Halusin aloittaa uuden aiheen, koska en vielä pikaisella katsannalla löytänyt arvosijoittajalle sopivaa ketjua.
En tiedä kuinka paljon täältä löytyy muita arvosijoittamisesta kiinnostuneita, vai etsitäänkö palstalla seuraavaa mahdollista kurssirakettia. Vaikka itse pyrin sijoittaman sekä vahvoihin arvoyhtiöihin että lupaaviin kasvuyhtiöihin, haluan tässä markkinatilanteessa pelata hieman safea etsiä sijoituksia erityisesti hyvin hinnoitelluista arvoyhtiöistä. Viimeisen kuukauden aikana kaikki keskeiset indeksit ovat järkiään laskeneet 8-10% (OMXH, S&P500, Dow, FTSE100 jne). Toiveena tietysti olisi, että laskevassa markkinassa alkaisi hiljalleen paljastua hyviä yhtiöitä, joiden arvostuskertoimet olisivat kohtuullisia. Viimeiset neljä vuotta olen jo unelmoinut tällaisesta laskumarkkinasta - toivottavasti se saa jatkua. Kantava ajatukseni on, että tällaisessa laskevassa markkinassa on hyvä tipoittain sijoittaa aliarvostettuihin laatuyhtiöihin, jolloin pienestä lisälaskusta ei tarvitse unia menettää. Myöskään tällöin ei tarvitse markkinoiden täydellisessä ajoituksessa onnistua.
Haluaisinkin kuulla, mitä arvo-osakkeita te tällä hetkellä tähyätte? Ajan takaa osakkeita, joissa:
- Yhtiö tekee kannattavaa liiketoimintaa, mutta sijoittaja näkee liiketoiminnassa myös tulevaisuuden mahdollisuuksia
- Perinteiset arvostuskertoimet ovat houkuttelevia, mutta sijoittaja hyväksyy myös korkeampia arvostuskertoimia pohtiessaan yritystoiminnan kasvun tai osingon kasvun odotusta. Pelkkä korkea osinkotuotto ei riitä, vaan se pitää pystyä myös kestävästi pitämään vähintään nykytasossa.
Otan esimerkkinä Nordean (jota tällä palstalla on sinänsä pohdittu aivan riittävästi). Ostin sitä itse viikko takaperin päältä kahdeksan euron ja 8,4% osinkotuotolla. Hirveästi unia en ole menettänyt, vaikka vielä on 7,5€ paikkeille laskettu. P/E alta kymmenen, P/B myös alle yhden. Vaikkakaan suurta kasvua liiketoimintaan ei sijoittajalle näkyisikään, on tuskin osinkokaan vaarassa ainakaan seuraavaan viiteen vuoteen.
Toisena esimerkkinä puolestaan tähyän Nokian Renkaita. Tämäkin yhtiö tarjoaa lähes 5% osinkotuoton lisäksi myös kiinnostavia tulevaisuuden näkymiä. Tulevaisuuden mahdollisuuksien takia arvosijoittajakin voi hyväksyä jonkin verran korkeamman P/E 17 ja P/B 3,14. Tätä en vielä omista, enkä ole vielä tullut lopulliseen päätökseen missä kohden itse osaketta ostaisin. Joka tapauksessa nyt on lasketeltu jo kolmen vuoden takaisiin lukemiin.
Tällaisia ehdotuksia ja vinkkejä kuulisin mielelläni lisää. Erityisesti Suomen, Euroopan ja Pohjois-Amerikan markkinoilta, koska niiden osakkeisiin kykenen perehtymään ja analysoimaan. Täytyy kuitenkin tietää mitä ostaa.
Toinen ketju myös kasvusijoittamisesta voisi olla kiinnostava, mutta sen jätän muille tai hieman myöhemmälle tässä karhumarkkinassa.