Alokas haastattelee

Kiitos, kun äänestit mua ja kiitos todella mukavista kehuista sekä perusteluista! :slight_smile:

On hienoa, kun Nordnetin kisassa on vuodesta toiseen ollut ehdokkaina erilaisia sijoittajia, joka johtaa siihen, että ehkä laajemmin erilaiset ihmiset innostuvat sijoittamisesta. Arvostan muita ehdokkaita ja heidän juttujaan todella paljon. :slight_smile:

Olen omia ystäviäni saanut sijoittamaan ja hallitsemaan talouttaan paremmin. Nyt täällä netin kautta koetan innostaa erilaisia ihmisiä pitkäjänteisesti yrittämään, koska tosiaan pitkällä aikavälillä säästäminen ja sijoittaminen lähes aina palkitsevat tuomalla turvaa ja erilaisia mahdollisuuksia etc.

Olen nyt oikein hyvillä mielin viestisi johdosta, kiitoksia ja autetaan toisiamme! :pray: :muscle:

19 tykkäystä

Alokas haastattelee -ketju jatkossakin päivittyy aina uudella haastattelulla joka perjantai, mutta osittain @KohtiVapautta -nimimerkin ideasta lähdin toteuttamaan yhtä ideaa haastatteluihin liittyen. Katsotaan, miten idea etenee…

Tässä on toinekin idea pyörimässä, jota yritän toteuttaa kaverin kanssa, mutta katsotaan, miten se etenee. :slight_smile:

Olen vähän hidas toteuttamaan uusia juttuja ja aika paljon tulee ehdotuksia haastateltavaksi, eli joku ehdotus ei välttämättä toteudu kuukausien sisään, mutta esimerkiksi vuoden parin sisään hyvinkin. Potentiaalisia haastateltavia on niin valtavasti… siis loputtomasti.

Omaa aikaakin on aika rajallisesti, koska tykkään tehdä paljon töitä, treenata, lukea sijoitusjuttuja, niin ehkä ihan niin paljoa en pysty tekee, kun haluaisin. :muscle:

Minua on luultu botiksi ja varmaan monia ihmetyttää, kun kisassa on mukana tällainen “paint-pää”. :smiley:

On niin kaunis ilmas, että taidan mennä käppäilemään ulos täs jossain vaiheessa, mukavaa sunnuntain jatkoa! :slight_smile:

30 tykkäystä

Ihan sellaista, että saan ehkä haastateltavaksi tähän ketjuun taas yhden pörssiyhtiön toimitusjohtajan. Koen yhtiöstä puhutaan liian vähän suhteessa sen laatuun, joten pyysin tästä firmasta edustajaa haastikseen ja näyttää siltä, että toimari vastaa kysymyksiini, kun kerkiää.

Osa kysymyksistä kohdistuu vain hänen itseensä, mutta tällä kertaa on myös kysymyksiä ihan suoraan yhtiöstäkin. Kysymykseni on minun laatimiani, joten ne ovat aloittelijatason sijoittajan kysymyksiä, mutta toisaalta ne ovat sitten vähän erilaisia kuin median tai analyytikon. Katsotaan, mitä minä saan irti toimarista ja hänen edustamastaan yhtiöstä.

Ehkä tällaisia yhtiön edustajan haastatteluja tulee jatkossa enemmän ja vielä sellaisia, joissa kysyn ihan suoraan yhtiöstäkin. Katsotaan, miten onnistun - luotan täysin vastaajiin, mutta en itseeni. :slight_smile:

Eipä mulla kai tässä sen kummempia, mukavaa viikon jatkoa ihan kaikille!

EDIT: Tää toimarin haastis tulee jo marraskuussa. :slight_smile:

46 tykkäystä

56. SuomenBuffet

Suomen oma Buffetti on aktiivinen, kujeileva, todella oppivainen ja hyviä pointteja löytävä nuori sijoittaja. Hänellä on kohtalaisen hyvin tietämystä ja myös sellaista oivaltamiskykyä, mitä sijoittamisessa olisi hyvä olla. Erityisesti nuoreen ikäänsä nähden hän on todella kova sijoittaja ja vaikka ei ajattelisi ikääkään, niin fiksuksi sijoittajaksi hänet ehdottomasti kuvailisin.

Mielestäni hänen ominaisuudet sopivat jotenkin erityisen hyvin sijoittamiseen, koska tässäkin harrastuksessa on hyvä olla oppimiskykyä, suurta intoa ja muistia. Olen muuten huomannut, että monella pätevällä sijoittajalla on hyvä muisti ja se varmasti nopeuttaa + helpottaa päätöksentekoa sekä auttamaan hahmottamaan kokonaisuuksia.

Pakko on myös mainita mr Buffetin osalta ahkeruus. Olen varmasti lukenut ainakin melkein kaikki hänen viestinsä ja minulle on tullut sellainen mielikuva, että hän yrittää ja jaksaa painaa eteenpäin. Ahkeruudella ei aina saavuta korkeakoulututkintoa, isoa palkkaa tai muutakaan suurta, mutta lähes poikkeuksetta ahkeruudella voi parantaa suuresti asioita elämässään - niistä lähtökohdista käsin, jotka on annettu. Eiköhän Buffetti ahkeruudella ja muilla mainitsemillani ominaisuuksilla tule pärjämään erinomaisesti sijoittamisessa(kin).

image

1. Kerro kolmellakymmenellä sanalla, kuka sinä olet.

Olen 19-vuotias entinen SM-tason jalkapalloilija Uudeltamaalta. Elämä pyöri aikaisemmat vuodet kokonaan jalkapallon parissa, ja taisin sen perässä ulkomaillekin ”muuttaa”. Nykyään elämä paljon monipuolisempaa, ja sen takia myös onnellisempaa.

2. Kerro kolme asiaa, mitä foorumilaiset eivät sinusta tiedä.

  • Olen opiskellut ja pelannut jalkapalloa vuoden ajan Yhdysvalloissa.
  • Lapsena unelma-ammattini oli freestyle-laskija. Haavet kaatuivat heti seuraavana talvena, kun tajusin, että itseltä puuttuu rohkeus/tyhmyys mitä temppuihin vaaditaan. On se laskettelu siltikin hauskaa!

-Olen opiskellut ranskaa yli 5 vuotta, mutta kyseinen kieli ei kyllä itseltä taivu millään tasolla.

3. Mitä kiinnostuksen kohteita ja harrastuksia sinulla on? Mitään sijoittamiseen viittavaa ei saa sanoa.

-Urheilu on yhä iso osa elämää, vaikka totiset ajat ovatkin jo peräpeilissä. Urheilua/liikuntaa tulee yhä harrastettua päivittäin. Lajina voi toimia juoksu, pyöräily, kuntosali, pöytätennis, tennis, sulkapallo taikka vaikkapa pipolätkä. Vaihtelevuutta siis on paljon, koska aina mennään fiilis edellä.

-Urheilun kaveri penkkiurheilu on myös ”tärkeää” itselle. Varsinkin jalkapalloa tulee kulutettua sohvan pohjalta todella paljon yhä tänäkin päivänä. Sunnuntai-iltaiset Valioliiga-ottelut isän ja veljen kanssa katsottuina ovat joka viikkoisia kohokohtia.

-Matkustaminen. Olen onnekas sen suhteen, että minua on pienestä pitäen ”raahattu” ulkomaille. Eikä reissut ole aina mitään tyypillisimpiä Teneriffoja olleet, vaan paljon on eri maailman kolkkia tullut nähtyä. Tätäkin kohtaa haastattelusta kirjoitan Albaniassa Tiranan lentokentällä kello 4.55 aamuyöllä. Uusien paikkojen näkeminen, sekä uusien ihmisten kanssa tutustuminen tekee jokaisesta reissusta ainutlaatuisen. Maita taitaa olla hieman yli 30 kerättynä.

-Matematiikka ja fysiikka. Näin lukiossa olen vihdoin löytänyt ne ”the” aineet itselleni. Ja nykyään ei oikein muut aineet kiinnostakaan. En edes yläkouluun tullessa ollut mikään erityinen kyseisissä aineissa, eivätkä ne oikein kiinnostaneetkaan, mutta lukion alussa koin muutaman ahaa-elämyksen. Nyt menee päivittäin kiitettävästi aikaa kyseisiä aineita laskiessa/tutkiessa/lukiessa/ihaillessa.

-Videopelit . Mitään sarjoja en oikein katso, kun taas videopeleihin saattaa upota helposti tunti jos toinenkin. Nykyään nautiskelen enimmäkseen CS2-pelistä yhdessä kavereiden kanssa. Aiemmin on tullut enemmän pleikkaria hakattua, mutta nykyään ylpeä PC-nörtti.

-Koodaminen . Tämä kiinnostus on vähän jäänyt muista jälkeen. Kiinnostus on yhä kova, mutta ei ole ollut halua/motivaatiota harjoitella tarpeeksi. Pitää varmaan tossa keväämmällä aloittaa taas kunnolla koodailemisen salojen oppiminen. Mukavaa puuhaahan se lopulta on ainakin ruohonjuuritasolla.

4. Millainen on tavallinen arkipäiväsi?

Oma arki on todella vaihtelevaa. Lukion viimeinen vuosi menossa, ja kouluakin saattaa olla vain muutama tunti viikossa enää. Välillä olen myös yövuoroja tekemässä kaupan alalla, jos koulua ei ole seuraavana päivänä. Mutta otetaan vaikka ns. normikoulupäivä viime ajoilta.

9.00-9.15 Herätys. Tykkään heti heräämisen jälkeen syödä tuhdin aamupalan. Puuroa, kananmunia, smoothieta, vesilasi, sekä maitoa. Aamusuihku kuuluu tietty aina rutiineihin. Aamurutiinien aikana/jälkeen tykkään nopeasti selailla Inderesin foorumilta tärkeimmät ketjut, ja mahdollisesti silmäillä tuloksia, jos niitä on tullut.

10.00 Koulu voi tyypillisesti alkaa tähän aikaan, ja aineena yleensä matikka/fysiikka.

11.15. Loppuu tunti, ja tähän aikaan saattaa koko koulupäivä loppuakin jo.

11.30-12.30 Koulun jälkeen on kiva syödä kotona jotain terveellistä kotiruokaa, ja samalla katsoa Youtuben puolelta joko sijoittamiseen tai urheiluun liittyviä videoita.

12.30-14.30 Yleensä ruuan jälkeen pyrin opiskelemaan koulu- tai sijoitusjuttuja. Mitään tarkkoja aikatavoitteita ei ole, vaan ihan oman mielen mukaan aina mennään. Välillä ”tuhlaan” tämän ajan makoilemalla, ja välillä sitten kunnon opiskelua perse penkissä.

14.30-16.00 Iltapäivällä tykkään treenata. Tässä syksyllä olen päässyt hyvään rytmiin kiinni. Iltapäivällä on mukava käydä lenkkeilemässä lähimetsissä. Lenkkien pituudet vaihtelee 3km-15km (harvoin tuo yläpää). (Päivinä, kun ei huvita juosta, niin tässä vaiheessa salille) Iltapäivätreenin jälkeen tykkään syödä kananmunaleivät ja juoda smoothieta.

16-19.00 Alkuillat tuppaavat vaihtelemaan paljon. Välillä käyn salilla suoraan juoksun jälkeen, ja välillä saatan lueskella eri asioita. Tässä vaiheessa saatan kyllä eksyä myös Counter-Striken ihmeelliseen maailmaan.

19-23.00 Yleensä syödään kotona ennen kahdeksaa, ja sen jälkeen nautiskelenkin vapaa-ajasta. Saatan katsoa urheilua, selailla Twitteriä, pelailla koneella, tai vaikka lukea foorumia. Pyrin menemään ennen puolta yötä nukkumaan, että saisi aina sen 9h nukuttua. Ei kylläkään onnistu tarpeeksi usein.

5. Kuvailetko lyhyesti millainen olet sijoittajana?

Taidan sijoittajana olla semmoinen joka paikan höylä nykyään. Ei varmaankaan hyvä asia, mutta tällä mennään. En halua itseä lokeroida mihinkään, vaan juoksentelen tuottojen perässä kuin päätön kana.

Pääosin pyrin olemaan rahasto-sijoittaja siihen asti, kunnes minulla on oikeasti näyttöjä osakepoimintaharrastukseni tuottavuudesta. Osakepoiminta on hauskaa, ja paljon mukavampaa, kuin tylsät rahastot. Vaurastumisen takia nään rahastoihin painottuvan strategian olevan minulle kaiken a ja ö tällä hetkellä. Itsellä on niiiin paljon aikaa vielä, että indeksituotot riittävät minulle vallan mainiosti.

Osakkeiden kanssa pyrin hyödyntämään mahdollisia ylilyöntejä, sekä hiukan myös kontraamaan markkinaa. Jos rakennusalaa hakataan, niin sieltä todennäköisesti saa keskivertoa parempaa tuottoa tulevina vuosina. Toki noille hakatuille aloille sijoittamisessa tärkeä on löytää ne alan helmet, joille vaikeat vuodet ovat pieni hikka hienossa tarinassa. Nyt olen kyllä myös pyrkinyt tarkkailemaan laatuosakkeita, joita on viimeisen vuoden aikana hakattu kovaa.

6. Voisitko lyhyesti avata millainen sijoitushistoria sinulla on?

Sijoittaminen tuli aloitettua viime vuoden keväällä. Kuukausi sen jälkeen, kun täytin 18, ostin kolme Nokian osaketta, joista meni 5e kuluja. Ei ollut välttämättä se kaikkein paras sijoitus, mutta tulipahan aloitettua. Syynä sijoittamiseen taisi olla se, että tilillä lojui turhan paljon ylimääräistä, ja olin kuullut tutulta sijoittamisesta.

Ensimmäiset 6kuukautta meni ihan sekoillessa. En tehnyt mitään taustatyötä, tai mitään pohdintaa ennen ostoja. Salkkuun päätyikin esim. Harviaa, ja lisäsin aina, kun kurssi laski, koska oletin sen nousevan takaisin lähelle 50e tasoja. Eipä muuten noussut sinne missään vaiheessa.

Sitten viime vuoden syyskuussa taisin tännekin palstalle eksyä. Ja siitä se ”kunnon” sijoittaminen sitten alkoi. Oli pakko alkaa perehtymään, että ymmärsi täällä käytyjä keskusteluja. Tuntimäärät sijoittamiseen liittyvissä asioissa kohosi eksponentiaalisesti, ja jotain tuli varmasti opittua. Hauskaa sijoittamisessa on se, ettei opittavan pitäisi hetkeen loppua, koska kusetusmarkkinat tuppaavat aina yllättämään :slight_smile:

7. Miltä salkkusi näyttää tällä hetkellä? Mihin kahteen omistukseesi luotat eniten ja miksi?

Osakesalkusta löytyy vain 3 osaketta tällä hetkellä. QT, Tecnotree sekä YIT. YIT:tä tullut ostettua oksennus suussa, joten en kyllä sitä tähän sano.

Kai tähän pitää siis sanoa QT sekä Tecnotree.

Tecnotreessa houkuttaa sentimentti sekä laskenut arvostus. Alkuviikosta julkaistu iso diili sai markkinalta kiitokseksi vain lisälaskua. Tuntuu, että suurin osa hylkäsi yrityksen, kun suunnattu anti julkaistiin. Kyllähän se itseäkin mietityttää, että mihin rahat tungetaan. En nää kuitenkaan tällä hetkellä syytä olla luottamatta yrityksen johtoon, joka on isosti omalla rahalla mukana tässä osakkeessa. Arvostus on valunut sen verran alas, ettei pieni negarikaan tekisi tästä millään tavalla kallista. Osakkeella voi olla nopeakin nousu kohtuuarvostukseen, jos firma saa markkinaa edes vähän yllätettyä positiivisesti. Varmasti on porukkaa odottelemassa/seuraamassa Teknopuun tekemistä.

Vaikka viime osari olikin pettymys, niin onhan QT heittämällä yksi Helsingin laadukkaimmista firmoista. Nyt arvostuskin alkaa taas olemaan järkevän oloinen, niin olihan tähän pakko tarttua. Uskon kasvun kulmakertoimen pienenemisen jäävän vain hetkelliseksi jarruksi osakkeen arvostukselle. Eiköhän ne korotkin sieltä joskus vähän laske, jolloin nämä laatuosakkeet voidaan taas vähän arvostaa kivemmalle tasolle. QT:n suhteen voidaan kyllä nähdä lisääkin laskua, joten olen valmis kolikoideni kanssa lisäilemään, jos hyviä paikkoja tulee.

Salkku tulee varmasti ”paisumaan” tulevien kuukausien aikana, koska Helsingissä löytyy todella paljon ostettavaa. Kaikennäköistä alkaa saamaan jo ihan sopuhintaan, joten pitääkin alkaa kaivelemaan kaikkia lapsuusajan säästöpossuja esiin piakkoin.

8. Mitkä ovat kaksi viimeisintä osakemyyntiäsi ja mitkä olivat myyntiperusteesi?

Mandatum tuli viime viikolla myytyä. Mandatumissa alkoi hiertämään se, että en ymmärtänyt tarpeeksi. Kysymyksiä alkoi heräämään, kun lueskelin Inderesin laajaa raporttia. En lopulta saanut itseä vakuutettua siitä, että miksi itseni pitäisi juuri Mandatumiin sijoittaa, joten päätin myydä osakkeet pois. Hyvä juttuhan oli se, että positio oli 10% voitolla, mutta ihan samalla tavalla olisi kyllä tappiollakin lähtenyt tuossa vaiheessa. Ei kannata sijoittaa asioihin, mitä ei oikeasti ymmärrä, tai mihin sijoittamista ei pysty kunnolla argumentoimaan.

Sitä ennen taisinkin myydä koko osakesalkkuni. Nyt mentiin nollasta sataan aika nopeasti…

Salkun realisointia edeltänyt kunnon position myyminen on vähän kysymysmerkki. Nordeaa tuli ainakin kevenneltyä alkusyksystä, kun hinta oli taas kohonnut reippaammin yli 10 euron tason. Kyseiset laput ostin sieltä 9.9x tasoilta.

9. Olet nuori kaveri, otatko enemmän riskiä sijoittamisessa nuoren ikäsi takia? Miksi tai miksi et?

Vielä tämän vuoden puolella ajattelin, että ”ylimääräinen” riski on itselleni suotavaa, koska aikaa on kuitenkin paljon, ja pääoma tällä hetkelläkin vielä pientä. En enää ajattele näin.

Ylimääräinen riskinotto voisi toki saada itselle hyvän spurtin tähän alkuun, mutta en itse sitä tarvitse. Pienen pääoman nopea kasvu ei voita itsellä sitä ajatusta, että huonoilla valinnoilla voisin joutua ”aloittamaan alusta”, jos päättäisin sijoittaa uuteen Duelliin tai Voxturiin. Mielummin annan salkkuni tehdä taustalla työtä samalla, kun itse taas pyrin maksimoimaan uuden pääoman hankkimisen.

Tämä myös vähentää kurssien yms tuijottelua, kun tietää, että rahastojen romahtaessa taitaa minulla olla muutakin murehdittavaa. Tämä taas helpottaa siihen ettei tule turhanpäiväisiä veivauksia tehtyä niin paljoa, vaan on paljon helpompi istua käsien päällä osakkeet salkussa.

10. Millainen on sinun osakepoimintaprosessisi askel askeleelta?

Mitään kiveen hakattua poimintaprosessia minulla ei ole. Saatan välillä hypätä eri ”vaiheiden” yli, kun taas välillä yrityksen seuraaminen ennen ostoa on paljon pidempiaikaisempaa. Luen paljon sijoitukseen ja talouteen liittyvää, ja sitä kautta välillä tulee omiakin ”ideoita” keksittyä.

Suurin osa on kuitenkin sitä, että luen Foorumia tai Twitteriä liittyen johonkin osakkeeseen tai alaan, joka saa minut kiinnostumaan. Bongauksen jälkeen alkaakin tarkempi syynääminen ja pohdiskelu. Miksi osake voisi olla tuottoisa sijoitus? Miksi juuri kyseinen osake tältä alalta? Miksi edes sijoittaisin tälle alalle? Jos osaan noihin vastata, niin siinä vaiheessa alan pohtimaan itselle sopivia ostohintoja. Missä kohti upside on liian houkutteleva? Tykkään yleensä kasailla positioni rauhassa, ja useassa erässä. Tämän takia yksittäisten päivien isotkaan kurssilikkeet eivät liikaa omistukseen vaikuta.

Ostosuunnitelman lisäksi myyntisuunnitelma on tärkeä osa poimintaprosessia itsellä. On aina hyvä olla exit-suunnitelma joko fundan tai ta:n perusteella. Jos kurssi vaikuttaa teknisen kuvan perusteella läpimädältä, niin kyllä niitä osakkeita on välillä tullut myytyä sen takia. Turha sitä on putoavaa puukkoa holdailla, kun rahat voi sillä aikaa olla muuallakin.

Fundan kohdalla yritän miettiä, että mikä on semmoinen juttu, jonka takia myisin positioni. Esimerkki voisi olla se, että olen sijoittanut firmaan, jonka kurssi valunut yleisen markkinan mukana. Sitten tuleekin ilmi, että firmalla on omiakin haasteita isosti, esim. kasvutarinassa kasvu tyssää täysin. Tämmöiset ovat itselle hyviä aikoja siirtyä katsomon puolelle odottelemaan parempia aikoja.

11. Mikä on suurin onnistumisesi sijoittamisessa ja mitä opit siitä? Mikä on suurin epäonnistumisesi sijoittamisessa ja mitä opit siitä?

Kai tähän voisi sanoa tylsästi ihan vaan sijoittamisen aloittamisen. Kukaan ei kuitenkaan jaksa semmoista kuunnella, niin nostetaan tähän jokin yksittäinen tapaus. Sijotustarina on sen verran lyhyt vielä, että mitään satojen prosenttien tuottotarinoita ei ole kertoa.

Viittiiköhän tähän nostaa Voxturista irtautumisen onnistumisena? Se oli kuitenkin aika iso virhe lähteä siihen touhuun edes mukaan, eli ei se silloin kokonaisuutenakaan iso onnistuminen ollut.

Parhaaksi onnistumiseksi voisi sanoa Nordeaan ”luottamisen”. Haistelin oikein ”pankkikriisin” aikaan sen, että markkina selvästi ylireagoi koko sekoilun. Nordeaa hakattiin joka suunnasta, vaikka sillä menikin loistavasti. Toki pieni mahdollisuus sille oli, että kriisipankkien ongelmat olisivat oikeasti levinneet kaikkialle, jolloin se näkyisi pysyvämmin Nordeankin kurssissa. Tuli siis osteltua aika paljon Nordeaa siellä 9.xx hinnoissa, ja lopulta tarinalla olikin onnellinen loppu, kun pääsi keventelemään osakkeita kympin molemmin puolin. Vaikka euromääräisesti voitot ei isoja ollutkaan, niin tämän voisi sanoa olevan iso henkinen voitto. Ensimmäistä kertaa näin oikeasti sen, että markkinaa voi myös ”voittaakin”, jos oma pääkoppa vaan kestää tarpeeksi hyvin markkinan heilahteluja.

Suurin epäonnistuminen on Witted. Putoavaan puukkoon ei kannata tarttua, koska kivualista se on. Ekat ostot yli 4e tasoilta, ja viimeisen kerran irtauduin 2.xx hinnoissa. Tappiota prosentuaalisesti paljon, ja ihan rahallisestikin tuli kyllä isosti turpaan. Keississä epäonnistuin siinä, että en osannut miettiä karhuskenaariota. Kuvittelin koko aika markkinan vain hinnoittelevan osaketta väärin. Olin liian varma siitä, että Witted pääsee omiin 2025 tavoitteisiinsa, eikä siihen ainakaan auttaneet Harrin yleensä positiiviset kommentit. Eikä tämä mikään isku Harria vastaan ole, vaan isku omaa sinisilmäisyyttä vastaan, koska en itse kyseenalaistanut mitään.

Punaisia lippuja sijoituskeissin ympärillä on pitkään liehunut, eikä se arvostus mikään halpa ole ollutkaan, kun markkina kadonnut tyystin alta. Seuraan mielenkiinnolla Harri&Co:n tekemisiä, ja ehkä sitä joskus vielä palaan omistajaksi, jos hommat alkaa taas kivasti rullaamaan. Paljon tästä kuitenkin tarttui mukaan itselle, vaikka tappiota tehtiinkin paljon!

12. Keiltä sijoittajilta olet oppinut eniten ja mitä olet oppinut heiltä? Mainitse ainakin kolme sijoittaajaa.

Hyviä sijoittajia on foorumi täynnä. Voisi nostaa niin monta nimeä tähän, mutta kyllä muutama oma lemppari on pakko nostaa esiin.

Pohjolan Eka on itselle se legendaarisin ”hahmo” täältä Foorumilta. Muistan heti alusta alkaen lukeneeni hänen tekstejään ryppyisen otsan kera. En todellakaan ymmärrä kaikkea mitä kaveri aina jauhaa, mutta kyllä niistä kirjoituksista silti jotain hyödyllistä saa irti. Ekalta olen saanut ehkä semmoisen idean, että sitä tuottoa voi kaivaa ties mistä. Kaverilla on tai on ollut rahaa niin monessa eri asiassa kiinni, että huhhuh. Välillä toki epäonnistunutkin, mutta niin taitaa jokaisella välillä käydä. Pitäisi vieläitse löytää samanlainen taito kaivaa noita sijoituskeissejä kuin meidän safarin taltuttajalla, niin tässähän voisi jopa päästä välillä tienaamaankin.

Toisena on pakko nostaa kaikkien lemppari, eli Sijoittaja-Alokas. Alokas näyttää omalla esimerkillään kaikille sen, että sijoittamisessa kaikki on mahdollista. Puskuttaa eteenpäin kuin myskihärkä, vaikka hänellä onkin vaikeuksia välillä asioiden ymmärtämisen kanssa. Puhuu myös kaikista virheistään sekä onnistumisistaan avoimesti, joka täällä foorumilla on kiva juttu, ettei muille tule kuvaa siitä, että kaikki aina onnistuisi. Alokas tekee enemmän duunia verrattuna 90% sijoittajista, ja pitkällä aikavälillä se tulee näkymään tuotoissakin. Hieno mies, vaikka aluksi luulinkin chättibotiksi.

Kolmantena voisi olla tuo meidän osinkopuolueen puhemies, eli Verneri ”Vartti” Pulkkinen. Verneri tuntuu osaavan käsitellä niitä tärkeimpiä asioita, ja vieläpä mukavan laajasti. Osaa katsoa sitä isompaa kuvaa, ja myös argumentoida näkemyksiensä puolesta. On tullut luettua yhtiöketjusta Vernerin vanhojakin viestejä, koska niissä osataan oikeasti paneutua tiukasti firman tekemiseen/fundamentteihin. Ei höpistä mistään turhasta, vaan tiukkaa settiä tuutin täydeltä. Vielä, kun Verneri palaisi tonne kunnon sijoittamisen puolelle, ja jättäisi noi sen osinkoboomeritylsimykset veks, niin voisin herrasta tykätäkin. Nyt tyydyn olemaan vihaajan, mutta samalla myös salaisen ihailijan roolissa.

(pingasin teiät että huomaatte @Pohjolan_Eka ja @Verneri_Pulkkinen t. alokas)
13. Kerro kolmellakymmennellä sanalla per yhtiö, mitä mieltä olet niistä juuri nyt?

-Harvia on mielenkiintoisessa tilanteessa. Saunabuumi ei tainnut tulla jäädäkseen, ja arvostus on taas järkevähköllä tasolla. Jenkit vetää hyvin samalla, kun Eurooppa sakkaa. Kun Eurooppa alkaa ”aukeamaan”, niin latu auki taas?

-Incap on ollut karu esimerkki kasvuosakkeen arvostusten korjaantumisesta siinä vaiheessa, kun kasvu hyytyy. Miten saadaan isoimman asiakkaan ongelmat ratkaistua? Kovaa kasvua tarvittaisiin muualta. Jos Pukk-party jatkuu tulevaisuudessa niin nyt on herkullisia ostopaikkoja.

-Kemppower on Helsingin tämän hetken ”the” kasvuosake. Arvostus on ihan taivaissa, mutta firmalla toki myös potentiaalia valtavasti. Vaikka kasvutarina onkin hieno, niin pienikin rasahdus kasvutarinassa johtaa kyllä isoon lommoon arvostuksessa. Vielä ei ole semmoista rasahdusta saatu. (paitsi tänään (torstaina) heikohko osari)

14. Analysoi foorumilainen

-DayTraderXL on foorumin TA-velho. On tullut luettua hänen jokainen TA-viesti alkuajoilta saakka useaan kertaan, koska mestareilta on aina hyvä ammentaa oppia. Jokaiselle tekisi hyvää oppia teknisestä analyysista vähintäänkin perusteet.

-Lexus on monipuolinen osaaja foorumilla. Lexuksen mainioita pohdintoja saakin lukea monessa eri ketjussa, ja ne tuleekin itsellä aina tarkkaan luettua. Tuntuu tutkivan asioita laajempina kokonaisuuksina, joiden avulla useammin tekeekin oikeita päätöksiä eri keissien kanssa.

-Telemaster on näitä foorumin ”Isoja herroja”. Telemasterin kirjoittaessa ostoistaan tulee hyvä muistutus itselle siitä, kuinka eri tilanteissa porukka on täällä sijoitusurillaan. En tiedä onko kirjoitellut aikaisemmin enemmän, mutta olisi kiva lukea enemmän hänen postauksiaan, koska asiaa varmasti löytyy.

(pingasin teiät et huomaatte @DayTraderXL, @Lexus ja @Telemaster t.alokas)
15. Mitkä ovat tärkeimmät opit, mitä olet saanut Inderesin Foorumilta? Mikä on Inderesin Foorumilla parasta?

Kyllähän täältä on tullut opittua 80% sijoittamiseen liittyvistä asioista, jotka olen tähän mennessä sisäistänyt. Foorumi on täynnä kokeneita sijoittajia, joita kannattaa kuunnella, sekä heidän tekstit lukea ajan kanssa. Pelkästään muita kuuntelemalla oppii ihan varmasti uutta täällä Foorumilla.

Ehkä tärkein asia on kuitenkin se, että jokainen sijoittaja on erilainen, ja jokaisella on oma polku. Jotkut ovat löytäneet tämän hienon (ja kalliin) harrastuksen pariin vasta aikuisiällä, kun taas osa täällä on vasta lukiossa. Osa pystyy sijoittamaan 15e kuussa, ja osa useita tonneja. Eroavaisuuksia on paljon, mutta kaikki täällä kuitenkin saman asian parissa. Ja se on sijoittaminen, ja sitä kautta vaurastuminen. Jokaisella on oma tyylinsä täällä, eikä kenenkään tapa sijoittaa ole kenenkään muun tapaa verratuna parempi, koska jokaisella on omat tuottatavoitteet sekä riskitasot. Muita voi ihailla, mutta ei heidän tilanteeseen tai tarinaan kannata itseään liikaa vertailla. Sijoittamisen aloittaminen on parasta mitä sijoittamisessa voi tehdä!

Parhaaksi asiaksi sanon tuon mainitsemani monipuolisuuden. Tekstejä saa lukea niin eri aiheista niin erilaisilta kirjoittajilta, että oikein häkeltyy. Täällä on asiantuntevaa sakkia mitä monimutkaisimmissa asioissa, että kannattaa kyllä foorumin tekstejä lukea, vaikka ei aiheet aina välttämättä kiinnostaisikaan. Tekstit ei aina johda sijoitusideoihin, mutta oma tietopankki kasvaa aivan varmasti.

16. Minkä asian sijoittamisesta opettaisit yhdellä napin painalluksella foorumilaisille, jos voisit?

Kyllähän se tekisi kaikille ihan hyvää osata juuri ne teknisen analyysin perusteet. Sieltä kuitenkin löytyy paljon osasyitä kurssin käyttäytymiselle. TA:n perusteella ne pahimmat kiimat voi mahdollisesti välttää, jolloin huipulta tehtyjä ostoja ei niin usein tulisikaan. Ei niitä ratkaisuja TA:n perusteella tarvitse kaikkien tehdä, mutta sieltä voi helposti saada tukea omille ajatuksilleen fundan lisäksi. Perusteet ovat myös suhteellisen helppo opetella, joten eikun opettelemaan.

17. Miten sinä hallitset tunteitasi sijoittamisessa vai hallitsetko ollenkaan?

Välillä joo, välillä en. Nykyään ehkä enemmän, koska annan itselleni ”spekuloitavaksi kassaksi” vain n. 10% koko salkustani. Tuntuu, että ei ole samanlaista pakottavaa tarvetta kokoaika miettiä, ja olla lukemassa firmoista, kun suurin osa rahoista kuitenkin tekee työtään rahastoissa. Olen huomannut hyvin, että malttia on ainakin vähän tullut lisää kokemuksen myötä. Muutaman kerran, kun käy tuntuvan summan rahaa kusemassa markkinalle päivän aikana, niin kyllä siinä pikkuhiljaa alkaa järkeäkin käyttämään.

18. Mitkä ovat sinun tavoitteitasi sijoittamisessa… ja elämässä?

Sijoittamisessa vaurastuminen. En toki tiedä onko se mahdollista, kun sijoittaa edes osan rahoistaan Suomeen, mutta toivottavaan parasta. Foorumilla biossani taitaakin lukea, että tavoitteena 35-vuotiaana salkun varassa eleleminen.

En kyllä ihan ole kyseisessä vauhdissa, mutta hyvässä vauhdissa silti. Tavoitteeni sijoittamisella on saada vapautta, sekä turvaa. Jos työnteko 40-vuotiaana ei kiinnostakaan enää, niin sitten voi jäädä pois työelämästä, taikka edes vähemmille tunneille ilman, että se vaikuttaa muuhun elämään. Maailmassa on kuitenkin niin paljon kivempaakin tekemistä, kuin työt, joten tavoitteeni saavuttaminen olisi oikein mukavaa.

Elämästä pitää nauttia. Se on kaikkein tärkeintä. Nytkin reissussa, jonka hinnalla olisi vaihtoehtoisesti myös saanut aika monta QT:n osaketta. Sijoittaminen on toki mukavaa, ja vaurastuminen myös, mutta kyllä rahasta pitää saada nauttia. Jos tykkää reissata, niin kyllä siihen matkaan sijoittaminen voittaa pörssisijoittamisen sata kertaa sadasta. Ikinä ei tiedä, mitä seuraavana päivänä tulee tapahtumaan, niin siksi ainakin itse yritän saada jokaisesta päivästä jotain kivaa irti. Aina siinä ei onnistu, mutta yrittäminen on jo puoli voittoa.

19. Onko sinulla antaa vinkkejä siihen, että Alokas oppisi fomottamaan vähemmän?

Kyllä sitä on tullut itsekin fomotettua, eli en välttämättä paras ole neuvomaan tässäkään asiassa . Tämä ei ole oma vinkki, vaan foorumilta joltain kopioitu. Eli kannattaa ehkä nukkua yön yli sen päätöksen kanssa ennen ostonapin painamista. Silloin ei tule tunteet edellä tehtyä päätöksiä, vaan saa todennäköisesti edes vähän järkeäkin mukaan ajatteluun. Ja se yleensä tekee iha hyvää.

Mutta kyllä nyt välillä pitää vähän fomotella, että hauskuus pysyy tässäkin harrastuksessa;

20. Mistä haluat erityisesti kiittää foorumilaisia?

Kyllähän tämä foorumi helpottaa sijoittamista, ja kaikkien siihen liittyvän seuraamista huomattavasti. Ei tarvitse itse alkaa etsimään kaikkea tietoa tuolta internetin syövereistä, vaan ne voi mukavasti lukea foorumilta yhtiöketjuista. Pitää siis isosti olla kiitollinen jokaiselle, joka tänne Foorumille tuottaa edes jonkinlaista sisältöä (pl. Politiikkanurkkaus). Ja ei tässä sovi Inderesin työtäkään unohtaa. Mahtavaa työtä teette Suomen sijoitusskenen eteen!! Kiitti ja kuitti


Kiitoksia Buffetti fiksuista ja mielenkiintoisista vastauksista!

Minä en yleensä jaksa kauheasti keskustella ikäjutuista, mutta pakkohan se on tällaisten nuorten sijoittajien osalta todeta, että jos jo tässä vaiheessa on omaksunut noin paljon tietoa ja innostusta riittää niin miten nämä tällaiset tyypit tulevatkaan pärjäämään…

Täytyy sanoa, että Buffetilla oli laadukkaan maalaisjärkistä ja laaja-alaista ajattelua vastauksiaan… arvostan. Pitäisi itsekin osata harjoittaa tuollaista ajattelua sijoittamisessa, mutta helposti sitä vain tekee asiat turhan vaikeiksi ja katsoo esimerkiksi omia yhtiöitään tietystä näkökulmasta, eli vaaleanpunaisten linssien läpi.

Kiitoksia kaikille ja hauskaa perjantaipäivän jatkoa! :slight_smile:

91 tykkäystä

Ensi viikolla olisi haastatteluvuorossa hauska kaveri Nordnetiltä. :slight_smile:

Sitä seuraavalla viikolla olisi yksi mainio lyytikko.

Tämän yhden toimarin haastattelu on joskus marraskuussa, lisäksi on muitakin jo sovittuja haastatteluja tulossa, mutta niille ei muistaakseni ollut mitään tarkempaa sovittua päivämäärää.


Pohdin ehkä parin rivin vähentämistä salkussa tässä lähikuukausina. Salkkuun voisi ottaa jotain bumtsibumia joko esim. jenkeistä tai Lahdesta. :cowboy_hat_face:

Kiitoksia mua Vuoden sijoittaja -kisassa äänestäjille, haastateltaville, palautteenantajille, tykkääjille, lukijoille… ja kaikille muillekin! :slight_smile:

29 tykkäystä

57. Tuomas Tuominen

Nordnetin Verneri Pulkkinen, no ainakin vähän jotain sinnepäin - no ainakin jotain tällaista Tuomas sanoi vuoden 2021 Nordnetin livetreidauskilpailussa, jossa Foorumimme fundaboomeri oli Tuomaksen juontajaparina… :slight_smile:

Tuomas on hauska, nokkela ja erinomainen juontaja-haastattelija (keksin itse tämän nimikkeen), joka on tullut tutuksi varmasti parhaiten Suomen sijoitusmaailmassa Nordnetin Youtuben eri videoilta ja erityisesti hänen ja Jukka Lepikön supersuositusta Traders’ Clubista. Hän on useimmiten näillä Nordnetin videoilla juontaja-haastattelijan roolissa ja hän sopii siihen roolin erinomaisesti, koska hän saa “kanssaesiintyjistään” kaiken irti erinomaisilla kysymyksillään ja hyvillä tarkentavilla jatkokysymyksilään, lisäksi hän osaa sopivasti tuoda tiettyä rentoutta ja sopivissa määrin viihdettä näihin hyvin opettavaisiin ja sisältörikkaisiin videoihin.

Tuomas heittää hyvää läppää ja välillä roastaa itseään, mutta olen huomannut mm. hänen haastatellessaan muita, että kyllä oikeasti hänellä on hyvinkin tietoa ja ymmärrystä, vaikka usein on itsestään meemeillyt. Sen näkee selvästi, että hän on terävä ja nopea omaksumaan asioita, mistä on luonnollisesti apua sijoittamisessa(kin) ja varmasti hänen sijoitustoiminnassaan auttaa sekin, että hän on Nordnetillä töissä, missä hän saa olla sijoitusjuttujen parissa sekä toimia alan ihmisten kanssa.

Oli kiva saada Tuomas haastateltavaksi, koska hän on huumorintajuinen, mukavaa ja rohkea sijoittaja. :slight_smile:

1. Kerro kolmellakymmenellä sanalla, kuka sinä olet.

Olen Tuomas Tuominen ja oot ehkä nähnyt mut erilaisilla sijoitusaiheisilla videoilla, sillä toimin tuottajana Nordnetilla. Asun Helsingissä kumppanini kanssa. Talouteen kuuluu myös kissa nimeltä Pulla.

2. Kerro kolme asiaa, mitä foorumilaiset eivät sinusta tiedä.

Olen vasuri.

Kuulun Mensaan.

Myin yläasteikäisenä sketsejä Ylelle.

3. Mitä kiinnostuksen kohteita ja harrastuksia sinulla on? Mitään sijoittamiseen viittavaa ei saa sanoa :slight_smile:

Kuvaus ja editointi kiinnostaa ja oman harrastuneisuuteni vuoksi pääsinkin aikoinaan etenemään Nordnetin asiakaspalvelusta videovelhoksi.

Salilla tulee käytyä 3-4 kertaa viikossa. Salista on tullu niinku hampaiden pesusta et siitä ei tingitä.

Pelailua tulee myös harrastettua vapaa-ajalla. Pleikkari ja Switch löytyy himasta.

4. Millainen on tavallinen arkipäiväsi?

Toimistolla käyn 2-3 kertaa viikossa kuvaamassa. Editointi onnistuu myös kotona, joten etäilen muina päivinä. Kun päivä on pulkassa niin kutsuhuuto kamuille, Pleikkarilla Warzone auki ja menoks. Kumppanin tultua himaan suunnataan usein salille, mut lepopäivinä katellaan leffoi tai sarjoja. Kaikki pienet tauot päivän aikana täytän pörssikurssien seuraamisella Tradingview:n kautta.

5. Kuvailetko millainen olet sijoittajana?

Mulle käy kaikki mikä tuottaa. Pyrin aina löytämään jonkun uuden kiinnostuksen kohteen, johon saa hukattua kaiken ylimääräsen vapaa-ajan. Sit oon kyydissä jonkun aikaa enemmän tai vähemmän menestyksekkäästi ja sit taas uuden asian kimppuun. Koen sijoittamisen harrastuksena, joka tuo mulle lisätienestiä palkkatöiden ohella. Maailman menosta tulee astetta mielenkiintoisempaa, kun on omat rahat kiinni jossain.

6. Voisitko avata millainen sijoitushistoria sinulla on?

Mä oon niin sanotusti kokenut (varmaankin) kaiken. Alun perin vanhemmat oli pistäneet meille lapsille pienet potit perinteisiin suomalaisiin osinkolappuihin lähellä finanssikriisin pohjia. En tienny sijoittamisesta mitään kun 18-vuotiaana sain tunnarit Nordnetista. Vanhemmatkaan ei varsinaisesti olleet mitään sijoittajia, vaikka ovatkin säästäneet ahkerasti ja opettaneet säästämistä mulle lapsesta asti. Sit siitä parin vuoden päästä kaverin innoittamana päätin kans ottaa aktiivisempaa otetta sijotuksista. Kaveri oli sillo hurahtanu osinko-osakkeisiin, joten iteki lähdin sille tielle. Ajan myötä sit halusin enemmän ja enemmän tuottoja, minkä vuoks sit oon yrittäny ettii kaikenlaisia erikoistilanteita pörssistä mistä vois tienaa vähä ekstraa: IPOt, aliarvostetut puljut, kasvutarinat jne. Enimmäkseen fundakeissejä kuitenkin. Jossain vaiheessa otin myös vivun mukaan indeksisijoituksiin Nordnetin Superluoton muodossa, koska sillä sai taas vähän vauhtia oman salkun kasvattamiseen. Työkavereiden kautta tutustuin tekniseen analyysiin ja Lepikön Jukan myötä treidaamiseen. Näiden kaikkien lisäksi oon sijoittanut yritys- ja vertaislainoihin, omistan sijoitusasunnon ja kryptoja. Bitcoinia ostin ensimmäisen kerran vuonna 2012… ja myin sen muutama kuukausi myöhemmin jollain 100% tuotolla ja luulin olevani kovaki sälli :smiley:

7. Miten se on edistänyt sinua sijoittajana, että olet Nordnetillä töissä?

Aivan helvetisti. Oon tradenomi ja muistaakseni silloisessa Haaga-Heliassa oli rahoitus ja sijoitus -linja, jolla olin. Sieltä sain perusopit osakemarkkinoista, mut kyl suurimmat opit on tulleet siitä, et on saanut olla fiksujen, itseään osaavampien tyyppien ympäröimänä muun muassa Nordnetillä. Siellä on niin paljon erilaisia sijoittajia, ettei ideat kyl lopu kesken.

8. Saat töidesi takia olla osaavien kavereiden seurassa, mitkä ovat suurimmat opit, jotka olet oppinut näiltä henkilöiltä:

Kukin näistä on oman alansa eksperttejä ja siksi mun mielestä kaikkien pitäiskin tutustua kunkin heidän tuotantoonsa ihan vaan avartaakseen omaa sijoituskatsomustaan.
- Jukka Lepikkö
Kaikki treidaamiseen ja markkinoiden ajoittamiseen ja lukemiseen liittyvä on tullut tältä Jukalta.
- Jukka Oksaharju
Tämä Jukka puolestaan on opastanut mua jo pidempäänkin kirjojensa kautta fundapuolella.
- Martin Paasi
Martin on iskostanut syvälle mun kuuppaan sen kuinka ”jokaisen tulisi hankkia vetoapua omaan talouteensa kustannustehokkaiden osakeindeksirahastojen kautta”. Todennäköisesti osaisin jo vetää Martinin korkoa korolle -shown sanasta sanaan lonkalta :smiley:

9. Miltä salkkusi tällä hetkellä näyttää? Jos sinun olisi pakko pitää salkussasi kolmea osaketta viisi vuotta, mitkä valitsisit ja miksi?

Mulla on indeksisalkku, jossa tulee veivattua (todennäköisesti turhaankin) positioita sisään ja ulos omien mielenkiinnon kohteiden sekä markkinatilanteiden mukaan. Tyhjensin sen syyskuussa, koska markkina tuntui lähtevän oman näkemyksen mukaan syvempäänkin luisuun. Täytän indeksisalkkua taas tekoäly-ETF:llä ja perus SP500- ja Eurooppaindekseillä, kun markkina tuntuu pohjanneen.

Pelisalkku (joka on ehkä turhankin kookas indeksisalkkuun verrattuna) on näytillä Traders’ Clubissa ja sitä seuranneet tietääkin jo, et laiva on lastattu uraaniosakkeilla. Hurahdin niihin Mikko Leivon #rahapodi-vierailun jälkeen ja vahvistin omaa biastani Mikon TC vierailulla :smiley: Mielestäni toi uraanikeissi on mielenkiintoisin mitä markkinalla on tarjota tällä hetkellä.

Olen toki avoin uusillekin ideoille, mutta kuivaa ruutia ei vaan oikeen löydy tällä hetkellä salkusta. Viimeksi tankkasin kryptosalkkuun bitcoinia 28k tienoilta.

Kolme osaketta viideksi vuodeksi ois:

  1. Berkshire Hathaway: vähän ku indeksisijotus. Joo joo se on tylsä, mut no-brainer mun silmissä.
  2. Tesla: vaikka tällä hetkellä tulos tuleekin autoista niin uskon et tää pulju tulee olee paljon muutakin.
  3. Bitcoin: joo ei oo osake, mut jos on joku bitcoin osake ni sitä sit.

Ai miksei uraaniosakkeita ollut tässä? Veikkaan et uraanin bull run on taputeltu alle viiden vuoden sisään ja todennäköisesti en tuu itekään pitämään niitä enää niin pitkään.

10. Millainen on sinun osakepoimintaprosessisi askel askeleelta? Käytätkö paljon teknistä analyysia sijoitustoiminnassasi?

Mä oon laiska, joten harvoin itse alan lukemaan firman tunnuslukuja ja excelöimään niitä. Joskus jaksoin nähdä senkin vaivan, mut tajusin et muut on paljon parempia analysoimaan niitä ku mä, joten voin ihan hyvin lukea muiden analyyseja yhtiöistä ja perustaa oman näkemykseni niiden pohjalta. Sit ku on löytyny mielenkiintone keissi niin teknisen analyysin avulla pyrin etsimään hyviä osto- ja myyntipaikkoja. Saattaa esimerkiks olla niin et fundan puolesta osake näyttää aliarvostetulta, mut TA on sitä mieltä et pohjalle saattaa olla vielä matkaa. Yhdistelemällä näitä kahta analyysikeinoa koen saavani parempia tuloksia.

11. Kuinka paljon on vipua mukana tällä hetkellä? Minkälainen käteispolitiikka sinulla on… kaikki tuleva raha heti sijoituksiin vai mites?

(INSERT ”älkää kokeilko tätä kotona -tyyppinen” DISCLAIMER HERE) Tällä hetkellä vipu on lähinnä kämpissä. Ennen koronaa olin balls deep vivulla liikkeellä mut onneks sain irtauduttua (kiitos TA) ajoissa ja selvisin pienemmillä vahingoilla. Sen jälkeen oon ollut varovaisempi vivun kanssa, mut pyrin käyttämään sitä aina tarpeen tullen. Esimerkiks indeksisalkussa pyrin pitää sijoitusasteen 120%:ssa.

Mun talouden ylläpito saattaa kuulostaa ehkä erikoiselta koska totuin jo siihen et salkun luotto on käytössä eli saldo on negatiivisena niin aloin heittämään palkan suoraan vaan Nordnetin salkkuun minimoidakseni korkokulut. Sit ostan kuukauden aikana Norwegianin luottokortilla kaiken mitä tarviin. Sit nostaa salkusta sopivan summan luottolaskua varten ja maksaa sen ajoissa niin luottokortin käytöstä ei tuu ylimääräisiä kuluja. Täs järjestelys täytyy kuitenkin pitää huolta et sieltä salkusta pystyy nostamaan varoja ilman et joutuu myymään mitään, koska ne myynnit saattaa osuu huonoihin paikkoihin.

Kaiken kaikkiaan pyrin siis maksimoimaan sen, ettei raha makaa turhan päiten tilillä vaan on jollain tavalla töissä kasvamassa korkoa sijoituksissa tai jarruttamassa lainojen korkokuluja. Saattaa toki olla, että tätä täytyy nyt kohonneiden korkokustannusten takia tarkistaa uudelleen.

12. Mitkä ovat sinulle tärkeimpiä sijoituslähteitäsi sijoittamisessa ja miksi?

Suurin tiedonlähteeni tällä hetkellä on Twitter… anteeks X, mut se on mun mielessä edelleen Twitter. Se on täynnä hyviä ideoita, valmiita analyyseja tai vähintäänkin linkkejä jonnekki, josta on hyvä lähteä poimimaan maukkaimpia paloja omaan salkkuun. Toki saan työni puolesta aika helposti erilaisia näkemyksiä markkinasta ja eri osakkeista erilaisilta sijoittajilta.

13. Kerro mitkä toimialat kiinnostavat sinua eniten tällä hetkellä ja miksi?

Uraani ja nimenomaan siinä piilevä kysyntä/tarjonta -dilemma. Uraania tarvitaan, mut tällä hetkellä uraanin spot-hinta ei taas tue uuden uraanin kaivamista. Näin ollen uraanikaivajatkin ostavat jo kaivettua uraania vapailta markkinoilta ja myyvät sen eteenpäin aiemmin tehtyjen toimitussopimusten mukaisesti. Vaikkei uskoisi uraanin hinnan raketointiin niin ehdottomasti mielenkiintoinen tilanne, joka todennäköisesti johtaa ainakin mun logiikan mukaan uraanin hinnan nousuun jollain aikavälillä.

Toisena tekoäly. Kaikki mikä liittyy teknologiaan, sen kehitykseen ja tulevaisuuteen kiehtoo mua. Uskon et tekoäly tulee kasvattamaan tuottavuutta mikä puolestaan sit kasvattaa taloutta. Se et millo näitä läpimurtoja tulee ni ei aavistustakaan :smiley:

14. Mitkä ovat kolme parasta puoltasi sijoittajana? Entä mikä on suurin kehittämisen kohteesi sijoittajana?

  • Kaikkiruokaisuus/avara katseisuus. Mun mielestä ei ole paskaa sijoitusstrategiaa/-tyyliä. Kukin niistä toimii jollakin aikavälillä hyvin. Jotkut pidempään ku toiset, jotkut paremmin ku toiset. Pyrin valitsemaan kullekin ajan hetkelle mahdollisimman voittavan strategian.

  • Riskinsietokyky. Riski ja tuotto menee käsi kädessä. Ei ole mahdollisuutta tehdä ylituottoa, jos ei ota riskiä enemmän kuin mitä joku osakeindeksi tarjoaa. Ei sillä et mä mitään kovaa ylituottoa tekisin, mut ainaki siihen on nyt mahdollisuus :smiley:

  • Optimismi. Oon asenteeltani positiivinen ja uskon aina kaiken menevän hyvin. Näin tuun altistuneeksi useammalle sijoitusmahdollisuudelle, josta päästäänkin niihin huonoihin puoliin…

  • Optimismi. Joskus optimismi saattaakin osoittautua naiiviudeksi, mikä ei aina johda hyviin lopputuloksiin. Mussa tuntuu olevan ainoastaan on/off -kytkin ja joskus ois ehkä hyvä olla vaihdelaatikkokin ni vois lähteä aluks hitaasti liikkeelle.

15. Mikä on suurin virheesi sijoittajana ja mitä opit siitä?

Sijoitin yhteen yrityslainaan liian ison osuuden koko mun sijoitusvarallisuudesta (silloin noin 20%) ja tottakai se pulju meni nurin enkä tullut saaneeksi kaikkia sijoitettuja varoja takaisin. Note to self: ota enemmän selvää ja hanki se vaihdelaatikko.

16. Olet kuuluisa hauiksistasi Yu Gongin ja Atte Riikolan tapaan, mikä on hauiksesi ympäryys a mitkä ovat parhaita salituloksiasi?

Mistä lähtien? :smiley: Toivottavasti ois yli 40cm ettei treeni oo menny hukkaan. Joskus nuorempana poikana sitä jakso vielä nostaa isompia painoja eikä ykkösiä oo tullu nosteltua enää, mut voin sanoa et kyl se markka nousee edelleen jokasesta salimarkun perusliikkeestä.

(ping @Atte_Riikola ja @Yu_Gong et huomaatte t. Alokas :slight_smile: )

17. Miten käsittelet tunteitasi sijoittamisessa esimerkiksi isot turskat?

Ne kuuluu asiaan eikä niille mitään voi. Se on pakko vaan jatkaa eteenpäin kirkkain mielin. Epäonnistumiset kuitenkin opettaa aina jotain.

Omalla kohdalla rahan arvo on vähän hämärtyny, ku ne on nykyään vaan lukuja näytöllä. Tarpeeks kauan ku ottaa turpaan missä tahansa lajissa niin sitä turtuu :smiley: Jos oltais edelleen käteismaailmassa ja jos jokaisen osakeoston tekis aina seteleillä, ni ehkä tappiot ja voitotki tuntuis vähän eriltä.

18. Mitä konkreettisia tavoitteita sinulla on sijoittamisessa?

Sijoittaminen on loistava työkalu oman talouden hallintaan. Ainakin omalla kohdalla se on helpottanut raha-asioita huomattavasti. Oon pystyny hankkimaan itselle tärkeitä asioita ja matkustelemaan, koska rahat tekee töitä sun puolesta sillo ku sä et ite oo just työmaalla paiskimassa hommia. Näin sitä tulee tienattua koko ajan. Ultimaattinen tavoite ois se et vois siirtyä eläkkeelle aiemmin sijoitusten turvin. Ei siks, et vois ainoastaan maata himassa, vaan siks et vois keskittyä itselle tärkeisiin asioihin ilman taloudellista velvoitetta. Mitä se ikinä sit onkin milläkin hetkellä elämässä.

19. Miten Alokas oppisi löytäämään hyviä kasuvosakkeita?

Twitteriin ehdottomasti kaivelemaan mielenkiintoisia ideoita ja yhtiöitä. Sit teknisen analyysin avulla hyvä entry ja mahdollinen exit niin hyvä tulee.

20. Mistä haluat erityisesti kiittää foorumilaisia?

No ensinnäkin kiitos siitä, että ainakin osa teistä on jaksanut katsoa Traders’ Clubia ja muita Nordnetin sisältöjä. On iha huippua nähdä miten sijoittajayhteisö on kehittynyt Suomessa ihan eri muotoon kuin mitä se oli esimerkiks 10 vuotta sitten. Pidetään huolta siitä, että uusilla sijoittajilla tulee olemaan entistä helpompaa ja hauskempaa aloittaa sijoittaminen.


Kiitos @Tuomas_Tuominen hauskoista ja hyvistä vastauksista! :slight_smile:

Tuomas osoittaa sen, että sijoittaminen voi olla hauskaa ja mielenkiintoista. Sijoittamisen ei tarvitse olla kärsimystä ja itsensä kiduttamista, kuten Tuomas sanoi yhdessä vastauksessaan: “Sijoittaminen on loistava työkalu oman talouden hallintaan. Ainakin omalla kohdalla se on helpottanut raha-asioita huomattavasti. Oon pystyny hankkimaan itselle tärkeitä asioita ja matkustelemaan…

Pitää vielä kiittää Tuomasta siitä, miten hän on ollut tuottamassa meille suomalaisille sijoittajille erinomaista sijoitusaiheista materiaalia, jonka avulla varmasti lukuisat ihmiset ovat mm. alkaneet sijoittamaan ja hallitsemaan talouttaan. Se on iso juttu se.

Kiitoksia ja rentoa viikonloppua kaikille! :slight_smile:

80 tykkäystä

image

Vain kovat tyypit, kuten @Tuomas_Tuominen kertovat tällaisia juttuja. On hienoa, että kulttuuri on muuttunut ainakin Suomen sijoitusmaailmassa, että kerrotaan muunlaisiakin sijoitustarinoita kuin vain onnistuneita sellaisia ja se on hienoa asia. (Tosin Tuomaksen Bitcoin myyntiä ei voi pitää virheenä, koska ei kukaan voinut oikein tietää, mitä tuossa tulee käymään.)


En kerro, kenen haastattelun julkaisen ensi viikolla. Ei kahta sanaa siitä.

Lähiaikoina olisi tulossa vielä bördeyhtiön toimari, joku indeläinen, sit joku konkari, sit vähän isosalkkuista ja lisäksi vielä foorumilaisia.


Kun kurssit nousee Alokas rikastuu, kun kurssit laskee, niin Alokas saa ostettua halvemmalla osakkeita - Alokas voittaa aina. :cowboy_hat_face:

Kiitoksia haastateltaville, tykkääjille, lukijoille ja Vuoden Sijoittaja -kisassa äänestäjille + hyvää viikonloppua kaikille! :sunglasses:

43 tykkäystä

Kiitoksia vielä kerran minua äänestäneille ja minua äänestäviä, jokainen yksittäinenkin ääni on todella tärkeä. :slight_smile:

Toivon sitä, että Vuoden Sijoittaja -ehdokkuudeni kautta mm. haastatteluni löytäisi entistä suurempi joukko, koska luettavaksihan nämäkin on tarkoitettu. Luulen ainakin, että olen tämän ehdokkuuden myötä saanut uusia lukijoita. Haastateltavien vastaukset ovat toki tuoneet paljon uutta tietoa, mutta arvostan enemmän ehkä sitä, että olen saanut ajateltavaa ja “työkaluja” omaan sijoitustoimintaani, mutta mutta… tärkeintä on kuitenkin se, että ainakin palautteen mukaan niin monet muut ovat saaneet näistä haastatteluista kaikenlaista irti.

Ehkä ehdokkuuden myötä myös haastateltavia on hieman helpompi saada, koska konsepti ja minä tulen tutummaksi. Kuten olen sanonut niin panostan myös nyt enemmän yritysten edustajien haastatteluihinkin ja heidän osaltaan yhtiökohtaisiin kysymyksiin, vaikka pidän näissäkin haastatteluissa mukana myös henkilökohtaiset sijoittakysymykset mukana. On kiva, jos saan ehkä vähän vieraampia yhtiöitä ja heidän edustajiaan tutuiksi, mutta olisihan se kiva saada lisää myös isompien yhtiöiden edustajia haastateltavaksi.

Koetan jatkossakin haastatella kuitenkin erilaisia sijoittajia laidasta laitaan ja julkaista haastattelu aina joka perjantai tuttuun tapaan.

Oma sijoitusmaailman kuplani on varsin auttavainen, fiksu ja mukava; olen saanut teiltä kaikilta todella paljon ja ehkä tietyllä tavalla tämä konseptini on omanlaiseni kiitokseni kaikille teille! :slight_smile:

Tsemppiä kaikille tulevalle tulosviikolle ja muistakaa olla sitkeitä! :muscle:

36 tykkäystä

58. Sauli Vilén

Sauli on pirun pätevä analyytikko, jonka innokkuus ei voi olla tarttumatta muihin; yksi syyhän oli, miksi päädyin aikanaan Inderesin materiaalien pariin oli Heikkilä & Vilén Show. Arvostan Salessa hänen tietämystään sekä osaamistaan että erityisesti sitä, miten hän kertoo ja kirjoittaa asioista - hän saa jollain kumman tavalla vaikeatkin asiat kuulostamaan kiinnostavilta ja ymmärrettäviltä. Onkohan Sauli ajatellut opettajan tai kirjailijan uraa?

Pidän siitäkin Saulissa, että hän osaa ottaa rohkeasti oikealla tavalla kantaa asioihin. Hän tarvittaessa sanoo fiksusti ne asiat, mitä ei tiedä tai mitä ei voi tietää, mikä on viisaan ihmisen merkki… itsehän usein LUULEN tietäväni, mikä ei ole yleisesti ottaen viisaan ihmisen merkki.

Sale on todella monipuolinen kaveri ja väitän, että hän taitaa olla Inderesin dynaamisimpia kavereita monessakin suhteessa. Hän on mm. Inderesin aktiivisin analyytikko kirjoittelemaan Foorumille: saldo on 1 400 viestiä - ei huono, varsinkin kun miettii, että Saulin viestit ovat usein pitkiä ja täynnä tuhtia asiaa.

Sauli on mainio persoona. :blush:

1. Kerro kolmellakymmenellä sanalla, kuka sinä olet.

37-vuotias aviomies ja kahden pienen lapsen isä Espoosta. Inderesillä vastaan osaketutkimusliiketoiminnasta ja seuraan pääosin finanssisektorin yhtiöitä. Koulutukseltani olen KTM (tai virallisesti M.Sc) Astonin yliopistosta Iso-Britannista. Koko työuran olen ollut Inderesillä.

2. Kerro kolme asiaa, mitä foorumilaiset eivät sinusta tiedä.

Aikanaan ei koulu paljoa kiinnostanut ja aloin opiskella tosissaan vasta lukion jälkeen. Ironista, että äidinkielestä pääsin ylppäreissä rimaa hipoen läpi ja päädyin lopulta ammattiin, missä tekstin tuottaminen on keskeinen osa työtäni.

Olen aina tykännyt fantasiasta/scifistä (pelit, elokuvat, kirjat). Luen edelleen paljon näiden genrejen kirjoja (yöpöydällä nyt Resident Evil 2), katselen elokuvia sekä pelaan pelejä (viimeksi toissailtana pelasin Fallout 2).

Olen aina halunnut asua Yhdysvalloissa (tuskin tulee toteutumaan ainakaan ihan lähitulevaisuudessa).

3. Mitä kiinnostuksen kohteita ja harrastuksia sinulla on? Mitään sijoittamiseen liittyvää ei saa sanoa.

Olen aina harrastanut paljon urheilua (mm. salibandy, jääkiekko ja juoksu) ja vaeltaminen on ollut lähellä sydäntä koko aikuisiän. Viimevuosina olen yhdistänyt nämä kaksi asiaa, kun ollaan alettu kaverin kanssa aktiivisemmin käymään erilaisissa kestävyysurheilukisoissa (seikkailukisoja, ultraa, rogainingia).

Urheilun lisäksi tykkään viineistä ja ruoanlaitosta. Lisäksi pyrin löytämään kiireisessä ruuhkavuosiarjessa välillä myös aikaa pelaamiselle (Heroes 3 on kestosuosikki).

4. Millainen on tavallinen arkipäiväsi?

Herään tyypillisesti seitsemän maissa ja syödään perheen kanssa aamupala yhdessä. Vaimo hoitaa meillä yleensä lasten viennin tarhaan, eli aamiaisen jälkeen lähden toimistolle, yleensä joko pyörällä tai juosten (pyrin maksimoimaan arkiliikunnan määrän). Matkaseurana on lähes poikkeuksetta Viljakainen, kuka asuu tuossa lähellä. Työpäivät poikkeavat sisällöltään aika paljon muista analyytikoista, sillä minulla on vastuullani (yhdessä Antin kanssa) myös koko Analyysiliiketoiminta. Tämä tarkoittaa mm. myyntiä, budjetointia ja paljon erilaisia kehityshommia. Tutkimuksessa minulla ei ole oman seurannan lisäksi ollut enää aikoihin roolia, vaan siitä vastaavat pääanalyytikot (Antti ja Gosse). Koska minulla on paljon muita vastuita analyysin lisäksi, niin omien yhtiöideni seurannan hoidan yhdessä Kasperin kanssa.

Joskus neljän maissa pitää alkaa vaihtamaan urheiluvaatteita päälle, että ehtii hakemaan lapset päiväkodista (kotimatka 10km). Illat menevät yleensä puistossa, lasten harrastuksissa tai omissa harrastuksissa. Kun lapset menevät illalla nukkumaan, niin kaivan yleensä vielä työläppärin esiin.

5. Miten kuvailisit itseäsi sijoittajana?

Pohjimmiltaan olen arvosijoittaja. Ostan yhtiöitä mitä ymmärrän, pelaan pitkää peliä (käyn tosi vähän kauppaa) ja pyrin valikoimaan laadukkaita yhtiöitä, jotka luovat arvoa yli ajan. Lisäksi olen tosi huono maksamaan korkeita kertoimia.

Vuosien saatossa olen muuttunut passiivisemmaksi ja hajautan aiempaa enemmän (mm. rahastoihin ja eri omaisuusluokkiin). Syy on varsin yksinkertainen, Inderes edustaa huomattavaa osaa kokonaisvarallisuudestani ja kellossa on rajallisesti tunteja. Jos pitää tehdä valinta käytänkö ajan Inderesin kehitykseen (mihin minulla asemani myötä on edelleen mahdollisuus vaikuttaa) vai jonkin yksittäisen osakkeen tutkimiseen, päätyy valinta lähes poikkeuksetta ensin mainittuun (isompi positiivinen EV minulle).

6. Voisitko kertoa, että millainen sijoitushistoria sinulla on?

Aloitin sijoittamisen muutaman vuoden ennen finanssikriisiä, eli vajaa 20v sijoittamista mittarissa ja olen alusta asti ollut osakepoimija. Nuorempana tuli luettua kaikki mahdollinen sijoituskirjallisuus mitä sain käsiini ja aika nopeasti omaksuin tämän Graham/Buffett tyyppisen arvosijoittamisen/fundasijoittamisen. En ole koskaan varsinaisesti kokeillut muita sijoitustyylejä (treidaamista yms.), vaan perusprinsiipit ovat hyvin samat nyt kuin silloin vajaa 20v sitten. Toki kehitystä on tapahtunut ja kiinnitän liiketoimintojen laatuun huomattavasti enemmän huomiota kun joskus alkuaikoina, kun alkuaikoina sijoittaminen oli enemmän kertoimien kyttäämistä.

Olin myös sijoitusuran alkupuoliskolla tosi kyyninen (voi olla että johtui osittain finanssikriisistä, joka oli nuorelle sijoittaja-Saulille varsin traumatisoiva kokemus) ja näin isoja mörköjä kokoajan kulman takana (kohta se Kiina romahtaa, kohta Kreikka irtoaa eurosta yms.). Nykyään olen vahvasti optimisti, joka on mielestäni osakemarkkinalla (kuten elämässä yleensä) paljon fiksumpi lähestymistapa. Fakta on se, että taloudessa asioilla on tapana yleensä järjestyä ja isompia kriisejä nähdään todella harvoin. Markkinalla käytännössä kaikki osapuolet (keskuspankit, valtiot ja yritykset) pyrkivät parhaansa mukaan välttämään isompien hässäköiden syntymistä ja näitä markkinavoimia jatkuvasti vastaan bettaaminen on mielestäni negatiivisen EV:n peliä.

7. Miten nykyinen Sauli eroaa analyytikkona alkuvuosien analyytikko Saulista? Koetko kaupuankäyntirajoitukset isoksi ongelmaksi analyytikolle?

Lyhyt vastaus on, että nykyinen Sauli on monella tapaa merkittävästi parempi analyytikko kuin alkuvuosien Sauli. Syitä voisi luetella varmasti ihan loputtomasti, mutta ainakin seuraavat selkeät asiat tulevat ensimmäisenä mieleen:

Nykyinen Sauli ymmärtää seuraamiaan yhtiöitä sekä näiden toimialoja hurjasti paremmin. Tämä on ihan loogista koska näitä kilometrejä ihan kiitettävästi jo takana, osaa firmoista seurannut yli vuosikymmenen ja lisäksi olen saanut fokusoitua yhteen sektoriin.

Nykyinen Sauli osaa arvioida riskejä huomattavasti paremmin. Tämä on ihan perisynti kokemattomilla sijoittajilla (tai analyytikoilla), case näyttää tosi houkuttelevalta, koska aliarvioidaan siihen liittyviä riskejä.

Nykyinen Sauli osaa myös kunnioittaa markkinaa. Nuorempi Sauli kuvitteli osakemarkkinan olevan tehokkuudeltaan samaa luokkaa kuin 1800-luvulla ja ylituoton tekemisen piti olla tosi helppoa. Fakta on se, että osakemarkkina on todennäköisesti maailman top3 kilpailluin laji ja joka aamu miljoonat reippaat osapuolet marssivat osakemarkkinan areenalle taistelemaan samoista tuotoista. Etenkin isoissa yhtiöissä ja isoilla markkinoilla osakemarkkina on pääsääntöisesti tosi tehokas. Onneksi pienissä yhtiöissä markkinalla esiintyy edelleen tosi paljon tehottomuutta.

En koe rajoituksia millään tavalla ongelmallisiksi.

8. Mitkä ovat kaksi viimeisintä osakeostostasi ja mitkä olivat perustelusi näille
ostoillesi?

Talenom ja Admicom. Molemmat ovat laadukkaita yhtiöitä, joilla on hyvät edellytykset pitkän aikavälin arvonluontiin. Arvostus ei enää kummassakaan päätä huimaa ja tulevasta kasvusta ei kovin isoa hintalappua tarvitse maksaa.

9. Millainen on sinun osakepoimintaprosessisi askel askeleelta?

Tutustun ensin yhtiöön (täällä paljon asioita mm: luen yhtiön omia materiaaleja, analyysit, katselen haastattelut ja webcasteja, verrokkien pintapuolista läpikäyntiä),

Pyrin hahmottelemaan yhtiön tuloskehitystä seuraavan 3-5v periodilla. Luonnollisesti jos käytössä analyysi, niin katselen analyysin taustaoletuksia ja pohdin ovatko ennusteet realistisella pohjalla.

Tämän jälkeen alan haarukoimaan yhtiön käypää hintaa. Tämä ei todellakaan ole rakettitiedettä, vaan hahmottelen mikä voisi olla hyväksyttävä arvostustaso normaalissa tilanteessa ja suhteutan sen tulosodotuksiin. Tästä alan sitten haarukoida tuotto-odotusta (tuloskasvu, osinko ja kertoimet). Pohdin myös erilaisia skenaarioita missä hahmottelen mitä tapahtuu, jos tulosennusteet jäävät nykyisestä ja minkälainen skenaario riittää nykykurssin oikeuttamiseksi (eli missä skenaariossa en häviä rahaa). Lopulta peilaan tuotto-odotusta yhtiön riskeihin. Luonnollisesti käytän läpi prosessin meidän materiaaleja paljon apuna/sparrailen suoraan yhtiöitä seuraavien analyytikoiden kanssa.

10. Minkälainen “käteispolitiikka” sinulla on sijoittamisessa? Laitatko tasaisesti markkinoille rahaa vai yritätkö ajoittaa markkinoita?

Ei ole mitään kummempaa käteispolitiikkaa. Laitan säännöllisesti rahaa markkinoille, mutta jos en löydä mitään ostettavaa niin jätän rahat käteiseksi odottelemaan parempia hetkiä (tai lyhennän niillä lainoja). Lähden itse sijoituspäätöksissä aina yhtiökohtaisista tekijöistä. Jos löydän poikkeuksellisen houkuttelevan kohteen missä on tosi hyvä tuotto-odotus, niin en jätä tätä ostamatta koska mututuntuma sanoo, että nyt on väärä aika tehdä liikkeitä pörssissä. Pörssissä on yleensä enemmän mahdollisuuksia silloin, kun yleiset arvostustasot ovat alhaalla. Isossa kuvassa en usko, että olen tehnyt markkinaa ajoittamalla mitään oleellista ylituottoa muuten kuin tuurilla (muutama asunnon hankinta on osunut tuurilla pörssin kannalta otolliseen saumaan).

11. Mitkä ovat sinun parhaita puoliasi sijoittajana? Millä osa-alueella haluaisit erityisesti kehittyä sijoittajana?

Hyviä puolia on varmasti pitkäjänteisyys ja rauhallisuus. Totta kai myös työhistoriani tuoman kokemuksen puolesta koen, että olen myös varsin hyvä analysoimaan yhtiöitä (esim. pystyn suhteellisen nopeasti arvioimaan ennusteiden realistisuutta, käypiä arvostustasoja ja yhtiöön liittyviä riskejä). Laskisin myös optimistisuuden tänne, sillä etenkin vaikeissa markkinatilanteissa se auttaa näkemään metsän puilta.

Eniten kehitettävää olisi varmasti aktiivisuudessa. Kuten aiemmin sanoin, niin olen passivoitunut aika paljon viime vuosina ja esimerkiksi Suomen ulkopuoliseen osakeanalyysiin en ole pystynyt käyttämään juuri lainkaan aikaa (vaikka se olisikin tosi hauskaa!).

12. Kerro kolmellakymmenellä sanalla per yhtiö, että mitä mieltä olet näistä
osakkeista:

-Alexandria Group: Poikkeaa verrokeista laajan myyntikoneiston sekä struksifokuksen myötä. Yhtiössä paljon potentiaalia, jos myyntikone saadaan tehokkaampaan käyttöön. Tämä vaatii painopisteen siirtoa varainhoitoon sekä tuotetarjonnan jatkuvaa laajennusta. Sektorin seuraamistamme yhtiöistä varmasti väärinymmärretyin.

-eQ: Edellisen vuosikymmenen kirkkain tähti sektorilta sekä koko pörssistä. Oma tekeminen edelleen huippuluokkaa, mutta markkinatilanne puhaltaa napakkaa vastatuulta etenkin kiinteistöihin. Pitkällä aikavälillä tuloskasvueväät ovat edelleen hyvät ja yksi varainhoitosektorin konsolidaatiopelin nappuloista.

-Mandatum: Laatuyhtiö joka pääsee vasta nyt listautumisen jälkeen oikeuksiinsa. Taseesta vapautuu lähivuosina hurjasti pääomaa ja tätä jaetaan omistajille sekä osallistutaan takuuvarmasti finanssisektorin konsolidaatioon. Poikkeuksellisesti tuotto nojaa etenkin osinkoon tuloksen polkiessa paikallaan.

-NoHo: Yhtiö minkä seuraaminen ei käy analyytikolle tylsäksi. Todella aktiivinen yritysjärjestelijä kuka ei pelkää tehdä isojakaan liikkeitä. Pystynyt luomaan hyvin vaikealla toimialalla itselleen selkeitä kilpailuetuja tarjoavan liiketoimintamallin. Kansainvälistyminen keskeisenä ajurina lähivuosina.

-Sampo: Muutosmatka finanssitavaratalosta alkaa olla ohi ja jäljellä on Pohjoismaiden paras vakuutusyhtiö. Operoi poikkeuksellisen houkuttelevalla toimialla. Huippulaadukas ja erittäin hyvin johdettu. Jatkossa tarjolla vakaata tuloskasvua ja vahvaa osinkovirtaa, ilman Wahlroosin yritysjärjestelymagiaa.

13. Mikä analyytikon työssä on kivointa? Mikä on vähiten kivointa?

Kilpailuhenkiselle ihmiselle hauskinta on totta kai, kun olet jossain asiassa markkinaa edellä (ns. ahead the curve). Yleensä tämä tarkoittaa, että olet näkemyksessäsi oikeassa, mutta joskus tämä voi myös tarkoittaa esimerkiksi yritysjärjestelyiden tai strategiamuutosten arvioimista oikein.

Tylsintä on totta kai se, kun olet kunnolla väärässä jossain näkemyksessäsi ja saat siitä (ihan ansaitusti) kritiikkiä sijoittajilta.

14. Stressaako sinua analyytikon työn julkisuus ja palautteet? Mitkä ovat mielestäsi analyytikon tekemien materiaalien suurimmat hyödyt sijoittajille?

Itseäni ei kovinkaan paljoa, koska kilometrejä on aika paljon takana ja omaan muutenkin korkean paineensietokyvyn. Olisi toki naiivia väittää, että olisin tälle paineelle immuuni. Me ollaan tosi näkyvä toimija tällä markkinalla ja sen myötä tulee kannettavaksi myös iso vastuu. Silloin kun ollaan väärässä isosti, niin kyllä sitä saa välillä ihan kunnolla kynsilleen sijoittajien suunnalta. Vaikka kritiikki onkin yleensä ihan ansaittua, niin kyllähän se pahalta tuntuu.

Suurimmista hyödyistä ollaan tehty ihan erillinen jakso Heikkilän kanssa ja suosittelen
kaikkia katsomaan sen: Heikkilä&Vilén Osa 57: Miten saada eniten irti analyysistä? | Inderes: Osakeanalyysit, mallisalkku, osakevertailu & aamukatsaus

15. Miten sinä seuraat talouden makrokuvioita? Pitääkö analyytikon olla hyvin perillä talouden suurista kuvioista?

Jokaisen analyytikon pitää olla perillä talouden isoista linjoista. Tämä pyritään meillä varmistamaan sisäisillä Mariannen vetämillä makrokatsauksilla. Tämä on tärkeää, sillä näin saadaan yhtenäinen näkemys kaikille makrosta ja toisaalta tehostaa paljon prosesseja, kun kaikkien ei ole pakko kaivaa samaa dataa. Selvyydenvuoksi todetaan, että me emme koskaan ota mitään vahvaa makronäkemystä, vaan enemmän mukaillaan konsensusta. Meidän osaketutkimus lähtee yhtiöfundamenteista ja super-vahvalla makronäkemyksellä ajaisi käytännössä tämän yli.

Tästä eteenpäin riippuu tosi paljon omasta toimialasta. Esim. rakentamista seuraavan analyytikon pitää olla tosi hyvin pulssilla yleisestä taloudesta samoin kuin syklisiä konepajoja seuraava (toisella lokaali, toisella globaali talous). Vastaavasti esimerkiksi meikäläisen varainhoitofirmoissa ei yleisellä talouden kehityksellä ole suoraa linkkiä, vaan linkki tulee välillisesti pääomamarkkinan kautta.

Luen totta kai meidän omat makrot sekä meidän kumppani Lombardin makroanalyysiä. Twitter on makrossa minulle myös tosi tärkeä tietolähde samoin kuin keskustelut kollegoiden sekä toimialalla olevien ihmisten kanssa. En seuraa mitään yksittäistä indikaattoria, vaan yritän muodostaa kokonaiskuvan eri lähteistä.

16. Millä tavoin hyödyt Foorumista työssäsi? Mitkä ovat Foorumilla suosikkiketjujasi, jos et saa mainita seuraamiesi yhtiöidesi ketjuja?

Foorumin merkitys työssä on tosi iso. Se on meille ihan keskeinen kommunikaatiokanava sijoittajien kanssa ja väitän, että foorumilla on analyysin laatuun kautta linjan parantava vaikutus. Keskeiset syyt ovat ns. ”jatkuva haastaminen” sekä uudet näkökulmat. Meidän aktiiviset foorumilaiset jaksavat aina haastaa meidän näkemyksiä ja tällä on väistämättä analyysin laatua parantava vaikutus, kun foorumilaiset pakottavat analyytikon pohtimaan myös muita näkökulmia (ja kirjoittamaan nämä vastaukset vielä auki).

Foorumilla käytävä keskustelu tuo ainakin itselle säännöllisesti myös uusia näkökulmia omaan analyysiin. Välillä tämä tarkoittaa aiemmin mainitun haastamisen mukanaan tuomia oivalluksia (esim. joku tuo uusia näkökulmia miten yhtiötä tulisi hinnoitella tai miten vahvat sen kilpailuedut ovat). Välillä joku myös kaivaa jotain tietoa mitä en itse ollut syystä tai toisesta löytänyt. Joissain ketjussa keskustelu on myös niin korkeatasoista, että siitä on varmasti apua myös analyytikolle.

Sijoitusmeemit on ihan huikea ketju, sieltä saa aina piristystä päivään.

Myös ikävästä aiheestaan huolimatta Venäjän hyökkäyssotaa käsittelevä ketju on informaatioarvoltaan ihan hurjan hyvä ja sieltä saa hyvän kattauksen tapahtumien kuluista ja relevanttien artikkelin linkit (vähentää tarvetta doomscrollaukselle, varsinkin nykyään kun Musk on käytännössä pilannut Twitterin).

17. Joudut luovuttamaan salkkusi viideksi vuodeksi kahdelle analyytikolle, kahdelle indeläiselle jotka eivät ole analyytikoita, kahdelle foorumilaiselle, ketkä valitsisit ja miksi?

Analyytikot:

Juha ja Atte ovat Mallisalkkukollegoina helpot valinnat. Molempien kanssa jaan hyvin samankaltaisen sijoitusfilosofian. Molempien vahvuudet osakepoiminnassa ja Juha myös todella taitava salkunhoidollisissa asioissa.

Inderesiläset jotka eivät ole analyytikoita:

Mikael: edelleen jatkekaan mallisalkkukollegojen linjalla. Vaikka väittää bulleroituneensa, niin en epäile hetkeäkään ettei vanhat osakepoimintakyvyt olisi edelleen tallella (etenkin isompien trendien haistelussa Mikael on aina ollut ihan älyttömän hyvä).

Marianne: hyvä että joku katsoo myös vähän makron perään, vaikka pääpaino onkin osakepoiminnassa. :slight_smile:

Foorumi:

Koska Mikko Mäkinen on joskus Foorumille jotain kirjoittanut, niin hän on aika itsestään selvä valinta tähän.

Toiseksi valitsen Pohjolan Ekan. Eka saa meille antamassaan palautteessa yleensä sijoittamisen kuulostamaan niin helpolta, että eihän tätä mahdollisuutta voi jättää käyttämättä!

( pingasin teiät, jotta huomaatte: @Juha_Kinnunen, @Atte_Riikola, @Mikael_Rautanen, @Pohjolan_Eka ja @Mikko_Makinen t. Alokas, )

18. Miten sinä konkreettisesti nautit vauraudestasi?

Toteutettiin viime vuonna yksi pidempiaikainen haave ja rakennettiin perheen kanssa mökki/kakkoskoti Päijänteelle. Ehdottomasti yksi elämän parhaista päätöksistä.

19. Mikä on kivointa Inderesillä työskentelyssä? Onko Inderes aidosti hyvä työnantaja ja onko Inderes tullut “kylmemmäksi” työnantajaksi yhtiön kasvaessa sekä sen siirryttyä pörssiin?

Kivointa ehdottomasti on omat työkaverit, joiden useiden kanssa olen saanut tehdä töitä jo tosi pitkään.

Olen varmasti puolueellinen ihminen vastaamaan tähän oman asemani ja historiani johdosta. Ollaan varmasti muututtu työpaikkana aika paljon, kun ollaan kasvettu 20 henkilön lokaalista analyysiputiikista pohjoismaiseksi usean tuotealueen yhtiöksi. Uskon, että ollaan edelleen tosi hyvä työnantaja, varsinkin jos tämä meidän tavallisesta poikkeava organisaatiomalli sopii sinulle.

20. Onko antaa Alokkaalle pari hyvää vinkkiä, jolla Alokas voisi välttää megaluokan virheitä?

Osta mitä ymmärrät ja älä maksa liikaa. Luulen, että tällä olisit välttänyt vetyrekan alle jäämisen sekä kiinteistöteknologiabumtsibumin. Muista kaikesta huolimatta olla optimisti! :slight_smile:

21. Mistä haluat erityisesti kiittää foorumilaisia?

Teitä varten me näitä hommia tehdään ja ainakin itselle huomattava osa työn merkityksellisyydestä tulee siitä, kun tiedän kenelle sitä analyysiä teen ja saan käydä jatkuvaa avointa keskustelua teidän kanssa.


Kiitos Sauli kiinnostavista ja ajatuksia herättävistä vastauksista!

Saulilla, kuten muillakin osaavilla ja tietäväisillä kavereilla on taitoa keskittyä olennaisiin asioihin tekemättä niistä turhan vaikeita, mikä osoittaa ehkä sen, että turha sitä varsinkaan meidän tavisten on hifistellä.

Kannattaa ehkä lukea Salen haastattelu uudelleen ajatuksella läpi, koska siinä on paljon helposti omaksuttavia selkeitä asioita, joita jokainen voi soveltaa omassa sijoitustoiminnassaan.

Kiitos ja mukavaa perjantain jatkoa kaikille! :sunglasses:

151 tykkäystä

Saulin vastauksista jäi paljonkin mieleen, mutta kävi erinomaisen hyvin selväksi sekin seikka, että Foorumi on todella tärkeä paikka analyytikoillekin. Kyllähän se kertoo arvostuksesta yhteisöä kohtaan, kun indeläiset aktiiviset lukevat Foorumia sekä kirjoittelevat sinne että vastailevat yhteisön kysymyksiin. :slight_smile:


Ensi viikolla on haastatteluvuorossa monipuolinen kirjailija, joka on tehnyt niin lastenkirjoja kuin sijoituskirjoja.

Sitä seuraavalla viikolla on vuorossa erään hienon yhtiön toimitusjohtaja, jolle lähetin kysymyksiä niin hänestä itsestään kuin hänen edustamastaan yhtiöstä. :slight_smile:

Kivaa lauantaita kaikille!

16 tykkäystä

Mahtavaa saada lukea Karo Hämäläisen mietteitä ensi viikolla. Hieno kirjailija, josta minä ja lapseni tykätään. Mielenkiintoisia ajatuksia myös sijoittamisesta ja tietämystä asiasta.
Kiitos hyvästä työstäsi foorumin eteen🥰

11 tykkäystä

Kiitos paljon, kiva saada tuollaista palautetta! :slight_smile: :smiling_face_with_three_hearts:

Säilytän viimeiseen asti salamyhkäisyyden verhon enkä vielä myönnä, että onko seuraava haastateltava Karo. :upside_down_face: Itse asiassa Karo on tullut itselleni ensiksi tutuksi juuri lastenkirjoista ja se on musta hienoa, että hän on kirjailijanakin monipuolinen.

Luin aikani todella paljon ja lähes pelkästään tietokirjoja, mutta nykyään luen liian vähän kirjoja ja ne kirjat, mitä luen niin ovat pääasiassa sijoittamiseen tai talouteen liittyviä kirjoja.

12 tykkäystä

Hämäläisen kirjoittamat dekkarit ja elämänkerrat ovat myös erinomaisia. Lisäksi hän on älykäs, miellyttävä ja hauska esiintyjä, kuten syksyisestä pörssipäivästäkin 21.9.2023 voi kuunnella. Oikea wanhan ajan herrasmies!

7 tykkäystä

59. Karo Hämäläinen

Karo on erinomainen kirjoittaja… no kas kummaa… onhan hän monipuolinen ja arvostettu kirjailija. Hän on tehnyt rakastettuja lastenkirjoja sekä erinomaisia sijoitusaiheisia kirjoja. Sen lisäksi että hänelle pysyy kynä kädessä, niin hän on myös erinomainen esiintyjä ja onneksi hän on perustanutkin uuden tube-kanavan: https://www.youtube.com/@Karongrilli ja sieltä suosittelen katsomaan ainakin Keskon toimitusjohtajan haastiksen. Laitan tähän samaan vielä Karon nettisivut: www.karongrilli.fi

Anteeksi mainostukseni, mutta mielestäni hyviä ja opettavaisia sijoitusaiheisia materiaaleja kannattaa mainostaa. Takaisin varsinaiseen asiaan; Karo on mielestäni monipuolisesti sivistynyt ja selkeäsanainen kaveri, jonka takia myös osaltaan mielelläni kuuntelen, mitä hänellä on sanottavana. Useinhan sijoitusmaailmassa syyllistymme sellaiseen hieman epäselvän epämääräiseen ja turhan hienoon sijoittajaslangiin + lisäksi mitä enemmän olen tässä “maailmassa” ollut, niin olen huomannut sellaista hieman kapeakatseisuutta, joten yleisesti sijoitus- ja talousmaailmaan kaipaisin sivistyksen laajentamista, jonka myötä tulisi avaruutta omaan ajatteluumme, joka saattaisi auttaa meitä myös sijoitustoiminnassamme.

Kirjailija Hämäläisellä on tietoa, mutta myös kyvykkyyttä aitoon itsenäiseen ajatteluun ja taitoa ilmaista asioita siten, että niistä kuuntelijat ja lukijat oppivat. Suosittelen lukemaan Karon kirjoja, hänen kirjoituksiaan sekä laittamaan hänen tuoreimman tubekanvansa tilaukseen, jos haluat tulla fiksummaksi ja paremmaksi sijoittajaksi.

Kuvan kuvausta ei ole saatavilla.


1. Kerro kolmellakymmenellä sanalla, kuka sinä olet.

Reipas mutta hauras savolaispoika Helsingissä. Kirjailija ja toimittaja, jonka missio on saada suomalaiset sijoittamaan paremmin. Parnasso-kirjallisuuslehden vastaava tuottaja. Kestävyysliikunnan harrastaja, joka nauttii pitkän lenkin jälkeisestä raukeudesta. Suosikkivuorokaudenaika: aamu. Lempivuodenaika: kesä.

2. Kerro kolme asiaa, mitä foorumilaiset eivät sinusta tiedä.

Pidän selvästi enemmän PepsiMaxista kuin Coca-Cola Zerosta, vaikka omistan muutaman Coca-Colan osakkeen.

OIen opiskellut yleistä kirjallisuustiedettä ja teoreettista filosofiaa ja kirjoittanut graduni Enid Blytonin lastenromaanien vastaanotosta suomalaisessa lehtikritiikissä.

Kolmas menee puffauksen puolelle, mutta: Ensimmäisessä juotamassani Ylen Perjantaipörssi-ohjelmassa muistaakseni loppuvuonna 2003 vieraanani oli Keskon pääjohtaja Matti Honkala. Kun ryhdyin tekemään Yle Radio 1:een Karo Hämäläinen -nimistä keskusteluohjelmaa, pyysin ensimmäisenä vieraakseni Keskon pääjohtajan Matti Halmesmäen. Nyt kun aloitin Karon Grillin tekemisen, ensimmäinen vieraani oli Keskon pääjohtaja Mikko Helander.

3. Mitä kiinnostuksen kohteita ja harrastuksia sinulla on? Mitään sijoittamiseen viittaavaa ei saa sanoa.:slight_smile:

Kirjallisuus ja kestävyysliikunta. Miellän itseni ensisijaisesti kaunokirjailijaksi, vaikka viime aikoina muut työt ovatkin näkyneet enemmän ja vieneet enemmän aikaa. Ykköslajini on juoksu, mutta en ole järin tavoitteellinen. Tyydyn äänikirjan- tai podinkuunteluhölkkään. Kestävyyskunto on jonkinlainen, mutta vauhtikestävyysalueella en ole viime aikoina paljon viihtynyt. Lukemista ei voi lukea harrastukseksi, koska se on olennainen osa työtäni.

4. Millainen on tavallinen arkipäiväsi?

Käyn 30 - 40 minuutin aamuhölkällä, laitan aamupalan, syön sen parvekkeella (vielä tarkenee hyvin, kun päälle vetäisee Belttonin [nyk. Wulff] logolla varustetun mainosfleeecen), yritän ryhtyä tekemään töitä, ja jossain vaiheessa runttaan työt. Työpäivääni kuuluu kirjojen kirjoittamista, lehtijuttujen kirjoittamista, Grillin valmistelua ja Parnasson tuottamista. Suhteet ja painotukset vaihtelevat hyvin paljon. Maanantaisin taloyhtiön lenkkisauna, keskiviikkoisin kirjailijasauna Töölönlahden rannalla. Perjantaispinning on jäänyt, kun suosikkiohjaajani lopetti sen ohjaamisen. Teen paljon töitä, iltaan asti.

5. Kuvailetko millainen olet sijoittajana?

Huono myymään. Ennemmin arvo- kuin kasvu. Osakepoimija, joka hoitaa salkun selkärangan indekseillä.

6. Voisitko avata millainen sijoitushistoria sinulla on?

Ostin ensimmäiset osakkeeni 11-vuotiaana vuonna 1987, kun Suomen Viestintäkehitys listautui. Ostin 1980-luvun kasinohuumassa myös Partekia. En yhtään tiedä, mitä sijoituksilleni kävi - toivottavasti iskä hoiti ne. Uudelleen innostuin seuraavan pörssihuuman aikaan vuonna 1999. En kuitenkaan ostanut kuumimpia teknonimiä vaan Eurooppaan sijoittavaa indeksirahastoa ja Keskoa. Kumpikin on salkussa edelleen. Sen jälkeen olen omistanut osakkeita ja seurannut markkinoita yhtäjaksoisesti. Tälle ajanjaksolle mahtuu myös palkkatöitä Arvopaperissa ensin toimittajana ja myöhemmin toimituspäällikkönä.

7. Olet todella laaja-alainen kirjailija, äitini muisti sut erityisesti lasten romaaneista. Olet tehnyt useamman sijoituskirjan, mitkä ovat olleet suurimmat opit, jotka olet saanut tehdessäsi näitä kirjoja?

Hah, kirjojen kirjoittamisesta kai oppii sen, että aina ne jotenkin ovat valmistuneet. Paitsi ne, jotka ovat jääneet kesken. Tuotantoni on tosiaan aika laaja ja yhdistävä tekijä taitaa lähinnä olla kirjamuoto. Sijoituskirjojen tekemisestä olen oppinut ainakin sen, että menestyä voi hyvin eri strategioilla, mutta olennaista on se, että on strategia.

8. Teit kirjan Nykyajan sijoitusgurut – Kymmenen tapaa rikastua. Mitkä asiat mielestäsi erityisesti yhdistää näitä kirjan menestyneitä sijoittajia (Warren Buffett, Ray Dalio, Christer Gardell, Carl Icahn, Bill Miller, Charlie Munger, Jim Simons, Paul Singer, Peter Thiel ja Cathie Wood)?

Yhdistävää on ainakin se, että he ovat menestyneet! Pyrin valikoimaan kirjaan hyvin erilaisia tapoja tehdä rahaa osakemarkkinoilla. Vaikka kymmeniköstä yhdeksän on miehiä ja yhdeksän asuu Yhdysvalloissa, he ovat persoonina eri puusta.

9. Millainen salkku sinulla on tällä hetkellä? Mihin kolmeen osakkeeseen luotat eniten pitkällä aikavälillä ja miksi?

Salkku on liian hajautettu, ensisijaisesti osakkeita, lisäksi metsää, asuntoja ja korkorahastoja. Varmaan luotan eniten niihin, joita omistan eniten eli Nordeaan ja UPM:ään. Nordea on hyvässä iskussa oleva pohjoismainen pankki, UPM hienosti itsensä uudelleen asemoinut bioraaka-aineen jalostusyhtiö.

10. Minkä kahden yhtiön osakkeita myit viimeksi ja miksi?

Jaa-a! Ovatkohan Caverionit jo menneet lunastukseen? Sitä ennen ainakin Roviot. Vaikka eiväthän ne varsinaisia myyntejä ole. Keskon A-osaketta myin ja ostin tilalle B-osaketta, kun osakesarjojen välinen hintaero tuntui hetkellisesti suurelta.

11. Millainen on sinun osakepoimintaprosessisi askel askeleelta?

Ensin tarvitaan idea. Ideoita tulee joskus tilastoja selailemalla, yksittäisestä uutisesta tai jostain havainnosta. Ideoita voi tulla melkein mistä tahansa.

Joka tapauksessa tarvitaan kimmoke alkaa tutustua yhtiöön. Idean myötä on jokin ajatus siitä, mikä on keskeistä yhtiössä ja miksi se voisi olla kiinnostava kohde joko spekulatiiviseen swingiin tai pitkän aikavälin sijoitukseksi. Etsinkö kasvua, joka on hinnoiteltu edullisesti? Vai onko kyseessä tasepeli? Käänneyhtiö, jonka potentiaalia ei ole hinnoiteltu?

Usein katson yleisesti yhtiön hintaa (mcap & EV) ja viimeaikaista tuloskehitystä (ensimmäiseksi nettotulosta). Onko tulos syystä tai toisesta poikkeuksellisen alhaalla? Millaista tulosta yhtiö tekisi normaalitilanteessa? Mitä vaaditaan, että normaalitilanteeseen päädytään? Tällaisia kysymyksiä mietin usein etenkin silloin, jos tutkittavana on potentiaalinen käänneyhtiö tms. Miten yhtiö sopii salkkukokonaisuuteeni? Tuleeko jotain epätervettä, tarkoituksetonta painotusta?

Usein tämä tarkastelu tapahtuu siinä tilanteessa, kun mietin, kannattaako osaketta ostaa parhaillaan taululla olevalla hinnalla. Jos vastaus on ei, sivutuotteena tulee ajatus siitä, millä hinnalla voi ostaa.

Yleensä ryntään ostamaan liian aikaisin. Ostan pienissä erissä ja position rakentaminen vaatii ainakin kymmenen ostoa, ja jos kurssikehitys on laskeva, ostoja voi joutua/päästä tekemään tietysti enemmän.

12. Jos sinun pitää valita vain kolme arvostuskerrointa, joita saisit käyttää osakepoiminnassasi, mitkä valitsisit ja miksi?

Viime aikoina yllättävän olennaiseksi on tullut liiketulosprosentti, jota voi suhteuttaa toimialan yleiseen liiketulosprosenttiin, yhtiön historiaan tai johonkin muuhun mutuun, joka voisi antaa osviittaa siitä, millaista tulosta firman tulisi pystyä tekemään normaalitilanteessa. Tietysti tarvitaan jokin arvostuksen pohjautuva luku. Yksi simppeleistä on EV/S eli yritysarvo suhteutettuna liikevaihtoon. Osinkotuottoprosentti niiden kylkeen, joskin sitä tietysti pitää tarkastella myös yhtiötyypin mukaan ja sitä taustaa vasten, palauttaako yhtiö varoja omistajilleen (myös) muuten kuin osingonjaon kautta.

13. Mitkä ovat sinulle kolme tärkeintä tietolähdettäsi sijoittamisessa ja miksi?

Mulla on työpäivän aikana alituisesti auki osakevälittäjän seurantalista ja Kauppalehti, mutta tärkeimmät tietolähteet ovat ilman muuta yhtiöiden omat nettisivut: pörssitiedotteet, vuosikertomukset, sijoittajaesitykset. Luen analyytikkojen raportteja, katson toimitusjohtajien haastatteluja. Yhtiöitä ja taloutta täytyy seurata laajemmin kuin vain niiden yhtiöiden osalta, joita juuri sillä hetkellä aikoo ostaa tai myydä.

14. Minkä syiden takia sinä sijoitat?

Sijoittaminen on mulle ensisijaisesti harrastus, joka antaa elämään sisältöä ja älyllistä haastetta.

15. Analysoi nämä yhtiöt viidelläkymmenellä sanalla per yhtiö

-Exel Composites

Vaikeuksiin päätynyt firma, jolla pitäisi olla edellytyksiä menestyä. Jenkkiostoksen myötä velkataakka kasvoi kovaksi, ja ensi vuonna velkaa lankeaa maksuun aika paljon. Omistan vähän olen pikkaisen ostanut lisää, mutta nyt Q3-raportin jälkeen taas tuntuu siltä, että yhtiöllä ei oikein ole peruskalliohintaa. Käänteissä tapaa kulua aikaa enemmän kuin aluksi uskotaan.

-Inderes

IR-palveluntarjoaja, joka on kehittänyt ympärilleen mahtavan yhteisön. Symppaan ja diggaan, sillä samaa oli Arvopaperin ympärillä ja etenkin AP Areenalla 2000-luvun alussa, jolloin aloitin pörssin seuraamisen kunnolla. EPS-ennusteesta on tullut tuote, jota useimmat pörssifirmat eivät voi sivuuttaa. Suhdanteen vuoksi hetkellisesti hiljaisempaa mutta ei yhtiöiden IR-tarve ole kadonnut minnekään, päinvastoin. Onnistuuko Suomessa tehty temppu myös muissa Pohjoismaissa?

-Nokia

Mikä kumma on: markkinoilla vallitsee monessa suhteessa kahden yhtiön valta, eivätkä ne pysty saamaan kannattavuuttaan kuntoon? Eikö kukaan ole kuullut kartel…? Nokia väläytti osavuosiraportissaan, että AI-aika vaatii lisää tiedonsiirtokapasiteettia. Tätä täytyy tutkia.

-Nordea

Jyskyttää vakaasti tulosta, vaikka nykyinen korkokatehuippu ei enää säilyisikään. Nauttii suuruuden ekonomiasta. Muutama vuosi sitten puhuttiin paljon siitä, kuinka finanssiteknologiayhtiöt disruptoivat pankkimaailman, mutta niin ei tunnu käyneen. Ei uhka kuitenkaan ole täysin väistynyt, mutta onhan Nordean asema vankka.

16. Kuinka paljon talouden makrokuviot vaikuttavat sinun sijoitustoimintaasi? Yritätkö ajoittaa markkinoita?

Ajoittaminen tulee sitä kautta, että toisina aikoina en tunnu löytävään ostettavaa, toisina löydän enemmän. Yleensä ostan liian aikaisin, sillä paha syntini on ostaa laskeviin kursseihin. Tänä syksynä olen ostanut osakkeita euroissa mitattuna enemmän kuin koskaan, kun olen päässyt purkamaan viime vuosina kertynyttä käteisylipainoa.

17. Tiedän, mahdoton tehtävä, mutta sinun pitää valita kolme suomalaista hoitamaan salkkuasi viideksi vuodeksi, ketkä valitsisit ja miksi?

Ihan kenet tahansa, joka osaisi sijoittaa kaiken MSCI ACWI -indeksiä seuraavaan matalakuluiseen tuotteeseen!

18. Sinulla on kymmenen minuuttia aikaa miettiä, minkä sijoittamiseen liittyvän asian haluaisit jokaisen sijoittajan ymmärtävän?

Jos sijoittaminen on ennen muuta järkevää taloudenhoitoa (eikä sillä etsi jännitystä, yhteisöllisyyttä, oikeassa olemisen riemua tms.), pitkän aikavälin sijoittajan kannattaa vain laittaa kaikki varat a) laajalti hajautettuna osakemarkkinoille b) matalin kuluin. Ja tämä koskee siis vain sitä pääomaa, jolle ei ole tarvetta lähivuosina. Ei tarvitse mitään enempää, joten kannattaa aloittaa saman tien.*

19. Alokas ostaa usein aivan liian kalliilla, ajoitukset useimmiten epäonnistuvat täysin, mikä neuvoksi?

Itse olen yrittänyt kampittaa tätä ostamalla pienissä erissä. Helmasyntini on ostaa laskeviin kursseihin, mutta jos hajauttaa ajallisesti ja laatii osto-ohjelman, putoavaan puukkoon (menneeseen menestyjään) ei tule tarranneeksi kerralla kaksin käsin. Ja tietysti tuohon vaivaan auttaa säännöllinen, automatisoitu kuukausisäästäminen.

20. Mistä haluat erityisesti kiittää foorumilaisia?

Sijoittaminen ei ole vain mahdollisimman suuren riskikorjatun tuoton tavoittelemista vaan parhaimmillaan myös antoisa harrastus, joka antaa elämään sisältöä. Sisältöä tulee juuri vuorovaikutuksen kautta, ja juuri sitähän foorumilla tapahtuu! Täältä saa hyviä oivalluksia, jotka parhaimmillaan rikkovat omia käsityksiä ja tuovat uusia näkökulmia yhtiöihin, niiden toimialaan, toimintaympäristöön… Mutta tärkeintä on viihtyminen!

-KaroH-


Kiitos @Karo_Hamalainen, huomaan, että saat kirjoittamisesta elantosi! :wink:

Mitä opin tästä haastattelusta, no sen vastausten laadusta päättelin, että kannattaisi tutustua enemmän Karon sijoituskirjoihin ja -kirjoituksiin, vaikka olenhan mä niihin jo hyvin tutustunutkin.

Mielestäni fiksuja sijoitusmaailman ihmisiä yhdistää tietämys asioista sekä kyky katsoa asioita laajasti että usein myös sivistyneisyys muustakin kuin vain sijoitus- ja talouselämän asioista.

Eipä tässä sen kummempia kuin leppoisaa perjantain jatkoa! :slight_smile:

104 tykkäystä

Kiitos haastattelusta! Oli hienoa päästä mukaan tähän sarjaan ja samalla kirjallisesti jäsentää omaa sijoitustoimintaa.

70 tykkäystä

Ilo ja kunnia on mun puolellani. Jotenkin todella kiva haastatella sua siksikin, koska meidän perheessä on pitkään puhuttu susta ja sun kirjoista eikä siis hirveästi sijoituskirjoista tai sijoittamiseen liittyen. :slight_smile:

No tosin ihan viime vuosina, kun olen aloittanut sijoittamiseen niin olen puhunut susta vanhempien kanssa sijoittamiseen ja sijoituskirjoihin liittyen. :slight_smile:

Hienolla Samuli-sarjalla on kovin sympaattinen asiakas-/lukijakunta. :blush:

13 tykkäystä

Ensi viikolla olisi vuorossa mielestäni liian vähän puhutun ja arvostetun, mutta aliarvostetun yhtiö toimitusjohtaja. :slight_smile:

Joskus tässä, mutta ei ihan lähiviikkoina haastattelen indeläistä, joka saattaa avata, miten Ruotsissa tällä hetkellä pyyhkii. :sunglasses:

__

Tämä vuosi on toistaiseksi mennyt aika hyvin ja olen tyytyväinne salkun pieniin tuottoihinkin:

Salkun sisältöönkin alan olemaan aika tyytyväinen, mutta pientä hiottavaa vielä riittää:

Käykää tekin ihmeessä jakamassa salkkujenne sisältöä tuossa ketjussa. Kiitos! :pray:

Mukavan rauhallista lauantain jatkoa! :slight_smile:


13 tykkäystä

Kaksi asiaa:

  1. Huominen haastattelu julkaistaan todennäköisemmin vähän myöhemmin päivällä tai sitten illalla. Aamulla tai aamupäivällä sitä ei ainakaan julkaista. :slight_smile:

  2. Katsokaa, mitä tuli postissa:

24 ehdokasta, joista finaaliin pääsi 4 tuomariston valitsemana. Pääsin hopealle, hopea ei ole häpeä. Sain noin 30 prosenttia äänistä. Kiitos äänestäjille ja kannustajille!❤️

132 tykkäystä

Pahoittelut, en saa julkaistua tällä viikolla kunnon haastattelua.

Ehkä nappaan Twitterissä jonkun ja teen pikahaastiksen. :cowboy_hat_face:

Mukavaa perjantainta!

EDIT: Ellei jollain kysymyksiä saaneella ole vastauksia valmiina. :wink: Laittakaa privaa, jos on.

19 tykkäystä

Älä stressaa, etköhän sinä yhden vapaaviikon haastattelujen julkaisemisesta ole ansainnut :slight_smile: Toki voisit saada @Verneri_Pulkkinen pikahaastattelun hänen uudesta osinkostrategiasta :slight_smile:

41 tykkäystä