Paitsi että Ekillä oli rautainen ammattitaito konepajojen analysointiin, hänellä oli myös rohkeutta ottaa rapsakasti kantaa markkinaa vastaan. Aivan ikonisena muistetaan iät ja ajat jatkunut Myy-suositus Koneelle, joka sitten lopulta vuonna 2021 suli korkeuksistaan tavoitehintaan. Ihan yleismaailmallisesti kurssit usein vievät ja analyytikot surffaavat kovien paineiden alla perässä. Ekin kohdalla tällaista huolta ei ollut.
Kiitoksia kaikille kiittämisestä! Toistan itseäni sanomalla, etten ole katoamassa yhteisöstä mihinkään. Takavuosien (muistaakseni Talouselämä-lehden) mainosteksti kuului ”harmaat pantterit pysyvät näköalapaikalla”. Ja osakemarkkinoista kun puhutaan olen mieluummin harmaa pantteri kuin harmaa karhu. Toivon, että yhteisö antaa seuraajilleni sisäänajovaiheessa hieman armoa jos raportit eivät kaikilta osin lähentele täydellisyyttä. Analyytikolle uuden yhtiön syvällisempi haltuunotto on yleensä vähintään vuoden prosessi. Luotan seuraajieni kykyihin sataprosenttisesti ja uskon, että he tuottavat Inderesin standardit täyttävää ja samalla heidän itsensä näköistä analyysiä. Ja eivät ne saappaat nyt niin valtavat ole; numero on 44. Pukeutumistani koskeva kommentti oli mainio, kiitos myös siitä! Terv. Eki
Silloin on kiitettävä kun on kiitoksen paikka. Vielä viisi vuotta sitten en olisi oikein voinut kuvitellakaan, että vilkuilisin sijoituksissani konepajoihin päin. Sitten satuin katsomaan jokusen Ekin loistavan esityksen sektorista videoilla, ja lähdin tämän sysäämänä seuraamaan yhtiöitä. Nyt salkusta löytyy Wärtsilää, Kalmaria, Metsoa ja Konetta, kaikki mukavasti plussalla. Suuret kiitokset havainnollisen tiedon tuottamisesta sektorista ja yhtiöistä, sekä kuten muutkin ovat kiitelleet, oman pään pitämisestä yhtiöiden käyvän arvon määrittämisessä. Parhainta onnea seuraaviin hankkeisiin, ja mukavaa kuulla että pysyt aktiivisena foorumilla!
Inderes voisi uudelleenjulkaista Ekin pitkän uran ja viimeisen työpäivän kunniaksi vanhan vuodelta 2021 olevan podijakson 113, jossa Sauli ja Erkki keskustelevat analyytikon työn muutoksesta sekä Ekin kokemuksista osakeanalyysin parissa yli 20 vuoden ajalta.
Sisältö:
-Aiheet-
00:00 Alkusanat
01:26 Erkin urapolku
07:40 Mitä sektoreita Erkki on seurannut?
09:22 Miten konepajasektori on muuttunut?
18:29 Nokian seuraaminen
24:42 Teknokupla
28:31 Analyytikon työn muutos
28:56 Tiedonhaku
35:12 Työpäivä
39:54 Media
42:24 Valuaatiomenetelmät
45:52 Tavoitehinnat
47:25 Ylituoton tekeminen
50:48 Ajan muutos
53:11 Tiedon laajuus
54:39 Onko tarve analyytikoista vähentynyt?
56:18 Analyytikon työstä nauttimisen salaisuus
Nyt pitää oikaista itseäni. Oikea vastaus ei itse asiassa olekaan minä, eikä kukaan mainitusta kolmikosta, vaan @Antti_Siltanen joka on vielä vuoden mua vanhempi. Ilmeisen nuorekas kuitenkin kun ei kysyjälle eikä itsellenikään tullut mieleen