Tässä yksi bullero-video.
“If you can choose between 100 billion hardware cyclical business (NVIDIA) or a 100 billion dollar leading software business, which one would you choose?”
“I would rather own the big leading software business and have the retail subscriber advertising business thrown in for free”
Viikonloppuna Bloombergin terminaali kertoi että Amazon alkaisi maksamaan osinkoa. 0,24$ osaketta kohden 4x vuodessa heti ensikuusta alkaen. Ennuste vieläpä näyttää osinkokehityksen vuoteen 2032 asti. Todennäköisestihän tämä on vain virhe järjestelmässä, eikä mikään oikea leak ennakkoon. Mutta siinä mielessä sopisi teemaan kerta Alphabet ja Meta alkoivat maksaa osinkoa. Tiistainahan tämä sitten selviää päivän päätteeksi. Positiivinen uutinen lyhyellä aikavälillä ja saattaa näkyä kurssissa tänään sekä huomenna ennen tulosta. Ja toki siinä on pitkäaikaisempia hyötyjäkin kun osinko ETF:t alkavat ostamaan ja saataisiin tätä kautta hieman hillittyä volatiliteettiä.
Itse kuitenkin näkisin että vielä ei ole aika alkaa osinkoja makselemaan. Aliarvostetun osakkeen takia kannattaisi mieluummin käyttää takaisinostoihin nekin rahat. Tekoäly investoinneista nyt puhumattakaan, johon varmasti saisi palamaan kaiken ylimääräisen käteisen ja enemmänkin.
Amazon Web Servicesin (AWS) toimitusjohtaja Adam Selipsky eroaa 3. kesäkuuta kolmen vuoden jälkeen, ja hänen tilalleen tulee Matt Garman. Hänen kaudellaan AWS:n liikevaihto kaksinkertaistui 90,8 miljardiin dollariin ja liikevoitto lähes kaksinkertaistui 24,6 miljardiin dollariin.
Toisaalta AWS:n “tekoälykehitykseen” ei ole oltu tyytyväisiä, mutta AWS on edelleen alansa johtaja ainakin Yhdysvalloissa.
While AWS has the largest share in the U.S. cloud market, its dominance is under pressure from Microsoft’s (MSFT.O), opens new tab fast-growing Azure service that is benefiting from AI offerings powered by its tie-up with OpenAI. And Alphabet’s (GOOGL.O), opens new tab Google is expected to roll out new AI services on Tuesday at its annual developer conference.
Vaikka kilpailutilanne tiivistyy edelleen, Amazonilla on vahva brändi ja uskollinen asiakaskunta taustatukenaan. Tulevaisuudessa yrityksen menestyminen riippuu siitä, miten se pystyy hyödyntämään dataa paremman personoidun palvelun tarjoamiseksi asiakkaille.
Alaotsikot:
Amazonin perustaminen ja alkuvaiheet
Strategian kehittäminen ja laajentuminen
Kilpailu ja haasteet matkan varrella
Amazonin vaikutus nettikaupan alalla
Jeff Bezosin johtamistyyli ja menestystekijät ovat olleet avain Amazonin menestykseen
Juttu on kiva, mutta siinä unohtuu se että Amazon on muutakin kuin pelkkä verkkokauppa. Nimittäin AWS eli Amazonin pilvipalvelualusta on erittäin tärkeä osa bisnestä. Sitä kuvaa googlesta kaivamani hakutulos:
Amazonin apteekkiyksikkö ilmoitti laajentavansa 5 dollarin kuukausittaisen tilauspalvelun, joka kattaa geneerisiä lääkkeitä. Laajennuksen myötä Amazon kertoi, että tulee yli 50 miljoonaa ihmistä lisää, jotka ovat oikeutettuja käyttämään palvelua, joka tunnetaan nimellä RxPass, joka lanseerattiin Prime -jäsenille tammikuussa 2023.
Amazonin sijoittajia saattaa kiinnostaa Twitchin leikkaukset, koska ne heijastavat laajemman yhtiön taloudellisia paineita ja uudelleenjärjestelyjä. Twitch on ollut tappiollinen Amazonin omistuksessa, ja 500 työntekijän irtisanominen (35 pinnaa henkilökunnasta) kertoo tarpeesta kustannusten leikkaamiseen ja tehokkuuden lisäämiseen.
Tämä saattaa vaikuttaa Amazonin pitkän aikavälin kannattavuuteen ja sijoittajien luottamukseen. Tämä uutinen voi myös kertoa Amazonin tulevista suunnitelmista streaming-palvelujen suhteen.
Amazonin AI-pohjainen ostosavustaja “Rufus”, on nyt kaikkien jenkkien käytössä Amazonin mobiilisovelluksessa. Se on jonkinlainen avustaja, joka sijaitsee sovelluksen alareunan navigointipalkissa; se auttaa tuotteiden löytämisessä, vertailussa ja ostosuosituksissa.
Rufus oli alun perin saatavilla beta-versiona vain valituille asiakkaille, mutta nyt se on käytettävissä kaikille Yhdysvalloissa. AI-chatbot on koulutettu Amazonin tuotteita ajatellen, lisäksi sitä on kehitetty asiakasarvostelujen ja muun julkisen tiedon perusteella.
Asiakkaat voivat kysyä Rufukselta tuotteista ja saada jonkinlaisia suosituksia. Esimerkiksi he voivat kysyä, mitä kannattaa huomioida kuulokkeita ostaessa tai mitä tuotteita tarvitaan sisäpuutarhan perustamiseen. Rufus tarjoaa myös tietoa muoti- ja teknologiatrendeistä sekä auttaa mm. tarkistamaan nykyisten tilausten toimitusaikoja.
En osaa arvioida Rufuksen merkitystä, jos pohtii Amazonia sijoituskohteena. Tästä yllättyneitä ovat… Juha Mieto.
Amazonin osake on noussut huimiin lukemiin ja analyytikot ovat varsin positiivisia ollut sen suhteen. Edelleen se nähdään kiinnostavana, vaikka osake on runsaasti noussut. Teknologiasektori on kokenut vaikeuksia, mutta Amazon on erottunut edukseen - edustaahan yhtiö tavallaan sitäkin.
Miksi Amazon?
Amazonin pilvipalveluliiketoiminta AWS kasvaa huimaa vauhtia ja on yhtiön tärkein tulonlähde.
Amazonin mainosliiketoiminta on myös vahvassa kasvussa.
Amazon on onnistunut parantamaan toimintaansa ja vähentämään kustannuksia. Hallitseva, mutta joustava…
Amazon kasvattaa edelleen markkinaosuuttaan maailmanlaajuisessa sähköisessä kaupankäynnissä.
Edelleen analyytikot odottavat Amazonin tuloksen kasvavan voimakkaasti myös tulevina vuosina, ja jos tulee vaikeat ajat, niin uskoisi niiden olevan helpompia tälle kuin muille.
Amazonin osake on kalliimpi kuin useimmat muut osakkeet, mutta sen korkea arvostuskerroin on perusteltu vahvalla kasvulla ja asemallaan. Analyytikoiden mukaan Amazonin osake voi jatkaa nousuaan vielä pitkään.
Yhteenveto
Vahva kasvu, tehokas toiminta ja positiiviset tulevaisuuden näkymät tekevät Amazonista kiinnostavan. Kuinka moni meistä on jättänyt ostamatta jotain, koska se on noussut jo niin paljon eikä se voi enää nousta?
Niin ja generatiivinen tekoäly (GenAI) on merkittävä kasvun ajuri AWS:lle ja siihen yhtiö on investoinutkin sekä investoi edelleen.
No niin, minkä takia Alokkaan ei kannattaisi ostaa tätä salkkuunsa? Heijastavatko Twitchin ongelmat ja leikkaukset jotain? Kaikki on tästä niin bulleina ja villeinä.
EDIT:
Sopivasti tuli vastaan tällainen minitviittiketju, joka ei toisaalta vastaa kysymyksiini:
Lyhyehkö juttu Amazonista löytyy tuolta Sijoittaja.fi:n sivustolta.
Amazon kokee kilpailua erityisesti kiinalaisen Temun ja Sheinin takia. Amazonin mukaan kuluttajat ovat vaihtaneet halvempiin tuotteisiin ja tämä oli heidän mukaan myös osasyy heikompaan liikevaihtoon.
Arhi Kivilahdelta mielenkiintoinen tviitti Amazonista ja laitoin tuohon myös linkin artikkeliin.
Amazon on muuttunut vähitellen vähittäiskaupan jättiläisestä “alustaliiketoiminnaksi”, mikä on lisännyt sen kasvua ja kannattavuutta. Amazonia tulisi verrata ilmeisesti enemmän kiinalaisiin markkinapaikkoihin kuin perinteisiin vähittäiskauppoihin.