Analyytikkovaihdos

Kiitos Petri! Onnea tulevaan!

10 tykkäystä

Kaikki muuttuu. Enää ei mennä Kajaanin torille Masse-sedän ferrarilla, vaikka Kamux siihen aihetta antaisikin.

Ja ne Noksu-rinkulat! Teit sedästä aikanaan rikkaan niidenkin analyyshin ansiosta. Tokmannia ei kehtaa edes mainita.

Lyykkyä tykö tuleviin haasteisiin. :two_hearts: :two_hearts: :two_hearts: :two_hearts:

Masse-setä, FA, olis yks Ferrari myynnissä, mitä tarjotaan?

58 tykkäystä

Kiitos Petrille ja myötätuulta tulevaan! Ps: Aktian parissakin pienyhtiörahastossa olisi kovalle osaamiselle auennut paikkoja, eikä supliikista mediassa toimijastakaan haittaa olisi :face_with_monocle::sunny: Vai vieko Heikkilä täältäkin mukanaan sakkia…

Uskoisin, että Marimekkoon on haastavaa löytää korvaajaa. Paitsi piinkovaa analyytikkoa, myös tietynlaisen muodin tuulien ja trendien päälle ymmärtäjää. Petrillä tätä silmää on ollut ja sitä on vaikea korvata.

21 tykkäystä

Kiitos @Petri_Kajaani erinomaisesta ja arvokkaasta työstäsi Inderesin ja sen yhteisön eteen.

Inderes-kulttuuri saa nyt kauttasi upean mahdollisuuden levitä laajemmalle suomalaiseen yritysmaailmaan. Uskon, että Inderes yhdessä tulevaisuuden ”Inderes Alumni Network”:n kanssa on yksi Suomen kasvun katalyyteistä.

Ajattelen, että Inderes on paljon enemmän kuin yritys. Tulkitsen sen myös innovatiiviseksi kulttuuriksi, innostavaksi yhteisöksi, virtuaalitiimiksi sekä yhteiskunnallisesti talouden katalyytiksi. Alumni-lähettiläiden kautta Inderesin laatu, arvomaailma, ja kulttuuri saa jalansijaa laajemminkin. Uskon, että alumniverkoston potentiaali on tulevaisuudessa kansainvälisestikin merkittävä.

Toivotan sinulle menestystä kaikille elämäsi osa-alueille! Hienoja ja innostavia hetkiä tuleviin vaiheisiin! :slight_smile:

13 tykkäystä

Ei voi muuta sanoa ku hattua nostaa

Iso kiitos Petri. Olen pitänyt tyylistäsi kertoa yhtiöistä ja oletkin opettanut hienoja asioita sijoittamisesta ja pidemmän aikavälin mahdollisuuksista. Eritoten Harvia ja Marimekko analyysit on tullut luettua tarkasti.

11 tykkäystä

Ei voi muuta sanoa kuin hatun syödä

Oma sijoitustyylini on varmaankin kaikkein lähimpänä ns. lynchiläistä, tai no pitäisikö sanoa kajaanilaista tyylisuuntaa. Tämän johdosta Petrin poismeno (not pun intended) erityisesti kolahtaa. Lisäksi toki lempilapseni omasta salkustani, Harvia, jonka analyytikostakin on tätä kautta tullut oma suosikkini ja jonka juttuja on tullut vuosien varrella luettua/kuunneltua erityisen tarkalla korvalla. Kamuxista puolestaan tulee mieleen aina ensimmäisenä Kajaani.

Lopullisia sijoituspäätöksiäni en koskaan ole tavoitehintaan tai analyysiin pohajnnut, mutta nuo auttavat todella hyvin pysymään kärryillä yhtiöiden kokonaistilanteista, isossa kuvassa. Toki myös tällä yhteisöllä on oma, korvaamaton vaikutuksensa ajankohtaisen ja olennaisen tiedon välittäjänä.

Emme pyydä, vaan vaadimme, @Inderes: Tuokaa @Saapasjalkakissa uudeksi Kajaaniksi @Petri_Kajaani paikalle lievittämään menetyksen tuskaa! :harviaraketti:

Iso kiitos ja menestystä jatkoon! Cameo-roolin voisit tulla vetämään Inderesin YouTube-kanavalle ensi syksynä Harvian rikkoessa 100€ rajapyykin.

26 tykkäystä

Kiitos @Petri_Kajaani!

On ollut mahtava käydä upeaa vuorokeskustelua etenkin Harvia -ketjussa ja hiukan haastaa välillä tulosennakoissa. Pidetään täällä Haarumilla myös huoli, että seuraava Harvia analyytikko haastetaan yhtä hyvin.

Minulle Petrin analyysit ovat olleet täyttä timanttia, sillä ne ovat usein niistä yhtiöistä, jotka ovat oman sijoitussuunnitelman ykkössäännön mukaisia.

  1. Sijoita vain niihin yhtiöihin, joiden toiminnan ymmärrät.

Kireitä siimoja jatkoon ja toivottavasti palataan exlusiivisessa 100e hattujaksossa ihan pian. :wink:

68 tykkäystä

Parempi myöhään kuin ei milloinkaan, eli suuret kiitokset minunkin puolestani @Petri_Kajaani ja onnea uusiin haasteisiin!

Petrin analyysit, foorumikirjoitukset ja monet Inderesin podcastit ovat selvästi vaikuttaneet omaankin ajatteluun ja sijoitusfilosofiaan ja myös oman salkun parhaimmat onnistumiset ovat tulleet näillä Petrin yhtiöillä (vähemmän yllättäen Harvia johdolla).

Muistahan kirjoitella foorumille ja erityisesti Haarumille myös jatkossa. “100€-hatunsyöntiliveä” odotellessa!

13 tykkäystä

Eilen oli viimeinen työpäiväni Inderesillä, kun saimme viimeisenkin portfolioyhtiöni siirrettyä uuteen kotiin. Kaikille vanhoille yhtiöilleni on nyt löydetty uusi vastaava analyytikko ja hyviin käsiin pääsivät.

Nimet ja yhtiöt ovat tässä:

image

Hyppään nyt lomalle viikoksi ja seuraavan kerran, kun kirjoittelen foorumille, niin olen sitten ihan vaan Sijoittaja-Petrin roolissa teidän muiden seassa. Analyytikkohattu on nyt tippunut päästä.

Menestystä kaikille foorumilaisille (railakkaasti alkaneeseen) sijoitusvuoteen 2022!

309 tykkäystä

Kiva kuulla, että jäät tänne meidän kuolevaisten joukkoon kuitenkin :slight_smile: Hyvää lomaa!

9 tykkäystä

Terve kaikki!

Viimeisen vajaan vuoden ajanjakso on ollut minulle henkisesti ja sitä kautta ammatillisesti tiukka rypistys. Syyt tähän ovat, kuten elämässä kaikki yleensäkin, moninaisia ja -ulotteisia. Lopputulema sen sijaan on ollut mielestäni selvä ja mitä todennäköisimmin myös jossain määrin näkyvä. Olen pystypaininut työn tekemisen mielekkyyden sekä arvo- ja ajattelumaailmani kanssa ja lipsunut paikoin roimastikin asettamistani laatutavoitteista. Tämä puolestaan on johtanut siihen, että koen alisuorittaneeni niin yhteisömme jäsenenä kuin työkaverinakin. Olen vilpittömän pahoillani kaikista edellä mainituista kohdista, mutta erityisen paljon kahdesta viimeisimmästä. Sijoittaja- ja työyhteisömme ovat hienoja kokonaisuuksia, jotka koostuvat erilaisista persoonista, osaamisista ja isosta määrästä yhteistä intohimoa. Molemmat yhteisöt ovat mielestäni osiensa summaa parempia, mutta oikeasti toimiakseen ja kehittyäkseen ne tarvitsevat ja etenkin ansaitsevat aina parhaan version jokaisesta jäsenestään.

Näiden havaintojen ja ajatusten pohjalta olen käynyt sekä itseni, lähipiirini että arvostamieni ihmisten kanssa useita keskusteluja siitä, miten olisin onnellisempi, voisin paremmin ja millä tavalla saisin itsestäni paljon nykyistä enemmän irti. Käydyt keskustelut ja ajatusten vaihdot ovat johtaneet siihen, että olen saanut Inderesin ja kokonaan osaketutkimuksen ulkopuolelta tulleen työmahdollisuuden. Tämä on kaikista tarkastelukulmista katsottuna fantastinen ja rehellisesti sanottuna olisi silkkaa hulluutta olla tarttumatta siihen. Olen siis päättänyt siirtyä uusien ja jännittävien haasteiden pariin, mikä ajankohtaisin kiekkotermein tarkoittaa tietysti sitä, että pelini Inderesin pelipaidassa ovat lähestymässä loppuaan. Tulen aloittamaan seuraavien tekemisten parissa syksyn aikana, joten minkäänlaisesta nopeasta poistumasta ei (onneksi tai valitettavasti) ole kysymys. Inderes on kohdellut minua tavattoman reilusti ensimmäisestä työpäivästäni lähtien ja koen, että rauhallisen ja hallitun siirtymäprosessin mahdollistaminen on vähintä, mitä voin yhtiömme hyväksi tässä tilanteessa tehdä. Seurannassani olleet yhtiöt tulevat siirtymään seuraaville analyytikoille:

Avasin toimistomme oven ensimmäisen kerran työhaastattelun merkeissä syyskuun 14. päivä vuonna 2018. Tuon ja tämänhetkisen päivämäärän välissä on tapahtunut paljon mukavia asioita. Olen saanut yhdistää työn ja harrastuksen, syventyä useisiin erilaisiin liiketoimintamalleihin, strategioihin ja toimialoihin, keskustella näistä kotiläksyt erinomaisesti tehneiden sijoittajien (@Mauri , @JHeiskanen ja @Crazy_Train ansaitsevat erityismaininnan) kanssa sekä ennen kaikkea tutustua mainioihin henkilöihin niin talomme sisällä kuin seuraamissani yhtiöissäkin. Toki mukaan on luonnollisesti mahtunut liuta vääriä johtopäätöksiä ja siten metsään menneitä yhtiöraporttejakin. Olen kaikesta kokemastani kiitollinen ja uskon tai ainakin toivon, että olen matkan varrella onnistunut solmimaan myös loppuelämän mittaisia ystävyyssuhteita. Kollektiivinen kiitos vielä koko sidosryhmäköörille, toivon kaikille pelkkää hyvää!

371 tykkäystä

Voihan perhana. Olit kaikista analyytikoista, joka puhui eniten minun kieltäni, jonka analyyseihin pääsin parhaiten sisälle ja jonka kanssa oli parhaat keskustelut täällä foorumeilla. Olit minun petrikajaani! Voisin jopa sanoa, että kärppäfaniksi olet ihan hyvä mies.

Onnea Joonas uusiin haasteisiin. Toivottavasti löydät uudesta työstä sen, mitä etsit, ja muista myös olla armollinen itsellesi.

Pukk Party Never Stops!

143 tykkäystä

Voi sentään. Nyt oli sellainen ilmoitus, että tuli ihan suorastaan surullinen fiilis.

Olen nimittäin todella arvostanut sitä perusteellista analyysityötä, jota olet Inderesin pelipaidassa toteuttanut. Olen ollut monesti ihan aidosti yllättynyt siitä, miten perusteellisesti olet kysymyksiini ja ihmettelyihini syventynyt, ja miten aikaavieviä ja jopa pohdiskelevan esseemäisiä vastauksia olet niihin antanut. Olen oppinut sinulta paljon ja mielestäni olet analyytikkona edustanut sitä kuuluisaa uutta sukupolvea, joka asettaa laatustandardit taas hieman korkeammalle tasolle kuin aiempien vuosien huippumenestyjät.

Erityisen vaikutuksen on tietysti tehnyt myös työteliäs ja nöyrä asenteesi. Analyysissä on ollut näkyvissä eteenpäin menevää evoluutiota ja aina on ollut lupa odottaa uusia havaintoja, uusia näkökulmia, uusien oppien soveltamista ja uusia johtopäätöksiä vanhoistakin tiedoista. Sen sijaan turha meuhkaaminen, tyhjän puhuminen ja perusteeton pörssikansan kiihottaminen ovat loistaneet kypsästi poissaolollaan. Mitä vanhemmaksi tulee, sitä enemmän arvostaa ystävällisyyttä ja yhteiseen hyvään pyrkivää käytöstä. Nämä adjektiivit sopivat sinuun mielestäni ensiluokkaisesti.

Jos mies edellä mainittujen lisäksi ymmärtää vielä hiihdon arvokisojen ja muun penkkiurheilun päälle, niin en voi toivoa kuin kaikkea hyvää tulevaan! Toivottavasti löydät tulevista urahaasteista uutta intoa ja energiaa elämään. Muista kuitenkin olla itsellesi armollinen, sillä onnellisuus on kuin varjo, joka pakenee jahtaajaansa.

Pidän lupauksestani kiinni, ja kun jonain päivänä vielä kohdataan, niin menköön pari ensimmäistä tuoppia minun piikkiin.

Kaikesta kiittäen,
Mauri

155 tykkäystä

Onnea tulevaan Joonas ja kiitos kaikesta tähän mennessä!

Olet tehnyt mielestäni upeaa työtä koko ajan niin raporttien kuin haastatteluiden saralla, mutta ennen kaikkea vaikutuksen on tehnyt juuri nämä Maurin mainitsemat pidemmät kirjoitukset täällä foorumilla, joihin oli selvästi panostettu aina paljon aikaa ja ajatuksia. Muistinvarassa mm. Incapin historiaa, kilpailueduista ja kilpailukyvystä Tecnotreen ketjussa, ja tietenkin koko Boreon liiketoimintamallin avaaminen monine nyansseineen, näin muutamia mainitakseni. Viestintäsi on erinomaista ja käyttämäsi kieli ja kielikuvat hersyvät monipuolisuutta, tekstejäsi on ollut ilo lukea ja juttujasi miellyttävä kuunnella.

Sinusta voi ruudun tälle puolelle aistia upean asenteen kaikessa tekemisessäsi. Sanalla sanoen vaikutat huipputyypiltä kaikin puolin.

103 tykkäystä

Komppaan Hullua Junaa. Harmin paikka, indeed. Mutta nuori mies löytää uusia haasteita. Kiitos hyvistä analyyseista ja onnea uuteen, mitä ikinä se onkaan.

31 tykkäystä

Kiitos hyvistä analyyseistä vuosien varrella ja onnea jatkoon!

Haastatteluvideoita oli aina mukava katsella, kun oli hymyilevän rempseä kaveri ruudun toisella puolella vääntämässä Oulun murretta, toivottavasti jatkat samaan malliin :slight_smile:

Ehdottaisin lopuksi kuitenkin, että arvottaisiin kuuluisa villapaita fanien kesken.

54 tykkäystä

Inderes ja foorumi menettävät kyllä merkittävän persoonan. Joonaksella on hieno kyky tuoda uusia näkökulmia analyyttikkohaastatteluihin sekä raapia syvempää tietoa yhtiön johdolta. Tätä toimintaa arvostan erittäin paljon ja ennen kaikkea sitä, että Joonas pystyi avaamaan eri yhtiöiden asioita ja toimialoja kaikille ymmärrettäväksi.

Kiitos vielä syvällisestä paneutumisesta eri yhtiöiden osalta niin analyyseissä kuin foorumilla. Ja onnea ja menestystä tulevaan! :slight_smile:

46 tykkäystä

Hei hyvät sijoittajat!

Seurantaportfolioni on siirtymässä muille analyytikoille, sillä olen jäämässä Inderesiltä kahden vuoden pituiselle opintovapaalle.

Yhtiöistä KH Group ja Rapala siirtyvät Thomakselle, Terveystalo ja Pihlajalinna Ronille. Puuilon, Tokmannin, Keskon ja Verkkiksen seurannan tulee ottamaan haltuun viikon päästä aloittava Inderesin uusin analyytikko, jolla on jo edeltävää kokemusta analyytikon hommista. Hän saa sitten esitellä itsensä tarkemmin, kun aloittaa. Luotan, että jätän yhtiöiden seurannan erittäin osaaville ja nälkäisille kavereille!

Miksi opintovapaalle? Ensinnäkin haluan todeta, että Inderes on ollut minulle alusta asti unelmatyöpaikka, sillä olen päässyt täällä toteuttamaan intohimoani yritysten analysoinnissa ja päässyt mittelemään päivittäin osakemarkkinoiden kanssa analyysin osuvuudesta. Olen oppinut viimeisen 6 vuoden aikana paljon sekä alan parhailta kollegoilta, pörssiyhtiöiden johdon tapaamisissa sekä etenkin omista onnistumisista ja virheistä. Välillä tuntuu, että on unissaankin analysoinut jotain yhtiötä, kun halu olla oikeassa on ollut iso.

Etenkin vuosi 2022 oli itselle kuormittava, kun Venäjän hyökättyä Ukrainaan kaikki ennusteet ja arvonmääritykset menivät uusiksi. Samalla päiväkodin aloittanut lapsi oli joka toinen viikko toistuvassa flunssakierteessä. Tästäkin mentiin läpi kurinalaisella arjella. Keskittymällä pakollisiin hoidettaviin asioihin eli analyysiin ja lapsen hoitoon, mutta oma hyvinvointi, parisuhde ja ystävien näkeminen jäivät minimiin ja päätös tauon pitämisestä työelämästä alkoi itää.

Aloitan ensi viikolla Helsingin yliopistolla opiskelemaan lukioajan intohimoani eli matematiikkaa. Sen suurempia tavoitteita en seuraavalle kahdelle vuodelle ole itselleni asettanut. Kurssien aiheet vaikuttivat kiinnostavilta (mm. todennäköisyydet, peliteoria ja koneoppiminen), joihin olen halunnut pureutua tarkemmin. Samalla opintovapaa tarjoaa minulle kaivattua vapautta säädellä omaa energian ja ajankäyttöä, kun yllättävät tiedotteet eivät laita enää päivän suunnitelmia uusiksi. Lapsen ollessa vielä pieni aavistelen myös muistelevani tätä tauon pitämistä työelämästä myöhemmin yhtenä parhaista päätöksistäni.

Toki päätös ei ollut helppo ja vaatii pitkää pohdintaa, sillä mm. yhtiöiden kanssa on tullut tehtyä vuosien aikana niin tiivistii hommia, että tuntui melkein siltä kuin olisin jäämässä opintovapaalle 9 yhtiöstä. Yleensä meillä analyytikko ei kuule palautetta yhtiön suunnasta, sillä riippumattomuus on kaiken tekemisen ytimessä. Mutta, kun kerroin yhtiöille jääväni pois, sain sen verran hyvää palautetta pörssiyhtiöiden johdolta, että kirjoitin ne muistiin, jos joskus opintoja vääntäessä tulee olo, että kaipaa hieman itseluottamusbuustia.

Oman salkun sijoitusten pyörittämistä on tarkoitus edelleen myös jatkaa ja jos meidän sijoittajia on kampuksella opiskelemassa, saa tulla nykimään hihasta ja juttelemaan sijoittamisesta tai muustakin. Tarkoitus on palata takaisin kahden vuoden päästä analyytikoksi, mutta toki suunnitelmat voivat vielä elää. Jos paluu tapahtuu, niin varmaankin uutta portfoliota lähdetään sitten opettelemaan Ruotsin suunnalta, jonka analyysikenttään Inderes on toivottavasti siinä vaiheessa päässyt murtautumaan kunnolla.

Kiitokset kaikille!

277 tykkäystä

Työtäsi analyytikkona tulee ikävä. Ymmärrän päätöksen kuitenkin hyvin (itsekin kahden pienen lapsen isänä). Mielestäni olet arvottanut asiat tässä kohdassa oikein.

Iso kiitos loistavasta tähänastisesta työstä ja tsemppiä tuleviin kuvioihin!

59 tykkäystä

Terve foorumilaiset,

Siirryn marraskuun alusta Inderesin ulkopuolelle osakesalkunhoidon tehtäviin. Tänään on siis viimeinen työpäivänäni analyytikon hommissa. Olen ollut onnekas, kun olen saanut työskennellä viimeiset 4,5 vuotta hienojen kollegojen kanssa ja oppia heiltä paljon sekä osakemarkkinoista että yhtiöanalyysistä. Inderes on ollut työnantajana joustava, kannustava sekä vastuuta antava ja tämä onkin ollut erinomainen paikka kasvaa ja kehittyä.

Olen pyrkinyt lokakuun aikana auttamaan seuraajiani sisään yhtiöihini, jotta vaihdokset tapahtuisivat mahdollisimman sujuvasti. Kiinteistösektorin seurannasta (Toivo Group, Asuntosalkku, Investors House ja Ovaro) Inderesillä vastaa jatkossa @Frans-Mikael_Rostedt. Pankkisektoria (Nordea, Aktia, OmaSp, Alisa Pankki) seuraa jatkossa puolestaan @Kasper_Mellas. Honkarakenteelle luontainen koti löytyi rakennussektoria jo entuudestaan seuraavalta @Olli_Koponen.

Kiitos myös kaikille teille foorumilaisille hyvistä keskusteluista täällä!

208 tykkäystä