Alokas haastattelee

Perjantaina on haastatteluvuorossa kaveri, joka ei kirjoittele hirveän moneen eri ketjuun, mutta näkisin hänellä olevan tietämystä ja taitoa jakaa laajemminkin tietojaan eri yhtiöistä. :slight_smile:

Aina, kun näen tämän herran kirjoituksen, niin pysähdyn lukemaan sen, koska hän katsoo mielestäni asioita objektiivisesti ja hänellä on taito mielestäni nostaa sijoituskohteista olennaisempia seikkoja esille, mikä on hyvin tärkeä taito.

Hän on kirjoitellut lähinnä sellaisista yhtiöistä tai sijoituskohteista, jotka ovat itselleni jääneet vähän vieraaksi, mutta hänen nostojansa on helppo lukea, koska ne eivät ole tarkoituksellisen karhuja tai härkiä. Myös hänen taitonsa tiivistää erilaisia asioita ovat erinomaiset.

Haluan yleisesti myös tässä yhteydessä kiittää foorumilaisia laadukkaista sijoittajille tärkeistä sisältörikkaista viesteistä erilaisista yhtiöistä, jotka auttavat osakepoiminnassa. Hauskaa sijoitusviikon jatkoa! :blush:

15 tykkäystä

99. Juha Salminen

Juha on mielestäni analyyttinen ja objektiivinen sijoittaja, joka ostaa olennaisia seikkoja yhtiöistä. Hänen kirjoituksensa tarjoavat selkeitä ja tasapainoisia näkökulmia, korostaen aidosti sijoituskohteeseen vaikuttavia ja tiivistäen monimutkaisia asioita taitavasti.

Hän on useammille tuttu Tesla-ketjusta, ja mielestäni varsinkin siinä ketjussa ilmapiirin vuoksi olisi mielestäni hyvä ottaa mallia hänestä mallia. Luulen, että sekä karhut että härät arvostavat hänen ajatuksiaan… niin ja jopa henkilökunnan suunnasta on annettu kehuja hänen suuntaansa. On Juha toki muihinkin ketjuihin kirjoitellut kuin em. ketjuun, ja olisi kiva nähdä hänen kirjoituksiaan muissakin ketjuissa enemmänkin.

Olen muutenkin hänen kanssaan jutellessaan huomannut, että hänellä on erinomainen asenne. Hän on sitä tyyppiä, että jos on mahdollisuus, niin käytetään se eikä jäädä harmittelemaan ja lisäksi hän puhuu avoimesti sekä hyvin selkeästi. Tykkään siitä, että mennään eteenpäin eikä marmateta muille vaan pysytään asiassa, kuten Juha toimii.

image


1. Kerro kolmellakymmenellä sanalla, kuka sinä olet.

Reilu 5-kymppinen juuri työelämästä pois siirtynyt sijoittaja, joka nauttii nykyään vapaammasta kalenterista. Olen positiivinen optimisti, ja nuo piirteet ovat auttaneet elämässä paljon. Asun vaimon (järjestysnro 2) ja kissan kanssa lounais-Suomessa kerrostalossa.

2. Kerro kolme asiaa, mitä foorumilaiset eivät sinusta tiedä.

No muutama tietääkin, mutta suurempi yleisö ei, että liikun pyörätuolilla. Syy siihen on varomaton aseen säilytys, jonka seurauksena 12-vuotiaana “sain” revolverin luodin niskaani kaverini kotona. Henki säilyi, mutta kulkupuoli muuttui kävelystä kelailuun. Toki olisi saanut jäädä tapahtumatta, mutta uskokaa tai älkää, on ollut myös elämää rikastava kokemus.

Tein yli kolmenkymmenen vuoden työurani lähes kokonaan julkisella sektorilla asiantuntijatehtävissä työllisyysasioihin liittyen.

Olen esiintynyt Ylen A-studiossa, joka ei ole ainut esiintymiseni televisiossa. Minua on haastateltu myös Ruisrockissa television uutislähetykseen.

3. Mitä kiinnostuksen kohteita ja harrastuksia sinulla on? Mitään sijoittamiseen viittavaa ei saa sanoa.

Minua kiinnostaa historia ja tykkään katsella siihen liittyen dokkareita. Maailman tapahtumat ovat myös aina kiinnostaneet ja niitä tulee seurailtua melko tiiviisti. Harrastuksia menee ja tulee, mutta nykyään kuntoilen, kuuntelen kirjoja ja tietysti suoratoistopalvelut kuuluvat arkeen. Aika vähän nykyään on mitään pelailua, mutta sitäkin joskus (mm. Civilization). Musiikkia kuuntelen aika paljon ja tykkään käydä keikoilla. Festarit kuuluivat ennen myös kesien ohjelmaan, mutta ei oikein enää jaksa. Vaimon kanssa tykätään käydä teatteriesityksissä ja matkusteltukin on ihan kohtalaisesti.

4. Millainen on tavallinen arkipäiväsi?

Herään yleensä vimeistään klo 8 ilman kelloa. Sitten aamutoimet, jonka jälkeen tsekkaan New Yorkin aftermarketin liikkeet. Sen jälkeen aamupala ja sanomalehden luku. Seuraavana on X:n fiidin silmäily. Seuraan todella paljon uutisointia sen kautta. Mua kiinnostaa seurata maailman tapahtumia, mutta toki X:ssä seuraan erittäin paljon myös sijoittamiseen liittyviä juttuja, niin suomalaisilta (mm. Pekka @vontuchman, Heikki Keskiväli @hkeskiva, Mikko Mäkinen @Mikko_M_Makinen), kuin myös amerikkalaisilta sijoitusammattilaisilta.

X:n lisäksi seuraan Youtubessa muutamaa sijoitusammattilaisen kanavaa. Koska sijoitan pääasiassa New Yorkin pörssiin, niin seuranta painottuu sinne myös Youtuben sisältökanavissa. Yleensä aamupäivään sisältyy siis mahdolliset uudet videot, joissa käsitellään jenkkimarkkinaa tai määrättyjä yhtiöitä. Tykkään käydä myös mieluummin aamupäivällä lenkillä, jonka jälkeen onkin sitten lounas. Iltapäivään kuuluu usein pienet päiväunet. Useana arkipäivänä kello 15:30 alan seuraamaan kanadalaista TraderTV.live lähetystä, jossa käyvät tunnin ajan ennen New Yorkin avausta läpi markkinoita ja siihen vaikuttavia asioita makrotalouden osalta, sekä erikseen nostoja yhtiöistä.

Iltojen ohjelma vaihtelee, mutta televisiota en juurikaan katsele urheilua lukuun ottamatta. Aika paljon tulee silmäiltyä netistä talousuutisointia samalla, kun seuraan New Yorkin pörssiä sen sulkeutumiseen saakka, vaikka en mikään treidaaja olekaan.

(ping @Heikki_Keskivali ja @Mikko_Makinen - teidät on mainittu t. Alokas)

5. Kuvailetko millainen olet sijoittajana?

Rohkea ainakin. En ole arvosijoittaja, enkä tällä hetkellä oikeastaan osinkopuolueenkaan jäsen, mutta ehkä sinnekin jäsenanomusta tulee laitettua tulevaisuudessa. Nimittäin pari REIT-yhtiötä on kiikarissa. En ole aktiivinen treidaaja, mutta swingejä teen, kun selkeitä paikkoja on näkyvissä. Tällä hetkellä salkussa ei ole montaa riviä, mutta sen lisäksi Bitcoinia löytyy myös.

6. Voisitko avata millainen sijoitushistoria sinulla on?

Aloitin muistaakseni v. 2002 rahastoilla ja silloin suurimmat sijoitukset olivat Kiina, Venäjä ja USA rahastoissa. Sitten markkinoille ui iso paha musta joutsen ja oltiin vuoden 2008 vapaapudotuksessa. Silloin laitoin kaiken liikenevän rahan ostoihin, kun alkoi näyttämään siltä, että pudotusvauhti hiipui. Nuo sitten tuottivatkin kivasti muutamassa vuodessa ja samaan aikaan alkoi kiinnostamaan suorat osakeostot. Ehkä kukaan ei ylläty, jos kerron, että kunnon suomalaisena päädyin sitten myöhemmin ostamaan Nokiaa. Myin kaikki rahastot pois ja menin all-in Nokiaan siihen aikaan, kun mediassa otsikoissa oli sellainen sävy, että kohta joku saa sammuttaa Keilaniemen pääkonttorilla valot. Nokiasta tulee elävästi mieleen se, kun @Mikael_Rautanen muistaakseni Kauppalehdessä kommentoi uusia Nokia -puhelimia kuvaavasti “kansituolien järjestelemistä Titanicin kannella”. Silloin vielä en ollut Nokia-osakkeiden omistaja, mutta ajattelin, että onkohan Mikael saanut Nokian osakkeilla pahasti näpeilleen, kun noin Nokiaa dissaa. No, Mikael oli oikeassa - turha niitä tuoleja oli enää järjestellä, kun kohtalo oli jo matkapuhelinyksikön osalta määrätty.

No, itse siis menin Nokiaan all-in (kurssi liikkui ostoissani 1,5 - 2,0 € välillä) sillä ajatuksella, että niillä on kuitenkin verkkobisnes, jossa on pätevä pomo (Rajeev Suri) ja onhan niillä myös iso patenttisalkku, joka on helppoa rahaa. Myöhemmin Nokian yhtiökokouksessa äänestin matkapuhelinyksikön myynnin puolesta, vaikka toki tuntui kurjalta, että Nokia hukkasi mahdollisuutensa. Sitten kun kurssi vielä hetkeksi nousi muutamiin euroihin, niin myin kaikki Nokia-osakkeet pois melkoisen hyvällä tuotolla. Sen jälkeen aloitin sijoittamaan Helsingin pörssissä tuttuihin suomalaisiin laatufirmoihin, mutta myös pariin lottolappuun, josta sai hyvää oppia. Lääkefirmat alkutaipaleella vievät sijoitetut rahat. Onneksi se riski oli rajallinen ja toki sen tiedostin, eikä sijoitettu pääoma ollut mikään merkittävä. Sitä oppia pystyin kuitenkin myöhemmin hyödyntämään Faronin kohdalla, joka onkin tällä hetkellä ainut Suomi-osake salkussa.

Olen ollut myös asuntosijoittaja, joka oli erittäin onnistunut ja tuottoisa ajanjakso, ja joka päättyi juuri ennen, kun asuntojen hinnat vähän laskivat ja hoitomenot nousivat korkojen ja inflaation seurauksena. Vivulla oli osansa hankinnassa, mutta velattomana sain myytyä. Se raha meni suurimmalta osin Nordnetin kautta New Yorkin pörssiin, mutta vaihdoin samalla myös auton uuteen, koska tykkään myös käyttää rahaa.

7. Millainen salkku sinulla on? Jos sinun pitäisi tässä hetkessä tuplata yhden omistamasi osakkeen osuus, niin mikä se olisi ja miksi?

Salkussa on ollut suurimmillaan noin tusinan verran rivejä, mutta jokin aika sitten tuli monta riviä myytyä ja nyt on salkussa käteistä odottelemassa ostopaikkoja. Nyt tänään salkussa on vain neljä riviä, jotka ovat Faron, Nvidia, Palantir ja Tesla. Näistä Faron on ollut mulla seurannassa jo Lontoon pörssin ajalta, jolloin sillä oli Traumakinella kova hype päällä, mutta siellä sai kylmää kyytiä, kun lääkettä käytettiin väärin yhdistelmähoitona toisen lääkkeen kanssa vastoin Faronin omaa ohjeistusta. No, nyt on sitten Faronin kohdalla toinen hype päällä, mutta nyt verisyövän osalta ja mahdollisesti ihan kivalla lopputuloksella. Nvidia, Palantir ja Tesla on kaikki sellaisia, joiden kohdalla näen mahdollisuudet hyviin tuottoihin pidemmällä ajalla. Noista kolmesta Teslalla teen treidejä (eventit, osarit tarjoavat swing-paikkoja), mutta Nvidialla ja Palantirilla en. Niitä hodlailen ja lisäilen hyvissä paikoissa. Niin, ja tosiaan Bitcoinissa on ihan kohtuullinen panostus. Jos joku noista nyt salkussa olevista osakkeista pitäisi tuplata, niin se olisi Palantir. Sen yhtiön tilanne näyttää herkulliselta tekoälyn tulon myötä. Firmalla on talous kunnossa, tuote-/palveluvalikoima on monipuolinen/kilpailukykyinen, yhtiöllä on hyvä johto, kasvu vakaata, ei maariskiä (vrt. Tesla & Kiina).

8. Millainen on sinun osakepoimintaprosessisi askel askeleelta?

Yleensä sytyke johonkin kiinnostukseen tulee sijoitusammattilaisten kautta, jonka artikkelin, videon tmv. bongaan jostain mediasta. Sitten lähden tutkimaan yhtiön lukuja, miltä alalla näyttää nyt/lähitulevaisuudessa, miten yhtiö asemoituu kilpailjoihinsa nähden, hyötyykö megatrendeistä, jne. Osallistun myös yhtiöiden webcasteihin, kuuntelen sijoittajapuhelut ja olen ollut myös mm. amerikkalaisessa Patreon-ryhmässä, jossa Zoomissa on käyty keskustelua makrosta ja eri yhtiöistä.

9. Olet Teslan ketjussa jakanut hyvää tietoa ja hyviä ajatuksia, voisitko tehdä 150 sanan analyysin Teslasta sijoittajalle, jotka tietää Teslan, mutta ymmärtää vain vähän siitä sijoituskohteena.

Analyysia en tee, mutta kyllä mä luotan siihen, että autot eivät ole pelkästään se juttu, miksi siihen kannattaa sijoittaa. Energia, robotit, FSD, ja kaikki muu näiden päälle tuottavat sijoittajalle tuottoa pidemmällä tähtäimellä. Tesla ei ole enää make or break -vaiheessa - toki monta asiaa on vasta kypsymässä. Olin aikanaan kova Tesla-karhu, ja se vaihe perustui melko vähäiseen tietämykseeni firmasta. Kaverille paasasin, että kyllä perinteiset valmistajat näyttävät nopeasti kaapin paikan. No, juuri ennen koronaa aloin ottamaan enemmän yhtiöstä selvää, koska kiinnostus heräsi osakkeen hurjan nousuvauhdin johdosta. En onneksi sortunut fomoon, mutta kun korona rysäytti osakkeen alas muun pörssin mukana, niin siinä kohtaa tein isot ostot, jotka todellakin tuottivat mahtavat tuotot. Jollain ihmeen intuitiolla onnistuin myymään suht ison osan loka-marraskuun taitteessa 2021, jolloin myyntini osui vain parin dollarin missaukseen ATH-lukemasta. Tesla on hyvin kontroversiaalinen yhtiö, johon syypää on pitkälti Musk. En pidä pätkääkään hänen persoonastaan liittyen politiikkaan ja siinä varsinkaan geopolitiikkaan liittyvissä jutuissa, mutta samalla ihailen kyllä hänen yrittäjäpersoonaa. Hänestä tehty elämänkerta oli hyvä ja osaltaan avasi sen, miksi käyttäytyy siten kuinka käyttäytyy.

10. Miten sinä näet Bitcoinin sijoituskohteena nyt ja tulevina vuosina?

Bitcoin oli mulle pitkään sellainen on/off -sijoitus vailla suunnitelmaa. Välillä ostelin ja myin ilman sen suurempaa miettimistä. Sitten aloin perehtymään siihen enemmän ja lisää kiinnostusta herättivät pari hyvää Jukan ja Tuomaksen Bitcoin -jaksoa Traders Clubissa. Sen jälkeen kun eräs jenkkiläinen kaveri näytti videollaan…

a) osaavansa oikeasti ja todistetusti asiansa Bitcoinin suhteen käyttäen historiallista dataa ja teknistä analyysiä
b) miten Bitcoin tekee melko orjallisesti halvingien väliilä samoja liikkeitä suht samoissa aikaikkunoissa härkä- ja karhumarkkinassa

…niin aloin oikeasti luottamaan siihen, että todennäköisyys saman kaavan jatkumoon on hyvin mahdollinen. Toki tiedän, että historia ei ole tae tulevasta, mutta olen valmis seuraamaan tarinaa. Bitcoiniin tekemäni opiskelun avulla tiedän myös sen, miten voin hyödyntää Bitcoinin historiallista kulkua ja sen peilaamista tradingview.com sivulla eri indikaattoreita hyödyntäen (mm. stochastic-rsi, 200 MA). Minua paljon paremmin Bitcoiniin perehtyneet ovat moniäänisesti todenneet, että jos Bitcoin toistaa historiaansa, niin tämän syklin huippu tulee olemaan joskus ensi kesän lopulla, jonka jälkeen puhti loppuu ja alkaa armoton lasku. Jos näin käy, niin silloin Bitcoin toteuttaa omaa kaavamaisuuttaan ja alkaa taas elämään uutta syklin toistoaan. Näiden “uskomusten” lisäksi tietenkin omaa uskoani Bitcoiniin vahvistaa esimerkiksi Blackrockin toimitusjohtajan tunnustus “olimme väärässä Bitcoinin suhteen” tai että isot eläkerahastot alkavat sijoittamaan Bitcoiniin.

Bitcoiniin sijoittavan pitää siis ymmärtää sen syklinen luonne, joissa nousut ja laskut ovat isoja ja nopeitakin. Muuten ostaa ja myy väärissä paikoissa. Yöunikin voi häiriintyä.

11. Anteeksi, palaan vielä Teslaan. Mitkä ovat sinun mielestäsi viisi parasta tietolähdettä, jos Tesla kiinnostaa sijoituskohteena. Perustele valintasi.

  1. Teslan IR-sivu → eiköhän tämä päde ihan kaikkiin yhtiöihin. Siellä on tekeminen lukuina.
  2. Tolkulliset Tesla-bullit → yleensä ovat sijoittaneet yhtiöön, joten kannattaa kuunnella miksi sijoittavat
  3. Tolkulliset Tesla-bearit → eivät sijoita (shorttaus tietty mahdollista) yhtiöön, miksi eivät sijoita
  4. Analyytikot pienellä varauksella → tekevät työkseen, pääsevät kiinni sellaiseen dataan käsiksi, johon itse en pääse.
  5. X, jossa voi seurata montaa eri tahoa puolesta ja vastaan → monipuolinen ja nopea tietolähde

12. Mitkä ovat kolme parasta puoltasi sijoittajana? Ja mikä on suuri kehittämisen kohteesi?

Reagointikyky, virheistä oppiminen, paneutuminen.
Kehittämistä on varmaan monella osa-alueella, mutta välillä olen liian impulsiivinen.

12. Kerro ajatuksesi näistä yhtiöistä viiteenkymmeneen sanaan:

- Faron

Onnistuessaan mullistaa sekä syövän hoitoa, että tuo toivoa syöpään sairastuneille ihmisille. Bonuksena tietenkin kivoja sijoitustuottoja yhtiöön sijoittaneille. Mikäli syntyy isompikin menestystarina, niin tuottanee kiinnostusta ja näkyvyyttä muillekin suomalaisille lääkekehitysyhtiöille ja sitä kautta ehkä jopa talouskasvua meidän kotomaallemme. Sijoitusriski näissä pitää kuitenkin aina muistaa, mutta kolikon kääntöpuolella on myös iso tuottopotentiaali.

- GameStop :wink:

Lottokansalle sopiva lappu. Silloin muutama vuosi sitten, kun Gamestop ja AMC tekivät hirmunousuja (ja laskuja), niin ajattelin, että onhan tähän hullutukseen osallistuttava pienellä arpalipulla. Ajatus oli, että jonkun haltin jälkeen, kun laskee isommin, niin osto sisään ja kun sitten taas lähtee kovaan nousuun, niin myyntiin. Tuolla tienasin kalliit vastamelukuulokkeet päivässä.

- Palantir

Yhtiö, jolla on kaikki kohdillaan pitkään noussuun. Talousluvut kunnossa, kasvueväät pitkillä sopimuksilla kunnossa, uusia sopimuksia tulee, isompia markkinoita (maantieteellisesti) vielä hyödynnettävissä, suorat kilpailijat vähissä, toimistusjohtaja on tekijämies. Analyytikko Dan Ives luonnehti Palantiria puhtaaksi tekoälyfirmaksi ja nimesi sen olevan Lionel Messi scenessään. Tällä hetkellä salkun suurin omistus. Hodlaan tätä vielä vuosia.

- PayPal

On ollut salkussa, mutta ei ole tällä hetkellä. Uusi toimistusjohtaja on lupaillut paljon hyvää tulevaisuuden varalle ja kyllähän tällä on hyvät mahdollisuudet palata omaankin salkkuun. Ihan lähikuukausina en ole tarkemmin seurannut, joten en pysty tarkemmin tätä avaamaan, mutta olen pannut merkille mm. Alokkaan tekemät kurssihehkutukset. Pitänee alkaa taas seuraamaan tätäkin.

13. Jos yleisellä tasolla kiinnostaa SP500:n osakkeet, niin mitkä olisivat sinun mielestäsi parhaat ilmaiset tietolähteet osakepoimintaa ajatellen?

No Yahoo on yksi, jota itse seuraan paljon. Lisäksi MarketWatch, MarketBeat, Bloomberg, MarketScreer, Tradinview, Arvopaperi. Tarjontaa on paljon, vaikea sanoa mikä on paras. Välillä tulee seurattua jotain tiiviimmin ja toisia vähemmän.

14. Mitkä ovat sinulle tärkeimpiä tapoja seurata makrotalouden kuvioita? Ja hyödynnätkö makrotaloudesta saatua dataa omassa sijoitustoiminnassasi?

Eri sähköiset talousmediat, CMEgroup-sivusto ja X:ssä määrätyt tilit. Vernerin vartit, Jukan ja Tuomaksen Traders Club. Kyllä mä tietenkin huomioin makrotekijät sijoituspäätöksiä tehdessä, koska eipä taida olla yhtiöitä, joihin eri makrotekijät eivät vaikuta.

(ping @Jukka_Lepikko :heart: @Tuomas_Tuominen ja @Verneri_Pulkkinen, teiät o mainittu t. Alokas )

15. Jos pitäisi valita kotiin yksi kirja sijoitusraamatuksi, niin minkä valitsisit ja miksi?

Jaa-a, en osaa sijoitusraamattua nimetä, mutta Nassim Talebin Musta Joutsen teki minuun vaikutuksen aikanaan. Sijoita kuin Guru (Oksaharju) olen myös lukenut, mutta en kyllä ihan välttämättä sen mukaan ole sijoittanut. Kaikki kunnia kuitenkin Oksaharjulle, joka on sijoitusammattilainen ja asiansa osaava mies. Kirja oli kyllä hyvä, mutta ehkä ollaan sijoittajina vähän eri lajia.

16. Miten käsittelet tunteitasi sijoittamisessa, ettet joudu esimerkiksi FOMO:on?

Olenhan siihen joskus itsekin sortunutkin, mutta siinä olen jalostunut onneksi. Kokemus auttaa tässä, kun on nähnyt riittävästi eri lappujen fomo-reaktioita ja niiden seurauksia. Joskus kannattaa ihan äkkiä laskea päässä, että onko just nyt pakko ostaa, vai ehditkö myöhemmin, mikäli nousu jatkuu ja sille on hyvä syy olemassa.

17. Mitkä kolme asiaa haluaisit opettaa tuoreille sijoittajille ja miksi?

  1. Korkoa korolle efektin voima, varsinkin kun kyse on nuoresta sijoittajasta. Oikein valittu rahasto, ja siihen säännöllinen sijoittaminen tuo huikeat tuotot, kun ajallinen sijoitushorisontti on vuosikymmeniä.
  2. Älä sijoita tunteella, älä rakastu yhteenkään osakkeeseen. Usko, toivo ja rakkaus ovat hienoja asioita, mutta eivät ole kelvollisia kumppaneita sijoituspäätöksissä.
  3. Älä sorru kaikenlaisten tiktokkaajien ja tubettajien klikkiotsikoiden vietäväksi. Ota itse selvää sijoituskohteesta, ennen kun sijoitat. Virheitä tekee jokainen, mutta älä masennu niistä, äläkä varsinkaan luovuta sijoittamisen suhteen, vaan ota virheistä opiksi.

18. Mitkä ovat tärkeimpiä asioita, joita sijoittaminen on tuonut elämääsi?

Taloudellisen turvan ja varmuuden. Ennen sijoittamista olin tehokas rahan kuluttaja turhuuteen. Sijoittaminen ikään kuin sai kilpailuvietin heräämään, kun huomasin, että sijoittamani pääoma tuotti lisää pääomaa ja halusin kehittyä siinä. Ja koska haluan kuitenkin nauttia sijoittamisen menestyksestä myös muutoin, kuin vain tuottoprosentin numeroina, niin olen pystynyt tekemään hankintoja, jotka vanhalla elämäntyylillä olisivat jäänyt haaveeksi. Lisäksi nyt töistä poisjääneenä on aivan eri tilanne, kuin siinä tapauksessa, että en olisi alkanut sijoittamaan.

19. Monet pitkällä aikavälillä runsaasti tuottaneet osakkeet ovat valtavasti heiluneet lyhyellä aikavälillä, hurjat liikkeet johtavat hätäisiin + huonoihin johtopäätöksiin Alokkaalla. Miten Alokas pysyisi järkevänä ja kärsivällisenä hurjissa pörssikäänteissä?

No ei kannata ainakaan paniikissa osta tai myynti -painikkeita painella. Jokainen painallus pitää perustua harkintaan. Pitää osata nähdä metsä puilta. Kannattaa katsoa isoa kuvaa ja toisaalta pystyä suodattamaan taustakohinaa. Tiukoilla stop losseilla voi riskiä tappioista minimoida. Ja sitten jos on huonon sijoituspäätöksen tehnyt, niin voihan sitä sitten suorittaa salkun siivousta roskista veromyyntiluonteisesti, jos/kun pystyy luovustappioita niin kuittaamaan.

Markkinahäiriöissä hyvätkin yhtiöt kärsivät, kuten koronadipissä kävi, mutta ei sellaisten hetkien saa antaa häiritä, vaan pää kylmänä toteuttaa edelleen omaa sijoitussuunnitelmaa.

20. Mistä haluat kiittää Inderesiä ja Foorumia?

No Inderes tuottaa hyvää sisältöä ja tietenkin foorumi tarjoaa hyvän mahdollisuuden reflektoida omaa näkemystä muiden näkemyksiin. Onneksi keskustelukulttuuri on suurimmaksi osaksi ihan hyvää tasoa, mutta joskus sitä joutuu taivastelemaan “tunnekuohuja”. Foorumilla on monia fiksuja kirjoittajia, joiden kommentteja voi hyödyntää ihan sijoituspäätöksiin saakka.


Kiitoksia vielä ajatuksia herättävistä ajatuksista!

Onhan se saavutus, että Tesla-ketjussa saavuttaa sekä karhujen että härkien ja muiden kunnioituksen. Usein näkee Juhalta juuri em. hyviä nostoja ja tiivistyksiä; mutta olen huomannut hänen osaavan kirjoittaa kattavamminkin (kuten vastauksista ilmenee) eri sijoituskohteista - toivottavasti jatkossa niitä tulee häneltä enemmän. :slight_smile:

Sijoittajia on erilaisia ja monet pärjää eri vahvuuksilla, mutta uskon Juhan erityiskykynä olevan objektiivisuus ja reiluus. Jos osaa katsoa hänen tavoin asioita laajasti monista eri näkökulmista ja omaa kyvyn katsoa peiliin, niin on jo vahvoilla sijoittamisessa.

Joskus sitä harmittelee, että miten jotkut fiksut ihmiset voivat olla kapeakatseisia ja tehdä esim. valtavia turskia usein vain asenteen takia. Klisee, mutta asenne ratkaisee usein.

Mukavaa viikonloppua! :slight_smile:

71 tykkäystä

Juha ja Juhan vastaukset saivat kehuja eivätkä turhaan! :slight_smile:

Tässä vähän motivaatiota sijoittamiseen:


Ensi viikolla on haastatteluvuorossa elävä legenda ja hänet pitäisi kaikkien tietää, ainakin ne, jotka sijoitusmaailmaa seuraavat.

Jos joku sanoo, että omaa hyvän yleissivistyksen eikä tiedä tätä kaveria, niin sitten hän ei puhu totta tai hänellä on kummallinen aukko yleissivistyksessä (tai sit on wanhan liiton pesserivisseri). :slight_smile: Ensi viikon haastateltava on ehdottomasti yksi alansa Suomen tunnetuimmista nimistä - tätä ei voi kukaan kiistää.

Niin ja ensi viikon haastattelu on sadas haastattelu.

giphy.gif ?cid=6c09b952p0de76nt7lwibprpzsyy5livto07tug3ejht37us&ep=v1_internal_gif_by_id&rid=giphy. gif&ct=g

Kiitoksia tykkääjille, lukijoille, haastatteluja jakaneille, haastateltaville!

Rentoa viikonloppua kaikille ja toivotan myös erinomaisen hedelmällisiä sijoituskeskusteluja Foorumille! :slight_smile:

35 tykkäystä

Kiitosta vaan yllättävästä kunniasta tulla Alokkaan haastattelemaksi!

Kivaa viikoloppua Alokkaalle ja luonnollisesti kaikille muillekin foorumin ihmisille!

33 tykkäystä