110. Blackparta
Ilahdun erityisen paljon, jos huomaan tämän kaverin vastanneen tai laittaneen viestiä – häneltä tulee usein selkeitä hyviä kommentteja eri yhtiöistä ja yleisesti erilaisista sijoitusaiheista, lisäksi mukana on usein hyvää huumoria. (Kannattaa käydä katsomassa hänen meemejään meemiketjusta. )
Yleisenä ongelmana sijoittamisessa taitaa olla mm. turha tunteilu, mikä aiheuttaa usein esimerkiksi hätäisiä toimeksiantoja fomossa tai paniikissa. Tuntuu, että tämä nimimerkki ainakin usein osaa ajatella järkevästi sekä nähdä metsän puilta turhia tunteilematta.
Ihmisillä on tapana helposti myös unohtaa katsoa kokonaisuuksia ja perusasioita ihan elämässä kuin sijoittamisessakin. Jäädään kiinni yksityiskohtiin tai unohdetaan asioiden eri puolet sekä osa-alueet, mutta Blackparta vaikuttaa siltä, että hänen tekemisensä ei jää näistä kiinni; ettei perustyötä olisi tehty ja kokonaisuutta katsottu.
Tämän kaverin ajatuksista ja viesteistä jokainen meistä voi saada ajateltavaa sekä työkaluja omaa sijoitustoimintaa ajatellen.
1. Kerro kolmellakymmenellä sanalla, kuka olet.
Vantaalla asuva Etelä-Karjalasta lähtöisin oleva 40v tuotantotalouden insinööri, aviomies ja kolmen lapsen isä. Olen työskennellyt samassa yritysessä yli kymmenen vuotta eri tehtävissä. Melko rauhallinen, introvertti, pohtiva, liberaali, oman elämän koomikko.
2. Kerro kolme asiaa, mitä harvat sinusta tietävät
Pienenä minusta piti tulla lastenkirjailija.
Olen nukkunut yön Mustanmeren rannalla taivasalla tähtiä ihaillen. Kyseessä oli julkinen uimaranta.
Pelasin usean vuoden päivittäin mobiilipeliä Empires & Puzzles samalla nimimerkillä ja olin Suomen parhaissa joukkueissa siihen aikaan. Kävin myös ohikiitävän hetken maailmanlistan kärjessä.
3.Mitä kiinnostuksen kohteita ja harrastuksia sinulla on sijoittamisen lisäksi?
Pidän mökkeilystä. Isälläni on ollut mökki 35 vuotta ja siellä tulee vietettyä paljon aikaa kesäisin. Olen pelannut pesäpalloa pikku pojasta lähtien.
4. Millainen on tavallinen arkipäiväsi?
Herään usein yöllä siihen, että 3v poika änkeää vaimon ja minun väliin. Nukun tällöin loppuyön vaihtelevasti ja herään väsyneenä ensimmäiseen herätyskellon ääneen, torkun lisää ja lopulta pakotan itseni ylös.
Sitten poika hereille ja tehdään aamutoimet yhdessä. Heitetään huomenet tyttöjen (11v ja 7v) kanssa ennen kun he menevät kouluun. Onneksi tytöt on omatoimisia. Puetaan nopeasti ulkovaatteet pojan kanssa ja kiiruhdetaan päiväkotiin aamupalalle. Sitten suuntaan kotiin etätöihin tai toimistolle. Kahvi napataan tässä kohtaa ja siirrytään koneen ääreen. Aamupalaa itse en syö. Kotitoimistolla vaimo on keittänyt kahvit ja hän siirtyy omiin hommiin alakertaan ja minä yläkertaan. Aloitan työskentelyn ja kurkkaan siinä sivussa onko tullut mitään uutta tiedotetta salkun yrityksiltä tai uutta Inderesin analyysia. Jos vaikuttaa kiinnostavalta niin lukastaan vähintään silmäillen läpi. Aikaa tähän ei paljoa kuluteta. Töiden välissä kurkataan onko kurssit eläneet ja saatetaan laittaa ostotoimeksiantoja jos oma aiemmin mietitty ostotaso lähenee. Inderesin foorumia tulee mahdollisesti silmäiltyä.
Työpäivän jälkeen minä tai vaimo hakee pojan päiväkodista. Minä teen yleensä ruoan. Lapsilla on jonkun verran harrastuksia, joten tässä kohtaa tulee yleensä kiire jotta ruoka ehtii valmistua ajoissa. Kurkkaan jossain välissä hyvin nopeasti jenkkien pörssin ja omat laput siellä (alle minuutti). Ruoan jälkeen mahdollisesti hetki omaa aikaa, kotitöitä, lapsien harrastuksia tai yhteistä oleilua. Iltapalat lapsille ja sen jälkeen siirryn lasten kanssa iltatoimiin. Luen kirjaa pojalle ja joskus tytötkin ovat kuuntelemassa. Laulan lapsille iltalaulun tai kaksi. Nykyään poika vaatii, että vieressä köllötellään hetki ennen kuin suostuu jäämään yksin omaan sänkyyn. Tässä kohtaa voi isilläkin tulla nukkumatti. Herään itsekseni hetken päästä ja raahaudun alakertaan vaimon luo joka on hoitanut sillä aikaa muita askareita. Katsotaan yhdessä telkkarista yhteisiä ohjelmia joiden aikana voi multitaskata ja seurata vielä jenkkipörssin päivän loppua. Siitä sitten iltatoimien jälkeen nukkumaan.
5. Millainen olet sijoittajana?
Arvosijoittaja, ķontrasijoittaja ja lähes FOMO-vapaa. Kuitenkin minulla on myös joitain selkeästi muita kuin perus arvosijoituksia esim. Bioretec ja Witted. Hyvinhän näillä ei olekaan mennyt.
6. Millainen sijoitushistoriasi on?
Vanhempani sijoittivat lapsilisäni minulle OP:n rahastoihin. Ihan kauheasti ne ei lopulta tuottaneet, mutta voiton puolelle kuitenkin jäi. Olen lapsena tietänyt aina omistavani näitä rahastoja ja aina niiden tilannetta seurailin kun posti kuljetti paperisen lapun kotiin.
Nuorena aikuisena tein ensimmäisiä sijoituksia itsenäisesti. Muistan sijoittaneeni riskiä karttaen käteistä vuoden mittaiseen määräaikaistallennukseen ja sain tästä hataran muistini mukaan jotain 5-6% korkoa vuodessa. Myöhemmin sijoitin myös Kiina-rahastoon ja Intian-rahastoon muutamia tuhansia euroja joskus noin vuosina 2006-2008.
Seurasin miten finanssikriisi pyyhkäisi oman salkun kaikki tuotot ja paljon enemmän. Tässä kohtaa oli salkku rumasti pakkasella. Elettiin tai ainakin itse elin vielä paperiaikaa, jolloin sijoituksia tuli katsottua aina kun postilaatikkoon kolahti uusi lappu pankista. Jokainen kirje näytti aina edellistä huonommalta ja paperitappiot olivat hyvin merkittäviä peilattuna omaan omaisuuteen. Asian alettua minua hieman ahdistamaan, otin isän kanssa asian esille. Kysyin pitäisikö myydä kun vielä jotain näistä saa. Onneksi isäni oli nähnyt maailmaa pidemmältä ajalta ja hän totesi kurssien kyllä nousevan takaisin lopulta. En tehnyt yhtään mitään salkulle. Tämä taisi tapahtua aikalailla pohjilla ja lopulta salkku nousi takaisin plussalle.
Salkun laitoin sileäksi vuonna 2013 kun päätin hankkia ensimmäisen oman asunnon. Sijoittaminen unohtui muutamaksi vuodeksi esikoisen synnyttyä ja erottuani silloisesta puolisostani ja lapseni äidistä.
Muistaakseni vuonna 2015 aloin ostamaan uudestaan rahastoja pikkuhiljaa. Näistä ostoista ei enää ole jäljellä mitään. Indeksirahastot löysin vuonna 2016. Tässä vaiheessa ostin indeksirahastoja ja hieman aktiivisesti hoidettuja rahastoja mm. Intia, Latinalainen Amerikka, Kiina, Afrikka, Raaka-Aine jne. Pikkuhiljaa aloin enemmän kiinnittämään huomiota hallinnointikuluihin, joten indeksien osuus nousi.
Vuonna 2019 möin asunnon ja hankittiin vaimon kanssa nykyinen yhteinen koti. Tällä kertaa en salkkuuni koskenut.
Covid dippi: Olin tässä kohtaa vakuuttunut, että kaikki päätyy lopulta hyvin. Olihan salkkuni noussut finanssikriisistä niin kai me yksi pöpö voitetaan. Ostin indeksirahastoja dipista. Ihan pohjalle ei osuttu, mutta nyt ensimmäistä kertaa koen olevani pelin päällä. Minua jäi kaivelemaan se etten ostanut finanssikriisissä mitään. Tosin olin nuorempi ja tämä kriisi oli ihan eri mittaluokan kriisi kun silloin koko finanssimaailma tuntui tuhoutuvan. Taisi mennä tässä kohtaa aikalailla kaikki ylimääräinen pörssiin. Vipua en ole koskaan käyttänyt.
Kurssien noustessa yleisesti vuonna 2020 ja 2021 huomasin, että Intia-rahastoni ei ole paljoakaan noussut. Lisäsin sitä, jonka jälkeen se tuottikin todella kivasti.
Vuonna 2021 minua hirvitti nousseet kurssit. Mitään en myynyt sen takia, mutta lisäostoja tein nihkeästi. Maailmaindeksiin laittamani rahat on kyllä kivasti plussalla tänä päivänä ja laittamalla vain sinne enemmän, olisin pärjännyt paljon paremmin.
Laitoin säästöjäni kuitenkin vertaislainoihin. Näistä olen irtautunut lähes kokonaan. Lopulta nämä ei mitään kultakaivoksia ollut, mutta ainakaan en ostanut tuolla rahalla kuplahintaisia osakkeita Suomesta. Siihen nähden pärjäsin hyvin. Minulla oli venäläisiä ja ukrainalaisia vertaislainoja, mutta onnistuin haistamaan kasvaneen riskin tarpeeksi ajoissa. Aloin näitä vähentämään systemaattisesti jo ennen vuoden 2022 vaihdetta. Ehdin saamaan noin 95-98% ulos ennen sodan alkua.
Toinen onnistuminen oli Kazakstanilaisten lainojen ostaminen alennuksilla heidän vallankaappausyrityksen aikaan kun alkoi vaikuttamaan siltä, että kaappaus epäonnistuu.
Vaikka nämä näyttäytyy melko randomilta ja riskisiltä, olen pitänyt aina huolen hajautuksesta.
Osakepoiminnan aloitin vuonna 2021. Tein tämän kuitenkin erittäin varovaisesti ihan pikku rahalla (muutama sata euroa). Nämä poiminnat meni ihan vihkoon, mutta palo syntyi.
2022-2024:
Aloin ostamaan enenemissä määrin suoria osakkeita joskus keväästä 2022 alkaen. Kuten tiedämme niin vaikea on ollut tehdä tulosta suomalaisilla osakkeilla. Kuitenkin olen pystynyt tekemään pientä plusmerkkistä tulosta joka vuosi.
Ruotsalaiset ja USA:laiset osakkeet löysin myös valikoimaan. Sijoitustyyli on muokkautunut matkan varrella enemmän arvosijoittamisen suuntaan.
Indeksejä ostin salkkuuni viimeksi marraskuussa 2022.
7. Millainen salkku sinulla on? Mitkä ovat kolme viimeisintä ostostasi, ja miksi juuri ne päätyivät salkkuusi?
Minulla on vielä jäljellä indeksirahastoja jotka ovat noin 25% koko salkusta. Nämä saavat jatkaa omaa elämäänsä ilman että kosken niihin.
Loput 75% on suoria osakkeita.
Olen aina ajatellut, että uskallan ottaa enemmän riskiä jos pidän panokset tarpeeksi pieninä. Tämän takia salkussani on tasan 50 eri yritystä. Voi kuulostaa hurjalta, mutta sopii minulle. Sieltä löytyy mm. tekstiiliteollisuutta Jordaniassa (pääkonttori USA:ssa), Alibabaa, brasilialaista panimoa, kolmea eri yritystä Israelista, kahta ruotsalaista, USA:sta kahdeksaa (mm. Paypal) ja iso määrä tuttuja suomalaisia yrityksiä. Suurin salkussa on niinkin eksoottinen kuin Nordea jota lisäilin reilusti silloin kun Silicon Valley Bank meni nurin.
Jako on tällä hetkellä osakkeissa: Suomi 61%, USA 18%, Ruotsi 7%, Israel 7%, Brasilia 3%, Kiina 2% ja Kreikka 2%.
Jos ei huomioida minimaalisen pieniä lisäsostoja niin kolme viimeisimpää uutta tulokasta salkussa on ollut Citycon, Nurminen Logistics ja Coffee Holding.
Citycon päättyi salkkuun sen takia, että osakekurssin hinta suhteessa sen tase-arvoon on erittäin houkutteleva. Pidän osaketta aliarvostettuna. Kurssi laski kovasti korkojen noustessa. Mielestäni on hyvä mahdollisuus, että Citycon hyötyy korkojen laskusta.
Nurminen on pärjännyt hyvin vaikeassa markkinassa ja mielestäni kurssi 0,78e oli hyvä kohta hypätä mukaan. @Iikka:n tekstit vaikutti myös sijoituspäätökseen. Joskus kannattaa kuunnella itseä fiksumpia, mutta sokeasti ei pidä ketään peesata.
Coffee Holding on tupakantumppi-yritys joka näyttäisi ehkä saaneen tehtyä käännöksen. Ostaessani osaketta, se treidasi 16% alle NCAV:n (Net current asset value - Wikipedia).
Sittemmin osake on noussut yli 10% kirjoitushetkellä. Haluan katsoa miten tulos lähtee etenemään, sillä parhaassa tapauksessa tällä on mahdollisuus moninkertaistua. En kauheasti osaa nähdä todellista laskuvaraa arvossa tällä taseella vaikka hinta heiluukin rajusti.
8. Millainen on sinun osakepoimintaprosessisi askel askeleelta?
Hieman vaihtelee prosessi erilaisten firmojen välillä. Tätä voi olla hyvä vielä terävöittää jatkossa. Yritänkin koko ajan kehittää itseäni tässä asiassa. Mietin nykyään ensin sitä kuinka paljon luulen voivani menettää ostamalla kyseistä osaketta. Vasta seuraavaksi mietin kuinka paljon voin tienata. Yritän hahmotella jonkinlaista hiha ravistusta keskimääräisestä tuloksesta ja jos uskon kasvuun, hyväksyn hieman korkeammat arvostuskertoimet. Sivuutan yleensä tappiota tekevät kasvuyritykset kokonaan. Näissä kun laskuvara on oikeasti helposti se 100%. Aina sanotaan, että osakkeet voivat laskea 100%, mutta ilman velkaa on vaikea mennä konkurssiin vielä kun samaan aikaan syntyy tulostakin. Lähden liikkeelle usein taseesta jos liiketoiminta vaikuttaa sykliseltä. Liikearvot tulee siivottua pois ja yleensä myös aineeton omaisuus. Katson menneiden vuosien liikevaihdon, nettotuloksen, ROE:n tms. sekä niiden muutokset. Mikäli yritys harrastaa isossa määrin osakepalkkioiden jakamista johdolle, on se punainen lippu itselleni. Ei välttämättä prosessi siihen lopu, mutta vaikuttaa vahvasti lopulliseen arvioon. Saatan pohtia vääristääkö Covid menneiden vuosien lukuja. Oliko kyseessä aikaistettu kysyntä ja tuollaiseen tasoon ei ole paluuta. Saatan katsoa toimarin haastattelun, lukea osavuosikatsauksen, kuunnella konffapuhelun tms. ja monesti nämä kaikki. Yritän kaivaa uutisia ja luen ihmisten foorumiviestejä aiheesta jonkinlaisella suodattimella. Luen luultavasti jonkun analyysinkin. Haarukoin hinnan millä olisin valmis ostamaan. Harvoin käytän mitään DCF-laskentaa, mutta olen joskus tätäkin kokeillut. Katson myös kurssigraafeja monesti ja saatan tehdä oston omaa ajateltua ostohintaa alempaa jos oman mututuntuman mukaan kurssi voisi käydä vielä alempana koukkaamassa. Yleensä ostan sen verran masentuneiden sjoittajien pienen vaihdon osakkeita, että kurssit voivat pomppia melkoisesti. Tämä kohta on enemmän taidetta kuin tiedettä.
Yleensä ostan muutamassa osassa kotimaasta (kulut max 1%), jolloin ostan lisää mikäli kurssi valuu. Ulkomaalaisia osakkeita ostan kerralla hieman isommalla rahalla kulujen takia. Incapin kohdalla olisi pitänyt ostaa enemmän noin 6,1 eurosta, mutta määrä jäi lopulta 100kpl:seen. Olisin ostanut lisää alempaa. Tässä tuo taktiikka ei toiminut, mutta monessa muussa tapauksessa on säästöjä tullut. Hieman harmitti tuo Incap kun pidin tuota selvästi parhaana sijoituksena tuolloin ja myös kaveria siitä hyvissä ajoin alustin.
9. Jos joutuisit valitsemaan loppuelämäksesi 4 arvostuskerrointa, mitkä valitsisit ja miksi?
EV/FCF Tämä huomioi yrityksen velkaisuuden/varallisuuden ja myös vapaan kassavirran.
EV/EBIT Vähän sama kuin ylempänä, mutta kassavirran sijasta liiketulos huomioidaan. On mielestäni parempi kuvaamaan silloin kun investoidaan kasvuun. Tässä kuitenkin on omat riskinsä sillä esim. Tecnotreen kohdalla näyttää halvalta. Ei pidä katsoa vain yhtä arvostuskerrointa.
P/TBV Tase arvo ilman töhnää. Antaa monesti paremman kuvan taseesta kuin P/B. Ei sovellu kaikkiin bisneksiin kuitenkaan.
Osinkotuotto % Haluan pitää osinkopuolueen jäsenyyden. Osinkoa on kivaa saada vaikka sen jakaminen ei monesti järkevää ole. Kuitenkin jos markkinat hinnoittelee jonkun osakkeen naurettavan halvaksi, eikä johto tajua ostaa omia osakkeita, eikä kallista velkaa ole lyhennettäväksi, eikä järkeviä investointeja tehtäväksi, on hyvä että jotain tuottoa tulee holdaamisen aikana. Lisäksi osinkotuotto tuo turvaa ja luottoa itselleni silloin kun ostan vaikka Jordaniassa olevaa tekstiiliyritystä. Voisivat he jakaa suurempia palkkioita johdolle tai tunkea rahat vaikka palmusaareen, mutta kun maksavat 6% osinkoa niin olen tyytyväinen.
10. Jos joutuisit valitsemaan loppuelämäksesi 4 tunnuslukua, mitkä valitsisit ja miksi?
ROE sillä pitää olla jotain laadullistakin mukana ja sitäpaitsi on hyvä pystyä haarukoimaan millaista tuottoa pääomille on saatavissa.
ROIC Myös laatua kuvaava mittari.
Liikevaihdon kasvu % Keskimäärin yrityksillä menee paremmin jos liikevaihto kasvaa
Debt/EBITDA kuvaamaan miten paljon velkaa on suhteessa käyttäkatteeseen.
11. Mitkä ovat kolme parasta puoltasi sijoittajana? Ja missä asiassa haluaisit erityisesti kehittyä sijoittajana?
Ei ole ihan helppo kehua itseä, mutta ehkä nämä voisi olla.
- Uskallus mennä massoja vastavirtaan ja nähdä metsä puilta.
- Kärsivällisyys odottaa
- Kyky muuttaa lopulta mielipidettä kun huomaa olevansa todennäköisesti väärässä.
Kehitettävää löytyy aina. Olisi hienoa osata nähdä kirkkaasti tulevaisuuteen ja osata poimia tulevia kasvuraketteja. Kuitenkin missä olisi mahdollista helpommin kehittää itseään olisi parempi ymmärrys erilaisista sykleistä sekä eri asioiden syistä ja seurauksista.
12. Kuvaile näitä yhtiöitä viidelläkymmenellä sanalla per yhtiö
- Boreo (olet antanut tästä mulle hyviä ajatuksia, mutta silti holdasin ja otin lisää turskaa)
Ollut jäätävässä kuplassa menneinä vuosina ja tämä on nähtävissä kurssigraafeilla. Kyseessä oli varmastikin yksi pahimmin kuplaantunut osake koko Hesulissa. Pienellä volyymilla kurssi liikkuu rivakasti kun vaihtoa on hyvin vähän. Tase on heikko ja suomipaino on käsittääkseni yrityksellä suuri. Kuitenkin toimitusjohtajan ulosanti vaikuttaa hyvältä. En itse osaisi ostaa ennen käännettä tuloksessa.
- Citycon
Ainainen pettäjä joka laskee vuodesta toiseen kuin lehmänhäntä. Pääomanpalautuksia ja samaan aikaan suunnattuja anteja. Ei hyvää päivää! Lisäksi toimariruletti niin ei ihme että kurssi on missä se on. Tasetta pyritään vahvistamaan myymällä hieman kauppakeskuksia. Korkojen laskun luulisi auttavan velkaista Cityconia. Citycon on suurella alennuksella taseeseen nähden. Lyötyä on lyöty liikaa.
- Nurminen Logistics
Hylkiö jota moni ei halua omistaa. Tämä on arvosijoittajan valinta sillä P/E on ysin luokkaa ja EV/EBIT 5,5. Niin huono Nurminen tuskin on minä sitä pidetään. Optiona jos sota loppuun Ukrainassa, on Nurmisella mahdollisuus hyötyä tästä jollain aikajänteellä. Tehnyt viimeaikoina pari yritysostoa ja nämä voisivat saada lisää tuloksentekokykyä ja nostetta kurssiin.
13. Mitkä ovat sinulle tärkeimpiä tietolähteitä sijoittamisessa, jos Inderesiä Foorumeineen ei saa mainita eikä yhtiöiden omia materiaaleja?
Youtube, stockanalysis.com, finance.yahoo.com ja investing.com.
Lisäksi Kauppalehteä tulee välillä silmäiltyä, mutta vähemmän viime aikoina.
14. Miten hyödynnät makrotalouden uutisia ja tietoja omassa sijoitustoiminnassasi?
En varmaan lopulta kovinkaan paljoa. Hieman tosin saatan yrittää niiden kautta silmäillä suuntaviivoja lähitulevaisuudelle.
15. Sinun pitää antaa salkkusi viideksi vuodeksi kolmelle foorumilaiselle ja kolmelle indeläiselle, keille antaisit ja miksi?
@Iikka on melko samantyylinen kuin itse olen ja hän ei fomottaisi salkkua tyhjäksi.
@JHeiskanen vaikuttaa hyvältä valinnalta omalle salkulle ja Iikan aisapariksi.
@Opa vielä kolmantena palasena. Pitää tiimissä olla yksi tutalainen jos minä olen pois.
@Verneri_Pulkkinen tietää paljon kaikesta. Boreota kiellän erikseen ostamasta.
@Thomas_Westerholm on mielestäni oikein pätävä kaveri.
@Rauli_Juva Hän on vähän saanut kuulla Kamuxin, Harvian yms suosituksista, mutta Rauli ainakin uskaltaa olla erimieltä eikä vain hymistele mukana.
16. Mitä apua saat sijoittamiseen Foorumilta, mitä et muualta saa?
Erittäin paljon tietoa koottuna yhteen. Lisäksi foorumin ansiosta olen oppinut tosi paljon juttuja mitä pidän nykyään itsestäänselvyytenä.
17. Olet lahjakas meemitaitelijanakin, mistä luovuutesi kumpuaa? Ja oletko livenäkin hauska meemeilijä?
Luulen olevani ainakin joskus hauska, mutta vain tutussa seurassa. Joskus harrastin myös lyhyen aikaa maalaamista ja vaikka en siinä kovin hyvä ollutkaan, oli se tapa tuoda luovuutta esille. Meemit on ehkä tänä päivänä itselleni se sopiva tapa kanavoida luovuuden vimmaa.
18. Mitä tavoitteita sinulla on sijoittamisen suhteen?
Tavoite on päästä eläkkeelle hieman aiemmin kuin minun laskennallinen eläkeikä 100v. Ehkä joskus 60 vuotiaana. Tarkoitus on turvata taloudellinen tilanne myös siltä varalta jos tulee ennen eläkeikää jotain hetkellisiä haasteita ja kriisejä saatana.
Lapsille sijoitan lapsilisät kuten isänikin minulle aikoinaan. Toki yritän saada isääni parempaa tuottoa lapsilleni. Tarkoitus on antaa heille pieni pesämuna esim. omaa ensiasuntoa varten jolloin lisätakausta ei asuntolainaan tarvittaisi.
19. Sinulla tuntuu olevan hyvä taito huomata erilaisia sudenkuoppia, miten Alokas onnistuisi välttämään erilaiset ansat, kuten Mustaparta?
On tässä itsekin ansoihin astuttu, mutta ehkä se on juuri se kuoppa mitä kannataa katsoa ennen kuin katsoo sitä mahdollista nousua. Mitä jos kasvuosake ei kasvakaan ja se on nyt P/E 60 P/B 10. Tälläistä jos ostaa vaikka 10% salkusta ja kasvulle käy kehnosti, jälki on todella rumaa. Mitä suurempi riski on sijoituksella, sitä pienempi painoarvo sillä tulisi olla salkussa. Tasaiset tylsät salkun keskiöön ja sitten siinä reunalla taiteilee erilaisilla jutuilla. Jokainen toki saa tehdä mitä haluaa, mutta itselle lopulta on tärkeintä ettei muutama huono päätös tuhoa koko salkkua. Hitaasti hyvä tulee…
20. Mistä haluat kiittää Inderesiä ja sen foorumilaisia?
Haluan kiittää Inderesiä ja foorumia kaikista opeista mitä olen saanut imettyä sienen lailla. Pidetään foorumi aktiivisena niin se hyödyttää varmasti lopulta meitä kaikkia.
Kiitoksia mainioista vastauksista Mustaparta!
Tarvitseeko olla karhu tai härkä, tai kovasti jotain mieltä, no ei välttämättä. Mustaparran ja monien muiden fiksujen sijoittajien vahvuus on se, että he osaavat olla hyvin objektiivisia sekä nähdä metsän puilta, minkä haastattelussa hänkin mainitsee (”nähdä metsän puilta” oli jo mielessäni ennen kuin sain hänen vastauksensa ).
Jos suuttuu ja tulistuu sijoittamisesta, yleisesti keskustelusta tai muusta, niin on hyvä vetää happea sekä miettiä asioita uudelleen, muuten menee hyvin helposti metsään. Lapsellisella asenteellisella kiukuttelulla (esim. mielenosoittaminen lapsellisesti eri tavoin toisia kohtaan) ei koskaan näytä fiksulta ja muutenkin kiukuspäissään/tunnepäissään sijoittaminen johtavat helposti turskiin (fomoturskat ovat mun erikoisalaani :D). Hyvät käytöstavat ja yhteishenki sekä toisten ymmärtäminen että erityisesti laadukas sijoituskeskeinen keskustelu ovat tämän Foorumin valtteja, joten arvostetaan toisia, esimerkiksi yhtiöketjuihin paljon aikaa käyttäviä laadukasta sijoitussisältöä tuottavia foorumilaisia vähintäänkin voi ”kiittää” tykkäyksillä.
Tämän kohdan haluan nostaa vielä tähän loppuun:
16. Mitä apua saat sijoittamiseen Foorumilta, mitä et muualta saa?
Erittäin paljon tietoa koottuna yhteen. Lisäksi foorumin ansiosta olen oppinut tosi paljon juttuja mitä pidän nykyään itsestäänselvyytenä.
Mukavaa viikonloppua!