Mitä mieltä täällä ollaan Avidlystä? (Kohta entinen Zeeland Family)
Oma mielenkiinto Avidlyyn lähti liikkeelle entisestä työpaikasta, jossa mietittiin kuumeisesti miten tehdä nykyaikaista markkinointia. Lopputulos oli se, että tehtävään vain määrättiin yksi työntekijä, jolle iskettiin some-tunnarit kouraan ilman sen kummempaa kokemusta ja koulutusta. Pidin tilannetta jotenkin absurdina, koska some-kenttä oli jo tuolloin kasvanut melko isoksi. Luonnollisesti ensimmäiset kampanjatkaan eivät onnistuneet, kun ainoa mitä tehtiin oli yksinkertaisia some-postauksia.
Pitäisi osata tehdä vähän muutakin: tulkita numeroita, A/B testata kampanjoita, asettaa erilaisia inbound järjestelmiä, yms. yms. ja tietysti pitäisi saada joku vielä tekemään grafiikkaa, videoita ja www-sivuja. Yritykset saisivat kasvua olemalla fiksusti ja jatkuvasti esillä internetissä.
Kritiikki jota kuulen aika usein on että kuka tahansa osaa tehdä tätä, ja että kilpailijat kasvavat paljon nopeammin. Mielestäni ei osaa samalla palvelutarjonnalla. Kilpailijat ovat keskittyneet vielä pienempiin segmentteihin tai tekevät melko klassista markkinointia.
Tulkintani siis on että Avidly yrittää olla tällä modernilla markkinointtikentällä painottaen Hubspottia inbound-järjestelmänä.
Omasta mielestä nykyinen arvostus tuntuu todella halvalta, jos mietitään että markkinointi on menossa jatkuviin palveluihin ja lähemmäs IT-talojen osaamista. Toisaalta, saa nähdä jos yritykset ymmärtävät ostaa näin laajoja palveluita.
Miks joku haluaa ulkoistaa omaa markkinointiaan koska se on niin olennainen asia yrityksen sielua. Oman identiteetin luomista ulkopuolisille. Voi olla että olen itse IT-alan startupissa töissä, niin näen tän eritavalla kuin joku perinteisessä korporaatiossa.
Nykyään markkinointi vaatii kovaa ohjelmointiosaamista ja analytiikkaosaamista, eli kilpailee kovia IT-firmoja vastaan kuten Reaktorin, Futurice ja Gofore. joudut myös rekrytoimaan samoja osaajia, joita IT-firmat tarvitsevat, eli silläkin puolella Avidly on kovassa puristuksessa.
Tuo on hyvä pointti, mutta niin kuin kuvailin aloituksessa yritykset joutuvat joka tapauksessa ulkoistamaan ainakin osan markkinoinnistaan, koska eivät kykene millään tuottamaan kaikkea itse. Tai ainakin näin uskoisin firmoissa joissa ei aivan järjettömän isoa markkinointiosastoa ole.
Mielestäni muuten softakehityskin olisi tärkeää pitää talon sisällä, mutta kumman hyvin nuo kaikki ulkoistajat Goforet, Siilit ja kumppanit pärjäävät. Kai se tärkeää olisi että ulkoistaminen tehdään yhdessä ja ketterästi, jotta se tekeminen ei erkane omasta identiteetistä.
Totta. Ja kumman vähän on ollut rekryilmoituksia lähiaikoina auki, joten sinnittelevätkö sillä osaamisella mitä ovat saaneet yrityskaupoissa. Ruotsin puoli on myös vähän pimennossa, mutta voisin paneutua mitä ne tarkalleen tekevät. Pikaisella katselulla sielläkin on jonkin verran teknistä osaamista, ja rekrytään mm. integraatio- ja frontend-osaajia. (Hmm pitäisiköhän hakea tuonne duuniin )
Jokerikorttina toinen juttu mikä mietityttää on miten yhteistyö saadaan käyntiin yhdistyksen jälkeen. Miten hyvin media-alalla onnistuu tämmöinen yhteistyö suomalaisten ja pohjoismaalaisten välillä.
Mun kokemus kertoo että IT-palvelufirmat joilla on eri maissa toimintaa ei onnistu integraatiossa luomaan synergiaa mitenkään merkittävästi. Eli maakohtaisia siiloja muodostuu helposti. Eli ruotsalaiset asiakasfirmat tekee sen ruotsalaisen yksikön kanssa hommia ja ainoa yhteinen hetki on joku maanantaipalaveri Suomen yksikön kanssa miss käydään läpi mitä kuuluu. Ainoa synergia mitä keksin on et jos yksikkö on halvemmalla maassa kuten jossain itäblokin maissa, niin voi suomalaisia ja ruotsalaisia projekteja ulkoistaa sinne jollekin halvemmalle tiimille ja saada marginaalia ylös.
Yritin kaivaa hieman lisäinffoa Avidlystä, joka siis koostuu Katalysatorista, Doideasta ja Inbound Norwaysta, mutta en löytänyt talouslukuja Katalysatorista. Liikevaihto 2017 Doidea ~1M ja Inbound ~200k. Jos Katalysatorin liikevaihto on ollut samoissa mittakaavoissa, niin Avidlyllä on kyllä ollut melkoista kasvua lähiaikoina. Zeelandin kesän tiedotteesta: “Avidlyn ARR huhtikuussa 2018 oli noin 3,9 miljoonaa euroa ja arvioitu ARR:n kasvu huhtikuuhun 2019 mennessä on noin 3 - 5 miljoonaa euroa”
Tää alkaa kyl olemaan täysin hinnoiteltu. Myin itse pois ja katselen muita kohteita missä pahempia hinnoitteluvirheitä. (Odotan että Inderes suosittelee jotain kivaa )
jahas, Capman tulee pääomistajaksi ja aiotaan kasvaa aggressiivisesti. Ei kuulosta pahalta ja markkinakin reagoin voimakkaan positiivisesti. Mitäs mieltä täällä ollaan. Oma positio onkin jo tässä kasvanut vaivihkaa jaetulle 2. sijalle.
edit: ison on muuten Nokia… pääosin 4,30 € hinnalla ostettuna, mutta osa 5 €/osake (josta onneksi parit osingot saatu…
Ajattelin tänään olisko pitäny ostaa siitä 6,25 alta kaikki pois, mutta tyydyin 2,5 k hintaan 5,48 € positio on sinänäsä jo kohtuullisen kokoinen omaan salkkuun. edelliset maksoi 4,72, mutta kalleimmat taitaa olla Yamaha diilin aikoihin 7,xx…
Kertokaapas tarkemmin tästä monty Wideniuksesta? En tunne taustaa. ilmeisesti positiivista kuitenkin. Taalerin kommentit oli aika rohkaisevia.Hyvä, että eivät sentään vielä halvemmalla saaneet.
Widenius on yksi MySQL:n perustajista, joka on edelleen yksi maailman tärkeimmistä tietokantaohjelmistoista. MySQL myytiin Sunille miljardilla dollarilla kymmenen vuotta sitten. Aika tärkeä mies internetin historiassa mielestäni.
Juuri näin. Ilman Montya (MySQL) ja Torvaldsia (Linux) ei siitä webbiä 10 vuotta sitten dominoineesta LAMP-teknologiastackista (Linux, Apache, MySQL ja PHP) olisi tullut mitään ja ei olisi Facebook jne ainakana noilla tekniikoilla käyntiin lähtenyt millä nyt lähti.
Se on sitten tonen tarina, että onko Monty (tai monikaan teknologiaosaaja, vrt Ylönen) sijoittajan näkökulmasta kaveri jota peesata sijoituksissa (teknologia-asioissa peesaisin kyllä). Hän oli mukana myös ristiriitaisessa Web Of Trust -yrityksessä (WOT Services), joka kyllä sai myytyä palveluja Facebookille mutta ajautui erilaisiin yksityisyydensuojakriiseihin myöhemmin.
No nyt näyttää paljon paremmalta meille Avidly-uskovaisille. Capman on näissä peleissä todella kova luu. Ei laita miltsejään ihan minne tahansa. Nyt kun vielä veli Gong ilmoittaa ostavansa, niin laitetaan me muutkin ostoverkkarit jalkaan ennen kuin Avidly karkaa pilviin.
Ei varmaan oli Capmanille kauhean iso sijoitus, paitsi jos tuo tuo kasvurahasto sisältää enemmän Capmanin omaa rahaa. Mulla on kyllä molempia, salkussa. Capman taisi kyllä siirtää sijoituksiaan omiin rahastoihin? Tähän varmaan osaisi Sauli kommentoida? Eli onko tuolla Capmanin sijoituksella merkitystä miten Capmanille.
Ihan hyvä tavoite viisinkertaistua 5 vuodessa. Eli näytti olevan, että 100 milj. vuoteen 2024 mennessä :). Jos toteutuu, niin kiitän ja kumarran ja syvään