Alokas haastattelee

Perjantaina julkaistaan sellaisen foorumilaisen haastattelu, joka sijoittaa osin fiilispohjalta, mutta pärjää ilmeisesti erityisesti hyvän muistinsa ja maalaisjärjen pohjalta.

Tämä kaveri ei ole varsinaisesti treidaaja, mutta paljon hänkin on kauppaa tehnyt. Pakko sanoa, että hän sijoittaa välillä mun mielestäni aika eksoottisiin yhtiöihin, mutta hyvin hän on vaurastunut. :sunglasses:

Oli kiva saada kerrankin tämä kaveri kunnolla “ääneen”.

Mukavaa alkanutta sijoitusviikkoa! :slight_smile:

20 tykkäystä

25. VILJO

Kiinnitin aikanani huomiota siihen, miten paljon Viljo tekee kauppaa ja vielä ihan “hyvän kokoisilla” summilla. Välillä tuli olo, että sijoittaako se Viljo lähinnä mutulla, kun on niin monessa osakkeessa mukana ja joskus kirjoitteli vähän sillä tavalla “fiilismäisesti”. Tulipa sitten ajan mittaan kirjoiteltua hänen kanssaan yksityisviesteillä, niin huomasin hänen omaavan erinomaisen muistin ja sen, että hänellä oli hyvin monesta yhtiöstä jonkinlainen tuntuma.

Olen kokenut, että Timontilla on tietynlainen hyvä “tatsi” erilaisiin sijoituskohteisiin ja yleisesti sijoitusmaailmaan, mikä varmaan osittain perustuu hyvään muistiin, maalaisjärkeen ja myös siihen, että osaa itsenäisesti ajatella unohtaen hälinän keskittyen näkemään metsän puilta. Mielestäni ainakin näissä edellä mainituissa asioissa Timontilla ja Viljolla on paljon samaa. Monilla on usein paljon tietoa, mutta sitten saattaa olla vaikeuksia löytää kaiken tietomäärän keskeltä ne olennaisimmat asiat ja mahdollisesti on myös siten keskitytty liiaksi lillukanvarsiin.

Mielestäni Viljo on hyvin mielenkiintoinen ja myös erilainen sijoittaja, jolta moni konkarikin voisi ottaa mallia siitä, miten laajasti seuraamalla ja yksinkertaisiin asioihin keskittymällä voi menestyä. :slight_smile:

Viljo on selvästi myös lahjakas “rakennusmieskin”:

IMG_20210719_171136~2


1. Kerro kolmellakymmenellä sanalla, kuka sinä olet.

Olen varsin vakaassa elämäntilanteessa oleva itseensä suhteellisen tyytyväinen perheenisä. Olen myös yrittäjä ja golffin rakastaja. Olen myös sijoittaja ja koitan tulla vapaaherraksi. Seuraava tarkastelujakso on 2025 lopussa. Ikäni n. 40 vuotta.

2. Kerro kolme asiaa, mitä foorumilaiset eivät sinusta tiedä.
Golffaan itse oppineesti 3 tasoituksella, tykkään kokkailla intialaista ruokaa, olen mahdollisesti foorumin liputetuin käyttäjä ( @Verneri_Pulkkinen vieläkö ykkös pallilla?).

3. Mitä kiinnostuksen kohteita ja harrastuksia sinulla on? Mitään sijoittamiseen viittavaa ei saa sanoa.:slight_smile:
Golf, Kanotointi, jousiammunta, piirtäminen ja maalailu,sekä kokkailu (jos vaan jaksaa)

4. Millainen on tavallinen arkipäiväsi?

Teen liikkuvaa myyntityötä, mutta jos en tee, niin vien lapsen hoitoon 8:30 ja joko teen töitä tai käyn pari kertaa viikossa aamulla salilla. Illalla tällä hetkellä enimmäkseen hoitelen lapsia ja kodin hommia (vauva ja kohta 7v).
Muu perhe menee aikaisin nukkumaan, joten sijoittamiseen (jos oikeasti sijoitan, eli tutkin yhtiöitä) paras aika on illalla n. 21-23:30 aika. (herään n. klo 7, pakosta, kun pitää lapsia hoitaa :D, muuten nukkuisin makeasti pitkään).

Kursseja vilkuilen kyllä vähän väliä… ja päivällä on kyllä osarit katsottava jos suinkin voi.

5. Kuvailetko lyhyesti millainen olet sijoittajana?
Jaa a. Teen vähän kaikkea, mutta yleisesti olen ehkä kasvuyhtiöihin sijoittaja, minulle kelpaavat myös toistaiseksi tappiolla olevat yhtiöt.

Kriiseissä minulle kelpaavat edullisesti suuren ja vakaat yhtiöt (voi olla syklisiäkin teoriassa ja mielellään saisivat vähän kasvaa). Nyt olen kuitenkin myös hankkinut osinkokassavirtaa (enimmäkseen isoista vakaista yhtiöistä joita sai halvalla).

On siellä salkussa kuitenkin esim. Leaddesk, Fodelia, Fondia, Noho jne. tyyppisiä pienempiä yhtiöitä.

Tykkään seurata myös epäonnistuneita sijoituksiani vähintään sivusilmällä, joskus tulee ihan hyviä käänteitä.

6. Voisitko lyhyesti avata millainen sijoitushistoria sinulla on?
Aloitin sijoittamisen OP-henkivakuutus rahastoilla (on kalliit kulut!!) kun työuran alussa alkoi jäämään rahaa säästöön, mutta suoriin osakkeisiin sekaannuin jo aika pian ja alussa menikin aika hyvin, mutta sitten laitoin kaikki rahat Nokiaan ja menetin varmaan 70% pääomasta, mitä oli päässyt kertymään.

Sittemmin pienen tauon jälkeen jatkoin, kun olinhan aika nuori.

n. 6-7 vuotta sitten aloin melko vakavasti sijoittamaan myös itselleni siirtyneen yhtiön kassaa, joka kasvatti potin suuremmaksi (onneksi valikoin hyvät yhtiöt).

7. Miltä salkkusi tällä hetkellä näyttää ja kuinka paljon sinulla on käteistä?

Tällä hetkellä Salkussa on vajaa miljoonan verran osakkeita (suoria) ja kassa n. 150k eur (kassaan tulee yritystoiminnasta yleensä jonkin verran lisä panoksia), vaikkakin 2023 näyttää aika haastavalta.
Osinkoa pitäisi tulla n. 25-26 k eur / vuosi ja ajattelin tätä kasvattaa 30k/v tasolle.
Verottajalle on verovelat kuitattu ja ollaan saajapuolella 250k eur edestä firmassa seuraavat 10 vuotta aikaa käyttää… henk koht myös vähän samaa.

salkkuja on 7 kpl, joista 3 merkittäviä.

TOP 10
Kaspi kz n. 115k eur n. 5% osinko 2022 ja 25% tuloskasvu ohjeistus 2023, p/e 11…

UWMC n. 90 k eur keskihinta n. 4 dollaria, n. 10% osinko, usan 1. lainoissa ja kasvattaa osuutta vaikeassa markkinassa. p/e ei kannata laskea ehkä tällä hetkellä.

Perion network n. 84k eur. 2022 kova tulos kasvattaja, ohjeistaa n. 15% tuloskasvua 2023, ei vieläkään kauhean kallis, iso netto kassa. Bing optio.

Innofactor n. 70k, noh, osinkoa ja matala p/e ja hyvä tilauskanta…

Talenom n. 68 k eur, alla todella kova Suomen kannattavuus.

Voxtur n. 60 k eur (tästä miinus 100k eur… kannattas olla topit ja rahastaa pystysuorat nousut). Jos johtoon voi luottaa, niin 2023 pitäs olla plussalle tulos, super vaikea markkina.

Ses Imagotag n. 50k eur -wau! mahtava tilauskanta ja ei varmasti helposti vaihdeta, walmart USA auttaa. valitettavasti olen tätä myynyt moneen kertaan olen 75k eur plussalla… dominantti peluri tulossa.

Inmode n. 45 k eur ohjeistaa ihan hyvää tuloskasvua ja iso kassa, kurssi jo korjaantunut vähän paremmalle tasolle.

Tietoevry 36k osinkoa, ostettu 22 euroon alimmat
Valmet 32k sama kuin yllä, tekis jo mieli myydä :smiley: mutta pidän.

8. Jos sinun pitää veikata, niin mitkä kolme osaketta tulevat olemaan pisimpään salkussasi ja miksi?

Nykyinen vaihe painottaa myös osinkoa maksavia yhtiöitä, joten voisin kuvitella, että Kaspi kz, uwmc olisivat pitkään salkussa ja Talenom on ollut 1,8 eurosta ainakin jonkinlaisella painolla ja sitä mielellään pitäisin vuosia.
Harvoin myyn koko positiota, parempi olisi kysyä, mikä luultavammin tulee myydyksi :slight_smile:

Ennen olisin tosin dumpannut osinkojyrät pois kunhan ovat ensin täyteen hinnoiteltuja, mutta nyt saatan tyytyä pitämään…

9. Tämä kiinnostaa varmasti todella monia; millainen on herra Viljon sijoitussuunnitelma ja millainen on osakepoimintaprosessisi step by step?

Tällä hetkellä suunnitelma on kasvattaa osinkokassavirtaa loppu kassa sijoittamalla n. 30k eur ja loput on kasvuyhtiöissä.

Lueskelen foorumia ja juttelen privaatisti joidenkin toisten sijoittajien kanssa, sieltä voi saada ideoita.
Yhtiöiltä luen yleensä ennen tuloksia edelliset osarit ja tutkailen mitä odotetaan markkinan puolesta, eniten tykkään kvartaali webcasteista ja puheluista henkilökohtaisesti. Inden haastattelut myös jees.

Hyviin ideoihin lähden usein maltillisesti liikkeelle, mutta teesien vahvistuessa olen valmis lisäämään panoksia.
Kaikenlaiseen epävarmaan roskaankin välillä sotkeudun, mutta useimminten stoppien kanssa, minimoiden tappioita.

Tuttuja firmoja seuraan. Nyt 2022 aikana määritin perus parametrit, että voin ostaa sellaista p/e alle 10, osinko yli 5% ja ei liikaa velkaa (esim Siltronic, Valmet, Tieto, huhtamäki täytti melkein 26 eurossa, joten ostin) + halvalla kovia tulosparantajia (esim. Kaspi kz, Inmode, Perion network

Mielellään omistan sellaisia tulostaan kiihtyvästi parantavia yhtiöitä, jolloin voi saada tuloskasvun ja multiippelit…

10. Mainitse kaksi isointa vahvuuttasi sijoittajana ja kerro myös kaksi isointa kehityskohdettasi sijoittajana.

vahvuudet:
-joustavuus vaihtaa taktiikkaa ja tehdä muutakin, kuin yhtä asiaa (ostaa mahtavia kasvuyhtiöitä :slight_smile: ).
-kokemus ja kyky käyttää aikaa keskittyneesti mielenkiinnon kohteisiin.

Heikkoudet (laitan ainakin kolme)
-2021 pääoma kasvoi sen verran suureksi, että tuntui, kuin peli olisi ollut voitettu ja vaikka möin hyvän osan salkusta jäi stopit laittamatta ja salkku kokonaan tyhjentämättä (vaikka intuitio huusi ja lujaa), eli laiskuushan siinä vähän iski ja ylimielisyys.
-vähän liian suuri riskinottokyky epäilemättä.
-ihan perhanan heikko ymmärrys tästä korkojen vaikutuksesta ennen tätä viimeisintä inflaatio hommaa, miten monta kautta tämä vaikuttaa osakkeisiin ja yhtiöihin :slight_smile: Jospa tästä taas oppisi jotain.

11. Olen ymmärtänyt ja olet maininnutkin, että menet osittain mutulla sijoittamisessa. Jos mututuntumaa käytät, niin oletan, että erityiseseti sinun pitää hallita tunteesi erilaisissa tilanteissa, miten pystyt kontrolloimaan tunteitasi ja miten sinä opiskelet/harjoitat sijoituspsykologiaa?

Pahalta kuule välillä tuntuu ja 2022 oikein inhotti, kun verot , rempat ja kurssilasku verotti pääomia rankasti (kiva että oli iso kassa kuitenkin).

2006 jälkeen on jokunen kriisi ollut sijoitusmarkkinoilla, niin ehkä siinä on tullut jonkin verran kokemusta ostaa väkisin vaikka pikkuerissä osakkeita.

Välillähän on hyvä reflektoida, että miltä minusta nyt tuntuu ja miltä muista oletettavasti tuntuu tai miltä minusta tuntuisi 6 kk päästä, kun katson siitä 6-12 kk eteenpäin (tai muuta katsoo :slight_smile: ) jos esim. korot sitä tai tätä.

Pääasiassa koitan kyllä katsoa osakkeen hintaa, sen liiketoimintaa ja yhtiön markkinan kehitystä ja millainen asema yhtiöllä on tuossa markkinassa.

12. Mitkä ovat sinulle tärkeimpiä sijoituslähteitäsi ja onko sinulla jotain omia sijoitusporukoita, joiden kanssa debatoit sijoitusjutuista?

Inderes ja foorumi ovat pääasiallisia lähteitä yhtiöiden raporttien lisäksi. Jokunen ystävä on joiden kanssa viestitellään ideoista ja täällä foorumilla puolen tusinaa henkilöä ehkä.
Vaimolle tietysti selitän sijoittamisesta ja golffista ja lupaan sitten kuunnella neulomisesta ja tanssista yms. (eli itsellehän siinä selittää kun vaimolle kertoo. Kannattaa kuunnella jos vaimo sanoo, että nyt ei viljo jaksa noita juttuja )

13. Sinulla on varallisuutta kertynyt hyvinkin, mutta olet aika rohkeasti tehnyt sijoituskauppoja ja usein. Miten “suojaat” omaisuuttasi ja varmistat ettei tule poikkeuksellisen suuria tappioita?

Minulla on taustalla työ ja yritys, joka antaa turvan jos sijoutukset menisivät surkeasti.

Mielestäni suurin osa salkusta on kuranteissa yhtiöissä, joskin arvostukset välillä venyivät liikaa. Voxturilta (ja Oroco, jossa olen myös mukana) toki toivon että saadaan homma toimimaan, tiedän kyllä että ovat riskisempiä!

Muutoin vähän alkuvaiheemman sijoitukset ovat pienemmillä panoksilla.
stoppeja minulla ei tällä hetkellä ole montaa, mutta ehkäpä kannattaisi olla.

Kaspi kz on tietysti sitten Kazakstanissa, mutta toivotaan, että Kiina ja Venäjä pitää näppinsä erossa…

14. Sinun on pakko antaa salkkusi neljälle foorumilaiselle kahdeksi vuodeksi hoitoon, kenelle antaisit ja miksi?

@LakeBoodom , @jaska7 vois katsella hyviä kasvu kohteita ja valvoa nykyisiä. @DayTraderXL sais laitella stoppeja ja treidata. @Hades voisi pitää näitä silmällä sitten ja löytää jotain oikein laadukasta.

15. Mitä Inderesin Foorumi on antanut Sinulle, mitä et muualta saa?

Todella paljon ideoita, mistä koittaa karsia jokunen hyvä. Kanavan missä keskustella sijoittamisesta ja kohteista. Täällä on yhtä innokkaita tyyppejä kuin minä, mutta monet paljon taitavampia kuin itse olen.

16. Jos saisit opetettua yhden asian sijoittamisesta foorumilaisille napin painalluksella, niin minkä opettaisit?

Miten tehdään varmasti paljon rahaa :smiley: (laitelkaa niitä stopeja, tosin mulla ei ole nyt montaa).
Olisiko osto-, ja myyntiohjelmat hyvä monelle, että ostetaan erittäin esim. laskevaa kurssia mahdollisesti summaa ylös skaalaten jos saa oikein hyvän hintaan?

17. Mitä pidemmän aikavälin tavoitteita sinulla on sijoittamisessa? Tavoitteletko tiettyä elämäntasoa varallisuuden kartuttamisen avulla?

Tavoittelen keskiluokkaista mukavaa elämää ilman työstressiä ja kiireitä (vähän jotain voisin tehdä ehkä harrastuksen vuoksi). Periaatteessa olen jo siinä tilanteessa, vaan salkku on edelleen säätämättä osinko moodiin. työntekoa olen vähentänyt jonkin verran.

18. Miten sijoittamistyylisi on muuttunut, kun sinusta on tullut isä? Miten meinaat opettaa lapsillesi taloudenhallintaa ja/tai sijoittamista? Onnea vielä kerran isyydestä!

Kiitos onnittelusta, toki tässä on tuli jo toinen lapsi. Molemmilla on arvo-osuustilit ja vanhempi hyvin tietää mitä siellä on (Talenom, Revenio ja Qt), nuoremmalla on vähän Talenomia, ei muuta.

Kyllä kai tuo varallisuuden karttuminen ja lasten määrän lisääntyminen johtaa sellaiseen vakauden kaipuuseen ja osinkovirran hankkimiseen… ei kyllä ensimmäisen kohdalla vielä ollut sellaisia aikeita.

19. Voisiko Viljo antaa Alokkaalle pari yksinkertaista vinkkiä, että Alokkaasta tulisi hivenen parempi sijoittaja?

Sulla on alokas vakaat tulot, josta jää sijoitettavaksi ylimääräistä. Mieti millainen sijoittaja haluat olla. Kannattaa olla valmis myös vaihtamaan taktiikkaa.

Panosta isommin varmempiin ja pienemmin epävarmempiin kohteisiin mahdollisesti stoppeja hyödyntäen. Arvioi caset uudestaan uuden informaation tullessa. Aina voi ostaa lisää jos todisteet alkavat kasautua (siellä riskisemmällä puolella?).

20. Mistä haluat erityisesti kiittää foorumilaisia?

Haluan kiittää foorumilaisia laadukkaasta sisällöstä, mukava olla saman harrastuksen parissa.


Kiitos paljon vastauksista Viljo!

Olen huomannut, että moni on ollut kiinnostunut, miten Viljo ajattelee ja sijoittaa, joten siksikin oli tosi kiva saada hänet haastateltavaksi.

Luulen, että yleisesti ottaen on hyvä, jos edes silmäilee asioita hyvin laajasti, jotta olisi jonkinlainen tuntuma useisiin eri osakkeisiin ja muutenkin sijoittamiseen liittyviin asioihin. Tällä tavoin on enemmän mahdollisuuksia ja tilaisuuksia pärjätä osakemarkkinoilla.

Rauhallista viikonloppua kaikille! :slight_smile:

136 tykkäystä

Viljonkin haastattelu sen kertoo, miten eri tavoilla voi pärjätä sijoittamisessa. Kuitenkin hyvin pärjänneitä sijoittajia yhdistää se, että perusasiat ovat hanskassa ja ovat myös olleet ahkeria.

Luulen aika monien luulevan hallitsevansa sijoittamisessa perusasiat, mutta uskoisin suurimmalla osalla sijoittajista olevan hyötyä siitä, että keskittyisi opiskelemaan ja lukemaan ihan perusasioista. Saattaa olla vähän epäolennaista hifistellä tai keskittyä yksityiskohtiin, jos perusasiat tai/ja isommat kokonaisuudet eivät ole hallinnassa.

Oma matkani perusasioiden opettelussa jatkuu. :slight_smile:

Hauskaa perjantaita! :slight_smile:

P.S. Taidan suunnitella viikonlopun aikana salkkuni rivien vähentämistä.

22 tykkäystä

Ensi viikon perjantaina olisi vuorossa erään yhtiön edustaja, jonka sijoitustyyliä kohti Verneri on ehkä aavistuksen mennyt viime aikoina.

31.3. on perjantaina foorumilainen, joka on mielestäni yksi parhaista asioiden tiivistäjistä varsinkin Twitterissä. :slight_smile:

Näistä tulevista vieraista vihjailen myöhemmin sitten lisää. Se pitää sanoa, että heikon kielitaitoni vuoksi haastattelen vain suomenkielisiä ihmisiä, vaikka esimerkiksi yhtiöiden edustajissa on mielenkiintoisia englanninkielisiä tyyppejä. :confused:

Rentoa sunnuntaita!

12 tykkäystä

Tämän viikon perjantaina, eli 24.3. on haastattelussa on kaveri, joka tykkää punttien nostelusta, Tähtien sodista ja osingoista. Ette ikinä arvaa, kenestä on kyse. :scream:

Tänäänkin on hyvä päivä aloittaa pitkäjänteinen säästäminen ja sijoittaminen! :cowboy_hat_face:

27 tykkäystä

26. MIRKO HURMERINTA

Somessa ja muualla on esillä paljon erilaisia sijoittajia ja useimmat ovat ehkä loppujen lopuksi suuremmille massoille sellaisia, joiden juttuihin on joskus loppujen lopuksi vaikea samaistua, mutta Mirko on mielestäni toista maata. Hän puhuu sijoittamisesta hyvin yksinkertaisesti eikä tee siitä vaikeampaa kuin se onkaan ja lisäksi hän osaa myös hyvin perustellen kannustaa ihmisiä sijoittamaan.

Olen huomannut, että sijoittamisessa(kin) on tärkeää ettei liiaksi anna hälinälle ja kaikenlaisille höpinöille liikaa huomioita eikä myöskään ole hyvä liiaksi tarttua pieniin nyansseihin, mutta niin vain me jotkut innokkaat sijoittajat helposti mennään sopuleina huutavien otsikoiden mukana ja unohdetaan metsä puilta. Mielestäni Mirko ei syyllisty tällaiseen, vaan hän osaa keskittyä mielestäni hyvin kokonaisuuksiin sekä oivalla maalaisjärjellään poimia asioista ne olennaisimmat seikat.

Mirko on sellainen sijoittaja, josta ehkä tavallinen sijoittaja voisi ottaa monessa suhteessa mallia helpostikin, koska hänen ajatuksia ja oppeja pystyy taviskin melko hyvin ymmärtämään sekä soveltamaan. Muutenkin Mirkon juttuja on mielenkiintoista seurata esimerkiksi Twitterissä, koska siellä on sopivasti sijoittamis- ja Sampojuttuja, mutta sitten on myös nautiskelufiilistelyä esimerkiksi hyvien syömisten ja juomisten äärellä, että myös punttitreeniä ja kaikenlaista muutakin.

Uskon Mirkon löytäneen hyvän pitkäjänteisen tavan sijoittaa ja elää. Hänen elämässään on varmaan sopivasti fiksua ja ahkeraa tekemistä, mutta myös rentoa olemista ja elämästä nauttimista. Pitäisiköhän vähän ottaa mallia?

image


Kiitokset jo tähän alkuun Alokkaalle haastattelukutsusta ja mainioista kysymyksistä. Olen imarreltu päästessäni osaksi erittäin hienojen haastateltavien joukkoa, joskaan en koe olevani kovinkaan mielenkiintoinen henkilö. Työnantajani politiikka valitettavasti estää kommentoimasta omia sijoituksiani yhtiötasolla, mutta toivottavasti lukijat saavat tästä edes jotain irti, eivätkä vain koe tuhlanneensa varttia elämästään. :slight_smile:

1. Kerro kolmellakymmenellä sanalla, kuka sinä olet.

Olen jo lähempänä neljää- kuin kolmeakymmentä oleva, muutama vuosi sitten vantaalaistunut keravalainen. Työaikana palvelen Sammon osakkeenomistajia IR:n roolissa ja vapaa-ajalla odotan osakkeenomistajan roolissa, että muiden yhtiöiden IR:t palvelevat minua. Täytesana.

2. Kerro kolme asiaa, mitä foorumilaiset eivät sinusta tiedä.

  1. En ole koskaan ajanut automaattivaihteista autoa.
  2. Lapsuudessani suuria herkkuja olivat Kallen mätitahna ja maksamakkara (eivät samaan aikaan). Näitä tulee edelleen ostettua muutaman kerran vuodessa heräteostoksina ja aina niistä tulee lapsuus mieleen.
  3. Olen suuri Star Warsin ystävä. Oli siis vallan luontevaa, että häissämme vihkisanat alkoivat sitaatilla jedimestari Yodalta. Keräilen aiheeseen liittyen myös Funko Pop -troopereita. Joudun tosin joka kerta perustelemaan itselleni, miksi en ostaisi näilläkin rahoilla osakkeita. Mutta katsokaa nyt, kuinka mageita ne ovat!

3. Mitä kiinnostuksen kohteita ja harrastuksia sinulla on? Mitään sijoittamiseen viittavaa ei saa sanoa.

Erilaisten raskaiden esineiden liikuttelu kuntosalilla, sulkapallo, padel, matkustelu, elokuvat ja sarjat (erityisesti yllä mainittu Star Wars) ja Nintendo Switch.

4. Millainen on tavallinen arkipäiväsi?

Haluan, että aamuni on rauhallinen ilman turhaa kiirettä ja häslinkiä. Herään siis aina tuntia ennen lähtöä, tavallisesti klo 7.00, ellei ole sellainen tilanne, että toimistolla tulee olla aikaisin. Heräämisen jälkeen normaalit aamutoimet. Vaimo herää tavallisesti ennen minua ja hoitaa kahvinkeittohommat ja on usein tehnyt edellisenä iltana jääkaappiin valmiiksi smoothieta tai tuorepuuroa (on siten onnistunut patistamaan minua syömään enemmän marjoja ja hedelmiä). Aamupalan ja -kahvin lomassa selailen uutisia ja vilkaisen, onko sähköpostiin kolahtanut mitään erikoista.

Klo 8.00 reilun kymmenen minuutin kävely Hiekkaharjun asemalle ja junalla töihin. Toimistolla olen siis tavallisesti ysin aikoihin.

Se mitä töissä tapahtuu, riippuu hyvin paljon siitä, mitä aikaa vuodesta eletään. Tuloskauden kiireisimmässä vaiheessa se on yhtä naputtelua aamusta iltaan. Muina aikoina sitten vähän rauhallisempaa, mutta koko ajan on kyllä jonkinlaisia kehitysprojekteja käynnissä, tulevan suunnittelua ja normaalia säännöllistä osakkeenomistajien palvelua. Muun muassa Inderesin foorumilaisten kysymyksiin vastailua.

Töistä lähden normaalisti viiden aikoihin. Toisinaan, jos ei ole palavereita, saatan lähteä selvästi aikaisemminkin ja jatkaa hommia illalla kotona. Työaika kun on meillä varsin joustava. Kotona tavallisesti siinä 17.30-18.00 aikaan. Ruokaa naamariin ja jonkin aikaa epämääräistä rentoutumista. Jos on salipäivä, niin salille vähän ennen kasia ja kotiin vähän ennen kymppiä. Kevyt iltapala ja epämääräistä rentoutumista. Nukkumaan viimeistään klo 23.30.

5. Kuvailetko lyhyesti millainen olet sijoittajana?

En koe olevani kovin älykäs enkä todellakaan pidä itseäni minkään sortin mestarisijoittajana, joten pyrin pitämään sijoittamisen mahdollisimman yksinkertaisena. En kuitenkaan niin yksinkertaisena, että sijoittaisin pelkästään passiivisiin indeksirahastoihin. Olen osakepoimija, koska yhtiöiden ja niiden liiketoiminnan tutkiminen on huisin mielenkiintoista.

Luonnehtisin itseäni varsin konservatiiviseksi sijoittajaksi ja tässä vaiheessa sijoitusuraa pidän jo kertyneen sijoitusvarallisuuden turvaamista tärkeämpänä kuin maagisten tuottojen tavoittelua riskitasoa merkittävästi kasvattamalla. Sijoitan yhtiöihin, joiden liiketoimintaa ymmärrän ja sillä mentaliteetilla, että voisin pitää osakkeet salkussa tästä ikuisuuteen. Toki yhtiöistä on osattava tarpeen tullen myös irtautua, jos liiketoiminta alkaa mennä väärään suuntaan tai huomaa tehneensä virheen, eikä sijoituskeissi ollutkaan sellainen kuin alun perin ajatteli.

Kuten moni varmasti jo tietää, olen sijoitustyyliltäni osinkosijoittaja. Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, että valitsisin osakkeita salkkuuni osinkotuoton suuruuden perusteella. Osinkotuotto kun on vain yksi tunnusluku ja yksinään vieläpä aika kehno sellainen. Pidän siis siitä, että omistamani yhtiöt jakavat minulle osan tuloksestaan osinkona ja siitä, että osinkoja virtaa tilille tasaisesti läpi vuoden. Tällä hetkellä keskimäärin joka toinen viikko.

6. Voisitko lyhyesti avata millainen sijoitushistoria sinulla on?

Olen pienestä pitäen ollut kiinnostunut rahasta ja numeroista. Minulle oli aina luonnollista laittaa ainakin osa viikkorahoista tai synttäri- ja joululahjoina saaduista rahoista säästöön sen sijaan, että olisi saman tien tuhlannut ne johonkin krääsään.

Tulen pienituloisesta yksinhuoltajaperheestä, eikä rahasta juurikaan puhuttu paitsi, että siitä oli niukkuutta. Luulen, että käänteisesti tämä ainakin osittain selittää kiinnostustani rahaan jo nuoresta pitäen.

Aloitin sijoittamisen syksyllä 2007 ollessani 19-vuotias. Tuohon aikaan alettiin jo tanssia viimeisiä hitaita ennen finanssikriisiä. Nokia oli loistossaan, paperiteollisuudella meni mukavasti, valtiolla tuntui olevan jakovaraa yllin kyllin ja Kokoomus voitti vaalit Sari Sairaanhoitaja -vaalilupauksillaan. Jonneja lukuun ottamatta muistamme hyvin, miten tämä tarina jatkui.

Ensimmäiset sijoitukseni tein pariin Seligsonin rahastoon, mutta pian avasin arvo-osuustilin Nordnetin edeltäjään Suomessa eli eQ:n palveluun (on muuten edelleen eQ-aikainen käyttäjätunnus käytössä Nordnetissa). Ensimmäiset osakeostoni olivat TeliaSonera, Orion ja Outokumpu. Ostin muistaakseni parillasadalla kutakin. Oli näet uuden asiakkaan tarjouksena kolme ensimmäistä kauppaa ilman toimeksiantokuluja, eli silkkaa säästöä! Muistan, että Outokummusta luovuin melko pian ja ihan mukavalla voitolla. Myyntihinnakin muistan, sillä se oli tasan 20 euroa per osake silloisella osakemäärällä, mikä taisi olla likimain ATH-hintoja.

Olivathan ne sijoitusuran alkuvuodet aikamoista bullerointia ja kantapään kautta opettelua, eli en ole ollut mikään poikkeus sääntöön.

Iän ja kokemuksen karttuessa sijoittamiseen alkoi tulla jotain järkeäkin. Nykyistä, osinkoihin keskittyvää sijoitustyyliä on tullut ylläpidettyä muistaakseni jostain vuodesta 2015 lähtien tai jotain sinnepäin.

7. Millainen salkku sinulla on, onko siellä vain osinkoboomeriyhtiöiden osakkeita? Millaista toimiala ja maantieteellistä jakaumaa sieltä löytyy?

Pidän laajasti hajautetusta salkusta. Tällä hetkellä salkussani onkin yhteensä 32 riviä, mikä voi kuulostaa monesta suurelta määrältä. Itse pidän tätä vielä hallittavana määränä, mutta 40 alkaisi olla jo maksimimäärä. Pyrin tekemään taustatyön huolella jo sijoituspäätöstä tehdessä, joten en koe, että minun tarvitsisi olla joka päivä kyttäämässä omistuksiani. Lisäksi sijoitan enimmäkseen stabiileihin suuryhtiöihin, mikä vähentää aktiivisen seurannan tarvetta lyhyellä aikavälillä. Salkun maantieteellisen jakauman ja toimialajakauman näette alla olevista graafeista.

Suurin paino on suomalaisissa yhtiöissä, joita tulee luonnollisesti seurattua enemmän ja jotka tunnen parhaiten. Tämä ei tosin tarkoita sitä, että liiketoiminnan näkökulmasta Suomen paino olisi yhtä suuri. Itse asiassa salkkuni yhteensä 15 Helsingin pörssissä listatusta yhtiöstä vain neljä toimii ainoastaan Suomessa.

Toimialoittain suurin paino on finanssisektorin yhtiöillä. Koen tuntevani tämän sektorin parhaiten, joten sen paino on vuosien saatossa paisunut jo ehkä vähän turhankin suureksi omaan makuun. Tällä hetkellä tavoitteenani onkin yrittää tasapainottaa toimialajakaumaa keskittämällä tulevia ostoja enemmän muille sektoreille. Erityisesti haluaisin nostaa välttämättömyyshyödykkeiden (Consumer Staples) painoa suuremmaksi.

Monella saattaa pistää silmään teknologiasektorin pieni paino. Syynä tähän on erityisesti se, että en koe ymmärtäväni useimpia teknologiayhtiöitä tarpeeksi hyvin, minkä lisäksi monet niistä eivät varsinaisesti ole kovin kummoisia osinkokoneita. Lisäksi omistan myös jonkin verran passiivisia indeksirahastoja, joista sitten löytyy näitä kaikkien tuntemia teknojättejä niiden suuren indeksipainon vuoksi ihan riittävästi.

Pidän myös enemmän defensiivisistä yhtiöistä, joten aika harvoin salkkuun eksyy kovin syklisiä, esimerkiksi raaka-aineiden hinnanmuutoksille hyvin alttiita yhtiöitä.

Jos salkkua tarkastelee yhtiötyypeittäin osinkonäkökulmasta, voi yhtiöt jakaa karkeasti kolmeen kategoriaan:

  1. Osingonkasvattajat
  2. Stabiilit osingonjauhajat (ne osinkoboomeriyhtiöt)
  3. Korkean osinkotuoton kassakoneet

Salkun perusta muodostuu kakkoskategorian yhtiöistä. Ne ovat stabiileja, kypsässä vaiheessa olevia yhtiöitä. Karkeasti näillä osingonjakosuhteet ovat, yhtiöstä toki riippuen, luokkaa 50-80 prosenttia. Osinkotuotto liikkuu tavallisesti siinä 3-5 prosentin tasolla ja osingonkasvu voi odottaa olevan keskimäärin 4-8 prosentin luokkaa vuosittain.

Sitten on ykköskategorian yhtiöitä, joiden joukosta löytyy myös enemmän pienempiä ja voimakkaammin kasvavia yhtiöitä. Koska ne panostavat enemmän kasvuun, ovat osingonjakosuhteet ja osinkotuotot yleensä verrattain matalia, mutta osingonkasvun voi odottaa olevan kovempaa.

Kolmoskategoriaan uppoavat sitten erityisesti reit-yhtiöt, joiden jo sääntelysyistä täytyy jakaa suurin osa tuloksesta osinkona. Näiltä ei välttämättä kannata odottaa kovin maagista osingonkasvua, mutta osinkotuotot ovat yleensä korkeampia (toki turvamarginaali oltava riittävä) ja tarjoavat sitä kautta säännöllistä ja korkeaa kassavirtaa uudelleensijoitettavaksi.

Salkustani löytyy siis monenlaisia yhtiöitä, joilla yhdistävä tekijä on, että ne jakavat osinkoa. Osingonjako ei kuitenkaan ole mikään ehdoton, kaiken muun poissulkeva kriteeri, jos yhtiö muuten on kiinnostava.

Hyvä myös tässä vaiheessa muistuttaa, että osinko on vain yhtiön liiketoiminnan lopputuotteesta eli tuloksesta, itse asiassa spesifimmin ilmaistuna kassavirrasta maksettava osuus osakkeenomistajalle. Jotta osinkoa voi pitkällä aikavälillä jakaa kestävästi, pitää kaiken muun olla yhtiössä kunnossa. Pelkkää osinkoa tuijottamalla ei saa aikaiseksi kovin kummoista yhtiöanalyysia.

8. Itselläni on “jostain syystä” mielikuva, että olet kova osinkomies… oletko sinä ja miksi, jos olet? Laaja ja haastava kysymys, millainen on hyvä osinkoja maksava yhtiö?

Kyllä. Ja koska osingot ovat kivoja. Pidän siitä, että salkkuni tuottaa passiivista tulovirtaa vuoden jokaisena kuukautena ilman, että minun tarvitsee tehdä mitään. ”Mutta siinähän joutuu maksamaan aina veroja, kun saa osinkoja”. Niin joutuu, voi voi. Deal with it. :sunglasses:

Hyvä osinkoja maksava yhtiö on hankala kysymys, sillä vastaus riippuu paitsi yhtiöstä ja sen liiketoiminnasta, myös sijoittajan henkilökohtaisista preferensseistä.

Jos aloitetaan jälkimmäisestä, niin osinkosijoittajia on luonnollisesti monenlaisia ja heillä on erilaiset tavoitteet. Joillain on sijoitushorisonttia edessä vielä kymmeniä vuosia ja keskittyvät siksi mielellään osingonkasvuun osinkotuoton sijaan. Heille optimaalinen valinta voi hyvin olla vahvasti kasvava yhtiö (ei nyt ehkä mikään ihan startup-kioski kuitenkaan), jolla on runsaasti investointimahdollisuuksia ja siksi osingonjakosuhde on varsin matala, esim. luokkaa 20-30 prosenttia. Osinkotuotto voi olla siten olla sillä hetkellä esim. vain yhden prosentin luokkaa, mutta toisaalta osingon voi odottaa kasvavan voimakkaasti, esim. 20 prosentin vuositahtia. Edellyttäen toki, että myös tulos kasvaa. Kypsemmässä vaiheessa yhtiö voi myös alkaa nostaa osingonjakosuhdettaan, kun investointimahdollisuudet suhteessa yhtiön kokoon ovat pienemmät.

Sitten on taas jo lähellä eläkeikää olevia osinkosijoittajia, joita kiinnostaa enemmän tasainen ja korkea osinkotuotto kuin pitkän aikavälin osingonkasvu. Osingot kun menevät jo ehkä enemmän elämiseen kuin uudelleensijoitettavaksi. Heidän salkkunsa voi koostua pitkälti kypsistä, hyvän hinnoitteluvoiman ja kassavirrantuoton omaavista yhtiöistä tai vaikkapa reit-yhtiöistä. Osingonjakosuhteet voivat olla verrattain korkeita, koska suuria investointimahdollisuuksia tai -tarpeita ei ole ja osingonkasvuvauhti on luokkaa inflaatio ja ehkä vähän päälle.

Yhtiönäkökulmasta asia tietenkin riippuu muun muassa seuraavista asioista: Minkälainen toimiala? Missä vaiheessa elinkaartaan yhtiö on? Minkälaisia investointimahdollisuuksia ja -tarpeita yhtiöllä on? Onko liiketoiminta luonteeltaan defensiivistä vai syklistä? Minkälainen kassavirrantuottokyky yhtiöllä on? Minkä verran liiketoiminta sitoo pääomaa? Kuinka paljon velkaa yhtiöllä on?

Hyvällä osinkoa maksavalla yhtiöllä on tietenkin hyvä johto ja hallitus, jotka osaavat ottaa kaikki nämä asiat huomioon ja siten tehdä päätöksen siitä, mikä olisi juuri sille kyseiselle yhtiölle optimaalinen voitonjakopolitiikka – osakkeenomistajien toiveet huomioiden. Lisäksi pitää myös olla kykyä tehdä siihen muutoksia, mikäli tilanteet muuttuvat.

9. Onko työstäsi apua sijoitustoiminnassasi, onhan tittelisi sentään sijoittajasuhdepäällikkö?

Kyllä siitä jonkin verran on apua. Kun tulee työkseen askarreltua tulosraportteja ja tiedotteita, oppii myös muiden yhtiöiden materiaaleja lukemaan eri tavalla ja kiinnittämään huomiota asioihin, joihin ei ennen tullut kiinnitettyä huomiota. Myös siitä on apua, että tapaa säännöllisesti erilaisia sijoittajia ja kuulee, minkälaisia kysymyksiä he esittävät ja mihin asioihin he kiinnittävät huomiota.

Jos muuten saisin itse päättää, lukisi käyntikortissani IR Guy tai jotain vastaavaa. En juurikaan välitä titteleistä.

10. Olet omistanut Sampoa jo ennen, kun olit siellä hommissa ja taidat omistaa sitä edelleenkin. Saat vähän mainostaa, työnantajaasi, miksi omistat Sammon osakkeita?

Pidän yleisesti sellaisista yhtiöistä,

A) joiden liiketoimintaa ymmärrän
B) joilla on korkea kannattavuus
C) joiden tuloskehitys on tasaista ja ennustettavaa
D) joiden johdolla on vahva track record
E) jotka tarjoavat houkuttelevaa voitonjakoa

Saatan olla jäävi kommentoimaan, mutta mielestäni Sampo täyttää nuo kaikki kohdat.

11. Millainen on sinun osakepoimintaprosessisi normaalisti, voisitko kertoa siitä step by step?

Monet uudet sijoitusideat saavat alkunsa siitä, että selailen erilaisia sijoitusblogeja ja foorumeja (Inderes, Seeking Alpha yms.) ja törmään kirjoitukseen jostain mielenkiintoisesta yhtiöstä. Mikäli lämpenen idealle, tutustun ensin pintapuolisesti yhtiön tunnuslukuihin (viime vuosien kehitys, arvostuskertoimet, tulevien vuosien ennusteet) ja liiketoimintaan. Jos edelleen vaikuttaa mielenkiintoiselta, lisään yhtiön tarkkailulistalleni ja jatkan tutustumista ajan kanssa. Kun teen ostopäätöksen, niin lähden yleensä liikkeelle suhteellisen pienen panoksen ”seurantapositiolla”, jota sitten kasvatan ajan myötä.

12. Olet ehkä ainakin joltain osin perinteinen sijoittaja tai et nyt ainakaan mikään bumtsibumisijoittaja, etkö voisi laittaa yhtä hyvin rahojasi matalakuluisiin etf- ja indeksirahastoihin rahojasi? Nyt ei käy vastauksesi, koska osingot.

Voisin, ja omistankin jonkin verran myös matalakuluisia indeksirahastoja. Yhtiöihin tutustuminen ja niiden analysointi on kuitenkin myös harrastus, joten koen osakepoiminnan mielekkäämpänä. Siten saa totta kai itse valita juuri ne kohteet, joihin haluaa sijoittaa - ja voi syyttää vain itseään, jos valitsee väärin.

Ja eihän siitä nyt saa yhtä kivaa fiilistä, kun kaupassa käydessä poimii hyllystä omistamansa firman tuotteita, jos sitä omistaakin vain jonkun hirviömäisen suuren etf:n kautta, jossa on 300 muutakin firmaa.

13. Olet Twitterissäkin aktiivinen, mitä sieltä saat apua sijoittamiseen, mitä et muualta saa? Mitä Twitter-tilejä erityisesti suosittelit foorumilaisille?

Twitter on oiva työkalu erityisesti päivittäiseen uutisseurantaan, minkä lisäksi mielenkiintoisia tilejä seuraavalla voi löytää uusia sijoitusideoita, joihin voi sitten tutustua tarkemmin.

Twitter on myös aivan loistava paikka, jos välttämättä haluaa pilata päivänsä seuraamalla huonosti käyttäytyvien aikuisten hiekkalaatikkokinasteluja. Itse olen päättänyt pysytellä tiukasti omassa, sijoittamiseen ja muutamiin muihin aiheisiin keskittyvässä kuplassani ja sulkenut itseni erityisesti monien politiikan aiheiden ulkopuolelle. Niistä saa yleensä vain pahan mielen ja miksi ihmeessä haluaisin itselleni pahan mielen?

Seuraamisen arvoisia tilejä hyvin satunnaisessa järjestyksessä eri teemoista sen enempää perustelematta: (lisää @ eteen) hkeskiva, arvo_heikkila, JanVonGerich, KaroHamalainen, JuhaVaris, NorthmanTrader, DeItaone, BrianFeroldi, European_DGI, DividendGrowth, AcumenFutures, zijoittaja, SaPakarinen

14. Olet aktiivinen Foorumillammekin, kiitos siitä! Millaista tietoa ja apua saat Inderesin Foorumilta, mitä et muualta saa? Mitä ketjuja seuraat eniten, jos Sammon ketjua ei lasketa mukaan?

image

Ehkä tämä saavutus kertoo jotain siitä, että Inderesin foorumia tulee selattua aika paljon, ehkä välillä vähän liian paljon. Seuraan erityisesti ketjuja yhtiöistä, joita löytyy omasta salkustani, mutta myös ketjuja, joissa käsitellään laajemmin tavoitteita sijoittamiseen, säästämiseen ja taloudelliseen riippumattomuuteen liittyen.

Eri ketjuja selailemalla voi löytää uusia sijoitusideoita ja näkökulmia. Sampo-ketju on totta kai työn puolesta mainio palautekanava ja auttaa ymmärtämään, mitä on kulloinkin yksityissijoittajien mielen päällä ja mitä asioita olisi syytä kehittää ja painottaa IR-viestinnässä erityisesti heitä silmällä pitäen.

15. Millä tavoin seuraat talouden makrokuvioita? Olenko ymmärtänyt oikein, että et varsinaisesti yritä ajoittaa markkinoita, vaan heität jatkuvasti tasaisesti rahaa sijoituksiin?

Osaan ennustaa markkinan kehitystä sillä tarkkuudella, että tiedän suunnan olevan pitkällä aikavälillä suurella todennäköisyydellä ylös. Jos väittäisin osaavani ennustaa, mihin suuntaan markkina menee lyhyellä tai edes keskipitkällä aikavälillä, valehtelisin niin, että äitinikin häpeäisi. Sijoitan siis tasaisesti kuukausittain palkkatuloistani, minkä lisäksi uudelleensijoitan osingot. Kuten alussa totesin, haluan pitää sijoittamisen niin yksinkertaisena, että kaltaiseni vähän yksinkertaisempikin kaveri pärjää pitkällä aikavälillä ihan kivasti.

Sen verran kuitenkin katson markkinan yleistä tunnelmaa, että jos meneillään on raskaampi laskujakso, saatan ostaa hieman enemmän esim. velkavipua hyödyntämällä. Vastaavasti, jos pörssissä tuntuu olevan mieletön hurlumhei ja tämäkin foorumi täyttyy rakettiemojeista ja salkkujen YTD-tuottokäyristä, olen ehkä vähän varovaisempi ostoissa.

Yhtiötasolla seurailen sitten tarkemmin, miltä arvostukset milloinkin näyttävät. Ihan heti ei kyllä tule mieleen sellaista kuukautta, etten olisi keksinyt mitään ostettavaa.

Makrotaloutta seuraan enemmän omasta mielenkiinnosta sekä toki myös työn puolesta joutuu olemaan perillä esimerkiksi inflaatiokehityksestä ja korkojen liikkeistä.

16. Sijoituspsykologia on aivan liian aliarvostettu sijoittamisen osa-alue. Harjoitatko jotenkin sijoituspsykologiaa, jos harjoitat, niin miten?

Keskityn lähinnä pitämään oman sijoituspsykologian aisoissa.

17. Millaisia tavoitteita sinulla on sijoittamisella? Haluatko päihittää indeksit ja/tai haluatko monimiljonääriksi?

Jaan sijoittamiseen ja henkilökohtaiseen taloudenhallintaan liittyvät tavoitteeni kolmeen tasoon.

  1. Taloudellinen mielenrauha
  2. Taloudellinen vapaus
  3. Taloudellinen riippumattomuus

Taloudellisella mielenrauhalla tarkoitan sitä, että selviää yllättävistä, vähän suuremmista menoista (esim. auto hajoaa tai joutuu joksikin aikaa lomautetuksi) ilman, että henkilökohtainen talous ajautuu kriisiin. Puhutaan siis muutaman kuukauden pakollisia kuluja vastaavasta puskurista, hätäkassasta tai miksi sitä haluaakin kutsua. Tarkemmat summat luonnollisesti riippuvat paljon yksilöllisistä tekijöistä (onko lapsia, onko työsuhde epävarma jne.). Itse pidän noin kolmen kuukauden pakollisia kuluja vastaavaa summaa erillisellä tilillä.

Taloudellisella vapaudella puolestaan tarkoitan sitä, että varallisuutta on jo kertynyt sen verran tai saa sen verran osinkoja, että se mahdollistaa suurempien valintojen tekemisen. Tällaisia voi olla esimerkiksi ikävästä työpaikasta lähteminen ilman takuuta uudesta (fuck you money), yrittäjäksi ryhtyminen, työnteon vähentäminen (esim. tekemällä 4-päiväistä viikkoa) tai vaikkapa puolen vuoden palkaton vapaa matkustelun merkeissä. Koen olevani hyvässä vauhdissa tämän tason saavuttamisessa, mutta vielä on jonkin verran matkaa, jotta tuntisin oloni mukavaksi riittävällä marginaalilla.

Taloudellista riippumattomuutta ei varmaan tarvitse sen kummemmin määritellä. Kyseessä on tilanne, jossa varallisuutta on sen verran tai saa sen verran osinkoja, ettei niin halutessaan tarvitsisi enää tehdä palkkatöitä. Näitäkin on erilaisia alatasoja (Lean FIRE, Barista FIRE, Fat FIRE jne). Itse tavoittelen tilannetta, jossa osinkotulot mahdollistaisivat nykyisenkaltaisen tai vähän huolettomamman elämäntyylin. Ei mitään ylenpalttista tuhlailua, mutta ei myöskään jatkuvaa penninvenyttämistä.

Tavoitteenani on saavuttaa tämä taso viimeistään 55-vuotiaana, mutta kyseessä ei kuitenkaan ole mikään kiveen hakattu tavoite, jotka kohti täytyy ponnistella hampaat irvessä ja säästöruuvia kiristämällä. Pidän tärkeänä, että elämässä on tasapaino säästämisen ja kuluttamisen välillä, mikä mahdollistaa elämästä nauttimisen myös nyt eikä vasta joskus tulevaisuudessa. Säästän asioista, jotka eivät juurikaan tuo lisäarvoa elämääni (esim. ne kliseiset takeaway-kahvit) ja kulutan sellaiseen, josta koen saavani eniten lisäarvoa (esim. matkustelu).

18. Olen itse innokas treenaaja ja tiedän sinunkin olevan, kuinka paljon kyykkäät, penkkaat ja vedät maasta?

Kyykky 180, penkki 142,5 ja mave 210. Nämä kaikki saliennätyksiä, joista jo jonkin verran aikaa vierähtänyt.

Joku päivä olisi kyllä kiva ottaa kyykystä 200 ja mavesta 250, mutta saa nähdä löydänkö riittävästi motivaatiota tarpeeksi tavoitteelliseen reeniin. Rautojenkolistelu on minulle enemmänkin terapeuttista arjen kiireestä irtautumista. Kun niskassa on 150 kiloa, ei varsinaisesti tule mietittyä seuraavan viikon deadlinea tai jotain noloa kokemusta lapsuudesta.

19. Miten Alokkaasta voisi tulla parempi sijoittaja erityisesti pidemmällä aikavälillä, mihin asioihin hänen tulisi sinusta keskittyä?

Jokainen tekee virheitä. Tärkeintä on oppia niistä ja olla toistamatta niitä. Jos haluat olla pitkän aikavälin sijoittaja, niin keskity pitkän aikavälin juttuihin ja jätä päivittäinen markkinahälinä vähemmälle.

20. Mistä haluat erityisesti kiittää foorumilaisia?

Haluan kiittää foorumilaisia aktiivisesta ja mielenkiintoisesta, mutta ennen kaikkea asiallisesta keskustelusta. Viimeisessä luonnollisesti foorumin moderaattoreilla on iso rooli, mikä varmasti vaatii välillä aikamoista tasapainoilua. Tie hyväntahtoisesta kuittailusta turhaan provoiluun ja sivistymättömään käytökseen voi toisinaan olla yllättävän lyhyt.


Kiitos Mirko kiinnostavista vastauksista! :smiling_face:

Pidän Mirkoa monipuolisesti fiksuna kaverina, jolla on hyvä asenne elämään. Tuntuu välillä, että suuri osa meistä (ainakin minä) tekee asiat turhan monimutkaiseksi, vaikka ei tarvitsisi. Minä eli fomottava sopuli voisi ottaa hänestä hieman mallia eli katsoa kokonaisuuksia, katsoa tulevaisuuteen ja olla välittämättä siitä, mitä muut tekee.

Rauhaisan leppoisaa viikonloppua kaikille! :slight_smile:

139 tykkäystä

Suurkiitokset vielä Alokkaalle haastattelusta :metal: Omia ajatuksia on välillä hyvä purkaa “paperille” jo ihan siitäkin syystä, että itsellä pysyy fokus jiirissä ja muistaa, miksi oikeastaan edes sijoittaa :slight_smile:

89 tykkäystä

Kiitos itsellesi, tosi hyvistä ja mielenkiintoisista vastauksista! Oli kunnia saada sut haastateltavaksi. :beers:

Haastateltavat voivat käydä esimerkiksi vuoden tai vuosien päästä läpi, että mitä on tullut sanottua ja ajateltua, vaikka ihan oppimismielessä. :thinking:

Inderesin tai jonkun pitäisi ehkä tehdä foorumilaisille kaikille yleinen kysymyspatteristo, joiden avulla just foorumilaiset voisivat esimerkiksi muistaa tai pohtia, että miksi sijoittaa jne. On välillä ihan hyvä kirjoittaa ylös ajatuksiaan ja suunnitelmiaan… joku sijoittamispäiväkirja vois olla kanssa kova.

Mukavaa perjantaita! :cowboy_hat_face:

23 tykkäystä

Ensi viikon perjantaina on haastattelussa foorumilainen, jolla on mainiot tviittiketjut. Hänestö sitten lisää myöhemmin. :slight_smile:

Ehkä tässä lähiaikoina tulee muitakin haastatteltavakseni kuin näitä kolminelikymppisiä bromancejani ja man crushejani. :smiley:

No niin, olen tänään normaalia vähemmän Foorumilla, joten toivottelen mukavaa lauantaita! :cowboy_hat_face:

23 tykkäystä

Perjantaina 31.3. on uuden haastattelun vuoro.

Tämän foorumilaisen tviittiketjuja olenkin jo täällä aiemmin hehkuttanut, mutta nyt voisin hehkuttaa, miten taitavasti hän kirjoittaa ja tuo mielipiteitään esille.

Hän osaa hyvin jäsennellä ja tiivistää asiat, joka kertonee kai osin siitä ettei hän liiaksi tartu yksityiskohtiin, vaan näkee hyvin kokonaisuudet. :slight_smile:

Mukavaa ja leppoisaa alkanutta viikkoa!

16 tykkäystä

27. AILI

Sijoitus- ja talousmaailmassa on valtavasti liikkeellä kaikenlaista hälinää sekä tärkeää tietoa että myös vähän epäolennaisempaa asiaa ja varsinkin osakepoiminnassa olisi hyvä löytää ne olennaisimmat seikat. Aili on just se sijoittaja, joka löytää kaiken mölyn sekä tietomassojen välistä ne olennaisimmat tiedot ja osaa siten tehdä niistä tiiviin informatiivisen tietopaketin, mistä ovat esimerkkinä Ailin erinomaiset Twitterissä olevat tviittiketjut.

Huomaan Ailin myös lukeneen paljon muistakin asioista kuin vain sijoittamisesta ja väitän, että kattava yleissivistys tukisi hyvin monen sijoitustoimintaa eri tavoin. Ehkä tämä tietty yleissivistyksen puute on yksi suurimpia puutteita monilla ihan terävimmilläkin sijoittajilla, koska maailman ja yhteiskunnan ymmärtäminen auttaa ymmärtämään myös sijoituskohteiden taustalla vaikuttaviin seikkoihin. Lukeminen ja itsensä sivistäminen kehittävät luonnollisesti myös medialukutaitoa, tietysti kirjoitus- & lukutaitoa jne. Ailin ohella Verneri on myös sellainen, josta huokuu se, että sitä on aika laajastikin ja paljon luettu erilaisista asioista.

Edellä mainittujen asioiden lisäksi pidän Ailia terävänä sijoittajana, jonka jutut ovat selkeitä, mutta myös hyvin kirjoitettuja. Mielestäni hänen lähestymiskulmansa asioihin on vähän eri kuin muilla yleisestikin ottaen hyvässä mielessä, niin siksikin suosittelen ottamaan hänet seurantaan täällä sekä Twitterissä. :slight_smile:


1. Kerro kolmellakymmenellä sanalla, kuka sinä olet.

Olen 36-vuotias kahden ihanan lapsen äiti, vaimo, tampereleinen insinööri ja Selviytyjät-fani.

Perhe on tärkein. Sitä pidän peruspilarina kaikelle, eikä sen merkitystä itseäni muokkaavana voimana voi sivuuttaa.

Tykkään salmiakista ja rock-musiikista.

2. Kerro kolme asiaa, mitä foorumilaiset eivät sinusta tiedä.

Olen aika avoin ihminen niin aika paljon asioita minusta jo moni tietää, mutta kokeillaan, jos jotain uuttakin tulisi esille. :sweat_smile:

  1. Join kahvia ensimmäisen kokonaisen kuppini 25-vuotiaana.
  2. Laskin ala-asteella matikan kirjan äkkiä läpi, jotta pystyin keskittymään runojen kirjoittamiseen matikan tunnilla. Meillä oli parempaa tekemistä parhaan kaverini kanssa. Opettelin jakokulman muiden kanssa. Sitä en ymmärtänyt ilman ohjeistusta.
  3. Vapaa-ajalla teen kaiken puhelimella. Myös twiittiketjut ja nämä pitkähköt tekstit. Näin erotan työn ja vapaa-ajan toisistaan

3. Mitä kiinnostuksen kohteita ja harrastuksia sinulla on? Mitään sijoittamiseen viittavaa ei saa sanoa.:slight_smile:

Arkena käyn salilla ja avantouimassa.
Matkustaminen on ylitse muiden.

Tykkään todella paljon olla reissun päällä. Se ei ole pelkästään se eksoottisten paikkojen näkeminen vaan pidän myös siitä itse matkasta: junassa istumisesta, autossa nukkumisesta, lentokoneessa äänikirjojen kuuntelemisesta ja vuoren rinnettä ylös rinkkaselässä kapuamisesta. Tärkeintä ei ole pelkästään päämäärä vaan myös matka.

Reissaamisessa ja kokemuksien kartuttua huonona puolena on, että hetki hetkeltä vaikuttuminen on yhä vaikeampaa. Olin kohtalaisen vanha, kun ensimmäisen kerran olin lentokoneessa. Muistan vieläkin sen, miten upealta pilvien luoma pumpulimassa ja jylhänä kohoavat Alpit näyttiVät. Mitä useammin astut lentokoneeseen, sitä harvemmin tulee katsottua ikkunasta ulos. Kun olet kerran käynyt Roomassa mikään muistomerkki ei vain tunnu enää kummoisemmalta.

Nykypäivänä reissut sisältävätkin paikkojen katselemisen lisäksi jotain eksoottista tekemistä, johon liittyy jotain itsensä ylittämistä. Itsellä on aina joku uusi reissu suunnitelmissa ja aina ei tarvitse lähteä kauas. Seuraavaan kahteen reissuun liittyy jaksamista ja huiputtamista. :sweat_smile:

4. Millainen on tavallinen arkipäiväsi?

Kello herättää 7:20 alkaen, mutta nousen vasta klo 8 aikaan. Olen hidas herääjä. Syön aamupalaa, mikäli jään etätöihin keitän kahvia, selaan pääasiassa Twitteriä ja foorumia. Työt aloitan ennen klo 9.

Muutaman kerran viikossa suuntaan toimistolle. Asun lyhyen kävelyn matkan päässä. Parasta toimistolla on pirun pätevät työkaverit ja herkullinen salaattibaari. Tyypillisesti teen kolmea projektia päivän aikana. Mikäli jokin vaatii sen, saatan syventyä johonkin hommaan tuntikausiksi kunnes homma on valmis. Silloin minulle on turha puhua mitään ja teenkin niitä töitä pääsääntöisesti kotona. Yleensä projektit iteroituvat valmiiksi nykäyksittäin kysymysten pikku hiljaa paljastuttua, joten useamman projektin pyörittäminen yhtäaikaa tuntuu luonnolliselta. Tärkeintä on, että kestää tuntemattomia muuttujia.

Työpäiväni loppuu joskus viiden jälkeen. Tyypillisesti pidän pienen välikuoleman. Vaihdetaan perheen kanssa kuulumisia. Viikolla kaikilla tuppaa olemaan jo omat menonsa ja palautuakseen pitää ottaa rennosti.

Siinä ennen kahdeksaa lähden käymään salilla tai avantouimassa. Harvemmin viikolla molempia samana päivänä. Avantouimaan mennään perheen tai/ja kavereiden kesken. Salilla kuuntelen äänikirjoja, luentoja ja webcasteja. Salilla olen omissa ajatuksissani. Käyn kaupassa. Kotiin tultua hoputtelen lapset omiin huoneisiin. Iltaisella luen, kirjoitan tai katson sarjoja vielä ennen nukkumaan menoa.

5. Kuvailetko lyhyesti millainen olet sijoittajana?

Herkästi kuvaillessaan itseään sijoittajana tulee vertailtua itseään muihin. Luulen kuitenkin olevan hyvin tavallinen sijoittaja. Pirun utelias tyyppi vain. Sijoittaminen itsessään herättää paljon erilaisia tuntemuksia.

Sijoittaessani tunnen olevani rohkea ja pitkäjänteinen. Olen yleensä sitoutuneempi ja kiinnostuneempi yhtiöistä kuin ulkopuolisesta hälinästä. Lähden juttuihin mukaan helposti. Olen sellainen oikeassakin elämässä. Minulla on aina suunnitelma ja pidän todella paljon suunnitelusta, mutta toisaalta voin heittää alkuperäiset suunnitelmat vauhdikkaastikin romukoppaan, mikäli jokin parempi idea tulee vastaan. En niihin liikaa kiinny.

Usein parhaat askeleet eteenpäin ovat olleet niitä, joiden ottamista olen etukäteen jännittänyt.

6. Voisitko lyhyesti avata millainen sijoitushistoria sinulla on?

Tästä saisi pitkän tarinan, mutta tiivistetään pääkohdat

  • 2000-luvun alussa miehen asuntosijoittamista harrastavan työkaverin omaisuus nousi miljoonaan, hänestä inspiroituneena jätimme ensiasuntomme vuokralle. Oli kevät 2008. Vaikka aloitimme asuntosijoittamisen tuolloin, finanssikriisillä ei ollut negatiivista vaikutusta asuntosijoitukseemme. Otimme sijoituslainamme euriborin ollessa korkealla, joten marginaali oli varsin matala. Negatiiviset vaikutukset näkyivät ainoastaan talletustileillä ja monilla ikätovereilla ei ollut tuolloin työpaikkaa.
  • Laitoin joitain euroja rahastoihin keväällä 2009. Myin ne loppuvuoteen mennessä hieman tappiolla. Jossain vaiheessa kyseiset rahastot nousivat (mm. OP-Kiina), mutta olisivat olleet pitkään samoissa luvuissa. Rahastoihin menee tällä hetkellä vain, jos tästä seuraa positiivisia kuluseurauksia. Ne ovat erikoistilanteita, eivätkä tapahdu pankin tarjoamiin rahastoihin sijoittamalla.
  • 2015 ostin ensimmäisenä osakkeena Nestettä. Tarina on monille jo tuttu. Mitäpä sitä kertaamaan
  • Sijoittamisen alkutaipaleella tyhjensin usein salkkuani mm. 2016 tyhjensin salkun melkein kokonaan, jotta pääsimme koko perhe Thaimaaseen. Kerrankin oli aikaa. Minulla oli aloittelijan strategia, johon kuului realisoida voitot ja jäädä odottamaan tappiollisten osakkeiden nousua.
  • Ostin osakkeita, joista oli hyvä tunne ja tunsin liiketoimintaa. Ihmettelin, miksi ajattelemiani asioita ei tapahdu. Onnistumisia tuli kyllä. Ehdin usein silti myymään osakkeeni ennenkuin asiat todella alkoivat tapahtumaan. Parhaat nousut jäivät joissain kokematta, mutta enpä ollut ainakaan myöhässä. Usein seuratessani osakkeita ja käydessäni sijoituskeskusteluita, huomasin olevani liian ajoissa liikenteessä. Tässä on itsellä tekemistä, miten tasapainottelee asian kanssa.
  • Tähän mennessä uskon tuottoisimman sijoituksemme olleen nykyinen asuntomme, jonka ostimme 2017. En usko, etteikö siitä jäisi mukavasti käteen arvonnousun kautta. Asuinalueemme hinnat ovat yleisesti nousseet ja Tampereella on ollut hieno työllisyystilanne.
  • Vuodet 2017-2019 kävin lähinnä sijoituskeskusteluita, mutten sijoittanut aktiivisesti. Tänä ajanjaksona tuli keskityttyä muihin juttuihin. :sweat_smile: Odotin myös pörssikurssien romahtavan ihan just. Sijoituskeskusteluihin liittyi usein politiikkakeskusteluita, joihin sitten kyllästyin. Vasta loppuvuotena 2019 aloin uudelleen lisäämään salkunpääomaa. Tässä vaiheessa innostuin aktiivisemmasta osakekaupasta.
  • 2020 myin kaiken koronadipissä ja opettelin teknisen analyysin alkeet. Oli sen verran kuumottavaa olla markkinoilla, ettei osannut sitoutua. Oli hieman turhan selkeinä muistot 2008 vuodesta ja pelkäsin mustaa syksyä ja pitkää taantumaa. Se voi yhä olla edessä.
  • Pääsin omilleni hädin tuskin vuodesta 2020, mutta paremmin olisi mennyt ellen olisi laittanut salkkua kesälomalle. Pelkkä markkinoiden seuraaminen porukalla herättää koomisia muistoja esimerkiksi Finnair-annin seurannan. Rahani eivät osallistuneet tuohon lottoon, mutta tilanteiden seuraaminen ja arvaaminen on osa tämän lajin suolaa.
  • Syksyllä 2020 päätin, että salkkuun päätynyt pääoma saa jäädä salkkuun, eikä sieltä ammenneta pääomaa muihin menoihin.
  • Swingtreidasin onnistuneesti vuoden 2021
  • Syksyllä 2021 päätin alkaa taas lähinnä poimimaan osakkeita. Tästähän alkoi myös markkinoiden yleinen alamäki. Katsotaan, jos saadaanko siihen nyt pidemmän aikavälin sivuttaisliikke. Kärsivällistä osakepoimijaa ei haittaisi.
  • 2022 tein ihan hyviä poimintoja, vaikka vuosi jäi miinukselle. Se on se lisätyn pääoman ja jo olemassa olevan suhde. Post-korona jää vähemmän säästöön.
  • Syksyllä 2022 aloin tekemään yhtiökohtaisia twiittiketjuja. Niistä lisää myöhemmin…
  • Kevättalvella 2023 minua pyydettiin bloggaamaan Rahasampoon ja Salkunrakentajiin. Ajattelin kirjoittaa molempiin, mikäli löpöä riittää. Rahasampoon kerran kuussa. Salkunrakentajiin, kun inspiraatio iskee kesken kaiken.

7. Miltä salkkusi tällä hetkellä näyttää ja mihin kolmeen osakkeeseesi luotat eniten?

Meinasin kirjoittaa punaiselta, mutta tämä vuosihan on kivasti plussan puolella. Mutta eiköhän tämä vielä suruksi muutu.

Kolme osaketta johon luotan eniten:

Valmet

  • Vaikka en tästä paljon juttele, luotan Valmetin tekemiseen eniten. Silloin sanoja ei tarvita.
  • Silti joka kerta kun joku kysyy, kannattaako Valmettia ostaa, vastaan, etten tiedä, koska ikinä ei voi tietää, miten osakkeen hinta kehittyy. Viime syksynä oli hieno ostopaikka. Toivottavasti moni muukin hyödynsi sen.

Neste

  • Neste on osoittanut kertatoisensa kykyä varautua erilaisiin kriiseihin. Yrityksen toiminta ei makrohuolista huolimatta ota juuri osumaa.
  • Samalla, kun moni muu toimii reaktiivisesti, Neste toimii etukenossa pitäen vaihtoehtonsa auki. On helppo luottaa tällaisen yrityksen tekemiseen, enkä koe, että minun tarvitsee muutakuin istua kyydissä ja ihailla menoa

Kolmatta en heti keksi. Salkusta löytyy useampi loistava yhtiö, joiden liiketoimintaa seuraan mielenkiinnolla ja on parempi olla positiivinen kuin pessimistinen. Ehkä on vain vaikea nostaa kolmatta näiden kahden rinnalle.

Luottamus on itselle hyvin tärkeä arvo. Tärkein varmaan kaikista.

8. Miten mietit salkkusi koostumusta kokonaisuutta ajatellen? Miten pohdit hajauttamiseen liittyviä asioita?

Hajauttamista kannattaa tehdä eri sijoitusinstrumentteihin. Osakkeet ovat tavallisin sijoituskohde, mutta on esimerkiksi asuntosijoittaminen, talletukset, taide jne.

Ajattelin joskus osakkeita sijoituksina, joissa raha on töissä kaiken aikaa, mutta voin realisoida ne tarvittaessa nopeasti. En ajattele enää näin, koska tyypillisin aika tällaiselle tarpeelle henkilökohtaisessa elämässä on yleisen talouden voidessa huonosti. Tällöin osakkeetkin tuppaavat olemaan halvimmillaan ja arvonnoususta kasvanut tuotto kehnoimmillaan.

Itse en osakesalkkuni kohdalla ole huolissaan hajauttamisesta, sijoittaminen voi olla muullakin tavoin hajautettua.

Olen kiinnostunut aikamonenlaisista asioista ja siksi salkustani ei löydy pelkkää yhtä nimittäjää. Teollisuutta eri muodoissa aika runsaasti.

9. Millainen on sinun osakepoimintaprosessisi askel askeleelta? Mitä asioita painotat mielestäsi enemmän kuin keskivertosijoittaja?

Luen paljon kaikenlaista tietotulvaa. Luen myös kirjoituksia sijoitusmaailman ulkopuolelta.

Itsellä kypsyy usein jokin ajatus ensin pidemmän aikaa, sitten tulee vastaan jotain tyypillisesti, joka saa minut päättämään nopeastikin ensimmäisestä ostopäätöksestä. Se saattaa näyttää monesta siltä, että ryntään johonkin, mutta kyse on yleensä pikemminkin siitä, että kysyntä ja tarjonta kohtaavat.

10. Mitkä ovat kolme tärkeintä arvostuskertointasi ja miksi?

Omavaraisuusastetta tykkään katsoa. Se kertoo nopeasti, miten velkainen yhtiö on ja millaiset mahdollisuudet saada järkevää lainaa jatkossa. Omavaraisuusaste saisi olla siellä lähempänä 60%. Kun omavaraisuusaste alkaa lähestymään 30%, lainaehdot tiukentuvat tai yhtiö joutuu tienaamaan jonkin aikaa ennenkuin pystyy investoimaan haluamiinsa asioihin esimerkiksi kasvuun. Kuten hybridilainoista opittiin, omavaraisuusastetta voi nostaa keinotekoisesti pääomaan verrattavilla instrumenteilla. Velkoihin tuolloin liittyy usein ehtona myös nettovelka/EBITDA. Omavaraisuusastetta on siis siinäkin mielessä hyvä seurata, että sen heikennyttyä yritys saattaa ajautua tekemään jotain hieman hölmöä.

P/E on mielestäni yksinkertaisuudessaan ensimmäinen ja ehkä kuvaavin arvostuskerroin. Se kertoo yksinkertaistettuna, mitä sijoittajat ajattelevat yhtiöstä. Sellaisenaanhan se ei kerro oikestaan muusta.

Ajattelen P/E luvun vuosina, jona aikana yhtiö on tehnyt tulosta sen verran kuin olet itse siihen sijoittanut eli ns. takaisinmaksuaika, mikäli sen toiminta jatkuisi samanlaisena. Ei kai kukaan laita yritykseen rahaa haluamatta sieltä mitään takaisin?

Kun P/E on suurempi kuin 10, sijoittajat uskovat yrityksen tuloksentekokyvyn nousevan, kun alle 10, yrityksen tuloksen oletetaan laskevan. Kun lukee yhtiöstä pidemmälle, sallittu P/E riippuu yhtiön osinkopolitiikasta ja taloudellisista tavoitteista investoinneille. Investointien taloudellisten tavotteiden uskottavuus riippuu yrityksen historiasta.

Tämä nyt ei ole varsinainen yrityksen arvostuskerroin, mutta itseä kiinnostaa markkinoiden CAGR, compound annual growth rate eli markkinoiden kertyvä vuotuinen kasvukerroin. Luvut yksinään eivät koskaan kerro oikeastaan yhtään mitään. Erityisesti suuria lukuja pitäisi aina verrata johonkin toiseen lukuun. Mikäli yrityksellä on hyvä asema markkinoilla, joiden CAGR on mukavan positiivinen, on kyydissä yleensä helpompi olla. Melkein edellisestä kahdesta ei edes kauheasti kannata stressata. Yrityksen tulos kasvaa herkästi pienestä omasta sähläämisestä huolimatta. Negatiivisen CAGRin kyydissä on todella pelottava istua ja toivottavasti sijoittaja on näiden yhtiöiden kohdalla jatkuvasti hereillä.

11. Twitteriin teet erinomaisia tviittiketjuja esim. yhtiöistä ja olen huomannut, että olet hyvä tekemään tiiviitä muistiinpanoja. Mitä hyötyä itsellesi on ollut näistä muistiinpanoista ja tiivistyksistä? Voisitko suositella tällaista tapaa muille sijoittajille?

Apua! Kiitoksia! Tässähän ihan punastuu. :blush: Oli tässä viikon aikana aika kivoja saatetekstejä.

Liityin Twitteriin 2020 koronadipin aikoihin. Ensimmäisenä ajattelin, että haluan lukea Muskin ja Trumpin hullut twiitit tuoreeltaan, joista siihen aikaan puhuttiin paljon. Niihin oli jopa hälärit. Sitten aloin ihmettelemään, mitä muuta kyseisellä sovelluksella tekisin.

Huomasin itse eniten etsiväni tietoa ja hienoja kuvia. Huomasin myös karsastavani politiikkakeskusteluita. Tykkään keskustella ihmisten kanssa, joilla on erilaisia näkemyksiä ja olen itsekin kova väittelemään.

No jaa…

Oikeastaan tykkään katsella asioita monelta eri kannalta. Maailma ei ole mustavalkoinen. Siinä on paljon kauniita erilaisia sävyjä.

Kanssani ei tarvitse olla samaa mieltä asioista, kunhan se keskustelu on molemminpuolin kunnioittavaa dialogia.

Politiikka…

Noh… Vaihdetaan aihetta…

En ole seinäruusu ikinä. En vain seuraa keskusteluita ja tapahtumia osallistumatta nauttien vain kyydistä. Mietin, mitä itse tykkäisin lukea ja mitä voisin itse tuoda pöydälle, mitä omasta mielestäni puuttuu.

Rupesin tekemään pieniä faktapostauksia ja ketjuja lukemieni kirjojen perusteella. Luen tosi paljon, mutta se tieto jotenkin jää vain muistiinpanoihini ja muistiinpanoni sellaisenaan, ei ole helppoa luettavaa muille. Lisäksi kun käy aktiivista keskustelua muiden kanssa, on helppo napata keskustelua käsittelevä twiitti ilman, että tarvitsee kaivaa kaukaa. Twitterissä saa hyvin haettua asioita, enkä aina muista tarkkaan, mistä jotain olen lukenut.

Nuo yhtiöketjut ovat olleet suosittuja. Nehän leviää tosi laajalle, vaikka eihän mulla mitään kauheaa määrää seuraajia ole. Eikä tarvitse olla. Kaikki eivät hae Twitterissä tietoa vaan esimerkiksi tunteita, viihdettä ja ihmisten kuulumisia. Kukin lukee asioista, jotka kiinnostavat itseään eniten.

Yhtiöketjuista on tullut niin paljon positiivisia kommentteja ihan joidenkin yhtiön toimitusjohtajiltakin, etten siis varmaan osaa olla tekemättä niitä jatkossakin. :sweat_smile:

Jos joku täällä tykkää niistä, voi myös aina esittää toiveita.

Kannattaako muiden sitten tehdä samalla tavalla…

Työkaveri lukee tosi paljon ihan kaunokirjallisuutta ja ottaa ylös niistä hienosti sanottuja lauseita.

Ihan minimissään itse suosittelen kaikkia tekemään elämässä muistiinpanoja asioista. Jotkut kirjoittavat päiväkirjaa, jotkut luetteloita, jotkut ottavat valokuvia ja jakavat Facebookissa saatetekstin kera. Tyyli ja aihe on vapaa. Kun siihen löytyy itselle sopiva tyyli ja rutiini, se ei juuri vaadi ponnisteluja. Silloin kun asiat on poimittu johonkin, johon osaat helposti palata, niitä ei tarvitse samalla tavalla painaa mieleen. Muisti ihmisellä on petollinen. Suosittelen, ettei sen varaan laske liikaa asioita.

Se on sitten eri asia, haluaako jakaa ajatuksiaan muiden kanssa.

Tässäkin. Tyyli vapaa,

Olen nähnyt vanhojen insinöörien paperille laitettuja muistiinpanoja uransa vaiheilta. Ne ovat pikemminkin kirjastoja. Kukaan ei kerro sinulle, että tieto, jonka tänään kohtaat ja löytyy sinulle kätevästi tänään, ei ole välttämättä saatavissa sinulle vuoden päästä.

Jotenkin kannattaa myös sanoittaa ajatuksiaan. Etsii sen oman tyylinsä, miten työstää tietoa, mikä on käsillä, ettei se vain valu läpi. Lukeminen ei riitä. On rikkautta myös ymmärtää.

Mitä twiittiketjuihin tulee. Toivoisin itsekin, että saisin lukea niitä muidenkin tekemänä. Enhän ehdi tietenkään kaikista yhtiöistä tekemään joka osari ja maailma on pullollaan mielenkiintoisia yhtiöitä, joiden osareita, analyyseja, tilinpäätöksiä, webcasteja ja vuosikertomuksia käydä läpi.

Twiitteihin saa hyvin upotettua kuvia. Foorumihan on myös yksi, missä käydä lukemiaan juttuja läpi.

12. Mitkä ovat sinulle tärkeimpiä sijoituslähteitäsi sijoittamisessa ja miksi?

Vaikea sanoa tärkeimpiä. Kaikenlaista kirjallisuutta ja tietoa kannattaa imeä itseensä. Niin puhuttua kuin kirjoitettua. Niin piensijoittajan kirjoittamaa kuin analyytikon ja yrityksen itsensä julkituomaa. Eikä kannata pelkästään jäädä kiinni sijoituskirjallisuuteen. Ne on herkästi yhden oppikunnan kirjoittamaa kirjallisuutta. Poikkitieteellisyys on nykyaikaa.

Kannattaa lukea monenlaisista asioista laajasti. Sijoittajathan oikeastaan poimivat vain kypsät hedelmät, mitä yhteiskunnassa tapahtuu laajasti. Sijoituskirjallisuuden lisäksi kannattaa lukea mm. historiaa, yritystarinoita, elämänkertoja, yrityksen johtamisesta, toisin ajattelijoiden tekstejä, lainsäädäntöjen valmistelu raportteja ja tutkimuksia erilaisten ilmiöiden vaikutuksista esimerkiksi nyt tapetilla olleesta muovilain edistymisestä. Ymmärtää maailmaa laajemmin.

Algoritmien vuoksi nykypäivänä sijoittajat yhä herkemmin kuplautuvat. Tätä on hyvä varoa.

13. Kerro kolmellakymmennellä sanalla per yhtiö, mitä mieltä olet niistä juuri nyt?

30 sanaa on liian vähän. Jouduin poistamaan pitkät pätkät tekstiä, kun luin kysymyksen uudestaan. :stuck_out_tongue_closed_eyes:

-Nokian Renkaat

Ihanan riskinen yhtiö, joka herättää paljon tunteita ja toiveita sijoittajissa. Siinä missä Nesteellä on kaukaa viisas johtamistyyli, Nokian Renkailla on rautainen ote. Työkaverin kaverilta varastettiin Hakkapelitat autosta parkkihallissa. Kertoo paljon.

-Stockmann

Aika pahasti vetivät hyvän maineensa lokaan viimeisen kymmenen vuoden aikana. Ihminen on kuitenkin unohtavainen ja ajan kanssa tällaiset asiat on korjattavissa. Sijoituskeissi on Lindex. Velkasaneerauksen jälkeinen aika kiinnostaa. Uusi alku.

-UPM

Sellunderivaatta, yhteiskunnallinen vastuunkanto toiminnassaan Uruguayssa verrattuna esim. Chilen kaivostoimintaan. Ottanut erilaisen strategian korvata graafisen paperin laskeva liiketoiminta kuin muut suomalaiset metsäjätit. Ammattiliittojen kanssa kinaaminen heikentänyt aikaisemmin sijoittajien mielikuvia.

14. Sinun on pakko antaa salkkusi kolmelle henkilölle vuodeksi hoitoon, keille antaisit ja miksi?

@Lyly_ja_Immo:n haastattelu on ollut tähän mennessä inspiroivin. En oikein aikaisemmin tiennyt, miksi sijoitan. Hänen tekstistään löysin päämäärän. Miehellä sydän ja asenne kohdillaan sekä tekstin perusteella kokemuksen tuoman rintaäänen perusteella osata lisätä salkkuuni pitkäjänteisesti hyvin tuottavia osakkeita, jos hyviä lisäyspaikkoja tulisi.

@Emma_Kuusinen olisi toinen valintani. Hänellä on hyvä mahdollisuus jutella analyytikkojen kanssa. Erityisesti siksi hän valikoitui salkunhoitajien joukkoon, että osaa myös kyseenalaistaa tarpeen tullen analyytikot. Analyytikoilla kuitenkin on analyytikon näkökulma, joka on oikea heille. Vuoden päästä saisin ihailla aika häröä sisältöä, mutta niin kuuluukin. :sweat_smile: Hyvä saada toisenlaista näkökulmaa.

@Harri_Sieppi saisi kolmantena ottaa salkkuni haltuun. Toivon hänen sijoittavan erityisesti, johonkin pörden ulkopuoliseen ideaansa. Ehkä jonkin uuden tuotteen lanseeraukseen, josta saisin sitten royalteja tai uuteen kasvuyhtiöön. Luulen, että ihan reiluun soppariin päästäisiin.

15. Minkä asian sijoittamisesta opettaisit yhdellä napin painalluksella foorumilaisille, jos voisit?

Välillä pohdituttaa, laskeeko immeiset kaupankäynnistä koituvia kuluja ja verojen vaikutusta, kun seuraan ihmisten veivaamista. :face_with_peeking_eye::hugs:

Ei sillä…

Kaikki harrastukset maksaa.

16. Pyritkö jotenkin opiskelemaan sijoittamisen psykologiaa? Miten sinä hallitset ja käsittelet tunteitasi sijoittamisessa?

Olen psykologiaa yleisellä tasolla opiskellut ja jonkin verran kuunnellut jotain elämänhallinta kirjoja ja viestintään liittyvää.

Sen verran psykologiasta, että tykkään tosi paljon voittamisesta. Niinkuin varmaan moni muukin. Olen sitä harrastellut vähän kaikennäköisissä muodoissa. Ihan työkseni tykkään voittamisesta. Monet, jotka ovat harrastaneet fyysisissä lajeissa kilpaurheilua, uskovat hassun usein päättämisen olevan se tärkein osa voittamisessa. Se varmasti liittyy urheilijoiden tarpeeseen elää kurinalaista elämää. Länsimaisessa kulttuurissa on paljon erilaisia houkutuksia ja joskus kroppa haraa vastaan.

Kirjassa ”Voittamisen anatomia” Aki Hintsa kuvaa pitkään maraton ennätyksiä pitäneen Haile Gebreselassien harjoittelun nivoutuneen tiiviiksi osaksi perhe-elämä, elämäntyyliä ja arjessa näkyi selkeä iloisuus ja rentous. Sijoittaminen on pikemminkin maraton maratonien jälkeen kuin yhden päämäärän saavuttamista hinnalla, millä hyvänsä. Ero ykkös- ja kakkospaikan tekemisellä voi olla valtava. Hakekaa hyvä asento ja inspiraatiota Haile Gebreselassiesta.

17. Mitä pidemmän aikavälin tavoitteita sinulla on sijoittamisessa? Onko sinulla tarkoituksena päihittää indeksi?

Rakkaudesta lajiin. On vain mielenkiintoista olla mukana.

Jossain kohtaa monet esittelivät satojen prosenttien tuottoja. Silloin otin indeksin päihittämisen tavoitteeksi, ettei turhaan kasaa paineita itselleen. Itse pyrin minimoimaan kilpailuvietin vaikutukset päätöksen tekoon.

18. Olet fiksu ja innokas sijoittaja, mitä uutta sijoittaminen on tuonut elämääsi?

Onkin hyvä kysymys.

Sijoittaminen on jännittävää, mielenkiintoista, siitä löytyy valtava työmaa, mitä opiskella. Tutkin joskus todella tiiviisti historiaa. Varmaan olen vihdoin edennyt tämän päivän asioihin. Jos oikein miettii, niin onhan sijoittaminen ollut taustalla aina joka elämänvaiheessa. Lapsena on harjoiteltu säästämistä, aikuistumiseen kuului vastuunottsminen omasta taloudesta. Ei se ole jotain, minkä olen tuonut ja mistä jossain kohtaa elämää luovun. Talous on sellainen luonnollinen, rutiininomainen osa ihmisen elämää esimerkiksi perheen, koulutuksen, kodin, ystävien tai kunnon tavoin, joka kuuluu jokaisen omaksi hoidettavakseen. Se elää muun elämänhallinnan kanssa omaa symbioosiaan ja jokainen toteuttaa sitä omaan tyyliinsä.

Se, mitä osakekeskustelu on tuonut uudelleen elämääni, on kirjoittamisen. Se on ollut joskus itselle rakas harrastus ja itselle luonnollinen tapa ilmaista itseä.

Tykkään kirjoittaa erilaisista ilmiöistä ja nivoa ajatuksia yhteen. Se on ollut varsinkin nyt lähiaikoina todella antoisaa.

19. Onko sinulla antaa vinkkiä, jolla Alokkaasta voisi tulla parempi sijoittaja?

Alokas on hyvä juuri tuollaisenaan. Utelias, nöyrä, rohkea Alokas-tyyliin, kova tekemään hommia ja säästämään. Pysy tuollaisena ja usko omaan tekemiseen.

Tuolla reseptillähän nämä muutkin miljonäärit on tehty.

20. Mistä haluat erityisesti kiittää foorumilaisia?

Indersin foorumi on sellainen hyvän mielen sijoitusfoorumi, jonka sivuilta löytyy paljon tietoa ja hyviä kirjoittajia. Ihmisten keräämät linkit ovat hyviä ja pidempiä postauksia luen mielelläni. Täältä hieman pääsee kärryille piensijoittajien sielun maailmasta juuri nyt ja koska fiksuja tyyppejä löytyy, oppii asioita sijoitusmaailman viereltäkin.

Rautanen on useamman kerran kuvannut foorumia yhteisönä, jossa piensijoittaja ja yritys kohtaavat. Siinä ollaan jonkin erittäin arvokkaan äärellä.

Uskon yhdessä tekemiseen. Yhdessä vain pääsee pidemmälle.


Kiitos Aili erinomaisista vastauksista!

Aili voisi ehkä joskus kirjoitella meidän muiden iloksi ja hyödyksi, miten tiivistää asioita hienoiksi muistiinpanoiksi ja tällä tavoin ehkä me muutkin oppisimme näkemään metsän puilta. Olen itse asiassa jo vähän ottanutkin mallia hänestä ja tehnyt erilaisia tiiviitä muistiinpanoja eri yhtiöistä. :slight_smile:

Mukavaa alkavaa viikonloppua kaikille!

130 tykkäystä

Twitterissä huomasin, että Ailin vastauksista innostuttiin kovasti - no en ihmettele. :muscle:

Varmaan suurta osaa hyödyttäisi omassa sijoitustoiminnassaan, jos tekisi itsellensä muistiinpanoja tai vaikkapa pitäisi sijoituspäiväkirjaa. Nämä oikeasti pakottaisi enemmän miettimään, mitä on tekemässä ja miksi.

Itseäni varmasti myös helpottaisi se, jos en antaisi tunteiden viedä sijoittamisessa, eli pitäisi ehkä tässäkin suhteessa ottaa mallia asiakeskeisestä Ailista.

Mukavaa perjantaita! :slight_smile:

27 tykkäystä

Ensi viikon perjantaina, eli 7.4. on vuorossa hyvin nuoren foorumilaisen haastattelu ja sitä seuraavana perjantaina 14.4. olisi vuorossa erään tutun indeläisen haastattelu. Näistä haastateltavista sitten lisää vähän myöhemmin.

Muutama muukin on suostunut esim. yksi lyytikko ja muutamalla on vielä harkinnassa.

Olen tänään pois vähän myöhemmin mahdollisesti pidemmän aikaa Foorumilta, joten toivotan kaikille rauhallisen leppoisaa vaali-iltaa! :slight_smile: :pray:

20 tykkäystä

Tämän viikon perjantaina eli 7.4. on haastattelussa nuorin haastateltava, mitä minulla on ollut. Hän on fiksu ja tietäväinen lukiolainen, erityisesti jos peilaa siihen ettei sijoitushistoria kovin pitkä voi olla. :slight_smile:

Hänen vastauksensa antoivat ainakin tälle gonahtaneella boomerille lisää hyvää raikasta ajateltavaa.

Mukavaa alkavaa viikkoa kaikille ja hauskaa osinkokautta! :cowboy_hat_face:

13 tykkäystä

28. AATOS MANNINEN

Aatos on kova kaveri… olisinpa ollut yhtä fiksu hänen ikäisenään tai edes nyt. Ei voi kuin ihailla; lukiolainen, joka jo tietää hyvin sijoittamisen perusasioista, kuten esimerkiksi arvostuskertoimista, tunnusluvuista, perusperiaatteista jne. Pakko on myös todeta, että hänen yhtiökohtaiset kommenttinsakin ovat hyvää tasoa eikä hän ole vielä edes täysi-ikäinen. :slight_smile:

Näen hänellä olevan valoisa tulevaisuus sijoittajana(kin), koska ensinnänkin hän on aloittanut sijoittamisen poikkeuksellisen nuorena ja sijoittamisessahan aika on tunnetusti ystävä. Esteenä ei varmasti tule olemaan ainakaan se, että etteikö innokuutta puuttuisi; Aatos on lukenut kirjoja, tutkinut yhtiöitä ja vielä rohkeasti uskaltanut kysellä kokeneemmilta jeesiä, mikä on hieno juttu, koska me aiemmat sukupolvet olemme yleisesti ottaen ujompia kysymään neuvoa, mikä on huono juttu kehittymisen ja oppimisen kannalta.

Aatoksella on myös tervettä nöyryyttä sijoittamiseen ja ehkä monien sijoittajien esteenä onkin juuri se, että ei olla riittävän nöyriä, vaan luullaan liikoja itsestään eikä myönnetä virheitään ja soppa onkin siten valmis. No niin “kanssaboomerit”, lukekaa ja ottakaapa opiksi Aatokselta. :slight_smile:


image

1. Kerro kolmellakymmenellä sanalla, kuka sinä olet.

Olen 16-vuotias poika Äänekoskelta insinööriperheestä. Käytän aika ison osan vapaa-ajasta harrastuksiin. Oon vähän mansplaineri mut välillä aina aattelen et oon cool. Tykkään tehdä kaikkea uutta kiinnostavaa ja koulu maistuu toisinaan.

2. Kerro kolme asiaa, mitä foorumilaiset eivät sinusta tiedä.

Meil on ollut montakin vaihto-oppilasta AFS järjestön kautta.
Soitin pinempänä harmonikkaa 6 vuotta.
Mun toinen nimi on “Myrsky”.

3. Mitä kiinnostuksen kohteita ja harrastuksia sinulla on? Mitään sijoittamiseen liittyvää ei saa sanoa.

Pelaan jalkapalloa melkein kilpailullisesti JJK:ssa. Käyn salilla yleensä talvisin ja sit oon mukana isostoiminnassa. Oon testaillu vähän koodaamista. Pelaan myös shakkia serkun ja kavereiden kanssa.

4. Millainen on tavallinen arkipäiväsi?

Herätys aamulla 7.25 ja siitä alkaa sit tärkeysjärjestyksessä aamutoimet mitä kerkeää. Joskus valitettavasti teen kamalan tempun ja jätän aamupalan välistä. Sit 7.55 painan kouluun pyörällä sen mitä kerkeän. Koulussa sit ollaan päivästä seitsemän tuntia josta sit kotiin ja harkkoihin. Illalla pelaan jotain vaikka veljen kanssa ja sit nukkumaan yleensä 23.00.

5. Miten kuvailisit lyhyesti itseäsi sijoittajana?

Oon aika rohkea sijoittaja ja yritän keskittyä pohjoismaisiin pienyhtiöihin. Kriteeri mulle on ollut, että markkina lyö yli sekä ylös, että alapäin ja siten nyt on salkkuun valikoitunut nykyiset osakkeet. Pitkällä aikavälillä markkina on melko tehokas, lyhyellä ei.

6. Voisitko lyhyesti kertoa, että millainen sijoitushistoria sinulla on?

Vuonna 2020 syksyllä aukaistiin mulle Nordnet-tili ja ekan rahasto-osuuden ostin omilla käyttörahoilla keväällä 2021. Unohdin kesäksi koko homman mut sit taas jostakin heräs kiinnostus ja luin Saarion kirjan ja ostin ekat suorat osakkeet kesällä kerätyillä rahoilla ja lopulta kaikki meni sinne. Kevään jälkeen minun pikkuyhtiösalkkua ei meinannut enää kehdata katsoa.

7. Olet vielä yläasteella, niin onko vaikea löytää juttukaveria, jonka kanssa jutella sijoittamisesta? Miten hyvin koulussa on otettu esille mielestäni oman talouden hallintaa koskevat asiat ja sijoittamiseen liittyvät asiat?

Ei me niistä puhuta yleensä. Sijoitamme pääasiassa kaupasta herkkujen hakuun ja kalliimmalla koulussa myymiseen. Yleinen mielikuva monella on vähän sellainen, että tämä on niinkuin uhkapelaamista isoilla rahoilla ja vaikeampaa. Sijoittamisesta on meidän luokalla tullut vähän jopa vitsi minun esimerkkini johdosta. “Samoilla rahoilla olisin ostanut itselleni uuden tehoputken mitä kusit viime kuussa”
Itse yhteiskuntaopin tunneilla opetetaan aika hyvin kaikesta ja meille järjestetään kaikenlaista

8. Olet aloittanut sijoittamisen kovin nuorena, niin oletko ikäsi puolestasi uskaltanut sijoittaa jotenkin eri tavalla esimerkiksi ottamalla riskiä ja kokeilemalla? Vanhemmalla iällä sitä ei enää ehkä uskalla riskeerata niin paljoa eläkerahojaan. :smiley:

Ehkä, kun ei ole kenestäkään vastuussa, ei vielä edes itsestään niin olen ottanut salkkuun kaikenlaista. Sen sanon et oon säästyny melkolailla “chance of you life” jutuilta ku en oo missään sijoitusyhteisössä ennen Inderesiä ollut. Ennen tätä luin vain analyysejä ja osuin mm. Solteqiin, Enersenseen ja Konecranesiin. Tulevaisuudessa aattelin nostaa maksimi opintolainan ja sijoittaa se sitten. Siinähän tarjotaan elämän halvinta lainaa.

9. Kertoisitko millainen sijoitussuunnitelma sinulla on? Mitkä ovat kolme tärkeintä kriteeriäsi joilla poimit osakkeita salkkuun?

  1. En osaa ottaa yhtiöön näkemystä viiden vuoden päähän, joten tärkeintä mulle on että yhtiön tuote on mennyt ihmisille kaupaksi kasvavissa määrin. Lisäksi yhtiö kehittää uutta ja ei ole yhden tuotteen varassa. Haluan positiivisia yllätyksiä.
  2. Osake on megatrendin mukainen tai ei ole ainakaan sellaista vastaan esim. öljy-yhtiöt.
  3. Yhtiö on vakaavarainen eli kassaa löytyy. Velka ei haittaa niin pitkään kun sen kanssa ei ole ongelmia.

10. Miltä salkkusi sisältösi tällä hetkellä näyttää? Mikä on niistä suosikkiosakkeesi ja miksi?

Mulla on Magnora ASA:a, Wittediä ja MGI:tä 90% salkusta ja loput Suomi indeksirahastoa, ja mun suosikki on niistä Magnora, melkein valehtelee tavoitteensa alas ja megatrendin mukana ratsastaa. Juuri passeli mun salkkuun. Kassavirrat tulevaisuudessa ja kassa pullottelee vaikka projektit on pääomakevyitä. Antaa avaimet vaikka mihin mukaviin yllätyksiin.

11. Mitä arvostuskertoimia käytät eniten ja miksi?

EV/EBIT on kai se minkä tsekkaan aina. Lisäksi monesti EBITA:an ja kassavirtaan suhteutan hintaa. En oikein tiedä sellaista parasta. Se miten ne ajattelen on et jos itse en tajua jonkun yhtiön ylhäälle tai alhaalle arvostamista, se johtuu joko ymmärtämättömyydestä tai markkinan epätehokkuudesta. Se ymmärtämättömyys on just se millä ne isoimmat tappiot tehdään ja sit täytyisi ne epätehokkaasti arvostetut löytää ja se on hankalinta.

12. Kerro kolmellakymmenellä sanalla ajatuksiasi näistä yhtiöistä:

-Magnora ASA
Kaikkea pientä kivaa löytyy ja vihreän siirtymän kassavirtakone. Projekteihin liittyy riskejä, mutta idea toiminnassa on ottaa se ikävä osuus ja välillä joutua ottamaan yhteen tonttinaapureiden kanssa. Kassaassa rahaa ja osaomistuksia.

-MGI
Yksi ylihakattuja mainossektorilla. Kasvaa edelleen 28% tahtia ja kassa on suht vahva. Ebit% tänä vuonna puolittunut ja siitä ylirankaistu. Yksi mahdollisista yllättäjistä, sillä mainosmarkkina ollut kuulemma suht stabiili vaikeessa markkinassa.
-Witted
Tykkään kasvuträckistä, sekä markkinasta. Yhtiötä ei ole hinnalla pilattu. Kun taloudella menee huonosti niin ekana Saas puolesta otetaan pois. Kasvu tässä markkinassa minulle kertoisi suorituskyvystä. Lisäksi Green flag toimari foorumilla!

13. Mainitse keiden kolmen foorumilaisen pitäisi tulla yläasteelle puhumaan sijoittamisesta ja perustele valintasi.

@Verneri_Pulkkinen, karismaattinen ja osaa asiat selittää yksinkertaisesti. Hymy ja rentous tarttuu muihin ja sitä jos jotain tarvitaan.
@Harri_Sieppi, joku taisi joskus kuvata cool nörtiksi. Samaistuttava ja maanläheinen kaveri.
Itse Alokas, helppo samaistua ja ei pelkää käyttää itseironiaa. Powerpointtiin vain jotain kivaa sijoittamisesta, pari sijoitusmeemiä ja inderesin logo.

Ihmiset aattelee et tää on joidenkin ihmeen älykköjen ja uhkapelureiden juttu.
Tärkein juttu olisi saada sijoittamisesta sellainen sosiaalinen ja mukava juttu ja Indereshän tarjoaa juuri sitä. Eikun vain kouluja kiertelemään. :wink:

14. Mitkä ovat Foorumilla sinulle tärkeimmät ketjut sijoittamisen kannalta?

Yhtiöketjut omista omistuksista.
Mitä salkusta löytyy-ketjussa voi vähän perustella itseään.
Yleisesti aina kun yhtiö kiinnostaa niin meen yhtiöketjuun ja sit siitä tiivistysnapista saa yleiskuvan ja foorumin konseksuksen.

15. Mitkä ovat sinulle tärkeimpiä tietolähteitäsi sijoittamisessa, jos Inderesiä ei saa mainita?

YouTuben, kirjat ja jotkut tutut.

16. Haluaisitko hyvin nuorena sijoittajana sanoa meille vanhemmille sijoittajille, että mistä me gonahtaneet sijoittaboomerit voisimme ehkä ottaa mallia teistä nuorista?

Sijoitusmielessä arvostetaan paljon enemmän koodin arvoa. Me ollaan aina eletty diginä niin tulevaisuudessa varmaan omataan matalampi kynnys kuluttaa digijuttuihin jotka “ei ole olemassa”.

Meiltä voisi oppia sellaista auktoriteetin huomiotta jättämistä. Ollaan kovia kysymään verrattuna aiempiin nuoriin. Kyseenalaistaen kaikkea, voi vain oppia ja ehkä vahingossa ärsyttää muita. :smiley:

Ollaan rennompia somessa ja ollaan sekä parempia, että huonompia nettikäyttäytyjiä. Omalla nimellä ja kasvoilla nuoret on melko nokkelia ja neutraaleja netissä. Sitten taas ilman omaa naamaa ja nimeä juttu on ihan eri.

Sopeudutaan tosi nopeesti, esimerkiksi chatgpt:n salat on jo ajat sitten opittu ja äidinkielen sekä englannin numero tulee olemaan valtakunnallisesti paremmalla tasolla😂.

17. Mitä sinä haluat saavuttaa sijoittamisella? Onko sinulla jotain konkreettisia euromääräisiä tavoitteita?

Ainut tavoite on joskus olla vapaaherra.

18. Täällä on paljon isejä ja äitejä, miten sinun mielestäsi nuoria voisi parhaiten kannustaa oman talouden hallintaan ja sijoittamisen pariin?

Tärkeintä siitä olis jotenkin saada sosiaalinen mukava juttu.
Toiseksi tärkeintä olis vaan avata salkku mut sit heittää pallo sille itselle ja Saarion kirja käteen

Tosiaan mulle aukesi tili 2020 syksyllä, mutta ei innostanut vasta kun joskus puhuessa sit osakkeista tuttujen kanssa tuli älynväläys oikeesti itekkin opiskella ja tehdä tästä tavallaan tylsän ajan puuhaa.

19. Mitkä ovat omat parhaat vinkkisi, miten Alokkaasta tulisi parempia osakepoimintoja tekevä sijoittaja?

Yksinkertaista asioita. Meille yksinkertaisille yksinkertaisesti :wink:.

20. Mistä haluat erityisesti kiittää foorumilaisia?

Siitä miten paljon aikaa ihmiset käyttää muiden informointiin ja parille tyypille erityiskiitos mun haastosta ja auttamisesta.


Kiitos Aatos vastauksista!

Itse opin nuorilta(kin) paljon niin työelämässä kuin muuallakin. Helposti sitä itse lukittautuu tietynlaiseen ajatuksiin ja tapoihin toisin kuin avoimet nuoret, joilta saa raikkaampia ajatuksia. Nuoret myös kysyvät rohkeasti eivätkä siten hakkaa niin paljon päätä seinää kuin minä.

Aatos on fiksu ja nokkela kaveri, jolla on hieno tulevaisuus edessä. :slight_smile:

Mukavaa pääsiäistä!

116 tykkäystä

Tsemppiä Aatokselle.
Ja toivottavasti mielenkiinto säilyy,
vaikka elämääkin pitää koettaa elää eläissään,
ja antaa tilaa ja aikaa eri vaihtoehdoille.

Onnea matkaan🙂

22 tykkäystä

Aatokselta tuli vähän erilaista hyvää näkökulmaa ja ajateltavaa sijoittamiseen. :+1:

Hän varmaan omalla esimerkillään saa ehkä muitakin ympärillään olevia nuoria aloittamaan sijoittamisen ja toivottavasti myös tämän haastattelun myötä jotkut nuoret saavat lisämotivaatiota sijoittamiseen, koska tämä laji todella vaatii kärsivällisyyttä.

“Yksinkertaista asioita.” Tämä Aatoksen vinkki on oiva ja mielestäni omalla tavallaan Indereskin toteuttaa tätä, joten ehkä itsekin voisi pyrkiä tähän , jotta aidosti ymmärtää sekä sisäistää asioita siten, että myös kykenee noudattamaan oppimiaan asioita omassa sijoitustoiminnassaan. :slight_smile:

Mukavaa lauantaita!

22 tykkäystä

Hyvää 2. pääsiäispäivää!

Tämän viikon perjantaina eli 14.4. olisi haastatteluvuorossa tuttu indeläinen, joka on tunnettu ripeydestään, sitten taas ensi viikon perjantaina 21.4. olisi vuorossa eräs laatufoorumilainen, joka on myös tunnettu nopeudestaan ja tämän kuun lopulla olisi tarjolla vielä erään analyytikon haastattelu. :thinking:

Näistä sitten lisää lähempänä. :slight_smile:

Rentoa alkanutta viikkoa!

13 tykkäystä

Perjantaina 14.4. on haastatteluvuorossa indeläinen, vinkit:
Auttavainen, aina hyvällä tuulella, todella nopea ja Verkkis.

Hyvää bördeviikkoa kaikille! :cowboy_hat_face:

10 tykkäystä

Haastatteletko itseäsi?

12 tykkäystä