Alokas haastattelee

138. Joakim Frimodig

Joakim on monille foorumilaisille tuttu erityisesti Capmanista, ja viimeistään alkuvuodesta hän tuli laajemmin tunnetuksi täällä, kun hänet valittiin Inderesin hallituksen puheenjohtajaksi.

Takanaan hänellä on vaikuttava työura ja sen rinnalla hän on ehtinyt kerryttää kokemuksia monella elämänalueella – kuten alla olevasta haastattelusta käy ilmi. Uskon, että juuri tämä monipuolisuus on vahvistanut hänen hienoa uraansa.

Joakimilla tuntuu olevan myös sellaista sopivaa rentoutta, analyyttisen kokonaisvaltaista ajattelua sekä hienoa kykyä kohdata että johtaa ihmisiä. Lisäksi hänellä tuntuu olevan myös yrittäjämäistä otetta ja kykyä katsoa vähän pidemmälle tulevaisuuteen, jotka osaltaan varmasti siivittävät Inderesiä eteenpäin nyt – ja tulevaisuudessa.

image

1. Kerro viidelläkymmenellä sanalla, kuka olet.

Olen 47-vuotias rahoitusalan moniosaaja, johtaja, sijoittaja ja hallitusammattilainen. Toimin tällä hetkellä noin kymmenen yhtiön ja säätiön hallituksessa. Olen mm. Inderesin ja CapManin hallituksen puheenjohtaja ja Aktian varapuheenjohtaja. Olen aiemmin toiminut mm. investointipankkiirina ja pörssiyhtiön toimitusjohtajana. Minussa yhdistyy ihmisläheisyys ja analyyttisyys. Vihdyn hyvin muiden ihmisten seurassa, mutta olen samalla vahvasti fakta- ja numero-orientoitunut. Olen aviomies, kahden teini-ikäisen tyttären isä ja ylpeä mäyräkoiran omistaja.

2. Kerro kolme asiaa, mitä julkisuudessa harvat sinusta tietävät.

a. Olen anglofiili - pidän brittiläisestä kulttuurista ja huumorista

b. Nautin ruohon leikkaamisesta

c. Luen mielelläni kirjoja 1900-luvun historiasta

3. Mitä kiinnostuksen kohteita ja harrastuksia sinulla on sijoittamisen lisäksi?

a. Olen innokas golfari. Pelasin nuorena kilpaa SM-tasolla

b. Pidän ruoanlaitosta ja viinestä. Erityisesti pidän italialaisista punaviineistä

c. Viihdyn kesäisin minun vanhan Triumph TR3 auton ratissa (vuosimalli 1959)

4. Millainen on tavallinen arkipäiväsi?

Arkipäivät ovat hyvin monipuolisia ja niihin kuuluu mm. hallituksen kokouksia ja niihin valmistautumista, keskusteluja ja sparrauksia yhtiöiden toimitusjohtajien kanssa, tapaamisia startup-vaiheen yhtiöiden perustajien kanssa, hyväntekeväisyystyötä, verkostoitumista monessa eri muodossa ja uuden oppimista (koulutusta yms.)

5. Kertoisitko sinun työurastasi?

Opiskelin rahoitusta Oxfordissa ja siirryin sieltä takaisin Suomeen, jossa aloitin työt investointipankkiirina. Toimin noin 15 vuoden aikana neuvonantajana kymmenissä eri yrityskaupoissa, listautumisissa ja rahoitusjärjestelyissä. Pääsin näkemään pohjoismaista yritys- ja pääomamarkkinaa hyvin laajasti. Vuonna 2016 siirryin CapManille ja olin yhtiön toimitusjohtajana noin 7 vuotta. Näinä vuosina CapMan kasvoi ja uudistui merkittävästi. Tällä hetkellä toimin useiden yhtiöiden ja säätiöiden hallituksissa. Olen myös sijoittaja ja neuvonantaja useille, tyypillisesti alkuvaiheen yhtiöille.

6. Millainen olet sijoittajana?

Olen riskiä etsivä sijoittaja. Olen huono hajauttaja - ajattelen sijoituksia yrittäjämäisemmin. Haluan yhdistää oman tekemisen ja sijoitukset, eli käytännössä sijoittaa omia rahojani niihin yhtiöihin, joissa minulle on aktiivinen rooli.

7. Minkälaisiin eri omaisuuseriin olet sijoittanut? Voisitko kertoa myös, mitkä sijoitusmuodot ovat olleet sinulle erityisen merkityksellisiä ja miksi?

Olen sijoittanut hyvin laajasti eri omaisuuseriin. Salkusta löytyy pörssiosakkeita, bondeja, velkainstrumentteja, private equity rahastoja, suoria sijoituksia listaamattomiin yhtiöihin, suoria ja epäsuoria kiinteistösijoituksia ym. Olen erityisen kiinnostunut listaamattomasta markkinasta. Tämä johtuu tietysti CapMan liitännäisyydestä sekä yllä kuvatusta halusta sijoittaa yrittäjähenkisesti.

8. Millainen osakesalkku sinulla on? Jos sinun olisi pakko pitää kolme salkussasi oleva osaketta vähintään 10 vuotta, mitkä valitsisit ja miksi?

Salkun suurin omistus on CapMan. Lisäksi olen kasvattanut omistuksiani Inderesissä ja Aktiassa. Minulla on lisäksi pari allokaatiosalkkua, joissa haen laajasti globaalin pörssimarkkinan tuottoa ja riskiä. Valitsen pörssiyhtiöistä CapManin, Inderesin ja Aktian. Uskon näihin yhtiöihin, niiden strategiaan, kilpailuasemaan ja niiden yhtiöiden ydinhenkilöihin. Siksi olen juuri näissä hallituksissa antamassa lisäarvoa ja siksi olen myös sijoittanut omia rahojani näihin yhtiöihin.

9. CapManin toimitusjohtajana ollessasi kasvatit yhtiön liiketoiminnan yli kaksinkertaiseksi. Mitkä olivat tärkeimmät päätökset tai/ja strategiset valinnat, joiden ansiosta tämä kehitys mahdollistui?

Minusta tässä yhdistyi kolme asiaa hyvällä tavalla:

1. Huipputiimi, jossa on alan parhaita osaajia
  2. Selkeä strategia, yksi yhteinen suunta ja hyvä “tekemisen meininki”
  3. Toimivat, selkeät ja ymmärrettävät kannustimet jotka tukevat valittua strategista suuntaa

10. Opiskelit taloustiedettä Oxfordin yliopistossa. Miten Oxfordin opinnot ja siellä saatu kokemus ovat vaikuttaneet ajatteluusi ja elämääsi?

a. Kansainvälisyys. Sain sieltä mukaani kansainvälisen tavan tarkastella maailmaa

b. Markkinatalous. Uskon markkinan ja markkinatalouden voimaan. Tämä johtaa juurensa Oxfordista saatuihin oppeihin

c. Kulttuuri. Olen liberaalisti maailmaa tarkasteleva anglofiili. Tämä tapa ajatella on varmasti epäsuorasti vaikuttanut useisiin valintoihini

11. Miten haluat hallituksen puheenjohtajana tukea yhtiön johtoa ja henkilöstöä?

Haluan olla aktiivinen, helposti lähestyttävä, johtoa sparraava, tukeva ja positiivisessa hengessä haastava puheeenjohtaja. Haluan myös auttaa johtoa ja henkilöstä nostamaan katsetta arjen ja lyhyen aikavälin tekemisestä tulevaisuuden mahdollisuuksiin. Välillä visioida isommin siitä millainen yhtiö voisi parhaimmillaan olla 10-20 vuoden päästä.

12. Jos katsot muutaman vuoden päähän, minkälaista kehitystä toivoisit nähneesi Inderesissä hallituksen puheenjohtajana ollessasi?

Ennen kaikkea haluan olla mukana kansainvälistämässä Inderesin toimintaa. Toivon että Inderes on laajentunut uusille markkinoille, löytänyt isoja kansainvälisiä asiakkaita, ja että yhtiöllä on kehittynyt ja uniikki tuote- ja palvelutarjonta. Ja tietysti oma tapa toimia joka mahdollistaa kaiken tämän.

13. Oletko lukenut Inderesin Foorumia, ja jos olet niin mitä ajatuksia se sinussa se herättää? Lupaatko kirjoitella Foorumille, ainakin kerran kvartaalissa?

Luen foorumia lähes päivittäin. Yllätyn todella usein siitä miten paljon asiantuntemusta sieltä löytyy. Miten tarkasti piensijoittajat ja yhteisön jäsenet seuraavat markkionita ja yhtiöitä. Sieltä paistaa myös läpi intohimo sijoittamista kohtaan. Tästä saa lukiessa hyvät tuntemukset ja positiivista energiaa. Lupaan kirjoitella Foorumille säännöllisesti, ainakin kerran kvartaalissa. 😊

14. Miksi ja mitä varten sinä sijoitat? Miten olet nauttinut työurasi ja sijoittamisen tuomasta vauraudesta?

Kaksijakoinen juttu, toisaalta etsin mahdollisuuksia tukea yhtiöitä omalla työpanoksella ja sijoituksella ja saada näistä isot tuotot kun tavoitteet saavutetaan. Toisaalta arvostan tiettyä taloudellisen perusturvaa - se että saa itse päättää mitä ja miten tekee on parasta itselleni tästä kulmasta katsottuna.

15. Sinulla on monella tapaa upea ura, Alokas on aina ollut joka paikassa hierarkian alimpana – kaukana politbyroista ja vastaavista, mitkä olisivat sinun kolme parasta vinkkiä Alokkaan uran edistämiseksi?

a. Tartu tilaisuuksiin ja ole monessa mukana

b. Seuraa intohimojasi, ole rohkea, älä pelkää virheitä

c. Opi kuuntelemaan ja ymmärtämään ihmisiä. Ihmisistä kaikki lähtee

16. Mistä haluat kiittää Inderesiä ja Inderesin yhteisöä?

Haluan kiittää teitä siitä että jatkuvasti kehitätte markkinaa, haastatte ja vaaditte parempaa. Älkää päästäkö irti näistä periaatteista!

Kiitoksia Jocke! :slight_smile:

Olen kuullut hänestä paljon hyvää sieltä täältä ja en ihmettele - mukava ja monipuolisesti fiksu tyyppi. :slight_smile: Kiitoksia myös meidän nimitys- ja palkitsemistoimikunnan yhteisöjäsenelle @_TeemuHinkula:lle, joka kyseli Jockea haastateltavakseni! :pray:

Tästä hänen vastauksestaan pidin erityisesti. :slight_smile:

Olen huomenna aika paljon menossa, joten julkaisin haastattelun varmuudeksi jo tänään. :slight_smile:

Mukavaa loppuviikkoa kaikille!

46 tykkäystä