61. KalleH
Tuorein haastateltavani Kalle on tunnettu erityisesti onelinereistaan ja huumoristaan.
Ja näitä Kallella riittää, toisaalta varsinaisesti yllä olevat viestit eivät ole huumoria vaan ihan vuoden 2022 sijoittajarealismia.
Kallessa eniten arvostan sitä, että hän osaa aidosti nauraa itselleen ja laskea leikkiä turskaisempinakin päivinä, lisäksi hän avoimesti kertoo virheistään sekä miinusmerkkisistä “tuottolukemista”. Hän on myös profiloitunut veliosakesijoittajana.
Kaikesta huolimatta, vaikka hän tekee pilaa itsestään sijoittajana ja kertoo lähinnä vain virheistään eikä onnistumisistaan niin hän on aidosti fiksu kaveri ja tietää oikeastaan aika paljonkin sijoittamisesta.
Loppujen lopuksi en kuitenkaan tarkkaan tiennyt, minkälainen hän on sijoittajana kaikkien itseroastausten sekä vitsien jälkeen, joten siksikin halusi hänet haastateltavaksi.
1. Kerro kolmellakymmenellä sanalla, kuka sinä olet.
- Olen vajaa nelikymppinen perheenisä pääkaupunkiseudulta. Olen töissä pelialalla grafiikkakoodarina ja harrastan oluenjuomista ja sijoittamista. Pitkäaikainen tavoitteeni on vapaaherrailu jossain lämpimässä ja haavena on perustaa oma kebab-ravintola kun kunnolista ei tunnu muuten löytyvän.
2. Kerro kolme asiaa, mitä foorumilaiset eivät sinusta tiedä.
- Olen lähtenyt kryptoihin kaksi kertaa huipulla(12/2017 ja 12/2021) ja olen jotenkin silti plussalla!
- En ole ollut päivääkään työttömänä.(enkä myöskään tule olemaan)
- Olen yliopisto dropout mutta ainoa kuka on koskaan ollut asiasta kiinnostunut on isäni kuka vieläkin asiasta muistaa kysellä.
3. Mitä kiinnostuksen kohteita ja harrastuksia sinulla on? Mitään sijoittamiseen viittavaa ei saa sanoa.
- Olen ollut lapsesta asti kiinnostunut avaruudesta, kosmologiasta, elämän ja kaikkeuden synnystä. Olen pohtinut että tämä johtuu luonteestani etsiä kaikelle looginen selitys ja ateistina ei ole mitään helppojakaan vastauksia löytynyt.
- Tykkään tehdä ja syödä hyvää ruokaa. Saatan käyttää loputtomasti aikaa tutkia erillaisia reseptejä jostain ruoasta joita en kuitenkaan käytä vaan kokkaan aina ilman ohjeita tai tarkkoja mittoja. Ravintoloista suosikkeja löytyy aina street foodista fine diningiin.
- Harrastan pienpanimo-oluita joita merkkaan ukkomiesten someen eli untappediin. Tällä hetkellä uusia oluita tulee maisteltua noin yksi per päivä.
- Olen aina tykännyt kokemuksista mutten koskaan materiasta. 10 euron tavara vaikuttaa kalliilta mutta 10 euron tuoppi ei tunnu missään paitsi ehkä päässä.
4. Millainen on tavallinen arkipäiväsi?
- Herätys on seiskalta mutta en ole lapsen syntymän jälkeen vielä kertaakaan tarvinnut herätyskelloa. Usein heräämme todella aikaisin jonka jälkeen laitan kuulokkeet korville, äänikirjan päälle ja koitan saada hetken vielä unta. Kun nousen ylös, leikin hetken poikani kanssa ennen kun hän lähtee päiväkotiin. Sen jälkeen kokkaamme vaimoni kanssa yhdessä aamupalaa ja/tai päivän ruoan. Työmatkalla tutkin sijoitusjutut/osavuosikatsaukset yms jotta tiedän onko päivän aikana mitään mihin pitää reagoida. Jos ei niin en välttämättä kurkkaa salkkuuni koko päivänä. Töissä olen noin puoli kymmeneltä ja työpäivät on aina erillaisia. Työnkuvaani nykyisin kuluu lähes yksinomaan suorituskyvyn parantaminen. Tämä on siitä mukavaa hommaa että ei tule koskaan valmista ja aina kaiken voi tehdä vieläkin paremmin. Pelialalla kaikki on myös jatkuvasti liikkeessä joten välilä homma tuntuu kun koittaisi korjata junanveturia kun se on liikkessä. Silti tykkään jokaisesta päivästä.
Kotiin lähden yleensä puoli kuusi ja matkalla tutustun päivän pörssiin. Kotona syömme yhdessä illallista ja hetken aikaa ehdin vielä leikkiä pojan kanssa ennen kuin hän menee nukkumaan. Tämän jälkeen selaan foorumia noin tunnin ja vilkaisen salkkua jonka jälkeen laitan kännykän pois. Loppuillan katson sarjoja joko vaimoni kanssa tai yksikseni tiede tai koodaus aiheisia videoita. Nukkumaan menen noin kymmeneltä.
5. Kuvailetko millainen olet sijoittajana?
- Kasvusijoittaja pitkällä horisontilla. Pyrin välttämään tappioita mitkä on vältettävissä kuten kuluihin, veroihin tai psykologiaan liittyvät. Koitan säännöllisest miettiä että valitsisinko juuri tämän salkun jos se pitäisi koota tämän päivän hinnoin.
6. Voisitko avata millainen sijoitushistoria sinulla on?
- Aloitin indeksisäästäjänä noin kymmenen vuotta sitten. Koronakuopassa lähdin ensimmäistä kertaa spekuloimaan salkulla ja myin kaiken lähes pohjalla. Onneksi en jäänyt murehtimaan ja kokosin noin viikon ja 10% nousun jälkeen uuden salkun. Tällä kertaa enemmän omalla ajatuksella, pohtien syitä miksi pörssi käyttyi kuten se teki. Näihin aikoihin löysin Indereksen. Ensimmäinen suora osake taisi olla mallisalkku peesaus QT jota holdasin aina huipulle asti. Kaikista muista koronamontun ostoksista päästin irti aivan liian aikaisin. Sitten hullut vuodet turvotti salkun lähes 100% nousuun ja siitä 50% laskuun. Noin vuosi sitten syvän montun pohjilla alkoi sijoittamisessani kolmas ja seesteisempi vaihe. Rauhallinen ja analyyttinen.
7. Millainen salkku sinulla on sisällöltään? Mitkä ovat kolme tuoreinta hankintaasi ja miksi olet hommannut ne salkkuusi?
Salkkuni on laajasti hajautettu(33 riviä). Yllä näkyvien lisäksi minulla on 10 riviä Redeyen Top picks valintoja. Nordnetin salkun lisäksi minulla on 60/40 painoin sijoittava henkilökuntarahasto ja näitä molempia yhteensä suurempi omistus työpaikkani listaamattomia osakkeita.
Kolme tuoreinta hankintaa on kaikki osinkopapereita koska Nornet on nostanut sijoituslainan korkoa merkittävästi ja mielenrauhan takia haluan että osingot kattavat koron osuuden vuosittain. Sijoituslainan korkovähennys kätevästi myös kattaa osinkojen verot. Eli Cibus, Kesko ja Elisa. Osinko on sijoittajan palkka.
8. Millainen on sinun osakepoimintaprosessi askel askeleelta?
- Pyrin etsimään jo voitollisen yhtiön jolla on kuitenkin edessään vielä paljon kiitorataa. Evolution on ehkä paras esimerkki yhtiöstä johon haluan sijoittaa. Markkinajohtaja, korkea marginaali, uusi bisnes ja suhteellisesti edullinen.
Kun olen löytänyt yhtiön joka kelpaa salkkuuni koitan pyöritellä paljon siitä olen valmis maksamaan. Usein päädyn ostamaan aivan liian aikaisin mutta olen hyvä ostamaan lisää laskevaan kurssiin.
9. Mitkä ovat sijoitusurasi kaksi suurinta epäonnistumistasi ja mitä opit niistä vai opitko mitään? Mitkä ovat sijoitusurasi kaksi suurinta onnistumistasi ja mitä sinä niistä olet oppinut?
Epäonnistumiset:
- Hyzon. Olin juuri missanut Nikolan, Plugin ja jopa Fuelcellin massiiviset nousut. Kun Hyzoni mania iski foorumille päätin luonteeni vastaisesti hieman lotota. Ostin noin 15$ pintaan ja positio on sulanut lähes olemattomaksi. Näillä hinnoilla voi olla hyväkin sijoitus. Muistuttamassa salkussa kuinka ryhmässä tyhmyys tiivistyy.
- Duell. Päätin peesata Mallisalkun ostoa mutta en sitten kuitenkaan myyntiä. Oston jälkeen firma on ollut oikea sarjapettäjä. Ajattelin katsoa antiehdot rauhassa vielä. Joko tekee tutkimuksen täysin itse tai sitten peesaa loppuun asti. Ei voi sooloilla sokkona.
Onnistumiset.
- Harvia. Löysin mielestäni hyvä kasvavan yhtiön kelpo hintaan. Olin alusta asti tosi härkä amerikan markkinan suhteen. Sitten osake raketoi ja taisin hieman rakastuakin osakkeeseen. Laskussa ostin dippiä aivan liian aikaisin ja liikaa. Opin kuitenkin paljon itsestäni ja riskinsietokyvystäni. Aivan pohjalla olin hyvin varma että markkina löi yli ja ostin lähes 35% position salkkuuni samalla tehden veromyynnit noin 14 euron keskihintaan. Kun osake lähes tuplasi pohjilta puolitin position vähitellen.
- Nasdaq indeksi. Olen ollut aina teknologiaan kallellaan olevan kasvusijoittaja mutta tiedän rajoitteeni jenkkimarkkinan suhteen. Joten ostamalla halpaa etf:ää olen saanut nauttia tuotoista samalla välttäen kaikki typeryydet, verot ja kaupankäyntikulut. Tätä pitäisi olla vain enemmän mutta olen huono ostamaan nouseviin kursseihin. Lähes tuplannut ilman stressiä.
10. Mitkä ovat kaksi suurinta vahvuuttasi sijoittajana ja mikä on mielestäsi suurin kehityksen kohde sinussa sijoittajana?
Pystyn kestämään markkinaheiluntaa rauhallisin mielin ja ostamaan osakkeita lähes markkinassa kun markkinassa. Koskaan ei mene niin huonosti ettei kannattaisi ostaa mutta joskus menee kuitenkin liian hyvin ettei kyllä kannataisi ostaa.
Olen ikuinen optimisti joten olen aina markkinalla ja lähes aina myös maltillisella velkavivulla.
Haluisin oppia ostamaan myös nouseviin kursseihin ja keräämään käteistä parempia ostokelejä varten. Onneksi töistä vielä saa uutta rahaa salkkuun joten ongelma ei ole akuutti.
11. Analysoi nämä kolme yhtiötä 30 sanalla per yhtiö.
- Duell
- Holtiton nousuhumala sai aikaiseksi kroonisen krapulan ja nyt on piikki tapissa kaupungin kaikissa kapakoissa. Pelastukseksi koitetaan myydä autotalli tyhjäksi vanhoista suksista ja pyytää kavereilta kolehtia. Veliosake tuplaveellä.
- Neste
- Biopolttoaineiden edelläkävijä. Yhtiö on niin laadukas että ei edes valtio-omistaja osaa sitä pilata. Tulevaisuus varsinkin uusiutuvissa/kestävissä lento polttoaineissa. Materiaalien saatavuus isoin kysymysmerkki.
- Remedy
- Suomen kultakimpale pelialalla. Remedy tekee tinkimättömällä laadulla omanlaisiaan mestariteoksia. Kassavirrat kuitenkin pitkällä tulevaisuudessa ja yritysoston mahdollisuus minusta olematon. Megahitin mahdollisuus tekee arvostuksesta kuitenkin epäsymmetrisen ja vaikeasti arvotettavan.
12. Mitkä ovat sinun neljä tärkeintä lähdettä sijoittamisessa ja miksi?
- Inderes. Suomen parhaimmat yritys- ja aktiiviset yleisketjut.
- Sijoitustieto. Erikoistilanteita ja kontraava näkemystä.
- Vernerin vartti. Ainoa puhuva pää jota tarvitsee kuunnella.
- Rational Reminder podcast. Muistuksena ettei oikein missään muussa kun indeksisijoittamisessa ole oikeasti järkeä.
13. Mitä sinä saat Inderesin Foorumilta, mitä et muualta saa?
- Ajankohtaiset yhtiötapahtumat ja nopeat pikakommentit niihin.
- Tärkeimmät markkinoihin vaikuttavat uutiset.
- Tiivistyksen tärkeimpiin tapahtumiin. Näiden lisäksi ei oikein mediaa tarvise edes seurata.
14. Analysoi nämä kaverit:
- Jarniksella on erityisen hyvä kyky selittää auki asia kuin asia kuitenkaan kuulostamatta ylimieliseltä tai pätemisen haluiselta.
- Luotettava ja aina asiallinen yleistietäjä. Vahtimassa minunkin salkusta löytyvän pöhinäyhtiö Indereksen asioita jottei minun tarvitse.
- Jos Seppo ostaa niin sitten minäkin. Hänen harvat mutta valitut sanat kannattaa lukea huolella.
15. Mitkä ovat kolme tärkeintä ketjua Foorumilla ja miksi?
- Harvia. Suurin salkkuyhtiö ja tämä on ainoa paikka missä yhtiöstä keskustellaan järkevästi.
- Kahvihuone. Sentimentin tunnistaa jo pelkästä aiheesta. Hyvä paikka tuulettaa pettymyksiä ja iloita onnistumisista.
- Venäjän aggressiot -ketju. Ainoa paikka mistä seuraan sotaa.
16. Miten hallitset tunteitasi sijoittamisessa? Tunnut ainakin tunnustavan virheesi herkästi ja osaat nauraa itsellesi.
- Rahaa ja tunteita ei pidä koskaan sekoittaa. Koska salkkuni ainoa tarkoitus on kuin Tony Halmeen tatuointi Exit Only niin sen kehityksellä ei ole mitään väliä päivittäissä elämässäni.
- Olen hyvin haluttu, palkattu ja vakuutettu työni puolesta joten en koe salkkua edes turvaverkoksi. Täten voin vain ajatella vain pitkää peliä ja säästää kaiken ylimääräisen rahan salkkuun ja toteuttaa strategiaa. Jossain vaiheessa kuitenkin aika markkinalla palkitsee.
- Omat virheet on jo tapahtuneet eikä niille mitään voi. Jos niitä jää liikaa märehtimään niin häviää se itseluottamus mitä pitää olla jotta tätä peliä voi pelata.
17. Miten Kalle eli sinä määrittelet veliosakkeen?
- Veljet valitsevat osakkeen kurssikäyrän perusteella.
- Veljet ei edes tiedä mitä yritys tekee.
What does Upstart do!? World Champion Huckster
- Veliosakkeessa on hyvä pössis.
- Veliosakkeen tunnistaa vasta jälkikäteen.
18. Millaisia tavoitteita sinulla on sijoittamisessa? Onko sinulla euromääräisiä tavoitteita?
- Voittaa maailmaindeksi pitkässä juoksussa.
- Tavoitteeni on kahden miljoonan euron salkku nykyrahassa. Tällä pystyn sitten elättämään perheeni ja elämään vapaaherrana. Tavoite 2030?
19. Osaisitko antaa vinkkiä, miten Alokas oppisi pääsemään eroon veliosakkeista?
- Tässä on minusta kysymyksessä virhe. Miksi veliosakkeista pitäisi päästä eroon? Juurihan ne kallilla ollaan ostettu!
- Ehkä joku päivä salkkuun löytyy laadukkaita moninkertaistujia ja veliosake vaihtaa merkityksen johonkin positiivisempaan.
20. Mistä haluat erityisesti kiittää foorumilaisia?
- informaation ja kokemuksien vilpittömästä jakamisesta. Sijoittaminen olisi tosi tylsää jos sitä pitäisi tehdä yksin.
Kiitos Kalle hauskoista ja erinomaisista vastauksista!
Kallella on hyvä asenne sijoittamiseen; optimistinen ja positiivinen, jos virheitä sattuu niin otetaan opiksi (ei nyt ehkä aina) ja meemeillään. Hän osaa myös keskittyä olennaiseen ja myöntää virheensä, mikä on tärkeää, koska jos ei osaa myöntää virheitään niin jää paljon oppia saamatta ja toistaa samanlaisia turskailuja.
Kalle on hyvä esimerkki siitä, että sijoituskulttuuri on muuttumassa - erilaisista virheistä ja tappioista voi puhua avoimesti, mutta tälläkin saralla on vielä paljon tehtävää ainakin Suomessa.
Jep, kiitos ja kivaa perjantaita kaikille!