AVTECH Sweden Ab: Polttoainesäästöjä lentoyhtiöille

AVTECH on pieni, euroissa muutamia miljoonia myyvä ruotsalainen Saas-yhtiö joka tekee softaa lentoyhtiöille. Tarkoituksena on vähentää polttoainepäästöjä optimoimalla lentoreittejä ja auttaa koneita välttämään ikävää turbulenssia. Yhtiö on listautunut jo 2011, mutta fokus on hieman rönsyillyt vuosien varrella. Nykyinen on toimari aloittanut 2020 ja talon tekeminen selkiytynyt sitä myötä. Nykyään pääasiallinen tulonlähde Aventus -tuote (tarjoaa tarkempaa säädataa lentoreitille). Toinen myyvä tuote on turbulenssin välttelyyn tarkoitettu Clearpath. Jo vuosia kehityksessä on ollut muita tuotteita. Henkilöstöä on 11 ja yhtiö rekryää lisää väkeä kasvua tukemaan. Yhtiö on todella kannattava EBIT-marginaalin ollessa yli 30 %. Kassavirtaa tulee (joskin nyt Q2:lla joidenkin asiakkaiden maksujen myöhässäoleminen veti kassavirran pakkaselle) ja yhtiö on alkanut jopa maksamaan osinkoa.

Tuotteista käsittääkseni Aventus on kypsemmässä vaiheessa ja kysymys kuuluu, kuinka isoksi sen voi kaupallistaa ja miten uudet tuotteet sitten myyvät. Maailmassa taitaa lennellä noin 30 000 kaupallista konetta tällä hetkellä, mutta tokkopa nyt jokaista saa AVTECHin asiakkaaksi. :smiley:

Liikevaihto ja muutamia nostoja viime vuosilta mainituista tuotteista mitä kirjasin ylös.

2017 10,4 MSEK: Met yhteistyötä, SIGMA (turbulenssivaroitusjärjestelmä), Nowcast.
2018 12,5 MSEK: SIGMA, TTAM, proFLIGHT app.
2019 15,5 MSEK: Proflight myöhästelyä
2020 12,2 MSEK: Kauhea pandemiavuosi, nyt puhutaan Clearpathista ja CEO David Rytter tullut puikkoihin (talossa vuodesta 2012), proFLIGHT kaupallistettu, Rytter osti osakkeita yhden perustajaosakkaan lähtiessä.
2021 11,8 MSEK: Clearpath edistyy, yhteistyötä mm. Volotean kanssa.
2022 21,4 MSEK: 1300 konetta käyttää kaupallisesti palvelua, 300 konetta jonossa vuoden 23 alussa, AVENTUS, SIGMA, proFlight ja ClearPath tuotteina, 2,5 % säästä polttoaineessa näillä tuotteilla.
2023 27,5 MSEK: 1600 konetta käyttää kaupallisesti
2024: Yli 1600 konetta käyttää kaupallisesti, uusia lentoyhtiöitä testaa tuotetta. Liikevaihto tulee lähinnä AVENTUS ja Clearpath tuotteista.

Tässä on vielä kuvakaappauksena Q2-raportista yhtiön historiallinen kehitys numeroiden valossa:

Markkina-arvo on karkeasti 300 MSEK eli noin 27 MEUR. EV/SALES viimeisen 12 kuukauden luvuin 9x, joskin näin pienelle firmalle arvostukset niin ja näin jos yhtiö onnistuu kaupallistamaan tuotetta merkittävästi. Esimerkiksi Redeye arvioi Aventuksen ja Clearpathin liikevaihtopotentiaaliksi 72 MSEK kun myyntiputkessa olevat koneet saadaan mukaan.

Avtechilla on ollut hieman pomppuinen historia, mutta nyt kasvu näyttää kiihdyttäneen yläilmoihin. On mielenkiintoista nähdä, kuinka isoksi nykytuotteiden myynti voi tosiaan kasvaa. Talo on pieni, joten henkilöiden merkitys suorastaan ylikorostuu, mutta nykytoimarin tekeminen on ollut mallikasta. Käsittääkseni Airbus ja Boeing tekevät myös vastaavaa softaa (pakkohan koneissa on olla tietoa säästä ja turbulenssista jotain kautta sanoo maalaisjärki), mutta ilmeisesti jotain AVTECH osaa tehdä paremmin kun lentoyhtiöt ostavat tätä softakilkettä.

Omistan pikkuriikkisesti osakkeita ketjun avaushetkellä.

Ps. Tätä tekstiä kirjoittaessa, mikä taas pohjautui sijoituspäiväkirjani aiempiin merkintöihin, muistui taas mieleen etten tunne yhtiötä kovin syvällisesti. :smiley: Jos foorumilta löytyy muita osakkaita tai alaa tuntevia, kommentit ovat vallan tervetulleita!

34 tykkäystä

En paljon vielä yhtiöstä ymmärrä mutta hyvin on (R12month) net sales, earnings, operating cash flow ja free cash flow kehittynyt. Harvoin näkee näin hyviä kuvaajia.

Kvarttaali kuvassa sitten enemmän hajontaa.

Kuva Börsdatasta. Itsellä tuli vastaan Börsdatan screenerillä. Tarkoitus olisi ottaa salkkuun syksyn mittaan.

6 tykkäystä

Avtech julkaisi hetki sitten Q3:n ennakkotietoja:

7 tykkäystä

En Avtechistä tiedä mitään, mutta ilmeisen suuri tilaus tuli. Tilauksen koko 10-15 milj./3 vuotta, kun 2023 liikevaihto oli 28 milj.

" VTECH Sweden AB (publ) and Latam Airlines Group S.A. have today entered a subscription agreement for AVTECHs Aventus and ClearPath services, with a start date in December 2024 and an expected annual value of 10 to 15 MSEK dependent on the number of aircraft and EUR exchange rate.
The ClearPath and Aventus services, both utilizing state-of-the-art high-resolution aviation weather forecasting from the UK Met Office, will provide precise and tailored tactical decision support for Latam pilots to improve the efficiency of each individual flight. By providing flight crews with the latest weather inputs and guidance on the most efficient flight altitudes, Latam can take maximum advantage of prevailing winds and temperatures to reduce its overall total CO2 emissions. This leads to improved flight execution and efficiency, increased situational awareness and reduced workload for the pilots. In addition, ClearPath also warns of turbulence along the flight path which increases the comfort for all passengers travelling with Latam.

The Aventus service will be deployed to around 60 aircraft in December with a planned roll-out to the remainder of the fleet next year alongside ClearPath. The subscription is structured on a monthly renewal basis with an expected term of 3 years.

“I am delighted to welcome Latam onboard as a valued new customer following their successful evaluation of our services. Being chosen as their provider of in-flight tailored weather information and tactical decision support is a privilege. We are committed to enhancing their operational efficiency and look forward to supporting Latams journey toward achieving more sustainable and optimized flight operations.”, said David Rytter, AVTECHs CEO."

7 tykkäystä

Tässä kyllä oma analyysi hyvin osui. Nyt kun malttaisi noudattaa sitä “let your profits run” neuvoa…

2 tykkäystä

Tervehdys! Tietääkö joku, että mikä mahtaa olla Avtech osakkeiden lukumäärä?

Jos oikein ymmärrän, niin yhteensä noin 56 miljoonaa kpl.

Vahvaa suorittamista myös Q4.

AVTECH Sweden AB (publ) (“AVTECH”) today publishes a few preliminary key figures for the fourth quarter of 2024. Net sales amounted to MSEK 9.3 (7.6), compared to the corresponding quarter in 2023 and resulted in an EBITDA for the period of MSEK +5.0 (+3.6) and net earnings of MSEK +4.2 (+2.5). Cash flow for the period amounted to MSEK +2.6 (+1.8). The Board of Directors of AVTECH Sweden AB once again proposes a dividend of SEK 0.10 per share, corresponding to approximately SEK 5.6 million, and will convene the Annual General Meeting for a decision. The Annual General Meeting will be held on Wednesday, May 14, 2025.
FINANCIAL KEY FIGURES FOR THE PERIOD

2024 2024 2023
MSEK Quarter 4 Quarter 3 Quarter 4
Net sales 9.3 8.6 7.6
Operating earnings before depreciation +5.0 +3.8 +3.6
Net earnings +4.2 +2.7 +2.5
Net earnings per share, SEK +0.074 +0.047 +0.043
Cashflow +2.6 +4.1 +1.8
Cash and cash equivalents 27.4 24.8 22.8
Equity 47.1 43.0 40.2
Equity per share, SEK 0.83 0.76 0.71
Equity ratio, % 91.4% 89.9% 92.7%
  • Net sales in the fourth quarter increased by 22.1% compared to the same period in 2023, thanks to new customer agreements.
  • Net earnings increased by 70.4% compared to the same period in 2023.
  • Cashflow increased by 45.1% compared to the same period in 2023. Overdue customer invoices from previous quarters have largely now been paid and the remaining overdue accounts receivable are expected to be paid after the end of the period.
8 tykkäystä

Virallinen tulos ulkona, vaikka luvut jo tiedetäänkin niin laitetaan katsaus ketjuun talteen. :slight_smile:

Lainattakoon vielä Rytterin katsauksesta kommentit seuraavista askeleista. Henkilöstöä on jo 12! +20 % kasvua.

"Preparation for the Next Step

The goal for 2025 is to continue significantly increasing AVTECH’s revenue while reinvesting a large portion of these earnings into further developing the organization and product offering. In 2024, the sales department has been restructured and strengthened under the leadership of a new Sales Manager. Today, the team consists of salespeople based in both Sweden and other European countries, with diverse backgrounds and previous experience. In addition to pilot expertise, we also have experience from the customer side (fuel efficiency manager) and many years of experience in selling IT services to airline customers. Investments in the sales department will continue in 2025 with further resource enhancements, which should result in a wider sales pipeline leading to more frequent announcements of new customer contracts. During the year, the technology department has grown with two additional software developers, and further strengthening is planned for 2025. With these resource expansions, AVTECH will be able to manage more new airline customers in the pipeline and those being deployed while continuing to develop our products in close collaboration with our customers throughout 2025 and beyond. In addition to this, work continues on mapping opportunities for further expansion of the product portfolio in related areas with clear synergies. For example, through solutions that involve ground staff at the airline and data sharing with air traffic control, with the aim of optimizing air traffic flow to and from airports; something expected to further enhance the airlines’ potential for savings. Additional funds have been allocated this year for these activities, which include collaborations and co-financed research initiatives with other stakeholders alongside airlines."

10 tykkäystä

Tervehdys!

Mitä mieltä olette siitä, että tuovatko Avtechin tarjoamat tuotteet asiakkaalle oikeasti lisäarvoa? Tarkoitan kysymyksellä sitä, että onko yhtiön tarjoamat tuotteet taloudellisesti oikeasti hyödyllisiä vai ovatko ne enemmänkin lentoyhtiöille hyvä mainos, esim ”olemme ympäristö ystävällisiä ja tällä tuotteella vähennämme hiilidioksidi päästöjä?”

Mietin, että mitkä ovat asiakkaiden motiivit ostaa kyseisiä tuotteita? Toki parantavat mukavuutta, jos esimerkiksi turbolenssia vähemmän, mutta ovatko polttoaine säästöt oikeasti merkittäviä vai enemmänkin oiva mainos ympäristöystävällisyydestä?

Pyydän asiallisia ja harkittuja vastauksia, kiitos.

1 tykkäys

Yhtiö sivuillaan kvantifioi noita vaikutuksia ja ilmeisesti ipadilla toimivan softan käyttöönotto on helppoa.

En osaa kyllä tähän tarkemmin vastata… : (


Uusi omistaja mukaan:

Aiemmin toimitusjohtaja Rytter osti osakkeita pääomistajalta:

4 tykkäystä

Joo, kiitos rehellisestä vastauksesta!:grin:

Ehkä molempien vuoksi, eli toisaalta polttoainesäästöt ja sitten sen vaikutukset hiilidioksidi päästöihin, en tiedä.:relieved:

Olisi kiva tietää kumpi painaa vaakakupissa enemmän. Tarkoitan, että kun mahdollinen asiakas punnitsee tuotteen ostoa, miettivätkö he, että tästä saa muuten oikeasti taloudellisia säästöjä esimerkiksi polttoaineiden osalta vai enemmänkin, että tämän tuotteen maine tuo lisäarvoa mainontaan ja voi vaikuttaa posiitivisesti asiakkaiden ostopäätökseen valita juuri tämän lentoyhtiön lento.

Ostaisiko lentoyhtiö tätä tuotetta, mikäli ei puhuttaisi lentokoneiden ilmastopäästöistä mitään, vaan ajateltaisiin pelkästään lentoyhtiön säästöjä polttoaine kustannuksissa? En tiedä.

1 tykkäys

Hyvin waffa veikkaus jälkimmäiseen, jos lentoyhtiö pohtii. Eli säästöt ne ratkaisee

2 tykkäystä

Onko joillakin käsitystä siitä, miten tullit vaikuttavat Avtechiin?

Mikäli maailmantalous heikkenee roimasti, niin lentoyhtiöt varmasti säästävät ja silloin voi olla vaikea myydä asiakkaille tuotteita.

Mutta itse tulleista ei ole itsellä näkemystä, en tiedä vaikuttavatko paljon.

1 tykkäys

TUIlta laajennus Aventus-tuotteessa, tosin ei iso euroissa joku 30-40TEUR vuositasolla.

TUI Airlines is extending the existing service agreement for the Aventus NowCast Full-Flight Wind Uplink service to also include TUIfly GmbH Germany. This means that the existing service agreement now covers the entire TUI aircraft fleet. The additional portion is expected to have an annual value of SEK 0.3–0.4 million, depending on the number of aircraft and the USD exchange rate."

7 tykkäystä