133. Seppo Sinisaari (nimimerkki Sergio)
Seppo teki minuun vaikutuksen leppoisuudellaan ja viisaudellaan Nordnetin @Tuomas_Tuominen:n haastattelussa. En ollut tajunnut tai oli mennyt ohi, että hän kirjoittelee Foorumille, mutta onneksi tämäkin tuli esille täällä Foorumille ja sain luontevasti otettua häneen yhteyden.
Halusin ehdottomasti päästä haastattelemaan Seppoa, sillä hän edustaa sellaista hienoa yhdistelmää, jota arvostan suuresti; terävää älyä, maanläheistä asennetta ja pitkää kokemusta sijoittamisen maailmasta. Hänessä yhdistyy siis mielestäni sekä analyyttinen näkemys että elämänkokemuksen tuoma rauhallinen ote, mikä tekee hänen ajatuksistaan erityisen tärkeitä – etenkin tällaisina haasteellisina aikoina.
Pohdin myös sitä, että niin Foorumilla kuin Inderesin henkilökunnassakin on vähän (ainakin äänessä) pitkän linjan sijoittajia, joiden näkökulmat kumpuavat omakohtaisista kokemuksista pitkältä ajalta. Juuri siksi koen, että Sepon kaltaiselle fiksuille konkarille on nyt enemmän kysyntää kuin ehkä koskaan. Hänen leppoisa olemus ja viisaat sanat tuovat mulle ainakin rauhaa ja pitkäjänteisyyttä.
1. Kerro viidelläkymmenellä sanalla, kuka olet.
Olen Seppo Sinisaari, eläköitynyt IT-alan yrittäjä. Olen toiminut pääosin omassa yrityksessäni erityisesti Microsoftin tuotteiden parissa.
Asun Lahdessa vaimoni kanssa. Lapset ovat aikuisia ja yksi lapsenlapsikin löytyy. Vietämme paljon aikaa mökillämme. Laajensimme ja modernisoimme sen muutama vuosi sitten.
Aiemmin matkustelimme paljon. Nykyään lentäminen on käynyt rasittavaksi ja muutenkin viihdymme parhaiten kotimaan retkillä.
Tällä hetkellä olen päätoiminen sijoittaja. Käytän paljon aikaa yritysten tutkimiseen ja analysointiin.
2. Kerro kolme asiaa, mitä harvat sinusta tietävät.
Olen hiihtänyt Finlandia-hiihdon silloin kun se oli vielä 75 km. Olen ollut töissä Israelissa ja puhun kohtalaisesti hepreaa. Pidän itämaisista ruuista, varsinkin intialainen keittiö on suosikkini.
3. Mitä kiinnostuksen kohteita ja harrastuksia sinulla on sijoittamisen lisäksi?
Luen paljon monenlaista kirjallisuutta. Yksi suosikeistani on ruotsalaiset dekkarit. Talvella käyn mielelläni jäällä hiihtämässä ja uintia harrastan koko vuoden. Teatterit ja elokuvat kiinnostavat myös.
4. Millainen on tavallinen arkipäiväsi?
Herään yleensä jo noin klo 6:00. Aamiaisen jälkeen katson usein sijoittamiseen liittyviä keskusteluryhmiä. Olen mukana aika monessa. Sitten saatan käydä kävelyllä. Kun pörssi aukeaa, katson miten se lähtee liikkeelle. Sitten on ruokailun aika. Käymme vaimoni kanssa usein myös ravintoloissa syömässä tai tilaamme kotiin. Lounaan jälkeen vähän lepoa ja sitten koneen ääreen tutkimaan yrityksiä ja keskusteluryhmiä. Kahvin jälkeen taas kävelylle. Takaisin tutkimaan yrityksiä, keskusteluryhmiä ja seuraamaan pörssiä päivälliseen asti. Sen jälkeen joko harrastuksiin tai TV:n ääreen. Nukkumaan yleensä klo 22:00 mennessä.
5. Millainen olet sijoittajana?
Pyrin löytämään salkkuuni laatuyhtiöitä eri toimialoilta. Painotus on aika osinkopainotteinen ja defensiivinen. Jonkin verran hankin myös kasvuyhtiöitä. Kaikki sijoitukset ajattelen olevan pitkällä tähtäimellä.
6. Millainen sijoitushistoriasi on?
Aloitin vuonna 1987 kun sain Sammon osakkeita ilmaiseksi vakuutusmaksujen perusteella. Auton myynnistä saamillani rahoilla ostin lisäksi Keskoa, Ameria ja KOPia. Vuonna 1991 laman iskiessä unohdin koko salkun ja sijoittamisen.
Vuonna 2002 katsoin salkkua seuraavan kerran. Sen arvo oli kaksinkertaistunut kymmenessä vuodessa. Siirsin salkun Nordeasta EQ-pankkiin ja aloin ostaa lisää osakkeita. Aloin käydä sijoittajatapahtumissa ja yhtiökokouksissa ja osallistua sijoituskeskusteluihin EQ;n foorumilla.
Salkku alkoi kasvaa ja avasin salkun myös yritykselleni EQ:ssa. Nordnetin tultua markkinoille avasin salkun myös siellä ja vuonna 2007 EQ:n salkkukin siirtyi Nordnettiin.
Vuonna 2010 avasimme vaimon kanssa PS-tilit Nordeassa ja ehdimme sijoittaa sinne noin kymmenen vuoden ajan 5000 euroa/vuosi kumpikin. Mainitun 5000 euroa sai vähentää verotuksessa.
Arvo-osuustili löytyy myös sekä Nordnetin sijoitusvakuutus. Nämä olen ajatellut perintötileiksi, ei ole aikomusta nostaa näiltä mitään.
7. Millainen salkku sinulla on? Jos sinun tulisi holdata kahta osaketta vähintään kymmenen vuotta, mitkä valitsisit ja miksi?
Hoidossani on yhteensä 9 omaa, vaimon ja firman salkkua. Salkuissa on 62 eri osakelajia. Rahastoja ja ETF:iä ei ole. Olen osakemies. Koen rahastot ja ETF:t tylsinä.
Puolet salkun arvosta on suomalaisissa osakkeissa. Reilu 20% Ruotsissa ja samoin reilu 20% USA:ssa. Loppu vajaa 10% on Norjassa. Rajoitan sijoitukset niihin maihin, jotka noudattavat verosopimuksia. Norja ei noudata, mutta sijoitusvakuutuksen avulla ongelman voi ohittaa.
Yleensäkin pyrin ajattelemaan niin, että jos ostan jotakin salkkuun, niin minun pitäisi olla valmis pitämään sitä 10 vuotta. Tällä hetkellä voisin valita salkkuun vaikkapa Nordean ja Huhtamäen tuolla periaatteella.
8. Millainen osakepoimintaprosessi sinulla on askel askeleelta?
Pyrin löytämään uusia yrityksiä keskusteluryhmien ja sijoittajatapahtumien kautta. Käytän myös skriinereitä, esimerkiksi Koyfin ja Börsdata.
Minulla on oma seurantajärjestelmä Excelissä, tällä hetkellä seurannassa on melkein 100 yhtiötä. Näistä noin puolet on jo salkussa. Yritän tämän avulla myös laittaa yrityksiä paremmuusjärjestykseen.
https://www.sinisaariconsulting.com/StockAnalysisTool.html
Järjestelmä on vapaasti käytettävissä. Tiedot muuttuvat aika hitaasti, päivitän ne parin kuukauden välein.
9.Sinulla on ymmärrykseni mukaan paljon osinko-osakkeita, mikä niissä houkuttaa ja koukuttaa?
Osinko-osakkeet tuovat säännöllistä tulovirtaa. Osingot eivät heilu kuten osakekurssit.
10. Mitkä ovat kolme tärkeintä tietolähdettä yhtiöiden omista materiaaleista osakepoimintaasi ajatellen?
Yhtiöiden omista materiaaleista tärkeimmät ovat tilinpäätösmateriaalit ja osavuosikatsaukset. Erityisesti luvut, mutta myös toimitusjohtajan katsaus.
11. Kerro viidelläkymmenellä sanalla, mitä mieltä olet näistä alla olevista sijoituskohteena?
- Koskisen,yhtiö on sijoittajaystävällinen, olen käynyt sahalla ja toimitusjohtaja on myös käynyt kiitettävästi eri tapahtumissa. Hän on myös helposti lähestyttävä. Tulospuolella on vielä parannettavaa.
- Mandatum, osinkoyhtiöiden aatelia, maksaa vielä monta vuotta hyvää osinkoa, kurssikehitys erinomainen listautumisesta alkaen, suurimpia sijoituksiani.
- Nordea, vakaa osingonmaksaja, parhaita pankkeja Euroopassa, asiakaspalvelussa vielä parantamisen varaa.
12. Olet sijoittanut kauan ja kokenut erilaisia kriisejä, joissa pörssikurssit ovat romahtaneet, mitä olet oppinut näistä pörssiromahduksista?
Finanssikriisi oli ensimmäinen. Vuonna 2008 salkun arvosta suli 2/3. Muutenkin oma likviditeetti meni tiukalle, kun ei voinut myydä osakkeita halvalla. Opin sen, että olisi hyvä olla myös käteistä jonkin verran varalla.
Koronakriisissä vuonna 2020 sorruin hieman paniikkimyynteihin. Toisaalta aloin myös pian ostaa takaisin edullisilla hinnoilla. Opin pitämään pään kylmänä paremmin. Tätä periaatetta olen onnistunut noudattamaan nykyisessä turbulenssissa.
13. Mitä konkreettisia hyötyjä olet saanut osallistumalla yhtiökokouksiin – miten ne ovat vaikuttaneet sijoituspäätöksiisi tai ymmärrykseesi yhtiöistä?
Yhtiökokousten tärkein anti on yrityksen ilmapiirin tunnustelu. Miten hallitus ja toimitusjohtaja esiintyvät? Ovatko he tavattavissa tauoilla? Onko kaikki hyvin muodollista ja rutiinia?
14. Onko jokin yhtiö jäänyt sinulle erityisesti mieleen yhtiökokouksen, johdon esiintymisen tai sijoittajaviestinnän perusteella? Miksi juuri se?
Ponssen yhtiökokous Vieremällä on ollut yksi parhaista. Mukava perhejuhlan tunnelma hyvine lounaineen ja tehdaskierroksineen. Clas Ohlsonin kokous Taalainmaalla oli myös mieleenpainuva. Tuote-esittelyt ja kassillinen firman tuotteita mukaan lähtiessä. Ja tietenkin Berkshire Hathawayn kokoukset Omahassa oheistapahtumineen ovat olleet ainutlaatuisia. Sammon kokoukset silloin kun siellä oli vielä voimakaksikko Wahlroos/Stadigh, olivat sekä hyviä että hauskoja.
Eräässä kokouksessa toimitusjohtaja oli juuri saanut potkut, mutta joutui kuitenkin vielä pitämään katsauksen. Tunnelma kokouksessa oli huono. Seuraavana päivänä myin kaikki kyseisen firman osakkeet pois ja arvio oli oikea. Sen jälkeen yrityksellä on mennyt huonosti jo kauan.
15. Jos sinun pitäisi suositella kolmea sijoituskirjaa foorumilaisille, mitä suosittelisit ja miksi?
Seppo Saarion kirja ”Miten sijoitan pörssiosakkeisiin” on edelleen yksi parhaista, uudistunut ja hyvin päivitetty
Heikki Keskivälin ”Tähtäimessä osakkeet”, leppoisa tyyli, mutta täyttä asiaa
Esa Juntusen ”Viisas sijoittaja” käy läpi tärkeät periaatteet ja myös psykologisen puolen sijoittamisessa.
(@Heikki_Keskivali ja @Omavaraisuushaaste, tägäsin teidät, jotta huomaatte t. Alokas)
16. Moni Foorumilla on vielä sijoittamisen alkutaipaleella – mitä neuvoja antaisit pitkäjänteisyyden ja pitkän aikavälin ajattelun vahvistamiseksi sijoittajauran alkuun?
Etsi hyviä laatuyhtiöitä ja pidä niitä pitkään. Pyri luomaan tasainen osinkovirta. Älä hötkyile turbulensseissa. Älä myy, jos kurssi nousee. Myy jos kurssi laskee yli 20% ostohinnasta. Hyödynnä tappiot verotuksessa. Osta tasaisesti lisää parhaita yhtiöitä. Osta salkkuun jokereiksi muutamia kasvuyhtiöitä.
17. Miten olet kokenut suomalaisen sijoituskulttuurin muuttuneen vuosien varrella? Onko jokin muutos ollut erityisen hyvä tai huolestuttava sijoittajan näkökulmasta?
Nuoria ja naisia on tullut lisää. Takavuosina sijoitustapahtumissa lähes kaikki olivat vähintään keski-ikäisiä ja miehiä.
18. Mitä tavoitteita sinulla on sijoittamisessa? Mitä konkreettista hyvää olet saanut sijoittamisen omasta vauraudesta?
Ikäni puolesta minulla ei ole enää tarvetta kasvattaa salkkua. Pikemminkin pyrin suojaamaan sitä painottamalla osinkoyhtiöitä. Vauraus on ihan mukavaa ja tuo vapautta toimia. Ennen kaikkea sijoittaminen ja yhtiöiden tutkiminen on kuitenkin mukava harrastus.
19. Alokas on koko sijoitushistoriansa (aloittanut 2018) ajalta vielä hieman miinuksella, kannattaako Alokkaan vaihtaa suosiolla indeksirahastoihin ainakin suureksi osaksi? Ja onko hän ihan toivoton tapaus?
Jos sinulla ei olisi aikaa, taitoa tai mielenkiintoa tutkia yhtiöitä tarkemmin, olisi indeksirahasto tai ETF hyvä vaihtoehto. Sinulla näyttäisi kuitenkin olevan noita kaikkia, joten suosittelen suoraa osakesijoittamista, koska se on paljon hauskempaa ja mielenkiintoisempaa.
20. Mistä haluat kiittää Inderesiä ja Inderesin Foorumia?
Inderes tekee arvokasta työtä yksityissijoittajien hyväksi. Varsinkin laajat raportit ovat perusteellisia. Yhtiöiden johtajien videohaastattelut ovat mielenkiintoisia.
Foorumi on hyvä ja monipuolinen ja pysyy asialinjalla.
Kiitoksia viisaista sanoistasi @Sergio!
Suosittelen kaikkia kuuntelemaan ja katsomaan tuon @Tuomas_Tuominen:n tekemän haastattelun Seposta.
Seposta huomaa, että hän on tehnyt kaikenlaista elämässään, mikä heijastuu hänen viisaissa sanoissaan. Arvostan erityisesti hänenlaisiaan monipuolisia ihmisiä ja minulla onkin paljon opittavaa häneltä vähän joka saralla.
Mukavaa pääsiäistä kaikille!