Puuilo järjestää suomenkielisen webcast-tilaisuuden tänään 7.6.2021 klo 11.00.
Yhtiötä ja sen suunnitelmia esittelevät Puuilon toimitusjohtaja Juha Saarela ja talousjohtaja Ville Ranta. Osallistujilla on esityksen jälkeen mahdollisuus esittää kysymyksiä yhtiön edustajille.
Tilaisuutta voi seurata webcast-lähetyksenä osoitteessa:
Listautumisannin tavoitteena on mahdollistaa Puuilon vahvan kasvun jatkuminen, parantaa Puuilon taloudellista joustavuutta ja vahvistaa Puuilon tunnettuutta ja merkkitietoisuutta sen asiakkaiden, työntekijöiden ja sijoittajien keskuudessa. Näillä tavoitteilla pyritään parantamaan Puuilon kilpailukykyä ja mahdollistamaan sen pääsy pääomamarkkinoille sekä laajentamaan sen omistuspohjaa sekä kotimaisilla että ulkomaisilla sijoittajilla, minkä odotetaan lisäävän Yhtiön osakkeiden likviditeettiä. Osakkeiden listaamisen ja lisääntyneen likviditeetin odotetaan myös antavan Puuilolle mahdollisuuden käyttää osakkeitaan paremmin palkitsemisessa.
Suunnitellun Listautumisannin odotetaan koostuvan Yhtiön noin 30 miljoonan euron osakeannista (bruttovarat) sekä osakemyynnistä, jossa eräät Puuilon osakkeenomistajat myyvät osakkeitaan. Osakeannista saatavia varoja on tarkoitus käyttää Yhtiön pääomarakenteen vahvistamiseen, muun muassa lyhentämällä Puuilon olemassa olevia pankkilainoja.
Tietyt Capital World Investorsin hallinnoimat rahastot, valikoidut Evli-rahastoyhtiö Oy:n hallinnoimat rahastot, DNCA Financen hallinnoimat rahastot, tietyt Sp-rahastoyhtiö Oy:n hallinnoimat rahastot, tietyt Svenska Handelsbanken AB:n hallinnoimat rahastot, Conficap Oy ja tietyt Creades AB (publ.):n vakuutuskuorijärjestelyn (endowment insurance) kautta hallinnoimat rahastot (yhdessä " Ankkurisijoittajat ") ovat tietyin ehdoin sitoutuneet merkitsemään Yhtiön osakkeita yhteensä noin 96 miljoonalla eurolla suunnitellussa Listautumisannissa olettaen, että Yhtiön koko osakekannan arvostus Listautumisannin jälkeen on enintään 560 miljoonaa euroa.
Yhtiön hallitus on asettanut seuraavat taloudelliset tavoitteet Listautumisannin yhteydessä. Taloudelliset tavoitteet ovat tulevaisuutta koskevia lausumia, eivätkä ne ole takeita tulevasta taloudellisesta menestyksestä. Kaikki tässä tiedotteessa esitetyt taloudelliset tavoitteet ovat ainoastaan tavoitteita eivätkä ennusteita tai arvioita Puuilon tulevasta taloudellisesta menestyksestä, eikä niitä tule pitää sellaisina.
Puuilo on asettanut seuraavat tavoitteet aikavälille 2021-2025 (31.1.2022–31.1.2026 päättyvät tilikaudet):
Liikevaihto ylittää 400 miljoonaa euroa 31.1.2026 päättyvän tilikauden loppuun mennessä ja kasvaa orgaanisesti yli 10 prosenttia vuosittain.
Oikaistu EBITA on välillä 17–19 prosenttia liikevaihdosta.
Yhtiö pyrkii jakamaan vähintään 80 prosenttia osinkoa kunkin tilikauden tuloksesta riippuen sen pääomarakenteesta, taloudellisesta asemasta, yleisestä talous- ja liiketoimintaympäristöstä sekä tulevaisuuden näkymistä.
Yhtiön nettovelan ja oikaistun käyttökatteen suhde alittaa 2.0x.
Pari kuvaa Puuilon (ja kilpailijoiden kasvusta) Tokmannin esityksestä:
Kaupan alalla liikevoittomarginaaleissa on selviä eroja toimialasta ja pääomasitoutumisesta riippuen, että kannattaa mieluummin kattoa tulospohjaisia kertoimia.
Tässä on mielestäni malliesimerkki firmasta, joka joutaisi vaihtamaan nimeään. Olisi kiva tietää, kuinka paljon kyseinen pulju on joutunut käyttämään markkinointiin panoksia. Siis ainoastaan sellaiseen markkinointiin, jossa kerrotaan, että heiltä ei saa puuta.
Ihan samaa mietin. Juuri viikonloppuna ajelin ison liikkeen ohi ja pisti silmään jättikokoinen kyltti jossa mainostetaan, että meiltä saa muutakin kuin puuta
Toisaalta se on ihan onnistuneesti käännetty huumorin kautta mainoslauseeksi, joka varmaan jää mieleen kun sen kerran näkee. Moni pyrkii kyllä tekemään samaa: Stark, Bauhaus, K-rauta. Jossain määrin myös Tokmanni ja Rusta vaikka eivät rakentamiseen olekaan erikoistuneet.
Rakentamisessa ja tee-se-itse kategoriassa jos jossain on kyllä sitä koronavuosien kasvua leivottuna reilusti sisään. Pitää jäädä tätä maistelemaan. Olisiko Puuilosta mr. Tokmannin rinnalle salkkuun
Pitääpä kommentoida laajemmin kunhan ehdin tutustua keissiin paremmin, mutta kyllä tämä ehkä alustavasti houkuttelee. Alla ensimmäisiä ajatuksia tämän suhteen:
Korona on varmasti tosiaan satanut reilusti myös Puuilon laariin.
80% osinko tuloksesta kuulostaa aika kovalta omaan korvaan jos tavoitteena on tosiaan kasvaa edelleen hyvää vauhtia.
Myös hieman erityylisiä ja eri hintapisteen omaavia kilpailijoita on aika reilusti joten jos ei ulkomaille laajennuta niin voivat (kannattavan) kasvun rajat tulla aika nopeasti vastaan.
Sen verran olen tehnyt huomion, että kuuntelen aamuisin ainakin noin tunnin verran radiota ja ainakin muutamalla kanavalla Puuilon mainoksia on luukutettu todella raskaasti viimeisien kuukausien aikana (viimeisin huomio Bassolta, joka ei tietenkään ole se kaikkein laajimmin kuunneltu tai kallein kanava). Tämä viittaisi siihen että markkinointiin siis ainakin panostetaan tällä hetkellä.
Kannattaa huomioida, että Tokmannin liikevoittomarginaali on 9 % ja Keskon 6 %.
Puuilon liikevoittomarginaali on erittäin korkea 18 %, joten yhtiölle voidaan hyväksyä Tokmannia ja Keskoa korkeampi liikevaihtopohjainen arvostus.
Tässä vielä hajatelmia tuolta @Hurde:n linkistä löytyvästä webcastista (plus muutamia kuvankaappauksia) jonka kuuntelin läpi sivukorvalla:
Omasta mielestä plussaa:
Verkkokauppa kasvaa hyvin joskin vielä pientä kokonaisliikevaihdosta (3.3%)
Katteiden kunnossa pitäminen säästeliäisyyden avulla: mm. ostoskärryt myymälöihin ostetaan käytettyinä ja mainittiin, että hieman rosoisemmissakin liiketiloissa voivat olla
Paljon in-house tekemistä ja omia tuotteita – joiden tarjoamaa pyritään myös laajentamaan (voi olla miinuskin, mutta yleensä tämä on omissa kirjoissa plussaa koska yleensä paremmat katteet jne.)
Kysymyksiä ja muita huomioita:
Jos tuo anti on 30 miljoonaa, niin miten tuo ankkurisijoittajien 96 miljoonan sitoumus suhtautuu siihen? Tätä kuviota en ihan ymmärtänyt
Kysyttiin ovatko osingonjako 80% ja vahvan kasvun hakeminen ristiriidassa: ei ole heidän mielestään vahvan tuloskunnon takia, mutta itseä tämä mietityttää.
Ulkomaille laajentuminen ei ole tällä hetkellä kiikarissa. Mainitsivat että ovat jo iso yhtiö Suomessa, tämä edelleen vähän herättää kysymyksiä kasvun rajoista (kannattavuutta ym. voidaan toki optimoida edelleen ja tulosta parantaa).
Webbianalytiikasta mielenkintoinen huomio: presiksen mukaan verkkokaupassa oli 8 miljoonaa uniikkia kävijää 01/2021 päättyneellä tilikaudella. Ottaen huomioon että tämä on vain suomalainen kauppa niin voiko tuo mitenkään pitää paikkansa
Sitaatti * Webbianalytiikasta mielenkintoinen huomio: presiksen mukaan verkkokaupassa oli 8 miljoonaa uniikkia kävijää 01/2021 päättyneellä tilikaudella. Ottaen huomioon että tämä on vain suomalainen kauppa niin voiko tuo mitenkään pitää paikkansa
En osaa ottaa kantaa tuohon 8 miljoonaan kävijään, mutta ehdottomana kilpailuetuna tuota tavaran saatavuuden tarkastelumahdollisuutta pidän kyllä. Toki tuo ominaisuus löytyy myös kilpailijoilta, mutta esim. täällä meikäläinsen kotikylällä, jossa Puuilo sijaitsee K-raudan vieressä, syntyy ostopäätös usein helposti verkkokaupan saatavuuden perusteella.
Jos tuohon laitetaan päälle vielä nopeasti toimiva Click & Collect niin kyllähän siinä viedään asiakaskokemus ihan nextille levelille.
Tarkoitti varmaan sitä, että annissa yritys kerää noin 30 miljoonaa (eli nämä on uusia osakkeita). Tämän lisäksi pääomistajat myyvät omia osakkeitaan. Noista luvuista voi veikata, että listautuminen on enimmäkseen siis pääomasijoittajan ym exit, ja toissijaisesti varojen keräämistä. Kerätyistä varoista taas osa halutaan laittaa taseen vahvistamiseen, joka muita materiaaleja lukematta kuulostaa pääomasijoittajan omistuksen aikana tulleien velkojen maksamiselta. Nämä molemmat asiat ovat hyvin tyypillisiä pääomasijoittajien exiteissä.
Tähän sopinee sanonta: Sitä saa, mitä mittaa. Eli tod.näk samat käyttäjät rekisteröityvät aina uniikkeina kun käyttävät eri selainta/laitetta/poistivat evästeensä. Paha siis sanoa yksittäisestä numerosta mitään, luvun kehitystrendi antaisi parempaa informaatiota.
Talouselämästä (maksumuuri) löytyy lyhyt juttu, joka kertaa yrityksen historian aika hyvin:
Markku Tuomaala perusti Puuilon vuonna 1982. Yritys aloitti toimintansa puusepänverstaana. Aluksi se teki kauppaa kuudella vanhalla linja-autolla, jotka kiersivät ympäri Suomea kylien ja kaupunkien toreilla.
Myynti painottui pienrautatavaraan. Yhtiö alkoi rakentaa laajaa myymäläverkostoaan 2000-luvun alussa, ja samalla myös linja-autoista luovuttiin.
Tuomaala otti vuonna 2010 yhtiön osakkaaksi pääomasijoittaja Sentica Partnersin . Vuonna 2015 Tuomaala ja Sentica myivät yhtiön ruotsalaiselle pääomasijoittajalle Adelis Equity Partnersille . Adelis on Pohjoismaisiin keskisuuriin yrityksiin keskittynyt pääomasijoitusyhtiö.
Puuilo on väläytellyt pörssiin listautumisen mahdollisuutta jo jonkin aikaa. Tuomaalla mainitsi asiasta jo vuonna 2017.
Vertailu Motonettiin olisi mielenkiintoinen. Meilläkin päin Motonet imuroi kansaa ja käytäväväleissä suojamaski on tarpeen. Brändi on ehdottomasti coolimpi täällä Pohjanmaan ulkopuolella.
Mielenkiintoinen yritys. Tarkat luvut pitäisi kyllä saada näkyviin, ennen kuin osaa tehdä päätöstä onko potentiaalinen sijoituskohde. Jotenkin tuosta “ostetaan kärryt käytettynä” jäi itselleni enemmän negatiivinen kuin positiivinen tunne. Johtuu varmaan siitä, että olen ollut itse organisaatiossa, jossa ollaan oltu rahan suhteen todella (lue: liian) tarkkoja. Työtyytyväisyys ei ollut parhaalla tasolla ja vaihtuvuus korkea. Surkeilla työkaluilla kun ei ole niin kiva tehdä hommia.
Tämä ketju täytyy ehdottomasti ottaa seurantaan. Hieno tarina ja näyttää saavan jatkoa eikä luvuissakaan ole moittimista. Mielenkiinnolla seuraan viisaampien kommentteja hinnoittelusta. Oman asiakaskokemukseni mukaan Puuilo on löytänyt hieman muista ketjuista poikkeavan valikoiman, eikä pelkästään valikoiman määrän vaan myös laadun osalta. Valikoima on hieman sanoisinko äijämäisempi, mikä osuu niihin jotka ovat sen kesämökin lisäksi ostaneet muutaman hehtaarin metsäpalstan puuhamaakseen metsästysoikeuksineen. Nuo puuhapalstat ovat menneet kuumille kiville jo pitkään, kuten kaikki vanhat traktorit ja niihin sopivat Työkoneet maatilojen pihojen periltä. Eikä hevosharrastustakaan ole unohdettu. Kun motonet ja biltema on esim työkaluissa keskittynyt ns autokaliiberin kaluihin, Puuilosta löytyy myös järeämpää ja laadukasta rautaa. Jos minä en löydä Puuilosta jotain, vaihtoehtona ei yleensä ole toinen halpaketju, vaan joku tekniikan erikoisliike tai vaikkapa ikh. Minä en osaakkaan pitää Puuiloa perinteisenä halpaketjuna, vaikka se siihen luokitellaankin. Tästä kuullaan vielä. Eri asia sitten missä vaiheessa kyytiin kannattaa pyrkiä.
Kuvan väittämät voisin allekirjoittaa hyvin, yleensä ostan jonkun tarjouksen useimmiten autoon öljyä tai etsin jotain nippeliä mitä en ole löytänyt muualta. Myymälässä asiointi ei ole yleensä miellyttävää ahtauden ja sokkeloisuuden takia. Myyjät ovat olleet kyllä avuliaita sitä en moiti.
Nimelle tuli naureskeltua pitkään ja brändi mitään sanomaton. Asia aukeni wikipedia-artikkelin jälkeen… Itse en tykkää nykykehityksestä, jossa joka myymälä myy perseestä perämoottoriin, vaan olisi kiva jos mätänetistä saisi vain auto/mp-osaa ja lidlistä ruokaa. Ainakin kilpailijoita ovat täällä päin tokmanni, biltema, motonet? ja tavaratori. Olisi kiva tietää mikä tuoteryhmä myy parhaiten puuilossa. Olen tämän keissin kanssa hereillä, ilmeisesti laajentumishalua löytyy ja joka pitäjässä tätä “sekatavarakauppaa” ei vielä ole.
Tämän tyyppisten firmojen osalta voi itse kukin tehdä Peter Lynchimäistä analyysiä - riittää kun kalppii ovesta sisään eri liikkeisiin ja katsoo ympärilleen.
Itse näissä halpakaupoissa jonkin veran asioin (Rusta ent. Hong Kong), Tokmanni ja vähän eri tyylisenä Motonet. Hong Kong meni ihan p:lleen sen jälkeen kun se myytiin Ruåtsalaisille. Tokmannissa on vähän kaikenlaista, jotenkin se ei vaan iske. Motonetista tulee kyllä haettua about kaikki autoon liittyvä. Muutoin Puuilo on useimmiten se paikka josta tarvittava rompe löytyy. Silmämääräisesti eniten porukkaa pyörii motonetissa ja sitten tuleekin Puuilo. Tokmannilla on usein melko hiljaista. Rustassakaan ei tartte paljon kyynärpäitä käyttää.
Tämäkin olisi siis mielenkiintoinen, mutta tosta arvostuksesta en osaa sanoa mitään. Täytyy lukea mitä viisaammat siitä sanoo.