Mitä sinulla on salkussa?

Viimeksi tein salkkukatsauksen marraskuun alussa ja sen jälkeen on tapahtunut sen verran muutoksia, että ajattelin vähän taas käydä omistuksiani läpi.

Salkkuni koostumus tuntuu tällä hetkellä aika hyvältä enkä ole kokenut, että jotain pitäisi jotain vähentää tai myydä. Toisaalta ei ole myös sellaisia omistuksia, joita haluaisin erityisesti lisätä enemmän kuin toisia. Kaikkia salkussa olevia osakkeita on ihan kohtalainen määrä, eli minisiivuja ei ole eikä minkään omistuksen osuus ole erityisen suuri.

Viimeksi oli viisitoista riviä ja nyt kolmetoista riviä.

• Salkustani lähti Marimekko, hieno yhtiö hienolla johdolla, mutta ajattelin myyntihetkellä osakkeen olevan kallis enkä nähnyt osakkeessa pahemmin nousuvaraa. Sitten salkustani lähti Konecranes, josta myös sain hyvät tuotot, mutta koin osakkeen olevan kallis ja enkä enää nähnyt nousuvaraa… enemminkin laskuvaraa, mutta myyntini jälkeen osake nousi vielä aika hyvinkin. Myin myös hyvin riskisen Optomedin osakkeet, koska näin selvästi enemmän riskejä kuin mahdollisuuksia, jos kaikkia menee putkeen ja ihanteellisesti, niin nousuvaraa on runsaasti.
  • Salkkuuni tuli LeadDesk, jota on salkustani yli viisi prosenttia. Olen aiemmin omistanut sitä, joten tuttu yhtiä. Näen osakkeessa nousuvaraa ja nousu tehdään hyvillä tuotteilla kasvavilla markkinoilla sekä aiemmin tehdyllä pohjatyöllä. Tarkemmat ostoperusteeni löytyy täältä.

ARVO-OSUUSTILI

Fortum on vähän sellainen kivijalka. Yhtiö jolla on taitoa yllättää negatiivisesti, mutta itse yhtiötä ja sen kivijalkoja pidän varsin uskottavina.

PayPal on tavallaan helppo ja tavallaan vaikea. Halpa vai “halpa”. Olen kuullut paljon hyviä perusteita sille, miksi tämä ei pärjää tulevaisuudessa. Toiset sanoo, että yhtiön osakkeeseen on lyöty kaikki kauhuskenaariot sisälle ja yhtiö on ihan hyvä + osake halpa.

Lindex, koska Lindex. Ei tämä ole enää sinällään, niin houkutteleva ennen, mutta tämä on toisaalta vähäriskisempi kuin ennen ja en osaa perustella hyvin, miksi vielä myisin pois.

Nordea on jatkuvasti yllättänyt itseni positiivisesti ja palaset siinä on kohdillaan. Turvallista ja varmaa menoa, sektorinsa vahvimpia, kunhan ei mokaile tai tule mitään yllättävää pankkikriisiä.

KH Group on edelleen halpa. Yhtiön alat ovat mahdollisesti pohjanneet ja ylipäätään osake hakattiin aivan liian alas… no onhan se vieläkin liian alhaalla. Uudet kuviot ja uudet strategiat tuovat lisäpontta kasvulle.

Boreo… lukujen puolesta on ollut pettymyksiä, mutta yhtiötä rakennetaan perustaltaan hyvin vahvaksi ja pitkällä tähtäimellä. Johto vakuuttaa itsessään ja myös heidän omat omistuksensa yhtiössä. CEO on varsin vakuuttava, kannattaa katsoa toimarin ROAST ja tämä tekemäni haastis.

Siili on aiheuttanut pettymyksiä luvuilla ja suorittamisellaan. IT-palveluyhtiöstä kuuluu siihen joukkoon, jonka asiakkaat ja “alat” eivät ole niin kuumina (=viileinä). Näen yhtiön sinällään ihan hyvänä ja kunnon kurssilaskun myötä arvostus on maltillinen. Oletan, että Siilinkin asiakkaiden liiketoiminta on pohjannut ja suunta on enemminkin ylöspäin.

Scanfil on sellainen yhtiö, johon on valtava luotto ja siten myös sen tekemiseen. Yhtiö tekee tyylikkäitä ja maltillisia steppejä. Johto omistuksineen ovat vakuuttavia; haastattelin yhtiön toimaria. Plussana on loistava sijoittajasuhde- ja viestintäjohtaja @Pasi_Hiedanpaa. :slight_smile:

Goforea on ilo omistaa monista eri syistä, mutta siellä työntekijät ovat tyytyväisiä ja pätevää sakkia. Yhtiön suorittaminen on huimaa ja ihailen yhtiön viestintää sekä avoimuutta, mitä tulee mm. riskeihin. Suuresti hehkutettu IR-vastaava @Emmi_Berlin1 on saanut aiheesta kehuja eikä syyttä ja mähän olen haastatellut häntäkin.

Valmet ex-Neles eli Virtauksensäätö -liiketoiminta tuo turvaa. Yhtiö on kehitysmyönteinen ja olen kuullut paljon hyvää yhtiöiden työntekijöistä, lisäksi opiskelijat ovat hehkutanneet tätä firmaa, mikä on hyvä merkki.

Neste on Hyzonin korvike. No ei ehkä, ostin varmaan kalliilla, mutta halvaltahan tuo osake nyt tuntuu, toisaalta voihan se olla vain “halpa” ja tämän yhtiön pääotoiminnat saatetaan kokea lähitulevaisuuden auringonlaskun alana. Niin tai näin onhan yhtiö vetänyt kovaa ja pidetään sellaisena, joka osaa tunnistaa riskit ja katsoa tulevaisuuteen, kuten… Hyzonikin. :wink:

OSAKESÄÄSTÖTILI

Muuten samat kuin AOT:llä, poikkeuksena nämä:

Qt Group Oyj on hyvä sijoitus erityisesti, jos haluaa palkita johtoa. Onhan edelleen valtavat kasvupotentiaalit siellä sun täällä esim. kannattavuudessa ja “monituoteyhtiö”-mallissa. Yhtiön ja sen tuotteiden sekä palveluiden vaan pitäisi pysyä houkuttelevina jatkossakin - ei sen enempää. :smiley:

LeadDesk ja perustelut ovat tuolla ylhäällä, missä kerroin uusista riveistä.

KRYPTOSALKKU

Kryptot edustavat alle prosentin velattomasta omaisuudesta.

image

PYN ELITE

14 000 euroa olen laittanut ja arvo pyörii tällä hetkellä 13 000 eurossa.

ASUNTO

Noin 70 pinnaa kiinni velattomasta omaisuudesta.

MUU LÖPINÄ

Olen aloittelijatason sijoittaja, eli paljon opeteltavaa ihan perusasioissa, mitä opetetaan mm. Inderesin Sijoitus- ja Analyysikouluissa.

Minulla on ollut enemmän hyvää kuin huonoa tuuria. Viime kuukausina salkkuni on noussut todella paljon ja en ole enää koko sijoitushistoriani ajalta miinuksella.

Mulla on kaksi työtä, joita teen niin paljon vain kuin saa, lisäksi mulla on aina koko elämän ollut ainakin suhteessa tuloihin hyvin korkea säästöaste ja olen sijoitusmaailmassa kiinni eri tavoin monta tuntia päivässä, erityisesti vapaapäivinä. :sweat_smile:

Firetysketjuunkin annoin omia ajatuksiani.

Luulen, että gubbena mulla on joitakin miljoonia varallisuutta enkä usko katuvani, että olen tehnyt paljon sitä, mistä tykkään ja elänyt niin kuin olen halunnut. Jos mä saan oman perheen, niin prioriteetit muuttuu, niin sitten on jokunen milli vähemmän.

En ole hyvä sijoittaja ja jos oisin vain tuottojen perään, niin tietynlaiset matalakuluiset indeksirahastot ja etf:t olisivat hyvin todennäköisesti paras ratkaisu.

Voihan sitä olla indeksiä edellä viis tai kymmenen vuotta, mutta miten kymmenien vuosien kuluessa - se on ihan toinen juttu se.

Kiitoksia kaikille kannustuksista ja laadukkaista sisältörikkaista lisäarvoa tuovista sijoitusaiheisista viesteistänne!

:pray: :slight_smile:

129 tykkäystä