29. YU GONG
Olen kirjoittamassa Yulle usein jo kysymystä, kun vastaus tulee jo ennen kuin olen saanut kirjoitettua kysymystäni loppuun - hän on nopein työkaveri, joka on mulla koskaan ollut. Hän on myös aina tosi auttavainen ja ystävällinen, eli tosi kiva työkaveri. Yu ei ole hirveän tuttu mulle sijoittajana, koska sijoittamisjutuista me ei olla kauheasti juteltu eikä viime vuosina hän ole niin kauheasti Foorumillakaan kirjoitellut sijoitusjutuistaan kuin lyhyesti ostoistaan ja myynneistään.
Sen luulen että Yu on aavistuksen fiilistelijä sijoittajana, ei ehkä sillä tavalla, että tunnekuohun vallassa fomottaisi tai sekoilisi, vaan ehkä enemmän sellainen nautiskelija, joka tykkää omistaa tietynlaisia yhtiöitä. Hän mielestäni ei tee sijoittamisesta liian vaikeaa, vaan keskittyy perusasioihin ja keskustelee vähän Ruohonlahden konttoria lyytikoiden kanssa eri yhtiöistä.
Yu ei tunnu stressaavaan juurikaan sijoittamisesta, vaan tuntuu nauttivan osakepoiminnasta ja se on mielestäni ihan oikein, koska mikä sellainen harrastus on, mistä jatkuvasti stressaa ja mistä tulee koko ajan mielipahaa. Häneltä voisin oppia vähän tuota tietynlaista rentoutta, joka lisää henkistä hyvinvointia, mikä näkyy varmasti kaikilla elämän osa-alueilla.
1. Kerro kolmellakymmenellä sanalla, kuka sinä olet.
Aloitin Inderesillä töissä 7 vuotta sitten koodarina, mutta nykyään teen tuotekehitystä enimmäkseen virtuaalisten ja fyysisten yhtiökokouksien parissa! Harrastan vapaa-ajalla sulkapalloa ja pelaan tietokoneella, enimmäkseen dotaa
2. Kerro kolme asiaa, mitä foorumilaiset eivät sinusta tiedä.
- Mun parempi puolisko on luterilaisen kirkon pappi oon yrittäny saada hänet siunaamaan mun salkkua, mutta en huomannut merkittävää hyötyä siitä.
- Me jaetaan Vernerin kanssa sama työpöytä…
- Mua ärysttää että Verneri jättää sen vesilasit aina mulle siivottavaksi
3. Mitä kiinnostuksen kohteita ja harrastuksia sinulla on? Mitään sijoittamiseen viittavaa ei saa sanoa.
Pelaan sulkapalloa aktiivisesti ja käyn kisailemassa nelinpeliä ja sekanelinpeliä (tosin tenniskyynärpää on kiusannu mua lähiaikoina)
4. Millainen on tavallinen arkipäiväsi?
Käyn pörssiyhtiöiden juristien kanssa usein läpi yhtiökokoustarpeita ja miten softa ja palvelu toimivat yhteen. Autan koodareita kehitystyössä yhtiökokouspalveluiden osalta ja nää kevätajat menee usein juostessa yhtiökokouksia läpi auttaen paikalla olevaa tuotantotiimiä
5. Kuvailetko lyhyesti millainen olet sijoittajana?
Sijoitan hyviin liiketoimintoihin pitkällä aikavälillä, en välitä varsinaisesti onko kallis vai halpa. Ostan mielummin hyviä yhtiöitä kalliilla ja pidän niitä pitkään salkussa, kuin heikompia liiketoimintoja halvalla. Oon usein skeptinen, että voiko hyvä liiketoiminta olla edes halpaa, tuntuu että ne on kroonisesti kalliita
6. Voisitko lyhyesti avata millainen sijoitushistoria sinulla on?
Aloin sijoittamaan kun aloitin Inderesillä töissä noin 6-7 vuotta sitten. Mun enismmäiset omistukset tais olla Comptel, joka ostettiin aika nopeasti pois salkusta ja Kotipizza. Sen jälkeen oon seurannut vähän mallisalkkua ja pyrkinyt metsästämään laadukkaita yhtiöitä salkkkuun pitkällä sijoitushorisontilla. Välissä oli monta ansaa ja virhettä, kuten Verkkis ja Martela
7. Jos unohdetaan sinun Inderes-omistukset, niin miltä salkkusi näyttää kokonaisuudessaan?
Helpointa on varmana ottaa kuva salkusta ilman inderes osuutta Enimmäkseen oon kerännyt sotakasssaa näin kevätsiivouksen jälkeen.
8. Mitkä ovat kolme viimeisintä osakepoimintaasi ja miksi ostit niitä?
Microsoftia mä ostin ChatGPT huuman perässä.
Wärtsilää Vernerin perässä
Ja Admicomia analyytikon suosituksesta ja heidän vakuuttavan webcastin katsottuani.
Enimmäkseen oon kyllä myynnyt kevätsiivouksen aikana.
9. Millainen on sinun osakepoimintaprosessisi askel askeleelta?
Meen hissillä 9 kerrokseen → Pelaan vähän pöytäfudista analyytikoiden kanssa → Alan huutelemaan, et onko kennelläkään hyvii casejä → Joku pitchaa mulle jotain kivaa, mä katon jonkun videon yhtiöstä ja luen analyysin → mietin sopiiko se mun sijoitustyyliin, eli onko laadukas liiketoiminta, joka kestää aikaa → teen päätöksen
10. Olet Ruoholahden toimistolla, missä on kaikki analyytikot ja muut, mitä ja millaista tietoa saat sijoituskohteista toimistolla, mitä et muualta saa esimerkiksi Inderesin materiaaleista?
Teorias on saan kaiken saman, mutta toki kun voit katsoa henkilöä silmiin ja haastaa vähän caseistä, niin saa vähän enemmän irti analyytikon omasta fiiliksestä. Suosittelen siis tulemaan sijoitusmessuille ja muihin eventteihin roastaamaan heitä
11. Analysoi nämä kolme yhtiötä 30 sanalla per yhtiö.
-Incap
Erittäin kulutietoinen ja tehokas ja yhtiö omalla segmentillä. Megatrendit pelaa tän yhtiön pussiin ja pidän mielellään salkussa vaikka onkin vähän kallis. Meni kevätsiivouksen aikana lihoiksi osittain koska oli kallis, mutta kuten aiemmissa vastauksissa totesin niin pidän hyvistä yhtiöistä jotka voivat olla kallita
-Microsoft
Yhtiön tuotteet saa hyvää synergia office pilven kautta ja on käytännössä must have sen asiakkaille, kuten Inderesillekin. ChatGPT:n fanina halusin nähdä tän kortin niin pidän mielelläni salkussa pitkään
-Wärtsilä
Liian monimukainen liiketoiminta mun aivoille, mutta ostin kun Verneri osti xDDD
Käsitykseni mukaan sillä on vahva asema sen omissa segmenteissä, minkä takia se sopii hyvin mun pitkään salkkuun, jossa on yhtiöitä hyvällä liiketoiminnalla. Automaatio merenkulussa ja energian varastointi megatrendien tukemana tekee varmasti hyvää yhtiölle.
12. Mitkä ovat sinulle tärkeimpiä kohtia osakeanalyyseissä ja miksi?
Videoanalyysi on tärkein. Oon aika hidas lukija, niin katson mielellään videoita, jotka tiivistää analyysin kivasti kompaktiksi sisällöksi.
13. Inderesin materiaalien ja yhtiöketjujen perkaamisen jälkeen, miten itse tutkit yhtiöitä vielä lisää?
En hirveästi tutki materiaaleja Inderesin ulkopuolelta. Toki luen keskustelupalstoja ja discord-kanavia, mutta en varsinaisesti osakepoimintamielessä
14. Sinun pitää valita 2 analyytikkoa ja 2 muuta indeläistä, jotka joudut valtuuttamaan hoitamaan salkkuasi vuoden, kenet valitsisit ja miks?
@Verneri_Pulkkinen ja @Erno_Hilvenius ottaisivat kopin varmasti yhteisötiimistä, heillä on hyvä yleiskuva kaikesta yhtiöistä.
Analyytikoiksi valitsen @Antti_Luiro:n ja @Atte_Riikola:n. Oon ehkä eniten hiedän kanssa pallotellu sijoitusideoita. Teknologiayhtiöt on myös lähellä sydäntä, eli he voivat todennäköisesti mulle metsästää pari hyvää poimintaa siltä segmentiltä.
15. Unohdetaan työsi, miksi sinä käyt Foorumilla ja mitkä ovat suosikkiketjujasi?
Kahvihuone ja meemiketju. Kuka nyt ei tykkää meemeistä… ja Kahvihuoneessa näkee mitä Inderesin yhteisölle kuuluu päivittäin Seuraamalla foorumia kuulee myös mitä ajankohtaista tapahtuu täällä ja maailmalla.
16. Harjoitatko jotenkin sijoituspsykologiaa? Miten sinä pyrit hallitsemaan tunteesi sijoittamisessa?
Tätä mä en hirveesti mieti, enkä ajoita mun ostoja ja myyntejä kovin tarkasti. Jos yhtiön liiketoimintaa heikkenee niin myyn sen mielellään salkusta, eli oon aika kylmä joskus
17. Onko sinulla jotain konkreettisia tavoitteita sijoittamisessa? Haluatko päihittää indeksin tai päästä monimiljonääriksi?
Tavoite on kerätä varallisuutta eläkepäiviä varten ja turvata oma eläke. Sijoitan vaan sitä mitä en tarvitse, niin en ikinä menetä yöunia ja uskon että rahaa kannattaa käyttää nuorena, kun elämästä voi nauttia aktiivisemmin
18. Jos unohdetaan työelämäsi ja vaurastuminen, niin mitä sijoittaminen on antanut sinulle elämääsi?
Sijoittaminen antaa myös hyvän syyn tutustua yhtiöihin ja erilaisiin tapoihin tehdä liiketoimintaa, se auttaa mua omassa työssä kun se sisältää enimmäkseen liiketoiminnan kehitystä.
19. Onko sinulla antaa vinkkiä, jolla Alokkaasta voisi tulla parempi sijoittaja?
Tuu roastaamaan meidän analyytikoita ja tuut samalla pelaamaan mun kaa pari pöytäfutismatsia
20. Mistä haluat erityisesti kiittää foorumilaisia?
Kiitos että haastatte meidän analyytikoita foorumilla Tuomalla lisää näkökulmia ketjuihin rikastatte jo nyt laadukasta sijoituskeskustelua Kiitos
Kiitos haastattelusta herra Gong!
Itselleni ja varmasti monille muille sijoittaminen tuo stressiä ainakin jonkin verran sekä joskus aika ajoittain pahaa mieltä… tässä asiassa meistä monet voisivat ottaa mallia hänestä. Sijoittamisen tulee pääasiassa olla kivaa ja se voi olla osa elämää, mutta ei koko elämä.
Yu on ollut aina hirveän tärkeä auttavainen tekijä Inderesin väelle, mutta ehdottomasti myös Foorumin porukalle. Tämä ei ole mielipide, vaan faktaa.
Mukavaa viikonloppua koko yhteisölle!