Avidly-ketju (Zeeland Family)

Kyllä näin varmasti on. Kulujen sopeutus perinteisen markkinoinnin puolella ja kasvun jatkaminen Hubspotin osalta ovat Avidlyn raportissa keskiössä. Tuskin tuo kulujen hallinta ainakaan 2019 vuoden loppua heikompaa on ollut.

1 tykkäys

Totta. Hakija oli Avidly Marketing Oy, joka ohjelmastaan lipsuneena velkasaneerausyhtiönä tuskin saa kustannustukea. Avidly Marketingin osuus yhtiön myyntikatteesta on kylläkin yli kolmannes ja jo ennen pandemiaa tappio oli yli 10 % liikevaihdosta. Ei ole näkyvyyttä, miten suuria henkilövähennyksiä yhtiössä on tehty, mutta isot lomautukset säästänevät suurimmilta tappioilta. Automaatio-liiketoiminnan vaihtoon koronalla tuskin on H2:lle suurta vaikutusta, koska kyse on jatkuvan palvelun sopimuksista, mutta automaatio kuuluu markkinointiviestinnässä jälkisyklisiin aloihin. Uudet kaupat vuodelle 2021 ovat varmasti syksyllä tiukassa, kun epävarmuudessa pyörivät asiakasyritykset eivät halua sitoutua pitkäaikaisiin kumppanuuksiin ja kilpailuttavat toimittajiaan säästöjen toivossa.

Ällistyttävän hyvä tulos Avidlylta varsinkin liikevaihdon osalta. Liikevaihto on kasvanut merkittävästi myyntikatetta enemmän, joten läpilaskutuseriä lienee kasvatettu heikon kassan aikana. Pakko kuitenkin hiukan tarkastella omaa kriittisyyttään, mikäli suunta pysyy samana syksyllä. Taseen rajusti kasvaneet ennakkomaksut ja ostovelat arveluttavat.

1 tykkäys

Hyvä. Kävin nappaamassa 1000kpl pikkuisen positioni päälle.
Suoraan sanoen pelkäsin jossain vaiheessa, että Capman heittää pyyhkeen kehään, mutta sitä ei tapahtunut ja se antaa selkänojaa. Selvästi Capman näkee arvon Inboundissa ja sitä ollaan valmiita pitkäjänteisesti kehuittämään, mutta kiva että tuo vanha osuus selvisi kohtuudella!

Aika riskisenä kyllä näen, mutta rajatusti uskallan olla taas mukana.

täytyy sanoa, että tavallaan voisi ajatella, että nykyaikainen digitaalien markkinointi saattaisi olla sellainen asia, jolla voi olla kysyntää näinä aikoina! Mutta aika kriisitunnelmissa vielä vähän aikaa oltiin Avidlyn osalta ilman koronaakin.

TrueMan, onko sinulla siis henkilökohtaista kokemusta tai tietoa, jota haluat tai et halua meille jakaa.
Kuulostaa vähän minun kommenteilta Lehto ketjun osalta :wink: .

paperilla kuintenkin 10% liikevaihdon kasvu vallitsevissa olosuhteissa vaikuttaa siedettävältä ja Capmanin tuki taitaa olla edelleen olemassa.

1 tykkäys

Uutta targettia.

4 tykkäystä

Nonniin, huomenta vaan. Forumin admineile: liputtakaa vaan, minulle on aivan sama, MUTTA edelleen ihmettelen Inderesin analyytikojen toimintaa juuri Avidlyn kohdalla kun satun itse tietämään alasta omakohtaisesti paljon. Jo vuosien ajan kaikessa tiedottamisessa on osattu nyppiä kyllä rusinat pullasta. MIelestäni kyseessä ei ole valkoiset valheet kun vain yksinkertaisesti ikävät asiat jätetään sanomatta ääneen. Markkinointi on usein valkoisia valheita, mutta mielestäni nämä eivät kuulu sijoitustoimintaan.

Sanokaapas nyt vielä eilisistä tiedotteista mistä nämä mahtavat torjuntavoittouutiset haastavissa olosuhteissa oikein sikisivät? Turskaa tehtiin vain 0,5 Meur, CEO & CFO ovat nyt paremmin pulssilla tekemisestä ja Hgin ja Turun toimistojen istumajärjestystä on muutettu. NYT kaikki näyttää taas hyvältä (& lv tulee kasvamaan).

Puolihuvittuneena seuraan kerätyn 5 Meur ‘sotakassan’ käyttöä. Jos yhtään katsoo edellisiä vuosia, niin omistajat ovat antaneet toimivalle johdolle taas lisää rahaa jolla voidaan shoppailla lisää liikevaihtoa sen sijaan että perusbisnes laittettaisiin kuntoon ja tuottamaan. Näköjään kotimaan niemeltä on jo kaikki mahdollinen ostettu kun nyt strategiassa on ‘vahva panostus’ kv-toimintaan.

Mielestäni Inderesinkin kavereilla olisi peiliinkatsomisen paikka. Joko ei haluta, osata tai viitsitä katsoa pintakiiltoa syvemmälle ja suolletaan samaa soopaa mitä toimiva johtokin tekee.

Johdon roastaamisen tarvitaan alakohtaista tuntemusta. Jos haluatte muutaman todellisiin kipukohtiin tarttuvan kysymyksen, niin feel free to ask. Toimiston uudelleenjärjestelyt == kuninkaan uudet vaatteet.

Liputtakaa tämäkin. Minä haen toisen kupin kahvia.

15 tykkäystä

Hyvä viesti, toivottavasti sitä ei nyt liputeta pois. Itse olen varovaisen positiivinen pelkästään sen takia että Capman on mukana valvomassa etujaan ja toimiva johto on ostanut isosti osakkeita, en usko että nyt lähdetään törsäämään rahaa ennenkuin perusta on kunnossa.

Perinteisesti nämä Mac-hipsterien miehittämät markkinointifirmat ovat olleet kaikkea muuta kuin kurinalaisesti johdettuja, tiukan suunnitelmallisia rahantekokoneita vaan niissä on aina syöty, juotu ja laulettu täysillä seinään päin ja sitten ihmetelty mitä nyt tehdään. Mikään ei herätä suurempaa myötähäpeää kuin näiden firmojen nimitysuutiset jossa samat tyypit hyppää putiikista toiseen ja samat höpinät jostain “kokonaisvaltaisesta digikokemuksesta” tms. toistuvat, ihan kuin firmoissa kilpailtaisiin siitä kuka kehtaa vetää kaikkein överimmät trendihöpötykset etusivulleen.

Eli skeptisen toiveikkaasti katson Avidlyn kehityksen mutta todennäköisesti hyppään pois siinä kohtaa kun tulee taas hyvät ajat ja vanhat murheet unohtuvat, ehkä kurssi on palautunut sinne 4-5€ tietämille siinä vaiheessa.

6 tykkäystä

Negatiivisia pointteja:

  • Konsulttibisneksessä on lähtökohtaisesti jotain vialla, jos liiketoimintaa ei saa kehitettyä edes break even asti. Mikä Avidlyn tuloksen on syönyt negatiiviseksi?

  • Esimerkiksi aggressiivinen rekrytointi saattaa johtaa pienemmässä firmassa tilanteeseen, jossa kaikille osaajille ei löydetä laskutettavaa työtä, ja on yksi varma keino syödä omistaja-arvoa, rekrytointi ja myynti/asiakkuuksien hallinta ei synkassa. Tilanne on toinen jos firma on kokoluokassa, jossa tuollainen kestetään. Mutta tällaisesta ei taida olla tässä keississä kyse?

  • Avidlylla on noin 250 työntekijää ja 16 toimipistettä (lähde: Mainostoimisto Avidly vähentää enintään 20 työntekijää - Talous - Turun Sanomat) Toiminta on siis äärimmäisen pirstaloitunutta. Columbia Road (Futuricen tytäryhtiö) listattuna 5 toimistoa, joiden oletan tosin tarkoittavan Futuricen toimitiloja. Helsingin osalta tiedän että löytyy oma toimisto. Columbia Roadilla LinkedIn mukaan noin 100 työntekijää. Tietääkö joku miten tällaiseen toimistomäärään on Avidlylla päädytty, orgaaninen laajentuminen vai yritysostot? Jos ostoja, ei muuten ole asiantuntijaorganisaatioissa yhtään niin suoraviivaista, kuin vaikka Incap Suomesta tai Inission Ruotsista ostaa elektroniikkavalmistajan…

Positiivista:

  • Somesta ja työpaikkailmoituksista voi poimia positiivisia signaaleita markkinoinnin automaatioratkaisujen ja kasvuhakkeroinnin (growth hacking) kasvun osalta. Markkinointikollektiivissa on vilissyt kesän aikana tiuhaan tahtiin työpaikkailmoituksia, joten nyt saattaa olla paikka, jolloin Avidlyn kaltaiset toimijat voivatkin menestyä.

Edit: Viime aikoina tuntuu että olen tullut tänne foorumille lähinnä vain kontraamaan yleistä mielipidettä (Efecte ja Avidly). Tällä hetkellä markkinoilla tuntuu olevan sentimentti, että pienikin positiivinen signaali otetaan vastaan avosylin ja arvostus nousee suhteettoman paljon. Tiedättekö, sellainen hurmostila? Ei pidä sanoa että mr/mrs Market olisi väärässä, paljon todennäköisempää että minulla on liian negatiivissävytteiset silmälasit päässä :slight_smile:

7 tykkäystä

Kiitos mielelläni kuulisin asiantuntevan näkemyksen olennaisista kysymyksistä. :slight_smile:

Jos siitä ei ole kovasti vaivaa, niin mitä kattavammin, sitä parempi.

6 tykkäystä

Katselin haastiksen. Nuoren, kokemattoman haastattelijan tyyliin ehkä sopiikin tuollainen kohtelias lähestymistapa. Enemmän laittaisin haastateltavien piikkiin, ettei mitään konkreatiaa pystytä kertomaan, vaan pyöritellään asioita ympäripyöreästi. On aina huolestuttavaa, jos/kun haastateltava itse ei uskalla rohkeammin avata asioita.

Itse en asiana ole oikein päässyt tuon Inbound-toiminnon sisälle, onko se oikeasti toimiva konsepti. Osaat sitä varmasti paremmin avata.

3 tykkäystä

Moi! Efecten ketjua seuraaville tässä tulee toistoa, mutta pieni esittäytyminen lienee paikallaan myös täällä :wave: aloitin juuri Inderesillä teknologia-analyytikkona, ja yksi seurantaani tulevista yhtiöistä on Avidly. Tulen Inderesille liikkeenjohdon konsultoinnista, jossa useamman toimialan kiertämisen jälkeen keskityin erityisesti kansainvälisten teknologiayritysten strategiaan, operatiiviseen kehittämiseen (mm. myynti ja tuotekehitys) ja yrityskauppakohteiden kaupalliseen due diligenceen. Muutama vuosi takaperin tein myös myyntiä ja asiakkuuksien kehittämistä (mm. markkinointistrategiaan ja mainonnan optimointiin liittyen) markkinointiautomaatioon keskittyvässä SaaS-yhtiössä (Smartly.io). Intohimo veti kuitenkin sijoittamisen puolelle ja tässä ollaan.

Hyvä nähdä keskustelun heräämistä! Täällä saa ja toivommekin esitettävän vastakkaisia näkemyksiä. Näistä on kanssasijoittajille eniten hyötyä kun mukana on selvät perustelut näkemykselle. Muutamia kommentteja keskusteluun:

Konsulttibisneksessä on lähtökohtaisesti jotain vialla, jos liiketoimintaa ei saa kehitettyä edes break even asti. Mikä Avidlyn tuloksen on syönyt negatiiviseksi?
Esimerkiksi aggressiivinen rekrytointi saattaa johtaa pienemmässä firmassa tilanteeseen, jossa kaikille osaajille ei löydetä laskutettavaa työtä, ja on yksi varma keino syödä omistaja-arvoa, rekrytointi ja myynti/asiakkuuksien hallinta ei synkassa. Tilanne on toinen jos firma on kokoluokassa, jossa tuollainen kestetään. Mutta tällaisesta ei taida olla tässä keississä kyse?

Avidly on aiemmin nähdäksemme rekrytoinut etupainoitteisesti uusia osaajia etenkin Inbound-liiketoimintaan, mistä on kertonut myös laskenut liikevaihto per henkilö. H1:llä tässä nähtiin jo korjaus parempaan, ja loppuvuoteen on lähdetty pienemmällä organisaatiolla (12/'19 239 hlö vs. 6/'20 223 hlö). Uskomme kapasiteetinhallinnan olevan keskeisessä osassa yhtiön käynnissä olevassa kannattavuushankkeessa.

Avidlylla on noin 250 työntekijää ja 16 toimipistettä (lähde: Mainostoimisto Avidly vähentää enintään 20 työntekijää - Talous - Turun Sanomat 3) Toiminta on siis äärimmäisen pirstaloitunutta. Columbia Road (Futuricen tytäryhtiö) listattuna 5 toimistoa, joiden oletan tosin tarkoittavan Futuricen toimitiloja. Helsingin osalta tiedän että löytyy oma toimisto. Columbia Roadilla LinkedIn mukaan noin 100 työntekijää. Tietääkö joku miten tällaiseen toimistomäärään on Avidlylla päädytty, orgaaninen laajentuminen vai yritysostot? Jos ostoja, ei muuten ole asiantuntijaorganisaatioissa yhtään niin suoraviivaista, kuin vaikka Incap Suomesta tai Inission Ruotsista ostaa elektroniikkavalmistajan…

Avidlylla on historiassaan taustalla useita yritysostoja, joilla yhtiö on kasvanut. Yksi syksyllä julkaistavan strategian tavoitteista on luoda näkemys “sateenvarjotasosta”, jossa yhtiö määrittelee miten tällä kokonaisuudella asiakkaalle palveluita tarjotaan. Parhaimmillaan laaja paikallinen verkosto on kilpailuetu kun asiakkaita on helpompi tavata paikan päällä, mutta verkoston johtaminen on toki haastavampaa kuin yhteen sijaintiin keskitetyn organisaation.

Sanokaapas nyt vielä eilisistä tiedotteista mistä nämä mahtavat torjuntavoittouutiset haastavissa olosuhteissa oikein sikisivät? Turskaa tehtiin vain 0,5 Meur, CEO & CFO ovat nyt paremmin pulssilla tekemisestä ja Hgin ja Turun toimistojen istumajärjestystä on muutettu. NYT kaikki näyttää taas hyvältä (& lv tulee kasvamaan).

Puolihuvittuneena seuraan kerätyn 5 Meur ‘sotakassan’ käyttöä. Jos yhtään katsoo edellisiä vuosia, niin omistajat ovat antaneet toimivalle johdolle taas lisää rahaa jolla voidaan shoppailla lisää liikevaihtoa sen sijaan että perusbisnes laittettaisiin kuntoon ja tuottamaan. Näköjään kotimaan niemeltä on jo kaikki mahdollinen ostettu kun nyt strategiassa on ‘vahva panostus’ kv-toimintaan.

Nähdäksemme nollakasvu on erittäin hyvä suoritus, kun Q2:lla mainonnan määrän laski Suomessa 38%. Aiemmassa näkemyksessämme odotimme suurempaa tappiota, jolla tähän kerättyyn ‘sotakassaan’ olisi syntynyt heti merkittävä lovi, mutta tappio oli odotuksia pienempi ja samalla kassavirta oli vahvasti (2,5 MEUR) positiivinen. Lisäksi on hyvä huomata, että yhtiön käyttökate oli
jo positiivinen ja liiketulos kääntyi tappiolle johtuen poistoista. Poistot kohdistuvat nähdäksemme merkittävissä määrin yrityskaupoista syntyneen liikearvoon, jolla ei ole vaikutusta rahavirtaan. Kannattavuuteen liittyen ylhäällä kommentoinkin jo kapasiteetinhallintaa, minkä paranemisesta on merkkejä näkyvissä.

14 tykkäystä

Avidlyn kohdalla on hyvä muistaa, että sen busineksella ei ole oikeasti mitään tekemistä tässä vertailukohtana pidetyn mainonnan kanssa. Liekö Avidlyssa yhtään kunnollista mediamainontaa tekevää asiakasta? Siksi tuo 38% (media)mainonnan lasku on täysin irrelevantti vertailukohta Avidlyn suoriutumiselle. Koronan aikana otettiin monella suunnalla digiloikkia ja siinä asiakkaitaan palvelevat toimijat menestyivät. Sellaiset kuin Avidly pyrkii olemaan (teoriassa).

Mainonnan suunnittelun sijaan Avidly palvelee valtaosaltaan (pieniä) B2B asiakkaita erilaisten lippulappusten ja mediassa näkymättömien kampanjoiden tuottamisessa, yrittäen siirtää omaa liiketoimintaansa lippulapuista kohti digitaalista palveluliiketoimintaa. Tähän pyritään erityisesti markkinoinninautomaatiota vivuttaen.

Automaatiobusiness kasvoi maailmalla vahvasti alkuvuonna. Vertailuluvuiksi voisikin poimia Hubspotin liikevaihdon kehitysluvut, jotka olivat alkuvuodesta +31% (Q1) ja +25% (Q2). Näihin lukuihin on hyvä verrata nolla kasvua ja arvioida mitenkä suoriuduttiin. Miksi Hubspotin Elite kumppanille ei sada samaan tapaan mannaa laariin? Mikä liiketoimintamallissa johtaa tähän sangen merkittävään eroon?

Avidlyn vuoden kierrossa H1 on aina toista vuosipuoliskoa parempi ja kannattavampi. Kvartaaleista Q3 on tyypillisesti se kuolemanlaakso, josta selviäminen vasta kertoo mitä todella tapahtuu tänä vuonna.

Viime vuonna ensimmäisellä vuosipuoliskolla tehtiin 12 miljoonan liikevaihdolla neljäsaatuhatta käyttökatetta ja toisella vuosipuoliskolla 10 miljoonan vaihdolla miljoona turskaa. On toki myönnettävä, että Korona-aikana nolla kasvu ja positiivinen käyttökate (13 milj./0,5 milj.) ovat miinusta parempi suoritus.

Varsinainen haaste tänäkin vuonna tulee kuitenkin siitä, että H2 sisältää (Q3) kesälomat, syksyn varsinaisen käyntiin lähdön ja erityisesti tänä vuonna, (Q4) Koronan toisen aallon aiheuttaman, loppusyksyn epävarmuuden. Nämä näkyvät erityisesti Avidlyn ”vanhassa” liiketoiminnassa, viime vuoden tapaan.

Lisäksi H2 sisältää tänä vuonna (jälleen) jokavuotiseen lomautusten varsinaiset negatiiviset vaikutukset, siinä missä H1:n aikana luvuissa nautittiin enimmäkseen lomautusten tuomista säästöistä. Lisäksi nyt on jo käynnistetty rekrykierros (eikä suinkaan puhtaalla Inboud kärjellä) koko Suomen laajuisena, joten se siitä ”kapasiteetin hallinnasta”. Mitenhän käy verkoston johtamisen kanssa tässä ”kasvussa”?

Olettaa saattaa, että Avidly on onnistunut kevään/kesän kuukausina keräämään kohtalaisen potin asiakasyritystensä saamasta valtion Koronatukena myönnetystä hankerahasta ja kaikki mahdollinen laskutettiin etupainoisesti kesäkuun loppuun mennessä. Ja kun vielä Hubspot kertoo rahoittaneensa asiakkaitaan H1:n aikana myöntämillään ennakoilla sekä nopeutetulla komissioiden tuloutuksella, on Avidlyn rahoitusaseman kannalta olennaista, millaisia vastaavia tukitoimia sille on luvassa toisella vuosipuoliskolla.

Erityisen mielenkiintoista osakkeen kannalta on nähdä kauanko sijoittajilla riittää uskoa, kun isossa kuvassa ollaan kaukana strategian mukaisesta kasvusta (25% orgaaninen vuosikasvu, 40% kokonaiskasvu), jolla oli tarkoitus nousta vuoteen 2024 mennessä reiluun 100 miljoonan liikevaihtoluokkaan. Lisäksi lupauksena oli tehdä tämä vahvalla 2-7% (EBIT) liikevoittoprosentilla liikevaihdon kasvusta huolimatta.

Nyt ei kasva liikevaihto, eikä toiminta ole lähelläkään luvattuja kannattavuuslukemia. Vieläköhän 100 miljoonaa vaihtoa on uudessa strategisessa tarinassa mukana? Entä miten kannattaa sijoittajana toimia tässä kohtaa, jos H2-aikana tulee enemmänkin rytinää, viime vuoden tapaan? Jos on oikeaan aikaan ollut liikkeellä, kannattaako vain ottaa rahat ja juosta?

Toiveita voi toki asettaa sen varaan, että talon sisällä puikoissa on (onneksi?) kaverit, jotka eivät ole vastaavaa laivaa koskaan ohjanneet. Jospa tällä kertaa ei tehdä taas samoja vanhoja virheitä?

8 tykkäystä

Onhan siellä takana myös isohkoja kotimaisia B2C brändejä ja koko firman tausta (Zeeland) tulee täältä. Eikö se S-ryhmän potin arvo ollut aikoinaan jo yksin firmalle n. 3m€? Joka tapauksessa, varmasti siis on tuntunut Avidlylläkin nuo korona-ajan markkinointisäästöt, koska asiakassegmenttiä on laajasti erilaista.

Sehän tässä casessa se jarru onkin, että aikamoinen markkinoinnin sekatavarakuppa tuo on edelleen ja muutos kohti aidosti “digitoimistoa” on aika hitaasti kääntymässä.

Tämä on hyvä nosto. Inbound-toiminta on vielä se selvästi pienempi osa Avidlyn kakkua suhteessa muihin markkinointipalveluihin ja HubSpotin kasvu on myös todennäköisesti tullut pääosin muilta markkina-alueilta, joissa se on vahvempi. Tästä on huonosti ollut dataa saatavilla.

Koen itsekin tuossa tarinassa aika paljon aukkoja ja en ole kovin luottavainen. Toisaalta jos tässä kelkassa on niin voi varmaan tukeutua siihen, että näillä osakkeilla joita on lyöty kovasti tuotto-odotus on noussut ja käänteen realisoituessa voidaan nähdä ihan eri lukemia.

Olisi mielenkiintoista tietää keitä yrityksellä on tuolla ostopuolella on kiikareissa ja millä rahalla niitä ostellaan… :thinking:

Käsittääkseni Avidlylla ei oikeasti ole isoja (edes kotimaisia) B2C brändejä asiakkaanaan. Eihän sellaisia edes ole Suomessa kovin montaa :wink: Ja ne muutamat taitavat ostaa palvelut mieluummin sellaisilta toimistoilta, joilla on kannukset hankittuna tässä markkinassa (TBWA, Hasan, jne.). Eihän Avidly taida päästä edes alan kilpailutuksiin mukaan, näyttöjen ja osaavien tekijöiden puutteen vuoksi.

Ja tuo Ässä sopparihan on kuollut ja kuopattu jo aikaa sitten. Eikä se tainnut lopulta tuoda mukanaan muuta kuin outplacement haasteet yliotetun ja osaamiseltaan väljähtäneen henkilökunnan uudelleen sijoittelusta. Siksi kai se nimikin piti vaihtaa, kun Zeelandin ”maineesta” haluttiin eroon.

Hyväähän tuossa edellä kuvatussa tilanteessa on se, että tässä vallitsevassa markkinassa tuollaisten vahvasti mainontaan sijoittavien asiakkaiden puute on tosiaan tarjonnut enemminkin suojaa markkinan myllerryksessä, kuin ollut haitta. Mutta juuri tästä syystä ei kannata verrata A:n kehitystä mainosmarkkinan kehittymiseen.

Tuolla Inbound puolella se aito haaste taitaa taas piillä tuossa Inderesin analyytikonkin esiin nostamassa verkoston johtamisessa. Miten onnistutaan kansainvälisesti sellaisessa, mitä ei osata edes auttavasti kotimaan mittakaavassa? Ostettavaahan tuolla maailmalla riittää, joten sillä tavoin kasvu_”tarinaa” saadaan rakennettua pitkäjänteisesti. Taktiikka näyttää olevan, että ostetaan hämäykseksi jotain uutta ja sopivaa vanhan päälle, aina kun pinnan alta alkaa totuus pilkistämään.

Toistaiseksi nuo kaupparetket meillä ja maailmalla ovat tainneet lähinnä johtaa uuteen saneerauskierrokseen. Ja joka kierroksella merkittävä osa talon parhaasta osaamisesta (sekä ostetusta, että ennen omistetusta) kävelee ovesta ulos.

Ennustan, että ”hyvien” ostojen tekemisestä tulee koko ajan vaikeampaa. Kun potentiaalinen myyjä tutkii A:n ostohistoriaa tarkemmin, niin syttyykö halu myydä oma (menestyvä) toimisto osaksi tällaista tarinaa, jos tarjolla on muita vaihtoehtoja? Pystyykö myyjä kaupan jälkeen kertomaan ylpeänä ympäristölleen, millaisen firman kanssa tuli tehtyä kaupat? Totuus taitaa olla, että ostokohteiksi valikoituu jo pelkästään näistä syistä valmiiksi kuralla tai vaikeuksissa olevia toimijoita, eikä kassakaan taida riittää validin tavaran hankintaan.

Ja jos hetki arvioidaan kertynyttä osaamispääomaa, niin on hyvä miettiä, millainen työntekijä haluaa pysyä osana osa tällaista tarinaa, jos tarjolla on muita (parempia) vaihtoehtoja? Tai tulla A:han työntekijäksi? Kannattaa vilkaista Tuntopalvelusta, mitä mieltä oma porukka on työnantajastaan.

Kun koko korttitalo, varsinkin tulevaisuudessa, rakentuu ihmisten asiantuntemukselle ja osaamiselle, niin kauanko homma pysyy kasassa, jos paras osaaminen ei halua koskea pitkällä tikullakaan tähän taloon? Tosin sama ongelma taitaa vaivata koko ”perinteistä” mainostoimistokenttää :thinking: Mutta niiden osakkeita ei vaihdetakaan pörssissä :wink:

6 tykkäystä

Olet oikeassa, eihän täällä mitään Coca Colaa ole tarjolla. Avidlyn osalta on itsellä vain vähän verkostoa talon sisällä, joten osittain toisen käden tiedon varassa olen joka tapauksessa. Muutamia nimekkäitä refejä voi verkosta kaivaa, mutta sepä ei toki kerro tekemisen laajuudesta mitään. Marketing Services on kuitenkin sitä perus “mainostoimisto kamaa” hyvin pitkälti ja sillä 3/4 koko potista tai 15m€ liikevaihtoa kuitenkin tehdään. Pakko se on korona tuossa tuntua. Jostain luin että jatkuva laskutus oli n. 40% tasolla myyntikatteesta. H1-2020 rapsa lienee.

Hyh hyh. YT:ssä potkitut antaa selvästi paukkua. Kommenttien yhteneväisyydestä voi kuitenkin päätellä, että siellä ollaan ihan asian ytimessä. Vähän ehkä läpinäkyvä on myös tuo elokuinen 3pv sisään tullut boosti positiivisia arvioita… Liekö johto ottautunut asialle :sweat_smile:

Yhtä kaikki, ei selvästi ole mitään voittokulkua tuo touhu ja sekava strategia huonolla johtamisella tuntuu olevan syypäänä. Sama viesti kumpuaa henkilöstöstä. Tsemppiä kaikille :+1:

Tuntopalvelun positiivisten arvioiden vyöry todella huvittaa. Uskottavuus nolla. @YetAnotherCommentato, oliko taseen 550 k€ ennakkomaksuja HubSpotin koronatukea?

Kyllä vaan kasvu on näköjään pörssiyhtiössä vahvaa huumetta. Tulos on reilusti turskalla ja sama koskee myös ennusteita ja silti lisätään tavoitearvoa ja suositellaan lisäämään salkussa. Huisaa puuhaa.

Tästä maagisesta kasvusta oli 80 %:ia tullut siis (taas) ostamalla ja nyt kun johdolla on annettuna 0,5 k€ taskurahaa shoppailuun, niin kasvua ostetaan takuuvarmasti jatkossakin lisää. Eikö kukaan jää kaipaamaan analyysiä peruskannattavuuden pikaisesta palauttamisesta?

Entä kuka muistaa enään vielä nykystrategian mukaista kasvutavoitetta: lv 100 Meur lähivuosina kannattavuus säilyttäen.

No periaatteessa Avidlyn (Capmanin) strategiana olisi kasvattaa avidly osuutta (inbound) Euroona merkittävimmäksi osaajaksi ja sitten oletettavasti näyttää kannattavuutta 5 vuoden päästä ja sitten kaupata oma osuus / koko firma pois. Silloin kannattavuuden näyttö ei sinällään olisi oleellista.

Sitten on se perinteisempi osuus mukana, nämä varmaan eriytettäisiin sitten, kun se vanha voisi olla hankala kaupata siinä mukana, jos siitä ei ole erityisemmin synergiaa.