Auto - vaurastumisen jarru?

Jahas. Leimaukko koputteli taka-akseliin reijän. :face_with_symbols_over_mouth:
Pitää kuulemma uuteen vaihtaa. :no_mouth:
Uusi akseli maksaa vajaan 170€ pp-marketissa. Samalla tietty kannattaisi/pitäisi vaihtaa levyt ja palat, kun alkaa nekin olemaan ehtoopuolella. Hapokkain osuus tulee kuitenkin töistä. Toinen pulju sanoi, että 270€ menee vaihtoon ja toinen sanoi, että 200-400€. Alkaa taas projektille hinta löytymään. :money_with_wings:
Eikä toi VW Golf IV farkku ole, kuin max 1500€ arvoinen jos sitäkään, niin kiva taas tatti otsassa painaa duunia, että saa maksettua lystin tohon koslaan. Itsellä kun ei ole osaamista, välineitä tai edes tilaa tuollaiseen projektiin. :man_shrugging:

2 tykkäystä

Laitetaan vähän yli kymmenen vuotta vanhan Honda Accordin kuluhistoriaa kirjanpidosta. Mukana korjaukset, vakuutukset, ajoneuvoverot, bensat, pissapojan nesteet ym, kaikki mitä autoiluun nyt ylipäätään liittyy rahoituskustannuksia lukuunottamatta.

Keskikulut €/km vuosittain:
2021 0,222
2020 0,232
2019 0,243
2018 0,241
2017 0,228
2016 0,306
2015 0,224
2014 0,203
2013 0,269
Eli keskimäärin 0,24€/km.

Kilometrejä on tullut vastaavana aikana keskimäärin 21400/v, josta laskettuna autoilun kustannus on ollut n. 430€/kk

Mitään suurempia remontteja ei ole matkalle osunut, pari kertaa vaihdettu jarrupalat/levyt, tuulilasi, muuta en muista.

14 tykkäystä

Ja kun ottaa huomioon valmistusprosessin vaatimat päästöt ja uudet materiaalit ym., on todennäköisesti se vanha tonnin pommi ympäristöystävällisin vaihtoehto - vaikka kuluttaisi paljon. Auto kannattaisi siis ylipäätään ajaa niin loppuun kuin mahdollista.

Ympäristön kannalta on toki sama ajaako auton finaaliin itse vai joku muu.

3 tykkäystä

Miten jos painaisi tuon vikalistan kanssa nettiautoon ja ostaisi uuden ns. tonnipommin tilalle, juuri leimatun sellaisen siis?

3 tykkäystä

Älä nyt, hieromasauvathan on oikein hyviä laitteita! :joy: Enemmän iloa niistä on kuin autonomisesta ajamisesta, joka on Muskin myyntipuheista huolimatta vielä kaukana tulevaisuudessa.

Mä tykkään näistä uusista lumilaudan kokoisista digitaalista näytöistä mitä alkaa löytyä etenkin uusista Saksalaisista :sunglasses: Kävin koeajamassa ja ainut mikä niissä vähän häiritsee on, että osan toiminnoista kaipaisin edelleen fyysisinä painikkeina. Vähän liikaa on mennyt sinne digin taakse. Teslassa mulle on luotaantyöntävää kojelaudan puute. Model 3 ja Y löytyy pelkästään ratti ja screeni ohjaamon keskeltä.

2 tykkäystä

Avensiksen toinenkin takajarrusatula meni vaihtoon, aikataulu oli niin tiukka, että jouduin hakemaan uuden Brembon motonetista ja kustannus oli 149€. Onneksi vaihto oli tuttu homma ja koko operaatio oli hoidettu ilmauksineen noin tunnissa. Nyt alkaa tuntua vahvasti siltä, että auto lähtee vaihtoon. Täysin tuskaa on vain keksiä alle 20000€:lla hybridi Toyotaa tilalle. Corollan saa, mutta vain 1.8 koneella ja vähän turhan paljon ajettuna (tahtovat olla entisiä takseja nuo alle 20t€:n autot). C-HR:n saa samalla koneella ja vähemmän ajettuna, mutta pari vuotta vanhempana, niiden takapenkki on taas niin pimeä, ettei sinne mielellään lapsia laita istumaan. Prius olisi kolmas vaihtoehto, mutta se on taas niin tolkuttoman ruma, ettei järki kestä. Lexus is300h menisi myös budjettiin, olisi asiallisen näköinen ja hiljainen, mutta ne ovat jo vähän turhan vanhoja Toyotan/Lexuksen 10v akkutakuulle ja sinne ei mahdu kalastusvehkeet pituuden puolesta kyytiin. Järki menee.

4 tykkäystä

Itse suhtaudun positiivisesti näihin katsastuksesta tulleisiin korjauskehoituksiin ja hylkäyksiin. Kyllähän niistä monesti hintaa tulee, mutta on se kuitenkin parempi, että jonkun vian löytää katsastusmies eikä kuski moottoritienopeudesta.

16 tykkäystä

No niin sain Nissanin takaisin. Rempan hinta 3900€. Auton arvo ehkä realistisesti niin 9000€. Velkaa jäljellä 5000e. Pistän myyntiin kunhan jaksan, ehkä keväällä kun tuulilasi vaihdettu ja auto pesty. Kyllä ymmärrän että harmittaa korjata 1000-2000e autoja mutta onko fiksumpaa ostaa +15k autoa jonka arvo laskee saman verran vuosittain? Oma budjetti on noin 7000€, pekele en mene yli. Jää vähän rahaa korjaamiseenkin. Täytyy sanoa että enemmän harmittaa maksaa 200-300€/kk pätkämaksuja. Minua ei kiinnosta pätkääkään millä ajan kunhan näyttää suht siistiltä eikö syö hirveästi bensaa.

8 tykkäystä

Eihän tuo oli mitään. No on se rahaa tietenkin mutta jos ajaa tonnin autolla saa olla tyytyväinen jos huoltoihin menee alle 500e vuositasolla.

3 tykkäystä

Jos tonnin autoon tulee mikään isompi huolto, se laitetaan vaihtoon. Ei noita kannata isolla rahalla lähteä korjaamaan.

3 tykkäystä

Pätee kyllä sama asia kuin osakkeiseen, pitää tietää mihin sijoittaa. Vaihtelemalla kokoajan 1000-2000e romujen välillä on rasittavaa, kun ei oikeastaan kerkeä mitään luottamusta kehittymään autoon.

6 tykkäystä

Toki onhan siinä omat säätämisensä ja erikoisista härpäkkeistä olen ainakin itse pysytellyt kaukana. Pätee sama kuin mainitsemiisi osakkeisiin, parempi pitää homma yksinkertaisena.

Esimerkiksi alla olevaa voisin lähteä tarkastelemaan lähemmin, jos käyttötarkoitus olisi kakkosauto lyhyisiin siirtymiin.

https://www.nettiauto.com/mazda/626/13382438

1 tykkäys

Oma mielipide on, että kannattaa ajaa max 2000€ autolla tai sitten tarpeeksi uudella, johon ei todennäköisesti kalliita korjauksia tule. Pahimpia ovat nuo 5000-10000€ autot, joihin tulee joku 3000€ korjauslasku. Pakkohan se on korjata, kun autolla on kuitenkin arvoa. Tonnin pommin voi ajaa suoraan paaliin tuossa tapauksessa.

10 tykkäystä

Itse en ole hintahaarukkaan jumittunut vaan katsellut ennemmin kilometrien mukaan. Omat autoni yhtä poikkeusta lukuunottamatta kuuluvat juuri tuohon 5-10k haarukkaan, mutta kilometrit ovat olleet 160-225tkm. Olen laittanut auton siis seuraavalle kun sillä ajettu n. 225tkm.

Olen suosinut bensakoneita ketjulla ja huoltokirjalla, sekä tutkinut tylsästi hankittavan auton tyyppiviat internetistä. Halvoilla remonteilla selvitty, mutta välillä ärsyttää hankkia asioita järjellä ja tekisi mieli ostaa esim. “Iso premium kunnon herkuilla”.

11 tykkäystä

Olen tuotakin harkinnut.
Huomion arvoisia seikkoja:

  • Seuraavan koslan metsästämisen vaiva.
  • Edellisen koslan myynnin vaiva.
  • Jos mun auton arvo nyt n.1500€, niin nyt sitä saisi ehkä max tonnin… :thinking: (Auton ostajalle pitäisi jäädä ns “voita leivän päälle”, jotta saa vaivanpalkan rassaamiselle).
    Eli ottaisin joka tapauksessa sen n.-500€ takkiin.
  • Seuraavaan autoon vaihtamalla pääsee aloittamaan ns “puhtaalta pöydältä”, mutta eihän noista ikinä tiedä, että millainen purkkapallo siellä pöydän alla vaanii. :face_with_monocle:
  • Mitä pidempi yhteinen historia on kertynyt auton kanssa, sitä paremmin tuntee auton oikut ja tulevat kulut.
16 tykkäystä

Jep, osakkeissakin pahimpia ne joiden kurssi laskee ja ite jäät miinukselle. :roll_eyes:

2 tykkäystä

Minkähänlaisilla viiden tonnin autoilla gazza ajaa, kun niihin tulee noita kolmen tonnin remppoja? Ehkä puhutaan niistä puoli miljoonaa ajetuista saksalaisista preemiumeista, mutta onhan sitten niitä toimiviakin vaihtoehtoja

Onneksi autoilua ajatellaan sen verran paljon tunteella niin riittää jatkossakin hyvää ostettavaa tuohon hintaluokkaan

Ymmärrän kyllä että auto on menoerä. Mutta vähän pistää silmään tämä keskustelu nimenomaan sijoitusfoorumilla :sweat_smile: Vaurastuminen tapahtuu olemalla tarkka kulutuksen suhteen, mutta tästä keskustelusta tulee mieleen, että suhtaudutteko myös ruokavalioon, asumiseen ja muihin asioihin samalla kulmalla? Ei paljon lasketa perheenjäsenen hengelle hintaa, jos on valmis laittamaan lapset kyytiin johonkin parin tonnin ruostepurkkiin. Vai oletteko te kaikki näitä romuja suosivat nuoria sinkkuja?

26 tykkäystä

Meillä on perheessä ollut appiukon kanssa ”yhteiskäytössä” manuaali Eemeleitä ja on kyllä ollut aika halpoja toimivia autoja, lieneekö sattumaa sitten. Nytkin ajossa 2011 mallin farkku, mittarissa 280tkm (itse ajettu nyt tuosta puolet) ja katuarvo noin 8000€. Jos luoja soisi, ajan siihen tuplat ja sitten paaliin. Rinnalla on sitten kakkosautona ollut uusia premium-autojakin ja nyt vaatimattomampi Tojon liisarihybridi, mutta halpoja on ollut kilometrit tällä viimeisellä Mesellä.

1 tykkäys

Osta seuraava auto vaikka 2-3000€ haarukassa ja mahdollisesti jopa jostain pienestä autoliikkeestä, jolloin teoriassa vastuu pahimmista pommeista on osittain myyjällä?