Anteeksi oma tyhmyyteni ja ajatuksenvirta, mutta mikä saa kuluttajan valitsemaan Anoran tuotteen?
Koskenkorvan vielä ymmärrän, että se on pirun vahva brändi ja itsekin sen voisin ostaa ja maksaa siitä enemmän kuin esim. Suomiviinasta, Tapiosta yms. sen kerran kun viinaa ostan. Käsittääkseni kuitenkin vahvojen myynti vähenee kokoajan, joten tuskin sieltä kasvua on saatavissa merkittävissä määrin. Eipä tule itsekään ostettua vahvoja Alkosta ja ehkä kerran on tullut ostettua viimeisen 10 vuoden aikana (Tallinnasta tai muualta ulkomailta sitten niitä harvoin ostan).
Minttuviina on myös hyvä brändi ja sille ei löydy kunnon vaihtoehtoa kun minttukaakaota tekee. Valitettavasti Anora ei tätä ostanut vaan meni Hartwallille (ei varmastikaan tase ollut tarpeeksi vahva että olisi voinut edes oikeasti ostaa).
Miten nuo muut? Onko joku hyvä syy valita juuri Anoran viinejä? Itse ainakin huomioin hinnan ja valitsen sen noin kympin viinin tai sitten menen kivan Alkon tädin suosituksen mukaan ja otan vähän jopa kalliimman. Viinejä on niin paljon, että ei mikään viinibrändi ole mielestäni sellainen josta maksaisin extraa. Sitä paitsi tykkään valita aina erilaisen pullon. Olen varmastikin keskivertokuluttaja joita Anoran pitäisi saada ostamaan omia viinejä. En muista ostaneeni. Hankala varmastikin Anoralle ja kilpailijoille yrittää saada enemmän myyntiä ilman, että ottaa pataan katteissa.
Jos olen oikein ymmärtänyt niin Anora ei ole kuohuviineissä mukana. Miksiköhän? Olen ollut havaitsevani että omassa kuplassani kuohuviinien kysyntä on ollut suurimmassa kasvussa mietojen seltzerien yms. kanssa.
Glögituotteissa näen myös vahvuutta. Voisin heidän tuotteita ostaa helpostikin kun kilpailukin (vaihtoehtojen puute) on ihan eritasolla. Tosin siinä heikkoa on se, että niiden sesonki on niin kauhean lyhyt.
Olisikohan mahdollista potkia hieman väkeä pihalle jotta saadaan kuluja alemmas? Jos koneisto on viritetty tappiin ja tässä on tulos, voi jo melkein vetää valkoisen lipun salkoon. Nykynuoriso nimittäin vielä meitä keski-ikäisiä vähemmän kuluttaa alkoholia. Anoran kotisivujen mukaan 1200 ammattilaista kuuluu Anoraan. Luulisi että tuosta porukasta voisi helposti laittaa 100-300 puistonpenkille maistelemaan Anoran tuotteita. Seuraavan toimarin toivoisin laittavan koneen kuntoon eikä maalaavan jotain hienoja visioita suuresta volyymikasvusta mikä ei välttämättä toteudukaan ja kulut on tällöin ylimitoitettu.