Alokas haastattelee

Tällä hetkellä kysymyksiäni on noin kuudella eri ihmisellä, eli vastauksia odotellaan. :cowboy_hat_face:

Tämän viikon haastateltava onkin jo kuvailtu, mutta tiedossa pitäisi olla alkuvuodesta Inderesin seuraajille tuttu konkari, sitten ison salkun omaavaa kaveri ja mm. myös pörssiyhtiön toimari.

Vuonna 2024 haastattelen entistä enemmän yhtiöiden edustajia ja näissä haastiksissa pyrin kyselemään myös henkilön edustamasta yhtiöstäkin. :slight_smile:

Mukavaa keskiviikkoa ihan kaikille!

22 tykkäystä

64. Karhulalainen

NVIDIA, IonQ, Supermicro, Planet Labs PBC, Upstart, Arm… päivän haastateltava on perustanut nämä ketjut sekä jakanut niissä erinomaista tietoa näistä yhtiöistä ja on hän muissakin ketjuissa ollut kirjoittelemassa laadukkaita viestejään. Karhulalaisen viestit ovat kovin luettuja, mutta hän useimmiten kirjoittelee yhtiöistä, jotka eivät ole useimmille niin tuttuja tai/ja helppoja, joten ehkä siksi hän saa aika yksin kirjoitella muutamissa ketjuissa.

Karhulalainen osaa kirjoittaa aika vaikeasti ymmärrettävistä aloista ja yhtiöistä sillä tavalla, että me tavitksetkin about ymmärrämme, mistä on kysymys. Hän jakaa olennaista tietoa sekä sen lisäksi kertoo omia ajatuksiaan hyvin argumentoiden ja perustellen.

Karhulalaisia tarvittaisiin lisää Foorumille ja olettaisin hänen itsekin sitä toivovan, jotta hän saisi enemmän keskusteluseuraa. Halusin Karhulalaisen haastateltavaksi, jotta voisin oppia uusia asioita ja saada selville, että millainen sijoittaja hän itse on. Suosittelen ehdottomasti laittamaan hänet sekä hänen perustamansa ketjut seurantaan ja nyt itse haastattelun pariin:

image

1. Kerro kolmellakymmenellä sanalla, kuka sinä olet.

Olen luonnontieteistä kiinnostunut sote alan ICT konkari. Korkeakoulussa kahlasin läpi vaativat fyssat ja matikat, mutta taloustiede oli mieliaineeni. Kun en tiennyt missä firmoissa luonnontieteitä oikeasti käytetään, niin menin käytännön ICT-hommiin.

2. Kerro kolme asiaa, mitä foorumilaiset eivät sinusta tiedä.

Tällainen olen:
Töistä pitää aina ehtiä kotiin yhteiselle iltaruualle. Vapaa-aika on tähän asti täyttynyt lasten harrastustoiminnan ympärille ja heidän koulutyössään tukemiseen. Pyöräilen töihin kesät talvet. Minä olen siis ihan tavallinen suomalainen mies, joka on pikkuhiljaa löytänyt itselleen ja puolisolleen sopivan tyylin kohdata elämän ilot ja haastavammat vaiheet.

Tämän havaitsin jo ajat sitten:
Opiskeluaikana havaitsin sen, ettei rahoituksen teoria anna eväitä osakepoimintaan. Mutta hinnoitteluun kylläkin, koska kassavirtojen diskonttaus pätee edelleenkin arvonmääritykseen, vuosikymmenestä toiseen.

Ammatissani pyrin olemaan koko ajan ICT:n pulssilla:
Nykyisen ammattityöni kuvaan kuuluu ihmisten motivointi ja kannustaminen, ristiriitojen ratkaisut, esimiestyöt, liiketoimintahyötylaskelmat, ylimmän johdon ICT ymmärryksen kasvattaminen ja itseni ja tiimini ajan tasalla pitäminen ICT:n kehityksen suhteen.

3. Mitä kiinnostuksen kohteita ja harrastuksia sinulla on? Mitään sijoittamiseen viittaavaa ei saa sanoa.:slight_smile:

Olen aika innokas penkkiurheilija, ja vaimon kanssa käydään aika ajoin miesten ja naisten korisliigan peleissä. Myöskin KooKoon kaulahuivi kuuluu perusvarustukseen. Käymme myös ahkerasti konserteissa. Tykkään liikkua, pelata sulkapallo, työmatkapyöräilystä kerroinkin, ja uiminen maauimaloissa ja myös ulkovesissä toimii.

Ja kyllä toisen omakotitalomme rakentamisen suunnittelu pitää mainita. Nykyinen talo on ns. yksilöllinen ratkaisu, ja seuraavakin on suunnittelupöydällä. Ja siitäkin tulee juuri meille suunniteltu ratkaisu. Mutta aikajänne on auki, valmistunee 2020-luvulla, ehkä.

Elokuvista puhuttelee edelleen Huuliharppukostaja ja Das Boot, molemmissa aivan upea tarinan kerronta ja täyteläinen kuvauksen ja musiikin yhdistelmä. Uudemmalta puolelta mainitsen Captain Marvel ja Oppenheimer. Aku Louhimiehen Tuntematon sotilas on todella hieno elokuva. Lumiukko (1982) nähtiin taas jouluna, jokaisen diktaattorin tulisi katsoa se uudestaan ja uudestaan ja miettiä vähän. Seuraavaksi on ohjelmassa Kuolleet lehdet.

4. Millainen on tavallinen arkipäiväsi?

Ylös 6:30 ja pyöräily töihin (10 km). Aamupäivä Teamseja, paitsi livejutustelua kahvituvassa 9-9:30. Strategisemmat pohdinnat tuntuvat ajoittuvan iltapäiviin. Ostolaskujen käsittelyn teen ennen kotiin lähtöä n. klo 17. Illalla säädetään ruokahommat ja kaikki muut perheen arkijutut. Ei kovin usein, mutta tosinaan teen kirjallisia töitä vielä loppuillasta. Jos en tee ammattihommiani, niin sitten saatan rentoutua tunnin verran sijoitusasioiden parissa, lähinnä lukemalla. Valot sammuu 23:30. Arki ei oikein anna riittävästi aikaa sijoitushommiin, ehdin paremmin viikonloppuisin.

5. Kuvailetko millainen olet sijoittajana?

Puhdas osakepoimija, joka yrittää vähentää salkkunsa osakkeiden keskinäisten painotusten jatkuvaa säätöä. Toimin vain USA:n markkinalla. Vaikka teen pääosin ostot ja myynnit osakesäästötilin sisällä, niin turhia valuutanvaihtokuluja syntyy joka tapahtumassa.

6. Voisitko avata millainen sijoitushistoria sinulla on?

Oikeastaan tähän päivään asti olen käynyt osakekauppaa käyttötalouden jatkeena ja kokeillut erilaisia instrumentteja. Ts. en ole koskaan sijoittanut niin kuin viisaat opettaa ja kuten oma järkenikin sanoo nyt. Ensimmäiset kaupat tein 24.4.1984, ostin rivin KOP:n osakkeita. Ostin, koska isäni aina keväällä leikkasi Keskon kuponkia, asia tietysti kiinnosti ja KOP:ssa oli osakesäästämisestä kertova värillinen piirroskirja, jonka luin. Kirjastossa sattui käteeni Seppo Saarion Miten sijoitan pörssiosakkeisiin kirja. Ostin vielä sitten ihan oman kappaleen, kyllä se painovuoden 1984 kirja hieman kellastuneina sivuina vielä löytyy hyllystä. Nyt kun asiaa ajattelee, niin Seppo Saarion kirjalla oli iso merkitys sijoitustyyliini tähän asti. Koska olen hyvä matikassa, niin Sepon esimerkit spliteistä, osakeanneista, osinkojen irtoamisista kiehtoi, kun niihin saattoi kytkeytyä hetkellinen hinnoitteluvirhe. Näin jälkikäteen katsottuna sivuutin kaikki Sepon esimerkit korkoa korolle ilmiöstä pitkällä jaksolla, ja poimin työkalupakkiini lähinnä tekniikoita hyödyntää hetkellisiä hinnoitteluvirheitä. Pankithan minusta hyötyivät eniten, osakepapereiden liikuttelua vastaan olivat kapankäyntikulut sen mukaiset.

Jatkoin toimintamalliani, jossa ostan ja myyn käyttötalouteni jatkeena, koko 80-luvun lopun ja 90-luvun. Tein myös muutaman valuuttaoptiokaupan 90-luvun alussa, vipurahastot tuntuivat kivoilta, tuttuja instrumentteja olivat myös ns. optiolainat (mallia Leipurien Tukku), ja onnistuin hävittämään rahaa Manconin konkurssissa 1989. Sitten testailin osakeindeksilainoja, ja taisin ottaa jotain vastaan lainaakin. Olen myös testaillut joukon kehittyviin maihin sijoittavia rahastoja. Vaimo on ollut ymmärtäväinen harrastukseni suhteen, koska olen pyörittänyt aika pieniä summia, vaikka tapahtumia onkin paljon. Eli vaimon kukkarolle ei ole tarvinnut mennä missään vaiheessa.

Jokaisen elämään sattuu joskus haastavimpia jaksoja, eikä aika eikä puhti sitten enää riitä kaikkeen. Siksi oma osakeharrastukseni meni paussille heinäkuussa 2000 ja paussia kesti huhtikuuhun 2020 asti, siis noin 20 vuotta. Sen verran paussin aikana venyin, että vaimolle kasasin Suomisalkun 2013, kertasuorituksena. Vuonna 2003, kun en seurannut osakkeita enkä markkinoita, joku sanoi sisimmässäni, että nythän voit rakentaa ”pidä ja unohda” salkun. Siksi avasin eläkevakuutuksen, jossa sijoitin 100 €/kk. Brokerina oli ihan tunnettu ja luotettava taho, ja varainhoidon järjestäjä oli ihan normaali suomalainen toimija. 75% osakkeisiin ja 25% korkoon. Seurasin salkun kehitystä, eikä se oikein minneen kehittynyt. Keväällä 2020 ajattelin, että nyt tämä saa riittää, lopetin kuukausisijoittamisen ja maksan nyt penaltia joka kuukaudelta, kun en sijoita. Samalla vaihdoin eläkevakuutukseen säästetyn potin allokaation agressiivisen kasvun salkuksi. 20 vuoden jaksolla eläkevakuutus on noussut 43%. Alla on kuitenkin ollut osakemyönteinen 20 vuotta, niin aika heikko ratkaisu on ollut tuo eläkevakuutukseni.

Vuoden 2000 teknosalkku oli ajan mittaan sulanut kuplasta ja sen rippeet olivat uuden omakotitalon seinissä. Ja kun ruuhkavuodet alkoi helpottaa keväällä 2020, sanoin vaimolle, että nyt haluan alkaa sijoittaa uudestaan, ja avataan osakesäästötilit. Pikkuhiljaa aloin kuunnella sijoituspodeja, etunenässä Traders’ Club, Vernerin vartti ja Inderesin podit, sekä Ylen Pörssipäivä. Uudessa alussa 2020 aloin käyttää Nordea Investoria. Tuntui erikoiselta nähdä tarjoustasot, kauppamäärät, kaikki online reaaliaikaisesti.

Ensimmäinen ostoni oli Admicom 9.4.2020. Varovasti liikkeelle, kaupan koko 152 €. Mutta sitten alkoi kaupankäyntivauhti nopeasti kiihtyä. Vuonna 2020 tein osakesäästötililläni 55 ostoa tai myyntiä. Vuonna 2021 tein 75 ostoa tai myyntiä, vuonna 2022 68 ostoa tai myyntiä ja vuonna 2023 34 ostoa tai myyntiä. Menossa on siis kaupankäynnin hiivuttaminen ja sitä kautta konvergoidun pitkällä jaksolla pysyvään osakesalkkuratkaisuun tiettyine painotuksineen.

Itse ajattelen niin, että nyt pikakelaan 20 vuoden hiljaisen osakejaksoni parissa vuodessa reippaan kaupankäynnin kautta - ilman positiota ei osakkeeseen syventyminen oikein tunnu minulta onnistuvan. Siitä isot kauppamäärät. Osakesäästötilin historia näyttää, että noin 70 osaketta olen pyörittänyt salkun läpi huhtikuusta 2020 alkaen.

7. Millainen salkku sinulla on sisällöltään? Mitkä ovat kolme omistustasi joihin luotat eniten pitkällä aikavälillä?

Isoimmalla painolla olen sijoittanut tekoälyyn, hajautettuna viiteen yhtiöön: Super Micro (SMCI), Palantir (PLTR), Arm (ARM), Nvidia (NVDA) ja Upstart (UPST). Isoin yhtiöpaino on kuluttajaterveydenhuollon ja hyvinvoinnin SPAC tulokkaassa Hims & Hers Health (HIMS). Himsin peesissä tulee internetin uudistaja Cloudflare (NET). Sitten 8%-5% painoilla IonQ (IONQ) ja Planet Lab (PL). Yhteensä 9 yhtiötä.

Jos puristaisin kolmeen, niin ratkaisu olisi loppujen lopuksi aika helppo. Kunnon hajautus kolmeen olisi Hims & Hers, Cloudflare ja Arm. Hims & Hers edustaa puhdasta kuluttajapalvelua. Ja yhtiö panostaa nyt nuoreen segmenttiin, joka pysyy sitten seuraavat 50 vuotta online terveys ja hyvinvointipalveluiden käyttäjänä. Markkina on kriittinen Himsiin sen takia, että se ei löydä yhtiöltä vallihautaa. Mutta iso strategia on se, että yhtiö vuosien mittaan tuo vaativampaa palvelua. Eli ensiksi hoidetaan finnit, sitten hoidetaan stressiä, sen jälkeen tuetaan parisuhdetta, sitten painon hallintaa, sitten sydän- ja verisuonitaudit. Tämä on Himsin vauhtipyörä. Cloudflaren kautta kulkee 20%-25% internetin liikenteestä. Palataan yhtiöön tuonnempana tässä haastattelussa. Armin valitsen AI&siruedustajana. Siruvalmistajien kesken tulee varmaankin kilpailu kiristymään. Lisäksi ns. omat sirut yleistyvät, esimerkkinä Microsoft omalla sirullaan, Azure Cobalt. Arm on vallitseva arkkitehtuuri, ja otan valinnallani kantaa siihen, että pilvipalveluyhtiöt alkavat tuottaa omia sirujaan jo ihan siitä syystä, että Nvidia kuorii juuri nyt isoja kermoja. Se, joka pyrkii haastamaan Nvidian, ei ota riskiä luomalla samalla uuttaa arkkitehtuuria. Elikkä sirukilpailu kiristyy, ja pääarkkitehtuurina tulee olemaan arm-arkkitehtuuri.

8. Millainen on sinun osakepoimintaprosessi askel askeleelta?

Etsin yhtiötä, joka tekee minun mielestä mielenkiintoista palvelua tai tuotetta myytäväksi.
Sanat MINUN MIELESTÄ MIELENKIINTOISTA on kaikista tärkein asia. Palvelun tai tuotteen pitää olla niin kiinnostava, että haluan kuunnella kaikki osavuosikatsaus sijoittajapuhelut, lukea kaikki yhtiötiedotteet ja vesi kielellä etsiä, onko joku kirjoittanut yhtiöstä uutta X:ään. Eli ensimmäinen askel mennään aina tunne edellä. Koska tämä on mukava harrastus eikä työtäni.

Aika nopeasti aistin sen, onko yhtiö minun yhtiöni. Sen tuntee siis siitä, että koko ajan haluan lukea lisää yhtiöstä. Ensimmäinen ulkomaalainen yhtiöni oli Nvidia, 2 ensimmäistä osaketta ostin 18.6.2020. Luin Nordean analyysejä Nordean Investorista ja AI oli se mihin silloin jäin koukkuun. Yritin löytää yhtiöstä raportteja nettiä hamuamalla, Sijoittaja.fi sivusto oli siinä vaiheessa suureksi avuksi, mutta vasta kun löysin Seeking Alphan sivustot huhtikuussa 2021, niin tiedon janoa helpotti, ja minulle avautui Nvidia ja koko USA:n osakemarkkina minulle sopivalla tavalla.

Olen yrittänyt tutkia monia yhtiöitä, esim. Datadogia ja CrowdStrikea, mutta niistä en saa sitä oikeaa tunnetta. Yhtiöt eivät pääse ensimmäisestä portaastani eteenpäin.

Niissä yhtiöissä, missä menen vahvasti tunne edellä, pystyn pysymään kyydissä niissä osakesyöksyissä, mitä markkina tuppaa tekemään. Pysyn kyydissä, koska olen niin perillä yhtiöstä, että näen markkinareaktion läpi.

Kun olen löytänyt kiinnostavan yhtiön, katson luvut. Työkaluna käytän Seeking Alphan alustaa. Poraudun tutkittavan yhtiön Financials kohtaan, ja katson ensimmäiseksi kohtaa Income Statement, liikevaihdon kehitystä. Katson juuri nyt CrowdStrikea. Liikevaihto kasvaa eksponentiaalisesti, kasvu on tasaista, nyt hieman hiipuen, mutta USA:ssakin on ollut ”pikkulama” ja kaikilla kasvuyhtiöillä on kasvu hiipunut. Sitten katson kohdasta Balance Sheet nettovelan määrän. Juuri nyt velkojen jälkeen kassaan jää 2,3 miljardia taalaa, siis velaton yhtiö ja kassa pullollaan rahaa. Sitten menen kohtaan Cash Flow, katson osakekohtaisen vapaan kassavirran trendin. Hyvältä näyttää, tasaisesti kasvava positiivinen kassavirta. Lukujen perusteella ottaisin kirkkaasti salkkuuni, arvosanalla 9 ½. Mutta kun lähden tutkimaan mitä yhtiö oikein tekee, niin saan käsityksen, että se tekee päätelaitteiden kybersuojauksia, ts. samaa mitä F-Secure tai McAfee tekee. Jostain syystä en vaan syty päätelaitteiden kybersuojauksista ja siksi CrowdStrike jää ostamatta.

Eli osakepoimintaprosessi on tuo edellä kuvattu:

  1. yhtiön seuraaminen on mukavaa ja jännittävääkin
  2. yhtiö kasvaa tasaisesti
  3. yhtiö on nettovelaton (kassa isompi kuin velat)
  4. vapaan kassavirran osalta on nähtävissä positiivinen suunta

Salkkuni osakepainot ovat pääsääntöisesti suoraan verrannollisia siihen, miten hyvin yhtiö täyttää kaikki nuo em. kriteerit. Silti jokaiseen olen mennyt sisään pala palalta, pottia ajan mittaan kasvattaen.

Lisäksi minulla on ns. tiedeyhtiöluokka. Sanon tiedeyhtiöiksi sellaisia yhtiöitä, jotka täyttävät vain kriteerin 1. mutta eivät täytä kriteerejäni lukujen osalta. Näitä ovat IonQ, Planet Labs ja Upstart. Lisäksi Nvidian syklisyys on niin voimakasta, että sekin kuuluu tänne tiedeyhtiölaariin. Tiedeyhtiöissä yhtiön palvelu tai tuote on niin poikkeuksellinen, että sallin väljyyttä lukuihin. Jokaiseen noista olen lähtenyt mukaan todella varovaisesti, ja ajan mittaan hakenut sopivaa osakepainoa suhteessa riskiin.

9. Sinä olet aktiivinen sen tyylisten yhtiöiden ketjuissa, joista vähemmän puhutaan Foorumilla, miksi olet kiinnostunut tällaisista yhtiöist esim. IonQ ja Planet Labs PBC ?

Tähänkin sopii edellisen kohdan vastaus - yhtiön seuraaminen pitää olla mukavaa ja jännittävääkin. Kaikissa seuraamissani yhtiöissä, tai ainakin salkkuyhtiöissäni, on todella iso tarina taustalla. Kukin niistä on alansa johtava yhtiö. Jokainen niistä tuottaa ainutlaatuisia ja ennen näkemättömiä palveluita. No, Hims & Hersin osalta voi sanoa, että ei yhtiö nyt tuota ainutlaatuisia ja ennen näkemättömiä palveluita. Mutta se täyttää kohdassa 8. listaamani kriteerit, arvosanalla 10.

On jossain määrin myös sattuman kauppaa, että osuin IonQ:hun ja Planet Labiin. Syksyllä 2021 tein päätöksen luopua Suomisalkustani ja siirtyä USA:aan. Tausta tähän on avattu kohdassa 15. Olin keväällä 2021 löytänyt Seeking Alphan alustan ja koko syksyn luin alustan artikkeleita, tutkin yhtiöitä. Myyntiin meni vaiheittain kaikki: Harvia, Revenio, Qt, Tecnotree, Remedy, Valoe, Inderes (sori!!!), Modulight, Nokia, Ericsson, Neste, Embracer, Kone jne. Aluksi ostin tilalle lisää Cloudflarea ja Nvidiaa, mutta sitten salkku olikin kahden yhtiön salkku. Hajautusta piti saada ja jatkoin etsimistä. IonQ:sta olen kiinnostunut sen takia, että kahden vuoden tähtäimellä tapahtuu kvanttilaskennan läpimurto. Silloin tiettyjä algoritmeja suoritetaan kvanttitietokoneilla. IonQ on minun mielestä kvanttilaskennan kaupallistamisen johtava yhtiö. Se on kärjessä. IonQ:n ketjuun jaoin ”Bidenin paperin”, jossa USA selvästi osoittaa halunsa varmistaa voitto tässä jo alkaneessa kvanttikisassa. Mukanahan kisassa on nyt myös Kiina ja Venäjä. Kvanttilaskenta tulee olemaan merkittävä tuottavuuden kasvattaja siviilipuolella, mutta juuri nyt yhtä tärkeänä pidetään turvallisuusnäkökulmia. Jännittävää kvanttilaskenta on sen takia, että kvanttitietokone ei pysty kovin hyvin laskemaan 1+1. Se alkaa selitellä, että saattaapi olla vähän alle kaksi tai voihan mennä ylikin! Ja toisaalta IonQ toimittaa kahden vuoden päästä Sveitsin Baseliin kvanttiprosessorin, joka päihittää Nvidian Jensen Huangin kaikki parhaat GPU:t, vaikka kaikki nahkatakkimiehen GPU:t olisi verkotettu yhteen, IonQ:n prosessori puksuttaa asioita, jotka ovat Jensenin bittilaskennalle mahdottomia. Eikä tässä kaikki, moderni fysiikka toimii niin, että partikkelit voivat lomittua toisiinsa, vaikka niiden etäisyys olisi valovuosia. Jos maanpäällä oleva partikkeli on lomittunut (kytköksissä) kaukaisen tähden partikkeliin, niin kumpikin muuttaa tilaansa täsmälleen samaan aikaan. Tässä kohtaa Einstein luovutti Nils Bohrille, joka 1930 luvulla vei modernia fysiikkaa eteenpäin. Kvanttimekaniikassa tiedonsiirto voi tapahtua ilman nykyisiä tietoverkkoja. Se vain tapahtuu, kvanttimekaniikan lakien mukaan.

Planet Lab kuvaa 10x vuorokaudessa maapallon joka kolkan monidimensioisilla skannereilla. Ihmiskunnalla olisi nyt mahdollisuus havaita kaikki muutokset maapallolla lähes reaaliaikaisesti. Dataa on jo vuosien ajalta. Minua tässä kiinnostaa myös se, että markkina arvostaa Planetin satelliittiarmadan, tietotaidon ja koko datavaraston yritysarvoltaan vain 300 miljoonaksi taalaksi. Ei maailmassa ole toista vastaavaa datavarastoa. Mutta Planet voi auttaa ihmiskuntaa eturintamassa, silloin kun vedennousu ja kuivuus alkavat kunnolla näkyä ihmisten arjessa ja ruokapöydissä, tai kun diktaattorit ymmärtäisivät pitää edes tulitaukoja, jotta Punainen Risti voisi rientää katastrofiapuun Planetin ja Microsoftin luomien katastrofitoimintamallien avustamana.

10. Miten sinä seuraat näitä ulkomaalaisia yhtiöitä, joiden alat ei ole kovin helppoja? Olisiko antaa jotain vinkkejä, joista voisi lähteä liikkeelle tutkimaan tällaisia yhtiöitä?

Kohdassa 19. antamani ohjeet Alokkaalle sopii jokaiselle päästä ihan alkuun. Sen jälkeen alkaa yhtiöiden pläräys Seeking Alphan artikkelien kautta. Niistä pääsee jyvälle, mistä yhtiöissä on kyse. Sitten kun on kandidaatti löytynyt, kannattaa alkaa tutkia yhtiön omia osavuosikatsauksia. Tässä vaiheessa, kun yhtiö on vasta kandidaatti salkkuun, niin osavuosikatsausten yhteydessä on selkeitä kalvoesityksiä, niistä avautuu hyvin, mikä yhtiön punainen lanka on.

11. Kuvaile yhtiöitä 50 sanalla per yhtiö

- Cloudflare

Cloudflare on internetin uudistaja, joka on rakentanut kaikkialle maailmassa ulottuvan korkean käytettävyyden ja korkean tietoturvan pilven, joka voi olla minkä tahansa sovelluksen jakelu ja ajoympäristö. Koko ratkaisu on toteutettu ohjelmallisesti, se toteuttaa mm. GDPR:n ja Clouflaren pilven kautta esim. AI-päättelyalgoritmi voidaan saattaa 50 millisekunnin päähän lähes jokaisesta (95%) maapallon ihmisestä.

- IonQ

IonQ on todennut, että kvanttilaskennassa tiede on nyt ratkaistu ja tästä eteenpäin tekeminen on insinöörityötä. Yhtiö on myynyt kvanttitietokoneita Sveitsiin QuantumBaselille, ja muita IonQ:n asiakaskumppaneita ovat esim. Airbus, Hyundai ja Yhdysvaltojen ilmavoimien tutkimuslaboratorio. IonQ on nyt ainut kvanttitietokone, joka on saavutettavissa kolmesta eri pilvestä (Amazon, Microsoft ja Google). IonQ aloittaa 2024 kvanttitietokoneiden massatuotannon.

- Planet Labs PBC

Planet Labs PBC kerää joka päivä monidimensioista satelliittidataa maapallolta. Jokainen kohta kuvataan kymmenen kertaa vuorokaudessa. Dataan on kerätty jo vuosien ajan, ja se on ainutlaatuinen BigDatavarasto valtioiden, vakuutusyhtiöiden, maatalousjärjestöjen, avustusjärjestöjen, turvallisuusviranomaisten yms. käyttöön. Laajojen kielimallien (AI:n) kehittyminen 2024 antaa asiakkaille mahdollisuuden keskittyä oman toimialansa ongelmien analysointiin, ilman omaa BigData insinööritiimiä.

12. Oletan, että olet lukenut erityisesti jenkkianalyytikoiden juttuja, onko sinulla yleistä kommentoitavaa heidän analyyseistään ja materiaaleistaan sekä siitä, miten niihin tulisi suhtautua?

Olen parissa vuodessa kahlannut aika paljon matskuja. I/O Fundin Beth Kindig oli suosikkini vuonna 2021. Sain virtaa siitä, että olin itse alkanut ostaa Nvidiaa, ja huomasin että yhtiö oli Bethin lemmikki. Syksyllä 2021 Beth hehkutti Fuboa X:ssä, menin ostamaan Fuboa ilman omaa tutkimusta, ja sitten näin omistukseni sulavan 90%. Oppirahat! Olin vuoden 2022 I/O Fundin premium käyttäjä, joten näin kaiken analyysin ja keskustelun. Muistan hyvin, kun elokuussa 2022 I/O Fundin Knox Ridley sanoi, että Nasdaq on teknisesti haastava. Seurasin tarkasti mitä I/O Fund tekee eikä ne tehneet oikein mitään vaan ajoivat lokakuun pohjiin, niin kuin itsekin. I/O Fund on minusta mielenkiintoinen sekoitus fundatutkimusta ja teknistä analyysiä. Vieläkin tykkään kuunnella youtubesta Knox Ridleyn teknisiä analyysejä, se miten Knox puhuu three wave, two wave, fifth wave pattern on kuin musiikkia korville :slight_smile: . Mutta vain musiikkia, kuuntelen todellakin vain rentoutuakseni! I/O Fund on jäänyt nyt siis taka alalle.

Singaporelainen Adam Khoo on suosikkini. Häntä suosittelisin kokeilemaan youtubessa. Adam on maanläheinen, konkreettinen. Hän tulkitsee korkoja, makroa, sotia, S&P 500 ja Nasdaq indeksejä ja sijoittaa megateknoihin, joita hän joka videoissaan kommentoi. Omalta kohdaltani puute on se, että Adam keskittyy vain hänen kriteeriensä mukaan parhaisiin yhtiöihin, joita edustaa megateknot.

X:ssä on seurannassa @hhhypergrowth, lisäksi joukko muita mutta ehkä jätetään jotain kerrottavaa seuraavaankin haastatteluun ehkä joskus.

Talouslehdet (Forbes, WSJ, jne.) julkaisevat koko ajan analyytikkojen juttuja. Alkuvaiheessa niitäkin kannattaa lukea, saa tuntuman mistä puhutaan. Enää en niitä lue kuin ajanvietteenä. Forbesin juttujen taustat olen useimmiten lukenut aiemmin jo muualta.
Seeking Alphan artikkeleiden merkitys on minulle tärkein juurikin yhtiön etsintävaiheessa. Sitten kun oma valinta on tehty, luen alustalta lähinnä keskustelupalstoja ja katson talouslukujen aikasarjoja. Minun mielestä Seeking Alphan artikkeleista 90% on yhtiöiden omien tiedotteiden toistoa, siististi paketoituna. Siksi painotan sitä, että päälähde tulee olla yhtiön omat tiedotteet.

Vedän vielä yhteen mitä aina seuraan:

  • X (ent. Twitter): yhtiön omat julkaisut, toimarin julkaisut, yleistä selailua teen myös
  • Yhtiön kvartaalijulkaisut: luen tiedotteet, mutta tärkeimpänä koen tulosjulkistuksen jälkeisen sijoittajapuhelun, sieltä yhtiöt avautuvat minulle eläväksi ja sieltä saan arvokkainta tietoa
  • Seeking Alphan keskustelupalstat

13. Monet ovat kiitelleet sinua siitä, kun jaat hienosti laadukasta tietoa yhtiöistä, joista muut eivät juuri kirjoittele - tuntuuko joskus yksinäiseltä kirjoitella, kun muita kirjoittelijoita on vähän (tosin lukijoita on riittänyt!)? Onko jotain mitä kaipaisit Foorumilta?

Sitä sopeutuu tilanteisiin, aina joku löytyy mukaan. Kyseessä on Inderesin foorumi, ja on luonnollista, että pääliiga on Suomiosakkeet. Itse olen vapaaehtoisesti valinnut farmiliigan. Kiitos @Sijoittaja-alokas kun olet jaksanut nostattaa näitä farmiliigan tarinoita ja ketjuja. Ja käyhän @Verneri_Pulkkinen kin välillä pyörähtämässä. Ja ehkäpä tämä haastattelu onkin se siemen, joka pikkuhiljaa alkaa tuoda lisää porukkaa näihinkin yhtiöihin :slight_smile:

14. Mitkä ovat kolme suurinta vahvuuttasi sijoittajana ja mikä olisi suurin kehittämisen kohteesi sijoittajana?

Pidän vahvuutena sitä, että minulla on selkeä ja itselleni sopiva sijoittajaprofiili, mikä varmaankin tulee aika selväksi tässä haastattelussa. Toiseksi nostan sitkeyden kuunnella osavuosikatsausten sijoittajapuhelut. Kolmas varmaankin on työkokemus ja sitä kautta syntyneet havainnot ICT-yhtiöistä. Siksi on helppo todeta, että ICT-yhtiöiden ja verkossa toimivien yhtiöiden osalta ns. sijoittajan kotikenttäetu on haihtunut, ei sellaista enää ole, mutta sehän on hienoa kaikkien kannalta.

Suurin kehittämiskohteeni sijoittajana on syventyä paremmin yhtiön ansaintamekanismeihin. Salkkuyhtiöitteni osalta ansaintamekanismit ovat enemmän ja vähemmän tunnistamattomia. Ei oikein riitä, että todetaan ”palveluissa tapahtuu siirtyminen lisenssimaksuista kuukausimaksuihin”, tai että ”liittovaltio teki 300 000 miljoonan diilin viideksi vuodeksi”. Juurikin ansaintamekanismien näkymättömyys tekee sijoittajapuheluista entistä tärkeämpiä, koska niissä kuitenkin keskustellaan liiketoiminnasta ja sen näkymistä, dollareista tuloslaskelman summarivitasoilla.

15. Miten sinä seuraat makrotalouden kuvioita ja hyödynnätkö jotenkin makrotalouden “liikehdintää” sijoitustoiminnassasi?

Kuuntelen Fedin pääjohtajan Jerome Powellin puheen Fedin avomarkkinakomitean korkopäätösten yhteydessä ja luen kommentit puheesta. Sen ymmärsin viime vuonna, että kun korkoja nostettiin nopeasti, niin kasvu- ja pienyhtiöiden kurssit romahtivat korkopiikin takia. Ja kun tuon ymmärsin, niin en mennyt lankaan ja alkanut myydä osakkeita silloin kun tapahtui kovimmat laskut ja kun pessimismi oli kovimmillaan. Mutta ei ollut ostopaukkujakaan, koska olen ollut koko ajan n. 100% osakkeissa.

Tässä yhteydessä on hyvä tuoda esille se, miksi sijoitan muutamaa poikkeusta (Armin pääkonttori on Englannissa) lukuun ottamatta amerikkalaisiin yhtiöihin. Olen tiedostanut sen, että Liittovaltion velka henkeä kohden lienee maailman korkeimpia. Tällä hetkellä vaikuttaa siltä, että ei kumpikaan puolue tule aktiivisesti vähentämään velkaa; demokraatit investoivat infraan ja vihreään, ja republikaanit haluavat alentaa veroja. Lopputulema on aina että liittovaltion velka ei ainakaan pienene.

Kuitenkin tärkein asia on se, että Yhdysvallat on maailman dynaamisin talous, jossa Fedin pääjohtajakin rakentaa strategiaa ja puhuu katu-uskottavasti USA:n kansalaisen ja perheen näkökulmasta. Korkopolitiikan kulmakivenä ja päätavoitteena on täystyöllisyys. Euroopassa puhutaan hintavakaudesta. Kun olen tutkinut USA:n yhtiöitä, niin samalla törmään liittovaltion strategiaan, jossa halutaan tiivistää yliopistojen, liittovaltion virastojen ja yksityisen sektorin yhteistyötä. Liittovaltiolle on tärkeää, että sen rahoittamiin hankkeisiin saadaan mukaan pienimmätkin yritykset. Esim. Palantir on liittovaltiolle tärkeä palveluyhtiö. Palantir on tehnyt liittovaltion kanssa mallin, jossa Palantir voi ottaa sen ja liittovaltion välisen sopimuksen sateenvarjon sisään pieniä yhtiöitä, sellaisia, joilla ei ole resursseja käydä kalliita hyväksymisprosesseja osoittaakseen täyttävänsä liittovaltion kriteerit. ICT:n kehityksen ajurina on toimivat pääomamarkkinat, ja lisäksi edellä kuvattu malli antaa jokaiselle nyrkkipajalle aidon polun, niin halutessaan, päästä liittovaltion strategisten ICT-palveluiden toimittajaksi.

Eli seuraan Fedin korkopolitiikkaa ja siihen liittyvää Powellin kommunikointia. Ja seuraan sitä, miten hyvin liittovaltio fasilitoi julkisen puolen, yksityisen puolen ja yliopistojen välistä saumatonta yhteistyötä. Ei Euroopasta tai mistään muualtakaan löydy yhtä ymmärrettävää ja kilpailukykyisiä yrityksiä synnyttävää talousaluetta kuin USA on. Siksi keskityn sinne.

16. Mitkä ovat sinulle kaikista Foorumin ketjuista kolme tärkeintä ja miksi?

Joulu 2023 ja hyväntekeväisyysketju muistuttaa meitä tärkeimmistä arvoista.

Hims&Hers kolmessa vuodessa kannattavaksi ketjussa on monipuolisesti erilaisia näkökulmia Hims-yhtiöön. Lisäksi erityistä on ollut osakkeen kurssin omintakeinen kulku suhteessa liiketoiminnan kehitykseen. Ketjussa on voinut miettiä ja reflektoida holdaamisen haasteellisuutta.

Kolmas on Cloudflare - CDN:ää ja taistelua palvelunestohyökkäyksiä vastaan. Se on ketju, jossa on välillä tarvittu ystävällisten foorumilaisten työntöapuja :slight_smile: kun foorumin monologirajoitin on iskenyt ja olen jäänyt sutimaan paikoilleen. Cloudflaren kanssa on koettu isot vuoristoradat ja myös olen saanut hyvät tsempit, kun on viikossa pudottu 30% tai kuukaudessa 50%. Ketjuun on muodostunut aikamoinen infopläjäys yhtiöstä.

17. Sinun pitää valita 5 foorumilaista hoitamaan salkkuasi kahdeksi vuodeksi, ketkä valitsisit ja miksi?

@Construct-Destruct tekee tarkat pohjatyöt sekä lukujen, että toiminnan analyysin osalta
@Jarnis on hyvä sparraaja ja lähtee argumentoimaan uuteen suuntaan, jos aihetta on. Terävät teknologiahavainnot
@DayTraderXL on markkinan pulssilla. Pitää olla tänäänkin hereillä, vaikka tähtäin olisikin kaukana.
@Pohjolan_Eka etsii, tutkii ja vaatii selkeitä arvoluontimekanismeja, jotka sitten johtavat yritysarvon kasvuun
@Juzaba1 tarvitaan tiimiini hoitamaan päätyönään ne yhtiöt, jotka ovat juuri tiedemaailmasta siirtyneet liiketoimintamaailmaan

18. Miksi sinä sijoitat?

Sijoittamiseen nyt sisällyttämäni asiat, eli yhtiöiden tutkiminen, foorumilla käyminen ja kirjoittaminen ja kaikenlainen pörssiyhtiöihin liittyvän uutisoinnin ja tapahtumien seuranta on hyvää vastapainoa päivätyölleni. Rentoudun! Amerikkalaisten osakkeiden kautta aukeaa ICT:n trendit, joten tutkiminen ja lukeminen on myös jatkuvaa kouluttautumista ja auttaa jopa päätöksen teossa ammattityössäni. Sijoittamisen ympärillä tapahtuva toiminta on useimmiten henkisesti palkitsevaa ja kyllähän foorumilla tapahtuva vuorovaikutus on antoisaa. Minimitavoitteenani on suoriutua paremmin kuin eläkevakuutukseni ja toivoisin osuvani yhteen kasvuvaiheen alkupään moninkertaistujaan.

19. Osaisitko antaa kolme vinkkiä, miten Alokkaan kannattaisi itsenäisesti alkaa tutkimaan karhulaismaisia yhtiöitä?

Jatka Salkunrakentajan ja Sijoittaja.fi sivustojen seuraamista. Niissä on kyllä hyviä nostoja, itse pysähdyin Hims & Hersiin juurikin jommankumman sivuston artikkelin kautta vuonna 2021.

Sitten kun alkaa tuntua, että em. sivustot alkavat toistaa itseään, niin minusta kannattaa hakeutua Seeking Alphan sivustoille. Kun vähän aikaa harjoittelee alustan kanssa, niin Seeking Alphasta saa aika nopeasti yhtiön taloustilanteesta peruskuvan ja kehityssuunnan (näitä ”aikasarjoja” ei juurikaan löydä yhtiösivuilta). Seeking Alpha vaatii rinnalleen itsenäisen osavuosikatsausten lukemisen. Kannustan lukemaan, koska niissä on yleensä kaikki olennainen yhdellä etusivulla sanottuna. Kvartaalituloksen lehdistötiedote kattaa kaiken olennaisen 90 prosenttisesti.

Sitten kun on saanut omaa tuntumaa yhtiöön, niin kannattaa nostaa se foorumille, ja katsoa löytyykö juuri siitä innokkaita mukaan tulijoita. Ja aina ei löydy, mutta se vain on lajin luonne.

20. Mistä haluat erityisesti kiittää foorumilaisia?

Suvaitsevaisuudesta haluaisin kiittää. Näen foorumillamme paljon vahvoja dialogeja, joissa erilaisille näkökulmille annetaan kuitenkin aina tilaa, eikä kenenkään siten tarvitsekaan voittaa toista. Tästä on hyvä jatkaa yhdessä eteenpäin. Ja haluan toivottaa Hyvää ja Onnellista Uutta Vuotta kaikille foorumilaisille!


Kiitos antoisista vastauksista Karhulalainen!

Tällaisen Karhulalaisen kaltaiset foorumilaiset ovat harvinaisen arvokkaita, koska he jakavat tietoa aloista ja yhtiöistä, joista vähemmän kirjoitetaan Foorumilla. Sen lisäksi, että saamme tietoa, niin se on vielä pureskeltu lukijaystävälliseen muotoon.

Olen huomannut, että monilla ketjuilla on paljon lukijoita, mutta vähän kirjoittajia niin vähintä, mitä me lukijat voimme tehdä on tykätä sellaisista viesteistä, jotka antavat lisäarvoa meille sijoittajille. Vielä parempaa olisi, jos useammat rohkenisivat tulla tällaisiin keskusteluihin mukaan; tärkeintä on, että yrittää parhaansa ja käyttää aikaa viesteihin ihan muidenkin takia.

Mukavaa viikonloppua! :slight_smile:

115 tykkäystä

Foorumin yksi parhaista puolista on, että kuulee uusista yhtiöistä ja erityisesti se, kun saa niistä hyvää tietoa hyvien ajatuksien kera. :muscle:

Jos joku on kirjoittanut mainion yhtiöketjuviestin johon on nähty vaivaa niin kannattaa ainakin tykätä siitä, jotta kirjoittaja tietää, että hänen viestejä luetaan ja niille toivotaan jatkoa. Jos joku haluaa olla erityisen viitseliäs, niin erityisesti yhtiöketjuissa kaivataan hyvin argumentoituja sisältörikkaita viestejä ja varsinkin niissä yhtiöketjuissa, joissa on vähän hiljaisempaa.

Viikonloppuläksyksi pyydän lukemaan ainakin näiden karhulalaisen perustamien yhtiöketjujen aloitusviestin:

Käykää merkkaamassa aloitusviesteihin tykkäys, että tiedän tehneet/lukeneen kotiläksynne.


Karhulalaisen vastaukset saivat kehuja ja sitä todella arvostetaan, kun joku jaksaa nähdä vaivaa toisten eteen. Monilla voi mennä jopa tunteja viestin kirjoittamiseen ja todennäköisesti sitä ennen on luettu yhtiöstä jopa kymmeniä ja kymmeniä tunteja.

Kiitoksia kaikille ja mukavaa perjantaita! :slight_smile:

27 tykkäystä

Kohta käynnistyy vuosi 2024 ja joskus alkusyksystä tulee sadas haastattelu täyteen.

Alkuvuodesta olisi tiedossa hidasta hämäläistä tai niin haastateltava itseään kutsui ja pörssiyhtiön CEO. Aina en tarkkaan osaa sanoa järjestyksistä, koska kysymyksiä on monilla ja useati eivät osaa tarkalleen sanoa, milloin ehtivät vastaamaan.

Ja tiedoksi kaikille kieltäytyneille, tarjous on edelleen voimassa. :slight_smile:

Tästä ketjusta saatte varmasti paljon hyviä ajatuksia omaan sijoitustoimintaanne, ei valmiita vastauksia, mutta erilaisia “työkaluja”, miten voitte harjoittaa ja harrastaa omaa sijoittamishommianne.

Olkaa kärsivällisiä ja pitkäjänteisiä, myöntäkää virheenne jolloin samalla otatte opiksi sekä katsokaa asioita eri näkökulmista että myös muistakaa pitää tunteenne sopivasti kurissa - tällä reseptillä pärjännee hyvin pitkässä juoksussa.

Onnellista uutta vuotta 2024! :slight_smile:

20 tykkäystä

Mäkisen Mikon haastattelu on tulossa joskus ensi vuonna, mikä on niin huikea juttu ettei ole tosikaan. En ole ainoa, joka on tästä innostunut! Mikko on vaatimattomastikin sanoen todella kova sijoittaja, mutta pidän myös mm. hänen “jalat maassa”-asenteesta sekä sopivasta vaatimattomuudesta että myös asiallisen laadukkaan tavasta kirjoittaa asioista. Omien ja muidenkin kokemuksien mukaan kyseessä on vieläpä oikein mukava ja kohtelias kaveri. :slight_smile: Katsotaan, missä vaiheessa saadaan haastattelua ulos ensi vuonna.

Muutama muukin kova kaveri on sanonut, että saattaa suostua, mutta katsotaan ja annan heille luvan kieltäytyä, kuten kaikille. Siitä on aina jäänyt hyvä fiilis joka kerran, kun olen kysynyt jotain haastateltavakseni, vaikka olisivat kieltäytyneetkin; jokainen haastatteluihin liittyvä privaviesti on ollut varsin mukava. :slight_smile:

Toivon myös, että yhtiöiden edustajahaastikset antavat teille jotain hyvää ekstratietoutta yhtiöistä ja edustajista, joita voitte hyödyntää sijoituspäätöksissänne.

Haastattelut pyritään tulevanakin vuonna julkaisemaan aina perjantaisin kiireisimpään lounasaikaan mennessä.

Eipä sitten mulla muuta kuin, että jos jollakin on mieli maassa näin uudenvuodenaattona, niin voi laittaa privana viestiä mulle ja vastailen mahdollisuuksien mukaan muun toiminnan sivussa. :slight_smile:

EDIT:

Jos on tylsää, niin tässä voi tutustua uusiin yhtiöketjuihin, joissa on kattavat ja laadukkaat aloitusviestit:

38 tykkäystä

65. Kari Nerg, Boreon toimitusjohtaja

Oli ilo saada Kari haastateltavaksi monestakin eri syystä, mutta esimerkiksi siksi koska Boreo on mielenkiintoinen yhtiö ja hän itse vaikuttaa hyvin päämäärätietoiselta sekä hyvin monipuolisesti lahjakkaalta kaverilta.

Nerg on vakuuttanut eri videoilla ja erityisesti nimenomaan Vepun Roastissa. Myös hänen kirjoituksensa esimerkiksi Boreon yhtiöketjussa ja muualla ovat antaneet erinomaisen mielikuvan hänestä älykkään innovatiivisena johtajana, jolla on jalat tukevasti maan pinnalla.

Kari edustama Boreo on sarjayhdistelijä, joka luo arvoa omistamalla, hankkimalla ja kehittämällä pieniä ja keskisuuria yhtiöitä pitkällä aikavälillä. Boreolla on kaksi liiketoiminta-aluetta; Elektroniikka ja Tekninen kauppa. Boreon ensisijainen tavoite on kestävä pitkän aikavälin tuloskasvu. Yhtiön liiketoimintamallina on kannattavien ja korkeaa pääoman tuottoa tekevien yrittäjämäisten yhtiöiden hankinta ja niiden pitkäaikainen omistaminen. Yhtiön liiketoimintamallissa keskitytään sen yhtiöiden kassavirtojen uudelleensijoittaminen korkeilla odotetuilla pääoman tuottotasoilla konserniyhtiöihin tai yritysostoihin.

Kari kanssa on todella mukava viestitellä; kohtelias ja ystävällinen kaveri. :slight_smile:

Boreo on yhtiö, joka luo arvoa omistamalla, hankkimalla ja kehittämällä B2B-liiketoimintoja Pohjois-Euroopassa.

1. Kerro sadalla sanalla, kuka sinä olet.

Sadan sanan kuvaus jää nyt piippuun, mutta lyhyesti ja ytimekkäästi; olen kolmen alle 10-vuotiaan lapsen isä, elämäntapaurheilija ja intohimoinen firman/liiketoiminnan rakentaja.

2. Kerro kolme asiaa, mitä harvempi sinusta tietää.

Olen suurelle yleisölle sen verta tuntematon ja tässä haastattelussa tulee jo riittävästi uutta asiaa, joten jätetään lisäpaljastukset seuraaviin kertoihin :blush:

3. Kertoisitko meille työurastasi?

Urallani voisi sanoa olleen kolme vaihetta; investointipankkitoiminta/johdon konsultointi 2010–2016, pääomasijoittaminen 2017–2020 ja sarjayhdistelijän rakentaminen v. 2020 alkaen. Ensimmäinen pätkä keskittyi pitkälti metsä- ja energiateollisuuteen. Enimmäkseen yrityskauppojen muodossa, joissa yhtiöt vaihtoivat omistajaa korporaatioilta yrittäjille. Lisäksi tuli tehtyä oman pääoman ehtoisia ja velkapuolen rahoitusjärjestelyjä. Pääomasijoitustoiminta puolestaan oli luonteeltaan operatiivista turnaround-toimintaa, jolloin tuli tutuksi tase/kassavirta & toimintamallit haastavissa tilanteissa. Operatiivisesti vastasin kohdeyhtiöiden rahoituksesta. Onnistuneita yritys- ja rahoitusjärjestelyitä on tullut tehtyä vuosien varrella noin 60-70 kpl. Ei-maaliin menneitä onkin sitten tuhansia.

Noin 15-vuoden aikana on tullut tehtyä paljon töitä, nähtyä paljon maailmaa ja hypättyä pelkäämättömästi uusiin haasteisiin. Onnekas olen ollut siinä, että olen löytänyt erinomaiset esimiehet, jotka ovat antaneet luottamusta varhaisessa vaiheessa ja panostaneet kehittymiseeni. Parin työvuoden jälkeen esimieheni laittoi minut takaisin koulun penkille parantamaan sijoitusalan osaamista. Saksassa työskennellessä sain vastuulleni UK:n ja Pohjoismaiden toimintojen rakentamisen. Boreoon, tai silloiseen Yleiselektroniikkaan, pääomistaja otti minut pystymetsästä pörssiyhtiön johtoon.

Yrittäjämäinen toiminta, yhtiöiden rakentaminen ja teollisuus ovat olleet yhteisiä nimittäjiä urallani. Jo ensimmäisinä vuosina tykästyin yrittäjien kanssa touhuamiseen ja uskon, että tämä teema tulee säilymään mukana tekemisessä pitkälle tulevaisuuteen.

4. Mitä kiinnostuksen kohteita ja harrastuksia sinulla on? Mitään sijoittamiseen viittavaa ei saa sanoa.

Perhe ja urheilu ovat ykkösasiat elämässäni työelämän lisäksi. Vapaa-aika kuluu vahvasti perheen parissa, lasten harrastuksien ohjaamana.

Urheilupuolella jalkapalloura loppui A-junnuissa useampaan polvileikkaukseen. Sittemmin 20-vuotta on tullut keskityttyä kestävyysurheiluun, ja jatkettua vanhoja lajeja, joita polvet vielä kestävät (golf jne). Nykyään aika kuluu enimmäkseen hiihtäen, maastopyöräillen ja juosten. Harjoitustunteja tullee viikossa keskimäärin jonnekin 5-10 tunnin väliin, jolloin ehtii hyvin sosialisoida kavereiden kanssa. Vaihtoehtoisesti tuulettaa päätä ja orientoitua ajankohtaisiin elämän haasteisiin tai sitten rauhoittua kuuntelemaan äänikirjoja / podcasteja. Kirjojen lukemiselle en aikaa löydä, kirjoja tuleekin sitten kuunneltua hyvinkin 1 tai 2 kuukauteen.

5. Millainen on tavallinen arkipäiväsi?

Tavallisia arkipäiviä on melko vähän - reissuja on viikoittain, jne. Mutta päivä, jolloin olen kotona + toimistolla Vantaalla näyttänee kutakuinkin seuraavalta: herään 6–7 väliin, aloitan päivän joko urheillen tai töitä tehden. Vien lapsista keskimmäisen tarhaan, menen konttorille 8-10 aikaan. Toimistolla olen normaalisti 18-20 väliin tai jos lapsilla on harrastuksia niin priorisoin niitä, ja jatkan tarpeen mukaan töitä treenien lomassa / niiden jälkeen. Menen nukkumaan 10-11 aikaan ellei työt viet illalla mukanaan tai ei ole iltamenoja.

6. Kuvailetko lyhyesti millainen olet sijoittajana?

Keskittynyt (siis omistusten lukumäärällä mitattuna), nykyään jo melko rationaalinen, mutta en edelleenkään lähellekään yhtä rationaalinen kuin Boreossa!

7. Voisitko lyhyesti avata millainen sijoitushistoria sinulla on?

Aloitin sijoittamisen 90-luvulla kaverin kanssa, mutta ensimmäisestä osakeostosta ei jäänyt paljoa jälkipolville kerrottavaa. Ensimmäisiä varsinaisia sijoituksia tein 2010-luvun alussa. Silloin salkkuun valikoitui yhtiöitä, jotka kiinnostivat erinäisistä syistä, ja joita koin ymmärtäväni. Ensimmäisistä 5–10 osakkeesta jäljellä taitaa olla enää Metsä Boardia. Kiinnostuin sijoittamisesta kuitenkin vasta Boreossa aloittaessani, ja sittemmin on kohdalle sattunut muutamia hyviä onnistumisia, ja joukko aika isoja hutejakin. Jälkikasvulle sijoitan myös, enemmän indeksien kautta kuin henkilökohtaisesti.

8. Millainen salkku sinulla on sisällöltään ja mitkä ovat kolme yhtiötä, jotka luulevat pysyvän salkussa pisimpään (Boreota et saa mainita)?

Salkustani löytyy suoria osakesijoituksia + muutamia indeksejä. Salkku on tällä hetkellä pieni ja yhtiöitä on tusinan verran. Yksittäisiä osakkeita kiinnostavampi lienee salkun taustalla oleva ajatus tietyistä kategorioista, joita ovat: i) korkean pääoman tuoton kasvuyhtiöt (mm. Revenio, QT), ii) metsäteollisuus-firmat, koska tunnen sektorin hyvin ja tämä on kategoriassa ’rakkaudesta lajiin’ (mm. UPM, Metsä Board, Valmet), iii) sarjayhdistelijät (Lifco, muut myyty erinäisistä syistä pois), ja iv) työhistoriani tms kautta tuntemani yhtiöt (mm. Mutares ja UB, joista tosin ensimmäisen osakkeet kaikki juuri möin pois sijoitustarinan muututtua). Pitkäaikaisimpina sijoituksina näistä näkisin metsäteollisuusyhtiöt – uskon vahvasti alan pitkän aikavälin kilpailukykyyn ja sitä tukeviin trendeihin. Toivottavasti suomalaiset yhtiöt onnistuvat hyödyntämään näitä trendejä.

9. Millainen osakepoimintaprosessi sinulla on?

Kiinnostun yhtiöstä, seuraan ja ostan kun tulee hyvä paikka :smiley: Aikaa/kiinnostusta ei löydy detaljeihin analyyseihin, vaan käytän muutamia hassuja mittareita lukujen osalta (samat mitä Boreossa), muodostan jonkun näkemyksen omistajista/johdosta, ja yritän ostaa järkevällä arvostuksella. Liiketoiminta-analyysi tavalla tai toisella nojautuen siihen missä teollisuuksissa itse olen tavalla tai toisella mukana.

10. Miltä tuntuu olla Boreon toimitusjohtajana? Mikä on Boreon henkilökunnassa parasta?

Ensisijainen tunne on kiitollisuus. En koskaan ajatellut päätyväni tällaiseen rooliin, saatikka ole pitänyt pörssiyhtiön tj-roolia tavoittelemisen arvoisena. Edelleenkään itse tj-positio ei ole se, joka itseäni motivoi vaan koen syvää yhteyttä Boreon pitkäaikaisen omistamisen liiketoimintamalliin sekä yhtiön toiminnan filosofiaan. Se on ollut erityisen hienoa, että on saanut olla hyvinkin paljon vaikuttamassa siihen miltä Boreo tänään näyttää, ja millainen yhtiö mahdollisesti tulevaisuudessa on.

Meidän (emo + yhtiöt) ihmisissä ilman muuta parasta on suuresti läpihenkivä yrittäjyys/omistajuus ja erittäin kyvykkään porukan ’jalat maassa’ -asenne / nöyryys. Vaikkakin moni on kokenut paljon, niin porukassa on hyvä asenne perustekemiseen. Meillä on pelissä mukana joukko mahtavia yrittäjiä, ja osaavia kokeneita ja nuoria henkilöitä – tästä sekoituksesta pidän erityisesti. Kokeneemmilla tieteenharjoittajilta oppii paljon, ja toisaalta nuorten kasvattaminen isompiin saappaisiin on yksi hienoimpia juttuja koko kuviossa. Kyvykkään laajan avainhenkilöporukan kokoon saaminen on ollutkin mielestäni viimeisen 4-vuoden suurin saavutus, ja jos onnistumme motivoimaan tätä porukkaa, niin se tulee kantamaan pitkälle.

11. Omistat yhteensä 42138 kappaletta Boreon osakkeita eli paljon (osake 25,5 euroa, 25.11.) , miten se vaikuttaa siihen, miten johdat ja katsot yhtiötä?

Ajattelen osakeomistusta yhtiössä ylipäätään siten, että näen sen sitoutumista vahvistavana tekijänä. Omistus ja rahalliset insentiivit eivät ole itselleni Boreossa merkittävin asia, vaan se että tässä on mahdollisuus rakentaa hyvän porukan kanssa jotain hienoa ja kestävää. Osakeomistuksella on toki itselleni iso merkitys, varsinkin kun kyseessä on erittäin merkittävä osa varallisuudestani. Lähtiessäni tälle reissulle minulle oli tärkeää omistaa yhtiötä, jota lähdin rakentamaan. Sittemmin omistuksen painoarvo on omassa mielessäni pienentynyt, vaikka toivonkin kykeneväni kasvattamaan omistusta yhtiössä. Mielestäni tällaista yrittäjyyden kanssa hyvin läheisesti tekemisissä olevaa yhtiötä ei voi johtaa, ellei itsellä olisi myös merkittävästi pelissä.

Omistukseni vahvistaa yhtiöön sitoutumista, laittaa ajattelemaan yhtiön rahoja omina rahoinani, ja ylipäätään vahvistaa sitä, että teen kaikkeni yhtiön pärjäämiseksi.

12. Mitkä ovat kolme parasta puoltasi toimitusjohtajana ja millä osa-alueella sinulla olis eniten kehitettävää toimarina?

Top 3 mielestäni: kokonaisvaltainen liiketoimintamallin osaaminen (M&A, rahoitus, liiketoiminnan kehitys, operaativinen osaaminen), empaattisuus/välittäminen, sitoutuminen/omistajuus.

Kehitettävää riittää kaikilla osa-alueilla, ja suhtaudun omiin kykyihini nöyrästi – oppimisen paloa ei passaa päästää loppumaan. Johtajana pitäisi olla entistä johdonmukaisempi ja kärsivällisempi. Tuppaan olemaan kärsimätön, jos koen ettei asiat mene kuten niiden ajattelen menevän / jos asioita ei nopeasti ymmärretä, tai jos asioita ei toteuteta sillä omistautumisella mitä itse odotan.

13. Mitkä ovat Boreon kolme suurinta tekijää, jotka vie yhtiötä eteenpäin lähivuosina ja miksi? Mitkä ovat lähivuosina Boreon kaksi suurinta uhkaa?

Eteenpäinvievinä tekijöinä näen seuraavat:

  1. Johdossa on porukka, jolla on kyky johtaa yhtiötä menestyksekkäästi pitkälle – tämä porukka osaa pelikirjan, tietää missä täytyy onnistua ja mitä onnistuminen vaatii.
  2. Suomessa meillä on hyvä asema ja uskon, että pystymme kasvamaan arvoa luovasti merkittävästi kotimarkkinalla.
  3. Meillä on hyvä yhtiöportfolio alla, jonka pohjalta on hyvä rakentaa konsernia eteenpäin.

Uhkina puolestaan:

  1. Epäonnistuminen Boreon filosofian jalkauttamisessa. Tämän tyyppinen yhtiö ei pitkässä juoksussa pärjää, ellei filosofia jalkaudu riittävällä tasolla konsernilaajuisesti.
  2. Puskista tulevat rakenteelliset asiat, jotka vaikuttavat yhtiöön tuloksentekokykyyn merkittävästi ennen kuin skaalaa on ehditty rakentamaan merkittävästi. Venäjän tapahtumat tällainen esimerkki. Toki jo tässä hetkessä yksittäiset markkina-, asiakas-, ja päämieskeskittymät ovat meille jo vähemmän merkityksellisiä.

14. Millainen työnantaja sinusta Boreo on työntekijöilleen? Miten Boreo huolehtii työntekijöistään?

Tässä on ensinnäkin hyvä huomioida, että Boreo koostuu +20:stä suhteellisen itsenäisesti toimivista yhtiöistä. Henkilöstön huolenpito on yksi asioista, jota edellytämme yhtiöidemme toimitusjohtajilta, ja tätä varmistetaan muun muassa toimitusjohtajia kouluttamalla ja henkilöstömittareiden tuomisella avainhenkilöiden palkitsemiseen.

Isolla pensselillä maalaten näkisin, että Boreo ja sen yhtiöt, ovat välittäviä ja mahdollisuuksia tarjoavia työnantajia. Priorisoimme vahvasti sisäisiä promootioita, panostamme henkilöiden kehitykseen ja meillä on jo suhteellisen lyhyeltä ajalta todella paljon esimerkkejä siitä, miten henkilöt ovat ottaneet uusia roolia yhtiöiden sisällä ja konserniyhtiöiden välillä.

15. Boreon liikevaihto on ollut yksi pettymyksen aiheista sijoittajille sekä kurssin hyvin reipas lasku tänä vuonna. Toki talouden isot kuviot ovat olleet osasyynä tähän, mutta kai yhtiössännekin on jotain vikaa? Jos on, niin missä ja miten olette ottaneet niistä “virheistä” opiksi?

On yhtiöissä parannettavaa tottakai. Näkisin, että suurimpana syynä siihen miksi luvut eivät ole kehittyneet optimaalisesti on se, että portfolion laatu (mm. ennustettavuus, teollinen ja maantieteellinen hajautus) ei vielä ole sillä tasolla, jolla sen pitäisi olla. Kuten aiemmin foorumilla kommentoin, niin tätä problematiikkaa on ratkottu mm. päivitetyn liiketoimintafilosofian tuomisella johtamiseen (kannattavuus + pääoman tuotto) sekä tekemällä päätöksiä ’ei riittävän hyvien toimintojen’ lakkauttamiseksi. Mm. SANY-toimintojen lopetus Suomessa ja Ruotsissa, Yleiselektroniikassa ja Machineryssä tehdyt toimenpiteet näistä esimerkkeinä. Johtamisessa on päästy erittäin paljon eteenpäin muutamien vuosien aikana. Tänä päivänä Boreon kassavirtojen laatu on jo merkittävästi paremmalla tasolla kuin muutama vuosi takaperin, ja liiketoiminnoilla on mielestäni hyvä orgaaninen kasvupotentiaali.

16. Foorumiviestistäsi lainattua “Ennustettavan ja korkealaatuisen sarjahdistelijän ottaa aikaa.” Koska Boreo on suunnilleen tuollainen sarjayhdistelijä? Toinen ja vielä tärkeämpi kysymys, miten juuri Boreo onnistuu kasvamaan orgaanisesti sekä epäorgaanisesti että myös hyvillä kannattavuuksin? Teillä on kuitenkin vastassa rajallinen hinnoitteluvoima, yritysostoissa voi tapahtua kalliita epäonnistumisia jne.

Laadun osalta olemme mielestäni jo kohtuullisella/hyvällä tasolla ja kurinalaisesti kuin toteutamme pelikirjaamme, niin laatu paranee päivä päivältä. Uskon, että muutamien vuosien päästä voimme olla jo erinomaisessa tilanteessa.
Liiketoimintamalli ja pelikirja toimii, viimeisten vuosien +20% kumulatiiviset tuloskasvulukemat ovat hyviä vaikka kannattavuus – ja pääoman tuottoprofiili ei olekaan kehittynyt optimaalisesti. Nykyinen liiketoimintaportfolio antaa pohjan orgaaniselle kasvulle ja sitä pystyy parantamaan pääomaa allokoimalla hyvän kasvupotentiaalin & korkean pääoman tuoton yhtiöihin. Yritysostoihin – kuten kaikkeen muuhunkin liiketoimintaan – liittyy toki riskinsä, mutta yritysostot ovat yksi meidän avainprosesseistamme, jossa olemme ammattilaisia.

17. Ulkomailla on valtavasti hyvin pärjänneitä “valmiita” sarjayhdistelijöitä jo naapurimaassa Ruotsissa, miksi valita juuri Boreo salkkuunsa, joka on osakekurssinsa puolesta laskutrendissä (YTD n. -30% 25.11.)?

Lienee parempi, etten Boreon osakkeen arvostusta kommentoi, mutta kannattaa toki pohdintaa tehdessä vilkaista esim Indereksen raporteista Boreon ja verrokkien arvostuskertoimia. Yleisellä tasolla todettakoon, että kympin hujakoilla olevat tuloskertoimet eivät ole mielestäni korkeita laadukkaille kassavirroille :wink:

Tiedämme mitä teemme ja en näe mitään syytä miksemme onnistuisi yhtä hyvin kuin naapurit: Luvut ovat vielä huonompia kuin ’suurimmilla ja kauneimmilla’, siitä ei pääse mihinkään. Luotto on kuitenkin kova, että kannattavuus ja pääoman tuotto tulee ajan kanssa paranemaan. Nykykokoluokasta kasvun + hyvien tuottojen tekemisen näkisin kenties vähemmän riskisenä kuin jaardiluokan firman kasvattamisen M&A-vauhtia merkittävästi kiihdyttäen.

18. Olen Boreon osakkeenomistaja ja olen vakuuttunut sinusta toimitusjohtajana, mutta johtoryhmä ja hallitus on hiukan jäänyt itselleni vieraaksi, jotka ovat tosin aika hyvin sitoutunut osakeomistuksillaan, kertoisitko näistä kahdesta porukasta lisää olennaisimmilta osin?

Meillä on loistoporukka sekä hallituksessa että johtoryhmässä. Pääomistaja Simonilla on tottakai merkittävä rooli hallituksen puheenjohtajana ja oma yhteistyöni hänen kanssa on erittäin tiivistä. Hallituksessa on muutoinkin erittäin kokenut, taustoiltaan hyvin monialainen ryhmä, joka tuntee yhtiön toiminnan hyvin, ja jotka ovat olleet suureksi avuksi yhtiön kehitykselle.

Kuten jo aiemmin yllä kommentoin, johtoryhmä on sitoutunut porukka, joiden osaamiset ovat hyvin linjassa yhtiön liiketoimintamallin kanssa ja tukevat toisiaan. Tämä ’jalat maassa’ -asenteella toimiva ryhmä jakaa yhteisen näkemyksen yhtiön filosofiasta ja kykenee viemään yhtiön pitkälle. Nautimme yhdessä olosta ja koen, että mahdollisuus olla mukana rakentamassa menestyksekästä yhtiötä motivoi meitä kaikkia.

19. Missä Boreo on viiden vuoden päästä?

En tiedä…:smiley:
Toivon, että olemme kurinalaisesti toteuttaneet pelikirjaamme, ja että ’Boreo Way’ on juurtunut entistä vahvemmin organisaatioon. Näin jos on käynyt, niin firma on merkittävästi kookkaampi, kansainvälisempi, entistä laadukkaampi ja se on erinomainen koti sekä sen omistamille yhtiöille että sen henkilöstölle.
Jos toteutamme asioita strategisten tavoitteiden mukaisesti, niin silloin yhtiö on tuplat suurempi 5-vuoden päästä.

20. Kari, nyt voit vapaasti kertoa terveisesi tämän ketjun lukijoille, sana on vapaa!

Foorumi on opettanut minulle paljon, ja se on itselleni ollut erinomainen oppimisen lähde – kiitokset Inderekselle ja aktiivisille foorumilaisille tästä!

Jos foorumilaisilla on kiinnostusta ymmärtää paremmin Boreon sielunmaailmaa, niin laittakaa vaan kysymyksiä tulemaan niin pyrin/pyrimme – aikarajoitteet ja rajalliset resurssit huomioiden – aktiivisesti osallistumaan keskusteluun. Ylipäätään Boreon pitkänjuoksun arvioinnissa on hyvä kiinnittää huomiota siihen millä periaatteilla yhtiötä rakennamme ja kuinka nämä periaatteet ajan kanssa konvertoituvat taloudelliseksi ja muilla mittareilla mitattavaksi suoriutumiseksi.


Kiitos vakuuttavista vastauksista Kari!

Se huvitti hieman, kun olen pohtinut itsekseni Karin olevan “jalat maassa” -tyyppi ja muutamaan otteeseen hän mainitsikin haastattelussa tämän asenteen puhuessaan hallituksesta, johtoryhmästä ja työntekijöistä.

Boreo on vakuuttanut mut johdollaan, strategiallaan ja sillä, miten pitkäjänteisen päämäärätietoisesti rakennetaan kannattavaa kasvua. Perustaa on rakennettu huolella pätevällä joukolla, mutta yhtiön “uusi” matka on tavallaan vasta alussa…

Lukekaa laaja rapsa lähti, sitten suosittelen lukemaan Karin ajatuksia ja vierailemaan yhtiön sivuilla jne. :slight_smile:

Kiitoksia kaikille ja mukavaa viikonloppua!

P.S. Olen kipeä eikä mua näe tänään varmaan pahemmin Foorumilla, pahoittelen mahdollisia virheitä. Nyt lepäämään.

119 tykkäystä

Kiitos @Sijoittaja-alokas haastattelusta, tämä oli mukava ja normaalista poikkeava setti kysymyksiä, joita sai pohdiskella kunnolla :pray:

Tsemppiä alkuvuoteen ja keep up the good work :muscle:

77 tykkäystä

Kiitos paljon Kari ja tsemppiä myös sinne! :slight_smile:

Nousin hetkeksi sairasvuoteelta; oon tosi kipee. :confused:

Tosi hyvin vastailit ja arvostan suoruuttasi sekä muutenkin selkeitä vastauksiasi.

Pakko taas mennä lepäilemään. (no vähän pitää sijoitusjuttuja lukea sitä enne)

Kivaa perjantaita kaikille!


EDIT: Olo alkaa olemaan hieman parempi, mut parempi ottaa rennosti. :slight_smile:

34 tykkäystä

Ensi viikolla olisi vuorossa foorumilainen, joka on tuttu erityisesti tietyistä yhtiöketjuista. Ei hän erityisen paljoa viestejä laittele yleisesti ottaen, mutta hänen viestinsä ovat huolella kirjoitettuja ja niissä on hyvää sisältöä, joista on varmasti iloa sekä apua muille sijoittajille. Hänellä on tietoa ja taitoa sekä hän jaksaa nähdä vaivaa viesteissään, mikä on erityisen hienoa, koska suosituissa yhtiöketjuissa varsinkin lukijamäärät ovat valtavia. Hänen foorumitoiminnastaan on iloa suurelle joukolle sijoittajia.

Mukavan rauhallista iltaa hyvien sijoituskeskusteluiden parissa! :slight_smile:

17 tykkäystä

Pieni etukäteismaistiainen huomisesta haastattelusta:

Kuten melkein kaikki muutkin haastateltavat: vajaa neljäkymppinen tai reilu kolmekymppinen sijoittamiseen hurahtanut perheenisä.

:grimacing:

En muista, kuka on monta kertaa sanonut tai antanut ymmärtää, että koettaa valita erilaisia haastateltavia. No “sijoittajina” on kyllä väkeä laidasta laitaan. :slight_smile:

En mä tiedä, tarviiko sitä edes laskea. :smiley:

3 tykkäystä

Juu ei tarvitsee, sen näkee helposti…ja mitä oikeastaan tarvitsee pakosti tehdä :smiley:

No itse olisin ehkä kaivannut “kokeneempien” henkilöidenkin mielipiteitä, ehkä perusteena on se, että on elämästä sijoittamisen lisäksi enemmän kokemusta kuin 30-40 vuotiailla, jotka ovat varmasti itse sijoittamisesta paremmin kartalla ja kauniimpia :smiley:

Mutta se on tämmöisen Papan höpinöitä…tämä ei ollut negatiivinen kannanotto vaan yksittäinen mielipide, josta ei tarvitse välittää…siirryn Fortumin ketjuun :wink: :sweat_smile:

Kiitos Alokas, että muistit mun viestin :+1:.

4 tykkäystä

Kiitos ajatuksistasi! :slight_smile:

Sanoisin, että kokeneempia on ollut vain noin 10% ja se on aika vähän. Jos kaikki kokeneemmat olisivat suostuneet, niin prosentti olisi hieman korkeampi, mutta olen liian vähän pyytänyt huomaamattani kokeneempia. :slight_smile:

Kaikki haastateltavani ovat antaneet erinomaisia vastauksia, mutta kyllä kokeneempien ajatuksia varmasti kaivataan lisää. Esim. viisitoista tai 20 vuottakaan ei ole kovin pitkä aika mielestäni sijoittajana, joten ehkä pitäisi aktiivisemmin hakea kokeneempiakin haastateltavia. :+1:

Ymmärrän hyvin, että et tarkoita mitään negatiivista ja hyvä, kun muistutit asiasta. Ollaan molemmat varmaan samaa mieltä, että jokainen haastateltava on antanut hyviä vastauksia sekä ovat olleet hyviä valintoja ja siitäkin ollaan samaa mieltä, että konkareita kaivataan lisää ja aktiivisemmin pyydän heitä.

Tulossa on kyllä kokeneempiakin haastateltavia, mutta muutamalla on ollut kiireitä, joten siksi en ole vielä saanut vastauksia. :slight_smile: Ja muutenkin on tulossa erilaisia haastateltavia…

10 tykkäystä

Meinasin juuri lisätä, että vanhoja partoja on varmaan vaikeampi saada haastateltaviksi.

Hyviä haastatteluja on ollut, jatka samaan malliin :+1:.

Jotenkin minun huomiona on ollut, että haastateltujen kommentit haastattelujen jälkeen ovat olleet entistä analyyttisempi/parempia, vai olenko yksin mielipiteeni kanssa :thinking:.

10 tykkäystä

66. Porssi-Petteri, OSA 1/2

image
Porssi-Petteri tai tuttavallisemmin Pörssi-Petteri :slight_smile:

Tässä on hieno foorumilainen, jonka harvoin laitetut viestit ovat huolella kirjoitettuja ja täynnä arvokasta sisältöä. Vaikka hän ei ole erityisen paljon kirjoittele, jokainen hänen foorumiviestinsä heijastaa asiantuntemusta ja omistautumista. Hän luo positiivista yhteisöllisyyttä tarjoamalla laadukasta tietoa, ja hänen esimerkkinsä toivottavasti innostaa muita jakamaan arvokasta tietoa sijoitusyhteisössä.

Yhteisö arvostaa sitä, kun tällaiset mainiot foorumilaiset panostavat hyödylliseen tietoon, joka tarjoaa jotain uutta, mitä ei ennen yhtiöketjuihin ei ole tuotu. Petteri kirjoittelee aika paljon nimenomaan suosituissa yhtiöketjuissa, joissa on usein jo “kaikki käsitelty” ja tällaisiin on hankala tuoda mitään uutta lisäarvoa tuovaa tekstiä ketjuun, mutta hän onnistuu aina tuomaa kuitenkin uutta laatumateriaalia.

Suosittua yhtiöketjua seuraa herkästi jäähallisen verran väkeä, niin aina, kun sinne viesti tippuu niin pienessä hetkessä jopa sadat ovat klikkailemassa ketjua… ja silloin, kun siellä on hänen viestinsä niin klikkaus ei ole varmasti turha…

HUOM! Haastattelu on kahdessa osassa/viestisssä. :slight_smile:

image


Kiitos Alokkaalle mahdollisuudesta päästä osaksi tätä upeaa haastattelusarjaa. Olen ollut innokas haastatteluiden lukija. Mukava päästä haastamaan itseäni myös vastaamisen muodossa. Tähän mennessä on haastateltu monia kovia sijoitusalan ja yritysmaailman huippuammattilaisia. Foorumilaisten osalta haastateltuna on ollut ne kovimmat foorumin household nimet, joilla on ollut paljon rautaista asiaa kirjoitettavana ja paljon mielenkiintoisia tarinoita jaettavana. Haluan tässä vaiheessa korostaa jo, että olen vallan innokas sijoittaja, mutta en track recordiltani missään nimessä erinomainen. Toivottavasti alla olevista kirjoituksista on jollekin lukijoista hyötyä tai herättävät uusia ajatuksia. Toivottavasti kukaan ei ainakaan lähde mitään valintojani kopioimaan, sillä taetta ei hyvistä tuotoista varmastikaan ole.

1. Kerro kolmellakymmenellä sanalla, kuka sinä olet.

Kuten melkein kaikki muutkin haastateltavat: vajaa neljäkymppinen tai reilu kolmekymppinen sijoittamiseen hurahtanut perheenisä. Elelen ruuhkavuosien huippuja PK-seudulla vaimon ja kolmen lapsen kanssa. Koulutukselta olen DI. Tulevat vastaukset avaavat lisää persoonaani.

2. Kerro kolme asiaa, mitä foorumilaiset eivät sinusta tiedä.

Olen ylläpitänyt täyden anonymiteetin ja en paljoa itsestäni kirjoita, joten ettepä tiedä minusta juurikaan mitään. Pian näkee, pysynkö täysin anonyyminä näiden jälkeen.

  1. Tykkään numeroista. Lapsena opettelin ulkoa autojen hintoja ja teknisiä tietoja, myöhemmin NHL tilastot. Nykyään sitten keskityn enemmän sijoittamiseen liittyviin lukuihin.
  2. Olen erittäin laiska ja mukavuudenhaluinen. Rötvään nojatuolissa tai sohvalla aina kun vaimon silmä välttää.
  3. Somessa en ole lainkaan aktiivinen ja Inderesin foorumi on käytännössä ainoa some johon kirjoitan.

3. Mitä kiinnostuksen kohteita ja harrastuksia sinulla on? Mitään sijoittamiseen viittaavaa ei saa sanoa.

En ole kovinkaan liikunnallinen ja etenkin lasten tulon myötä säännönmukainen harrastaminen on jäänyt. Tilalle on toki tullut hoploppausta ja muuta könyämistä. Sen verran yritän liikkua, etten joudu rapakuntoon.

Muita mielenkiinnon kohteita onkin paljon. Ihmisen täytyy olla innostunut ja kiinnostunut asioista niin mieli pysyy virkeänä.

Talous: sijoittamisen lisäksi olen monipuolisesti kiinnostunut taloudesta. Luen aiheen uutisia, seurailen twitteriä ja tutkailen dataa ja käppyröitä. Aiheeseen liittyen myös talouspolitiikka (miksei muukin politiikka) kiinnostaa, mutta tuohon suohon ei kannata mielenterveyssyistä vajota turhan syvälle.

Alkoholi: juon mielelläni laadukkaita alkoholeja. Craft oluet ja single malt viskit erityisesti maistuvat. Viinejäkin olisi kiva harrastaa syvällisemmin, muttei määräänsä enempää voi juopotella. Ennen panin omia oluita, ehkäpä joskus taas kaivan käymistankin varastosta. Erikoisemmat oluet kiinnostivat jo aikoina, kun kaupasta oli vaikea löytää muuta kuin vaaleaa lageria.

Kellot: Tämä harrastus vie helposti mukanaan. Kelloja ei vain voi olla liikaa, ja heräteostoksia on vaikea välttää. Ajan näkee puhelimestakin, mutta ei kelloa sen vuoksi pidetä. Hieno kello on samaan aikaan taideteos ja insinöörityön tyylinäytös. Ja mikä parasta, sitä voi käyttää ja ihailla ympäri vuorokauden. Kello tekee miehen (tai naisen).

Klassinen miesten pukeutuminen: Tyylin kulta-aikaa oli 1920-1950 luvut, jolloin kaikki luokkaan katsomatta pukeutuivat upeasti. Nykyään ei asioilla ole samalla tavalla väliä, kaikki on samaa harmaata massaa. Vähän kärjistäen voi sanoa, että kodista voi poistua, vaikka pitkissä kalsareissa, herättämättä sen kummempaa paheksuntaa. Oli aamu tai ilta, arki tai juhla, treeneissä tai töissä, päällä on sama t-paita. Kun kaikki on samaa puuroa, elämästä häviää merkityksellisyys.

Lähes ainut etuoikeutettu ala, jossa voi pukeutua tyylikkäästi on finanssiala. Collage-paidat on wasted opportunity. Kyllä Verneri varmasti tietää, että tänään on tärkeä päivä, tänään tapahtuu, tänään olen parhaimmillani, kun lähtee kravatti kaulassa haastattelemaan Sammon TJtä.

Penkkiurheilu: mulla on lapsesta asti monipuolinen penkkiurheilutausta. Joskus seurasin melkein kaikkia lajeja, sitten erityisesti futista ja lätkää, nykyään kuitenkin pääosin vain lätkää. Nhl, maajoukkuepelit ja eritoten u20 skabat tulee katsottua. Pari kultaa paikan päälläkin juhlittu.

Syöminen: tykkään syödä laadukasta ruokaa, oli se sitten fine dining kamaa tai street foodia. Joskus sitä intoutuu ihan itsekin kokkailemaan jotain parempaa.

Olisihan sitä muutakin, mutta ei viitsi tämän pidemmin. Nopeat maininnat muista kiinnostuksista: lukeminen, matkailu, kulttuurit, historia, arkkitehtuuri, kaupungit, mökkeily.

Saattaa vaikuttaa snobahtavalle tai elitistiselle osa näistä mainituista. Joissain asioissa olen kuitenkin yhtä pihi kuin Alokas. Eli ihan tavan tallaaja olen reikäisissä sukissani ja boksereissani. En muutenkaan osta mitään vaikuttaakseni muiden silmissä joltain, vaan siksi, että itse nautin niistä asioista.

4. Millainen on tavallinen arkipäiväsi?

Lapset herättävät noin seiskalta ja sitten teemme omat ja lasten aamutoimet, päälle iso kuppi kahvia. Lapset vien päiväkotiin kahdeksan jälkeen ja jatkan matkaa toimistolle. Työskentelen hankinnan parissa ja seuraan siitä perspektiivistä myös paljon taloutta ja erilaisia markkinoita. Työpäivät kuitenkin menevät valitettavasti pääosin palavereissa istuen ja kiireessä hosuen oikeitakin töitä eteenpäin. Töistä tulen noin viideksi kotiin ja alan tehdä lapsille ruokaa (joskus pääsen jopa valmiiseen pöytään). Viidestä kasiin siivoillaan sotkuja, vaihdetaan vaippoja, pyykkäillään, leikitään lasten kanssa sisällä tai ulkona. Tilaisuuden koittaessa otan puhelimen esiin ja siirryn foorumille tai selaan jotain muuta talous/sijoitus aiheista mediaa. Kasin jälkeen saadaan lapset nukkumaan, jonka jälkeen on hetki aikaa jumittaa telkan ääressä, surffailla lisää foorumia tai kuunnella podcastejä. Nukkumaan menen 22-23 ja yleensä kuuntelen vielä sängyssä jotain podcastia kunnes taju sumenee. Yöllä herään vielä pari kertaa lasten herätessä.

5. Kuvailetko millainen olet sijoittajana?

Kiinnostunut oppimaan, motivoitunut, monipuolinen, ajoittain turhan impulsiivinen ja sohin moneen suuntaan. Hötkyilyt teen kuitenkin pienin panoksin. Kaiken kaikkiaan kuitenkin pitkäjänteinen, hajauttava ja riskiä karttava. Kun sijoitan korkeamman riskin yhtiöihin mieluummin, otan paljon pieniä riskejä kuin yksittäisiä isoja. En hae mitään suuria kertavoittoja vaan yritän tehdä paljon pieniä hyviä ratkaisuja. Täten en myöskään usko ikinä voittavani indeksiä valtavalla marginaalilla. Jos voittaisin indeksin jonain vuonna yli 10% olisin todennäköisesti luistanut strategiastani tai sijoitusperiaatteistani. Näen, että pitkällä ajalla pienikin ylituotto tuo merkittävää etua. 30 vuodessa 7% tuotto 7.6-kertaistaa pääoman, 8% tuotto 10-kertaistaa ja 9% tuotto 13.3-kertaistaa. Eli samalla vuosittaisen 1-2% ylituoton voi kokonaispääoma 1.5-2 kertaistua pitkässä juoksussa vs indeksi. Se on ehkä se mitä haen, ennemmin kuin lottohenkinen äkkirikastuminen. Ennen kaikkea en halua menettää pääomaa (tai tehdä merkittävää alituottoa). Indeksituottokin riittäisi minulle mainiosti, mutta se olisi paljon tylsempää.

Howard Marks mainitsi jossain salkunhoitajasta, joka teki vuosikausia keskinkertaista tuottoa. Hän ei koskaan päätynyt tähtisalkunhoitajien listoille. Vastaavasti hänellä ei ikinä ollut huonoja vuosia. Täten yli ajan salkunhoitajan rahasto kuuluikin parhaiten performoiviin. Tällä tyylillä mielelläni saisin tuottoni.

Sijoitan pääosin Suomi-osakkeisiin, sillä niiden menosta on vaan helpompaa pysyä kärryillä. Pyrin pitämään jokseenkin 50/50 jakoa vakaiden laatuyhtiöiden sekä pien-/kasvuyhtiöiden välillä. Tämä ei kuitenkaan ole aivan tarkkaa ja elää vähän hyvien casejen ja hinnoitteluiden mukana. Kolmas segmentti olisi mahdolliset käänneyhtiöt tai muut tupakan tumpit. Näitä pyrin ottamaan vain vähän ja tarkkaan harkiten. Toki on aika subjektiivista mihin mikäkin yritys lokeroida ja yritykset myös muuttuvat ajassa. Joku laatuyhtiö leimalla salkkuun päätynyt muuttuukin pian käänneyhtiöksi ja mahtava kasvuyritys tyssääkin nollakasvuun.

Viime vuosien markkinaturbulenssi on opettanut entistä enemmän varomaan ylihinnoilla ostamista sekä laatuun panostamista.

Muutamia periaatteita suorille osakeostoille, joita yritän seurata:

Pien & Kasvuyhtiöt:

  • Toimialojen mullistajat, skaalautuvat liiketoimintamallit
  • Toimialojen konsolidoijat
  • Uudet voittajateknologiat ja Megatrendit
  • Älä maksa liikaa, älä aliarvioi riskejä
  • Mitä korkeampi riski, sitä korkeampi tuotto-odotuksen on oltava
  • Korkeariskisiin caseihin, ostoille aikahajautusta – pyri vakuuttumaan riskien poistumisesta tai tuottotodennäköisyyden paranemisesta ennen lisäostoja
  • 3-5 v focus, odota rauhassa compounding efectiä

Laatu/Arvo:

  • Vakaat toimijat, pitkän aikavälin arvonluojat
  • Matala riskiprofiili, kohtuulliset kilpailuedut
  • Vakaa, hyvä osinko
  • Älä sijoita trendejä vastaan, arvoansoihin tai supistuville aloille
  • 1-5v focus – osta pitkään pitoon, reagoi tarvittaessa tuotto-odotusten muuttuessa

Yleiset periaatteet:

  • Hyödynnä ostoissa ajallista hajautusta sekä riittävää turvamarginaalia (~15% tuotto-odotus 3-5v periodille – tämä tietenkin vain paperilla. Tosielämän muuttujat sitten supistavat tuotot alemmas)
  • Uskalla ostaa myös nouseviin kursseihin
  • Kun kaikki tuntuu menevän nappiin, nosta käteispainoa
  • Kun veri virtaa kadulla, ole rohkea. Arvioi pitkää peliä.
    Kun hyvä osake on ”noussut liikaa”, odota vielä hetki ennen kevennystä
  • Varo putoavia puukkoja
  • Muista, että halvat yhtiöt ovat yleensä syystäkin halpoja
  • Ymmärrä ostamiesi yritysten liiketoiminta, perehdy huolella
  • Hyödynnä informaatioetu pienissä ja keskisuurissa yrityksissä & Suomi-osakkeet
  • Käytä aikaa osavuosikatsausten sekä analyysien lukuun
  • Top3 osaketta Max 30%, mielellään max 25 osaketta (tässä en ole onnistunut pysymään)

Kaikista mainituista huolimatta, tulee sitä käytettyä myös sitä kuuluisaa mutua.

Kansainväliseen hajautukseen ja hajautukseen omaa osaamattomuutta vastaan käytän rahastoja ja ETFiä. Näitä soisin olevan 30-40% sijoituksista. Kansainvälinen hajautus on mulla sikäli vähän epäonnistunut, että salkusta on vain kymmenisen prosenttia jenkeissä. SP on vaan tuntunut niin ylihintaiselle viime vuodet. Kehittyviäkin on melko paljon ja ne performoineet heikosti. Rahastoja en kuitenkaan käytä kauhean aktiivisina välineinä. Käytännössä vain ostan ja hodlaan. Nostetaan sitten jenkkipaino kun ne tuntuu taas kohtuullisemmilta.

Globaalia hajautusta on minusta siksikin hyvä olla, että en voi varmasti luottaa siihen, että meidän-Hesuli on seuraavat 30 vuotta yhtä hyvä pörssi kuin edelliset 30 vuotta. Miltä olisi tuntunut viimeiset 20 vuotta sijoitusura 100% painolla Espanjan tai Italian pörssissä? Varmasti näidenkin maiden sijoittajat olleet kovin vakuuttuneita kotikenttäedustaan aikanaan. Tuollaisessakin ympäristössä voi tehdä ylituottoa, mutta vaikea se on repiä kaikki tuotto ylituottona indeksin tuottaessa nollaa.

Salkun kolmas osio on “muut sijoitukset”. Tänne voi periaatteessa mitä vaan, mutta kokonaisvarallisuudesta en nosta tätä osiota yli 10%. Nyt on kiinteistörahastoja ja olen käyttänyt myös korkorahastoja viime vuoden aikana.

Neljäs osio käteinen. Käteisen korvikkeena hyvin lyhyt korko. Olen käyttänyt overnight swap etfää, joka käytännössä toimii kuin lyhyt euribor. Käteispaino -20 - +20%.

En oikeasti ole vielä vivun puolella ollut, mutta pelikirjassa yo. tavoiteväli. Pääsääntöisesti olen 0-10% käteispainolla. En näe markkinoiden ajoituksella spekuloinnin olevan relevantti osa sijoituksiani. Toki jos hintataso on poikkeuksellisen halpa tai kallis on minusta syytä hivenen joustaa.

En ole kauhean kova vakaumus-ihminen. Minusta alle 10 osakkeen salkku on turhan riskinen. Caseista voi olla hyvin tai huonosti kärryillä, mutta aina on olemassa niin paljon muuttujia, ettei perehtynytkään sijoittaja voi niitä ymmärtää. Kulman takana voi aina tulla corona tai muu mullistaja, joka vie pohjan olettamiltasi. Olen vielä niin hidas kääntämään takkia, että Musta-Pekka jää helposti käteen. Mitä enemmän perehtyy ja mitä paremmin sijoitus-casen tuntee, sitä helpommin rakastuu osakkeeseen tai altistuu vahvistusharhoille.

“That if you have conviction, and I hate that word conviction, because conviction goes with arrogance.” – Aswath Damodaran

Toisekseen on olemassa loputon määrä mahdollisia lopputulemia. Niiden kaikkien ymmärtäminen on mahdotonta. Mitä voimakkaampi vakaumus on omalle teesille, sitä todennäköisemmin aliarvioit epätodennäköiseltä vaikuttavia skenaarioita ja etenkin niitä skenaarioita, joita et ole onnistunut tunnistamaan.

“It ain’t what you don’t know that gets you into trouble. It’s what you know for sure that just ain’t so.” – Howard Marks

6. Voisitko avata millainen sijoitushistoria sinulla on?

Ensimmäiset osakkeeni sain ristiäislahjaksi. Sittemmin nuo KOPn osakkeet ovat muuttuneet Nordeoiksi. Salkussa ne saavat olla ikuisesti, eivätkä ole kaupan. Olipa mahtava lahja, sillä joka vuosi kilahtaa 50-70e tilille. Lahja, joka antaa ja antaa.

Ensimmäiset itse tehdyt sijoitukset tein 11 vuotta sitten. Olin ollut jonkin aikaa työmaailmassa ja tärkeimmän elintasoa nostattavat hankinnat oli jo tehty, rahaa jäi palkasta tilille ja johonkin ne oli laitettava. Valitsin melko randomilla 5 tuttua yritystä. Pikkuhiljaa aloin myös kk-säästämään matalakuluisiin indekseihin ja jatkoin osakepoimintaa vailla merkittävää ymmärrystä. Ajan myötä perehdyin enemmän ja aloin ymmärtämään mm PE luvut ja osinkotuotot. Varmaan jossain 2016 maissa aloin Nordnetin aamukirjeen myötä tutustua Inderesiin ja aloin koko ajan enemmän hyödyntämään Inderesin analyysia. Alkuun toki vain suosituksia, tavoitehintaa ja top3 listaa. Sitten aloin lukemaan foorumia, melko lailla foorumin alkupäivistä alkaen. Silloin siellä lähinnä juttelivat Aston ja Masse, G-numeroiden hämmentäessä pakkaa.

2013-2018 tekemisessä ei kauheasti ollut järkeä ja varallisuus kertyi erityisesti kovalla säästämisellä ja omistusasumisella. Tuona aikana tuotto oli noin indeksin mukaista. 2019 alkoi olla jo vähän järkeä tekemisessä, vaikka tuottoa laski salkun vanhat bagholderit. Korona-aikana tuotot olivatkin kovia, mutta vauhtisokeus iski ja kaikesta näennäisestä varovaisuudesta huolimatta karhumarkkinassa pienyhtiöiden arvostustasot ja tuloskunto eivät kestäneet. Seurauksena hienot voitot sulivat, mutta jonkin verran kykenin indeksiä voittamaan tuona aikana kokonaisuudessa.

Uskoisin, että näiden kokemusten myötä on taas pykälän fiksumpi sijoittaja ja kaikkia samoja virheitä en tekisi uudestaan. Edessä toki vielä paljon tekemättömiä virheitä, mutta toivottavasti myös kasvavissa määrin onnistumisia.

7. Minkälainen salkku sinulla on tällä hetkellä? Jos sinun tulisi pitää kolmea osaketta salkussasi viisi vuotta, mitkä valitsisit ja miksi?

Salkku on jo mukavan kokoinen ja hyvin hajautettu. Yllä avasinkin jo paljon jakoa eri luokkien välillä. Keskityn tässä suoriin osakesijoituksiin. Osakerivejä on päässyt innostuksissa kertymään vähän liikaa, hivenen yli 30. Tässä otos merkittävimpiä rivejä:

Tokmanni, Kamux, Qt, Noho, Harvia, Tieto, Vincit, Fortum, OmaSp, Neste, Terveystalo, Fondia, Talenom, Sampo

Valitsen seuraavat 3 yhtiötä 5v holdiin: Tokmanni, Noho, Aallon group

Tokmanni - vakaa ja yllätyksetön. Eiköhän seuraavat 5 vuotta saa n. 6% osingon + (toivottavasti) paranevassa taloussyklissä tuloskasvua + Dollarstore kasvua + kertoimissa vähän venymisvaraa. à jopa 15% tuotto matalalla downsidella.

Noho - vähän enemmän riskiä, mutta kuitenkin mainettaan defensiivisempi toimija. Konsolidoi erittäin frakmentoitunutta markkinaa, jossa varaa, vaikka moninkertaistua. En yllättyisi, jos tuottaisi jopa 20% seuraavina 5 vuotena, mutta tässä onkin enemmän riskejä matkassa.

Aallon - salkun uusin hankinta. Perehtyminen vielä osin kesken ja todennäköisesti päätyy tuohon yllä olevalle core listalle. Defensiivinen markkina, jossa riittää konsolidoitavaa. Kuten Nohokin voi hyödyntää kerroin-arbitraasia ja ostella pala kerrallaan pikkuputiikkeja. Ei ehkä niin iso upside kuin vaikka Talenomissa, mutta tuntuu nyt riskittömämmälle Suomi-focuksen ja maltillisen arvostuksen vuoksi.

Kaikki 3 ovat yrityksiä, joiden liiketoimintamallin ja -logiikan osaan hahmottaa ja ehkä siksikin olisi turvallista sitoutua 5 vuodeksi. Melko varovainen rivi, jolla ei haeta bumtsibumtuottoa.

8. Millainen on sinun osakepoimintaprosessisi askel askeleelta?

Yritän pysyä jatkuvasti edes hivenen kartalla suurimmasta osasta Suomiyhtiöitä. Mielelläni säästän aikaa enkä lainkaan perehdy Fifaxin ja Lifa Airin kaltaisiin riski caseihin.

Seuraan jatkuvasti lukujen kehitystä ja arvostustasojen kehitystä. Kun joku mielestäni potentiaalinen kohde on kehittynyt suotuisasti, tehostan seurantaa ja tutkin tarkemmin (esim. Yhtiörapsat, julkaisut, haastattelut, kvartaali-infot, yhtiöketju). Yritän funtsia laadullisia tekijöitä ja riskejä siinä sivussa. Mielelläni teen jonkinlaista omaakin excelöintiä. Siinä tulee aina hivenen paremmin ajateltua ja haastettua itse analyysin lukuja.

Kun luvut, tarina ja hinta/tuotto-odotus täsmää ja tuntuu sijoitusstrategian mukaiselta ja salkkuun sopivalle firmalle, alan ostella pienehköissä erissä. Mielelläni hajautan ajallisesti ja mahdollisesti haen lisävahvistuksia seuraavista raporteista ennen isompia siivuja.

2023 ostoja/uusia rivejä:

Aallon – mainittu jo aiemmin
Admicom – Hyvä Saas malli, arvostus kävi edullisena vs potentiaali.
Fortum – Lähes 10% osinko-yieldi ostohinnoille.
Kone - ehdin vain aloitella ostoja, kun nousi jo hitusen liikaa. Toivoin 3:lla alkavia hintoja. – Kone on aina kone. Hissejä huolletaan ja myydään jatkossakin, vaikka nyt hidastunut meno.
Mandatum - toki sampoa oli, mutta ostin myös lisää, kun pääomia riittää jaettavaksi ja arvostus oli houkutteleva myös tulostaso huomioiden.
Upm – Kotimaan laadukkain metsäfirma, jolla monipuolista tulevaisuuden potentaalia. Osa ostetuista olen jo keventänyt nousun myötä. Mukava ostella ~28e ja kevennellä ~35e
Witted - pieni seurantasiivu. toistaiseksi ei riemua tästä. Ostaessa vaikutti hyvin halvalle EV/S etenkin jos kasvu olisi jatkunut. Seuraillaan vielä parempien aikojen toivossa.

Lisäksi kaikki jo salkussani olevat ovat jatkuvan lisäysuhan alla. Kunhan liiketoiminta etenee haluttuun suuntaan ja saan lisävahvistusta hyvästä menosta. Muuttujina päätöksille käteispaino, yhtiöanalyysi sekä laadullisten tekijöiden kehittyminen ja näiden seurauksena tuottopotentiaalin uudelleenarviointi. Monesti teen pientä uudelleenallokointia ja kevennän jotain, jossa omasta mielestä tuottopotentiaali on vähän keventynyt ja lisään saman suuruisen siivun toista, jossa se on parantunut.

9. Millainen on sinun osakemyyntiprosessisi askel askeleelta?

Olen innokkaampi ostamaan kuin myymään.

Toisaalta, kuten mainitsin, kevennän/lisäilen kohtuullisen aktiivisesti. En tarkoita kuitenkaan isoja liikkeitä, kerralla alle 10% positiosta. Esim Tokmanni on sahannut 11 – 15e väliä viimeiset 2 vuotta. Tuona aikana olen 4 kertaa keventänyt 14-15e välistä ja 5 kertaa lisännyt 11-13e tasosta. Tämmöisen firman kohdalla ei ole odotettavissa mitään breakthrough mullistusta, joka pamauttaisi käyvän arvon aivan uusille tasoille, joten tämmöisessä toiminnassa ei minusta ole isoa jossitteluriskiä.

Yleisesti ottaen mieluummin omistan enemmän osakkeita, joilla on paljon tuotto-odotusta ja vähemmän osakkeita, joilla tuotto-odotus madaltuu kurssinousun myötä. Siksi keventelen. On kuitenkin mahdoton olla aina oikeassa ovatko fundamentit muuttuneet niin, että oikeuttavat nousun, tai kauanko nousu jatkuu perusteetta. Siksi on kiva myydä siivu kerrallaan. En yritä ajoittaa mitään huippuja vaan myyn pala kerrallaan ja yritän saada kohtuullisen hyvän lopputuleman. Myös hyvä muistaa, että jokainen yritys on vääjäämättömällä matkalla kohti konkurssia; osingot ja pienet keventämiset on hyvä tapa siirtää tätä yksittäisen yhtiön ajatonta riskiä, johonkin toiseen yritykseen.

Kysymys ehkä koski erityisesti varsinaisia myyntejä, joissa myydään koko positio. Välillä tulee myytyä kokonaisia positioitakin. Syitä yleensä:

Yhtiön laatu tai kilpailuetu ei ole yhtä hyvä kuin alkuperäinen sijoitusteesini eli laatu huonontunut tai teesi väärä.
Markkina/sykli on hyvin ankara eikä alkuperäisen sijoitusteesin oletukset ole enää mahdollisia.
Yhtiön johto / strategia / päätökset eivät tue omistaja-arvon luomista. Johtoon ei enää luottoa.
Tarve epämääräisille rahoitusratkaisuille / taloudellinen asema hyvin heikko
Erityisesti pieneksi jääneet tai kutistuneet positiot myyn kerrasta tyhjäksi.

Esimerkkejä nämä kriteerit täyttäneistä vuonna 2023:

Rapala – muutenkin oli heikot fiilikset kehityksestä ja hybridi oli viimeinen naula
YIT – Markkina sekö taseeseen ylihintaan pumpatut myymättömät kämpät pelottivat
Duell – Enpä sano mitään tästä sankaritarinasta…
Voxtur – Aikani jaksoin seurata tätä kiinteistöalan hurjaa transformaatiotarinaa. Onneksi olin kevennellyt silloin kun tämä oli huipuissaan. Johdon say/do-Ratio ei oikein täsmännyt ja punaisia lippuja tuli oikealta ja vasemmalta. Keskustelun siirryttyä forumilta uhriutumiskanavalle, en halunnut enää osallistua. Oli kyllä aikanaan ihana olla tämän tarinan vietävänä niinä hyvinä hetkinä. Onnea kaikille, jotka jatkavat kyydissä. Toivotaan, että se hillotolppa vielä koittaa. (Toivottavasti teillä on kuitenkin myös Plan B)
Smart Eye – Tölkkiä potkittiin tarpeeksi ja alkoi riittää dilutointi. Nyt ehkä näyttää hivenen paremmalle? En ole paljoa enää seurannut ilman panosta.
Nokia – value-ostos todettu arvoansaksi.

Eli kaiken maailman mätisäkkejä sitä olikin eksynyt salkkuun. Tähän viittaus aiemmin mainittuun vikaan turhasta impulsiivisuudesta ja joka suuntaan hutiloinnista. Onneksi nämä olivat kaikki pieniä rivejä ja oppia on saanut kaikista kerrakseen. Virheet on kiva tunnistaa ja yrittää oppia.

Totta kai myös totaalisen yliarvostuksen vuoksi on paikallaan myydä hyvääkin firmaa. Sen teen mieluummin pikkuhiljaa osissa kuin kertarykäisyllä.

10. Mainitse kolme suurinta vahvuuttasi sijoittajana ja kerro myös isoin kehityskohteesi sijoittajana.

Kehityskohteita on paljon helpompi keksiä, taidanpa huijata ja keksiä niitä enemmän.

Vahvuudet:

Oppimisenjano, joka vain lisääntyy sitä mukaa kun jotain uutta oppii.

Joustava ajattelutapa. Pyrin katsomaan sijoittamista holistisesti ja välttää mustavalkoisia ajatustapoja.

Kyky hahmottaa numeroita ja graafeja. Mielelläni myös itse pyörittelen numerot excelin kautta ja pyrin luomaan uusia kulmia analysointiin.

Ja sitten kehityskohteisiin:

Oppia sanomaan ei useammalle caselle. Jokaista palloa ei tarvitse lyödä.

Ankkuroitumisharha. Tämä näkyy etenkin siinä, että minun on vaikea ostaa nouseviin kurssein ja nostaa keskihintaa.

Putoavat puukot. Kädet ovat olleet verillä ja usein. On vain niin vaikea hahmottaa kuinka syviä ja kauan vaikuttavia markkinahaasteet ja etenkin sisäiset ongelmat voivat olla. Ja ongelmia seuraa aina uusi ongelma. Lisäksi arvostuskertoimet kyykkäävät mukana. Siinä on mun turha inttää itselleni käypää arvoa ja normalisoitua tulostasoa. Niitä saakin odotella muutaman vuoden, jos edes ovat tullakseen.

11. Analysoi nämä kolme yhtiötä viidelläkymmenellä sanalla per yhtiö.

  • Kamux

Käytettyjen autojen Suomen ykkönen, joka haaveilee Euroopan herruudesta. Suomi on lypsylehmä ja Ruotsi sekä Saksa kasvuaihioina. Markkina kyykkäsi 15%, johon nähden yhtiö on selviytynyt kohtuullisesti. Kasvupanostusten kaasujalkaa kevennetty heikossa syklissä ja johdossa ollut muutoksia. Nyt uuden johdon ja hiljalleen palautuvan markkinan turvin kohti uutta kasvumoodia. Jos Ruotsin ja Saksan kasvu saadaan kuntoon sekä kannattavuus skaalattua lähelle Suomen tasoa, on pitkä case mehevä.

  • NoHo

Pohjoismaisen ravintola-alan konsolidointikone, joka hyödyntää kerroin-arbitraasin lisäksi erinomaista operatiivista tehokkuutta sekä hankinnan skaalasynergioita. Kasvua tukevat ulkona syömisen trendinomainen kasvu sekä hyvin frakmentoitunut kilpailijakenttä, jossa Nohon kaltaisia tehokkaita toimijoita on vähän. Ala on kroonisesti heikosti kannattava ja huonoilla konsepteilla ebit tippuu äkkiä nollaan. TJ Vikström hyvin vakuuttava ja on luotsannut Nohon läpi haastavien vuosien kunnialla.

  • Tokmanni

Suomessa saturaatiota lähestyvä halpakauppa laajeni yritysostolla Ruotsiin ja Tanskaan. Dollarstoren brändi ja konsepti säilytettiin, mikä pienentää kaupan riskejä. Halpakauppa on polarisoituvassa maailmassa ollut voittava konsepti, eikä toistaiseksi verkkokaupankaan uhri. Itse markkina tuskin kasvaa BKTtä nopeampaa ja kilpailukin on kovaa. Voittajien on oltava tehokkaita hankinnoissa sekä omissa operaatioissa ja pysyttävä asiakkaalle relevanttina. Tokmannilla hyvää tekemistä näiden osalta.

12. Mikä motivoi sinua jakamaan erinomaista tietoa esimerkiksi Kamuxin ketjussa?

Kamuxilla on niin simppeli liiketoimintamalli, että sen seuranta on mukavan helppoa. Lisäksi markkinadataa on kivasti saatavilla. Excelkin on valmiina, luvut vain sisään ja graafit ulos.

Muutenkin on mielenkiintoista, jos voi itse kaivaa esiin lukuja. Siinä oppii itse samalla paljon. Olen esimerkiksi oppinut, että on vaarallista lähteä operoimaan aggregaattitason luvuilla. Esim jos Kamux teki huipussaan n. 4% ebittiä. Oli helppo tehdä excel, jossa lähti ekstrapoloimaan jatkuvaa kasvutrendiä ja olettaa, että myös kannattavuus skaalaa. Exceliin olisi sitten voinut kivasti laittaa seuraaville vuosille 4.2% ebit → 4.4% ebit jne… Todellisuudessa kasvu tuli Ruotsista ja Saksasta, joissa tehtiin 0-ebittiä. Tällöin kasvu vain laski kokonais ebit prossaa. Jos olisi palastellut casen hyvin exceliin, olisi nähnyt yo logiikan sudenkuopat.

13. Luetko sinä vuosikertomukset ja tilinpäätökset tarkkaan, miksi tai miksi et?

Tilinpäätökset ja osarirapsat käyn läpi ainakin salkun core yhtiöitä. Yritän usein lukeakin läpi, mutta vähintään skimmaan mielenkiintoisimman osiot ja poimin numeroita exceliin.

Aika paljon hyödynnän sitten analyytikon pikakommentteja, TJ-hastatteluja, osari-infoa ja analyysia.

Vuosikertomusta en ole koskaan lukenut kannesta kanteen ja hivenen alikäytettyjä itselläni. Päällimmäinen syy on oma laiskuus ja ajankäytölliset syyt. Toinen se, että ne usein julkistetaan myöhemmin kuin tilinpäätös. Tällöin iso osa tiedosta ei ole ”uutta tietoa” ja on jo julkaistu tilinpäätöksen mukana.

14. Mitkä ovat sinulle tärkeimpiä tietolähteitä sijoittamisessa, jos Inderesiä tai Inderesin Foorumia EI saa mainita?

Twitter, spotify, youtube ja storytel

Podcasteja kulutan erittäin paljon. Kuuntelen paljon, joskaan en aina kauhean tehokkaasti, kun multitaskaan tai nukahdan. Formaatti on kuitenkin itselle mieluisa.

Spotifyista (ja muista lähteistä) mm seuraavat aktiivisessa kuuntelussa:
Howard Marks – the memo
Invest like the best with Patrick O’Shaughnessy
Berkshire Hathawayn annual meetingit
We study billionaires
Karon grilli
Pörssipäivä
Sijoituskästi

Oli media, mikä tahansa, yritän lukea ja kuunnella, kun fiksut ihmiset ovat äänessä.
Maailmalta: mm. Buffett & Munger (ne suurimmat idolit. en voi käsittää kuinka mahtavia nämä 2 pappaa ovat / olivat. RIP Charlie.), Aswath Damodaran, Howard Marks, Stanley Druckenmiller.

Suomesta mm: Vesa Puttonen, Mikko Mäkinen, Mika Heikkilä, Björn Wahlroos, Heikki Keskiväli, Esa Juntunen

Sijoituskirjoja kuuntelen ja luen jonkin verran. Enemmänkin olisi varaa. Sanotaan, että 5+ menee per vuosi.

Sijoitustiedon sivuilla vierailen myös ajoittain. Sieltä löytyy mm. Uusi niminerkki Almanakan blogi. Tähän mennessä todella ammattimaisia analyyseja.

Puhelimeen on ladattuna investing.com app josta löytyy helposti osakkeet, indeksit, futuurit, korot, raaka-aineet ja makrotapahtumat graafeineen. Eräänlainen hyvin köyhän miehen blomma.

(ping @Heikki_Keskivali, @Karo_Hamalainen, @Kevin, @Mikko_Makinen ja @Omavaraisuushaaste, mä pingasin teidät, koska Petteri mainitsi teidät t. alokas :slight_smile: )

15. Analysoi tyypit 30 sanalla per tyyppi

Foorumin lahjakkain kirjoittaja. Selvästikin erittäin monipuolisesti viisas ihminen, jolla on mahtava huumorintaju ja paljon tunneälyä. Vaikka kirjoittaa vähemmän itse sijoittamisesta, uskoisin hänen olevan myös osaava sillä saralla. Jos kirjoitat joskus kirjan, aion ostaa.

  • @musa_2 (entinen nimi: Yha_musa_soi)

Tuli profeetan lailla opettamaan meille ahneuden sokaisemille kerettiläisille ajatonta viisautta. Me kuplasopulit emme ottaneet oppia vastaan ja ansaitsimme verisen karhumarkkinamme. Erittäin älykäs ja kokenut sijoittaja, jolla on kyky nähdä metsä puilta. Tervetuloa uudelleenaktivoitumaan foorumille.

Malli-foorumilainen. Kirjoittaa aina fiksuja ja laadukkaasti. Osaavan oloinen sijoittaja. Juuri SijoitusSepon kaltaiset henkilöt tekevät foorumista niin huippupaikan. Eeppinen uutispommi, että Seposta paljastui myös RäntapåRänta hittiartisti. Selkeä multitalentti.

En saanut “ketkä 3 foorumilaista valitsisit hoitamaan salkkuasi” kysymystä. Yllä oleva trio hoitaisi varmasti salkkuani paremmin kuin itse osaisin, joten ei olisi huono rivi siihenkään hommaan.

Alokkaan kanssa foorumin sydän ja sielu. Päättäkää itse kumpi on kumpi. Verneristä tulossa kovaa tahtia Suomen sijoitusmedian ykköskasvo. Vartit on timanttia. Inderes iltamissa tapasin myös F2F ja oli odotetun mukava rupatella: Tarttuva nauru ja kunnon seuramies.

70 tykkäystä

66. Porssi-Petteri, OSA 2/2

16. Miten sinä käsittelet tunteitasi sijoittamisessa ettet esimerkiksi joudu fomon valtaan tai rakastu osakkeeseen?

Luulen, että tunnepuoli pysyy kohtuullisen hyvin kontrollissa. En mene herkästi tilttiin tai menetä yöunia. Koronakuopassa muistan kyllä, että alkoi jo mennä tunteisiin, kun mietin montako vuotta niitä turskia saa säästellä takaisin. Käteisetkin alkoivat olla lopussa eikä ollut paljoa lisäruutia iskeä peliin, jos lasku jatkuisi. Silloin päätin ostaa vakuutuksen mielenrauhaksi. Dax-shorttia isolla vivulla. Jos lasku jatkuisi, saisin ainakin lisää pelimerkkejä iskettäväksi sisään. Hassusti tuo osui kutakuinkin pohjille. Sainpahan kaivatun mielenrauhan.

Fomon valtaan on tullut usein jouduttua ja varmasti vieläkin riskinsä. Se ainakin helpottaa, että hölmöimpiä fomo-caseja ostan vain pienen siivun ja välttelen lisärahan upottamista ennenkuin case alkaa oikeasti näyttää fiksulle. Sekin auttaa, että kaikki tyylipuhtaat fomo-ostokset ovat osoittautuneet huonoiksi. Passaan mielelläni jatkossa.

Pakko lainata tähän KalleHn haastattelussaan nostama Upstart idiootti. Tämmöisiä olisi hyvä miettiä aina, kun fomottaa.

What does Upstart do!? World Champion Huckster :scream:

Tuo hehkutus osui aivan huippuihin ja tuli alas vielä 97% pohjiinsa.

Osakkeisiin rakastuminen on minulle ehkä isompi vaiva. Etenkin 2021 olin aivan liian rakastunut nousseisiin lappuihini. Olinpa toki monia kevennellyt useaan otteeseen yllä mainituilla periaatteilla. Oppirahoja on makseltu ja jatkossa ehkä osaan olla pykälän objektiivisempi.

17. Millaisia konkreettisia tavoitteita sinulla on sijoittamisessa?

Paljon on etenkin vähemmän konkreettisia tavoitteita:

  • Oppia enemmän ja hölmöillä vähemmän.
  • Olla häviämättä rahaa.
  • Lukea paljon.
  • Tehdä enemmän omia analyyseja.
  • Kirjoittaa enemmän ylös omia sijoitusperiaatteita ja -teesejä.
  • Nauttia sijoitusharrastuksesta – matka on määränpää.
  • Pitää säästöaste matalahkona ja panostaa perheen sekä omiin nautintoihin ja kokemuksiin.
  • Konkreettisempia tavoitteita:
  • Voittaa indeksi ja etenkin olla häviämättä.

Euromääräistä tavoitetta ei ole. Tämä on elämänmittainen matka ja kertyköön mitä kertyy. Tavoittelemisen arvoinen on ainakin taso, jossa voin huoletta taata perheelle hyvän elintason matallakin tuotolla: esim. 100ke 4% yieldillä → 2.5me. Pienemmälläkin pärjännee.

18. Jos saisit yhdellä napinpainalluksella opettaa Foorumille yhden asian, niin mikä se olisi?

En oikein haluaisi asettua siihen rooliin, että tarjoaisin omaa näkemystä varmana, saati sitten ainoana, totuutena.

Kokeillaan tämmöistä oppia: Suosittelen, että kaikki muodostavat jonkinlaisen näkemyksen itselleen, miten haluavat sijoittaa ja vaurastua (sijoitusstrategia tai vastaava). Sitten päätöksille voi hakea selkänojaa sieltä ja arvioida sopiiko mikäkin case oikeasti omaan strategiaan ja millä painolla. Yksi keskeinen asia on arvioida, että haluaako vaurastua hitaasti ja varmasti vai nopeasti ja riskeerata säästönsä ja kokeilla äkkirikastumista.

19. Olet Foorumin yksi parhaimmista isojen kokonaisuuksien kokoajista ja yhteenvetäjistä (mahtava ilmaisu), miten Alokas oppisi koostamaan ja yhteenvetämään tiedot paremmin yhteen? On välillä vaikea havaita, mikä on todella olennainen asia ja mikä on lillukanvarsi.

Nyt Alokas on tehnyt vallan luovan tulkinnan. :slight_smile:

Isoja kokonaisuuksia on helppo lähestyä pilkkomalla osiin. Tekee alaotsikoita ja sitten pureskelee osion kerrallaan. Laajan kokonaisuuden summaaminen simppeliksi on minusta hyvä tehdä bullet pointtien avulla. Siten saa asian tiiviimmäksi ja lukijalle helpommaksi.

Mikä sitten on olennaista ja mikä lillukanvarsi, on niin tapauskohtaista, että hyvin vaikea tähän on heittää mitään fiksua. Jos esimerkiksi analysoi osarituloksia, keskityn siihen, kuinka suuresti luvut heittävät ennusteista ja jos heittävät, onko kyse mahdollisesti yrityksen heikommasta kilpailukyvystä vai onko tavallista kvarttaalivarianssia. Tärkeää on myös arvioida uuden tiedon valossa vaikuttavatko muutokset casen pitkän aikavälin ennusteiden ja tavoitteiden toteutumiseen.

20. Mistä haluat erityisesti kiittää foorumilaisia?

Iso kiitos foorumilaisille ja ylläpidolle. Foorumi on käyttäjiensä ansiosta juuri niin mahtava paikka, kun se on. Sijoittajat ovat optimistisia, positiivisia, ystävällisiä ja hyväntahtoisia, monet vielä jopa huumorintajuisiakin. Toisten menestys ei ole itseltä pois ja jakamalla toisillemme tietoa saamme kaikki enemmän.

Pidetään jatkossakin huoli, että ilmapiiri pysyy hyvänä ja keskustelu tuottaa lisäarvoa.


Kiitos antoisista vastauksista Porssi-Petteri! :slight_smile:

Olipa kiintoisia ja hyvällä tavalla ajatuksia herättäviä vastauksia. Huomaan Petterin olevan fiksu ja tietäväinen kaveri, mutta ei hänkään turhia hifistele, vaan katsoo selvästi asioita aika avarakatseisesti ja kokonaisuuksia pohtien eikä se poista sitä asiaa etteikö sitä samalla voisi olla tarkka sekä hyvällä tavalla kriittinen.

Haastateltavissani on aika paljon yhdistäviä tekijöitä esimerkiksi terve itsekritiikki sekä kykyä katsoa asioita eri näkökulmista. :slight_smile:

Ei kai siinä, kiitoksia ja hauskaa perjantaita kaikille! :pray:

96 tykkäystä

@Porssi-Petteri:llä on hyvät tavoitteet:

Monipuoliset ja sellaiset tavoitteet, jotka varmasti erityisesti tuovat henkistä hyvinvointia ja onnea elämään + sitä konkreettista vaurauttakin. :slight_smile:

Ehkä mun pitäisi ottaa tavoitteiden osalta vähän mallia hänestä, toki huomioiden sen, että jokaiselle sopii hieman omanlaisensa tapa. Sijoittamisen on kai tarkoitus tuoda elämään erilaisia hyviä asioita eikä vain stressiä ja ragetusta YTD:stä. :sweat_smile:

Mukavaa viikonloppua kaikille! :slight_smile:

19 tykkäystä

Ensi viikolla olisi vuorossa foorumilainen, jonka tavasta koostaa ja yhteenvetää asioita pidän kovasti. Hän mielestäni erinomaisesti täydentää analyytikoiden tekemää työtä ja antaa myös oman hyvän näkemyksensä yhtiöistä. :pray:

Itse paljon mutuilen ja menen huomaamattani joskus aika tunnepainoitteisesti, vaikka en sitä aina itse huomaisikaan. Arvostan tämän foorumilaisen analyyttista tapaa tarkastella asioita ja myös sitä, että hän osaa itsenäisesti tehdä hyviä sekä uskottavia päätelmiä perustelujen kera. Itse en kykene kovin hyvin itsenäiseen “analyysiin”, vaikka sitä toki teen… lähes aina tosinepäonnistuneesti, joten olen aika riippuvainen mm. Inderesin materiaaleista. Siksi mainitsenkin usein kirjoitusteni tai toimeksiantojen yhteydessä, mitä olen käyttänyt lähteinä ja samalla korostaen, että jotkut oudot mutupäätelmät olen tehny ihan ite. :slight_smile:

Näen sen tärkeänä sijoitustoiminnassa, että lukee analyyseja ja tutkii eri lähteistä sijoituskohteita. Tosin mielestäni kannattaa myös itse pyrkiä analysoimaan ja tekemään erilaisia laskuharjoituksia, koska sillä tavalla oppii usein todella hyvin, kun “itse tekee ja laskee”.

Mukavan rauhallista sunnuntain jatkoa kaikille! :slight_smile:

11 tykkäystä

67. Iikka

Iikasta tuli hetkessä ilmiö:

11.1. Seuraajia 80

18.1. Seuraajia 1212

image

Iikan olen toki tiennyt pidempään ja muistin hänet fiksujen viestien kirjoittajana, mutta vähäisemmän viestimäärän takia hän oli jotenkin jäänyt kuitenkin vähän vieraammaksi. No nyt hän on onneksi aktivoitunut viime aikoina enemmänkin Foorumilla sekä alkanut touhuamaan Twitterissä ja on siellä tehnyt erinomaisia tviittiketjuja yhtiöistä.

Iikka on juuri sellainen kirjoittaja, mistä sijoittamisesta kiinnostuneet foorumilaiset tykkäävät; sisältörikasta hyvin jäsenneltyä tekstiä tuottava asiakeskeinen kirjoittelija, joka tuo niin uutta tietoa kuin laajaa näkemystä ja lisäksi hän on vielä sellainen, että omalla positiivisella käytöksellään lisää yhteisöllisyyttä. :slight_smile:

image


1. Kerro kolmellakymmenellä sanalla, kuka sinä olet.

Alle kolmikymppinen kaveri, joka yrittää valmistua yliopistosta tänä vuonna kauppatieteiden maisteriksi. Tällä hetkellä pohdin koiran hankkimista ja tykkään syödä hyvää ruokaa.

2. Kerro kolme asiaa, mitä foorumilaiset eivät sinusta tiedä.

  • Olen kotoisin pieneltä paikkakunnalta.
  • Minusta piti tulla insinööri, mutta ebitit ja epsit kiinnostivat enemmän, joten vaihdoin kauppatieteisiin.
  • Pelasin lapsena jalkapalloa, mutta taidot eivät oikein siinä riittäneet.

3. Mitä kiinnostuksen kohteita ja harrastuksia sinulla on? Mitään sijoittamiseen viittavaa ei saa sanoa.:slight_smile:

Tykkään seurata kotimaista Veikkausliigaa ja divareita sekä formuloita. Minulla ei ole ikinä ollut selvää suosikkijoukkuetta, mutta tykkään seurata eniten HJK:ta, koska se on Suomessa uniikissa asemassa oleva jalkapalloseura.

Formuloissa lempparikuskini on Lewis Hamilton, jonka toivon saavan hyvän auton ensi kaudelle, jotta pystyisi taas haastamaan nuoren mestarin, Max Verstappenin.

4. Millainen on tavallinen arkipäiväsi?

Aloitan työt aamulla ja seurailen foorumia, jos töiltä kerkeän. Aamupalalla silmäilen Kauppalehden tiedotevirtaa ja tarkistan foorumin. Iltaisin koitan ulkoilla ja tehdä perus kotijuttuja - ei mitään erikoista. Käytän ison osan vapaa-ajasta sijoitusmarkkinoiden seuraamiseen.

5. Kuvailetko lyhyesti millainen olet sijoittajana?

Olen osakespekulantti henkeen ja vereen. Sijoitan käytännössä pelkästään suomalaisiin yhtiöihin, koska tunnen ne parhaiten ja niissä on helpompi pysyä kärryillä. Yritän etsiä käänne- ja kriisiyhtiöitä, joissa olisi käänteen merkkejä ilmassa tai jokin merkittävä katalyytti, joka nostaisi osakekurssia. Seuraan Inderesin analyyseja ja mielenkiintoisimmista yhtiöistä teen myös omia mallinnuksia.

Pyrin omistamaan yhtiöitä, jotka pystyisivät tuottamaan pääomille hyvää tuottoa. Tykkään itse enemmän kasvusta ja en juuri välitä osingoista.

6. Voisitko lyhyesti avata millainen sijoitushistoria sinulla on?

Olen lukenut Kauppalehteä pikkupojasta lähtien, jonka suurkuluttaja olen edelleen. Aloitin sijoittamisen n. 10 vuotta sitten ja ensimmäisiä omistuksiani tuolloin olivat Outotec ja Outokumpu. En tiennyt yhtiöistä tai sijoittamisesta yhtään mitään ja luulin Outotecin bisneksen koostuvan vesitornien valmistamisesta :smiley: . Spekulantin urani lähti onnekkaasti käyntiin, kun Outokumpu tuplasi alle vuoden aikana ja olin koukussa.

2019-2021 pörssimaniassa onnistuin voittamaan indeksin, koska minulla oli hyvin teknologiapainoitteinen salkku ja yhtiövalinnat osuivat hyvin. 2022 meni sitten kankkulan kaivoon ja sai pitkästä aikaa ripotella tuhkaa itsensä päälle, kun hävisin indeksille hyvällä marginaalilla. 2023 oli hyvä vuosi, kun onnistuin voittamaan indeksin ja paikkailemaan edellisen vuoden tuhoja.

Olen pitkään sijoittanut suurimmalta osin teknologiayhtiöihin, koska niissä liikevaihdon kasvu on ollut nopeinta viimeisten vuosien aikana. Karhumarkkina on hieman muuttanut omaa lähestymiskulmaa ja olen nykyään kaikkiruokaisempi. Tätä näkee myös muissa foorumilaisissa, kun bumtsibum-sijoittajat ovat alkaneet ostella mm. Fortumia korkean osingon takia :smiley:

7. Olet ollut Foorumilla vuodesta 2019 lähtien, noin puolet viesteistäsi on tullut tässä talven aikana, mikä saisi sinut aktivoitumaan Foourumilla?

Kirjoittaminen ei ole koskaan ollut minulle kovin luontainen kommunikointitapa ja aikoinaan pääsin ylioppilaskokeista läpi vain rimaa hipomalla äidinkielen takia. Vuosien ajan lähinnä luin toisten ajatuksia ja en kirjoittanut itse juuri mitään oman “sisältömörön” takia, koska ajattelin omien ajatukseni olevan tyhmiä tai muuten hölmöjä. Aktivoiduin kirjoittamisessa varmaan osittain oman sijoitustyylini takia.

Kannustankin kaikkia kirjoittamaan omia ajatuksiaan eri yhtiöistä, koska monilla henkilöillä on asiantuntemusta, joita henkilö itse pitää itsestäänselvänä, mutta niin ei suinkaan ole muille. Itse tykkään lukea muiden mielipiteitä ja näkemyksiä yhtiöistä ja toivoisin, että yhä useammat henkilöt uskaltaisivat lähteä keskusteluun mukaan.

8. Olet tehnyt tviittiketjuja yhtiöistä, miten ja kuinka nopeasti tällainen tviittiketju syntyy? Kai sinä meinaat jatkossakin olla aktiivinen näiden osalta?

Ne yhtiöt, joista olen tehnyt twiittiketjuja ovat aika tuttuja minulle entuudestaan. En osaa sanoa tarkkaa aikaa, kuinka paljon twiittiketjun tekemiseen menee aikaa :smiley:

Ajattelin jatkaa aktiivista kirjoittelua täällä foorumilla ja Twitterissä, kun olen saanut positiivista palautetta. Olen huomannut, että kirjoittaminen auttaa sijoitusprosesissa myös senkin takia, koska omaa ajatustenjuoksua voi käydä myöhemmin lukemassa.

9. Minkälainen salkku sinulla on tällä hetkellä? Julma kysymys, jos sinun pitäisi myydä salkustasi heti kolme osaketta, miksi myisit ja miksi?

Minulla on tällä hetkellä pelkästään osakkeita mm. Nurminen Logistics, Saga Furs ja Tulikivi. Minulla on ollut myös indeksirahastoja, kuten indeksirahastoa Ruotsia, kun halusin kesällä spekuloida Ruotsin kruunulla, joka oli poikkeuksellisen matalalla tasolla. En tunne ruotsalaisia yhtiöitä kovin syvällisesti, joten halusin ottaa tähän tarkoitukseen laajempaa osakerahastoa.

Jos minun pitäisi myydä jotain, olisi se Tulikivi, koska siinä voi joutua odottamaan pidemään ennen kuin talkkikaivoksen arvo purkautuu.

10. Millainen on sinun osakepoimintaprosessisi askel askeleelta?

Tutkin yrityksiä, jotka eivät ole Inderesin seurannassa ja koitan puntaroida yhtiöiden nykyarvostusta tulevaisuuden odotuksilla. Nykyiset sijoitukseni ovat kaikki suomalaisia yhtiöitä. Tässä on omat riskinsä, koska oma “maariskini” on hyvin korkea. Keskityn pienyhtiökenttään, joissa koitan etsiä yritystä, jossa olisi jokin katalyytti nousulle. Kun aloitan tutkimusprosessin, avaan yleensä viimeisimmän vuosikertomuksen ja katson johdon kommentit, tuloslaskelman ja rahavirtalaskelman. Katson myös Inderesin materiaalit läpi, jos yhtiö on Inderesillä seurannassa.

Pahin virhe, jonka sijoittaja voi tehdä on ylenkatsoa jotakin firmaa, koska se on jotenkin vastenmielinen tai suoriutunut historiassa huonosti. Näistä yhtiöistä ei kirjoiteta talousmediassa ja omistajalistoilla ei ole rahastoja. Tästä kategoriasta on saanut viimeisen viiden vuoden aikana Helsingin pörssin parhaita tuottoja (mm. Tulikivi, Incap, Tecnotree ja Nurminen Logistics). Korkojen nousun myötä näissä yhtiöissä täytyy olla varovainen, koska rahoitusympäristö on kiristynyt ja Helsingin pörssisäkin roikkuu tällä hetkellä kymmenkunta liian vivutettua tai persaukista firmaa, joille ennustan isoa osakeantia ja ilmoitus yhtiön kokoluokkaan merkittävästä osakeannista yleensä romuttaa osakekurssia lisää (Case: Finnair ja Duell). Nykyään myöskään pörssiyhtiöiden konkurssit eivät ole tavattomia.

Ostin viimeksi Saga Fursin osakkeita. Yhtiö ei toimi kovin hohdokkaalla toimialalla, mutta osake on perinteinen tupakantumppi, jolla on varallisuutta moninkertaisesti nykyiseen markkina-arvoon nähden. Yhtiössä on myös mielenkiintoinen katalyytti, kun suurin kilpailija Kopenhagen Furs lopettaa liiketoimintansa tänä vuonna ja Saga Furssilla olisi mahdollisuus saavuttaa käytännössä monopolia muistuttava asema. Yhtiö on erittäin mielenkiintoisessa tilanteessa tällä hetkellä ja tiedostan, että ESG-syistä moni ei siihen ikinä sijoittaisi. Saga Furssissa on nurinkurinen tilanne, koska yleensä puhutaan, että poliittiset riskit ovat huono juttu osakkeille, mutta Sagan tilanteessa poliittiset riskit ovat optio muille vähemmistöomistajille, koska yhtiö on kuolleena arvokkaampi kuin tällä hetkellä. Yhtiöllä on 48,4M€ rahoitusvarallisuutta ja 55M€ kiinteistöt hankintahinnaltaan, jotka ovat suurimmaksi osaksi poistettu taseesta vuosien aikana, kun ne on hankittu markka-aikana. Yhtiön markkina-arvo on 37M€.

Yritän välttää saman tragedian mitä salkussani tapahtui vuonna 2022. Koitan kaivaa pörssin roskakoria ja minun salkkuyhtiöni varmaan menevät tähän kategoriaan.

11. Mainitse isoin kolme vahvuuttasi sijoittajana ja kerro myös isoin kehityskohteesi sijoittajana.

  • Käytän paljon aikaa sijoittamisharrastukseeni, joka mahdollistaa aktiivisen osakepoiminnan
  • En rajaa mitään yhtiöitä pois Helsingin pörssistä
  • Etsin aktiivisesti uutta tietoa mielenkiintoisista kohteista

Suurin heikkouteni on varmaan liika hätäisyys, myyn osakkeita liian usein ja aikaisin, vaikka ne olisivat hyviä sijoituskohteita omasta mielestäni. Paperikätenä myin Qt:t pois koronapaniikissa :face_with_peeking_eye:

11. Analysoi nämä kolme yhtiötä 50 sanalla per yhtiö.

- HKScan

Tupakantumppi, jolla on liikaa velkaa. Tanskan liiketoiminnat on edelleen pakko myydä, koska nykyinen tuloskunto ei kata rahoituskuluja. Yhtiö on heikossa jamassa ja Ruotsin sekä varmasti tuleva Tanskan myynti antaa yhtiölle pari vuotta aikaa laittaa kotipesä kuntoon Suomessa tai noutaja odottaa ainakin nykyisiä osakkeenomistajia. Osake voisi helposti tuplaantua nykytasoilta, jos tulos saataisiin edes siedettävälle tasolle. HK:n hajautettu tehdasrypelmä ei näytä olevan nykypäivää, vaan kaikki pitäisi keskittää yhteen yksiköön vähän kuin Atrialla, joka on pärjännyt oikein hyvin vaikealla markkinalla.

- Nurminen Logistics

Minun “darling”, jossa on olemassa kaikki elementit Helsingin pörssin seuraavaksi compaunderiksi. Nurminen on vielä pieni ja sillä on globaali markkina, jossa yhtiöllä on omintakeinen lähestymiskulma. Liiketoimintamalli on myös minusta kilpailuetu, joka perustuu tehokkaaseen organisaatiomalliin. Rautatiet on vanhoillinen toimiala, jota yhtiö uudistaa. Nurmisen liiketoiminta ei sido käyttöpääomaa ja capexin suhde operatiiviseen rahavirtaan on pörssin pienimpiä.

- Reka

Kassa on täynnä rahaa ja mielenkiinnolla seuraan mitä yhtiö aikoo sillä tehdä. Yhtiö saattaa investoida kumiliiketoimintaan, joka onkin yhtiön ainoa toimiala tällä hetkellä. Nykyinen arvostus ei ole mielestäni tarpeeksi houtteleva, koska pörssi on täynnä hyviä keissejä, joita voi lähestyä osien summa -laskelmalla.

12. Mitkä yhtiön omat materiaalit käyt läpi kiinnostavasta sijoituskohteesta? Mitkä ovat sinulle Inderesin tärkeimpiä materiaaleja?

Luen vuosikertomuksia, osareita, tiedotteita ja kuuntelen tulospuheluita. Tykkään kuluttaa kaikkea Inderesin sisältöä analyyseista, videoihin ja podeihin. Lempparini on Heikkilä&Vilen.

13. Mitkä ovat sinulle neljä tärkeintä arvostuskerrointasi ja miksi?

EV/TAM ei kun…

Karhumarkkinassa olen alkanut hullutteluvuosien ja salkun sulamisen ansiosta arvostamaan perinteisiä arvostuskertoimia kuten PE ja EV/EBIT. Käytän myös EV/S ja kassavirtalukuja arvostuksen haarukoimiseen.

14. Esimerkiksi vuosi 2022 oli todella kurja sijoittajille (ainakin itselleni), miten sinä käsittelet ja olet selviytynyt isommista kurssilaskuista tai/ja tappioista sijoittamisessa?

Vuosi 2022 oli minullekkin suuri koettelemuksen vuosi, kun salkku laski 45% monien hyvien vuosien jälkeen ja palautti jalat takaisin maanpinnalle. Huomaan itse kyynistyneeni ja vieroksun nykyään korkeita arvostuskertoimia, koska en halua saada enää kynsilleni kuplaantuneista arvostuskertoimista. Vuonna 2022 sain todellakin kynsilleni kasvuyhtiöistä ja haluan nykyään ostaa yhtiöitä oikeasti halvoilla kertoimilla, jotta en enää jäisi valuaatiojyrän alle. Nykyinen salkkuni noudattaa tätä periaatetta mielestäni oikein hyvin (mm. Nurminen ja Saga Furs).

15. Sinun pitää valita 3 foorumilaista ja 2 indeläistä hoitamaan salkkuasi viisi vuotta, ketkä valitsisit ja miksi?

@Pohjolan_Eka Kulkee yleistä konsensusta vastavirtaan
@timontti Löytää hyviä yhtiöitä ja tonkii keissejä esimerkillisesti
@JNivala Perustelee mielipiteensä hyvin

@Antti_Siltanen En ymmärrä bioteknologiasta mitään ja tähän tarvittaisiin apuja
@Verneri_Pulkkinen Osaa holdata hyviä yhtiöitä, vaikka myi Efectet pohjilla :smiley:

16. Mikä Inderesin Foorumilla on sinusta parasta? Mitkä ovat kolme mielestäsi laadukkainta ketjua ja miksi?

Inderesin sijoitusfoorumi on mielestäni paras sijoitusaiheinen keskustelualusta, koska täällä keskustelu on yhtiökohtaista ja kevyemmille aiheille on omat ketjunsa, kuten kahvihuone.

  • Efecten ketju on ollut jo vuosien ajan foorumin parhaita
  • WithSecuren ketjussa tuodaan myös hyvin karhunäkemyksiä esille
  • Nurminen Logistics - put your money where your mouth is

17. Millaisia konkreettisia tavoitteita sinulla on sijoittamisessa?

Minulla ei ole erityisiä tavoitteita sijoittamisessa. Toivon voittavani OMXH25 GI:n, jota käytän vertailuindeksinäni. Osakepoiminta on minulle loputon peli, joka haastaa älyllisesti ja parhaassa skenariossa nostaa myös omaa elintasoa.

18. Mitä sanoisit tuoreelle sijoittajalle, joka on lannistunut ja kovasti tappiolla sijoitusten osalta?

Ei kannata lopettaa. Tappiot kuuluvat sijoitusmaailmaan ja joka toinen päätös on yleensä huono. Kenenkään tuloksia ei kannata tuomita parin vuoden perusteella. Inderesin sijoitusfoorumia lukemalla saa hyviä sijoitusideoita.

19. Onko sinulla antaa vinkkejä Alokkaalle, miten tehdä hyviä yhtiökohtaisia tviittiketjuja?

Poimi itsellesi mielenkiintoinen yhtiö tai keissi, jossa on jotain katalyyttejä tulossa. Tuo esille, miksi yhtiö on mielenkiintoinen ja onko se itsestäsi houkutteleva sijoituskohteena.

20. Mistä haluat erityisesti kiittää foorumilaisia?

Kiitos aktiivisille foorumilaisille mielenkiintoisten uutisten ja ajatusten kirjoittamisesta. Itse tykkään lukea muiden ajatuksia yhtiöistä ja foorumi on taatusti paras paikka osakesijoittajalle :slight_smile:

Mukavaa viikonloppua!


Kiitos Iikka hyvistä ja selkeistä vastauksista! :slight_smile:

Laittakaahan Iikka seurantaan Twitterissä:

https://twitter.com/IikkaNumminen

Iikka ja muut kumppanit, jotka tuottavat paljon hyvää sijoitussisältöä Foorumille ja hyvää mieltä ovat tärkeitä koko yhteisölle. Jos haluatte kannustaa tällaisia ahkeria sijoitusaiheisiin viesteihin panostaneita kavereita niin tykkäys on heille merkki siitä, että tällaisesta sisällöstä tykätään ja tällaista kaivataan lisää.

Jokainen viesti vie Foorumia hitusen johonkin suuntaan; Foorumia voi ohjata positiiviseen suuntaan ja yksi tapa on kirjoittaa parhaansa mukaan hyvässä hengessä esimerkiksi sijoitusaiheisia viestejä. Jos viestiin käyttää kunnolla aikaa ja aidosti panostaa siihen, niin kyllä se tuottaa muille aina jotain lisäarvoa; oli kirjoittelija sitten kokenut konkari tai tuore sijoittaja.

Kiitoksia ja hauskaa perjantaita! :partying_face:

83 tykkäystä

IIkan olette varmaan laittanet seurantaan Äxässä/Twitterissä ja täällä. :slight_smile:

Monilla on kysymykseni hallussa, että lähiaikoijen haastikset julkaistaan sitä tahtia, kun vastaukset tulevat heiltä mulle. Sitten muutamilta tahoilta en ole saanut vastauksia ja sitten muutamat vielä pohtivat.

Henkilökuntaa, foorumilaisia, yhtiöiden edustajia, erilaisia sijoittajia on tulossa… ihan tässä alkuvuodesta. :slight_smile:

Mukavaan viikonloppuun minut saattelee nämä veijarit:

image

No on se viikko huomennakin ja vahva Hesulin bördemme varmasti tuottaa taas positiivisia yllätyksiä. :partying_face:

Mukavaa viikonloppua!

22 tykkäystä

Tällä viikolla on vuorossa foorumilainen, jolta löytyy sopivasti huumoria ja sitten myös kykyä nostaa sekä jakaa yhtiöistä sellaista tietoa, mitä muut eivät huomaa tai osaa nostaa esille. Hän on juuri niitä foorumilaisia, jotka hienosti täydentävät mielestäni analyytikoiden tekemää työtä.

Jos hän on kirjoittanut yhtiöketjuun jotain, niin porukka tulee aina suurella mielenkiinnolla lukemaan hänen viestejään , … erityisesti @NukkeNukuttaja. :slight_smile:

Mukavaa tuoretta tulosviikkoa! :slight_smile:

7 tykkäystä