Inderesin kahvihuone (Osa 7)

Nyt on asiallista! Olen pystynyt itse vähentämään lihansyöntini viimeisen parin vuoden aikana yli puoleen ilman minkäänlaista kipuilua. Saan jopa nautintoa siitä, kun syön jotain aivan tavallista ruokaa, kuten hampurilaista tai pizzaa, ja maku on lihattomana täysin sama kuin ennenkin.

On todella sääli, millainen identiteettipolitiikan kysymys lihansyönnistäkin on tullut, vaikka kuka tahansa voi Färsaaren delfiineistä lukiessaan ymmärtää, että ei tämä vaan näin voi mennä.

Ja tuo ikuinen haikailu maailman väkiluvusta ei kyllä auta mitään. Me pystymme elättämään vaikka tuplamäärän ihmisiä kestävästi, kunhan esimerkiksi lihansyönti ja tietyt muut täysin kestämättömät länsimaalaiset tavat eivät yleisty globaalisti.

19 tykkäystä

Mä luulen, että tästä moni voi olla rohkeasti eri mieltä. Jos meitä olisi vielä tuplasti enemmän muitakin asioita tarvitaan tuplasti enemmän, vaikka turvattaisiin kaikille vain tämä nykyinen elintaso.

https://www.gapminder.org/dollar-street?min=126&max=6924

Me länsimaalaiset ruoskitaan itseämme usein omasta elintasostamme ja onhan tämä elintasojen epäsuhtaisuus perverssi. Onneksi asiat muuttuvat jatkuvasti paremmaksi ja väkiluku lopulta kääntyy laskuun.

3 tykkäystä

Vähän perusteluita tarvitsisi, koska en usko että kaikista pientuloisimmat sitä lähtökohtaiseti pelaavat, vaikka sen kallis brändi on pelkkä myytti nykyään verrattuna vaikka lapsen jääkiekon harrastamiseen tai lasketteluun.
Pelaan.

1 tykkäys

Huomenta yhteisö ja @Inderes

Ansiotyöt ovat taas taunonneet hetkeksi ja heräilen tässä pikku hiljaa ja myös harmittavan aikaisin tähän lauantai-aamuun tietäen, että Inderesin hiiltä uuniin puskeva osasto on viettänyt hyvin ansaittuja kesäpäiviä.

Yksi syy aikaisen heräämiseeni lienee juuri se, että olin malttamattomasti odottanut näkeväni jonkinlaista kuvamateriaalia ko. tapahtumaan liittyen tällä foorumilla. Esim yhteiskuva aamun hämärinä tunteina analyytikoista @Juha_Kinnunen & @Joni_Gronqvist olisi piristänyt tätä alkavaa päivää mukavasti.

Ymmärrän kyllä, että Inderesin operatiivinen osasto ansaitsee omat yksityiset juhlansa ja olen myös sitä mieltä, että siihen saa käyttää yhtiön kassavaroja.

Haluan kuitenkin reilun 3 promillen osuudella yhtiötä omistavana kysyä yhtiön toimitusjohtajalta @Mikael_Rautanen , että voisiko hän avata miten yhteisön - joka näyttelee suurta roolia siinä strategiassa esitetyssä vauhtipyörässä - palveleminen on otettu huomioon tässä tapahtumassa?

Omien sosiaalisessa mediassa tekemieni lyncheilyjen perusteella ainakaan @Verneri_Pulkkinen ei nauttinut suunnattomasti jaetuista reaaliosingoista.

Kun taas yhtiön toimitusjohtaja näytti oikeinkin määrätietoiselta kassan polttajalta.

Minä vaan kysyn…

100%

46 tykkäystä

Toivottavasti tämä oli sarkasmia. Yhteisö on tärkeä ja kyllähän yhtiö on sen hienosti ottanut huomioon.

Olisiko yhteisönjäsenille pitänyt tarjota pillimehut ja eväspussit?

3 tykkäystä

Moikka!

Teemu vähän harrasti sarkasmia. :slight_smile:

Hän on:
image
, joka tykkää Inderesistä ja harrastaa sarkasmia.

Foorumin kovimpia lyncheilijöitä:

19 tykkäystä

Voisiko Inderesin foorumin ylläpitäjäporukka tarkistaa mistä tämä johtuu? Monissa ketjuissa Twitterin esikatselu tuo paljon lisäarvoa, kun voi nähdä koko twiitin tai hyvän osan sen sisältöä ilman eri klikkausta. Olisi mahtavaa, jos sen saisi taas toimimaan.

ping @Sijoittaja-alokas @Verneri_Pulkkinen &kumpp.

11 tykkäystä

Mun käsittääkseni tuo johtuu Twitteristä, eikä ns. vastaanottavasta alustasta.

3 tykkäystä

Juuh tätä ratkotaan jo tässä ketjussa. :slight_smile:

2 tykkäystä

Sitten kun päästään vielä eroon DVV:n kirjanpitovelvollisuudesta 20k ylittävästä salkusta, niin on hyvät eväät rakentaa lapsille tulevaisuutta.

Unelmoida voi vielä lahjaveron poistamisesta kun lahjoittaa lapsilleen. Ja tietysti perintöveron poisto lapsille menevästä osuudesta. Silloin Suomi olisi aidosti lapsiystävällinen maa.

4 tykkäystä

Suuryritykset aikovat investoida tekoälyyn.

Globaalin IT-palvelutalo Tata Consultancy Servicesin (TCS) tuore Connected Future: How Cloud Drives Business Innovation -tutkimusraportti paljastaa, että 70 prosenttia suuryrityksistä ympäri maailmaa pitää yhä pilvipalveluita tärkeänä pitkän aikavälin investointikohteena, vaikka makrotalouden näkymät ovat heikentyneet ja investoinnit pilvipalveluihin ovat hidastuneet viime aikoina. Kyselytutkimukseen osallistui noin 1 000 yritysjohtajaa 21 maasta ympäri maailmaa, mukaan lukien Suomesta.

Jutun alaotsikot:

  1. Pilvipohjaiste ratkaisujen merkitys kasvaa
  2. Eurooppalaisyritykset varovaisempia
  3. Pilvi tarjoaa mahdollisuuden tehokkaiden teknologioiden käyttöön
1 tykkäys

Se on ihan turhaa että hallitus avaa osakesäästötilin tai että keskiluokkaiset vanhemmat säästää lapselleen osakesäästötilille koska jos sitä raahaa sattuu kertymään niin sillä pitää maksaa vuokrat opiskellessa asimistuen sijaan. Motivoivaa eikö totta? :joy:

Olin miettinyt kerääväni lapselle salkun tonni pari vuodessa, mutta niin se vaan näyttää että kannattaa pitääsä se omissa nimissä

(Asumistuessa) "Käyttöön 10 000 euron varallisuusraja. Ylittävästä osasta lasketaan 20 prosenttia huomioitaviin vuosituloihin 50 000 € saakka, jonka jälkeen asumistukea ei saa. Varallisuuteen ei lasketa tuottamatonta omaisuutta esimerkiksi autoa, omassa käytössä olevaa kiinteistöä tai kesämökkiä. "

10 tykkäystä
  1. Treidaa joka päivä osta kun viiva menee ylös myy kun viiva menee alas. Mitä enemmän kauppaa sitä enemmän mahdollista tehdä ylituottoa

oh-yes-what

5 tykkäystä

Voisiko tämän lapsen asumistukidilemman omaan asuntoon ratkaista siten, että kun lapsi on lukion käynyt ja lähtee opiskelemaan ja hänellä on se noin 100-150keur salkku seuraavasti:

Lapsi lainaa velkakirjalla varansa minulle tai jos en verottajalle/Kelalle silloin kelpaa niin uskotulle miehelle/naiselle, joka ostaa varoilla halutun asunnon. Lapsi muuttaa siihen vuokralle, saa asumistukea ja maksaa vuokraa minulle/uskotulle. Velkakirjan korko määritellään nettovuokratuoton suuruiseksi ja pääomitetaan velkaan. Kun lapsi on muuttamassa, minä/uskottu myy asunnon ja maksaa velan ja kertyneen koron takaisin lapselle.

Lähdeverojen verran tuossa kyllä häviää versus asumistuen saamisesta suoraan lainan maksuun.

2 tykkäystä

Tänään luin lehdestä, että äitiyspakkaukseen (uusi nimi Nordnet Baby Startup Kit) tulee Jukka Lepikön Treidaa kuin ammattilainen painettuna kirjana, Martin Paasin Rahapodi-kuvakirja ja AOT-tili, jossa X10 OMXH25 BULL -viputuotetta 300 eurolla. Äitiyspakkaus avautuu avainkoodilla, kunhan äiti selvittää Nordnetin sivuilla tietämystestin.

Edit: pakko lisätä, että mukaan tietenkin tulee vauvalle sopivat ostohousut.

106 tykkäystä

Koostin lukemat Inderesin kuuden ensimmäisen kahvihuone-keskusteluketjun tykkäyksistä, ja asetin ne käyrälle kahvihuoneen alkuajankohdan mukaan. Olen havaitsevinani pientä korrelaatiota OMX Helsinki indeksin kanssa. :slight_smile:

Nro Alkuhetki Tykkäykset
1 24.09.2019 69,2k
2 29.01.2021 100k
3 02.09.2021 154k
4 22.01.2022 152k
5 13.07.2022 141k
6 03.12.2022 136k

Kahvihuoneen tykkäykset

image

OMX Helsinki indeksi
image

[OMX Helsinki]

Edits: Aika-akselia korjattu.

77 tykkäystä

Tämä vaatii kyllä termistön uusimista. Ostohousujen sijaan pitäisi käyttää ostopotkupuku-termiä. Lisäksi on sovittava, mikä on osto- ja myyntisignaali. Jokeltelu on helppo. Itku monitulkintainen.

IMG_1285

9 tykkäystä

Kahvihuoneiden historian tykkäyskeskiarvo on siis 12,5 per viesti. Foorumin kaikkien viestien osalta keskiarvo on vain 7,8 tykkäystä per viesti, joten kahvihuoneessa viesteistä tykätään 60% enemmän kuin ketjuissa keskimäärin.

Kauppalehdessä viesteistä ei voi tykätä. Olisi mielenkiintoinen kokeilu, muuttuisiko keskustelu jotenkin jos vaikka viikon ajan viesteistä ei voisi täälläkään tykätä :thinking:

10 tykkäystä

Kyllä tuo viimeisimmän uudistuksen jälkeen on ollut mahdollista. Ei vaan taida kuulua kulttuuriin tai viestit ovat vaan yksinkertaisesti huonolaatuisia :grin:

2 tykkäystä

Voisikohan kahvihuoneen tykkäysfrekvenssistä saada aikaisen indikaation nousu- ja laskumarkkinoista? Koska frekvenssi korreloi jo OMX Helsinki Pi kanssa, niin vastaus on kyllä.

Seuraavana askeleena on vetää korrelaatio markkinoiden ja kirjoittajan X KRÖHÖMpohjolanekakalepossusijoittajaalokasKRÖHÖM postausten saamien tykkäysten ja heidän tykkäämien viestien välillä.

Asiaan liittymättömänä kysymyksenä ylläpidolle: onko foorumille avointa API rajapintaa?

Nimim. Patent pending.

Ps. Kohta on tarjolla huippuohjelma, vain 5.99€/vrk. Erikoistarjous foorumin jäsenille, 499€/kk ensimmäinen kuukausi.

6 tykkäystä