81. Riku Virtanen / @Kulta-Into_Pii
Twitterissä seuraan aika vähän eri tilejä, yleensä tuo sovellus osaa nykyisin tarjota mulle sitä, mitä mä haluan ilman, että seuraan valtavaa joukkoa eri tilejä. Olen kuitenkin ottanut Riku Virtasen seurantaan, koska hänellä on hyvin monipuolisia ja laadukkaita sijoitusaiheisia tviittejä. Tätä kirjoittaessa hänellä on 3 436 seuraajaa, mikä on kovin vähän hänen tilin sisällön laadukkuuteen nähden.
Riku on mielestäni monipuolinen sijoittaja, joka osaa kirjoittaa sijoitusaiheisista jutuista maanläheisen opettavaisesti ja lisäksi hän osaa mielestäni poimia kiinnostavia asioita sijoitus- ja talousmaailmasta, mitä ei itse huomaisi.
En kiellä sitä etteikö hänellä olisi lahjakuutta lajiin, mutta sama kuin Mikolla - taustalla on paljon tuhansia ja tuhansia tunteja sekä innostus että sopiva intohimo. Rikun vahvuuksia sijoittajana uskoisin olevan loogisuus ja sopivan avoin, mutta kriittinen mieli.
Luulen useiden saavan tästä haastattelusta yleisiä ajatuksia omaan sijoitustoimintaan sekä erilaisia “työkaluja” että yksittäisiä juttuja, mitä voi hyödyntää sijoittamisessa.
1. Kerro kolmellakymmenellä sanalla, kuka sinä olet.
Olen 36-vuotias perheenisä, työväenluokan duunari ja tavallinen tallaaja.
Intohimoinen sijoittajaharrastaja vuodesta 2011, Twitterissä/äxässä mun hourailuihin on voinut enemmän törmätä.
https://twitter.com/RikuVirtanen_
2. Kerro kolme asiaa, mitä foorumilaiset eivät sinusta tiedä.
Pyöritin kuntosalia töiden sivussa tuttavieni kanssa, kunnes myin osuuteni heille ajanpuutteen vuoksi. Lapsi oli syntymässä ja tein välillä 60-tuntisia työviikkoja.
Olen aika kilpailullinen ihminen, harvoin jaksan tehdä asioita mihin en panosta aikaa ja vaivaa.
Olen tehnyt omasta tahdosta 3-päiväistä työviikkoa noin 7 vuotta ja ollut työelämässä 18-vuotiaasta lähtien.
Ekat 3 vuotta hoidin poikaa kotona ja nyt jäänyt jo aikaa enemmän itsellekin. Vapaa-aikaa ei itsellä voi olla oikein koskaan liikaa, keksin kyllä tekemistä.
3. Mitä kiinnostuksen kohteita ja harrastuksia sinulla on? Mitään sijoittamiseen viittavaa ei saa sanoa.
Ulkoilu perheen kanssa ja pyöräilyä tulee kesäisin harrastettua.
Olen intohimoinen videopelien pelaaja, jos “ranked” löytyy pelistä niin se vie miehen mukanaan äkkiä.
Jos peli on liian casual, se ei oikein sytytä.
Paheina kesäisin sikarit ja craft beer.
Scifileffat ja sarjat myös kiinnostaa, tuore Fallout-sarja Amazon primestä oli mahtava. Eli nörtin vikaa selvästi löytyy.
4. Millainen on tavallinen arkipäiväsi?
Heräilen 07-09 aikaan, aamupalat itselle ja poitsulle. Sen jälkeen poika kouluun ja takaisin kotio.
Yleensä kone auki siinä vaiheessa, pörssiuutiset/-tiedotteet, twitter/X ja tradingview.
Inden foorumi tulee myös melkein aina tsekattua.
Katselen suurimman osan arkipäivistä pörssin avauksen ainakin auki jos vain kerkeän, toimenpiteitä jos tarve.
Klo 11-14 välissä usein kävelylle/pyöräilemään, kunhan saa keholle liikettä ja olla ulkoilmassa.
Tai pelailua jotain päätä rentouttavaa.
Usein myös kotitöitä ja ruuanlaittoa ennenkuin muu perhe kotiutuu.
Klo 15-16 aikaan hakemaan poika kotiin koulusta, jos työpäivä niin klo 18 sinne.
Jos ei niin ajanviettoa perheen kanssa iltaan asti.
Klo 19-20 iltapuuhat ja nukutukset poitsulle, sen jälkeen jotain rentouttavaa taas aivoille.
Emännän selän hipsutusta ja telkkaa, tai pelailua itekseen jos vaimoke haluaa rauhassa katsoa omia sarjojaan
Ennen unia usein luen/kuuntelen podeja
5. Kuvailetko millainen olet sijoittajana?
Stressaaja, paperikäsi ja skeptikko (kun possa alkaa menemään punaselle, niin nopeasti hiiri siirtyy myyntinapille)
Toki ne samat luonteenpiirteet on auttanut myös useasti selviämään, kun possat alkanut menemään väärään suuntaan ja niitähän tulee enemmän kuin tarpeeksi, kun käy kauppaa.
Paljon luonnevikoja mitä sijoittajalla ei saisi olla, plussana voisin mainita tietyissä asioissa voin olla aika pitkäjänteinen, jos on jokin tavoite.
6. Voisitko avata millainen sijoitushistoria sinulla on?
Aloitin 2011, kun ystäväni kertoi ostaneensa Nokian osakkeita. (24-vuotiaana)
Lähdin myös itse Nokian osakkeella avaamaan peliä, siinä kohtaa ostettiin laskuun niin kauan kun putoava puukko putosi, viimeiset ostot taisi olla 1,5e kohdilla.
Lainattiin avopuolisolta rahaa ja muistaakseni Visaltakin nostin ostoksiin rahaa 7% korolla. Sen järkevyyttä voidaan sitten spekuloida.
Myyntiin meni kun Elop sai luurit myytyä Microsoftille, jos tarina olisi mennyt toisin, niin en tiedä miten sijoitusurani olisi alkanut. Olisiko innostus loppunut alkumetreille?
Innostuin oikeastaan touhusta heti ja aloin ottamaan selvää miten siellä osakemarkkinoilla nyt pitäisi yrittää tehdä rahaa. (Sillä matkalla tosiaan ollaan vieläkin.)
Se tuli selväksi heti, että tästä pitää lukea fiksuimmilta, muuten ei tuu mitään. Olenkin lukenut varmaan noin 60 kirjaa aiheen ympäriltä vuosien varrella.
Myös henkilökohtaisen talouden kirjoja luin alkuaikoina aika runsaasti, sitä kun ei ainakaan siihen aikaan opetettu lapsille, kun koulua kävin. Kuitenkin ensimmäiset vuodet on suurimmaksi osaksi pääoman kasaamista, ellet ole luontaisesti todella hyvä tai käy tottakai hyvä tuuri.
Mikä myös näyttelee omaa osaansa sijoittamisessakin.
Itsellä ei ollut mitään kosketuspintaa tähän maailmaan tätä ennen.
Nyt luvussa Momentum masters (haastattelujen muodossa tehty kirja, kovan luokan tekijöitä, (Mark Minervini, David Ryan, Dan Zanger & Mark Ritchie II) ja edellinen oli Morgan Houselin tuorein kirja Same as ever.
Myös suhteellisen nopeasti tulin enemmän nälkäiseksi, myin autoni että saisin alkupääomaa isommaksi.
Ostin puolet halvemman kärryn tilalle. Myös säästöprosentti tuloista oli siihen aikaan aika iso, että pääomaa sai kasvatettua. 50%+ oli aika normikauraa, kun keksi aina jotain ostettavaa pörssistä. Ei sijoittava Riku olisi tuon ylimääräisen 50% laittanut luultavasti autolainan lyhennykseen.
2011-2017 olin jonkinlainen arvo/laatusijoittaja, mutta huomasin että luonteeni ei ehkä sovi parhaiten tälläiseen, kävin silti kauppaa aika runsaasti, joten tartuin sitten kirjoihin missä oli muutakin kun fundamenttipuolen ajatuksia.
Siitä alkoi jonkunlainen transformaatio hybridiksi, käytän nykyään paljon chartteja sijoitusprosessia tukemaan.
7. Millainen salkku sinulla on tällä hetkellä? Mihin kolmeen omistukseesi luotat eniten ja miksi?
Sieltä löytyy rahastoja, käteistä (20%) koska Usa painoa ajettu alas, suomi-osakkeita, ruotsalaisia-osakkeita, jenkkipaino on nyt todella alhainen (noin 7%) Suoria osakkeita löytyy nyt 14kpl salkusta.
Enemmän pieniä ja keskisuuria, kuin jättejä.
Sanon heti ensimmäiseksi etten luota oikeastaan mihinkään ikinä tarpeeksi, nähnyt monta kertaa että aina voi tapahtua jotain yllättävää tai ei niin yllättävää. Joten nämäkin keissit ovat tarpeentullen myynnissä. Tämä kirjoitettu 22.4.2024 olevilla tiedoilla.
Orthex
Valuaatio inhimillinen fwd ev/ebit 10~, laadulliset mittarit hyvät roe,roi ja osake siirtynyt nousutrendiin minun kirjoissa kevään aikana.
Ne draiverit mitkä vei tätä alas 2022, niin toivottavasti tuo ylös 2024 ja eteenpäin.
Raaka-aineiden hinnat näen tässä itse isoimpana riskinä, niitä ei välttämättä saada hakattua hintoihin nopeasti jos lähtee taas nousuun.
Tykkään simppeleistä ideoista.
Fodelia
Voittaa markkinaa isoimmilta, Feelian konsepti on kunnossa tekemään sitä myös jatkossa.
Nähnyt myös läheltä miten Feelian konsepti toimii kouluympäristössä ja hienosti nopeuttaa/helpottaa työntekijän arkea.
Tuo myös yritykselle selviä kustannussäästöjä. Korvataan osittain tai kokonaan keskuskeittiön tuotantoa, mikä on aika raskas kuluinen ylläpitää.
Tuotteita kehuttu laadukkaiksi ja toimii isommassakin mittakaavassa.
Valuaatio näyttää halvahkolta kasvuun nähden (ev/ebit), laadulliset mittarit myös kelpaavat.
Bonuksena Tykkään myös heidän Oikia sipseistä, todella hyviä.
Osake myös siirtyi vuodenvaihteessa takaisin nousutrendiin.
Riskinä raaka-aineiden liiallinen nousu, mikä rokottaisi kannattavuutta tai ison asiakkaan menetys. Brändi ei tälläisessä bisneksessä myöskään saa saada hirveän montaa kolausta.
Mainitaan vielä Knorr Bremse, kun ei ehkä jokaisen salkusta löydy.
100 vuotta vanha hyötyajoneuvojen jarru- ja ohjausjärjestelmien valmistaja Saksasta
Laadulliset mittarit on keskivertoa paremmat ja tilauskirja on selvinnyt tästä talouden hidastumisesta aika hyvin. Valuaatio ei enää super halpa.
fwd p/e 16
Sisäpiiri myös ollut ostolaidalla useaan otteeseen 18 kuukauden sisään. Chartti ei täydellinen, mutta stage 2 nousutrendiä sielläkin yritetään.
Jos olen näissä väärässä, niin markkinat usein sen minulle kertoo, nuolen haavani ja etiäpäin.
8. Mitkä ovat kolme viimeisintä osakemyyntiäsi ja miksi myit kyseiset osakkeet?
Neste, oli puhdas treidi. Ostin gapin kohdilta mistä odotin pomppua, noh myynti oli aika intuitiota.
En luota vielä tarpeeksi tähän käännökseen, osake ei ole vielä pitkässä nousutrendissä mun kirjoissa. Se saa minut varovaiseksi. Katsotaan palataanko tämän pariin vielä myöhemmin.
Google, repi sen verran lujaa ylös ja alkoi olemaan korjausliikkeen tuntua ilmoilla, niin tipuin kyydistä.
NNN (reit) stop loss, rajattiin tappiot nopeasti. Tappio oli luokkaa 5% kyseisestä positiosta, harvoin annan mennä possan yli 10% miinukselle.
9. Millainen osakepoimintaprosessi sinulla on askel askeleelta?
Katson aina chartit, teen siitä omat johtopäätökseni.
Ainakin viimeisimmät kvartaalirapsat läpi, jos Suomi-firma niin usein tsekkaan Indereksen ennusteet. Foorumit on 2 teräinen miekka, jos antaa muiden mielipiteiden vaikuttaa omiin päätöksiin, mutta kurkkaan myös ketjut läpi.
Ainakin pääsee selville sentimentistä osakkeen ympärillä, pitää koittaa kaivaa kaikki tiedonjyvät.
Myös katson usein onko tulosennusteita nostettu tai laskettu lähihistoriassa ja onko edellisissä raporteissa yllätetty positiivisesti vai negatiivisesti.
Näistä voi sitten miettiä usein jatkumoa tulevaisuudelle.
Usein myös mietin makroteemoja, isoja draivereita sektoreille ja koko pörssille seuraavalle 12 kuukaudelle. Valuutat, raakikset, korot usein ajureina monille osakkeilla tai sektorirotaatiolle.
Myös “tarina” vaikuttaa hirveästi markkinoilla, mihin markkinat sillä hetkellä uskoo ja tuo kysyntää sektorille ja osakkeelle.
En pyöritä exel mallinnuksia tai kassavirtalaskelmia, jos ei sijoituskeissiä pysty itselleen myymään parilla lauseella, niin on syytä miettiä onko se hyvä keissi?
Parhaat onnistumiset tullut kun ostan halvahkoa tai suhteessa kasvuun halpaa yritystä mikä on nousutrendissä tai omaan silmään sinne lähdössä.
Sen jälkeen omasta päästä kiinni monta kertaa ostaa nousuun lisää ja kuinka kauan uskaltaa antaa position juosta.
10. Kuinka suuressa roolissa sijoitustoimintaasi on treidaaminen? Ja miten sinä treidaat? Käytät paljon teknistä analyysia, joten voisitko siitäkin puolesta kertoa?
On se aika isossa roolissa, koen olevani jonkinlainen hybridi sijoittajan ja treidaajan välillä.
En käy ikinä päiväkauppaa, treidit on viikosta kuukausiin. Pisin pitoaika osakkeelle ollut 3 vuotta.
En myöskään shorttaa kuin todella harvoin, yhden käden sormilla voi laskea shortti-positiot viimeisen 3 vuoden aikana. Ei ole ainakaan vielä juurtunut meikän pelikirjoihin.
Tykkään ostaa osakkeita nousuun, sillä tavalla tuntuu tekevän helpommin rahaa kuin laskuun ostamalla. Tykkään enemmän nousutrendeistä, kuin laskutrendeistä. (Yleensä kun en tätä noudata, ei hyvä heilu.)
Stage analysis usein käytössä (Stan Weinsteinin systeemi) Myös “Canslim” metodeja olen omaksunut William J O´Neililtä. Ei ole päiväkauppiaita vaan enemmän positio treidausta.
Myös kurssigraafin olisi hyvä olla harmoninen ja tuttu silmälle, kuin poukkoileva ja sellainen mistä en itse saa yhtään kiinni mihin olisi menossa.
En käytä itse liiaksi indikaattoreja, jos jotain pitää mainita niin liukuvat keskiarvot (antaa osviittaa trendeistä ja mahdollisista käännöksistä.)
Mitä pidempi liukuva, sitä vähemmän se antaa virhesignaalia. Yleensä osakkeen myös on oltava vahvempi kuin indeksi, kertoo omaa osaansa se myös.
RSI ja macd daily ja weekly kuvalla, näistä voi sitten yrittää hahmottaa trendien käännöksiä tai eroavaisuutta suhteessa charttiin, mutta rehellisesti nämä ovat olleet nykyään harvemmin joka päiväisessä käytössä.
Mutta en käytä mitään yhtä tiettyä ja yritä sillä tehdä liiaksi johtopäätöksiä, mitä vähemmän sen parempi itselle.
Klassinen charttaaminen on tärkein työkalu tässä, pitää silmän olla tottunut chartteihin.
Trendiviivoja myös näkyy twitterissä usein minun charteilla, osa niille naureskelee mutta jotain niissä tuntuu olevan.
Tykkään charteista todella paljon, ne kertoo usein enemmän kuin ihmiset uskookaan.
Isot trendien muutokset kertoo ihmisten käytöksen muutoksesta markkinoilla. On tapahtunut jotain isoa mikä saanut isot massat ja pääomat muuttamaan mieltään.
Sitä ei kannata ignoorata ja naureskella että ompas markkina taas hölmö.
Jos oma fundamentteihin perustuva tarina ja hinta menevät täysin eri suuntiin, on minun mielestä hyvä kyseenalaistaa oma sijoitusteesi.
11. Onko treidaaminen mielestäsi sellainen laji, jota kannattaa tehdä/harrastaa vain, jos siihen on valmis panostamaan paljon ajallisesti pitkällä aikavälillä? Oma mielikuvani joidenkin juttujen mukaan on, että prosentti tai pari aloittaneista treidaajista jatkaa pidemmällä aikavälillä voitollisena treidaajana; suurin osa lopettaa ja pieni osaa jatkaa, joista moni tekee tappiota.
Eihän sitä kenellekkään kehtaa suositella, mutta jos aikoo kauppaa enemmän käydä niin pitäähän siihen panostaa aikaa ja vaivaa. Ei riitä pari kirjaa teoriaa ja olet valmis.
Suosittelen silti että sitä opiskelee myös teorian kautta, pitää tietää markkinoiden lainalaisuudet ja myös oppia paljon itsestään ennen kuin siellä voi operoida “turvallisesti” jos voi käyttää tuota termiä.
Pitää oppia miten reagoit kun markkinoilla tapahtuu paljon sellaista mitä et itse odota. Miten kestät tappioita ja voittoja. Kuinka paljon tunteet tulee esille ja milloin pitää taukoa markkinoista.
Huomaan itsestäni aika hyvin jo onneksi milloin tarvitsen taukoa.
Jos on joku mentori kenen kanssa näistä jutella niin aina parempi, itsellä ei ole ollut kuin kirjat ja internet.
Pitää olla intohimoa ja paloa kehittää myös omaa prosessia, myös chartti-silmää pitää harjoittaa varmasti tuhansia tunteja. En osaa sanoa kuinka paljon itsellä tätä alla. Aika paljon kuitenkin.
Olen palkkatyössä 3 päivää viikossa, tälläinen swing/positio treidaus ei kauheasti vaadi onneksi ruutuaikaa. Omat positiot voi olla auki viikkoja/kuukausia.
Ei vaadi ruudun edessä istumista tuntitolkulla, jos pohjat on tehty hyvin ja stop loss laitettu/hälyt. Toki sellaista hiljaista työtä tulee varmasti tehtyä aika paljon mitä ei edes huomaa, kun selaa X/foorumia tai chartteja.
Tuohon treidaajien voitollisuuteen en osaa sanoa oikein mitään, näin se varmaan on. Netissä usein esillä ne ketkä todella onnistuneita ja tahkoo satoja prosentteja vuodessa.
Mitä pidempi horisontti näissäkin niin nostaa oddseja onnistumiselle ja voitollisuudelle? Pörssi kuitenkin nousee suurimman osan ajasta.
Itse olen kätellyt diilin itseni kanssa, että jos häviän muksun indeksisalkulle tarpeeksi monta vuotta putkeen, niin alan siirtymään enemmän rahastoihin, vielä ainakin saanut jatkaa kaupankäyntiä.
Ehkä jos pääoma on jossain vaiheessa tarpeeksi iso, siirrän suurimman osan indeksirahastoihin ja alan vaan laiskotella.
Sehän on myös melkein kuin momemtum-treidaamista, ostaa nousijoita ja dumppaa laskijat indeksistä. Sopisi siis minulle hyvin!
12. Mitkä ovat kolme parasta puoltasi sijoittajana? Mikä on suurin kehittämisen kohteesi sijoittajana?
Minun on vaikea ostaa laskuun, ellei ole joku yleinen isompi markkinakorjaus. Pidän sen hyvänä puolena
Pyrin parantamaan sijoitusprosessia pitkällä aikavälillä, minulla on listoja “säännöistä” mihin suuntaan pitäisi mennä ja ties mitä treidauspäiväkirjoja.
Kirjoitan ylös aina myös vuodenlopussa munaukset/onnistumiset ja korjaustoimenpiteet niihin.
Varmaan myös pitkäjänteisyys kun vieläkin tätä tekee jonkinlaisella intohimolla.
Kehittämiskohteena sanoisin, että tunteet pitäisi osata sysää täysin sivuun tässä touhussa, eurot on vaan numeroita, mutta usein ne ei sitä minulle ole. Varsinkin jos kerätään tappiota, en jotenkin niihin vaan totu.
13. Mitkä ovat sijoitustoiminnassasi viisi tärkeintä tietolähdettä, ja miksi?
-Chartit, kertoo usein aika paljon näkymistä, odotuksista, innostuksesta tai epätoivosta.
Myös usein on tilanne ettei markkinat osaa vielä tehdä päätöstä tulevaisuuden suunnasta.
-Indereksen ennusteet ja foorumi. Sieltä saa hyvää dataa odotuksista yritykselle, sitten voi muodostaa itse mielipiteen olisiko esim. mahdollista positiiviselle yllätykselle, mikä ei ole kunnolla hinnassa.
Paljon myös hyviä kirjoituksia foorumeilla ja tietoa yrityksistä, mitä en muuten itse löytäisi.
-Marketscreener, tuolta katson muiden kuin suomi-osakkeiden ennusteiden reivauksia, valuaatiota seuraavalle vuodelle jne. Paljon löytyy dataa.
-Twitter/X etsin haulla usein mitä löytyy yrityksen nimellä tai tickerillä. Paljon myös kirjoittelua ja chartteja makrotaloudesta tulee seurattua. Itsekkin välillä heitän lusikkaa soppaan aiheen parista.
Yritysten kotisivuilta rapsat, “suurimmat omistajat” listaus ja niiden muutokset. Hallintarekkareiden muutokset kiinnostavat myös. Valuuko ulkomainen pääoma sisään vai ulos.
14. Mitkä ovat mielestäsi tärkeitä asioita osakepoiminnassa, jotka jäävät usein liian vähälle huomiolle?
Kaikki varmaan arvaa tässä vaiheessa minun vastaukseni tähän, eli ne chartit ja niiden tulkinta.
Ymmärrän kyllä että moni erottelee ne keinotteluksi, uhkapeliksi ja ties miksi sääennusteiksi.
Mutta. Markkinat on usein suhteellisen tehokkaat ja katsoo pitkälle eteenpäin, se näkyy usein myös hinnassa charteilla tietynlaisena käytöksenä. Itselle tärkein on yrittää etsiä trendejä ja niiden muutoksia.
Valuaatio on monesti aina kaksiteräinen miekka, halpa on usein syystä halpa ja kallis on syystä kallis. On myös ihan ok ostaa kallista tietyillä rajaehdoilla.
Halvan ostaminen on usein ihmisten geeneihin hakattu ja kalliin ostaminen tuntuu hölmöltä ja monesti pelätään, että ostat huipulla.
Myös turhan usein moni katsoo peräpeiliin tai tuijottaa liikaa edellistä raporttia, kun markkina kuitenkin katsoo pitkälle eteenpäin.
15. Mitkä ovat kolme sinulle tärkeintä ketjua Foorumilla, ja miksi?
Kaikki yhtiöketjut yrityksistä mitä itse omistan, tulee myös vilkuiltua geopolitiikan ketjua, mutta olen pyrkinyt etten niihin ota juuri kantaa vaikka mielipiteitä olisi.
TA-ketjut, kiva seurata miten muut tulkitsee chartteja. Moni tekee sen hyvin erilailla kun itse. Tosin aikajänteet myös usein lyhyempiä, kuin itsellä.
Foorumilta löytyy hienoja taitajia myös sen parista.
16. Sinun pitää antaa salkkuasi viideksi vuodeksi kahdelle foorumilaiselle, kahdelle indeläiselle ja kahdelle suomalaiselle sijoittajalle, keille antaisit ja miksi?
Foorumilaiset
@Pohjolan_Eka, tekee hyvää haastoa foorumilla ja ymmärtää fundamenttien salat yritysten ympärillä
@DayTraderXL, TA-taitaja.
Nuo tasapainottavat toisiaan.
Indeläiset
Aika vaikea valinta, kun paljon fiksua väkeä talossa.
@Verneri_Pulkkinen, tulisi antamaan näkemystä muille makrokuvaan, mikä itsellekkin tärkeä palikka salkulle.
@Erkki_Vesola, kokenut analyytikko. Ei lähtenyt esim 2020-2021 valuaatio hullutuksiin mukaan, piti päänsä.
Suomalaiset sijoittajat
@Mikko_Makinen, ei varmaan erikseen tarvitse antaa perusteluja. Alokkaan edellinen haastattelu sen taas todisti.
Jyrki Uurasmaa, seurannut X:n puolella hänen kirjoittelujaan jokusen vuoden, kokenut kaveri ja vakuuttanut ainakin minut ajatuksillaan.
17. Miten hallitset tunteesi treidaamisessa?
Välillä paremmin ja välillä huonommin. Laskumarkkinassa usein turhauttaa, kun yritän olla long only ja silloin pitäisi vaan istua käsien päällä ja odottaa tai shortata.
“There is a time to go long, a time to go short and a time to go fishing” -Jesse Livermoore
Ylläoleva quote 100 vuoden takaa Livermoorelta joka oli aikansa kuuluisia treidereitä. Tuota viimeisintä pitäisi itse noudattaa ainakuin lasku on alkamassa.
Hänestä kirjoitettu kirja on btw todella mielenkiintoinen, samoja asioita tapahtui jo silloin markkinoilla, ilman internettiä ja älypuhelimia.
Jonkunlaiset säännöt ja ohjenuorat auttavat tässä itseä, jos indeksit kääntyvät pitkään laskutrendiin niin käteispaino nousee automaattisesti ja vähennän kauppaa. Vähentää itsellä stressiä jos käteispainoa on enemmän.
Nousumarkkinassa tottakai helpompaa myös henkisesti, possat ei aja stoppareihin niin usein, eikä tarvitse kokoajan yrittää mikromanageeraa salkkua.
18. Mitä konkreettista hyvää sijoittaminen on tuonut elämääsi?
-Vapaa-aikaa, kun on pystynyt tekemään töissä lyhennettyä viikkoa monta vuotta jo ja viettämään lapsen/perheen kanssa enemmän aikaa.
-Taloudellisen mielenrauhan.
-Kivan harrastuksen mikä tuo arkeen mukavaa touhuumista ja oppinut paljon myös maailmasta tämän kautta.
-Keskusteluseuraa muiden harrastajien parissa.
19. Onko sinulla antaa vinkkiä, miten Alokkaan kannattaisi tutustua teknisen analyysiin?
Jos tuolle tielle haluaa lähteä, niin suosittelisin lukemaan ainakin nämä 2 kirjaa tai tutustumaan metodeihin. Treidaus-psykologiaa myös hyvä kehittää, näistä löytyy paljon opuksia.
(Löytyy myös varmasti youtubesta vartin videoina, jos laiskottaa eikä jaksa tarttua kirjaan, vaikka sitä silti suosittelenkin.)
CANSLIM, (How to make money in stocks, Willian J. O´Neil)
Stage analysis (Stan Weinstein)
Nämä on nimenomaan minun mielestä fundamenttipohjaiselle sijoittajalle sopivia, EI OLE sopivia liian lyhyeseen kaupankäyntiin.
Itse olisin toivonut, että joku olisi tyrkännyt nämä naamani eteen sijoitusurani alussa
Ja sitä kuuluisaa chartti-silmää pitää kehittää, chartit vaan auki ja teorian jälkeen pohdiskelemaan. Valitsee vaan oman aikajänteen ja antaa muiden pelata sitä peliä mitä he pelaavat.
TA/Charttaamis-keskustelua seuraamalla voi saada aika sekavan kuvan, kun monella ihan eri aikajänteet markkinoilla ja toinen erikoistunut käyttämään tietty indikaattoria ja hyvä siinä, toiset ei käytä mitään.
Siitäkin syystä myös suosittelen opuksia ennen käytäntöä.
20. Mistä haluat erityisesti kiittää foorumilaisia?
Haluaisin kiittää ensiksi sinua että pyysit minut tähän haastatteluun, oli kunnia. Hienoja ja mielenkiintoisia haastatteluja tässä ketjussa.
Hirvitti tulla Mikon jälkeen tähän, rima nyt tippui valitettavasti siitä aika paljon alaspäin, mutta jonkun se nyt oli oltava.
Nyt se osui näköjään minulle.
Kiitän foorumilaisia kaikesta siitä fundamenttipohjaisesta työstä mitä moni jaksaa tehdä ja tänne raapustaa.
Omasta mielestä foorumilla on paljon hyvähenkistä kirjoittelua ja kunnioitetaan toisia kanssasijoittajia. Sopivaa haastoa on toki, että keskustelu ei ole yksipuolista.
Inderesiä kiitän, että saan lukea ilmaiseksi hyvää analyysia pienyrityksistä, mistä ei oikein muualta tahdo tarkempia lukuja löytyä ja myös siitä ettei meininki ole niin tunkkaista.
Tuoretta menoa, ei istuta puvut päällä pönöttämässä vakavilla naamoilla, se ei ole nykypäivää enää. Enkä usko että houkuttelee meidän sukupolvea ja nuorempaa kansaa.
Kiitos hyvistä ajatuksista Riku!
Osaavia kavereita taitaa usein yhdistää se, että kuunnellaan muita, luetaan paljon, opiskellaan ja kaikkea muuta, mutta kuitenkaan ketään ei kopioida suoraan, vaan tehdään sijoittamisesta itsensä näköistä. Näin tuntuu tekevän niin Riku kuin Mikkokin.
Riku oli taas omanlaisensa hyvä sijoittaja, jonka haastattelu kannattaa lukea rauhassa läpi, koska varmasti opit jotain uutta. Haastatteluissa on aina myös tietynlaista viihde-elementtiä, mutta sijoittajien suorista sekä avoimista vastauksista myös oppii kaikenlaista uutta, jos on valmis vastaanottamaan. En tarkoita sitä, että Rikun tai muiden toiminnan kannattaisi kopioida, mutta esimerkiksi erilaisia ajatuksia saattaa nousta, joiden avulla sinusta tulee askel askeleelta parempi sijoittaja… luettuamme voimaannuttavan sijoituskirjan tai käytyämme kalliilla hurmioshenkisellä sijoitusluennolla emme ole juurikaan muuttuneet tai valtavasti kehittyneet, kuten ei miljoonat muutkaan - jos haluat menestyä jossain se vaatii usein tuhansia tunteja, mutta siitä matkasta voi onneksi nauttia.
Muistutan, että olen kuullut niistä, jotka ovat lopettaneet sijoitustoimintansa esimerkiksi kriisien pohjilla eivätkä ole jatkaneet ja sitä tällaiset taitavat useimmiten katua, mutta eipä tule mieleeni tapausta, joka olisi sitkeästi vuodesta toiseen kulkenut kriisien läpi säännöllisesti sijoittaen ja katunut sitä.
Kiitos ja mukavaa viikonloppua!