Mitä sinulla on salkussa?

Mulla (tais olla 22 nyt) ja aika hyvin kärryillä niistä. Tosin vähän kaventumista ja panosten kasautumista on tapahtunut tiettyihin yhtiöihin.

Isoimmat nyt

  1. Talenom, ylivoimasesti
  2. Nokia, Revenio Group, QT
    4 Siltronic
  3. Kamux, Avidly, Nokian renkaat
    muut mm. It palvelua (digia, Gofore, Vincit) , hoivatilat, Verkkokauppa.com, Ramirenttiä, Glaston, finanssia Capman, tietoturvaa (F-secure). Sanoma, Aspoa, Efecteä. Muutama pikkunen, Enersense (-50%), ja Baswarea oon vähän ostellut, haavaa tulee kämmeniin :). Vielä Lehtoa löytyy vähän, sekin tuollainen veto.

jos totta puhutaan, niin on mulla sellainen yksi pantattu salkku, jossa on uponoria, Martelaa ja pihlaja linnaa ja pääasiassa Nokiaa (mutta nuo Nokiaa lukuun ottamatta ei edusta minun näkemystäni tuossa pantatussa salkussa). Sit on vielä ihan pikkaisen sitä Pantaflixiä.

1-4 kohdat arvioisin olevan n. 70% osakkeista, sitten on koroissa jonkin verran ja loput käteistä.

joku vois sanoa, että piiloindeksi, mutta esim. konepajat puuttuvat tuolta (paitsi Glaston, siinäkin kiinnostaa älylasi bonuksena). osahan tuolla on noita pieniä, joilla ei ole merkitystä juurikaan.

12 tykkäystä

Tässäpä minun salkkuni sisältö kokonaisuudessaan. Koitan pitää suhteellisen keskitettyä salkkua, ja tarkoitus olisi pitää maksimissaan n. 15 osaketta, mutta ainahan sitä voi strategia ikääntyessään muuttua.

Nokia 32.8%
Nordea 20.3%
Remedy 17.6%
Verkkokauppa.com 10.9%
Sampo 9.2%
Kamux 9.2%

Nämä siis nykyarvolla, Ostohinnaltaan esim verkkiksen osuus yllättäen hieman suurempi;)

Tarkoitus nostaa tuo Kamux myös tuonne 20% tuntumaan, kunhan on ylimääräistä rahaa ja ostopaikkoja. Näillä näkymin voi mennä kesän ylikin, minisalkun osingot tuskin siihen riittävät :confused:

9 tykkäystä

Hyvä ketju!

Tässä omani tällä hetkellä:

Remedy 14,1 %
Admicom 13,4 %
Noho Partners 9,8 %
Talenom 7,8 %
Suomen Hoivatilat 6,6 %
Kamux 6,5 %
Qt 5,9 %
Revenio Group 5,3 %
Tencent 4,6 %
Vincit 3,6 %
Verkkokauppa 3,5 %
Efecte 3,2 %
Alibaba 1,4 %

Ja tietysti käteinen mikä on allokoitu osakesijoittamiseen: 14,1 %

Joukossa muutama roipe, mutta päällisin puolen olen salkkuun tällä hetkellä suht tyytyväinen. Yritän poimia salkkuun liiketoimintoja, jotka ovat pitkässä juoksussa merkittävästi arvokkaampia, kuin tänään. Yritän pitää salkun suhteellisen keskittyneenä ja näkemyksellisenä, mutta samalla riittävän hajautettuna sillä tiedostan tekeväni silloin tällöin sijoituspäätöksiä vastoin salkun parasta.

24 tykkäystä

Jaetaan nyt minunkin salkku:

Käteinen 20,3%
MCSI USA indeksi rahasto 14,88%
Suomen Hoivatilat 13,09%
SSAB 12,47%
OBX indeksi rahasto 12,22%
Nordea 11,12%
Lehto 11,12%
Sievi Capital 4,81%

3 tykkäystä

Onnittelut!

Tää on kova! Kummipoika Supersolulla töissä, antavat kuulemma Paanasen pojille täysin vapaat kädet kehitellä pelejä.

Peli-Masse, Kiinan vierailu vielä tekemättä

5 tykkäystä

Itse tykkään varsin keskittynyttä salkkua pidellä. Lähinnä Suomiosakkeita, mutta muutama ulkomaalainenkin salkkuun on eksynyt:

Nokian Renkaat 8,2%
Verkkokauppa 7,8 %
Sampo 7,7%
Detection Technology 7,4%
Hoivatilat 7,4%
Activision Blizzard 7,4%
Kamux 7,3%
Nokia 6,6%
PagSeguro Digital 6,5%
eQ 5,2%
Nordnetin Superrahastot (Suomi, Tanska, Norja) 3,5%

Käteistä 25%

Muutamaan putoavaan puukkoon (Kamuxiin, Verkkokauppaan ja Activisioniin) alkuvuoden aikana tarttunut, mutta lisäostoja en toistaiseksi ole tähyilemässä.

8 tykkäystä

Tässäpä tämän hetken tilanne, joka on ollut aika vakaa viimeaikoina.

Minulla top7, eli ydinsijoitukset, on tarkoitus pitää piiiiitkän ajan, mikäli liiketoiminta kehittyy odotetusti.

Pienemmistä Fellow Finance on tuo vihreällä oleva, ja Aallon Group tuo keltaisella oleva.

6 tykkäystä
42,58 % Remedy
25,44 % NoHo Partners
12,24 % Digia
6,63 % Sampo A
4,17 % Ilkka-Yhtymä 2
2,35 % Fortum
1,89 % Titanium
1,66 % Nordea
1,66 % Raute A
1,39 % Capman

Näillä panoksilla mennään nyt.

5 tykkäystä


Itsellä näyttävät salkun prosentuaaliset osuudet tältä
kuva
Käteistä realistisesti treidiposition ollessa päällä olisi kokonaisuudessaan n. 5%, eli aika iso osa tuosta käteisestä on treidiä odottavaa käteistä.

7 tykkäystä

Kompakti taitaa olla sopiva sana minun salkkuni kuvailuun :joy:
Onhan minulla 5-10 paperia tarkkailussa, mutta en ole vielä innostunut ostamaan. Ottaen huomioon, että aloittelin vuoden vaihteessa, niin yritän nyt malttaa ja kerätä käteistä.

Nokia 25%
Nokian Renkaat 23%
Nordea 11%
Rovio 10%

3 tykkäystä

Admicom 84,76%
Fellow Finance 4,29 %
Gofore 5,57 %
Remedy 1,19 %
Verkkokauppa 4,19 %

Hieman on ylipainoiseksi mennyt Admicomin osalta mutta en ole vielä nähnyt syytä myydä.

5 tykkäystä

Moi.

Suurimmat omistukset ovat:
Sampo
Nordea

Lisäksi salkusta löytyy isompia positioita seuraavia osakkeita:
Admicom
Talenom
Neste
Kamux (Tuoreimpana peesasin Inderesiä)

3 tykkäystä

Minun salkussani ikä näkyy jo, eli osa sijoituksista pullahtanut vuosien saatossa aika isoiksi. Periaatteena on ollut, että ellen jostain syystä pidä järkevänä myydä kyseistä lappua, niin en niitä ulkoiluta. En välttämättä edes vähennä, vaikka usein pankit sitä suosittelevatkin. Ostan aina yritystä, en koskaan huonona pitämääni yritystä kurssinousun toivossa. Isommat osuudet ovat siis näitä tosi pitkäaikaisia, pienimmät taas tyypillisiä entry-juttuja eli alan pienemmästä ja lisäilen vähitellen. Syy tähän (vähitellen) on pääasiassa se, että käteinen ei pysy kauaa käteisenä. Löydän aina jotain ostamista - pörssistä siis. Toki on ollut tilanteita, joissa olen joutunut likvidoimaan salkkua (vastentahtoisesti), mutta toisaalta juuri sen takia olen valinnut osakesäästämisen vapaaehtoisen eläkesäästämisen sijaan, että salkku joustaa erilaisissa elämäntilanteissa. Salkku on hyvä kaveri :blush:

Salkussa isoimmat, yht 60%
Kone, eQ, Sampo

Sitten tulee aika iso pudotus ja seuraavissa noin 4% osuuksia per firma:
Nokia, Valmet, Olvi, Nordea

Vähän pienemmät, 2-3% luokkaa per firma:
Kemira, F-Secure, Fortum, Gilead Sciences, Citycon

Sitten alle 2% pikkusiivut, ns. entryporukka
Novo Nordisk, Nokian renkaat, Bayer, Roche, Nixu, LeadDesk, Wärtsilä, Verkkis, Raisio, Outotec, Bittium, Tokmanni, Remedy, YIT, Oriola

15 tykkäystä

Suurimmat omistukset (10% molemmin puolin): Talenom, Admicon, Nokian Renkaat, Suomen Hoivatilat, UPM, Nordea ja Apple

Keskitaso (5% tienoilla): Revenio, Raute, Titanium, Alibaba, Fondia

“entry” tai muuten pienemmät: Ponsse, Google, Facebook, Qt, Verkkokauppa, Tencent

Ostaminen on minulle vähän liian helppoa ja myyminen liian vaikeaa. Voimakkaat painotukset ovat pitäneet indeksin voittamisen mahdollisena. Olen liian laiska ja passiivinen myydäkseni aina turhia harsoja pois, toisaalta pyrin samalla toimimattomuudella motivoimaan itseäni seuraamaan mahdollisimman monipuolista kattausta mielenkiintoisia keissejä.

Amatöörinä hallitsen riskiä käteisellä ja pitämällä tilanteeseen sopivalla tavalla huolen hajautuksesta. Luovun potista sijoituskeissin muuttuessa tai kohdatessa liian suuria riskejä omalle vatsalleni. Olen poiminut aina tasapuolisesti hyvin markkinoille asemoituja, hinnoiteltuja ja osinkoinakin omistajaa palkitsevia “laatuyhtiöitä” + mielenkiintoisia kasvukeissejä.

Varsinaiseksi arvosijoittajaksi minusta ei ole. Ja Nordea on tarkkailuluokalla.

5 tykkäystä

Nokia 16,8%
Hoivatilat 14,7%
Verkkokauppa 13,1%
Sampo 12,8%
Kamux 12,2%
Nokian renkaat 11,8%
Digia 6,8%
Efecte 6,2%
Noho 5,5%

2 tykkäystä

Noin 50 % salkusta Nordeassa ja Hoivatiloissa.
Sitten 5-10 % siivuja
Nokia, Nokian renkaat, CapMan ja yritysbondi-ETF.
Pikkusiivuja:
SSAB sekä ETF:iä (S&P 500, kehittyvät maat sekä Aasia ilman Japania) ja jokerina pohjalle kummittelemaan jäänyt Sotkamo silver.

Aika Suomipainotteinen mulla. Tarkoitus nyt laittaa enemmän indekseihin.

1 tykkäys

Itse olen koittanut ostaa sellaisia yhtiöitä, jotka voi katsoa kasvuyhtiöiksi ja ehkä tekevät jotain uutta, uudella tavalla tai uudella markkinalla. Panokseni euroissa ovat sen verran pienet, joten jos toivon saavani joskus euroissa aitoa hyötyäkin, on otettava riskiä. Efecten osuutta pidän liian suurena, mutta en ole sitä lähtenyt myymäänkään.

Qt:n ja Aspocompin painoissa tuntuva osuus arvonnousua. Verkkokaupan paino olisi taas suurempi ilman tuntuvaa arvonlaskua.

Qt 25 %
Efecte 18 %
Aspocomp 13 %
Verkkokauppa 12 %
Dt 12 %
Kamux 10 %
Nixu 10 %

5 tykkäystä

Tähän ketjuun sopii muuten hyvin linkki ketjuun: Inderesväen omat salkut

Olisiko @Verneri_Pulkkinen lähestyvän kesän myötä mahdollisuutta saada videomuodossa salkkukatsausta analyytikoilta…? Vai miten siellä koetaan tämä aihe? Lienee monilla salkku on kuitenkin pysynyt aika ennallaan… Sauli taisi jopa viime syksynä vähennellä osakepainojaan… :slightly_smiling_face:

Edit: tähän vielä listausta jo vähän vanhentuneista tiedoista poimittuna… sen vuoksi, koska foorumille on tullut viime kuukausina paljon uutta väkeä ja ao. tiedot ovat osittain painuneet taka-alalle…

@Atte_Riikola salkussa ainakin:

  • Remedy (on ainakin ollut isoin positio)
    < Edit: Talenom poistettu tästä, kts. Aten viesti alla. >
  • Fellow Finance

@Juha_Kinnunen keskeiset positiot 18.7.2018 podista:

  • Talenom
  • Taaleri
  • Orava
  • Restamax
  • Etteplan

@Mikael_Rautanen salkku 24.8.2018 suuruusjärjestyksessä, Mikael on luonnehtinut salkkuaan ”melko keskittyneeksi”:

  • Revenio
  • Remedy
  • Siili
  • Siltronic
  • Restamax
  • Taaleri
  • Qt
  • Nixu
  • Efecte
  • Talenom
  • Innofactor
  • Martela
  • Digia (painoa lisätty vielä syksyllä 2018 videon jälkeen)
  • Verkkis
  • Nokia

@Petri_Kajaani salkussa luottoa löytyy ainakin Harviaan.

Terveisin ”naapurin kyylä” :grinning::coffee::yellow_heart:

9 tykkäystä

Talenomia ei omaan salkkuun ole koskaan valitettavasti eksynyt, vaikka useampaan otteeseen tullut harkittua.

Oma salkku tällä hetkellä suurusjärjestyksessä (2 ensimmäistä selvästi suurimmalla painolla):

Remedy
Fellow Finance
Efecte
Taaleri
F-Secure
Nokia
Sampo

14 tykkäystä

Aloittelevana sijoittajana salkkuun ei vielä ole montaa yhtiötä ole kertynyt. Riskiä onkin sitten sen mukaisesti, kun ei rahastoja ole ollenkaan. Tarkoitus pitää yhtiöitä salkussa ainakin yli vuosi, ettei kaupankäyntikulut söisi liikaa toivottuja voittoja :slight_smile:

Alibaba 33%
Facebook 31%
Nokia 20%
Fellow finance 6%
Käteinen 10%

2 tykkäystä