Alokas haastattelee

Vaikka huomenna on juhannusaatto, niin julkaisen silloin joka tapauksessa haastattelun. :slight_smile:

Kesällä olisi tiedossa indeläisten haastatteluja, sitten ainakin jonkun yhtiön edustajan haastattelu ja tietysti myös foorumilaisten haastiksia. Sain haastatteluun myös ihan kivan nimen, joka on tuttu varmasti Inderesin kautta, vaikka ei ehkä niinkään Foorumilta.

Luen itse uudelleen tänään @Joni_Gronqvist:in haastattelun, erityisesti siksi, koska siinä käsiteltiin IT-palvelusektoria, jossa mulla on kohtalaisesti panoksia kiinni.

13 tykkäystä

39. TOMI VALKEAJÄRVI

Tomi on tuore Yhteisötiimin vahvistus, joka on jo saanut lyhyessä paljon hyvää palautetta niin Ruoholahden porukalta kuin Foorumin väeltä. Hänestä huokuu suuri innostus ja palo sijoittamiseen sekä kaikkeen sen ympärillä pyöriviin asioihin, lisäksi huomaan hänen tuntevan erinomaisesti Foorumin ja foorumilaiset… kuin omat taskunsa.

Hän on hyvin miellyttävä ja sosiaalisesti lahjakas kaveri, jonka aiempi työhistoria sekä luonne sopivat erinomaisesti yhteisönrakentajalle. Kuten aiemmin vihjasin, niin hän on ja on ollut Inderesin materiaalien ja Foorumin suurkuluttaja, joten näidenkin asioiden puolesta voi varmasti sanoa, että hän on oikea “unelmarekry”.

Erityisesti odotan sitä, että ajan myötä entistä enemmän hänen “jälkensä” näkyvät niin Inderesin somekanavilla, materiaaleissa ja Foorumilla - ei paineita Tomi! :wink:

Tämän haastattelun myötä pääsette tutustumaan uuteen yhteisörakentaajmme hyvin syvällisesti. :slight_smile:

1. Kerro kolmellakymmenellä sanalla, kuka sinä olet.

Olen 30-vuotias Espoossa Matinkylässä asuva ihanan vaimoni kanssa kesäkuussa avioitunut luonnonläheinen ja elämäniloa täynnä oleva Inderesin yhteisönrakentaja.

2. Kerro kolme asiaa, mitä foorumilaiset eivät sinusta tiedä.

  1. Pienenä haaveilin ammattilaisjääkiekkoilijan urasta, mutta päädyin harrastamaan salibandya. :ice_hockey:
  2. Bändimme tähdenlento oli kun kappaleemme “Cyranoi - Flesh And Mind (ft. Sithu Aye)” pääsi hetkellisesti Spotifyn omalle djent-soittolistalle. :guitar:
  3. Olemme vaimoni kanssa todella eläinrakkaita ihmisiä ja vaikka meillä ei ole lemmikkejä, haaveilemme hieman omasta pienestä kanalasta, kun aikanaan pääsemme eläkkeelle. :chicken:

3. Mitä kiinnostuksen kohteita ja harrastuksia sinulla on? Mitään sijoittamiseen viittavaa ei saa sanoa. :slight_smile:

Harrastukseni ovat hieman vaihtuneet vuosien mittaan, mutta sen jälkeen kun 6. luokalla löysin metallimusiikin pariin Linkin Parkin, Metallican, Slipknotin ym. kautta, on se ollut hallitseva osa elämääni ja kuuntelen edelleen päivittäin musiikkia. Raskas musiikki on tosin entistä raskaampaa, mutta toisaalta olen myös löytänyt kevyempää kuunneltavaa tuplabasaripoljentojen ja räjähtävien breakdownien vastapainoksi. Toinen pitkäaikainen harrastukseni on ollut valokuvaus (sekä videokuvaus), jonka aloitin myös samoihin aikoihin ja josta tuli sittemmin ammattini.

Nykyään tykkään vapaa-ajallani muun muassa pyöräillä, lenkkeillä, lukea, retkeillä, kalastaa ja saunoa. Näiden lisäksi olen pelannut salibandyä 7-vuotiaasta lukioikään asti aktiivisesti kilpatasolla, sen jälkeen satunnaisesti höntsäjoukkueissa ja nyt koronan jälkeen salibandy on taas ollut tauolla, mutta sitäkin olisi mukava harrastaa vielä jonain päivänä. Lisäksi olen aina pitänyt kaikenlaisista pihatöistä ja käsitöistä. Toivonkin kovasti, että pääsen aikanaan eläkkeellä nikkaroimaan kaikenlaista. :hammer_and_wrench:

4. Millainen on tavallinen arkipäiväsi?

Aloitan päiväni heräämällä tarpeeksi aikaisin, jotta kerkeän nauttia aamukahvin rauhassa aamupalaa syödessä. :coffee: Samalla luen foorumille illan ja aamun aikana tulleet tuoreimmat viestit seuraamistani ketjuista. Sitten suuntaan bussipysäkille, josta pääsen suunnilleen vartissa Ruoholahteen toimistolle.

Työtehtävät vaihtelevat hieman päivästä toiseen, mutta tyypillisesti päivääni kuuluu raporttien lukemista ja seuraavaan haastatteluun valmistautumista, videoiden editointia sekä niiden julkaisemista, Inderesin sisällön julkaisemista sosiaaliseen mediaan sekä jonkin verran myös graafista suunnittelua ja kirjoittamista.

Kotiin päästyäni syön päivällisen, jonka jälkeen käymme yleensä vaimoni kanssa kävelyllä rantaraitilla. Moikatkaa rohkeasti jos satutte joskus kävelemään vastaan! Illan aikana saatan lukea kirjaa, kuunnella musiikkia, puuhailla kotiaskareiden parissa tai kuunnella podcasteja.

5. Kuvailetko lyhyesti millainen olet sijoittajana?

Olen päättänyt strategiassani allokoida 50% sijoituksistani osakkeisiin ja toisen 50% matalakuluisiin indeksirahastoihin ja ETF:iin. Päädyin tähän kompromissiin sen takia, etten voi olla vielä nykyisen sijoitushistoriani perusteella varma pystynkö voittamaan indeksiä. Tuurin osuus tuotoissa kuitenkin pienenee vuosi vuodelta, joten ajan myötä voin hiljalleen viilata tätä allokaatiota suuntaan tai toiseen sen perusteella miten osakepoimintani on tuottanut.

Kokonaan en kuitenkaan osakepoiminnasta luopuisi vaikka indeksille häviäisinkin. Kuten eräs aikakautemme legenda totesi, sijoittaminen on harrastus, josta joutuu välillä myös maksamaan. Osakepoiminta on kuitenkin tämän lajin suola ja ilman sitä olisi varmasti vaikea ylläpitää samaa intohimoa lajia kohtaan.

6. Voisitko lyhyesti avata millainen sijoitushistoria sinulla on?

Olin vähällä aloittaa sijoittamisen jo lukiossa. Olin valinnut kemian yhdeksi kirjoitettavaksi aineeksi, mutta halusin vaihtaa sen pois jo ensimmäisen kurssin jälkeen ja tilalle piti keksiä jokin toinen aine. Korvaajaksi valikoitui yhteiskuntaoppi, jossa oli myöhemmin tarjolla myös valinnainen sijoittamisen kurssi. Tällöin kuitenkin sijoittamisesta jäi todella puiseva mielikuva ja kuvittelin, että pienillä summilla olisi turha edes aloittaa. (Kuinka väärässä olinkaan :face_with_peeking_eye:.) Näin ollen asia jäi vuosiksi unholaan.

Koko opiskeluaikani olin elänyt pitkälti opintolainan varassa, mutta valmistuttuani kun pääsin ensimmäiseen työpaikkaani asuntokuvaajaksi ja samalla yrittäjänä muita kuvauskeikkoja tehden, alkoi minulle hiljalleen kertyä myös pieniä summia sukan varteen ja vasta tällöin havahduin ajatukseen sijoittamisesta. Oliko rahoja järkeä makuuttaa tilillä, josta ei saanut edes korkoa?

Ensimmäiset rahastomerkinnät tein vuonna 2019 oman pankkini kautta ja seurasin päivittäin silmät kiiluen, kun tuottosarakkeessa komeili (kirjaimellisesti) muutaman euron tuotto. Tästä ei mennyt montaa kuukautta, kun tyhjensin rahasto-osuuden ja avasin tilin Nordnettiin ja ostin ensimmäisenä osakkeena salkkuuni Nestettä.

7. Miltä Yhteisötiimissä työskentely on maistunut? Mitkä ovat olleet parhaat opit sijoittamisesta, mitkä olet tässä lyhyessä ajassa oppinut Inderesillä ollessa?

En ole koskaan kokenut yhtä lämmintä vastaanottoa uuteen yhteisöön kuin Inderesillä aloittaessani. Minut huomioitiin ja autettiin alkuun todella hyvin jo ensimmäisestä päivästä lähtien. Haluankin siis kiittää kaikkia yhteisötiimiläisiä sekä muita Indeläisiä lämpimästä vastaanotosta! :blue_heart:

Työskentely Inderesillä on ollut juuri niin mielekästä kuin toivoinkin, ellei jopa mielekkäämpää. Koen, että olen päässyt jo alusta alkaen hyödyntämään aiempaan osaamistani sekä myös oppimaan uutta. Valehtelisin kuitenkin jos väittäisin, että olisin reilussa kuukaudessa tullut paremmaksi sijoittajaksi. Ennemminkin tuntuu, että kysymyksiä herää sitä enemmän mitä enemmän kerkeää opiskella. Onneksi täällä on alan parhaita ammattilaisia työkavereina, joilta voin ammentaa tietoa!

8. Miltä salkkusi näyttää? Mitkä ovat kolme suurinta omistustasi ja miksi?

  1. Nordea

Olen itse ostanut Nordeaa vain yhden pienen erän ja loput olen saanut vanhemmiltani sekä isoäidiltäni. Olen syvästi kiitollinen heille tästä ja tämä onkin osaltaan herättänyt kiinnostuksen sijoittamista kohtaan. Perusteluina heillä on pitkälti ollut ostaa isoa ja vakaata pohjoismaista pankkia, joka jauhaa korkeaa osinkotuottoa vuodesta toiseen.

  1. Sampo

Sampo on ehkä tylsä, mutta erinomainen vaakuutuskonserni, joka toimii kenties maailman suotuisammalla vakuutusmarkkinalla pohjoismaissa. Tässä myös kiteytyy ajatukseni siitä, että nukkuisinko yöni rauhassa jos en saisi myydä osaketta kymmeneen vuoteen.

  1. Qt

Qt on yhtiö, jonka tulevaisuuden haluan nähdä, mutta hyväksyttävän arvostustason määrittäminen tälle ei ole helpoimmasta päästä.

9. Sinulla on myös rahastoja, mitkä ovat kolme suurinta rahasto-omistustasi ja miksi?

  1. Lyxor Nasdaq-100 ETF

Kustannustehokas tapa hajauttaa teknologiasektorille, jossa haluan pitää melko isoa painoa.

  1. Handelsbanken USA Indeksi

Tätä on ollut helppo ostella pienilläkin summilla. Tarkoitus kuitenkin hiljalleen siirtää tämän painoa iShares Core S&P 500 ETF:ään, joka on kuluiltaan vielä vähän edullisempi.

  1. Nordnet Indeksirahasto Maailma ESG

Käytännössä samat perustelut kuin edelliseen ja myös tämän suhteen mietin mahdollisesti kustannustehokkaampia vaihtoehtoja tai ylipäätään tarvetta hajauttaa myös maailmanlaajuiseen indeksiin.

10. Millainen on sinun osakepoimintaprosessisi askel askeleelta?

Kotimaisia osakkeita ostaessa turvaudun hyvin pitkälti Inderesin sisältöön (analyysi, analyytikon haastattelut, johdon haastattelut, tulosjulkistukset, pääomamarkkinapäivän esitykset ym), mutta ulkomaalaisten yhtiöiden kohdalla prosessi on työläämpi. Kun löydän kiinnostavan yhtiön, luen ensin yhtiön omat esitysmateriaalit, kuuntelen viimeisimmän tulospuhelun, katson analyytikoiden konsensusennusteet sekä yhtiön tuoreimmat luvut. Jos en kuitenkaan näiden vaiheiden jälkeen vielä ymmärrä yhtiön liiketoimintaa tarpeeksi hyvin, en osaa arvioida yhtiön näkymiä tai arvostus näyttää liian suolaiselta, jätän ostamatta.

11. Analysoi nämä kolme yhtiötä 30 sanalla per yhtiö.

-Incap

Viime vuosina voimakkaasti kasvanut kansainvälisesti toimiva teollisuuselektroniikan sovelluksiin erikoistunut sopimusvalmistaja. Mielenkiintoinen mahdollisuus ja paljon potentiaalia, mutta riippuvuus yksittäisestä isoimmasta asiakkaasta nostaa riskiprofiilia selvästi.

-LapWall

Puuelementtien valmistaja ja rakennusteollisuusyhtiö. Keskittynyt seinäelementteihin sekä erityisesti kattoelementteihin, joissa valtava 70% markkinaosuus. Hyvät edellytykset merkittävään arvonluontiin pidemmällä aikavälillä.

-Nordea

Pohjoismaiden pankkipriimus, joka on onnistunut kääntämään laivan kurssin aiempien vuosien haasteista. Tällä hetkellä huimassa tuloskunnossa ja jakaa merkittävää osinkoa omien osakkeiden ostojen ohella.

12. Mikä yhteisötiimin aikaansaannoksista ansaitsisi enemmän huomiota ja miksi?

Tähän on liian vaikea nostaa yhtä ainutta sisältöä esille. @Verneri_Pulkkinen Vartit ovat aivan vertaansa vailla ja kun @Antti_Jarvenpaa :lla On Asiaa, kannattaa Anttia kuunnella. @Marianne_Palmu:n makrotietämystä voisin kuunnella vaikka aamusta iltaan. Isa on tekemässä valtavan isoa työtä Ruotsin valloittamiseksi. Ilman @Erno_Hilvenius:ta Inderesin kehityskaari olisi varmasti ollut hyvin erinäköinen enkä tiedä oltaisiinko tässä pisteessä ilman Ernon lahjakkuutta ja intohimoa Inderesin kehittämistä kohtaan. @Ville_Kivinen tekninen ja taiteellinen osaaminen on kullanarvoista sisällön kehittämisessä, tuottamisessa sekä uusien teknologioiden löytämisessä. @Miika_Purola on monilahjakkuus, joka osaa käytännössä kaiken koodaamisesta videoiden editointiin ja matemaattisten kaavojen pyörittelyyn. @Kaisa_Vanha-Perttula:n ammattitaito välittyi videoilla jo ensimmäisistä päivistä lähtien ja positiivinen henki, joka hänestä huokuu, on ihailtavaa. @Jeremias_Makkonen harmillisesti siirtyy piakkoin uusiin haasteisiin, mutta jättää isot saappaat täytettäväksi.

13. Mitkä ovat tärkeimpiä tietolähteitäsi sijoittamisessa ja miksi? Inderesiä et saa mainita.

Qurtr

Todella hyvä sovellus, josta löytyy yhtiöiden tulospuhelut ym. esitykset audiomuodossa. Quartr:ssa on itse asiassa paljon myös meidän Videosync-alustalla streamattuja webcastlähetyksiä audiomuodossa eli siinä mielessä täältäkin löytyy Inderesin sisältöä.

Yhtiöiden omat sijoittajasivut

Tykkään monesti aloittaa yhtiöihin perehtymisen yhtiöiden omiin materiaaleihin tutustumalla, sillä niissä monesti on saatavilla yleistason esitysmateriaalit, joista saa hyvän käsityksen yhtiön liiketoiminnasta, mikäli se ei ole entuudestaan tuttua.

Marketscreener

Marketscreeneristä katson monesti analyytikoiden konsensusennusteita sekä muita tunnuslukuja, mutta suomalaisiin yhtiöihin sijoittaessa turvaudun pääasiassa Inderesin analyyseihin.

Macrotrends

Täältä löytyy hyvin historiallisia lukuja yhtiöistä, joka auttaa suhteuttamaan ennusteita ja nykyisiä lukuja menneeseen.

14. Sinun pitää valita 2 foorumilaista, 2 analyytikkoa ja 2 muuta indeläistä, jotka joudut valtuuttamaan hoitamaan salkkuasi seuraavaksi viideksi vuodeksi, kenet valitsisit ja miks?

Foorumin salkunhoitajat

Tähän tekisi mieli nimetä useampi ja valinta on vaikea. Foorumilta löytyy todella paljon kokeneita ja menestyneitä sijoittajia ja kaikki eivät varmasti edes ole tuoneet osaamista isomman yleisön tietoisuuteen. Valitsen tähän kuitenkin possuveljekset @Kale-possu ja @musa_2. Uskoisin salkkuni heidän haluunsa hyvillä mielin viideksi vuodeksi.

Analyytikoiden salkunhoitajat

Analyytikoista nimeäisin kaksikon @Sauli_Vilen & @Juha_Kinnunen. Vilénin pitkä kokemus finanssialalta yhdistettynä Kinnusen kylmän viileisiin hermoihin ja ihailtavan tarkkaan analyysityöhön muodostaisivat taatusti salkkutiimin, joka selviäisi markkinoiden isoimmistakin myllerryksistä. :tornado:

Inderesin salkunhoitajat

Turvaudun yhteisötiimin osaamiseen ja nimeäisin salkunhoitajiksi @Verneri_Pulkkinen ja @Erno_Hilvenius. Heidän käsissään salkussani olisi todennäköisesti sopivassa suhteessa kasvua ja vakaampia arvoyhtiöitä.

15. Mitkä ovat Foorumilla kaksi hyödyllisintä ketjua sinulle ja miksi?

Ehdottomasti mielenkiintoisin ketju itselleni on Pörssien suunta-ketju ja toiseksi haluaisin sanoa kaikki yhtiöketjut yleisesti. Näissä keskustelun taso on lähes poikkeuksetta todella korkea ja keskustelua seuraamalla pysyy hyvin kärryillä sekä maailman makrotapahtumista että tuoreimmista uutisista yksittäisissä yhtiöissä. Lisäksi yhtiöketjuissa näkee aika ajoin ihailtavan syvällistä paneutumista yhtiöiden liiketoiminnan kehittymiseen ja sopivissa määrin myös kevyttä haastoa analyytikoiden suuntaan.

16. Miten hallitset tunteitasi sijoittamisessa? Harjoitatko tai luetko sijoituspsykologiaan liittyviä juttuja?

Olen luonteeltani todella rauhallinen ja pitkäjänteinen, mikä auttaa hallitsemaan tunteita kun ympärillä kuohuu. En ole lukenut varsinaisesti sijoituspsykologiaan liittyviä kirjoja, mutta monessa lukemassani kirjassa on kyllä käsitelty aihetta ja monesti ne ovat olleet todella mielenkiintoisia lukuja. Olen lisäksi lukenut muutamia mielenhallintaan liittyviä kirjoja, joissa on ollut ihan hyviä oppeja.

17. Millaisia tavoitteita sinulla on sijoittamisessa? Onko jotain prosenttuaalisia ja euromääräisiä tavoitteita?

Lukuja ja prosentteja on tietysti kiinnostavaa pyöritellä ja maalailla erilaisia skenaarioita, mutta mitään selkeitä tavotteita en ole asettanut itselleni, koska pelkään, että niihin lukkiutuminen loisi turhia paineita ja häiritsisi keskittymistä olennaiseen. Tietenkin indeksituottoon vertaaminen on helppo mittari tarkastella omaa toimintaa.

18. Mikä Inderesillä työskentelyssä on parasta ja miksi?

Inderesillä työskentelyssä parasta on ollut ihmiset, joiden kanssa saa tehdä tätä työtä, sekä mahdollisuus kehittää itseään. Olen päässyt myös hyödyntämään aiempaa osaamistani Inderesillä, mutta myös opittavaa riittää paljon, mikä auttaa ylläpitämään motivaatiota.

19. Onko sinulla antaa vinkkejä Alokkaalle, miten hän voisi voittaa indeksin pitkässä juoksussa?

En usko, että olen kovin pätevä antamaan indeksin voittavia vinkkejä, kun en itsekään tiedä pystynkö siihen. :sweat_smile: Voisin kuitenkin kuvitella, että opiskelu kannattaa aina. Myös tunteiden hallinta on tärkeä osa sijoittamista, jotta välttää turhat hötkyilyt. Usko itseesi ja pyri määrätietoisesti itsellesi asettamiin tavoitteisiin niin olen varma, että kehityt pitkässä juoksussa erinomaiseksi sijoittajaksi ja luot edellytykset indeksin voittamiselle.

20. Mistä haluat erityisesti kiittää foorumilaisia?

Haluan lämpimästi kiittää kaikkia foorumilaisia. Olette jakamassa samaa intohimoa sijoittamista kohtaan, mikä on mahdollistanut tämän ainutlaatuisen yhteisön syntymisen. Mukavaa kesää kaikille! :sun_with_face:


Kiitos Tomi tosi kiinnostavista vastauksista!

Mukavaa, kun saatiin tällainen kaveri huolehtimaan meidän yhteisöstämme. Fiksu ja yhteisön päälle ymmärtävä kaveri, jolta löytyy innokkuutta sijoittamiseen ja Inderesin kehittämiseen.

Tomi totesi haastattelussa: “Olen luonteeltani todella rauhallinen ja pitkäjänteinen, mikä auttaa hallitsemaan tunteita kun ympärillä kuohuu.” Sijoittaminen on “aikalaji”, joten tuollainen sopiva rauhallisuus ja pitkäjänteisyys palkitsevat pitkässä juoksussa - älkää siis hätäilkö ja olkaa sitkeitä. Ainakin mun pitänee ottaa mallia Tomista näissä(kin) asioissa.

Kiitos ja hauskaa juhannusta!:slight_smile:

72 tykkäystä

Ensi viikon perjantaina on vuorossa foorumilainen, joka on avannut erinomaisia + tärkeitä ketjuja Foorumille ja on sen lisäksi kirjoittanut analyyttisia viestejä eri ketjuihin mm. Teknopuun ketjuun. Tämä kaveri kirjoittaa tarkasti sekä sisältörikkaasti ja mukavaa on myös, että viestit ovat aina hienosti muotoiltuja.

Kesällä on tulossa kaikenlaisia kiinnostavia haastatteluja ulos joka perjantai, jos ei mitään kummallisempaa satu.

Mukavan sopuisaa juhannuksen jatkoa! :slight_smile:

20 tykkäystä

Kesällä olisi haastattelussa analyytikoita, yhtiön edustajaa, vähän isomman salkun omaavaa ja sitten tyyppi, joka läheisesti liittyy Inderesiin. :slight_smile:

Tuossa on päivitetty lista haastatteluista. Kannattaa lukea jokainen haastattelu läpi, sillä jokaisesta haastiksesta saa paljon opittavaa. :slight_smile:

17 tykkäystä

Ensi viikon perjantaina on haastattelussa Inderesin kesätyöläinen. :slight_smile:

Jonka reaktio oli haastattelupyyntööni tämä:
image

Kuulin juttua, että hän on varsin tietäväinen kaveri erityisesti ikäisekseen.

Tämän viikon perjantaina oli vuorossa monipuolinen laatukirjoittelija. :sunglasses:

Mukavaa loppuviikkoa kaikille!

31 tykkäystä

40. MoneyWalker

Foorumimme suurin vahvuus on laadukkaat sijoitus- ja talousaiheiset kirjoitukset, jotka tuovat paljon lisäarvoa kaikenlaisille erilaisille sijoittajille - tällaisia kirjoituksia tarjoilee mm. nimimerkki MoneyWalker. Hän on avannut mielenkiintoisia ketjuja yhtiöistä ja eri sijoitusaiheista, lisäksi hän on kirjoitellut laadukkaita kirjoituksia hyvin jäsennellen eri yhtiöistä, jotka ovat varmasti antaneet lisäarvoa analyytikoillekin.

Sippolakin on maininnut minulle tämän nimimerkin positiivisessa valossa, enkä yhtään ihmettele; tämä kaveri tuntuu seuraavan sijoitusmaailmaa laajasti eri näkökulmista, mikä on osaltaan varmaan auttanut tuottamaan hyvinkin sisältörikkaita viestejä.

MW on laatukirjoittelija, joka ei ole tullut ainakaan itselleni tutuksi sijoittajana tai persoonana… tosin hänen mainiot viestinsä ovat tuoneet mulle hyvin vahvan käsityksen siitä, että hän on hyvin fiksu sijoittaja.

image

1. Kerro kolmellakymmenellä sanalla, kuka sinä olet.

Pääkaupunkiseudulla asuva, lapsuutensa eri puolilla Suomea viettänyt, viisikymppinen perheenisä, yrittäjä ja tietotekniikan diplomi-insinööri. Työskennellyt tietojärjestelmien parissa monissa eri tehtävissä sekä palkansaajana että yrittäjänä. Sijoittanut pitkään, mutta huonolla menestyksellä.

2. Kerro kolme asiaa, mitä foorumilaiset eivät sinusta tiedä.

Sijoitin optioihin 80-luvulla ja kärsin tietysti tappioita :money_with_wings:

Koodasin 90-luvulla kaupankäyntijärjestelmiä.

Mielestäni auto on hyvä sijoitus, jos se tuottaa mielihyvää. :racing_car:

3. Mitä kiinnostuksen kohteita ja harrastuksia sinulla on? Mitään sijoittamiseen viittaavaa ei saa sanoa.

Rakastan luonnossa liikkumista vuodenajasta ja kelistä riippumatta. Kuntoilu ja musiikki ovat olleet aina osa elämääni. Olen innostunut äänikirjojen kuuntelusta. Mutta perhe on elämäni tarkoitus.

4. Millainen on tavallinen arkipäiväsi?

Klo 8-19 teen päivätyötä pääosin etänä. Liikun välillä. Illalla harrastan sijoittamista ja vietän aikaa perheen kanssa. Elämäni on tasaista ja tervettä ilman suurempaa työperäistä draamaa.

5. Kuvailetko millainen olet sijoittajana?

Olen ahkera ja entistä kärsivällisempi kasvusijoittaja. Osingot eivät kiinnosta minua lainkaan. Ajanpuutteen vuoksi en juurikaan swing-treidaa, enkä harrasta enää päiväkauppaa. Voin sijoittaa syklisiin, jos tunnen toimialan syklin. Sijoittaminen on minulle mieluinen elämäntapa ja elanto, ei pelkkä harrastus.

6. Voisitko avata millainen sijoitushistoria sinulla on?

Aloitin sijoittamisen 14-vuotiaana kesätyöpalkoillani. Kertyneet säästöt käytin opiskelujeni rahoittamiseen. En onnistunut väistämään vuoden 1987 mustaa maanantaita. Se harmitti vietävästi, mutta jälkikäteen kuulin, että romahdus tuli kaikille yllätyksenä. En tiedä vieläkään, mitä siitä olisi pitänyt oppia.

Pääsin töihin ja aloin säästää 23-vuotiaana. Asuntokriisin pohjilta vuonna 1993 ostimme kaikilla säästöillämme ja pankkilainalla ensiasunnon. Lainan lyhennykset pidin minimissään ja sain säästettyä palkastani osakkeisiin: Nokiaa, Soneraa, TJ-groupia. Myin ne juuri ennen it-kuplan puhkeamista vuonna 1999, koska piti ostaa perheelle isompi asunto. Menestyvän yrittäjän tuloistani laitoin kaiken ylimääräisen pörssiosakkeisiin, kunnes vuonna 2007 piti rakentaa perheelle jälleen isompi asunto.

Finanssikriisin alkaessa en omistanut yhtään osaketta. Finanssikriisin pohjilla vuoden 2009 alussa minulla oli jo pienet säästöt ja rakennuslainaakin jäljellä. All-in ostin Fordin osaketta hintaan $1-$2. Näkemykseni oli, että Ford kestäisi ja GM kaatuisi. Näin kävikin, ja vuotta myöhemmin myin Fordit noin 400 % voitolla. Enemmänkin olisi ollut tarjolla. Voitot tulivat liian helposti. Luulin olevani hyvä sijoittaja.

Vältin siis it-kuplan puhkeamisen ja finanssikriisin puhtaasti tuurilla asuntohankkeideni vuoksi.

Pidin taukoa aktiivisijoittamisesta vuosina 2010-2018 ruuhkavuosien takia. Lähinnä opiskelin ja harjoittelin hieman treidaamista futuureilla ja valuutoilla. Omistin muun muassa Reveniota, josta luovuin kahdeksan vuotta liian aikaisin. Liityin foorumille vuonna 2018, ja sijoittaminen tulevana pääelinkeinona alkoi houkuttamaan yhä enemmän. Tämä haave on vielä toteuttamatta.

Koronapandemian alussa myin rajusti ja onnistuin ajoittamaan ostot pohjilta. Maaliskuun lopussa 2020 olin jälleen all-in. Se oli ehkä taas hyvää onnea, mutta minulla oli kyllä selkeä näkemys, että palautuminen olisi J-muotoinen. Vuonna 2021 alkaneeseen teknojen laskuun en suostunut uskomaan. Se onkin suhteellisesti ja absoluuttisesti suurin sijoitusvirheeni tähän mennessä.

7. Millainen salkku sinulla on sisällöltään? Mitkä ovat kolme tuoreinta hankintaasi ja miksi olet hommannut ne salkkuusi?

Hoidan yritykseni, henkilökohtaista, perheen ja erästä muuta salkkua. Salkuissa on yli 50 yhtiötä Suomesta, Yhdysvalloista, Ruotsista, Norjasta ja Kanadasta. Yhdysvalloissa, Ruotsissa ja Norjassa sijoitan ainoastaan teknoihin, Kanadassa kaivosyhtiöihin. Suomessa pääpaino on pienissä kasvuyhtiöissä, joita Inderes seuraa.

Olen ostanut edellisen kuukauden aikana seuraavia osakkeita:

Embracer. Markkinan usko yhtiöön on mennyt. Yrityksellä on kuitenkin 14 000 työntekijää, joista 10 000 on pelinkehittäjiä. Tämä on arvokas voimavara, jonka potentiaalia lyhytjänteinen markkina ei osaa katsoa riittävän pitkälle.

Intel. Käänneyhtiö. Osakekurssin 2,5 vuoden laskutrendi on päättynyt. Uusien tuotantolinjojen rakentaminen Saksaan ja Yhdysvaltoihin parantaa yhtiön kilpailukykyä. Puheet Nvidiasta tulevana asiakkaana ja AI-hype lisäävät osakkeen kysyntää ainakin lähikuukausina. Viikkotasolla nousutrendissä.

Paypal. Myin ylikuumentuneen markkinan huipuilla vuonna 2021. Yrityksen myynnin ennustetaan jatkavan 15 %:n vuosikasvua ja arvostuskertoimet ovat kasvuyhtiölle erinomaiset. Teknisesti kurssipohja on mahdollisesti takana. Päivätasolla nousutrendissä. Aion kasvattaa positiotani vielä parissa erässä.

8. Millainen on sinun osakepoimintaprosessi askel askeleelta?

Jos en tunne yritystä jo, tutustun pintapuolisesti sen liiketoimintaan yrityksen omilta nettisivuilta ja osakeanalyysista, jos sellainen on saatavilla. Yleensä ostan ensimmäisen erän jo ennen perinpohjaista tutustumista. En jaksa tutkia, ellei minulla ole pientä positiota.

Tarkistan arvostustasot tunnusluvuilla nykyisin Koyfinistä. Yleensä siellä on myös ennusteita muutamaksi vuodeksi.

Ajoitan ostohetken aina teknisen analyysin avulla. Myyntiin osake lähtee, jos tekninen analyysi osoittaa markkinan momentumin kääntyneen. En halua jäädä omistamaan hyvää yhtiötä, jonka markkina hylkää. Tämä on vaikeaa. Toivon oppivani pian.

9. Mikä on sijoitusurasi suurin onnistuminen ja mitkä seikat johtivat tähän onnistumiseen?

Vaikea kysymys. Minulla ei ole kaikista myynneistäni käsillä tietoja. Haluaisin mitata onnistumista myyntivoiton osuudella salkun arvosta. Sikäli Fordin osto vuonna 2009 ja myynti vuonna 2010 olisi suurin onnistuminen. Sijoitus oli kuitenkin vahvasti uhkapeliluonteinen. Toisaalta tämä johdatti minut perehtymään Yhdysvaltain autoteollisuuteen ja Teslan osakkeen ostamiseen.

Sijoittajana suurin onnistumiseni on Qt Groupin ostot vuonna 2017 ja myynnit vuonna 2021. Ostot olivat yli 10 % salkuistani ja maltoin pitää niitä. Nousu oli lopulta yli 1500 %. Ostin, koska uskoin tuotteeseen. Myin, koska pidin johdon palkitsemista kohtuuttoman avokätisenä, mikä mielestäni osoitti heikkoa hallituksen harkintakykyä.

10. Mitkä ovat kaksi suurinta vahvuuttasi sijoittajana ja mikä on mielestäsi suurin kehityksen kohde sinussa sijoittajana?

Suurin vahvuuteni on ehdottomasti se, että olen tehnyt useita virheitä ja oppinut ainakin osasta niistä. Toinen vahvuus on into pohtia yritysten tulevaisuuden näkymiä. Selkeä kehityskohde on oikean myyntihetken ajoittaminen. Olen monesti jäänyt omistamaan osaketta, jonka markkina on hylännyt. Toisaalta olen monesti myynyt liian aikaisin.

11. Analysoi nämä kolme yhtiötä 30 sanalla per yhtiö.

-Kahoot!

Oppimisen sovellus, joka on maailmassa toiseksi suosituin heti Googlen jälkeen. Yritys on reunapörssin (Oslo) haastaja jättimäisessä markkinassa, joka muovautui uusiksi koronapandemian vuoksi. Markkina ei tykännyt kasvun hiipumisesta. Se on kuitenkin kasvanut lähes johdon lupausten mukaisesti kolmen vuoden ajan. Minulla on osakkeita.

-Remedy

Suomen ainoa listattu peliyhtiö, jonka arvostus on valitettavan vaikea arvioida. Se on korkean riskin sijoituskohde. Markkina ei usko kaikkien viiden yhtäaikaisen peliprojektin menestykseen. Seuraava peli, Alan Wake II, julkaistaan lokakuussa alle neljän kuukauden kuluttua. Floppi romahduttaisi osakekurssin. Ennustaminen on normaalia vaikeampaa. Minulla on osakkeita.

-Tecnotree

Suomalainen ohjelmistokehittäjä, joka tekee teleoperaattoreiden toiminnanohjausjärjestelmiä. Sen 884 työntekijästä 654 on Intiassa. Se on Helsingin pörssin edullisin yhtiö tulospohjaisilla kertoimilla. Markkina pelkää, ettei sen liikevaihto kotiudu täysimääräisesti kassaan. Johto on kasvattanut omistustaan osakepalkkiolla ja suorilla ostoilla. Minulla on osakkeita.

12. Mitkä ovat neljä tärkeintä arvostuskerrointasi ja miksi?

EV/EBIT ja EV/EBITDA. Jokin tulospohjainen arvostuskerroin on kasvuyhtiöillekin pakko olla. Jälkimmäinen, jos tulos vielä miinuksella.

EV/S ja EBIT% + kasvu%. Nämä yhdessä saan asemoitua yhtiön vertailukelpoiseen arvostuskenttään muiden kasvuyhtiöiden kanssa.

ROIC. Yhtiön tulee tuottaa lisäarvoa eli ROIC pitää olla suurempi kuin WACC.

OCF/EV. Operatiivisen kassavirran tuotto. Kasvuyhtiölläkin tämän tulisi parantua vuosittain.

13. Mitä sinä saat Inderesin Foorumilta, mitä et muualta saa?

Foorumilta saan jatkuvasti uusia ideoita ja poikkeavia näkemyksiä yhtiöistä. Ne auttavat haastamaan omia vääriä näkemyksiäni.

14. Analysoi nämä kaverit:

Näille herroille on yhteistä asiallinen ja ystävällinen tyyli. Mallijäseniä.

@jaska7, kova kaveri kaivamaan tietoa foorumille erityisesti green tech -firmoista. Luen postaukset edelleen, vaikka nyt ei juurikaan green techiä salkussa.

@JHeiskanen, erinomainen kirjoittaja sijoitusuran alkutaipaleella, Rush Factory ketjun kantava voima.

@Lexus, sijoittamisen monipuolinen ammattilainen, arvokas jäsen meille muille foorumilaisille

@Roni_Peuranheimo, nouseva analyytikkotähti, joka jaksaa vastata kaikkiin Tecnotree kysymyksiini. Haasteellisessa tehtävässä, kun Tecnotreen johto tulee toisesta kulttuurista.

15. Olet valtavasti viettänyt aikaa Foorumilla ja siten tunnet meidät foorumilaiset hyvin. Osaatko sanoa jonkin foorumilaisille tyypillisen virheen, josta voisimme oppia pois?

Olen oppinut, ettei kenenkään ostoja pidä seurata. Salkkuni kolme suurinta tappiota ovat syntyneet edellisen neljän vuoden aikana ostamalla tunnetun foorumilaisen perässä. En tee sitä ikinä enää. Älkää seuratko minua, vaikka ilmoittaisin ostostani tai myynnistäni. Ne ilmoitukset ovat vain omaa mielenhuoltoani.

16. Sijoituspsykologia on aivan liian aliarvostettu sijoittamisen osa-alue. Harjoitatko jotenkin sijoituspsykologiaa, jos harjoitat, niin miten?

Kyllä, kahdella tapaa. Olen opetellut hallitsemaan tunteitani kurssien laskiessa ja noustessa. Salkun arvon lasku ei enää aiheuta minulle murhetta. Virheet pitää muistaa, mutta menetettyä rahaa ei.

Toiseksi osakekurssit ovat markkinapsykologiaa. Tekninen analyysi on työkaluni, jolla signaloin ja ennakoin markkinoiden ahneuden ja pelon astetta. Olen harjoittanut tätä jo yli 40 vuoden ajan.

17. Mitä nykypäivän MoneyWalker sanoisi menneisyyden juuri sijoittamaan aloittaneelle MoneyWalkkerille?

Tutustu yhtiöön ja sen ennustettuun tulevaisuuteen ennen kuin ostat osakkeen. Sama eritysesti myydessä.

18. Mitä tavoitteita sinulla on sijoittamisessa? Onko sinulla euromääräisiä tavoitteita?

Tavoitteeni on pärjätä S&P500 indeksille vuositasolla, eli haluan voittaa vaimon sijoitussalkun. Euromääräistä tavoitetta ei enää ole.

19. Osaisitko antaa vinkkiä, miten Alokas oppisi itsenäisemmin analysoimaan yhtiötä?

Ensinnäkin erottaisin toisistaan yhtiön ja osakekurssin analysoinnin. Yhtiöanalyysissa yhtiön omat nettisivut ovat ensisijainen tietolähde, mutta suosittelen käyttämään myös analyysipalveluita. Esimerkiksi Koyfin ja Tikr ovat hintansa arvoisia.

Osakekurssin analyysi ei saa sijoituskirjallisuudessa sille kuuluvaa arvostusta. Ei ole mitään järkeä ostaa edes aliarvostettua yhtiötä, jonka kurssi kääntyy laskuun, kun markkina hylkää sen. Pitää jaksaa odottaa sentimentin käännettä. Siksi opettelisin teknisen analyysin perusteet.

20. Mistä haluat erityisesti kiittää foorumilaisia?

Kiitos kaikista yhtiöketjuista ja niihin kirjoittamistanne analyyseista. Ne ovat korvaamaton apu, kun täytyy selvittää, mitä te ajattelette yhtiöistä sijoituskohteena. Tällaista tietopankkia ei ole mistään muualta saatavissa.


Kiitoksia MW laadukkaista vastauksista!

Olen todella iloinen haastattelusarjastani ja erityisesti juuri näistä haastateltavien erinomaisista vastauksista. Toivon kovasti, että monet foorumilaiset ja muutkin sijoittajat lukisivat ajatuksella näitä, koska näistä saa varmasti paljon apuja omaan sijoitustoimintaansa, jos vain on avoin sekä lukee vastauksia ajatuksella.

Kiitän MoneyWalkkeria panoksesta laadukkaan Foorumimme eteen. On aika hienoa, että täällä pyörii erilaisia sijoittajia, jotka jakavat tietoa ja auttavat toisia sijoittajia - se on ehkä tämän Foorumin paras juttu.

Mukavaa viikonloppua! :slight_smile:

111 tykkäystä

Tässä alla on Acumenin tviitti liittyen MoneyWalkkerin haastatteluun, otin kuvakaappaukset tviitistä ja siinä olevista kuvista:

image


MW:ssä on paljon sellaista, mitä itse haluaisin olla; monipuolisesti ajatteleva ja asioita katsova, pitkäjänteinen, nöyrä ja aina innokas oppimaan. Virheistä kannattaa ottaa oppia, se lähtee usein siitä, että pitäisi myöntää ne omat virheensä, mikä saattaa olla joskus hyvin vaikeaa.

Mukavan leppoisaa perjantai-iltaa!

P.S. Antti Siltanen on loihtinut Seurannan aloitus -raportin Biohitistä, siinä olisi hyvää viikonloppu lukemista kaikille. :slight_smile:

24 tykkäystä

Perjantaina olisi vuorossa Inderesin moninkertainen (ja kehuttu) kesätyöntekijä.

Ensi viikolla on vuorossa lyytikko, jolla on minun mielestäni vaikeimmin analysoitavat yhtiöt… toki ei varmasti hänen mielestään. :smiley:

Joka päivä sitä on mukava lukea yhtiöketjuja ja muita sijoitusaiheisia ketjuja. Kyllä sitä tulee jatkuvasti huomattua, mikä on yleisesti ottaen tämän Foorumin keskustelijoiden osaamisalue ja se on tietysti sijoittaminen. Sitä ei aina ymmärrä ja osaa tarpeeksi arvostaa sitä, miten jotkut aktiivisesti luovat tänne hienoa sijoitusaiheista sisältöä hienosti kirjoitettuna - siitä on iso apua meille muille sijoittajille - kiitos teille aktiiveille! :pray:

17 tykkäystä

41. MIIKA PUROLA

Miika on yhteisötiimissä töissä, mutta emme ole varsinaisesti vielä ennen haastattelua olleet pahemmin tekemisissä, koska työmme eivät ole kohdanneet. Sain talon sisältä vinkkiä, että Miikaa kannattaa haastella, joten otin vinkistä vaarin.

Se käsitys itselläni Miikasta on ollut, että hän monipuolinen ja älykäs, mutta koska en tunne häntä tarpeeksi hyvin, niin pyysin apua indeläisiltä kertomaan jotain Miikasta:

@Jeremias_Makkonen: Miika on huipputyyppi, joka jaksaa kerta toisensa jälkeen hämmästyttää monipuolisella osaamisellaan ja älykkyydellään. Ihailen erityisesti Miikan kykyä lähestyä asioita näkökulmista, joita en itse tulisi edes ajatelleeksi.

@Tomi_Valkeajarvi: Miika on oikea monilahjakkuus, joka osaa käytännössä kaiken koodaamisesta numeroiden pyörittelyyn. Hän tuo aina toimistolle tullessaan mukanaan positiivista energiaa sekä tekemisen meininkiä. Ikäisekseen yksi fiksuimmista kavereista kehen olen koskaan törmännyt.

Miika on selvästi kova kaveri, joten nyt saatte kuulla tämän nuoren laatutyöntekijän mietteitä.


Miika Purola

1. Kerro kolmellakymmenellä sanalla, kuka sinä olet.

Olen 21-vuotias matematiikan puuhastelija Helsingin yliopistolta, joka on ollut töissä korporatisoituneella Inderesillä 5 pitkää vuotta. Olen myös Mimmu-koiran faija, joka tykkää toimistolla käydä kyselemässä analyytikoilta mitä epärelevanteimpia kysymyksiä ja pööpöillä.

2. Kerro kolme asiaa, mitä foorumilaiset eivät sinusta tiedä.

TET-paikkaa hakiessa kutsuin Verneriä Valtteriksi. Olin Inderesin työntekijä nro. 16, jos en väärin muista. Petri Kajaani pelasi minut TETissä pöydän alle pöytäjalkapallossa, enkä sen jälkeen ole pelannut kuin pakon alla.

3. Mitä kiinnostuksen kohteita ja harrastuksia sinulla on? Mitään sijoittamiseen viittavaa ei saa sanoa.:slight_smile:

Voisin väittää, että kiinnostuksen kohteitani ovat shakki, matematiikka ja e-urheilu. Oikean urheilun saralla pidän myös padelista ja jalkapallosta.

4. Millainen on tavallinen arkipäiväsi?
Valitaan todennäköisimmät skenaariot. Herään noin kahdeksan aikaan, jonka jälkeen käytän koiran ulkona, koska aamulenkitykset ovat tyttöystävän mukaan sininen homma. Keitän pahalta maistuvan kahvin ja istun koneelle tekemään milloin mitäkin. Koulupäivinä hikoilen ja hakkaan päätäni seinään jossain yksinkertaisessa ongelmassa ja työpäivinä mietin, miten työllistän itseni. Illan tapahtumien jakauma on huomattavasti leveämpi ja saatan jopa erehtyä liikkumaan, lukemaan artikkeleita/kirjoja tai pelaamaan tietokonepelejä.

5. Kuvailetko lyhyesti millainen olet sijoittajana?

Sijoittajana olen ollut ehkä jopa liian passiivinen. Olen tehnyt muistaaksenikaiken kaikkiaan ainoastaan 4 myyntiä mitättömän historiani aikana. Muuten rotaatio salkussani on tapahtunut yrityskauppojen muodossa, kun osa omistamistani yhtiöistä on ostettu pois. Uskon siihen, että rajalliset resurssit yhdistettynä Inderesin kaupankäyntirajoituksiin ja opiskelijan jatkuvaan likviditeettikriisiin vaatii osakepoiminnoilta pitkäjänteisyyttä. Uskon myös siihen, että yksi merkittävimmistä tavoista saada omilla resursseillani tuottoa on ottaa kantoriskiä eli käytännössä omistusriskiä ja tulla palkituksi tästä riskistä. Olen siis historiassa pyrkinyt löytämään laadukkaita yhtiöitä, kuten varmaan kaikki foorumilaiset, niin, että niiden liiketoiminnoille on olemassa selkeitä positiivisia ajureita, jotka realisoituvat pidemmän aikavälin kuluessa. En usko, että oma aikani + rajallinen ymmärrys ja muut rajoitukset, joita tämänhetkinen elämäntilanteeni teetättää edellyttäisi monimutkaisempaan tuottoperusteeseen osakkeita poimiessa.

Tulevaisuudessa tyylini tulee muuttumaan, mutta sen aika ei ole aivan vielä.

6. Voisitko lyhyesti avata millainen sijoitushistoria sinulla on?

Aloitin poimimaan osakkeita ensimmäisistä Inderesin palkoista vuonna 2018. Tämän jälkeen salkussa on vieraillut kronologisessa järjestyksessä Evli, Pihlajalinna, Hoivatilat, Talenom, Harvia, Qt, Relais, Inderes ja Rovio.
Viimeisimpinä vuosina ostojen määrä on vähentynyt merkittävästi ja olenkin siirtynyt näiden omistuksien osalta ikuisuudelta tuntuvaan hodlaamiseen.

7. Mitä olet hyötynyt siitä osakepoiminnassasi, että olet töissä
Inderesillä? Millainen kesätyönantaja Inderes on?

Alkuvaiheessa olen Inderesin avulla välttänyt monta sudenkuoppaa. Apuja olen saanut niin kirjavinkkeinä kuin ajatusten kyseenalaistamisen muodossa. Muistan Saulin sanat ”Määrä korvaa laadun”, kun kävin kysymässä mitä kirjoja minun kannattaisi lukea. Tämän jälkeen etsittiin kaikki toimistolta löytyvät kirjat ja pakkasin ne kesälukemiseksi reppuuni. Jälkeenpäin tarkasteltuna tämä neuvo on auttanut paljonkin tietynlaisen intuition löytämisessä. Inderesin merkittävin anti on todennäköisesti hiljainen tieto: mitkä asiat ovat merkityksellisiä ja mitkä eivät. Tämä on auttanut avaamaan fundamenttien pelikenttää tavalla, jota on vaikea korvata lukemalla numeroituvaa määrää kirjallisuutta.

Työnantajana Inderes tarjoaa erilaisia mahdollisuuksia erilaisiin rooleihin tuleville yksilöille. Minulle Inderes on tarjonnut alustan oppia, kehittää itseäni ja olla hyödyksi kollegoille ja yhteisön jäsenille. Inderesillä vastuutaon mahdollista ottaa niin paljon kuin selässä riittää jänteitä kantamiseen. Organisaatiomalli antaa yksilöille, etenkin yhteisötiimissä, vapauden toteuttaa itseään ja vapauden tehdä valintoja yhteisön suunnan kehittämiseen. Tämä on sopinut minulle erittäin hyvin, vaikka välillä tuntuukin, että jatkuva oma-aloitteisuus ja itsensä työllistäminen vie energiaa.

8. Miltä salkkusi tällä hetkellä näyttää ja mitkä kaksi osaketta ovat sellaisia, joilta odotat eniten arvonnousua tänä vuonna?

Salkkuni on mielestäni liian keskittynyt em. syistä johtuen ja tällä hetkellä se sisältääkin vain 4,5 yhtiötä: Inderesiä, Qt:ta, Relaisia, ja pikkuisen Talenomia. Puolikas yhtiö on Rovio, josta vapautuvat pääomat odottavat allokointia. Koska kysymyksessä vaaditaan kahta, valitaan vaikka Qt ja Inderes :D. Näiden yhtiöiden kohdalla voitaisiin mielummin vaihtaa kysymyksen odotat sanaan toivot.

9. Otatko enemmän riskejä, koska olet nuori? Miksi tai miksi et?

Toivon toimivani näin. Ylimääräinen stressi on elimistölle varmastikin helpompi kokea nuorena solujen vielä nettouusiutuessa. Uskon olevani lähellä normaalia toimijaa, jonka elämänpiiri ja -tilanne kannustavat vanhetessa pienempään riskinottoon. Täytyy myös omassa tapauksessani muistaa, että vaikka portfolioni on keskittynyt, ovat absoluuttiset summat osakkeissa sen verta kevyitä, että salkun puolittuminen ei pakota
itsetuhoisiin ajatuksiin. :slight_smile:

10. Millainen on sinun osakepoimintaprosessisi askel askeleelta?

Osakepoimintaprosessini hävettää itseäni. Ei sen takia, ettenkö pystyisi perustelemaan niitä tai seisomaan niiden takana, vaan semanttisista syistä. Tämänhetkiset omistukset on valittu sen hetkisen oman filosofiani mukaisesti: analyysin lukemisen, omien skenaarioiden tekemisen sekä analyytikolta että työkavereilta kyselemisen jälkeen. Kuitenkin oma filosofiani markkinoista/allokaatiosta on tällä hetkellä niin suurten muutosten alla, että en ole halunnut luoda vielä omaa näkemystä siitä, millä tavalla haluan omia varojani allokoida. Ja toisaalta, millainen oma allokaatioprosessini tulisi olla. Tässä myös yksi syy vähäiseen salkun rotaatioon. Näen, että pystyn tällä hetkellä käyttämään aikani tehokkaammin opiskellen asiaa kuin allokaatiopäätöksiä tehden. Jos vastaus jätti kylmäksi tai huonon mielen, kannattaa katsoa tällä viikolla toimistollakin pörisyttänyt video Turosta:

Pikkupoika puhuu siansaksaa reup

11. Mitkä ovat sinulle tärkeimpiä kohtia analyytikoiden raporteissa ja miksi?

Itse luen nykyään vähemmän analyysiä, mutta raporttien tärkein anti itselleni on ymmärtää elementit, joiden kautta yrityksen liiketoimintaa kannattaa lähteä hahmottelemaan/mallintamaan. Analyytikko on tehnyt laajassa raportissa valintoja siitä, mitkä asiat hän kokee yritykselle merkittäviksi ja millaisilla suhteellisilla painoilla näitä tulisi
analysointivaiheessa painottaa. Analyytikon työ toimialanäkemyksen ja markkinan arvostuksen osalta ovat mielestäni myös merkittäviä.

12. Saat valita kaksi yhteisötiimiin tuottamaan materiaalia, jotka erityisesti ansaitsisivat lisänäkyvyyttä? (saa mainostaa)

Aivan legendaarinen pätkä: Inderes Free-tili - YouTube

Ja vakavana sisältönä suosittelen kaikkea mihin Antti Järvenpää koskee.

  1. Analysoi nämä indeläiset:
  • @Antti_Jarvenpaa
    Antti Järvenpää on yhteisötiimin koutsi, joka kykenee löytämään olkapäätreeniin 12 erilaista liikettä. Antin journalistinen ammattitaito nostaa hänet yhteisötiimin suvereeniksi artikkeliministeriksi. Antin voit kuulla toimistolla sekä nauravan että raivoavan kahden sekunnin sisällä.
  • @Isa_Hudd
    Yhteisötiimin pöhisijä, jolla on enemmän tehtäviä kontollaan kuin Suomen valtiolla velkaa. Isa rakentaa Ruotsiin tärkeitä suhteita, joilla on mahdollista saada jalka ruotsalaisen piensijoittajan oven väliin. Isan paljolti ylläpitämä Ruotsin foorumi on menossa kovaa vauhtia eteenpäin ja esimerkiksi Vepu käy täällä chatGPT:n avustuksella ruotsinkielistä
    keskustelua.
  • @Marianne_Palmu
    Marianne Palmu on yhteisötiimin akateemikko. Taloustieteen taituri, jonka näkemyksiä sekä mielipiteitä keskuspankeista, että niiden rahapolitiikasta kuunnellaan yhdeksännessä kerroksessa korvat höröllä.
  • @Frans-Mikael_Rostedt
    Frans - tuo analyysin Don Franco. Toimistomme sipoolainen majavanpalliviinan keittelijä on nimennyt ahkeran, tunnollisen ja tietävän Fransin mafiapomon ja diktaattorin sekoitukseksi. Frans tuo analyysitiimiin sopivan määrän porilaisuutta. Fransista tiedän sen, että hän on tunnollinen ja avoin analyytikko, jonka kanssa on mahdollista jauhaa
    vaikkapa viimeisimmästä Mestarien liigan ottelusta.

14. Mitä sinä saat Inderesin Foorumilta, mitä et muualta saa?
Foorumista on muodostunut Inderesin yhteisön kantapaikka, joka kivijalan tavoin pakottaa sijoittajat astumaan Inderesin palveluun. Itselleni Foorumi kuvastaa kapakkaa, josta on mahdollista saada veikeitä ideoita, uusimpia
uutisia ja välillä myös jotain viihdyttävää. Luen foorumia enemmän kirjautumatta sisään, joten älkää tuomitko hävettävän heikoista statistiikoista.

15. Sinun on pakko antaa salkkusi kolmelle foorumilaiselle vuodeksi hoitoon, keille antaisit ja miksi?

@Yu_Gong , @Tommi_Saarinen ja @Matias_Arola Uskon, että tämä kombo voisi yllättää.

16. Jos unohdetaan sijoittamisharrastuksen mielenkiintoisuus ja viihde, niin miksi ja mitä varten sinä sijoitat?

Sijoitan, jotta voisin odottamattomien tapahtumien sattuessa elää ilman suurempia taloudellisia huolia. Itsellä on paha tapa stressaantuessa levittää happamuutta ympärilleni ja ehkäisemällä tätä auttaisin itseäni olemaan positiivisempi minä lähipiirilleni.

17. Mitä pidemmän aikavälin tavoitteita sinulla on sijoittamisessa? Onko sinulla jotain euromääräisiä tavoitteita?

Sijoituspornosta en pidä, joten sen takia euromääräisiä tavoitteita en periaatteenkaan puolesta kertoisi, jos niitä olisi. Pidemmän aikavälin tavoitteena on kyllästyttää janoa lajiin.

18. Jos saisit napinpainalluksella opettaa yhden asian foorumilaisille, niin mikä se olisi ja miksi?

Jos saisin napin painalluksella opettaa yhden asian foorumilaisille ja samalla itselleni, niin vaikka tämä, koska siihen löytyi omasta meemikirjastosta meemi: Kalman filter - Wikipedia

Ja koska omia kavereitani ei tämä meemi kiinnostanut, niin en odota saavani kuin tomaatteja tälle postaukselle.

Meemi:

image

19. Onko sinulla antaa vinkkiä, jolla Alokkaasta voisi tulla parempi sijoittaja?

Haasta analyytikoita, kysele heiltä fiiliksistä ja pyri kyseenalaistamaan heidän esille tuomia näkökulmia.

20. Mistä haluat erityisesti kiittää foorumilaisia?

Haluan kiittää foorumilaisia, arvokkaan yhteisön kehittämisestä ja ylläpitämisestä. Laadukkaan useampia osapuolia hyödyttävän yhteisön muodostuminen ei ole itsestäänselvyys.


Kiitos Miika vastauksista!

Vastaukset sen kertovat; Miika on juuri sitä, mitä hänestä indeläiset ovat sanoneet, joten Inderesin tulevaisuus on hyvissä käsissä, kunhan näistä kovista nuorista osaajista pidetään hyvää huolta. :slight_smile:

Miikassa on sellaisia puolia ja ominaisuuksia, mitä monilla menestyjilläkin on; kykyä katsoa asioita eri näkökulmista, lisäksi hän on monipuolinen eikä mikään mustavalkoinen pätijä, vaan ahkerasti eteenpäin menevä kaveri. Sijoittamisessakin pärjää juuri tällaiset miikamaiset kaverit, jotka avarasti ja objektiivisesti tutkivat innokkaasti asioita ilman sen turhempia besserwissermäisiä mutuiluja.

Eipä tässä kummempia, hyvää viikonloppua kaikille! :rocket: :sunglasses:

88 tykkäystä

Sain mm. WhatsApp-viesteinä kolmelta eri henkilöltä kehuja Miikasta ja hänen vastauksistaan. Esimerkiksi äly ja huumonrintajuisuus mainittiin… täytyy sanoa, että olisinpa 21-vuotiaana ollut tuollainen tai edes nyt! :smiley:

Ensi viikolla on vuorossa haastavien yhtiöiden kehuttu lyytikko, sitten sitä seuraavalla viikolla, jos oikein muistan, niin erään yhtiön edustaja. Joskus myöhemmin on sitten foorumilaisia, lisää lyytikoita, ison salkun omaavaa etc. :slight_smile:

Muistakaa katsoa aikaisemmatkin haastattelut läpi, kiitos ja rauhallista viikonloppua kaikille! :slight_smile:

32 tykkäystä

Tänä perjantaina on vuorossa lyytikko, jolla on just niitä todella vaikeita yhtiötä seurattavana ja jolla on mielenkiintoinen koulutus analyytikoksi, miksei muutenkin. :slight_smile:

Ensi viikolla on vuorossa yhtiön edustaja, jonka yhtiö tunnetaan työntekijäystävällisyydestä, jos näin saa sanoa. :slight_smile:

Seuraavat haastateltavat sen mukaan, milloin niiden vastaukset saapuvat. :smiley:

Hyvää alkanutta viikkoa!

13 tykkäystä

43. ANTTI SILTANEN

Törmäsin Anttiin toimistolla ja huomasin hänen olevan oikein lunki sekä kiva tyyppi niin kuin olin ajatellutkin ja kuullutkin. Mielestäni Antti on siitä hyvin fantastinen analyytikko, että hän pystyy kertomaan seuraamiensa haastavien alojen haastavien yhtiöiden toimialasta ja toiminnasta siten, että tavallinen alaa tuntematon sijoittajakin saa näistä yhtiöistä paljon irti. Lisäksi Antti on siitäkin tärkeä tyyppi Inderesille, että hänen seuraamiaan yhtiöitä harvempi varmaan pystyy ottamaan hyvin haltuun ja ehkä myös tällaisia yhtiöitä saadaan vielä lisääkin Inderesin seurantaan.

Arvostan herra Siltasta siitäkin, että hänen taustansa on hyvin epätyypillinen analyytikolle, mutta silti hän on hyvinkin uskottava lyytikko. Mitä enemmän olen hillunut “taloussijoitustwitterissä”, niin olen huomannut paremmin sen, että on hyvä, jos ihmisellä on vähän kokemusta, taustaa ja tietoa muustakin kuin vain oman kuplansa asioista ja mielpiteistä…joten hienoa, kun analyytikoissa on erilaisia erilaisen taustan omaavia kavereita.

Kannattanee siis lukea huolella tämä hyvällä tavalla ehkä vähän erilaisen analyytikon ajatuksia ja vastauksia. :slight_smile:

image

1. Kerro kolmellakymmenellä sanalla, kuka sinä olet.

Inderesin Life Science -analyytikko 3/2022 alkaen, eli seuraan biotieteisiin nojaavia yhtiöitä. Olen naimisissa ja pienen tyttövauvan isä. Perheeseen kuuluu myös labradorinnoutaja Bea-Birgitta. Koulutustaustaltani olen molekyylibiologi, FT.

2. Kerro kolme asiaa, mitä foorumilaiset eivät sinusta tiedä.

Päädyin Inderesille nimimerkki @TJT:n ansiosta. Olin tutustumassa Inderesiin sijoituskohteena ja huomasin hänen viestinsä foorumilla.
kuva

En todellakaan ollut ajatellut analyytikon työtä mahdollisuudeksi, mutta kun avoimen paikan olemassaolo selvisi tämän viestin myötä niin olin päättänyt hakea jo oikeastaan ennen kun sain linkkiä auki.

Olen ollut Japanin TV:ssä. Shinya Yamanaka sai Nobelin ns indusoitujen kantasolujen kehittämisestä samaan aikaan kun asuin ja työskentelin Osakan yliopistossa kyseisten solujen parissa. Maa meni Nobelista pähkinöiksi ja heti seuraavana päivänä aamu-TV-ohjelma ”Morning Bird” tuli Tokiosta labraan kuvaamaan. Minulla ei ollut labraan silloin varsinaista asiaa, mutta esimieheni pyysi menemään kumminkin paikalle, koska näyttää kuulemma paremmalta kun on kansainvälistä porukkaa kuvissa :upside_down_face:. Olen edelleen aikamoinen Japani-intoilija kaikkien tuon ajan hienojen kokemusten jälkeen. Tuo TV-tapaus oli lähinnä huvittava sattumus, mutta paikalliset ystävät, ruokakulttuuri ja monet muut asiat on jääneet lähtemättömästi mieleen ja tehneet syvän vaikutuksen.

Olemme kasvaneet Vernerin kanssa samalla kadulla. Tosin meillä on ikäeroa sen verran että tutustuimme vasta Inderesillä.

3. Mitä kiinnostuksen kohteita ja harrastuksia sinulla on? Mitään sijoittamiseen liittyvää ei saa sanoa.

Soitan bändissä. Tee-se-itse musahommissa pitkään toiminut kaverini kysyi muutama vuosi sitten olisinko kiinnostunut basistin roolista kellaribluesia soittavassa bändissä. Varmistin, että hän on tietoinen etten soita mitään instrumenttia. Ei kuulemma haitannut. Ajattelin, että parempi suostua saman tien – toista kertaa bändikutsua soittotaidottomalle ei välttämättä tule kovin pian uudestaan… Huomasin nopeasti että voluumin nosto korvaa taidon puutteen korkojen kera.

Kesäisin tulee mökkeiltyä ja siellä erityisesti kalastettua. Kuhan jigaus ja vähän uistelukin on päälajeja. Viihdyn hyvin myös kesäkeittiössä grillauksen ja savustamisen parissa. Moottoripyöräily on ollut sydäntä lähellä, mutta pyörä on nyt ajanpuutteen vuoksi seisonnassa. Talvella kalastus vaihtuu lasketteluun. Muuten liikuntahommat hoituu koiran ulkoilutuksella ja satunnaisilla vapaapainotreeneillä autotallisalissa.

Harrastukseksi voinee laskea myös hallitustyöskentelyn varhaisen vaiheen Medtech-yhtiö Epiheartissa.

4. Millainen on tavallinen arkipäiväsi?

Herään 7 aikoihin. Varsinainen herääminen vaatii puolisen tuntia ja kolme mukillista kahvia, jonka jälkeen hoidan aamutoimia sekä viestien ja uutisten lukua multitäskäillen. Varsinainen työpäivä alkaa 8.30 aikoihin nykyisin tyypillisesti etänä, koska muutimme pk-seudun ulkopuolelle alkuvuodesta. Tähän asti iso osa työstä on ollut seurannan aloitus -raporttien työstöä, jonka parissa menee usein koko päivä. Työpäivän päättyminen vaihtelee paljon. Joskus lopettelen toimistoaikaan, mutta usein pidän iltapäivällä taukoa ja jatkan töitä illalla. Arki-iltoihin kuuluu perheaikaa, liikuntaa ja lukemista.

5. Kertoisiko millainen työhistoria sinulla on?

Olin jo opiskelupaikkaa miettiessä päättänyt suuntautua tutkimuksen tekoon. Alaksi valikoitui biologia toisaalta siksi että elämän ymmärtäminen molekyylitasolla tuntui ylipäätään erittäin kiinnostavalta ja toisaalta loputtomien sovellusmahdollisuuksien vuoksi vaikkapa uusien hoitomuotojen kehittämisen kautta. Pääaineeksi tuli myöhemmin molekyylibiologia. Opintojen jälkeen tein väitöskirjan Helsingin yliopiston biolääketieteen laitoksella. Väitöksen jälkeen olin vuoden Japanissa Osakan yliopistossa ja sen jälkeen taas HY:ssä tutkijatohtorina. Työhön kuului tutkimuksen lisäksi farmakologian opetusta lääkiksessä. Päätin lopettaa tutkimuksen 2016-17 vaihteessa ja siirryin Biokeskus Suomeen, jossa tehtäviin kuului Suomen Life Science -alan yliopistojen välisen teknologiayhteistyön koordinointi. Sivuhommina koordinoin HY:ssä tiedekuntien ja erillislaitosten välistä teknologiayhteistyötä. Sijoittamista olen harrastanut pitkään ja Inderesillä avautui sitten mahdollisuus yhdistää kiinnostus biotieteisiin ja sijoittamiseen. On erittäin mahtava juttu että Inderesillä löytyi rohkeutta ja näkemystä rekrytoida epätyypillisellä taustalla oleva analyytikko.

6. Miten kuvailisit itseäsi sijoittajana?

Olen aloittanut aikanaan arvosijoitustyyppisesti, koska se tuntui itselle luontaisimmalta tyyliltä. Nykyisin strategia lähtee ensinnäkin punnitusta allokaatiosta vähän All Weather Portfolion hengessä. Osakesijoitusten suhteen ajatus on, että erityyppiset osakkeet menestyvät eri aikoina, joten strategiani sisältää siten eri osakesijoitustyylejä ja jonkun tyylin pitäisi periaatteessa aina toimia minä tahansa aikana. Tarkoitus on myös suojella salkkua omilta ajatusvinoumilta ja virheiltä, eli aktiivisen poiminnan osuus on rajattu. Varsinainen osakepoiminta pitää kuitenkin homman hauskana ja mielenkiintoisena. Siellä painottuu kasvua järkihintaan -tyyppinen ajattelu pitkällä tähtäimellä varsinkin nyt kun kaupankäynti Inderesin sääntöjen vuoksi on rajattua. Aiemmin poimin monipuolisemmin myös lyhyemmällä aikajänteellä. Painotan myös seuraamiani yhtiöitä nykyään valinnoissa.

7. Voisitko kertoa, että millainen sijoitushistoria sinulla on?

Aloitin aikanaan teknokuplan huipulla rahastoilla. Menetelmä oli tekninen analyysi, jonka avulla totesin, että esim IT- ja bioteknologia- (sic) rahastot on loistavia sijoituskohteita. Rahastojen arvoja seurasin luonnollisesti päivittäin. Seikkailusta seurasi haavojen nuolemista eikä sijoittaminen muutenkaan opiskeluvuosina ollut agendalla. Joskus 2006 tienoilla innostuin talouden opiskelusta ja seuraamisesta ja sen seurauksena tuli sitten ensimmäiset suorat osakesijoitukset – tällä kertaa finanssikuplan huipun tuntumassa. Finanssikriisin läpimeno täydellä osakepainolla oli hyvä kokemus. Sen jälkeen kriisit tai kusetusmarkkinat™ ei ole juuri hetkauttaneet. Sen jälkeen sijoittamisessa on ollut välillä aktiivisempia kausia esim kvantitatiivisen sijoittamisen ja sijoituspsykologian opiskelun parissa. Välillä taas kiinnostus ja ajankäyttö on ollut muissa asioissa, mutta olen aina palannut lajin pariin. Koronakriisi laukaisi taas kiinnostuksen tauon jälkeen erityisesti osakepoimintaa kohtaan. Viihdynkin parhaiten karhumarkkinoilla, jolloin ostettavaa on helpompi löytää.

8. Mistä olet eniten hyötynyt sijoittamisessa siinä, että olet analyytikko?

Inderesin prosessi ja seurantaan käytetty aika mahdollistavat syvemmän ja kattavamman perehtymisen sijoituskohteeseen kuin mihin muuten olisi mahdollisuus. Tämä on tuonut tasapainoa ja monipuolista näkemystä niin omaan seurantaan kuin tapaan katsoa myös muita sijoituskohteita. Inderesillä on tietysti myös paljon sijoittamisesta innostuneita erittäin päteviä kollegoita joiden kanssa asioita on kiva pohtia ja pyöritellä.

9. Miten mietit salkkusi hajautusta vai mietitkö sitä ollenkaan?

Olen miettinyt sitä aiemmin paljon. Nykyisin miettiminen ei ole enää niin tarpeellista, kun hajautus hoituu pitkälti itsekseen sijoitusstrategiaa seuraamalla. Ensin on tietysti omaisuuslajien välinen allokaatio, joka on päätöksistä keskeisin. Sen alla hajautan osakesijoitukseni kolmella eri tyylillä: osakepoiminta (pääasiassa pieniin kotimarkkinayhtiöihin), indeksointi ja kvantitatiivinen sijoittaminen. Viimeiseen rakensin harrastusprojektina aikanaan oman mallin kirjallisuuden, tutkimusten ja backtestauksen pohjalta, jota toteutan edelleen. Osakepoiminnan sisällä minulla on noin 20 riviä, jossa olisi kyllä karsinnan varaa. Yksittäisten yhtiöiden paino salkussa on näiden eri tyylien ansiosta varsin rajallinen.

10. Miltä salkkusi näyttää tällä hetkellä? Mitkä ovat kolme suurinta omistustasi ja miksi?

Paperikulta – liittyy tuohon yllä mainittuun allokaatioon, jossa mukana myös arvometalleja ja raaka-aineita. BRKB – on salkussani korkosijoitusten korvaajana ajalta, jolloin bondien tuotto-riski-suhde oli poikkeuksellisen heikko. AFL – tämä on ollut salkussa yli 10 vuotta. Vahvaa defensiivistä kassavirtaa hyvin pienellä riskillä. Ajaa nykyisin samaa asiaa kuin BRK korkosijoitusten korvaajana.

Arvelen että saatoit tarkoittaa kysymykselläsi osakepoimintaa, jota ylläolevat eivät varsinaisesti edusta, joten stock picking top 3 on: Harvia – kilpailukykyinen yhtiö, jossa olen ollut mukana keväästä 2020. Ostojen ja myyntien ajoitukset on osuneet karkeasti oikealle pallokentälle, joten positio on kasvanut salkun suurimmaksi. Bioretec – tuore hankinta. Perusteet luettavissa tuoreimmasta päivityksestä ja seurannan aloitus -raportista. OmaSP – Vahva träck, miellyttävä valuaatio ja jonkun verran kasvun varaakin arvioin yhtiöllä vielä olevan.

11. Osakkeiden myymisestä puhutaan minusta liian vähän, joten kysyn sinulta millainen on sinun osakemyyntiaprosessisi askel askeleelta?

Tyypillisesti myytäväksi päätyy yhtiö, joka osoittautuu arviotani vähemmän laadukkaaksi tai sijoituksella ei muuten ole edellytyksiä saavuttaa tavoitteita. Myynti menee toteutukseen ainakin periaatteessa saman tien, en ole kiinnostunut ajoittamaan esim TA:lla.

12. Kerro kolmellakymmenellä sanalla per yhtiö, että mitä mieltä olet näistä osakkeista:

- Biohit

Jossain määrin tutkan alla liikkuva maltillisesti arvostettu diagnostiikkayhtiö. Menestys paljolti Gastropanelin ja Kiinan markkinan varassa, joten riskit ovat melko keskittyneitä. Pidemmän aikavälin näkymä sumuinen, johon toivottavasti saadaan tarkennusta syksyn strategiapäivityksessä.

- Faron Pharmaceuticals

Monessa mukana oleva lääkekehitysyhtiö, joka tarvitsisi ison pääomaruiskeen suunnitelmiensa toteuttamiseksi täysimääräisesti. Kärkiaihio bexmarilimabin vaikutuskohde Clever-1 on syöpäbiologiassa vähän tutkittu, mikä luo Faronille toisaalta oman nichen, mutta voi myös tuoda epävarmuuksia sopimusneuvotteluihin.

- Nexstim

Ajureina uudet NBS6-laitteistot, oletettavasti ensi vuonna alkavat yhtiön kokoluokassa merkittävät lisensointitulot ja uusi yhteistyöklinikkaverkostomalli. Näkyvyys varsinkin viimeiseen on heikko. TMS-markkinassa on minusta rakenteellisia haasteita kilpailijoiden tavoitellessa liikevaihdon kasvua kannattavuuden kustannuksella.

- Orion

Nubeqa nousi hiljattain yhtiön suurimmaksi tuotteeksi ja positiivisia uutisia on siltä saralta tiedoksi vuosiksi eteenpäin. Nubeqan kassavirta avaa rutkasti mahdollisuuksia pääoman allokointiin ja erityyppisten kasvupolkujen avaamiseen.

13. Seuraat useita yhtiöitä (BBS, Biohit, Bioretec, Faron Pharmaceuticals, Modulight, Nexstim ja Orion) jotka ovat mielestäni hyvin riskisiä arpalappuja pl. joku Orion, eikö moniin tällaisiin osakkeisiin sijoittaminen ole aika tavalla arpapeliä? Jotenkin monet näistä tuntuvat sellaisilta hyvin haastavilta kohteilta tavallisille sijoittajille, että he voisivat maksimissaan ottaa näihin vain jonkin pienen “hupiposition”.

Hyvä kysymys, joka ansaitsisi perusteellisemman vastauksen, mitä tässä on mahdollista antaa. Itse näen näistä oikeastaan ainoastaan Faronin jossain määrin arpalappuna lääkekehityksen luonteen vuoksi. Toki tulevaisuuden epävarmuutta on yhtiöissä keskimäärin muuta pörssiä enemmän. Yhtiökohtaisesti tämä epävarmuus vaihtelee paljon ja on luonteeltaan erilaista eri yhtiöissä. Menestys on kuitenkin yhtiöiden omissa käsissä, joten muodostan ennusteet ja käsityksen pitkän aikavälin menestyksen todennäköisyydestä ja kilpailutekijöitä arvioimalla. Tässä muutama teema, joiden kautta itse arvioin yhtiön todennäköisyyttä onnistumiseen ja sitä kautta hyvään osaketuottoon:

Yhtiön operatiivinen toiminta ja johdon laatu. Onko yhtiön resurssit ja tekemisen laatu riittävät markkinoilla menestymiseen? Yhtiöt toimivat lähtökohtaisesti kansainvälisillä markkinoilla, joten tekemisen laatu täytyy olla korkealla tasolla siellä pärjätäkseen. Yhtiön aiemmin antamien näkymien vertailu sittemmin toteutuneeseen (puheet vs teot) antaa osviittaa kuinka todennäköisesti nyt kerrotut näkymät toteutuvat tulevaisuudessa. Liiketoiminnan historia todennäköisesti toistaa itseään hyvässä ja pahassa, ellei yhtiössä ole tapahtunut oleellisia muutoksia. Tämän arviointi lienee alaa vähemmän tunteville sijoittajille yhtä helppoa tai vaikeaa kuin muidenkin toimialojen kohdalla.

Tuotteen laatu/kilpailukyky. Tuotteet myydään näyttöön perustuvilla markkinoilla, joten tuote on oltava teho- turvallisuus- kustannus-, tms. profiililtaan kilpailijoita parempi. Esimerkkinä Orionin Nubeqa, joka on teholtaan kilpailijoiden veroinen, mutta haittavaikutusprofiililtaan niitä parempi. Tuotteen kilpailukyvyn arviointi saattaa olla alan ulkopuolelta vaikeaa, joten toivottavasti analyyseistä on tässä apua.

Binäärinen riski. Esim lääkeaihio voi muuttua arvottomaksi, jos teho- tai turvallisuusprofiili ei ole riittävän hyvä. Tämä tuo siis aitoa arpalappumaisuutta. Medtech- tai diagnostiikkayhtiöissä tätä on tyypillisesti vähemmän.

Rahoitusriski. Tarvitaanko oman pääoman ehtoista rahoitusta? Kuinka monta kierrosta? Milloin? Miten annit onnistuneet aiemmin? Onko riskiä ajautua vahvasti liudentavaan antikierteeseen?

Myyntiluvat. Onko mahdollisuutta että myyntilupa jää saamatta tai se myöhästyy merkittävästi? Mitä seuraukset ovat myöhästymisestä esim rahoituksen suhteen?

Eli yhteenvetona: en näe sijoituksia arpapelinä, mutta tulevaisuuden epävarmuutta toki on. Tavallisen sijoittajan kannattanee pitää positiot maltillisina ja muistaa hyvä hajautus.

14. Mikä sinun mielestäsi on analyytikon työssä vaikeinta? Mistä pidät eniten työssäsi?

Pidän oikeastaan melkeinpä kaikesta. Yhtiöihin perehtymisestä ja kollegoiden kanssa caseista keskustelusta, yhteistyöstä yhtiöiden johdon ja työntekijöiden kanssa, mallintamisesta ja kirjoittamisesta jne.

Olen parempi hitaassa kuin nopeassa ajattelussa. Vaikeinta onkin mielestäni saada tulospäivänä tiivistettyä kaikki uusi tieto mallinnukseen, kun samana päivänä aikaa vie raportin lukeminen, webcastin seuraaminen, kysymysten tekeminen, johdon haastattelu ja itse raportin kirjoitus. Käyttäisin mieluusti enemmänkin aikaa uusien tietojen pohtimiseen ja sulatteluun.

15. Joudut luovuttamaan salkkusi kolmeksi vuodeksi kahdelle inderesiläiselle jotka eivät ole analyytikkoja ja kahdelle foorumilaiselle, ketkä valitsisit ja miksi?

Yu Gong. En tiedä mitä salkulle kävisi mutta ainakin saisin hyvät naurut Yun vitseistä. Antti Järvenpää. En ole itseasiassa puhunut Antin kanssa sijoittamisesta kovinkaan paljoa, mutta hän on siinä määrin fiksu ja sivistynyt mies, etten epäile hetkeäkään hänen sijoittajan taitojaan. Sijoittaja-Alokas. Jopa minä tiedän että kannattaa rekrytoida talenttia ei taitoa. Uskon vakaasti, että alokkaan intohimo sijoittamista kohtaan kantaa pitkälle tulevaisuudessa. Mauri vaikuttaa samoin erittäin fiksulta ja intohimoiselta sijoittajalta, joka suhtautuu asioihin avoimella mielellä.

(Tägään teidät, jotta huomaatte: @Yu_Gong, @Antti_Jarvenpaa ja @Mauri t. Alokas)

16. Mikä sinun mielestäsi Foorumissamme on parasta? Mitkä ovat suosikkiketjujasi, jos seuraamiesi yhtiöiden ketjuja ei saa laskea mukaan?

Ohjeesta huolimatta pakko mainita Faron-ketju huippulaadukkaana mm jerej:n, Vino_Pinon ja Rushimaton ansiosta. Muuten seuraan muiden kuin seurannassani olevien Life Science-yhtiöiden ketjuja ja Inderesiä koskevia ketjuja. Muiden ketjujen seuraaminen on ajan puutteen vuoksi satunnaista. Parasta lienee innostuneiden ihmisten taustatyö ja uusien faktojen ja näkökulmien esiin kaivaminen.

(tägään teidät, jotta huomaatte: @jerej, @Vino_Pino ja @Rushimato t. Alokas)

17. Jos saisit napinpainalluksella opetettua/sisäistettyä foorumilaisille yhden analyyseihin liittyvän asian, mikä se olisi ja miksi?

Useiden seuraamieni yhtiöiden arvonmääritys on luonteeltaan epätarkkaa tulevaisuuden epävarmuuksien vuoksi. Tästä syystä yhteen eksaktiin lukuun tiivistyvä tavoitehinta on jotain mihin ei mielestäni pitäisi suhtautua kovinkaan kirjaimellisesti. Oleellisempaa on suosituksen suunta. Uskoisin kyllä että moni on tämän jo sisäistänyt.

18. Onko sinulla sijoittamiseen liittyviä konkreettisia tavoitteita esimerkiksi euromääräisiä tai prosenttuaalisia tavoitteita?

Numeerisia tavoitteita ei ole, mutta pyrin osakepoiminnalla ja kvantitatiivisella sijoittamisella indeksiä parempaan riskikorjattuun tuottoon.

19. Miten Alokas voisi oppia sijoittamaan vähän riskisimpiin tai/ja haastavammilla aloilla oleviin yhtiöihin?

Perustyön eli yhtiöihin tutustumisen ja analyysin lukemisen lisäksi kannustaisin kyselemään aktiivisesti. Vastaan mielelläni kysymyksiin ja välitän kysymyksiä johdolle haastattelujen kautta. Kysymykset auttavat minuakin sparraamaan ajatteluani mikä tuli tämänkin haastattelun kanssa taas nähtyä!

20. Mistä haluat erityisesti kiittää foorumilaisia?

Laadukkaasta keskustelusta myös karhuisemman markkinan aikana.


Kiitos Antille hyvin kiinnostavista vastauksista!

Sain ainakin itse tästä haastattelusta sellaista ajateltavaa ja tietoa, mitä voin hyödyntää siinä, kun tutkin erilaisia yhtiöitä, joihin itselläni ei varsinaisesti ole samanlaista “kosketuspintaa” kuin muihin tavallisempiin yhtiöihin.

Antilla on hieno tapa kertoa asiat mielenkiintoisesti ja selkeästi, että hän saa muut kiinnostumaan sellaisesta, mistä eivät olisi muuten kiinnostuneet. Se on toki tärkeää, että mitä kertoo, mutta myös se miten kertoo jo ihan oppimisen ja ymmärtämisenkin kannalta - siksi(kin) olen Inderesin fani.

Kiitos ja mukavaa viikonloppua kaikille! :sunglasses:

P.S. Tästä perjantai-iltapäivästä lähtien ehkä sunnuntaipäivään asti olen paljon vähemmän Foorumilla, joten en välttämättä pysty reagoimaan liputuksiin, tägäyksiin tai yksityisviesteihin. Vietämme wanhojen ystävien kanssa tiivistä aikaa. Käyn toki Foorumilla ehkä vähän lukemassa ja pari viestiä laittamassa.

93 tykkäystä

Arvostin Anttia paljon, mutta haastattelun jälkeen vieläkin enemmän. :slight_smile:

Pidän siitä, että saan kysellä ihmisiltä kaikenlaista; on kiva tutustua uusiin erilaisiin ihmisiin ja siinä samassa tulee aina opittua. Tämä ketjuni on siitä itselleni hurjan hieno, että saan kysellä fiksuilta erilaisilta sijoittajilta sellaisista asioista, jotka minua kiinnostavat.

Toivon, että haastatteluni omalta osaltaan tiivistävät yhteisöä entistäkin parempaan suuntaan.

Seuraavalla viikolla on vuorossa se yks IR-tyyppi.

Kiitos lukijoille, ottakaa rennosti ja mukavaa kesäistä päivän jatkoa! :cowboy_hat_face:

17 tykkäystä

Tämän viikon perjantaina 18.7. on vuorossa yhtiön edustaja, josta olen vihjaillut jo monessa viestissä, eli ei siitä sen enempää.

Ensi viikolla olisi vuorossa lyytikko, jota on kehuttu realistiseksi analyytikoksi, josta olen muuten erittäin samaa mieltä. Lisäksi hän on ripeä kaveri, joka tuottaa laadukasta materiaalia ja viettää Foorumillakin kiitettävästi aikaa. :slight_smile:

Hyvää tulosviikkoa kaikille ja koettakaa selvitä torstaista, jolloin on 20 julkaisijaa vuorossa! :smiley:

12 tykkäystä

43. EMMI BERLIN

Jos miettii eri yhtiöiden sijoitusviestinnästä tuttuja henkilöitä, niin itselleni tulee heti ensimmäisenä mieleen @Mirko_Sampo_IR ja tietysti Emmi Berlin. Emmiä ovat hehkuttaneet lukuisat eri ihmiset minulle privaviesteissä (ja toki häntä muuallakin hehkutetaan!) enkä yhtään ihmettele. Emmin ja Mirkon ansiosta heidän edustamansa yhtiöt tulevat tutummiksi ja näihin yhtiöihin syntyy vahvempi luottamusside, lisäksi yhtiöistä tulee tällaisten henkiköiden johdosta entistä paremmat mielikuvat.

Gofore on yksi suosikkiyhtiöistäni ja se aika isoilta osin perustuu siihen, mitä olen kuullut ja lukenut siitä työnantajana. Täytyykin sanoa, että Emmi ja Gofore sopivat mielestäni hyvin yhteen - kummatkin tavallaan edustavat tietynlaisia pitkäaikaisia ja kestäviä arvoja, joiden toteuttaminen palkitsee varsinkin pitkässä juoksussa. Aina tarvitaan esikuvia esimerkiksi Gofore työantajana ja Emmi viestinnästä vastaavana; Emmikin erinomaisesti osaa tuoda ihmisläheisesti sekä ymmärrettävästi tärkeitä asioita esille eikä etäisesti epäillyttävästi piilotellen, eli Emmistä monet yhtiöt voisivat ottaa mallia.

Sijoitusmaailma kaipaa lisää Emmin kaltaisia positiivisia optimisteja, jotka kestävästi vievät asioita eteenpäin ystävällisyydellä. Emmi kuuntelee muita ja keskustelee sijoittajien sekä muiden tahojen kanssa että viestii siten, että kaikki voivat kokea olevansa tasa-arvoisessa asemassa. Helposti sitä ajattelee, että se, mitä Emmi ja Gofore tekevät + viestivät ovat itsestäänselviä helppoja asioita, mutta ei se tunnu niin olevan, kun katsoo, miten yleisesti toimitaan.

Emmin ajatuksista ja vastauksista saisivat varmasti muutkin hyödyllistä ajateltavaa kuin vain sijoittajat ja yhtiöt.

EB

1. Kerro kolmellakymmenellä sanalla, kuka sinä olet.

Olen Emmi, 46, kahden teinin äiti, innostuva viestijä, kotiseuturakas tamperelainen, maailmaa nähnyt kiertolainen, Ilves-fani, historianörtti, kirjojen ystävä, ruokaintoilija. Töissä aikaisin, juhlissa viimeisenä, joskus salilla. Hirveällä vauhdilla, hyvällä fiiliksellä, kuivalla huumorilla.

2. Kerro kolme asiaa, mitä foorumilaiset eivät sinusta tiedä.

Moni tietää, että olen ollut ekologista tekstiilikuitua kehittävän Spinnovan viestijä ja IRO, mutta sitä tuskin kukaan muistaa, että olin n. 13 vuotta sitten samassa tehtävässä Neo Industrialilla (nyk. Reka), joka yritti käynnistää ekologisen viskoosikuidun tuotannon Avilon-liiketoiminnassaan Valkeakosken Säterissä. Oli suuri pettymys, kun hanke meni nurin viskoosimarkkinoiden ylikuumentuessa juuri, kun aiemmin suljetun tehtaan entisiä työntekijöitä oli palkattu takaisin. Olen aina arvostanut altavastaamista, sieltä voittajaksi nousemista ja ylipäänsä rohkeutta yrittää tehdä jotain merkittävää. Mielestäni siinä ei ratkaise edes menestys – pääasia on, että sitä yritetään.

Vuosituhannen alussa olin parikymppisenä vasta-alkajana töissä talous- ja sijoittajaviestintään keskittyvässä viestintätoimistossa. Silloin asiakkaitani oli mm. Helsingin Pörssi ja Pörssisäätiö, ja rahoitusalan toimijat ja markkinoiden lainalaisuudet tulivat tutuiksi. Toimitin säätiön verkkolehteä ja siinä mm. kuukausittaista Sepon Listaa eli Seppo Saarion suosittelemia osakkeita. Opin siinä paljon osakevalinnasta. Toiset alan suosikki-ihmiseni tältä ajalta olivat säännöllisesti haastattelemani rahoituksen professori Vesa Puttonen, edesmennyt Venäjä-asiantuntija Pekka Sutela sekä salkunhoitajista Mika Heikkilä ja Tomas Hildebrandt.

Vielä muinaisempi hassu fakta on, että olin 90-luvun teknokuplan rakentuessa kuuluisien Evlin IPO-jonojen toisessa päässä eli pankin asiakaspalvelussa, jossa tehtailimme sopimuksia piensijoittajille. Viestijän uranikin alkoi Evlissä, jossa vedin vuonna -99 heidän ensimmäisen intraprojektinsa. Sitä ennen nopeasti kasvavan, n. 500 hengen organisaation sisäinen viestintä hoidettiin lähinnä koko talon sähköposteina, joten uusien rakenteiden tarve oli selvä.

Näin 24 vuotta myöhemminkin on edelleen yrityksiä, jotka eivät ole ymmärtäneet sisäisen viestinnän merkitystä. Ihailen Evlin perustajia muutenkin, ja intran rakentaminen näin varhaisessa vaiheessa oli erityisen kaukokatseista - eli heille hyvin tyypillistä - ajattelua.

3. Mitä kiinnostuksen kohteita ja harrastuksia sinulla on? Mitään sijoittamiseen viittaavaa ei saa sanoa.

Voisinpa listata harrastuksina jotain mielenkiintoista, mutta kahden lapsen äitinä olemisen ja haastavan kokopäivätyön lisäksi en ole tuntenut ehtiväni harrastaa mitään säännöllistä. Seuraavaksi, kun kaistaa alkaa vapautua lasten ollessa teini-iässä, haluaisin tehdä vapaaehtoistyötä. Liikun joka päivä jotenkin; lenkkeilen, joogaan rauhoittuakseni tai revin salilla fiiliksestä riippuen. Matkailu, hyvä ruoka ja viini kuuluvat mielenkiinnon kohteisiin :blush:

Matkoilla haluan yleensä jonnekin, jossa voi sekä rentoutua että koluta historiallisia nähtävyyksiä. Voin seisoskella museoissa tuntikausia. Shoppailu ei enää kuulu harrastuksiini, vaan pidän kierrätysmuodista. Ekologisen kuluttamisen eteen pitää nähdä vaivaa, ottaa asioista selvää ja olla sitoutunut säästämään luonnonvaroja eli kai sekin on jonkinlainen harrastus.

4. Millainen on tavallinen arkipäiväsi?

Herään n. 7.30 ja päivän ohjelmasta riippuen jään joko kotiin tekemään töitä tai kävelen/sateen sattuessa menen ratikalla toimistolle, ainakin jos joku on edellisenä päivänä kysynyt ”Tuuksää huamenna”. Kollegani ovat niin mahtavia, että aina on kiva mennä työpaikalle. Vaikka IRO on tavallaan aina valmiudessa, teen melko harvoin ylitöitä, joten lompsin takaisin kotiin neljän ja viiden välillä, laitan ruokaa teineille, yleensä lähden salille tai lenkille. Jos lapset eivät ole luonani, näen todennäköisesti jotain ystävää tai puhun kaukana asuvan ystävän kanssa pitkän puhelun. Ystäväni ovat minulle hyvin tärkeitä, ja heitä asuu myös entisissä kotikaupungeissani Helsingissä ja Jyväskylässä. Puheluiden aikana voi tehdä vaikka kotitöitä. Olen huono nukkumaan, joten yritän iltaisin mieluummin lukea kuin töllöttää suoratoistosarjoja, vaihtelevalla menestyksellä.

5. Kerrotko millainen työhistoria sinulla on?

Aloitin viestintäurani Evlissä 90-luvun lopussa, ja sieltä hakeuduin 2000-luvun alkaessa talous- ja sijoittajaviestintään erikoistuneeseen toimistoon. Asiakkainamme oli suuria pörssiyhtiöitä ja rahoitusalan toimijoita, ja teimme ajankuvaan tyypillisesti paljon printtijulkaisuja, mutta myös verkkolehdet ja sijoittajasivut tekivät tuolloin tuloaan. Olin vastuussa itsenäisesti isoista asiakkuuksista ja opin toimitussihteerinä ja tuottajana jonglööraamaan useita aikakriittisiä projekteja samaan aikaan. Stressinsietokykyä kasvattava työ oli hyvää valmennusta tuleviin rooleihin.

Rakastan paitsi tekstin tuottamista, myös muiden kirjoittamien tekstien editoimista ja kääntämistä. En kuitenkaan koe olevani nurkassa kököttävä asiantuntija, vaan olen ekstrovertti ja usein edustamassani yhtiössä tyyppi, joka tuntee lähes kaikki ja tietää kaikesta jonkin verran. Minulla on joviaali luonne, joka soveltuu tällaiseen mielestäni ihmiskeskeiseen palveluammattiin.

Ensimmäisen IR-työni sain vuonna 2005, kun asiakkaani Glaston valitsi minut viestintä- ja sijoittajasuhdepäälliköksi. Sain sekä tämän että useamman tulevan työni, koska olin vakuuttanut jonkun yhtiössä aiemmalla työlläni. Lähdin Glastonista haikein mielin mentyäni naimisiin ja muutettuani Jyväskylään. Siellä minulle urkeni mielenkiintoinen cleantech-ura; vastasin viitisen vuotta tuulivoimayhtiö Moventaksen viestinnästä.

Vuonna 2010 emoyhtiön konkurssista säästetyt Moventaksen tyttäret oli juuri myyty eurolla kappale pihille teolliselle sijoittajalle, ja niitä saneerattiin lähes koko sen ajan, kun työskentelin siellä. Koin viestijänä noina vuosina varmaan kaikki muutokset, joita yrityksessä voi tapahtua ja opin tekemään paljon hyvin pienellä budjetilla. Uusiutuva energia oli myös hyvin merkityksellinen asia, jonka puolesta työskennellä. Muutamien muiden käänteiden kuten nykyisen Rekan konserniviestinnästä ja IR:stä vastaamisen jälkeen päädyin vuonna 2017 Spinnovalle. Tuosta alkanut 4,5 vuoden matka oli hieno aikaansaannos. Työssäni Goforella keskityn ensimmäistä kertaa vain sijoittajaviestintään, ja yhtiö ei voisi olla parempi maineensa, suorituskykynsä ja kulttuurinsa puolesta.

6. Kuvailetko millainen olet sijoittajana?

Vaikka olen ollut rahoitusalan parissa lähes koko urani, en ole ollut riittävän suunnitelmallinen sijoittaakseni itse. Tätä nolottaa myöntää tähän ikään päästyään, mutta kaatunutta maitoa ei pidä jäädä itkemään vaan muuttaa asiaa. Tärkeimmät sijoitukseni ovat tällä hetkellä ensimmäinen (vain) oma asuntoni Tampereella sekä osakesalkusta löytyvät – yllätys, yllätys – Spinnovat ja Goforet. Kaksi hyvin erilaista, mutta mielestäni hyvää sijoituskohdetta. Myös entinen työnantajani Glaston on mielestäni ollut pitkään aliarvostettu osake. Koen, että IRO:lla on lähestulkoon velvollisuus omistaa edustamaansa yhtiötä, vaikka ymmärrän senkin, jos joku ei hygieniasyistä nimenomaan halua tehdä näin.

Jos valitsen jatkossa yksittäisiä osakkeita, teen sen sekä historiallisen tuoton että vielä enemmän fiiliksen perusteella, ja hyvin todennäköisesti ESG-kulmalla. Harmittaa, etten lähtenyt esim. Kempowerin tai Betolarin listautumisantiin. Ilmastonmuutos on nähdäkseni (valitettavasti) megatrendien megatrendi, ja kaikki ilmastonmuutoksen torjuntaan keskittyvä liiketoiminta on kasvupotentiaalia – täytyy vain erottaa jyvät akanoista. Ymmärrän jonkin verran teollista ja kaupallista skaalautumista, joihin kiinnittäisin näissä huomiota.

7. Juttelimme hieman etukäteen ja kerroit, että sijoitat lapsiesi puolesta. Mitä heidän sijoitussalkuistaan löytyy? Millä perusteilla olet valinnut heidän salkkunsa sisällön?

Lasten rahastosijoitukset ovat maltillisissa rahastoissa. Minä ja lasteni isä noudatimme aikanaan Seppo Saarion neuvoa eli olemme sijoittaneet lapsilisiä.

8. Mitä sinä haluat opettaa lapsillesi talouden hallinnasta, säästämisestä ja sijoittamisesta?

Haluan molempien ymmärtävän hyvän koulutuksen ja työn arvon. Teini-ikäisillä tuntuu olevan nykyään paljon roolimalleja ihmisistä, jotka ovat rikastuneet jollain muulla kuin pitkäjänteisellä työllä tai esim. rehellisellä yrittämisellä.

Pikavoittoja tulee elämässä vastaan ani harvoin tai ei koskaan, mutta jos itse olisin säästänyt euronkin päivässä lasteni ikäisestä, olisin rikas nainen. Haluan antaa molemmille myös sen neuvon, että naimisiin mennessäkin on hyvä säilyttää omakin talous ja tulevaisuuden turva, ja mielellään tehdä avioehto.

9. Mitä työsi Goforella ja Spinnovalla ovat opettaneet sinulle sijoittamisesta?

Goforella olen nähnyt miten avoin yhtiö voi olla, jos se haluaa – toisaalta tämä on saanut minut huomaamaan miten vähän jotkut yhtiöt antavat tietoa toiminnastaan. Itse kiinnittäisin siis todennäköisesti hyvin tarkasti huomiota sekä yhtiön raportointiin että kaikkeen muuhun viestintään, koska suppean salkkuni ansiosta pystyisin ja haluaisin seurata omistamani yhtiön asioita hyvin tarkasti. Viestintä on mielestäni kaiken kaikkiaan aliarvioitu voimavara. Se voi oikein tehtynä olla kilpailuetu, erityisesti sijoituskohteelle.

10. No, kerropa meille sijoittajille, millainen työnantaja Spinnova oli?

Olin vuonna 2017 vasta 10. työntekijä, ja jo silloin Spinnovalle oli hyvin tärkeää olla hyvä työnantaja ja huolehtia väestään. Vaikka nopea kasvu tuo aina mukanaan lastentauteja, yhtiössä on ollut todella pieni vaihtuvuus. Kaikki spinnovalaiset ovat inspiroituneita merkityksellisestä tehtävästään, ja ylpeitä aikaansaannoksistaan kuten pitääkin. Harva sijoittaja tietää tai muistaa, että esimerkiksi keväällä käynnistyneen tehtaan mittava projekti on vedetty hyvin pienellä organisaatiolla yhtiön puolesta eli he pystyvät uskomattomiin suorituksiin.

Vanhimmista spinnovalaisista kaikki ovat, perustajia myöten, entisiä tutkijoita. Tutkijasta huippuketteräksi teolliseksi kehittäjäksi on ollut varmasti uskomaton henkilökohtainen muutosmatka heistä jokaiselle. Olen itse koko loppuelämäni ylpeä siitä, että olin osa tuon ilmastoteon suuren tehtävän suorittamista. Kuten aiemmin kuvailin Neo Industrial -kontekstissakin, kunnioitan kaikkia rohkeita yrittäjiä ja perustajia todella paljon.

11. No, mitä olet tykännyt Goforella työskentelystä, mikä siellä työskennellessä on parasta?

Minulle tässä on ollut parasta mahtavat kollegat, joista on tullut ystäviäni. Kuvaavaa on, että vietin esimerkiksi viime syksynä lykkääntyneen kesälomani kollegaporukalla Kroatiassa ja tämän vuoden talvilomareissun tein pomoni kanssa. Itse työssä parasta on se, että siinä on tietysti tuttua, mutta myös jatkuvaa haastetta. Gofore ei koskaan jää tuleen makaamaan, myöskään IR:ssä. Jatkuvan oppimisen ja kyseenalaistava pioneerihenki on Goforen DNA:ssa.

Goforella on kaksi arvoa; olla paras mahdollinen työpaikka ja menestyä asiakkaiden menestyksen kautta. Goforen työelämätekojen kertomiseen ei riittäisi tämän haastattelun suoma merkkimäärä, mutta ne ovat aika poikkeuksellisia asioita – ja kuten meidän yhtiökohtainen TES:imme, myös asioita, joita muut tekevät perässä. On etuoikeus ja ylpeys työskennellä tällaisessa yhtiössä.

12. Mitkä ovat sinusta Goforen parhaimmat puolet? Mitä asioita sinun mielestäsi sijoittajan kannattaa erityisesti Goforessa seurata?

Gofore on menestynyt vähän nihkeämmässäkin markkinassa hyvin tämän reilun vuoden aikana, jonka olen yhtiötä edustanut. Senpä vuoksi yleisin sijoittajakysymys onkin, mikä meidän salaisuutemme on. Vaikka olemme muuten niin hauska ja mielenkiintoinen yhtiö, tähän ei voi antaa kuin tylsähkön vastauksen. Gofore on tehnyt aiemmin mainittujen arvojen mukaista, pitkäjänteistä työtä 20 vuotta ja ollut strategiansa toteuttamisessa hyvin johdonmukainen. Koska myymme asiantuntijoidemme osaamista, asiantuntijat ovat aidosti tärkein aarteemme, jonka vaalimiseen on käytetty ja käytetään paljon vaivaa. Myös asiakassuhteita rakennetaan pitkäjänteisesti ja johdonmukaisesti, ja yli miljoona euroa vuodessa maksavien asiakkaiden määrä kasvaa koko ajan tasaisesti.

Jos katsoo pitempää aikajanaa, Goforen sitoutuminen julkisen puolen asiantuntijuuteen on kannattanut ja kantanut haastavienkin vuosien yli. Sen rinnalla kasvaa yksityisen sektorin n. 40% osuus liikevaihdosta kun mm. teollisuuden ja konevalmistuksen digitalisaatiotarpeet kasvavat. Gofore on rakentanut siihen tarvittavaa osaamista johdonmukaisesti jo useamman vuoden. Vaikka haemme ja saamme jatkuvasti aikaan kasvua, emme ota liian suuria riskejä esim. yrityskaupoissa tai kansainvälistymisessä.

Osakemarkkinoilla ei ole turvasatamia, mutta vakaa, ennustettava toiminta yhdistettynä tiheään raportointiin lähentelee niin yllätyksettömän turvallista kuin suora osakesijoitus voi olla.

Goforen tunnusluvuista seuraisin minimissään orgaanista kasvua ja EBITDAa, koska haemme sekä kasvua että kannattavuutta, ja henkilöstöön liittyviä tunnuslukuja. Vaikka itse sanonkin, osavuosikatsauksemme ovat monipuolisia ja ne kannattaa lukea liitteineen, sieltä saa mm. esimerkkejä asiakastoteutuksistamme sekä neljänneksittäin pieteetillä tekemämme lähiajan riskiarvio ja pitemmän aikavälin markkinanäkymät.

13. Millaista on sinun mielestäsi hyvä sijoittajaviestintä?

Goforen sijoittajaviestintä on mielestäni esimerkillisen avointa ja olen siitä ylpeä, vaikkei se ole omaa ansiotani. Meillä ihan aidosti mietitään jatkuvasti, miten voisimme parantaa avoimuutta vielä lisää ja tietenkin olla siinä johdonmukaisia. Gofore on tehnyt ylipäänsä monia ennakkoluulottomia ratkaisuja siinä hengessä, että jos ne ovat mielestämme hyviä eikä niitä vastaan ole mitään estettä, ne toteutetaan, vaikkei kukaan muu olisi tehnyt sitä ensin.

Kuukausittainen raportointi on ollut mahtava valinta ja ihmettelen, etteivät useammat yhtiöt ole matkineet sitä. Moni IR-tiimi varmaan kavahtaisi julkista kuukausittain raportoimista, mutta katsauksen tuottaminen ei ole edes suuri vaiva ja poistaa tulosennusteiden ja -varoittamisen tarpeen. Se on sijoittajalle ja osakkeen tasaisen arvonmuodostuksen kannalta arvokasta.

IR:n ei tarvitse olla salatiedettä eikä sääntely estä persoonallista otetta. Minusta oli riemastuttavaa, kun Inderes ilmoitti viime talvena ryhtyvänsä kuukausittaiseen avainlukujen raportointiin nimenomaan meidän innoittamana. Tässä siis ilahdutti sekä se, että Gofore on voinut inspiroida toisen pörssiyhtiön yhtä ajantasaiseen raportointiin, myös se, että Inderes kertoi julkisesti ottaneensa meistä mallia. En tiedä onko tällaista koskaan tapahtunut :blush:

Yksi asia, jonka edessä varmaan kaikki IR-tiimit ovat olleet viime vuosina on, että joskus IR:ssäkin on pakko myöntää, ettei tiedä tai ettei osaa arvioida tai ennustaa. Minusta sekin on tärkeää sanoittaa. Sijoittajat ymmärtävät kyllä miten paljon korona tai ulko- ja sisäpoliittinen myllerrys on haastanut ja haastaa edelleen kaikkia yhteiskunnan toimijoita.

IR voi myös olla paitsi täyttä asiaa, mahdollisimman virheetöntä ja täysin sääntelynmukaista, myös helposti lähestyttävää, keskustelevaa ja rentoa. Eräs IR-alan vaikuttaja lausui minulle hiljattain hienon kohteliaisuuden; että olen taas tehnyt hyvää, ”emmimäistä IR:ää” ja tarkoitti sillä tuota. Tekemisen tapa ei ole taktista tai henkilöbrändin kiillotusta vaan yksinkertaisesti tapani olla ja viestiä, ja se edustaa mielestäni hyvin myös Goforen kulttuuria.

14. Mitä mieltä olet Inderesin viestinnästä yleisesti ottaen?

Pidän sen rennosta otteesta. Kehuimme tämän vuoden Pörssigaalassa Mikael Rautasen kanssa toinen toisiamme siitä, miten olemme erottautuneet tässä asiassa. Sijoitusmaailma on perinteisesti ollut hieman liian salaperäinen ja totinen. Inderes ei ota itseään liian vakavasti ja on muuttanut alan sisältöjä voimakkaasti kokeilemalla erilaisia formaatteja ilman, että sisältö olisi liian viihteellistä. Pidän paljon myös siitä, miten inderesiläiset asiantuntijat laittavat itseään likoon, esiintyvät ja esim. tekevät omista salkuistaan julkisia.

(@Mikael_Rautanen, bingasin sut, että huomaat t. Alokas)
15. Kertoisitko, miten eri tavoin Gofore on hyötynyt siitä, että on Inderesin yhtiöasiakkaana?

Mielestäni Inderes on piensijoittajien tärkeä, ellei tärkein foorumi, ja siksi myös yhtiölle arvokas alusta seurata heidän näkemyksiään ja suhtautumistaan tietoon, jota yhtiö antaa. Yhtiön osallistumisen foorumilla ei pitäisi kuitenkaan rajoittua passiiviseen kuunteluun ja keskustelusta ”hyötymiseen” vaan myös vuorovaikutukseen – on hyvä muistaa, että viestimättömyyskin on aina viesti. Organisaation viestintä on lakannut olemasta yksisuuntaista tiedottamista kauan sitten.

Gofore on hyötynyt paitsi @Joni_Gronqvist:in hyvästä analyysista, jota palstalaiset käyttävät ilmeisen ahkerasti, myös toimivasta tapahtumakonseptista. Käytämme Flikiä kaikkiin IR-tapahtumiin ja homma toimii heidän kanssaan kuin rasvattu. Itse pidän erityisesti Grönin tulosliveistä; on mielenkiintoista kuulla tuoreeltaan, miten analyytikko lukee ja tulkitsee raportteja.

16. Nimimerkki @Pohjolan_Eka kysyi Inderesin toimitusjohtajalta “…osaatteko myös Inderesillä avata sitä jotenkin auki, että miksi ylipäätään CMD kannattaa järjestää?” Voisitko sinä vastata, miksi tällaisia tilaisuuksia kannattaa järjestää?

CMD on ilman muuta tärkeä tapahtuma! Siinä voi syventää teemoja, joille voi muuten olla vaikea löytää sopivaa foorumia tai formaattia. Ennen vanhaan CMD:t olivat pienemmän piirin etuoikeus, nykyään on hienoa, että sekä live että nauhoite ovat kaikkien saatavilla – ainakin yleensä.

17. Miksi sinä sijoitat ja entä miksi sijoitat lapsillesi?

Sijoittaminen on oleellinen osa säästämistä, joskin kuten Pörssisäätiön entinen toimitusjohtaja Sirkka-Liisa Roine tapasi sanoa: pitää sijoittaa vain liikenevää rahaa. Lapsille sijoitan tulevaisuutta varten ja myös, jotta he ymmärtäisivät säästämisen ja sijoittamisen arvon, kenties jatkossa myös kiinnostuisivat yritysmaailmasta ja liiketoiminnasta osakkeiden taustalla.

18. Mitä sijoittaminen ja/tai “sijoitusmaailma” on tuonut elämääsi?

Sijoittaminen edustamani yhtiön osakkeeseen antaa mielestäni lisäpontta IR-työhön, kun voi samaistua sijoittajaan nimenomaan tämän yhtiön omistajana. Olen viestijänä kokeillut lähes kaikki lajit, mutta IR on tavallaan palkitsevin niistä, koska kursseja liikuttaa vain tieto. Viestin onnistumisen näkee kurssissa, ja sijoitusyhteisöltä saa jatkuvasti näkemystä siitä, miten viesti otetaan vastaan, mitä viestejä vielä mahdollisesti kaivataan tai onko jokin viesti peräti ymmärretty väärin. Esim. PR:ssä mittaaminen ja viestin vastaanottamisen tulkinta voi olla vaikeampaa, koska ei voi koskaan tietää miten lukija on asian ottanut. Muun ammatillisen kehittymisen lisäksi sijoitusmaailma on tietysti antanut myös paljon tähän sidosryhmään liittyvää tietoa ja ymmärrystä; kykyä katsoa asioita sijoittajan ja itsekin omistajan silmin.

19. Onko sinulla antaa vinkkiä Alokkaalle, mitä yrityksen materiaaleja hänen kannattaa erityisesti seurata, jotta hän ymmärtäisi yhtiöstä paremmin sijoituskohteena?

Kuten ilahduttavan moni palstalainen tekeekin, myös minä seuraisin yhtiön kaikkea viestintää ja sen tulkintoja muista lähteistä. Sijoittajaviestintä ei sovellu lajina kaikkeen, ja eritasoisille viesteille on löydettävä muita formaatteja ja kanavia. Koen myös, että ihmiset kiinnostavat aina, mutta viestintä on liian usein kasvotonta. On harmi, etteivät suomalaiset yritysjohtajat keskimäärin halua esille eivätkä tuota itse sisältöä omiin kanaviinsa. Tämä olisi arvokasta yhtiöille ja sijoittajille.

20. Mistä haluat erityisesti kiittää foorumilaisia?

Olen seurannut keskustelua palstoilla joitakin vuosia ja sekä jakanut että erityisesti saanut paljon tietoa ja näkemyksiä. Olen todella vaikuttunut siitä, miten perehtyneitä monet ovat yksittäisten yhtiöiden asioihin, ja miten paljon eri alojen ammattilaisia keskustelijoissa on, tuomassa näkökulmia ja faktoja muille. Keskustelu on myös pääosin aina asiallista ja rakentavaa.

Olen saanut foorumilta myös todella paljon ihanaa palautetta sekä edustamilleni yhtiöille että itselleni henkilökohtaisesti, mikä on viestijälle melko harvinaista herkkua. Kiitos mm. @KuHa ja @Aili sykähdyttävistä viesteistänne.


Kiitos Emmi todella kivasti kirjoitetuista ja sisältörikkaista vastauksista!

Kuten haastattelun alussa totesin, että hänen vastauksista ja ajatuksista saa todella ajateltavaa. Sain ajateltavaa sijoittamiseen, mutta myös työelämään ja viestintään + moneen muuhunkin asiaan.

Toivottavasti eri yhtiöt ja yhtiöiden edustajat lukevat Emmin vastauksia sekä ottaisivat oppia. Muutenkin vastauksia lukiessa tuli olo, että Goforella on hyvä olla töissä ja huomasin sen seikan, että paljon on samaa Goforessa & Inderesissä.

Tällainen erilainen haastattelu tällä kertaa, kiitoksia ja kivaa viikonloppua kaikille! :slight_smile:

95 tykkäystä

Emmin vastauksia oli iloa lukea ja häntä itse asiassa toivottiinkin haastateltavaksi enkä ollenkaan ihmettele.

Emmi, @Mirko_Sampo_IR, @Harri_Sieppi sekä monet muut yhtiöiden edustajat ovat tehneet hyvää työtä jalkautuessaan Foorumille. Ei siinä voi kuin voittaa, ihan pari esimerkkejä siitä, miten hyötyisitte; vahvistatte ihmisten luottamusta yhtiöönne ja tuotte ylipäätään firmaanne sijoittajille tutuksi. Eli arvoisat yhtiöiden edustajat, kannattaa jalkautua Foorumille, jos luotatte omaan firmaanne. Olette hyvinkin tervetulleita tänne. :pray: :slight_smile:

Vielä on todella paljon työtä omissa viestintätaidoissani, mutta hiljalleen tässä ehkä kehityn esimerkiksi ottamalla mallia em. henkilöistä.

Pidetään laadukkaasta ja ystävällistä Foorumistamme yhdessä huolta. Mukavaa viikonloppua ihan kaikille! :slight_smile:

26 tykkäystä

Ensi viikolla on vuorossa fiksu ja rauhallinen analyytikko, jota on kiitetty aktiivisuudesta Foorumilla ja siitä, miten realistisesti hän arvioi analysoitaviaan yhtiöitä.

Sitten lähiaikoina olisi vuorossa foorumilainen, josta tulee mieleeni hieman @Astrix, mutta kyllä heissä eroavaisuuksiakin löytyy ja laatukirjoittaja hänkin. :slight_smile:

Sitten on muutamille haastateltaville lähetetty kysymyksiä ja he vastaavat, kun kerkeävät, mutta kyllä joka perjantai aina uusi haastattelu saapuu luettavaksi.

Jännittävää alkavaa sijoitusviikkoa kaikille! :slight_smile:

9 tykkäystä

44. Olli Vilppo

Usein Inderesin analyytikkoja arvostetaan riippumattomuudesta; heidänhän ei varsinaisesti suosituksillaan ja analyyseillään tarvitse miellyttää ketään eikä lisätä työllään esimerkiksi sijoitustuotteiden myyntiä. Riippumaton analyysi on mielestäni luotettavaa ja realistista - mielestäni erityisen hyvin tällaista analyysia tekee Olli Vilppo. Huomaan monilla olevan poikkeuksellisen suuri luotto hänen tekemisiin ja uskon hänen vahvuuksiaan olevan tunteiden hallinta sekä asioiden tarkastelu objektiivisesti monista eri kulmista joiden avulla syntyy laadukasta analyysia.

Olli on saanut kiitosta myös siitä, miten aktiivinen hän on Foorumilla yhteisöläisten keskuudessa ja uskonkin, että hän osaa hyvin ottaa paljon myös irti Foorumista erilaisia asioita omaan työhönsä esimerkiksi lukemalla erilaisten sijoittajien erilaisia ajatuksia.

Arvostan hänen materiaaleissaan selkeyttä ja tiettyä ytimekkyyttä sekä erilaisia hyviä perusteluja joiden avulla minunkinlaiseni sijoittaja aidosti voi ymmärtää, mistä on kysymys. Hänellä on tosiaan taito keskittyä olennaiseen ja siten Olli osaa jättää turhat sekä pienet sivuseikat huomioimatta, mutta toisaalta huomaan myös sen, miten tarkkaan hän miettii asioita, joten mikään ei varsinaisesti jää huomaamattakaan.

No niin… siitä sitten lukemaan analyyttisen analyytikon vastauksia. :slight_smile:

image

1. Kerro kolmellakymmenellä sanalla, kuka sinä olet.

Olli Vilppo. Toisaalta hyvinkin analyyttinen usein odotusarvoja pohdiskeleva optimoija, mutta toisaalta myös tätä hetkeä arvostava rento hengailija. Koulutus on tuotantotalouden DI ja perheeseen kuluu vaimo ja 3-vuotias tytär.

2. Kerro kolme asiaa, mitä foorumilaiset eivät sinusta tiedä.

Olin vuoden opiskelijavaihdossa Italiassa ja se toi persoonaani reippaasti lisää sosiaalisuutta, joka aktivoituu erityisesti, kun alan puhua italiaa.

Jos joskus stressaannun ja mikään muu ei auta, niin saan pääni täysin tyhjennettyä 1,5 tunnin Astangajoogalla.

Olin opiskeluaikana (10 vuotta sitten) erittäin hyvä pokerissa ja siten Inderesin kovin pokerihai. Tosin firman sisällä viimeisen 6 vuoden aikana pidetyistä kolmesta turnauksesta en ole kyllä voittanut yhtään.

3, Mitä kiinnostuksen kohteita ja harrastuksia sinulla on? Mitään sijoittamiseen liittyvää ei saa sanoa.

Kaikenlainen urheilu, joukkuelajeista jalkapallo, yksilölajeista erityisesti lajit, missä pelataan näennäisesti toista vastaan, mutta isoin kamppailu käydään omien korvien välissä (tennis, golf). Myös luonnossa liikkuminen ja maastohiihto. Pidän myös mielenkiintoisten kirjojen lukemisesta todella paljon.

4. Millainen on tavallinen arkipäiväsi?

Herään aamuisin yleensä samaan aikaan, kun meidän tytär päättää, että nyt on aika nousta eli kello 6-8 välillä. Vaimo vastaa päiväkotiin viennistä ja itse siirryn yhteisen aamiaisen jälkeen työhuoneelle katsomaan pitääkö aamariin kirjoittaa tulleista uutisista. Tämän jälkeen työkalenterista riippuen siirryn joko toimistolle tai jään etätöihin. Etätöissä saan enemmän aikaan, eikä aikaa mene 40 min työmatkaan (kesällä pyöräilen ja talvella ratikalla), mutta tylsäähän etänä olo on, kun vertaa toimistolle tuloon.

Kello 16.15 minun pitää olla kodin vieressä sijaitsevalla päiväkodilla hakemassa lasta, mikä on aina päivän paras hetki. Sen jälkeen yleensä touhutaan vielä hieman pihalla ja mennään syömään päivällistä (välillä vaimo tekee ruuan välillä minä). Illalla jos ei tapahdu seurantaportfoliossa enää yllättävää niin leikin lisää lapsen kanssa tai sitten jos on vaimon hoitovuoro niin otan omaa aikaa, jolloin pieni urheilu on tavoitteena.

Lapsi nukahtaa yleensä noin 21-22, jonka jälkeen saatan viettää aikaa vaimon kanssa, jos on energiaa jäljellä tai sitten katsoa aivottomana hieman telkkaria. Nukkumaan sitten noin 22.30.

5. Miten kuvailisit itseäsi sijoittajana?

Warren buffet-mainen. Etsin laatuyhtiöitä, joilla on selkeä kilpailuetu, mutta yhtiön arvostus ei saa olla liian kallis liiketoiminnan dynamiikka huomioiden. Haluan ymmärtää tarkasti, mitä olen ostanut, jolloin kurssiheilahtelut (muiden käsitys käyvästä arvosta) eivät vaikuta mielialaani.

Olen ostanut myös monia itse seuraamiani yhtiöitä, kun hinta on ollut kohdallaan, koska ne tunnen kuin omat taskuni, kun taas muun sijoitusuniversumi perkaamiseen jäänyt etenkin lapsen saannin jälkeen vähemmän aikaa.

6. Voisitko kertoa, että millainen sijoitushistoria sinulla on?

Opiskeluaikoina pokerista alkoi tulla hyvin tuloja ja halusin saada ylimääräiset rahat tuottamaan. Aloitin suorat osakesijoitukset muistaakseni vuonna 2008 vähän ennen finanssikriisiä ja silloin ostin Keskoa. Kesko ei ollut kuitenkaan silloin ihan sama laatuyhtiö kuin nykyisin ja kurssihan sukelsi finanssikriisissä. Myös Nokiaa ostin noihin aikoihin, koska sen piti olla vahva yhtiö, mutta ei sekään mennyt ihan putkeen.

Päätinkin näiden virheiden myötä, että pitää opetella sijoittaminen kunnolla. Luinkin muutamia eri sijoituskirjoja, mutta ne eivät oikein vieneet ajattelua oikeaan suuntaan. Vasta kun sain käteeni Benjamin Grahamin Intelligent Investorin innostuin sijoittamisesta toden teolla ja aina kun luen kyseistä kirjaa stimuloi Grahamin älykkyys jotenkin omia aivojakin. 70-luvulla viimeksi päivitetyssä kirjassa on useita huikeita aikaa kestäneitä sijoittamiseen liittyviä konsepteja kuten maanis-depressiivinen Mr. Market, turvamarginaalin käyttö ja vaikkapa korkotason vaikutus hyväksyttäviin valuaatioihin.

Inderesille tulin töihin 2017 ja sen jälkeen ymmärrys sijoittamisesta on kasvanut todella paljon ja niin kai se on, että jos jotain asiaa tekee yli 10 000 tuntia, niin yleensä siinä tulee hyväksi varsinkin, kun töitä tekee alan parhaiden seurassa.

7. Haittaako sinua erityisesti teidän kaupankäyntirajoitukset?

Kaupankäyntisäännöt ovat tärkeitä ja selkeitä ja on analyytikolle kunnia-asia laittaa analyysin päätelmät sijoittajien nähtäviksi ennen kuin itse voi toimia.

En sanoisi, että rajoitukset kovin paljon haittaavat sijoittamista, mutta vaikuttavat ne omaan sijoitusstrategiaan ja ostoja tehdessä pitää harkita, että onko valmis pysymään osakkeen kyydissä pitkään. Tuottoja heikentää yleensä se klassinen tilanne, että niukalla lisää-suosituksella olevaa yhtiötä ei voi vaikka pariin vuoteen vaihtaa parempaan, jos vaikka case ei olisikaan ihan niin hyvä kuin alun perin piti olla.

8. Millainen salkku sinulla on tällä hetkellä? Miten olet miettinyt salkkusi hajautuksen?

Inderes on ylivoimaisesti isoin, KH Group toisiksi isoin, Terveystalo ja Puuilo seuraavaksi isoimmat, sitten löytyy Googlea, QT:ta, Harviaa, Hellofresh, Admicom, Sampo, Valmet, Fortum, Match Group, Wärtsilä, Tokmanni ja Kamux.

Hajautusta en ole miettinyt sen kummemmin, mutta toki riskien hajautus on tavoitteena ja fiksua.

9. Millainen on sinun osakepoimintaprosessisi askel askeleelta?

Yhtiöllä pitää olla joku selkeä kilpailuetu tai laatutekijä, joka saa minut kiinnostumaan. Tarkkailen yleensä kiinnostavia yhtiöitä pidemmän aikaa ja sitten kun hinnassa on riittävästi arvioimaani turvamarginaalia (ts. riittävän matalat arvostuskertoimet) niin pyrin iskemään kiinni.

Siksi tykkään kerryttää käteistä aina näitä hetkiä varten. DCF:n yleensä pyrin myös tekemään tai katsomaan Inderesin raporteista, jos laitan yhtään isompia panoksia, sillä tämä huomioi kokonaiskuvan parhaiten, vaikka siinä joudutaankin aina tekemään oletuksia.

10. Millainen “käteisfilosofia” sinulla on? Yritätkö välillä kerätä käteiskassaa ajoittaaksesi markkinoita tai teetkö, kuten minä etten yritä ajoittaa markkinoita juurikaan niin käteiskassa on aina aika pieni?

Tuossa yllä vastasinkin, niin kerrytän yleensä käteiskassaa, silloin kun osakkeet vaikuttavat liian kalliilta, jotta minulla on ammuksia, kun mr. markkina ottaa osakkeen suhteen depressiivisen mielentilan käyttöön. En kovin helposti lähde myymään, ellei valuaatio ole omaan silmään täysin kuplaantunut (esim. Match Group omistusta vähensin puolet lähellä 2021 huippua) tai alkuperäinen sijoitusteesini meni mönkään (esim. Rapala viimeksi keväällä).

Käteiskassan olemassaolo takaa henkisesti myös helpomman olotilan. Kun jos kurssit laskevat olen tyytyväinen, että saan ostettua hyviä osakkeita entistä edullisemmin, mutta jos ne nousevat voin fiilistellä sitä, että nykysalkun arvo nousee.

11. Kerro kolmellakymmenellä sanalla per yhtiö, että mitä mieltä olet näistä osakkeista:

Keskosta on Helanderin aikana tullut hyvin laadukkaasti johdettu yhtiö ja rahaa ei enää tehdä toisaalla ja hukata toisaalla. Yhtiössä useita hinnoitteluvoimaisia markkinajohtajia kuten Kespro, Onninen, K-Rauta, Ruokakauppa (vahva markkina kakkonen). Hyvä pitkän ajan sijoitus, vaikka nykyinen haastava markkinatilanne pitää tuloskasvua poissa.

KH Group Tärkein omistus KH-Koneet on laadukkaasti johdettu ja omaa vahvat päämiessuhteet ja edustukset sekä itseohjautuvan kulttuuriin. Nykyseillä matalalla osakekurssilla sijoitusteesis on, että KH Koneiden lisäksi muut yhtiöt (Indoor, NRG, HTJ ja käteinen) saa ikään kuin kaupan päälle, kun osien summaa puretaan.

Puuilon konsepti rokkaa suhdanteesta riippumatta ja pääkilpailijoihin nähden vahvempi kasvu ja tuplasti parempi kannattavuus ovat laatuyhtiölle ominaisia merkkejä. En ole toistaiseksi ainakaan keksinyt, mikä tässä defensiivisessä kasvutarinassa voisi mennä pieleen.

Tokmanni on mielenkiintoisessa tilanteessa ostettuaan Dollar Storen Ruotsissa. Tällä yhtiö sai kaivattua kasvulatua uudelle markkinalle. Ostokohde oli itsessään kuitenkin hintava ja aika näyttää maksoiko Mr. Tokmanni ensimmäistä kertaa elämässään ylihintaa.

12. Mitä tietolähteitä käytät sijoittamisessa, jos Inderesiä ei saa mainita? Mitä yhtiön omia materaaleja erityisesti suosittelisit tavallisen sijoittajan lukemaan?

Vuosikertomus ja listalleottoesite ovat ainakin hyviä. Kirjoitin analyysikouluun tiedonhausta aiemmin jutun, johon linkki tässä. Tietolähteet ja taustatyö | Inderes: Osakeanalyysit, mallisalkku, osakevertailu & aamukatsaus

13. Mikä on analyytikon työssä vaikeinta? Stressaako sinua se, että sinun työsi on kaikin puolin niin näkyvää?

Analyytikon työssä itselle vaikeinta on sovittaa siviilielämä ja työelämä yhteen ja samalla pitää huolta omasta hyvinvoinnistaan. Tämä johtuu siitä, että välillä ennakoimattomia asioita tapahtuu (Venäjän hyökkäys, pandemia yms. tulosvaroitukset) ja oman aikataulun suunnittelu ei siten täysin ole omissa käsissä. Samalla meidän asiakaslupaus sijoittajille on nopeus ja analyysin pitäisi olla valmis ennen kuin pörssi avautuu. Erityisen haastavaa tämä ennakoimattomuus on ollut viime vuosina, kun tähän päälle on tullut toinen ennakoimaton asia eli lapsen flunssat, joita on parin vuoden päiväkotitaipaleen aikana ollut niin monta, että olen seonnut laskuissa.

Julkisuus tuo toki myös paineita, mutta siihen on vuosien varrella tottunut. Jos kyseessä olisivat vain omat rahat en varmaan miettisi näitä sijoituskohteita lähellekään näin paljon ja olisi helpompi hyväksyä, että jos tietää 90 % tietää jo tarpeeksi. Nyt kun kyseessä on myös analyysiä lukevien sijoittajien rahat, niin välillä tulee pyöritettyä asioita liiankin pitkälle omassa päässä, mm. että mikä tässä voisi mennä vikaan.

14. Miten sinulle on valikoitunut juuri kyseiset yhtiöt seurattavaksi (Kesko, KH Group, Pihlajalinna, Puuilo, Rapala, Terveystalo ja Tokmanni)? Sinulla ei ole ehkä niitä seksikkäimpiä yhtiöitä seurattavana, haittaako/tylsistyttääkö se sinua?

Aloitin Inderesillä 2017 Saulin juniorina ja noin vuoden opeteltuani hommia hyvinkin intensiivisesti Juhan ja Saulin kulmahuoneessa olin valmis ottamaan seurantaan omia yhtiötä. Omat yhtiöt määräytyivät aluksi vähän sattumanvaraisesti sen mukaan, mille yhtiöille seuranta onnistuttiin myymään ja myöhemmin portfoliossa on haettu enemmän synergioita.

Vuonna 2018 meille tuli seurantaan Loudspring ja Sievi. Otin myös Saulilta omaan seurantaan Keskon, Verkkiksen, Rapalan, Aspon. Vuonna 2019 seurantaan tuli Terveystalo ja Silmäasema, joista viimeksi mainittu oli hyvin lyhyt seuranta, kun siinä oli päällä Coronarian ”vihamielinen” ostotarjous, joka lopulta meni läpi.

Vuonna 2020 vaihdettiin Pihlajalinnan minulle Kajaanilta, kun Mehiläisen ostotarjous ei toteutunut, sillä siinä oli Terveystalon kanssa hyvät synergiat ja samalla Loudspring siirtyi Luirolle. 2020 Musti tuli myös seurantaan. 2021 otin Puuilon seurantaan ja 2022 Tokmannin Kajaanin lopetettua. Viime syksynä tiputin yhtiömäärää kymmenestä kahdeksaan Mustin irtisanottua ja Saulin otettua Aspon takaisin omaan seurantaan. Tämä muutos johtui siitä, että huomasin, etten ruuhkavuosien keskellä ehtinyt enää riittävästi palautua töistä.

15. Millä tavoin hyödyt Foorumista työssäsi vai hyödytkö mitenkään?

Foorumi on omasta mielestä loistava paikka, jossa on onnistuttu pitämään positiivinen ilmapiiri, jossa sijoittajat auttavat toisiaan ja siksi tykkään itsekin säännöllisesti hengailla siellä.

Ensinnäkin foorumilaisten kysymykset saavat minut huomaamaan, missä kohdissa minun pitää terävöittää kommunikaatiota, jos vaikuttaa siltä, että jotain asiaa eivät sijoittajat ole ymmärtäneet oikein.

Toiseksi välillä tulee hyviä haastoja, mikä saa minut ajattelemaan sijoitustapausta eri kantilta.

Kolmanneksi analyytikon tiedonhaku on valtavasti helpottunut, sillä ennen kuin meillä oli foorumi aamaritiimissä yritettiin selata jotain uutisporttaaleja. Että onko tullut jotain uutista, mistä yhtiö ei ole tiedottanut. Nykyisin, jos jossain lehdessä on mielenkiintoinen uutinen, se on yleensä linkattu foorumille jo heti aamulla jonkun sijoittajan toimesta.

16. Joudut luovuttamaan salkkusi viideksi vuodeksi neljälle foorumilaiselle, ketkä valitsisit ja miksi?

Tämä onkin vaikea kysymys, tärkeintä minulle tämmöisessä toimeksiannossa on luottamus ja taito. En tunne foorumilaisia nimimerkkien takana kovinkaan hyvin, vaikka monta nimimerkkiä tuleekin mieleen, joiden kanssa on antoisaa keskustella. Analyytikot ovat myös foorumilla niin, jos näitä saa mainita niin Juhan ja Antin antamia osta-suosituksia varmaan kaikista tarkimmin luen läpi, sillä heillä myös teekkaritausta ja ajatuksen juoksua selkein itselle seurata.

(@Juha_Kinnunen ja @Antti_Viljakainen, pingasin teidät, että huomaatte t. Alokas)

17. Jotta sijoitusvarallisuutta pystyy kerryttämään, niin pitää osata säästää. Oletko sinä kova säästämään tai onko sinulla korkea säästöaste? Ja miksi tai miksi ei?

Minulla on suhteellisen korkea säästöaste, sillä pyrin välttämään kiinteitä kuluja ja monet harrastukset, joita teen eivät ole kalliita. En kuitenkaan pyri säästämään kaikessa, vaan käytän rahaa sellaisiin asioihin, joiden näen tuottavan itselle selkeää arvoa kuten ruuan laittamisessa hyvät raaka-aineet, hyvässä ravintolassa ruokailu tai rentouttava loma.

18. Mikä on kivointa Inderesillä työskentelyssä? Onko Inderes hyvä työnantaja?

Kivointa on tämä mahtava porukka ja tuntuu, että kaikki 9. kerroksen työntekijät ovat myös kavereitani. Muistan kun hain töihin niin minulla ei oikeastaan ollut sijoittamisesta kiinnostuneita tai ainakaan siitä ymmärtäviä kavereita. Tämmöisten kaverien saanti oli itselle se isoin juttu, kun sain paikan.

Nykyisin osa omista kavereistakin on kiinnostunut paljon myös sijoittamisesta ja on ollut hienoa huomata, että meidän työllä Inderesillä on ollut siihen iso merkitys.

19. Miten Alokas oppisi syvemmin analysoimaan yhtiötä? Onko sinulla antaa pari vinkkiä siihen?

Mitä olen meemiketjun perusteella ymmärtänyt teet enemmän transaktioita kuin tutkimusta. Tämän suhteen pitäisi olla selvästikin toisinpäin. Kun tekee hyvän tutkimuksen ja tietää mitä on ostanut ei mene myöskään paniikkiin, jos markkina romahtaisi.

Semmoinen menetelmä voisi toimia, että saat loppuvuonna ostaa enää maksimissaan 3 eri yhtiötä ja kun olet ne ostanut et saa enää tänä vuonna ostaa uusia yhtiöitä. Tämän pitäisi toimia siten, että saat tutkimuksen osuutta nostettua ja transaktioiden määrä vähennettyä. Et enää halua laittaa rahoja sellaiseen kohteeseen, mitä et kunnolla tunne, sillä rahasi ansaitsevat vain parhaat sijoituskohteet.

20. Mistä haluat erityisesti kiittää foorumilaisia?

Kiitos, että olette siellä tsemppaamassa ja haastamassa. Foorumille tullessaan muistaa aina ketä varten tätä työtä lopulta tehdään.


Kiitoksia sisältörikkaista vastauksista!

Herra Vilppo tekee tarkkaa työtä kuitenkaan tarttumatta liiaksi lillukanvarsiin, vaan hän aidosti näkee metsän puilta. Ollin antama vinkki sopii varmasti kaikille: “Kun tekee hyvän tutkimuksen ja tietää mitä on ostanut ei mene myöskään paniikkiin, jos markkina romahtaisi.” Eli nähkää vaivaa sijoituspoiminnan suhteen, niin voitte rauhassa nukkua yönne ja muistakaa pitkäjänteisyys… tämä on maratoonilaji. Harvaa harmittaa, että on romahduksen läpi jaksanut taistella, mutta niitä todennäköisesti harmittaa, jotka ovat myyneet pohjilla ja luovuttaneet.

Kiitoksia kaikille ja mukavaa viikonloppua! :slight_smile:

124 tykkäystä

Ollia kyllä on paljon hehkutettu privaviesteis, niin WhatsAppiviesteis, kun Foorumin privaviesteissä. Vähän välittelinkin terkkuja Ollille. Luulen, että monet analyytikot eivät ymmärräkään, miten monet arvostavat heidän työtään - varsinkin silloin, kun heidän suosituksiaan ja tavoitehintojaan arvostellaan.

Ehkä joitain sijoittajia ja analyytikoita pidetään karhuisina, mutta mielestäni esim. Karhu Kinnunen, Rauli-Karhu tai Realisti-Olli ovat vain neutraaleja… eivät karhuja tai härkiä. Itse pidän Inderesin analyytikoiden tyylistä, jota kuvastaa tietty maltillisuus, mutta onhan se totta ettei ennusteet aina osu kohdalleen, mutta siltikin näissäkin tapauksissa analyysit monipuolisuudessaan ovat olleet suureksi avuksi. Onhan niissä aina mm. riskit ja mahdollisuudet mainittuna sekä “plussat ja miinukset”.

Jatkuva opiskelu, avoimuus ja pitkäjänteisyys mielestäni takaavat sen, että pitkässä juoksussa käy todennäköisesti hyvin.

Rentoa perjantai-iltaa ja kiitos mainioista sijoitus- ja talousaiheisista keskusteluista! :slight_smile:

38 tykkäystä

Ensi viikolla on tiedossa kaveri, josta tosiaan sanoin Heikkilän Kimille, että tämä kaveri kirjoittaa vähän samanlaisesti kuin hän ja tälle toiselle sanoin, että kirjoitat samalla tavoin kuin Kimi. :smiley:

Sitten 11.8. julkaisen erään parivaljakon haastiksen. :scream:

Myöhemmin olisi tulossa mm. ison salkun omaava foorumilainen ja lyytikko.

Mukavaa ja rentoa sunnuntaita kaikille! :slight_smile:

19 tykkäystä