Alphabet - Digitaalisen maiseman hallitsija

Alphabet

Kaliforniassa Yhdysvalloissa majaa pitävä Alphabet, joka tunnetaan paremmin Google-nimellä, perustettiin vuonna 1998 Larry Pagen ja Sergey Brinin toimesta. Alunperin se oli hakukoneprojekti yliopistolla, mutta kasvoi nopeasti maailman suurimmaksi hakukoneeksi ja verkkomainostajaksi.

Vuonna 2004 yhtiö listautui pörssiin ja vuotta myöhemmin Google laajensi palveluitaan hankkimalla Androidin sekä lisäämällä tarjontaansa Gmailin, Google Mapsin ja YouTuben. Vuonna 2015 Google uudelleenorganisoi itsensä Alphabetiksi, joka toimii emoyhtiönä useille tytäryhtiöilleen. Lisäksi Alphabetin muut palvelut kuten Waymo (itsenäinen ajamisen teknologia), Verily (biolääketiede), ja Calico (ikääntymisen vastainen tutkimus) ovat myös kasvaneet vuosien saatossa. Merkittävää potentiaalia löytyy myös tekoälystä ja pilvipalveluista, joiden kehittämistä yhtiö jatkaa aktiivisesti.

Nykyään Alphabet hallitsee digitaalista maisemaa, johon ei voi olla törmäämättä lähes kaikkialla. Alphabet on maailman neljänneksi arvokkain yhtiö karvan alle 2 biljoonan dollarin markkina-arvollaan. Vuoden 2004 lopulla Alphabettiin sijoitettu euro olisi tämän päivän noteerauksella arvoltaan noin 7200 euroa. Vaikka maailmalta löytyy vielä hurjempiakin kurssiraketteja, on tämän yhtiön kyydissä kannattanut pysyä mukana.

Alphabetin tärkein tulonlähde, kuten arvata saattaa, on Googlen mainostulot, joita yhtiölle tuli viime vuonna hieman vajaat 43 miljardia usd. Kasvu tässä segmentissä on kuitenkin hidastunut ja uusia kasvuaihioita odotetaankin nousevan mm. pilvipalveluista. Yhtiön kannattavuus on pysynyt hyvällä tasolla nettomarginaalin heiluessa viimeisten 15 vuoden aikana pääasiassa 20-30 %:n välimaastossa.

Tekoälyllä höystetyn Google haun ja YouTuben kasvu on ollut merkittävä tekijä yhtiön menestyksessä. Tekoäly ja koneoppiminen ovat mullistaneet haun ja sisällön suositukset, tehden niistä henkilökohtaisempia ja osuvampia käyttäjille. Tämä on lisännyt käyttäjien sitoutumista, klikkausmääriä ja mainostuloja. Myös Google Lensin ja YouTuben automaattisen tekstityksen kaltaiset ominaisuudet ovat parantaneet käyttäjäkokemuksia.

Vaikka kilpailu on kovaa, Alphabetin valtava käyttäjädatan määrä erottaa sen kilpailijoistaan. Yhtiö kerää dataa monista lähteistä, kuten Google hausta, YouTubesta, Gmailista ja Android-laitteista. Tämä data antaa arvokasta tietoa käyttäjien käyttäytymisestä ja trendeistä, mahdollistaen tuotteiden ja palveluiden räätälöinnin sekä kohdennetut mainokset. Voi siis sanoa, että Alphabetin 90 % markkinaosuus hakukoneissa antaa sille ainutlaatuisen kilpailuedun.

Tulevaisuuden potentiaalia löytyy myös Gemini LLM:stä, sillä seuraavan sukupolven kielimallin odotetaan olevan tehokkaampi ja monipuolisempi kuin kilpailijoilla, tarjoten multimodaalisia ominaisuuksia ja käsitellen laajoja asiakirjoja ja koodirivejä. Mallin odotetaan siis ottavan ominaisuuksiltaan kiinni ChatGPT:tä.

Miltä osakkeen arvostus sitten näyttää tällä hetkellä? Tulospohjainen arvostus vaikuttaa historialliseen keskiarvoon nähden kalliin puoleiselta vaikkakin kovempiakin kertoimia on Alphabetistä maksettu. Mikään vuosikymmenen ostopaikka ei kuitenkaan kertoimien valossa ole käsillä, mutta toisaalta tekoälyn luomia kasvumahdollisuuksia voi olla vielä vaikea hahmottaa, ja analyytikot ovatkin viimeisen vuoden aikana nostaneet lähivuosien ennusteitaan useampaan otteeseen. Sen sijaan loppuvuodesta 2022 osaketta pääsi jälkikäteen tarkasteltuna ostamaan varsin edulliseen hintaan. Tämän vuoden ennusteilla Alphabettiä arvostetaan P/E 23.4x ja ensi vuoden ennusteilla 20.6x, kun kannattavuuden odotetaan edelleen kohenevan samalla kun myös kasvun odotetaan olevan matalalla kaksinumeroilla tasolla, mikä tarkottaisi varsin kovaa tuloskasvua. Myös pääoman tuoton odotetaan säilyvän tulevina vuosina n. 23-30 % haarukassa.

37 tykkäystä

Alphabetin lähitulevaisuuden kannalta kiinnostavaa on myös Cloudin kääntyminen voitolliseksi kuluneen vuoden aikana. Yhtiön pilvipalvelu on kasvanut rivakasti (~ 30 % vuosikasvu) ja se teki Q1 -24 noin miljardin verran voittoa eli 4 % yhtiön tuloksesta.

Oma huomioni kiinnittyy yhtiössä siihen, että sillä on lukuisia kassavirtaa tahkoavia tukijalkoja. Niitä tuossa yllä olevassa avauspostauksessa esiteltiinkin kattavasti. Lisäksi firma on nettovelaton.

13 tykkäystä

Googlen AI haulla kompuroiva liikkeellelähtö.

Twitter ketjussa lisää vastaavia

https://x.com/JeremiahDJohns/status/1794543007129387208

11 tykkäystä

Ensimmäinen osingon irtoamispäivä 10.6. ja maksupäivä 17.6., joten osinkoja ei vielä päällä ole :cowboy_hat_face:

Huhtikuussa 2024 Q1 tuloksen yhteydessä ilmoitettiin osingon maksusta. Osinko on kvartaaleittain $0,2 ja vuosittain $0,8. Osinkoprosentti noin 0,46 % ja payout ratio jotain 12 % luokkaa.

Kirjailen seuraavaksi vähän ajatuksenvirtaa yhtiöön tutustuville.

YouTube

Silloinen Google nykyisin Alphabet osti YouTuben marraskuussa 2006 1,65 miljardilla dollarilla. Palvelu oli julkaistu edellisenä vuonna ja siitä nousikin melkoinen hitti nopeasti. Liikevaihto Q1 2024 oli 8,09 miljardia kasvaen yoy lähes 21 % ja muutenkin vuosittainen liikevaihto on jo yli 30 miljardia dollaria.

2024Q1 YouTuben music ja premium tilaajien määrä ylitti 100 miljoonan rajan (sisältäen kokeilujaksolaiset). YouTube TV:n maksavia tilaajia on yli 8 miljoonaa. Kuitenkin varsinaiset tulot tulevat mainonnasta YouTubessa ja yhtiö on ottanut käyttöön uudenlaista mainontatyyppiä television kautta YouTubea katsottaessa. Mainos lähtee käyntiin, kun käyttäjä keskeyttää videon katsomisen. Tällä tavoin mainos ei häiritse varsinaista videon katsomista. Kautta aikain yhtiölle haitallisia ovat olleet erinäiset ad blocking tyyppiset lisäosat selaimiin. Ad-blocker -käyttäjien videoiden toiston estäminen on ilmeisesti edistynyt keväällä ainakin uutisoinnin 1 uutisoinnin 2 perusteella. Yhtiö perustelee käyttäjien blokkausta näin:

YouTube says its policies don’t allow “third-party apps to turn off ads because that prevents the creator from being rewarded for viewership.”

YouTube yrittää kilpailla myös muiden sosiaalisen median alustojen, kuten Instagramin ja TikTokin kanssa, joissa nykyisin erityisen suosittuja ovat lyhytvideot (Reels tms.). YouTubessa lyhytvideoita kutsutaan termillä Shorts ja niitä on Q1 earnings callin mukaan tehty 50 % enemmän, kuin vuosi sitten. Lukumääriä ei ole tiedossa, mutta epäilen niiden olevan hyvin marginaalisia kilpailijoiden lukuihin verrattuna. Toimivien ideoiden kopiointihan on sosiaalisen median alustoilla ollut arkipäivää jo pitkän aikaa. Kuitenkaan missään vaiheessa YouTubesta ei ole tullut eikä ilmeisesti ole tarkoitustakaan tulla paikkaa, johon kuvia tms. tallennettaisiin, eli videoilla mennään.

Joidenkin lähteiden mukaan YouTube olisi katsotuin suoratoistopalvelu yhdysvalloissa. Katsottavaa siellä riittää, koska YouTuben virallisen blogin mukaan sinne ladataan sisältöä yli 500 tuntia joka minuutti. Se tekee 720 000 tuntia tai 82 vuotta joka päivä. Kukaan ei sano, että se kaikki tai edes 99 % sisällöstä olisi laadukasta, mutta vain yksi promille tarkoittaa 30 vuorokautta sisältöä katsottavaksi.

YouTuben blogissa helmikuussa 2024 kerrotaan seuraavaa:

Viewers globally now watch more than 1 billion hours on average of YouTube content on their TVs every day.

En saa tuota muuhun muotoon, kuin että käyttäjät katsovat YouTubesta sisältöä päivittäin miljardin tunnin edestä. Määrä tuntuu kyllä hurjalta, koska vaikka katsojia olisi puoli miljardia (6 % maapallon väestöstä), pitäisi sisältöä katsoa 2 tuntia per käyttäjä.

Alphabet pyrkiikin panostamaan laadukkaaseen sisältöön ja Q1 tulosjulkkarissa kerrottiin seuraavaa:

We also hit a new milestone with three million-plus channels in our YouTube Partner Program. We recently shared that YPP has paid out more than any other creator monetization platform, including over $70 billion to creators, artists and media companies over the last three years.

Yhtiön mukaan rahaa on siis virrannut myös sisällöntuottajien suuntaan ja se on tietysti tärkein asia miksi käyttäjät palaavat takaisin sovelluksen pariin. Pitäisi tutustua vielä tarkemmin mainontaan videoissa jonkun sisällöntuottajan näkövinkkelistä, mutta tällaisten premium-sisällöntuottajien saaminen omaan kelkkaan on ensiarvoisen tärkeää, jotta suuret massat videoita kuluttaisivat.

9 tykkäystä

Kiitos hyvästä huomiosta, korjasin aloitusviestiä tuon osalta! :pray: Liian hätäisesti katsoin, että osinkotutto tänä vuonna tuon verran, mutta tarkastanut milloin osingonmaksu on alkanut (tai siis vasta alkamassa). :sweat_smile:

Tuo on kyllä hurja määrä ja kertoo YouTuben vakiintuneesta asemasta markkinalla. Mielenkiintoinen ajatusleikki pohtia, että mitä vaatisi, jotta jokin uusi alusta onnistuisi syrjäyttämään YouTuben, mutta mikäänhän ei ole kuitenkaan lopulta ikuista ja lopulta muutos voi tulla hyvin yllättävällä tavalla. Toistaiseksi kuitenkaan ei ole näköpiirissä, että YouTube olisi menettämässä asemaansa sisällöntuottajien ja katsojien keskuudessa. Tätä myös meillä yhteisötiimissä aika ajoin pohditaan, kun inderesTV on käytännössä täysin YouTuben armoilla niin hyvässä kuin pahassa.

4 tykkäystä

Googlen searchin API dokumentaatio on mahdollisesti kokonaisuudessaan vuotanut julkisuuteen. Tai ehkä tarkemmin sanottuna; ns. sisäinen versio josta ei ole siivottu pois kehityksen aikaisia kommentteja.

Kukaan ei voi ottaa ja kopioida Googlen hakua näiden perusteella mutta tästä löytyy hyvin mielenkiintoisia tietoja siitä miten Googlen haku itsessään toimii ja miten Google kerää tietoa joka voi johtaa jonkunlaiseen backlashiin. Lisäksi myös he jotka tekevät hakukone optimointia on varmasti innoissaan tästä ja tämä voi todennäköisesti vaikuttaa pidemmässä juoksussa hakukoneen tuloksiin.

4 tykkäystä

Alphabet on arvioinut, että tekoälyn lisääminen hakukoneeseen voi jopa 10-kertaistaa sähkönkulutuksen ja nyt yhtiö jopa väläyttelee mahdollista tarvetta ydinvoimaloille, jotta lisääntyvä energian tarve saadaan täytettyä. Nykyään datakeskukset lohkaisevat 1,5% koko maailman sähkönkulutuksesta, mutta mukema voi tuplata jo parissa vuodessa. :electric_plug:

Niin kuin @Verneri_Pulkkinen on jo muutamaan kertaan tuonut ajatuksen esille, niin onko itse asiassa energiasektori hyötyjän roolissa tässä tekoälybuumissa? :smile: Siltä ainakin vahvasti alkaa vaikuttaa.

5 tykkäystä

Vai olisiko uusiutuva energiasektori. Jos pitää saada nopeasti pystyyn voimalaa niin aurinkopaneelit lienee nopein toimittaa sen jälkeen ehkä tuulivoima ja sitten maakaasuvoimala. Ydinvoima on hidasta rakentaa ja pari ekaa vuotta luotettavuus ei ole kovin korkea.

CleanETF:t ovat karmaisevan vuoden 2023 jälkeen jo pohjaneet ja suunta on varovaisesti ylöspäin.

6 tykkäystä

Alphabetin osake nousi, kun edellisen neljänneksen tulos ylitti odotukset. Johto kuitenkin varoitti lähitulevaisuuden epävarmuuksista mm. markkinaolosuhteiden muutoksista ja kilpailutilanteen kehittymisestä, mutta osin Yhdysvaltojen ja EMEA-alueen luvut laskivat edelliseen neljännekseen verrattuna, mikä osoittaa haasteita tietyillä markkinoilla ja sektoreilla.​ Yhtiön pitäisi ilmeisesti keskittyä pidemmän aikavälin strategian hiomiseen.

Onko yksi suuri riski tässä:

Yhtiön tulevaisuus herättää huolia, koska tekoäly uhkaa perinteistä hakukoneliiketoimintaa. Osake onkin kohonnut, analyytikot varoittavat siirtymäriskistä. AI-yleiskatsaukset voivat vähentää mainostuloja, kun klikkimäärät laskevat.

Lisäksi Amazonin ja Walmartin retail media sekä Amazonin aggressiivinen videomainonta uhkaavat Alphabetin markkina-asemaa. Kilpailun kiristyessä ja menojen noustessa Alphabetin tulevaisuus on epävarma.

https://www.marketwatch.com/story/why-was-alphabets-stock-just-downgraded-an-analyst-sees-six-risks-for-google-489aa745

EDIT: Väärä linkki aiemmin ja sanoin väärin osin edellisen kvartaalin luvuista. Loppuosa oli oikein. Lisäsin myös tekstiä. Kiitos Rehti_Renki! :slight_smile:

1 tykkäys

Tuo näyttäisi olevan pari vuotta vanha artikkeli. Eikös Alphabetin viimeisen kvarttaalin kasvuluvut olleet varsin hyviä ja markkina nousussa muutenkin.

Btw, Alphabet taisi olla jenkkien kannattavin yhtiö nettotuloksella mitattuna Q1:llä. Maailmanlaajuisesti taitaa ainakin Saudi-Aramco mennä edelle. Siihen nähden omituista, että valuaatio laahaa perässä esimerkiksi Appleen ja Microsoftiin nähden. Apple ei tunnu kasvavan enää pahemmin ollenkaan ja Microsoftkin korkeintaan saman verran kuin Alphabet.

2 tykkäystä