46. Sijoituskästin Kevin ja Teemu
Tällä kertaa julkaisen haastattelun Sijoituskästin duosta Teemu Liilasta ja Kevin van Desselistä. Törmäsin jo aikaisessa vaiheessa tämän duon videoihin ja mielestäni ne olivat jo alussa oikein hyviä, mutta ovat siitä jatkuvasti kehittyneet entistä laadukkaimmiksi. Arvostan tämän parivaljakon toiminnassa sitä, että jatkuvasti ovat kehittäneet itseään ja toimintaansa, mikä mielestäni on vähän pakkokin, jos meinaa kunnolla mennä elämässä eteenpäin.
Mielestäni Kevinin ja Teemun suurimpia vahvuuksia ovat ehdottomasti aito uteliaisuus ja kuuntelijan taidot. Olen törmännyt aika paljon elämäni aikana erilaisiin “haastattelijoihin tai juontajiin”, jotka eivät ole aidosti kovinkaan kiinnostuneita, mitä haaastateltavalla on sanottavaa, vaan ovat enemminkin innokaita kertomaan omia näkemyksiään. Kuuntelutaidot ja uteliasuus auttavat suunnattomasti oppimisessa ja kehittymisessä kaikkialla elämässä. Näiden tyyppien em. ominaisuuksien(kin) avuilla Sijoituskästi onkin varmaan tullut niin kiinnostavaksi, koska haastatteluissa on kivan aidon rento keskustelufiilis, jossa haastateltavalle annetaan aidosti tilaa.
Näiden kaverusten vastauksista saa varmasti hyvää ajateltavaa ja suosittelinkin vahvasti seuraamaan heidän Sijoituskästiään esimerkiksi Spotifyn tai Youtuben kautta. Mutta nyt itse haastatteluun:
1. Kerro kolmellakymmenellä sanalla, kuka sinä olet.
K: Moro, olen Kevin - yrittäjä, tuotantotalouden opiskelija ja vaihtelevan aktiivinen osakepoimija. Olen myös Sijoituskästi -nimisen median toinen perustaja ja isäntä. Päivät koostuvatkin Kästin tekemisestä, josta yritämme rakentaa vaikutusvaltaista ja laadukasta mediaa.
T: Teemu Liila. Koko ikäni urheillut ja harrastanut. Eniten panostin jääkiekkoon. Sittemmin kiinnostuin sijoittamisesta, perustettiin Sijoituskästi ja päätin lähteä kauppikseenkin. Olen väsyneenä erittäin kiukkuinen, mutta yleensä ihan mukava kaveri.
2. Kerro kolme asiaa, mitä foorumilaiset eivät sinusta tiedä.
K: Tää on paha, koska jaetaan niin paljon meidän elämää nettiin, mutta kokeillaan. Käyn kissan kanssa kävelylenkeillä, olen pelannut koripalloa “puoliammattilaisena” ja ensimmäinen sijoitusaiheinen sisältö jonka kulutun oli Rahapodin legendaarinen Osakkeet vs rahastot battle.
T: 1. Unirytmini on viimeiset kaksi vuotta ollut kammottava. Nyt vaihdan sen. 2. Rakastan irtokarkkeja ja niitä menee varmaan jos ei kilo viikossa, niin aivan helkkaristi kuitenkin 3. Lempi elokuvani ei ole The Wolf of Wall Street.
3. Mitä kiinnostuksen kohteita ja harrastuksia sinulla on? Mitään sijoittamiseen viittavaa ei saa sanoa.
K: Tykkään kokata ja pelata golffia sekä padelia. Tavoitteena olisi myös aloittaa vaeltaminen. Koripallosta pysyn toistaiseksi kaukana.
T: hyvä ruoka, YouTuben katselu, tennis, jääkiekko ja sali. No ne irtokarkit varmaan myös
4. Millainen on tavallinen arkipäiväsi?
K: Herään 7, keitän kupin kahvia ja alan vastailemaan Kästiin liittyviin sähköposteihin tai kirjoittamaan seuraavan jakson rakennetta. Sitten ahdistelen talousguruja tai julkkiksia vieraspyynnöillä tai yrityksiä yhteistyöviesteillä. Päivisin menee usein aika monta tuntia joihinkin kuvauksiin. Lisäksi suunnittelemme sisältöä Teemun sekä muun tiimin kanssa. Illalla kun henkinen akku alkaa olla loppu teen yleensä kevyempiä hommia eli vastailen kommentteihin ja kommentoin editoreille tuotannossa olevaa sisältöä. Iltaisin jos ehdin pyrin käymään salilla ja saunassa.
T: Oon tosi laiska heräämään. Sit kun herään putkitan töitä putkeen niin kauan, että alkaa kroppa käskeä syömään. Syön, jonka jälkeen lisää töitä (Sijoituskästiä), jonka jälkeen todennäköisesti suuntaan salille ja monesti kavereiden kanssa saunomaan. Sijoituskästin arki on aina hieman erilaista. Se sisältää tyypillisesti suunnittelua muiden tiimiläisten kanssa, jakson nauhoituksia, laskuttamista, laskujen maksamista, sähköposteja, vieraiden hankintaa tai jotain ihan muuta yllättäviä keikkoja.
5. Kuvailetko millainen olet sijoittajana?
K: Pyrin löytämään yhtiöitä, jotka eivät ole massan mieleen syystä tai toisesta. Arvostan kasvua ja kilpailuetuja. Ymmärrän myös oman ymmärtämättömyyteni ja pyrin oppimaan ja haastamaan omia näkemyksiäni sekä kuuntelemaan mielestäni taitavia sijoittajia.
T: Aika hasardi. Koin joskus olevani ”kasvusijoittaja”. Ajattelin löytäväni ylituottoa jo kannattavien, mutta myös kasvavien firmojen joukosta. No se strategia on toiminut ihan hyvin, koska satuin hyppäämään isommin mukaan 2020 kesällä. Pyrin keskittymän pääsääntöisesti Sijoituskästi Media Oy:n omistaja-arvon luomiseen, ja pörssissä tankkailen nykyisin yleisen markkinapaniikin keskellä putoavia puukkoja, ja toivon niiden kääntävän suuntaa. Olen siis melko hyvin riskiäkin sietävä. Kenties tulevaisuudessa ostan indeksejä velkavivulla. Sitä olen harkinnut vahvasti.
6. Voisitko avata millainen sijoitushistoria sinulla on?
K: Aloitin sijoittamaan 18-vuotiaana indeksirahastojen kautta. Rahastot kävivät nopeasti tylsiksi, jolloin siirryin osakepoimintaan. Alkuun salkkuun tarttui isoja Jenkki-yhtiöitä ja olen myöhemmin siirtynyt seuraamaan vähemmän seurattuja pienempiä yhtiöitä. Oppeja olen kerännyt kirjoista, netistä, Sijoituskästin vierailta sekä ehkä hitusen myös yliopiston penkiltä kun kerran talous-teknistä alaa tulee opiskeltua.
T: Aloitin sijoittamisen vuonna 2019, mutta opiskelin tiukemmin vasta 2020 lähtien, jolloin oppitunteja kertyi melko posketon määrä. Kevin sai minut innostumaan alkujaan sijoittamiseen perehtymisestä. Sittemmin innostin Kevinin podcastin väsäämiseen, joten ollaan kai tasoissa. Tuotto mielessä matka on ollut kelvollinen. Joskus olen veivaillut liikaa. Nykyinen tavoitteeni on pitää vanhoista laadukkaista yhtiöistä kiinni ja tankata lisää, kun kerkee. Indeksit on tullut historiassa voitettua. Viime vuosi oli aivan järkyttävä, kun kasvuosakkeet valuivat alas, mutta tämä vuosi (YTD +25 %) on saanut minut (toistaiseksi) takaisin OMXHGI indeksin ja muutaman muunkin vertailuindeksin yläpuolelle.
7. Minkälainen salkku sinulla on tällä hetkellä? Miten olet miettinyt salkkusi hajautusta?
K: Minulla on hyvin keskitetty salkku, josta löytyy 8 yhtiöitä. Minulla on vahva Suomi-painotus. Koska salkussani on sen verran vähän yhtiöitä, pyrin keskittymään hajauttamisessa yhtiöiden liiketoimintaan eli omistamaan yhtiöitä, jotka pyörivät eri toimialoilla, myyvät hyvin eri tyyppisiä tuotteita ja palveluja ja kohtaavat arjessa erilaisia haasteita.
T: Harvia 13,7%
Remedy 10%
Meta 9,7%
Qt 9,3%
Noho 6,4%
Dropbox 5,8%
Kamux 5,3% Stockman 5,2%
Wulff 5,1%
Verkkokauppa 4,7%
Nordea 3,9%
Tesla 3,7%
Orthex 3,3%
Netflix 3,1%
Disney 2,8%
Fubo tv 1,8%
Rush Factory 1,2%
Inderes 0,8% Käteinen 4,2%
8. Jos sinun olisi pakko pitää salkussasi jotain osaketta kymmenen vuotta, mikä se olisi ja miksi?
K: Sehän olisi tietenkin Sijoituskästin osake. Mutta jos nykyisistä salkkuni pörssiyhtiöistä tulisi valita, Microsoft. Uskon pitkällä aikavälillä ennenkaikkea ihmisiin. Johdon päätökset ja toteutuskyky määrittävät pitkällä aikavälillä yhtiöiden suunnat ja mielestäni Microsoftilla on todella osaava henkilöstö. Lisäksi yhtiöllä on suuret resurssit, jolloin johdolla on tarpeeksi pelimerkkejä toteuttaa pelisuunnitelmaansa.
T: Sijoituskästi olisi melko helppo vastaus, mutta pörssin puolelta ehdottomasti Harvia. Tykkään Harvian tuotteista ja saunominen on parasta. Yhtiö on lisäksi laadukas ja mielenkiintoisella, mutta pienellä markkinalla. Kilpailuetujakin löytyy uskoakseni ja toivoakseni vielä vähintään kymmeneksi vuodeksi
9. Millainen on sinun osakepoimintaprosessisi askel askeleelta?
K: Prosessi lähtee inspiraatiosta, jota haetaan seuraamalla kiinnostavia sijoittajia sekä havainnoimalla ympäröivää maailmaa. En käytä screenereitä, koska kiireisen arjen takia integroin tämän prosessin ensimmäisen vaiheen mieluummin peruspäiväni tekemiseen. Pyrin tutustumaan ensisijaisesti itse yhtiöön, eli kun kiinnostava yhtiö löytyy alan lukemaan läpi vuosiraportteja sekä erilaisia analyyseja joita löydän. Jos yhtiö vaikuttaa mielestäni aidosti kiinnostavalta, pyrin haarukoimaan sopivaa arvostustasoa. En tykkää käyttää mitään hienoja kassavirtalaskelmia, vaan haen arvostustasoa verrokkien kautta. Pyrin myös aina pohtimaan ovatko verrokit fiksusti hinnoiteltuja, vai esimerkiksi kallita jonkun ohimenevän sijoitustrendin seurauksena.
T: Tutkiskelen osakkeita sieltä täältä ja kuuntelen videohaastiksia sekä kavereiden pohdintoja. Joskus sitten kiinnostus herää ja suuntaan kohti inderesin sivuja. Jos nopealla silmäyksellä luvut vaikuttavat hyviltä, siirryn tutkimaan osaketta tarkemmin. Seuraan tunnusluvuista aika paljon P/E:tä. Se on helppo, ja tulostuoton suuruutta voi peilata näppärästi kasvulukuihin. Harvoin ostan myöskään yhtiötä, jonka oman pääoman tuotto on alle 10 %. (Usein vähintään 20 %). Tunnuslukujen tarkastelemisen jälkeen toki pureksin yhtiötä vielä tarkemmin. Inderesin laajat raportit on tässä toiminut erinomaisesti yhtiön omien tulosraporttien lisäksi. Musta tuntuu, että oma analyysi on kyllä lähiaikoina lyhentynyt. Tykkään enemmän nautiskella pörssissä ja iskeä kiinni sillon, kun yleinen markkinatunnelma on poikkeuksellisen negatiivinen.
10. Hyzon vai Voxtur?
K: Kuten Jatkoilla Ruoholahdessa -ohjelmassa jossa tämä kysyttiin meiltä, voin edelleen sanoa ettei pienintäkään hajua. Sanotaan tällä kertaa Voxtur koska nimi kuulostaa hauskemmalta.
T: Kuulin yhtiöistä esimmäistä kertaa, kun olimme vieraina jatkoilla Ruoholahdessa. Kevin sanoi tuolloin Hyzon, joten mä otin sit toisen parivaljakosta eli Voxturin.
11. Analysoi nämä kolme yhtiötä 30 sanalla per yhtiö (molemmat analysoivat kolme yhtiötä, saatte itse valita, miten jaatte nämä)
K: Tesla - mielestäni Tesla on todella kiinnostava yhtiö. Uskon itse Muskin kykyyn kasvattaa yrityksiä ja innovoida ja mielestäni hän on osoittanut tämän kyvyn vahvasti. Teslan potentiaali on paljon enemmän kuin tavallisella autofirmalla.
OmaSP - OmaSP on selvästi laadukas ja asiat vähän erilailla tekevä pankki. Yhtiössä houkuttelee erityisen paljon kasvunäkymät. Tuntuu että yhtiöllä on tällä hetkellä “baana auki” toteuttaa omaa strategiaansa tehokkaasti ja olen tyytyväinen että lappua löytyy myös omasta salkusta.
Rush Factory - Kyseessä on mielestäni pieni läjä romua. Yhtiö on korkeariskinen ja toiminta vaatii jatkuvia onnistumisia tapahtumilta. Mutta kun se juttu on että pieni räjä romuakin voi olla hyvä sijoitus, jos sen saa tarpeeksi halvalla.
T: Harvia - Mä rakastan saunoa. Harvian hyvä tuote yhdistettynä kilpailuetuihin pienellä markkinalla luo melko hyvää turvaa. Oman salkkuni isoin osake pysyy vielä toistaiseksi visusti salkussa. Dipistä poimin hintaan 14€. Nyt hieman kalliimpi.
Inderes - Yhtiössä kiehtoo etenkin sen kulttuuri ja uniikki liiketoimintamalli. Suuri ja uskollinen yhteisö on mielestäni nykypäivänä suurin saavutettavissa oleva kilpailuetu. Jatkuva palautteen saanti suoraan omilta käyttäjiltä Foorumilla on harvinaisen hyvää herkkua.
Meta -Tää osake oli vielä vuodenvaihteessa oikea arvoyhtiö. Melko nopeasti uhkakuvat kaikkos osakkeen ympäriltä. Nyt yhtiötä hinnoitellaan selllaisilla kertoimilla, että en ole tankkaamassa lisää. Salkusta kuitenkin löytyy. Musk vs Zuckerberg odotellessa
12. Teillä on upea Sijoituskästi -ohjelma ja olette sen myötä käsittääkseni yrittäjiä; tuletteko toimeen siitä tulevilla rahavirroilla ja onko teillä Sijoituskästin suhteen suuria tulevaisuuden suunnitelmia?
K: Kiitos Alokas! Kyllä, ollaan yrittäjiä. Kästi elättää meidät ja meillä on nykyään pieni tiimi Kästin ympärillä. Mielestämme samanhenkisen yleisön kasvattaminen on todella arvokasta - siinä luodaan tavallaan asiakaskunta ennen tuotetta. Aiomme luoda tämän samanhenkisen yleisön kautta ratkaisuja sekä B2B että B2C puolelle.
T: Kiitos kehusta! Joo tulemme toimeen ja olemme yrittäjiä. En ole vielä yhtään varma, mitä Sijoituskästi tulee lopulta olemaan. Meillä on melko uniikki yhteisö kuuntelijoistamme, jonka olemma onnistuneet kasvattamaan. Siihen voi rakentaa ympärille vaikka ja mitä. Ideoita ja intoa on joskus liikaakin.
13. Kertokaa kaksi suurinta oppianne, mitä olette Sijoituskästin tekemisen myötä oppineet sijoittamisesta?
K: Minä olen sisäistänyt pitkäjänteisyyden merkityksen. Uskon, että menestyneet ihmiset eivät tee mitään ihmeellistä, vaan tavallisia asioita epätavallisen kauan. Myös Sijoituskästi on kasvanut ennenkaikkea pitkäjänteisyyden kautta. Uskon että tämä oppi kantaa pitkälle sijoittamisessa. Toinen oppi on se, kuinka suuri merkitys yhtiöiden taustalla olevilla ihmisillä on yhtiöiden kehitykseen. Kun tapaa ihmisiä jotka päättävät yhtiöiden suunnista ja pääsee keskustelemaan heidän kanssaan kunnolla, tajuaa paremmmin että yhtiöt eivät ole vain numeroita Excel-taulukossa.
T: Hyvä, mutta siinä mielessä haastava kysymys koska suurinosa sijoittamiseen liittyvistä opeista on tullut Sijoituskästiä tehdessä. Sijoituskästin jaksoihin valmistautuminen on ollut osakepoiminnan kannalta arvokasta. Toisaalta ehkä sanoisin kuitenkin niin päin, että Sijoittaminen ja äärimmäisen kova kiinnostus siitä on ennen kaikkea auttanut kasvattamaan Sijoituskästiä. Olen analysoinut läjäpäin eri osakeyhtiöitä ja nyt pyrin ottamaan Sijoituskästin pyörittämiseen mukaan kaikki parhaat opit. Toivottavasti omat tekoni edesauttavat Sijoituskästissä luomaan sitä kuuluisaa omistaja-arvoa.
14. Kertokaa foorumilaisille, miksi sijoittajan kannattaa katsoa teidän videoitanne ja miksi? Mitä Sijoituskästi tarjoaa, mitä muut tahot ei?
K: Me tuomme yleisön eteen menestyneitä ja kiinnostuneita henkilöitä ja kysymme asioita joita muut eivät kysy. Emme yritä viedä mitään agendaa eteenpäin, vaan käydä aitoa ja laadukasta keskustelua. Mielestäni tämä on ihan kivaa vaihtelua perinteiseen mediaan verrattuna.
T: Sijoituskästi tarjoaa videoita, joiden avulla kuulija voi aidosti oppia uutta. Pyrimme tuomaan podcasteissämme ja videoissamme esiin hienoja tarinoita Suomen kovimpien vieraiden kanssa. Aika moni on sanonut, että jaksoissamme on parasta helposti lähestyttävyys. Ei me olla esimerkiksi sijoittamisen ammattilaisia, ja ei muistaakseni sellaista kuvaa olla annetukaan. Meitä kannattaa kuunnella siksi että lähestytään jaksoja kiinnostavilla kulmilla ja aiheilla, joista ihmiset haluavat kuulla. Panostetaan myös jaksoihin tosi paljon. Haluan tuntea vieraani hyvin, kun haastattelen häntä. Eniten harmittaa, jos tutkimustyö on jäänyt yhtään heikoksi. Siitäkin ollaan onneksi saatu kiitosta ja aito kiinnostus kaikkia vieraitamme kohtaan on kuulemma välittynyt myös ruutujen toiselle puolelle.
15. Mikä on Inderesin Foorumissa parasta ja miksi? Mitkä ovat suosikkiketjunne, mainitkaa ainakin kaksi?
K: Parasta on foorumin laatu ja sen tarjoama parviäly. Se on täynnä perehtyneitä sijoittajia jotka jakavat omaa tietoa ja tutkimusta, joka on todella siistiä. Suosikkiketjuni ovat Kahvihuone viihdearvon takia. Lisäksi Haarumi on jäänyt jotenkin erityisesti mieleen.
T: Parasta on ehdottomasti asiantuntevuus ja hyvässä hengessä tehdyt keskustelut. En uskonut aluksi silmiäni, kun 2020 aloin käyttämään Foorumia. Siis keskustelualusta osakkeista, mutta siten että melkein jokainen viesti olikin asiallinen ja melko asiantunteva (tai vähintäänkin pohtiva). Usein sijoittamisaiheet keskustelufoorumeilla eivät toimi vaan se menee ihme huuteluksi ja suorastaan epäluotettavaksi. Suosikkiketjuni on ehdottomasti Haarumi, koska siellä olen eniten aikaa viettänyt ja Harvia on aina kiinnostanut eniten. Ihan lähiaikoina olen valitettavasti ollut sen verran epäaktiivinen eli en kaikkia huoneita tiedäkkään. Kahvihuone on kuitenkin omalla rennolla tavallaan toinen suosikkiketju.
16. Inderesiä ja Sijoituskästiä ei saa mainita, mitkä ovat parhaita tietolähteitänne sijoittamisessa ja miksi?
K: Eli 3. ja 4. parhaat lähteet? Itse nostaisin Twitterin (tai X:n) sekä Quartr:n. Fintwit on täynnä loistavia käyttäjiä jotka jakavat näkemyksiään, ja alustalle tulee uusimmat uutiset todella nopeasti. Quartr ei sinänsä ole lähde, vaan alusta joka kokoaa yhtiöiden tiedotteet samaan paikkaan. Se tekee elämästä vähän kätevämpää, jota arvostan paljon.
T: Yahoo Finance ja Macrotrends, jos haluaa nopeat tunnusluvut ja trendit. Macrotrends on yksi harvoista sivustoista, joka ilmaiseksi näyttää monta vuotta taaksepäin hyvää dataa. Kvartaali tuloksen yhteydessä CNBC kiteyttää aika hyvin Jenkkien isoimpien yhtiöiden tulokset. Toki yhtiöiden sijoittajasivut toimii kaikista laadukkaimpana lähteenä. Vähän jopa aliarvostettuja. Johtuuko sitten ihmisten laiskuudesta lukea 50 sivusia kvartaaliraportteja. Itse käyn webcastien pdf slidet läpi, jos koko rapsa ei kiinnosta.
17. Mainitkaa neljä parasta sijoitusaihetta Twitter-tiliä perusteluineen.
K: hkeskiva - todella laadukkaita ketjuja sijoittamisesta, tähän myös shameless plug eli tehdään Heikin kanssa nykyään Kästi & Keskiväli -nimistä sarjaa osakepoiminnasta
TheTranscript_ - kirjoittaa kiinnostavia sitaatteja Jenkki-yhtiöiden tulospuheluista
alc2022 (Antonia Linares) - tekee syväluotaavia ja oivaltavia analyyseja yrityksistä
InvestmentTraps - Suomen rahoitusmarkkinoiden ylipapin tweettien viihdearvo on huipussa
T: @hkeskiva Heikkiä ei voi olla sanomatta tähän listaan. Jos haluaa aidosti oppia uutta niin Heikiltä löytyy asiallista ja opettavaista matskua pilvin pimein. @vontuchman eli Pekka. Noh aika samat perustelut kuin Heikin kohdalla. Pekka näyttää myös omia tuottojaan Twitterissä säännöllisesti, mikä tuo kivaa lisämaustetta. @mirkohurmerinta En tiedä ketään toista, joka puhuu yhtä intohimoisesti omasta yhtiöstään. En tiedä myöskään ketään kuka muistuttaa muita aloittamaan pitkäjänteisen osakesijoittamisen yhtä useasti kuin Mirko. Muutenkin mahtavaa sisältöä. Ruokatwiitit ja salitwiitit valtava plussa! @sijoittajalokas Twitterissä kehittyminen näkyy tällä tilillä huimalla tavalla. Alokkaasta huokuu vilpitön halu kehittää suomalaista sijoittajayhteisöä. Päivän piristysruiske ja loistavaa sisältöä sijoittamisesta!
(Ping @Heikki_Keskivali ja @Mirko_Sampo_IR tägäsin teiät, jotta huomaatte, että teiät on mainittu. t. Alokas )
18. Millaisia konkreettisia tavoitteita sinulla on sijoittamisessa?
K: Haluan rakentaa taloudellisen puskurin joka tuo riippumattomuutta elämääni. Epätyypillisempänä tavoitteena haluan tarjota laadukkainta mahdollista sisältöä sijoittamiseen liittyen, joka inspiroi, opettaa ja viihdyttää mahdollisimman monia.
T: Päästä sellaisiin salkkulukemiin, että voin ostaa kaupasta mitä hyvänsä ja voin huvitella juuri niin paljon kuin haluan. Nyt osingot eivät ole päätähtäin, mutta jos vielä joku vuosi saisi osingoilla elätettyä itsensä. Silloin on jo hyvä tilanne. Toki nälkä kasvaa syödessä ja varmasti siinä vaiheessa tavotteet on paljon korkeammalla. Myös indeksit on henkisesti kiva voittaa. Kenties velkavipu auttaa tulevaisuudessa. Tosin sijoittaminen on minulle niin hauska harrastus, että en jaksa liikoja stressata. Jos alituottoon vajoan niin sekin ihan ok. Kunhan mulla oli hauskaa ”treidaillessa” osakkeita. Tähänkin asti sijoittamisen suurimmat hyödyt ovat olleet opeissa yrittämisen suhteen, ei niinkään absoluuttisten voittojen vaikka nekin ovat kivoja.
19. Miten Alokas haastattelee -ketju voisi päästä laadussaan samalle tasolle kuin Sijoituskästi?
K: Joku voisi sanoa että se on jo siellä Mutta tekemällä sitä joka viikko kolme vuotta ja kehittämällä jotain jokaisessa haastattelussa. Yksinkertaista, vaikkei helppoa.
T: Eikös se ole jo? Tää oli mun mielestä oikein loistava haastatteluketju. Kysymykset oli mielenkiintoisia, niitä tehdessä oli selkeästi ajateltu. Sen lisäksi, että näihin oli kiva vastailla niin uskon että lukijatkin saavat näistä paljon irti. Kenties tulevaisuudessa alokas haastattelee vielä videonkin kera. Siinä henkilöllisyys voisi toki paljastua. Olis muuten tosi kiva tietää foorumilaisten henkilöllisyyksiä. Muistan, kun Inderesin yhtiökokousjatkoilla ollessani vuonna 2022 jaettiin palkintoja ansioituneille foorumilaisille. Silloin kattelin tarkasti ympärilleni ja tarkkailin, että täällä te kaikki varmaan olette kerroitte sitä tai ette. Muutamiin tutustuinki, jotka rohkenivat paljastautua. Lähti vähän sivuraiteille, mutta mun paras vinkki on että jatka tätä mitä oot tähän asti tehnyt! Askel askeleelta kohti parempia ja parempia haastatteluja!
20. Mistä haluat erityisesti kiittää foorumilaisia?
K: Kiitos siitä että jaatte kovalla työllä hankittua informaatiota ja osaamistanne kaikille. Kiitos myös siitä, että pidätte foorumin sisällön sivistyneenä ja asiallisena. Olen itse oppinut valtavasti foorumilta ja mielestäni on hienoa, että sijoittamisen ympärille on muodostunut näin lämminhenkinen yhteisö!
T: Todella järkevistä keskusteluista! Parempia pointteja, kun mitä itse osaan yleensä foorumille heittää! Olen myös kiitollinen, että foorumilaiset vastailevat kysymyksiin aina jos sellaisia herää. Se on vienyt minua sijoittajana eteenpäin.
Kiitos Kevin ja Teemu kivoista vastauksista!
Olin vähän pettynyt siihen, kun en saanut oikein kunnon vastausta siihen “Hyzon vai Voxtur” -kysymykseen.
Olen todella iloinen, että nykyään on saatavilla kaikenlaista erinomaista sijoitusaiheista materiaalia kätevästi netistä esimerkkeinä tietysti Inderes ja Sijoituskästi. Sijoituskästiä kannattaa seurata, koska he ovat valtavasti tehneet erilaisia opettavaisia haastatteluja erilaisten tyyppien kanssa esim. Heikki Keskivälin ja indeläisten kanssa. Laitattehan Sijoituskästin seurantaan… kiitos!
Kiitos ja mukavaa viikonloppua kaikille!