Seuraako joku täällä Apetitia tai tutustunu yhtiöön tarkemmin? Miten voi olla että he antavat syyksi tulosvaroitukselle että sato jää pieneksi? Eikö tällä säällä pitäisi sato kasvaa hyvinkin, kun on yhtä hyvät kelit kun Espanjassa…? Voiko pitää paikkansa vai onko tekosyy? Mitä näette yhtiön tulevaisuudelle, kannattaako tää vaan laittaa laitaan ja unohtaa koko homma? https://www.inderes.fi/tiedotteet/apetit-paivittaa-arviotaan-vuoden-2018-operatiivisesta-liiketuloksesta
Pitää kysyä joltain maaviljelijältä, jos se onkin niin että liian lämmin ilma on huono tietyille lajeille
Kyse ei oo niinkään lämmöstä vaan kuivuudesta. Lämmin ilma toki kuivattaa entistä enemmän, mutta itessään se lämpö ei oo ongelma, jos mukana on tarpeeksi sadepäiviä.
Ihan perus tietoa kasvien biologiasta. Kasvi tarvitsee kasvaakseen sokeria. Taas sokeria kasvi saa yhteyttämisestä. Kasvi tarvitsee yhteyttämiseen valoa, vettä ja hiilidioksidia (ei siis lämpöä). Jos joku noista on heikompi, niin silloin myös kasvu on heikompaa.
wikipediasta kopioitu liittyen tuohon lämpöön:
" Eri kasvilajit ovat sopeutuneet erilaisiin lämpötiloihin. Suomen oloihin sopeutuneiden kasvien yhteyttämisteho on paras noin 20-25 asteen lämpötiloissa. Kasveilla, jotka eivät ole sopeutuneet kuumaan ilmastoon, yhteyttäminen loppuu jopa kokonaan liian korkeissa lämpötiloissa."
Apetit jatkaa oikeaan suuntaan, mutta mutkitellen. Viime vuoden tuloksen parantaminen on jo selviö, koska satokausi on parempi kuin pari edellistä vuotta. Mainittu ohjeistus on turhan pehmeä, etenkin nyt, kun tappiollinen tuotetuoteliiketoiminta kaupataan pois ja satotilanteeseen on jo näkymä.
Viljakaupan heikko tilanne ei ollut ylläri, mutta herättää ihmetystä miksei kalliilla ostettua viime vuoden viljavarastoa suojattu hintalaskua vastaan? Jälkiviisaus on tietty helppoa.
Uudelle toimarille jää työsarkaa jatkaa fokusointia. Väistyvä toimari katkoi rönsyjä ja tälle työlle toivotaan jatkoa. Viljakauppa tuntuu irralliselta blokilta tässä kokonaisuudessa, mutta omistajapohjasta johtuen sen myynti voi olla kova työ.
Tälle tuli vastauskin, eli suojausinstruja ei ole kaikkiin treidattaviin raaka-aineisiin ja laatuihin. Joten jatkossakin on olemassa riski, että satokertymän osalta tulee turpiin. Vielä on arvopaperistajille töitä!
Toisaalta tj vakuutteli, että viime vuosi oli 1/10 vuoteen-tyyppinen poikkeus ja kuluvan vuoden satonäkymä petaa parempaa ensi vuodelle. Joten summattuna, swingiä luvassa tältä sektorilta jatkossakin, jos kokonaisuutta ei saada myytyä pois. Liikevaihtoon ja tulokseen tulee isot vuositason heikahtelut ja osakekurssi ei siitä tykkää.
Uudet tuotteet ovat jees, mutta tj oli minusta turhan varovainen, kun tehdyille isoille investoinneille ei annettu muuta numeraalista tukea kuin tuotannon kasvu. Edes “ballpark figure” olisi kiva.
Osakehinnan raju reaktio pieni yllätys, odotin tiputusta 8,5 tienoille. Apetit on toki saanut pettää aina -leiman ja sen karistamiseen menee jatkossa aikaa. Mutta laitan pilkin karvan alle kasin tienoille, jos joku malttamaton siihen myisi.
Se siitä selviöstä; taas negari.
Itse kävin ostopuolella tilinpäätöstä ennen ja luovuin lapuista. Olin sadon takia melko bullish mutta h1 pudotti kyllä melkoisen pommin. Siitä huolimatta negari on kyllä tyly. Kun luultiin ettei huonommaksi voi mennä, öljykasvit dippaa.
Ei huvältä näytä.
Joo, ei kulunut kuin kuukausi ja viesti muuttui kellossa. Uusi toimitusjohtaja pääsi aloittamaan kautensa komeasti tulosvaroituksella. Rypsibisneksen vuoro kyykätä. Vielä kuukausi sitten rypsi/rapsin ostohinnoilla ei pitänyt olla isoa vaikutusta, mutta näköjään oli tarpeeksi iso päästäkseen negarin selitysosastoon.
Juu ostin tänään Apetit pakastepitsan et kauppa kävisi !!
Ostakaa te muutkin, suosi suomalaista !!
Apetit on tehnyt ihan perustavanlaatuisen virheen jo ennen mitään, eli brändäämisessä.
Monet varmasti tuntee sen, mutta ei tarpeeksi. Tai siis ostaakseen. Kaikki trendit on puolella, silti firma kyntää. Ei voi ymmärtää tälläistä totaalista saamattomuutta!
Brändääminen on kaiken a ja o. Mä en tiiä. Mulla loppuu sanat tälläisen tunaroinnin edessä. Vaatii jo taitoa.
Mikä firma ostaisi brändin, @Petri_Kajaani? Brändin arvo? (Pl viljat ja kasvit)
Apetit olisi p/b-arvon osalta hyvä kohde pilkottavaksi. Ylempänä kirjoittelinkin, ettei ole osakkeen arvolle hyväksi, kun satovaihtelulla on iso vaikutus yhtiön tulokseen usean kvartaalin ajan.
Kun swingeiltä suojautuminen on ilmeisen vaikeaa, tulee ennestään alhaiseen kurssiin lisää sitä alentavaa varmuuskerrointa. Kuten nyt on nähty, se paska voi lentää tuulettimeen suunnasta, missä sitä ei tiedetty vielä kuukausi sitten olevan!
Joten fokusoitumista kaivataan. Jäljelle jäisivät rypsibisnes ja pakastetuotteet. Jos uudesta rypsi-ingredientistä on myyntiin asti, niin sillä katetta voidaan saada ylös. Pakasteiden osalta kysymys kuuluu riittääkö volyymi kauppaketjujen paineessa? Ehkä, mutta toiminta-alueen pitäisi olla aidosti pohjoismainen, ehkä vieläkin suurempi. Vaatisi yritysostoja ja jo nyt kurkkua kuivaa, kun arvaa miten siinä kävisi.
Jaksaisiko joku “Nalle” ottaa tästä Partek case kakkosen itselleen? Halvan lainan aikana reseptin “osta, viipaloi ja tarjoile” kun luulisi sopivan niin pääomasijoittajalle kuin pakastepizzan ostajalle?
Apetitin brändi on jostain viime vuosituhannelta. Ei tule muuta mieleen kuin pakasteherneet ja näin ollut viimeiset kaksikymmentä vuotta mitä muistan näitä katselleeni.
Muutenkin firman liiketoiminta on vähän tuollainen sillisalaatti. Ei ole koskaan herättänyt omistushaluja tähän mennessä
Ihan tällaisella karvalakkiesimerkillä:
Jos pakastepitsan ostan muutaman kerran vuodessa, on se Dr. Oetker, Grandiosa, tai oikeastaan mikä tahansa muu kuin Apetit.
Toki siellä on marjoja, vihanneksia ja kaikkea muutakin Apetitilla, mutta brändi on kyllä ylipäätään aika väsähtänyt.
Hyvät pointit. Mutta on brändillä enemmän silti arvoa. Hyvä huomio tuo firman tuotepaletti pakastepuolelta. On kyllä todella laajaa, sekä myös kotimaisuuden ohikin menevää johon kannattaisi fokusoitua täysillä ja vastuullisuuteen ym…
Ja tuo pizza oli erittäin hyvä esimerkki. En tiiä onko vika vaan mussa mut ottamatta kantaa Papa Rafkiniin, en mä ikinä kuvitellut sen olevan kotimainen saati Apetitin. Tosin, hyvä vai huono jälkimmäinen sitten.
Uutta tietoa minullekin tuo Papa Rafkin Apetit yhteys. Pitsoja voisi kyllä kehittää houkuttelevammiksi ja lisätä kasvisvaihtoehtoja ja gluteenittomia. Apetit kyllä kiinnostaa yrityksenä ja mielellään söisi Suomalaista.
Apetitin uudet julkaisut Kukkakaaliwingsit ja Parsakaaliwingsit vaikuttavat erittäin onnistuneilta. Tuotepakkauksen ulkoasu on nykyaikainen ja tyylikkään yksinkertainen. Tuotteet myös maistuvat hyvälle näin lihansyöjänkin näkökulmasta. Hinnoittelusta voisi päätellä katteen olevan kohdillaan (400g@3,25€ Prismassa). Wingsit ovat aiheuttaneet myös jonkinlaista pöhinää ainakin seuraavissa kanavissa: FB sipsikaljavegaanit, Ylilauta, Jodel. Jospa noista tulisi hyvää buustia myös muille tuotteille ja saattavathan nuo yksinäänkin melko reippaasti myydä.
Ei oikein Apetitin uuden toimarin esiintyminen vakuuttanut SIjoitus Invest tapahtumassa. Jotenkin itselle jäi sellainen kuva ettei nyt ole aitoa draivia laajentua niin kansainvälisesti että yritysostoin, vaikka yhtiöltä aiemmin tämänsuuntaista viestiä on tullutkin. Inderesin haastattelustakin ainoana asiana jäi mieleen se, että toimari on Säkylästä. Toivottavasti aitona ensi sijaisena intressinä on tuottaa lisäarvoa osakkeenomistajille eikä huolehtia paikallisten viljelijöiden tuotoista.
Itse olen kuitenkin tähän yhtiöön viime aikoina tehnyt ensimmäiset ostot ja tarkoitus seurata yhtiötä. Jos osakekurssi jatkaa vieläkin alaspäin, tulen tekemään lisäostoja. Syitä tälle ovat seuraavat:
- Kasvisruokatrendi vahvistuu, pystyykö tämän trendin hyödyntämistä edes Apetit sössimään
- Yritys on vahvasti pyrkinyt pääsemään eroon tappiollisista ja huonosti kannattamattomista bisneksistä, toivottavasti tätä jatketaan. Viljapuolen osalta pitää tehdä päätös, myydäänkö se kahdelle suurelle toimijalle vai laajennutaanko itse aggressiivisesti.
- Sucroksen osalta en näe muuta vaihtoehtoa kuin irtaantuminen.
- Uusi pihvi- ja pyörykkälinjan alkaa tuottamaan ensi vuonna.
- Osien arvo on paljon arvokkaampi kuin markkina-arvo velat huomioituna.
Apetit ei ole tosiaan onnistunut brändäämisessä ja kansanvälistymisessä. Kaupassa kun näkee pakastepizzapohjan laatikon tai hernepussin, tuntuu siltä, että se on näyttänyt samalta viimeiset 15 vuotta. Uusi ilme, brändäys ja markkinointi tekisi hyvää. Ainakin itse mietin, että onko pakastettu ruoka terveellistä, ekologista ja hyvää. Tämä pitäisi Apetitin ymmärtää viestiä siten, että kansa ymmärtää.
Apetitin strategia menee uusiksi ensi vuoden aikana. Näkisin hyvänä, että vahva kansainvälistyminen, laajentuminen kasvisruokaravintoloihin ja vahva ulostulo kasvisruuan, etenkin pakasteruuan, terveellisyyden pohjalta saisi ihmeitä aikaan osakekurssissa. Bonuksena kysymys, että voisiko Apetitin ja Raision yhdistymisestä löytyä synergioita ja strategisia yhteneväisyyksiä.
Riskinä tässä kaikessa kuitenkin on se, että kuntapoliittinen näkökulma että sopimus)viljelijöiden etu menee osakkeenomistajien edun edelle.
Olen Lohiksen kanssa eri mieltä. Minäkin olin seuraamassa toimitusjohtaja Esa Mäen esitystä Sijoitus Invest -tapahtumassa ja minusta esityksen sisältö, varsinkin tulevaisuuden näkymät ja tehdyt investoinnit, vaikuttivat lupaavilta näin ruoka-alan osaajan näkökulmasta.
Mielestäni Apetitin päätökset luopua rönsyistä ja keskittyä juurikin kestävän kehityksen kanssa linjassa oleviin vastuullisiin tuoteryhmiin, kuten kasvipohjaisiin tuotteisiin ja järvikaloihin on erittäin tervetullutta ja hyvä, rohkea strategia. Nuo tuoteryhmät tulevat vain kasvamaan tulevaisuudessa ja rypsiöljyn sivuvirroista syntyvä proteiinilisä on erittäin potentiaalinen tuotekehityshanke. Markkinat (kuluttajat) kaipaavat uusia kasviproteiinituotteita - muitakin kuin kaura- ja härkäpapupohjaisia, eikä rypsipohjaa ole vielä hyödynnetty saati tuotteistettu.
Mitä tulee brändäämiseen, niin tässä on kyllä nimenomaan otettu askeleita kohti parempaa. Esim. kasvisjauhis-pakastepizzan pakkaus on hyvännäköinen ja tuotekin on erinomainen maultaan. Ehdottomasti kasvispizzojen parhaimmistoa, mitä tarjolla on, kotimainen ja vieläpä vegaaninen. Aiemmin tässä ketjussa mainitut kukkakaaliwingsit näyttävät myös pakkaukseltaan freesiltä.
Pari kommenttia molempiin ylläoleviin.
En tiedä viittasiko kirjoittaja esitykseem vai strategiaan. Kyseiset liikkeethän on tehty ennen uutta toimaria joten voin minäkin mennä esitelmöimään jotain mihin en ole vaikuttanut millään tavalla. Käsitin ja lähestyin itse toimarin vakuuttavuudesta koska mikään tässä touhussa ei ole ja tuskin tulee muuttumaan oli toimari kuka vain.
Siitä aasinsillalla siihen että yli kympin ebittiä (tänä vuonna 12-13%) Raisiota kiinnostaisi miksi useaa miljoonaa tappiota tekevä Apetit?
Mielenkiintoisinta on mitä Apetit keksii pursuavalle kassalleen? Löytyykö markkinoilta ostettavaa kohtuuhintaan? Vai edetäänkö orgaanisen kasvun tietä? Omia osakkeitaankin saisivat ostaa.
Jo pelkkä vilkaisu Inderesin etusivulle näyttää, kuinka yleistä omien osakkeiden osto on. Tuoreliiketoiminnan myynnin jälkeen taseesta yhä suurempi osa on käteistä. Liiketoiminta sitoo käyttöpääomaa, mutta ei näin paljoa.
Markkinan nykyarvostuksella Apetitin euro on n. 50 centtiä. Apetit loisi siten helppoa ja riskitöntä omistaja-arvoa ostamalla ja mitätöimällä omia osakkeitaan. (En itse löytänyt omien osakkeiden ostolle valtuutusta, mikä selittää ostojen puutteen. Plus ilmeinen suorien rahaosinkojen suosiminen.)
Ilkeästi sanoen johtohan on toiminut omistajaystävällisesti, kun ei ole signaloinut omaa uskoaan yhtiön aliarvostukseen, taseperusteisesta “alesta” huolimatta.
Ed: p/b 》 tase