisti kiltti ja oma ittensä.

Harrista ja hänen asenteesta voi ottaa varmasti jokainen mallia ja ehkä tämän haastattelun myötä monet oppivat näkevämään enemmän ympärillään mahdollisuuksia kuin uhkia. Yleisesti ottaen voi varmaa sanoa, että optimismi ja positiivisuus kantaa hedelmää niin elämässä kuin sijoittamisessakin.


Noniin, kiitos Alokkaalle. Pyydettiin, että vastaisin Harrina, enkä Wittedin toimarina, sedimentoituneena organisaatioläskinä Harri Sieppinä, joten ei filtteriä ei meikkiä.

Kuvien selitykset: Alokkaalle - 3 kuvaa selitettynä - YouTube

1. Kerro kolmellakymmenellä sanalla, kuka sinä olet.

Mä oon isi, veli, ystävä, puoliso, hiihtävä harmonikansoittaja, toimitusjohtaja, yrittäjä, työkaveri, juoksija, Rollolainen ja junantuoma Hesalainen. Laman lapsi ja taustalla raffi nuoruus, kova yritys olla aina kunnollinen. Pilke silmäkulmassa ja hymy ei hyydy.

2. Kerro sadalla sanalla uratarinasi.

Tää on ollut ehkä sellainen perse edellä puuhun tyyppinen matka. Karkasin kotikaupungista kesken lukion ja tulin Helsinkiin. Eka duuni oli ilman koulutusta ja osaamista vartijan homma asematunnelissa ja opiskeluiden loppuun saattamista. Arvuuttelin lähdenkö opettajan uralle vai bisnesmaailmaan, mutta bisnes vei mukanaan. Ekan firman perustin alle 20v ikäisenä ja se oli verkkokauppa. Ratkaisumyyntiä pääsin aikoinaan opettelemaaan JCDecauxilla (huippufirma) ja Citruksen (upeafirma) kautta päädyin sitten ATK-piirimyyjäksi. Välissä käytiin tekemässä mobiilipalveluita Conmiolla (mielettömän mielenkiintosia asiakascaseja) ja sieltä sitten takaisin Citrukselle johtamaaan liiketoimintaa ja sieltä sitten yrittäjäksi perustamaan nykyistä. Välissä käynyt jeesaamassa missä on tarvittu, mutta pääpiirtein näin :). Ei mitään superfancyä Management Consulting uraa, ei huippukouluja, ei suomenruotsalaisia juuria - pelkkää hikeä, kyyneliä ja verta. Lopulta jopa tähän lahoon päähän on tarttunut jotain, kun on tarpeeksi monta kertaa koittanut takoa ja oppia.

3. Kerro kolme asiaa, mitä foorumilaiset eivät sinusta tiedä.

Oon ollut kerran linnanjuhlissa (2007) - tapasin Nallenkin! Tämä liittyi aikaan intin jälkeen kun olin Varusmieliiton puheenjohtajana ja tuli muutenki pörrättyä erilaisissa piireissä kuin nykyään. Hienot bileet, booli maistui pontikalta.

Minusta piti tulla kilpaurheilija ja minulla on nuorten SM-kisoista mitali. Kävin aikoinaan Ounasvaaran Urheilulukiota Rovaniemellä ja ihan tosissaan ja hampaat irvessä treenattiin, että oltaisiin maailman parhaita. Onneksi tajusin jossain kohtaa, että jos en olekaan maailman paras niin sitten edessä voi olla Eppu Normaalin tarjoama tulevaisuus: työttömyys, viina ja viimeinen erhe.

En pysty pelaamaan lautapelejä, koska usein niissä heitetään noppaa ja on osittain sattumaa kuka voittaa. En halua koskaan hävitä. Itselleni olen super ankara ja vaativa, kuin kilpaurheilija edelleen. Saatan harmistua ikävistä kommenteista, mutta onneksi vuodet ovat auttaneet tässä ja osaan nykyään erottaa minän eri ulottuvuudet yritysjohtajasta aina isiin saakka.

4. Mitä kiinnostuksen kohteita ja harrastuksia sinulla on? Mitään sijoittamiseen liittyvää ei saa sanoa.

Kaikkien aikojen ykkösharrastus on maastohiihto. Sitä oon tehnyt itse kovalla tasolla ja kiertänyt ympäri Suomea kisaamassa tässä upeassa lajissa. Edelleen se on se fallback laji, johon palaan useimmin. Katson myös kaikki hiihtokisat, jopa hieman tylsät SM-hiihdot. Kestävyyslajeista lempparikategoriaan menee myös juoksu ja pyöräily. Fiilistelen kovasti myös monia muita lajeja ja olen mm. kerinnyt tänä talvena Alpeille laskettelemaan. Lapsena hypättiin myös mäkeä ja kisattiin yhdistetyssä. Enää en uskaltaisi hyppyrimäkeen. Vertailuryhmä oli todella kova, Rovaniemellä oli tosi kovia yhdistetyn tyyppejä.

Aina mukana on myös seurannut opiskelu. Olen tehnyt opintoja Helian lisäksi kolmessa yliopistossa ja opiskelen jatkuvasti jotain. Lukeminen on todella lähellä sydäntä ja ahmin myös äänikirjoja. BookBeatissa kuulun siihen 2%:n joka saa viestejä että kuuntelet liikaa joten maksa lisää tai vähennä kuuntelua.

Tyttären kanssa harrastetaan ihan kaikkea. Saatan tanssia kotona hänen kanssa jonkun musiikin tahtiin, tehdään nukketalohommia, käydään uimassa ja all time favorite - My Little Pony:t jotka “puhuvat”, eli pidän nukkea kädessä ja se “puhuu”… Kun se on puhunut yli tunnin niin tuntuu, että nukke todella puhuu jo itsellenikin ja pää sanoo poks.

5. Millainen on tavallinen arkipäiväsi?

07-08: Herätys, aamupesut, aamupalat ja valmistautuminen päiväkotirundiin.
08-08:30 lapsen vienti hoitoon
08:30-16:30 Duunihommia
16:35 Lapsen haku: ei saa mennä liian aikaisin, ei liian myöhään
16:35-18:00 Super Rush Hour - äkkiä kotia, tee ruokaa, lapsi kylläiseksi
18-19:30 Action: leikkitreffit tai vastaava - jos ei ole mitään ohjelmaa niin tulee vaikea ilta
19:45-21 Siivous, Iltapala, iltatoimet, lapsen nukutus
21:30- Vapaa aika, töiden viimeistely, mahdollisesti urheilu jos ei päivällä muuten kerkiä

^Tämä joka päivä uudelleen.

6. Miten kuvailisit lyhyesti itseäsi sijoittajana?

Olen varovainen sijoittaja. Etsin kohteita, jotka tasapainottavat omistuksiani. Minulla on kiinteistösijoituksia (asuntoja), energiayhtiöitä, paperiteollisuutta, mutta jos Wittediä ei lasketa niin eniten laitan kiinni superrahastoihin joka kuukausi. Ihanaa, kun ne ovat menneet plussalle viimeisen 6kk aikana. Kaikkiaan sijoituksia on joku 10M€.

7. Voisitko lyhyesti kertoa, että millainen sijoitushistoria sinulla on?

Ensiksi olin rohkea sijoittaja ja täynnä itsevarmuutta. Pistin yksittäisiin osakkeisiin kiinni rahaa ja kyttäsin niitä päivittäin - ja otin turpaan.

Toisella kierroksella olin oppinut ettei kannata räimiä minne sattuu vaan pitää sijoittaa yhtiöihin joita tuntee hyvin tai rahastoihin, jotka tuntuvat fiksuilta. Martin Paasin opeilla liikkeelle. Sen lisäksi sijoitin rahaa henkilöstörahastoihin, firmoissa joissa työskentelin - mutta varsinaisesti niistä ei suuria voittoja koskaan tullut. Tämä strategia toimi vähän paremmin.

Kolmannella kierroksella (nykyinen) olin jo pessimisti, että mitään ei periaatteessa kannata myydä vaan Paasin HoldEm on toimiva tie. Parempi että laittaa säännöllisesti palkasta sivuun ja unohtaa Nordnetin tunnarit ettei tule pienintäkään hinkua käydä sotkemassa asioita. Tyttärelle tein kans oman salkun kun hän syntyi - idealla ettei koskaan myy, senkun vaan säästää. Iso muutos jo melko vapautuneeseen sijoitusmeininkiin tuli, kun Witted listattiin ja yhtiö sai oman rivinsä salkkuuni. Se pisti ajattelemaan nimenomaan hajautusta. Minulla on valtava ylipaino yhdellä tekno-osakkeella, joten koin että muiden kuuluisi olla erilaisia sijoituksia: asunnot / energiayhtiöt / paperiteollisuus / pankit ja ennen kaikkea rahastot. Kun en ole Wittediä koskaan vähentänyt on hajautusta tullut tehtyä myös vivulla. Olen melko tyytyväinen nykyiseen tilanteeseen :slight_smile:

8. Miten se on vaikuttanut sinuun sijoittajana, kun sinusta on tullut perustamasi isohkon pörssiyhtiön toimitusjohtaja? Onko tavallaan enää kiinnostusta hoitaa/seurata muuta omaisuutta ja muita sijoituksia, kun sinulla on oman firman osakkeita 2 328 513 kappaletta? Stressaako Wittedin osakekurssin heilunta, kun onhan sinulla siinä paljon “kiinni”?

No ei kyllä stressaa. Joskus tuntuu koomiselta katsoa omaa salkkua, kun se voi päivän aikana olla +500K€ tai - 500K€, vaikka mitään uutta ei olisi tiedotettu tai tapahtunut. Siihen tosin turtuu tosi nopeasti ja kyllästyy myös kyttäilemään päivittäisiä kursseja. Se missä pitää pitää katse kiinni on, että bisnes luistaa. Kurssit ovat aina lägääviä mittareita liiketoiminnalle, eivätkä varsinaisesti kerro siitä arjesta paljoakaan.

Witted on myös sellainen osake jolla on ole koskaan harrastanut treidaamista, joten melkein kaikki ”omaisuuden hoitaminen” tai seuranta on liittynyt muihin omistuksiin.

9. Miten paljon vaurastuminen/raha motivoi sinua? Onko vaurastuminen/rikastuminen ollut sinulle suuri motivaation lähde esimerkiksi silloin kun perustit Wittedin (silloin yhtiö kulki nimellä Talented)? Mitä hyvää vauraus on tuonut elämääsi?

En ole todellakaan syntynyt kultalusikka suussa - ehkä enempi mono hampaiden välissä. Olen laman kasvatti ankeasta pikkukaupungista, joten varmasti melkein jokainen mun luokalla ja ikäryhmässä halusi murtautui irti siitä ankeasta maailmasta missä me kasvettiin. 90-luvulla meidän perhe kituutteli jollain näkkärillä ja haaveili mäkkäristä. Oli aina kylmä, pimeä ja kouluun hiihdettiin vanhoilla Järvisen suksilla - aina ylämäkeen ja ilman pitoa. Koulussa ei paljoa naurattanut myöskään, meidän koulu ylpeili sillä, että siellä oli Rovaniemen halvin kouluruoka, Rovaniemi puolestaan sillä että kaupungeista se onnistui halvimmalla ruokkimaan lapset. Toisin sanoen, meidän ruoka oli Suomen paskinta. Rehtorikin harrasti sitä, että kiersi luokassa kertomassa säästämisestä, vanhoista kirjoista kumitettiin merkinnät ja käsipaperit leikattiin kahtia. Koko kaupungissa ei ollut montaa skidiä, jotka olisivat saaneet viikkorahaa, muutoin kuin keräämällä tyhjiä viinapulloja joko himasta tai kadulta. Kaikissa meissä, myös minussa, on ollut sellainen valtava tahto, että joskus asiat on paremmin ja sitä kohti on menty opiskeluiden ja työnteon kautta. Oletuksena, että kukaan ei ikinä tule sun puolesta muuttamaan elämääsi, ei ole perintöä eikä reittiä reittä pitkin edetä rikkauksiin. Se on kaikki itsestä kiinni.

Samaan aikaan rikastuminen ei kuitenkaan ole ollut syy yhtiön perustamiseen. Se on lähtenyt tahdosta tehdä parempi tulevaisuus nörteille, joihin lasken itsenikin kuuluvan eli semicool-seminörtti, joka diggaa änäristä, counterista ja osaa aiheuttaa valtavaa tuhoa koodaustaidoilla, jos saa luvan osallistua. Taidot riittää just ja just siihen scriptaus-tasolle ja sitä kautta on aina ollut parempi, että keskityn bisnekseen enkä techiin. Mä olisin mennyt töihin jonnekin sijoituspankkiin Jörren ja muiden frendiksi, jos olisin vaan päässyt sellaiseen. Mutta kun ei ole mitään fäncyä koulua taustalla ja todistuksetkin on kultaista keskitasoa, niin nämä ovet ovat olleet yleensä kiinni. Toisaalta en ehkä kokisi edes kuuluvani finanssiyhtiöihin vaan mun sydän on aina sykkinyt tekkiskenelle. Olisin kai voinut mennä jonnekin isoon korppuunkin töihin vaikka myymään ATK-projekteja, mutta kun ei vaan onnistu. En oikein millään pysty sietämään hierarkioita, byrokratiaa ja sisäistä politiikkaa - olisin kuollut sisäisesti. Piirrän aina reunojen yli, enkä mahdu annettuihin muotteihin. Lopulta olen päätynyt toki isoon yhtiön, mutta sillä erotuksella että olen saanut kavereiden kanssa rakentaa sellaisen alusta saakka itse ja siten kuten itsestä tuntuu parhaalta. Jos joku asia on vituttanut niin seuraavana päivänä ollaan muutettu sitä. Ei tunnu yhtään niin pahalta näinpäin.

Se mitä vauraus on tuonut mulle on se, ettei pelkää enää koko ajan, että joku tulee ja vie tikkarin. Ei tarvi spennata lainanlyhennystä tai metsästää Alepasta punaisia lappuja. Ja voin kertoa, että sitä on tehty! Varsinkin silloin kun muutin Helsinkiin ja olin ilman mitään kunnon tukiverkkoja. Se on omalta kohdaltani se, isoin muutos. Muuten elämä on ihan tosi samanlaista kuin ennenkin. Mutta pelkästään tuo seikka ettei pelota että selviytyykö seuraavasta kuukaudesta on sellainen yksittäinen asia, joka nostaa elämänlaatua merkittävästi.

On kuitenkin yksi asia mistä olen tavattoman onnellinen, todennäköisesti lapseni ei tarvitse elää samaa lapsuutta ja nuoruutta, jonka olen itse kokenut.

10. Mietti asiaa, miten hyvänsä, niin sinun on täytynyt olla ahkera ja omaat jotain upeita ominaisuuksia, kun olet perustanut Wittedin sekä vienyt sitä hienosti eteenpäin ja johdat sitä hienosti edelleen. Miten olet onnistunut tässä ja mitkä ominaisuutesi ovat eniten auttaneet tässä Witted -nimisessä “projektissa”?

Verkostot ja kaverit ovat auttaneet eniten, joten kiitos ystäville. Jos sitä laskee taaksepäin, että mistäpä noi tuollaiset ystävät ovat tulleet niin olen pienestä pitäen joutunut rakentamaan kaverisuhteita joka suuntaan. On pitänyt olla empaattinen, välittävä ja omata hyvät kaveritaidot että on pärjännyt. Suhteiden kautta syntyivät Lapissa kaikki työpaikatkin (joita en muuten sit ikinä saanut siellä…hmm).

Töitä on tehty paljon. Opiskelu ja työnteko on olleet se keinovalikoima, jolla on tuntunut pääsevän aina hieman eteenpäin. Wittedin menestyksen takana on myös varsin onnistunut tiimin rakennus, meillä on aivan valtavan hyvä porukka jolla hommaa pyöritetään ja todella älykkäitä ihmisiä töissä. Se missä itse olen onnistunut on sen ensimmäisen tiimin rakentamisessa ja bisneksen löytämisessä. Se tiimi on puolestaan rakentanut sen tokan tiimin ja niin edelleen. Taso on ollut kova ja on sitä tänäkin päivänä. Me ei olla pyritty kilpailijoita kyttäilemällä ja sivupeiliin katsomalla löytämään parhaita markkinakäytäntöjä, päinvastoin ollaan tehty se meidän menestys haistelemalla markkinalta hiljaisia singnaaleita ja isketty niihin.

Luulen, että olen pystynyt antamaan Wittedille sellaista hullunrohkeaa ajattelua, että kaikki on mahdollista ja pitää vaan luottaa itseensä, kuunnella asiakkaita ja talentteja ja tehdä kuten itse parhaaksi näkee. Ei ole olemassa sellaisia oraakkeleita, jotka pystyvät kertomaan mitä kannattaa tehdä vaan pitää tehdä minkä kokee itse oikeaksi ja olemaan valmis myös muuttamaan mieltä jos tapa onkin huono. Kaikki käytännöt, prosessit yms. On joku tavis luonut aikanaan eikä ne välttämättä ole oikeasti parhaita käytäntöjä.

11. Inderes oli apunanne listautumisessa, missä asioissa Inderesistä oli eniten apua, kun listauduitte? Säästittekö kokonaisuudessaan rahaa ja aikaa, kun hyödynsitte Inderesiä listautumisessa?

Inderes on markkinan paras IR-kumppani. Ne tuntee sijoittajan mielenlaadun paremmin kuin kukaan muu ja ovat myös syöneet omaa koiranruokaansa tekemällä oman IPOn. On ollut mahtavaa kun on päässyt tutustumaan Inderesin porukkaan. Suurimman vaikutuksen on tehnyt Mikael, Iina ja Minna joiden kanssa me ollaan eniten tehty duunia yhdessä. Toki meidän analyytikot on yhtälailla tulleet nyt tutummaksi ja ovat älyttömän fiksua porukkaa. Mikaelin kanssa on jopa käyty kalastamassa Larussa, mikä on yksi kohokohta myös yhteistyön kannalta :slight_smile:

Inderes oli koonnut ennen Wittedin IPOa ryhmän rohkeita, jotka päättivät haastaa perinteisen IPO markkinan ja vanhat toimijat. Ajatuksena siellä oli, että IPO kustannukset ovat kasvaneet aika poskettomiksi ja toimintatavat on jostain Jeesuksen ajalta. Asiat voisi tehdä toisin ja tulisi pistää uusiksi. Oli tosi helppoa todeta, että tämä on se jengi jonka kanssa me halutaan tehdä duunia.

Meillä iso apu oli Inderesin rakentamasta verkostosta, valmiista mallista miten IPO vedetään (yhdessä rakennettu Sisun ja Dottirin kanssa) ja henkisestä tuesta. Väitän että säästimme rahaa ja vaivaa, erityisesti hikeä kun hypättiin kimppaan tän jengin kanssa.

12. Olen jutuistasi päätellyt, että et ole varsinkaan aiemmin ollut hirveästi harrastellut sijoittamista,lisäksi olet omien sanojesi mukaan “tavis” ja olen myös käsittänyt, että pörssimaailma on ollut sinulle jokseenkin vieras ennen listautumista, niin onko tämä tuonut lisähaasteita pörssiyhtiön johtamiseen ja miten olet mielestäsi selvinnyt?

No ei varsinaisesti. On ollut kyllä ihan tosi kiinnostavaa seurata nyt uudesta vinkkelistä pörssiyhtiöiden toimintaa. Oon koittanut vältellä noita dinosauruksia ennen ja pörssiyhtiöiden jargoni mitä ne vetää esiintymisessään on ollut tosi luotaan työntävää. Nyt kun vähän kurkkii tätä hommaa sieltä verhon sisäpuolta alkaakin huomata, että: ”ahaa, se sanoi noin, mitä se oikeasti tarkoittaa on…”. Oon kauhean utelias luonne ja opin asioita yleensä nopeasti. Kyselen kans paljon tyhmiä: ”Mikä on investor call, miten vedetään tulosinfo ja onko sen pakko olla puiseva” Koitan vältellä astumista samaan ansaan, jossa oma ulosanti muistuttaa Dinosaurusten örinää tai teksti vilisee ATK-jargonia, jota 80% ei tajua.

13. Minkä muiden yhtiöiden osakkeita omistat kuin Wittedin?

UPM, Neste, Nordea… joskus jotain muitakin ollut, nyt aika vähän kun ei kerkiä seuraamaan näitä firmoja riittävästi.

14. Kerro kolmellakymmenellä sanalla ajatuksiasi näistä yhtiöistä:

-Futurice: Ihan huippu ATK-firma, yksi parhaista. Oon ollut joskus futun bileissä Larussa, jossa tj ajoi hissiä ja kuskasi jengiä juhlimaan. Oli mahtava meininki. Nykyään törmään samaan kaveriin päivittäin päiväkodilla, kun lapset on samassa hoitopaikassa. YKSI parhaita vetoja Futulta viime vuosilta on ollut Columbia Roadin perustaminen, jossa mun puoliso on duunissa.

-Inderes: Alansa ykkönen, rebel, erilaisella tavalla ajattelevaa porukkaa. Hyvä meininki ja yhtiön kulttuuri muistuttaa tosi paljon sitä mihin ATK-skenessä on totuttu. Mahtavaa nähdä et firma on myös laajentunut samoihin maihin, joissa itsekin ollaan starttailtu.

-Reaktor: Ihan huippu ATK-firma, yksi parhaista. Tehdään paljon duunia yhdessä ja Reaktorin tj Sampo on nykyään meikälle yksi läheisimpiä sparrauskavereita. Me joskus aikoinaan Vesan, Mäksyn ja Juhan kanssa starttailtiin hommia 2016 ja Reaktor uskoi Wittediin (silloin Talented) niin paljon että päättivät myös investoida yhtiöön. Kiitos.

-Vincit: Ihan huippu ATK-firma, yksi parhaista. Mä olen diggaillut heissä mm. Siitä että he ovat pyrkineet viestinnässä erottautumaan muista. Myös Vincit on koittanut välttää jargonia ja vetänyt joskus vähän rajummin viestintäänsä. Joskus se on osunut, joskus ei. Mutta jos ei kukaan suutu, niin mikään ei muutu. Juliukseen oon päässyt tutustumaan viimeisen vuoden aikana, mahtava tyyppi. Tehtiin kerran baarissa källit ja juotettiin jengille alkoholittomia mainitsematta viinan puutetta juomissa. Taidetaan olla kumpikin enempi SKI kuin After-SKI porukkaa.

15. Mitkä ovat sinulle tärkeimpiä kriteereitä poimiessasi osakkeita salkkuusi?

  • Haluan tuntea firmat
  • Haluan tuntea liiketoiminnan
  • Haluan ymmärtää markkinan missä yhtiö toimii ja sen trendit
  • Haluan ymmärtää yhtiön kilpailuedun

16. Mitkä ovat sinulle tärkeimpiä varoitusignaaleja joiden takia et ottaisi jotain osaketta salkkuusi?

Jokin yllä mainituista kohdista puuttuu.

17. Sijoittajana kiinnostaa, miten Wittedin väki viihtyy töissä, onko teillä hyvä henki ja onko teillä motivoitunutta porukkaa? Onko jotain todistusaineistoa porukkanne tyytyväisyydestä?

Witted ja Witted-yhtiöt ovat aina silloin tällöin julkaisseet henkilöstötyytyväisyystuloksia. Parhaimmillaan esim. Mavericksin eNPS on ollut 100%, joten epäuskottavan suuri. Tyypillisesti kuitenkin tulokset ovat pienempiä kuin sata, joten kehitettävääkin löytyy.

Meillä on mielestäni hyvä henki ja motivoitunutta porukkaa. Moni tulee yhtiöön töihin, koska meillä tapahtuu paljon ja kasvetaan kovaa. Kasvu luo paljon mahdollisuuksia oppimiseen ja osaamisen kehittämiseen - urakehitykseen. Firmat jotka eivät juurikaan kasva ovat stagnaattisia paikkoja myös urakehityksen kannalta.

Ei meillä kuitenkaan kaikki pärjää ja joskus myös joku saattaa lähteä. Nopea kasvu tarkoittaa nopeaa muutosta. Muutos puolestaan voi jännittää ihmisiä ja lisätä stressiä. Meillä pitää olla henkisesti varautunut siihen, että muutos on jatkuvaa.

IT-sektori ja asiantuntijatyö on muuttunut vuosien aikana suuntaan, jossa organisaatiot ovat flättejä ja itseohjautuvia. Se ei tahdo sopia kaikille. Meillä on myös rakenteita, mutta yksilön vastuu voi silti olla merkittävä. Nyt kun olemme ”iso yhtiö” niin meille on muodostunut ja muodostumassa yhä enempi prosesseja, mikä on hyvä asia, kunhan se ei hidasta menoa. IPO oli sellainen harjoitus, jossa saimme loikata prosessikehityksessä ja prosessien dokumentoinnissa. Mun silmissä se oli oikein, nyt ollaan yhtiönä paljon vahvempi.

18. Mitä Inderesin Foorumi on antanut sinulle ja Wittedille? Jos Wittedin omaa yhtiöketjua ei lasketa, niin mitä ketjuja seuraat eniten ja miksi?

Meidän matka IPOsta tähän hetkeen on osunut aikaan, jossa markkina on myllerryksessä. Melkein 10v jatkunut tasainen meno ja kysynnän jatkuva kasvu on muuttunut ja liiketoiminnan ennustettavuus on sitä kautta vaikeampaa. Me ollaan saatu kannustusta ja runtua koko matkan ajan. Ehkä myös se, että olen itse päättänyt omalla pärställäni lähteä vastailemaan jengille aiheuttaa osassa porukassa positiivisia viboja mutta kerää myös vihaajia. Keskustelu on helposti sitä kautta polarisoitunutta foorumilla.

Joskus tuntuu siltä, että kun on oikein hyvä fiilis ja tuntuu että kaikki sujuu niin sitä voi kivasti tasapainottaa käymällä lukemassa kommentteja foorumilta x). Veikkaan, että tämä menee sit toiseen suuntaan samalla tavalla. Meidän markkinalla on isoja megatrendejä, jotka luovat jatkuvaa ja kasvavaa kysyntää eivätkä ole kadonneet minnekään vaikka välissä aaltoilisi. Kun tulee hetkiä, jossa me positiivisesti yllätetään sijoittajat niin sitten on varmaan selkään taputtelua ja kannustusta, jota voi käydä lukemassa vaikeina hetkinä. We will see.

Mulle parasta antia on olleet älylliset kommentit, jossa joku on oikeasti nähnyt vaivaa ja perehtynyt aiheeseen ennen kuin on tullut huutelemaan mielipiteitään teemasta. Ne postaukset luen erityisen tarkasti. Kiitos näistä :slight_smile:

Käyn välillä kurkkimassa Inderesin kahvihuonetta ja paikkoja joissa meidän threadin aktiivisimmat kirjoittajat ovat äänessä. Hauskaa katsoa miten samalla tai eri tavalla he toimivat eri paikoissa ;-).

Yritän myös löytää threadeja joissa toimarit ovat itse aktiivisesti mukana keskustelussa mutta liian usein niiden löytäminen on hankalaa.

19. Alokas on sivutoiminen yrittäjä, joka osaa käyttää hieman MS Painttia sekä Muistio -ohjelmaa ja lisäksi hän on vielä parempi häiritsemään muiden keskittymistä avokonttorilla kuin Verneri Pulkkinen, niin olisko sinulla/Wittedillä tarvetta tällaisella sivutoimiselle yrittäjälle? Alokas ei välttämät opi kovin helpolla eikä tiedä ja muista mitään, mutta on ainakin sosiaalinen.

Yllättävän pitkälle pääsee alkeellisilla tai keskinkertaisilla MS Paint taidoilla, tässä taidonnäyte Wittedin CFO:lta Temeltä vuodeltaa… 2018 ehkä

Kannattaa siis pistää hakemusta jos sopivannäköisiä työpaikkoja tulee hakuun :slight_smile:

20. Mistä haluat erityisesti kiittää foorumilaisia?

  • Fiksuista ja älykkäistä kommenteista
  • Aktiivisuudesta
  • Insighteista
  • Kannustuksesta.

Kiitän Harria valtavasti näistä joka tavalla upeista vastauksista!

Hän ei varmasti itse vaatimattomana ajattele näin, mutta itse näen Harrin tarinan olevan eräänlainen sankaritarina. Tästäkin haastattelusta monet varmasti saavat erityisen paljon motivaatiota ja rohkeutta omaan elämään.

Ja olihan tuo mahtavaa, kun Harri pyytämättä teki tuon ajatuksia+tunteita herättävän ja kivan videon. Sain hänen vastauksistaan ja puheistaan ajatuksia, jotka jätän muhimaan, joita voin hyödyntää jossain vaiheessa tulevissa haastatteluissa.

Tästä on hienoa jatkaa viikonlopun viettoon, kiitos kaikille ja mukavaa viikonloppua! :slight_smile:

EDIT:
Huomasittehan haastattelun alussa olleen linkin Harrin tekemään videoon:

149 tykkäystä

Mulla on loppupäivä aika kiireinen, joten en ehdi täällä tänään enää pahemmin hengailemaan, mutta kiitän vielä kerran Harria suuresta panostuksesta tähän haastikseen. :slight_smile:

Näistä haastateltavien vastauksista oppii paljon sijoittamisesta sekä myös kaikenlaisista muistakin asioista, lisäksi olen ainakin itse saanut ihan hirveän paljon näistä motivaatiota sijoitustoimintaan ja kaikenlaiseen muuhunkin yrittämiseen.

Haastateltavat ovat hirveän paljon käyttäneet aikaa vastaamiseen ja moni onkin privaviesteissä kehunut haastateltaviani sekä heidän vastauksiaan. Suosittelen laittamaan vielä viestiä heille itselleenkin (vaikka kehuja joskus välitän), uskon, että palautteet lämmittävät heidänkin mieltään ja ehkä he ovat jatkossa entistä aktiivisempia täällä Foorumilla, koska tietävät siten, että heidän panostaan arvostetaan. :slight_smile:

Mukavaa perjantaipäivän jatkoa kaikille! :slight_smile:

30 tykkäystä