Aurinkopaneelit katolla - Reaaliosinkoja päivänpaisteella?

Myytävä tuotanto on Carunan termeillä Ylituotanto - Hyvitettävä tuotanto. Kysymykseni on, mistä Caruna tietää todellisen Ylituotannon, kun sillä ei tietoa Invertterin kokonaistuotannosta, eikä osuudesta, jonka olen itse käyttänyt siitä (todellisuudessa myytävä tuotanto on Invertterin kokonaistuotanto - oma käyttö).

Sama kysymys. Miten Caruna voi tietää energian määrän, jonka olen itse käyttänyt aurinkovoimalan tuotannosta, kun se ei tiedä paljonko voimala on tuottanut energiaa. Carunan ilmoittama Hyvitettävä tuotanto on huomattavasti pienempi kuin Invertterin kokonaistuotanto miinus oma käyttö.

Oletan siis, että voimalani tuotto on ensisijainen energian lähde. Vasta kun se ei riitä täyttämään kulutustani, kulutus siirtyy sähkömittarille. Miten siirtoyhtiö tietää energiasta, joka ei näy sen mittarilla?

1 tykkäys

Itse ymmärrän Carunan tekstin niin, että sähkö minkä asiakas työntää (Carunan) verkkoon on ylituotantoa ja jos sitä on enemmän kuin mitä asiakas käyttää, niin se osuus on myytävää tuotantoa.

Eihän Carunan tarvitse tietää paljonko asiakas itse käyttää paneelien tuotosta. Carunan tarvitsee tietää vain paljonko paneeleista työnnetään sähköä heidän verkkoon päin ja paljonko taas verkosta asiakkaalle päin.

3 tykkäystä

Se katsotaan ymmärtääkseni kiinteistön mittarilta. Paneeleista ei tarvitsekaan tietää mitään. Sähkömittari - Käyttöohjeet ja yleiset tiedot
Vaiheillakin on merkitystä, esimerkki netotuksen vaikutuksesta liittyen hyvitettävään tuotantoon:
" Alla olevan esimerkin laskelmassa tunnin aikana tuotettu sähkömäärä 3 kWh jakaantuu kaikille kolmelle vaiheelle tasaisesti ollen 1 kWh/vaihe. Kulutusta puolestaan on eri vaiheilla 3kWh, 1 kWh ja 0 kWh.

Ei netottava mittaus:
Vaihe 1 – Kulutus 3 kWh ja tuotanto 1 kWh => Ostetaan sähköä 2 kWh
Vaihe 2 – Kulutus 1 kWh ja tuotanto 1 kWh => Ei osteta, eikä myydä sähköä
Vaihe 3 – Kulutus 0 kWh ja tuotanto 1 kWh => Myydään sähköä ulos 1 kWh

=> Asiakas ostaa 2 kWh sähköä ja myy ulos 1 kWh

Netottava mitaus
Yhteenlaskettu kulutus on 4 kWh ja tuotanto 3 kWh
=> Asiakas ostaa 1 kWh eikä myy sähköä ulos"

3 tykkäystä

Tämä oli puuttuva, humanistia hämmentävä tieto. Sen myötä Carunan asiakaspalvelukaan ei voi olla ylpeä itsestään. Oliko liian seikkaperäistä puhelimessa kerrottavaksi? Kiitos!

Tuosta huolimatta syyskuun loppupuolelta tuotannossa ollut voimalaitos on tuottanut syyskuussa 209 kWh. Carunan seurannan mukaan siitä jäi myyntiin 81 kWh. Itseäni kiinnostava oma käyttö (”hyvitettävä tuotanto”) on siis 128 kWh (209 kWh - 81 kWh), ei Carunan ilmoittama vaiheiden mukainen 36 kWh. Laskenko väärin?

1 tykkäys

Sitä voi ajatella niin että käytät kotona sähköä ja saat sähkön kahta kautta:

  1. paneeleilta (invertteri kertoo tuotannon) ja
  2. sähköyhtiöltä

Nyt kohdan 1) tuotanto 209 kWh josta myit sillä hetkellä käyttämättömän osan sähköyhtiölle sen 81 kWh (erotus omaa käyttöä)
Sen lisäksi ostit sähköyhtiöltä 2) 36 kWh
omaa käyttöä siis 128 kWh + 36kWh noista kahdesta lähteestä.
Caruna näkee sen kiinteistön mittarin “sähkön suunnan” Ostit siis 36 kWh ja myit 81 kWh. Caruna ei tiedä mitä mittarin takana tapahtuu.
Tuo hyvitettävä tuotanto liittyy sitten siihen, että katsotaan koko tunti kerrallaan (käyttö ja tuotanto siinä mittarilla ja niiden erotus).

3 tykkäystä

Kävin tuossa pitkän vl vapaa-ajan asunnolla. Laitoin wifi-kytkimen mm. lämminvesivaraajalle, niin saa ajastettua kuormaa parempaan aikaan. Eilen tuli asennusmies kiskoja asentamaan katolle ja tänään jatkamaan. Pitäisi saada tuotanto käyntiin vielä tällä viikkoa. Ainut mikä ahdistaa, on siirtoyhtiön pula 2-suuntaisista mittareista, joiden pula ja asennusjono melkoinen. Voi olla ettei paljoa saa tälle vuotta myyntiä, mutta käyttöön saa jo järjestelmän ottaa. Mielenkiinnolla seuraan kuin toimii ja miten tuo kuorman optimointi onnistuu, mm. ilpin ajastus kovemmalle lämmölle päiväaikaan. Marraskuussa tuskin enää paljoa hyötyä saa, mutta katsotaan.

2 tykkäystä

Minkäslaisen wifi-kytkimen laitoit lämminvesivaraajalle?
Juuri itse jotain ratkaisua pohtimassa

2 tykkäystä

Tämä ei ole mikään wifi-kytkin mutta minulle sähkäri laittoi tällaisen kellokytkimen sähkökaappiin. Tuohon saa sitten bluetooth adapterin jos ei halua ajastaa kytkimestä käsin

1 tykkäys

Bluetooth kantaa sen muutaman metrin, wifillä vaikka maailman ääriin kun paritetut laitteet… esim tällainen: Nedis WIFIP120FWT SmartLife Wi-Fi älypistorasia virtamittarilla | Karkkainen.com verkkokauppa Itse ostin vissiin näitä 3-kimpan joku aika sitten : Nedis WIFIP121FWT SmartLife Wi-Fi älypistorasia virtamittarilla | Karkkainen.com verkkokauppa

2 tykkäystä

Eipä näin pilvisillä ja sateisilla syyskeleillä enää sähköä paneeleista paljoakaan irtoa. Juhannuksen tienoilla asennetun järjestelmän paras tuottokuukausi tähän asti on ollut heinäkuu 1195kWh ja paras päivä 4.7. jolloin sähköä tuli 62,4kWh. Syyskuussa sähkön tulo 494kWh tipahti jo alle puoleen heinä- ja elokuun tuotoista. Tänään on sähköä tullut enää vain 4kWh, joten jos yhtä pilviset kelit jatkuvat, lokakuun tuotto jää kymmeneen prosenttiin heinäkuun vastaavasta. Eli sähkön tuotannon kannalta en usko että olisi kovinkaan suurta merkitystä sillä, venyykö paneelien asennus lokakuulta vaikkapa helmikuulle. Kunhan vaan olisivat valmiina ottamaan maaliskuun auringon vastaan.

2 tykkäystä

Tuolla päivätuotolla pyörittää ilppiä miltei 10h, joten kyllä sillä jotain väliä on…Toki ei päivän pituus tuohon enää riitä. Mutta itselläni oli ajatus saada tosiaan setti valmiiksi kevättä vasten. Nythän moni firma myy jo kesän 23 asennuksia, eli jonoa on ja nuo siirtoyhtiöiden viivästykset päälle vielä.

3 tykkäystä

Eilen oli minulla ensimmäinen päivä kun pientuotannon myyntisopimus oli voimassa. Omasta käytöstä jäi yli ruhtinaalliset 0.01kWh :rofl:

Hankinta eteni yllättävän nopeaa tahtia:
17.8. tilasin järjestelmän (9kWp)
21.9. asennettiin invertteri ja osa paneeleista (kaikkia paneeleja ei saatu tukusta). Asentaja teki ilmoituksen verkkoyhtiölle
30.9. asennus valmistui ja samana päivänä tuli verkkoyhtiöltä lupa käynnistää voimala. Tein samoin tein myyntisopimuksen sähköyhtiöni kanssa
4.10. tuli tieto että myyntisopimus on tullut voimaan

12 tykkäystä

Kuinka paljon paneeliratkaisun toimivuus riippuu paikallisesta jakeluyhtiöstä? Toimiiko verkkoon myynti vaikka yhtiö olisi sitä vastaan. Huom. Tuo oli kärjistys. Mutta siis yleensä, onko paikallisesti eroja? Hyvityshinta jne?

Saitko 2-suuntaisen mittarin vai oliko valmiiksi jo? Itsellä tuli paneelit tänään katolle, sopparit ok, vain mittari puuttu… Saa silti kytkeä verkkoon, mutta eipä tuloja siis vielä…

Minulla oli valmiina 2-suuntainen mittari.

2 tykkäystä

Nurinkuriset energiatalkoot. Aurinko paistaa, pesukoneet, kaikki mobiililaitteet, ja mitä muuta löysin on latauksessa. En tahtoisi myydä yhtään ylijämääsähköä tämän hetken n. 1 snt kWh -hinnalla.

7 tykkäystä

Lakana paneelikentän päälle johon provokatiivinen teksti: En myy!

8 tykkäystä

Hyvä sovellus hetkelliseen, uuden panelistin ahistukseen! Ehkä olen vain tyytyväinen siihen, etten investoinut ylituotantoon enempää kuin tein hetkellisen myyntihinnan rynnimisen perusteella. Hinnoista riippumatta investointi kattoihin ja pihamaalle on pitkän sihdin sijoittamista. Yksi kolmasosa kulutuksesta ollee kaiketi edelleen käypä sääntö voimalan mitottamiseen

1 tykkäys

Ensimmäinen päivä kun sai 4,74kwp laitoksesta täyden mittausdatan. 83-postinumeroalueella. Jonkin verran oli aamupäivällä pilveä edessä ja iltapäivästä jo puut varjostivat. Tuotto 7.10.2022 6,5kwh. Tyytyväinen :smiley:

5 tykkäystä

Kiinnostava Ylen artikkeli tulevaisuuden aurinkopaneeleista. Julkaistu 24.3.2021.

https://yle.fi/aihe/artikkeli/2021/03/24/tulostetaanko-tehokasta-aurinkopaneelia-kohta-seiniin-kattoihin-ja-ikkunoihin

3 tykkäystä