Alokas haastattelee

83. LakeBoodom

LB on foorumilainen, joka on löytänyt mielenkiintoisia yhtiöitä ja jolla on kykyä kirjoittaa sekä kaivaa tietoa yhtiöistä, joista muut eivät ole tai/ja ole osanneet kaivaa tietoa. Myös hänen tuomansa näkökulmat ja pointit ovat hyviä, koska hän osaa nostaa taitavasti yhtiöistä ne olennaisimmat seikat esille, mitkä kertovat hyvin, millaisesta sijoituskohteesta on kyse.

Hänellä on myös fiksu ja mukava tapa kirjoittaa, joten siksikin hänen tekstejään on ilo ja helppo lukea. Teksteistä myös paistaa, että hänellä on kykyä itsereflektioida ja se tuo myös tiettyä luottamusta häneen sekä hänen kirjoituksiinsa.

Hän ei tuo vain Foorumille erinomaista tietoutta yhtiöistä, hän myös tuo hyvää mieltä ja tässä on siitä yksi erinomainen esimerkki:

Näyttökuva 2023-3-17 kello 13.27.54

Tällaisten kaverit tuovat paljon erilaista hyvää Foorumille; hyvää henkeä, huumoria ja ennen kaikkea hyvää tietoa erilaisista yhtiöistä. :slight_smile:

image

1. Kerro kolmellakymmenellä sanalla, kuka sinä olet.

Olen pääkaupunkiseudulla asuva reilusti nelikymppinen tavallinen verkkarimies joka elää yhdessä puolisonsa kanssa. Koulutukseni on kaupallinen ja olen tehnyt sen alan töitä koko urani ja nähnyt miten liiketoimintaa kehitetään ja kansainvälistetään.

2. Kerro kolme asiaa, mitä foorumilaiset eivät sinusta tiedä.

-Olen lukenut Tolstoin Karamazovin veljekset kirjan 14 vuotiaana (lukusuositus :slightly_smiling_face:)
-Olen asunut sekä Yhdysvalloissa että Ruotsissa mikä näkynee sijoittamistyylissäni
-Parasta elämässä on kiivetä Lapin tunturille ja juoda huipulla yksi laadukas pienpanimon olut

3. Mitä kiinnostuksen kohteita ja harrastuksia sinulla on? Mitään sijoittamiseen viittavaa ei saa sanoa. :smiling_face:

Käyn kuntosalilla säännöllisesti, ja ihmettelen miten Alokas voi nostaa niin hurjia tuloksia kun omat tulokseni eivät kehity millään, päinvastoin menee kuin salkussa eli tulokset laskee vaan :neutral_face:

Pelailen myös monenlaisia palloilulajeja - koripalloa, golfia ja tennistä. Padelia pidän epäilyttävänä muoti-ilmiönä johon en ole lähtenyt.

Viihdyn entistä paremmin siellä missä ei ole muita ihmisiä tungokseen asti eli luonnossa. Kuuntelen metsässä monesti sijoittamiseen liittyviä sisältöjä, siitä saa hienon kontrastin.

Lisäksi arvostan kovasti kulttuuria, erityisesti teatteritaidetta. Salainen haaveeni oli olla näyttelijä. Arvostan erityisesti harvinaisempaa improvisaatioteatteria. Nyhjää tyhjää esitykset aikanaan kolahtivat kovasti, suosittelen etsimään tämän jostain Yle Areenan kätköistä.

4. Millainen on tavallinen arkipäiväsi?

Arkipäivät menee aika lailla töiden ja harrastusten parissa. Herään aikaisin ja luen Hesarin, vilkaisen yön NHL otteluiden tulokset, sitten nopea selaus foorumilla ja twitterissä. Töissä en seuraa juurikaan pörssiä, korkeintaan vilkaisen kuinka paljon osakkeet taas laskevat. Töiden jälkeen tulee urheiltua ja vietettyä aikaa puolison kanssa. Illalla tulee myös liikaa notkuttua twitterissä ja foorumilla. Koetan joku päivä päästä sellaiseen warren buffett moodiin jossa ei plärätä kännykkää vaan luetaan sivistävää kirjaa kaikessa rauhassa.

5. Kuvailetko millainen olet sijoittajana?

Olen ehdottomasti kasvusijoittaja joka miettii, että löydänkö itsestäni koskaan osinkosijoittajaa. Tähtäimeni on kuitenkin vielä 10-20 vuoden päässä niin koen turskankin uhalla kasvusijoittamisen sellaiseksi joka motivoi minua.

Vahvuuteni ei ole alkuunkaan numeroiden murskaaminen vaan enemmänkin yritysten hahmottaminen strategisesta ja kilpailuetujen näkökulmasta. Olen luonteeltani optimisti joten se myös varmasti heijastuu sijoituksissa, haluan uskoa, että yrityksellä menee hyvin.

Olen mielestäni myös suhteellisen kärsivällinen sijoittajana, tosin viime vuodet eivät olleet tässä suhteessa fiksua vaan olisi pitänyt ymmärtää poistua bileistä vielä ennen valomerkkiä.

Olen myös utelias luonteeltani niin innostun (liiankin) helposti uusista osakkeista. Tykkään kuitenkin tonkia uusia caseja. Tässä olisi parantamiseen varaa; pysy laadukkaiden yritysten kelkassa pidempään äläkä katsele sinne aidan toiselle puolelle että näyttääpä tuolla olevan ruoho vihreämpää.

6. Voisitko avata millainen sijoitushistoria sinulla on?

Olen ollut osakesijoittaja yli 20 vuotta. Olin kiinnostunut jo opiskeluiässä ja lueskelin silloin aktiivisesti talouslehtiä ja katselin kursseja lehdistä. Mitään strategiaa minulla ei silloin ollut.

Ensimmäiset sijoitukseni tein kun aloitin työelämässä. Silloin elettiin iloista 2000-luvun alun dotcom hypeä joka oli kyllä massiivinen kun ottaa huomioon että ei edes ollut somea heittämässä lisää bensaa liekkeihin. No, tietysti lankesin täysillä ansaan ja ostelin Helsingin pörssin internet-tarinoita kuten Satama Interactivea annista aleksanterinkadulla jonottamalla. Nämähän romahti sitten kaikki. Samaan aikaan hyljeksin sellaisia yrityksiä kuten Kone, koska se tuntui silloin tylsältä mörnijältä. Kone on varmaan 10-20 x noista ajoista…

Finanssikriisin aika kävi jonkin verran tuuri, kun pörssit sukelsivat oikein kunnolla niin onnistuin veren virratessa kadulla ostella salkkuun sieltä muun muassa YIT:tä ja Nokian Renkaita. Näistä tuli oikein hyvät tuotot, mutta olisi pitänyt aiemmin luopua niistä. Silloin ei vaan osakesijoittaminen juuri kiinnostanut niin olin täysin passiivinen salkun kanssa monen monta vuotta.

Aktiivinen vaihe palasi vasta vuonna 2019 ja sitten korona-aikana oli paljon aikaa seurata pörssiä ja kärpänen puri taas kunnolla. Löysin foorumin joka on auttanut valtavasti minua ja ennen kaikkea löytämään oman sijoitustyylini. Koetan löytää yrityksiä joiden voin kuvitella kasvavan vuosikausia. Erityisesti arvostan jos näen osakkeessa optionalisuutta eli mahdollisuuksia laajentua uusiin liiketoimintoihin tai tuotekategorioihin.

Olisi väärin väittää että salkkuni olisi jotenkin puhdasoppinen omalle tyylille, päinvastoin se on melkoinen sillisalaatti, mutta ajattelen, että olen matkalla kohti optimaalista salkkua :grinning:

7. Miltä salkkusi tällä hetkellä näyttää?

Salkku on vahvasti kallellaan kasvuosakkeisiin. Koetan löytää itsestäni Vepun kaltaista osinkohaukkaa, mutta veri vetää kasvuosakkeisiin. En koe, että nykyinen salkkuni olisi mitenkään optimaalinen, mutta tällaisella mennään juuri nyt:

Investor - Wallenbergien kyydissä on suomalaisen kiva istua bussin viimeisellä penkkirivillä. Tätä kautta salkkuun hyvää hajautusta perinteisiin aloihin myös. Sellainen ikisijoitus, jonka kanssa voi nukkua hyvin yönsä.

United Rental (Uri) - Amerikan “Ramirent” eli koneiden ja muun tavaran vuokrauspalvelu rakentamiseen. Yritys on kasvanut sellaista tasaista 10% vuosivauhtia, vahva kannattavuus, velkaa maltillisesti, jakavat suurimman osan tuloksesta itseäni miellyttävästi omien osakkeiden ostoina, toki pieni osinkokin kilahtaa tilille. Tulevaisuuden näkymät ovat mielestäni hyvät - poliittinen paine tuo teollisuutta takaisin Jenkkeihin ja sen lisäksi Bidenin massiiviset tukipaketit (IRA ja Chips Act) stimuloivat rakentamista vielä pitkään. Ala on myöskin vielä hyvin fragmentoitunut, joten URI voi vielä hienosti kasvaa varsinkin yritysostojen avulla. Arvostustaso on noussut jonkin verran, ostelin tätä P/E 10 hujakoilta, nyt 2024 P/E on noin 15 eli ihan kohtuullinen.

Meta - Palasin omistajaksi kun eihän Zuckia mikään pysäytä. Meta tullee olemaan hyvin vahvoilla tekoälyn hyödyntämisessä ja varsinkin sen monetisoinnissa. Lisäksi metaversumi-investoinneista voi vielä tullakin jotain. Paljon optionaalisuutta mistä pidän.

MercadoLibre (Meli) - Lattareiden Amazon. Todella laadukasta tekemistä kvartaalista toiseen. Optionaalisuutta laajentaa liiketoimintoja riittää, lisäksi Latinalaisessa Amerikassa on vielä paljon kirittävää online kaupassa. Arvostustaso on jatkuvasti kireä mutta toisaalta suuret capex investoinnit väärentää tulospohjaisia kertoimia, kuten Amazonilla vuosikausia.

Hims & Hers (Hims) - taisin bongata täältä foorumilta. Foorumin ketjussa on tästä hyvää keskustelua joten kiinnostuneiden kannattaa siellä vierailla. Näen tässä mahdollisuuden erinomaiseksi pitkän aikavälin sijoitukseksi mutta samaan aikaan on vielä herkkä kilpailulle, sääntelylle ja toimarin somekohuille joten pitää olla hereillä tämän kanssa.

Root Insurance (Root) - markkinoiden pitkään hylkimä vakuutusyhtiö, joka tekee käännettä. Tämä oli Twitter bongaus ja hyppäsin pienellä positiolla kyytiin. Kurssi on raketoinut ja myinkin jo puolet pois erittäin hyvällä voitolla. Nyt katsellaan miten jatkuuko positiivinen käänne. En oikein pidä vakuutusyhtiöistä, koska niiden tunnusluvut ovat minulle vieraita.

Lantheus Holding (LNTH) - terveysteknologiaa Amerikasta. Tämä on tuorein tulokas salkussa. Yritys kasvaa mukavasti yli 20% tahdilla, arvostustaso on kuitenkin alhainen, tämän vuoden ennusteilla P/E 10. Uskon, että arvostustaso on liian alhainen tällä hetkellä ja lisäksi yritys on vielä hyvinkin potentiaalinen yritysostokohde.

Carvana (CVNA) - tästä voisi kirjoittaa vaikka kuinka pitkän tarinan. Ostin osaketta vuonna 2019 ensimmäisen kerran. Sitten kovimmassa koronadipissä lisää. Kurssi raketoi 300 taalaan josta se tuli alas 3 taalaan. Muutuin nerosta narriksi alle vuodessa. En kuitenkaan myynyt vaikka olisi pitänyt ymmärtää myydä kun J Powell aloitti koronnostot. Mutta päätin katsoa katkeraan kalkkiin asti ja ostin lisää sitten kun kurssi oli 10 taalassa ja yritykseltä tuli ensimmäisiä signaaleja että ehkä ei menekään konkkaan. Nyt ollaan sieltä hienosti noustu mutta Carvana on edelleen kovan riskin case. Velkaa on tosi paljon eikä voittoa ole koskaan tehty. Silti uskon, että yrityksestä voi tulla alalla merkittävä peluri. Käytettyjen autojen markkina on valtavan kokoinen ja Carvanan markkinaosuus on vain 1% luokkaa. Suurin osa toimijoista toimii perinteisellä kivijalalla. Ironisesti myöskin korkeat korot karkoittavat uusia tulokkaita tekemään ns. carvanoita.

Auto1Group (AG1) - Saksan “Carvana”, tosin ilman velkaa. Olen ollut tässä omistajana pariin kertaan. Tulin takaisin omistajaksi talvella kun kurssi teki kaikkien aikojen pohjia mutta samaan aikaan yritys teki hyvää työtä kannattavuuden parantamiseksi. Nyt sitten saatiin käänne kasvuun Q1 osarissa ja momentum on selvästi kääntymässä. Kurssi on edelleen lähes -80% kaikkien aikojen huipuista.

Uber - kaikille varmasti tuttu palvelu. Erittäin vahva vallihauta joka mielestäni vaan syvenee. Lisäksi vuosikausia jatkunut tappiollisuus suurten investointien vuoksi on kääntynyt ja Uber tekee jo vuolasta positiivista kassavirtaa. Tykkään yrityksistä joilla on runsaasti optionaalisuutta ja sitä Uberilla piisaa. Riskinä on distruptio Teslan suunnalta robotaksien kautta.

Evolution Gaming - tuttua tutumpi foorumilaisille. Todellinen laatuyhtiö, tosin toivoisin että löytäisivät uusia kasvuaihioita.

Puuilo - täytyy Hesulistakin jotain olla ja Puuilo on mielestäni Hesulin aatelia. Todella tasaisen varmaan suorittamista, kasvua sekä uusista myymälöistä että olemassa olevien myyntiä kasvattamalla. Erinomaisesti johdettu yritys kaiken kaikkiaan. Ainut mikä harmittaa on lopulta Suomen markkinan rajallisuus, koska Puuilo voisi olla vaikka kuinka hurja kasvaja isommalla markkinalla.

QT - toinenkin Hesulista. Myin 100 eurossa eli liian aikaisin pois aikanaan ⅔ positiosta, nyt tällä lopulla positiolla mennään niin kauan kuin toimari nukkuu yönsä hyvin.

Tesla - foorumin varmasti polarisoivin osake ja olen härkäleirissä tämän kanssa :grinning: Tosin hieman treidimaisesti tässä nyt mukana, ostin alkuvuoden heikkouteen ja katselen miten kehittyy. Jälleen kerran yritys jolla on runsaasti sitä optionaalisuutta, mutta toki haasteena on saada niitä Muskin puheista tuotantoon asti.

Smart Eye - foorumilaisille tuttu myös. Tätä omistin silloin aikanaan monien muiden tapaan. Hillotolpan siirtyessä kauemmaksi myin pois ja tulin takaisin tänä vuonna omistajaksi. Edelleen hieman vainoharhainen tämän suhteen eli tuleeko se lätkämaila sieltä sitten ollenkaan kun tuntuu aina siirtyvän eteenpäin.

8. Mitkä ovat kaksi viimeisintä osakeostoasi ja mitkä olivat ostoperusteesi?

Lantheus Holding - kuten yllä mainittu, pidän yritystä aliarvostettuna tällä hetkellä. Laadukasta kasvua ja kannattavuutta, joten lähden siitä että arvostustaso korjaantuu.

Tesla - yllä tätäkin perusteltu, treidinä mukana robotaksi julkistustilaisuuteen asti ainakin.

9. Millainen on sinun osakepoimintaprosessisi askel askeleelta?

Koska suosin kasvuosakkeita niin aloitan miettimällä markkinan kokoa ja millä tapaa yritys voisi siinä kasvaa ja kuinka pitkään. Siksi suosin USA:n markkinoita, jossa riittää kokoa kasvaa. Tämän perään katson aina tärkeimmät tunnusluvut. Suosin simppeleitä lukuja kuten P/E. Jos tunnusluvut näyttävät kiinnostavilta eikä valuaatio ole pilvissä kuten monesti on, niin luen edelliset osakevuosikatsaukset ja kuuntelen viimeisimmän sijoittapuhelun. Sitä kautta saa myös kuvaa siitä mihin tyyliin johto puhuu. Näiden jälkeen koetan vielä kaivaa netistä josko itseäni viisaammat ovat analysoineet yritystä ja mitä mieltä he ovat. Monesti hylkään osakkeita kun niistä ei löydy oikein mitään tällaista tietoa, joka auttaisi minua jäsentämään sijoituscasea. Ostan yleensä pienen position alkuun mikä myös motivoi seuraamaan yritystä.

10. Mitkä ovat neljä tärkeintä arvostuskerrointasi? Perustele valintasi.

Kuten yllä mainitsin suosin helppoja mittareita:

-P/E - ja myös EV/EBIT

-Nettovelkaantumisaste

-Gross margin %

-Buy back yield tai enemmänkin miltä näyttää trendi eli onko omien osakkeiden määrä ollut tasaisessa laskussa. Toki tämä ei koske monia salkkuni yrityksiä kun tekevät edelleen turskaa.

11. Mitkä ovat tärkeimpiä tietolähteitä poimiessasi osakkeita ulkomailta?

Tämä on yksi vahvuuksistani! Olen mielestäni hyvä kaivamaan tietoa yrityksistä.

Twitter ja Youtube ovat tärkeimmät somekanavat. Kummastakin löytyy aivan mielettömän hyviä tiedonjakajia. Laitan alle joitakin omia suosikkejani.

Käytän myös maksullista Finbox palvelua, josta saa kaikki taloudelliset tiedot, arvostuskertoimet ja erilaiset vertailut nätisti.

Ja kuten jo mainitsin luen yritysten osavuosikatsauksia, kuuntelen puhelut ja muut yritysten esiintymiset.

Omia suosikkejani Twitterissä ja Youtubessa ovat:

@stockmarketnerd - kannattaa myös tilata hänen erinomainen uutiskirje

@JonahLupton - erinomaisia vinkkejä ja trackki on todella vakuuttava

@unrivaledinvesting - samanniminen youtube kanava on erinomainen, hän tekee loistavia no hype analyysejä osakkeista

@value_invest12 - hänen kauttaan löysin Root Insurancen. Lisäksi hänen analyysit Carvanasta auttoi minua pitämään kiinni osakkeesta. Hänellä on myös erinomainen uutiskirje, keskittyy aika paljon osakkeisiin joita ei suuri yleisö seuraa.

@FiredUpWealth - hänen youtube kanavansa on mainio. Hieman junttityyliä mutta hänellä on hyvää näkemystä varsinkin SAAS ja puolijohdeyrityksistä. Mielestäni esimerkki siitä, että älä anna ulkonäön hämätä, tämä nyt varsinkin niille, jos sattuvat katsomaan ensimmäistä kertaa hänen videoitaan.

@BTDenominator - vahvalla ranskalaisella aksentillä youtubessa hyvää pohdintaa kasvuyrityksistä. Hakee todella kovia kasvavia eli niin sanottujen veliosakkeiden ystävä.

12. Mistä yksittäisistä tilanteista/sijoituskeisseistä olet oppinut eniten, ja mitkä olivat suurimmat opit näistä?

Makrotalouden korostuminen!

Tässä olen saanut ottaa hyvinkin kallista oppia kun en ymmärtänyt kuinka rajusti nopea korkojen nousu rokottaa kasvuyhtiöitä - sekä arvostustasoa että liiketoimintaa eli todellinen double whammi :rage:

Makrossa ymmärrykseni on myös parantunut siitä, että korkojen lisäksi pitää seurata markkinoiden likviditeetin kehitystä (QT / QE ja muut muodot). Nämä ovat kuin boolimalja joka pitkälti määrittää ollaanko iloisissa tunnelmissa vai krapulassa. Nyt kun on tullut seurattua enemmän makroa niin se on alkanut kiinnostamaan koko ajan enemmän.

Olen myös onnistunut sössimään myymällä loistavia compoundereita salkusta pois kuten Microsoftin, NVidian, Applen jne. Aina on ollut mukamas joku hyvä syy, mutta todellinen syyt löytyy korvien välistä.

13. Kerro viidelläkymmennellä sanalla per yhtiö, mitä mieltä olet niistä juuri nyt?

• Carvana - En sanoisi että yritys on vielä turvassa pahimmalta, mutta nyt juuri näyttää paremmalta. Toivoisin, että yritys hyödyntää kurssimomentumin ja osakeannin kautta vähentäisi velkataakkaa. Ja toivon, että joku päivä yritys tekisi voittoa :grinning:

• Inmode - Käännettä odotellessa. Korkeat korot rokottavat myyntiä ja kasvu on kadonnut. Kannattavuus on kuitenkin huippuluokkaa ja nyt saatiin tietoa omien osakkeiden ostosta. Seuraan tarkkaan koska en näe miksi eivät palaisi kasvupolulle. Arvostustaso on alhainen (P/E 9 ´24), joten markkinat eivät paljoa yritykseltä odota.

• Upstart - käännettä ei vielä näy valitettavasti. Supersyklinen riskilainoittaja, joka on kärsinyt todella paljon risk off ympäristöstä. Odotan rauhassa käännettä sekä koroissa että itse toiminnassa. Voisin olla kyydissä mukana treidinä mutta en näe riittävästi laatua kovin pitkään pitoon.

14. Sinulla on ja on ollut kiinnostusta erityisesti ulkomaalaisiin yhtiöihin, mitä sinun mielestäsi suomalaisen sijoittajan kannattaisi huomioida erityisesti lukiessaan esimerkiksi jenkkien osakeanalyyseja ja kuunnellessaan jenkkiläisten yhtiöiden edustajien puheita?

Jenkkiläisten yritysten johto on tunnetusti maanmainiota esiintymään, joten heidän puheita tulee ottaa aina suolan kera. Suosittelen etsimään vaikka podcasteja jossa esiintyvät enemmän omana persoonana kuin joku tulosjulkistus. Niitä kautta saa parempaa kuvaa heistä ihmisinä, mikä on itselleni tärkeää. Esimerkiksi Uberin dara khosrowshahin esiintymiset näissä on aina tehnyt minuun vaikutuksen.

15. Meemiesi ja juttujesi perusteella uskon sinun olevan kovin huumorintajuinen, auttaako huumori sinua selviytymään turskista? Mikä on hyvän meemin salaisuus?

Kusetusmarkkinat ovat meemintekijän kulta-aikaa!

Kyllä foorumin meemit ovat auttaneet itseäni paljon, turska ei valitettavasti pienene tai vähene naurulla, mutta nauraminen tekee muuten ihmiselle hyvää, joten vaikeina aikoina kannattaa erityisesti panostaa meemeihin.

Oma meemitekoni lähtee ensin jostain mitä on tapahtunut markkinoilla tai yksittäisessä osakkeessa. Sitten mietin mielessäni että minkälainen kuva sopisi siihen. Sen verran meemejä on tullut tehtyä ja nähtyä että aika nopeasti tulee mieleen mikä voisi olla sopiva “templa”.

Meemien kanssa pitää myös miettiä, että ei kuitenkaan loukkaa ketään yksittäistä henkilöä, joten en tee juurikaan meemejä analyytikoista. Verneri on ollut poikkeus, mutta uskon että Vepu ymmärtää että ne on tehty kunnoituksen kautta luomalla hänella jopa oma puolue :slightly_smiling_face:

Alokkaan kommentti: Herra LB lähetti tällaisen loistavan meemin tänä aamulla ja kysyi, voiko tämän lisätä haastikseen - no tottakai voi:

IMG_2043

16. Sinun pitää valita kuusi foorumilaista hoitamaan salkkuasi 10 vuotta, ketkä valitsisit ja miksi?

@Sauli_Vilen - veikkaan, että tuottoni paranisi selvästi kun olisin arvosijoittajan kyydissä. Lisäksi Saulilla on mukavan positiivinen olemus, joka olisi kyllä plussaa varsinkin matkan varrella tulevissa karhumarkkinoissa kun kertoisi paljonko ollaan turskalla :wink:

@karhulalainen - meillä on selvästi samanlaista kiinnostusta kasvuyrityksiin. Karhulainen omaa itseäni paljon paremman teknologiaymmärryksen, johon voisi luottaa

@Hades - Olen todella otettu miten taitava ja osaava hän on, lisäksi myös tuntuu omaavan erinomaisen taidon pitää kiinni sijoitustyylistään.

@viljo - auttaa löytämään helmiä vähemmän seuratuista markkinoista kuten Puolasta tai jopa Kazakstanista.

@JNivala - hänen hyvin jäsenneltyjä kirjoituksia on aina ilo lukea. Todella terävää artikulointia ja ajattelua mikä taatusti näkyisi myös tuotoissa.

@Johannes_Sippola - yksi treidaaja tarvitaan myös salkkua hoitamaan. Todellinen lahjakkuus ja hänellä tuntuu myös olevan molemmat jalat tukevasti maassa.

17. Mitkä kaksi ovat Inderesin materiaaleista tärkeimmät ja miksi?

Yhtiökohtaiset analyysit joista saa nopeasti hyvän kuvan missä mennään.

Samaan tapaan myös yhtiökohtaiset videot ovat mainio tapa pysyä kärryillä.

Mallisalkkua tykkään myös katsella, viime aikoina se on tarjonnut terapiatukea kun on voinut todeta, että ei ole helppo laji edes parhaille ammattilaisille :disappointed_relieved:

18. Miten sinä olet konkreettisesti hyötynyt sijoittamisesta?

Toivoisin, että voisin sanoa että rahallisesti mutta totuus on kuitenkin se, että vaikka olen rahallisesti hyötynyt niin paljon paremmin olisi voinut mennä.

Sijoittaminen ja varsinkin osakepoiminta on kuitenkin hyvin yleissivistävää. Siinä oppii koko ajan uutta eri aloista ja taloudesta. Näistä taidoista on yllättävän paljon apua vaikka työelämässä. Lisäksi osakkeisiin tutustuminen pitää mieltä virkeänä. Toivottavasti vielä 80-vuotiaana olen innostumassa foorumin uusimmista hype- ja veliosakkeista!

19. Miten Alokas oppisi löytämään itsenäisesti yhtiöitä, jotka eivät ole Inderesin seurannassa?

Lähtisin ensin siitä, että minkälaisia yrityksiä haluaisit löytää salkkuusi. Hesulista löytyy arvo-osakkeita riittävästi joten niitä ei mielestäni kannata muualta kauheasti metsästää.

Ulkomailta voisi olla järkevää katsella ensi alkuun sellaisia yrityksiä, jotka ovat tuttuja arkipäivässä ja omaavat vahvat vallihaudat ja kasvumahdollisuudet. Tällaisista tulee heti mieleen esimerkiksi Mastercard, Visa tai Microsoft. Näiden kanssa ei voi mennä täysin metsään, päinvastoin todennäköisesti vahvoja kompoundereita vielä vuosikausia.

Toisena tutkisin aloja, jotka ovat sinulle läheisiä tai tuttuja. Olen ymmärtänyt, että olet urheiluihmisiä niin ehkä tältä alalta voisi löytyä yrityksiä joita tutkia vaikka Nike tai Lululemon?

En lähtisi hakemaan sitä 100x casea ulkomailta (Hyzon :persevere:).

20. Mistä haluat erityisesti kiittää foorumilaisia?

Tällainen foorumi on melkoinen ihme maailmassa, joten kiitos siitä kaikille, että ovat mukana sitä tekemässä jokainen omalla tavallaan. Sijoittaminen olisi paljon tylsempää ja vaikeampaa ilman foorumilaisia. Lisäksi terkkuja ruoholahteen Inden porukoille, teette tosi arvokasta työtä hyvällä ilmeellä ja vilpittömästi toivon menestystä. Ja olisipa hienoa, jos pohjoismaiden valloitus onnistuisi, koska todella mielelläni lukisin enemmän inden analyysejä näiden maiden yrityksistä.

Kiitos LB kivoista vastauksista! :slight_smile:

Miksi porukka tulee Foorumille ja miksi porukka viihtyy täällä? No ehkä siksi, että täältä saa erinomaista tietoa yhtiöistä sekä muutenkin pörssimaailmasta että taloudesta. Viihtyisyyttä lisäävät; kohteliaisuus, ystävällisyys, meemit etc. LB tuo kaikkea näitä ja kiitos siitä hänelle!

Foorumilta saa kaikkea mahdollista hyvää esim. yhtiöketjuihin tulee kaikki mahdollinen tieto, mitä netistä löytyy. Jos seuraa yhtiöketjua, niin usein mikään isompi asia ei jää huomaamatta, koska sinne kerätään usein kaikki olennaisin tieto sieltä sekä täältä. Kaiken lisäksi analyytikot ja muu Inderesin henkilökunta on aktiivisena täällä kirjoittelemassa ja lukemassa. :muscle:

Jatketaan samaa rataa, jotta tällainen erinomainen piensijoittajia hyödyttävä areena säilyy sekä kehittyy.

Kiitoksia ja mukavaa perjantain jatkoa! :slight_smile:

83 tykkäystä