Alokas haastattelee

96. Susanna ( x.com )

Susanna on X:stä monille tuttu nimimerkki, jolla on monia päteviä seuraajia ja syystäkin; Suskilla on kannustava ja positiivinen vaikutus Suomen finanssitwitterissä, ja hyvän hengen luomisen lisäksi hän antaa omia mielenkiintoisia ja perusteluja näkemyksiään erilaisista sijoittamiseen liittyvistä asioista… Viimeisimpinä mieleen on jäänyt hänen tviittiketjunsa treidaamisesta ja teknisestä analyysista.

Vahvuuksina näen hänellä hyvän sekä aidon itsereflektion, joka ei ole finanssitwitterissä tai muutenkaan yleinen vahvuus tässä skenessä. Hänen viesteistään paistaa sellainen terve maalaisjärki, joka näkyy siinä ettei hän yritä tehdä asioita mahdollisimman vaikeasti, mikä joskus tuntuu olevan vähän (tahattomasti) meillä sijoittajilla tapana.

Se ainakin mistä itse pidän hänen tekemisessään on se, miten laajasti ja monipuolisesti hän tarkastelee asioita eikä 1,5 minuuttia 50-sivuisen laajan raportin jälkeen rageta tavoitehinnasta ja suosituksesta. Tämä maalaisjärkeä käyttävä sijoittaja vaikuttaa hyvällä tavalla omaa polkuaan kulkevalta ihmiseltä, joka menee jatkuvasti eteenpäin.

image

1. Kerro kolmellakymmenellä sanalla, kuka sinä olet.

Olen sijoittamisesta ja treidaamisesta kiinnostunut, reipas kolmekymppinen nainen. Olen työskennellyt metallialalla melkein 20 vuotta monenlaisissa tehtävissä hitsaajana, koneistajana, robottioperaattorina ja työnjohtajana.

2. Kerro kolme asiaa, mitä foorumilaiset tai äxäläiset eivät sinusta tiedä.

1. Mulla on 5 koiraa: 3 siperianhuskya ja 2 itä-euroopanpaimenkoiraa. Perus lenkkeilyn lisäksi tehdään nose work tyylisiä harjoituksia, osa koirista tykkää uida ja rakastaa pallonheittoa. 2. Tykkään viherkasveista ja mulla on kotona n. 30-40 huonekasvia sekä kesäisin kasvattelen chilejä. Lihansyöjäkasvit ovat kiehtovia ja niitä löytyy tällä hetkellä 2 kpl. Kerran ostin toiselta kasvi harrastajalta harvinaisen pistokkaan josta maksoin 150€ mutta en saanut sitä juurtumaan ja se kuoli. 3. Tein muutama vuosi sitten keittiöremonttia ja itsevarmana päätin tehdä myös itse sähkötöitä jonka seurauksena katkaisin väärän johdon ja keittiö oli ilman sähköä seuraavat 2 viikkoa kunnes sähkäri tuli korjaamaan tilanteen.

3. Mitä kiinnostuksen kohteita ja harrastuksia sinulla on? Mitään sijoittamiseen viittaavaa ei saa sanoa.

Koirien kanssa lenkkeilyn lisäksi tykkään kalastaa ja pakastimessa on tällä hetkellä itse pyydettyä kirjolohta fileinä. Lintujen bongaaminen on mukavaa puuhaa, vaikka en oo mitenkään hyvä tunnistamaan niitä. Lisäksi tykkään käydä pyöräilemässä metsäautoteillä ja kotoa löytyy kuntopyörä.

4. Millainen on tavallinen arkipäiväsi?

Aamulla herään klo 6 ja työt alkaa klo 7. Töissä ei paljon pysty käyttämään puhelinta mutta tauoilla pikaisesti vilkaisen Äxän sijoituskeskustelujen kuumimmat puheenaiheet ja merkitsen kirjanmerkkeihin että voin illalla rauhassa palata lukemaan niitä. Iltapäivällä kun pääsen kotiin, tykkään hetken hengähtää ja samalla katsoa mitä markkinoilla on tapahtunut. Sen jälkeen on vuorossa kotitöitä ja harrastuksia. Illalla käyn läpi yleisesti ottaen päivän tapahtumia ja markkinoita. Treidaaminen mulla tapahtuu pääasiassa iltapäivällä/illalla. Työpäivän aikana saatan avata pienen position ja asetan sille valmiiksi myyntitoimeksiannon ja kurssihälytyksiä.

5. Kuvailetko millainen olet sijoittajana?

Kärsivällinen, minulla on raudanlujat hermot, erinomaiset analysointikyvyt, olen riskienhallinnan mestari, ja hallitsen tunteeni kuin robotti. Nuo ominaisuudet haluaisin vastata, mutta ne eivät pidä paikkansa. Otan (yleensä) harkittuja riskejä, pyrin toimimaan johdonmukaisesti (ei aina onnistu), olen utelias ja haluan tietää, mitä markkinoilla tapahtuu ja miksi.

6. Voisitko avata millainen sijoitushistoria sinulla on?

Olen köyhästä perheestä jossa on aina painotettu työntekoa, ahkeruutta ja säästäväisyyttä. Sijoittamisesta ei ole puhuttu mutta silti se on aina kiehtonut minua. Päätin ottaa asioista selvää ja katsoa voisinko minäkin alkaa sijoittamaan. Avasin ensimmäisen arvo-osuustilini vuonna 2006 ja aloitin sijoittamalla rahastoihin. Alkoi kuitenkin tuntumaan että olisi mielekkäämpää valita itse osakkeita salkkuun, joten myin rahastot ja ostin osakkeita. En muista tarkalleen, mikä oli ensimmäinen ostamani osake, mutta veikkaan että se oli Tulikivi. 2010-luvun alkupuolella kaikenlaisten sattumusten summana myin kaikki osakkeet pois ja olin muutaman vuoden sijoittamatta ollenkaan. Treidaamisesta kiinnostuin 2020 ja siitä on tullut perinteisen osake- ja rahastosijoittamisen lisäksi mieluinen harrastus josta pyrin koko ajan oppimaan lisää. Rahastosijoittamisen aloitin uudelleen reipas vuosi sitten. Toivon, että olisin ymmärtänyt sen hienouden jo vuonna 2006.

7. Millainen salkku sinulla on tällä hetkellä? MItä kolme osaketta ostit viimeksi, ja miksi?

Salkusta löytyy Nordnetin rahastoja: Danmark indeksi, Suomi indeksi, Teknologia indeksi, USA indeksi ja Intia ETF. Osakkeista viimeisimmät: Waste Management, koska sillä on vahva markkina-asema, jätehuoltopalvelut ovat välttämättömiä ja niiden kysyntä on vakaata ja ennustettavaa. Liikevoittomarginaali ja tuloskasvu ovat hyviä.

• Uniti, koska halusin oppia REIT-yhtiöistä. Valitsin Unitin, koska sillä on laaja kuituoptinen verkko Yhdysvalloissa ja uskon tietoliikenneinfrastruktuurin kasvuun.
  • Virtune Bitcoin ETP, koska halusin päästä mukaan bitcoiniin.

8. Millainen on sinun osakepoimintaprosessisi askel askeleelta?

Yleensä valitsen tuttuja yhtiöitä ja sektoreita, mutta pyrin kehittämään itseäni ja valitsemaan myös tuntemattomia sektoreita oppimisen vuoksi. Seurantalistalleni kertyy paljon yhtiöitä, ja helpottaakseni valintaa, käytän tekoälyä analysoimaan saman sektorin yhtiöitä ja valitsen sen perusteella mielenkiintoisimmat joita lähden vertailemaan.

9. Mitkä ovat sinulle sijoittamisessa neljä tärkeintä arvostuskerrointa, ja miksi?

Tärkein on EV/FCF (Enterprise Value to Free Cash Flow - yritysarvon suhde vapaaseen kassavirtaan), koska se ottaa huomioon yhtiön velat ja helpottaa osakkeiden vertailua. En osaa nimetä neljää tärkeintä mittaria, sillä fundapuolella minulla on vielä paljon opeteltavaa. Pyrin kuitenkin vertailemaan yhtiöitä myös liikevoittomarginaalin, velkaantumisasteen ja tuloskasvun perusteella.

10. Treidaat jonkin verran, ja samalla käytät teknistä analyysia. Voisitko kertoa treidaamisesta ja siitä, miten hyödynnät teknistä analyysia?

Olen pääasiassa päivätreidaaja ja teen lyhyitä muutaman tunnin mittaisia kauppoja DAX- ja S&P500-indekseillä sekä öljyllä. Teen myös jonkin verran swing-treidausta, jossa treidit kestävät yleensä muutaman päivän. Käytän Nordnet Marketsin tuotteita, koska pidän Nordnetia hyvänä kaupankäyntialustana. Pidän TA-indikaattorit minimissä selkeyden vuoksi ja käytän yleensä vain tuki- ja vastustasoja sekä liukuvia keskiarvoja. Joskus haen vahvistusta näkemykselleni Fibonacci-tasoilla. Jos kohteeni on nousutrendissä, etsin paikkoja, joissa se tekee korjausliikkeen alaspäin ja osuessaan tukitasoon odotan, sulkeeko kynttilä tason yläpuolelle ottaen pompun tasosta. Katson graafia eri aikaväleillä: 15 min, 30 min, 1 h, ja jos kaikki antavat saman signaalin, trendi on vahva.

11. Kerro näistä yhtiöstä ajatuksesi viiteenkymmeneen sanaan, sovittiin Suskin kanssa, että hän saa lisätä TA-ajatuksiaan mukaan (TA:ssa käytetyt liukuvat keskiarvot ovat 9, 15, 20 ja 50):

• Alibaba

Vahva markkina asema, Kiinan johtava verkkokauppayhtiö. Sen verkkokauppa ja pilvipalvelut ovat kasvussa, mutta käsittääkseni kilpailu on kovaa niin Kiinan sisällä kuin kansainvälisesti.

Alibaba on mielestäni myös “sivuttaisessamarkkinassa” ja pyörinyt 80 ja 70 dollarin rangessa. Viikko ja päivätasolla nopeammat liukuvat keskiarvot ovat kuitenkin kääntyneet nouseviksi ja kynttilät ovat niiden yläpuolella, on mielenkiintoista nähdä lähteekö osake nousuun. :slight_smile:

- Amazon

Amazonista minulle tulevat mieleen robotit (koska tykkään operoida robotteja). Amazon osti 2012 Kiva Systemsin automatisoidakseen varastotoimintonsa. Amazonin osavuosikatsaus oli pettymys ja liikevaihdon ohjeistus Q3 oli markkinaodotuksia heikompi. Uskon kuitenkin yhtiön tulevaisuuteen.

Amazon on juuri kaikkien liukuvien alapuolella, jotka ovat kääntyneet laskuun mutta mahdollinen tukitaso voisi löytyä 160 dollarin nurkilta.

- Novo Nordisk

Muistan uutisoinnin diabeteslääkkeestä, jolloin osake lähti nousuun. Tämä on myös Tanska-rahastoni suurin omistus. En vielä ymmärrä lääketeollisuudesta sijoitusmielessä tarpeeksi, joten en sijoita suoraan näihin osakkeisiin.

Novo Nordisk yhtiötä en ole juurikaan seurannut, mutta teknisen analyysin perusteella osake on laskutrendissä. Päivä ja viikkokynttilöillä katsottuna osake on käyttämieni liukuvien keskiarvojen alapuolella, mutta näkisin tukitason juurikin tässä 830DKK tienoilla. Mielenkiintoista on ottaako osake pompun tasosta ja nousee, vai jatkaako laskua.

- Pepsi

Vakaa yhtiö, Coca-Colan suurin kilpailija, laajempi tuotevalikoima kuin Coca-Colalla.

Pepsi on mielestäni “sivuttaismarkkinassa”, jossa on seilannut 180 ja 160 dollarin rangessa. Päivä ja viikkokynttiöillä se osuu liukuviin keskiarvoihin, joista se voisi saada tukea, mutta tällaisessa rangessa liikuttaessa en itse osaa ottaa näkemystä mihin suuntaan seuraavaksi liikutaan.

12. Mitkä ovat kolme suurinta vahvuuttasi sijoittajana? Mikä on suurin kehittämisen kohteesi sijoittajana?

1. Hyväksyn sen jos näkemykseni markkinoista on väärä. Varsinkin treidaajan pitää pystyä hyväksymään väärässä oleminen (niin tulee tapahtumaan vähän väliä), ottaa opiksi se mitä on opittavaa ja jatkaa eteenpäin 2. Periksiantamattomuus. En suostu luovuttamaan vaikka treidit/sijoitukset ei menisi putkeen. Olen nuorempana menettänyt huonoilla sijoituspäätöksillä kaikkikin säästöni mutta sitten aloitin alusta puhtaalta pöydältä ja otin opikseni. 3. Halu kehittyä ja oppia uutta. Aina voi oppia jotain uutta ja tykkään lukea erilaisia näkökulmia ja ajatuksia sijoittamisesta.

Suurin kehittämisen kohteeni on pysyä sijoitussuunnitelmassa. Se on erittäin tärkeää mutta välillä lipsun siitä ja yleensä silloin tulee isoimmat tappiot.

13. Mitkä ovat tärkeimmät tietolähteesi sijoittajana, mainitse ainakin viisi ja perustele valintasi.

Investing -sivusto. Sieltä löytyy talouskalenteri jossa on kaikki talousdatan julkaisuajankohdat ja saa valittua minkä maan tietoja haluaa katsella. ChatGPT/google yleisesti tiedon hakuun, X, Inderes ja Inderesin keskustelupalsta (ja muut palstat), joista luen muiden mielipiteitä ja näkökulmia, osarit on tärkeä lähde taloustiedoista, Tradingview ja Investing sivuilla on aika kattavasti ilmaiseksi markkina uutisia.

14. Jos saisit seurata vain viisi viittä sijoittajaa Äxässä, keitä seuraisit ja miksi?

Jukka Lepikkö, Heikki Keskiväli, Vontuchman, Jarmo Friman, Verneri Pulkkinen. Kaikille yhteiset perustelut: mielenkiintoista sisältöä ja analyysiä markkinoista/yhtiöistä. Jos markkinoilla on sattunut jotain erikoisia liikkeitä tai kun julkaistaan talouslukuja niin käyn ensimmäisenä katsomassa onko heillä näkemyksiä asiasta.

Ping: @Jukka_Lepikko, @Heikki_Keskivali ja @Verneri_Pulkkinen, pingasin teiät et huomaatte t. Alokas

15. Mitkä ovat sinulle yhtiöiden omista materiaaleista tärkeimmät osakepoimintaa ajatellen? Perustele valintasi.

Osavuosikatsaukset, koska ne ovat tärkein lähde yhtiön taloudellisesta tilasta. Pörssitiedotteet, koska tulosvaroitukset vaikuttavat kurssikehitykseen. Sisäpiirikaupat kiinnostavat myös, erityisesti jos yhtiön johto myy huomattavan määrän osakkeita – herää kysymys miksi…

16. Sinun tulee antaa kolme vinkkiä tuoreelle sijoittajalle, mitä ne olisivat?

1. Vaikka haluaisit valita itse osakkeita salkkuusi niin sijoita silti osa rahoista indeksirahastoihin. Jos et halua sijoittaa rahastoihin niin katso millä osakkeilla on suurin paino indeksirahastossa ja tutki niitä yhtiöitä. 2. Opiskele sijoittamista ja seuraa markkinoita. Esimerkiksi Nordnetin sivuilla on hyvää oppimateriaalia, Heikki Keskivälin Tähtäimessä osakkeet -verkkokurssi on oman kokemukseni mukaan erinomainen niille jotka haluavat oppia osakesijoittamisesta, osallistu keskusteluihin Inderesin foorumilla ja Äxässä. Kysele, ei ole tyhmiä kysymyksiä. 3. Tekemällä oppii, kukaan ei ole seppä syntyessään. Älä pelkää virheitä, koska niiltä et voi välttyä, voit kuitenkin vaikuttaa miten niihin suhtaudut ja mitä niistä opit. Sijoittamisessa ei ole koskaan “valmis” vaan aina löytyy uutta opittavaa ja kokemuksen kautta oppii soveltamaan uutta tietoa.

17. Miten hallitset tunteesi sijoittamisessa? Oletko harjoittanut tai opiskellut jotenkin sijoittamisen psykologiaa?

En ole opiskellut psykologiaa sen enempää kuin Warren Buffettin kuuluisan lauseen verran: "Be fearful when others are greedy and be greedy when others are fearful."Tunteiden hallitseminen on kuitenkin sijoittajalle ja varsinkin treidaajalle tärkeää ja itselleni paras keino siihen on hyvä sijoitussuunnitelma ja treidaustaitojen kehittäminen. Yhdessä nuo vähentävät tunteiden vaikutuksen alaisena toimimista. Jos tunteet meinaavat ottaa vallan niin silloin on parempi sulkea kone ja tehdä jotain muuta rauhoittuakseen.

18. Mitä tavoitteita sinulla on sijoittamisen suhteen? Mitä konkreettista hyvää sijoittaminen on tuonut elämääsi?

Tämä on klisee mutta vastaan silti: taloudellinen vapaus ja kesämökki. Olen saanut sijoittamisesta taloudellista mielenrauhaa ja olen voinut hoitaa yllättäviä rahanmenoja sijoituksista saaduilla tuotoilla. Esimerkiksi tämän kirjoitushetkellä mulla on urakoitsijat korjaamassa kallistunutta ulkorakennusta (sitä en edes yrittänyt korjata itse).

19. Miten vähän teknistä analyysia opetellut Alokas voisi hyödyntää TA:ta omassa sijoitustoimnnassaan?

Esimerkiksi niin että voi yrittää ajoittaa sopivaa osto/myyntipaikkaa tuki/vastustasoja ja liukuvia keskiarvoja hyödyntämällä. Tuki- ja vastustaso: Piirrä vaakaviiva kohtaan, johon osakkeen hinta on laskenut ja josta se on noussut useita kertoja. Piirrä toinen vaakaviiva kohtaan, johon nousu on pysähtynyt ja josta se on kääntynyt laskuun. Ylempi viiva on vastustaso ja alempi viiva on tukitaso. Näiden viivojen välissä on ‘alue’ (range), jossa on useita kynttilöitä, jotka koskettavat samoja hintatasoja. Liukuvat keskiarvot toimivat myös tuki- ja vastustasoina, ja niiden avulla on helppo seurata, onko osake nousu- vai laskutrendissä. Kun nopein liukuva keskiarvo on hitaampien yläpuolella ja kynttilät ovat liukuvien keskiarvojen yläpuolella, osake on nousutrendissä. Sama pätee toisinpäin: jos nopein liukuva keskiarvo on hitaampien alapuolella ja kynttilät liukuvien keskiarvojen alapuolella, osake on laskutrendissä. Tuki- ja vastustasoja sekä liukuvia keskiarvoja voi hyödyntää myös riskienhallinnassa tappioiden minimoimiseksi silloin, kun trendi kääntyy.

20. Mistä haluat erityisesti kiittää Inderesiä ja Äxän sijoittajakansaa?

Haluan kiittää mielenkiintoisista sijoituskeskusteluista ja tiedon jakamisesta, uusista näkökulmista sekä siitä, että kuka tahansa voi matalalla kynnyksellä osallistua keskusteluun, olipa kyseessä aloittelija tai konkari.

Kiitoksia erinomaisista vastauksista Susanna! :slight_smile:

Ehkä tässä haastattelussa tuli enemmän kuin muissa haastatteluista sitä, että kannattaa tehdä eikä kannata liikaa pelätä virheitä. Tekeminen ei tässä yhteydessä tarkoita, että pitäisi tehdä skalppitreidausta, vaikka siinä toki saa tehdä paljon toimeksiantoja :smiley: . Jos haluaa saada jotain, niin pitää myös yrittää ja jos asenne on kohdallaan, niin virheistä oppii ja kokemus karttuu.

Tässä on vähän ajateltavaa viikonlopuksi:

Kiitoksia ja mukavaa perjantaita! :slight_smile:

Laitattehan Susannan seurantaan, hänellä on nyt 1263 seuraajaa:

https://x.com/laine_susanna

image

65 tykkäystä