Alokas haastattelee

Sain mm. WhatsApp-viesteinä kolmelta eri henkilöltä kehuja Miikasta ja hänen vastauksistaan. Esimerkiksi äly ja huumonrintajuisuus mainittiin… täytyy sanoa, että olisinpa 21-vuotiaana ollut tuollainen tai edes nyt! :smiley:

Ensi viikolla on vuorossa haastavien yhtiöiden kehuttu lyytikko, sitten sitä seuraavalla viikolla, jos oikein muistan, niin erään yhtiön edustaja. Joskus myöhemmin on sitten foorumilaisia, lisää lyytikoita, ison salkun omaavaa etc. :slight_smile:

Muistakaa katsoa aikaisemmatkin haastattelut läpi, kiitos ja rauhallista viikonloppua kaikille! :slight_smile:

32 tykkäystä

Tänä perjantaina on vuorossa lyytikko, jolla on just niitä todella vaikeita yhtiötä seurattavana ja jolla on mielenkiintoinen koulutus analyytikoksi, miksei muutenkin. :slight_smile:

Ensi viikolla on vuorossa yhtiön edustaja, jonka yhtiö tunnetaan työntekijäystävällisyydestä, jos näin saa sanoa. :slight_smile:

Seuraavat haastateltavat sen mukaan, milloin niiden vastaukset saapuvat. :smiley:

Hyvää alkanutta viikkoa!

13 tykkäystä

43. ANTTI SILTANEN

Törmäsin Anttiin toimistolla ja huomasin hänen olevan oikein lunki sekä kiva tyyppi niin kuin olin ajatellutkin ja kuullutkin. Mielestäni Antti on siitä hyvin fantastinen analyytikko, että hän pystyy kertomaan seuraamiensa haastavien alojen haastavien yhtiöiden toimialasta ja toiminnasta siten, että tavallinen alaa tuntematon sijoittajakin saa näistä yhtiöistä paljon irti. Lisäksi Antti on siitäkin tärkeä tyyppi Inderesille, että hänen seuraamiaan yhtiöitä harvempi varmaan pystyy ottamaan hyvin haltuun ja ehkä myös tällaisia yhtiöitä saadaan vielä lisääkin Inderesin seurantaan.

Arvostan herra Siltasta siitäkin, että hänen taustansa on hyvin epätyypillinen analyytikolle, mutta silti hän on hyvinkin uskottava lyytikko. Mitä enemmän olen hillunut “taloussijoitustwitterissä”, niin olen huomannut paremmin sen, että on hyvä, jos ihmisellä on vähän kokemusta, taustaa ja tietoa muustakin kuin vain oman kuplansa asioista ja mielpiteistä…joten hienoa, kun analyytikoissa on erilaisia erilaisen taustan omaavia kavereita.

Kannattanee siis lukea huolella tämä hyvällä tavalla ehkä vähän erilaisen analyytikon ajatuksia ja vastauksia. :slight_smile:

image

1. Kerro kolmellakymmenellä sanalla, kuka sinä olet.

Inderesin Life Science -analyytikko 3/2022 alkaen, eli seuraan biotieteisiin nojaavia yhtiöitä. Olen naimisissa ja pienen tyttövauvan isä. Perheeseen kuuluu myös labradorinnoutaja Bea-Birgitta. Koulutustaustaltani olen molekyylibiologi, FT.

2. Kerro kolme asiaa, mitä foorumilaiset eivät sinusta tiedä.

Päädyin Inderesille nimimerkki @TJT:n ansiosta. Olin tutustumassa Inderesiin sijoituskohteena ja huomasin hänen viestinsä foorumilla.
kuva

En todellakaan ollut ajatellut analyytikon työtä mahdollisuudeksi, mutta kun avoimen paikan olemassaolo selvisi tämän viestin myötä niin olin päättänyt hakea jo oikeastaan ennen kun sain linkkiä auki.

Olen ollut Japanin TV:ssä. Shinya Yamanaka sai Nobelin ns indusoitujen kantasolujen kehittämisestä samaan aikaan kun asuin ja työskentelin Osakan yliopistossa kyseisten solujen parissa. Maa meni Nobelista pähkinöiksi ja heti seuraavana päivänä aamu-TV-ohjelma ”Morning Bird” tuli Tokiosta labraan kuvaamaan. Minulla ei ollut labraan silloin varsinaista asiaa, mutta esimieheni pyysi menemään kumminkin paikalle, koska näyttää kuulemma paremmalta kun on kansainvälistä porukkaa kuvissa :upside_down_face:. Olen edelleen aikamoinen Japani-intoilija kaikkien tuon ajan hienojen kokemusten jälkeen. Tuo TV-tapaus oli lähinnä huvittava sattumus, mutta paikalliset ystävät, ruokakulttuuri ja monet muut asiat on jääneet lähtemättömästi mieleen ja tehneet syvän vaikutuksen.

Olemme kasvaneet Vernerin kanssa samalla kadulla. Tosin meillä on ikäeroa sen verran että tutustuimme vasta Inderesillä.

3. Mitä kiinnostuksen kohteita ja harrastuksia sinulla on? Mitään sijoittamiseen liittyvää ei saa sanoa.

Soitan bändissä. Tee-se-itse musahommissa pitkään toiminut kaverini kysyi muutama vuosi sitten olisinko kiinnostunut basistin roolista kellaribluesia soittavassa bändissä. Varmistin, että hän on tietoinen etten soita mitään instrumenttia. Ei kuulemma haitannut. Ajattelin, että parempi suostua saman tien – toista kertaa bändikutsua soittotaidottomalle ei välttämättä tule kovin pian uudestaan… Huomasin nopeasti että voluumin nosto korvaa taidon puutteen korkojen kera.

Kesäisin tulee mökkeiltyä ja siellä erityisesti kalastettua. Kuhan jigaus ja vähän uistelukin on päälajeja. Viihdyn hyvin myös kesäkeittiössä grillauksen ja savustamisen parissa. Moottoripyöräily on ollut sydäntä lähellä, mutta pyörä on nyt ajanpuutteen vuoksi seisonnassa. Talvella kalastus vaihtuu lasketteluun. Muuten liikuntahommat hoituu koiran ulkoilutuksella ja satunnaisilla vapaapainotreeneillä autotallisalissa.

Harrastukseksi voinee laskea myös hallitustyöskentelyn varhaisen vaiheen Medtech-yhtiö Epiheartissa.

4. Millainen on tavallinen arkipäiväsi?

Herään 7 aikoihin. Varsinainen herääminen vaatii puolisen tuntia ja kolme mukillista kahvia, jonka jälkeen hoidan aamutoimia sekä viestien ja uutisten lukua multitäskäillen. Varsinainen työpäivä alkaa 8.30 aikoihin nykyisin tyypillisesti etänä, koska muutimme pk-seudun ulkopuolelle alkuvuodesta. Tähän asti iso osa työstä on ollut seurannan aloitus -raporttien työstöä, jonka parissa menee usein koko päivä. Työpäivän päättyminen vaihtelee paljon. Joskus lopettelen toimistoaikaan, mutta usein pidän iltapäivällä taukoa ja jatkan töitä illalla. Arki-iltoihin kuuluu perheaikaa, liikuntaa ja lukemista.

5. Kertoisiko millainen työhistoria sinulla on?

Olin jo opiskelupaikkaa miettiessä päättänyt suuntautua tutkimuksen tekoon. Alaksi valikoitui biologia toisaalta siksi että elämän ymmärtäminen molekyylitasolla tuntui ylipäätään erittäin kiinnostavalta ja toisaalta loputtomien sovellusmahdollisuuksien vuoksi vaikkapa uusien hoitomuotojen kehittämisen kautta. Pääaineeksi tuli myöhemmin molekyylibiologia. Opintojen jälkeen tein väitöskirjan Helsingin yliopiston biolääketieteen laitoksella. Väitöksen jälkeen olin vuoden Japanissa Osakan yliopistossa ja sen jälkeen taas HY:ssä tutkijatohtorina. Työhön kuului tutkimuksen lisäksi farmakologian opetusta lääkiksessä. Päätin lopettaa tutkimuksen 2016-17 vaihteessa ja siirryin Biokeskus Suomeen, jossa tehtäviin kuului Suomen Life Science -alan yliopistojen välisen teknologiayhteistyön koordinointi. Sivuhommina koordinoin HY:ssä tiedekuntien ja erillislaitosten välistä teknologiayhteistyötä. Sijoittamista olen harrastanut pitkään ja Inderesillä avautui sitten mahdollisuus yhdistää kiinnostus biotieteisiin ja sijoittamiseen. On erittäin mahtava juttu että Inderesillä löytyi rohkeutta ja näkemystä rekrytoida epätyypillisellä taustalla oleva analyytikko.

6. Miten kuvailisit itseäsi sijoittajana?

Olen aloittanut aikanaan arvosijoitustyyppisesti, koska se tuntui itselle luontaisimmalta tyyliltä. Nykyisin strategia lähtee ensinnäkin punnitusta allokaatiosta vähän All Weather Portfolion hengessä. Osakesijoitusten suhteen ajatus on, että erityyppiset osakkeet menestyvät eri aikoina, joten strategiani sisältää siten eri osakesijoitustyylejä ja jonkun tyylin pitäisi periaatteessa aina toimia minä tahansa aikana. Tarkoitus on myös suojella salkkua omilta ajatusvinoumilta ja virheiltä, eli aktiivisen poiminnan osuus on rajattu. Varsinainen osakepoiminta pitää kuitenkin homman hauskana ja mielenkiintoisena. Siellä painottuu kasvua järkihintaan -tyyppinen ajattelu pitkällä tähtäimellä varsinkin nyt kun kaupankäynti Inderesin sääntöjen vuoksi on rajattua. Aiemmin poimin monipuolisemmin myös lyhyemmällä aikajänteellä. Painotan myös seuraamiani yhtiöitä nykyään valinnoissa.

7. Voisitko kertoa, että millainen sijoitushistoria sinulla on?

Aloitin aikanaan teknokuplan huipulla rahastoilla. Menetelmä oli tekninen analyysi, jonka avulla totesin, että esim IT- ja bioteknologia- (sic) rahastot on loistavia sijoituskohteita. Rahastojen arvoja seurasin luonnollisesti päivittäin. Seikkailusta seurasi haavojen nuolemista eikä sijoittaminen muutenkaan opiskeluvuosina ollut agendalla. Joskus 2006 tienoilla innostuin talouden opiskelusta ja seuraamisesta ja sen seurauksena tuli sitten ensimmäiset suorat osakesijoitukset – tällä kertaa finanssikuplan huipun tuntumassa. Finanssikriisin läpimeno täydellä osakepainolla oli hyvä kokemus. Sen jälkeen kriisit tai kusetusmarkkinat™ ei ole juuri hetkauttaneet. Sen jälkeen sijoittamisessa on ollut välillä aktiivisempia kausia esim kvantitatiivisen sijoittamisen ja sijoituspsykologian opiskelun parissa. Välillä taas kiinnostus ja ajankäyttö on ollut muissa asioissa, mutta olen aina palannut lajin pariin. Koronakriisi laukaisi taas kiinnostuksen tauon jälkeen erityisesti osakepoimintaa kohtaan. Viihdynkin parhaiten karhumarkkinoilla, jolloin ostettavaa on helpompi löytää.

8. Mistä olet eniten hyötynyt sijoittamisessa siinä, että olet analyytikko?

Inderesin prosessi ja seurantaan käytetty aika mahdollistavat syvemmän ja kattavamman perehtymisen sijoituskohteeseen kuin mihin muuten olisi mahdollisuus. Tämä on tuonut tasapainoa ja monipuolista näkemystä niin omaan seurantaan kuin tapaan katsoa myös muita sijoituskohteita. Inderesillä on tietysti myös paljon sijoittamisesta innostuneita erittäin päteviä kollegoita joiden kanssa asioita on kiva pohtia ja pyöritellä.

9. Miten mietit salkkusi hajautusta vai mietitkö sitä ollenkaan?

Olen miettinyt sitä aiemmin paljon. Nykyisin miettiminen ei ole enää niin tarpeellista, kun hajautus hoituu pitkälti itsekseen sijoitusstrategiaa seuraamalla. Ensin on tietysti omaisuuslajien välinen allokaatio, joka on päätöksistä keskeisin. Sen alla hajautan osakesijoitukseni kolmella eri tyylillä: osakepoiminta (pääasiassa pieniin kotimarkkinayhtiöihin), indeksointi ja kvantitatiivinen sijoittaminen. Viimeiseen rakensin harrastusprojektina aikanaan oman mallin kirjallisuuden, tutkimusten ja backtestauksen pohjalta, jota toteutan edelleen. Osakepoiminnan sisällä minulla on noin 20 riviä, jossa olisi kyllä karsinnan varaa. Yksittäisten yhtiöiden paino salkussa on näiden eri tyylien ansiosta varsin rajallinen.

10. Miltä salkkusi näyttää tällä hetkellä? Mitkä ovat kolme suurinta omistustasi ja miksi?

Paperikulta – liittyy tuohon yllä mainittuun allokaatioon, jossa mukana myös arvometalleja ja raaka-aineita. BRKB – on salkussani korkosijoitusten korvaajana ajalta, jolloin bondien tuotto-riski-suhde oli poikkeuksellisen heikko. AFL – tämä on ollut salkussa yli 10 vuotta. Vahvaa defensiivistä kassavirtaa hyvin pienellä riskillä. Ajaa nykyisin samaa asiaa kuin BRK korkosijoitusten korvaajana.

Arvelen että saatoit tarkoittaa kysymykselläsi osakepoimintaa, jota ylläolevat eivät varsinaisesti edusta, joten stock picking top 3 on: Harvia – kilpailukykyinen yhtiö, jossa olen ollut mukana keväästä 2020. Ostojen ja myyntien ajoitukset on osuneet karkeasti oikealle pallokentälle, joten positio on kasvanut salkun suurimmaksi. Bioretec – tuore hankinta. Perusteet luettavissa tuoreimmasta päivityksestä ja seurannan aloitus -raportista. OmaSP – Vahva träck, miellyttävä valuaatio ja jonkun verran kasvun varaakin arvioin yhtiöllä vielä olevan.

11. Osakkeiden myymisestä puhutaan minusta liian vähän, joten kysyn sinulta millainen on sinun osakemyyntiaprosessisi askel askeleelta?

Tyypillisesti myytäväksi päätyy yhtiö, joka osoittautuu arviotani vähemmän laadukkaaksi tai sijoituksella ei muuten ole edellytyksiä saavuttaa tavoitteita. Myynti menee toteutukseen ainakin periaatteessa saman tien, en ole kiinnostunut ajoittamaan esim TA:lla.

12. Kerro kolmellakymmenellä sanalla per yhtiö, että mitä mieltä olet näistä osakkeista:

- Biohit

Jossain määrin tutkan alla liikkuva maltillisesti arvostettu diagnostiikkayhtiö. Menestys paljolti Gastropanelin ja Kiinan markkinan varassa, joten riskit ovat melko keskittyneitä. Pidemmän aikavälin näkymä sumuinen, johon toivottavasti saadaan tarkennusta syksyn strategiapäivityksessä.

- Faron Pharmaceuticals

Monessa mukana oleva lääkekehitysyhtiö, joka tarvitsisi ison pääomaruiskeen suunnitelmiensa toteuttamiseksi täysimääräisesti. Kärkiaihio bexmarilimabin vaikutuskohde Clever-1 on syöpäbiologiassa vähän tutkittu, mikä luo Faronille toisaalta oman nichen, mutta voi myös tuoda epävarmuuksia sopimusneuvotteluihin.

- Nexstim

Ajureina uudet NBS6-laitteistot, oletettavasti ensi vuonna alkavat yhtiön kokoluokassa merkittävät lisensointitulot ja uusi yhteistyöklinikkaverkostomalli. Näkyvyys varsinkin viimeiseen on heikko. TMS-markkinassa on minusta rakenteellisia haasteita kilpailijoiden tavoitellessa liikevaihdon kasvua kannattavuuden kustannuksella.

- Orion

Nubeqa nousi hiljattain yhtiön suurimmaksi tuotteeksi ja positiivisia uutisia on siltä saralta tiedoksi vuosiksi eteenpäin. Nubeqan kassavirta avaa rutkasti mahdollisuuksia pääoman allokointiin ja erityyppisten kasvupolkujen avaamiseen.

13. Seuraat useita yhtiöitä (BBS, Biohit, Bioretec, Faron Pharmaceuticals, Modulight, Nexstim ja Orion) jotka ovat mielestäni hyvin riskisiä arpalappuja pl. joku Orion, eikö moniin tällaisiin osakkeisiin sijoittaminen ole aika tavalla arpapeliä? Jotenkin monet näistä tuntuvat sellaisilta hyvin haastavilta kohteilta tavallisille sijoittajille, että he voisivat maksimissaan ottaa näihin vain jonkin pienen “hupiposition”.

Hyvä kysymys, joka ansaitsisi perusteellisemman vastauksen, mitä tässä on mahdollista antaa. Itse näen näistä oikeastaan ainoastaan Faronin jossain määrin arpalappuna lääkekehityksen luonteen vuoksi. Toki tulevaisuuden epävarmuutta on yhtiöissä keskimäärin muuta pörssiä enemmän. Yhtiökohtaisesti tämä epävarmuus vaihtelee paljon ja on luonteeltaan erilaista eri yhtiöissä. Menestys on kuitenkin yhtiöiden omissa käsissä, joten muodostan ennusteet ja käsityksen pitkän aikavälin menestyksen todennäköisyydestä ja kilpailutekijöitä arvioimalla. Tässä muutama teema, joiden kautta itse arvioin yhtiön todennäköisyyttä onnistumiseen ja sitä kautta hyvään osaketuottoon:

Yhtiön operatiivinen toiminta ja johdon laatu. Onko yhtiön resurssit ja tekemisen laatu riittävät markkinoilla menestymiseen? Yhtiöt toimivat lähtökohtaisesti kansainvälisillä markkinoilla, joten tekemisen laatu täytyy olla korkealla tasolla siellä pärjätäkseen. Yhtiön aiemmin antamien näkymien vertailu sittemmin toteutuneeseen (puheet vs teot) antaa osviittaa kuinka todennäköisesti nyt kerrotut näkymät toteutuvat tulevaisuudessa. Liiketoiminnan historia todennäköisesti toistaa itseään hyvässä ja pahassa, ellei yhtiössä ole tapahtunut oleellisia muutoksia. Tämän arviointi lienee alaa vähemmän tunteville sijoittajille yhtä helppoa tai vaikeaa kuin muidenkin toimialojen kohdalla.

Tuotteen laatu/kilpailukyky. Tuotteet myydään näyttöön perustuvilla markkinoilla, joten tuote on oltava teho- turvallisuus- kustannus-, tms. profiililtaan kilpailijoita parempi. Esimerkkinä Orionin Nubeqa, joka on teholtaan kilpailijoiden veroinen, mutta haittavaikutusprofiililtaan niitä parempi. Tuotteen kilpailukyvyn arviointi saattaa olla alan ulkopuolelta vaikeaa, joten toivottavasti analyyseistä on tässä apua.

Binäärinen riski. Esim lääkeaihio voi muuttua arvottomaksi, jos teho- tai turvallisuusprofiili ei ole riittävän hyvä. Tämä tuo siis aitoa arpalappumaisuutta. Medtech- tai diagnostiikkayhtiöissä tätä on tyypillisesti vähemmän.

Rahoitusriski. Tarvitaanko oman pääoman ehtoista rahoitusta? Kuinka monta kierrosta? Milloin? Miten annit onnistuneet aiemmin? Onko riskiä ajautua vahvasti liudentavaan antikierteeseen?

Myyntiluvat. Onko mahdollisuutta että myyntilupa jää saamatta tai se myöhästyy merkittävästi? Mitä seuraukset ovat myöhästymisestä esim rahoituksen suhteen?

Eli yhteenvetona: en näe sijoituksia arpapelinä, mutta tulevaisuuden epävarmuutta toki on. Tavallisen sijoittajan kannattanee pitää positiot maltillisina ja muistaa hyvä hajautus.

14. Mikä sinun mielestäsi on analyytikon työssä vaikeinta? Mistä pidät eniten työssäsi?

Pidän oikeastaan melkeinpä kaikesta. Yhtiöihin perehtymisestä ja kollegoiden kanssa caseista keskustelusta, yhteistyöstä yhtiöiden johdon ja työntekijöiden kanssa, mallintamisesta ja kirjoittamisesta jne.

Olen parempi hitaassa kuin nopeassa ajattelussa. Vaikeinta onkin mielestäni saada tulospäivänä tiivistettyä kaikki uusi tieto mallinnukseen, kun samana päivänä aikaa vie raportin lukeminen, webcastin seuraaminen, kysymysten tekeminen, johdon haastattelu ja itse raportin kirjoitus. Käyttäisin mieluusti enemmänkin aikaa uusien tietojen pohtimiseen ja sulatteluun.

15. Joudut luovuttamaan salkkusi kolmeksi vuodeksi kahdelle inderesiläiselle jotka eivät ole analyytikkoja ja kahdelle foorumilaiselle, ketkä valitsisit ja miksi?

Yu Gong. En tiedä mitä salkulle kävisi mutta ainakin saisin hyvät naurut Yun vitseistä. Antti Järvenpää. En ole itseasiassa puhunut Antin kanssa sijoittamisesta kovinkaan paljoa, mutta hän on siinä määrin fiksu ja sivistynyt mies, etten epäile hetkeäkään hänen sijoittajan taitojaan. Sijoittaja-Alokas. Jopa minä tiedän että kannattaa rekrytoida talenttia ei taitoa. Uskon vakaasti, että alokkaan intohimo sijoittamista kohtaan kantaa pitkälle tulevaisuudessa. Mauri vaikuttaa samoin erittäin fiksulta ja intohimoiselta sijoittajalta, joka suhtautuu asioihin avoimella mielellä.

(Tägään teidät, jotta huomaatte: @Yu_Gong, @Antti_Jarvenpaa ja @Mauri t. Alokas)

16. Mikä sinun mielestäsi Foorumissamme on parasta? Mitkä ovat suosikkiketjujasi, jos seuraamiesi yhtiöiden ketjuja ei saa laskea mukaan?

Ohjeesta huolimatta pakko mainita Faron-ketju huippulaadukkaana mm jerej:n, Vino_Pinon ja Rushimaton ansiosta. Muuten seuraan muiden kuin seurannassani olevien Life Science-yhtiöiden ketjuja ja Inderesiä koskevia ketjuja. Muiden ketjujen seuraaminen on ajan puutteen vuoksi satunnaista. Parasta lienee innostuneiden ihmisten taustatyö ja uusien faktojen ja näkökulmien esiin kaivaminen.

(tägään teidät, jotta huomaatte: @jerej, @Vino_Pino ja @Rushimato t. Alokas)

17. Jos saisit napinpainalluksella opetettua/sisäistettyä foorumilaisille yhden analyyseihin liittyvän asian, mikä se olisi ja miksi?

Useiden seuraamieni yhtiöiden arvonmääritys on luonteeltaan epätarkkaa tulevaisuuden epävarmuuksien vuoksi. Tästä syystä yhteen eksaktiin lukuun tiivistyvä tavoitehinta on jotain mihin ei mielestäni pitäisi suhtautua kovinkaan kirjaimellisesti. Oleellisempaa on suosituksen suunta. Uskoisin kyllä että moni on tämän jo sisäistänyt.

18. Onko sinulla sijoittamiseen liittyviä konkreettisia tavoitteita esimerkiksi euromääräisiä tai prosenttuaalisia tavoitteita?

Numeerisia tavoitteita ei ole, mutta pyrin osakepoiminnalla ja kvantitatiivisella sijoittamisella indeksiä parempaan riskikorjattuun tuottoon.

19. Miten Alokas voisi oppia sijoittamaan vähän riskisimpiin tai/ja haastavammilla aloilla oleviin yhtiöihin?

Perustyön eli yhtiöihin tutustumisen ja analyysin lukemisen lisäksi kannustaisin kyselemään aktiivisesti. Vastaan mielelläni kysymyksiin ja välitän kysymyksiä johdolle haastattelujen kautta. Kysymykset auttavat minuakin sparraamaan ajatteluani mikä tuli tämänkin haastattelun kanssa taas nähtyä!

20. Mistä haluat erityisesti kiittää foorumilaisia?

Laadukkaasta keskustelusta myös karhuisemman markkinan aikana.


Kiitos Antille hyvin kiinnostavista vastauksista!

Sain ainakin itse tästä haastattelusta sellaista ajateltavaa ja tietoa, mitä voin hyödyntää siinä, kun tutkin erilaisia yhtiöitä, joihin itselläni ei varsinaisesti ole samanlaista “kosketuspintaa” kuin muihin tavallisempiin yhtiöihin.

Antilla on hieno tapa kertoa asiat mielenkiintoisesti ja selkeästi, että hän saa muut kiinnostumaan sellaisesta, mistä eivät olisi muuten kiinnostuneet. Se on toki tärkeää, että mitä kertoo, mutta myös se miten kertoo jo ihan oppimisen ja ymmärtämisenkin kannalta - siksi(kin) olen Inderesin fani.

Kiitos ja mukavaa viikonloppua kaikille! :sunglasses:

P.S. Tästä perjantai-iltapäivästä lähtien ehkä sunnuntaipäivään asti olen paljon vähemmän Foorumilla, joten en välttämättä pysty reagoimaan liputuksiin, tägäyksiin tai yksityisviesteihin. Vietämme wanhojen ystävien kanssa tiivistä aikaa. Käyn toki Foorumilla ehkä vähän lukemassa ja pari viestiä laittamassa.

93 tykkäystä

Arvostin Anttia paljon, mutta haastattelun jälkeen vieläkin enemmän. :slight_smile:

Pidän siitä, että saan kysellä ihmisiltä kaikenlaista; on kiva tutustua uusiin erilaisiin ihmisiin ja siinä samassa tulee aina opittua. Tämä ketjuni on siitä itselleni hurjan hieno, että saan kysellä fiksuilta erilaisilta sijoittajilta sellaisista asioista, jotka minua kiinnostavat.

Toivon, että haastatteluni omalta osaltaan tiivistävät yhteisöä entistäkin parempaan suuntaan.

Seuraavalla viikolla on vuorossa se yks IR-tyyppi.

Kiitos lukijoille, ottakaa rennosti ja mukavaa kesäistä päivän jatkoa! :cowboy_hat_face:

17 tykkäystä

Tämän viikon perjantaina 18.7. on vuorossa yhtiön edustaja, josta olen vihjaillut jo monessa viestissä, eli ei siitä sen enempää.

Ensi viikolla olisi vuorossa lyytikko, jota on kehuttu realistiseksi analyytikoksi, josta olen muuten erittäin samaa mieltä. Lisäksi hän on ripeä kaveri, joka tuottaa laadukasta materiaalia ja viettää Foorumillakin kiitettävästi aikaa. :slight_smile:

Hyvää tulosviikkoa kaikille ja koettakaa selvitä torstaista, jolloin on 20 julkaisijaa vuorossa! :smiley:

12 tykkäystä

43. EMMI BERLIN

Jos miettii eri yhtiöiden sijoitusviestinnästä tuttuja henkilöitä, niin itselleni tulee heti ensimmäisenä mieleen @Mirko_Sampo_IR ja tietysti Emmi Berlin. Emmiä ovat hehkuttaneet lukuisat eri ihmiset minulle privaviesteissä (ja toki häntä muuallakin hehkutetaan!) enkä yhtään ihmettele. Emmin ja Mirkon ansiosta heidän edustamansa yhtiöt tulevat tutummiksi ja näihin yhtiöihin syntyy vahvempi luottamusside, lisäksi yhtiöistä tulee tällaisten henkiköiden johdosta entistä paremmat mielikuvat.

Gofore on yksi suosikkiyhtiöistäni ja se aika isoilta osin perustuu siihen, mitä olen kuullut ja lukenut siitä työnantajana. Täytyykin sanoa, että Emmi ja Gofore sopivat mielestäni hyvin yhteen - kummatkin tavallaan edustavat tietynlaisia pitkäaikaisia ja kestäviä arvoja, joiden toteuttaminen palkitsee varsinkin pitkässä juoksussa. Aina tarvitaan esikuvia esimerkiksi Gofore työantajana ja Emmi viestinnästä vastaavana; Emmikin erinomaisesti osaa tuoda ihmisläheisesti sekä ymmärrettävästi tärkeitä asioita esille eikä etäisesti epäillyttävästi piilotellen, eli Emmistä monet yhtiöt voisivat ottaa mallia.

Sijoitusmaailma kaipaa lisää Emmin kaltaisia positiivisia optimisteja, jotka kestävästi vievät asioita eteenpäin ystävällisyydellä. Emmi kuuntelee muita ja keskustelee sijoittajien sekä muiden tahojen kanssa että viestii siten, että kaikki voivat kokea olevansa tasa-arvoisessa asemassa. Helposti sitä ajattelee, että se, mitä Emmi ja Gofore tekevät + viestivät ovat itsestäänselviä helppoja asioita, mutta ei se tunnu niin olevan, kun katsoo, miten yleisesti toimitaan.

Emmin ajatuksista ja vastauksista saisivat varmasti muutkin hyödyllistä ajateltavaa kuin vain sijoittajat ja yhtiöt.

EB

1. Kerro kolmellakymmenellä sanalla, kuka sinä olet.

Olen Emmi, 46, kahden teinin äiti, innostuva viestijä, kotiseuturakas tamperelainen, maailmaa nähnyt kiertolainen, Ilves-fani, historianörtti, kirjojen ystävä, ruokaintoilija. Töissä aikaisin, juhlissa viimeisenä, joskus salilla. Hirveällä vauhdilla, hyvällä fiiliksellä, kuivalla huumorilla.

2. Kerro kolme asiaa, mitä foorumilaiset eivät sinusta tiedä.

Moni tietää, että olen ollut ekologista tekstiilikuitua kehittävän Spinnovan viestijä ja IRO, mutta sitä tuskin kukaan muistaa, että olin n. 13 vuotta sitten samassa tehtävässä Neo Industrialilla (nyk. Reka), joka yritti käynnistää ekologisen viskoosikuidun tuotannon Avilon-liiketoiminnassaan Valkeakosken Säterissä. Oli suuri pettymys, kun hanke meni nurin viskoosimarkkinoiden ylikuumentuessa juuri, kun aiemmin suljetun tehtaan entisiä työntekijöitä oli palkattu takaisin. Olen aina arvostanut altavastaamista, sieltä voittajaksi nousemista ja ylipäänsä rohkeutta yrittää tehdä jotain merkittävää. Mielestäni siinä ei ratkaise edes menestys – pääasia on, että sitä yritetään.

Vuosituhannen alussa olin parikymppisenä vasta-alkajana töissä talous- ja sijoittajaviestintään keskittyvässä viestintätoimistossa. Silloin asiakkaitani oli mm. Helsingin Pörssi ja Pörssisäätiö, ja rahoitusalan toimijat ja markkinoiden lainalaisuudet tulivat tutuiksi. Toimitin säätiön verkkolehteä ja siinä mm. kuukausittaista Sepon Listaa eli Seppo Saarion suosittelemia osakkeita. Opin siinä paljon osakevalinnasta. Toiset alan suosikki-ihmiseni tältä ajalta olivat säännöllisesti haastattelemani rahoituksen professori Vesa Puttonen, edesmennyt Venäjä-asiantuntija Pekka Sutela sekä salkunhoitajista Mika Heikkilä ja Tomas Hildebrandt.

Vielä muinaisempi hassu fakta on, että olin 90-luvun teknokuplan rakentuessa kuuluisien Evlin IPO-jonojen toisessa päässä eli pankin asiakaspalvelussa, jossa tehtailimme sopimuksia piensijoittajille. Viestijän uranikin alkoi Evlissä, jossa vedin vuonna -99 heidän ensimmäisen intraprojektinsa. Sitä ennen nopeasti kasvavan, n. 500 hengen organisaation sisäinen viestintä hoidettiin lähinnä koko talon sähköposteina, joten uusien rakenteiden tarve oli selvä.

Näin 24 vuotta myöhemminkin on edelleen yrityksiä, jotka eivät ole ymmärtäneet sisäisen viestinnän merkitystä. Ihailen Evlin perustajia muutenkin, ja intran rakentaminen näin varhaisessa vaiheessa oli erityisen kaukokatseista - eli heille hyvin tyypillistä - ajattelua.

3. Mitä kiinnostuksen kohteita ja harrastuksia sinulla on? Mitään sijoittamiseen viittaavaa ei saa sanoa.

Voisinpa listata harrastuksina jotain mielenkiintoista, mutta kahden lapsen äitinä olemisen ja haastavan kokopäivätyön lisäksi en ole tuntenut ehtiväni harrastaa mitään säännöllistä. Seuraavaksi, kun kaistaa alkaa vapautua lasten ollessa teini-iässä, haluaisin tehdä vapaaehtoistyötä. Liikun joka päivä jotenkin; lenkkeilen, joogaan rauhoittuakseni tai revin salilla fiiliksestä riippuen. Matkailu, hyvä ruoka ja viini kuuluvat mielenkiinnon kohteisiin :blush:

Matkoilla haluan yleensä jonnekin, jossa voi sekä rentoutua että koluta historiallisia nähtävyyksiä. Voin seisoskella museoissa tuntikausia. Shoppailu ei enää kuulu harrastuksiini, vaan pidän kierrätysmuodista. Ekologisen kuluttamisen eteen pitää nähdä vaivaa, ottaa asioista selvää ja olla sitoutunut säästämään luonnonvaroja eli kai sekin on jonkinlainen harrastus.

4. Millainen on tavallinen arkipäiväsi?

Herään n. 7.30 ja päivän ohjelmasta riippuen jään joko kotiin tekemään töitä tai kävelen/sateen sattuessa menen ratikalla toimistolle, ainakin jos joku on edellisenä päivänä kysynyt ”Tuuksää huamenna”. Kollegani ovat niin mahtavia, että aina on kiva mennä työpaikalle. Vaikka IRO on tavallaan aina valmiudessa, teen melko harvoin ylitöitä, joten lompsin takaisin kotiin neljän ja viiden välillä, laitan ruokaa teineille, yleensä lähden salille tai lenkille. Jos lapset eivät ole luonani, näen todennäköisesti jotain ystävää tai puhun kaukana asuvan ystävän kanssa pitkän puhelun. Ystäväni ovat minulle hyvin tärkeitä, ja heitä asuu myös entisissä kotikaupungeissani Helsingissä ja Jyväskylässä. Puheluiden aikana voi tehdä vaikka kotitöitä. Olen huono nukkumaan, joten yritän iltaisin mieluummin lukea kuin töllöttää suoratoistosarjoja, vaihtelevalla menestyksellä.

5. Kerrotko millainen työhistoria sinulla on?

Aloitin viestintäurani Evlissä 90-luvun lopussa, ja sieltä hakeuduin 2000-luvun alkaessa talous- ja sijoittajaviestintään erikoistuneeseen toimistoon. Asiakkainamme oli suuria pörssiyhtiöitä ja rahoitusalan toimijoita, ja teimme ajankuvaan tyypillisesti paljon printtijulkaisuja, mutta myös verkkolehdet ja sijoittajasivut tekivät tuolloin tuloaan. Olin vastuussa itsenäisesti isoista asiakkuuksista ja opin toimitussihteerinä ja tuottajana jonglööraamaan useita aikakriittisiä projekteja samaan aikaan. Stressinsietokykyä kasvattava työ oli hyvää valmennusta tuleviin rooleihin.

Rakastan paitsi tekstin tuottamista, myös muiden kirjoittamien tekstien editoimista ja kääntämistä. En kuitenkaan koe olevani nurkassa kököttävä asiantuntija, vaan olen ekstrovertti ja usein edustamassani yhtiössä tyyppi, joka tuntee lähes kaikki ja tietää kaikesta jonkin verran. Minulla on joviaali luonne, joka soveltuu tällaiseen mielestäni ihmiskeskeiseen palveluammattiin.

Ensimmäisen IR-työni sain vuonna 2005, kun asiakkaani Glaston valitsi minut viestintä- ja sijoittajasuhdepäälliköksi. Sain sekä tämän että useamman tulevan työni, koska olin vakuuttanut jonkun yhtiössä aiemmalla työlläni. Lähdin Glastonista haikein mielin mentyäni naimisiin ja muutettuani Jyväskylään. Siellä minulle urkeni mielenkiintoinen cleantech-ura; vastasin viitisen vuotta tuulivoimayhtiö Moventaksen viestinnästä.

Vuonna 2010 emoyhtiön konkurssista säästetyt Moventaksen tyttäret oli juuri myyty eurolla kappale pihille teolliselle sijoittajalle, ja niitä saneerattiin lähes koko sen ajan, kun työskentelin siellä. Koin viestijänä noina vuosina varmaan kaikki muutokset, joita yrityksessä voi tapahtua ja opin tekemään paljon hyvin pienellä budjetilla. Uusiutuva energia oli myös hyvin merkityksellinen asia, jonka puolesta työskennellä. Muutamien muiden käänteiden kuten nykyisen Rekan konserniviestinnästä ja IR:stä vastaamisen jälkeen päädyin vuonna 2017 Spinnovalle. Tuosta alkanut 4,5 vuoden matka oli hieno aikaansaannos. Työssäni Goforella keskityn ensimmäistä kertaa vain sijoittajaviestintään, ja yhtiö ei voisi olla parempi maineensa, suorituskykynsä ja kulttuurinsa puolesta.

6. Kuvailetko millainen olet sijoittajana?

Vaikka olen ollut rahoitusalan parissa lähes koko urani, en ole ollut riittävän suunnitelmallinen sijoittaakseni itse. Tätä nolottaa myöntää tähän ikään päästyään, mutta kaatunutta maitoa ei pidä jäädä itkemään vaan muuttaa asiaa. Tärkeimmät sijoitukseni ovat tällä hetkellä ensimmäinen (vain) oma asuntoni Tampereella sekä osakesalkusta löytyvät – yllätys, yllätys – Spinnovat ja Goforet. Kaksi hyvin erilaista, mutta mielestäni hyvää sijoituskohdetta. Myös entinen työnantajani Glaston on mielestäni ollut pitkään aliarvostettu osake. Koen, että IRO:lla on lähestulkoon velvollisuus omistaa edustamaansa yhtiötä, vaikka ymmärrän senkin, jos joku ei hygieniasyistä nimenomaan halua tehdä näin.

Jos valitsen jatkossa yksittäisiä osakkeita, teen sen sekä historiallisen tuoton että vielä enemmän fiiliksen perusteella, ja hyvin todennäköisesti ESG-kulmalla. Harmittaa, etten lähtenyt esim. Kempowerin tai Betolarin listautumisantiin. Ilmastonmuutos on nähdäkseni (valitettavasti) megatrendien megatrendi, ja kaikki ilmastonmuutoksen torjuntaan keskittyvä liiketoiminta on kasvupotentiaalia – täytyy vain erottaa jyvät akanoista. Ymmärrän jonkin verran teollista ja kaupallista skaalautumista, joihin kiinnittäisin näissä huomiota.

7. Juttelimme hieman etukäteen ja kerroit, että sijoitat lapsiesi puolesta. Mitä heidän sijoitussalkuistaan löytyy? Millä perusteilla olet valinnut heidän salkkunsa sisällön?

Lasten rahastosijoitukset ovat maltillisissa rahastoissa. Minä ja lasteni isä noudatimme aikanaan Seppo Saarion neuvoa eli olemme sijoittaneet lapsilisiä.

8. Mitä sinä haluat opettaa lapsillesi talouden hallinnasta, säästämisestä ja sijoittamisesta?

Haluan molempien ymmärtävän hyvän koulutuksen ja työn arvon. Teini-ikäisillä tuntuu olevan nykyään paljon roolimalleja ihmisistä, jotka ovat rikastuneet jollain muulla kuin pitkäjänteisellä työllä tai esim. rehellisellä yrittämisellä.

Pikavoittoja tulee elämässä vastaan ani harvoin tai ei koskaan, mutta jos itse olisin säästänyt euronkin päivässä lasteni ikäisestä, olisin rikas nainen. Haluan antaa molemmille myös sen neuvon, että naimisiin mennessäkin on hyvä säilyttää omakin talous ja tulevaisuuden turva, ja mielellään tehdä avioehto.

9. Mitä työsi Goforella ja Spinnovalla ovat opettaneet sinulle sijoittamisesta?

Goforella olen nähnyt miten avoin yhtiö voi olla, jos se haluaa – toisaalta tämä on saanut minut huomaamaan miten vähän jotkut yhtiöt antavat tietoa toiminnastaan. Itse kiinnittäisin siis todennäköisesti hyvin tarkasti huomiota sekä yhtiön raportointiin että kaikkeen muuhun viestintään, koska suppean salkkuni ansiosta pystyisin ja haluaisin seurata omistamani yhtiön asioita hyvin tarkasti. Viestintä on mielestäni kaiken kaikkiaan aliarvioitu voimavara. Se voi oikein tehtynä olla kilpailuetu, erityisesti sijoituskohteelle.

10. No, kerropa meille sijoittajille, millainen työnantaja Spinnova oli?

Olin vuonna 2017 vasta 10. työntekijä, ja jo silloin Spinnovalle oli hyvin tärkeää olla hyvä työnantaja ja huolehtia väestään. Vaikka nopea kasvu tuo aina mukanaan lastentauteja, yhtiössä on ollut todella pieni vaihtuvuus. Kaikki spinnovalaiset ovat inspiroituneita merkityksellisestä tehtävästään, ja ylpeitä aikaansaannoksistaan kuten pitääkin. Harva sijoittaja tietää tai muistaa, että esimerkiksi keväällä käynnistyneen tehtaan mittava projekti on vedetty hyvin pienellä organisaatiolla yhtiön puolesta eli he pystyvät uskomattomiin suorituksiin.

Vanhimmista spinnovalaisista kaikki ovat, perustajia myöten, entisiä tutkijoita. Tutkijasta huippuketteräksi teolliseksi kehittäjäksi on ollut varmasti uskomaton henkilökohtainen muutosmatka heistä jokaiselle. Olen itse koko loppuelämäni ylpeä siitä, että olin osa tuon ilmastoteon suuren tehtävän suorittamista. Kuten aiemmin kuvailin Neo Industrial -kontekstissakin, kunnioitan kaikkia rohkeita yrittäjiä ja perustajia todella paljon.

11. No, mitä olet tykännyt Goforella työskentelystä, mikä siellä työskennellessä on parasta?

Minulle tässä on ollut parasta mahtavat kollegat, joista on tullut ystäviäni. Kuvaavaa on, että vietin esimerkiksi viime syksynä lykkääntyneen kesälomani kollegaporukalla Kroatiassa ja tämän vuoden talvilomareissun tein pomoni kanssa. Itse työssä parasta on se, että siinä on tietysti tuttua, mutta myös jatkuvaa haastetta. Gofore ei koskaan jää tuleen makaamaan, myöskään IR:ssä. Jatkuvan oppimisen ja kyseenalaistava pioneerihenki on Goforen DNA:ssa.

Goforella on kaksi arvoa; olla paras mahdollinen työpaikka ja menestyä asiakkaiden menestyksen kautta. Goforen työelämätekojen kertomiseen ei riittäisi tämän haastattelun suoma merkkimäärä, mutta ne ovat aika poikkeuksellisia asioita – ja kuten meidän yhtiökohtainen TES:imme, myös asioita, joita muut tekevät perässä. On etuoikeus ja ylpeys työskennellä tällaisessa yhtiössä.

12. Mitkä ovat sinusta Goforen parhaimmat puolet? Mitä asioita sinun mielestäsi sijoittajan kannattaa erityisesti Goforessa seurata?

Gofore on menestynyt vähän nihkeämmässäkin markkinassa hyvin tämän reilun vuoden aikana, jonka olen yhtiötä edustanut. Senpä vuoksi yleisin sijoittajakysymys onkin, mikä meidän salaisuutemme on. Vaikka olemme muuten niin hauska ja mielenkiintoinen yhtiö, tähän ei voi antaa kuin tylsähkön vastauksen. Gofore on tehnyt aiemmin mainittujen arvojen mukaista, pitkäjänteistä työtä 20 vuotta ja ollut strategiansa toteuttamisessa hyvin johdonmukainen. Koska myymme asiantuntijoidemme osaamista, asiantuntijat ovat aidosti tärkein aarteemme, jonka vaalimiseen on käytetty ja käytetään paljon vaivaa. Myös asiakassuhteita rakennetaan pitkäjänteisesti ja johdonmukaisesti, ja yli miljoona euroa vuodessa maksavien asiakkaiden määrä kasvaa koko ajan tasaisesti.

Jos katsoo pitempää aikajanaa, Goforen sitoutuminen julkisen puolen asiantuntijuuteen on kannattanut ja kantanut haastavienkin vuosien yli. Sen rinnalla kasvaa yksityisen sektorin n. 40% osuus liikevaihdosta kun mm. teollisuuden ja konevalmistuksen digitalisaatiotarpeet kasvavat. Gofore on rakentanut siihen tarvittavaa osaamista johdonmukaisesti jo useamman vuoden. Vaikka haemme ja saamme jatkuvasti aikaan kasvua, emme ota liian suuria riskejä esim. yrityskaupoissa tai kansainvälistymisessä.

Osakemarkkinoilla ei ole turvasatamia, mutta vakaa, ennustettava toiminta yhdistettynä tiheään raportointiin lähentelee niin yllätyksettömän turvallista kuin suora osakesijoitus voi olla.

Goforen tunnusluvuista seuraisin minimissään orgaanista kasvua ja EBITDAa, koska haemme sekä kasvua että kannattavuutta, ja henkilöstöön liittyviä tunnuslukuja. Vaikka itse sanonkin, osavuosikatsauksemme ovat monipuolisia ja ne kannattaa lukea liitteineen, sieltä saa mm. esimerkkejä asiakastoteutuksistamme sekä neljänneksittäin pieteetillä tekemämme lähiajan riskiarvio ja pitemmän aikavälin markkinanäkymät.

13. Millaista on sinun mielestäsi hyvä sijoittajaviestintä?

Goforen sijoittajaviestintä on mielestäni esimerkillisen avointa ja olen siitä ylpeä, vaikkei se ole omaa ansiotani. Meillä ihan aidosti mietitään jatkuvasti, miten voisimme parantaa avoimuutta vielä lisää ja tietenkin olla siinä johdonmukaisia. Gofore on tehnyt ylipäänsä monia ennakkoluulottomia ratkaisuja siinä hengessä, että jos ne ovat mielestämme hyviä eikä niitä vastaan ole mitään estettä, ne toteutetaan, vaikkei kukaan muu olisi tehnyt sitä ensin.

Kuukausittainen raportointi on ollut mahtava valinta ja ihmettelen, etteivät useammat yhtiöt ole matkineet sitä. Moni IR-tiimi varmaan kavahtaisi julkista kuukausittain raportoimista, mutta katsauksen tuottaminen ei ole edes suuri vaiva ja poistaa tulosennusteiden ja -varoittamisen tarpeen. Se on sijoittajalle ja osakkeen tasaisen arvonmuodostuksen kannalta arvokasta.

IR:n ei tarvitse olla salatiedettä eikä sääntely estä persoonallista otetta. Minusta oli riemastuttavaa, kun Inderes ilmoitti viime talvena ryhtyvänsä kuukausittaiseen avainlukujen raportointiin nimenomaan meidän innoittamana. Tässä siis ilahdutti sekä se, että Gofore on voinut inspiroida toisen pörssiyhtiön yhtä ajantasaiseen raportointiin, myös se, että Inderes kertoi julkisesti ottaneensa meistä mallia. En tiedä onko tällaista koskaan tapahtunut :blush:

Yksi asia, jonka edessä varmaan kaikki IR-tiimit ovat olleet viime vuosina on, että joskus IR:ssäkin on pakko myöntää, ettei tiedä tai ettei osaa arvioida tai ennustaa. Minusta sekin on tärkeää sanoittaa. Sijoittajat ymmärtävät kyllä miten paljon korona tai ulko- ja sisäpoliittinen myllerrys on haastanut ja haastaa edelleen kaikkia yhteiskunnan toimijoita.

IR voi myös olla paitsi täyttä asiaa, mahdollisimman virheetöntä ja täysin sääntelynmukaista, myös helposti lähestyttävää, keskustelevaa ja rentoa. Eräs IR-alan vaikuttaja lausui minulle hiljattain hienon kohteliaisuuden; että olen taas tehnyt hyvää, ”emmimäistä IR:ää” ja tarkoitti sillä tuota. Tekemisen tapa ei ole taktista tai henkilöbrändin kiillotusta vaan yksinkertaisesti tapani olla ja viestiä, ja se edustaa mielestäni hyvin myös Goforen kulttuuria.

14. Mitä mieltä olet Inderesin viestinnästä yleisesti ottaen?

Pidän sen rennosta otteesta. Kehuimme tämän vuoden Pörssigaalassa Mikael Rautasen kanssa toinen toisiamme siitä, miten olemme erottautuneet tässä asiassa. Sijoitusmaailma on perinteisesti ollut hieman liian salaperäinen ja totinen. Inderes ei ota itseään liian vakavasti ja on muuttanut alan sisältöjä voimakkaasti kokeilemalla erilaisia formaatteja ilman, että sisältö olisi liian viihteellistä. Pidän paljon myös siitä, miten inderesiläiset asiantuntijat laittavat itseään likoon, esiintyvät ja esim. tekevät omista salkuistaan julkisia.

(@Mikael_Rautanen, bingasin sut, että huomaat t. Alokas)
15. Kertoisitko, miten eri tavoin Gofore on hyötynyt siitä, että on Inderesin yhtiöasiakkaana?

Mielestäni Inderes on piensijoittajien tärkeä, ellei tärkein foorumi, ja siksi myös yhtiölle arvokas alusta seurata heidän näkemyksiään ja suhtautumistaan tietoon, jota yhtiö antaa. Yhtiön osallistumisen foorumilla ei pitäisi kuitenkaan rajoittua passiiviseen kuunteluun ja keskustelusta ”hyötymiseen” vaan myös vuorovaikutukseen – on hyvä muistaa, että viestimättömyyskin on aina viesti. Organisaation viestintä on lakannut olemasta yksisuuntaista tiedottamista kauan sitten.

Gofore on hyötynyt paitsi @Joni_Gronqvist:in hyvästä analyysista, jota palstalaiset käyttävät ilmeisen ahkerasti, myös toimivasta tapahtumakonseptista. Käytämme Flikiä kaikkiin IR-tapahtumiin ja homma toimii heidän kanssaan kuin rasvattu. Itse pidän erityisesti Grönin tulosliveistä; on mielenkiintoista kuulla tuoreeltaan, miten analyytikko lukee ja tulkitsee raportteja.

16. Nimimerkki @Pohjolan_Eka kysyi Inderesin toimitusjohtajalta “…osaatteko myös Inderesillä avata sitä jotenkin auki, että miksi ylipäätään CMD kannattaa järjestää?” Voisitko sinä vastata, miksi tällaisia tilaisuuksia kannattaa järjestää?

CMD on ilman muuta tärkeä tapahtuma! Siinä voi syventää teemoja, joille voi muuten olla vaikea löytää sopivaa foorumia tai formaattia. Ennen vanhaan CMD:t olivat pienemmän piirin etuoikeus, nykyään on hienoa, että sekä live että nauhoite ovat kaikkien saatavilla – ainakin yleensä.

17. Miksi sinä sijoitat ja entä miksi sijoitat lapsillesi?

Sijoittaminen on oleellinen osa säästämistä, joskin kuten Pörssisäätiön entinen toimitusjohtaja Sirkka-Liisa Roine tapasi sanoa: pitää sijoittaa vain liikenevää rahaa. Lapsille sijoitan tulevaisuutta varten ja myös, jotta he ymmärtäisivät säästämisen ja sijoittamisen arvon, kenties jatkossa myös kiinnostuisivat yritysmaailmasta ja liiketoiminnasta osakkeiden taustalla.

18. Mitä sijoittaminen ja/tai “sijoitusmaailma” on tuonut elämääsi?

Sijoittaminen edustamani yhtiön osakkeeseen antaa mielestäni lisäpontta IR-työhön, kun voi samaistua sijoittajaan nimenomaan tämän yhtiön omistajana. Olen viestijänä kokeillut lähes kaikki lajit, mutta IR on tavallaan palkitsevin niistä, koska kursseja liikuttaa vain tieto. Viestin onnistumisen näkee kurssissa, ja sijoitusyhteisöltä saa jatkuvasti näkemystä siitä, miten viesti otetaan vastaan, mitä viestejä vielä mahdollisesti kaivataan tai onko jokin viesti peräti ymmärretty väärin. Esim. PR:ssä mittaaminen ja viestin vastaanottamisen tulkinta voi olla vaikeampaa, koska ei voi koskaan tietää miten lukija on asian ottanut. Muun ammatillisen kehittymisen lisäksi sijoitusmaailma on tietysti antanut myös paljon tähän sidosryhmään liittyvää tietoa ja ymmärrystä; kykyä katsoa asioita sijoittajan ja itsekin omistajan silmin.

19. Onko sinulla antaa vinkkiä Alokkaalle, mitä yrityksen materiaaleja hänen kannattaa erityisesti seurata, jotta hän ymmärtäisi yhtiöstä paremmin sijoituskohteena?

Kuten ilahduttavan moni palstalainen tekeekin, myös minä seuraisin yhtiön kaikkea viestintää ja sen tulkintoja muista lähteistä. Sijoittajaviestintä ei sovellu lajina kaikkeen, ja eritasoisille viesteille on löydettävä muita formaatteja ja kanavia. Koen myös, että ihmiset kiinnostavat aina, mutta viestintä on liian usein kasvotonta. On harmi, etteivät suomalaiset yritysjohtajat keskimäärin halua esille eivätkä tuota itse sisältöä omiin kanaviinsa. Tämä olisi arvokasta yhtiöille ja sijoittajille.

20. Mistä haluat erityisesti kiittää foorumilaisia?

Olen seurannut keskustelua palstoilla joitakin vuosia ja sekä jakanut että erityisesti saanut paljon tietoa ja näkemyksiä. Olen todella vaikuttunut siitä, miten perehtyneitä monet ovat yksittäisten yhtiöiden asioihin, ja miten paljon eri alojen ammattilaisia keskustelijoissa on, tuomassa näkökulmia ja faktoja muille. Keskustelu on myös pääosin aina asiallista ja rakentavaa.

Olen saanut foorumilta myös todella paljon ihanaa palautetta sekä edustamilleni yhtiöille että itselleni henkilökohtaisesti, mikä on viestijälle melko harvinaista herkkua. Kiitos mm. @KuHa ja @Aili sykähdyttävistä viesteistänne.


Kiitos Emmi todella kivasti kirjoitetuista ja sisältörikkaista vastauksista!

Kuten haastattelun alussa totesin, että hänen vastauksista ja ajatuksista saa todella ajateltavaa. Sain ajateltavaa sijoittamiseen, mutta myös työelämään ja viestintään + moneen muuhunkin asiaan.

Toivottavasti eri yhtiöt ja yhtiöiden edustajat lukevat Emmin vastauksia sekä ottaisivat oppia. Muutenkin vastauksia lukiessa tuli olo, että Goforella on hyvä olla töissä ja huomasin sen seikan, että paljon on samaa Goforessa & Inderesissä.

Tällainen erilainen haastattelu tällä kertaa, kiitoksia ja kivaa viikonloppua kaikille! :slight_smile:

95 tykkäystä

Emmin vastauksia oli iloa lukea ja häntä itse asiassa toivottiinkin haastateltavaksi enkä ollenkaan ihmettele.

Emmi, @Mirko_Sampo_IR, @Harri_Sieppi sekä monet muut yhtiöiden edustajat ovat tehneet hyvää työtä jalkautuessaan Foorumille. Ei siinä voi kuin voittaa, ihan pari esimerkkejä siitä, miten hyötyisitte; vahvistatte ihmisten luottamusta yhtiöönne ja tuotte ylipäätään firmaanne sijoittajille tutuksi. Eli arvoisat yhtiöiden edustajat, kannattaa jalkautua Foorumille, jos luotatte omaan firmaanne. Olette hyvinkin tervetulleita tänne. :pray: :slight_smile:

Vielä on todella paljon työtä omissa viestintätaidoissani, mutta hiljalleen tässä ehkä kehityn esimerkiksi ottamalla mallia em. henkilöistä.

Pidetään laadukkaasta ja ystävällistä Foorumistamme yhdessä huolta. Mukavaa viikonloppua ihan kaikille! :slight_smile:

26 tykkäystä

Ensi viikolla on vuorossa fiksu ja rauhallinen analyytikko, jota on kiitetty aktiivisuudesta Foorumilla ja siitä, miten realistisesti hän arvioi analysoitaviaan yhtiöitä.

Sitten lähiaikoina olisi vuorossa foorumilainen, josta tulee mieleeni hieman @Astrix, mutta kyllä heissä eroavaisuuksiakin löytyy ja laatukirjoittaja hänkin. :slight_smile:

Sitten on muutamille haastateltaville lähetetty kysymyksiä ja he vastaavat, kun kerkeävät, mutta kyllä joka perjantai aina uusi haastattelu saapuu luettavaksi.

Jännittävää alkavaa sijoitusviikkoa kaikille! :slight_smile:

9 tykkäystä

44. Olli Vilppo

Usein Inderesin analyytikkoja arvostetaan riippumattomuudesta; heidänhän ei varsinaisesti suosituksillaan ja analyyseillään tarvitse miellyttää ketään eikä lisätä työllään esimerkiksi sijoitustuotteiden myyntiä. Riippumaton analyysi on mielestäni luotettavaa ja realistista - mielestäni erityisen hyvin tällaista analyysia tekee Olli Vilppo. Huomaan monilla olevan poikkeuksellisen suuri luotto hänen tekemisiin ja uskon hänen vahvuuksiaan olevan tunteiden hallinta sekä asioiden tarkastelu objektiivisesti monista eri kulmista joiden avulla syntyy laadukasta analyysia.

Olli on saanut kiitosta myös siitä, miten aktiivinen hän on Foorumilla yhteisöläisten keskuudessa ja uskonkin, että hän osaa hyvin ottaa paljon myös irti Foorumista erilaisia asioita omaan työhönsä esimerkiksi lukemalla erilaisten sijoittajien erilaisia ajatuksia.

Arvostan hänen materiaaleissaan selkeyttä ja tiettyä ytimekkyyttä sekä erilaisia hyviä perusteluja joiden avulla minunkinlaiseni sijoittaja aidosti voi ymmärtää, mistä on kysymys. Hänellä on tosiaan taito keskittyä olennaiseen ja siten Olli osaa jättää turhat sekä pienet sivuseikat huomioimatta, mutta toisaalta huomaan myös sen, miten tarkkaan hän miettii asioita, joten mikään ei varsinaisesti jää huomaamattakaan.

No niin… siitä sitten lukemaan analyyttisen analyytikon vastauksia. :slight_smile:

image

1. Kerro kolmellakymmenellä sanalla, kuka sinä olet.

Olli Vilppo. Toisaalta hyvinkin analyyttinen usein odotusarvoja pohdiskeleva optimoija, mutta toisaalta myös tätä hetkeä arvostava rento hengailija. Koulutus on tuotantotalouden DI ja perheeseen kuluu vaimo ja 3-vuotias tytär.

2. Kerro kolme asiaa, mitä foorumilaiset eivät sinusta tiedä.

Olin vuoden opiskelijavaihdossa Italiassa ja se toi persoonaani reippaasti lisää sosiaalisuutta, joka aktivoituu erityisesti, kun alan puhua italiaa.

Jos joskus stressaannun ja mikään muu ei auta, niin saan pääni täysin tyhjennettyä 1,5 tunnin Astangajoogalla.

Olin opiskeluaikana (10 vuotta sitten) erittäin hyvä pokerissa ja siten Inderesin kovin pokerihai. Tosin firman sisällä viimeisen 6 vuoden aikana pidetyistä kolmesta turnauksesta en ole kyllä voittanut yhtään.

3, Mitä kiinnostuksen kohteita ja harrastuksia sinulla on? Mitään sijoittamiseen liittyvää ei saa sanoa.

Kaikenlainen urheilu, joukkuelajeista jalkapallo, yksilölajeista erityisesti lajit, missä pelataan näennäisesti toista vastaan, mutta isoin kamppailu käydään omien korvien välissä (tennis, golf). Myös luonnossa liikkuminen ja maastohiihto. Pidän myös mielenkiintoisten kirjojen lukemisesta todella paljon.

4. Millainen on tavallinen arkipäiväsi?

Herään aamuisin yleensä samaan aikaan, kun meidän tytär päättää, että nyt on aika nousta eli kello 6-8 välillä. Vaimo vastaa päiväkotiin viennistä ja itse siirryn yhteisen aamiaisen jälkeen työhuoneelle katsomaan pitääkö aamariin kirjoittaa tulleista uutisista. Tämän jälkeen työkalenterista riippuen siirryn joko toimistolle tai jään etätöihin. Etätöissä saan enemmän aikaan, eikä aikaa mene 40 min työmatkaan (kesällä pyöräilen ja talvella ratikalla), mutta tylsäähän etänä olo on, kun vertaa toimistolle tuloon.

Kello 16.15 minun pitää olla kodin vieressä sijaitsevalla päiväkodilla hakemassa lasta, mikä on aina päivän paras hetki. Sen jälkeen yleensä touhutaan vielä hieman pihalla ja mennään syömään päivällistä (välillä vaimo tekee ruuan välillä minä). Illalla jos ei tapahdu seurantaportfoliossa enää yllättävää niin leikin lisää lapsen kanssa tai sitten jos on vaimon hoitovuoro niin otan omaa aikaa, jolloin pieni urheilu on tavoitteena.

Lapsi nukahtaa yleensä noin 21-22, jonka jälkeen saatan viettää aikaa vaimon kanssa, jos on energiaa jäljellä tai sitten katsoa aivottomana hieman telkkaria. Nukkumaan sitten noin 22.30.

5. Miten kuvailisit itseäsi sijoittajana?

Warren buffet-mainen. Etsin laatuyhtiöitä, joilla on selkeä kilpailuetu, mutta yhtiön arvostus ei saa olla liian kallis liiketoiminnan dynamiikka huomioiden. Haluan ymmärtää tarkasti, mitä olen ostanut, jolloin kurssiheilahtelut (muiden käsitys käyvästä arvosta) eivät vaikuta mielialaani.

Olen ostanut myös monia itse seuraamiani yhtiöitä, kun hinta on ollut kohdallaan, koska ne tunnen kuin omat taskuni, kun taas muun sijoitusuniversumi perkaamiseen jäänyt etenkin lapsen saannin jälkeen vähemmän aikaa.

6. Voisitko kertoa, että millainen sijoitushistoria sinulla on?

Opiskeluaikoina pokerista alkoi tulla hyvin tuloja ja halusin saada ylimääräiset rahat tuottamaan. Aloitin suorat osakesijoitukset muistaakseni vuonna 2008 vähän ennen finanssikriisiä ja silloin ostin Keskoa. Kesko ei ollut kuitenkaan silloin ihan sama laatuyhtiö kuin nykyisin ja kurssihan sukelsi finanssikriisissä. Myös Nokiaa ostin noihin aikoihin, koska sen piti olla vahva yhtiö, mutta ei sekään mennyt ihan putkeen.

Päätinkin näiden virheiden myötä, että pitää opetella sijoittaminen kunnolla. Luinkin muutamia eri sijoituskirjoja, mutta ne eivät oikein vieneet ajattelua oikeaan suuntaan. Vasta kun sain käteeni Benjamin Grahamin Intelligent Investorin innostuin sijoittamisesta toden teolla ja aina kun luen kyseistä kirjaa stimuloi Grahamin älykkyys jotenkin omia aivojakin. 70-luvulla viimeksi päivitetyssä kirjassa on useita huikeita aikaa kestäneitä sijoittamiseen liittyviä konsepteja kuten maanis-depressiivinen Mr. Market, turvamarginaalin käyttö ja vaikkapa korkotason vaikutus hyväksyttäviin valuaatioihin.

Inderesille tulin töihin 2017 ja sen jälkeen ymmärrys sijoittamisesta on kasvanut todella paljon ja niin kai se on, että jos jotain asiaa tekee yli 10 000 tuntia, niin yleensä siinä tulee hyväksi varsinkin, kun töitä tekee alan parhaiden seurassa.

7. Haittaako sinua erityisesti teidän kaupankäyntirajoitukset?

Kaupankäyntisäännöt ovat tärkeitä ja selkeitä ja on analyytikolle kunnia-asia laittaa analyysin päätelmät sijoittajien nähtäviksi ennen kuin itse voi toimia.

En sanoisi, että rajoitukset kovin paljon haittaavat sijoittamista, mutta vaikuttavat ne omaan sijoitusstrategiaan ja ostoja tehdessä pitää harkita, että onko valmis pysymään osakkeen kyydissä pitkään. Tuottoja heikentää yleensä se klassinen tilanne, että niukalla lisää-suosituksella olevaa yhtiötä ei voi vaikka pariin vuoteen vaihtaa parempaan, jos vaikka case ei olisikaan ihan niin hyvä kuin alun perin piti olla.

8. Millainen salkku sinulla on tällä hetkellä? Miten olet miettinyt salkkusi hajautuksen?

Inderes on ylivoimaisesti isoin, KH Group toisiksi isoin, Terveystalo ja Puuilo seuraavaksi isoimmat, sitten löytyy Googlea, QT:ta, Harviaa, Hellofresh, Admicom, Sampo, Valmet, Fortum, Match Group, Wärtsilä, Tokmanni ja Kamux.

Hajautusta en ole miettinyt sen kummemmin, mutta toki riskien hajautus on tavoitteena ja fiksua.

9. Millainen on sinun osakepoimintaprosessisi askel askeleelta?

Yhtiöllä pitää olla joku selkeä kilpailuetu tai laatutekijä, joka saa minut kiinnostumaan. Tarkkailen yleensä kiinnostavia yhtiöitä pidemmän aikaa ja sitten kun hinnassa on riittävästi arvioimaani turvamarginaalia (ts. riittävän matalat arvostuskertoimet) niin pyrin iskemään kiinni.

Siksi tykkään kerryttää käteistä aina näitä hetkiä varten. DCF:n yleensä pyrin myös tekemään tai katsomaan Inderesin raporteista, jos laitan yhtään isompia panoksia, sillä tämä huomioi kokonaiskuvan parhaiten, vaikka siinä joudutaankin aina tekemään oletuksia.

10. Millainen “käteisfilosofia” sinulla on? Yritätkö välillä kerätä käteiskassaa ajoittaaksesi markkinoita tai teetkö, kuten minä etten yritä ajoittaa markkinoita juurikaan niin käteiskassa on aina aika pieni?

Tuossa yllä vastasinkin, niin kerrytän yleensä käteiskassaa, silloin kun osakkeet vaikuttavat liian kalliilta, jotta minulla on ammuksia, kun mr. markkina ottaa osakkeen suhteen depressiivisen mielentilan käyttöön. En kovin helposti lähde myymään, ellei valuaatio ole omaan silmään täysin kuplaantunut (esim. Match Group omistusta vähensin puolet lähellä 2021 huippua) tai alkuperäinen sijoitusteesini meni mönkään (esim. Rapala viimeksi keväällä).

Käteiskassan olemassaolo takaa henkisesti myös helpomman olotilan. Kun jos kurssit laskevat olen tyytyväinen, että saan ostettua hyviä osakkeita entistä edullisemmin, mutta jos ne nousevat voin fiilistellä sitä, että nykysalkun arvo nousee.

11. Kerro kolmellakymmenellä sanalla per yhtiö, että mitä mieltä olet näistä osakkeista:

Keskosta on Helanderin aikana tullut hyvin laadukkaasti johdettu yhtiö ja rahaa ei enää tehdä toisaalla ja hukata toisaalla. Yhtiössä useita hinnoitteluvoimaisia markkinajohtajia kuten Kespro, Onninen, K-Rauta, Ruokakauppa (vahva markkina kakkonen). Hyvä pitkän ajan sijoitus, vaikka nykyinen haastava markkinatilanne pitää tuloskasvua poissa.

KH Group Tärkein omistus KH-Koneet on laadukkaasti johdettu ja omaa vahvat päämiessuhteet ja edustukset sekä itseohjautuvan kulttuuriin. Nykyseillä matalalla osakekurssilla sijoitusteesis on, että KH Koneiden lisäksi muut yhtiöt (Indoor, NRG, HTJ ja käteinen) saa ikään kuin kaupan päälle, kun osien summaa puretaan.

Puuilon konsepti rokkaa suhdanteesta riippumatta ja pääkilpailijoihin nähden vahvempi kasvu ja tuplasti parempi kannattavuus ovat laatuyhtiölle ominaisia merkkejä. En ole toistaiseksi ainakaan keksinyt, mikä tässä defensiivisessä kasvutarinassa voisi mennä pieleen.

Tokmanni on mielenkiintoisessa tilanteessa ostettuaan Dollar Storen Ruotsissa. Tällä yhtiö sai kaivattua kasvulatua uudelle markkinalle. Ostokohde oli itsessään kuitenkin hintava ja aika näyttää maksoiko Mr. Tokmanni ensimmäistä kertaa elämässään ylihintaa.

12. Mitä tietolähteitä käytät sijoittamisessa, jos Inderesiä ei saa mainita? Mitä yhtiön omia materaaleja erityisesti suosittelisit tavallisen sijoittajan lukemaan?

Vuosikertomus ja listalleottoesite ovat ainakin hyviä. Kirjoitin analyysikouluun tiedonhausta aiemmin jutun, johon linkki tässä. Tietolähteet ja taustatyö | Inderes: Osakeanalyysit, mallisalkku, osakevertailu & aamukatsaus

13. Mikä on analyytikon työssä vaikeinta? Stressaako sinua se, että sinun työsi on kaikin puolin niin näkyvää?

Analyytikon työssä itselle vaikeinta on sovittaa siviilielämä ja työelämä yhteen ja samalla pitää huolta omasta hyvinvoinnistaan. Tämä johtuu siitä, että välillä ennakoimattomia asioita tapahtuu (Venäjän hyökkäys, pandemia yms. tulosvaroitukset) ja oman aikataulun suunnittelu ei siten täysin ole omissa käsissä. Samalla meidän asiakaslupaus sijoittajille on nopeus ja analyysin pitäisi olla valmis ennen kuin pörssi avautuu. Erityisen haastavaa tämä ennakoimattomuus on ollut viime vuosina, kun tähän päälle on tullut toinen ennakoimaton asia eli lapsen flunssat, joita on parin vuoden päiväkotitaipaleen aikana ollut niin monta, että olen seonnut laskuissa.

Julkisuus tuo toki myös paineita, mutta siihen on vuosien varrella tottunut. Jos kyseessä olisivat vain omat rahat en varmaan miettisi näitä sijoituskohteita lähellekään näin paljon ja olisi helpompi hyväksyä, että jos tietää 90 % tietää jo tarpeeksi. Nyt kun kyseessä on myös analyysiä lukevien sijoittajien rahat, niin välillä tulee pyöritettyä asioita liiankin pitkälle omassa päässä, mm. että mikä tässä voisi mennä vikaan.

14. Miten sinulle on valikoitunut juuri kyseiset yhtiöt seurattavaksi (Kesko, KH Group, Pihlajalinna, Puuilo, Rapala, Terveystalo ja Tokmanni)? Sinulla ei ole ehkä niitä seksikkäimpiä yhtiöitä seurattavana, haittaako/tylsistyttääkö se sinua?

Aloitin Inderesillä 2017 Saulin juniorina ja noin vuoden opeteltuani hommia hyvinkin intensiivisesti Juhan ja Saulin kulmahuoneessa olin valmis ottamaan seurantaan omia yhtiötä. Omat yhtiöt määräytyivät aluksi vähän sattumanvaraisesti sen mukaan, mille yhtiöille seuranta onnistuttiin myymään ja myöhemmin portfoliossa on haettu enemmän synergioita.

Vuonna 2018 meille tuli seurantaan Loudspring ja Sievi. Otin myös Saulilta omaan seurantaan Keskon, Verkkiksen, Rapalan, Aspon. Vuonna 2019 seurantaan tuli Terveystalo ja Silmäasema, joista viimeksi mainittu oli hyvin lyhyt seuranta, kun siinä oli päällä Coronarian ”vihamielinen” ostotarjous, joka lopulta meni läpi.

Vuonna 2020 vaihdettiin Pihlajalinnan minulle Kajaanilta, kun Mehiläisen ostotarjous ei toteutunut, sillä siinä oli Terveystalon kanssa hyvät synergiat ja samalla Loudspring siirtyi Luirolle. 2020 Musti tuli myös seurantaan. 2021 otin Puuilon seurantaan ja 2022 Tokmannin Kajaanin lopetettua. Viime syksynä tiputin yhtiömäärää kymmenestä kahdeksaan Mustin irtisanottua ja Saulin otettua Aspon takaisin omaan seurantaan. Tämä muutos johtui siitä, että huomasin, etten ruuhkavuosien keskellä ehtinyt enää riittävästi palautua töistä.

15. Millä tavoin hyödyt Foorumista työssäsi vai hyödytkö mitenkään?

Foorumi on omasta mielestä loistava paikka, jossa on onnistuttu pitämään positiivinen ilmapiiri, jossa sijoittajat auttavat toisiaan ja siksi tykkään itsekin säännöllisesti hengailla siellä.

Ensinnäkin foorumilaisten kysymykset saavat minut huomaamaan, missä kohdissa minun pitää terävöittää kommunikaatiota, jos vaikuttaa siltä, että jotain asiaa eivät sijoittajat ole ymmärtäneet oikein.

Toiseksi välillä tulee hyviä haastoja, mikä saa minut ajattelemaan sijoitustapausta eri kantilta.

Kolmanneksi analyytikon tiedonhaku on valtavasti helpottunut, sillä ennen kuin meillä oli foorumi aamaritiimissä yritettiin selata jotain uutisporttaaleja. Että onko tullut jotain uutista, mistä yhtiö ei ole tiedottanut. Nykyisin, jos jossain lehdessä on mielenkiintoinen uutinen, se on yleensä linkattu foorumille jo heti aamulla jonkun sijoittajan toimesta.

16. Joudut luovuttamaan salkkusi viideksi vuodeksi neljälle foorumilaiselle, ketkä valitsisit ja miksi?

Tämä onkin vaikea kysymys, tärkeintä minulle tämmöisessä toimeksiannossa on luottamus ja taito. En tunne foorumilaisia nimimerkkien takana kovinkaan hyvin, vaikka monta nimimerkkiä tuleekin mieleen, joiden kanssa on antoisaa keskustella. Analyytikot ovat myös foorumilla niin, jos näitä saa mainita niin Juhan ja Antin antamia osta-suosituksia varmaan kaikista tarkimmin luen läpi, sillä heillä myös teekkaritausta ja ajatuksen juoksua selkein itselle seurata.

(@Juha_Kinnunen ja @Antti_Viljakainen, pingasin teidät, että huomaatte t. Alokas)

17. Jotta sijoitusvarallisuutta pystyy kerryttämään, niin pitää osata säästää. Oletko sinä kova säästämään tai onko sinulla korkea säästöaste? Ja miksi tai miksi ei?

Minulla on suhteellisen korkea säästöaste, sillä pyrin välttämään kiinteitä kuluja ja monet harrastukset, joita teen eivät ole kalliita. En kuitenkaan pyri säästämään kaikessa, vaan käytän rahaa sellaisiin asioihin, joiden näen tuottavan itselle selkeää arvoa kuten ruuan laittamisessa hyvät raaka-aineet, hyvässä ravintolassa ruokailu tai rentouttava loma.

18. Mikä on kivointa Inderesillä työskentelyssä? Onko Inderes hyvä työnantaja?

Kivointa on tämä mahtava porukka ja tuntuu, että kaikki 9. kerroksen työntekijät ovat myös kavereitani. Muistan kun hain töihin niin minulla ei oikeastaan ollut sijoittamisesta kiinnostuneita tai ainakaan siitä ymmärtäviä kavereita. Tämmöisten kaverien saanti oli itselle se isoin juttu, kun sain paikan.

Nykyisin osa omista kavereistakin on kiinnostunut paljon myös sijoittamisesta ja on ollut hienoa huomata, että meidän työllä Inderesillä on ollut siihen iso merkitys.

19. Miten Alokas oppisi syvemmin analysoimaan yhtiötä? Onko sinulla antaa pari vinkkiä siihen?

Mitä olen meemiketjun perusteella ymmärtänyt teet enemmän transaktioita kuin tutkimusta. Tämän suhteen pitäisi olla selvästikin toisinpäin. Kun tekee hyvän tutkimuksen ja tietää mitä on ostanut ei mene myöskään paniikkiin, jos markkina romahtaisi.

Semmoinen menetelmä voisi toimia, että saat loppuvuonna ostaa enää maksimissaan 3 eri yhtiötä ja kun olet ne ostanut et saa enää tänä vuonna ostaa uusia yhtiöitä. Tämän pitäisi toimia siten, että saat tutkimuksen osuutta nostettua ja transaktioiden määrä vähennettyä. Et enää halua laittaa rahoja sellaiseen kohteeseen, mitä et kunnolla tunne, sillä rahasi ansaitsevat vain parhaat sijoituskohteet.

20. Mistä haluat erityisesti kiittää foorumilaisia?

Kiitos, että olette siellä tsemppaamassa ja haastamassa. Foorumille tullessaan muistaa aina ketä varten tätä työtä lopulta tehdään.


Kiitoksia sisältörikkaista vastauksista!

Herra Vilppo tekee tarkkaa työtä kuitenkaan tarttumatta liiaksi lillukanvarsiin, vaan hän aidosti näkee metsän puilta. Ollin antama vinkki sopii varmasti kaikille: “Kun tekee hyvän tutkimuksen ja tietää mitä on ostanut ei mene myöskään paniikkiin, jos markkina romahtaisi.” Eli nähkää vaivaa sijoituspoiminnan suhteen, niin voitte rauhassa nukkua yönne ja muistakaa pitkäjänteisyys… tämä on maratoonilaji. Harvaa harmittaa, että on romahduksen läpi jaksanut taistella, mutta niitä todennäköisesti harmittaa, jotka ovat myyneet pohjilla ja luovuttaneet.

Kiitoksia kaikille ja mukavaa viikonloppua! :slight_smile:

124 tykkäystä

Ollia kyllä on paljon hehkutettu privaviesteis, niin WhatsAppiviesteis, kun Foorumin privaviesteissä. Vähän välittelinkin terkkuja Ollille. Luulen, että monet analyytikot eivät ymmärräkään, miten monet arvostavat heidän työtään - varsinkin silloin, kun heidän suosituksiaan ja tavoitehintojaan arvostellaan.

Ehkä joitain sijoittajia ja analyytikoita pidetään karhuisina, mutta mielestäni esim. Karhu Kinnunen, Rauli-Karhu tai Realisti-Olli ovat vain neutraaleja… eivät karhuja tai härkiä. Itse pidän Inderesin analyytikoiden tyylistä, jota kuvastaa tietty maltillisuus, mutta onhan se totta ettei ennusteet aina osu kohdalleen, mutta siltikin näissäkin tapauksissa analyysit monipuolisuudessaan ovat olleet suureksi avuksi. Onhan niissä aina mm. riskit ja mahdollisuudet mainittuna sekä “plussat ja miinukset”.

Jatkuva opiskelu, avoimuus ja pitkäjänteisyys mielestäni takaavat sen, että pitkässä juoksussa käy todennäköisesti hyvin.

Rentoa perjantai-iltaa ja kiitos mainioista sijoitus- ja talousaiheisista keskusteluista! :slight_smile:

38 tykkäystä

Ensi viikolla on tiedossa kaveri, josta tosiaan sanoin Heikkilän Kimille, että tämä kaveri kirjoittaa vähän samanlaisesti kuin hän ja tälle toiselle sanoin, että kirjoitat samalla tavoin kuin Kimi. :smiley:

Sitten 11.8. julkaisen erään parivaljakon haastiksen. :scream:

Myöhemmin olisi tulossa mm. ison salkun omaava foorumilainen ja lyytikko.

Mukavaa ja rentoa sunnuntaita kaikille! :slight_smile:

19 tykkäystä

45. Lazyway

Lazywaysta tulee mieleen hieman @Astrix (jota haastattelin jo kauan sitten), eli miellän Lazywayn sijoittajana, jolla on ns. maalaisjärkeä; hän ei tee asioista vaikeimpia kuin ne ovatkaan… toisin kuin usein meillä sijoittajilla tapana on, kun tartumme pieniin lillukanvarsiin, vaikka pitäisi ennemminkin pyrkiä näkemään metsä puilta. Mielestäni Lazyway osaa lukea hyvin “lukuja” sekä katsoa sijoituskohteita eri näkökulmista ja uskonkin, että hän pystyy aidon kriittisesti myös tarkkailemaan omien omistustensa riskejä ja miinuspuolia, mikä on hienoa, koska melko usein me sijoittajat katsomme turhan toiveikkaasti omia yhtiöitämme nähden lähinnä plussat ja mahdollisuudet.

Hänen kanssaan ollaan paljon keskusteltu esimerkiksi eri yhtiöstä sijoituskohteena. Hän useimmiten osaa keskittyä yhtiöissä keskeisiin asioihin eikä varsinaisesti koskaan varmasti sano, että joku asia on tietyllä tavalla, vaan hän selvästi pohdiskelee ja pohtii eri skenaarioita. Hän on mielestäni realistinen kaveri, jossa on sopivaa nöyryyttä ajatellen osakemarkkinoiden arvaamattomuutta ja haasteellisutta.

Lazyway mielestäni ajattelee monipuolisesti ja muutenkin touhuaa elämässään kaikenlaista, mikä mielestäni näkyy positiivisesti hänen sijoitustoiminnassaan ja alla olevissa vastauksissaan. :slight_smile:

image

1. Kerro kolmellakymmenellä sanalla, kuka sinä olet.

Olen pääkaupunkiseudulla asuva keski-ikäinen mies. Työkseni ratkon asiakkaiden ongelmia ja tarpeita. Vapaa-aika kuluu harrastusten, sijoittamisen ja kavereiden parissa. Osakesijoittamista on taustalla toistakymmentä vuotta. Muistaakseni ensimmäinen osakesijoitus oli 2010 tai 2011 ja luonnollisesti valitsin arvo-osakkeen nimeltä…

Nokia. :muscle::muscle:

2. Kerro kolme asiaa, mitä foorumilaiset eivät sinusta tiedä.

  1. Ohjelmoimme 90-luvulla kavereiden kanssa pc-tietokonepelin, jonka Mikrobitti arvosteli ja valitsi kuukauden kotimaiseksi peliksi.
  2. Pidän maukkaista oluista. Savuolut on yksi suosikki.
  3. En ole koskaan käynyt parturissa.

3. Mitä kiinnostuksen kohteita ja harrastuksia sinulla on? Mitään sijoittamiseen viittavaa ei saa sanoa.

Liikunta eri muodoissa. Olen harrastanut erilaisia pallopelejä ja sen lisäksi yleistä kuntoilua. Pidän saunomisesta. Ihmisen ja asioiden syvin olemus myös kiinnostaa, joihin olen koittanut perehtyä mm. lukemalla. Luontoretket, ulkoilu, mökkeily. Osallistun välillä keskusteluryhmiin joissa keskustellaan jostain kiinnostavasta aiheesta. Nuoresta saakka kiinnostuksen kohteisiin on kuulunut myös tietotekniikka. Aina välillä on kivaa kokeilla jotain uutta harrastusta, vaikka työväenopiston kurssilla.

4. Millainen on tavallinen arkipäiväsi?

Arkipäiväni koostuu tyypillisesti työpäivän rutiineista joko etätyönä tai lähityönä työpaikalla. Vapaa-aikani käytän sijoittamisen, harrastusten ja kavereiden parissa.

5. Kuvailetko millainen olet sijoittajana?

Haluan rakentaa salkun, jossa on mahdollisuuksia niin nousu- kuin laskumarkkinassa. Hajautus on minulle tärkeää. Tämä on tarkoittanut osakkeiden rinnalla myös vaihtoehtoisia sijoituksia. Minulla on ollut kiinteistösijoituksia, mutta nyt koroistakin saa aika hyvää tuottoa. Tavallisesti pidän käteistä sen verran, että voin toimia, jos tarjoutuu houkutteleva ostopaikka. Olen harvoin yli 100% sijoitusasteessa.

Toistaiseksi parhaita tuottoja olen saanut kasvuyhtiöistä, joiden arvostus on ollut ostohetkellä maltillinen. Arvon ja kasvun yhdistelmä on houkutteleva, jos yhtiön liiketoimintamalli vakuuttaa ja on minulle ymmärrettävä.

Mainitsen muutamia mieleen tulevia sijoittajia, jotka ovat inspiroineet omaa prosessia ja joiden tekemisiä seuraan
Jarkko Aho
Verneri Pulkkinen
W. Buffett

Paljon muitakin voisi mainita mutta nämä tulivat ekana mieleen. Yllä mainittuja henkilöitä yhdistää ainakin pitkäjänteisyys, maltti ja kurinalaisuus. Näitä piirteitä pidän arvossa.

6. Voisitko avata millainen sijoitushistoria sinulla on?

Osakesijoittamista minulla on taustalla toistakymmentä vuotta. Muistaakseni ensimmäinen osakesijoitus oli 2010 tai 2011. Ensimmäinen sijoitus oli muutaman tonnin luokkaa ja siitä salkku kasvoi sitten ensin 10 000 euroon. Laitoin palkasta yli jäävät säästöt sijoituksiin. Pikku hiljaa salkku salkku kasvoi. 6 numeroiseen salkkuarvoon pääseminen kesti pitkään. Joukkoon on mahtunut kaikenlaista, plus kuin miinusmerkkistä sijoitusta. En pidä tappiollista sijoitusta varsinaisena virheenä, jos sijoituksen taustalla on ollut ihan fiksut perustelut ja tietoisuus riskeistä, vaan välttämättömänä tapahtumana osana sijoittamista. Ainoa tapa välttää tappiolliset osakesijoitukset olisi pysyä erossa osakkeista.

Ensimmäiset sijoitusvuodet olin aika varovainen sijoittaja ja pidin isoa käteispainoa. Ajat olivat olleet ankeat ja ajattelin, että pörssi taas romahtaa jossain vaiheessa, ja pääsen ostamaan halvempia osakkeita. Vuosien vieriessä hoksasin, että nousevassa pörssissä pitkään tilillä makaavalle rahalle tulee korkea hinta, kun se jää paitsi nousevista kursseista ja osingoista. Tarkistin sijoitussuunnitelmaa ja opin luovimaan paremmin virran mukana. Laitoin käteistä töihin myös vaihtoehtoisiin sijoituksiin.

Koronavuosina pien-, vety- ja teknologiayhtiöihin tuli hype. Jonkin aikaa touhua katseltuani poikkesin minulle tyypillisestä sijoitustyylistä ja ostin myös näitä “ehkä kannattavia ehkä joskus” yhtiöitä salkkuun mörnijöiden kylkeen. Monen osakkeen tuotot olivat huikeita. Joistakin osasin irtaantua oikeaan aikaan, mutta en ihan kaikista kuitenkaan. Jokunen osake marginaalisella painolla on jäänyt salkkuun noilta ajoilta, jotka päätyvät luultavasti siivottavaksi jossain kohtaa, kun korkoympäristö muuttuu hieman suotuisammaksi kasvuyhtiöille. Ei ole kovasti ikävä noita aikoja, olihan se aikamoista hullun myllyä. Mutta oppia siitäkin jäi reppuun.

7. Minkälainen salkku sinulla on tällä hetkellä? Mitkä ovat kolme suurinta omistustasi ja miksi?

Suunnilleen suuruusjärjestyksessä osakeomistukset
Capman
Boreo
Investor
Oma SP
Titanium
Christian Berner Tech Trade
Fortum
KH Group
FairFax Financial Holdings
Relais Group
Tietoevry
Lundbergs
Stockmann
Viafin Service

Lisäksi pienempiä omistuksia yhtiöissä Efecte, Embracer, Fodelia, Serviceware, Sitowise, Thunderful Group, Solteq, Voxtur, Ishares Global Clean Energy etf. Rahasto-omistuksia Pyn Elite ja Seligson.

Salkussa on useampia pääomia allokoivia sijoitusyhtiöitä ja sarjayhdistelijöitä. Tavoitteena on suhteellisen vakaa pitkäjänteinen salkku alhaisella kiertonopeudella. Ydinsijoituksiksi pyrin valitsemaan yhtiöitä, joiden liiketoimintamalli ja historialliset näytöt antavat eväitä kaksinumeroiseen pääoman tuottoon.

8. Sinun on pakko valita kolme osaketta, mitkä myyt salkustasi, mitkä ne olisivat ja miksi?

Isoimpia omistuksia en tällä hetkellä halua myydä. Etenkin Helsingin pörssi on nyt alamaissa ja olen enemmän osto- kuin myyntikannalla. Pienistä voisin myydä vaikka Servicewaren, Thunderfulin ja Solteqin.

9. Millainen on sinun osakepoimintaprosessisi askel askeleelta?

Nykyisin kiinnostuksen kohteeksi valikoituu ensisijaisesti yhtiöt, joiden liiketoimintamalli perustuu pääomien allokointiin ja kasvustrategiaan vuosien yli. Kiinnostavia ovat myös peruslaadukkaat kypsät yhtiöt, kun arvostus on houkutteleva. Esimerkiksi konepajat (KCR, Cargotec, Valmet, Wärtsilä) voivat olla tällaisia, kun markkinat hermoilevat. Fortum on melko tuore salkkutulokas, joka täytti myös mielestäni nämä kriteerit, kun yhtiö keskittyy jatkossa pohjoismaihin. Joku korkeamman riskin yhtiö mahtuu myös salkkuun, mutta ei montaa samanaikaisesti. Käänneyhtiöt jätän nykyisin usein väliin, vaikka Stockmannia salkusta löytyykin.

Prosessi menee yleensä niin, että uuden yhtiön kohdalla perehdyn ensin analyytikon tuottamaan tietoon. Jos yhtiö on todella kiinnostava ja harkitsen osakkeen ostamista, puntaroin liiketoimintamallia, riskejä/mahdollisuuksia, aiempia näyttöjä ja näkymiä, arvostuskertoimia ja turvamarginaalia suhteessa omaan tuottovaatimukseen. Tykkään pitää homman suht yksinkertaisena ja lemppari tunnuslukuja on P/B, P/E, ROE, ylä- ja alarivin kasvuvauhti aiempina vuosina ja kvartaaleina. Yhtiön velkaisuudella on myös merkitystä.

Minulla on myös seurantalista yhtiöistä, jotka on valmiiksi tuttuja. Niiden kohdalla homma on enemmän seuraamista, valuuko joku joskus kiinnostavalle ostotasolle. Ulkomaisissa yhtiöissä tietoa tarvitsee etsiä itsenäisemmin syvemmältä, joka vaatii usein enemmän työtä. Monet salkun ulkomaiset osakkeet ovat Tukholmasta. Näistäkin löytää jonkin verran keskustelua inderesin palstalta, joka on aarreaitta, mistä pääsee nopeasti tiedon ja ideoiden lähteille.

Myyn, jos sijoitus ei enää täytä alkuperäistä sijoitusteesiä, riski-tuottosuhde ei vaikuta enää houkuttelevalta tai en enää ymmärrä yhtiön tilannetta. Etenkin hyvin syklisissä yhtiöissä olen ennen pitkää myynyt osakkeet, kun heikomman markkinan aikana syntynyt aliarvostus on purkautunut. Ne on siinä mielessä olleet pidempiä treidejä, joista juoksee osingot parempia aikoja odotellessa.

10. Mainitse isoin vahvuutesi sijoittajana ja kerro myös suurin kehityskohteesi sijoittajana.

Suurin vahvuus voisi olla kokonaisuuksien hahmottaminen, itselle sopivan prosessin luominen ja periksiantamattomuus. Osaan rakentaa sijoitussalkun omaan riskisietoon nähden, jolla on mielestäni edellytyksiä pärjätä kohtuullisesti pörssin eri säätiloissa. Mulla on jonkinlainen suunnitelma nousu- ja laskupörssiin, jota voin toteuttaa.

Yksi kehityskohde on sijoituspäiväkirjan systemaattisempi pito. Tuloslaskelman ja kirjanpidon lukutaito voisi olla harjaantuneempi, koska joillain yhtiöillä nämä on aika syheröisiä. Salkun maantieteellinen hajautus ei ole kovin kummoinen. P-Amerikasta voisi olla pari sijoituskohdetta enemmän salkussa.

11. Analysoi nämä kolme yhtiötä 30 sanalla per yhtiö.

-Orthex
Pörssitaival alkoi kivasti, tuotteille oli kysyntää ja kasvutarina herätti mielenkiinnon. Kuitenkin inflaatio tarttui raaka-ainehintoihin ja kannattavuus heikkeni nopeasti. Omistin osaketta noin vuoden, ja irtaannuin, kun haasteet näyttivät venyvän. Orthex ei ole nyt seurantalistallani, enkä tiedä, miten yhtiöllä on tänä vuonna mennyt. Harvemmin palaan osakkeeseen, jonka kertaalleen olen arvioinut väärin.
-Titanium
Hyvä lyhyen ja keskipitkän aikavälin näkyvyys ja ennustettavuus. Pitkällä aikavälillä väestön ikääntyminen tukee Hoivakiinteistörahastoa. Baltia kiinteistöt -rahasto on lähtenyt hyvin liikkeelle, siitä on tulossa toinen merkittävä tukijalka. Listautumisesta asti tässä mukana.
-Voxtur
Usan markkinoilla toimiva teknologiayhtiö, joka pyrkii palveluillaan uudistamaan kiinteistösektorin kaupankäyntiä. Nopea korkojen nousu lamauttanut sektorin aktiviteettia. Yhtiön pitäisi punnertaa plussalle 2023H2 aikana. Aika näyttää konkretisoituuko uudet asiakkuudet vahvistuvana liikevaihtona ja parempana kannattavuutena, kuten tj on maalaillut. Tällä hetkellä hyvin korkean riskin osake.

12. Mitkä ovat tärkeimpiä tietolähteitäsi sijoittamisessa, jos Inderesiä tai tätä Foorumia ei saa mainita?

Yhtiöiden osavuosikatsaukset. Lisäksi seuraan Sijoitustieto.fi:tä ja Traders Clubia. Sijoittamiseen liittyvä kirjallisuus. Marketscreener.com :sta löytyy osakkeiden konsensus tavoitehintoja ja ennusteita. Redeye.se joskus tiettyjen ruotsalaisten osakkeiden seuraamiseen.

13. Mitkä ovat olleet sijoitushistoriasi vaikeimpia aikoja ja miksi? Mitä oppisit näistä ajoista?

Vuonna 2016 hävisin ~10% indeksille. Silloin piti syventyä miettimään, miksi useampi sijoitus meni mönkään ja mitä voisin tehdä paremmin. Viimeiset puolitoista vuotta on myös olleet raskaampia, koska olin isolla painolla pienissä yhtiöissä, joiden arvostuksiin tuli iso korjaus 2022. Valtaosa sijoituksista on ollut Helsingin pörssissä, joka on jäänyt edelleen laahaamaan 2022 pohjien lähelle. Oppina on jäänyt ainakin se, että sijoittamiseen kuuluu ylä- ja alamäet ja heikosti menneistä sijoituksista voi oppia. Tarvitaan sitkeyttä ja pitkäjänteisyytä.

14. Mitä tämän päivän Lazyway sanoisi vuoden 2019 Lazywaylle?

Antaisi listauksen, osta näitä osakkeita, älä osta näitä osakkeita. :joy:

15. Miten seuraat talouden makrokuvioita? Yritätkö ajoittaa markkinoita?

Traders Club on erinomainen ohjelma, jossa käydään läpi makroa. Selailen myös Pörssin suunta-ketjua. En juuri tämän kummemmin. En yritä ajoittaa markkinoita, mutta varaudun jollain tasolla kaikenlaiseen pörssikehitykseen.

16. Miten käsittelet tunteitasi sijoittamisessa? Opiskelet tai/ja harjoitatko jotenkin sijoituspsykologiaa?

Sijoituksien ja sijoituspalstojen seuraaminen koukuttaa helposti. Tarvittaessa otan etäisyyttä touhuun katsomalla salkkua harvemmin. Vietän vähemmän aikaa sijoituspalstoilla. Teen muita asioita. Harrastukset on myös tärkeää vastapainoa niin työlle kuin sijoittamiselle.

Sijoituskirjallisuudesta voi mielestäni ainakin jossain määrin oppia tarvittavaa asennetta. Myös Seligsonin sijoituskatsauksissa painotetaan kivalla tavalla pitkäjänteisyyttä ja katsomaan kohinan ohi. Näitä henkisiä vinkkejä voi poimia murusina sieltä täältä.

17. Millaisia konkreettisia tavoitteita sinulla on sijoittamisessa? Miten olet nauttinut sijoittamisesta saamastasi varallisuudesta?

Alusta asti tavoitteena on ollut taloudellisen vapauden lisääminen elämässä. Olen nauttinut siitä, että voin suunnitella tulevaisuutta monipuolisemmin, kun saan tuloja myös sijoittamisesta. Päivätyön palkkatulot eivät ole enää niin määräävät.

18. Mitkä kaksi asiaa haluaisit opettaa tuoreille sijoittajille ja miksi?

Osakesijoittamista voi tehdä monella tapaa. Kaikille löytyy sopiva tyyli.

Jos sulla on intohimoa, lue pohjalle joku perusteos esim. Seppo Saarion Miten sijoitan pörssiosakkeisiin. Seuraa kokeneempia sijoittajia ja kuulostele, minkälainen sijoittaminen tuntuu itselle luontevimmalta. Ehkä arvosijoittaminen vai kasvuyhtiöt tms. Toinen hyvä kirja, joka puolestaan keskittyy indeksirahastoihin ja niiden etuihin, on Marko Erolan Paras Sijoitus.

Jos sijoittamisen teoriat ei kiinnosta, pelkästään pääseminen osalliseksi osakemarkkinan tuotosta vähällä vaivalla, voi ostaa koko maailman indeksirahastoa esimerkiksi kerran kuussa tai kerran vuodessa. Se on todella hyvä vaihtoehto. Inderesin palstalta voi kysyä suositukset sopivasta rahastosta ja palveluntarjoajasta.

19. Miten Alokkaasta voisi tulla parempi yhtiöiden analysoija?

Jokainen on omanlaisensa persoona ja kulkee oman näköistä polkua. Minulla oppia on tullut lukemalla, seuraamalla edistyneitä sijoittajia ja sijoittamalla. On ollut hyödyllistä tutkia, mitkä sijoitukset on menneet hyvin, mitkä ei oo ja miettiä syitä taustalla. Sekin on auttanut, kun jossain kohtaa tunnistin, minkälainen sijoittaja olen ja mikä mulla toimii parhaiten. Tekeminen kannattaa mun mielestä rakentaa omien vahvuuksien ympärille ja on hyvä seurata sellaisia menestyneitä sijoittajia, joiden sijoitustyyli resonoi omaan ajatteluun.

Alokas vaikuttaa löytäneen hyvän tasapainon omaan sijoittamiseen ja on viimeiset vuodet intensiivisesti elänyt ja hengittänyt osakemarkkinaa oppien koko ajan lisää, joten herran nimimerkki ei siinä mielessä tee enää oikeutta.

Sijoittajana on varmaan loputtomasti opittavaa ja tulosten valossa aina voisi sijoittaa paremmin. Samassa veneessä tässä ollaan siinä suhteessa, mutta toisaalta osaan olla tyytyväinen tähän, missä sijoittajana nyt olen. Elämässä on paljon muitakin kiinnostavia asioita, joihin haluan panostaa. Kun teen tätä omalla tavallani ja ehdoillani, aikaa riittää muuhunkin. Joka tapauksessa niin kauan kuin sijoittaa, joka vuosi oppii lisää. :blush:

20. Mistä haluat erityisesti kiittää foorumilaisia?

Kiitos kaikille hyvästä keskustelusta ja tiedon jakamisesta, joka on auttanut meikäläistä älyttömän paljon sijoituskohteiden ymmärtämisessä ja uusien sijoituskohteiden löytämisessä. Ilman tätä yhteisöä oma sijoittaminen olisi varmasti aika erinäköistä ja yksinäisempääkin pähkäilemistä. :heart: Hyvää kesän jatkoa teille, t. Lazyway


Kiitos vastauksista Lazyway!

Uskon, että monet foorumilaiset osaavat samaistua Lazywayn maanläheisiin vastauksiin, joista useammat meistä sijoittajista kykenevät ottamaan ajateltavaa ja oppia omaan sijoitustoimintaan. Tuntuu, että usein ajatellaan asioista turhan monimutkaisesti ja lisäksi usein me sijoittajat tartumme liiaksi pieniin yksityiskohtiin - joskus on hyvä vähän peruuttaa kauemmas ja katsoa kokonaisuuksia sekä muutenkin tarkastella niitä olennaisempia asioita.

Sopivasti asioita laajasti lukemalla ja avoimesti seuraamalla pääsee pitkälle, kunhan pyrkii myös loogisesti maalaisjärjellä ajattelemaan asioita ja olemalla pitkäjänteinen, kuten Lazyway.

Kiitoksia ja mukavaa viikonloppua! :partying_face:

92 tykkäystä

Kiva juttu @Sijoittaja-alokas kun pyysit haastatteluun. Ja kiitos kohteliaista sanoistasi :slight_smile:

Jos jolla kulla sattuu joskus olemaan kiinnostusta jutella esimerkiksi jostain sijoituksesta tai muuten vaan vaihtaa ajatuksia, niin mulle saa aina laittaa myös yksityisviestiä.

58 tykkäystä

Joo, jos haluaa hyvää keskustelukumppania esimerkiksi sijoituksista, niin suosittelen vahvasti Lazywayta. :+1:

Hän ilmaisee onneksi selkeästi, jos ei tiedä jotain, mutta selkeästi osaa tunnistaa myös omat vahvuutensakin. Olen saanut häneltä paljon erinomaista ajateltavaa eri sijoituskohteista ja arvostan sitä, että aidosti osaa katsoa kriittisesti omia omistuksiaan.

Lazyway on pitkäjänteinen ja osaa katsoa kauas, mutta sekin on hienoa, kun hän on nopeasti valmis muuttamaan mieltään, jos faktat puhuvat sen puolesta. Itse olen valitettavasti tietyissä tilanteissa turhan hidas liikkeissäni ja se on kostautunut; johtunee osin siitä, että olen katsonut omia omistuksiani vaaleanpunaisten linssien läpi. Vastaavasti olen sitten myös hätäillyt silloin kuin olisi pitänyt olla hidasliikkeinen. :smiley:

Tällaisen avoimen ja tasapainoisen sijoittajan kanssa on hyvin opettavaista keskustella. Mun kanssa ei voi valitettavasti kauheasti käydä syvällisiä keskusteluja sijoittamisesta, koska osaamistasoni on, mitä on, mutta kuunnella osaan ja kyl mä vähän haastaa osaan ja se onkin helpompaa kuin ratkaisujen ja faktojen löytäminen. :upside_down_face:

14 tykkäystä

Ensi viikon perjantaina on haastatelussa samanaikaisesti kaksi tyyppiä, jotka tuottavat kiinnostavaa sijoitusaiheista materiaalia. :thinking:

Sitä seuraavien viikkojen haastatteluista ei ole vielä tarkempaa tietoa ja osin riippuu siitä, missä tahdissa vastaukset tulevat keltäkin, mutta laidasta laitaan on tulossa kaikenlaisten sijoittajien haastatteluja. :slight_smile:

Kuten olen sanonut, niin osa on kieltäynyt ystävällisesti hyvistä syistä ja potentiaalisia haastateltavia on paljon (=loputtomiin), niin jonkun “oma suosikki” voi tulla haastatteluun esimerkiksi parin vuoden päästä, koska tahti on tämä kerran viikossa. :blush:

Mukavaa viikonlopun jatkoa kaikille!

14 tykkäystä

46. Sijoituskästin Kevin ja Teemu

Tällä kertaa julkaisen haastattelun Sijoituskästin duosta Teemu Liilasta ja Kevin van Desselistä. Törmäsin jo aikaisessa vaiheessa tämän duon videoihin ja mielestäni ne olivat jo alussa oikein hyviä, mutta ovat siitä jatkuvasti kehittyneet entistä laadukkaimmiksi. Arvostan tämän parivaljakon toiminnassa sitä, että jatkuvasti ovat kehittäneet itseään ja toimintaansa, mikä mielestäni on vähän pakkokin, jos meinaa kunnolla mennä elämässä eteenpäin.

Mielestäni Kevinin ja Teemun suurimpia vahvuuksia ovat ehdottomasti aito uteliaisuus ja kuuntelijan taidot. Olen törmännyt aika paljon elämäni aikana erilaisiin “haastattelijoihin tai juontajiin”, jotka eivät ole aidosti kovinkaan kiinnostuneita, mitä haaastateltavalla on sanottavaa, vaan ovat enemminkin innokaita kertomaan omia näkemyksiään. Kuuntelutaidot ja uteliasuus auttavat suunnattomasti oppimisessa ja kehittymisessä kaikkialla elämässä. Näiden tyyppien em. ominaisuuksien(kin) avuilla Sijoituskästi onkin varmaan tullut niin kiinnostavaksi, koska haastatteluissa on kivan aidon rento keskustelufiilis, jossa haastateltavalle annetaan aidosti tilaa.

Näiden kaverusten vastauksista saa varmasti hyvää ajateltavaa ja suosittelinkin vahvasti seuraamaan heidän Sijoituskästiään esimerkiksi Spotifyn tai Youtuben kautta. Mutta nyt itse haastatteluun:

Parhaat Teemu Liila Podcastit (2023)

1. Kerro kolmellakymmenellä sanalla, kuka sinä olet.

K: Moro, olen Kevin - yrittäjä, tuotantotalouden opiskelija ja vaihtelevan aktiivinen osakepoimija. Olen myös Sijoituskästi -nimisen median toinen perustaja ja isäntä. Päivät koostuvatkin Kästin tekemisestä, josta yritämme rakentaa vaikutusvaltaista ja laadukasta mediaa.

T: Teemu Liila. Koko ikäni urheillut ja harrastanut. Eniten panostin jääkiekkoon. Sittemmin kiinnostuin sijoittamisesta, perustettiin Sijoituskästi ja päätin lähteä kauppikseenkin. Olen väsyneenä erittäin kiukkuinen, mutta yleensä ihan mukava kaveri.

2. Kerro kolme asiaa, mitä foorumilaiset eivät sinusta tiedä.

K: Tää on paha, koska jaetaan niin paljon meidän elämää nettiin, mutta kokeillaan. Käyn kissan kanssa kävelylenkeillä, olen pelannut koripalloa “puoliammattilaisena” ja ensimmäinen sijoitusaiheinen sisältö jonka kulutun oli Rahapodin legendaarinen Osakkeet vs rahastot battle.

T: 1. Unirytmini on viimeiset kaksi vuotta ollut kammottava. Nyt vaihdan sen. 2. Rakastan irtokarkkeja ja niitä menee varmaan jos ei kilo viikossa, niin aivan helkkaristi kuitenkin 3. Lempi elokuvani ei ole The Wolf of Wall Street.

3. Mitä kiinnostuksen kohteita ja harrastuksia sinulla on? Mitään sijoittamiseen viittavaa ei saa sanoa.:slight_smile:

K: Tykkään kokata ja pelata golffia sekä padelia. Tavoitteena olisi myös aloittaa vaeltaminen. Koripallosta pysyn toistaiseksi kaukana.

T: hyvä ruoka, YouTuben katselu, tennis, jääkiekko ja sali. No ne irtokarkit varmaan myös

4. Millainen on tavallinen arkipäiväsi?

K: Herään 7, keitän kupin kahvia ja alan vastailemaan Kästiin liittyviin sähköposteihin tai kirjoittamaan seuraavan jakson rakennetta. Sitten ahdistelen talousguruja tai julkkiksia vieraspyynnöillä tai yrityksiä yhteistyöviesteillä. Päivisin menee usein aika monta tuntia joihinkin kuvauksiin. Lisäksi suunnittelemme sisältöä Teemun sekä muun tiimin kanssa. Illalla kun henkinen akku alkaa olla loppu teen yleensä kevyempiä hommia eli vastailen kommentteihin ja kommentoin editoreille tuotannossa olevaa sisältöä. Iltaisin jos ehdin pyrin käymään salilla ja saunassa.

T: Oon tosi laiska heräämään. Sit kun herään putkitan töitä putkeen niin kauan, että alkaa kroppa käskeä syömään. Syön, jonka jälkeen lisää töitä (Sijoituskästiä), jonka jälkeen todennäköisesti suuntaan salille ja monesti kavereiden kanssa saunomaan. Sijoituskästin arki on aina hieman erilaista. Se sisältää tyypillisesti suunnittelua muiden tiimiläisten kanssa, jakson nauhoituksia, laskuttamista, laskujen maksamista, sähköposteja, vieraiden hankintaa tai jotain ihan muuta yllättäviä keikkoja.

5. Kuvailetko millainen olet sijoittajana?

K: Pyrin löytämään yhtiöitä, jotka eivät ole massan mieleen syystä tai toisesta. Arvostan kasvua ja kilpailuetuja. Ymmärrän myös oman ymmärtämättömyyteni ja pyrin oppimaan ja haastamaan omia näkemyksiäni sekä kuuntelemaan mielestäni taitavia sijoittajia.

T: Aika hasardi. Koin joskus olevani ”kasvusijoittaja”. Ajattelin löytäväni ylituottoa jo kannattavien, mutta myös kasvavien firmojen joukosta. No se strategia on toiminut ihan hyvin, koska satuin hyppäämään isommin mukaan 2020 kesällä. Pyrin keskittymän pääsääntöisesti Sijoituskästi Media Oy:n omistaja-arvon luomiseen, ja pörssissä tankkailen nykyisin yleisen markkinapaniikin keskellä putoavia puukkoja, ja toivon niiden kääntävän suuntaa. Olen siis melko hyvin riskiäkin sietävä. Kenties tulevaisuudessa ostan indeksejä velkavivulla. Sitä olen harkinnut vahvasti.

6. Voisitko avata millainen sijoitushistoria sinulla on?

K: Aloitin sijoittamaan 18-vuotiaana indeksirahastojen kautta. Rahastot kävivät nopeasti tylsiksi, jolloin siirryin osakepoimintaan. Alkuun salkkuun tarttui isoja Jenkki-yhtiöitä ja olen myöhemmin siirtynyt seuraamaan vähemmän seurattuja pienempiä yhtiöitä. Oppeja olen kerännyt kirjoista, netistä, Sijoituskästin vierailta sekä ehkä hitusen myös yliopiston penkiltä kun kerran talous-teknistä alaa tulee opiskeltua.

T: Aloitin sijoittamisen vuonna 2019, mutta opiskelin tiukemmin vasta 2020 lähtien, jolloin oppitunteja kertyi melko posketon määrä. Kevin sai minut innostumaan alkujaan sijoittamiseen perehtymisestä. Sittemmin innostin Kevinin podcastin väsäämiseen, joten ollaan kai tasoissa. Tuotto mielessä matka on ollut kelvollinen. Joskus olen veivaillut liikaa. Nykyinen tavoitteeni on pitää vanhoista laadukkaista yhtiöistä kiinni ja tankata lisää, kun kerkee. Indeksit on tullut historiassa voitettua. Viime vuosi oli aivan järkyttävä, kun kasvuosakkeet valuivat alas, mutta tämä vuosi (YTD +25 %) on saanut minut (toistaiseksi) takaisin OMXHGI indeksin ja muutaman muunkin vertailuindeksin yläpuolelle.

7. Minkälainen salkku sinulla on tällä hetkellä? Miten olet miettinyt salkkusi hajautusta?

K: Minulla on hyvin keskitetty salkku, josta löytyy 8 yhtiöitä. Minulla on vahva Suomi-painotus. Koska salkussani on sen verran vähän yhtiöitä, pyrin keskittymään hajauttamisessa yhtiöiden liiketoimintaan eli omistamaan yhtiöitä, jotka pyörivät eri toimialoilla, myyvät hyvin eri tyyppisiä tuotteita ja palveluja ja kohtaavat arjessa erilaisia haasteita.

T: Harvia 13,7%
Remedy 10%
Meta 9,7%
Qt 9,3%
Noho 6,4%
Dropbox 5,8%
Kamux 5,3% Stockman 5,2%
Wulff 5,1%
Verkkokauppa 4,7%
Nordea 3,9%
Tesla 3,7%
Orthex 3,3%
Netflix 3,1%
Disney 2,8%
Fubo tv 1,8%
Rush Factory 1,2%
Inderes 0,8% Käteinen 4,2%

8. Jos sinun olisi pakko pitää salkussasi jotain osaketta kymmenen vuotta, mikä se olisi ja miksi?

K: Sehän olisi tietenkin Sijoituskästin osake. Mutta jos nykyisistä salkkuni pörssiyhtiöistä tulisi valita, Microsoft. Uskon pitkällä aikavälillä ennenkaikkea ihmisiin. Johdon päätökset ja toteutuskyky määrittävät pitkällä aikavälillä yhtiöiden suunnat ja mielestäni Microsoftilla on todella osaava henkilöstö. Lisäksi yhtiöllä on suuret resurssit, jolloin johdolla on tarpeeksi pelimerkkejä toteuttaa pelisuunnitelmaansa.

T: Sijoituskästi olisi melko helppo vastaus, mutta pörssin puolelta ehdottomasti Harvia. Tykkään Harvian tuotteista ja saunominen on parasta. Yhtiö on lisäksi laadukas ja mielenkiintoisella, mutta pienellä markkinalla. Kilpailuetujakin löytyy uskoakseni ja toivoakseni vielä vähintään kymmeneksi vuodeksi :slight_smile:

9. Millainen on sinun osakepoimintaprosessisi askel askeleelta?

K: Prosessi lähtee inspiraatiosta, jota haetaan seuraamalla kiinnostavia sijoittajia sekä havainnoimalla ympäröivää maailmaa. En käytä screenereitä, koska kiireisen arjen takia integroin tämän prosessin ensimmäisen vaiheen mieluummin peruspäiväni tekemiseen. Pyrin tutustumaan ensisijaisesti itse yhtiöön, eli kun kiinnostava yhtiö löytyy alan lukemaan läpi vuosiraportteja sekä erilaisia analyyseja joita löydän. Jos yhtiö vaikuttaa mielestäni aidosti kiinnostavalta, pyrin haarukoimaan sopivaa arvostustasoa. En tykkää käyttää mitään hienoja kassavirtalaskelmia, vaan haen arvostustasoa verrokkien kautta. Pyrin myös aina pohtimaan ovatko verrokit fiksusti hinnoiteltuja, vai esimerkiksi kallita jonkun ohimenevän sijoitustrendin seurauksena.

T: Tutkiskelen osakkeita sieltä täältä ja kuuntelen videohaastiksia sekä kavereiden pohdintoja. Joskus sitten kiinnostus herää ja suuntaan kohti inderesin sivuja. Jos nopealla silmäyksellä luvut vaikuttavat hyviltä, siirryn tutkimaan osaketta tarkemmin. Seuraan tunnusluvuista aika paljon P/E:tä. Se on helppo, ja tulostuoton suuruutta voi peilata näppärästi kasvulukuihin. Harvoin ostan myöskään yhtiötä, jonka oman pääoman tuotto on alle 10 %. (Usein vähintään 20 %). Tunnuslukujen tarkastelemisen jälkeen toki pureksin yhtiötä vielä tarkemmin. Inderesin laajat raportit on tässä toiminut erinomaisesti yhtiön omien tulosraporttien lisäksi. Musta tuntuu, että oma analyysi on kyllä lähiaikoina lyhentynyt. Tykkään enemmän nautiskella pörssissä ja iskeä kiinni sillon, kun yleinen markkinatunnelma on poikkeuksellisen negatiivinen.

10. Hyzon vai Voxtur?

K: Kuten Jatkoilla Ruoholahdessa -ohjelmassa jossa tämä kysyttiin meiltä, voin edelleen sanoa ettei pienintäkään hajua. Sanotaan tällä kertaa Voxtur koska nimi kuulostaa hauskemmalta.

T: Kuulin yhtiöistä esimmäistä kertaa, kun olimme vieraina jatkoilla Ruoholahdessa. Kevin sanoi tuolloin Hyzon, joten mä otin sit toisen parivaljakosta eli Voxturin.

11. Analysoi nämä kolme yhtiötä 30 sanalla per yhtiö (molemmat analysoivat kolme yhtiötä, saatte itse valita, miten jaatte nämä)

K: Tesla - mielestäni Tesla on todella kiinnostava yhtiö. Uskon itse Muskin kykyyn kasvattaa yrityksiä ja innovoida ja mielestäni hän on osoittanut tämän kyvyn vahvasti. Teslan potentiaali on paljon enemmän kuin tavallisella autofirmalla.
OmaSP - OmaSP on selvästi laadukas ja asiat vähän erilailla tekevä pankki. Yhtiössä houkuttelee erityisen paljon kasvunäkymät. Tuntuu että yhtiöllä on tällä hetkellä “baana auki” toteuttaa omaa strategiaansa tehokkaasti ja olen tyytyväinen että lappua löytyy myös omasta salkusta.
Rush Factory - Kyseessä on mielestäni pieni läjä romua. Yhtiö on korkeariskinen ja toiminta vaatii jatkuvia onnistumisia tapahtumilta. Mutta kun se juttu on että pieni räjä romuakin voi olla hyvä sijoitus, jos sen saa tarpeeksi halvalla.

T: Harvia - Mä rakastan saunoa. Harvian hyvä tuote yhdistettynä kilpailuetuihin pienellä markkinalla luo melko hyvää turvaa. Oman salkkuni isoin osake pysyy vielä toistaiseksi visusti salkussa. Dipistä poimin hintaan 14€. Nyt hieman kalliimpi.

Inderes - Yhtiössä kiehtoo etenkin sen kulttuuri ja uniikki liiketoimintamalli. Suuri ja uskollinen yhteisö on mielestäni nykypäivänä suurin saavutettavissa oleva kilpailuetu. Jatkuva palautteen saanti suoraan omilta käyttäjiltä Foorumilla on harvinaisen hyvää herkkua.

Meta -Tää osake oli vielä vuodenvaihteessa oikea arvoyhtiö. Melko nopeasti uhkakuvat kaikkos osakkeen ympäriltä. Nyt yhtiötä hinnoitellaan selllaisilla kertoimilla, että en ole tankkaamassa lisää. Salkusta kuitenkin löytyy. Musk vs Zuckerberg odotellessa

12. Teillä on upea Sijoituskästi -ohjelma ja olette sen myötä käsittääkseni yrittäjiä; tuletteko toimeen siitä tulevilla rahavirroilla ja onko teillä Sijoituskästin suhteen suuria tulevaisuuden suunnitelmia?

K: Kiitos Alokas! Kyllä, ollaan yrittäjiä. Kästi elättää meidät ja meillä on nykyään pieni tiimi Kästin ympärillä. Mielestämme samanhenkisen yleisön kasvattaminen on todella arvokasta - siinä luodaan tavallaan asiakaskunta ennen tuotetta. Aiomme luoda tämän samanhenkisen yleisön kautta ratkaisuja sekä B2B että B2C puolelle.

T: Kiitos kehusta! Joo tulemme toimeen ja olemme yrittäjiä. En ole vielä yhtään varma, mitä Sijoituskästi tulee lopulta olemaan. Meillä on melko uniikki yhteisö kuuntelijoistamme, jonka olemma onnistuneet kasvattamaan. Siihen voi rakentaa ympärille vaikka ja mitä. Ideoita ja intoa on joskus liikaakin.

13. Kertokaa kaksi suurinta oppianne, mitä olette Sijoituskästin tekemisen myötä oppineet sijoittamisesta?

K: Minä olen sisäistänyt pitkäjänteisyyden merkityksen. Uskon, että menestyneet ihmiset eivät tee mitään ihmeellistä, vaan tavallisia asioita epätavallisen kauan. Myös Sijoituskästi on kasvanut ennenkaikkea pitkäjänteisyyden kautta. Uskon että tämä oppi kantaa pitkälle sijoittamisessa. Toinen oppi on se, kuinka suuri merkitys yhtiöiden taustalla olevilla ihmisillä on yhtiöiden kehitykseen. Kun tapaa ihmisiä jotka päättävät yhtiöiden suunnista ja pääsee keskustelemaan heidän kanssaan kunnolla, tajuaa paremmmin että yhtiöt eivät ole vain numeroita Excel-taulukossa.

T: Hyvä, mutta siinä mielessä haastava kysymys koska suurinosa sijoittamiseen liittyvistä opeista on tullut Sijoituskästiä tehdessä. Sijoituskästin jaksoihin valmistautuminen on ollut osakepoiminnan kannalta arvokasta. Toisaalta ehkä sanoisin kuitenkin niin päin, että Sijoittaminen ja äärimmäisen kova kiinnostus siitä on ennen kaikkea auttanut kasvattamaan Sijoituskästiä. Olen analysoinut läjäpäin eri osakeyhtiöitä ja nyt pyrin ottamaan Sijoituskästin pyörittämiseen mukaan kaikki parhaat opit. Toivottavasti omat tekoni edesauttavat Sijoituskästissä luomaan sitä kuuluisaa omistaja-arvoa.

14. Kertokaa foorumilaisille, miksi sijoittajan kannattaa katsoa teidän videoitanne ja miksi? Mitä Sijoituskästi tarjoaa, mitä muut tahot ei?

K: Me tuomme yleisön eteen menestyneitä ja kiinnostuneita henkilöitä ja kysymme asioita joita muut eivät kysy. Emme yritä viedä mitään agendaa eteenpäin, vaan käydä aitoa ja laadukasta keskustelua. Mielestäni tämä on ihan kivaa vaihtelua perinteiseen mediaan verrattuna.

T: Sijoituskästi tarjoaa videoita, joiden avulla kuulija voi aidosti oppia uutta. Pyrimme tuomaan podcasteissämme ja videoissamme esiin hienoja tarinoita Suomen kovimpien vieraiden kanssa. Aika moni on sanonut, että jaksoissamme on parasta helposti lähestyttävyys. Ei me olla esimerkiksi sijoittamisen ammattilaisia, ja ei muistaakseni sellaista kuvaa olla annetukaan. Meitä kannattaa kuunnella siksi että lähestytään jaksoja kiinnostavilla kulmilla ja aiheilla, joista ihmiset haluavat kuulla. Panostetaan myös jaksoihin tosi paljon. Haluan tuntea vieraani hyvin, kun haastattelen häntä. Eniten harmittaa, jos tutkimustyö on jäänyt yhtään heikoksi. Siitäkin ollaan onneksi saatu kiitosta ja aito kiinnostus kaikkia vieraitamme kohtaan on kuulemma välittynyt myös ruutujen toiselle puolelle.

15. Mikä on Inderesin Foorumissa parasta ja miksi? Mitkä ovat suosikkiketjunne, mainitkaa ainakin kaksi?

K: Parasta on foorumin laatu ja sen tarjoama parviäly. Se on täynnä perehtyneitä sijoittajia jotka jakavat omaa tietoa ja tutkimusta, joka on todella siistiä. Suosikkiketjuni ovat Kahvihuone viihdearvon takia. Lisäksi Haarumi on jäänyt jotenkin erityisesti mieleen.

T: Parasta on ehdottomasti asiantuntevuus ja hyvässä hengessä tehdyt keskustelut. En uskonut aluksi silmiäni, kun 2020 aloin käyttämään Foorumia. Siis keskustelualusta osakkeista, mutta siten että melkein jokainen viesti olikin asiallinen ja melko asiantunteva (tai vähintäänkin pohtiva). Usein sijoittamisaiheet keskustelufoorumeilla eivät toimi vaan se menee ihme huuteluksi ja suorastaan epäluotettavaksi. Suosikkiketjuni on ehdottomasti Haarumi, koska siellä olen eniten aikaa viettänyt ja Harvia on aina kiinnostanut eniten. Ihan lähiaikoina olen valitettavasti ollut sen verran epäaktiivinen eli en kaikkia huoneita tiedäkkään. Kahvihuone on kuitenkin omalla rennolla tavallaan toinen suosikkiketju.

16. Inderesiä ja Sijoituskästiä ei saa mainita, mitkä ovat parhaita tietolähteitänne sijoittamisessa ja miksi?

K: Eli 3. ja 4. parhaat lähteet? :slight_smile: Itse nostaisin Twitterin (tai X:n) sekä Quartr:n. Fintwit on täynnä loistavia käyttäjiä jotka jakavat näkemyksiään, ja alustalle tulee uusimmat uutiset todella nopeasti. Quartr ei sinänsä ole lähde, vaan alusta joka kokoaa yhtiöiden tiedotteet samaan paikkaan. Se tekee elämästä vähän kätevämpää, jota arvostan paljon.

T: Yahoo Finance ja Macrotrends, jos haluaa nopeat tunnusluvut ja trendit. Macrotrends on yksi harvoista sivustoista, joka ilmaiseksi näyttää monta vuotta taaksepäin hyvää dataa. Kvartaali tuloksen yhteydessä CNBC kiteyttää aika hyvin Jenkkien isoimpien yhtiöiden tulokset. Toki yhtiöiden sijoittajasivut toimii kaikista laadukkaimpana lähteenä. Vähän jopa aliarvostettuja. Johtuuko sitten ihmisten laiskuudesta lukea 50 sivusia kvartaaliraportteja. Itse käyn webcastien pdf slidet läpi, jos koko rapsa ei kiinnosta.

17. Mainitkaa neljä parasta sijoitusaihetta Twitter-tiliä perusteluineen.

K: hkeskiva - todella laadukkaita ketjuja sijoittamisesta, tähän myös shameless plug eli tehdään Heikin kanssa nykyään Kästi & Keskiväli -nimistä sarjaa osakepoiminnasta
TheTranscript_ - kirjoittaa kiinnostavia sitaatteja Jenkki-yhtiöiden tulospuheluista
alc2022 (Antonia Linares) - tekee syväluotaavia ja oivaltavia analyyseja yrityksistä
InvestmentTraps - Suomen rahoitusmarkkinoiden ylipapin tweettien viihdearvo on huipussa

T: @hkeskiva Heikkiä ei voi olla sanomatta tähän listaan. Jos haluaa aidosti oppia uutta niin Heikiltä löytyy asiallista ja opettavaista matskua pilvin pimein. @vontuchman eli Pekka. Noh aika samat perustelut kuin Heikin kohdalla. Pekka näyttää myös omia tuottojaan Twitterissä säännöllisesti, mikä tuo kivaa lisämaustetta. @mirkohurmerinta En tiedä ketään toista, joka puhuu yhtä intohimoisesti omasta yhtiöstään. En tiedä myöskään ketään kuka muistuttaa muita aloittamaan pitkäjänteisen osakesijoittamisen yhtä useasti kuin Mirko. Muutenkin mahtavaa sisältöä. Ruokatwiitit ja salitwiitit valtava plussa! @sijoittajalokas Twitterissä kehittyminen näkyy tällä tilillä huimalla tavalla. Alokkaasta huokuu vilpitön halu kehittää suomalaista sijoittajayhteisöä. Päivän piristysruiske ja loistavaa sisältöä sijoittamisesta!

(Ping @Heikki_Keskivali ja @Mirko_Sampo_IR tägäsin teiät, jotta huomaatte, että teiät on mainittu. t. Alokas :slight_smile: )

18. Millaisia konkreettisia tavoitteita sinulla on sijoittamisessa?

K: Haluan rakentaa taloudellisen puskurin joka tuo riippumattomuutta elämääni. Epätyypillisempänä tavoitteena haluan tarjota laadukkainta mahdollista sisältöä sijoittamiseen liittyen, joka inspiroi, opettaa ja viihdyttää mahdollisimman monia.

T: Päästä sellaisiin salkkulukemiin, että voin ostaa kaupasta mitä hyvänsä ja voin huvitella juuri niin paljon kuin haluan. Nyt osingot eivät ole päätähtäin, mutta jos vielä joku vuosi saisi osingoilla elätettyä itsensä. Silloin on jo hyvä tilanne. Toki nälkä kasvaa syödessä ja varmasti siinä vaiheessa tavotteet on paljon korkeammalla. Myös indeksit on henkisesti kiva voittaa. Kenties velkavipu auttaa tulevaisuudessa. Tosin sijoittaminen on minulle niin hauska harrastus, että en jaksa liikoja stressata. Jos alituottoon vajoan niin sekin ihan ok. Kunhan mulla oli hauskaa ”treidaillessa” osakkeita. Tähänkin asti sijoittamisen suurimmat hyödyt ovat olleet opeissa yrittämisen suhteen, ei niinkään absoluuttisten voittojen vaikka nekin ovat kivoja.

19. Miten Alokas haastattelee -ketju voisi päästä laadussaan samalle tasolle kuin Sijoituskästi?

K: Joku voisi sanoa että se on jo siellä :slightly_smiling_face: Mutta tekemällä sitä joka viikko kolme vuotta ja kehittämällä jotain jokaisessa haastattelussa. Yksinkertaista, vaikkei helppoa.

T: Eikös se ole jo? Tää oli mun mielestä oikein loistava haastatteluketju. Kysymykset oli mielenkiintoisia, niitä tehdessä oli selkeästi ajateltu. Sen lisäksi, että näihin oli kiva vastailla niin uskon että lukijatkin saavat näistä paljon irti. Kenties tulevaisuudessa alokas haastattelee vielä videonkin kera. Siinä henkilöllisyys voisi toki paljastua. Olis muuten tosi kiva tietää foorumilaisten henkilöllisyyksiä. Muistan, kun Inderesin yhtiökokousjatkoilla ollessani vuonna 2022 jaettiin palkintoja ansioituneille foorumilaisille. Silloin kattelin tarkasti ympärilleni ja tarkkailin, että täällä te kaikki varmaan olette kerroitte sitä tai ette. :slight_smile: Muutamiin tutustuinki, jotka rohkenivat paljastautua. Lähti vähän sivuraiteille, mutta mun paras vinkki on että jatka tätä mitä oot tähän asti tehnyt! Askel askeleelta kohti parempia ja parempia haastatteluja!

20. Mistä haluat erityisesti kiittää foorumilaisia?

K: Kiitos siitä että jaatte kovalla työllä hankittua informaatiota ja osaamistanne kaikille. Kiitos myös siitä, että pidätte foorumin sisällön sivistyneenä ja asiallisena. Olen itse oppinut valtavasti foorumilta ja mielestäni on hienoa, että sijoittamisen ympärille on muodostunut näin lämminhenkinen yhteisö!

T: Todella järkevistä keskusteluista! Parempia pointteja, kun mitä itse osaan yleensä foorumille heittää! Olen myös kiitollinen, että foorumilaiset vastailevat kysymyksiin aina jos sellaisia herää. Se on vienyt minua sijoittajana eteenpäin.


Kiitos Kevin ja Teemu kivoista vastauksista!

Olin vähän pettynyt siihen, kun en saanut oikein kunnon vastausta siihen “Hyzon vai Voxtur” -kysymykseen. :frowning:

Olen todella iloinen, että nykyään on saatavilla kaikenlaista erinomaista sijoitusaiheista materiaalia kätevästi netistä esimerkkeinä tietysti Inderes ja Sijoituskästi. Sijoituskästiä kannattaa seurata, koska he ovat valtavasti tehneet erilaisia opettavaisia haastatteluja erilaisten tyyppien kanssa esim. Heikki Keskivälin ja indeläisten kanssa. Laitattehan Sijoituskästin seurantaan… kiitos!

Kiitos ja mukavaa viikonloppua kaikille!

75 tykkäystä

Tästä sitten @Kevin:in ja Teemun kanava tilaukseen, toki näitä voi kuunnella ja katsoa muualtakin. :slight_smile:

Muutamille on mennyt kysymykset, mutta vielä en tiedä, kuka on ensi viikolla haastatteluvuorossa - vaihtoehtoja on useampi. :slight_smile:

Ensi viikolla alkaa taas työt loman jälkeen, saa taas hyvää rutiinia elämään.

Hyvää viikonloppua ja mukavan laadukkaita sisältörikkaita sijoituskeskusteluita kaikille! :slight_smile:

17 tykkäystä

Hesari otti musta mallia ja tässä olisi tuore @Kevin:in ja Teemun haastattelu (ei maksumuuria):

Ensi viikolla olisi vuorossa analyytikko, joka hallitsee suomalaisten yhtiöiden analysoimisen lisäksi mielestäni hyvin myös talouden makrokuvat ja huumorin. :cowboy_hat_face:

Rentoa sunnuntaita kaikille ja hyviä sijoituskeskusteluja!

21 tykkäystä

Iso kiitos vielä haastiksesta Alokas!

22 tykkäystä

47. Olli Koponen

Ollilla on mielestäni Inderesin parhaat läpät, mutta on herra Koposessa muutakin hyvää; hän on tietysti erinomainen analyytikko, mutta myös tyyppi, jonka huomaan ymmärtävän laajemminkin sijoitus- ja talousmaailmaa. Hänessä ja hänen kaimassaan eli Olli Vilpossa on jotain samaa analyytikkoina ja mielestäni se on se tietynlainen realistinen “jalat maassa”-meininki, mikä on yksi syistä, jonka takia heitä arvostetaan.

Ei tarvitse miettiä, mitä Koponen ajattelee, jos kuuntelee häntä tai lukee hänen tekstejään, koska hän mielestäni ilmaisee ajatuksensa hyvin selkeästi ilman, että tarvitsisi lukea jotain rivien välistä. Hänestä huokuu se, että hän tietää laaja-alaisesti sijoitutusmaailman asioista ja lisäksi Olli tuntuu omaavan myös yleissivistystä, joka varmasti auttaa hyvin myös analyytikon työssä ja mielestäni nämä hänen em. ominaisuutensa näkyvät parhaiten laajoissa raporteissa

Ollien fanikerho on tietysti mielissään, koska toisen Ollin haastattelusta ei ole pitkä aika ja nyt julkaisen jo mr Koposen haastiksen, joka on nyt sitten tässä:

Kreate Q4'21 -tuloslive 26.1. noin kello 8.25 | Inderes: Osakeanalyysit, mallisalkku, osakevertailu & aamukatsaus

1. Kerro kolmellakymmenellä sanalla, kuka sinä olet.

Kainuulaisen mielenmaiseman omaava 34-vuotias nuori mies. Intohimoina kaikenlainen urheilu ja kaiken kattava sijoittaminen sekä talous. Lempiruokia mm. lasagne ja karjalanpiirakat. Koti itäisessä Helsingissä, jossa vaimon kanssa asustelen.

2. Kerro kolme asiaa, mitä foorumilaiset eivät sinusta tiedä.

Olen ollut rakennusalalla monta vuotta töissä, laulan bändissä ja nautin aikaisista aamuista.

3. Mitä kiinnostuksen kohteita ja harrastuksia sinulla on? Mitään sijoittamiseen liittyvää ei saa sanoa.

Aika paljon harrastukset liittyvät urheiluun. Kesäisin tulee pyöräiltyä, juostua ja uitua sekä käytyä triathlon- ja pyöräilytapahtumissa. Tennistä pelailen suhteellisen aktiivisesti. Talvisin hiihtäminen (pertsa ainoa oikea), samat lajit sisällä ja kuntosalikin tulee tutuksi. Videopelejä voisin pelata enemmänkin, jos olisi aikaa. Urheilua tulee myös katottua aina e-urheilusta pyöräkisoihin. Mökkeily ja eräily mukavaa puuhaa myös.

4. Millainen on tavallinen arkipäiväsi?

Heräilen pääsääntöisesti aikaisin ja suunnistan kahvin kanssa lukemaan illan tai yön uutisia jenkkimarkkinoilta ja aasiasta. Kattelen käppyröitä ja mietiskelen markkinan menoa. Seurailen yhtiötapahtumia aamusta ja valmistaudun töihin lähtöön tai jään tekemään etätöitä. Aamuisin tykkään tehdä tutkimusta ja kirjoittamista omassa rauhassa, kun häiriötekijät ovat minimissä. Aamun jälkeen saatan käydä tekemässä jotain aktiviteettia kesken päivän ja palata lounaan jälkeen töihin. Iltapäivällä lähden usein töistä kotitoimistolle, mutta usein ilta menee pörssin sekä töiden parissa 7-8 asti. Tuloskaudella päivät alkavat aikaisemmin ja päätyvät välillä pidempään ja välillä uutiset laittavat kalenterin uusiksi, mutta joustavuus on arkityössä yksi parhaista puolista.

5. Miten kuvailisit itseäsi sijoittajana?

Olen omistaja, sijoittaja, veivaaja, treidaaja sekä spekuloija. Fundamentteja ja teknisiä sekä systemaattisia keinoja käyttävä. En pelkää ottaa riskiä, mutta pyrin rajaamaan panoskokoa aina suhteessa sijoituksen riskiin. En sijoita pelkästään osakkeisiin, vaan pidän mieleni avoinna muillekin omaisuusluokille. Suurin osa varallisuudesta on kuitenkin kiinni osakkeissa. Pyrin omistamaan yhtiöitä, jotka pystyvät yli ajan tuottamaan pääomille hyvää tuottoa. Osingoista en välitä ja suosin kasvua. Enemmän myöhemmin tästä aiheesta.

6. Voisitko kertoa, että millainen sijoitushistoria sinulla on?

Aloitin finanssikriisin jälkeen. Pessimistiset ajat. Oli uuden taantuman pelkoa, tuli eurokriisi. Alkuun minulla oli osakkeissa lyhyet omistusajat ja suosin myös erilaisia rahastoja. Muutama ikimuistoinen hutikin sieltä on jostain jäänyt muistoihin (mm. Kanadan pienet öljy-yhtiöt). Olen varmasti tehnyt kaikki mahdolliset sijoitusvirheet ja sortunut jokaiseen anomaliaan, mikä sijoittamiseen liittyy. Sittemmin aloin kiinnostumaan taloudesta yhä enemmän sijoitusharrastuksen ansiosta ja lopulta päätin ruveta tekemään tätä työkseni. Sijoittamisesta tuli enemmän sääntöperusteisempaa ja muiden tutkimus vaihtui, tai täydentyi, omalla tutkimuksella. Ajattelu on myös muuttunut pitkäjänteisemmäksi. Silti salkussa on eri osia lyhyestä pidosta, pidempään omistamiseen.

7. Miten se on muuttanut sinua sijoittajana, kun sinusta on tullut analyytikko?

Tutkimuksen laatu on parantunut, sijoituspäätökset ovat perustellumpia ja omistukset ovat pitkäjänteisempiä. Lisäksi eri lähteitä pystyy arvioimaan kriittisemmin. Tunnusluku ja arvostusosaaminen on myös kehittynyt. Raporttien lukutaito mennyt eteenpäin ja oleellisten asioiden huomioon ottaminen parantunut.

8. Onko joskus rankkaa seurata yhtiöitä, joilla ei mene niin vahvasti, kuten seurannassasi olevia rakennusalan yhtiöitä esim. Lehto ja SRV? Ja toisaalta, voiko analyytikko helpommin katsoa seuraamiansa yhtiötä vaaleanpunaisten lasien läpi tai ainakin optimistisemmin ja positiivisemmin?

Tottakai sitä aina toivoo, että yhtiölle menee hyvin, sillä se helpottaa myös omaa työtä. Siinä mielessä syklisen rakennusalan seuraaminen on välillä raskasta ja ennustaminen usein haastavaa. En sanoisi, että vaaleanpunaisin lasin katsotaan, ehkä jopa kriittisemmin kuin yleisesti ennemmin.

9. Osaat katsoa asioita laajasti, sitten omaat hyvän yleissivistyksen ja lisäksi sinulla on mielestäni ymmärrystä makrotaloudestakin, oletko päässyt hyvin hyödyntämään näitä “ominaisuuksia” yhtiötä analysoidessakin? Jos olet niin miten?

Kyllähän makrotalouden osaamisesta tai ennen kaikkea kiinnostuksesta on apua markkinan liikkeiden ymmärtämisessä. Lisäksi korko-, inflaatio-, työllisyys- ja talousnäkymät vaikuttavat merkittävästi juuri rakennusalaan, joka on suhdanteille altis toimiala. Enemmän makrotalouden seuraaminen on kuitenkin oman kiinnostuksen kohde kuin että sitä tarvitsisi osakeanalyysissä. Tietyissä tapauksissa liian paljon makroanalyysin painottaminen vie fokuksen pois ytimestä eli yhtiön liiketoiminnan analysoinnista. Enemmän mietin makron kautta yleisen pörssin sekä rahoitusmarkkinan liikkeitä.

10. Haluaisitko kertoa millainen salkku sinulla on, ja mitkä ovat sinun kolme suurinta omistustasi?

Salkku on hyvin suomipainotteinen, sillä näen, että siinä minulla voisi olla kilpailuetua muuhun markkinaan nähden. Ulkomailta kuitenkin löytyy mm. peliyhtiö Neteasea ja Shopifyta kohtuu uutena omistuksena.

Inderes on suurin omistus, kolmen kärkeen mahtuu myös Remedy ja Viafin Service

11. Kerro kolmellakymmenellä sanalla per yhtiö, että mitä mieltä olet näistä osakkeista:

- Viafin Service

Hyvin vahvan kasvun omaava ja hyvinkin kassavirtarikkaalla liiketoimintamallilla operoiva teollisuuden kunnossapitäjä. Epäseksikäs toimiala, jossa kasvu sekä konsolidoitumispotentiaalia. Vahva nettokassa huomioiden arvostus alhainen, vaikka riskejä hieman lisää epävarma projektimarkkina.

- Wulff

Työpaikkatuotteiden ja -palveluiden tarjoaja. Tuplannut kokoluokkansa yritysostolla, jonka hedelmiä kerätään lähivuosina. Kannattavuudessa synergioiden ansiosta parannusvaraa, mutta markkinakasvu yleisesti alalla vaimeaa, mikä myös pitänyt arvostusta matalana. Maltillisellakin suorituksella arvostus hyvin alhainen.

- YIT

Suomen pörssin suurin ja lähihistoriassa vakain rakentaja. Kärsii nyt asuntorakentamisen haasteista sekä myymättömien valmiiden asuntojen suuresta varastosta. Potentiaali korkeammalla, mutta taseaseman, rahoitustilanteen sekä asuntomarkkinan epävarmuudet painavat riskipuolella potentiaalia enemmän.

12. Millainen on sinun osakepoimintaprosessisi askel askeleelta?

Anteeksi pitkästä vastauksesta, mutta alkuun hieman yleisesti ajatuksistani.

Omat tunteet ja psykologia ajavat usein paikoin huonoihin päätöksiin niin ostojen kuin myyntienkin suhteen. Siksi on hyvin tärkeää, että sijoittajalla on suunnitelma ja strategia, kuinka haluaa varallisuutta ja pesämunaa tulevaisuuteen kerryttää. Siitähän tässä on suurimalla osalla kyse. Kerryttää tarpeeksi varallisuutta, jotta voisi päästä toimimaan omana herrana tulevaisuudessa. Saada tarpeeksi suuri pesämuna, että voi jäädä aikaiselle eläkkeelle.

No ehkä tämä voi olla jonkin unelma. Loikoilla riippumatossa elämän viimeiset 30 vuotta. Itse kuitenkin tykkään seurata markkinoita, ja yrittää voittaa muita ”pelaajia” siellä. Se on maailman kaikista peleistä tai kilpailuista kaikista vaikein. Sinulla on vastassa maailman älykkäimpiä ihmisiä tai ihmisjoukkueita. Rajattomasti resursseja omaavia rahastoja tai vuosia markkinoilla toimineita ihmisiä. Tämä etenkin silloin, jos päätät kilpailla kaikista isoimmissa omaisuusluokissa kaikista suosituimmissa osakkeissa tai hyödykkeissä.

Jos haluaa pärjätä osakepoiminnassa, kilpailuetu markkinoilta tulee löytää. Minulla ei ole, ainakaan vielä, maagisia koodaus- tai datataitoja, joilla voisin ennustaa Applea tai Amazonia muita ihmisiä paremmin. Siksi on keskityttävä siihen, mihin isot pojat eivät viitsi paneutua. Tai löytää hyvä kohde ja omata tarpeeksi pitkä omistusperiodi, jotta osakemarkkinat kerkeävät tekemään tehtävänsä.

Osakkeissa keskityn pitkään aikaväliin ja pyrin painottamaan suurimmaksi osaksi kotimaiseen pörssiin, jossa minulla saattaisi sen osakeanalyytikkona olla kilpailuetua. Omistan kuitenkin myös ulkomaalaisia osakkeita, sillä tosiasia on vain se, että parhaimmat yhtiöt eivät voi olla kaikki Suomesta. Maantieteellistä hajautusta voin hakea ulkomaisilla ETF:llä tai rahastoilla niihin markkinoihin, missä näen hinnoittelun olevan alimitoitettua potentiaaliin (esim. kehittyvät markkinat).

Sijoitan myös muihin omaisuusluokkiin ja niistä esimerkiksi olen sijoittanut kryptovaroihin. Sijoitan voi kuulostaa väärältä, mutta ainakin olen spekuloinut kryptovarojen tulevaisuuden arvolla. Kovinkaan suurta arvoa niiden käytettävyydelle reaalimaailmassa ei voi vielä antaa, mutta näen tulevaisuudessa maailman irtautuvan keskitetyistä palveluista hajautettuihin järjestelmiin, jonka älysopimusalustat mahdollistavat. Internet syntyi erinäisten protokollien päälle, joita kukaan ei oikeastaan voi omistaa. Nykyiseen Internet-aikaan arvo valui Internettiä hyödyntävien yhtiöiden alustoihin ja sovelluksiin, kuten Googleen, Appleen tai Amazoniin. Kaikki hyödyntävät Internetin protokollaa ja keräävät siitä saatavan arvon. Nämä yhtiöt ovat vuosien varrella tulleet ihmisten jokapäiväisen elämän osaksi. Samalla yritykset ovat saaneet haltuunsa merkittävän määrän ihmisten dataa ja pystyneet tekemään tällä rahaa, antamatta siitä datasta meille mitään maksua. He voivat myös päättää kenen tulisi saada käyttää heidän palvelujaan, ja mitä ne maksaa käyttää.

Vastavuoroisesti ajatellaan maailma, missä toimii protokolla, järjestelmä, jonka päälle on rakennettu tuhansia sovelluksia, joita kukaan ei omista. Olet osana isoa verkostoa, jossa hallitset omaa dataasi ja pystyt myymään sitä tarvitseville ja saat käyttää niitä palveluita, mitä kaikki muutkin. Voit katsoa mainoksia, mistä sinulle maksetaan ja mitä halua katsoa. Voit vuokrata kuunnella musiikkia alustalta mikromaksuilla välittämällä maksun suoraan artistille. Voit vuokrata loma-asunnon maksamatta välikädelle isoja korvauksia. Voit omistaa palan kiinteistöä Manhattanilla muutamilla euroilla. Näihin kaikkiin on rakennettu insentiivimekanismi, joka houkuttaa ihmisiä valvomaan oikeaa käytöstä tai rankaisee huonosta käytöksestä. Insentiivimekanismilla hallitaan myös hajautettujen sovellusten rakentamiseen tarvittavaa älysopimusalustaa, joka mahdollistaa kaiken tämän. Ajattele, että voisit tulevaisuudessa omistaa sitä varaa, jolla tulevaisuuden Internet pyörii, jolla sen turvallisuus taataan, jolla sen kulut maksetaan. Et voi omistaa itse tulevaisuuden internettiä, mutta voit omistaa sen pyörittämiseen tarvittavaa varaa. Jos tämän tulevaisuuden Internetin tarve kasvaa ja ihmiset sekä sovelluskehittäjät tulevat sitä käyttämään, nousee varan arvo sen sisäisten insentiivimekanismien myötä. Kyse on lopulta tarjonnasta ja kysynnästä.

No vielä tämä ajatus on utopistinen ja asiat voivat mennä monella eri tavalla. Kuitenkin on hyvä pitää myös mieli avoinna uudenlaisille mahdollisuuksille ja tämmöisen ajatuskuvion kautta olen arvioinut, että näissä voisi jonain päivänä olla jotain muutakin arvoa kuin spekulointiarvoa.

Osakkeet

Osakkeissa keskityn pitkän aikavälin sijoitusperiodiin pääosin. Teen myös lyhyeen salkkuun omistuksia, mutta pyrin keskittymään pitkiin omistuksiin. Ajattelen, että et voi saada 10x-tuottoja muutamien viikkojen tai kuukausien pidoilla tai ainakin se on yhtä todennäköistä kuin veikkauksen pelikoneista tai lotosta rikastuminen. Tämä siis totta ainakin osakkeiden suhteellisen tehokkailla markkinoilla. Elkää ymmärtäkö väärin; markkinat eivät ole tehokkaat minun mielestäni. Muuten minulla ei olisi töitä. Alla on optimaalit sijoituskriteerit osakkeille, joita haluaisin omistaa:

Pitkän aikavälin sijoituskriteerit:

• Yhtiöllä on oltava kilpailuetu

• Yhtiön täytyy toimia houkuttelevalla markkinalla

• Megatrendit tukevat oikeasti tarinaa

• Yhtiöllä tulee olla hyvät tulevaisuuden kasvunäkymät

• Pitkällä aikavälillä riippuvuus yksittäisistä ihmisistä tulee olla minimaalista

• Yhtiö pyörii johdosta riippumatta, mutta laadukas johto iso plussa

• Tuotteen tai palvelun tulee olla laadukas

• Verkostovaikutukset plussaa

• Skaalautuvuus iso plussa, mutta ei pakollinen

• Kiinnostava yhtiö iso plussa

• Max 15 yhtiötä

• Tunnusluvut: kasvu, kannattavuus, pääoman tuotto-%

• Hinnoittelu: houkutteleva

Aina kaikki kriteerit eivät täyty, mutta mitä enemmän sitä parempi. Pitkän aikavälin yhtiöitä kuvaa mielestäni parhaiten kasvuyhtiöiden luokka. En välitä osingosta (vaikka kaikki sitä maksaa), sillä näen siihen kohdistuvan veron syövän osan mahdollisista tuotoista. Korkoa korolle efekti on totta, mutta se toimi paljon paremmin, jos minun ei tarvitse siinä välissä maksaa veroja. Olen siinä vaiheessa tavoitteellista elämänkaarta, että haluan panostaa niihin yhtiöihin, jotka kasvavat ja laittavat rahat poikimaan yhtiöissä. Arvoyhtiöiden (tai ehkä ennemmin deep value -yhtiöiden) aika tulee vielä, mutta näen sen ennemminkin treidinä kuin pitkän aikavälin sijoitusstrategiana omalla kohdallani. Ja uskon myös, että osinko- / arvo-osakkeiden aika tulee itselle vastaan, kun halua saavuttaa tasaista kassavirtaa oman elämän tarpeisiin, mutta vielä ei ole sen aika.

Lyhyellä aikavälillä pääsääntöisesti haen hinnoitteluvirheitä tai kaupankäyntiä johonkin erikoiseen tapahtumaan liittyen. Lyhyen salkun toiminta perustuu tästä hyvin pitkälti sääntöihin ja kriteereihin. Pitkässä salkussa on hieman löysempää ajoituksen ja hinnan suhteen. Väärässä olemista harkitaan enemmän fundamenttien perusteella, kun taas lyhyessä salkussa enemmän sääntöjen puitteissa.

Lyhyen aikavälin kriteerit:

• Osakkeessa on selkeä hinnoitteluvirhe

• Sentimentti pohjalla tai kääntymässä

• Osakkeessa ajuri, joka ajaa hinnoitteluvirheen pois

• Positiokoko ei saa ylittää 10 % koko portfolion koosta

• Ennalta määritelty tappiotaso

• Ennalta määritelty voittotaso, joka harkinnanvarainen

• Kaupankäynnin tulee olla mahdollista oman harkinnan mukaan

• Hinnoittelu: halpa

• Tuotto-odotus: + 20 %

Lyhyempää kauppaa tulee tehtyä vähemmän ihan vain kaupankäyntisäännösten ja aikahaasteiden vuoksi. Tärkeää nimittäin on, että pysty käymään kauppaa osakkeella. Tässä mielessä Suomen pörssi toimii tähän heikommin meidän kaupankäyntisääntöjen vuoksi.

Noudatanko 100 % omaa sijoitusstrategiaa? En. Onko siinä parannettavaa tai stressaanko asiasta? On parannettavaa, mutta en myöskään stressaa asiasta.

13. Mitkä ovat tärkeimpiä lähteitäsi, kun sinä seuraat makrotalouden kuvioita?

Seuraan paljon twitteriä uutiskanava ja siellä tottakai pyrin löytämään itseäni fiksumpia ihmisiä. Bloomberg ja Lombardin makrokatsaukset ovat myös käytössä. Usea sijoittaja/rahastonhoitaja julkaisee myös katsauksiaan, joita luen. Talousdataa saa myös monesta paikasta, ja joitain graafeja seuraan linkityksien kautta omassa excelissä. Pörssikäppyröiden seurantaa löytyy myös monia hyviä ilmaisia paikkoja, kuten investing.com tai Koyfin.

14. Mistä analyytikon työssä nautit eniten? Mistä analyytikon työstä nautit vähiten?

Oivalluksista, markkinan voittamisesta ja markkinan liikkeiden arvioinnista. Vähiten pidän väärässä olemisesta.

15. Joudut luovuttamaan salkkusi viideksi vuodeksi kahdelle inderesiläiselle, jotka eivät ole analyytikkoja ja kahdelle foorumilaiselle, ketkä valitsisit ja miksi?

On vaikea valinta, mutta käytän koodeja ja valitsen ensiksi Mikael Rautasen, joka on meidän toimitusjohtajamme, mutta ei enää analyytikko. Mikaelia vuosien vierestä seuraten, voisin mielelläni antaa hänelle salkkuni hoidettavaksi.

Toiseksi valitsisin Vernerin ja Ernon sekoituksen. Vernerillä on laaja ymmärrys markkinoista ja hän sijoittaa käsittääkseni myös samankaltaisiin yhtiöihin osaltaan kuin minä ja Ernon kanssa samankaltaisia ajatuksia sijoittamisesta on jo opiskeluajoiltamme Kuopiosta.

Foorumilta on kyllä äärimmäisen vaikea valinta, mutta otetaan tämmöinen sekoitus lyhyempää kaupankäyntiä DaytraderXL:ltä ja PohjolanEkalta hyviä osakepoimintoja.

(ping: @DayTraderXL, @Erno_Hilvenius, @Mikael_Rautanen, @Pohjolan_Eka ja @Verneri_Pulkkinen, tägäsin teidät, jotta huomaatte et teiät o mainittu :slight_smile: t. alokas)

16. Et saa valita seuraamiesi yhtiöiden ketjuja, mitkä ovat suosikkiketjujasi Foorumilla ja miksi?

Pörssien suunta ja meemiketju/kahvihuone

Pörssien suunnassa on hyviä ajatuksia ja uutisia makrotaloudesta ja pörssien suunnasta ja meemit ovat vain hauskoja.

17. Millaisia tavoitteita sinulla on sijoittamisessa? Miten olet konkreettisesti hyötynyt sijoittamisen tuomasta vauraudesta?

Tavoitteita on varmasti oman eläkkeen/taloudellisen tilanteen turvaaminen, kuten tuossa aikaisemmin mainittiin. Kyllähän se on tuonut tiettyä suunnitelmallisuutta ja mielenrauhaa, vaikka vaurastumisesta tässä on vielä vaikea puhua.

18. Mikä on parasta työskennellessäsi Inderesillä?

Mukavat työkaverit, kehittävä ote liiketoiminnassa, haasteiden ja mahdollisuuksien tarjonta, itsenäinen työ sekä joustavuus

19. Miten Alokas oppisi paremmin itsenäisesti analysoimaan yhtiöitä?

Lukemalla analyysia ja tekemällä hyviä osakesijoituksia. Tekemällä näitä haastatteluita.

20. Mistä haluat erityisesti kiittää foorumilaisia?

Erittäin aktiivisesta keskustelusta, hyvistä haastoista sekä mukavasta ilmapiiristä. Te, yhteisö, teette Inderesistä kuitenkin nykypäivänä sen, mitä se on.


Kiitos upeista vastauksista Olli! :pray:

Sijoittamisjuttuja ei tarvitse välttämättä ajatella hirveän monimutkaisesti eikä myös tarvitse hifistellä sijoitusasioissa, mutta laaja-alaisesti asioita kannattaa kuitenkin ainakin tarkastella. Ei Olli tällä tavalla haastatelussa sanonut, mutta tällainen ajatus tuli itselleni lukiessaani hänen vastauksiaan.

Mielestäni Ollin ja muiden haastateltavien vastaukset ovat hirveän hyödyllisiä + kaiken lisäksi ilmaisia, joten siitä vain kerämään opit talteen.

Mukavaa viikonloppua kaikille! :slight_smile::sunglasses:

108 tykkäystä