Alokas haastattelee

141. Finanssiveli

Nyt on kunnollista! Oli kiva saada haastateltavaksi Finanssiveli, joka on paljon tuonut iloa ja naurua “sijoitustalousväelle” sekä seuraajamääristä päätellen vähän laajemmallekin joukolle.

Halusin saada hänet haastateltavakseni toki hänen mainioiden meemiensä takia, mutta mm. myös ihan siitä syystä, kun olen saanut hänestä varsin positiivisen sekä fiksun vaikutelman haastattelujen ja muidenkin juttujen kautta. Nämä positiiviset käsitykseni hänestä vahvistuivat entisestään, kun olen hänen kanssaan viestitellyt.

Finanssiveli on nerokkaista nerokkain meemitaiteilija.

Tässä on Finanssiveljen maineikas Instagram-tili:

F I N A N S S I V E L I (@finanssiveli) • Instagram-kuvat ja -videot

1. Kerro viidelläkymmenellä sanalla, kuka olet.

Olen finanssiveli, työelämään keskittyvä meemien väsääjä. Meemejä on tullut julkaistua jo yli 1200 kappaletta ja vuodesta 2019. Meemit kumpuavat tilille omasta elämästä ja työkaverit joutuvatkin olemaan päivittäin varuillaan, jotteivät joudu tilille epäsuorasti. Tilin ulkopuolella olen aika normaali päivätöissä käyvä tyyppi.

2. Kerro kolme asiaa, mitä julkisuudessa harvat sinusta tietävät.

• Käyn aika harvoin torstaikallessa, vaikka puhunkin asiasta kovaan ääneen.

• En tykkää mansikoista

• Olin Espoossa Mankkaan Lidlin historian toinen asiakas

3. Mitä kiinnostuksen kohteita ja harrastuksia sinulla on meemeilyn lisäksi?

Urheilun osalta kiinnostaa jääkiekko sekä katsojan että pelaajan roolissa. Muuten tulee geneerisesti pelailtua tennistä, padelia ja golfia. Kaikkia vähän satunnaisesti. Vapaa-aika kuluu muuten rötvätessä, lueskellessa tai kavereiden/perheen kanssa puuhastellessa.

4. Millainen on tavallinen arkipäiväsi?

Päiväduunia 9-17 etänä tai toimistolla, meemejä vähän sen jälkeen ja / tai joku pieni aktiviteetti / harrastus illalla.

5. Millainen olet sijoittajana?

Sijoittajana nykyään aika passiivinen. Fokus on kuukausisijoittamisessa indeksirahastoihin.

6. Millainen sijoitushistoriasi on?

Ennen olin aktiivisempi stock-pickailuiden suhteen. Tuli hassuteltua kaiken mailman sähköauton latauspisteisiin ja pork-bellies futuureihin. Jonnet ei muista, että Nokia oli noin viikon ajan Game Stop-tyyppinen meemiosake ja tein muutaman tonnin voittoa silloin. Suurin osa stock-pickailusta aikoinaankin oli kyllä pitkäjänteisesti, vaikka osa betseistä oli ihan vaan lyhyen ajan kannanottoa. Myöhemmin tälläinen aktiivinen kiinnostus on hieman laskenut, ja olen siirtänyt oikeastaan kaiken kuukausisäästöön ja indeksirahastoihin.

7. Millainen salkku sinulla on? Mitkä ovat kolme suurinta osakeomistustasi, ja miksi ne ovat salkussasi?

Suurimmat omistukset ovat USA indeksirahasto, Suomi Indeksirahasto ja Orion. Muut isoimmat yksittäiset osakkeet ovat Nordea ja Fortum. Aika basic suomalaisen sijoittajan salkku isoimpien suhteen.

Indeksien osalta suurin syy on aktiivinen kuukausisäästö näihin. Osakkeiden osalta Orion on viime kuukausina noussut merkittävästi tyyliin ATH-lukemiin. Alun perin kyseinen osake ei yltänyt millään muotoa suurimpien omistusten joukkoon (enkä kuvitellut sen olevan rakettimainen nousija). Nordeaa olen aikoinani tankannut muistaakseni hyvän osinkotuoton takia. Fortumia ollut pitkään ja tankkasin lisää silloin kun Uniper-kiistan takia osake tuntui olevan hieman aliarvostettu ja betsasin osittain sen varaan, että pääsevät eroon Uniperista, kuten lopulta kävikin.

8. Millainen on sinun osakepoimintaprosessisi normaalisti askel askeleelta?

Tällä hetkellä sellaista ei ole. Salkkuun menee tällä hetkellä indeksejä pelkästään.

9. Mitkä ovat kolme parasta puoltasi sijoittajana, ja mikä on mielestäsi suurin kehittämisen kohteesi?

Paras puoleni sijoittajana tällä hetkellä on maltti ja pitkäjänteisyys. Kehittämisen kohteeni on käytännössä olla aktiivisemmin mukana markkinalla ja parantaa ns harrastuneisuuttani. Jonkun verran aktiivisista vuosista vähentynyt se kuinka hyvin on ns. Pulssilla siitä mitä osakemarkkinoilla tapahtuu. Toki ollut tietoinen valinta kun kiinnostuksen kohteet vaihdelleet.

10. Mikä on ikimuistoisin sijoittamiseen liittyvä asia, minkä ole itse kokenut?

Covid-ajoista jäi mieleen jäätävä volatiliteetti, mitä nähtiin markkinoilla. Covidin alussa joskus maaliskuussa 2020 huomasin, että jenkeissä ja euroopan isoissa maissa isommat tiedotustilaisuudet pidettiin aina viikonlopun aikana, ja markkinat reagoivat maanantaisin vahvasti alaspäin aina kun negatiivisia uutisia julkistettiin. Lockdownissa ei ollut paljoa muuta tekemistä kuin istuskella ja tehdä sijoitusjuttuja. Laitoin eräs perjantai sisään jonkun BEAR x25 sertifikaatin (eli siis löin vetoa kurssilaskun puolesta 25x vivulla). Viikonloppuna sekä jenkit että eu:n eri maat julkistivat uusia tartuntatilastoja. Reaktio markkinoiden avatessa maanantaina oli raju. USA:ssa oli käsittääkseni suurin yhden päivän kurssilasku sitten Black Mondayn 1987. BEAR X25 instrumenttini teki päivässä 150% tuoton. Tämä jäi mieleen ja aina tykkään muistuttaa, että haistoin vuosituhannen pahimman kurssilaskun etukäteen. Kokeilin samaa kikkaa myös myöhemmin ollen kivuliaasti väärässä, mutta jäin lopulta vipuseikkailuistani ihan hyvin voitolle koronan aikana.

11. Millaisia tavoitteita sinulla on sijoittamisen suhteen?

Ainoa tavoite on oikeastaan pitkäjänteinen varallisuuden kerryttäminen. Sen verran vähän ikää mittarissa, että osakemarkkinoiden tuottojen voidaan laskea olevan itselle paremmat kuin joku muu riskittömämpi tapa sijoittaa. Toki varallisuutta on muuallakin kuin osakkeissa, mutta osakesalkku kuitenkin on tarkoitus olla vanhemmalla iällä varallisuuden kulmakivi ja tarjota taloudellista turvaa.

12. Kerro noin 100 sanan mittainen kuvaus, joka esittelee mahdollisimman kliseisen ja stereotyyppisen finanssimaailmassa menestyvän hahmon.

Toppaliivi, chelsea-kengät, kauluspaita, kallis kello, sliipattu pikkuhiljaa harveneva tukka, kysyy aina duunista kun jutellaan kuulumisista, käy kaveriporukan perinteisellä golf-reissulla, tykkää pokerista, pelaa tennistä ja/tai padelia, harrastaa maistelu-menuita puolison kanssa, seuraa finanssiveli-tiliä

13. Miten ihmeessä olet pystynyt keksimään jatkuvasti niin pitkään, niin loistavia Finanssivelimeemejä?

Paha sanoa yksiselitteisesti. Koko aika on seuranta käynnissä ja lisäilen omalle muistilistalle asioita kun niitä koen / näen / kuulen. Myös pitkä meemi-ura on kouluttanut silmää siitä, mikä meemi saattaisi toimia. Toki en pysty ikinä täysin sanomaan, mikä toimii ja mikä ei joten tietty kokeilukulttuuri on myös koko aika mukana ja mottona on ollut aina ”quantity > quality”, koska ikinä ei voi tietää, onko jokin omasta mielestä keskinkertainen juttu suuren yleisön megahitti. Näin on käynyt monta kertaa. Vastaavasti joskus kuvittelen, että joku juttu on varma hitti, mutta ketään ei kiinnostakaan. Pitää mielen nöyränä.

14. Minkä verran teet vuodessa Finanssiveljellä rahaa, ja onko toimintaa tarkoitus jotenkin kasvattaa?

Rahaa tulee jonkun verran yhteistöistä lukuja sen tarkemmin laajalle yleisölle avaamatta.

Toiminnan kasvattamiseen on kaikenlaisia idoita. Näitä ideoita on enemmän kuin aikaa niiden toteuttamiseen. Tärkein pohja tilillä on kuitenkin päivittäisen laadukkaan ja viihdyttävän sisällön luominen, ja kaikki ns. Kehitystyö on tästä perustoiminnasta pois. Siksi kehittäminen on tällä hetkellä toissijainen juttu. Kuitenkin idean tasolla kasvua haluaisin luoda esim videosisällössä sekä kehittää parempia verkkokauppatuotteita. Vaikka verkkokauppa ei ole mikään miljoonabisnes, niin sen pyörittäminen on tosi hauska harrastus, ja siksi haluaisin jatkaa tämän kehittämistä myös tulevaisuudessa.

15. Miltäs tuntui tehdä musiikkia Uniikin kanssa, ja miltä nämä muutamat livekeikat ovat tuntuneet?

Biisiprojekti Uniikin kanssa oli fantastinen kokemus. Uniikin kanssa oli erittäin miellyttävää tehdä töitä yhdessä. Moni kuvittelee varmasti Uniikin rosoisena gangsta-räppärinä, mutta livenä Dan on hyvin mukava ja viihdyttävää seuraa. Jonkun verran on tullut musiikkia harrastettua aiemmin ja jotain räppibiisejä ollaan kavereiden kanssa aikoinaan läpällä äänitetty. Siksi räppibiisin tekeminen ei ollut suoraan syvään päätyyn. Muutamat livekeikat ovat olleet tosi hauskoja ja voi kyllä kiikkustuolissa lämmöllä muistella, kuinka painettiin nallemaski päässä menemään :smiley: Tosi moni räppäri varmasti unelmoi pääsevänsä lavoille esiintymään Uniikin kaltaisen pitkän linjan showmiehen kanssa, joten pitää olla kiitollinen tästä mahdollisuudesta.

16. Oletko itse finanssiveli?

En ehkä enää. Toppaliivi löytyy kaapista ja rahoitusmarkkinoista sekä duunista jaksaa kyllä illanvietoissa jauhaa. Vahvin oma finanssiveli-ajanjakso sijoittuu KTM:ksi valmistumisen jälkeisille parille vuodelle varmasti.

17. Mikä on Finanssiveljen tulevaisuus… täyspäiväiseksi meemeileväksi räppäriksi?

Toistaiseksi täysipäiväinen meemeily ei ole kiikarissa. Toki tilanne voi muuttua. Suuri osa meemeistä tulee päivittäisestä elämästä töissä ja kavereiden kanssa hengaillessa. Siksi totaalinen siiloituminen jonnekin toimistokoppiin voisi olla meeminen laadulle iso ongelma. Toistaiseksi homma rullaa ihan kivasti sivutoimisesti. Toki sitä välillä miettii, mitä kaikkea sitä saisikaan aikaan, jos käyttäisi 7,5h joka päivä finanssiveli-tilin kehittämiseen.

18. Miten Alokkaasta voisi tulla parempi meemitaiteilija?

Observoi elämää ympärilläsi ja kiteytä ne asiat mistä kaikki on samaa mieltä mutteivät ole tajunneet aktiivisesti ajatella niitä.

19. Mistä haluat kiittää suomalaista finanssiveliyhteisöä?

Inspiraatiosta viihdyttäviin meemeihin :blush:

Kiitoksia vastauksista, veli!

Kuten Finanssiveljen vastauksista kävi ilmi, niin hän on tosiaan fiksu, hauska ja positiivinen kaveri. On hienoa, kun tämä veljemme tuo iloa ja naurua tähän maailmaan. Näistä tulikin mieleen, että on varmaan yleisesti ottaen tärkeää osata nauraa itselleen, ajatella positiivisesti ja optimistisesti… se tuo itselleen hyvää mieltä ja myös muille ympärillä oleville. :slight_smile:

Tämän tahdissa sitten viikonlopun viettoon (=Kalleen).

Kivaa viikonloppua finanssisiskoille ja -veljille! :slight_smile:

40 tykkäystä

Ensi viikolla on haastatteluvuorossa indeläinen, jonka kanssa ollaan kauan ja moneen kertaan puhuttu haastattelun tekemisestä - no nyt se toteutuu. Jos mulla olisi hyvin sekava, monipuolisesti haastava sekä kiireinen projekti, niin hänet nimeäisin hoitamaan tällaisen projektin, koska hän suoriutuisi hyvin suurella todennäköisyydellä siitä. :blush:

On muitakin kaikenlaisia hyviä haastatteluja tulossa, sitten on ollut monta vuotta mielessä pyytää tiettyjä ehdotettuja tyyppejä, joita varmasti tulen pyytämäänkin joskus haastateltavaksi. Osa kieltäytyy ja aina mielestäni ymmärrettävistä syistä sekä kohteliaasti. :slight_smile:

Sijoitusvarallisuudessa meni poikki 150 000 euron raja, toivottavasti lähivuosina menisi 200 000 euroa. Tykkään säästää ja tehdä paljon töitä, ehkä se sieltä tulee. Toki voin myös puolittaa salkkuni tulevien vuosieni aikana omilla valinnoillani. :sweat_smile:

Mukavia kesäpäiviä kaikille! :slight_smile:

23 tykkäystä

142. Isa Hudd

Nyt saatte vastaukset sekä suomeksi että ruotsiksi, kiitos Isa! :slight_smile:

Isa tuottaa monipuolista sisältöä artikkeleista ja videoista sosiaaliseen mediaan, verkostoituu aktiivisesti, kehittää inderes.se-alustaa ja touhuu, vaikka mitä. Hän on paljon hypellyt Turun ja Helsingin välillä sekä Suomen että Ruotsin välillä. Isa on todella monipuolinen ja tehokas tekijä, lisäksi luulen, että hän omalla persoonallaan ja toiminnallaan saa ympärillään olevan porukan toimimaan entistä paremmin.

Hudd on sitä sorttia, että ei pädetä, ei hoeta mietelauseita eikä ihmetellä, vaan tehdään järkeviä asioita tehokkaasti, jotta päästään laadukkaaseen lopputulokseen.

Isa ei nimenomaan sijoittajana ollut minulle niin tuttu, joten nyt minäkin pääsin lukemaan, että millainen sijoittajaguru hän onkaan! :sunglasses:

SUOMEKSI

Perhekeskeinen turkulainen, jonka juuret ovat Vaasassa. 14-vuotiaan Elliotin äiti, sekä 23- ja 25-vuotiaiden Oliverin ja Nicolaksen bonusäiti. Luonnossa viihtyvä, sieniä poimiva heppatyttö ja koiranomistaja.

2. Kerro kolme asiaa, mitä harvat sinusta tietävät.

1. Minulla on kuorma-autokortti, 2. Olen taustalaulajana yhdellä Jore Marjarantan kappaleella (löytyy Spotifysta ja on julkaistu myös CD:nä), 3. Puhun käytännössä sujuvaa saksaa. Tosin tällä hetkellä hieman ruosteessa.

3. Mitä kiinnostuksen kohteita ja harrastuksia sinulla on sijoittamisen lisäksi?

Olen eläin- ja luontoihminen. Olen aina ollut heppatyttö ja kilpailin aktiivisesti monta vuotta. Nykyään en enää ratsasta, mutta kouluratsastustuomarina ja -valmentajana olen yhä aktiivinen lajin parissa.

Olen myös koiranomistaja, joten pitkät koiranlenkit metsässä ja maastossa ovat parasta arkiliikuntaa. Muutama vuosi sitten ostimme kesämökin, joka on elämäni paras ostos! Nautin suuresti, kun saan maalata aitoja, haravoida lehtiä sekä poimia sieniä ja marjoja. Aikaa perheen kanssa mökillä on vaikea päihittää!

Arjessa pyrin harrastamaan liikuntaa joka päivä, kun se on mahdollista. Suuri osa ajastani menee myös 14-vuotiaan harrastuksiin. Olen korismutsi isolla K:lla.

Työskentelen Turussa tai Helsingissä riippuen siitä, onko minulla etäpäivä vai ei. Jos menen aamujunalla Helsinkiin, herään aikaisin. Noin kerran kuussa vietän työviikon Tukholmassa.

Töiden jälkeen ulkoilutan koiran ja sitten laitamme päivällistä, kuskaan lasta harrastuksiin, yritän ehtiä liikkumaan ja lukemaan, joko läksyjä lapsen kanssa tai kirjoja. Klo 22 katsomme Kympin uutiset. Sen jälkeen vielä ulos koiran kanssa ja sitten nukkumaan.

Pitkäjänteinen, sinnikäs ja melko tylsä.

Ostin ensimmäiset osakkeeni vuonna 2009 yhteensä 3 000 eurolla. Sen jälkeen en tehnyt transaktioita vuosiin, ja koko asia vähän unohtui. Vasta vuonna 2017 kiinnostus heräsi kunnolla. Sen jälkeen ei ole ollut paluuta entiseen.

7. Millainen salkku sinulla on? Jos sinun pitäisi muodostaa salkkusi viidestä salkussasi jo olevasta osakkeesta, mitkä valitsisit ja miksi?

Orion : vakaa toimija, jolla on ehtymätön kysyntä.

Wärtsilä: pitkäaikaisia ympäristöratkaisuja globaaleilla markkinoilla.

Coca-Cola: brändi, jolla ei ole vertaista. Vahva historia, lupaava tulevaisuus.

Investor: yhtiön omistavat Wallenbergit eivät kaipaa esittelyä. Kuin erittäin hyvin hoidettu rahasto, mutta ilman kalliita kuluja. Boring is good.

Inderes: mielenkiintoinen haastaja, joka on vahva kotimarkkinoilla, kansainvälistyminen alkanut.

Kaikki alkaa ajatuksella yhtiöstä, joka voisi olla kiinnostava lisä salkkuun. Ideat voivat tulla periaatteessa mistä tahansa. Töissä, keskustellessa ystävien kanssa, jostain lukemastani tai kuuntelemastani.

Sen jälkeen luen yleensä yhtiön sijoittajasivuja ja katson usein jonkin esityksen. Käyn läpi viimeisimmät osavuosikatsaukset ja haluan nähdä yleiskuvan 5 vuoden ajalta liikevaihdon, kannattavuuden ja tuloksen kehityksestä. Luen myös meidän analyysejämme. Jossain vaiheessa prosessia pallottelen ajatuksiani pikkuveljeni kanssa.

Vaarallista on, jos päädyn jonkinlaiseen limboon, jossa toivon saavani enemmän tietoa tai tunnen oloni epävarmaksi. Silloin voi käydä niin, etten koskaan pääse siihen asti, että painan osta-nappia, mikä on aina osoittautunut huonoksi vaihtoehdoksi. En ole katunut montakaan ostoa. Sen sijaan olen katunut niitä transaktioita, joita en koskaan tehnyt.

9. Mikä on ikimuistoisin sijoittamiseen liittyvä muistosi?

Se, että ylipäätään aloin sijoittaa, ja sitä edeltävät keskustelut pikkuveljeni kanssa. Istuskelimme vuokrayksiössäni, joimme teetä ja luimme kaiken löytämämme tiedon, sillä olimme päättäneet tehdä ensimmäiset osakeostomme. Istuimme siinä koko illan, tai oikeastaan puoli yötä, ja tein muistiinpanoja lyijykynällä. Se oli ensimmäinen kerta, kun todella ymmärsin, mitä osinkotuotto tarkoittaa. Se oli minulle todellinen oivalluksen hetki.

10. Mitkä ovat kolme parastasi puolta sijoittajana? Ja mikä on mielestäsi tärkein kehittämisen kohteesi sijoittajana?

Olen utelias, analyyttinen ja kärsivällinen. Se mitä minun pitäisi ehdottomasti kehittää, on rohkeampi päätöksenteko.

11. Mitkä ovat sinulle kolme kiinnostavinta ruotsalaisosaketta? Perustele valintasi noin sadalla sanalla.

Investor : jos saisin omistaa vain yhden osakkeen Tukholman pörssistä, valitsisin Investorin. Luotan Wallenbergin sukuun ja heidän hallinnointikykyihinsä. Joukko laadukkaita yhtiöitä ja Patricia Industriesin listaamattomat omistukset yhdessä paketissa.

Lyko: perheyritys kansainvälistymisen polulla, joka on myös nähty Suomessa. On mielenkiintoista, että toimiva verkkokauppa oli olemassa ennen lippulaivamyymälöiden rakentamista, kun useimmat kilpailijat vähittäiskaupassa toimivat päinvastoin. Kasvava toimiala ja kiinnostavat tuotemerkit. Nuoret kuluttajat lupaavat hyvää tulevaisuudelle. Arvostus on korkea, mutta pitkällä aikavälillä kiinnostava.

Epiroc: Atlas Copcosta irtautunut konepajayhtiö on laadukas. Yhtiö keskittyy kaivosteollisuuteen. Korkea kannattavuus ja kohtuullinen kasvu. Ratsastaa megatrendeillä, kuten sähköistymisellä.

12. Jos saisit käyttää vain neljää arvostuskerrointa, mitkä valitsisit – ja miksi juuri ne?

P/E (Price/Earnings): klassikko, joka antaa nopean yleiskuvan arvostuksesta, vaikka siinä luonnollisesti onkin puutteensa. Olen itse enemmän keskittynyt arvoon kuin kasvuun, joten tuloskerroin sopii minulle.

P/B (Price/Book Value): ei sovi kaikille yhtiöille, mutta toimii erityisesti pääomavaltaisilla toimialoilla.

P/S (Price/Sales): P/S-lukua voi käyttää, vaikka yhtiö tekisi tappiota, mikä voi olla hyödyllistä tietyissä tilanteissa, eikä ole mahdollista esimerkiksi P/E-luvun kanssa. Pidän myös EV/EBIT-luvusta, koska se ottaa huomioon velkaantuneisuuden.

13. Teet Inderesillä hyvin monipuolisesti kaikkea, mutta jos pitäisi tiivistää: mitä kaikkea työhösi siellä oikeastaan kuuluu?

Tuotan paljon sisältöä: kaikkea pidemmistä haastatteluista ja lyhytvideoista Youtube-kanavallemme, inderes.se-sivustolla julkaistaviin artikkeleihin. Myös sosiaalisen median kanavamme ovat tärkeä osa työtäni.

Toimin kontaktihenkilönä kolmannen osapuolen Uppesittarkväll-toimijalle ja osallistun Inderesin osuuden sisältösuunnitteluun. Verkostoidun aktiivisesti luodakseni ja ylläpitääkseni yhteyksiä haastateltaviin, potentiaalisiin yhteistyökumppaneihin ja yhteisön jäseniin. Osallistun inderes.se-alustan kehittämiseen, ja jossain määrin tiimini tukee myös myyntiä.

Tämän lisäksi on joukko muita tehtäviä, jotka ovat enemmän tai vähemmän toistuvia. Haluan korostaa, että kaikki työ tehdään tiimissä, ja voin käsi sydämellä sanoa, että minulla on etuoikeus työskennellä maailman parhaassa tiimissä.

14. Voisitko kertoa pääpiirteittäin, miten Inderesillä menee Ruotsissa? Ja millainen porukka teillä siellä on?

Yhteisön näkökulmasta meillä on hyvä flow. Vakiintunut yleisö on löytänyt Youtube-kanavallemme, ja inderes.se:n kävijämäärät kehittyvät oikeaan suuntaan. Yhteistyömme kolmansien osapuolien kanssa ovat toimineet hyvin (Uppesittarkväll, Börsdata, Daglig Utdelning, Pinpoint), ja olemme saavuttamassa jonkinlaisen tunnistettavuuden. Siitä ei ole kovin kauaa, kun kukaan ei tiennyt keitä olimme. Tällä hetkellä mm. John Skogmanin haastattelulla (huhtikuu 2025) on yli 13 000 näyttökertaa. Se on paljon!

Ruotsin yhteisötiimissä työskentelevät minun lisäksi Jesper Hagman, joka työskentelee Tukholmassa, ja Pia Maljanen, joka työskentelee 50 % yhteisön ja 50 % lokalisoinnin parissa. Teemme tiivistä yhteistyötä Suomen yhteisötiimin kanssa, ja tietyt osa-alueet ovat päällekkäisiä. Sara Antonaccilla on ollut äärimmäisen tärkeä rooli, ja hän näkyy paljon sisällössämme.

Yhteisötiimissä työskentely tarkoittaa työskentelyä yli tiimirajojen lähes kaikkiin suuntiin sekä Ruotsissa että Suomessa. Tukholmassa teemme yhteistyötä tapahtumatiimin kanssa haastattelujen osalta, teknisen henkilöstön kanssa studiotyöskentelyssä, analyytikoiden kanssa analyytikkohaastatteluissa, jne. Ruotsissa Inderesillä on 17 työntekijää sekä joukko freelancereita. Isoin tiimi on tapahtumatiimi, jolla on 9 työntekijää.

15. Miten Inderesin toiminta Ruotsissa eroaa toiminnasta Suomessa?

Toiminnot ja tavoite ovat samat: sijoittajatiedon demokratisointi sekä sijoittajien ja pörssiyhtiöiden yhdistäminen. Suomessa Inderes on saavuttanut lähes instituution aseman, niin vakiintuneita olemme. Suomessa on vaikea kuvitella markkinaa ilman Inderesin läsnäoloa. Ruotsissa meillä on vielä matkaa siihen, että olisimme toimija, joka tulee ensimmäisenä mieleen, mutta olemme oikealla tiellä.

16. Mitä asioita sijoittajan voisi olla hyvä seurata Inderesin Ruotsin-toiminnassa?
Sijoittajana seuraan kokonaisvaltaisesti kaikkien liiketoiminta-alueiden menestystä: Analyysi, Tapahtumat ja Ohjelmistot.

Suosittelen lukemaan sekä SEB:n analyysit että opiskelijoiden Inderes-analyysit.

Yhteisön näkökulmasta olisimme enemmän kuin iloisia, jos seuraisitte meitä sosiaalisen median kanavissamme, kuten YouTubessa (Inderes Nordic), X:ssä (InderesNordic) ja Instagramissa (Inderes.se).

17. Mikä työssäsi Inderesillä on parasta? (Ja ei saa vastata ”ihmiset )

Vaikka ei saisi vastata “ihmiset”, niin vastaan silti niin. Minulla on maailman parhaat kollegat! Mutta sen lisäksi organisaatio, jossa saa jatkuvasti haastaa itseään ja oppia uutta. Mahdollisuus rakentaa jotain uutta kansainvälisessä ympäristössä on myös kiinnostavaa.

18. Miksi sijoitat itse? Onko sinulla konkreettisia tavoitteita – esimerkiksi euromääräisiä päämääriä tai muuta vastaavaa?

Sijoitan, koska se tuo minulle taloudellista turvaa. Minulla ei ole erityisiä, konkreettisilla summilla mitattuja tavoitteita, vaan pyrin tiettyyn vapauden tunteeseen, joka oikeastaan liittyy turvallisuuteen.

19. Anna Alokkaalle kolme vinkkiä, miten lähteä tutustumaan Ruotsin osakemarkkinoihin?

1. Lue analyysimme ruotsalaisista yrityksistä
  2. Lue Dagens Industri-, Affärsvärlden- ja Privata Affärer -lehtiä
  3. Katso EFN:ää ja kuuntele podcasteja Kvalitetsaktiepodden ja Börsens Finest

20. Mistä haluat kiittää Inderesiä ja Inderesin Foorumia?

Haluan kiittää Inderesiä ja kollegoitani siitä, että tämä on maailman paras työpaikka. Inderes Forumille ja kaikille kirjoittajille kiitos, että olette luoneet jotain ainutlaatuista, joka tarjoaa paljon lisäarvoa.

RUOTSIKSI

Familjekär Åbobo med rötterna i Vasa. Mamma till Elliot, 14 år, bonusmamma till Oliver och Nicolas, 23 respektive 25 år. Svamp-plockande hästflicka och hundägare, som gillar att röra sig i naturen.

2. Kerro kolme asiaa, mitä harvat sinusta tietävät.

1. Jag har lastbilskörkort, 2. Jag sjunger back-ground vocals på en av Jore Marjarantas låtar (den finns på Spotify och även utgiven på CD), 3. Jag talar så gott som flytande tyska. Nu något rostig, dock.

3. Mitä kiinnostuksen kohteita ja harrastuksia sinulla on sijoittamisen lisäksi?

Jag är en djur- och naturmänniska. Jag har alltid varit hästflicka och tävlade även aktivt i många år. Numera rider jag inte längre, men som dresssyrdomare och tränare är jag aktiv i sporten ändå.

Jag är även hundägare, så långa hundpromenader i skog och mark är den bästa vardagsmotionen. För några år sedan köpte vi en sommarstuga, vilket är det bästa köpet jag gjort i mitt liv! Njuter storligen av att måla staket, kratta löv och plocka svamp och bär. Att få spendera tid med familjen på stugan är svårslaget!

I vardagen försöker jag få in någon typ av motion alla dagar det är möjligt. En stor del av min tid går även åt till 14-åringens hobbyn. Jag är en basketmamma med stort B.

Jobb i Åbo, eller Helsingfors beroende på om jag har distansdag eller ej. Om jag tar morgontåget till Helsingfors är det tidig väckning. Ca en gång i månaden spenderar jag arbetsveckan i Stockholm.

Efter jobbet går jag ut med hunden och så lagar vi middag, kör barnet till och från hobbyn, försöker få in egen motion och läsning, antingen läxor med barnet, eller egna böcker. Kl 22 tittar vi på Kympin uutiset. Efter det ut med hunden och sedan läggdags.

Långsiktig, uthållig och rätt tråkig.

Jag köpte mina första aktier 2009 till ett belopp av 3000 euro. Sedan gjorde jag inga transaktioner på många år och det hela föll lite i glömska. Inte förrän 2017 vaknade intresset och det med besked. Därefter har det inte funnits någon återvändo.

7. Millainen salkku sinulla on? Jos sinun pitäisi muodostaa salkkusi viidestä salkussasi jo olevasta osakkeesta, mitkä valitsisit ja miksi?

Orion: stabil pjäs med en icke sinande efterfrågan.

Wärtsilä: långsiktiga miljölösningar på en global marknad.

Coca-Cola: ett varumärke som saknar motstycke. Stark historia, lovande framtid.

Investor: ägarna Wallenbergsfären kräver ingen närmare introduktion. Som en mycket välskött fond, men med avsaknaden av dyra avgifter. Boring is good.

Inderes: intressant uppstickare som är stark på hemmaplan, internationalisering påbörjad.

Det börjar med en idé om något bolag som kunde vara intressant att ha i portföljen. Idéerna kan komma i princip varifrån som helst. På jobbet, i diskussion med vänner, från något jag läst, eller lyssnat på.

Därefter brukar jag läsa på bolagets egna IR-sidor och oftast titta på någon presentation. Jag kollar igenom de senaste kvartalsrapporterna och vill gärna se övergripande 5-års period siffror på omsättnings- , lönsamhets och vinstutveckling. Jag läser även våra analyser. I något skede av processen bollar jag mina åsikter med min lillebror.

Det farliga för mig är om jag hamnar i något slags limbo över att jag önskar mer information, eller känner mig osäker. Då kan det hända att jag aldrig kommer så långt att jag trycker på köp-knappen, vilket alltid visat sig vara en dålig affär. Det är inte många köptransaktioner jag ångrat. Vad jag däremot ångrat är de transaktioner som aldrig blivit av.

9. Mikä on ikimuistoisin sijoittamiseen liittyvä muistosi?

Det att jag överhuvudtaget började investera och de diskussioner som föregicks tillsammans med min lillebror. Vi satt i min hyr-etta, drack te och läste på all info vi kom över, för vi hade bestämt oss för att göra våra första aktieköp. Vi satt hela kvällen, ja halva natten och jag gjorde anteckningar i blyerts. Det var första gången jag på riktigt förstod vad direktavkastning innebar. Det var ett heureka-moment för mig.

10. Mitkä ovat kolme parastasi puolta sijoittajana? Ja mikä on mielestäsi tärkein kehittämisen kohteesi sijoittajana?

Jag är nyfiken, analytisk och tålmodig. Vad jag definitivt borde bli bättre på är att vara modigare i mitt beslutsfattande.

11. Mitkä ovat sinulle kolme kiinnostavinta ruotsalaisosaketta? Perustele valintasi noin sadalla sanalla.

Investor: om jag skulle få äga enbart en aktie på Stockholmsbörsen skulle jag välja Investor. Jag litar på Wallenbergssfären och deras förmåga att förvalta. Ett gäng kvalitetsbolag samt de onoterade innehaven i Patricia Industries i ett enda paket.

Lyko: familjeföretag på internationell frammarsch, vilket vi även sett i Finland. Intressant att strukturen av en fungerande näthandel fanns där innan flag-ship affärerna byggdes, när de flesta konkurrenter i detaljhandeln gör tvärtom. Växande bransch och intressanta varumärken. Unga konsumenter, vilket lovar gott för framtiden. Värderingen hög, men intressant på sikt.

Epiroc: Atlas Copco-avknoppningen är ett kvalitetsbolag inom verkstadssektorn med inriktning på gruvindustri. Hög lönsamhet och skaplig tillväxt. Rider på megatrender som elektrifiering.

12. Jos saisit käyttää vain neljää arvostuskerrointa, mitkä valitsisit – ja miksi juuri ne?

P/E (Price/Earnings): en klassiker, som snabbt ger en övergripande bild av värderingen, även om den naturligtivs har sina brister. Är själv mer fokuserad åt värde, än tillväxthållet, så därför passar en vinstmultipel mig.

P/B ( Price/Book Value): passar inte alla bolag, men funkar i synnerhet i kapitalintensiva branscher.

P/S. (Price/Sales): P/S är möjligt att använda även om bolaget går med förlust, vilket kan vara användbart i vissa situationer och ex. inte är möjligt med P/E -talet. Gillar även

EV/EBIT i och med att den beaktar skuldsättningen.

13. Teet Inderesillä hyvin monipuolisesti kaikkea, mutta jos pitäisi tiivistää: mitä kaikkea työhösi siellä oikeastaan kuuluu?

Jag gör en hel del content: allt från längre intervjuer och kortklipp till vår youtube-kanal, till skrivna artiklar som publiceras på inderes.se Även våra kanaler i sociala medier är en viktig del av jobbet.
Jag fungerar även som vår kontakt till 3rd party aktören Uppesittarkväll och deltar i planeringen av innehållet för vår del på Inderes. Jag nätverkar aktivt för att skapa och upprätthålla kontakter med intervjuobjekt, potentiella samarbetspartners och communitymedlemmar. Jag deltar i utvecklingen av plattformen inderes.se och i viss mån stöder vi i teamet även försäljningen.

Därtill tillkommer en hel annat, som är mer eller mindre återkommande. Jag vill poängtera att allt arbete görs i team, och jag kan med handen på hjärtat säga att jag har förmånen att jobba i världens bästa team.

14. Voisitko kertoa pääpiirteittäin, miten Inderesillä menee Ruotsissa? Ja millainen porukka teillä siellä on?

Ur communitysynvinkel har vi ett bra flöde. Vi har en stadig publik som hittat till vår youtube kanal, och besökarsiffrorna för inderes.se utvecklas i rätt riktning. Våra 3rd party samarbeten har fungerat väl (Uppesittarkväll, Börsdata, Daglig Utdelning, Pinpoint) och vi börjar helt klart nå någon form av igenkänningsfaktor. Det är inte allt för länge sedan som ingen visste vem vi var överhuvudtaget. Nu har bl.a. intervjun med John Skogman (April 2025) i skrivande stund över 13000 views. Det är mycket!

I det svenska community-teamet jobbar förutom jag, även Jesper Hagman, som är helt baserad i Stockholm och Pia Maljanen, som jobbar 50% med community, 50 % lokalisering. Vi jobbar i nära samarbete med finska community-teamet <3 och vissa delar av arbetet är direkt överlappande. Sara Antonacci har haft en oerhört viktig roll och syns en hel del i vårt content.

Att jobba inom community innebär att jobba över teamgränser åt de flesta håll i både Sverige och Finland. På Stockholmskontoret samarbetar vi med event-teamets 9 medlemmar gällande intervjuer, den tekniska personalen iom studioarbete, analytikerna iom analytikerintervjuer osv osv.

15. Miten Inderesin toiminta Ruotsissa eroaa toiminnasta Suomessa?

Det är samma funktioner och samma målsättning: att demokratisera informationen på finansmarknaden, samt att sammanföra investerare och bolag. I Finland har Inderes uppnått nästan en institutionsmässig funktion, så etablerade är vi. Det är svårt att tänka sig en marknad utan Inderes närvaro i Finland. I Sverige har vi ännu en bit kvar till att bli en “top of mind” aktör, men vi är på god väg.

16. Mitä asioita sijoittajan voisi olla hyvä seurata Inderesin Ruotsin-toiminnassa?

Ur ett helhetsperspektiv följer jag själv som investerarare hur det går för samtliga affärsområden: Analyysi, Tapahtumat, Ohjelmistot.
Jag rekommenderar att läsa både SEB:s analyser och vår student coverage av Inderes.

Ur ett community perspektiv vore vi mer än lyckliga om ni följde oss på våra kanaler i sociala medier, till exempel Youtube (Inderes Nordic), X, (InderesNordic) och Instagram (Inderes.se).

17. Mikä työssäsi Inderesillä on parasta? (Ja ei saa vastata ”ihmiset )

Även om det inte är tillåtet att svara “människorna”, så är det precis det jag gör. Jag har världens bästa kolleger! Men utöver det: en organisation där man hela tiden får utmana sig själv och lära sig nytt. Möjligheten att få bygga något nytt i internationell miljö är också intressant.

18. Miksi sijoitat itse? Onko sinulla konkreettisia tavoitteita – esimerkiksi euromääräisiä päämääriä tai muuta vastaavaa?

Jag investerar för att det ger mig ekonomisk trygghet. Jag har inga särskilda mål mätt i konkreta belopp, snarare efterstävar jag en viss frihetskänsla, som egentligen hör i hop med tryggheten.

19. Anna Alokkaalle kolme vinkkiä, miten lähteä tutustumaan Ruotsin osakemarkkinoihin?

1. Läs våra analyser som vi har på svenska bolag
  2. Läs Dagens Industri, Affärsvärlden och Privata Affärer
  3. Titta på EFN och lyssna på poddarna Kvalitetsaktiepodden och Börsens Finest

20. Mistä haluat kiittää Inderesiä ja Inderesin Foorumia?

Jag vill tacka Inderes och mina kolleger för att detta är världens bästa arbetsplats. Inderes Forum och alla skribenter för att ni skapat något unikt, som ger mervärde utöver det vanliga.

Kiitos paljon antoisista vastauksista Isa! :pray: :slight_smile:

Tämän jälkeen vaadin, että Isa jatkossa tekee opettavaisia sijoitusaiheisia videoita ja haastatteluja laulaen:

2. Olen taustalaulajana yhdellä Jore Marjarantan kappaleella (löytyy Spotifysta ja on julkaistu myös CD:nä)

Isa saa todella paljon aikaiseksi ja hänestä tuli muutenkin mieleen sellainen asia, että vaikka monet eivät näy niin usein videoilla tai ole muuten ihan niin tuttuja, niin paljon tapahtuu taustalla asioita, jotka mahdollistavat mm. ne asiat, mitkä näkyvät meille, jotka seuraavat Inderesiä jne. :slight_smile:

Kiitos ja mukavaa juhannusta kaikille! :slight_smile:

42 tykkäystä

Huomenna haastatteluvuorossa on vuorossa kaveri, joka on ollut pitkään Inderesin meiningeissä mukana. :slight_smile: Hän on hyvin analyyttinen ja ratkaisukeskeinen tyyppi, jolla on myös todella monipuolista osaamista sekä kokemusta erilaisista asioista; hänen CV:nsä on hyvin vakuuttava. :slight_smile:

Mukavan rauhaisaa kesäillan jatkoa kaikille!

4 tykkäystä

143. Tero Weckroth

Tänään sijoittajahaastatteluvuorossa on Inderesin hallituksen varapuheenjohtaja, joka on hieno yhdistelmä terävää älyä ja monipuolista upeaa elämänkokemusta sieltä sekä täältä. Tero on monessa maassa marinoitu ja monella alalla kouliintunut, mutta silti vailla turhaa tärkeilyä oleva kaveri (tärkeilijöillä on lähes aina huono itsetunto ja muita ongelmia). Hän on vaikutelmieni mukaan myös utelias, rento ja sopivasti vastavirtaan kulkeva kaveri, jonka olettaisin olevan mm. mitä parhaimpia sparrauskamuja.

Hän on tosiaan ollut pitkään Inderesin meiningeissä mukana – viisas ja ratkaisukeskeinen tyyppi, jolla on harvinaisen laaja-alainen kokemus ja vakuuttava osaamispohja. The Tekijä.

image

Olen suomalainen viiskyt-ja risat ikäinen sijoittaja ja kanssayrittäjä. Koulutukseni ja työkokemukseni ovat dualistisia, lähes kaikki osaamiseni on kahdelta alalta: Lääke- ja Rahoitusbisneksistä. Olen asunut tai työskennellyt seitsemässä maassa ja työurani tein lääketeollisuudessa ja old school-investointipankeissa. Nykyisin jaan aikani Helsingin, Berliinin ja loma-asuntomme välillä.

2. Kerro kolme asiaa, mitä julkisuudessa harvat sinusta tietävät.

Toin shakkinyrkkeilyn Suomeen - se on hieno Berliinissä syntynyt laji joka kasvattaa kehoa ja mieltä.

Työurani eräänlainen huippu oli Suomen gynekologiyhdistyksen viikon mittainen hiihtoreissu Madonna di Campigliossa.

Olin yhdessä koulukaverini kanssa ensimmäisiä suomalaisia kaupallisesti julkaisseita tietokonepelintekijöitä 80-luvulla

Shakkinyrkkeily on jäänyt vähälle kun ikää on tullut ja myös aiempi musiikkiharrastus on lähes loppunut. Edelleen lenkkeilen sekä uin ja olen tietoisesti rakentamassa biljardinpeluusta uutta, vanhemmalle ruumiille sopivampaa sosiaalista liikuntaharrastusta. Luen paljon talous- ja aatehistoriaa vaikka en väitäkään olevani Vernerin tasoinen historiantuntija.

Ei sellaista oikein ole. Ellei ole kokouksia, voin tehdä töitä melkein mistä tahansa jos minulla on läppäri ja internet-yhteys. Iso osa ajasta menee reaktiivisiin toimiin, uutisiin reagoimisiin ja johdon sparrauksiin. Mutta pyrin varaamaan paljon aikaa proaktiiviseen lukemiseen ja uusien asioiden opettelemiseen. Pidän myös itse omaa taulukkolaskentamallia kaikista firmoista, joissa olen mukana. Tämä tapa on jäänyt päälle analyytikko-ajoista. En voi sanoa Excel-mallia, koska pyrin välttämään Microsoftin ohjelmistoja enkä käytä Exceliä.

5. Kertoisitko sinun työurastasi?

Tein varsinaisen urani lääketeollisuudessa ja investointipankeissa. Parin lyhyen stuntin jälkeen olin Serono-nimisessä sveitsiläisessä biotech-yrityksessä neurologian kliinisissä tutkimuksissa projektipäälikkönä ja hedelmällisyyshoitojen tuotepäällikkönä. Olin tehnyt rahoituspainoitteisen MBA:n ja suunnitelmani oli tehdä ura lääketeollisuuden rahoituspuolella, kun headhunter yllättäen soitti ja kysyi haluanko investointipankkiiriksi. Ajattelin, ettei näitä puheluita varmaan joka päivä tule ja tartuin tilaisuuteen. Päädyin viettämään 11 vuotta eri investointipankeissa Helsingissä, Lontoossa ja Zürichissä.

Ensimmäinen sijoitukseni oli koulupoikana muutama Nokian osake 1980-luvulla. Hävisin siinä rahaa ja turskaa tuli aina muulloinkin kun olen Nokiaan koskenut. En koske enää, olen oppinut läksyni. Säästin palkasta rahaa sijoitusasuntoon ja osakkeisiin 90-luvulla mutta varsinaisesti aloin järjestelmällisesti sijoittamaan vasta investointipankkiurani jälkeen.

7. Millainen olet sijoittajana?

Samanlainen kuin useimmat muutkin. Väitän ja uskottelen itselleni olevani rationaalinen, mutta oikeasti olen impulsiivinen.

8. Millainen osakesalkku sinulla on? Mihin muihin ”sijoituskohteisiin” sijoitat kuin osakkeisiin?

Noin periaatteessa yritän jakaa salkun kolmeen yhtäsuureen osaan: Kiinteistöt, laatuosakkeet ja riskiosakkeet. Jälkimmäisiin kuuluvat listaamattomat firmat ja pienet firmat, joiden hallituksissa olen tai joihin osallistun muuten aktiivisesti. Mutta arvonheilunta, epälikvidiys ja sisäpiirisäännökset tekevät yleensä mahdottomaksi pitää salkkua tavoitepainoissa.

Yksi osa portfoliotani on osakesäästötili, jonka koon suhteellisuus minua itseäni kiinnostaa. Tilini arvo on tällä hetkellä hieman vajaa neljännesmiljoona. Tämähän on siitä kiinnostava kilpailuhenkinen tilanne, että kukaan ei ole voinut sinne siirtää osakesäästötilille enempää kuin 100 000 euroa, aluksi tätäkin vähemmän eli tilien avautuessa maksimi oli 50 000 euroa. Ja teoreettinen aloitusaika siis kaikille sama, kyseessä siis hyvin strukturoitu sijoituskisa. En usko pääseväni tuon salkkuni koolla voittajaksi tai edes Top-10 joukkoon, mutta olisi todella kiinnostavaa tietää, kuinka monta isompaa osakesäästötiliä on olemassa… Voisikohan joku yhteisöstä järjestää avoimen “Tule kaapista osakesäästötilisi kanssa” kisan?

9. Millainen osakepoimintaprosessisi sinulla on askel askeleelta?

Hyvin erilainen riippuen minkälainen sijoitus on kyseessä. Esimerkiksi Nordean tai muiden isojen eurooppalaisten firmojen osakkeita ostan aika vähällä DD:llä, enemmän makronäkemyksen- ja osinkotuottojen kannalta. Riskiosakkeissa, oli kyseessä sitten listaamaton tai listattu firma, teen kunnon tutustumisen ja puhun johdolle, kilpailijoille ja omistajille ennen mukaan lähtöä. Asunnot on sitten kokonaan erikseen.

10. Miten tunnistat varhaisessa vaiheessa lupaavan startupin, ja mitkä tekijät ratkaisevat lopullisen sijoituspäätöksesi? Miten suomalainen startup-ekosysteemi on kehittynyt lähivuosina, ja missä näet suurimmat mahdollisuudet tai puutteet tällä hetkellä?

En osaa sanoa oikeastaan mitään suomalaisesta startup-ekosysteemistä tällä hetkellä. Keskityn omiin vertikaaleihini ja viimeisimmät sijoitukseni ovat Saksassa eikä suomessa. Rahaa tuntuu kuitenkin olevan alkuvaiheessa riittävästi, rahoituksen saatavuuden ongelmat ovat enemmän isojen kasvuyritysten puolella.

11. Sinulla on poikkeuksellisen monipuolinen ura lääketeollisuudesta ja rahoitusalalta aina startup-sijoittamiseen ja hallitustyöhön sekä paljon kaikkea muuta… niin miten olet onnistunut yhdistämään nämä eri alat ja roolit, ja mikä on ollut kantava tekijä uravalinnoissasi?

Ei minulla mitään kantavaa tekijää ole ollut, ellei sellaiseksi lasketa sitä että tekee sitä mikä kiinnostaa. Yksi selvä tavoite oli, että en halunnut jäädä Suomeen.

12. Olet ollut hallituksen jäsen vuodesta 2013 alkaen ja nyt hallituksen varapuheenjohtaja vuodesta 2025, mitkä hetket ovat olleet Inderesiin liittyen niitä ikimuistoisempia?

Olin varapuheenjohtaja jo aiemmin ja nyt otin sen homman takaisin Jockelta. Vaikka ei varapuheenjohtajuudella Inderesissä ole juuri mitään merkitystä. Kyllä ikimuistoisimpia ovat olleet eräät omistukseen liittyvät järjestelyt, joita Mikael osittain avaa kirjassaan, ja listautuminen tietysti. Ja kyllä upeimpia asioita on omistajien ja sijoittajien yhteisö, joka on minusta suunnaton voimavara Suomessa. Sen kansainvälistäminen onkin sitten haaste erikseen.

13. Olet tosiaan ollut kauan mukana Inderesin toiminnassa, mikä sinua erityisesti kiehtoo tässä yhtiössä? Mitkä ovat tärkeimpiä asioita, joita sinä olet tuonut Inderesille?

Olen vankkumaton kansankapitalisti ja Inderesin missio on lähellä sydäntäni, olin itse mukana tai en. Toivon tuoneeni osaamista alkuvaiheessa analyysitoiminnasta ja vakavaa rauhallisuutta compliance-asioiden hoitamiseen. Mutta kyllä tämän firman ovat luoneet founderit, yhteisö ja henkilöstö.

14. Mitä sinä ajattelet Inderesin henkilökunnasta noin yleisellä tasolla?

Hyvää ja omasta näkökannastani nuorta porukkaa joilla on edelleen suuri tulevaisuus edessään. Pitää vain uskaltaa ajatella riittävän isosti.

15. Sinä kokeneena sijoittajana, mikä tekee Inderesistä houkuttelevan yhtiön omistaa, ja mitkä ovat keskeiset riskit, joita seuraat hallitustyössä?

Inderesissä yhtyvät vakaa pohja Suomessa ja houkuttelevat mahdollisuudet kansainvälisesti. Riskit ovat minusta aina olleet pääasiassa regulaatiossa, mutta nyt pitää toki seurata tarkasti teknologian kehitystä. Emme ole kaukana siitä, että ChatGPT tekee 80% analyytikon työstä. Olen kuitenkin optimisti, teknologia kuitenkin lopulta lisää tuottavuutta ja tekee osaavien ihmisten arviointikyvystä entistä arvokkaampaa ja tärkeämpää.

16. Oletko lukenut Inderesin Foorumia, ja jos olet niin mitä ajatuksia se sinussa se herättää? Lupaatko kirjoitella Foorumille, ainakin kerran kvartaalissa? :slight_smile:

Seuraan Foorumia säännöllisesti. Mutta en halua kirjoitella niin kauan kuin olen Inderesin hallituksen jäsen, tai ylipäätään minkään listayhtiön sisäpiiriläinen. Toisaalta minussa elää kyllä jonkinlainen tutkiva journalisti, ehkä myöhemmin aloitan jonkin sortin aktivistisijoittaja-blogin.

17. Miksi ja mitä varten sinä sijoitat? Miten olet konkreettisesti nauttinut työurasi ja sijoittamisen tuomasta vauraudesta?

Sijoitan uteliaisuudesta ja ollakseni vapaa. Eiköhän se riippumattomuus ole tärkein palkinto. Toisaalta en usko, että elämäni muuttuisi juurikaan vaikka salkkuni olisi 10-kertainen nykyisestä. Teen jo nyt sitä mikä minusta on hauskaa ja merkityksellistä.

18. Olet menestynyt monella eri saralla. Alokas ei varsinaisesti missään, yritys on toki ollut kova kaikessa, mutta ei ehkä ole järki edellä menty, mitkä olisivat sinun vinkkisi Alokkaalle, että kova yritys kanavoituisi jonkinlaisiksi tuloksiksi tai/ja menestykseksi?

Entinen pomoni sanoi, että “It is not enough to be good, you need to be lucky too”. Siinä on syvällinen viisaus joka auttaa arvostamaan ja kunnioittamaan niitä, joita ei ole vielä onnistanut. Toisaalta jos ei yritä, ei voi myöskään onnistua. Eli neuvon vain jatkamaan aloittamallasi tiellä. PIdä vain huoli siitä, että nautit siitä mitä teet.

19. Mistä haluat kiittää Inderesiä ja Inderesin yhteisöä?

Siitä, että olette olemassa.

Kiitoksia Tero mainioista vastauksista! :blush:

Lainaan vielä hänen vastauksistaan tämän tähän muistutukseksi:
Entinen pomoni sanoi, että “It is not enough to be good, you need to be lucky too”. Siinä on syvällinen viisaus joka auttaa arvostamaan ja kunnioittamaan niitä, joita ei ole vielä onnistanut. Toisaalta jos ei yritä, ei voi myöskään onnistua. Eli neuvon vain jatkamaan aloittamallasi tiellä. PIdä vain huoli siitä, että nautit siitä mitä teet.

Arvostan mm. sellaisia ihmisiä, jotka tekevät asioita ahkerasti eivätkä vain puhu ja kohtelevat ihmisiä hyvin. Teroon olen kerran törmännyt ja silloinkin sain hänestä rennon sekä mukavan vaikutelman. En Ruoholahdessa tai haastateltavissani, mutta muualla elämässä olen törmännyt joskus sellaisiin jossain määrin menestyneisiin tylyisiin tärkeilijöihin… tällaisia ei ole helppo kunnioittaa - asemastaan/onnistumistaan huolimatta tällaisista tulee olo, että sisällä heillä on huono itsetunto ja muita ongelmia itsensä sekä elämänsä kanssa.

Kiitoksia ja hyvää viikonloppua kaikille lukijoille! :pray:

47 tykkäystä

Moikka!

Huomenna eli perjantaina ei tule haastattelua, eli tulee tällainen taukoviikko haastatteluihin. :slight_smile:

Haastattelun sijaan ihastelen, että indeksi on päässyt YTD:ssä yli viidentoista pinnan johtoon.

Seuraavaa tuloskautta kauhulla odottaen

Alokas

18 tykkäystä

Tämän viikon perjantaina on haastatteluvuorossa hauska indeläinen, joka on taitava kirjoittaja ja kielinero. :slight_smile: Hän on myös lämmin persoona, joka ei tosin ole ihan niin paljoa työkuvansa takia esillä kuin veput ja muut tällaiset. Hän ehdottomasti ansaitsi päästä haastateltavakseni ja tulla myös tutummaksi yhteisölle. :slight_smile:

Mukavaa viikon jatkoa kaikille!

1 tykkäys