Vaikka suositukset ovat ytimekkäitä ja kauneusmielessä kuin kirsikka analyysikakun päällä, ne voivat yksinään olla jopa harhaanjohtavia. Kirjoitan tämän hieman kieli poskella, mutta itse pointti on kyllä sitäkin totisempi: tuntematta itse analyysia ja perusteluita ovat suositukset (ja tavoitehinnat) yhtä tyhjän kanssa.
Olen työskennellyt Inderesillä nyt 4,5 vuotta, ja tässä on eri suositusten rimpsu ja kuvaukset mihin olen tähän asti törmännyt.
Kuten näitä lukiessa pian huomaa, on pakko lukea analyysi tai katsoa video, missä sijoituskohdetta käydään läpi jotta selviää “oikea” suositus.
Huom. tämä on vasta tähän asti havaitsemani suositukset, nämä ovat kuin vieraat planeetat avaruudessa eli ajan kanssa löytyy koko ajan lisää.
Osta
CONVICTION BUY = Analyytikko uskoo 150 %:sti yhtiöön ja ostopaikka on oikeasti erinomainen
Osta = Ihan jees, lue analyysi ja mieti sopiiko omaan salkkuun
Hazardi-osta = Yhtiö on todella riskinen, ei todellakaan “osta” kaikille
Ansa-osta = Analyytikko yrittää imaista sinut sisään kehnoon (arvo-)yhtiöön osta-suosituksella vuosiksi
Lisää
Osta-lisää = Oikeasti osta-suositus, mutta analyytikko on varovaisuuttaan lisää. Oman kokemukseni mukaan tämä on paras suositus Inderesillä!
Osta, mutta ensi kvartaalin tulos on huono -lisää = Analyytikko pelailee pelejä ja odottaa, että markkina reagoi huonosti vielä ensi kvartaalin huonoon tulokseen eikä siksi mene osta-puolelle
Lisää lisää = Oikeasti voisi vähän lisäillä
Löysä lisää = Melko yleinen suositus, kun analyytikko voisi olla myös vähennä-puolella mutta pieni enemmistö seikoista puoltaa positiivista suositusta. Hyvin lähellä “pidä”-suositusta.
Toivo-lisää = Yhtiö on aiemmin ollut osta-suosituksella, mutta tarina ja numerot eivät ole kehittyneet odotetusti. Analyytikko suojelee Starmine-pisteitään siirtymällä lisää-puolelle ja toivoo, että aiemmin visioitu menestys vielä toteutuu.
HODL-lisää = Oikeasti pidä-suositus, mutta sitä ei Inderesiltä löydy joten lisää
vähennä-lisää = Huonot argumentit positiivisen suosituksen puolesta, mutta silti suositus vain jotenkin on lisää
Vähennä
Lisää-vähennä = Oikeasti voisi lisätä, mutta henkilökunta ei saa mennä suosituksia vastaan
Pidä-vähennnä = pidä
Kevennä-vähennä = Hyvä hetki keventää
Myy-vähennä = Oikeasti pitäisi myydä kaikki, mutta analyytikko välttelee liian radikaalia suositusta jonkin positiivisen yllätyksen pelossa
Myy
Pidä-myy = Oikeasti pidä vaan hyvää yhtiöitä salkussa
Kevennä-myy = pienen kevennyksen paikka
ÄLÄ KOSKE TÄHÄN -myy = Firma on hazardi kuin radioaktiivinen jäte ja myy-suositus on varoitusmerkki
Pako-myy = Aikaa ei ole hukattavaksi, myy heti kun pystyt