Auto - vaurastumisen jarru?

Itsellä on ollut nyt käytössä rapian 7 vuotta vuoden 2001 VW Passat, 2 litran bensa. Olen pitänyt aika tarkoin kirjaa huoltohistoriasta ja uusista osista tuolta ajalta, ja laskeskelin että kaikki autoon liittyvä huolto on ollu tuolta 7 vuoden ajalta keskimäärin 972e vuodessa. Sisältää kaikki huollot, varaosat, renkaat, jne. Joitain huoltoja olen tehnyt itse mutta suurin osa tehty nyrkkipajalla, eli tuosta voisi vielä muutaman satkun keskimäärin vuodessa säästää. Alle olen listannut myös nykyiset vakuutukset ja verot kuussa. Kilometrilukema löytyy myös huoltohistoriasta, kilometrejä tullut 106t 7 vuodessa eli aikalailla 15 tuhatta vuodessa. Keskikulutus on aikalailla luokkaa 8-9 litraa satkulle, eli tuosta jos laskee keskimäärin 2e bensahinnalla niin bensaan menee vuodessa ~2400e.

• Huollot keskimäärin kuussa ~81e
  • Vakuutukset keskimäärin kuussa ~23e
  • Verot keskimäärin kuussa ~27e
  • Bensoihin keskimäärin kuussa ~202e
  • Yhteensä auton kulut ~333e kuussa

Yllättävän kallista se auton pitäminen loppujen lopuksi on. Toki suurin osa noista menee bensoihin, eli jos vaihtaisi vähän vähempiruokaiseen autoon, ja olisi itse aktiivisempi huoltojen kanssa niin halvemmallakin pääsisi. Mutta kaukana ollaan tuosta aiemmin mainitusta 500e/kk vaikka pidän omaa autoani bensasyöppönä jossa on paljon vikaa (entiseen vm. 1994 Toyota Corollaan verrattuna).

10 tykkäystä