Mitä sinulla on salkussa?

2024 Q1 salkkupäivitys:

Evolution gaming 9.9 %
Kamux 7.3 %
QT 6.5 %
Talenom 5.2 %
Revenio 5.0 %
Svenska Handelsbanken 4.7 %
Fortum 4.0 %
Tractor Supply 4.0 %
Puuilo 3.9 %
Gofore 3.9%
Tieto 3.2 %
Sampo 3.2 %
Harvia 3.2 %
Mandatum 2.6%
eQ 2.4 %
Admicom 1.4 %
Nokian Renkaat 1.2 %
Berkshire Hathaway 1.2 %
Exel 1.0 %
Fastenal 1.0 %
Sandvik 0.4 %
Graco 0.4 %
ADP 0.4 %
Noho Partners 0.3 %
Nordea 0.3 %

Käteinen/korkosijoitukset 10.1%
Loput rahastoja ja ETF:iä (Seligson, Pyn Elite, Splitan, EUNL, Seligson & Co OMX Helsinki 25)

Uudet yhtiöt salkkuun: Nokian Renkaat, Noho Partners
Lisäykset: Gofore, Fortum, Tieto, Puuilo
Myyty pois: Efecte
Kevennykset: Qt, Harvia
Nopeat veivaukset: Kamux

Käteisen osuus salkussani (10,1%) voisi olla ehkä pienempikin. Katsotaan minkälaisia mahdollisuuksia alkava kvartaali tuo kassan suhteen.

Tavoitteena ollut rivien harvennus edistyi Efecten suhteen ostotarjouksen merkeissä. Vanha tuttavuus eli Nokian Renkaat teki kuitenkin paluun salkkuun. Koska yhtiö on menettänyt osan kilpailuedustaan sitten vuoden 2022 alun, position koko ei tule olemaan yhtä suuri mitä aiemmin. Toimitusjohtajan vaihdos tuo myös lisää epävarmuutta. Voi olla, että yhtiö ei tule olemaan pitkäaikainen sijoitus salkussani. Aika näyttää. Position kokoa on kuitenkin tarkoitus kasvatella hieman mahdollisissa dipeissä. Toinen salkkuni uusi yhtiö eli Noho Partners ei tule parkkeeraamaan salkkuuni vuosikausiksi. Yhtiö on pitkään salkuun hieman liian velkainen ja pääoman tuottokaan ei ole ihan riittävä. Qt:n ja Harvian siivua höyläsin salkussani hieman ohuemmaksi nousseen arvostason seurauksena. Molemmilla yhtiöillä on kuitenkin edelleen paikka salkussa.

Yhdysvaltalaisten yhtiöiden arvostustaso on sen verran haastava, että en päässyt tekemään lisäostoja nykyisiin minipositioihin (ADP, Graco, Fastenal). Näillä arvostustasoilla tulen ostelemaan suoria osakkeita lähinnä Suomesta. Pieniä Kuukausisijoituksia ulkomaisiin ETF:iin ja rahastoihin tulen kuitenkin jatkamaan edelleen.

Lisäsin omalle seurantalistalla kaksi uutta yhtiötä: Mettler Toledo ja Teqnion. Molemmat ovat omalla tavallaan mielenkiintoisia, mutta hinta ei tällä hetkellä innosta. Jatketaan siis näiden seuraamista toistaiseksi katsomosta.

Laitetaan vielä tänne muistiin, että Indereksen sivuilta laskettu Indereksen seuraamien yhtiöiden P/B 2024 mediaani on 1.52, osta-suosituksia Indereksellä on 24 kpl ja myy 8 kpl. CNN:n Fear & Greed index on tällä hetkellä 71 (Greed).

33 tykkäystä

Ehkä olisi aika ottaa taas Suomi seurantaan, salkku tosiaan kyllä siihen verrattuna pärjännyt ihan hyvin. ETF/Rahasto osuus yritetty pitää siinä 50% tuntumassa. Apple ja Adobe voisi mahdollisesti pikkuhiljaa keventää (AI uhkaa liiketoimintoja/Ai painoa on jo), ja mahdollisesti hakea jotain arvoveivauksia (Suomesta). Muuten tyytyväinen salkkuun kokonaisuutena.

Avataan vähän filosofiaa vielä:

Ostaessani laatuyhtiöitä salkkuun en hirveästi seuraa hintamuutosta niissä sen jälkeen. Nyrkkisääntönä jos uutisten perusteella laskee n. 20% niin lentää ulos, ylärajaa ei ole. Noin 105% varallisuudesta kiinni osakkeista / vielä jotain kryptoja yms.

Noin kolmas/neljäsosa salkusta varattu 1-5v treidien paikaksi/arvosijoituksille. Tällä hetkellä uraani/laivakuljetus ainoat sektoriveivaukset.

Kasvu/laatuyhtiöistä myyn yleensä 25-60% alkusijoituksesta jos nousee tarpeeksi, ja sen jälkeen en paljoa seuraa yhtiötä jollei liiketoiminta muutu radikaalisesti.

Ei oikeastaan mitään kiikarissa tällä hetkellä, Visa kiinnostava, regulaatioriskiä toki vähäsen.

11 tykkäystä

Ympyrädiagrammissa osakesalkun tämän hetkinen tilanne itse määrittelemieni teemojen näkökulmasta. Hajautusta on aika paljon.
Kaikki firmat ei toki liity yksiselitteisesti vain kyseiseen teemaan mutta seuraavassa vielä listaus mitä osakkeita kussakin ryhmässä on juuri nyt:

IT, viestintä ja media:

  • Accenture
  • Alphabet
  • Amazon
  • American Tower Corporation
  • Crown Castle International
  • Elisa

Ruoka ja päivittäistavarat

  • Archer Daniels Midland
  • Coca-Cola Company
  • Essity
  • Huhtamäki
  • Kesko
  • NoHo Partners
  • Nutrien
  • Starbucks

Rahoitus ja taloushallinto

  • CapMan
  • Enento Group
  • Inderes
  • Mandatum
  • Nordea
  • Sampo
  • Talenom

Liikkuminen

  • Aena
  • Airbus
  • Tesla

Metsä

  • Kemira
  • UPM-Kymmene
  • Valmet
  • Weyerhaeuser

Urbanisaatio ja rakennettu ympäristö

  • KONE
  • Lassila & Tikanoja
  • Lindab International
  • Sweco

Energia

  • Consolidated Edison
  • E.on
  • Fortum
  • NextEra Energy

Muut ideat

  • AkzoNobel
  • Getinge
  • Investor
  • Orion
  • Outokumpu
  • Terveystalo

Olen huono sijoittamaan rahastoihin koska aina kun katson jonkun ETF:n tai muun sisältöä niin ajattelen että “hyi, en tahdo omistaa tuota enkä tuota enkä…”

28 tykkäystä

Mikäs on salkkusi yhtiöt tänä päivänä? Onko paljon muutoksia.

Mörnivä mummosalku näyttää tänään tältä:

Koska Hesulin pörssi on kauttaaltaan niin edukas olen päättänyt sijoittaa roposeni isompiin firmoihin nakkikioskien sijaan. Omaisuudesta 53% on suorissa osakkeissa Nordnetin kautta.

Muita sijoituksia ovat PYN Elite 140 086 € (+50 086 €), korko-ja lainasijoitukset 532 317 € (+92 281 €), asuntorahastot 108 731 € (+10 559 €) sekä sijoitukset listaamattomiiin yrityksiin 197 562 €. Yhteensä sijoitusten arvo on noin 2,45 miljoonaa euroa, velkavipua on käytössä 275 000 €. Asunto ja asuntolaina mukaan luettuna prosenteissa velkaa on 17% varallisuudestani, sanoisin että maltillisesti :thinking:

Seuraavan vuoden aikana korkosijoitusten osuus luultavasti pienenee ja laitan lisää rahaa kiinni listaamattomiin yrityksiin. Niistäkin sijoituksista alkaa toivottavasti pääomaa palautua seuraavan kahden vuoden aikana.

99 tykkäystä

Viimeksi tein salkkukatsauksen marraskuun alussa ja sen jälkeen on tapahtunut sen verran muutoksia, että ajattelin vähän taas käydä omistuksiani läpi.

Salkkuni koostumus tuntuu tällä hetkellä aika hyvältä enkä ole kokenut, että jotain pitäisi jotain vähentää tai myydä. Toisaalta ei ole myös sellaisia omistuksia, joita haluaisin erityisesti lisätä enemmän kuin toisia. Kaikkia salkussa olevia osakkeita on ihan kohtalainen määrä, eli minisiivuja ei ole eikä minkään omistuksen osuus ole erityisen suuri.

Viimeksi oli viisitoista riviä ja nyt kolmetoista riviä.

  • Salkustani lähti Marimekko, hieno yhtiö hienolla johdolla, mutta ajattelin myyntihetkellä osakkeen olevan kallis enkä nähnyt osakkeessa pahemmin nousuvaraa. Sitten salkustani lähti Konecranes, josta myös sain hyvät tuotot, mutta koin osakkeen olevan kallis ja enkä enää nähnyt nousuvaraa… enemminkin laskuvaraa, mutta myyntini jälkeen osake nousi vielä aika hyvinkin. Myin myös hyvin riskisen Optomedin osakkeet, koska näin selvästi enemmän riskejä kuin mahdollisuuksia, jos kaikkia menee putkeen ja ihanteellisesti, niin nousuvaraa on runsaasti.
  • Salkkuuni tuli LeadDesk, jota on salkustani yli viisi prosenttia. Olen aiemmin omistanut sitä, joten tuttu yhtiä. Näen osakkeessa nousuvaraa ja nousu tehdään hyvillä tuotteilla kasvavilla markkinoilla sekä aiemmin tehdyllä pohjatyöllä. Tarkemmat ostoperusteeni löytyy täältä.

ARVO-OSUUSTILI

Fortum on vähän sellainen kivijalka. Yhtiö jolla on taitoa yllättää negatiivisesti, mutta itse yhtiötä ja sen kivijalkoja pidän varsin uskottavina.

PayPal on tavallaan helppo ja tavallaan vaikea. Halpa vai “halpa”. Olen kuullut paljon hyviä perusteita sille, miksi tämä ei pärjää tulevaisuudessa. Toiset sanoo, että yhtiön osakkeeseen on lyöty kaikki kauhuskenaariot sisälle ja yhtiö on ihan hyvä + osake halpa.

Lindex, koska Lindex. Ei tämä ole enää sinällään, niin houkutteleva ennen, mutta tämä on toisaalta vähäriskisempi kuin ennen ja en osaa perustella hyvin, miksi vielä myisin pois.

Nordea on jatkuvasti yllättänyt itseni positiivisesti ja palaset siinä on kohdillaan. Turvallista ja varmaa menoa, sektorinsa vahvimpia, kunhan ei mokaile tai tule mitään yllättävää pankkikriisiä.

KH Group on edelleen halpa. Yhtiön alat ovat mahdollisesti pohjanneet ja ylipäätään osake hakattiin aivan liian alas… no onhan se vieläkin liian alhaalla. Uudet kuviot ja uudet strategiat tuovat lisäpontta kasvulle.

Boreo… lukujen puolesta on ollut pettymyksiä, mutta yhtiötä rakennetaan perustaltaan hyvin vahvaksi ja pitkällä tähtäimellä. Johto vakuuttaa itsessään ja myös heidän omat omistuksensa yhtiössä. CEO on varsin vakuuttava, kannattaa katsoa toimarin ROAST ja tämä tekemäni haastis.

Siili on aiheuttanut pettymyksiä luvuilla ja suorittamisellaan. IT-palveluyhtiöstä kuuluu siihen joukkoon, jonka asiakkaat ja “alat” eivät ole niin kuumina (=viileinä). Näen yhtiön sinällään ihan hyvänä ja kunnon kurssilaskun myötä arvostus on maltillinen. Oletan, että Siilinkin asiakkaiden liiketoiminta on pohjannut ja suunta on enemminkin ylöspäin.

Scanfil on sellainen yhtiö, johon on valtava luotto ja siten myös sen tekemiseen. Yhtiö tekee tyylikkäitä ja maltillisia steppejä. Johto omistuksineen ovat vakuuttavia; haastattelin yhtiön toimaria. Plussana on loistava sijoittajasuhde- ja viestintäjohtaja @Pasi_Hiedanpaa. :slight_smile:

Goforea on ilo omistaa monista eri syistä, mutta siellä työntekijät ovat tyytyväisiä ja pätevää sakkia. Yhtiön suorittaminen on huimaa ja ihailen yhtiön viestintää sekä avoimuutta, mitä tulee mm. riskeihin. Suuresti hehkutettu IR-vastaava @Emmi_Berlin1 on saanut aiheesta kehuja eikä syyttä ja mähän olen haastatellut häntäkin.

Valmet ex-Neles eli Virtauksensäätö -liiketoiminta tuo turvaa. Yhtiö on kehitysmyönteinen ja olen kuullut paljon hyvää yhtiöiden työntekijöistä, lisäksi opiskelijat ovat hehkutanneet tätä firmaa, mikä on hyvä merkki.

Neste on Hyzonin korvike. No ei ehkä, ostin varmaan kalliilla, mutta halvaltahan tuo osake nyt tuntuu, toisaalta voihan se olla vain “halpa” ja tämän yhtiön pääotoiminnat saatetaan kokea lähitulevaisuuden auringonlaskun alana. Niin tai näin onhan yhtiö vetänyt kovaa ja pidetään sellaisena, joka osaa tunnistaa riskit ja katsoa tulevaisuuteen, kuten… Hyzonikin. :wink:

OSAKESÄÄSTÖTILI

Muuten samat kuin AOT:llä, poikkeuksena nämä:

Qt Group Oyj on hyvä sijoitus erityisesti, jos haluaa palkita johtoa. Onhan edelleen valtavat kasvupotentiaalit siellä sun täällä esim. kannattavuudessa ja “monituoteyhtiö”-mallissa. Yhtiön ja sen tuotteiden sekä palveluiden vaan pitäisi pysyä houkuttelevina jatkossakin - ei sen enempää. :smiley:

LeadDesk ja perustelut ovat tuolla ylhäällä, missä kerroin uusista riveistä.

KRYPTOSALKKU

Kryptot edustavat alle prosentin velattomasta omaisuudesta.

image

PYN ELITE

14 000 euroa olen laittanut ja arvo pyörii tällä hetkellä 13 000 eurossa.

ASUNTO

Noin 70 pinnaa kiinni velattomasta omaisuudesta.

MUU LÖPINÄ

Olen aloittelijatason sijoittaja, eli paljon opeteltavaa ihan perusasioissa, mitä opetetaan mm. Inderesin Sijoitus- ja Analyysikouluissa.

Minulla on ollut enemmän hyvää kuin huonoa tuuria. Viime kuukausina salkkuni on noussut todella paljon ja en ole enää koko sijoitushistoriani ajalta miinuksella.

Mulla on kaksi työtä, joita teen niin paljon vain kuin saa, lisäksi mulla on aina koko elämän ollut ainakin suhteessa tuloihin hyvin korkea säästöaste ja olen sijoitusmaailmassa kiinni eri tavoin monta tuntia päivässä, erityisesti vapaapäivinä. :sweat_smile:

Firetysketjuunkin annoin omia ajatuksiani.

Luulen, että gubbena mulla on joitakin miljoonia varallisuutta enkä usko katuvani, että olen tehnyt paljon sitä, mistä tykkään ja elänyt niin kuin olen halunnut. Jos mä saan oman perheen, niin prioriteetit muuttuu, niin sitten on jokunen milli vähemmän.

En ole hyvä sijoittaja ja jos oisin vain tuottojen perään, niin tietynlaiset matalakuluiset indeksirahastot ja etf:t olisivat hyvin todennäköisesti paras ratkaisu.

Voihan sitä olla indeksiä edellä viis tai kymmenen vuotta, mutta miten kymmenien vuosien kuluessa - se on ihan toinen juttu se.

Kiitoksia kaikille kannustuksista ja laadukkaista sisältörikkaista lisäarvoa tuovista sijoitusaiheisista viesteistänne!

:pray: :slight_smile:

127 tykkäystä

Nyt kun viime vuoden veroilmoitus on tullut ja tarkistettu, omaa salkkukatsausta taas pukkaa. Edellinen oli 02.12.2023 ja nyt siis salkkukatsaus 12.04.2023 salkun arvoilla.

AOT Nordnetissa (12.04.2023):

OST Nordnetissa (12.04.2023):

Osingot Nordnetissa (12.04.2023):

Uutena ylhäällä Nordnetin osinkonäkymä, joka nykyään toimii todella hyvin. Ainakin omassa salkussani olen tarkastellut tuota ja se näyttäisi nykyään pitävät täysin paikkansa myös historian osalta. Aikaisemmin ulkomaan osinkojen kanssa oli ongelmia, mutta ei ilmeisesti enää.

Tapahtumia ja näkemyksiä vuoden alusta asti:

Salkku on pärjännyt edelleen hivenen paremmin kuin vertailuindeksi OMXHGI, tosin hesulin tuotto on ollut sen verran surkeaa, että kovin iso meriitti tämä ei ole. OST YTD tuotto +4,15 % ja AOT +1,66 %. Jotkut osingot ovat vielä maksamatta vaikka ovatkin jo irronneet eli kaikki osingot ei vielä kaiketi tuotoissa näy.

Vaikka olenkin enimmäkseen osinkopuolueen jäsen osta ja pidä -strategialla, alkuvuonna on tullut tehtyä yllättävän paljon ostoja ja myyntejä, johtuen osin siitä, että olen siivonnut kurapositioita ja muita turhia positioita pois ja uudelleensijoittanut niitä. Uskoisin loppuvuoden olevan paljon seesteisempi tapahtumien osalta. Alla salkun tärkeimmät tapahtumat vuoden alusta:

Ostot:

  • Fortum OST
  • UPM OST
  • Neste OST
  • Terveystalo OST
  • TietoEvry OST
  • Orion B OST
  • Citycon OST
  • Pfizer AOT
  • Evli Likvidi B AOT
  • iShares $ Treasury Bond 20+yr UCITS ETF AOT

Myynnit:

  • Intrum
  • Cargotec
  • Mandatum
  • Harvia
  • Konecranes
  • Bayer
  • Siemens
  • BASF

Lyhyet veivaukset:

  • Noho
  • Nokian Renkaat
  • Volkswagen

Salkusta löytyi siis surullisen kuuluisa Intrum, josta päätin n. kuukausi sitten hankkiutua eroon, koska usko ja luottamus johtoon loppui. Olen näitä myyntejä perustellut Intrum-kanavalla, joten ei siitä sen enempää. Tappiota tuli lopulta Intrumista n. -19 000 eur, mutta vuosien varrella saadut osingot mukaan lukien “vain” n. -16 000 eur eli jotakuinkin samaa luokaa mitä Lehdosta tuli aikoinaan tappiota. Tappiot katoin myymällä joitain yliarvostettuja osakkeita (mm. Harvia) ja joitain konepajoja (Cargotec, joka todennäköisesti jakautuu) ja pikkupositioita (Mandatum, Siemens). Lisäksi hankkiuduin eroon parista alisuoriutuneesta saksalaisesta osakkeesta, joihin myös usko loppui kuten BASF ja Bayer - eipähän pääse saksan verokarhu pihistämään enää näiden osingoista vääryydellä liikaa perittyjä veroja.

Jotta Intrumista jotain oppisin, päivittelin vähän sijoitussuunnitelmaani esim. sen osalta, että katson vähän tarkemmin firmojen velkaantumisia (mm. Net Debt-to-EBITDA Ratio) ja päivitin sääntöjän sen osalta, kuinka monta kertaa voin ostaa ja millä summalla laskeviin kursseihin. Kävin myös läpi kaikkien salkkuni osakkeiden velkaisuudet ja niiden luottoluokitukset. En tosin usko, että näitä pommeja on jatkossakaan mahdollista täysin välttää, koska esim. Intrumin business oli mielestäni muutoin ihan ok, joten saattaisin langeta samaan ansaan edelleenkin nykyiselläkin sijoitussuunnitelmallani, mutta ainakin minimoin sen, että tappio ei koko salkun kannalta ole niin merkittävä. Tämä vain on osa sijoittamista, että joskus näitä kupruja tulee.

Uudet ostot olivat pääosin hyviä osingonmaksajia OST:lle nyt kun OST talletusraja nousi vuoden vaihteessa 50k → 100k. Vielä olisi 15k tilaa tallettaa lisää rahaa OST:lle. Lisäksi kasvatin vielä hieman korko-positioita ostamalla Evli Likvidi B:tä ja vähän pidempää korkoa iShares $ Treasury Bond 20+yr UCITS ETF. Pfizeria ostin myös kuitenkin salkkuun takaisin, vaikka taisin vannoa edellisessä viestissä, että en sitä enää ostaisi. Mutta hinta on tullut niin paljon alas, että alkoi olla liian houkuttelevaa. Lisäksi en usko, että Pfizer ongelmiin joutuu korona-rokotteistaan vaan kaikki mahdolliset ongelmat lakaistaan maton alle ja hehän ovat korona-aikaan tehdyillä sopimuksillaan aika hyvin suojassa kaikilta syytöksiltä. Tykkään lääke-firmoista salkussa, koska vaikka niitä kritisoidaankin rahanahneiksi lääkkeiden korkeiden hintojen takia, ne tekevät kuitenkin ihmiskunnan kannalta pidemmän päälle arvokasta työtä ja tuotot skaalautuvat hyvin. Lisäksi lääke-firmoihin sijoittaminen on oikeasti pitkäpinnaisen hommaa, koska uusien lääkkeiden kehittäminen vie vuosia.

Lähes kaiken käteisen olen nyt lapioinut joko osakkeisiin tai korkoihin, jonkin verran on Nordnetin tilillä tulleita osinkoja sijoittamatta vielä. Seligsonin rahamarkkinarahaston likvidoin kokonaan ja siirsin sieltä rahaa Evli Likvidi B:hen ja 20 000 eur Bank Norwegian säästötili plussaan. Salkussa on ollut vuoden alusta myyntejä n. 128 000 euron edestä ja ostoja 168 000 euron edestä, eli uutta rahaa olen salkkuun laittanut n. 40 000 eur, tosin osa näistä on osinkoja. Iso vaihto johtuu pääosin Intrumin ja muiden kurapositioiden myynnistä ja niiden tappioiden kattamisesta sekä myyntien uudelleensijoittamisesta.

Joitain lyhyitä veivauksia tuli myös tehtyä. Ostin Nohoa, mutta päätin myydä pois kun toimitusjohtaja vaihtuu. Nokian Renkaat ja Volkkari olivat vähän lyhyempiä treidejä, josta otin pieniä pikavoittoja kotiin.

Osakesalkkujeni (AOT + OST) yhteenlaskettu markkina-arvo on nyt pysytellyt hieman 800 000 euron rajan yläpuolella ollen tänään 803 420 e, tosin pitää ottaa huomioon, että lasken tähän nyt mukaan myös korkorahastot Nordnetissa, joita on nyt hieman yli 172 000 euroa. Noin 21 % salkun arvosta on nyt koroissa, joka kuulostaa minulle oikein järkevältä tällä hetkellä. Pyrin pitämään tämän n. 10-20 % tuntumassa niin kauan kun koroista saa järkevää tuottoa. Lisää korkoja en kuitenkaan enää todennäköisesti osta.

Korkoja on nyt karkeasti:

  • 20ke käteinen Bank Norwegian säästötili plus 3,75 % korolla
  • 108ke lyhyissä koroissa Evli Likvidi B, n. 4,8 % YTM
  • 44ke semi-pitkissä koroissa Eur Corporate Bond, n. 3,7% YTM + positiivinen vipu, jos korot laskevat
  • 19ke tosipitkissä koroissa iShares $ Treasury Bond 20+yr, n. 4,7% YTM + iso posiviitinen vipu, jos korot laskevat - valuuttariski USD/EUR

Salkun kurssikehityksen sijasta seuraan isommalla mielenkiinnolla osinkojen kehitystä, johon voin kurssikäyrää enemmän vaikuttaa ostamalla lisää kasvavaa osinkoja maksavia firmoja. Osinkovirtaa tälle vuodelle pitäisi tulla n. 32 867 euroa bruttona (26 200 eur nettona) suht varmoilla ennusteilla. Positiivista vuonna 2024 tulee olemaan myös, että korkotulot lisäävät passiivista tuloa melkoisesti: passiivista tuloa tulee osingot + korot melko varmasti hieman yli 40 000 euroa bruttona vuonna 2024. Seuraava tavoite voisi olla vaikka saada osinkotuloja yli 30 000 eur nettona, joka voisi olla saavutettu ehkä parin vuoden päästä.

Mitä sitten teen loppuvuoden? Todennäköisesti ainakin paljon vähemmän kauppoja. Suunnitelmissa on myydä enää vain Kamux, jos se tuosta vähän nousisi ja saisin omani pois. Muutoin ostelen todennäköisesti jotain näistä OST:lle, jos saa sopivaan hintaan niin että 100ke tulee täyteen OST:llä: UPM, Neste, Terveystalo, Orion ja Fortum. KONE ja Kemira kiinnostelisivat myös, mutta ovat vielä hivenen liian kalliita. Muuton odottelen korkojen hidasta laskua ja toivon, että esim. Cityconin kurssi siitä hieman piristyisi ja korkojen lasku vähän boostaisi pidempien korkojen tuottoa. Jos jotain isoa romahdusta tulee, alan pikkuhiljaa likvidoimaan Evli likvidi B:tä ja siirrän siitä rahaa osakkeisiin ja ehkä johonkin indeksi ETF:ään.

Alla vielä perinteisesti salkun, osinkojen ja korkotulojen kehitys alusta asti:

Salkun markkina-arvon kehitys:
01.03.2011: 0 e
01.04.2011: 21 000 e
01.12.2011: 40 000 e
01.01.2012: 50 000 e
01.12.2012: 74 000 e
01.04.2014: 100 000 e
01.12.2014: 140 000 e
01.11.2015: 174 000 e
01.08.2016: 211 000 e
01.12.2016: 256 000 e
01.12.2017: 308 000 e
01.12.2018: 330 000 e
23.03.2019: 355 833 e
28.11.2020: 503 148 e
01.01.2021: 502 015 e
02.07.2021: 601 904 e
31.12.2021: 609 729 e
04.06.2022: 596 525 e
31.12.2022: 593 880 e
04.08.2023: 627 523 e
02.12.2023: 731 735 e
12.04.2024: 803 420 e

Osinkojen kehitys bruttona:
2011: 1370 e
2012: 3170 e
2013: 3770 e
2014: 4270 e
2015: 6450 e
2016: 9320 e
2017: 11 260 e
2018: 13 920 e
2019: 17 150 e
2020: 17 600 e
2021: 22 650 e
2022: 27 740 e
2023: 31 477 e
2024: 32 867 e (ennuste)

Korkotulojen kehitys bruttona:
2011: 434 e
2012: 149 e
2013: 161 e
2014: 0 e
2015: 0 e
2016: 0 e
2017: 732 e
2018: 773 e
2019: 402 e
2020: 461 e
2021: 553 e
2022: 832 e
2023: 4725 e
2024: 7000 - 9000 e (ennuste)

145 tykkäystä

AOT

ISHR MSCI WrldA 9,50%
iShs Core SP500 21,95%
iShs MSCI EM USD 2,45%
SeligsonOMXH 25 6,57%
iShs Glb Water 6,09%

CapMan 8,84%
Dovre 4,53%
Evolution 5,62%
Incap 3,78%
Innofactor 2,66%
Kemira 3,59%
Mandatum 0,90%
Nordea 9,51%
Sampo 8,08%
Scanfil 5,93%

OST

Innofactor 3,27%
Huhtamäki 11,59%
Dovre 5,45%
KH Group 5,58%
Marimekko 6,42%
Nordea 14,17%
Oma SP 4,69%
Optomed 4,46%
Puuilo 21,40%
Qt 4,44%
Tecnotree 14,00%
Vincit 3,94%

AOT puolella ongelma on Dovre joka on tukevasti tappiolla -31,77%, salkku on kokonaisuudessaan plussalla.
OST on ongelma pesä, siellä Tecnotree on tukevasti tappiolla -55,15%, tämän osakkeen kohdalla syyllistyin sijoitusvirheeseen, eli ostin putoavaa puukkoa ja kaiken huipuksi salkun koko arvosta Tecnotreetä on kovin paljon, nyt Tecnotree on parantanut juoksuaan, saa nähdä mihin tämän yhtiön tie kulkee, jos parannusta ei tule, niin tämän vuoden aikana siivoan sen salkusta “verosuunnitteluun” ja valjastan uudet hevoset kärryjen eteen.
Vincit on toinen ongelmapesä se on tappiolla -58,73% osuus 3,94%, onneksi tämä osake on pienellä painolla salkussa, mutta sitä odottaa myös siivous tänä vuonna, jos pidot ei parane.
Kolmas ongelma on Dovre -37,69% osuus 5,45% Siivous edessä, ellei juoksu parane.
Neljäs ongelma KH Group -40,17% osuus 5,58% siivouksen paikka, jos tulokset ei parane tämän vuoden aikana.
OST salkkua on kokonaisuudessaan tappiolla n. -19%.
Tuo tappiollisten yhtiöiden myyminen näyttää minulla olevan vaikeaa, tuo on selvä sijoitusvirhe, ei myy ajoissa tappiollisia osakkeita pois, vaan jopa ostaa putoavaa puukkoa, tässä on kyllä parannettavaa.

24 tykkäystä

Tämä passiivinen salkku olisi nyt sitten kasattu valmiiksi unohdettavaksi. Indeksisijoittamisen helppous viehättää. Vielä tärkeämpi syy on tavoite edelleen vähentää sijoittamistoimintaan käytettyä aikaa. Psykologisesti minulle helpompaa tällaisen salkun kanssa, jolle “et voi tehdä mitään”. Rahastojen myyminen ja niistä verojen maksaminen on paljon vaikeampaa kuin yksittäisen osakkeen, jossa on paljon helpompi nähdä yritys- ja arvostusriskejä, kuin hajautetuissa indekseissä joiden sisällä sektorit rotatoi.

Suuri määrä osin päällekkäisiä positioita parhaan lainoitusarvon mahdollistamiseksi. Olen viime ajat kasvatellut salkun kokoa lisäämällä positioita superluoton kultatason puitteissa, ja sitten lyhennellyt tuon lainan pois ennen seuraavia ostoja. Tulevaisuudessa saatan käyttää hyödyksi esimerkiksi asuntokaupoilla, jos vielä silloinkin luottoa saa asuntolainaa halvemmalla.

  1. lshares MSCI World (EUNL)
  2. Xtrackers World Materials (XDWM)
  3. Invesco Nasdaq 100 (N1ES)
  4. SPDR US Small Cap Value (ZPRV)
  5. XACT Norden ETF
  6. Franklin MSCI India (FLXI)
  7. Ishares Edge World Momentum (IS3R)
  8. Invesco S&P500 Equal Weight (SP2Q)
  9. Seligson OMXH25 ETF
  10. Ishares Core Emerging Markets (IS3N)
31 tykkäystä

Kiitos mielenkiintoisesta, opettavaisesta ja huolellisesta salkun avauksesta!

Yksi asia jäi kuitenkin pohdituttamaan. Olet esitellyt myös vuotuiset kunnioitettavan tasoiset tulosi osinkoina ja korkoina. Mutta oletko tarkoituksella jättänyt pois omistamiesi yhtiöiden omien osakkeiden ostot tulolaskelmasta?

Yhtiölistaltasi ainakin Sampo, Pfizer ja Nordea harrastavat omien ostoa. Sammolla ne ovat viimeksi olleet n 2 % osakkeen arvosta laskettuna (omien ostot 400 milj €, yhtiön markkina-arvo niukka 20 miljardia) ja Nordealla 2,5 %.

Etkö laske omien osakkeiden osto-ohjelmia ollenkaan ”tuloksi” vai katsotko niillä pikemminkin siivusi kustakin kyseisestä yhtiöstä kasvaneen omien osto-ohjelman verran? Vai miten?

4 tykkäystä

Ei omien ostot ole suoraa tuloa. Niillä on yhtiön osakekohtaisia KPI:tä nostattava vaikutus (esim EPS), joka voi nostaa osinkoa tai kurssikehitystä.

2 tykkäystä

Jos omien ostot nostaa osinkoa se on hyvä asia, mutta osakkeen hinta vaihtelee monien syiden johdosta ja eikä omien ostot näinollen vaikuta osakkeen hintaan paljoakaan, tärkeämpää on osakkeiden myynnin ajoitus.
Omien ostot ovat kiistelty asia aina, teoreettisesti kyllä ymmärrän sen, jos se nostaa osinkon määrää tulevaisuudessa ja yhtiö on ostanut aliarvostettua osakettaan, tietysti maksettu rahamäärä on kassasta pois, eli hyöty on lähinnä pieni verohyöty osingonmaksuun verraten.

1 tykkäys

Ne on suoraa tuloa osalle ja osinko on suoraa tuloa kaikille osakkeenomistajille. Kyllä minä ainakin ne laskisin vuosittaiseen voitonjako sarakkeeseen. Ne on halutessaan kuitenkin identtinen asia miinus verot/kulut.

4 tykkäystä

Salkku on muokkaantunut viime viikkoina, joten laitetaan tilannepäivitystä.

Luovuin teknologiasektorin Applied Materialsista, siksi, että sektorin arvostukset on korkeita, ja korjausliike on raju alaspäin, mikäli markkina dyykkaa.

Acuvi otti lopulta tasokorotusta (tänään 18%), ja olinkin varautunut siihen haalimalla sitä salkkuun jo useamman kerran ja pidemmän aikaa.

Seligsonin rahamarkkinarahasto avattu, ja siellä on tällä hetkellä 6% käteistä korollisessa parkissa odottamassa isompaa kuoppaa. Kuukausisäästöistä puolet ohjautuu sinne. Toinen puolikas menee Phoebus-rahastoon.

Tasapainotan salkkua seuraavan kerran heti kun uskon, että Acuvin paras nousupotentiaali on toteutunut. Renkaita aion hankkia hieman lisää, mutta odotan parempaa hetkeä.

Edit: Salkussa on ollut vipua, mutta luovun siitä tällä viikolla, joten sen jälkeen salkku on velaton.

13 tykkäystä
Yhtiö Osuus
Fairfax Financial 24,7 %
International Petroleum 13,9 %
Vistry Group 12,8 %
Evolution AB 9,3 %
Gofore 2,8 %
Investor B 2,1 %
- -
Käteinen 34,5 %
Yhteensä 100,0 %

YTD +10,93 %

Q1 kasassa, ja eipä ole valittamista alkuvuoden menosta ja meiningistä. Salkun pysyvät positiot ovat tuottaneet kivasti, mutta tuottoja ovat siivittäneet myös muutamat onnistuneet swingit (esim. AerCap ja muutama muu salkussa väliaikaisesti vieraillut firma). Myyntejä on tullut tehtyä myös hyvään aikaan (pl. Mandatumin pyöristysvirheen myynti heikkoon kurssiin sekä Atkoren myynti stoppareihin yhdellä koko pörssivuoden alimmista kurssitasoista :roll_eyes:). En usko, että loppuvuonna osuu enää kaikki mahdollinen tauluun samalla tapaa kuin tähän asti.

Pikakommentteja salkkupositioista:

Fairfax: +22 % YTD. Alkuvuotta on värittänyt Muddy Watersin umpisurkea shorttiraportti, ja kasvatin positiota sen aiheuttamasta dipistä. Muuten on tullut perehdyttyä firman Intian sijoituksiin, jotka voivat olla melkoinen jättipotti maan talouden kehittyessä. Buybackit näyttävät kiihtyvän alkuvuoden perusteella.

International Petroleum: +11 % YTD. Ei juuri mitään erityistä. Investointeja viedään läpi ja pääomaa palautetaan 7 prosentin vuositahtia. Ette ikinä arvaa, että millä tavalla. :grin: Olen lisännyt tätä kahdesti alkuvuodesta ~15 prosentin vapaan kassavirran tuotolla.

Vistry Group: Suhteellisen puhdas peesaus @lazyway:n ja Twitter-kansan perässä. Matalasti arvostettu talonrakentaja, joka panostaa pääomakevyeen ja kannattavaan kasvuun (sekä osakekantansa ydinpommittamiseen lähivuosina, koska miksikäs ei). Omistajapohja näyttää olevan kunnossa tällaista taktiikkaa varten. Todennäköisesti typerää sijoittaa näin, mutta sopii salkkuun ja valuaatio on kohtuullinen.

Evolution: +9% YTD. Ei toimenpiteitä maailman parhaan peliyhtiön tiimoilta. Raportointi ja data pelaajamäärien kasvusta lupaa hyvää. Lisää buybackeja, kiitos.

Gofore: YTD +5 %. Ei toimenpiteitä. Dilutoituu hiljalleen, sillä en ole näillä näkymin lisäämässä Suomi-osakkeita salkkuun.

Investor: YTD +13 %. På västfronten intet nytt. Dilutoituu Goforen tavoin. Firman arvostus on muuten noussut +115 % neljässä vuodessa + osingot puolueelle. Eivät ole tainneet tehdä viittä toimeksiantoa enempää tuona aikana listattujen firmojen suhteen. Siitä vain yrittämään itse kukin samaa.

Myyntejä: Hesulin lahjat eli Sampo (kallis), Mandatum (mitätön positio) ja Lindex (nimihype) poistuivat salkusta pääosin suunnitellusti. Lindexin olisi voinut vielä pitääkin, mutta swingien onnistuttua niin hyvin kuin ne onnistuivat en ole tätä murehtinut liikaa. IDT:tä ehdin lisätäkin, mutta sitten firma ilmoitti spinoffien viivästyvän - ja lisäksi alkoi myös osingonjako, mikä ei taas ihan auennut mulle firman osien summan olevan merkittävästi nykykurssia korkeampi. Ei hyvä resepti, etenkin kun kurssikin oli jo kohonnut - siispä IDT katosi toistaiseksi salkusta odottamaan parempaa hetkeä.

25 tykkäystä

Kolmisen kuukautta on vierähätnyt aikaa edellisestä OST salkkupäivityksestä niin luonpa taas piirakan.
Liikkeitä jonkin verran, eli myyty on

  • Revenio
  • Sampo
  • Disney

Uusia on näemmä tullut

  • Consti
  • Enento
  • Faron
  • Kamux
  • KH Goup
  • Nurminen Logistics
  • Wulff

Kovalla HEX ja osinkopainotuksella mennään edelleen, mutta olen mielestäni lisännyt kasvua, mielestäni kuitenkin pienen riskin sellaisia. Tarkoitus olisikin lisätä pienempiä siivuja isommaksi ja panostaa kasvuihin vaikka isot osinkorivit kuten Citycon ja Neste/nokia ovatkin minulla jonkin verran miinuksella niin en aio niitä väkisin “ostaa nollille” vaan nousee kun nousee, jos nousee.
Tarkoitus olisi lisätä ostille mahdollisesti muutama suora ulkomainen rivi mahdollisesti 20v horisontilla. Helposti tulee lisättyä halvalla kaupankäyntikululla suomiosakkeita joten ulkomaisen rivin ostaminen on jäänyt. (Nordea Investor 1% kauppakulu)

Salkun koko on kasvanut ehkä 10-15% parissa kuukaudessa. Osittain tuotolla, osittain uudella rahalla.

18 tykkäystä

Otin käyttöön ydin-satelliitti mallin salkkuni suhteen ja se tuntuu kyllä sopivan erinomaisesti minulle. Sain vihdoinkin ydinsalkkuni valmiiksi, joten laitan siitä kuvan.

Sininen palkki on sijoituksen osuus koko salkusta. Vihreä jana on sijoituksen tulos.
Tulos lasketaan Markkina-arvo+osinko+myyntitulos / Hankinta-arvo. 1.0 tarkoittaa, että sijoitus on neutraali, ei tappiota tai voittoa. Koska olen niin aktiivisesti salkkua kasannut uudestaan, niin sen takia jana on aika lailla 1.0 paikeilla.

Alan olla varsin tyytyväinen ydinsalkkuuni, satelliittipuoli on sitten ihan eri tarina…:slight_smile:

Erityisesti olen tyytyväinen, että salkku ei ole pelkkää suomea ja siinä on itselleni sopivia sijoituksia. Tavoitteena on vähän osinkoa ja paljon kasvua.

AB Volvo (publ)
-Ruotsalainen koneita rakentava yritys.

Airbus Group SE
-Eurooppalainen lentokoneita rakentava yritys. Pääkonttori on Hollannissa.

Amazon.com Inc
-Verkkokauppaa ja pilvipalveluita.

Arcadis NV
-Hollantilainen rakennusalan suunnittelu & toteutus yritys.

Banco Bilbao Vizcaya Argentaria, S.A.
-Espanjalainen pankki.

BE Semiconductor Industries N.V.
-Hollantilainen puolijohteiden suunnittelu- ja valmistusyritys.

Bokusgruppen AB (publ)
-Ruotsalainen kirjakauppa.

Cameco Corporation
-Uraaninvalmistaja Kanadasta.

Cargotec Oyj
-Lastin ja kuormankäsittelyä. Suomi.

Cibus Nordic Real Estate AB (publ)
-Ruotsalainen kiinteistöalan yritys, asiakkaina mm. Kesko.

Indra Sistemas, S.A.
-Espanjalainen it-konsultti ja puolustusfirma.

ING Groep NV
-Pankki Hollannista.

Konecranes
-Suomalainen nosturifirma.

Koskisen Oyj
-Suomalainen. Saa puuta.

OP-Amerikka Indeksi A

OP-Pohjoismaat Indeksi A

Puuilo Oy
-Suomalainen. Täältä ei saa puuta. Tarvikemyyntiä kustannustehokkaasti.

Softronic AB (publ)
-Ruotsalainen it-konsulttiyritys.

Stellantis N.V.
-Autonrakentaja. Pääkonttori Hollannissa ja 14:sta erilaista automerkkiä.

United Bankers Oyj
-Varainhoitoa Suomesta.

16 tykkäystä

Salkussa tapahtunut viime kuukausina jonkun verran riskitason laskua, osinkovirran takaamista ja hajautuksen lisäämistä.

Tulin elokuussa -21 Harvian kanssa 38% painolla 64€:sta alas. Se vähän näkyi myös salkun kehityksessä. Koitti lopulta myös aika kun päätin myydä kaikki Harviat, toivottavasti pääsee vielä uudelleen mukaan hienoon keskisuomalaiseen tarinaan jollain järkevällä hinnalla.

28 tykkäystä

Saako kysyä millä sovelluksella/palvelutarjoalla tämä on kuvattu?

Jos puhut ylemmästä kuvasta niin näyttäisi olevan Nordnet

2 tykkäystä