Ostin LeadDeskiä, jota oli salkussani annista vuoteen 2023. Myin tätä lähellä ATH:ta, euroissa enemmän mitä olin siihen sijoittanut. Loput erät myin osissa ei kovin mairittelevin hinnoin.
Tässä on marraskuinen myynti-ilmoitukseni:
Olin tässä taas pohdiskellut LeadDeskiä noin parisen viikkoa, toki yhtiö oli entisestään tuttu ja aina välillä ennenkin yhtiötä olen tutkinut ihan siinäkin mielessä, jos palauttaisin sen salkkuuni.
Yhtiö ei ole tunnettavuudeltaan mikään vahvin ja ehkä on vaikea muutenkaan arvioida, miten yhtiöllä tulee jatkossa menemään - ei ole selkeää kuvaa siitä. Sen siis koen riskinä, että on ainakin itselleni vaikea ennustaa, miten yhtiö tulee pärjäämään tai… ehkä näen sen haitarin aika suurena, että mitä voi käydä. Suhtaudun kyllä optimistisesti yhtiön tulevaisuuteen, mutta on tämä ehkä mielestäni kuitenkin astetta riskisempi sijoitus.
Jossain vaiheessa oli puhetta Norjan ja Ruotsin kruunuproblemista. Eikä taloudellinen suhdanne ole ollut mikään parhain mahdollinen ja liikevaihto ei siten ole ollut, mitä mairittelevin. Kova toimija tässäkin tilanteessa olisi voinut hyvin kyetä kasvattamaan liikevaihtoa kannattavuudesta tinkimättä?
Tekoäly, uhka vai mahdollisuus? LeadDeskissä ollaan innostuneita tästä, mutta niin ollaan muuallakin ja vaikka ei olisikaan, niin pitää esittää siitä huolimatta vaikkei olisikaan siinä kehityksen kärjessä… no uskon kyllä, että yhtiössä ollaan vilpittömästi tästä kiinnostuneita eikä ainakaan olla kehityksen osalta ainakaan viimeisten joukossa, mitä olen ollut ymmärtäväni lukemani perusteella. Miten ja kuinka nopeasti AI jatkossa tulee muuttamaan kenttää tai kuinka isosti ja miten tämä yhtiö pärjää siinä. LD:n en näe olevan viimeisten joukossa, mutta pohdituttaa se, että tuleeko jotkut isommat toimijat isommin resurssein dominoimaan AI:n ja muiden modernimpien ratkaisujen avulla?
Olen vakuuttunut johdosta, erityisesti Ollista. Ja kun käytän etunimeä, niin se kertoo siinä, että ollaan jo fanituksen asteella ja sokeina yhtiön riskeillä sekä muille miinuksille. Tämä CEO on isosti kiinni omilla rahoillaan ja tuntuu aidosti tuntevan hyvin tuotteensa sekä alan. Koen ettei johto ole tehnyt valtavia virheitä ja aika paljon kuitenkin erilaiset askeleet ovat osuneet kohdallensa esim. yritysostot ja ne asiat, mihin yhtiössä on keskitytty.
Pilvimarkkinat (en puhu niistä luontaistuotteista) kasvavat ja yhtiön tarjoamille tuotteille on kuitenkin kysyntää. Mitä olen käsittänyt, niin tuotteet ovat hyviä ja helppokäyttöisiä… niin ja tietysti kilpailukykyisiksi todettuja osin em. syistä johtuen. Asiakkaissa on hyviä erilaisia todisteita siitä, että kiinnostusta löytyy erilaisista asiakkaista ja ehkä jatkossa isoja asiakkaita saadaan suhteellisesti entistä enemmän?
Joustava liiketoimintamalli ja kustannusrakenteen skaalautuvuus, nämä pitää aina mainita LeadDeskin yhteydessä.
Paikallisia kilpailijoita vastaan yhtiö pärjää hyvin ja hieman on jo todisteita siitäkin, että kansainvälistyminen on alkanut sujumaan. Nyt ollaan ehkä jollakin tavalla vielä jonkinlaisen suhdanteen pohjalla tai sitten ei , joten yleisen ympäristön kääntyessä positiivisemmaksi, niin toki muidenkin myötä yhtiö hyötyy eikä tätä ollut edes järkeä kirjoittaa.
No kuitenkin… mm. konservatiivisessa Euroopassa riittää tilaa LD:n ratkaisuille ja jos yhtiö kykenee kasvamaan epäorgaanisesti tuttuun tapaan pidemmällä aikavälillä. (jos ja jos)
Kannattavuus ei ole viime aikoina aiheuttanut pettymyksiä ja ehkä markkinan kehittymisen myötä nähdään kannattavuuden kasvuakin samalla, kun liikevaihto kasvaa. Fiksumpien näkemykset yhtiön pidemmän aikavälin kannattavuuspotentiaalista miellyttää, tosin pitkä odotusaika lisää aina riskiä, kun erilaisia asioita ehtii tapahtumaan siinä välissä.
Kukaan ei ole mulle yhtiöt suoraan hehkuttanut isommin, vaan olen käynyt hyviä keskusteluja tästä useimpien kanssa, jotkut ovat tästä selkeästi vähemmän innostuneita ja nimenomaan hyvin perustein. Kiitän @Antti_Luiro:a ja @Frans-Mikael_Rostedt:ia erinomaisesta analyysityöstä sekä erityisesti Fransia hyvistä keskusteluista niin kasvotusten kuin privaviestein.
Suhdanne heikkenee, sitten isommat toimijat näkyyvytensä ja paremman tekoälyn avulla vievät markkinaosuuksia sekä pakottavat matalampien kulujensa että paremman skaalautuvuuksiensa avulla LeadDeskin laskemaan kannattavuuttaan liikevaihdon laskiessa. Tähän pitää Alokkaan varautua, vaikka ei se varaudu. Koettaa vain mainita uhat esittäen ettei sokeasti mukamas olisi mutulla ostamassa.
Toivottavasti tästä Liidipöydästä tehdään kunnon ostotarjous Efecten tapaan tai no toivotaan ainakin ettei nyt ihan heti saneeraukseen joudu.