108. Noora Kuisma
Noora on tehnyt vaikutuksen itseeni erityisesti sillä syystä, että hän todella toimii eikä vain puhu - harvoin olen törmännyt näin tehokkaaseen tyyppiin niin mahtavalla asenteella.
Noora on inspiroiva ja monipuolinen tekijä, jonka tapa mennä eteenpäin energisellä asenteella tuovat virtaa myös hänen ympärillä oleviin ihmisiin. Hän ei ole ainoastaan omistautunut asuntosijoittaja, vaan myös rohkea yrittäjä ja aktiivinen toimija. Hänellä on kyky nähdä mahdollisuuksia uusissa projekteissa ja tarttua haasteisiin epäröimättä – juuri tätä määrätietoisuutta hän on hyödyntänyt niin yritystoiminnassa kuin sijoittamisessakin.
Noora vaikuttaa juuri siltä, että hänet voi laittaa tekemään, mitä vain, koska hän osaa toimia ja tehdä asioita tehokkaasti sekä hänellä on kykyä innovoida että fiksusti viedä asioita läpi. Luulen, että moni osakesijoittajakin saa tästä startuppeilevasta ja asuntosijoittelevasta monitoimijasta motivaatiota. Ehkä parasta hänessä on itsevarmuuden, hyvän itsereflektion ja hyvin miellyttävän persoonan yhdistelmä - tällaisia maailma kaipaa.
1. Kerro sadalla sanalla, kuka sinä olet.
Olen Noora, 29-vuotias helsinkiläinen yrittäjä, joka rakastaa jäätelöä, teknologiaa, ihmisiä, juoksemista ja muiden auttamista. En tykkää puhua itsestäni ja sataa sanaa tuntuu ihan mahdottomalta, mutta kerron vaikka mitä oon tehnyt ja miksi olen tämä tyyppi tänään. Kasvoin ihanassa perheessä, asuttiin ulkomailla ja kävin koulut englanniksi. Mua ei ole koskaan pelottanut uudet jutut, rakastan oikeastaan niitä. Oon aika rohkea ja sosiaalinen, tykkään olla ihmisten kanssa. Oon perustanut firmoja, sijoittanut osakkeisiin ja asuntoihin ja koittanut keksiä kaikenlaisia tapoja menestyä elämässä. Määrittelen menestymisen siten, että mulla ja mun läheisillä on hyvä olla, eikä tarvitse stressata rahasta.
2. Kerro kolme asiaa, jotka harvat sinusta tietävät.
- Olen 11 lentotunnin päässä yksityislentäjän lupakirjasta.
- Teen muiden töiden ohessa myös töitä lapsiin kohdistuvan seksuaalisen väkivallan ehkäisemiseksi. Olen muun muassa mukana projektissa, jossa analysoidaan haitallista kuvamateriaalia pimeästä verkosta ja lähetetään palvelimille poistopyyntöjä, jos materiaali sisältää lapsiin kohdistuvaa seksuaalista väkivaltaa.
- Ne kerrat, jolloin olen käynyt Kehä 3 III:n ulkopuolella voi laskea yhden käden sormilla, vaikka olen muuten kyllä käynyt yli 60 eri maassa.
3. Mitä kiinnostuksen kohteita ja harrastuksia sinulla on? Mitään sijoittamiseen viittaavaa ei saa sanoa.
Rakastan juoksemista. Syksyisin on kiva käydä myös sienimetsässä. Mulla ja mun ystävällä on myös outo harrastus: käydään keskiviikkoaamuisin uimassa meressä, ja tehdään tätä aina niin kauan kunnes meri jäätyy. Viime vuonna kävimme viimeisen kerran joulukuussa. Rakastan myös viettää ystävien kanssa aikaa. Mökkeily ja kokkailu on myös ihanaa. Kunhan saan enemmän aikaa, aion jatkaa lentämistä. Harrastan myös kasuaalia ravintoloissa käymistä ja viinittelyä - kaiken ei pidä olla suorittamista.
4. Millainen on tavallinen arkipäiväsi?
Herään aamulla 6-7 välissä, käyn juoksemassa ja juon monta kuppia kahvia. Joskus jos väsyttää tai ei vaan huvita nousta, saatan nukkua esim. kymmeneen enkä todellakaan lähde lenkille vaan juon vaan kahvia ja löhöän. Sen jälkeen avaan koneen ja katson mailit. Koitan keksiä jotain sisältöä someen, mutta joskus jään vaan “doom scrollaamaan” (eli selaamaan pitkäksi aikaa tuhoten samalla aivosoluja). Mun tavallinen arkipäivä nyt on tosi erilainen kuin mitä se oli vuosi sitten. Vuosi sitten valmistauduttiin Leijonan Luolaan, haettiin rahaa startupiin, olin tosi synkissä vesissä, mutta mulla oli joka päivä selkeä fokus: saada rahaa. Sittemmin olen lähtenyt firmasta ja perustanut uusia ja vähän sekoillut sinne tänne, jolloin päivät vaihtelee tosi paljon. Just nyt mä käytän tosi paljon aikaa siihen että voin laittaa kaikki kuntoon uutta perustettavaa firmaa varten. Tähän liittyy muun muassa rahoituksen järjestelyä, tilojen etsimistä, myyntiä ja markkinointia. Illalla näen ystäviä tai katson tosi-tv:tä.
5. Kuvailetko millainen olet sijoittajana?
Huono. Tai jos katsoo oppikirjan määritelmää perinteisestä osakesijoittajasta. Mä olen impulsiivinen, mä teen päätöksiä tunteella ja otan isoja riskejä. Olen joskus kuvitellut että osaan valikoida salkkuun parhaimmat osakkeet itse ja pystyn voittamaan markkinan. Olen joka kerralla hävinnyt tällä strategialla ja nykyään sijoitan nöyrästi indeksiin.
Mitä tulee asuntosijoittamiseen, olen varovaisempi. Tutkin kohteita pitkään ja hartaasti. Tunnen sen pelikentän paljon paremmin. Asuntosijoittajana olen parempi. Tällä hetkellä elätän sillä itseni.
6. Voisitko avata millainen sijoitushistoria sinulla on?
Ostin vuonna 2013 ensimmäiset osakkeet, olin tuolloin 18 vuotias. Ostin KONEen osakkeita 2000 eurolla. Olin säästänyt vuosia rippijuhla-, valmistujais-, yms rahoja ja kysyin isältäni mihin minun kannattaisi ne laittaa. Hän sanoi, että jos on pakko valita yksi osake (en halunnut sijoittaa “tylsään” rahastoon), niin sen kannattaisi kuulemma olla joku vakavarainen suomalainen yhtiö. En jaksanut tutkia asiaa enempää ja kysyin mitä osakkeita hän omistaa ja hän sanoi että hänellä on Konetta ja Wärtsilää. Valitsin koneen kun se tuntui vaan hyvältä.
Menin Aallon kauppakorkeaan ja yritin päästä lukemaan rahoitusta, jotta voisin oppia sijoittamaan paremmin, mutten päässyt koska mulla oli niin huono keskiarvo. Olin kuitenkin kiinnostunut sijoittamisesta, mutta osakkeet oli mun mielestä liian tylsiä. Vuonna 2015 ostin ensimmäisen sijoitusasunnon. Menin pyytämään pankista lainaa, mutten saanut, joten suostuttelin yhden ystävän mun kanssa ostamaan puoliksi 18 neliöinen yksiö Tallinnasta. Laitettiin meidän opintolainat ja muut lainatut rahat siihen asuntoon ja siitä se sitten lähti.
Sen jälkeen olen ostanut lisää asuntoja ja jonkun verran myös osakkeita. Osakesalkku on kyllä kokonaisuudessaan kutistunut, aina kun asuntoihin on tarvittu pääomaa.
7. Millainen osakesalkku sinulla tällä hetkellä on?
Tällä hetkellä minulla on osakkeissa enää joitakin tuhansia euroja, pääosin tech osakkeita jenkeistä.
8. Entä millainen asuntosalkku sinulla tällä hetkellä on?
Minulla ja yritykselläni on nyt 12 asuntoa, jonka lisäksi vuokraan 4 asuntoa, joita edelleen vuokraan kalustettuna lyhytaikaiseen käyttöön. Asunnot ovat suurimmaksi osaksi Helsingissä ja pk-seudulla, mutta osa on Forssassa ja Jyväskylässä.
9. Miten omaisuutesi tällä hetkellä jakautuu eri omaisuuslajien kesken? (esim. asunnot 50 %, osakkeet 30 %, käteinen 5 % jne.)
Asunnot 99%, osakkeet 0,5%, käteinen 0,5%. Jos taas osakkeisiin lasketaan myös listaamattomien yritysten osakkeita, olisi jakauma hieman erilainen. Tällöin se menisi jotenkin näin: Asunnot 20%, osakkeet 79,5% ja käteinen 0,5%.
10. Kerropa tästä Startup-yrityksestäsi ja kerro, mitä tavoitteita sinulla on sen suhteen, ja onko sinulla muita Startup-suunnitelmia meneillään?
(Jos startup-yrityksellä viitataan Aida appiin,niin) Startup yritys Aida App sai alkunsa omasta ongelmasta. Yrittäjällä on paljon tylsää hallinnollista taakkaa, jotka vie aikaa arvokkaalta asiakastyöltä. Tätä varten olen kehittänyt sovelluksen, jonka tavoitteena on hoitaa suuri osa tästä, ja toimia yrityksen assistenttina. Tämän hetken suurin tavoite on saada applikaatio App Storeen ja Google Play Storeen. Tämän pitäisi tapahtua ihan lähiviikkoina. Näinä päivinä olen perustamassa myös täysin uutta yritystä, joka tavallaan liittyy Aida Appiin, mutta tavallaan ei ollenkaan liity, sillä on perinteisempää liiketoimintaa. Tulevaisuudessa valitettavasti Aidalle jää vähemmän aikaa, kun tämä uusi yritys tulee viemään enemmän aikaa ja energiaa.
11. Olet todella paljon mukana kaikessa, miten ehdit ja pystyt kaikkeen… pitkiä päiviä ihan jokaisena päivänä vuodesta?
En ehdikään ja pystykään. Esim. sosiaalinen elämä on kärsinyt paljon. Huomaan myös, että en saa kaikkia juttuja vietyä loppuun, tai teen asioita huolimattomasti ja laatu kärsii. Olen nyt aktiivisesti vähentänyt tekemistä. Aion fyysisesti estää itseäni suostumasta uusiin juttuihin ja keskityn nyt vaan täysillä tuon uuden yrityksen perustamiseen. Haluan myös pitää jatkossa parempaa huolta ystävistä ja perheestä. En halua vaan painaa duunia ja olettaa, että kyllä ne siellä odottaa… Pidän kyllä lomia ja on paljon päiviä kun ei huvita tehdä mitään ja silloin en tee.
12. Olet tehnyt paljon hienoja asioita, mitkä ovat suurimmat vahvuutesi erityisesti sijoittajan ja yrittäjän näkökulmasta?
Mun vahvuudet yrittäjänä on täysin erilaiset kun mun vahvuudet sijoittajana. Yrittäjänä olen rohkea, saan paljon aikaan, olen tosi kovapää, en luovuta helposti, olen todella ratkaisukeskeinen ja jos päätän että haluan jotain, yleensä saan sen. Sijoittajana olen rauhallisempi. Mitä tulee asuntoihin, analysoin niitä tarkkaan. Kysyn paljon muiden mielipiteitä. Harkitsen päätöksiä pidempään.
13. Aina voi käydä hassusti eri tavoin (esim. mulla on melkein osakesalkku joskus puolittunut), onko sinulla hyvät puskurit ja hajautukset, jos tapahtuu jokin pahin mahdollinen kauhuskenaario?
Mulla on valitettavan huonot puskurit. Mulla on aina tosi vähän käteistä ja jos tulee jotain odottamatonta, joudun heti turvautumaan luottokorttiin jne. Tässä on mulla paljon kehitettävää. Toisaalta mun suurin omaisuus on kiinni asunnoissa, joiden arvo ei niin radikaalisti heittele, joten koen, että se on ihan OK puskuri. Mulla on myös aika vähän velkaa, mikä omalta osaltaan minimoi näitä kauhuskenaarioita.
14. Teit ansiokasta työtä somen puolella siinä, miten osoitit siellä olevan erilaisia huijauksia, kuten kalliita kursseja ja tapoja rahan tekemiseksi, jotka rikastuttavat ainoastaan myyjää itseään. Haluaisitko kertoa olennaisimmat opit tästä tutkimustyöstä?
Mua alkoi ärsyttämään kun kokoajan tuli vastaan videoita, joissa joku kertoo miten tekee 10 000 € päivässä käytännössä tekemättä mitään. Mä olen kuitenkin utelias ihminen ja tykkään tutkia asioita, enkä halua tuomita mitään jos en ole itse kokeillut tai jollain tapaa todentanut että se ei oikeesti voi toimia. Lähdin testailemaan näitä erilaisia “passiivisia” tulovirtoja, ja totesin että kyllä niillä voi tehdä rahaa, mutta summat on niin pieniä, että niihin käytetty aika ei ole sen väärti. Esimerkkinä: valokuvilla voi toki tienata esimerkiksi Shutterstockissa, mutta jos käytät päiviä kuvaamiseen, lataat hyvälaatuiset kuvat ja saat vaivanpalkaksi viikossa 10snt, ei se ole sen väärti, eikä se ole enää passiivista tuloa. Volyymin pitäisi olla niin valtava, että voisi oikeesti tienata passiivisesti niin paljon, että sillä maksaisi elämisen.
Eli ongelmana näissä on se, että ihmisille näytetään “Näin helppoa on tehdä x€ passiivisesti, osta mun kurssi niin näät miten”-videoita, ja herkkäuskoiset ostavat kursseja, joilla kurssin myyjä tienaa. Kurssien myymisessä ei sinällään ole mitään vikaa, on paljon hyviä maksullisia verkkokursseja ja valmennuksia, mutta näen sen ongelmallisena jos myydään jotain asiantuntijana, vaikka ei itse ole koskaan saavuttanut tuloksia sillä tavalla, jota myy muille. Tavoitteenani oli siis näyttää että niihin ei ehkä kannata käyttää aikaa. Enemmän tienaa jos panostaa omaan osaamiseen ja sen myymiseen.
15. Sinulla on paljon tietoa ja taitoa, että käytännön osaamista… tykkäätkö yleisesti ottaen touhuta kaikenlaista esimerkiksi rempata itse sijoituskohteista, olla konsulttina, startuppeilemassa, vai meinaatko jossain vaiheessa keskittyä tiettyyn tai tiettyihin osa-alueisiin vai meinaatko aina touhuta kaikenlaista?
Tykkään touhuta kaikenlaista ja mun on tosia vaikea sanoa “ei”. Se on osasyy siihen miksi olen monessa mukana. Mä olen myös utelias ihminen ja tykkään tehdä hyvien tyyppien kanssa juttuja. Mutta… Nyt se saa hetkeksi riittää. Mulla on tosiaan uusi yritys tässä starttaamassa ja mä haluan keskittyä siihen 100%. Mä en aio tehdä tätä ollenkaan “half-ass” vaan panostan tähän täysillä.
16. Sinun pitää antaa kolme oppia ihmiselle, joka haluaa tavoitella elämässään unelmiaan. Mitkä ne kolme oppia olisivat?
- Lopeta se suunnittelu ja ala vaan tekemään.
- Unelman saavuttaminen on valinta. Määrittele mitä se tarkoittaa sulle ja lähde tavoittelemaan sitä. Älä keksi tekosyitä. Tottakai on asioita joihin ei voi vaikuttaa, toisilla on paremmat lähdökohdat jne. mut älä jää märehtimään niitä. Ota vastuu itsestäsi.
- Ympäröi itsesi oikeilla ihmisillä. Tarviit kahdenlaisia tyyppejä: ne, jotka on sua edellä, ja jotka voi auttaa sua. Sit ne, jotka tukee sua. Jälkimmäinen ryhmä ei välttämättä ole sun frendiporukka tai perhe. Ne saattaa olla tosi skeptisiä. Ole tosi tarkka kenelle kerrot sun unelmista ja yritä valita tyypit jotka tukee sua, koska se vaikuttaa sun päähän tosi paljon.
17. Puhut luonnollisesti paljon tekoälystä, miten tekoäly näkyy sinun omassa ”normipäivässäsi”?
Käytän sitä aamulla kun herään. Kysyn tekoälyltä mitä mun päivä pitää sisällään. Pyydän siltä apua juttuihin. Kysyn vastauksia kiperiin kysymyksiin. Analysoin sen avulla dataa. Kysyn lähikaupassa, mitä kahvia mun kannattaa ostaa kun lempikahvi on loppu. Käytän sitä kuvanmuokkaukseen ja videoiden tekstitykseen. Käytän sitä erilaisten automaatioiden tukena. Kirjoitan esimerkiksi täysin automaattista blogia jenkkiläiselle alennuskuponkisivustolle.
18. Miten sinä jaksat ja voit? Teet laajasti kaikenlaista, lisäksi sinulla on vastuita ja paljon rahaa kiinni monissa asioissa sekä teet todella pitkiä työpäiviä. Mitä keinoja sinulla on jaksaa noin vauhdikasta elämää?
Tänään tosi hyvin. Ehkä 8/10. Jos saisin vielä parannettua sosiaalisia suhteita, eli vietettyä enemmän aikaa tärkeiden ihmisten kanssa, olisi elämä 10/10. Vuosi sitten oli päinvastainen tilanne. Oli taloudellinen ahdinko, firmalla ei mennyt hyvin, hävisin paljon rahaa, en jaksanut fyysisesti enää tehdä töitä ja sain ikäviä kohtauksia. Tämä oli hyvä herätys ja nyt asiat on tosi paljon paremmin. Teen vähemmän ja ympäröin itseni oikeilla ihmisillä. Nukun paljon ja urheilen.
19. Alokas haaveili aikanaan asuntosijoittajaksi, mutta koki sen liian haastavana ja työteliäänä; liian paljon isoja asioita ja isot rahat. Hän seurasi tai/ja luki asuntosijoittamisjuttuja ehkä muutaman sadan tunnin verran, mutta näki silti sen liian haasteellisena. Miten päästä helposti asuntosijoittamiseen mukaan, vai vaatiko se automaattisesti aina hyvin tarkkaa ja kokonaisvaltaista tutkimustyötä, että muutenkin jatkuvaa työtä eri tavoin?
Asuntosijoittaminen vaatii kyllä perehtymistä ja tutkimustyötä, mutta ei se ole rakettitiedettä. Helpoin tapa päästä alkuun on ostaa itselle kiva koti josta tykkää. Parhaassa tapauksessa siellä voisi tehdä vähän jotain pintaremonttia, niin saa siitäkin harjoitusta. Asuu siinä kodissa sitten 2 vuotta ja ostaa sijoitusasunnon ja käyttää sitä omaa kotia sijoitusasunnon vakuutena. Todennäköisesti sen oman asunnon arvo on noussut remontin ja ajan myötä ja lisäksi laina on lyhentynyt sen verran, että omarahoitusosuutta ei välttämättä tarvitse laittaa sijoitusasuntoon niin paljoa. Suosittelisin tekemään näin koska esimerkiksi ASP lainalla ostettu ensiasunto vaatii vähemmän käsirahaa, kuin sijoitusasunto. Todennäköisesti oman kodin ostaminen tuntuu myös helpommalta, kun ostaa itselle kivan kohteen. Jos se on itselle kiva, se on myös jollekin muulle kiva, eli sen kyllä saa myytyä.
Vaihtoehtoisesti voisi ostaa edullisen, valmiiksi vuokratun asunnon jonkun tukkurin kautta. Näitä on esimerkiksi Sijoitusasunnot.com. Siinä on vähän vähemmän riskiä, kun ostaa peruskorjatun asunnon tämänkaltaiselta tukkurilta, sillä taloyhtiöt ovat usein kunnossa, ja vuokralaisvalinta on tehty huolella. Kannattaa pyytää apua, ihmiset mielellään auttavat ja kertovat vinkkejä.
20. Haluaisitko vielä haastatteluun loppuun kiittää joitain ihmisiä, sana on vapaa. Ole hyvä!
Haluan kiittää sinua kun, teet hienoa työtä tämän haastatteluketjun kanssa ja muutenkin somessa, joten kiitos
Kiitoksia Noora!
Yleensä, jos haluaa saada paljon aikaiseksi, niin pitää tehdä paljon asioita, joskus ne voivat tuntua tylsältä tai turhalta, mutta kun jatkuvasti tekee töitä unelmien eteen, niin hiljalleen asiat voivat kumuloitua ja alkaa osumaan ns. “tuuria” kohdalle. (“tuuri” tässä yhteydessä tarkoittaa sitä, kun tekee paljon ja kaikenlaista, niin onnistumisia tulee herkemmin)
Ihminen voi olla, vaikka valloittanut maailman tai rikastunut valtavasti, mutta ei sillä ihailuani vielä saa. Toki isojen asioiden saaminen kertoo siitä, että on menestynyt asioissa, mutta arvostan enemmän sitä, miten toisia ihmisiä kohtelee, kohtaa sekä ymmärtää. Tiedon puute, kuplautuminen ja kyvyttömyys katsoa peiliin sekä ymmärtää muita tuovat pahan mielen niin itselle kuin muille.
Arvostan Nooraa hänen monipuolisista kyvyistään sekä hänen asenteen että luonteen yhdistelemästä. Tällaisia ihmisiä pitäisi olla enemmän ja arvostaa enemmän, jotta kaikilla olisi parempi olla.
Kiitoksia ja mukavaa viikonloppua!