Alokas haastattelee

Kiitos @Sijoittaja-alokas kutsusta haastatteluun.

On hienoa olla tässä joukossa mukana. Samalla tuli tehtyä matka omaan tekemiseen ja oppimiseen sijoittajana. Paljon on tullut oppia ja karttunut kokemusta, mutta vielä on enemmän opittavaa jatkossa.

23 tykkäystä

Perjantaina haastatteluvuorossa on kokenut sijoittaja ja foorumilainen, jolla on kiva tapa puhua ja kirjoittaa. Hän on mielestäni sellainen rauhallinen ja viisas sijoittaja, joka ei turhia hötkyile sekä jolla tietoa että kokemusta tuntuu selvästi löytyvän.

Luulen, että tässä ajassa hänen ajatuksensa ovat erityisen tärkeitä. :slight_smile:

Mukavaa sijoitusviikon jatkoa!

image
imageimage
imageimage

Laitoin YTD:t, koska pitkän ajan tuotot näyttävät niin kurjilta. :cowboy_hat_face:

12 tykkäystä

133. Seppo Sinisaari (nimimerkki Sergio)

Seppo teki minuun vaikutuksen leppoisuudellaan ja viisaudellaan Nordnetin @Tuomas_Tuominen:n haastattelussa. En ollut tajunnut tai oli mennyt ohi, että hän kirjoittelee Foorumille, mutta onneksi tämäkin tuli esille täällä Foorumille ja sain luontevasti otettua häneen yhteyden. :slight_smile:

Halusin ehdottomasti päästä haastattelemaan Seppoa, sillä hän edustaa sellaista hienoa yhdistelmää, jota arvostan suuresti; terävää älyä, maanläheistä asennetta ja pitkää kokemusta sijoittamisen maailmasta. Hänessä yhdistyy siis mielestäni sekä analyyttinen näkemys että elämänkokemuksen tuoma rauhallinen ote, mikä tekee hänen ajatuksistaan erityisen tärkeitä – etenkin tällaisina haasteellisina aikoina.

Pohdin myös sitä, että niin Foorumilla kuin Inderesin henkilökunnassakin on vähän (ainakin äänessä) pitkän linjan sijoittajia, joiden näkökulmat kumpuavat omakohtaisista kokemuksista pitkältä ajalta. Juuri siksi koen, että Sepon kaltaiselle fiksuille konkarille on nyt enemmän kysyntää kuin ehkä koskaan. Hänen leppoisa olemus ja viisaat sanat tuovat mulle ainakin rauhaa ja pitkäjänteisyyttä. :slight_smile:

image

1. Kerro viidelläkymmenellä sanalla, kuka olet.

Olen Seppo Sinisaari, eläköitynyt IT-alan yrittäjä. Olen toiminut pääosin omassa yrityksessäni erityisesti Microsoftin tuotteiden parissa.

Asun Lahdessa vaimoni kanssa. Lapset ovat aikuisia ja yksi lapsenlapsikin löytyy. Vietämme paljon aikaa mökillämme. Laajensimme ja modernisoimme sen muutama vuosi sitten.

Aiemmin matkustelimme paljon. Nykyään lentäminen on käynyt rasittavaksi ja muutenkin viihdymme parhaiten kotimaan retkillä.

Tällä hetkellä olen päätoiminen sijoittaja. Käytän paljon aikaa yritysten tutkimiseen ja analysointiin.

2. Kerro kolme asiaa, mitä harvat sinusta tietävät.

Olen hiihtänyt Finlandia-hiihdon silloin kun se oli vielä 75 km. Olen ollut töissä Israelissa ja puhun kohtalaisesti hepreaa. Pidän itämaisista ruuista, varsinkin intialainen keittiö on suosikkini.

3. Mitä kiinnostuksen kohteita ja harrastuksia sinulla on sijoittamisen lisäksi?

Luen paljon monenlaista kirjallisuutta. Yksi suosikeistani on ruotsalaiset dekkarit. Talvella käyn mielelläni jäällä hiihtämässä ja uintia harrastan koko vuoden. Teatterit ja elokuvat kiinnostavat myös.

4. Millainen on tavallinen arkipäiväsi?

Herään yleensä jo noin klo 6:00. Aamiaisen jälkeen katson usein sijoittamiseen liittyviä keskusteluryhmiä. Olen mukana aika monessa. Sitten saatan käydä kävelyllä. Kun pörssi aukeaa, katson miten se lähtee liikkeelle. Sitten on ruokailun aika. Käymme vaimoni kanssa usein myös ravintoloissa syömässä tai tilaamme kotiin. Lounaan jälkeen vähän lepoa ja sitten koneen ääreen tutkimaan yrityksiä ja keskusteluryhmiä. Kahvin jälkeen taas kävelylle. Takaisin tutkimaan yrityksiä, keskusteluryhmiä ja seuraamaan pörssiä päivälliseen asti. Sen jälkeen joko harrastuksiin tai TV:n ääreen. Nukkumaan yleensä klo 22:00 mennessä.

5. Millainen olet sijoittajana?

Pyrin löytämään salkkuuni laatuyhtiöitä eri toimialoilta. Painotus on aika osinkopainotteinen ja defensiivinen. Jonkin verran hankin myös kasvuyhtiöitä. Kaikki sijoitukset ajattelen olevan pitkällä tähtäimellä.

6. Millainen sijoitushistoriasi on?

Aloitin vuonna 1987 kun sain Sammon osakkeita ilmaiseksi vakuutusmaksujen perusteella. Auton myynnistä saamillani rahoilla ostin lisäksi Keskoa, Ameria ja KOPia. Vuonna 1991 laman iskiessä unohdin koko salkun ja sijoittamisen.

Vuonna 2002 katsoin salkkua seuraavan kerran. Sen arvo oli kaksinkertaistunut kymmenessä vuodessa. Siirsin salkun Nordeasta EQ-pankkiin ja aloin ostaa lisää osakkeita. Aloin käydä sijoittajatapahtumissa ja yhtiökokouksissa ja osallistua sijoituskeskusteluihin EQ;n foorumilla.

Salkku alkoi kasvaa ja avasin salkun myös yritykselleni EQ:ssa. Nordnetin tultua markkinoille avasin salkun myös siellä ja vuonna 2007 EQ:n salkkukin siirtyi Nordnettiin.

Vuonna 2010 avasimme vaimon kanssa PS-tilit Nordeassa ja ehdimme sijoittaa sinne noin kymmenen vuoden ajan 5000 euroa/vuosi kumpikin. Mainitun 5000 euroa sai vähentää verotuksessa.

Arvo-osuustili löytyy myös sekä Nordnetin sijoitusvakuutus. Nämä olen ajatellut perintötileiksi, ei ole aikomusta nostaa näiltä mitään.

7. Millainen salkku sinulla on? Jos sinun tulisi holdata kahta osaketta vähintään kymmenen vuotta, mitkä valitsisit ja miksi?

Hoidossani on yhteensä 9 omaa, vaimon ja firman salkkua. Salkuissa on 62 eri osakelajia. Rahastoja ja ETF:iä ei ole. Olen osakemies. Koen rahastot ja ETF:t tylsinä.

Puolet salkun arvosta on suomalaisissa osakkeissa. Reilu 20% Ruotsissa ja samoin reilu 20% USA:ssa. Loppu vajaa 10% on Norjassa. Rajoitan sijoitukset niihin maihin, jotka noudattavat verosopimuksia. Norja ei noudata, mutta sijoitusvakuutuksen avulla ongelman voi ohittaa.

Yleensäkin pyrin ajattelemaan niin, että jos ostan jotakin salkkuun, niin minun pitäisi olla valmis pitämään sitä 10 vuotta. Tällä hetkellä voisin valita salkkuun vaikkapa Nordean ja Huhtamäen tuolla periaatteella.

8. Millainen osakepoimintaprosessi sinulla on askel askeleelta?

Pyrin löytämään uusia yrityksiä keskusteluryhmien ja sijoittajatapahtumien kautta. Käytän myös skriinereitä, esimerkiksi Koyfin ja Börsdata.

Minulla on oma seurantajärjestelmä Excelissä, tällä hetkellä seurannassa on melkein 100 yhtiötä. Näistä noin puolet on jo salkussa. Yritän tämän avulla myös laittaa yrityksiä paremmuusjärjestykseen.

https://www.sinisaariconsulting.com/StockAnalysisTool.html

Järjestelmä on vapaasti käytettävissä. Tiedot muuttuvat aika hitaasti, päivitän ne parin kuukauden välein.

9.Sinulla on ymmärrykseni mukaan paljon osinko-osakkeita, mikä niissä houkuttaa ja koukuttaa?

Osinko-osakkeet tuovat säännöllistä tulovirtaa. Osingot eivät heilu kuten osakekurssit.

10. Mitkä ovat kolme tärkeintä tietolähdettä yhtiöiden omista materiaaleista osakepoimintaasi ajatellen?

Yhtiöiden omista materiaaleista tärkeimmät ovat tilinpäätösmateriaalit ja osavuosikatsaukset. Erityisesti luvut, mutta myös toimitusjohtajan katsaus.

11. Kerro viidelläkymmenellä sanalla, mitä mieltä olet näistä alla olevista sijoituskohteena?

• Koskisen,yhtiö on sijoittajaystävällinen, olen käynyt sahalla ja toimitusjohtaja on myös käynyt kiitettävästi eri tapahtumissa. Hän on myös helposti lähestyttävä. Tulospuolella on vielä parannettavaa.
  • Mandatum, osinkoyhtiöiden aatelia, maksaa vielä monta vuotta hyvää osinkoa, kurssikehitys erinomainen listautumisesta alkaen, suurimpia sijoituksiani.
  • Nordea, vakaa osingonmaksaja, parhaita pankkeja Euroopassa, asiakaspalvelussa vielä parantamisen varaa.

12. Olet sijoittanut kauan ja kokenut erilaisia kriisejä, joissa pörssikurssit ovat romahtaneet, mitä olet oppinut näistä pörssiromahduksista?

Finanssikriisi oli ensimmäinen. Vuonna 2008 salkun arvosta suli 2/3. Muutenkin oma likviditeetti meni tiukalle, kun ei voinut myydä osakkeita halvalla. Opin sen, että olisi hyvä olla myös käteistä jonkin verran varalla.

Koronakriisissä vuonna 2020 sorruin hieman paniikkimyynteihin. Toisaalta aloin myös pian ostaa takaisin edullisilla hinnoilla. Opin pitämään pään kylmänä paremmin. Tätä periaatetta olen onnistunut noudattamaan nykyisessä turbulenssissa.

13. Mitä konkreettisia hyötyjä olet saanut osallistumalla yhtiökokouksiin – miten ne ovat vaikuttaneet sijoituspäätöksiisi tai ymmärrykseesi yhtiöistä?

Yhtiökokousten tärkein anti on yrityksen ilmapiirin tunnustelu. Miten hallitus ja toimitusjohtaja esiintyvät? Ovatko he tavattavissa tauoilla? Onko kaikki hyvin muodollista ja rutiinia?

14. Onko jokin yhtiö jäänyt sinulle erityisesti mieleen yhtiökokouksen, johdon esiintymisen tai sijoittajaviestinnän perusteella? Miksi juuri se?

Ponssen yhtiökokous Vieremällä on ollut yksi parhaista. Mukava perhejuhlan tunnelma hyvine lounaineen ja tehdaskierroksineen. Clas Ohlsonin kokous Taalainmaalla oli myös mieleenpainuva. Tuote-esittelyt ja kassillinen firman tuotteita mukaan lähtiessä. Ja tietenkin Berkshire Hathawayn kokoukset Omahassa oheistapahtumineen ovat olleet ainutlaatuisia. Sammon kokoukset silloin kun siellä oli vielä voimakaksikko Wahlroos/Stadigh, olivat sekä hyviä että hauskoja.

Eräässä kokouksessa toimitusjohtaja oli juuri saanut potkut, mutta joutui kuitenkin vielä pitämään katsauksen. Tunnelma kokouksessa oli huono. Seuraavana päivänä myin kaikki kyseisen firman osakkeet pois ja arvio oli oikea. Sen jälkeen yrityksellä on mennyt huonosti jo kauan.

15. Jos sinun pitäisi suositella kolmea sijoituskirjaa foorumilaisille, mitä suosittelisit ja miksi?

Seppo Saarion kirja ”Miten sijoitan pörssiosakkeisiin” on edelleen yksi parhaista, uudistunut ja hyvin päivitetty

Heikki Keskivälin ”Tähtäimessä osakkeet”, leppoisa tyyli, mutta täyttä asiaa

Esa Juntusen ”Viisas sijoittaja” käy läpi tärkeät periaatteet ja myös psykologisen puolen sijoittamisessa.

(@Heikki_Keskivali ja @Omavaraisuushaaste, tägäsin teidät, jotta huomaatte t. Alokas)

16. Moni Foorumilla on vielä sijoittamisen alkutaipaleella – mitä neuvoja antaisit pitkäjänteisyyden ja pitkän aikavälin ajattelun vahvistamiseksi sijoittajauran alkuun?

Etsi hyviä laatuyhtiöitä ja pidä niitä pitkään. Pyri luomaan tasainen osinkovirta. Älä hötkyile turbulensseissa. Älä myy, jos kurssi nousee. Myy jos kurssi laskee yli 20% ostohinnasta. Hyödynnä tappiot verotuksessa. Osta tasaisesti lisää parhaita yhtiöitä. Osta salkkuun jokereiksi muutamia kasvuyhtiöitä.

17. Miten olet kokenut suomalaisen sijoituskulttuurin muuttuneen vuosien varrella? Onko jokin muutos ollut erityisen hyvä tai huolestuttava sijoittajan näkökulmasta?

Nuoria ja naisia on tullut lisää. Takavuosina sijoitustapahtumissa lähes kaikki olivat vähintään keski-ikäisiä ja miehiä.

18. Mitä tavoitteita sinulla on sijoittamisessa? Mitä konkreettista hyvää olet saanut sijoittamisen omasta vauraudesta?

Ikäni puolesta minulla ei ole enää tarvetta kasvattaa salkkua. Pikemminkin pyrin suojaamaan sitä painottamalla osinkoyhtiöitä. Vauraus on ihan mukavaa ja tuo vapautta toimia. Ennen kaikkea sijoittaminen ja yhtiöiden tutkiminen on kuitenkin mukava harrastus.

19. Alokas on koko sijoitushistoriansa (aloittanut 2018) ajalta vielä hieman miinuksella, kannattaako Alokkaan vaihtaa suosiolla indeksirahastoihin ainakin suureksi osaksi? Ja onko hän ihan toivoton tapaus?

Jos sinulla ei olisi aikaa, taitoa tai mielenkiintoa tutkia yhtiöitä tarkemmin, olisi indeksirahasto tai ETF hyvä vaihtoehto. Sinulla näyttäisi kuitenkin olevan noita kaikkia, joten suosittelen suoraa osakesijoittamista, koska se on paljon hauskempaa ja mielenkiintoisempaa.

20. Mistä haluat kiittää Inderesiä ja Inderesin Foorumia?

Inderes tekee arvokasta työtä yksityissijoittajien hyväksi. Varsinkin laajat raportit ovat perusteellisia. Yhtiöiden johtajien videohaastattelut ovat mielenkiintoisia.

Foorumi on hyvä ja monipuolinen ja pysyy asialinjalla.

Kiitoksia viisaista sanoistasi @Sergio!

Suosittelen kaikkia kuuntelemaan ja katsomaan tuon @Tuomas_Tuominen:n tekemän haastattelun Seposta. :slight_smile:

Seposta huomaa, että hän on tehnyt kaikenlaista elämässään, mikä heijastuu hänen viisaissa sanoissaan. Arvostan erityisesti hänenlaisiaan monipuolisia ihmisiä ja minulla onkin paljon opittavaa häneltä vähän joka saralla. :slight_smile:

Mukavaa pääsiäistä kaikille! :slight_smile:

67 tykkäystä

Kiitos kauniista sanoistasi. Toivon, että näistä ajatuksistani on iloa ja hyötyä monille.

46 tykkäystä

Perjantaina julkaisen haastattelun foorumilaisesta, joka kirjoittaa laadukkaita sijoitusaiheisia viestejä Foorumille ja tekee nostoja erilaisista asioista sekä yhtiöistä, mistä muut eivät ehkä niinkään tee. :slight_smile:

Hänen tekstinsä ovat myös helppolukuisia ja sisältörikkaita. Arvostan hänen panostaan Foorumilla mm. siksi, koska hän auttaa toisia sijoittajia ja nostaa yhteishenkeä hyvällä mukavalla käytöksellään. Mukavaa on myös, kun hän panostaa viesteihinsä eri tavoin muiden foorumilaisten iloksi.

Mukavaa sijoitusviikon jatkoa! :slight_smile:

18 tykkäystä

134. Poutapilviä

Poutapilviä on Foorumin luottopelaajia, joka omalta osaltaan pitää Foorumin laatua hienosti yllä ja myös hyvää henkeä… Hänen viestinsä ovat hyvin kirjoitettuja ja sellaisia, joista sijoittajat saavat lisäarvoa omaan sijoitustoimintaansa. Hän ehdottomasti vaikuttaa kaverilta, jolla on sopivasti avoimuutta, mutta myös sellaista tervettä kriittisyyttä.

On kiva, kun hän tuo ketjuihin uutta tietoa, mitä muut eivät ole löytäneet tai tuoneet esille. Sitten hän osaa nostaa erilaisia seikkoja esille, joita ei olisi osannut itse edes ajatella, lisäksi hän vastaa hyvin kysymyksiin ja myös itse osaa esittää niitä analyytikolle.

Poutapilviä antaa enemmän kuin ottaa. Hän käyttää paljon varmasti aikaa kirjoittaessaan laadukkaita viestejään foorumilaisten iloksi, lisäksi hän vastaa toisten kysymyksiin… eikä kiukuttele, vaan päinvastoin - hän mukavalla toiminnallaan edistää Foorumin mukavaa ilmapiiriä. :slight_smile:

image

Ammatiltani meteorologi, jolla tuli ilmeisesti vapaa-ajalla tylsää, kun päätin ruveta säänennustamisen ohessa ennustamaan osakekursseja. Tämän enempää en omasta identiteetistäni kerro tällä kertaa :sun_with_face:

• Olen sattumalta päätynyt Tomi Valkeajärven kanssa samalle progressiivisen metallibändin, Unprocessedin, keikalle. Meitä oli yhteensä paikalla noin 150 ihmistä siellä pienessä kopissa. Oli muuten hikinen moshpit. Taisin muistaakseni vahingossa antaa Tomille myös kyynerpäätä selkään siellä pitissä :see_no_evil: Toivottavasti @Tomi_Valkeajarvi ei muistele pahalla, jos joskus vielä kohtaamme.

• Olen ollut erään Helsingin pörssin yhtiön toimitusjohtajan/omistajan pitämällä luennolla. Tämän toimarin käytöksestä jäi niin paha maku suuhun, että lupasin itselleni olla sijoittamatta yrityksen osakkeeseen ikipäivänä.

• Päästin pari kyyneltä sinä iltana, kun Charlie Munger kuoli. Nuorempi itseni olisi ollut ihmeissään, jos tietäisi minun itkevän joillekin amerikkalaisille kapitalisteille. Mutta kieltämättä Charlie taisi olla itselleni samaistuttavin mentori.

3. Mitä kiinnostuksen kohteita ja harrastuksia sinulla on sijoittamisen lisäksi?

Kyllä tämä Hesulin karhumarkkina aiheuttaa semmoisia päänsisäisiä demoneita, että pakko vapaa-ajalla yrittää päästä eroon niistä urheilun merkeissä. Ympäri vuoden punttisalia, ja kesällä vaeltamista sekä vähän golfia.

Iltaisin lukeminen, sekä erityisesti palapelien teko (!), ovat hyviä rentoutumisen keinoja. Videopelejä toisinaan.

Hyvin tavallinen :grinning: herätys->työt->ruokakauppa/sali/aktiviteetti->sänky

Toisin kuin @Heikki_Keskivali , en yleensä jaksa töiden alkaa jälkeen lukemaan amerikkalaisten bensa-asemaketjujen vuosikertomuksia, vaan pyrin tekemään osaketutkimukseni aamulla, sekä työpäivän tauoilla. Jotkut vaan jaksaa paremmin.

Audiota pystyn kuluttamaan ympäri vuorokauden, tosin!

Jos en muista täysin väärin, niin @Iikka taisi jossain haastattelussa kommentoida roskakorin dyykkaaja-sijoitustyyliään seuraavaan tapaan:

“Maailmassa on nykyään niin paljon oman elämänsä Buffetteja, ettei kukaan jaksa kuunnella niitä samoja ajatuksia uudestaan ja uudestaan. Tämän takia olen kiinnostunut näitä ei-suosituista yhtiöistä.” (epäsuora lainaus muististani)

Valitettavasti meikäläinen on juurikin Iikan kuvaama laatusijoittaja, joten tässä vaiheessa kannattaa Nokia- ja roskakorisijoittajien lopettaa tämän haastattelun lukeminen.

Tykkään laatuyhtiöistä, ja käytän ajallista hajautusta, sekä kevyttä teknistä analyysiä positioiden keräämiseen. Myös taustani puolesta tykkään lähestyä osakkeita todennäköisyyksien kautta. Otetaan esimerkki:

Kuvitellaan että olet yrityksesi säänennustaja. Sinulla on voima suuren punaisen napin avulla julistaa hätätila, ja lähettää ihmiset töistä kotia turvaan.

Sääennusteen mukaan Suomea voisi lähestyä voimakas myrsky. Paljon rakeita, ukkosta ja voimakkaita tuulia. Paikkoja tuhoutuu. Kuitenkin, tällä myrskyllä on 10%:n todennäköisyys osua Suomeen. 90%:n todennäköisyydellä myrsky menee Baltiaan. Tykkäätkö todennäköisyyksistä?

Itse meteorologina varmaan hikoilisin paidan märäksi. Jos oletan ettei myrsky osu Suomeen - ja se osuisikin - menettäisin varmaan työpaikkani. Täten varmaan pelaisin varman päälle, ja julistaisin hätätilan.

Sama asia pätee osakkeisiin. Jos jollain osakkeella on pienikin mahdollisuus tehdä “mustat joutsenet”, niin en siitä hirveästi innostu. Mielummin preferoin pienempää ja tasaista tuottoa, kuin lottovoittoa.

Suoriin osakkeisiin olen sijoittanut aina, ja niissä tulee 8 vuotta täyteen. Tämän lisäksi olen toiminut merkittävässä roolissa erään yleishyödyllisen tahon sijoitustoiminnassa. Eli kokemusta löytyy myös siltä toiminnalta, missä rahan säilyttäminen on tuoton maksimointia tärkeämpää. Tämän lisäksi aika paljon näkökulmia tulee jaettua omassa lähipiirissä oleville, sillä monet ihmiset eivät ole kovin perehtyneitä sijoittamiseen.

Vuosituottoni on noin 10% p.a. Tämä on tullut lähinnä fundamenttisijoittamisella, sekä kevyellä swing-treidaamisella. En koe olevani absoluuttinen kieltäytyjä mistään sijoitustyylistä, ja siksi ostin mm. Mandatumiakin aikoinaan 3€:n dipistä. Tyhmä se on, joka ei indeksirahastojen pakkomyyntejä hyödynnä. Mutta jälleen: pääpaino fundassa.

7. Millainen salkku sinulla on? Jos sinun olisi nostaa jonkun salkkusi osakkeen osuuden 25 prosenttiin, mikä se olisi ja miksi?

Salkut löytyy Nordnetista saman nimimerkin takaa, mutta alhaalta se löytyy kuvana. Puoluepoliittisesti taidan kuulua tällä hetkellä käteispuolueeseen.

Ja mikäli joku näistä pitäisi nostaa 25%:iin, niin kyllä se on Inderes. Tässä tulliympäristössä parhaiten uskon pärjäävän minicapit, joiden liiketoiminta on lokaalia, ettei se hätkähdy makrosta. Tämän lisäksi heidän liiketoimintansa on vakaata, ja he saivat solmittua viime syksynä videoalustadiilin ison eurooppalaisen pelaajan kanssa. Olisiko sieltä jopa kasvua tulossa?

Voin siis avoimesti myöntää pilkkiväni Inderesiä pörssistä, mutta laidat on usein ohuet :slightly_frowning_face: Voisin joskus kirjoitella pidemminkin osakkeistani, mutta kuvasta saanee kiinni pääajatuksen:

8. Millainen osakepoimintaprosessi sinulla on askel askeleelta?

Kuten edellä mainitsin, en ole allerginen erikoistilanteille. Mutta jos yrittän kuvailla fundamenttisijoittamista, niin

• Löydä yrityksiä joiden loppumarkkina kasvaa BKT:ta nopeammin

• Onko yrityksellä track, tai uusi ylivoimainen tuote, jolla kasvaa kilpailijoita nopeammin?

• Miten suuri osa johdon puheista on pa***puheita, ja miten paljon puhutuista asioista toteutuu?

• Onko arvostus ja tase järkevät?

• Onko johdolla omistus yrityksessä?

• Millainen on voitonjakopolitiikka?

Eli hyvin tyypillinen fundasijoittamisen analyysi. Tämän lisäksi saattaa löytyä yksittäisiä reverse-to-the-mean tai momentum-sijoituksia. Mutta pääpaino fundassa, ehdottomasti.

9. Millainen osakemyyntiprosessi sinulla on askel askeleelta?

Pääpiirteittäin myyn tai kevennän, jos:

• liiketoiminnan fundat heikkenee

• johdossa on paljon vaihtuvuutta (krhm, Kamux, krhm)

• arvostus kireä, ja osake menee laskutrendiin kk-tasolla

• löydän paremman kohteen

10. Mitkä ovat viisi tärkeintä tietolähdettä sijoittamisessasi, jos Inderesiä, Äxää tai yhtiöiden materiaaleja ei saa mainita?

• Börsdata (käytännössä ruotsalaisten tekemä halpa Bloomberg screenaamiseen)

• Bluesky

• Yahoo Finance

• Youtube

• Perinteiset suomalaisten podcastit sijoittamisesta

11. Kerro viidelläkymmenellä sanalla, mitä mieltä olet näistä alla olevista sijoituskohteena?

• Evli: Perinteisten tuotteiden varainhoidossa uskon voittajien jatkavan voittoaan. Hyvin pärjänneet rahastot tuovat lisää rahaa ja kyvykkyyksiä taloon, mikä mahdollistaa uusien voittajarahastojen perustamisen. Näitä voittajarahastoja voi tarjota pienillä hallinnointipalkkioilla, jotka ennestään parantavat tarjontaa. Evli on varainhoitajista suurimpia ja parhaimpia. IMO, ollut viime aikoina pitkästä aikaa mielenkiintoisesti hinnoiteltu.

• Gofore: “Henkilöstövuokrauksessa” ei pitäisi olla vallihautoja, mutta Gofore on ne rakentanut taloudellisten lukujen perusteella. Valitettavasti Suomen talous on mitä on, ja kasvu on kadoksissa, Merkittävä positiivinen optio on kasvu sekä yritysostot DACH-alueella Saksan velkajarrun poistuttua. Tase todella vahva.

• LVMH: Euroopan kaikkien aikojen parhaita yritystarinoita. Liikevaihto on muistaakseni laskenut syklisyyden takia kahteen kertaan 2000-luvulla: Finanssikriisissä, sekä viime vuonna. Kertoimet eivät ole vielä kaikkien aikojen pohjissa, mutta lähellä. Yritys ja johto ostelee osaketta. Kaikkien laatusijoittajien kannattaisi ainakin pääpiirteisesti vilkaista tätä.

• Noho Partners: Saatan olla vinoutunut, mutta firman salkussa on todella vahvoja ravintolabrändejä. mm. Hook ja F&B on mielestäni Suomen parhaita brändejä kategorioissaan. Helsingissä ja Tampereella tusina klassikkorafloja. Velka karkoittaa joitain sijoittajia pois, mutta omasta mielestä velkaa on turvallisissa raameissa. Tasaista kasvua paikallisesti. Sopii mielestäni tähän maailmanaikaan hyvin, kun Jenkkeihin tai Kiinaan ei voi luottaa liikaa.

12. Mikä on ollut suurin yksittäinen virheesi sijoittamisessa, ja mitä opit siitä?

Kaikki suurimmat virheeni osakesijoittamisessa kulminoituu liiketoiminnan ymmärtämiseen. En ole ymmärtänyt liiketoiminnan heikentymisen merkittävyyttä, ja siksi jäänyt holdaamaan “toivottaan, toivotaan”-mentaliteetilla. Nykyään tykkään tehdä seuraavaa mielikuvaharjoitusta päässäni:

Kuvittele että omistamasi osake putoaa pörssissä -20% LIIKETOIMINNALLISISTA SYISTÄ. Et kuitenkaan ole lukenut vielä uutisia tai analyysejä tarkasta syystä. Kysy itseltäsi:

Mikä on todennäköisin syy pudotukselle?

Jos et osaa vastata kysymykseen, ymmäryksesi yrityksen liiketoiminnan riskeistä on todennäköisesti liian heikko.

13. Mikä sijoittamiseen liittyvä uskomus tai “yleinen totuus” ei mielestäsi pidä paikkaansa? Perustele.

Buy and Hold: Kaikki yritykset menevät joskus konkurssiin, joten älä nyt hyvä ihminen holdaa uppoavaa Titanicia. Kurssit laskevat usein syystä.

14. Piensijoittajista 95 prosenttia häviää indeksille joidenkin tietojen mukaan ja piensijoittajien keskituotto on ollut pitkällä aikavälillä parin lähteen mukaan 2–2,5 prosenttia. Miksi et laita vain rahojasi matalakuluisiin indeksirahastoihin tai ETF:iin?

En usko että suurin osa ihmisistä myöskään sijoittaa “oikein”. Saatetaan holdata yhtä riviä osaketta isolla käteispainolla. Tällöin, vaikka osake tuottaisi, koko salkun tuotto jää heikoksi. Tutkimuksissa tämä sitten näyttää huonolta.

Oli niin tai näin - toisin kuin vakavimmat osakesijoittamisen profeetat, en usko osakesijoittamisen olevan turhaa vaikka häviäisi indeksille. Tärkeintä on pankkitilin ja inflaation ylittävät tuotto. Jokainen joka tämän saavuttaa, minä onnittelen häntä.

Itse olen peitonnut Hesulin ja inflaation nyt 8 vuoden aikana. Ehkä voin myöntää itselleni osaavani jotain, vaikka ei minusta seuraava Peter Lynchiä tule.

15. Sinulla lukee profiilissasi: ”Pelaamassa pitkää peliä”, mitä se sinulle tarkoittaa?

Moni tuttavani, joka ei harrasta sijoittamista, väheksyy tuottoihin menevää aikaa. Mitä väliä on säästää rahaa 20 vuoden päähän, kun sen voi tuhlata tai mahdollisesti tuplata Lotolla tai kryptoilla? Perus suomalainen Lotto-asenne.

Itse jotenkin ajattelen pidempikatseisesti ja summaisin ajatukseni näin: Jos saan edes kohtuullista vuosittaista tuottoa, pitkällä aikavälillä rahaa tulee seinästä. Korkoa korolle-efekti on niin vahva. Olenko siis valmis sietämään pienempää rahantuhlausta nyt, jotta tulevaisuudessa voin elää huoletta? Itse olen siihen valmis.

Omien osakesijoitusten “fundateesi” on usein muutenkin muutaman vuoden päässä tulevaisuudessa.

16. Jos sinun pitäisi valita kolme indeläistä ja kolme foorumilaista hoitamaan salkkuasi, ketkä valitsisit ja miksi?

Näissä haastatteluissa on annettu kunniaa ja mammonaa jo niin paljon tunnetuimmille sijoittajille, joten ajattelin tunnustaa rakkautta vähemmän mainituille. Itse kunnioitan näitä hahmoja:

• @Petri_Gostowski : IMO, Petri on todistanut olevansa todella objektiivinen analyytikko, ja kykenee vaihtamaan kantaansa faktojen muuttuessa. Ehkä viime vuosien vaikeiden tapausten (Duell, Neste) takia häntä ala-arvostetaan, mutta itse löydän hyvin vähän kritisoitavaa hänen analyyseistä. Luunkova lyytikko, arvostan!

• @Antti_Viljakainen : Silloin kun Antti puhuu osta-suosituksesta, niin minä kuuntelen herkällä korvalla. Omaan silmääni on todistanut olevansa (lähes) immuuni hypeille, tai huonoille tarinoille, ja täten hänenkin analyysien voidaan sanoa olevan objektiivisia. Tykkään!

• @Mikael_Rautanen : Siitä lähtien kun Mikael lähti mallisalkkutiimistä, salkun tuotto on ollut kädenlämpöinen. En sano että menneet tuotot olisivat kaikki Mikaelin ansiota, mutta merkittävää roolia hän pelasi siinä. Mikael jo tavallaan hoitaa “Inderesin salkkua”, ja täten pääsen Inderesin osakkeenomistajana nauttimaan hänen allokaatiopäätöksistään.

Foorumilaisissa painotan erityisesti pitkän aikavälin tuottoja, ystävällisyyttä, analyyttisuutta, sekä vaivaa kaivaa uusia keissejä muiden luettavaksi:

• @xlat t: Pitkä ja hyvä track. Henkilöllä on henkisesti aika suuret kassit, kun pystyy painottamaan yksittäisiä osakkeita niin paljon. Esimerkkinä vaikka Harvia. Kaikin puolin hyvinkäyttäytyvä ja analyyttinen hahmo.

• @Gadus : Avulias ja utelias kaveri. Kommentoi analyyttisesti monien firmojen ketjuissa, ja täten ylläpitää hyvää keskustelukulttuuria foorumilla. Hyvät tuototkin, mitä muistelen nähneeni. Respect.

• @Ituhippinen : Tällä käyttäjällä on ehkä foorumin paras arvomaailma: Kaveri auttaa päivisin nuoria, ja iltaisin tutkii jotain norjalaisia merenkaivajia (Norbit), tai mitä lie. Ei voi kun arvostaa!

17. Mitä apuja sijoittamiseen Inderesin Foorumilta saat, mitä et muualta saa?

Koska en ole käynyt kauppista, eivät kaikki taseen/tuloslaskelman/rahavirran koukerot ole triviaaleja minulle. On hienoa, että on jokin foorumi mistä pystyy vapaasti pyytämään apua näiden ymmärtämiseen.

Kiitos.

18. Mitä tavoitteita sinulla on sijoittamisessa? Mitä konkreettista hyvää olet saanut sijoittamisen tuomasta vauraudesta?

• Saavuttaa hyviä tuloksia sijoittamisessa itseopiskelulla, eli ilman kauppista tms.

• Kerryttää pesämuna eläkkeelle, koska sitä en usko Suomi Oy Ab:lta saavani tarpeeksi.

Olen pärjännyt ihan hyvin sijoittamisessa omiin odotuksiini nähden. Näitä tuloksia on ollut mukava jakaa lähipiirille, täten kannustaen heitäkin sijoittamaan.

Suomalaiset kaipaavat kannustusta pois uhkapelaus- sekä tiiliseinien osto-addiktiosta. Eivät Lotto ja omistusasunnon osto maksimivivulla ole välttämättä parhaita talousratkaisuja kaikille. Pitkäjänteinen osakesijoittaminen ovat tähän hyvä vaihtoehto.

19. Miten Alokas voisi oppia ymmärtämään paremmin yhtiön arvostustasoja siten, että aidosti voisi hyödyntää niitä osakepoiminnassaan?

Jos Alokkaalla on taipumus ostaa arvoansoja, tai vaikeuksia hahmottaa miten korkean kasvun/ROIC:in yhtiöitä pitäisi hinnoitella, käytä tätä taulukkoa pikaohjeena. Voit tulostaa sen vaikka työhuoneen seinään.

Siitä voit luntata mitä P/E-kerrointa yhtiölle pitäisi soveltaa (teoreettisesti) käypänä arvona. Jos esimerkiksi ostat Fortumia, joka kasvaa 1%:n vuodessa, sekä tuottaa ROIC=WACC+1%, niin sen käypä arvo on (teoreettisesti) P/E=10.6 :blush:

Lähde: The P/E Ratio: A User’s Manual

20. Mistä haluat kiittää Inderesiä ja sen foorumilaisia?

Arvostan erityisen paljon omien alojensa asiantuntijoita, jotka tulevat jakamaan alan firmojen knoppitietoja tänne foorumille. Heidän ansiostaan kaltaiseni osakepoimija pystyy tekemään indeksiä kovempia tuottoja, ja näyttää tehokkaaseen markkinaan-uskoville akateemikoille takapuolta.

Kiitos.

Kiitoksia paljon vastauksista! :pray:

Olen todella kiitollinen tällaisille foorumilaisille, jotka ystävällisesti aina kirjoittelevat Foorumille hyvin kirjoitettuja sijoitusaiheisia viestejä ja jotka eivät provosoidu, vaikka provosoidaan (toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos = olet voittanut tilanteen).

Jos haluaa, että Foorumille kirjoitetaan viestejä, jotka tuovat sinulle hyvää tietoa tai/ja ajateltavaa, niin tykkää sellaisista viesteistä, jotta kirjoittaja varmasti tietää hänen viestinsä tuovat lisäarvoa. :slight_smile: Joku voi heittää “ronskin vöyhötyssutkautuksen” keräten tykkäyksiä ainainnokkailtasamanmielisiltä välillä ajautuen riitoihin viemällä keskustelua Foorumin pääteemoista muualle, mutta tällainen toiminta ei ehkä oikein sovi laadukkaalle Foorumille. :slight_smile:

Tässä on hyvää ajateltavaa suomalaisille:
Suomalaiset kaipaavat kannustusta pois uhkapelaus- sekä tiiliseinien osto-addiktiosta. Eivät Lotto ja omistusasunnon osto maksimivivulla ole välttämättä parhaita talousratkaisuja kaikille. Pitkäjänteinen osakesijoittaminen ovat tähän hyvä vaihtoehto.

Kiitos ja mukavaa viikonloppua! :slight_smile:

47 tykkäystä

Huomenna eli perjantaina on haastatteluvuorossa eräs indeläinen. Hän on vielä itselleni vähän “vieraampi”, joten minäkin pääsen tutustumaan häneen tämän haastattelun myötä paremmin. :slight_smile:

Ensi viikon perjantaina on vuorossa foorumilainen, joka osaa ajatella mielestäni monipuolisesti ja jolta tuntuu löytyvän hyvä yleissivistys - ainakin, mitä olen viesteistä päätellyt. :slight_smile: On kiinnostava kuulla, että millainen sijoittaja hän on.

Mukavaa vappua kaikille! :slight_smile:

14 tykkäystä

135. Daniel Vähä-Antila

Daniel on itsellenikin varsin tuore tuttavuus ja pääsin nyt tämän haastattelun myötä tutustumaan paremmin tähän Inderesin yhteisötiimin uuteen vahvistukseen. :slight_smile:

Hän on tehnyt hyvän ensivaikutelman esittelyvideollaan ja viestittelyillään. Muutenkin Inderesille töihin pääseminen ei ole ihan matalan kynnyksen juttu, joten ihan kuka tahansa ei tähän erinomaiseen työyhteisöön välttämättä pääsekään. (Tässä vaiheessa Inderes varmaan toteaa: “älkää silti pelätkö hakea Alokkaan kommentista huolimatta!” :sweat_smile:)

Uskalsin ottaa hänet nopeasti haastatteluun, koska hän antoi nopeasti itselleni varsin fiksun, mukavan ja reippaan vaikutelman - näitähän varmasti onkin! :slight_smile:

Olen Daniel, rahoituksen opiskelija Aalto-yliopistosta ja määräaikainen apulainen Inderesin yhteisötiimissä. Olen alun perin kotoisin Lahdesta, jonka jälkeen asuin lyhyen aikaa Riihimäellä ja Hämeenlinnassa töiden perässä. Nyt olen hieman yli vuoden ajan asunut Espoossa. Minulle tärkeitä asioita ovat läheiset sekä oma hyvinvointi. Edellä mainitut suurimmilta osin määräävät vapaa-ajanvieton.

1. Olin yläasteella TET-harjoittelussa Rauten tehtaalla Nastolassa. Tästä kokemuksesta saattoi olla jotain hyötyä, kun onnistuin noukkia Rautea pohjilta salkkuuni.
  2. Piirsin pienenä sarjakuvia.
  3. Kannatan Saipaa Liigan finaaleissa.

Kiinnostun herkästi uusista asioista, mikä näkyy intona tiedon keräämiselle ja uuden oppimiselle. Yksi asia, joka on kiinnostanut minua jo pitkään, on urheilu. Pienenä harrastelin kaikenlaista ja hieman pidempään kerkesin pelata jääkiekkoa ja kilpailla nyrkkeilyssä. Tämän jälkeen olen pyrkinyt kehittämään fyysistä kuntoani monipuolisesti yhdistelemällä sekä voima- että kestävyyslajeja. Luen jonkin verran artikkeleita liikuntaan liittyen sekä seuraan huippu-urheilijoita. Näistä oppii ylipäätään, että minkälainen harjoittelu sopii mihinkin tavoitteeseen ja saa inspiraatiota oman treeniohjelman suunnitteluun.

Tiedonjanoisuus näkyy myös toisessa harrastuksessani – lukemisessa. Luen kirjallisuutta aivan laidasta laitaan, mutta viime aikoina pääpaino on jostain syystä ollut enemmän faktapohjaisissa ja ehkä jopa filosofisissa kirjoissa. Luin esimerkiksi hiljattain Yuval Noah Hararin Homo deus -kirjan ja tällä hetkellä luen kirjaa nimeltä Ihmiskunnan tulevaisuuden historia, jonka on kirjoittanut William MacAskill.

Herään. Syön aamupuuron. Käyn töissä/koulussa. Treenaan joko lounasaikaan tai sitten työpäivän jälkeen ja illalla rentoudun harrastusten ja/tai läheisten parissa.

Sijoittajana olen riskinottohalukas, mutta pidän tärkeässä arvossa myös sijoittamisen perusperiaatteita, kuten hajauttamista ja riski-tuotto-suhdetta. Tämä näkyy myös salkkuni koostumuksessa, jossa yhdistyy passiivinen indeksisijoittaminen ja aktiivinen osakepoiminta.

En noudata mitään tiettyä sijoitusstrategiaa, kuten arvosijoittamista, vaan sijoitusteni ainoa yhteinen tekijä on se, että odotettu tuotto ylittää tuottovaatimuksen. Täten salkkuun saattaa päätyä kasvuyhtiöitä, osinkoyhtiöitä, arvoyhtiöitä jne.

Pyrin löytämään eri sektoreilta yhtiöitä, jotka ovat alansa parhaimpia tai ovat disruptoimassa jotakin markkinaa. Lisäksi kiinnitän huomiota erityisesti kasvuun ja kannattavuuteen – vastaavathan nämä kaksi enimmäkseen tulevaisuuden kassavirroista ja täten osakkeen hinnasta. En osta sellaisen yhtiön osakkeita, johon en ole itse perehtynyt.

Sijoitushorisonttini on pitkä enkä juurikaan treidaa. Teen lyhyellä aikavälillä kauppaa ainoastaan, jos seuraamissani yhtiöissä tapahtuu jokin merkittävä muutos, tai osakkeen hinta poikkeaa radikaalisti käyvästä arvosta.

Aloitin sijoittamisen heti täytettyäni 18, kun kuulin kaverien juttelevan osakkeista lukiossa. Siitä se into sitten alkoikin ja löysin aika nopeasti Inderesin ja foorumin, joissa kulutinkin aikaa jokaisella tauolla yrittäen oppia sijoittamisesta. Ensimmäiset sijoitukset tein rahastoihin sekä muutamaan epäonnistuneeseen poimintaan osakesäästötilille, jotka tosin opettivat paljon.

Lukion jälkeen aloin enemmän opiskelemaan sijoittamisesta, aktiivisemmin seuraamaan muita sijoittajia sekä lukemaan laajemmin uutisia ja artikkeleita. Aloin tarkemmin perehtymään Suomalaisiin yhtiöihin ja tein aktiivisemmin osakepoimintoja.

Viimeisin vaihe sijoittamisessani on ollut ymmärtämisen vaihe. Opinnoista on saanut valtavan hyvän käsityksen sijoittamisen perusperiaatteista sekä teorioista, jotka ovat todella hyödyllisiä tässä lajissa. Opittujen taitojen implementointi on tuonut varmuutta omaan sijoitustoimintaan sekä toisaalta ehkä jollain tapaa vähentänyt osto- ja myyntitoimeksiantoja kokonaisuudessaan.

7. Millainen salkku sinulla on? Jos sinun pitäisi kasvattaa jonkun osakkeen osuutta salkussasi vähintään 25 prosenttiin, minkä valitsisit ja miksi?

Salkkuni koostuu passiivisesta sekä aktiivisesta portfoliosta. Ideana on hyötyä aktiivisella portfoliolla mahdollisesta ylituotosta siten, että passiivinen portfolio pitää kokonaissalkun keskihajonnan (riskin) pienenä (kohtuullisena). Ideaalitilanteessa siis passiivisen portfolion paino olisi selkeästi suurempi, mutta aktiivisen portfolion paino on päässyt pursuamaan hieman ja painot näillä kahdella ovat noin 30% ja 70%.

Passiivisen portfolion koostumus 2.5.2025:

• Handelsbanken USA Index (n. 45%)
  • NN Suomi Indeksi (n. 20%)
  • NN Sverige Index (n. 10%)
  • Handelsbanken Eurooppa Indeksi (n. 25%)

Aktiivisen portfolion koostumus 2.5.2025:

• Qt Group (28,6%)
  • Raute (14,8%)
  • Faron (25,1%)
  • Kempower (3,0%)
  • GRK Infra (4,1%)
  • Nordea (19,8%)
  • Neste (0,1%)
  • Nokian Panimo (4,1%)
  • Käteinen (0,4%)

Tällä hetkellä nostaisin GRK:n 25%:n painoon, koska uskon rakennussektorin käänteen olevan käsillä ja osakkeen hinta on huokea kasvupotentiaaliin nähden (osaketta saa lähes IPO-hintaan).

8. Millainen on sinun osakepoimintaprosessisi normaalisti askel askeleelta?

Kiinnostava osake mitä useammin löytyy yleensä foorumilta, uutisista, artikkeleista tai sitten jonkin screenerin kautta. Tämän jälkeen pyrin noudattamaan seuraavia vaiheita arvioidakseni kyseistä osaketta:

1. Liiketoimintamallin ymmärtäminen (Miten yhtiö luo arvoa?)
  2. Kilpailukentän ymmärtäminen (Onko kilpailuetua? Onko se kestävä? Onko uhkia? Apuna esim. Porter’s five forces -analyysi)
  3. Strategia-analyysi (Mikä on yhtiön strategia ja onko se uskottava?)
  4. Tilinpäätösanalyysi (Näkyykö yhtiön strategia tunnusluvuissa vai kertovatko luvut aivan jotain muuta?)
  5. Valuaatio (Multippelit, DCF)

Yleensä teen ostopäätöksen jo viimeistään vaiheessa neljä. Vaiheeseen viisi päädyn harvemmin, sillä tukeudun mieluummin ammattilaisten laajoihin raportteihin tai konsensusdataan valuaation osalta. Kerroinmenetelmiä yleensä käytän muodostaakseni jonkinlaisen nopean pallokentän osakkeen käypälle arvolle ostopäätöksen tueksi, ja tarvittaessa yksinkertaista DCF:ää nähdäkseni, että mistä kaikista oletuksista (esim. kasvu ja kannattavuus) osakkeen hinta ja nousupotentiaali on kiinni ja kuinka herkkiä edellä mainitut ovat esimerkiksi pääoman kustannuksen muutoksille. Osakepoiminta on kokonaisuudessaan yleensä hyvin iteratiivinen prosessi ja saatan palata aikaisempiin vaiheisiin analyysin aikana.

9. Mikä on ikimuistoisin sijoittamiseen liittyvä muistosi?

Varmaan se, kun olin juuri aloittanut sijoittamisen ja ostin silloin erittäin volatiilia Teslaa salkkuuni enkä pystynyt olla seuraamatta kurssia hetkeäkään. Tämä ensimmäinen ”treidi” onnistui muistaakseni noin viikon pidolla ja 20% tuotolla. Muistan vieläkin tuon euforian ja jännityksen tunteen, mitä harvemmin enää kursseja kyttäämällä onnistuu saamaan.

10. Mitkä ovat kolme parastasi puolta sijoittajana? Ja mikä on mielestäsi tärkein kehittämisen kohteesi sijoittajana?

1. Rauhallisuus
  2. Intohimo
  3. Kiinnostus

Tärkein kehityskohde: Sijoitusstrategian noudattaminen.

11. Analysoi nämä yhtiöt viiteenkymmeneen sanaan

• Faron Pharmaceuticals: Suuren potentiaalin syöpälääkekehitysyhtiö, jolla on suuren tuottopotentiaalin lisäksi mahdollisuus auttaa miljoonia ihmisiä syövän kanssa. Mielestäni Faronin tiimi on erittäin ammattitaitoinen ja täynnä intohimoa, mikä luo uskoa myös yhtiöön ja sen onnistumiseen.
  • Qt: Kuutti tarjoaa monialustaisia kehitystyökaluja ja mahdollistaa asiakkaiden graafisten käyttöliittymien kehittämisen esim. autoteollisuudessa ja terveysteknologiassa. Mielestäni liikevaihdon kasvun pääajurit ovat edelleen kohdallaan (ohjelmistoja sisältävien laitteiden lukumäärän kasvu) ja skaalautuva liiketoimintamalli takaa houkuttelevan kannattavuustason. Viimeisin kurssilasku oli mielestäni ylimitoitettu ja pidän Qt:ta täten mainiona sijoituskohteena juuri nyt.
  • Raute: Aliarvostettu konepaja, joka on uuden toimitusjohtajan ohjaamana tehnyt hienon tulosparannuksen. Hinnoittelun perusteella markkina ei usko Rauten saavan uusia tilauksia samalla mitalla kuin aikaisemmin eikä myöskään usko tuloskunnon pysyvyyteen. Itse uskon Rauten vankkaan teknologiseen kilpailuetuun sekä kykyyn ylläpitää saavutettua tulostasoa. Kasvun osalta puutuotteiden kysynnän ajurit ovat tukevat ja pienempikin kasvu riittäisi perustelemaan osakkeelle nykyistä kurssia korkeampaa hintaa, mikäli kannattavuustaso kyetään pitämään.

12. Mitkä ovat sinulle tärkeimpiä tietolähteitäsi sijoittamisessa? Mainitse ainakin viisi ja perustele valintasi. Inderesiä ja sen Foorumia ei saa mainita.

• Financial Times: Laadukasta journalismia keskeistä tapahtumista finanssimaailmassa.
  • Kauppalehti: Uutisfeed ja pörssitiedotteet helposti saatavilla.
  • Yahoo Finance: Keskeisiä uutisia sekä lyhyitä ja ytimekkäitä julkaisuja tärkeistä tapahtumista eri kanavilla.
  • TradingView: Osakkeiden screenaus ja suodatus.
  • Yhtiöiden raportit ja esitykset: Näitä lukemalla oppii ymmärtämään yhtiön liiketoimintamallin, strategian ja position kilpailukentällä. Lukuja tutkimalla näkee, miten edellisissä on onnistuttu.

13. Miten sinä hallitset sijoittamisessa tunteitasi esimerkiksi, ettet joudu FOMO:n valtaan yms.? Oletko lukenut tai opetellut sijoittamisen psykologiasta?

Opinnoissa on hieman käyty läpi yleisimpiä sijoittamiseen liittyviä vinoumia, ja olen näistä tietoinen. Pidän itseäni melko rauhallisena enkä kovin usein joudu hillitsemään tunteitani. Tarvittaessa muistutan itseäni pitkän aikavälin tavoitteistani välttääkseni äkkipikaisia myyntejä.

14. Jos sinun pitäisi valita kolme foorumilaista ja kolme indeläistä hoitamaan salkkuasi, kenet valitsisit ja miksi?

Indeläisistä valitsen seuraavan kolmikon: Antti Viljakainen, Juha Kinnunen ja Sauli Vilén. Kaikkiin sama perustelu: kokemus ja ammattitaito.

Foorumilaisista valitsisin seuraavat:

@Pohjolan_Eka: Ekalta rohkeaa näkemyksenottoa salkunhallintaan.

@Omavaraisuushaaste: Esalla on hieman erilainen, mutta selkeä sijoitusstrategia ja hän voisi implementoida sitä minun salkkuuni.

@Jukka_Lepikko: Jukka voisi tuoda teknisen analyysin näkökulman osaksi salkunhallintaa hyvällä trackilla.

(@Antti_Viljakainen, @Juha_Kinnunen ja @Sauli_Vilen pingasin teiät, jotta huomaatte et teiät o mainittu :slight_smile: t. Alokas )

15. Mitä sinä tulit tekemään Inderesille?

Pääosin kuvaan, editoin ja julkaisen yhtiöhaastatteluja. Tuloskauden pahimpien kiireiden jälkeen tulen mahdollisesti auttamaan sijoittamiseen liittyvän sisällöntuotannon tekemisessä sekä aamukatsausprosessissa.

16. Mikä Inderesillä työskennellessä on parasta?

Työyhteisö.

17. Mitkä ovat kolme tärkeintä asia sinulle Inderesin Foorumilla?

1. Muut foorumilaiset.
  2. Uusi informaatio.
  3. Laadukas keskustelu.

18. Miksi sinä sijoitat? Onko sinulla konkreettisia tavoitteita sijoittamisella esimerkiksi euromääräisiä tavoitteita?

Minulla ei ole euromääräistä tavoitetta, mutta ideana on tietenkin tehdä sijoituksilleni tuottoa. Sijoitushorisonttini on pitkä ja tavoitteenani on turvata oma ja perheen talous tulevaisuudessa.

19. Anna Alokkaalle kolme kirjavinkkiä, joiden avulla hän tulisi edes hitusen paremmaksi sijoittajaksi. Perustele valintasi.

Kysymyksessä ei eksplisiittisesti vaadittu, että kirjat liittyvät varsinaisesti sijoittamiseen, joten otan oikeuden ehdottaa myös sellaisia kirjoja, jotka parhaimmillaan opettavat jotain uutta ja kehittävät lukijan ajattelua. Näistä molemmista on hyötyä sijoittamisessa.

1. Vesa Puttonen & Samuli Knüpfer. Moderni rahoitus: Kirjassa on lyhyesti ja tiiviisti esitetty rahoituksen tärkeimmät teoriat, vieläpä Suomeksi. Erinomainen kirja rahoituksen opiskelun aloittamiseen ja kirja toimiikin useassa Suomen yliopistossa rahoituksen perusteiden oppikirjana.
  2. William MacAskill. Ihmiskunnan tulevaisuuden historia: Kirja laittaa pohtimaan muiden asioiden ohella talouden kasvun eri skenaarioita ja etenkin kasvun rajoja. Tästä lukija voi päätyä esimerkiksi pohtimaan oman salkkunsa yhtiöiden kasvumahdollisuuksia ja riskejä.
  3. Bill Bryson. Lyhyt historia lähes kaikesta: Nimensä mukaisesti kyseinen kirja opettaa hauskalla tavalla varmasti jokaiselle lukijalle jotain uutta lähes jokaisesta aiheesta. Maailman ymmärtämisestä ei varmastikaan ole haittaa, kun yritetään ymmärtää erilaisia liiketoimintoja.

20. Mistä haluat kiittää Inderesiä ja Inderesin Foorumia?

Haluan kiittää molempia suuresta määrästä laadukasta informaatiota, jota sijoittajat voivat käyttää tehdäkseen parempia osakepoimintoja.

Kiitoksia erinomaisista vastauksista!

Danielin vastauksista välittyi mielestäni analyyttinen ote, rauhallinen harkintakyky ja myös ahkeruus. Erityisesti jäi mieleen se, ettei fokus ole pelkästään “sijoitustalouskuplassa”, vaan kiinnostusta löytyy monipuolisesti eri aihepiireihin. Tämä laaja-alaisuus tuo varmasti arvokasta perspektiiviä – kaikki tieto täydentää toisiaan.

Danielissa on sellaista ihailtavaa monipuolisuutta, jota toivoisin löytyvän enemmän myös itseltäni. :blush:

Kiitos vielä kerran ja oikein mukavaa perjantaita!

24 tykkäystä