Osakesijoittaminen

Aumann - Sähköautoteollisuuden rakentaja

Autojen sähköistyminen näyttää tapahtuvan kiihtyvällä vauhdilla. Autovalmistajista osa tulee hyötymään muutoksesta, osa kärsimään pahasti. Voittajien ja häviäjien tunnistaminen voi olla vaikeaa.

Riippumatta siitä kuka sähköautomarkkinan lopulta valtaa, niin kysyntää sähkömoottoreiden valmistuslinjoille tulee varmasti olemaan. Saksalainen konepaja Aumann valmistaa mm. käämityskoneita ja muita laitteita, joita tarvitaan sähkömoottoreiden valmistukseen. Aumann valmistaa myös muita työstökoneita polttomoottoreiden valmistukseen, mutta nykyisin yli puolet liikevaihdosta tulee sähköautoteollisuudesta.

Yhtiö raportoi toimintaansa kahdessa segmentissä ‘e-Mobility’ joka palvelee sähköautojen valmistusta ja ’Classic’, joka palvelee perinteistä autoteollisuutta. Tänä vuonna yhtiön liikevaihto laskee, sillä Classic-segmentin liikevaihto laskee nopeammin kuin e-Mobility ehtii kasvaa. Classic hiipunee lähivuosina entisestään, mutta e-Mobilityn näkymät ovat erinomaiset. Asiakkaina Aumanin e-Mobility segmentillä on mm BMW, Daimler, Volkswagen, Porsche, Audi

Yhtiön arvostus on varsin maltillinen ensi vuoden konsensusennusteella 2021 EV/EBITDA on 7,44x. Liikevaihdon ennustetaan kasvavan ensi vuonna 11 % ja 2022 15%.

Yhtiön markkina-arvo melko pieni 160 miljoonaa euroa ja myös vaihto on melko vähäistä. Osakekurssi sen vuoksi myös nykii melko voimakkaasti.

Lisätietoja: https://www.aumann.com/en/investor-relations/

15 tykkäystä

Classic oli ottanut huolella dunkkuun… Johtuuko tehdassuluista. E mobi hyvä. Riittääkö kääntämään kunnolla kasvuun?

Ihan mielenkiintoiselta vaikuttaa. Korona-aikana kaikki uusiin autoihin liittyvä saa vähän epäröimään. Jos autojen myynti takkuaa, miten vaikuttaa tällaisiin firmoihin? Voisi tutustua lisääkin.

Classic puolen hiipuminen johtuu suurelta osin siitä että autoyhtiöt eivät enää investoi uusiin polttomoottoreiden tuotantolinjoihin. Jonkin verran vielä modernisoidaan olemassa olevia mutta uusia enää tuskin tulee.


Tästä yhtiön esitelmistä löytyvästä kuvaajasta näkyy selkeästi miten tulevaisuus on e-Mobility puolella.

joo katsoin diat itsekin. Lähinnä mietin, että miten hyvin tuo E-mobility korvaa tuota Classic hommaa. Eli nämä tekee tuotanto ja kokoonpanolinjoja autotehtaille? E-mobilityä varmasti tulee paljon tulevaisuudessa.

Kurssi oli tippunut jotain 90%? mistä tämä mielestäsi johtuu ja voisiko pohja olla käsillä nyt (ohi)?

Pari vuotta sitten sähköauto-hype kävi kuumana ja Aumanniakin hehkutettiin tämmöisissä jutuissa (vuodelta 2018):

Aumann on hyvin hyvin pieni firma verrattuna muihin jutussa mainittuihin firmoihin. Valuaatio karkasi tuolloin kohtuuttoman korkealle. Itse hyppäsin kyytiin 2020.

2 tykkäystä

Me iskä tämä omaan salkkuun laivaosakkeiden rinnalle. Voikuttaa mielenkiintoiselta. Meneekö 2020 tappiolle vai voitolle?

Päivitystä ketjuun Aumannin 13.11 julkaistun Q3’20 jälkeen:

Yhtiön mukaan liiketoimintaan kohdistuu edelleen painetta ja epävarmuus heijastuu investointeihin.

“As a supplier to the automotive industry, Aumann’s business is still under pressure from the sector crisis and the ongoing COVID-19 pandemic.”
“This lingering uncertainty on the market environment is translating into pronounced restraint on investment in production lines.”

  • Q1-Q3’20 liikevaihto laski 38,4% vertailukaudesta 123,7 miljoonaan euroon.
  • E-mobility segmentin liikevaihto laski vain 6.9% vertailukaudesta 79,8 MEur.
  • Q3 oikaistu EBITDA 0,8 MEur.
  • tilauskanta laski Y/Y -15,7% 122,7 MEur. E-mobility segmentin tilauskanta laski enemmän.
    E-mobilityn osuus tilauskannasta oli 57,4%.
  • Omavaraisuusaste oli 67,1% eli vakaalla tasolla.

Aumann AG oli myös eilen (17.11.) mukana Saksan Eigenkapitalforumissa. Tuossa esityksessä ei tainnut olla muuta uutta kuin päivitetyt luvut, mutta lisätään ketjuun:

1 tykkäys

Koronan tuomista ongelmista huolimatta alan murros on nyt niin vahva että valmistajien on pakko investoida kiihtyvään tahtiin sähköautojen tuotantoon. Hyvä juttu Aumanille.

2 tykkäystä

“Diess said during an internal video conference the storied site in Wolfsburg, Germany, will be upgraded with the latest electric-vehicle technology and software operations, said the people, who asked not to be identified as the meeting wasn’t public. It is the biggest carmaking facility worldwide, having built more than 800,000 cars annually.”

https://www.bloomberg.com/news/articles/2020-12-15/vw-ceo-pits-world-s-largest-car-plant-against-new-tesla-factory

Kauppalehdessä käytännössä sama juttu suomeksi:

Investoinnit sähköautojen tuotantoon kasvavat ja Aumann ainakin Volkswagen on mainittu Aumannin referenssi-asiakkaana:
image