100. Vesa Puttonen
Mies, joka ei esittelyjä kaipaa sai kunnian olla sadas haastattelemani henkilö. Hän on alan ehdottomia legendoja ja ykkösnimiä, joka on ollut omalla toiminnallaan viemässä Suomea eteenpäin esimerkiksi luotsaamalla opiskelijoita kohti unelmiaan.
Vesan tietää kaikki, jos ei tiedä, niin on syytä hävetä. Hänet siis tietysti tiesin hyvinkin ja hänen juttujaan sekä ajatuksiaan olen lukenut hyvin paljon. Viime aikoina olen lukenut erityisesti hänen elämästään ja urastaan netissä, niin kävi entistä vahvemmin selvästi, että hänellä on todellakin ollut kaikenlaista erilaista ja monipuolista toisiaan täydentäviä vastuita sekä juttuja elämässään. Hänen kokemuksillaan ja näytöillään on varaakin kommentoida talousasioita, rahoitusta, sijoittamista jne., kun ehkä nykyään somessa ja muuallakin ääntään ehkä liikakin saa monet, joilla ei niitä näyttöjä + substanssia ole. Olisi ihan hyvä, jos ihmiset pitäytyisivät kommentoimasta asioita turhan varmasti ja “asiantuntevasti”, jos asiantuntemusta asiaan ei ole.
En ole ollut Vesan kanssa tekemisissä kuin nyt haastattelun tiimoilta, en ole ollut edes hänen oppilaanaan, mutta itselle täydentyi mielikuva entisestään aikaansaavasta ja tehokkaasta ihmisestä, joka on kaikkien tuntema alansa legenda eikä syytä. Moni on varmasti kiitollinen hänelle, Ruoholahdessakin uskon istuvan monta sellaista kaveria…
1. Kerro kolmellakymmenellä sanalla, kuka sinä olet.
Rahoituksen professori Aalto-yliopistossa. Tulin kauppakorkeakoululle v 1993, vuodet 1998-2001 olin Helsingin Pörssissä ja Conventum Rahastoyhtiössä. Olen ollut erilaisten yritysten hallituksissa ja sijoitustoimikunnissa.
Sijoitusmarkkinoiden seuraaminen on sekä työ että harrastus.
2. Kerro kolme asiaa, mitä yleisesti sinusta ei tiedetä.
Twitter-tilini on avoin, mutta Instagram on suljettu. Laitan sinne kuvia harrastusten parista. Vietän nykyisin marraskuun palkattomalla vapaalla ulkomailla. Olen ollut yli 30 vuotta naimisissa.
3. Mitä kiinnostuksen kohteita ja harrastuksia sinulla on? Mitään sijoittamiseen viittaavaa ei saa sanoa.
Olen juossut reilut 50 maratonia ja suorittanut 7 täyden matkan Ironmania. Golfin tasoitus on noin 20 vuodesta toiseen. Seuraan lähes kaikkia urheilulajeja, erityisesti jääkiekkoa.
4. Millainen on tavallinen arkipäiväsi?
Yleensä aloitan päivän 7-8 jääkiekolla, kuntosalilla tai uimahallissa. Työpäivät ovat hyvin erilaisia riippuen siitä, onko luentoja vai ei. Laitoksella on 1-2 päivänä viikossa tutkimusseminaari. Välillä kirjoitan kirjaa, välillä tutkimuksia.
Käyn myös yrityksissä puhumassa ja joskus konsultoimassa, siihen menee keskimäärin päivä viikossa.
5. Kuvailetko millainen olet sijoittajana?
Perussalkku on aika passiivinen, mutta seuraan kyllä markkinoita lähes päivittäin ja ostan/myyn osakkeita noin kerran viikossa.
6. Voisitko avata millainen sijoitushistoria sinulla on?
Ensimmäisen vuoden opiskelijana aikoinaan laitoin kaikki munat samaan koriin eli yhteen yhtiöön (Mancon) se meni konkurssiin. Sen jälkeen olen muistanut hajauttaa. Kun saimme vaimoni kanssa asuntolainat maksettua, sen jälkeen olen sijoittanut vapaammin ja ottanut yksittäisissä kohteissa melko isojakin riskejä. Osa on mennyt kiville, mutta osa on onnistunutkin tosi hyvin.
7. Millainen salkku sinulla on? Jos sinun pitäisi valita salkustasi kaksi osaketta, jotka olisi pakko pitää kymmenen vuotta, mitkä valitsisit ja miksi?
Tällä hetkellä reilut 50% on osakkeissa, 30% korkosijoituksissa (myös korkeariskisissä) ja 20% asuntosijoituksissa. En ole rakastunut yhteenkään yhtiöön niin, että sitoutuisin pitämään sitä 10 vuotta. Ehkä lähimpänä sellaisia ovat Loihde ja SSH.
8. Millainen on sinun osakepoimintaprosessisi askel askeleelta?
Seuraan keskustelupalstoja (Kauppalehti, Inderes), katson yrityksen tuoreimman osavuosikatsauksen ja kuuntelen johdon esityksiä. Prosessi on hyvin epäformaali. Yritän muodostaa mielikuvan siitä, voinko luottaa siihen, että johto on luotettava ja pystyy viemään yritystä oikeaan suuntaan.
9. Olet elämäsi aikana ollut, vaikka missä mukana; erilaisissa tehtävissä ja rooleissa. Mikä pesti on ollut opettavaisinta aikaa sinulle ajatellen sijoitustoimintaasi, ja miksi?
Elämänkokemuksena kausi SM Liigan hallituksen puheenjohtajana oli opettavaisin, mutta siitä ei varsinaisesti ollut hyötyä sijoitustoiminnassa. Taalerin hallituksen jäsenyys opetti yrityskulttuurin voimasta kasvuyrityksessä.
10. Sinua pidetään todella tärkeänä henkilönä sijoitusmaailmassakin, siihen liittyen; mitä pidät tähänastisen urasi merkittävimpänä saavutuksena liittyen sijoittamiseen?
Merkittävin saavutukseni on lähes 30 vuotta opettajana kauppakorkeakoululla. Toivon ja uskon, että olen saanut innostettua opiskelijoita sijoittamaan ja yrittämään.
11. Mikä on tärkein asia, jonka olet oppinut sijoittamisesta 2020-luvulla?
Keskuspankkeja ja indeksisijoittamista vastaan ei kannata taistella.
12. Osakepoimintaa ajatellen, mitkä ovat sinun viisi tärkeintä tietolähdettäsi, ja miksi?
Mainitsinkin jo aikaisemmin, että seuraan keskustelupalstoja, osavuosikatsauksia ja johdon haastatteluja.
13. Miten näet Helsingin pörssin nyt ja lähitulevaisuudessa - näyttääkö esimerkiksi siltä, että katse tulisi suunnata Yhdysvaltoihin?
Olen sijoittajana luonteeltani vastavirtaan uiva fundamenttisijoittaja. En pysty sijoittamaan amerikkalaisiin teknojätteihin, kun niiden P/S-luvut ovat 10+.
14. Voisitko nostaa kaksi suomalaisen piensijoittajan tyypillistä sijoitusvirhettä ja kertoa, miten voisi onnistua vähentämään tällaisia virheitä?
Sijoittaminen nopeasti nousseisiin osakkeisiin sillä perusteella, että ne ovat nousseet nopeasti. Momentum-ilmiö voi hyvinkin toimia, mutta siinä kannattaa olla liikkeellä ajoissa ja lähteä ajoissa pois. Viime vuosilta Helsingin Pörssissä tällaisia esimerkkejä ovat esim. Harvia ja Kempower.
15. Sanotaan, että sijoittajista 90-95 prosenttia sijoittajista häviää indeksille, eikö suosiolla kannattaisi kaikille opastaa vain matalakuluisten tuttujen etf- ja indeksirahastojen maailmaan?
Keskimäärin tämä pitää paikkansa.
16. Suosittele kahta kirjaa tavalliselle suomalaiselle sijoittajalle, ja perustele valintasi.
Itseriittoisesti suosittelen Knupfer-Puttonen ”Moderni rahoitus”-kirjaa. Siinä käydään yritysrahoituksen perusteet läpi suomalaisin esimerkein. Seppo Saarion ”Miten sijoitan pörssiosakkeisiin” on klassikko.
17. Olet todella monessa paikassa mukana; olet aktiivinen ja suostuit tähänkin haastatteluun. Miten sinä ehdit ja jaksat olla niin monessa jutussa mukana?
Työni on myös harrastukseni. Yksinkertaisesti tykkään tästä. Olen joskus pohtinut varhaista eläköitymistä, mutta olen huomannut, että tylsistyisin silloin kuoliaaksi. Markkinoilla tapahtuu joka päivä jotain uutta, sen seuraaminen on tosi innostavaa, uusia caseja opetukseenkin tulee lähes joka viikko.
18. Kyllästyttääkö sinua koskaan oma alasi, miksi tai miksi ei?
Sijoitusalan regulaatio ja hallitustyön formalisoituminen on johtanut siihen, että en enää ole juuri minkään yrityksen hallituksessa.
19. Pakko myöntää, että edelleen vilkaisen tavoitehintoja ja suosituksia… ne vähän taitavat vaikuttaa sijoitustoimintaani. Miten tällaisen aloittelijatason sijoittajan pitäisi suhtautua niihin?
Sijoittajana kannattaa seurata kaikkea informaatiota, mutta tavoitehintoihin kannattaa suhtautua lähinnä viihteenä.
20. Mistä haluat erityisesti kiittää suomalaista sijoittajakansaa?
Viime vuosina on ollut tosi hienoa seurata nuorten aktivoitumista. On aktiivista keskustelua keskustelupalstoilla, podcasteja, kirjoja yms. Tällaista ei ollut lainkaan silloin, kun itse olin nuori.
Kiitos paljon Vesa, kun suostuit sadanneksi haastateltavakseni!
Ennen kuin sijoittajana lähtee liikoja hifistelemään ja keksimään omia mutuoppejaan, niin kannattaa tutustua Vesan oppeihin ja kirjoihin.
Tämän kysymyksen ja vastauksen nostin haastattelusta tarkoituksella:
19. Pakko myöntää, että edelleen vilkaisen tavoitehintoja ja suosituksia… ne vähän taitavat vaikuttaa sijoitustoimintaani. Miten tällaisen aloittelijatason sijoittajan pitäisi suhtautua niihin?
Sijoittajana kannattaa seurata kaikkea informaatiota, mutta tavoitehintoihin kannattaa suhtautua lähinnä viihteenä.
Onko tämä asia jo vihdoin selvä. En laita kysymysmerkkiä perään.
Sata haastattelua on nyt täynnä, aikamoinen määrä.
Haluan kiittää Inderesiä! Ja kiittää kaikkia haastateltavia, lukijoita, palautteenantajia, haastista jakaneita… ja tykkääjiä!
Jokainen tykkäyskin merkitsee paljon, koska jokaiseen haastatteluun menee noin työpäivän verran aikaa, vaikka ei ehkä uskoisi – oikea toimittaja tekisi toki laadukkaamman tunnissa parissa.
Teen tätä toki itsellenikin, koska olen kiinnostunut näistä tyypeistä ja haluan oppia, mutta myös kiitoksena Inderesille ja erityisesti aidosti teen näitä ihan kaikkia lukijoita varten – olit sitten tuore sijoittaja tai vaikkapa Warren Buffett.
Eipä tässä kummempia, on vähän vastuita tässä, niin olen loppupäivän pois Foorumilta iltapäivästä alkaen.
Mukavaa viikonloppua!