78. Ensihoitsu
Sijoittamisessa ja varallisuuden kerryttämisessä usein olennaisina seikkoina ovat ahkeruus ja korkea säästöaste. Ensihoitsu on hyvä esimerkki näistä “ominaisuuksista”.
Hän on tehnyt paljon töitä sekä myös opiskellut kehittääkseen itseään, mitkä ovat varmasti auttaneet häntä varsinkin ikään nähden mukavan varallisuuden kasvattamisessa. Ahkeruus on palkittu. Varallisuutta kertyy usein keskituloisellekin varsin mukavasti, jos säästöaste on kohdillaan… Ensihoitsu on hyvä esimerkki tästä.
Mielestäni hänestä paistaa hyvin se läpi, että ahkera töiden tekeminen + opiskelu ja korkea säästöaste eivät usein ole pois elämältä vaan päinvastoin. Toki rajansa kaikella ja jokaisella sopii oma tapansa, eli jollekin toimii “rennompi” meno ja matalampi säästöäaste - tämäkin on hyvä muistaa.
Tästä haastattelusta varmaan moni saa motivaatiota omaan tekemiseensä ja ehkä oivalluksia, miten ahkeruus sekä hyvä oman taloudellinen hallinta palkitsee varsinkin pidemmällä aikavälillä. Tulee toki muistaa, että ihmisiä on erilaisia, joten on monia erilaisia hyviä tapoja elää, kunhan eri elämän osa-alueet ovat pääpiirteittäin aika kunnossa, kuten esimerkiksi oma mieli ja talous.
1. Kerro kolmellakymmenellä sanalla, kuka sinä olet.
-Olen 27-vuotias Kuopiolainen miehenalku. Ammatiltani olen ensihoitaja/sairaanhoitaja, kuten nimimerkistä voi päätelläkin. Parhaillaan opiskelen terveystieteiden maisteriksi. Luonteeltani olen rauhallinen, ahkera sekä motivoitunut erityisesti minua kiinnostavien aiheiden parissa.
2. Kerro kolme asiaa, mitä foorumilaiset eivät sinusta tiedä.
-Perheeseeni kuuluu minun ja puolisoni lisäksi kaksi shetlanninlammaskoiraa.
-Menen kesällä naimisiin.
-Olen asunut Namibiassa neljä kuukautta.
3. Mitä kiinnostuksen kohteita ja harrastuksia sinulla on? Mitään sijoittamiseen viittavaa ei saa sanoa.
-Harrastan golffia ja se onkin hyvällä kelillä ja seurassa lähes mukavinta, mitä housut jalassa voi tehdä. Suosittelen kaikkia kokeilemaan.
-Nyt yliopisto-opintojen loppusuoralla olen innostunut tutkimuksen tekemisestä ja olenkin pyrkimässä tohtoriopintoihin. Väitöskirjaa olisi tarkoitus työstää töiden ohella hieman ”harrastusmielessä”.
-Lemmikit ja erityisesti koirat ovat aina olleet lähellä sydäntä.
-Kuntosalilla tulee käytyä epäsäännöllisen säännöllisesti.
4. Millainen on tavallinen arkipäiväsi?
-Olen parhaillaan opintovapaalla sairaanhoitajan virastani, joten työt eivät ole haitanneet arkeani viimekuukausina. Tykkään nukkua pitkään ilman herätyskelloa, joten aloittelen opiskelut yleensä vasta puolenpäivän maissa. Päivästä riippuen tulee opiskeltua tunnista seitsemään tuntiin. Koirien kanssa tulee päivittäin heitettyä pitkiä lenkkejä ja parisen kertaa viikossa tulee käytyä kuntosalilla. Iltaisin tulee sitten usein katseltua sarjoja tyttöystävän kanssa.
5. Kuvailetko millainen olet sijoittajana?
-Huono. Tämän vuoksi siirryinkin indeksisijoittajaksi, jotta en voi sössiä jatkossakin niin tehokkaasti salkkuni tuottoa.
-Olen kuitenkin melko hyvä säästämään ja huono tuhlailemaan.
6. Voisitko avata millainen sijoitushistoria sinulla on?
-Sijoittamisen aloitin muistaakseni heti 18 vuotiaana, ensin kivijalkapankin rahastoihin. Siihen aikaan minulla oli varmaan vähän reilun 5000 euron potti säästötilillä jemmassa. Ajattelin, että raha kannattaa laittaa poikimaan tilillä makuuttamisen sijaan. 2017 avasin Nordnettiin tilin ja siirsin kivijalkapankin rahastoista rahat mm. Nordnetin superrahastoihin ja maailman-indeksiin. Hiljalleen mukaan tuli suoria osakkeita ja jossain vaiheessa myin rahastotkin ostaakseni salkun täyteen suoria osakkeita, mikä oli näin jälkikäteen tarkasteltuna valtavan suuri virhe.
-Muistaakseni vuonna 2019 innostuin osinko-osakkeista ja siirryinkin lähes kokonaan niihin. Salkussani oli useita ”osinkoaristokraatteja”, ja sainkin vakaata passiivista osinkotuloa useampia tuhansia euroja vuodessa bruttona. Vaikka osinkotulo oli vakaata, oli osinkojättien kurssikehitys todella heikkoa, lähes minimaalista. Tein ohella myös useita todella typeriä paniikkimyyntejä ja yritin paikkailla heikosti tuottanutta salkkuani panostamalla muutamiin ”hypelappuihin” huonoin seurauksin. Muun muassa Harviaan myös panostin huomattavan summan (käytännössä ath-aikaan) ja tästä tulikin turpaan muistaakseni kaikkinensa yli 15 000 euroa. Minulla tuntuukin olevan maaginen taito ostaa ath-hinnoissa ja myydä lähellä pohjia.
-Paniikkimyyntien, hypejuniin lähtemisen ja mörnijöiden holdaamisen takia salkkuni tuotto vuosien 2018-2022 aikana oli käytännössä nolla. Salkun koko kuitenkin kasvoi kohtuullisesti melko aggressiivisen säästämisen ansiosta, sillä tein töitä paljon etenkin v. 2020-2023 ja pidin säästöasteen korkealla.
-Hieman alle vuosi sitten päätin lopettaa sekoilun ja siirryin lähes kokonaan indeksimieheksi. Kantapään kautta oppinut, että suora osakepoiminta ei ole minun juttuni, koska sillä vain häviän rahani. Tyydyn paremmin kuin hyvin jatkossa pörssin keskivertotuottoon.
-Laskeskelin, että jos olisin lykännyt rahani alusta asti vain indeksiin, olisi salkkuni tuplat nykyisestä - eli 200 000€. Se on valtava summa ja tuon kiriminen on aika kova homma. Toisaalta olen onnekas ja tyytyväinen, että salkku on kuitenkin oikein hyvän kokoinen ja harvalla 27 vuotiaalla on yli 100 000€ osakesalkkua.
7. Minkälainen salkku sinulla on tällä hetkellä? Jos sinun olisi pakko pitää kolme osaketta/rahastoa viisi vuotta salkussasi, mitkä valitsisit ja miksi?
-Salkussani on sp500-indeksiä, maailman indeksiä, Suomen, Norjan ja Ruotsin indeksirahastoa sekä Realty Income -REIT:iä.
-Pitäisin viiden vuoden ajan sp500-ETF:n, maailman indeksin ja Norjan indeksirahaston. Oikeastaan pitäisin kaikkia ETF:iä ja indeksirahastoja mielelläni ja huoletta seuraavat 10 vuotta salkussani. Realty Incomen saatan mahdollisesti myydä jossain vaiheessa pois, se jäänyt ehkä hieman ”muistoksi” salkkuun.
-Indeksiin sijoittamisessa näen hyvänä asiana nimenomaan laajan hajautuksen ja matalakuluisuuden.
8. Yleisesti ottaen, mitkä maat/markkinat ja alat tällä hetkellä sinua kinnostaa eniten sijoituskohteena?
-Jenkkimarkkina on tuottanut historiallisesti erinomaisesti, joten uskon, että jatkossakin jenkkien painottaminen on melko järkevää.
9. Millainen on sinun osakepoimintaprosessisi askel askeleelta? Olet muistaakseni kesällä 2023 alkanut keskittymään enemmän rahastoihin… entä millainen rahastopoimintastrategia sinulla on?
-Strategiana on laaja hajautus toimialottain sekä tietysti myös ajallinen hajautus, joka tulee luonnollisesti. Jenkkipörssi on tarkoituksella hieman ylipainossa, koska uskon sen tuottavan jatkossakin hyvin.
10. Olet puhunut avoimesti varallisuudestasi; vuonna 2021 oli 101 100 €, mikä on tämän hetken tilanne ja mihin omaisuuslajeihin varallisuutesi on jakautunut?
-Nettovarallisuuteni on tällä hetkellä hieman yli 135 000€, kun lasken siihen mukaan osakesalkun (100 000€), asuntoon sijoitetun pääoman (47 000€) ja käteisvarat (6000€). Opintolainaa minulla on noin 20 000€ ja sen lyhentäminen alkaa syksyllä. Jos lasken mukaan kaiken isomman irtaimiston minkä realisoisin päivässä alennushinnalla (auto ym.) olisi nettovarallisuuteni yli 150 000€.
-Karkeasti siis osakemarkkinoilla varallisuudestani on noin 75%.
11. Olet sanonut itseäsi indeksimieheksi, miksi enemmin indeksit kuin osakkeet?
-En osaa laisinkaan osakepoimintaa kuten olen edellä kuvannut - osakepoiminnalla tuhoan todennäköisesti pääomani tai saan sille vähintään surkean tuoton. Tämän vuoksi indeksisijoittaminen sopii minulle, ja tyydyn oikein hyvin pörssin keskimääräiseen tuottoon. Indeksisijoittaminen on lisäksi helppoa ja vaivatonta, eikä minun tarvitse stressata ja seurata eri yhtiöiden tilanteesta. Riittää, kun on kuukausisäästöpäivänä tarvittava summa tilillä. On myös hyvä muistaa, että keskimääräinen osakepoimija häviää indeksille pitkässä juoksussa.
12. Puhut avoimesti palkka-asioista, miten palkkatason nousu on vaikuttanut elämääsi ja sijoittamiseesi?
-Olen parhaillaan tosiaan opintovapaalla ja aikuiskoulutustuella, tuki on 2150€/kk bruttona. Tälläkin elelee ihan mainiosti, vaikkakin osakemarkkinoille sijoittamista tämä on viimeisen vuoden aikana rajoittanutkin.
-Vuonna 2021 tienasin hieman reilu 60 000€ ja vuonna 2022 noin 71 000€. Töitä olen tehnyt lähes ympärivuotisesti 14 vuotiaasta lähtien - olin golfkentällä keväät, kesät ja syksyt ja talven ajan mm. puhelinmyynnissä. Ammattikoulun ensimmäisenä vuotena pääsin jo tekemään ”oman alan hommia” hieman paremmalla palkallakin. Työskentelin myös lähes katkeamatta läpi ammattikorkeakouluopintojen sekä pääasiallisesti myös läpi yliopisto-opintojen tätä kevättä ja viime syksyä lukuunottamatta.
-Tilanteeni on siten hieman erilainen verrattuna moneen keskivertonuoreen, joka elää korkeakouluopintojensa aikana pääasiassa opintotukien ja -lainan varassa ja kesätöistä saatavilla säästöillä. Koska olen käynyt palkkatöissä lähes katkeamatta läpi opintojeni jo yläasteesta lähtien, en ole joutunut oikeastaan ikinä juuri stressaamaan raha-asioista, ja esimerkiksi uuden puhelimen, auton vaihtamisen tai lomareissun kustantaminen on ollut aina mahdollista. En siis esimerkiksi ruokakaupassa asioidessani ole koskaan juuri joutunut kiinnittämään huomiota, että voinko ostaa tämän juustopaketin vai pitäisikö rahanpuutteen takia ottaa tuo halvempi. Olen siis tullut aina melko hyvin toimeen.
-Ammattikorkeasta valmistumisen (2020) jälkeen palkkataso nousi ja aloin myös tekemään melko säännönmukaisesti ylitöitä, joten myös tulot olivat oikein hyvät. Pidin kulut myös melko maltillisena, joten rahaa jäi palkasta oikein hyvin säästöön - reilusti yli toista tuhatta euroa keskimäärin kuukaudessa, välillä yli parikin tuhatta euroa. Tämä mahdollisti melko aggressiivisen säästämisen osakemarkkinoille. En ole ikinä ollut kovinkaan kova tuhlailija, vaan olen perusluonteeltani melko säästäväinen. En nauti shoppailusta laisinkaan, vaan analysoin usein melko tarkkaankin tarvitsenko oikeasti jotain. Panostan taloudellisesti huomattavasti mielummin mukavaan asumiseen kuin esimerkiksi vaatteisiin tai muihin heräteostoksiin.
-Hyvä taloudellinen tilanne tuo minulle ennenkaikkea mielenrauhaa siitä, ettei minun tarvitse stressata raha-asioita. Talouteni ei mene konkurssiin, jos pesukone hajoaa tai jos autoon tulee vähän kalliimpi remontti. En ole saanut perintöä enkä muitakaan lahjuksia, ja vaikka tulen hyvin toimeentulevasta perheestä, olen joutunut esimerkiksi maksamaan mopot ja autot sekä ajokortit täysin omasta pussista. Koen itse, että se, että olen varsin nuoresta lähtien käynyt töissä on opettanut minulle tuntemaan ”rahan arvon” ja sen, ettei se raha ”puussa kasva”. Tämän oppiminen tekisi varmasti monelle nuorelle hyvää.
-Olen myös jo pidempään hieman kummaksonut sitä, että huomattava osa suomalaisista elää lähes täysin ”kädestä suuhun”, osa pienipalkkaisista toki hieman pakotettuna. Tunnen kuitenkin ison joukon - mukaanlukien vanhempani - oikeasti hyvätuloisia ihmisiä, jotka elävät käytännössä nollapuskurilla eikä palkasta jää mitään säästöön. Monella suomalaisella ei ole 30 vuoden työuran päätteeksi mitään muita säästöjä tai omaisuutta, kuin omistusasunto - osalla ei sitäkään. Isokin palkka sitten tuhlataan ylikalliseen uudehkoon autoon, joka pakko vaihtaa uuteen aina parin vuoden välein, tai överikalliisiin harrastuksiin tai lomamatkoihin. Sitten ollaan kusessa kun pesukone hajoaa, vaikka ollaan todella hyväpalkkaisessa duunissa.
-Talousoppia, matalakuluisiin indeksirahastoihin sijoittamista ja korkoa korolle -ilmiötä ym. olisi todella tärkeää opettaa nuorille jo yläasteelta lähtien. Harmillisen monet suomalaiset jostain syystä kammoksuvat sijoittamista ja pitävät sitä jonkun sortin humpuukina. Suurempi osa suomalaisista pitää lottovoittoa hyväksyttävämpänä tapana vaurastua kuin pitkäjänteistä sijoittamista.
13. Vaihdoit vähän toisenlaisiin hommiin: “…opehommiin siirtyessä vuosipalkka putoaa yli 25 000€” Miten tämä vaikuttaa elämääsi ja sijoittamiseesi?
-Kyllä, tulen vaihtamaan työpaikkaa tulevasta syksystä alkaen saadessani maisterin paperit yliopistosta pihalle. Minulle tarjoutui työpaikka ammattikorkeakoulun lehtorina. Palkkani tulee olemaan noin 4 050€ - 6% epäpätevyysalennus pedagogisten opintojen puuttumisen takia.
-Sairaanhoitajan työssä hyville ansioille on mahdollista päästä tekemällä kolmivuorotyötä ja ylitöitä, ja nyt opettajanhommiin siirtyessä palkka tulee putoamaan varsin paljonkin, karkeasti noin 25 000€ verrattuna vuoteen 2022, vaikka peruspalkka onkin reilusti suurempi kuin sairaanhoitajan tehtävissä. Aijon kuitenkin edelleen satunnaisesti heittää keikkaa sairaanhoitajana, ja pitkien lomien aikana minun on mahdollista tehdä myös hieman pidempiä sijaisuuksia lisäansioiden saamiseksi. Tämä etu hoitajana on, että töitä on enemmän tarjolla kuin tarpeeksi ja voin tehdä esimerkiksi täsmäpyhiä (tuplakorvaus) keikkaluontoisesti.
-Vaikka kokonaispalkka tulee laskemaan, kompensoivat pitkät lomat, säännöllinen työaika (ja vapaat viikonloput!) sekä etätyömahdollisuus tätä paljon. Säästöaste varmastikin tulee jonkunverran putoamaan, mutta uskon silti, että kuukausittain sijoituksiin jää rahaa oikein hyvin.
-Yliopistoon opiskelemaan oikeastaan lähdinkin, että pääsisin epäsäännöllisestä kolmivuorotyöstä pois. En halua olla lopputyöuraani jouluja, juhannuksia ja valtaosaa viikonlopuista töissä. Etenkin yövuorot alkaneet viimeisen parinvuoden aikana tuntumaan raskailta, koska olen varsin huono nukkuka yövuorojen välissä. Unirytmin jatkuva kääntö myös rasittaa. Palkan putoaminen onkin siis ollut ihan tietoinen valinta, ja kompensaationa saan myös varmastikin mielekkäämmän ja antoisamman sekä haastavamman työn.
-Kuten olen tässä todennutkin, olen viimeiset muutamat vuodet melko aggressiivisesti säästänyt ja lisännyt pääomaa osakesalkkuuni. Olen mennyt vähän sillä ajatuksella, että nyt nuorena on järkevää saada salkkua kasvatettua suhteellisen nopeasti, sillä ajan myötä tuo nyt säästetty ylimääräinen 10 000€ kasvaa korkoa korolle -ilmiön ansiosta eksponentiaalisesti. Teoriassahan nyt salkkuun sijoitettu 10 000€ on 7% vuosituotolla 35-vuoden päästä yli 100 000€, joten kaipa tuo pitää paikkaansa.
-En koe kuitenkaan jääneeni juurikaan mistään paitsi (joitakin opiskelijapippaloita lukuunottamatta) siitä huolimatta, että olen tehnyt nuoresta asti melko paljon töitä.
14. Mitkä ovat Foorumin parhaat ketjut, jos haluaa sijoittaa rahastoihin ja miksi?
-Melko vähän tulee seurattua nimenomaisesti rahastosijoittamiseen liittyviä ketjuja. Siinä ehkä se indeksisijoittamisen helppous piileekin, että niitä ei tarvitse suuremmin seurata ainakaan aktiivisesti toisin kuin esimerkiksi osakepoiminnassa olisi hyvä seurata jokaisen yhtiön menoa. Välillä on tullut lueskeltua ”Indeksirahastot ja ETF:t tulevaisuuden sijoituskohteina” ketjua. Foorumilla on viimeaikoina tullut eniten luettua kahvihuonetta, palkkakeskustelua, asuntojen arvostustaso-ketjua sekä ”vapaaherrat/rouvat -kokemuksia -ketjua”.
15. Olet tienannut varsinkin ikääsi nähden mukavasti ja olet kerryttänyt kivasti varallisuutta, miten mukavat tulot ja varallisuus ovat konkreettisesti vaikuttaneet elämääsi?
-Ennenkaikkea mielenrauhaa. Minua henkilökohtaisesti stressaisi hurjasti se, että aina ennen seuraavaa palkkapäivää joutuisi laskeskelemaan voinko ostaa leivän päälle leikkelettä tai jos joutuisin loppukuuksuden elämään luotolla. Kuten pohdinkin, talouteni ei mene konkurssiin esimerkiksi pesukoneen tilttaamisesta eikä ole katastrofi, jos autoon tulee parin tonnin remppa. Mielenrauhaa tuo myös varmastikin se, että nykyisellä varallisuudella eläisin karkeasti noin 6 vuotta ongelmitta ilman mitään tuloja tai tukia. Vaikka työttömyys ei käytännössä ole omalla alallani edes mahdollista ilman todella törkeää sössimistä, tuo se kuitenkin tietynlaista turvallisuutta, että säästössä on hyvä pesämuna.
-Vaikka varallisuuteni on kohtalaisen varmasti kasvanut ja keskivertoikäiseeni ihan hyvällä tasolla, elän (elämme) melko vaatimattomasti, varmasti vaatimattomammin kuin iso osa keskivertosuomalaisista. Elämäntasoni on siis oikeastaan täysin sama, mitä se olisi, jos säästössä olisi parisataa euroa. Sinänsä siis ainakaan ulkoisesti tämä sijoitusharrastukseni tai vaatimaton varallisuus ei näy kyllä missään. Kuljen hupparissa ja kollareissa 98% ajasta ja ajan yli 10v vanhalla autolla. Ainut hieman kalliimpi esine minulla on ”arvokello”, jonka ostin itselleni valmistujaislahjaksi valmistuessani ammattikorkeasta.
16. Mitä tämän pääivän Ensihoitsu sanoisi sijoittamaan aloittavalle nuorelle Ensihoitsulle?
-Varmastikin tuo aikaisemmin mainittu ja foorumilla harmittelemani asia, että minun olisi ehdottomasti pitänyt sijoittaa alusta lähtien vain indeksiin, tai ainakin selvästi pääasiallisesti. Osakepoimintaa olisi voinut sitten harjoitella vaikka 10% ”pelisalkulla”. Onneksi aikaa vielä on ja nyt aijon pitäytyä suunnitelmassani, eli pitäytyä indeksisijoittamisessa.
17. Millaisia konkreettisia tavoitteita sinulla on varallisuuden kerryttämisessä?
-Vaurastua hitaasti mutta varmasti. Toivon saavani lisää mielenrauhaa varallisuuden kasvamisen myötä, ja toivottavasti saavuttaa selvästi ennen eläkeikää tilanteen, missä minun ei tarvitsisi taloudellisen tilanteeni takia enää käydä palkkatöissä. Tämä varmastikin vaatii hieman yli miljoonan euron osakesalkun nykyrahassa.
-Foorumilla taisin pari-kolme vuotta sitten asettaa tavoitteen, että olisin viimeistään 58 vuotiaana (31 vuoden päästä) taloudellisesti riippumaton, ja uskon sen kyllä ihan suht realistisesti olevan toteuttavissa. En kaipaa luksusautoja, purjevenettä enkä miljoonan kämppää merenrannassa, mutta sellaista keskivertosuomalaisen elintasoa olisi hienoa pystyä ylläpitämään taloudellisesti riippumattomana. Nykyrahassa siis semmoiset noin 50 000€ bruttotulot vuodessa olisi oikein sopiva määrä minulle, eli 4 % säännöllä tämä vaatisi noin 1.2 miljoonan euron osakesalkkua.
-Ensimmäinen iso merkkipaalu täyttyi juuri hiljattain, eli 100 000€ osakesalkku. Seuraava tavoite onkin 200 000€ salkku, joka toivottavasti tulee helpommin, kuin ensimmäinen satku. Toki niinhän se kai yleensä menee, että se ensimmäinen satku on vaikein saavuttaa. Vaikken laittaisi enää euroakaan pääomaa salkkuuni, pitäisi potti olla teoriassa ihan mukava 65-vuotiaana pörssin 7% keskivertotuotolla (1.3M€).
18. Anna kolme vinkkiä Alokkaalle, jotta hän ei tekisi enää niin paljoa turskaa.
-Haha neuvoisin ottamaan vaarin tuosta edellisen kysymyksen vastauksestani, eli rahastoihin sijoittamisesta ja osakepoiminnan vähentämisestä
19. Mistä haluat erityisesti kiittää foorumilaisia?
-Kiitos vuosien varrella kannustavista ja tsemppaavista sanoista, kehuista ja vinkeistä sekä antoisista keskusteluista. Yhteisö on todella hieno ja kannustava, ja ennenkaikkea opettavainen. Täällä on hurjasti alan ammattilaisia ja kokeneita sijoittajia, joilta saada oppia tuleviin koitoksiin. Jatketaan siis samaan malliin
Kiitoksia Ensihoitsu ajatuksia herättävistä vastauksista!
Toivon, että monille sijoittajalle heräsi erilaisia uusia hyviä ajatuksia tästä haaastattelusta. Pakko sanoa, että Hoitsun avoimuus ja ahkeruus ovat tehneet vaikutuksen sekä muukin oman elämän hallinta.
Koen tärkeäksi korostaa ihmisen omaa vastuuta ja ahkeruutta, mutta tulee ymmärtää, että ihmisiä on hyvin erilaisia ja kaikilta ei voi vaatia samanlaista jaksamista ja suorittamista. Olen omasta mielestäni todella ahkera, mutta toisessa yhteiskunnassa, toisessa perheessä ja huonolla tuurilla olisin juuri se ihminen, jota pidettäisiin vain laiskana, vastuuttomana ja kateellisena, vaikka en niitä olisikaan.
Vastuun ottaminen, oman tontin puhtaana pitäminen ja peiliin katsominen ovat hyviä juttu, mutta niin ovat myös toisten ymmärtäminen, tukeminen ja auttaminen.
Ihan aiheellista muistuttaa loppuun, että elämässä pitää olla muutakin työ ja sijoittaminen. Lapset ja kumppani pitää olla etusijalla.
Mukavaa perjantain jatkoa!
EDIT:
Tässä on vielä tää, mikä tapahtui viis päivää sitten hänellä eli hiukan mua ennen: