Alokas haastattelee

Kiitos @Sijoittaja-alokas kutsusta haastatteluun.

On hienoa olla tässä joukossa mukana. Samalla tuli tehtyä matka omaan tekemiseen ja oppimiseen sijoittajana. Paljon on tullut oppia ja karttunut kokemusta, mutta vielä on enemmän opittavaa jatkossa.

24 tykkäystä

Perjantaina haastatteluvuorossa on kokenut sijoittaja ja foorumilainen, jolla on kiva tapa puhua ja kirjoittaa. Hän on mielestäni sellainen rauhallinen ja viisas sijoittaja, joka ei turhia hötkyile sekä jolla tietoa että kokemusta tuntuu selvästi löytyvän.

Luulen, että tässä ajassa hänen ajatuksensa ovat erityisen tärkeitä. :slight_smile:

Mukavaa sijoitusviikon jatkoa!

image
imageimage
imageimage

Laitoin YTD:t, koska pitkän ajan tuotot näyttävät niin kurjilta. :cowboy_hat_face:

12 tykkäystä

133. Seppo Sinisaari (nimimerkki Sergio)

Seppo teki minuun vaikutuksen leppoisuudellaan ja viisaudellaan Nordnetin @Tuomas_Tuominen:n haastattelussa. En ollut tajunnut tai oli mennyt ohi, että hän kirjoittelee Foorumille, mutta onneksi tämäkin tuli esille täällä Foorumille ja sain luontevasti otettua häneen yhteyden. :slight_smile:

Halusin ehdottomasti päästä haastattelemaan Seppoa, sillä hän edustaa sellaista hienoa yhdistelmää, jota arvostan suuresti; terävää älyä, maanläheistä asennetta ja pitkää kokemusta sijoittamisen maailmasta. Hänessä yhdistyy siis mielestäni sekä analyyttinen näkemys että elämänkokemuksen tuoma rauhallinen ote, mikä tekee hänen ajatuksistaan erityisen tärkeitä – etenkin tällaisina haasteellisina aikoina.

Pohdin myös sitä, että niin Foorumilla kuin Inderesin henkilökunnassakin on vähän (ainakin äänessä) pitkän linjan sijoittajia, joiden näkökulmat kumpuavat omakohtaisista kokemuksista pitkältä ajalta. Juuri siksi koen, että Sepon kaltaiselle fiksuille konkarille on nyt enemmän kysyntää kuin ehkä koskaan. Hänen leppoisa olemus ja viisaat sanat tuovat mulle ainakin rauhaa ja pitkäjänteisyyttä. :slight_smile:

image

1. Kerro viidelläkymmenellä sanalla, kuka olet.

Olen Seppo Sinisaari, eläköitynyt IT-alan yrittäjä. Olen toiminut pääosin omassa yrityksessäni erityisesti Microsoftin tuotteiden parissa.

Asun Lahdessa vaimoni kanssa. Lapset ovat aikuisia ja yksi lapsenlapsikin löytyy. Vietämme paljon aikaa mökillämme. Laajensimme ja modernisoimme sen muutama vuosi sitten.

Aiemmin matkustelimme paljon. Nykyään lentäminen on käynyt rasittavaksi ja muutenkin viihdymme parhaiten kotimaan retkillä.

Tällä hetkellä olen päätoiminen sijoittaja. Käytän paljon aikaa yritysten tutkimiseen ja analysointiin.

2. Kerro kolme asiaa, mitä harvat sinusta tietävät.

Olen hiihtänyt Finlandia-hiihdon silloin kun se oli vielä 75 km. Olen ollut töissä Israelissa ja puhun kohtalaisesti hepreaa. Pidän itämaisista ruuista, varsinkin intialainen keittiö on suosikkini.

3. Mitä kiinnostuksen kohteita ja harrastuksia sinulla on sijoittamisen lisäksi?

Luen paljon monenlaista kirjallisuutta. Yksi suosikeistani on ruotsalaiset dekkarit. Talvella käyn mielelläni jäällä hiihtämässä ja uintia harrastan koko vuoden. Teatterit ja elokuvat kiinnostavat myös.

4. Millainen on tavallinen arkipäiväsi?

Herään yleensä jo noin klo 6:00. Aamiaisen jälkeen katson usein sijoittamiseen liittyviä keskusteluryhmiä. Olen mukana aika monessa. Sitten saatan käydä kävelyllä. Kun pörssi aukeaa, katson miten se lähtee liikkeelle. Sitten on ruokailun aika. Käymme vaimoni kanssa usein myös ravintoloissa syömässä tai tilaamme kotiin. Lounaan jälkeen vähän lepoa ja sitten koneen ääreen tutkimaan yrityksiä ja keskusteluryhmiä. Kahvin jälkeen taas kävelylle. Takaisin tutkimaan yrityksiä, keskusteluryhmiä ja seuraamaan pörssiä päivälliseen asti. Sen jälkeen joko harrastuksiin tai TV:n ääreen. Nukkumaan yleensä klo 22:00 mennessä.

5. Millainen olet sijoittajana?

Pyrin löytämään salkkuuni laatuyhtiöitä eri toimialoilta. Painotus on aika osinkopainotteinen ja defensiivinen. Jonkin verran hankin myös kasvuyhtiöitä. Kaikki sijoitukset ajattelen olevan pitkällä tähtäimellä.

6. Millainen sijoitushistoriasi on?

Aloitin vuonna 1987 kun sain Sammon osakkeita ilmaiseksi vakuutusmaksujen perusteella. Auton myynnistä saamillani rahoilla ostin lisäksi Keskoa, Ameria ja KOPia. Vuonna 1991 laman iskiessä unohdin koko salkun ja sijoittamisen.

Vuonna 2002 katsoin salkkua seuraavan kerran. Sen arvo oli kaksinkertaistunut kymmenessä vuodessa. Siirsin salkun Nordeasta EQ-pankkiin ja aloin ostaa lisää osakkeita. Aloin käydä sijoittajatapahtumissa ja yhtiökokouksissa ja osallistua sijoituskeskusteluihin EQ;n foorumilla.

Salkku alkoi kasvaa ja avasin salkun myös yritykselleni EQ:ssa. Nordnetin tultua markkinoille avasin salkun myös siellä ja vuonna 2007 EQ:n salkkukin siirtyi Nordnettiin.

Vuonna 2010 avasimme vaimon kanssa PS-tilit Nordeassa ja ehdimme sijoittaa sinne noin kymmenen vuoden ajan 5000 euroa/vuosi kumpikin. Mainitun 5000 euroa sai vähentää verotuksessa.

Arvo-osuustili löytyy myös sekä Nordnetin sijoitusvakuutus. Nämä olen ajatellut perintötileiksi, ei ole aikomusta nostaa näiltä mitään.

7. Millainen salkku sinulla on? Jos sinun tulisi holdata kahta osaketta vähintään kymmenen vuotta, mitkä valitsisit ja miksi?

Hoidossani on yhteensä 9 omaa, vaimon ja firman salkkua. Salkuissa on 62 eri osakelajia. Rahastoja ja ETF:iä ei ole. Olen osakemies. Koen rahastot ja ETF:t tylsinä.

Puolet salkun arvosta on suomalaisissa osakkeissa. Reilu 20% Ruotsissa ja samoin reilu 20% USA:ssa. Loppu vajaa 10% on Norjassa. Rajoitan sijoitukset niihin maihin, jotka noudattavat verosopimuksia. Norja ei noudata, mutta sijoitusvakuutuksen avulla ongelman voi ohittaa.

Yleensäkin pyrin ajattelemaan niin, että jos ostan jotakin salkkuun, niin minun pitäisi olla valmis pitämään sitä 10 vuotta. Tällä hetkellä voisin valita salkkuun vaikkapa Nordean ja Huhtamäen tuolla periaatteella.

8. Millainen osakepoimintaprosessi sinulla on askel askeleelta?

Pyrin löytämään uusia yrityksiä keskusteluryhmien ja sijoittajatapahtumien kautta. Käytän myös skriinereitä, esimerkiksi Koyfin ja Börsdata.

Minulla on oma seurantajärjestelmä Excelissä, tällä hetkellä seurannassa on melkein 100 yhtiötä. Näistä noin puolet on jo salkussa. Yritän tämän avulla myös laittaa yrityksiä paremmuusjärjestykseen.

https://www.sinisaariconsulting.com/StockAnalysisTool.html

Järjestelmä on vapaasti käytettävissä. Tiedot muuttuvat aika hitaasti, päivitän ne parin kuukauden välein.

9.Sinulla on ymmärrykseni mukaan paljon osinko-osakkeita, mikä niissä houkuttaa ja koukuttaa?

Osinko-osakkeet tuovat säännöllistä tulovirtaa. Osingot eivät heilu kuten osakekurssit.

10. Mitkä ovat kolme tärkeintä tietolähdettä yhtiöiden omista materiaaleista osakepoimintaasi ajatellen?

Yhtiöiden omista materiaaleista tärkeimmät ovat tilinpäätösmateriaalit ja osavuosikatsaukset. Erityisesti luvut, mutta myös toimitusjohtajan katsaus.

11. Kerro viidelläkymmenellä sanalla, mitä mieltä olet näistä alla olevista sijoituskohteena?

• Koskisen,yhtiö on sijoittajaystävällinen, olen käynyt sahalla ja toimitusjohtaja on myös käynyt kiitettävästi eri tapahtumissa. Hän on myös helposti lähestyttävä. Tulospuolella on vielä parannettavaa.
  • Mandatum, osinkoyhtiöiden aatelia, maksaa vielä monta vuotta hyvää osinkoa, kurssikehitys erinomainen listautumisesta alkaen, suurimpia sijoituksiani.
  • Nordea, vakaa osingonmaksaja, parhaita pankkeja Euroopassa, asiakaspalvelussa vielä parantamisen varaa.

12. Olet sijoittanut kauan ja kokenut erilaisia kriisejä, joissa pörssikurssit ovat romahtaneet, mitä olet oppinut näistä pörssiromahduksista?

Finanssikriisi oli ensimmäinen. Vuonna 2008 salkun arvosta suli 2/3. Muutenkin oma likviditeetti meni tiukalle, kun ei voinut myydä osakkeita halvalla. Opin sen, että olisi hyvä olla myös käteistä jonkin verran varalla.

Koronakriisissä vuonna 2020 sorruin hieman paniikkimyynteihin. Toisaalta aloin myös pian ostaa takaisin edullisilla hinnoilla. Opin pitämään pään kylmänä paremmin. Tätä periaatetta olen onnistunut noudattamaan nykyisessä turbulenssissa.

13. Mitä konkreettisia hyötyjä olet saanut osallistumalla yhtiökokouksiin – miten ne ovat vaikuttaneet sijoituspäätöksiisi tai ymmärrykseesi yhtiöistä?

Yhtiökokousten tärkein anti on yrityksen ilmapiirin tunnustelu. Miten hallitus ja toimitusjohtaja esiintyvät? Ovatko he tavattavissa tauoilla? Onko kaikki hyvin muodollista ja rutiinia?

14. Onko jokin yhtiö jäänyt sinulle erityisesti mieleen yhtiökokouksen, johdon esiintymisen tai sijoittajaviestinnän perusteella? Miksi juuri se?

Ponssen yhtiökokous Vieremällä on ollut yksi parhaista. Mukava perhejuhlan tunnelma hyvine lounaineen ja tehdaskierroksineen. Clas Ohlsonin kokous Taalainmaalla oli myös mieleenpainuva. Tuote-esittelyt ja kassillinen firman tuotteita mukaan lähtiessä. Ja tietenkin Berkshire Hathawayn kokoukset Omahassa oheistapahtumineen ovat olleet ainutlaatuisia. Sammon kokoukset silloin kun siellä oli vielä voimakaksikko Wahlroos/Stadigh, olivat sekä hyviä että hauskoja.

Eräässä kokouksessa toimitusjohtaja oli juuri saanut potkut, mutta joutui kuitenkin vielä pitämään katsauksen. Tunnelma kokouksessa oli huono. Seuraavana päivänä myin kaikki kyseisen firman osakkeet pois ja arvio oli oikea. Sen jälkeen yrityksellä on mennyt huonosti jo kauan.

15. Jos sinun pitäisi suositella kolmea sijoituskirjaa foorumilaisille, mitä suosittelisit ja miksi?

Seppo Saarion kirja ”Miten sijoitan pörssiosakkeisiin” on edelleen yksi parhaista, uudistunut ja hyvin päivitetty

Heikki Keskivälin ”Tähtäimessä osakkeet”, leppoisa tyyli, mutta täyttä asiaa

Esa Juntusen ”Viisas sijoittaja” käy läpi tärkeät periaatteet ja myös psykologisen puolen sijoittamisessa.

(@Heikki_Keskivali ja @Omavaraisuushaaste, tägäsin teidät, jotta huomaatte t. Alokas)

16. Moni Foorumilla on vielä sijoittamisen alkutaipaleella – mitä neuvoja antaisit pitkäjänteisyyden ja pitkän aikavälin ajattelun vahvistamiseksi sijoittajauran alkuun?

Etsi hyviä laatuyhtiöitä ja pidä niitä pitkään. Pyri luomaan tasainen osinkovirta. Älä hötkyile turbulensseissa. Älä myy, jos kurssi nousee. Myy jos kurssi laskee yli 20% ostohinnasta. Hyödynnä tappiot verotuksessa. Osta tasaisesti lisää parhaita yhtiöitä. Osta salkkuun jokereiksi muutamia kasvuyhtiöitä.

17. Miten olet kokenut suomalaisen sijoituskulttuurin muuttuneen vuosien varrella? Onko jokin muutos ollut erityisen hyvä tai huolestuttava sijoittajan näkökulmasta?

Nuoria ja naisia on tullut lisää. Takavuosina sijoitustapahtumissa lähes kaikki olivat vähintään keski-ikäisiä ja miehiä.

18. Mitä tavoitteita sinulla on sijoittamisessa? Mitä konkreettista hyvää olet saanut sijoittamisen omasta vauraudesta?

Ikäni puolesta minulla ei ole enää tarvetta kasvattaa salkkua. Pikemminkin pyrin suojaamaan sitä painottamalla osinkoyhtiöitä. Vauraus on ihan mukavaa ja tuo vapautta toimia. Ennen kaikkea sijoittaminen ja yhtiöiden tutkiminen on kuitenkin mukava harrastus.

19. Alokas on koko sijoitushistoriansa (aloittanut 2018) ajalta vielä hieman miinuksella, kannattaako Alokkaan vaihtaa suosiolla indeksirahastoihin ainakin suureksi osaksi? Ja onko hän ihan toivoton tapaus?

Jos sinulla ei olisi aikaa, taitoa tai mielenkiintoa tutkia yhtiöitä tarkemmin, olisi indeksirahasto tai ETF hyvä vaihtoehto. Sinulla näyttäisi kuitenkin olevan noita kaikkia, joten suosittelen suoraa osakesijoittamista, koska se on paljon hauskempaa ja mielenkiintoisempaa.

20. Mistä haluat kiittää Inderesiä ja Inderesin Foorumia?

Inderes tekee arvokasta työtä yksityissijoittajien hyväksi. Varsinkin laajat raportit ovat perusteellisia. Yhtiöiden johtajien videohaastattelut ovat mielenkiintoisia.

Foorumi on hyvä ja monipuolinen ja pysyy asialinjalla.

Kiitoksia viisaista sanoistasi @Sergio!

Suosittelen kaikkia kuuntelemaan ja katsomaan tuon @Tuomas_Tuominen:n tekemän haastattelun Seposta. :slight_smile:

Seposta huomaa, että hän on tehnyt kaikenlaista elämässään, mikä heijastuu hänen viisaissa sanoissaan. Arvostan erityisesti hänenlaisiaan monipuolisia ihmisiä ja minulla onkin paljon opittavaa häneltä vähän joka saralla. :slight_smile:

Mukavaa pääsiäistä kaikille! :slight_smile:

72 tykkäystä

Kiitos kauniista sanoistasi. Toivon, että näistä ajatuksistani on iloa ja hyötyä monille.

48 tykkäystä

Perjantaina julkaisen haastattelun foorumilaisesta, joka kirjoittaa laadukkaita sijoitusaiheisia viestejä Foorumille ja tekee nostoja erilaisista asioista sekä yhtiöistä, mistä muut eivät ehkä niinkään tee. :slight_smile:

Hänen tekstinsä ovat myös helppolukuisia ja sisältörikkaita. Arvostan hänen panostaan Foorumilla mm. siksi, koska hän auttaa toisia sijoittajia ja nostaa yhteishenkeä hyvällä mukavalla käytöksellään. Mukavaa on myös, kun hän panostaa viesteihinsä eri tavoin muiden foorumilaisten iloksi.

Mukavaa sijoitusviikon jatkoa! :slight_smile:

18 tykkäystä

134. Poutapilviä

Poutapilviä on Foorumin luottopelaajia, joka omalta osaltaan pitää Foorumin laatua hienosti yllä ja myös hyvää henkeä… Hänen viestinsä ovat hyvin kirjoitettuja ja sellaisia, joista sijoittajat saavat lisäarvoa omaan sijoitustoimintaansa. Hän ehdottomasti vaikuttaa kaverilta, jolla on sopivasti avoimuutta, mutta myös sellaista tervettä kriittisyyttä.

On kiva, kun hän tuo ketjuihin uutta tietoa, mitä muut eivät ole löytäneet tai tuoneet esille. Sitten hän osaa nostaa erilaisia seikkoja esille, joita ei olisi osannut itse edes ajatella, lisäksi hän vastaa hyvin kysymyksiin ja myös itse osaa esittää niitä analyytikolle.

Poutapilviä antaa enemmän kuin ottaa. Hän käyttää paljon varmasti aikaa kirjoittaessaan laadukkaita viestejään foorumilaisten iloksi, lisäksi hän vastaa toisten kysymyksiin… eikä kiukuttele, vaan päinvastoin - hän mukavalla toiminnallaan edistää Foorumin mukavaa ilmapiiriä. :slight_smile:

image

Ammatiltani meteorologi, jolla tuli ilmeisesti vapaa-ajalla tylsää, kun päätin ruveta säänennustamisen ohessa ennustamaan osakekursseja. Tämän enempää en omasta identiteetistäni kerro tällä kertaa :sun_with_face:

• Olen sattumalta päätynyt Tomi Valkeajärven kanssa samalle progressiivisen metallibändin, Unprocessedin, keikalle. Meitä oli yhteensä paikalla noin 150 ihmistä siellä pienessä kopissa. Oli muuten hikinen moshpit. Taisin muistaakseni vahingossa antaa Tomille myös kyynerpäätä selkään siellä pitissä :see_no_evil: Toivottavasti @Tomi_Valkeajarvi ei muistele pahalla, jos joskus vielä kohtaamme.

• Olen ollut erään Helsingin pörssin yhtiön toimitusjohtajan/omistajan pitämällä luennolla. Tämän toimarin käytöksestä jäi niin paha maku suuhun, että lupasin itselleni olla sijoittamatta yrityksen osakkeeseen ikipäivänä.

• Päästin pari kyyneltä sinä iltana, kun Charlie Munger kuoli. Nuorempi itseni olisi ollut ihmeissään, jos tietäisi minun itkevän joillekin amerikkalaisille kapitalisteille. Mutta kieltämättä Charlie taisi olla itselleni samaistuttavin mentori.

3. Mitä kiinnostuksen kohteita ja harrastuksia sinulla on sijoittamisen lisäksi?

Kyllä tämä Hesulin karhumarkkina aiheuttaa semmoisia päänsisäisiä demoneita, että pakko vapaa-ajalla yrittää päästä eroon niistä urheilun merkeissä. Ympäri vuoden punttisalia, ja kesällä vaeltamista sekä vähän golfia.

Iltaisin lukeminen, sekä erityisesti palapelien teko (!), ovat hyviä rentoutumisen keinoja. Videopelejä toisinaan.

Hyvin tavallinen :grinning: herätys->työt->ruokakauppa/sali/aktiviteetti->sänky

Toisin kuin @Heikki_Keskivali , en yleensä jaksa töiden alkaa jälkeen lukemaan amerikkalaisten bensa-asemaketjujen vuosikertomuksia, vaan pyrin tekemään osaketutkimukseni aamulla, sekä työpäivän tauoilla. Jotkut vaan jaksaa paremmin.

Audiota pystyn kuluttamaan ympäri vuorokauden, tosin!

Jos en muista täysin väärin, niin @Iikka taisi jossain haastattelussa kommentoida roskakorin dyykkaaja-sijoitustyyliään seuraavaan tapaan:

“Maailmassa on nykyään niin paljon oman elämänsä Buffetteja, ettei kukaan jaksa kuunnella niitä samoja ajatuksia uudestaan ja uudestaan. Tämän takia olen kiinnostunut näitä ei-suosituista yhtiöistä.” (epäsuora lainaus muististani)

Valitettavasti meikäläinen on juurikin Iikan kuvaama laatusijoittaja, joten tässä vaiheessa kannattaa Nokia- ja roskakorisijoittajien lopettaa tämän haastattelun lukeminen.

Tykkään laatuyhtiöistä, ja käytän ajallista hajautusta, sekä kevyttä teknistä analyysiä positioiden keräämiseen. Myös taustani puolesta tykkään lähestyä osakkeita todennäköisyyksien kautta. Otetaan esimerkki:

Kuvitellaan että olet yrityksesi säänennustaja. Sinulla on voima suuren punaisen napin avulla julistaa hätätila, ja lähettää ihmiset töistä kotia turvaan.

Sääennusteen mukaan Suomea voisi lähestyä voimakas myrsky. Paljon rakeita, ukkosta ja voimakkaita tuulia. Paikkoja tuhoutuu. Kuitenkin, tällä myrskyllä on 10%:n todennäköisyys osua Suomeen. 90%:n todennäköisyydellä myrsky menee Baltiaan. Tykkäätkö todennäköisyyksistä?

Itse meteorologina varmaan hikoilisin paidan märäksi. Jos oletan ettei myrsky osu Suomeen - ja se osuisikin - menettäisin varmaan työpaikkani. Täten varmaan pelaisin varman päälle, ja julistaisin hätätilan.

Sama asia pätee osakkeisiin. Jos jollain osakkeella on pienikin mahdollisuus tehdä “mustat joutsenet”, niin en siitä hirveästi innostu. Mielummin preferoin pienempää ja tasaista tuottoa, kuin lottovoittoa.

Suoriin osakkeisiin olen sijoittanut aina, ja niissä tulee 8 vuotta täyteen. Tämän lisäksi olen toiminut merkittävässä roolissa erään yleishyödyllisen tahon sijoitustoiminnassa. Eli kokemusta löytyy myös siltä toiminnalta, missä rahan säilyttäminen on tuoton maksimointia tärkeämpää. Tämän lisäksi aika paljon näkökulmia tulee jaettua omassa lähipiirissä oleville, sillä monet ihmiset eivät ole kovin perehtyneitä sijoittamiseen.

Vuosituottoni on noin 10% p.a. Tämä on tullut lähinnä fundamenttisijoittamisella, sekä kevyellä swing-treidaamisella. En koe olevani absoluuttinen kieltäytyjä mistään sijoitustyylistä, ja siksi ostin mm. Mandatumiakin aikoinaan 3€:n dipistä. Tyhmä se on, joka ei indeksirahastojen pakkomyyntejä hyödynnä. Mutta jälleen: pääpaino fundassa.

7. Millainen salkku sinulla on? Jos sinun olisi nostaa jonkun salkkusi osakkeen osuuden 25 prosenttiin, mikä se olisi ja miksi?

Salkut löytyy Nordnetista saman nimimerkin takaa, mutta alhaalta se löytyy kuvana. Puoluepoliittisesti taidan kuulua tällä hetkellä käteispuolueeseen.

Ja mikäli joku näistä pitäisi nostaa 25%:iin, niin kyllä se on Inderes. Tässä tulliympäristössä parhaiten uskon pärjäävän minicapit, joiden liiketoiminta on lokaalia, ettei se hätkähdy makrosta. Tämän lisäksi heidän liiketoimintansa on vakaata, ja he saivat solmittua viime syksynä videoalustadiilin ison eurooppalaisen pelaajan kanssa. Olisiko sieltä jopa kasvua tulossa?

Voin siis avoimesti myöntää pilkkiväni Inderesiä pörssistä, mutta laidat on usein ohuet :slightly_frowning_face: Voisin joskus kirjoitella pidemminkin osakkeistani, mutta kuvasta saanee kiinni pääajatuksen:

Kuten edellä mainitsin, en ole allerginen erikoistilanteille. Mutta jos yrittän kuvailla fundamenttisijoittamista, niin

• Löydä yrityksiä joiden loppumarkkina kasvaa BKT:ta nopeammin

• Onko yrityksellä track, tai uusi ylivoimainen tuote, jolla kasvaa kilpailijoita nopeammin?

• Miten suuri osa johdon puheista on pa***puheita, ja miten paljon puhutuista asioista toteutuu?

• Onko arvostus ja tase järkevät?

• Onko johdolla omistus yrityksessä?

• Millainen on voitonjakopolitiikka?

Eli hyvin tyypillinen fundasijoittamisen analyysi. Tämän lisäksi saattaa löytyä yksittäisiä reverse-to-the-mean tai momentum-sijoituksia. Mutta pääpaino fundassa, ehdottomasti.

9. Millainen osakemyyntiprosessi sinulla on askel askeleelta?

Pääpiirteittäin myyn tai kevennän, jos:

• liiketoiminnan fundat heikkenee

• johdossa on paljon vaihtuvuutta (krhm, Kamux, krhm)

• arvostus kireä, ja osake menee laskutrendiin kk-tasolla

• löydän paremman kohteen

10. Mitkä ovat viisi tärkeintä tietolähdettä sijoittamisessasi, jos Inderesiä, Äxää tai yhtiöiden materiaaleja ei saa mainita?

• Börsdata (käytännössä ruotsalaisten tekemä halpa Bloomberg screenaamiseen)

• Bluesky

• Yahoo Finance

• Youtube

• Perinteiset suomalaisten podcastit sijoittamisesta

11. Kerro viidelläkymmenellä sanalla, mitä mieltä olet näistä alla olevista sijoituskohteena?

• Evli: Perinteisten tuotteiden varainhoidossa uskon voittajien jatkavan voittoaan. Hyvin pärjänneet rahastot tuovat lisää rahaa ja kyvykkyyksiä taloon, mikä mahdollistaa uusien voittajarahastojen perustamisen. Näitä voittajarahastoja voi tarjota pienillä hallinnointipalkkioilla, jotka ennestään parantavat tarjontaa. Evli on varainhoitajista suurimpia ja parhaimpia. IMO, ollut viime aikoina pitkästä aikaa mielenkiintoisesti hinnoiteltu.

• Gofore: “Henkilöstövuokrauksessa” ei pitäisi olla vallihautoja, mutta Gofore on ne rakentanut taloudellisten lukujen perusteella. Valitettavasti Suomen talous on mitä on, ja kasvu on kadoksissa, Merkittävä positiivinen optio on kasvu sekä yritysostot DACH-alueella Saksan velkajarrun poistuttua. Tase todella vahva.

• LVMH: Euroopan kaikkien aikojen parhaita yritystarinoita. Liikevaihto on muistaakseni laskenut syklisyyden takia kahteen kertaan 2000-luvulla: Finanssikriisissä, sekä viime vuonna. Kertoimet eivät ole vielä kaikkien aikojen pohjissa, mutta lähellä. Yritys ja johto ostelee osaketta. Kaikkien laatusijoittajien kannattaisi ainakin pääpiirteisesti vilkaista tätä.

• Noho Partners: Saatan olla vinoutunut, mutta firman salkussa on todella vahvoja ravintolabrändejä. mm. Hook ja F&B on mielestäni Suomen parhaita brändejä kategorioissaan. Helsingissä ja Tampereella tusina klassikkorafloja. Velka karkoittaa joitain sijoittajia pois, mutta omasta mielestä velkaa on turvallisissa raameissa. Tasaista kasvua paikallisesti. Sopii mielestäni tähän maailmanaikaan hyvin, kun Jenkkeihin tai Kiinaan ei voi luottaa liikaa.

12. Mikä on ollut suurin yksittäinen virheesi sijoittamisessa, ja mitä opit siitä?

Kaikki suurimmat virheeni osakesijoittamisessa kulminoituu liiketoiminnan ymmärtämiseen. En ole ymmärtänyt liiketoiminnan heikentymisen merkittävyyttä, ja siksi jäänyt holdaamaan “toivottaan, toivotaan”-mentaliteetilla. Nykyään tykkään tehdä seuraavaa mielikuvaharjoitusta päässäni:

Kuvittele että omistamasi osake putoaa pörssissä -20% LIIKETOIMINNALLISISTA SYISTÄ. Et kuitenkaan ole lukenut vielä uutisia tai analyysejä tarkasta syystä. Kysy itseltäsi:

Mikä on todennäköisin syy pudotukselle?

Jos et osaa vastata kysymykseen, ymmäryksesi yrityksen liiketoiminnan riskeistä on todennäköisesti liian heikko.

13. Mikä sijoittamiseen liittyvä uskomus tai “yleinen totuus” ei mielestäsi pidä paikkaansa? Perustele.

Buy and Hold: Kaikki yritykset menevät joskus konkurssiin, joten älä nyt hyvä ihminen holdaa uppoavaa Titanicia. Kurssit laskevat usein syystä.

14. Piensijoittajista 95 prosenttia häviää indeksille joidenkin tietojen mukaan ja piensijoittajien keskituotto on ollut pitkällä aikavälillä parin lähteen mukaan 2–2,5 prosenttia. Miksi et laita vain rahojasi matalakuluisiin indeksirahastoihin tai ETF:iin?

En usko että suurin osa ihmisistä myöskään sijoittaa “oikein”. Saatetaan holdata yhtä riviä osaketta isolla käteispainolla. Tällöin, vaikka osake tuottaisi, koko salkun tuotto jää heikoksi. Tutkimuksissa tämä sitten näyttää huonolta.

Oli niin tai näin - toisin kuin vakavimmat osakesijoittamisen profeetat, en usko osakesijoittamisen olevan turhaa vaikka häviäisi indeksille. Tärkeintä on pankkitilin ja inflaation ylittävät tuotto. Jokainen joka tämän saavuttaa, minä onnittelen häntä.

Itse olen peitonnut Hesulin ja inflaation nyt 8 vuoden aikana. Ehkä voin myöntää itselleni osaavani jotain, vaikka ei minusta seuraava Peter Lynchiä tule.

15. Sinulla lukee profiilissasi: ”Pelaamassa pitkää peliä”, mitä se sinulle tarkoittaa?

Moni tuttavani, joka ei harrasta sijoittamista, väheksyy tuottoihin menevää aikaa. Mitä väliä on säästää rahaa 20 vuoden päähän, kun sen voi tuhlata tai mahdollisesti tuplata Lotolla tai kryptoilla? Perus suomalainen Lotto-asenne.

Itse jotenkin ajattelen pidempikatseisesti ja summaisin ajatukseni näin: Jos saan edes kohtuullista vuosittaista tuottoa, pitkällä aikavälillä rahaa tulee seinästä. Korkoa korolle-efekti on niin vahva. Olenko siis valmis sietämään pienempää rahantuhlausta nyt, jotta tulevaisuudessa voin elää huoletta? Itse olen siihen valmis.

Omien osakesijoitusten “fundateesi” on usein muutenkin muutaman vuoden päässä tulevaisuudessa.

16. Jos sinun pitäisi valita kolme indeläistä ja kolme foorumilaista hoitamaan salkkuasi, ketkä valitsisit ja miksi?

Näissä haastatteluissa on annettu kunniaa ja mammonaa jo niin paljon tunnetuimmille sijoittajille, joten ajattelin tunnustaa rakkautta vähemmän mainituille. Itse kunnioitan näitä hahmoja:

• @Petri_Gostowski : IMO, Petri on todistanut olevansa todella objektiivinen analyytikko, ja kykenee vaihtamaan kantaansa faktojen muuttuessa. Ehkä viime vuosien vaikeiden tapausten (Duell, Neste) takia häntä ala-arvostetaan, mutta itse löydän hyvin vähän kritisoitavaa hänen analyyseistä. Luunkova lyytikko, arvostan!

• @Antti_Viljakainen : Silloin kun Antti puhuu osta-suosituksesta, niin minä kuuntelen herkällä korvalla. Omaan silmääni on todistanut olevansa (lähes) immuuni hypeille, tai huonoille tarinoille, ja täten hänenkin analyysien voidaan sanoa olevan objektiivisia. Tykkään!

• @Mikael_Rautanen : Siitä lähtien kun Mikael lähti mallisalkkutiimistä, salkun tuotto on ollut kädenlämpöinen. En sano että menneet tuotot olisivat kaikki Mikaelin ansiota, mutta merkittävää roolia hän pelasi siinä. Mikael jo tavallaan hoitaa “Inderesin salkkua”, ja täten pääsen Inderesin osakkeenomistajana nauttimaan hänen allokaatiopäätöksistään.

Foorumilaisissa painotan erityisesti pitkän aikavälin tuottoja, ystävällisyyttä, analyyttisuutta, sekä vaivaa kaivaa uusia keissejä muiden luettavaksi:

• @xlat t: Pitkä ja hyvä track. Henkilöllä on henkisesti aika suuret kassit, kun pystyy painottamaan yksittäisiä osakkeita niin paljon. Esimerkkinä vaikka Harvia. Kaikin puolin hyvinkäyttäytyvä ja analyyttinen hahmo.

• @Gadus : Avulias ja utelias kaveri. Kommentoi analyyttisesti monien firmojen ketjuissa, ja täten ylläpitää hyvää keskustelukulttuuria foorumilla. Hyvät tuototkin, mitä muistelen nähneeni. Respect.

• @Ituhippinen : Tällä käyttäjällä on ehkä foorumin paras arvomaailma: Kaveri auttaa päivisin nuoria, ja iltaisin tutkii jotain norjalaisia merenkaivajia (Norbit), tai mitä lie. Ei voi kun arvostaa!

17. Mitä apuja sijoittamiseen Inderesin Foorumilta saat, mitä et muualta saa?

Koska en ole käynyt kauppista, eivät kaikki taseen/tuloslaskelman/rahavirran koukerot ole triviaaleja minulle. On hienoa, että on jokin foorumi mistä pystyy vapaasti pyytämään apua näiden ymmärtämiseen.

Kiitos.

18. Mitä tavoitteita sinulla on sijoittamisessa? Mitä konkreettista hyvää olet saanut sijoittamisen tuomasta vauraudesta?

• Saavuttaa hyviä tuloksia sijoittamisessa itseopiskelulla, eli ilman kauppista tms.

• Kerryttää pesämuna eläkkeelle, koska sitä en usko Suomi Oy Ab:lta saavani tarpeeksi.

Olen pärjännyt ihan hyvin sijoittamisessa omiin odotuksiini nähden. Näitä tuloksia on ollut mukava jakaa lähipiirille, täten kannustaen heitäkin sijoittamaan.

Suomalaiset kaipaavat kannustusta pois uhkapelaus- sekä tiiliseinien osto-addiktiosta. Eivät Lotto ja omistusasunnon osto maksimivivulla ole välttämättä parhaita talousratkaisuja kaikille. Pitkäjänteinen osakesijoittaminen ovat tähän hyvä vaihtoehto.

19. Miten Alokas voisi oppia ymmärtämään paremmin yhtiön arvostustasoja siten, että aidosti voisi hyödyntää niitä osakepoiminnassaan?

Jos Alokkaalla on taipumus ostaa arvoansoja, tai vaikeuksia hahmottaa miten korkean kasvun/ROIC:in yhtiöitä pitäisi hinnoitella, käytä tätä taulukkoa pikaohjeena. Voit tulostaa sen vaikka työhuoneen seinään.

Siitä voit luntata mitä P/E-kerrointa yhtiölle pitäisi soveltaa (teoreettisesti) käypänä arvona. Jos esimerkiksi ostat Fortumia, joka kasvaa 1%:n vuodessa, sekä tuottaa ROIC=WACC+1%, niin sen käypä arvo on (teoreettisesti) P/E=10.6 :blush:

Lähde: The P/E Ratio: A User’s Manual

20. Mistä haluat kiittää Inderesiä ja sen foorumilaisia?

Arvostan erityisen paljon omien alojensa asiantuntijoita, jotka tulevat jakamaan alan firmojen knoppitietoja tänne foorumille. Heidän ansiostaan kaltaiseni osakepoimija pystyy tekemään indeksiä kovempia tuottoja, ja näyttää tehokkaaseen markkinaan-uskoville akateemikoille takapuolta.

Kiitos.

Kiitoksia paljon vastauksista! :pray:

Olen todella kiitollinen tällaisille foorumilaisille, jotka ystävällisesti aina kirjoittelevat Foorumille hyvin kirjoitettuja sijoitusaiheisia viestejä ja jotka eivät provosoidu, vaikka provosoidaan (toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos = olet voittanut tilanteen).

Jos haluaa, että Foorumille kirjoitetaan viestejä, jotka tuovat sinulle hyvää tietoa tai/ja ajateltavaa, niin tykkää sellaisista viesteistä, jotta kirjoittaja varmasti tietää hänen viestinsä tuovat lisäarvoa. :slight_smile: Joku voi heittää “ronskin vöyhötyssutkautuksen” keräten tykkäyksiä ainainnokkailtasamanmielisiltä välillä ajautuen riitoihin viemällä keskustelua Foorumin pääteemoista muualle, mutta tällainen toiminta ei ehkä oikein sovi laadukkaalle Foorumille. :slight_smile:

Tässä on hyvää ajateltavaa suomalaisille:
Suomalaiset kaipaavat kannustusta pois uhkapelaus- sekä tiiliseinien osto-addiktiosta. Eivät Lotto ja omistusasunnon osto maksimivivulla ole välttämättä parhaita talousratkaisuja kaikille. Pitkäjänteinen osakesijoittaminen ovat tähän hyvä vaihtoehto.

Kiitos ja mukavaa viikonloppua! :slight_smile:

50 tykkäystä

Huomenna eli perjantaina on haastatteluvuorossa eräs indeläinen. Hän on vielä itselleni vähän “vieraampi”, joten minäkin pääsen tutustumaan häneen tämän haastattelun myötä paremmin. :slight_smile:

Ensi viikon perjantaina on vuorossa foorumilainen, joka osaa ajatella mielestäni monipuolisesti ja jolta tuntuu löytyvän hyvä yleissivistys - ainakin, mitä olen viesteistä päätellyt. :slight_smile: On kiinnostava kuulla, että millainen sijoittaja hän on.

Mukavaa vappua kaikille! :slight_smile:

15 tykkäystä

135. Daniel Vähä-Antila

Daniel on itsellenikin varsin tuore tuttavuus ja pääsin nyt tämän haastattelun myötä tutustumaan paremmin tähän Inderesin yhteisötiimin uuteen vahvistukseen. :slight_smile:

Hän on tehnyt hyvän ensivaikutelman esittelyvideollaan ja viestittelyillään. Muutenkin Inderesille töihin pääseminen ei ole ihan matalan kynnyksen juttu, joten ihan kuka tahansa ei tähän erinomaiseen työyhteisöön välttämättä pääsekään. (Tässä vaiheessa Inderes varmaan toteaa: “älkää silti pelätkö hakea Alokkaan kommentista huolimatta!” :sweat_smile:)

Uskalsin ottaa hänet nopeasti haastatteluun, koska hän antoi nopeasti itselleni varsin fiksun, mukavan ja reippaan vaikutelman - näitähän varmasti onkin! :slight_smile:

Olen Daniel, rahoituksen opiskelija Aalto-yliopistosta ja määräaikainen apulainen Inderesin yhteisötiimissä. Olen alun perin kotoisin Lahdesta, jonka jälkeen asuin lyhyen aikaa Riihimäellä ja Hämeenlinnassa töiden perässä. Nyt olen hieman yli vuoden ajan asunut Espoossa. Minulle tärkeitä asioita ovat läheiset sekä oma hyvinvointi. Edellä mainitut suurimmilta osin määräävät vapaa-ajanvieton.

1. Olin yläasteella TET-harjoittelussa Rauten tehtaalla Nastolassa. Tästä kokemuksesta saattoi olla jotain hyötyä, kun onnistuin noukkia Rautea pohjilta salkkuuni.
  2. Piirsin pienenä sarjakuvia.
  3. Kannatan Saipaa Liigan finaaleissa.

Kiinnostun herkästi uusista asioista, mikä näkyy intona tiedon keräämiselle ja uuden oppimiselle. Yksi asia, joka on kiinnostanut minua jo pitkään, on urheilu. Pienenä harrastelin kaikenlaista ja hieman pidempään kerkesin pelata jääkiekkoa ja kilpailla nyrkkeilyssä. Tämän jälkeen olen pyrkinyt kehittämään fyysistä kuntoani monipuolisesti yhdistelemällä sekä voima- että kestävyyslajeja. Luen jonkin verran artikkeleita liikuntaan liittyen sekä seuraan huippu-urheilijoita. Näistä oppii ylipäätään, että minkälainen harjoittelu sopii mihinkin tavoitteeseen ja saa inspiraatiota oman treeniohjelman suunnitteluun.

Tiedonjanoisuus näkyy myös toisessa harrastuksessani – lukemisessa. Luen kirjallisuutta aivan laidasta laitaan, mutta viime aikoina pääpaino on jostain syystä ollut enemmän faktapohjaisissa ja ehkä jopa filosofisissa kirjoissa. Luin esimerkiksi hiljattain Yuval Noah Hararin Homo deus -kirjan ja tällä hetkellä luen kirjaa nimeltä Ihmiskunnan tulevaisuuden historia, jonka on kirjoittanut William MacAskill.

Herään. Syön aamupuuron. Käyn töissä/koulussa. Treenaan joko lounasaikaan tai sitten työpäivän jälkeen ja illalla rentoudun harrastusten ja/tai läheisten parissa.

Sijoittajana olen riskinottohalukas, mutta pidän tärkeässä arvossa myös sijoittamisen perusperiaatteita, kuten hajauttamista ja riski-tuotto-suhdetta. Tämä näkyy myös salkkuni koostumuksessa, jossa yhdistyy passiivinen indeksisijoittaminen ja aktiivinen osakepoiminta.

En noudata mitään tiettyä sijoitusstrategiaa, kuten arvosijoittamista, vaan sijoitusteni ainoa yhteinen tekijä on se, että odotettu tuotto ylittää tuottovaatimuksen. Täten salkkuun saattaa päätyä kasvuyhtiöitä, osinkoyhtiöitä, arvoyhtiöitä jne.

Pyrin löytämään eri sektoreilta yhtiöitä, jotka ovat alansa parhaimpia tai ovat disruptoimassa jotakin markkinaa. Lisäksi kiinnitän huomiota erityisesti kasvuun ja kannattavuuteen – vastaavathan nämä kaksi enimmäkseen tulevaisuuden kassavirroista ja täten osakkeen hinnasta. En osta sellaisen yhtiön osakkeita, johon en ole itse perehtynyt.

Sijoitushorisonttini on pitkä enkä juurikaan treidaa. Teen lyhyellä aikavälillä kauppaa ainoastaan, jos seuraamissani yhtiöissä tapahtuu jokin merkittävä muutos, tai osakkeen hinta poikkeaa radikaalisti käyvästä arvosta.

Aloitin sijoittamisen heti täytettyäni 18, kun kuulin kaverien juttelevan osakkeista lukiossa. Siitä se into sitten alkoikin ja löysin aika nopeasti Inderesin ja foorumin, joissa kulutinkin aikaa jokaisella tauolla yrittäen oppia sijoittamisesta. Ensimmäiset sijoitukset tein rahastoihin sekä muutamaan epäonnistuneeseen poimintaan osakesäästötilille, jotka tosin opettivat paljon.

Lukion jälkeen aloin enemmän opiskelemaan sijoittamisesta, aktiivisemmin seuraamaan muita sijoittajia sekä lukemaan laajemmin uutisia ja artikkeleita. Aloin tarkemmin perehtymään Suomalaisiin yhtiöihin ja tein aktiivisemmin osakepoimintoja.

Viimeisin vaihe sijoittamisessani on ollut ymmärtämisen vaihe. Opinnoista on saanut valtavan hyvän käsityksen sijoittamisen perusperiaatteista sekä teorioista, jotka ovat todella hyödyllisiä tässä lajissa. Opittujen taitojen implementointi on tuonut varmuutta omaan sijoitustoimintaan sekä toisaalta ehkä jollain tapaa vähentänyt osto- ja myyntitoimeksiantoja kokonaisuudessaan.

7. Millainen salkku sinulla on? Jos sinun pitäisi kasvattaa jonkun osakkeen osuutta salkussasi vähintään 25 prosenttiin, minkä valitsisit ja miksi?

Salkkuni koostuu passiivisesta sekä aktiivisesta portfoliosta. Ideana on hyötyä aktiivisella portfoliolla mahdollisesta ylituotosta siten, että passiivinen portfolio pitää kokonaissalkun keskihajonnan (riskin) pienenä (kohtuullisena). Ideaalitilanteessa siis passiivisen portfolion paino olisi selkeästi suurempi, mutta aktiivisen portfolion paino on päässyt pursuamaan hieman ja painot näillä kahdella ovat noin 30% ja 70%.

Passiivisen portfolion koostumus 2.5.2025:

• Handelsbanken USA Index (n. 45%)
  • NN Suomi Indeksi (n. 20%)
  • NN Sverige Index (n. 10%)
  • Handelsbanken Eurooppa Indeksi (n. 25%)

Aktiivisen portfolion koostumus 2.5.2025:

• Qt Group (28,6%)
  • Raute (14,8%)
  • Faron (25,1%)
  • Kempower (3,0%)
  • GRK Infra (4,1%)
  • Nordea (19,8%)
  • Neste (0,1%)
  • Nokian Panimo (4,1%)
  • Käteinen (0,4%)

Tällä hetkellä nostaisin GRK:n 25%:n painoon, koska uskon rakennussektorin käänteen olevan käsillä ja osakkeen hinta on huokea kasvupotentiaaliin nähden (osaketta saa lähes IPO-hintaan).

8. Millainen on sinun osakepoimintaprosessisi normaalisti askel askeleelta?

Kiinnostava osake mitä useammin löytyy yleensä foorumilta, uutisista, artikkeleista tai sitten jonkin screenerin kautta. Tämän jälkeen pyrin noudattamaan seuraavia vaiheita arvioidakseni kyseistä osaketta:

1. Liiketoimintamallin ymmärtäminen (Miten yhtiö luo arvoa?)
  2. Kilpailukentän ymmärtäminen (Onko kilpailuetua? Onko se kestävä? Onko uhkia? Apuna esim. Porter’s five forces -analyysi)
  3. Strategia-analyysi (Mikä on yhtiön strategia ja onko se uskottava?)
  4. Tilinpäätösanalyysi (Näkyykö yhtiön strategia tunnusluvuissa vai kertovatko luvut aivan jotain muuta?)
  5. Valuaatio (Multippelit, DCF)

Yleensä teen ostopäätöksen jo viimeistään vaiheessa neljä. Vaiheeseen viisi päädyn harvemmin, sillä tukeudun mieluummin ammattilaisten laajoihin raportteihin tai konsensusdataan valuaation osalta. Kerroinmenetelmiä yleensä käytän muodostaakseni jonkinlaisen nopean pallokentän osakkeen käypälle arvolle ostopäätöksen tueksi, ja tarvittaessa yksinkertaista DCF:ää nähdäkseni, että mistä kaikista oletuksista (esim. kasvu ja kannattavuus) osakkeen hinta ja nousupotentiaali on kiinni ja kuinka herkkiä edellä mainitut ovat esimerkiksi pääoman kustannuksen muutoksille. Osakepoiminta on kokonaisuudessaan yleensä hyvin iteratiivinen prosessi ja saatan palata aikaisempiin vaiheisiin analyysin aikana.

9. Mikä on ikimuistoisin sijoittamiseen liittyvä muistosi?

Varmaan se, kun olin juuri aloittanut sijoittamisen ja ostin silloin erittäin volatiilia Teslaa salkkuuni enkä pystynyt olla seuraamatta kurssia hetkeäkään. Tämä ensimmäinen ”treidi” onnistui muistaakseni noin viikon pidolla ja 20% tuotolla. Muistan vieläkin tuon euforian ja jännityksen tunteen, mitä harvemmin enää kursseja kyttäämällä onnistuu saamaan.

10. Mitkä ovat kolme parastasi puolta sijoittajana? Ja mikä on mielestäsi tärkein kehittämisen kohteesi sijoittajana?

1. Rauhallisuus
  2. Intohimo
  3. Kiinnostus

Tärkein kehityskohde: Sijoitusstrategian noudattaminen.

11. Analysoi nämä yhtiöt viiteenkymmeneen sanaan

• Faron Pharmaceuticals: Suuren potentiaalin syöpälääkekehitysyhtiö, jolla on suuren tuottopotentiaalin lisäksi mahdollisuus auttaa miljoonia ihmisiä syövän kanssa. Mielestäni Faronin tiimi on erittäin ammattitaitoinen ja täynnä intohimoa, mikä luo uskoa myös yhtiöön ja sen onnistumiseen.
  • Qt: Kuutti tarjoaa monialustaisia kehitystyökaluja ja mahdollistaa asiakkaiden graafisten käyttöliittymien kehittämisen esim. autoteollisuudessa ja terveysteknologiassa. Mielestäni liikevaihdon kasvun pääajurit ovat edelleen kohdallaan (ohjelmistoja sisältävien laitteiden lukumäärän kasvu) ja skaalautuva liiketoimintamalli takaa houkuttelevan kannattavuustason. Viimeisin kurssilasku oli mielestäni ylimitoitettu ja pidän Qt:ta täten mainiona sijoituskohteena juuri nyt.
  • Raute: Aliarvostettu konepaja, joka on uuden toimitusjohtajan ohjaamana tehnyt hienon tulosparannuksen. Hinnoittelun perusteella markkina ei usko Rauten saavan uusia tilauksia samalla mitalla kuin aikaisemmin eikä myöskään usko tuloskunnon pysyvyyteen. Itse uskon Rauten vankkaan teknologiseen kilpailuetuun sekä kykyyn ylläpitää saavutettua tulostasoa. Kasvun osalta puutuotteiden kysynnän ajurit ovat tukevat ja pienempikin kasvu riittäisi perustelemaan osakkeelle nykyistä kurssia korkeampaa hintaa, mikäli kannattavuustaso kyetään pitämään.

12. Mitkä ovat sinulle tärkeimpiä tietolähteitäsi sijoittamisessa? Mainitse ainakin viisi ja perustele valintasi. Inderesiä ja sen Foorumia ei saa mainita.

• Financial Times: Laadukasta journalismia keskeistä tapahtumista finanssimaailmassa.
  • Kauppalehti: Uutisfeed ja pörssitiedotteet helposti saatavilla.
  • Yahoo Finance: Keskeisiä uutisia sekä lyhyitä ja ytimekkäitä julkaisuja tärkeistä tapahtumista eri kanavilla.
  • TradingView: Osakkeiden screenaus ja suodatus.
  • Yhtiöiden raportit ja esitykset: Näitä lukemalla oppii ymmärtämään yhtiön liiketoimintamallin, strategian ja position kilpailukentällä. Lukuja tutkimalla näkee, miten edellisissä on onnistuttu.

13. Miten sinä hallitset sijoittamisessa tunteitasi esimerkiksi, ettet joudu FOMO:n valtaan yms.? Oletko lukenut tai opetellut sijoittamisen psykologiasta?

Opinnoissa on hieman käyty läpi yleisimpiä sijoittamiseen liittyviä vinoumia, ja olen näistä tietoinen. Pidän itseäni melko rauhallisena enkä kovin usein joudu hillitsemään tunteitani. Tarvittaessa muistutan itseäni pitkän aikavälin tavoitteistani välttääkseni äkkipikaisia myyntejä.

14. Jos sinun pitäisi valita kolme foorumilaista ja kolme indeläistä hoitamaan salkkuasi, kenet valitsisit ja miksi?

Indeläisistä valitsen seuraavan kolmikon: Antti Viljakainen, Juha Kinnunen ja Sauli Vilén. Kaikkiin sama perustelu: kokemus ja ammattitaito.

Foorumilaisista valitsisin seuraavat:

@Pohjolan_Eka: Ekalta rohkeaa näkemyksenottoa salkunhallintaan.

@Omavaraisuushaaste: Esalla on hieman erilainen, mutta selkeä sijoitusstrategia ja hän voisi implementoida sitä minun salkkuuni.

@Jukka_Lepikko: Jukka voisi tuoda teknisen analyysin näkökulman osaksi salkunhallintaa hyvällä trackilla.

(@Antti_Viljakainen, @Juha_Kinnunen ja @Sauli_Vilen pingasin teiät, jotta huomaatte et teiät o mainittu :slight_smile: t. Alokas )

15. Mitä sinä tulit tekemään Inderesille?

Pääosin kuvaan, editoin ja julkaisen yhtiöhaastatteluja. Tuloskauden pahimpien kiireiden jälkeen tulen mahdollisesti auttamaan sijoittamiseen liittyvän sisällöntuotannon tekemisessä sekä aamukatsausprosessissa.

16. Mikä Inderesillä työskennellessä on parasta?

Työyhteisö.

17. Mitkä ovat kolme tärkeintä asia sinulle Inderesin Foorumilla?

1. Muut foorumilaiset.
  2. Uusi informaatio.
  3. Laadukas keskustelu.

18. Miksi sinä sijoitat? Onko sinulla konkreettisia tavoitteita sijoittamisella esimerkiksi euromääräisiä tavoitteita?

Minulla ei ole euromääräistä tavoitetta, mutta ideana on tietenkin tehdä sijoituksilleni tuottoa. Sijoitushorisonttini on pitkä ja tavoitteenani on turvata oma ja perheen talous tulevaisuudessa.

19. Anna Alokkaalle kolme kirjavinkkiä, joiden avulla hän tulisi edes hitusen paremmaksi sijoittajaksi. Perustele valintasi.

Kysymyksessä ei eksplisiittisesti vaadittu, että kirjat liittyvät varsinaisesti sijoittamiseen, joten otan oikeuden ehdottaa myös sellaisia kirjoja, jotka parhaimmillaan opettavat jotain uutta ja kehittävät lukijan ajattelua. Näistä molemmista on hyötyä sijoittamisessa.

1. Vesa Puttonen & Samuli Knüpfer. Moderni rahoitus: Kirjassa on lyhyesti ja tiiviisti esitetty rahoituksen tärkeimmät teoriat, vieläpä Suomeksi. Erinomainen kirja rahoituksen opiskelun aloittamiseen ja kirja toimiikin useassa Suomen yliopistossa rahoituksen perusteiden oppikirjana.
  2. William MacAskill. Ihmiskunnan tulevaisuuden historia: Kirja laittaa pohtimaan muiden asioiden ohella talouden kasvun eri skenaarioita ja etenkin kasvun rajoja. Tästä lukija voi päätyä esimerkiksi pohtimaan oman salkkunsa yhtiöiden kasvumahdollisuuksia ja riskejä.
  3. Bill Bryson. Lyhyt historia lähes kaikesta: Nimensä mukaisesti kyseinen kirja opettaa hauskalla tavalla varmasti jokaiselle lukijalle jotain uutta lähes jokaisesta aiheesta. Maailman ymmärtämisestä ei varmastikaan ole haittaa, kun yritetään ymmärtää erilaisia liiketoimintoja.

20. Mistä haluat kiittää Inderesiä ja Inderesin Foorumia?

Haluan kiittää molempia suuresta määrästä laadukasta informaatiota, jota sijoittajat voivat käyttää tehdäkseen parempia osakepoimintoja.

Kiitoksia erinomaisista vastauksista!

Danielin vastauksista välittyi mielestäni analyyttinen ote, rauhallinen harkintakyky ja myös ahkeruus. Erityisesti jäi mieleen se, ettei fokus ole pelkästään “sijoitustalouskuplassa”, vaan kiinnostusta löytyy monipuolisesti eri aihepiireihin. Tämä laaja-alaisuus tuo varmasti arvokasta perspektiiviä – kaikki tieto täydentää toisiaan.

Danielissa on sellaista ihailtavaa monipuolisuutta, jota toivoisin löytyvän enemmän myös itseltäni. :blush:

Kiitos vielä kerran ja oikein mukavaa perjantaita!

44 tykkäystä

Perjantain haastatteluvuorossa on tällä kertaa foorumilainen, jonka kirjoituksia olen seurannut suurella mielenkiinnolla.

Hänessä yhdistyvät monipuolinen ajattelukyky ja hyvä yleissivistys, jos viestien perusteella voi tehdä johtopäätöksiä. Hän kirjoittaa selkeästi ja johdonmukaisesti, lisäksi hän mielestäni kykenee tekemään tarkkanäköisiä usein keskustelua syventäviä havaintoja. :slight_smile:

Mukavaa viikon jatkoa kaikille!

7 tykkäystä

136. KohtiVapautta

Foorumin keskusteluissa hän erottuu edukseen hyvin selkeällä ja johdonmukaisella ilmaisullaan. Hänen viesteistään huokuu mielestäni paitsi hyvä yleissivistys, lisäksi myös kyky tarkkanäköisiin havaintoihin, jotka usein syventävät hyvällä tavalla keskustelua ja vievät sitä hedelmälliseen suuntaan. Hän ajattelee monipuolisesti ja kykenee näkemään asioiden taakse – ominaisuus, joka on harvinaisen arvokas niin sijoittamisessa kuin toki muutenkin elämässä laajemminkin.

Suhteellisen kokeneena sijoittajana hän tuo keskusteluihin harkittuja näkökulmia ja analyyttista otetta. Hän selvästi nauttii ilmiöiden taustojen ymmärtämisestä ja yksityiskohtienkin sopivasta tarkastelusta, mikä tekee hänen näkemyksistään sekä kiinnostavia että perusteltuja. Kirjoittajana hän on taitava, kohtelias ja lukijaa arvostava.

Olin jo aiemmin pohdiskellut, että olisi erityisen mielenkiintoista kuulla, millainen sijoittaja tällaisen nimimerkin taustalta löytyy, joten siksi päätinkin pyytää hänet haastateltavakseni ja onneksi hän suostui tähän tarjoukseeni. :slight_smile:

image

Vähän reilu (hah) 50-vuotias Espoossa kasvanut ja nykyisin Helsingissä asuva DI. Meriteollisuudessa tullut työskenneltyä 90-luvun lopusta alkaen- nykyisin yrittäjänä.

Puolison kanssa harrastamme nykyisin lähinnä kotimaanmatkailua. Aiemmin tuli matkailtua melko paljon ulkomailla, ehkä joskus taas tulee tehtyä pidempiäkin reissuja.

Tähän ikään mennessä oppinut arvostamaan myös ihan tavallisia arkiaskareita.

Olen purjehtinut yksin eteläisellä Tyynellämerellä. Kyse tosin oli hotellin pienestä rantakatamaraanista; Kyseessä oli työmatka.

Olen ollut suuren huvijahdin kyydissä (+80m pitkä) useamman vuorokauden.

Olen samassa harrastusseurassa erään suuren kotimaisen pörssiyhtiön HPJ kanssa.

Purjehdus on itselleni merkittävin harrastus.

Päivittäistä liikkumista kävellen tai pyörällä. Ja nautin näistä liikkumismuodoista myös metsässä.

Yleinen omasta kunnosta ylläpitäminen liikunnalla, esimerkiksi säännöllisellä kehonpaino liikunnalla. Talvisin tulee pelailtua pipolätkää kavereiden kanssa, joskin tässä lajissa on varaa kehittyä huomattavasti (lähtötaso ei ole haastava).

Liikkumisen lisäksi tykkään lukea melko paljon sekä faktaa että fiktiota hyvinkin erilaisista aiheista.

Yllä oleva antaa aivan turhan dynaamisen kuvan itsestäni, koska pohjimmiltani olen kuitenkin melko laiska.

Minulle hyvät yöunet ovat erittäin tärkeä asia. Nukun mielelläni noin 9 tuntia yössä ja välillä jopa pidempäänkin. Toki tarvittaessa vähemmälläkin unella pärjää hetkellisesti, mutta minusta nukkuminen on aliarvostettua.

Lisäksi panostan melko paljon rauhallisiin aamuihin, jotka alkavat yleensä noin kello 6 aamupuuron keittämisen aloittamiselle. Tähän rutiiniin kuuluu hitaan puuron hauduttamisen lisäksi teen juominen ja Economistin lukeminen. Kaikkineen tähän aamun rauhalliseen osuuteen kuluu pari tuntia.

Aamun rutiineihin olen lisännyt viimeisen vuoden aikana arkisin pienen liikkuvuusharjoittelun. 2–3 päivänä viikossa tämän lisäksi hivenen pidempi kuntoliikunta.

Sitten itse päivän ohjelmat vaihtelevat onko ohjelmassa jotain tapaamisia, arkiaskareita tai työprojekteja. Yleensä nämä ajoittuvat 9–18 väliselle ajalle. Iltaisin sitten hivenen rentoutumista ja iltakävelyä tms. Varsinainen työskentely usein kotoa käsin tietokoneen äärellä tai puhelimessa.

Kuten moni muukin, olen koittanut löytää itselleni sopivaa tapaa sijoittaa viime vuosina, kun olen käyttänyt sijoittamiseen enemmän aikaa. En ole aivan varma, olenko vielä löytänyt itselleni oikeaa tapaa. Enkä oikein ole osannut mieltyä mihinkään yhteen tyyliin, vaan tarkastelen tämän harrastuksen antia monella muullakin tavalla kuin varsinaisten tuottojen kautta. Tärkeimpänä tästä on ollut ihan ammatillinen kehittyminen ja sitä kautta itselleni mielekkäämmät työtehtävät.

Eli sijoitan suoriin osakkeisiin sekä indeksi ETF:iin. Nyt viimeisimpänä olen tehnyt sijoituksia myös lyhyisiin korkopapereihin, mutta tämä on enemmänkin likviditeetin turvaamista.

Olen myös tehnyt välillä lyhyempiä sijoituksia, jos uskon tilaisuuden olevan riittävän hyvä, mutta en jaksa tuijottaa käppyröitä jatkuvasti. Kenties nuorempana olisi niihin voinut innostua enemmänkin.

Olen myös pohjimmiltani melko varovainen sijoittaja ja esimerkiksi monet kasvuyhtiöt näyttävät minun silmiini kovin riskialttiilta.

En myöskään pidä hosumisesta sijoittamisessa.

Pitkä ja toisaalta melko lyhyt.

Ensimmäiset omat osakkeet omistin joskus 80-luvun puolella tai siis minulle oli ostettu joitakin KOPin osakkeita. Silloin en tajunnut asiasta yhtään mitään, mutta olipahan ihan niitä fyysisiä osakekirjoja ihmeteltävänä kuponkeineen. Koska noita oli hyvin pieni määrä ja erinäisten muutosten jälkeen ei niistä taitaisi olla paljoakaan jäljellä, vaikka olisikin osannut toimia niiden kanssa oikein.

Sikäli tuo herätti kiinnostuksen sijoittamista kohtaan ja luinkin melko paljon aihetta sivuavia kirjoja, eli näin rahoitusmaailman kiehtovana. Ja toisaalta hankalasti hahmotettavana. Eli tässä vaiheesta jäi vain ymmärrys, ettei sijoittaminen ole ihan helppoa.

2000-luvun alkupuolella säästin kyllä aktiivisesti, mutta kaikki säästöt menivät asuntolainan maksamiseen ja ylimääräisiin lyhennyksiin. Eli 90-luvun laman aikaan aikuistuminen vaikuttanut omalla tavallaan. Töiden (ja vapaa-ajan harrasteiden) jälkeen ei näennäisesti ollut aikaa perehtyä sijoittamiseen tai ylipäätään yritystoiminnan syvempään ymmärtämiseen.

2000-luvun puolivälissä tuli eteen puolison kanssa ulkomaille muutto, jolloin myimme asunnon ja tuli tarve velkojen maksun jälkeen kertyneen omaisuuden sijoittamiseen. Varallisuutta tuossa kohtaa taisi olla hivenen vajaa 100k€ yhteensä puolison kanssa. Koska arvelimme rahoja tarvittavan jossain vaiheessa taas asunnon hankintaan, pankin kanssa käydyn keskustelun perusteella ratkaisuksi löytyi korkorahasto. Tämä olikin toimiva ratkaisu, koska jo 1,5 v. jälkeen kotimaahan palattaessa oli tarve hankkia uusi asunto. Korko sijoituksista oli kertynyt ihan mukavaa lisää pääomallemme ja ratkaisu oli siis toimiva. Niin ja aika lähellähän tuossa oli finanssikriisikin, vaikka siitä ei itselle tullut mitään merkittäviä ongelmia.

Luulisin saaneemme nykyisen asuntomme maksettua noin 2012–2013 paikkeilla. Nordnetin tilin avasin 2015 kun talous alkoi olla selkeästi ylijäämäinen (vaikka ylimääräisellä rahalla onkin tapana löytää käyttökohteita). Aloitin siis kustannustehokkaan säästämisen ETF-tuotteisiin. Virhe oli, etten sisäistänyt korkomarkkinoiden tilan merkitystä edelleenkään ja laitoin melko paljon kuukausittain korko-ETF sijoituksiin, jolloin tuotto jäi melko vaatimattomaksi näille sijoituksille. Lisäksi osittain periaatteellisista syistä halusin tehdä myös suoria osakesijoituksia, vaikka edelleenkin arvopaperien hinnoittelusta tai taseista en ymmärtänyt yhtään mitään. Olin kyllä jo saanut hivenen koulutusta yritystaloudesta ja sijoittamista ulkomailla ollessa, mutta liian suuri osa ajasta oli työnteossa kiinni ja siten aikaa sijoitusmarkkinoiden ymmärtämiseen jäi edelleen turhan ohueksi.

Vasta jäätyäni palkkatöistä pois 2021 alussa aloin vakavammin perehtyä sijoittamiseen ja seurata Inderesin foorumia. Olin kyllä joitakin Inderesin videoita katsonut jo aiemmin omistamistani yhtiöistä ja lueskellut ajoittain kauppalehden foorumia.

7. Millainen salkku sinulla on? Mitkä kaksi osaketta ostit viimeksi salkkuun ja mitkä olivat ostoperusteesi?

Sijoituksia Nordnetin puolella on tosiaan ETF-sijoituksia ja muutamaa Nordnetin rahastoa (Suomi ja Tanska – molempiin oleellisesti laitoin vain joitakin satasia ja jätin siihen).

Suurin yksittäinen sijoitus tosiaan ihan onnistunut SXR8 sijoitus. Tosin tätä kevensin loppuvuodesta hivenen (alkuun tunsin itseni todella tyhmäksi, huhtikuun alun jälkeen tuo tunne on helpottanut)

Suoria osakkeita löytyy Helsingistä: suurimmalla painolla Nordea, Capman, UPM, Sampo, Mandatum, Inderes, F-secure, Lapwall ja ÅlandsBanken. Melko iso paino rahoitusektorilla ja tämä ei ole ihan vahinko.

Ulkomaiset osakkeet keskittyvät taas merenkulku sektorille: Cadeler, Svitzer (näiden kohdalla hyväksyin ostotarjouksen, eli poistuvat pian pörssistä), BW LPG, HAUTO, GSL, ZIM ja WAWI. Näiden ideana on seurata omaa alaa ja olenkin saanut paljon oppia näiden kautta, joka on myös johtanut aivan rahassa mitattavaan hyötyyn muutenkin kuin osakekurssin tai osinkojen kautta.

Viimeisimmät ostot olivat ZIM ja GSL. Molemmissa oli kyse osinkojen uudelleen sijoittamisesta alennuksessa. Täysin uusia rivejä viimeisen vuoden ajalta ovat ainakin ZIM, ÅB ja Svitzer. Näistä Svitzer jää suhteellisen lyhyeksi, mutta mukavalla 32% tuotolla 4kk aikana, joskin tavoite oli pidemmällä aikavälillä. ZIM on mielestäni mielenkiintoinen konttikuljetuksia tarjoava yhtiö, jonka liiketoiminta mallista pidän – markkinat lisäksi tarjoavat voimakasta heilahtelua hyödynnettäväksi (itse uskon vahvasti, että tähän hinnoiteltu aivan liikaa riskejä). Ålandsbanken on hyvin johdettu pieni pankki, jossa lisäksi vahva omistaja.

Kyllä se kaiketi menee niin että kiinnostun jostain yhtiöstä, jonka tunnen jo yleensä entuudestaan jollain tasolla. Tutkin hivenen yhtiön viimeisten vuosien tilinpäätöksiä (juu, kuulun näitä aktiivisesti tutkiviin. Jopa ESG osioista löytyy monesti hyvinkin oleellisia tietoja yhtiöstä, joita aiemmin ei ollut saatavilla). Helsingin pörssissä olevien yhtiöiden ketjuja yleensä tutkin melko tarkkaankin.

Toki joskus prosessi voi olla huomattavasti nopeampikin ja jonkin yhtiön kannalta oleellisen Asian oivallettuani saatan toimia melko pintapuolisellakin tutkimuksella.

Yleensä ostan melko pienen erän ja sitten ajan kuluessa pyrin kasvattamaan etenkin, jos kurssikehitys on suotuisa tai yritys palauttaa pääomia hyvin.

9. Millainen osakemyyntistrategia/-prosessi sinulla on?

Tätäkin puolta on tullut harjoiteltua. En tiedä onko minulla edelleenkään mitään prosessia tai strategiaa näiden kanssa. Periaatteessa olen pyrkinyt hivenen hyödyntämään kurssien suurimpia heilahtelua ajoittamalla ostot dippeihin ja huipuista kevyesti vähentää. Joidenkin rivien kohdalla kokonaissaldo on kaikkinensa jo hyvinkin vahvasti plussalla (siis ostot(negatiivinen luku)+myynnit+osingot>0 – ja osakkeiden määrä kasvanut samalla) ja toisten kohdalla, no ei niinkään tyydyttävä.

Tappiolla myyminen tuntuu olevan hyvin vaikeaa, etenkin jos alla oleva liiketoiminta on kunnossa. Periaatteessa pyrin ostamaan vapaalta kassavirraltaan positiivisia yhtiöitä, joskin poikkeuksiakin on. Ja se että osto hetkellä menee hyvin ei ole tae, että jatkossa menee hyvin – haastava laji.

Myös jotain ihan nopeita lyhyitä veivauksia tullut tehtyä ja näissä jopa tullut onnistumisia. Näissä taustalla monesti erikoistilanteita.

10. Olen huomannut, että olet kiinnostunut ”konttirahtijutuista” esim. aktiivisuudestasi tässä ketjussa: Öljyä, malmia, viljaa, kontteja ja muuta rahtia merten sekä vihamielisten tahojen armoilla (laitan haastatteluun toimivaksi linkiksi). Mikä sinua kiinnostaa merikuljetusmarkkinoissa? Ja jos tähän liittyvät alat kiinnostavat, niin mistä ja miten suosittelit seuraamaan näitä aloja?

Kyse tosiaan on laajasta kiinnostuksesta merikuljetuksia kohtaan ja tähän voisi luetella pidemmänkin listan seikkoja, mutta kyse on omasta ammatillisesta kiinnostuksesta. Tätä alaa olen seurannut huomattavan kauan (hyvin varhaisesta iästä alkaen), mutta ala myös tarjoaa mielenkiintoisen tavan tarkastella maailmanlaajuista kauppaa.

Todetaan lisäksi, ettei kyse ole pelkästään konttilaivoista, vaan myös muista alustyypeistä. Näistä enemmän seuraavassa kohdassa.

11. Kerro sadalla sanalla per yhtiö valitsemistasi kolmesta merikuljetusalan tai siihen alaan liittyvästä yhtiöstä sijoituskohteena.

Global Ship Lease (GSL:NYSE): Kyseessä suurin yksittäinen suora sijoitukseni ja ollut salkussani melko pitkään. Kyseessä siis konttilaivoja mm. Maerskille, MSC:lle jne. vuokraava yritys tyypillisesti hyvin pitkillä (vuosia) sopimuksilla. Ostavat ainoastaan käytettyjä laivoja tyypillisesti pitkän aikavälin keskiarvoja alemmalla hinnalla ja siten että tietävät saavansa vuokrattua alukset riittävän hyvällä katteella. Oleellisesti kyseessä siis rahoitusyhtiö. Yhtiö tarjoaa tällä hetkellä liki 10% vuotuista osinkotuottoa ja arvostus varsin alhaisella P/B=0,54 tasolla. Laivojen romutusarvo yksinään muodostaa noin 13% yhtiön markkina-arvosta. Alukset ovat pääasiassa alle 10000 TEU aluksia ja hyvin korkealla reefer (eli jäähdytettykontti) kapasiteetilla (korkea tuottopotentiaali asiakkaille). Ja nyt myös hyvä todeta että todella vähän yli 4000TEU Kiinassa rakennettuja aluksia. Yhtiöllä 66 alusta, joiden keski-ikä 18,5 vuotta (romutukseen päädytään keskimäärin 27 vuoden kohdalla konttilaivoissa).

Höegh Autoliners (HAUTO:OSL): Kuten nimikin kertoo kyseessä, on autojen kuljetukseen erikoistuneiden laivojen omistaja ja kuljetuspalveluita mm. autojenvalmistajille tarjoava yhtiö. Yhtiö tekee tyypillisesti pitkä sopimuksia autoyhtiöiden kanssa niiden kuljetustarpeiden täyttämiseksi. Tämän lisäksi yhtiö tarjoaa kapasiteettia niin sanottuun High&Heavy, eli erilaista korkeaa ja/tai painavia kappaletavaroiden kuljettamiseen. Näitä voivat olla esimerkiksi kaivinkoneet, kaivostyökoneet, kuorma-autot jne. Aluksia operoidaan säännöllisillä reiteillä ja pystyvät parhaimmillaan kulkemaan jatkuvasti lastissa. Kyseessä on hyvin erikoistunut ja pieni segmentti kaikista merikuljetuksista ja siten rajoittaa voimakkaasti kilpailun määrää. Höegh on juuri saamassa päätökseen laivaston uusimisohjelmaansa. Heillä on vielä 8 uutta alusta tulossa, joista kaksi tänä vuonna neljä ensi vuonna ja loput kaksi 2027. Uusien alusten polttoaineen kulutus lastiyksikköä kohti on huomattavasti alhaisempi kuin vanhemmilla aluksilla. Kokonaisuudessaan yhtiöllä 42 alusta ja yhtiö on onnistunut myymään vanhoja aluksia erittäin korkeilla hinnoilla ulos. Yhtiön tarjonnut erittäin hyvää osinkotuottoa ja odotettavissa tämän jatkuvan (Q1/25 osinko 8,611 NOK kurssin ollessa 77 NOK ja parhaimmillaan tuo taso voi nousta muilla neljänneksillä). P/E=2 ja ROE FY24 52,6% ja kolmen vuoden keskiarvo 40,8%. Riskitön tämä ei tietenkään ole, autojen kysynnän heikentyminen näkyy kyllä tuloksessa.

Cadeler (CADLR:OSL): Cadeler taasen asentaa tuulivoimaloita merellä sijaitseviin puistoihin ja heidän asennusaluksensa kuljettavat myös tuulivoimaloiden osat läheiseltä rannalta itse asennuspaikalle. Lisäksi alukset tekevät asennusprojektien välillä huolto ja kunnostusprojekteja asiakkailleen. Asiakkaina heillä on tuulivoimaloiden toimittajat ja tuulivoimapuistojen operaattorit. Yhtiöllä on suurin laivasto näitä äärimmäisen erikoistuneita asennuslaivoja ja vielä tässä segmentissä yhtiön alukset ovat uusimpia ja kykenevät asentamaan suurimpia jopa 20MW kapasiteetin yksittäisiä. Tätä varten tarvitaan nosturi, jolla voidaan nostaa lavat yli 150m korkeuteen merenpinnasta. Yhtiöllä on kapasiteetti myyty 2030 luvun alkuun asti melko täyteen ja näissä projekteista maksetaan todella hyvin. Yhtiön lainojen kovenantit estävät osinkojen maksun vielä muistaakseni parin vuoden ajan. Yhtiöllä on erittäin voimakas kasvu käynnissä uusien alusten myötä ja liikevaihto ja tulos tulevat kasvamaan huomattavasti tämän ja ensi vuoden aikana. Yhtiö tuottaa yli 25% voittoa liikevaihdosta GM:n ollessa yli 50%. Kaikkien uusien alusten rahoitus on täysin turvattu ja varsin edullisella korkotasolla.

12. Vaikutat siltä, että seuraat asioita laajemmin, miten ”sijoitusskenessä” on tapana. Siksi minua kiinnostaakin, että miten sinä seuraat makrotalouden kuvioita ja muutenkin maailmaa?

En nyt tiedä mikä on laajempaa asioiden seuraamista, mutta myönnän että olen laajalti kiinnostunut maailman menosta.

Tuolla alussa tulikin jo kerrottua The Economistin lukemisharrastuksesta. Kyseinen lehti tarjoaa viikoittain kattavan katsauksen maailman tapahtumiin sekä ajoittaisia erikoiskatsauksia erilaisiin aiheisiin. Artikkelit ovat todella hyvin kirjoitettuja ja kirjoittajiin lukeutunut monia sittemmin suuren suosion saaneita menestyskirjailijoita.

Seuraan toki muitakin säännöllisiä julkaisuja, mutta näistä enemmänkin pyrin löytämään aiheita, joista haen tietoa muulla tavoin.

Lisäksi kannattaa seurata monia alkuperäislähteitä, kuten IMF, OECD, IEA, EIA, UNCTAD jne. Joiden analyyseihin monet uutiset perustuvat.

Yleisemminkin, jos pystyy lukemaan/silmäilemään isompia raportteja, suosittelen lukemaan aina alkuperäisen lähteen.

Ja lopultakin teen ajoittain hivenen syvemmälle menevää kaivelua jonkin aiheen parissa, jonka yhteydessä tulee selviteltyä aiheeseen liittyviä asioitakin melko laajasti. Myös tieto kumuloituu (tosin myös vanhenee).

13. Mitkä ovat kaksi suurinta yksittäistä virhettäsi/turskaasi, ja mitä opit niistä?

Aivan ehdottomasti suurin virhe oli aloittaa sijoittaminen liian myöhään. Samalla säästämisasteella nyt olisi huomattavasti suurempi salkku ja on jopa mahdollista, että säästämisaste olisi ollut suurempi. Toki vaikeahan näitä on oikeasti tietää. Tärkein oppi tästä lienee, että kiinnostaviin asioihin kannattaa perehtyä kunnolla.

Olen käyttänyt viputuotteita aivan turhan isoilla panoksilla ja aivan turhan huolettomalla otteella; tällä tarkoitan, että olen välillä jättänyt näitä turhan pitkiksi ajoiksi oman onnen nojaan, todella tuhoisin seurauksin. Oppi tästä on, että näiden tuotteiden käyttöä pitää miettiä tarkkaan ja asettaa tarkat rajat.

14. Mitä sinä hyötyä saat Foorumilta sijoittamiseesi, mitä et muualta saa?

Lyhyesti: Ideoita sijoituskohteista, Tietoa yrityksistä ja niiden taustavaikuttajista, parempaa ymmärrystä eri yritysten liiketoiminnasta, paljon oppia monenlaisista asioista, ymmärrystä miten muut ihmiset ajattelevat erilaisista sijoituskohteista sekä tähän liittyen ymmärrystä mitkä yhtiöt ovat laajemman kiinnostuksen kohteena.

15. Sinun pitää valita hoitamaan salkkuasi kolme foorumilaista ja kolme indeläistä kymmeneksi vuodeksi, ketkä valitsisit ja miksi?

Foorumilaisista valitsisin seuraavan tiimin: Sopuli2, joka myös laajasti perehtynyt merenkulun sijoituksiin (monia muitakin löytyy ketjusta); Thiebault huolehtimaan ostojen ajoituksesta ja korjaamaan tekemäni virheet lyhyemmässä kaupankäynnissä (hän on tuonut itselleni ymmärrettävää lähestymistä tekniseen analyysiin); Sitten tarvitaan yksi vakaampaa ja turvallisempaa (näin haluan uskoa) sijoitustoimintaa harjoittava ja laadukkaiden salkkuraporttien kirjoittaja: Kale-possu.

Indeläisten osalta valintani olisivat: Juha Kinnunen saa edustaa vankkaa kokemusta ja ei tuo DI tausta kaiketi haitaksi ole katsottavissa, Petri Gostowski on mielestäni osoittanut kykyä ennakoida syklisien yhtiöiden vaiheita sekä rahoitusektorin sijoituksia hoitamaan Kasper Mellas (tästä viimeisestä valinnasta voisi todeta parikin sanaa, mutta tulevaisuudestakin pitää huolehtia).

(ping @sopuli2, @Thiebault, @Kale-possu, @Juha_Kinnunen, @Petri_Gostowski ja @Kasper_Mellas - pingasit teiät, jotta huomaatte et teiät o mainittu t. Alokas)

16. Jos sinun pitäisi suositella kolmea sijoitus- ja/tai talouskirjaa, mitä suosittelisit ja miksi?

Tähän voisi listata monia hyviä ja tunnettuja kirjoja, jotka ovat usein mainittuja. Näiden Lynchin, Talebin tai vaikka Buffettia käsittelevien kirjojen sijaan otan kolme kirjaa, jotka saattavat auttaa ymmärtämään markkinoiden toimintaa (ainakin minulle nämä tarjosivat uusia oivalluksia):

The (Mis)Behavior of Markets, Benoit Mandelbrot: Kirjassa käydään läpi osakkeiden heiluntaa ja niiden todennäköisten liikkeiden ennustamista. Ei mitenkään matemaattinen, mutta taustalla hyvin mielenkiintoista matemaattista ajattelua. Tarjoaa paljon ajateltavaa sijoittajille.

Flash boys: A wall street revolt, Michael Lewis: Hyvin kiinnostava tarina HF kaupankäynnistä ja Wall Streetin vallitsevasta kulttuurista ja muutoksista finanssimaailman ytimessä.

Johdannaismarkkina, Puttonen, V. ja Valtonen, E.: Hyvin selkeä perusopus, joka auttaa ymmärtämään johdannaisia ja perusstrategioita niiden käyttämiseen.

17. Miten sinä hallitset tunteesi sijoittamisessa, ettet joudu esimerkiksi FOMOn valtaan?

En tiedä hallitsenko tunteitani mitenkään erityisen esimerkillisesti. Ehkä tärkein oivallus liittyy siihen, ettei varmuutta ole olemassa. On vain epävarmuutta ja näihin liittyviä erilaisia päätöksiä, joiden seurauksiin vaikuttaa myös onni hyvin suuressa määrin.

Toinen asia mikä kannattaa pitää mielessä, että kyseessähän on vain raha ja elämässä on paljon muutakin. Vielä parempi olisi, jos sijoitetun rahan menettäminen ei aiheuta liian suuria ongelmia.

18. Miksi sinä sijoitat?

Tietenkin tavoite on saavuttaa riittävä taloudellinen pelivara ja riippumattomuus, jonka ainakin itse koen kovin vapauttavana tunteena. Eli voi tehdä paljon itsenäisemmin päätöksiä ilman ulkopuolista painetta.

Sitten on nämä harrastuspuolen näkökulmat, eli tarjoaa mukavaa älyllistä haastetta ja kiinnostavan näkökulman yhteiskuntaan ja sen kehittymiseen.

Ja tietenkin jonkinlaista turvaa mahdollisia elämäntuomien kolhujen varalta.

19. Mitä vinkkejä antaisit Alokkaalle hänen lähtiessään tutkimaan ulkomaalaisia osakkeita? Alokas on pahasti juurtunut Inderesin analyyseihin ja muihin tuttuihin suomenkielisiin materiaaleihin.

Alokashan voisi kannustaa Inderesiä laajentumaan voimakkaammin ulkomaisille markkinoille :blush:

Neuvominen on kovin vaikea laji - pitäisi pystyä ymmärtämään sijoitustyyli, vahvuudet ja heikkoudet (jälkimmäisistä saattaa olla vihjeitä) sekä yleisemminkin kiinnostuksen kohteet. Eli se mikä toimii jollekin ei välttämättä toimi toiselle. Mutta kaiketi ensimmäiseksi lähtisin tutustumaan erilaisiin yhtiöihin (kuten olet jo tehnyt) ja niiden tuottamiin materiaaleihin. Tietenkin suurista yhtiöistä löytyy paljon valmiita näkemyksiä, mutta toisaalta näiden ympärillä on myös paljon melua (kohinaa). Pienemmät yhtiö voivat tarjota helpommin ymmärrettävää liiketoimintaa. Itse pyrin myös miettimään mitkä liiketoiminnot ovat oikeasti välttämättömiä ja siten tarjoavat tiettyä turvaa. Sitten kannattaa miettiä onko yhtiön johdon ja sijoittajien intressit yhteiset, näin ei välttämättä aina ole.

20. Mistä haluat kiittää Inderesiä ja Inderesin sijoitusfoorumia?

Kuten tuolla rivienkin välissä ja muutenkin tullut jo ilmi, minulle tämä pitkään kiinnostusta herättänyt harrastus on saanut kunnolla vauhtia tätä kautta. Vaikka olen lukenut hyvinkin paljon talouteen liittyviä artikkeleita ja kirjoja, palaset ovat alkaneet asettua kohdalleen vasta foorumin ja Inderesin materiaalin kautta. Kenties erityinen kiitos tässä kohtaa Vernerin varteille, mutta myös monet analyytikoiden artikkelit avanneet asioita todella hyvin.

Lisäksi olen pystynyt kehittämään itseäni ammatillisesti Inderesin alustoilla olevan tiedon avulla ja näin pystynyt kehittämään millaisia projekteja teen asiakkailleni.

Lopuksi seuraamalla foorumin erilaisia keskusteluja olen oppinut ihmisistä ja heidän ajattelustaan hyvinkin paljon. Kenties tärkein oppi onkin ollut kaiken inhimillisen toiminnan monimuotoisuuden arvostaminen ja toisaalta ihmisten kehityspolkujen hahmottaminen. Lopulta moninaiset tavat ajatella asioita ja tehdä päätöksiä tarjoavat myös sijoittajille enemmän hyviä tilaisuuksia uskoakseni.

Täältä on ollut siis ammennettavissa hyvin paljon konkreettisesti rahanarvoista tietoa sekä paljon henkistä pääomaa, josta kiitos luonnollisesti kaikille foorumilaisille sekä Inderesin väelle.

Ps. Ei sovi unohtaa tämän ketjun arvoa. Joskin ketjun luoja tietää kyllä jo arvostukseni tätä projektia kohtaan.

Kiitoksia paljon arvokkaista ajatuksista ja kiitos hyvistä keskusteluista privanakin! :pray:

On hienoa, kun Foorumillamme on tällaisia kavereita, jotka panostavat paljon viestiensä sisältöön niin kirjoitusasun kuin sen lisäarvon tuovan sisällön osaltakin… niin ja näillä kavereilla on usein myös käytöstavatkin hallussa. :slight_smile:

Muistakaa kiittää näitä laatukirjoittajia ainakin tykkäyksellä, jotta he tietävät, että heidän kannattaa kirjoittaa viestejään jatkossakin. :slight_smile:

Mukavaa viikonloppua!

44 tykkäystä

Perjantaina on haastatteluvuorossa erä kaksikko.

Sitten seuraavalla viikolla on vuorossa eräs Inderesiin sidoksissa oleva kaveri. Tiedossa on myös tulevina viikkoina esimerkiksi eräs tarkka laatusijoitustekstien tuottaja Foorumilta ja yks fiksu sekä avulias monille tuttu sijoittaja. :slight_smile:

Mukavaa viikon jatkoa!

5 tykkäystä

137. Vilho Saarela ja Sami Tuuri

Tällä kertaa haastatteluvuorossa ovat analyysimaailman The Chosen Onet eli Opiskelijaseurantatiimin Sami ja Vilho.

Heidän analyysien, muiden tekstien ja videoesiintymisen perusteella pidän heitä paitsi osaavina nuorina sijoittajina, lisäksi myös fiksuina “jalat maassa” -tyyppeinä. Heissä yhdistyy analyyttinen ajattelu, aito nöyryys oppimista kohtaan ja tekemisen meininki.

Molemmat ovat kypsiä kavereita iästään huolimatta – ei kiirettä, ei hypetystä, vaan kunnolla perusteltuja näkemyksiä ja jatkuvaa halua kehittyä. Heidän tapansa tarkastella yhtiöitä, soveltaa teoriaa käytäntöön ja reflektoida omaa tekemistään on harvinaisen kovaa luokkaa.

Tällaisia tyyppejä suomalainen sijoittajayhteisö tarvitsee: osaajia, jotka tekevät hommat kunnolla, mutta silti rennosti ja tulevaisuuteen katsoen!

VILHO:

1. Kerro viidelläkymmenellä sanalla, kuka sinä olet.

Olen Vilho Saarela, 21-vuotias, Pirkkalasta lähtöisin, nykyään turkulaistunut kauppatieteiden kandidaatti. Pääaineenani on laskentatoimi ja rahoitus, sivuaineena yritysjuridiikka. Olen intohimoinen osakesijoittaja, minkä lisäksi vapaa-ajalla tykkään urheilla ja kesäisin kalastella mökillä.

2. Kerro kolme asiaa, mitä yleisesti sinusta ei tiedetä.

• Innostus sijoittamiseen on yksi iso syy miksi päädyin opiskelemaan kauppatieteitä.
  • Pidän kokkaamisesta, se toimii hyvänä vastapainona näytön tuijottamiselle.
  • Viihdyn hyvin myös yksin. Tykkään tehdä omia juttujani ilman ulkopuolista häiriötä, kuten osaketutkimusta.

3. Mitä kiinnostuksen kohteita ja harrastuksia sinulla on? Mitään sijoittamiseen viittaavaa ei saa sanoa.

Harrastan monipuolisesti urheilua, pääsääntöisesti kuntosalia, padelia ja lenkkeilyä. Sen lisäksi seuraan jalkapalloa, jääkiekkoa ja dartsia.

Kesällä tykkään viettää aikaa mökillä kalastellen, pääsääntöisesti kuhaa, haukea ja
ahventa jigivehkeillä. Järvellä ollessa mieli lepää ja aivot saa tuulettua arjen kiireistä.

Tykkään myös olla ihan kotona, sekä nähdä kavereita ja laittaa ruokaa yhdessä
tyttöystäväni kanssa.

Opiskelijana päivärytmissä on iso ero riippuen siitä, puhutaanko kesätöistä vai puhtaasta opiskelupäivästä. Kesätöissä rytmi on varmaan aika monelle tuttu: aamulla töihin, illalla harrastuksia, ja sitten suihkuun, nukkumaan ja aamulla töihin.

Opiskeluaikana päivät ovat vaihtelevampia. Rytmi määräytyy pitkälti luentojen ja muiden menojen mukaan. Heräilen silti yleensä hyvissä ajoin, ja työpöydän ääressä tapaan olla jo kahdeksan aikaan. Tykkään olla kotona, joten usein teen lounasta opiskelun ohessa. Päivän aikana opintojen tai töiden lisäksi seuraan aktiivisesti markkinan kehitystä ja uutisvirtaa. Pyrin sulkemaan koneen noin kuuden aikaan, mutta se vaihtelee opintojen tilanteesta riippuen.

5. Kuvailetko millainen olet sijoittajana?

Sijoittajana olen aika riskihakuinen osakesijoittaja. Olen tehnyt lukuisia erilaisia sijoitusstrategioita, mutta aina ne ovat keskittyneet osakemarkkinoihin ja korkean tuotto-odotuksen omaavien kohteiden löytämiseen.

Rahoituksen opintojen myötä mukaan on tullut myös hajautusta eri markkinoille ja omaisuusluokkiin. Indeksisijoittaminen tuo rakennetta ja tasapainoa salkkuun, mutta yksittäiset yhtiöt ovat edelleen se, missä intohimo on. Olen pitkäjänteinen omistaja, vaikka välillä osalla salkusta olen harjoittanut myös lyhyempää kauppaa. Joitain korkotuotteitakin on salkussa silloin tällöin käynyt, sekä minulla on ASP-tili.

6. Voisitko avata, millainen sijoitushistoria sinulla on?

Aloitin sijoittamisen noin 15-vuotiaana, kun sain verkkopankin kautta pääsyn tileihin, joille vanhemmat olivat säästäneet vähän rahaa. Innostuin korkoa korolle -ilmiöstä ja siitä, miten säästöni voisivat kasvaa merkittäviksi ajan kuluessa.

7. Millainen salkku sinulla on? Jos sinun pitäisi sanoa salkustasi kaksi osaketta, jotka voisivat tuplata tänä vuonna, niin mitkä ne olisivat? Perustele valintasi.

Ensimmäiset ostot olivat perinteisiä suomalaisia osinkoyhtiöitä. Alussa ostot tehtiin hyvin kevyellä analyysillä, mutta sain ainakin suhteellisen aikaisen alun sijoitusuralleni. Nyt takana on noin kuusi vuotta sijoittamista, johon on mahtunut sekä lyhyempiä kauppoja että pidempiä omistuksia. Pääpaino on ollut pohjoismaisissa listatuissa osakkeissa. On myös hauskaa huomata, että jotkut niistä ensimmäisistä ostoksista ovat edelleen salkussa ja pärjänneet erinomaisesti, kuten Harvia ja Qt.

Tällä hetkellä salkkuni koostuu pitkäaikaisista osakeomistuksista, indeksisalkusta ja lyhyemmän aikavälin kaupankäynnistä osakesäästötilin puolella. Hyödynnän sekä teknistä että fundamenttianalyysiä, ja seuraan markkinoiden liikkeitä päivittäin.

Yksi viime aikojen onnistumisistani on ollut Hims & Hers, joka on jo useamman kerran tuplannut salkussa. Yritys on tarinassaan suhteellisen alkuvaiheessa, ja vaikka valuaatiosta voi olla montaa mieltä, osakkeessa on iso momentum, mistä syystä kurssi voi yhä nousta reilusti.

Toinen valintani on Qt Group, jota olen omistanut pitkään ja joka edelleen ansaitsee paikkansa salkussa. En pidä todennäköisenä, että se tuplaisi vuodessa, mutta pidän sitä mahdollisena. Markkinan piristyessä odotan myös Qt:n liikevaihdon lähtevän kunnolla kasvuun, mikä näkyy lopulta myös kannattavuudessa ja arvostuksessa.

Olen mukana Qt:ssa pitkälti samoilla teeseillä kuin Inderes, ja oma luottamus yritykseen perustuu pitkän aikavälin näkymiin. Tässäkin tapauksessa tärkeintä on ymmärtää liiketoimintamallia, kilpailuetua ja kasvun ajureita, jotka mielestäni ovat yhä siellä.

8. Millainen on sinun osakepoimintaprosessisi askel askeleelta?

Se riippuu täysin siitä, millaisesta sijoituspositiosta on kyse. Lyhyemmän aikavälin kaupankäynnissä hyödynnän erilaisia momentum-indikaattoreita ja teknisen analyysin strategioita. Katson esimerkiksi liukuvia keskiarvoja, RSI:tä, volyymipiikkejä ja breakout-kuvioita. Käytän TradingView’ta ja seuraan reaaliaikaisia kursseja sekä uutisia aktiivisesti.

Pidempään pitoon ostaessa taas korostuu fundamenttianalyysi. Tarkastelen yrityksen tuloskehitystä, kasvupotentiaalia, markkina-asemaa ja kilpailuetua. En pelkää arvostustakaan, jos kasvunäkymät ovat kohdillaan, toisaalta joskus ostan keskinkertaista bisnestä halvalla hintalapulla. Inderesin analyysit toimivat usein hyvänä lähtökohtana, mutta teen myös omia laskelmia esimerkiksi kassavirroista ja arvostuskertoimista, jonkun verran käytän myös screener-työkaluja saadakseni tietyt kriteerit täyttäviä yhtiöitä tutkittavaksi globaalisti. Suurin osa pitkän aikavälin positioistani on kuitenkin Suomen markkinoilta.

Lyhyesti sanottuna lähestyn sijoittamista aika monipuolisesti, mutta päätökset perustuvat aina jonkinlaiseen dataan ja omaan näkemykseen. En lähde hypeen mukaan ilman perustetta, mutta toisaalta olen valmis ottamaan riskiä, jos näen siinä järkeä.

9. Millainen on sinun osakemyyntiprosessisi askel askeleelta?

Pitkästä salkusta olen myynyt hyvin harvoin. Toki opiskelijoiden tukipolitiikka pitää tästä osaltaan huolen, mutta en ole kokenut tarvetta säätää pitkän pelin positioita.

Räikeissä ylihinnoitteluissa pyrin edes keventämään, mutta muutoin istun käsieni päällä. 2021 myin suuren osan sijoituksista ja nyt viimeisenä olen keventänyt hieman Hims & Herssiä sen osuuden kasvaessa suureksi nousun myötä. Joissain tapauksissa olen luopunut yhtiöstä jos olen menettänyt uskoni johtoon tai tuloskehitykseen. Toistaiseksi myynnit olleet kuitenkin harvassa hyvin rajatun yhtiöjoukon vuoksi.

10. Mitkä ovat sinun kolme parasta puolta sijoittajana? Ja mikä on sinun suurin kehittämisen kohteesi?

Rauhallisuus, pitkä aikaväli ja ihmisten analysointi. Saan etua markkinoilla siitä, että pelaan pääosalla sijoituksiani pitkää peliä. Vältyn hätäilyltä, kaupankäyntikustannuksilta ja päätöksenteon tuskalta, vaikka voidaan toki myös sanoa että passiivisuuskin on päätös. Ihmisten analysoinnin nostin esiin, sillä koen todella hyötyväni kun seuraan omistusteni johdon webcastit ja haastattelut, mitä nykyään erityisesti suomi-yhtiöistä on hyvin saatavilla, kiitos Inderes. Jos ei muuta, niin nuo tilaisuudet auttaa paremmin ymmärtämään tekijöitä tuloksen takana, joka johtaa parempaan omaan analyysiin.

Kehittämistä on makrotalouden ymmärtämisen osalta. Olen kateellinen heille, jotka osaavat yhdistää makrotalouden muutoksista selkeästi pisteitä yksittäisten yhtiöiden tiettyjen segmenttien toimintaan. Itse tulee lähinnä seurattua talouskasvua ja sen ennusteita, korkoja sekä inflaatiodataa.

11. Mikä on mieleenpainuvin positiivinen kokemus sijoittajana? Mikä on mieleenpainuvin negatiivinen kokemus sijoittajana?

Mieleen on jäänyt ensimmäiset omaan salkkuun osuneet ostotarjoukset, kuten Ramirent ja Hoivatilat. Summat oli alkuun tietysti pieniä, mutta olihan se teinipojan saama lunastuskirje jotenkin hieno juttu, eikä sitä osannut ajatella että nyt lähtee hyvä yhtiö pörssistä ja salkusta pois.

Negatiiviselta puolelta mieleen nousee kaikki ne epäonnistuneet treidit, joita tuli tehtyä sijoittamisuran alkuvaiheilla, ilman sen kummempia perusteita. Onneksi tästä on jo aikaa ja pörssi ei enää näyttäydy välineenä uhkapelaamiseen.

12. Mitkä ovat olleet suurimmat oppimanne asiat yhtiöiden analysoinnista yleisesti, kun olette päässeet tekemään Inderesistä analyysia?

Kyllä ne asiat tulee tuolta yhtiön tilinpäätösraportoinnin ja DCF-mallinnuksen kautta. Kaikki oikaisut, raportointikäytännöt, tilinpäätöksen erät ja DCF-mallin rakentaminen. Näitä toki opiskeltu myös kauppakorkeassa, mutta konkreettinen työ on opettanut paljon. Nyt analysointi käy myös muiden yhtiöiden osalta helpommin, eikä tarvitse tuijottaa tilinpäätöksistä vain liikevaihtoa ja tulosta, vaan pääsee paljon syvemmälle.

13. Mitkä ovat sinulle viisi tärkeintä tietolähdettä sijoittamisessa, jos Inderesiä ja sen Foorumia ei saa mainita?

TradingWiev, sillä uskon siihen että markkinahinnassa on jo paljon informaatiota mukana ja sen trendien seuraaminen voisi auttaa useita sijoittajia. 2. yhtiöiden omat materiaalit, osavuosikatsaukset, 3. Webcastit ja muut sijoittajatilaisuudet, 4. Talousuutiset ja podcastit, 5. Sparrailukaverit ja kirjallisuus.

14. Tee kolme skenaariota Inderesistä viiden vuoden päähän: bear, normi ja bull, jokaiseen skenaarioon saa käyttää maksimissaan 50 sanaa.

Yhteinen vastaus:

Emme voi tähän yksityiskohtaisesti vastata seurannan ollessa käynnissä, mutta pohditaan nyt jotain. :slight_smile: Inderesillä on hyvät tuotteet, osaava henkilöstö ja markkinalla tarve olemassa. Erityisesti ohjelmistopohjaiset tuotteet voivat tehdä tarinasta aivan toisenlaisen - hyvällä tavalla. Bull-casena voidaan pitää ohjelmistot edellä laajentumista ensin Eurooppaan ja sitten globaalisti. Odottamamme skenaario on luettavissa raporteistamme, sillä emme julkaise erillisiä skenaarioita vaan olemme pyrkineet tuomaan aina sen todennäköisimmän esiin. Bear-skenaario vaatisi jotain sisäistä tai ulkoista sokkia, joka veisi Inderesin liiketoiminnalta pohjan, toistaiseksi näitä ei ole näkyvissä.

15. Miten käsityksesi on muuttunut Inderesistä, kun olette päässeet analysoimaan yhtiötä ja käymään Ruoholahdessa?

Yhtiö oli minulle jo suhteellisen tuttu Inderesin tuottamien sisältöjen vuoksi. Toimistolla on rento ja hauska ilmapiiri, kuten toki osasin odottaakin. Yllättävintä on ollut ehkä ymmärtää, että vaikka pörssiyhtiö olisi kuinka innovatiivinen ja ketterä, ei asiat tapahdu päivässä tai viikossa vaan vaativat aina työtä ja valmistelua.

16. Mihin mielestänne Inderesin analyysipuolta tarvitaan näin tekoälyn ja runsaan tiedon & ”tiedon” aikapuolella?

On huvittavaa väittää, että tekoäly tulisi viemään analyytikkojen työt. Vaikka tekoälyä kouluttaisi kuinka, ei se pysty käymään samaa ajatusprosessia läpi mitä analyytikko, puhumattakaan kokeneesta analyytikosta. Analyytikot tuovat lisäarvoa sijoittajille tietovirran käsittelijöinä, emmekä näe tähän ihan hetkeen tulevan muutosta. Tekoäly tulee toki tehostamaan myös analyytikkojen työtä.

17. Millaisen merkityksen näet Inderesille tämän Foorumin?

Itse näen sen merkittävänä, olenhan minäkin vieraillut täällä jo vuosia, lähes päivittäin. Inderesiä analysoivana analyytikkona näen sen merkityksen vaihtelevana. Se on erittäin tärkeä tekijä Inderesin menestymiselle Suomessa, mutta jos mietitään vahvasti kasvavaa tutoealuetta, eli ohjelmistopohjaisia tuotteita ei sen merkitys enää olekaan kummoinen. Foorumi ja yhteisö on kuitenkin ollut ja tulee olemaan yksi Inderesin kilpailueduista.

18. Mitä tavoitteita sinulla on sijoittamisessa?

Tavoittelen jatkuvaa oppimista niin sijoittamisen, kuin elämänkin osalta. Toivottavasti tämä johtaa parempiin päätöksiin mikä johtaa parempaan sijoitusmenestykseen ja tuo sitä kautta turvaa tulevaisuuteen ja mahdollistaa haaveiden toteuttamisen.

19. Mitkä ovat viisi vinkkiäsi, miten Alokas oppisi itsenäisesti analysoimaan yhtiöitä?

Yhtiöiden analysointi ei lopulta ole haastavaa kun lähtee perusasioista liikkeelle. Mitä yritys tekee? Mistä sen tulot muodostuvat? Mitkä ovat keskeiset riskit?

Suosittelisin tutustumaan yhtiön omiin materiaaleihin sekä mahdollisiin valmiisiin analyysiraportteihin. Nykyaikana tutkimusta voi helpottaa myös tekoälyn avulla, mitä tulee myös itse käytettyä uusia ideoita tutkiessa. Kaikkiin yhtiöihin ei myöskään välttämättä kannata käyttää aikaa, jos ne eivät vaikuta mielenkiintoisilta. Tutkiessa mielenkiintoisia liiketoimintoja, oppii kuin vahingossa kun antaa oman uteliaisuuden viedä.

20. Mistä haluat kiittää Inderesiä ja Inderesin Foorumin porukkaa?

Inderesiä ja henkilöitä sen taustalla voin kiittää monesta asiasta. Ensinnäkin tästä mahdollisuudesta olla osana opiskelijaseurantaa, arvokkaasta yhteisöstä erityisesti täällä foorumilla sekä kaikesta siitä työstä mikä on tehty tiedon demokratisoimiseksi. Foorumin porukalle kiitos kaikista keskusteluista, hyvästä yhteishengestä ja jaetusta tiedosta vuosien varrella.

SAMI:

1. Kerro viidelläkymmenellä sanalla, kuka sinä olet.

Sami Tuuri. 24v kauppatieteiden opiskelija Turusta, tois pual jokke. Alunperin olen Vantaalta lähtöisin. Kuten moni muukin kylteri tykkään pöhistä sijoittamisesta ja golffata. Kandipaperit on taskussa ja syksyllä lähtee neljäs vuosi opintoja käyntiin.

2. Kerro kolme asiaa, mitä yleisesti sinusta ei tiedetä.

• Ruoanlaitto ei kuulu vahvuuksini. Sämpylät ovat kuitenkin yksi harvoja asioita, joita olen hyvä tekemään.
  • Olen yökukkuja ja yleensä parhaat oivallukset tulevat kympin uutisten jälkeen.
  • Pokerissa bluffini paljastuvat turhan helposti :slightly_smiling_face:

3. Mitä kiinnostuksen kohteita ja harrastuksia sinulla on? Mitään sijoittamiseen viittaavaa ei saa sanoa.

Kesäisin tulee golffailtua ja muuten harrastettua monipuolisesti urheilua, kuten tennistä ja kuntosalia. Formuloita tulee seurattua silloin tällöin sunnuntaisin.

Yleensä herään 7–8 aikoihin ja suuntaan suoraan kahvinkeittimen luo. Päivästä riippuen teen töitä tai opiskelen. Inderesin aamukatsauksen lukeminen kuuluu myös aamupäivän rutiineihin. Yleensä työkoneen sulkemisen jälkeen siirryn vielä hetkeksi opintojen pariin. Töiden tai opiskelun jälkeen pyrin liikkumaan, esimerkiksi urheilen tai käyn golfaamassa. Päiväni ovat melko vaihtelevia ja nykyään seuraan aktiivisesti myös Inderesin kehitystä, kuten rekrytointeja, uusia asiakkaita ja markkinatunnelmia.

5. Kuvailetko millainen olet sijoittajana?

Sijoittajana olen rauhallinen ja pitkäjänteinen. Hapokkaimmat laput jätän suosiolla muille.

6. Voisitko avata, millainen sijoitushistoria sinulla on?

Sijoittamisen aloitin osallistumalla Harvian listautumisantiin. Siitä innostus lähti liikkeelle, ja aloin lukea sijoituskirjoja sekä Inderesin analyysejä. Seuraavaksi taisin ostaa Applea ja tehdä muita osakepoimintoja. Vähän myöhemmin mukaan tulivat myös ETF:t, joista ensimmäinen oli OMXH25 ETF.

7. Millainen salkku sinulla on? Jos sinun pitäisi sanoa salkustasi kaksi osaketta, jotka voisivat tuplata tänä vuonna, niin mitkä ne olisivat? Perustele valintasi.

Salkku painottuu vahvasti ETF-indeksirahastoihin. Sijoitan kuukausittain vaihtelevan summan ETF:iin markkinatilanteen ja oman näkemykseni mukaan. Mukana on myös yksittäisiä osakkeita lisämausteena. Tällä hetkellä kaikki osakkeet ovat kotipörssistä. Osakepoimintani ovat kuitenkin sen verran konservatiivisia, etten usko niiden tuplaavan tänä vuonna.

8. Millainen on sinun osakepoimintaprosessisi askel askeleelta?

Prosessi lähtee liikkeelle kiinnostavan yhtiön löytymisestä. Luen paljon X:ää, ja Vilhon kanssa tulee palloteltua ideoita. Jos kiinnostava yhtiö on Helsingin pörssistä, luen yleensä Inderesin materiaaleja ja perehdyn tarkemmin yhtiön lukuihin. Jos yhtiö vaikuttaa hyvältä ja luvut ovat kunnossa, siirryn arvostuksen kimppuun. Mikäli arvostus on liian vaativa, jään odottamaan parempaa hetkeä. Osakepoiminnassa hyödynnän paljon Inderesin laajoja raportteja, sillä niistä saa kokonaisvaltaisen kuvan yhtiöstä ja sen liiketoiminnasta.

9. Millainen on sinun osakemyyntiprosessisi askel askeleelta?

Myyntinappia tulee painettua harvemmin. Olen pitkäjänteinen sijoittaja ja pyrin valitsemaan osakkeet ja ETF:t pitkään pitoon. Jos yhtiössä kuitenkin muuttuu jotain fundamentaalisesti heikompaan suuntaan, saattaa laput lähteä laitaan.

10. Mitkä ovat sinun kolme parasta puolta sijoittajana? Ja mikä on sinun suurin kehittämisen kohteesi?

Kolme parasta puoltani sijoittajana ovat pitkäjänteisyys, suunnitelmallisuus ja rauhallisuus.

Suurin kehittämisen kohde olisi riskinottohalukkuus. Monet hyvät laput ovat menneet sivu suun oman empimisen takia.

11. Mikä on mieleenpainuvin positiivinen kokemus sijoittajana? Mikä on mieleenpainuvin negatiivinen kokemus sijoittajana?

Mieleenpainuvin on ehdottomasti ensimmäinen sijoitukseni, Harvia, jota seurasikin hyvä nousuputki. Negatiivisena mieleen on jäänyt kevään 2020 koronadippi. Toki siitä palauduttiin verrattain nopeasti, ja se tarjosi hyviä ostopaikkoja.

12. Mitkä ovat olleet suurimmat oppimanne asiat yhtiöiden analysoinnista yleisesti, kun olette päässeet tekemään Inderesistä analyysia?

Suurimpia oppeja on ehdottomasti ollut tilinpäätösanalyysi ja arvonmääritys. Koulussa näitä on toki käsitelty, mutta nyt pääsee laittamaan opit käytäntöön. Tykkään pureutua yhtiöön lukujen kautta ja niistä saakin hyvän lähtökohdan analyysille. Käytännön kokemus on antanut myös arvokasta oppia ennustamisen vaikeudesta.

13. Mitkä ovat sinulle viisi tärkeintä tietolähdettä sijoittamisessa, jos Inderesiä ja sen Foorumia ei saa mainita?

Ensimmäisenä täytyy mainita sijoituskirjallisuus, joka on tarjonnut arvokasta oppia varsinkin sijoitustaipaleen alkuvaiheilla. X:sä on runsaasti hyviä kirjoituksia ja nostoja, sekä uutiset ovat saatavilla todella nopeasti. Wall Street Journalia käytän pysyäkseni perillä jenkkilän menosta. Yahoo Financesta tarjoaa tunnusluvut nopeasti. Tietysti yhtiöiden omat materiaalit ovat hyviä yhtiöihin tutustuttaessa.

14. Tee kolme skenaariota Inderesistä viiden vuoden päähän: bear, normi ja bull, jokaiseen skenaarioon saa käyttää maksimissaan 50 sanaa.

Yhteinen vastaus:

Emme voi tähän yksityiskohtaisesti vastata seurannan ollessa käynnissä, mutta pohditaan nyt jotain. :slight_smile: Inderesillä on hyvät tuotteet, osaava henkilöstö ja markkinalla tarve olemassa. Erityisesti ohjelmistopohjaiset tuotteet voivat tehdä tarinasta aivan toisenlaisen - hyvällä tavalla. Bull-casena voidaan pitää ohjelmistot edellä laajentumista ensin Eurooppaan ja sitten globaalisti. Odottamamme skenaario on luettavissa raporteistamme, sillä emme julkaise erillisiä skenaarioita vaan olemme pyrkineet tuomaan aina sen todennäköisimmän esiin. Bear-skenaario vaatisi jotain sisäistä tai ulkoista sokkia, joka veisi Inderesin liiketoiminnalta pohjan, toistaiseksi näitä ei ole näkyvissä.

15. Miten käsityksesi on muuttunut Inderesistä, kun olette päässeet analysoimaan yhtiötä ja käymään Ruoholahdessa?

Käsitykseni Inderesistä on laajentunut huomattavasti. On myönnettävä, etten itsekään ollut täysin tietoinen siitä kuinka laaja Inderesin tuoteportfolio on ennen analyysin aloittamista. Henkilökuntaa tavatessa luotto heidän rautaiseen ammattitaitoonsa on kasvanut.

16. Mihin mielestänne Inderesin analyysipuolta tarvitaan näin tekoälyn ja runsaan tiedon & ”tiedon” aikapuolella?

Tekoäly tulee varmasti helpottamaan analyytikoiden työtä ja tehostamaan suurten tietomäärien käsittelyä. En kuitenkaan usko, että tekoäly on korvaamassa analyytikoita. Se ei pysty korvaamaan analyytikoiden kokemusta ja ajatusprosessia analyysien takana. Tekoälyllä on myös taipumus ‘hallusinoida’, eli tuottaa tietoa, joka ei välttämättä pidä paikkaansa. Tekoäly kuitenkin kehittyy jatkuvasti, ja onkin mielenkiintoista nähdä, mihin se lopulta johtaa.

17. Millaisen merkityksen näet Inderesille tämän Foorumin?

Foorumi on Inderesille merkittävä kilpailuetu Suomessa. Se tarjoaa suoran jakelukanavan analyyseillä ja mahdollistaa keskustelun foorumilaisten ja analyytikoiden välillä. Samalla se toimii myös suorana palautekanavana Inderesille.

18. Mitä tavoitteita sinulla on sijoittamisessa?

Tavoitteena on oppia paremmaksi sijoittajaksi ja perehtyä mielenkiintoisiin yhtiöihin. Toisena tavoitteena on luonnollisesti vaurastuminen. Sijoittamisen tarkoituksena on tuoda taloudellista turvaa tulevaisuutta varten ja mahdollistaa omien unelmien toteuttamisen.

19. Mitkä ovat viisi vinkkiäsi, miten Alokas oppisi itsenäisesti analysoimaan yhtiöitä?

Lähde liikkeelle perusasioista. Tutustu yhtiön liiketoimintaan ja lukuihin. Mistä yhtiön liikevaihto ja tulos muodostuvat. Mitä kilpailuetuja yhtiöllä voisi olla. Yhtiön omiin materiaaleihin kannattaa tutustua kokonaisvaltaisen kuvan saamiseksi. Myös johdon haastattelut ja webcastit ovat hyödyllisiä yhtiön näkymien selvittämisessä. Kannattaa myös hyödyntää valmiita analyysejä, jos sellaisia on saatavilla.

20. Mistä haluat kiittää Inderesiä ja Inderesin Foorumin porukkaa?

Inderesiä haluaisin kiittää hyvästä yhteistyöstä sekä tuesta tämän projektin aikana, sekä tietysti luotosta siihen, että olemme juuri oikeat tyypit tekemään opiskelijaseurantaa. Foorumin porukkaa haluaisin kiittää hyvistä nostoista ja keskusteluista eri ketjuissa. Ne ovat yleensä hyvin ajatuksia ruokkivia ja viihdyttäviä.

Kiitos erinomaisista vastauksista! :slight_smile:

Vilhon ja Samin vastauksista huokuu aito tekemisen ilo ja rehellisyys, lisäksi tietysti myös aito kiinnostus sijoittamista kohtaan. He osaavat hyvin itsereflekoida ja siksikin heistä välittyy vahva uskottavuus.

Vastauksissa oli poikkeuksellisen hyvää yhdistelmää konkretiaa ja pohdintaa. On todettava, että heidän hyvin perusteltuja näkemyksiään on helppo arvostaa. :slight_smile:

Mukavaa viikonloppua!

40 tykkäystä

Seuraavalla viikolla haastatteluvuorossa on henkilö, joka on mukana Inderesin meiningissä – ja hän on tullut useille tutuksi erityisesti erään yhtiön edustajana, jonka kanssa hän on yhä tiiviisti tekemisissä. Hänen uransa on vaikuttava: takana on monipuolinen ja menestyksekäs työura, johon mahtuu niin liike-elämän kuin elämänkokemuksenkin näkökulmasta paljon kiinnostavia vaiheita jne.

Tulevina viikkoina muutenkin on erilaisia jännittäviä haastateltavia tiedossa! :slight_smile:

EDIT:

Pitää täälläkin vielä muistuttaa… plussalla ollaan ja vahvasti.

16 tykkäystä

138. Joakim Frimodig

Joakim on monille foorumilaisille tuttu erityisesti Capmanista, ja viimeistään alkuvuodesta hän tuli laajemmin tunnetuksi täällä, kun hänet valittiin Inderesin hallituksen puheenjohtajaksi.

Takanaan hänellä on vaikuttava työura ja sen rinnalla hän on ehtinyt kerryttää kokemuksia monella elämänalueella – kuten alla olevasta haastattelusta käy ilmi. Uskon, että juuri tämä monipuolisuus on vahvistanut hänen hienoa uraansa.

Joakimilla tuntuu olevan myös sellaista sopivaa rentoutta, analyyttisen kokonaisvaltaista ajattelua sekä hienoa kykyä kohdata että johtaa ihmisiä. Lisäksi hänellä tuntuu olevan myös yrittäjämäistä otetta ja kykyä katsoa vähän pidemmälle tulevaisuuteen, jotka osaltaan varmasti siivittävät Inderesiä eteenpäin nyt – ja tulevaisuudessa.

image

Olen 47-vuotias rahoitusalan moniosaaja, johtaja, sijoittaja ja hallitusammattilainen. Toimin tällä hetkellä noin kymmenen yhtiön ja säätiön hallituksessa. Olen mm. Inderesin ja CapManin hallituksen puheenjohtaja ja Aktian varapuheenjohtaja. Olen aiemmin toiminut mm. investointipankkiirina ja pörssiyhtiön toimitusjohtajana. Minussa yhdistyy ihmisläheisyys ja analyyttisyys. Vihdyn hyvin muiden ihmisten seurassa, mutta olen samalla vahvasti fakta- ja numero-orientoitunut. Olen aviomies, kahden teini-ikäisen tyttären isä ja ylpeä mäyräkoiran omistaja.

2. Kerro kolme asiaa, mitä julkisuudessa harvat sinusta tietävät.

a. Olen anglofiili - pidän brittiläisestä kulttuurista ja huumorista

b. Nautin ruohon leikkaamisesta

c. Luen mielelläni kirjoja 1900-luvun historiasta

a. Olen innokas golfari. Pelasin nuorena kilpaa SM-tasolla

b. Pidän ruoanlaitosta ja viinestä. Erityisesti pidän italialaisista punaviineistä

c. Viihdyn kesäisin minun vanhan Triumph TR3 auton ratissa (vuosimalli 1959)

Arkipäivät ovat hyvin monipuolisia ja niihin kuuluu mm. hallituksen kokouksia ja niihin valmistautumista, keskusteluja ja sparrauksia yhtiöiden toimitusjohtajien kanssa, tapaamisia startup-vaiheen yhtiöiden perustajien kanssa, hyväntekeväisyystyötä, verkostoitumista monessa eri muodossa ja uuden oppimista (koulutusta yms.)

5. Kertoisitko sinun työurastasi?

Opiskelin rahoitusta Oxfordissa ja siirryin sieltä takaisin Suomeen, jossa aloitin työt investointipankkiirina. Toimin noin 15 vuoden aikana neuvonantajana kymmenissä eri yrityskaupoissa, listautumisissa ja rahoitusjärjestelyissä. Pääsin näkemään pohjoismaista yritys- ja pääomamarkkinaa hyvin laajasti. Vuonna 2016 siirryin CapManille ja olin yhtiön toimitusjohtajana noin 7 vuotta. Näinä vuosina CapMan kasvoi ja uudistui merkittävästi. Tällä hetkellä toimin useiden yhtiöiden ja säätiöiden hallituksissa. Olen myös sijoittaja ja neuvonantaja useille, tyypillisesti alkuvaiheen yhtiöille.

6. Millainen olet sijoittajana?

Olen riskiä etsivä sijoittaja. Olen huono hajauttaja - ajattelen sijoituksia yrittäjämäisemmin. Haluan yhdistää oman tekemisen ja sijoitukset, eli käytännössä sijoittaa omia rahojani niihin yhtiöihin, joissa minulle on aktiivinen rooli.

7. Minkälaisiin eri omaisuuseriin olet sijoittanut? Voisitko kertoa myös, mitkä sijoitusmuodot ovat olleet sinulle erityisen merkityksellisiä ja miksi?

Olen sijoittanut hyvin laajasti eri omaisuuseriin. Salkusta löytyy pörssiosakkeita, bondeja, velkainstrumentteja, private equity rahastoja, suoria sijoituksia listaamattomiin yhtiöihin, suoria ja epäsuoria kiinteistösijoituksia ym. Olen erityisen kiinnostunut listaamattomasta markkinasta. Tämä johtuu tietysti CapMan liitännäisyydestä sekä yllä kuvatusta halusta sijoittaa yrittäjähenkisesti.

8. Millainen osakesalkku sinulla on? Jos sinun olisi pakko pitää kolme salkussasi oleva osaketta vähintään 10 vuotta, mitkä valitsisit ja miksi?

Salkun suurin omistus on CapMan. Lisäksi olen kasvattanut omistuksiani Inderesissä ja Aktiassa. Minulla on lisäksi pari allokaatiosalkkua, joissa haen laajasti globaalin pörssimarkkinan tuottoa ja riskiä. Valitsen pörssiyhtiöistä CapManin, Inderesin ja Aktian. Uskon näihin yhtiöihin, niiden strategiaan, kilpailuasemaan ja niiden yhtiöiden ydinhenkilöihin. Siksi olen juuri näissä hallituksissa antamassa lisäarvoa ja siksi olen myös sijoittanut omia rahojani näihin yhtiöihin.

9. CapManin toimitusjohtajana ollessasi kasvatit yhtiön liiketoiminnan yli kaksinkertaiseksi. Mitkä olivat tärkeimmät päätökset tai/ja strategiset valinnat, joiden ansiosta tämä kehitys mahdollistui?

Minusta tässä yhdistyi kolme asiaa hyvällä tavalla:

1. Huipputiimi, jossa on alan parhaita osaajia
  2. Selkeä strategia, yksi yhteinen suunta ja hyvä “tekemisen meininki”
  3. Toimivat, selkeät ja ymmärrettävät kannustimet jotka tukevat valittua strategista suuntaa

10. Opiskelit taloustiedettä Oxfordin yliopistossa. Miten Oxfordin opinnot ja siellä saatu kokemus ovat vaikuttaneet ajatteluusi ja elämääsi?

a. Kansainvälisyys. Sain sieltä mukaani kansainvälisen tavan tarkastella maailmaa

b. Markkinatalous. Uskon markkinan ja markkinatalouden voimaan. Tämä johtaa juurensa Oxfordista saatuihin oppeihin

c. Kulttuuri. Olen liberaalisti maailmaa tarkasteleva anglofiili. Tämä tapa ajatella on varmasti epäsuorasti vaikuttanut useisiin valintoihini

11. Miten haluat hallituksen puheenjohtajana tukea yhtiön johtoa ja henkilöstöä?

Haluan olla aktiivinen, helposti lähestyttävä, johtoa sparraava, tukeva ja positiivisessa hengessä haastava puheeenjohtaja. Haluan myös auttaa johtoa ja henkilöstä nostamaan katsetta arjen ja lyhyen aikavälin tekemisestä tulevaisuuden mahdollisuuksiin. Välillä visioida isommin siitä millainen yhtiö voisi parhaimmillaan olla 10-20 vuoden päästä.

12. Jos katsot muutaman vuoden päähän, minkälaista kehitystä toivoisit nähneesi Inderesissä hallituksen puheenjohtajana ollessasi?

Ennen kaikkea haluan olla mukana kansainvälistämässä Inderesin toimintaa. Toivon että Inderes on laajentunut uusille markkinoille, löytänyt isoja kansainvälisiä asiakkaita, ja että yhtiöllä on kehittynyt ja uniikki tuote- ja palvelutarjonta. Ja tietysti oma tapa toimia joka mahdollistaa kaiken tämän.

13. Oletko lukenut Inderesin Foorumia, ja jos olet niin mitä ajatuksia se sinussa se herättää? Lupaatko kirjoitella Foorumille, ainakin kerran kvartaalissa?

Luen foorumia lähes päivittäin. Yllätyn todella usein siitä miten paljon asiantuntemusta sieltä löytyy. Miten tarkasti piensijoittajat ja yhteisön jäsenet seuraavat markkionita ja yhtiöitä. Sieltä paistaa myös läpi intohimo sijoittamista kohtaan. Tästä saa lukiessa hyvät tuntemukset ja positiivista energiaa. Lupaan kirjoitella Foorumille säännöllisesti, ainakin kerran kvartaalissa. 😊

14. Miksi ja mitä varten sinä sijoitat? Miten olet nauttinut työurasi ja sijoittamisen tuomasta vauraudesta?

Kaksijakoinen juttu, toisaalta etsin mahdollisuuksia tukea yhtiöitä omalla työpanoksella ja sijoituksella ja saada näistä isot tuotot kun tavoitteet saavutetaan. Toisaalta arvostan tiettyä taloudellisen perusturvaa - se että saa itse päättää mitä ja miten tekee on parasta itselleni tästä kulmasta katsottuna.

15. Sinulla on monella tapaa upea ura, Alokas on aina ollut joka paikassa hierarkian alimpana – kaukana politbyroista ja vastaavista, mitkä olisivat sinun kolme parasta vinkkiä Alokkaan uran edistämiseksi?

a. Tartu tilaisuuksiin ja ole monessa mukana

b. Seuraa intohimojasi, ole rohkea, älä pelkää virheitä

c. Opi kuuntelemaan ja ymmärtämään ihmisiä. Ihmisistä kaikki lähtee

16. Mistä haluat kiittää Inderesiä ja Inderesin yhteisöä?

Haluan kiittää teitä siitä että jatkuvasti kehitätte markkinaa, haastatte ja vaaditte parempaa. Älkää päästäkö irti näistä periaatteista!

Kiitoksia Jocke! :slight_smile:

Olen kuullut hänestä paljon hyvää sieltä täältä ja en ihmettele - mukava ja monipuolisesti fiksu tyyppi. :slight_smile: Kiitoksia myös meidän nimitys- ja palkitsemistoimikunnan yhteisöjäsenelle @_TeemuHinkula:lle, joka kyseli Jockea haastateltavakseni! :pray:

Tästä hänen vastauksestaan pidin erityisesti. :slight_smile:

Olen huomenna aika paljon menossa, joten julkaisin haastattelun varmuudeksi jo tänään. :slight_smile:

Mukavaa loppuviikkoa kaikille!

46 tykkäystä

Ensi viikolla julkaisen sijoittajahaastattelun henkilöstä, jonka tekstit luen aina, kun niitä tulee vastaan. Hän on ammattisijoittaja, joka kirjoittaa erinomaisia artikkeleita niin suomalaisista kuin kansainvälisistä yhtiöistä sekä yleisesti sijoittamisesta että taloudesta.

Hänellä on laajaa tietämystä ja osaamista sekä taito kirjoittaa sujuvaa ja lisäarvoa tuovaa tekstiä sijoittajille. Juuri näistä syistä halusin hänet haastateltavakseni. :slight_smile:

Mukavaa sunnuntain jatkoa kaikille!

10 tykkäystä

139. Antti Leinonen

Antti on hyvää sijoitussisältöä tuottava kaveri, jonka tekstit luen aina, kun niitä tulee vastaan. Hän on pätevä sijoittaja, joka kirjoittaa laadukkaita artikkeleita niin suomalaisista kuin ulkomaalaisista yhtiöistä sekä myös juttuja yleisesti sijoittamisesta että taloudesta, joista on varmasti monille hyötyä sijoitustoiminnassaan.

Hänellä on selvästi laajaa kokemusta, tietämystä ja tietotaitoa, joten hän siksi osaakin kirjoittaa sisältörikasta mukavasti luettavaa tekstiä, joista saa irti niin aloittelevat kuin kokeneemmat sijoittajat.

Arvostan hänen materiaalejaan monestakin eri syystä mm. siksi että hänellä on aidosti laajasti kokemusta ja ymmärrystä asioista, niin hänen sanomisillaan/kirjoituksillaan on aidosti painoarvoa. Halusin hänet haastateltavakseni siksikin, koska ajattelin, että minä ja kaikki meistä voisivat saada hänen ajatuksistaan hyvää ajateltavaa omaan sijoitustoimintaansa. :slight_smile:

image

Käsky muistuttaa minua uhkaavasta 40-vuoden iästä. Nimeni on Antti Leinonen. Olen syntynyt Pohjois-Pohjanmaalla ja valunut sittemmin hiljalleen kohti etelää. Harrastan kestävyysurheilulajeja, vaeltamista lumilautailua ja matkustamista. Tein työuran kauppatieteiden maisterina insinöörivaltaisella alalla muutamissa eri tehtävissä. Tänä päivänä elannon tuovat sijoitukset.

2. Kerro kolme asiaa, mitä harvat ainakaan ”sijoitusskenessä” sinusta tietävät.

Olen ajanut kilpaa polkupyörällä ja kirjoittanut suomalaisiin pyöräilylehtiin kilpapyöräilystä. Olen käynyt yli 60 eri maassa. Ystäviäni lainatakseni olen kuralagerin ystävä.

Harrastuksista matkustamiseen kuluu eniten rahaa ja aikaa. Vastikään kävelin Afrikan toiseksi korkeimmalle vuorelle Mount Kenyalle. Tällä hetkellä kunto pysyy yllä juoksemalla ja kuntosalilla, mutta pyöräily on mieluisin urheilumuoto. Se on oikeastaan ainoa urheilulaji, jota seuraan ammattilaistasolla. Tykkään historiasta ja maantieteestä. Lukiosta minulla jäi mieleen vanhan liiton maantiedon opettajan lausahdus: “Jokaisen on hyvä katsella karttoja kolme tuntia päivässä”.

Minulla ei oikeastaan ole tavallista arkipäivää enkä juuri erottele viikonpäiviä toisistaan. Pidän edullisesta hintatasosta, hyvästä säästä ja auringosta, joten olen mahdollisimman harvoin Suomessa. Pörssikurssien katselu aurinkovarjon alla on vielä mukavampaa.

Lähes jokaiseen päivään kuuluu markkinoiden seurantaa, sijoitustutkimusta ja kirjoittamista sekä urheilua. Tykkään tutustua uusiin maihin, museoihin, ravintoloihin ja ulkoilukohteisiin.

Pyrin jalostamaan lukemaani ja tutkimaani eri sijoitusmedioissa julkaistuissa artikkeleissa sekä Twitterissä. Pidän kirjoittamisesta, joten se antaa mielekästä lisäsisältöä päiviin. Päätavoitteeni on penkoa (osinko-)osakkeita, jotta lukijan ei tarvitse. Filosofiani poikkeaa valtavirrasta niin, että pyrin seuraamaan ja kommentoimaan kirjoittamieni juttujen kehitystä twitterissä.

Sijoittajana olen siirtynyt kerryttämisvaiheesta kulutusvaiheeseen. Elän sijoitusteni tuottamalla kassavirralla. Olen siis suurilta osin osinkouskovainen. Osinko jää sijoittajan takataskuun, vaikka kurssit laskevat tai epäonnistut ostamisessa, myymisessä tai molemmissa. Pienemmillä summilla sijoittaessa on vaikea myydä osakkeita tulovirran muodostamiseksi, kuten osinkokriitikot usein ehdottavat.

Sijoittajana toimin monen kultaisen säännön vastaisesti. Käyn suhteellisen paljon kauppaa, salkkuni on ylihajautettu, teen usein salkun kokoon nähden pieniä sijoituksia, painotan osinkoa ja ostan tyypillisesti laskevaan kurssiin.

Sijoitusuniversumini on laaja: melkolailla koko Eurooppa ja Yhdysvallat. Joskus teen kokeiluja myös kehittyvillä markkinoilla vaihtelevalla menestyksellä. Tällä hetkellä eksoottisin omistukseni lienee egyptiläinen laboratorioketju IDHC, joka kasvaa ja kannattaa, mutta heikentynyt valuutta on osakkeen suurin rasite.

Haluan sijoittaa vähintään kohtuullisen mutta mielellään hyvään yhtiöön, joka maksaa osinkoa. Pyrin löytämään osakkeita, jotka ovat tilapäisestä syystä aliarvostettuja suhteessa tuloksentekokykyyn, verrokkeihin, historialliseen tasoon ja/tai markkinoihin. Haluan nähdä teknisesti ja fundamentaalisesti korkean todennäköisyyden arvonnousuun ennakoitavissa olevien katalyyttien avulla.

Pengon pääasiassa alelaareja, ja usein aivan liian aikaisin. Siksi pyrin tekemään paljon pieniä liikkeitä. Tämän vuoksi suuria onnistumisia sattuu harvoin kohdalle. Koetan hivuttaa salkkua hiljalleen suuremmaksi ostamalla laskeneita osakkeita ja myymällä nousseita. Historiallisesti osingot ovat tuoneet pääsalkkuni arvonnoususta puolet. Oppirahoja olen maksanut runsaasti.

Suurin heikkouteni sijoittajana on perinteinen: ostan ja myyn liian aikaisin enkä myönnä virheitä riittävän ripeästi. Intohimosta aarteenetsintään keskityn liikaa uusiin ideoihin, kun sijoituskohde voisi hyvin löytyä jo tuntemistani yhtiöistä pienemmällä vaivalla.

Ensimmäisen sijoitukseni tein yläasteiässä äitini arvo-osuustilillä mutta omilla säästöillä JOT Automationiin, teknokuplan rakettiin. Osake nousi hyvin, mutta en ymmärtänyt myydä ajoissa, vaikka keräsin tuohon aikaan lehtileikkeitä sijoittamisesta ja teknokuplasta. Mapillinen lehtileikkeitä on yhä olemassa muistona siitä, että osakkeita kannattaa välillä myydä.

Ensimmäinen omalle arvo-osuustilille tehty osto oli konevuokraaja Cramo joulukuussa 2007 17 euron hintaan. Syyskuussa 2008 ostin osaketta lisää noin 7 eurolla. Olin odottanut kurssien tippumista pidempään, mutta kuten tuolloin, vielä tänäänkin yllätyn siitä kuinka alas kurssit tuppaavat laskumarkkinassa menemään tai yhtiön kohdatessa vaikeuksia. Positioita on hyvä rakentaa ajan kanssa.

Kotoa sain mukaani hyvä kasvatuksen ja isäni sanoja lainaten sata metriä etumatkaa. Aina päivätöihin päästyäni olen sijoittanut osakkeisiin yli puolet nettopalkasta. Pyhällä kolminaisuudella, eli hyvällä palkalla, kohtuullisella kulutuksella ja korkealla säästöasteella, olen kerryttänyt nykyisen osakesalkun.

7. Millainen salkku sinulla on? Jos sinun pitäisi koostaa salkkusi vain viidestä nykyisestä salkkusi osakkeesta, mitkä valitsisit ja miksi?

Salkkuni on ylihajautettu enkä osaa sanoa osakkeiden tarkkaa lukumäärää. Osa salkun osakkeista on ollut ikipidossa. Esimerkiksi vuonna 2008 ostettuja Keskon ja Metson osakkeita näyttäisi olevan yhä salkussa.

Nordnetin mukaan sijoituksistani viidennes on teollisuustuotteet- ja palvelut sektorilla. Se kuvastanee työhistoriaani ja halua sijoittaa yrityksiin, jotka valmistavat konkreettisia tuotteita. Fyysinen maailma muuttuu hitaammin kuin digitaalinen. Koska olen melko hidas sijoitusliikkeissä, sijoitan mielelläni hidasliikkeisiin liiketoimintoihin.

Olen hieman pessimistinen maailmantalouden ja osakemarkkinan suhteen. Leikittelen taas kurssien noustua ajatuksella, että myisin kaikki omistamani osakkeet ja rakentaisin salkun hiljalleen uudelleen. En ole kuitenkaan pohdinnassa päässyt sille asteelle, että tietäisin, mitä osakkeita valitsisin uudelleen.

8. Mitkä kaksi osaketta ostit viimeksi, ja millä perusteilla?

Ostin viimeksi Italian suurinta ruokatukkuria, Marria. Yhtiö on perheomisteinen, sillä on hyvä kasvuhistoria ja se maksaa tukevaa osinkoa. Yhtiön liikevaihto on kasvanut, mutta tulos on selvästi historiallista tasoa alempana. Teesinä on paluu takaisin aiemmalle tulostasolle 1-2 vuodessa. Analysoin yhtiötä ja osaketta tarkemmin täällä.

Ostin Yhdysvalloista renkaanvaihtofirma Monroa. Se voi olla klassinen osinko- ja arvoansa. Yhtiön tuloksentekokyky on heikolla tasolla ja sen jatkuessa kurssi todennäköisesti laskettelee entisestään. Yhtiön johto uskoo, että kysyntä palautuu ennemmin tai myöhemmin. Autokanta vanhenee ja ajetut kilometrit ovat palautuneet koronahysteriaa edeltäneelle tasolle. Interwebistä löytyvien arvioiden mukaan renkaanvaihtoliikkeen perustaminen maksaa enemmän kuin Monron yli 1300 liikkeen hintalappu on pörssissä.

9. Millainen on sinun osakepoimintaprosessisi normaalisti askel askeleelta?

Olen koettanut tehdä osakepoiminnasta kurinalaisempaa ja systemaattisempaa siinä kovinkaan hyvin onnistumatta. Minulle osakepoiminta taitaa olla hieman enemmän taidetta kuin tiedettä, sillä täysin optimaalisten päätösten tekeminen on vaikeaa. Tavoittelen mahdollisimman ennustettavaa absoluuttista tuottoa. Hajautetussa salkussa pienten yksittäisten päätösten merkitys ei ole tavoitetta silmällä pitäen suuri.

Minulla on pitkä lista kiinnostavia yrityksiä. Kuukausittain tutkin vähintään muutamaa syvällisemmin ja kymmeniä vilkaisen pintapuolisesti. Tästä “prosessista” salkkuun päätyy useimmiten jokin osake.

10. Kerro sadalla sanalla, mitä mieltä olet näistä alla olevista sijoituskohteena?

• Etteplan

Etteplan on Helsingin pörssin mittapuulla hyvä yhtiö. Omistan kuitenkin sen ruotsalaista vastinetta, Prevasia. Etteplan vaikuttaa kasvaneen kannattavasti ja sen liiketoiminta on pääomakevyt. Tekninen konsultointi elää investoinneista ja tuotekehitysbudjeteista. Niitä leikataan ensimmäisenä, jos taantuma yllättää.

• Fenix Outdoor

Fenix Outdoor on yhtiö Fjällräven ja Partioaitta brändien taustalla. Tykkään vaeltamisesta, joten Fenix Outdoor on päätynyt salkkuuni ehkä enemmän rakkaudesta lajiin kuin puhtaasti sijoitusperustein. Se on kohtuullinen yhtiö, jonka kehitystä valvoo yrityksen perustajan poika. Ulkoiluvälineala on toipunut usean vuoden ajan koronakrapulasta ja roikun mukana, koska en osaa arvata milloin olo oikenee.

• Musti ja Mirri

En ole tutkinut Musti ja Mirriä kovinkaan tarkasti, koska omistusjärjestelyn myötä maailmalta löytyy mielestäni parempia ja edullisempia osakkeita. Omistan tällä hetkellä englantilaista Pets at Homea. Sen liiketoiminta on hieman vastatuulessa ostovoiman heikkenemisen takia, mutta yhtiö ottaa markkinaosuuksia, maksaa hyvää osinkoa ja on laatuun nähden kohtuullisesti arvostettu.

11. Mitkä ovat mielestäsi kolme aliarvostetuinta arvostuskerrointa? Perustele valintasi.

Kertoimien katselu tyhjiössä on turmiollista. Tietylle kertoimelle on oma paikkansa ja aikansa, ja tietyn kertoimen arvolle on lähes aina oma selitys. Siksi minulla ei ole suosikkia.

Yleensä parhaita sijoituspäätöksiä syntyy, kun laittaa yrityksen toteutuneet luvut laskuriin, arvioi tulevaisuuden kasvuvauhdin, tuotto-odotuksen sekä kertoimen mitä olisit osakkeesta valmis maksamaan.

Suurin osa osakkeista, käyttäessäsi konservatiivisia oletuksia, maksaa enemmän kuin laskemasi käypä hinta. Harjoitus auttaa ymmärtämään millaisia odotuksia yhtiön hintaan on rakennettu sisään.

12. Miten sinä seuraat makrotaloutta? Ja miten hyödynnät makrotalouden dataa ja uutisointia omassa sijoitustoiminnassasi?

Seuraan toki makrotaloutta uutisista, mutta uutiset eivät vaikuta suuresti sijoituspäätöksiini. Koitan keventää sijoitusastetta kurssien noustessa ja nostaa kurssien laskiessa.

Tammi-helmikuussa sain onnekkaasti kammettua salkkuni miinussaldolta plussalle juuri ennen tullisekasotkua. Käytän kuitenkin harvoin velkavipua ja minulla on osakesijoitusten kokoon nähden merkittävä määrä käteistä huonoja aikoja varten.

Jotta makroa voisi hyödyntää sijoitustoiminnassa, pitäisi mielestäni osata nähdä yli vuoden päähän. En valitettavasti näe tulevaisuuteen.

13. Miten yksityissijoittaja voi käytännössä erottaa pitkäjänteisyyden ja itsepäisyyden toisistaan, erityisesti silloin, kun yrityksen tilanne muuttuu, mutta tarina sen ympärillä elää yhä vahvana? Tämä kysymys tuli mieleen tästä artikkelistasi.

Tietäisinpä vastauksen! Mikäli omistamasi yhtiön osakekurssi laskee, on vain pyrittävä kaivaa oman sijoitusteesin vastaisia näkemyksiä. Todellisuudessa se on kuitenkin vaikeaa. Keskustelufoorumeilta ja kavereilta saa varmasti kritiikkiä, mutta ovatko he tutkineet yhtiötä yhtä hyvin?

Sijoitusteesin kirjoittaminen ylös auttaa pohtimaan sijoitusta kriittisemmin. Kirjoitan jokaisesta ostosta ja myynnistä vähintään yhden rivin perusteet ylös. Suuremmasta sijoituksesta laajemman analyysin. Lisäksi kohtuullinen ja turvallinen osinko auttaa minua olemaan pitkäjänteinen.

14. Mitkä ovat mukavimpia asioita sijoittamisessa? Mainitse kolme ja perustele valintasi.

Sijoittaminen on hyödyllinen tapa tuhlata aikaa. Sijoittaminen lienee myös tapa seurata ja tulkita maailmaa monipuolisesti. Oppiminen ja älyllinen haastaminen tekevät siitä mielenkiintoista. Sijoitusharrastus vastaa äkkiä yhtä kauppatieteiden maisterin tutkintoa.

15. Mikä on mieleenpainuvin sijoittamiseen liittyvä muistosi? Minkä sijoittamisen liittyvän muiston haluaisit unohtaa?

Neste lienee esimerkki, joka sopii molempiin. Ostin Nesteen osakkeita 2009 ja 2012. Nordnet näyttää keskikurssiksi 2,7 euroa. Alkuperäisen position keskikurssi olisi matalampi, koska myin osan osakkeista vuonna 2020 34 euron hintaan. Sitten kurssi tuplasi koronakriisin jäljiltä.

Vaakaliikkeen jälkeen kurssilasku on nyt kestänyt pari vuotta. Muistan elävästi, kuinka ennen kurssilaskua kävellessäni Tokmannilla tekemässä tukiostoja, keskustelin ystäväni kanssa puhelimessa Nesteestä. Sanoin hänelle, että markkinoille tuleva uusi kapasiteetti tulee olemaan erittäin haitallista Nesteelle. En kuitenkaan myynyt omia osakkeita. Pelkäsin varmaan veroja.

16. Miten sinä hallitset tunteesi sijoittamisessa, jos esimerkiksi maailmalla myrskyää ja kurssit liikkuvat voimakkaasti?

Osinkotulo rauhoittaa minua. Omistamieni yhtiöiden maksamat osingot kokonaisuutena ovat paljon vakaammat kuin pörssikurssit. Vaikka kurssit laskisivat, osinkotulojen ansiosta minun ei ole välttämätöntä myydä osakkeita halpaan hintaan.

Yhtiöiden tunteminen pintaa syvemmältä auttaa tunteiden hallinnassa. Kun tiedät, mitä yritys tekee, kuinka sillä menee ja mitkä asiat todella vaikuttavat liiketoimintaan, voit tehdä oikeampia päätöksiä myrskyn yllättäessä. Myrskyssä pitäisi uskaltaa ostaa.

17. Mitä nykypäivän Antti sanoisi juuri sijoittamisen aloittaneelle Antille?

Varmasti monta asiaa, mutta ensimmäisenä tulee mieleen muistuttaa siitä, että vain harva yhtiö ja osake sopii osta ja unohda -salkkuun. Useimmilla osakkeilla tekee rahaa vain ostamalla ja myymällä. Tämä ei kuitenkaan tarkoita, etteikö heikko tai keskinkertainen yhtiö voisi olla hyvä sijoitus oikealla hinnalla.

18. Miten konkreettisesti olet nauttinut sijoittamisen tuomasta vauraudesta?

Palkkatyössä jatkaminen olisi ollut turvallista ja luterilaisittain järkevää. Olen nauttinut kuitenkin eniten siitä, että minun ei tarvitse sietää tarpeettomia Teams-kokouksia ja päätöntä toimistopolitiikkaa.

19. Alokkaan on helpompi perehtyä suomalaisiin yhtiöihin, sillä tuttuja kotimaisia lähteitä ja analyysitehtailijoita on tarjolla omalla kielellä. Mutta miten Alokas voi lähestyä esimerkiksi Keski-Euroopan osakkeita, kun markkinat, analyysit ja toimijat ovat vieraita eikä ole selkeää käsitystä, mihin voi luottaa ja mistä aloittaa?

Yksitellen yhtiöittäin.

Keski-Euroopastakin löytyy Inderesin kaltaisia toimijoita. Esimerkiksi saksalainen Research Hub ja englantilainen Edison Group toimivat tietolähteinä. Kannattaako keskieurooppalaista yhtiön maksamaa analyysia kritiikittä lukea, on oma kysymyksensä.

20. Mistä haluat kiittää suomalaista sijoittajayhteisöä?

Seuraan eniten twitteriä ja luen jonkin verran Inderesin foorumia. Kiitos toki kuuluu kaikille seuraajille ja keskusteluun osallistuville! Kuten yllä totesin uudet ja eriävät mielipiteet ja näkemykset ovat erittäin tärkeitä sijoittamisessa.

Kiitoksia erinomaisia vastauksista Antti! :slight_smile:

Aito toisten kuuntelu (toki sopivan avoimesti ja kriittisesti) ja itsensä katsominen peilistä ovat usein yksi niistä tekijöistä, mikä tuntuu joskus erottavan erityisesti tässä skenessä paremmin pitkällä aikavälillä menestyneet meistä muista, tämä tuli vaan tästä kommentista mieleen:

Oikeassa oleminen (varsinkaan tuurilla tai ns. väärin perustein) ei ole se juttu ainakaan yksistään, eli lyhyet kömpelöt mutuperustelut eivät sinällään ole mitään eivätkä oikein tuo lisäarvoa, koska kuka tahansa kykenee tekemään tällaisia, vaan näkemyksissä tärkeää on usein faktat tai/ja kunnon perustelut siellä näkemystensä taustalla. :slight_smile: Haastateltavani ovat juuri sitä joukkoa, jotka osaavat perustella hienosti ajatuksensa.

Mukavaa viikon jatkoa! :slight_smile:

42 tykkäystä

Huomenna julkaisen haastattelun Suomen toiseksi kuuluisimmasta hinkuloijasta (Amerikassa hinkulointia kutsutaan lyncheilyksi). Tällä kaverilla on monipuolista ja kansainvälistä kokemusta sijoittamishommista. Ymmärrykseni mukaan hän on jopa sijoittajaksi harvinaisen innostunut numeroista ja ekseleistä, mutta pitää myös heti perään todeta, että hän osaa laajemminkin tarkastella sijoituskohteita kuin vain numeroiden kautta. :slight_smile:

Tulevina viikkoina on tiedossa mm. foorumilaisen, meemitaitelijan ja indeläisen haastattelut. :slight_smile:

Mukavaa viikon jatkoa!

EDIT:

Vaikka kryptot ja PYN Elite ovat koko omistusajaltani miinuksella, niin silti tappioni sijoittamisesta ovat alle 10 000 euroa. :sunglasses:

6 tykkäystä

140. Arimatti Alhanko, OSA 1/2

Arimatti on kokenut ja kansainvälisestikin suuntautunut sijoittaja, jossa yhdistyy poikkeuksellisen hyvää analyyttista tarkkuutta ja myös laajempaan kokonaisvaltaista ymmärrystä osakemarkkinoista ja yhtiöistä. Hän on harvinaisen innostunut numeroista ja Excel-taulukoista, mutta ei hän jää kuitenkaan kiinni pelkkiin lukuihin – hän osaa tarkastella sijoituskohteita kokonaisvaltaisen analyyttisesti.

Arimatin kirjoituksia luetaan hyvin tarkkaan ja aika paljon tulee kuultua sekä huomattua, että Suomen sijoituspiireissä seurataan hyvin mielellään hänen ajatuksiaan ja kommenttejaan… ja miksei monet varmaan ulkomaillakin. :slight_smile:

On niin monia syitä, miksi halusin hänet haastateltavakseni, mutta hänen osaamisensa sekä tietämyksensä että asenteensa olivat hyvin tärkeässä roolissa siinä, miksi halusin haastatella juuri häntä. Ja mitä nyt Arimatin kanssa olen privana jutellut, niin hän on harvinaisen mukava herrasmies. :slight_smile:

image

Olen 39-vuotias Espoossa asuva kolmen lapsen isä. Vaimoni on skånelainen, ei ruotsalainen. Olen täysi sijoitus- ja urheiluhullu. Aloitin sijoittamisen 26 vuotta sitten ja 6-vuotiaana aloin kirjoittaa hiihto-, mäkihyppy-, uinti- ja tennistuloksia vihkoon. Rakastan numeroita ja Exceleitä mutta tykkään myös olla sosiaalinen.

2. Kerro kolme asiaa, mitä harvat – ainakaan ”sijoitusskenessä” sinusta tietävät.

1. Joskus ihmettelen, miten oikein päädyn tällaisiin tilanteisiin elämässä. Kesäkuussa olen menossa tapaamaan Hassania Lundiin. Vaimoni kaveri tuntee hänet, ja hän oli kysynyt, kiinnostaisiko minua lukea ruotsinkielisiä uutisia hänen kanavalleen. Olen suomalainen, en edes suomenruotsalainen.
  2. Jos käyn kaupassa autolla, pysäköin autoni parkkipaikalla mahdollisimman kauas. Ehkä tämä johtuu osittain siitä kun minulla todettiin Luxemburgin unilabrassa levottomat jalat syndrooma. Oikeasti pitkät lennot ovat täyttä tuskaa, käytäväpaikka on must. No, en muutenkaan ole koskaan ymmärtänyt miksi auto pitää pysäköidä oven eteen pieneen koloon jos vähän kauempana on 20 paikkaa täysin vapaana. Tietysti jos on liikuntarajoitteita, asia on eri.
  3. Monet ovat kutsuneet minua diplomaatiksi ja kohteliaaksi. Äitini ajatteli pitkään että minusta tulee diplomaatti. En ole koskaan riidellyt kotona. En ymmärrä selkään puukottajia. Olen tullut aina kaikkien kollegojen kanssa toimeen. Ehkä tämä johtuu siitä kun vaarini veli Erkki Alhanko teki pitkän uran diplomaattina Kolumbiassa. Mitä tulee kohteliaisuuteen, en vain pysty mennä ovesta ensin jos joku muu on lähellä. Piiloudun vaikka oven taakse että saan pitää oven auki. Tämän sai herrasmiehet huomata myös Lontoossa.

Urheilu sekä penkkiurheilu ovat aina olleet lähellä sydäntä. Olen seurannut enemmän tai vähemmän kaikkia urheilulajeja pienestä pitäen. Pienenä kesät meni tv:n ääressä yleisurheilua, fudista, uintia, tennistä, ranskan ympäriajoa ja snookeria seuratessa. Lancen ja Ullrichin mäkietappitaisteluja on ikävä (vaikkakin molemmat tosin kärähtivät myöhemmin). Talvella puolestaan kulutin sohvaa hiihdon, ampumahiihdon, yhdistetyn, mäkihypyn ja alppihiihdon parissa. Myllylän ja Smirnovin väliaikoja miesten viideltäkympiltä löytyy vihosta. Voi niitä aikoja kun Eurosport oli vielä ilmainen :blush: En kuitenkaan itse pelannut kuin tennistä. Äitini oli kolmen lapsen yksinhuoltaja eikä meillä ollut varaa urheiluun eikä myöskään autoa. Vaarini veli maksoi tenniskertani. Iso kiitos hänelle.

Tykkään myös lukea paljon ja ylipäätään oppia uusia asioita. Uskon, että Munger eli 99-vuotiaaksi juuri siksi, koska hän halusi jatkuvasti oppia uusia asioita ja piti aivonsa jatkuvasti liikkeessä. Sama pätee 94-vuotiaaseen Buffettiin. Suosikkikirjani eri elämän osa-alueilta ovat:

1. Sijoittaminen – Peter Lynch: One Up on Wall Street
  2. Sijoittaminen & elämä – Morgan Housel: Same as Ever
  3. Maailman kehitys – Steven Pinker: Enlightenment Now
  4. Liikunta ja hyvinvointi – Aki Hintsa: Voittamisen anatomia
  5. Ravinto ja terveys – Darin Olien: Superlife

Hintsa sai minut kävelemään ja Darin syömään minut terveellisemmin.

Viimeisin lukemani kirja?
Alexander Stubb & Karo Hämäläinen. Ostin sen Helsinki-Vantaan lentokentältä 31.5 ja luin lähes yhdellä hengityksellä – lennolla ja Berliinissä 31.5.–1.6. Opettavainen ja viihdyttävä teos, josta huokuu aivan valtava energisyys. Kirja sai yksinkertaisesti hyvälle tuulelle. Niin hyvälle, että heti lukemisen jälkeen painelin juoksumatolle 40 minuutiksi – vaikken ihan Haile Gebrselassien 24 km/h -juoksumattovauhtiin yltänytkään. Alex, jos satut tämän näkemään: käydäänkö tunnin lenkillä? :smile:

Lapseni ovat tehokkain unilääke, jonka tiedän. Luen tyttärelleni joko Pipsa Possua, Mikko Mallikasta tai keittokirjaa ja nukahdan hänen kanssaan kun sammutan valot. Tai sitten jos laitan pojat nukkumaan, 32-sivun Aku Ankka tekee ihmeitä. Nukun useimmiten 3x 1,5 tunnin unisyklin ja herään usein klo 02-03. Olen taistellut uneni kanssa läpi elämäni mutta 4,5h tuntuu riittävän hyvin. Ani harvoin otan vielä 30 min nokoset ennen kuin lapset heräävät. Olisi kiva jos edes joskus pystyisin nukkua 3h putkeen. Joskus nukuin kuukauden ajan 1-2h yössä ja kävelin zombiena koulun käytävillä. Ei näin. Matthew Walkerin unea käsittelevä kirja on ahdistava henkilölle, joka ei osaa nukkua. Ehkä unen vähyys on aiheuttanut sen että en muista mitään yksityiskohtia etelän matkoista vaikka kaverini muistavat. Toisaalta muistan kaikki firmoihin liittyvät asiat. Ehkä se liittyy vain kiinnostuksen kohteisiini?

Herään siis useimmiten klo 02-03. Aloitan aamuni Ehrmannin rahkalla johon laitan sekaan kourallisen pähkinöitä ja Fazerin Alku kauramuroja. Väillä myös banaanin. Talvella laitan tv:n päälle ja katson uusintana Yle Areenalta tai SVT playlta hiihtoja tai ampumahiihtoja joita en ole ehtinyt katsoa. Volyymi alhaisella tasolla koska kaikki muut nukkuvat. Kesällä luen kirjaa ja katson markkinauutisia. Ennen minulla oli Bloomberg ja aloitin päiväni sieltä. Nyt voi olla Wall Street Journal tai Financial Times tai CNBC Markets. Inderes- foorumilla tulee myös käytyä ja X:ssä. Jos jotkut mielenkiintoiset firmat ovat raportoineet Jenkkien sulkemisen jälkeen, luen läpi raportit. En kuitenkaan mene yläkertaan koneelle enkä laita lukuja Exceliin jotten herätä lapsia. Pysyn alakerrassa.

Jos vahtivuorossa on pojat niin he nukkuvat lähes aina ilman heräämistä aamuun asti. Tällöin voin käydä lyhyellä kävelyllä klo 05-06 tai välillä menen Fitness 24 Seveniin tekemään 30-45 minuutin treenin. Kesällä minut voi bongata golf rangelta klo 05. Jos vahtivuorossa on 2-vuotias tytär niin en voi oikein lähteä ulos vaikka vaimoni onkin kotona.

Aamulla sitten lapset päiväkotiin ja kouluun ja tämän jälkeen yläkertaan täyttämään Exceleitä ja kuuntelemaan webcasteja. Noin klo 10-10.30 puolen tunnin kävely, lounas klo 12 ja uusi kävely noin klo 14. Harvoin ehdin enää katsoa firmoja klo 15.40 jälkeen kun olen hakenut lapset päiväkodista. Vanhin poikani harrastaa useampaa urheilulajia ja olen yleensä se joka vie hänet treeneihin. Otan myös kaksi pienempää mukaan, ja se on tuttu näky vanhimman pojan sählytreeneissä, että pikkuveli istuu sählykypärä päässä kentän laidalla ja pikkusisko ajaa nuken vaunuja. Illalla sitten perusiltarutiinit ja nukahdan taas lasten kanssa. Tältä näyttää tavallinen arkipäiväni silloin, kun minulla ei ole päivätyötä tai toimistoa, jonne suunnata.

Kuten moni Inderes- foorumilla on ehkä huomannut, rakastan numeroita ja Exceleitä. Tiedän monia salkunhoitajia, jotka lukevat analyysia, eivät laita firmojen numeroita ollenkaan Exceliin, ja tekevät sijoitukset analyysien ja kerttyneen kokemuksen perusteella. Itse en kuitenkaan pysty sijoittamaan mihinkään yhtiöön ennen kuin olen käynyt sen luvut läpi vuosien ajalta. Haluan ymmärtää esimerkiksi, miksi vapaa kassavirta dippasi vuonna 2018. Ilman numeroita en näe kokonaiskuvaa.

Sanoisin, että tämä on sekä vahvuus että heikkous. Vahvuus siksi, että kun minulla on yrityksen historialliset luvut Excelissä, ymmärrän todennäköisesti yhtiön liiketoimintaa syvällisemmin kuin keskivertosijoittaja. Pystyn myös seuraamaan firman kehitystä paremmin. Tästä on myös hyötyä, kun juttelen firman johdon kanssa. Olen aika usein saanut kuulla yrityksen johdolta, että tunnen firman melkein paremmin kuin he itse.

Toisaalta firmojen tutkiminen vie paljon enemmän aikaa. Jos prosessi olisi nopeampi niin ehtisin perehtyä useampaan firmaan ja sijoitusvaihtoehtoja olisi enemmän. Ennen rakensin jokaisesta firmasta DCF:n mutta tämä on lopulta aika turhaa. Kuitenkin yhden parametrin muuttaminen muuttaa firman DCF arvoa erittäinkin paljon. Välillä on kuitenkin ihan kiva katsoa millä eri parametreilla päästään firman nykyiseen arvoon.

Seuraan pääasiassa pohjoismaisia firmoja mutta myös globaaleja laatuyhtiöitä. Laatuyhtiöllä tarkoitan firmaa, joka on pystynyt osoittamaan kannattavaa kasvua jo pidemmän aikaa, ja jolla on erittäin vahva markkina-asema joka suojaa kilpailulta. Tällöin pääoman tuotot ovat jo pidemmän aikaa pysyneet hyvällä tasolla. Buffett puhuu economic moateista, jotka voivat koostua patenteista/brändistä (esim. Cokis), skaalaeduista (esim. Compass Group/Sodexo), siitä että tuote on vaikea vaihtaa toiseen (esim. Transdigm) tai ihan vain verkostovaikutuksista (esim. Amazon). Kohdassa seitsemän olen maininnut pari esimerkkiä. En ikinä pystyisi sijoittamaan esimerkiksi Outokumpuun, sillä sen tulos heittelee sinne sun tänne ja joka toinen vuosi tulos on tappiollinen. Ehkä vähän kärjistäen.

Huh, onpa laaja kysymys. Yritän pitää vastauksen niin lyhyenä kuin pystyn :blush:

Tein ensimmäisen sijoituksen 26 vuotta sitten. Olin 13-vuotias ja tiskasin astioita kreikkalaisessa ravintola Rodoksessa. Itse asiassa välillä tarjoilin ja kerran vahingossa kaadoin tomaattikeitot asiakkaan valkoiselle kauluspaidalle. Olin vielä sen verran nuori, että menin shokkiin ja poistuin vain keittiön puolelle. Olen monta kertaa jäänyt harmittelemaan etten pyytänyt asiakkaalta anteeksi. Jos kyseinen asiakas sattuu joskus lukemaan tämän: anteeksi :blush:

Joka tapauksessa, ostin kesätyörahoilla Keskon osakkeita. Vaarini oli Keskon kauppias. Minulla ei ollut sijoitusfilosofiaa enkä todellakaan laittanut lukuja Exceliin vaan tämä meni ihan vaarini vuoksi. 13-vuotiaasta asti olen tehnyt joka vuosi töitä, ja niistä rahoista osan olen sijoittanut. Tiskausta, McDonaldsia, ABC:n viikonloppuyövuoroja, Tikkurilassa maalipurkkien nostelua, tennisvalmentajan tehtäviä. En ikinä unohda sitä kokemusta, kun olin Herttoniemen Mäkin iltavuorossa yksin keittiön puolella kun pari muuta jäi pois. Jokainen sekunti piti optimoida :slight_smile: Kaikenlaista sitä on tullut tehtyä. Osittain tämä johtui varmasti siitä, että pienenä meillä oli aina taloudellisesti tiukkaa. Muistaakseni maksoin myös äidilleni vuokraa mutta en muista minkä ikäisenä ja kuinka usein.

Finanssikriisi tuli. Opiskelin DI- tutkintoa mutta rahoitusala ja sijoittaminen kiinnosti koko ajan enemmän ja enemmän. Salkkuni arvo putosi nopeasti ja halusin ymmärtää paremmin mikä liikuttaa salkkuni omistusten arvoa. Muistan vuoden 2009 erittäin hyvin eikä se koskaan tuntunut siltä, että markkinapohja saavutettaisiin maaliskuussa 2009. Itse ainakin ajattelin, että no taas tulee vain pieni pomppu ylöspäin ja sitten taas jatketaan alas. Sijoittajasentimentti oli synkkä. Vietin paljon aikaa Kauppalehden foorumilla, ja luin jokaikisen Prudent Bearin- kirjoituksen. Muistan ikuisesti “UPM hyvä sijoitus kympillä”- ketjun. Jos olisin toiminut finanssikriisissä kuten Prudent Bear niin tuotot olisivat olleet paljon parempia :blush: Tein myös paljon todella tyhmiä sijoituksia. Jostakin bongasin muun muassa International Stem Cell Corporationin ja hetkessä kurssi pinkaisi ylös kunnes sitten tuli alas. Poltin myös näppini China Sky One Medicalissa. Enhän mä oikeasti edes ymmärtänyt mitä nämä firmat teki :smiley:

Finanssikriisin jälkeen valmistuin DI:ksi, tein energiakonsultin hommia ja jatkoin KTM- tutkintoon. Osinkosijoittaminen kiinnosti jatkuvasti enemmän ja enemmän. Vietin todella paljon aikaa https://www.dividendgrowthinvestor.com/ sivustolla ja ostelin samoja firmoja kuin tämä kaveri. Firmoja jotka olivat kasvattaneet osinkoja pitkään. Salkusta löytyi Mäkkiä, Cokista, Pepsiä, Chubbia, Bectonia, Medtronia, ADP:ta ja niin edelleen. Perehdyin näihin firmoihin jollakin tasolla mutta en läheskään yhtä hyvin kuin perehdyn firmoihin tänä päivänä.

Vuonna 2013 pääsin Lontooseen treidaamaan. Pääasiassa Saksan 5-vuotista (Bobl) ja 10-vuotista (Bund) mutta myös Schatzia, Gilttiä ja Jenkkien 10-vuotista tuli seurattua. Asuin nykyisen vaimoni kanssa kesällä 2013 New Yorkissa ja mietimme mitä tehdään jatkossa. Molemmilla oli voimakas kansainvälinen tausta, ja pidimme ovet avoimina. Lähetin hakupapereita eri maihin. Lopulta minut hyväksyttiin Lontooseen treideriohjelmaan, ja vaimo lähti Ruotsiin töihin.

Pari vuotta tuli lenneltyä vuorotellen viikonloppuisin. Treidaus oli hyvin erilaista mitä olin tehnyt omalla salkulla, ja ne pari vuotta oli aika hullua aikaa. Firman partneri istui vieressä ja huusi naama punaisena, kun välillä tuli huonoja päiviä. Välillä upotti päänsä roskakoriin. Kaveri oli nelikymppinen mutta näytti paljon vanhemmalta. Rahaa oli tullut mutta työ oli vaatinut myös veronsa. Trading floorin ikkunoita ei saanut auki ettei mitään vakavaa pääsisi tapahtumaan…Meidän positiot oli yleensä max 5-10 minuuttia, ja päivät olivat hyvin stressaavia. Kovaäänisistä tuli makrouutisia ja Jenkkien Non-Farm Payrolls- luvut tulivat tutuiksi. Tällä tyylillä partnerit olivat tehneet paljon rahaa ennen finanssikriisiä mutta algot veivät koko ajan isomman ja isomman siivun. Meidän treidaus oli siis täysin manuaalista. Olin siellä parin vuoden ajan ja saavutin itse asiassa joka kuukausi positiivisen tuloksen mutta duuni ei todellakaan tuntunut sellaiselta, jota olisin jaksanut pitkään. En ikinä unohda suurinta treideriä, joka oli jo kolmeen kertaan menettänyt käytännössä koko omaisuutensa. Hänellä oli niin isot positiot että liikutti yksin koko Schatzin markkinaa. Oli muuten ikävä kaveri, kuseksi aina vessan lattialle. Ei tervehtinyt ketään. Mutta teki partnereille rahaa.

Sieltä siirryin Tukholmaan Nordea Marketsille analyytikoksi. Ei enää tarvinnut lennellä. Haastattelukierroksen viimeinen vaihe oli kahvilassa ruotsiksi ja olin harjoitellut ulkoa joitakin kysymyksiä. Vastaukset olivat lyhyitä. En osannut oikeasti ruotsia ja vaimoni kanssa kommunikointi oli 100% englanniksi. No, monen kierroksen jälkeen sain kuitenkin paikan.

Alku oli rankkaa, kun kaikki muut olivat ruotsalaisia. Eri aksentteja. Lounaspöydässä olin aika hiljainen. Päätin vaimoni kanssa yrittää vaihtaa kotikielen ruotsiksi ja siinä onnistuimme. Tein vain mielettömän pitkiä päiviä. Aamupala tarjottiin ilmaiseksi jos tulit toimistolle ennen klo 7.30. Illallisen sai, jos istui yli klo 19.30. Useimmat viikonlopuista meni toimistolla kun tein esityksiä kokeneemmille tyypeille, otin omia firmoja seurantaan ja olin mukana IPOissa. Juniorikollegani teki 13 viikonloppua putkeen ilman taukoa. Keväällä 2017 tein 85-100 tuntista viikkoa. Aamulla lähdin töihin ennen kuin vaimoni heräsi ja tulin kotiin kun vaimoni oli menossa nukkumaan. Välilä ensimmäisellä aamujunalla koska Lundinin perheen firmat oli myös listattu rapakon toisella puolen, ja raportit tuli ulos Jenkkimarkkinan sulkeutumisen jälkeen.

Koska nukuin jo muutenkin vähän niin tällöin myös osakkeet ja numerot pyörivät kaiket yöt mielessä. Välillä olin loppu. Päädyin myös sairaalaan kun istuin sohvalla vaimoni kanssa ja yhtäkkiä, sydän alkoi lyödä ympäri kehoa. Oikeasti näki paidan läpi kun iski välillä alhaalla, välillä ylhäällä. Vasen ja oikea. Tottakai vähän pelotti kun ihmettelin mikä juttu tämä on. Otin parin päivän breikin. Hyvä ruoka, lepo, ja treenaaminen. Niillä pääsee pitkälle. Mulla on ollut jo pienempänä ongelmana se että teen kaiken täysillä. Ehkä vähän liiankin. Kouluun menin vaikka olin 39 asteen kuumeessa. Otin vain buranaa aamulla. Kerran kävi tosin niin että äitini soitti koulun rehtorille ja sanoi että pojallani on korkea kuume ja hänet pitää lähettää kotiin. Olihan se noloa. Eikä myöskään reilua muita kohtaan etten tartuta. En vain halunnut jäädä mistään jälkeen. Lasten ansiosta elämäni on kuitenkin nykyään paljon paremmin balanssissa.

Nyt vastaus on jo niin pitkä että eihän tätä kukaan jaksa lukea. Tämän jälkeen olen sitten tehnyt salkunhoito- ja analyysihommia, ollut family officessa tekemässä privapuolen sijoituksia ja varmasti monet tietävät myös Coeus- tarinan. Vuosien aikana on sattunut ja tapahtunut mutta joka kerta ollaan aina yhtä kokemusta rikkaampana. Joitakin päätöksiä olisi voinut tehdä elämässä toisin mutta turha sitä on jossitella. Historiaa ei pysty muuttamaan. Tulevaisuus ratkaisee.

7. Millainen salkku sinulla on? Jos sinun pitäisi nostaa kahden salkkusi osakkeen osuutta 20 prosenttiin (per yhtiö) ja sinun pitäisi holdata niitä viisi vuotta, mitkä valitsisit ja miksi?

Salkkuni koostuu suorista osakesijoituksista ja ETF:istä. Salkusta löytyy pohjoismaisia firmoja mutta myös Jenkkifirmoja. Mitä tulee ETF:iin niin perus iShares MSCI World, Eurooppa jne. Nordnetin superrahastot vai ovatko ne nykyään indeksirahastoja ovat myös jees.

Paha kysymys. Ehkä Booking Holdings ja Mastercard.

Nämä luvut tulevat päästä muistaakseni (perustuen vanhoihin elevator pitcheihin :blush: ) online travel markkina on noin 640 miljardin dollarin kokoinen. Booking on ylivoimainen johtaja markkinalla, joka on pitkään koronavuosia lukuunottamatta kasvanut yli 5% vuodessa. Booking.com sivustolla käy noin 550 miljoonaa ihmistä kuukaudessa – kolme kertaa enemmän kuin Tripadvisorin. Valuaatio on jotain 20x EV/EBIT luokkaa ja koska kassakonversio on hyvä niin EV/FCF on suunnilleen sama. Tämä tarkoittaa siis 5% kassavirtatuottoa plus kasvu siihen päälle. Vaikea nähdä, että viiden vuoden päästä joku olisi vallannut firman markkina-asemia. Ehkä nykyisessä makrotilanteessa on myös positiivista se kun Bookingin liikevaihdosta ainoastaan 13% tulee Jenkeistä kun taas Expedialla vastaava luku taitaa olla 70% luokkaa.

Jos Booking on johtava peluri online travel markkinalla niin Mastercard jakaa pitkälti Visan kanssa maksuliikennemarkkinan. Muistaakseni vuonna 2016 edelleen noin 60% kaikista maksuista suoritettiin käteisellä jos Kiinaa ei lasketa mukaan. Vuonna 2021 luku oli pudonnut 45 prosenttiin. Edelleen tämä luku putoaa prosenttiyksikön kaksi vuodessa mutta silti käteisen määrä kasvaa. Elektroninen maksaminen kasvaa vain nopeammin. Mastercardin kohdalla on myös positiivista se, että heidän value-added services segmentin ratkaisut kasvavat perusbisnestä nopeammin. Cyber & Intelligence, Data ja muut. Vapaa kassavirtatuotto taitaa tänä päivänä olla vain 3% tasoa, joka on matala omaan makuuni mutta kasvun pitäisi olla karkeasti 10% vuodessa. En näe mitään syytä miksi Mastercard ja Visa ei jakaisi markkinaa edelleen viiden vuoden päästä.

8. Miten seuraat sinun jo salkussasi olevia yhtiötä?

Yritän vastata tähän lyhyemmin. Osavuosikatsausten yhteydessä luen raportin, päivitän Excelin, kuuntelen webcastin ja kirjoitan tärkeimmät kommentit ylös. Aiemmin minulla oli pääsy kaikkien isojen poikien analyysiin kuten Morgan Stanley, Goldman Sachs, UBS, Kepler jne, ja tällöin tuli myös luettua heidän analyysia. Lisäksi Blommalta tuli seurattua tarkemmin firma- ja toimialakohtaista uutisvirtaa. Jos minulle tulee mieleen joitain kysymyksiä niin yritän olla firmaan yhteydessä. Aika usein kuitenkin isojen globaalien yhtiöiden tapauksessa minulla on ainoastaan access IR:ään eikä rehellisesti sanottuna niistä keskusteluista ole mitään iloa. Välillä tietysti keskustelen myös muiden omistajien kanssa firmoista. TIKRistä löytyy paljon seurantalistoja. Alla esimerkki:

9. Millainen on sinun osakepoimintaprosessisi normaalisti askel askeleelta?

Ennen kun minulla oli Blomma käytössä, olin rakentanut Excelit niin, että pelkkä tickerin vaihtaminen toi sekunneissa haluamani firman historiadatan näkyviin. Tai no kaikkea dataa ei löydy Blommalta mutta tuloslaskelman, taseen ja kassavirtalaskelman tärkeimmät erät. Tämä auttoi omasta mielestäni aika paljon screenauksessa ja jätin suosiolla pois firmat, joiden tulos on ailahdellut voimakkaasti vuosien saatossa. Kun luin jostain firmasta, sain nopeasti näkyviin koko historiadatan ja pystyin muodostamaan ensivaikutelman lukujen valossa melkein heti. Nykyään tämä prosessi on hitaampi.

Tällä hetkellä, jos jokin firma vaikuttaa mielenkiintoiselta, aloitan lukemalla viimeisimmän osavuosikatsauksen ja vuosikertomuksen. Jos kiinnostus säilyy, lataan kaikki vanhat raportit koneelle ja alan syöttää lukuja Exceliin. Käytän esimerkiksi TIKRiä, jossa on paljon historiadataa mutta kyllä firmasta saa ihan eri käsityksen, kun lukee mistä komponenteista kasvu koostuu ja mitkä segmentit kasvavat nopeiten ja minkä vuoksi. Esimerkiksi jos tarkastelisin Ferrarin lukuja pelkästään Blomman tai TIKRin kautta, en saisi kunnollista käsitystä siitä, tuleeko kasvu volyymin tai keskimääräisen hinnan nousun kautta.

Kun historialliset luvut on syötetty Exceliin niin käyn läpi webcastit. En itse kuuntele tässä tapauksessa vanhoja webcasteja vaan nopeutan prosessia ja luen transcriptit TIKRistä. Tämä vie ehkä kolmasosan siitä ajasta, joka kuluisi webcastissa. Kirjoitan samalla tärkeimmät kommentit Wordiin. Kun firmasta on lukenut esimerkiksi viimeisen 10 vuoden raportit ja lukenut transcriptit niin siitä saa aika hyvän käsityksen ja ymmärtää mitä historiassa on tapahtunut, ja miten firma on kehittynyt sellaiseksi kuin se tänä päivänä on. Jos minulla on kysymyksiä niin laitan firmalle viestiä. Jos firmalta löytyy verrokkeja niin syötän samalla tavalla verrokkien/kilpailijoiden luvut Exceliin. Esimerkiksi Lindexin tapauksessa seuraan myös muita vaatefirmoja, päivitän niiden lukuja ja kuuntelen johdon kommentteja. Jos toimiala on vaikeampi ymmärtää kuten esimerkiksi Arcamin keississä oli niin lensin Saksaan ja vietin viikon siellä. Puhuin toimialaosaajien, asiakkaiden ja kilpailijoiden kanssa. Eipä tämä ole lopulta rakettitiedettä :blush:

10. Kerro kahdellasadalla sanalla, mikä on STOCKBRAIN247 (https://stockbrain247.com/)?

Hyvä kysymys. En ole varma, tiedänkö itsekään! :smiley:

Laitoin sivuston pystyyn ajatuksella että, maailmalla on varmasti sijoittajia, joilla ei ole pääsyä isojen poikien osaketutkimukseen, mutta joita kiinnostavat firmojen historialliset luvut. Tavoitteena on siis auttaa käyttäjiä ymmärtämään yritysten liiketoimintaa syvällisemmin ja tekemään parempia sijoituspäätöksiä. Ajattelin, että monet sijoittajat eivät jaksa lukea pitkiä PDF:iä, joten päätin tehdä firmoista videoanalyysejä ja tiivistää tarinat somekanaviin. Pitkän tähtäimen tavoitteena on, että kotisivuiltani löytyisi kymmeniä firmoja koskevia lyhyitä PDF-tiedostoja ja Excel-malleja. Olen muuten tehnyt kaikki editoinnit itse (tai no ehkä sen huomaa :slight_smile: ) Opiskelin editointijuttuja helmi-maaliskuussa varmasti yli 100 tuntia. Taas yksi uusi asia, josta en tiennyt aiemmin mitään.

Viime aikoina olen kuitenkin panostanut seuraajamäärän kasvattamiseen X:ssä. Lisäksi olen erään haastatteluprosessin yhdeksännellä kierroksella, mikä on vienyt paljon aikaa ja energiaa. Miettii että MIT Endowmentin kanssa tuli oltua joskus seitsemännellä kierroksella kunnes CIO Seth Alexander teki kielteisen päätöksen :blush:

11. Olet työskennellyt useissa Euroopan finanssikeskuksissa, kuten Lontoossa, Zürichissä ja Luxemburgissa. Miten ulkomailla vietetyt vuodet ovat muovanneet tapaasi ajatella sijoittamisesta?

Erinomainen kysymys. Ensinnäkin, en jättäisi yhtään kokemusta pois. Olen päässyt vuosien aikana tapaamaan paljon henkilöitä eri kulttuureista, ja rakentamaan mukavan verkoston etenkin Keski-Euroopassa. Entinen pomo pyysi minut viimeisimpänä Zurichiin mutta harmi vain, että pankin liiketoiminta päättyi.

Ehkä tärkein oppi sijoittamisesta on ollut se, että olen saanut tavata monissa eri tilaisuuksissa kansainvälisiä sijoittajia, jotka ovat avartaneet näkökulmaani siitä, kuinka paljon loistavia bisneksiä maailmalta oikeasti löytyy. Hesuli on kuitenkin maailman mittakaavassa melko pieni, ja sieltä saa tosissaan tehdä töitä löytääkseen yhtiöitä, jotka ovat aidosti oman alansa johtajia ja onnistuneet kansainvälistymään. Tällaisia firmoja on, mutta ei kovin montaa.

Tämä on myös täysin ymmärrettävää, kun vertaa esimerkiksi Eurooppaa ja Jenkkejä. Eurooppa on iso markkina-alue, mutta siellä puhutaan monia kieliä, kulttuurit vaihtelevat ja lainsäädäntö on hajanaista eri maiden välillä. Sen sijaan, kun pääset Yhdysvalloissa johtavaksi toimijaksi, olet todennäköisesti jo merkittävä yritys, jolla on vankka kokemus kannattavasta liiketoiminnasta.

12. Mikä on ollut arvokkain oppi, jonka olet saanut ulkomailla työskennellessäsi – joko ihmisten, markkinoiden tai sijoituskulttuurin osalta?

Ehdottomasti ihmiset. On ollut mahtavaa tutustua vuosien varrella ihmisiin eri maista ja kulttuureista – ja vielä parempaa on se, että monista on tullut hyviä tuttuja ja kavereita ympäri maailmaa. Onhan se aika hienoa, kun voi vaikka poiketa Luxemburgiin ja majoittua kaverin luona ilmaiseksi. Hehe.

13. Kerro näistä yhtiöistä sijoituskohteena 100 sanaan:

- EQ

1. Toimiala on kiinnostava. Laitan alle kolme kuvaajaa. Uskon, että vaihtoehtoisten omaisuusluokkien kasvu tulee jatkumaan pitkään, ja sijoittajien allokaatio vaihtoehtoisiin omaisuusluokkiin tulee kasvamaan. Esimerkiksi Private Equitylla vs. public markets on näyttää kivat tuottokäppyrät. EQ on vain yksi firmoista, joka toimii alalla, ja suomen kiinteistörahastoilla on vähän liian iso paino. Kesäkuussa tutustun paremmin vaihtoehtoisiin Berliinin konferenssissa: https://informaconnect.com/superreturn-international/

1. Liiketoimintamalli on kiinnostava. Alan firmojen kassakonversio on tyypillisesti erinomaisella tasolla.
  2. Joukon > 10 miljoonan osakeomistus tarkoittaa että johdon ja osakkeenomistajien intressit ovat yhtenevät. Erittäin erittäin harvoin harkitsen edes omistavani yritystä joiden johtohenkilöt eivät omista firman osakkeita tai joiden omistus on rajallinen.

- Ferrari

Ikoninen brändi, joka pitää tuotantomääränsä matalalla tasolla ja nauttii samalla vahvasta hinnoitteluvoimasta. Esimerkiksi heti tullipäätösten jälkeen Ferrari ilmoitti 10 prosentin hinnankorotuksista Yhdysvaltain markkinoilla – mitä muut listatut autonvalmistajat eivät pystyneet tekemään. Monien muiden auton valmistajien multippelit ovat alhaiset ihan syystä (alhainen pääoman tuotto, ei hinnoitteluvoimaa). Sen lisäksi että average revenue per car nousee pitkällä aikavälillä niin uskon volyymien nousevan. Tällä hetkellä Ferrari myy noin 14,000 autoa globaalisti vuodessa ja kysyntää olisi enemmän. Eihän tämä ole määrä eikä mikään. 20,000 auton myynti tuskin heikentäisi brändin eksklusiivisuutta.

- Gofore

Iso kysymys koko IT-palvelualan näkökulmasta on, onko alan yrityksillä oikeasti kestäviä kilpailuetuja? EBITA marginaali romahti yksinumeroiseksi Q1 2025. Toisaalta vaikka liikevaihto putoaa sen noin 4% kuukaudessa YoY, 6.4 millin kulusäästöillä liikevoiton pitäisi säilyä hyvällä tasolla. Kaikilla näillä firmoilla kassakonversio tuppaa olemaan hyvä, sama kuin varainhoitosektorilla. Kuitenkin kaverini, joka työskentelee alalla, on kommentoinut Goforen projektien hintatasoa – ja se kuulostaa ainakin omasta näkökulmastani huolestuttavalta. Katso alla.

- Revenio

Sun pitäisi kysyä Kinnuselta :blush: Laatuyhtiö vahvoilla kilpailueduilla. Tosin haluaisin nähdä vahvempaa orgaanista kasvua. Vuonna 2023 oltiin vain parissa prosentissa ja viime vuonna kuudessa prosentissa. Q1 2025 oltiin 12%, ja Jounin kommentit oli hyvin positiivisia. Uuden MAIA -version toimitukset tukevat kasvua. Vaikea nähdä jonkun toisen firman syövän Revenion markkinaosuuksia seuraavan 3-5 vuoden aikana.

14. Mitkä ovat mukavimpia asioita sijoittamisessa? Mainitse kolme ja perustele valintasi.

1. Maailman kehityksen ymmärtäminen

Sijoittaminen vaatii jatkuvaa kiinnostusta maailman tapahtumiin, talouteen, politiikkaan ja teknologiseen kehitykseen. Se pakottaa katsomaan isoa kuvaa: miten eri maat kehittyvät, mihin suuntaan megatrendit tai digitalisaatio ovat menossa ja miten nämä vaikuttavat eri toimialoihin. Onhan se aika palkitsevaa huomata, kuinka oma ymmärrys maailmasta kasvaa jatkuvasti. Tämä on ehkä se tärkein syy itsellä.

1. Se kun matkustaa ympäri maailmaa ja tietää tasan tarkkaan firman historian

Mun mielestä on erityisen hieno tunne, kun matkustaa uuteen maahan ja näkee jonkin firman brändin, jonka taustan tuntee läpikotaisin. Esimerkiksi kun näkee tuttuja tuotteita kaupoissa on se sitten LVMH tai Guccin laukut tai Mäkin hampurilaiset, ja tietää yrityksen liiketoimintamallin, historian ja tulevaisuuden näkymät – se tuo ihan uudenlaista syvyyttä matkustamiseen.

1. Ahaa-elämys, kun löytää erittäin houkuttelevan sijoituskohteen

Sijoittamisessa yksi parhaista fiiliksistä on se hetki, kun löytää jonkin aliarvostetun tai muuten erityisen lupaavan sijoituskohteen, jota ei ole vielä laajemmin huomattu. Näitä tulee vastaan harvoin mutta silloin kun tulee niin ei vitsi kun en malta istua tuolilla :blush:Muistan kun kävin BPC Instrumentsin konttorilla Lundissa ja firmalla ei ollut vielä lainkaan instikkaomistajia ja firman perustajat omisti lähes koko firman. Aivan mieletön tuote, kasvava toimiala ja marginaalit oli selvästi nousussa. Tällaiset ahaa-elämykset voivat syntyä omasta tutkimuksesta ja oivalluksesta tai sitten jonkun sijoitustutun vinkistä. Tutkimus pitää kuitenkin aina lopulta tehdä itse.

15. Mitkä ovat kolme tärkeintä syytä, miksi sinä käyt Inderesin Foorumilla?

1. Vastaavaa sijoitusyhteisöä ei löydy mistään muualta maailmasta. On melkein uskomatonta, että näin korkeatasoinen, aktiivinen ja sivistynyt sijoitusyhteisö on syntynyt näin pieneen maahan kuin Suomi. Foorumin henki on keskusteleva, analyyttinen ja USEIN toisia kunnioittava, mikä mahdollistaa mielekkään ja rakentavan vuorovaikutuksen.
  2. Paljon osaavaa porukkaa ja paljon tietotaitoa eri sektorilta. Verneri on monesti maininnut (viimeksi CMD:ssä), että Inderes kilpailee ihmisten vapaa-ajasta esim. Netflixin kanssa. Näinhän se on. Mutta foorumin viestejä lukiessa saa usein hyvän fiiliksen ja samalla oppii uusia juttuja.
  3. Win-win kaikille osapuolille. Tieto liikkuu molempiin suuntiin. Jaat tietoa muille ja muut jakavat tietoa sulle. Tämä luo aidosti rakentavan ilmapiirin, jossa kaikki voittavat. Se motivoi jakamaan havaintoja ja ajatuksia, koska tietää, että niistä voi olla hyötyä muille – ja samalla saa itse uusia näkökulmia, joita ei muuten ehkä olisi tullut ajatelleeksi. Toisaalta harmi että pienimmätkin Suomi-firmat alkavat olla niin tuttuja jo niin monille sijoittajille :wink:
55 tykkäystä

140. Arimatti Alhanko, OSA 2/2

16. Jos sinun pitäisi valita kuusi henkilöä hoitamaan varojasi viisi vuotta, ketkä valitsisit ja miksi?

Valitsen vain viisi.

1. Pontus Dackmo. Vanha kollega Nordealta. Väitän että tietää lähes jokaisesta pohjoismaisesta firmasta kaiken tarvittavan. Todella fiksu kaveri.
  2. Mikko Mäkinen. Ei esittelyjä kaipaa. Nöyrä ja myöntää avoimesti että ei todellakaan tiedä firmoista kaikkea mahdollista mutta riittävästi. Tracki puhuu puolestaan.
  3. Daniel Glaser. Ruotsalainen kaveri jonka tapasin Kyproksella. Mieletön halu oppia ja lukee kirjallisuutta useita tunteja päivässä. Ymmärtää maailman menosta paljon. Softa buumi vei vähän mennessään mutta softabuumin jälkeen entistä vahvempi sijoittaja.
  4. Dennis Hong. ShawSpring Partnersin perustaja. Todella mukava ja fiksu kaveri ja manageeraa vain muutaman ison asiakkaan varoja. Ennen oli yksin mutta on onnistunut rakentamaan hienon tiimin ympärille eikä firman toiminta ole enää yhdestä miehestä kiinni.
  5. Ossi Määttä. Tämä vastaus yllättää Ossin :blush: ETF-sijoittaja henkeen ja vereen. Vanha opiskelukaveri joka jo vajaa 20 vuotta sitten kesätöissä puhui ETF-sijoittamisen puolesta. Tilastot kertovat kuinka lähes kaikki sijoittajat saavuttaisivat parempia tuloksia kun sijoittaisivat vain kuukausittain ETF:iin sen sijaan että yrittävät poimia osakkeita eivätkä hajauta riittävästi. Mutta ei kai me foorumilaiset tätä uskota?! :blush:

17. Mikä sinua sijoittamisessa eniten motivoi?

Ehkä tämä on tullut jo edellisistä vastauksista esille mutta yksinkertaisesti jatkuva mahdollisuus oppia – ei pelkästään markkinoista ja yrityksistä, vaan myös itsestäni. Sijoittaminen tarjoaa ainutlaatuisen ikkunan maailman ymmärtämiseen. Kun seuraa eri toimialoja, yhtiöitä ja taloudellisia trendejä, oppii valtavasti esim. siitä, miten teollisuus kehittyy, miten teknologia muuttaa yhteiskuntaa tai miten geopoliittiset tapahtumat vaikuttavat markkinoihin. Korona, Ukrainan sota, Trumpin tullit jne. Mun mielestä jokainen sijoituskeissi on mahdollisuus sukeltaa uuteen aihepiiriin ja kehittää omaa ajattelua.

Samalla sijoittaminen on myös jatkuvaa itsetuntemuksen kasvattamista. Se opettaa tunnistamaan omat vahvuudet ja heikkoudet – esimerkiksi sen, miten toimii epävarmoissa tilanteissa, milloin toimii järjellä ja milloin tunteet ottavat vallan.

Kaikesta tästä on varmasti hyötyä myös elämän muilla osa-alueilla.

18. Miten konkreettisesti olet nauttinut sijoittamisen tuomasta vauraudesta? Mitä konkreettisia tavoitteita sinulla on sijoittamisessa?

Ehdottomasti kaikista tärkein juttu itsellä on mahdollisuus tarjota lapsillemme paljon eri juttuja joita itsellä ei ollut mahdollista koskaan kokea. Puhun nyt pääasiassa lasteni harrastuksista.

Muuten se ei oikein sitten olekaan muuttanut elämää millään tavalla. Tykkään edelleen vanhoista vaatteista, etsin ruokakaupoista parhaita diilejä, ja ajan vanhalla Skoda Octavialla, jonka huoltokulut ovat muutaman satasen vuodessa (määräaikaishuolto 150 euroa + joitakin korjauksia). Tai se tunne kun löytää ResQ appista ison kasan leipää halvalla. Tällä hetkellä kun kirjoitan niin mulla on päällä vaimon äidin vanha omsorgsförvaltningen- paita (hoivapaita), vaimon veljen vanhat risat kolitsihousut ja vaimon synttärilahjaksi ostamat sukat ja kalsarit. Juuri muutama viikko sitten lapseni sählytreeneissä yksi joukkuekaveri kysyi että miksi sä aina kuljet kengillä joissa on noin iso reikä :blush: Ja viime kesällä tuotiin Ruotsista autolla iso kasa käsisaippuaa ja Alpron high protein maitoa, koska oli isossa alessa.

Tiedän niin monta henkilöä jotka ovat sanoneet että raha ei tuo onnellisuutta tietyn pisteen yli. Toivon että ei aina verrattaisi muihin, tavoite ei liikkuisi eteenpäin. Olen erittäin iloinen jos kaverini tai naapurini saa palkankorotuksen. Ei se ole multa pois. Ihmisten pitäisi olla enemmän kiitollisia siitä, mitä on saavuttanut. Kuten Buffett on sanonut: “Money will not change how healthy you are or how many people love you.”

19. Alokas on sijoittanut reilun parin vuoden päästä jo kymmenen vuotta ja turskalla on, vaikka kovin on vaivaa nähty. Kannattaisiko Alokkaan siirtyä vain matalakuluisiin indeksirahastoihin ja ETF:iin – miksi tai miksi ei?

Hyvä kysymys :blush: Kyllä – ja ei. Molemmissa vaihtoehdoissa on vahvoja puolia, ja oikea ratkaisu riippuu siitä, mitä Alokas sijoittamiselta haluaa. Kuulostanko poliitikolta? :blush:

Indeksirahastoihin ja ETF:iin sijoittaminen on hyvä ja järkevä vaihtoehto kenelle tahansa, erityisesti silloin, jos omat tulokset aktiivisessa sijoittamisessa eivät ole vastanneet toivottua tai jos sijoittaminen alkaa tuntua raskaammalta kuin sen pitäisi. Kuten aiemmin jo mainitsin niin Buffett on todennut että suurimmalle osalle sijoittajista passiivinen indeksisijoittaminen on paras tapa vaurastua pitkällä aikavälillä. Se on kustannustehokasta, hajautettua ja vaatii huomattavasti vähemmän aikaa ja henkistä kuormaa kuin yksittäisten osakkeiden valitseminen ja seuraaminen.

Toisaalta osakepoiminnassa on paljon hyviä juttuja, vaikka tuotot eivät heti näkyisikään. Kuten aiemmin mainitsin niin mua itseä motivoi oppiminen maailman menosta ja itsestä. Päätöksenteosta ja tunteiden hallinnasta. Nämä ovat kuitenkin taitoja, jotka eivät näy suoraan salkun tuotossa, mutta voivat kantaa pitkälle niin sijoittamisessa kuin elämässäkin.

Ehkä paras ratkaisu Alokkaalle olisi yhdistelmä molempia. Kunhan säilyy mielenrauha eikä ota sijoittamista liian vakavasti. Eikö niin?

20. Mistä haluat kiittää Inderesiä ja sen Foorumia?

En usko, että tähän tarvitsee vastata monella sanalla. Kaikki foorumilla kävijät tietävät miten poikkeuksellinen alusta on, miten mahtava yhteisö on ja kuinka paljon lisäarvoa ja oppia Inderes on tuonut suomalaiseen sijoitusskeneen. En koskaan kutsuisi foorumia pelkäksi keskustelupalstaksi vaan oppimisympäristöksi ja tiedon aarreaitaksi. Tärkeää on myös se, että foorumilla on hauskaa! Mulla ainakin on.

Iso kiitos yhteisölle ja Alokkaalle! :blush: Nautitaan kesästä!

Kiitos paljon todella erinomaisista vastauksista Arimatti! :slight_smile:

On mahtavaa, että hän viihtyy Foorumillamme lukemassa eri yhtiöketjuissa ja vielä parempaa on se, kun hän välillä jopa kirjoittelee niihin. Tämä kertoo osaltaan siitä, että Foorumimme on laadukas.

Mä luulen, että kaltaiseni fomosopulit, jos niitä nyt muita on, niin voisivat saada sijoittamisesta pitkällä aikavälillä paremmin iloa ja tuottoja irti, jos ainakin osittain ajattelisivat näin:

“Sijoittamisessa yksi parhaista fiiliksistä on se hetki, kun löytää erittäin houkuttelevan sijoituskohteen, jota ei ole vielä laajemmin huomattu. Näitä tulee harvoin – mutta kun tulee, ei malta pysyä tuolilla. Tämä ahaa-elämys syntyy usein siitä, että on itse jaksanut tehdä työn: käydä luvut läpi, ymmärtää liiketoimintaa ja yhdistää datapisteitä. Sijoittamisessa ei ole oikoteitä – mutta oma oivallus on aina palkitsevin.”

Kiitos ja kivaa viikonloppua!

70 tykkäystä

Ensi viikolla, tai no kello on jo puoli yks, eli tällä viikolla julkaisen haastattelun positiivisesta ja kivasta tyypistä, joka nauratuttaa sekä hauskuttaa erityisesti sijoitus- ja talousskeneä, mutta miksei muitakin. :slight_smile:

On todella tärkeää, että tällaisia optimistisia ja positiivisia kavereita on. Hän ei ota asioita turhan vakavasti, vaikka varmasti tosissaan ja hyvin hommansa hoitaakin. :slight_smile:

Mukavaa alkanutta viikkoa!

9 tykkäystä