Lähiperheenjäsen konsultoi minua kuukausi sitten pyytämällä katsomaan potentiaalisen kämpän paperit. Näissä sanottiin taloyhtiön maksuvalmiuden olevan huono.
Kerrostalo hyvällä sijainnilla Espoossa. Pidin positiivinsena, että tämä rehellisesi kerrottiin, vaikka muista syistä en suositellut kämppää tuon pidemmälle harkisemaan. Oli myös hyvä muistutus, että edes arvostetulla sijainnilla olevat taloyhtiöt eivät ole automaattisesti hyvin hoidettuja.
Yhtiö on ainoastaan niin hyvä kuin sen hallitus. Silloin tällöin noita tulee vastaan, ihan jopa Helsingissä. Huonossa tapauksessa yhtiö joutuu ottamaan lainaa hoitokulujen kattamiseksi. Uskoisin, että näin käy etenkin vanhoissa yhtiöissä, joissa ei ole kassassa ylimääräistä ja eteen tulee yllättäviä korjauskuluja. Etenkin Helsingissä tilanne varmaan kiristyy, kun vanhoja maanvuokrasopimuksia uusitaan ja hoitokulut nousevat pahimmillaan merkittävästi.
Reilu kaksi prosenttia oli paras tarjous, kun jokunen vuosi sitten myytiin. Kyseinen välittäjä paljastui myös erinomaiseksi tekijäksi muuten ja ei ihmekään, että nykyään tekee hommia omalle firmalle ketjun sijasta. Hintaan kuului myös kuvat, asiakirjat yms, mikä oli tarjouksissa aika harvinaista.
Tulee kyllä ensi vuonna aika kiva pudotus asumiskustannuksiin tätä tahtia Nimim. 4,3 % uudessa (kolmannessa) asuntolainassa. Kaksi vanhempaa lainaa vähän kohtuullisemmilla prosenteilla.
Ei ihan tuota hintaluokkaa, mutta tarjoukset olivat 8000 € kiinteä ja 2,4 %. Molempiin kuului kuvat ja paperit.
Olisikohan tämä oikea ketju kysyä tietoa tai kokemuksia pankin kuluista, kun ostaa asuntoa jonka osakekirja on jo sähköistetty. Olen siis tällaista asuntoa ostamassa, ja kun kyselin pankilta sähköisen osakkeen omistajanvaihdokseen liittyviä kuluja, sain hinnastoksi:
220€ omistuksen rekisteröinti
131€ panttauksen rekisteröinti
Itse olen ymmärtänyt että omistuksen rekisteröinti tarkoittaa sen paperisen osakekirjan sähköistämistä, mutta peritäänkö tämä kulu oikeasti aina tulevistakin omistajanvaihdoksista? Onkohan sitä mahdollista tehdä itse jos asunto tulee lainan vakuudeksi? Panttauksen rekisteröinti on toki selkeä, jos kallis suoritus sekin.
@tonimerkki teen näitä työkseni pankissa. Omistuksen rekisteröinti tulee aina hakea maanmittauslaitokselta, kun omistajuus vaihtuu. Kun asunto tulee lainan vakuudeksi niin pankin tulee tehdä rekisteröintihakemus. Jos ei tule vakuudeksi, tulee uuden omistajan hakea itse rekisteröinti.
Tämä on manuaalinen työ eli pankki siitä usein laskuttaa. Samanlainen lappu tulee pankin täyttää oli osakekirja sähköinen tai ei. Ero vain tässä se, että jos osakekirja on paperinen niin silloin se tulee lähettää MML:lle hakemusten lisäksi. MML:n kulu omistuksen rekisteröinnistä on 69€ ja panttauksen rekisteröinnistä 30€. Nämä yleensä siis minimikulut myös asiakkaalle, koska MML laskuttaa pankkia. Pankki taas voi sitten laskuttaa asiakkaalta sopimuksen mukaisesti kulut tästä työstä.