BBS - Bioactive Bone Substitutes

No nyt sitä antia pukkaa.

Onko kenelläkään (perusteltua) viisautta siitä, kannattaako tähän osallistua vai ei? Itse en kykene määrittelemään tämän vuoden loppuun ja ensi vuoden puolelle menevien optioiden merkitystä tämän hetken markkinahinnalle. Onko nykyinen 1,850e / osake se “oikea” hinta vai onko realismi jotain lähempänä annin hintaa 1,3e / osake?

Mitä minun pitäisi vähillä osakkeillani (reilu tuhat) tehdä?

Otan kiitollisena vastaan sijoitusneuvoja.

Edit: kirjoitusvirhe

3 tykkäystä

Täällä samat mietteet ja sijoitusneuvot tarpeen. Anyone? :slight_smile:

1 tykkäys

BBS:n taival on ihan alkutekijöissä, markkinoinnin onnistumisesta ei ole mitään takeita. Lisäksi yhtiön johto ei todellakaan herätä minkäänlaista luottamusta. Kun yhdistetään kombo isot riskit + epäluotettava johto, niin en minä ainakaan näe järkisyitä omistaa tätä?

Mitään järkeviä valuaatiomenetelmiä ei oikein ole kun ei yhtiöllä ole mitään myyntiäkään ja tuskin tulee olemaankaan vielä vähään aikaan. Ja jos sitä myyntiä joskus tulee, niin markkinointiin tarvitaan isoja panostuksia ja tuo anti ei jää ainoaksi.

Ei jatkoon. Kireämmän rahapolitiikan aikana hallitus olisi jo pakottanut vaihtamaan johtoa tai firma olisi mennyt konkurssiin.

18 tykkäystä

Varsinainen pressi:
https://www.bbs-artebone.fi/news-item/?id=2747337

  • Osakeannissa voidaan kerätä enintään noin 4,5 miljoonaa euroa ennen transaktiokustannuksia, mikäli Osakeanti merkitään kokonaisuudessaan.
  • Osakeanti on taattu noin 34,9 prosenttisesti nykyisten osakkeenomistajien merkintäsitoumuksilla.
  • Osakeannissa BBS antaa kaikille osakkeenomistajilleen, jotka on merkitty Euroclear Finland Oy:n (“Euroclear Finland”) tai Euroclear Sweden AB:n (“Euroclear Sweden”) ylläpitämään BBS:n osakasrekisteriin yhden (1) arvo-osuusmuotoisen merkintäoikeuden (“Merkintäoikeus”) jokaista Osakeannin täsmäytyspäivänä omistettua yhtä (1) osaketta kohden. Kaksi (2) Merkintäoikeutta oikeuttaa haltijansa merkitsemään yhden (1) Antiosakkeen.
  • Osakeannin täsmäytyspäivä on 13.5.2022. Osakkeiden viimeinen kaupankäyntipäivä sisältäen Merkintäoikeudet on 11.5.2022 ja ensimmäinen kaupankäyntipäivä ilman Merkintäoikeuksia 12.5.2022.
  • Merkintähinta on 1,30 euroa tai 13,48 Ruotsin kruunua Antiosakkeelta. Antiosakkeiden merkintäaika (“Merkintäaika”) alkaa 18.5.2022 klo 10.00 Suomen aikaa (9.00 Ruotsin aikaa), ja sen arvioidaan päättyvän Suomessa 3.6.2022 klo 16.00 Suomen aikaa (15.00 Ruotsin aikaa) ja Ruotsissa 1.6.2022 klo 16.00 Suomen aikaa (15.00 Ruotsin aikaa).
  • Lisäksi BBS antaa vastikkeetta Osakeannissa Antiosakkeita merkinneille henkilöille Optio-oikeuksia siten, että kutakin kahdeksaa (8) merkittyä ja maksettua Antiosaketta kohden, joiden merkinnän hallitus on hyväksynyt, merkitsijä saa yhden (1) optio-oikeuden sarjasta TO1 ja yhden (1) optio-oikeuden sarjasta TO2.
  • Jokainen optio-oikeus antaa omistajalleen oikeuden merkitä yhden (1) uuden osakkeen 21.11.-2.12.2022 (optio-oikeus TO1) ja 22.5-2.6.2023 (optio-oikeus TO2) välisenä aikana. Optio-oikeuksilla merkittävissä olevien osakkeiden merkintähinta määräytyy Yhtiön osakkeen kahdeksan (8) osakkeiden merkintäajan optio-oikeuksilla alkamista edeltävän kaupankäyntipäivän kaupankäyntivolyymillä painotetun keskikurssin First North Growth Market Finlandissa perusteella alennettuna 25 prosentilla.

Itse olen ajatellut osallistua antiin, koska yhtiön arvo on matala(nousupotentiaali) ja koska CE lupahakemusta ei nykyään saa enää jättää, ellei dokumentaatio ja tutkimusnäyttö ole todella hyvällä tasolla. CE hakemus jätettiin siis 9.3.2022.

Mikäli kurssi ei nouse aikanaan myyntiluvan jälkeen, niin on todennäköistä että yhtiö ostetaan ulos pörssistä. Riskejä tässä toki on.

2 tykkäystä

Firmalla on lähes 12 miljoonan markkina–arvo ilman liikevaihtoa. Tämän sijoittajaviestintä on ollut suorastaan epärehellistä ce–luparalliin liittyen. Omistaja–arvon tuottamisen sijaan käydään omistajan kukkarolla. Voiko arvostusta todella sanoa matalaksi?

Yritysostoilla pyritään löytämään laatufirmoja, ei putoavia puukkoja (ne on meille tuulipuvuille). Miksi BBS:n omistajille tarjottaisiin turvaverkko ostotarjouksen muodossa jos firma ei selviä omillaan? Eikö kilpailija voisi ostaa pelkästään firman patentit jos annit ei mene läpi ja kassa palaa?

Tähän firmaan tutustuneena ja aikoinaan kyydissä olleena päällimmäiset mietteet firmasta ovat: ei liikevaihtoa, ei luotettavaa johtoa, eikä varsinkaan hyvää sijoittajaviestintää. Jos tämä anti menee läpi, se tuskin jää viimeiseksi :thinking:

13 tykkäystä

Aamen. Itse seurasin tätä räpellystä pari vuotta hieman tiiviimmin, mutta onneksi pääsin hirveällä tuurilla tästä eroon marraskuun puolivälissä hintaan 3.58e, kun osake piikkasi yhtenä päivänä jonkin höpölöpö-ce-uutisen takia muutamaksi minuutiksi katosta läpi. Tai no, katosta ja katosta, taisin itse maksaa osakkeista aikoinaan jotain 6 euroa :frowning:

1 tykkäys

Tämä on ollut melkoinen toivotaan toivotaan lappu. Linkissä juttu tästä ce-merkistä mikä on ollut aina tulossa “ihan kohta”. Itse tuli aikoinaan omistettua kolmea alkuvaiheen lappua. Ilman yhden myyntiä hyvään saumaan olisi tullut vain reilusti tappiota.

olen samaa mieltä, listautuneen yrityksen ja yrityksen välillä on ero, vaikka Fiva ei sitä ehkä toteuta

minut blokattiin Nanoformin keskustelusta, pitäköön Inderes tunkkinsa

On ihan ymmärrettävää, että luotto yhtiöön ja johtoon kaiken tapahtuneen jälkeen rakoilee ja se näkyy yhtiön kurssissa tietenkin isosti tällä hetkellä. Fakta on kuitenkin se, että bbs ei ole koskaan ollut näin lähellä ce-merkkiä ja tuote on loistava. Ce-merkki on käytännössä mahdollista tulla milloin
tahansa, itse kuitenkin arvioisin, että vuodenvaihde on todennäköisin ajankohta. Markkina-arvo on todella alhainen, esimerkiksi Bonesupportin arvo on noin 20x, mikä ei ole vielä edes voitollinen ja toimii samalla alalla. Yritysosto tai yhteistyö on varmasti mahdollinen ce-merkin saamisen jälkeen. On melko todennäkäistä, että useampi firma on kiinnostunut ostamaan koko bbs:n. Riskiä tietenkin on ja itse sijoitan sen mukaan.

Mä pidän erittäin todennäköisenä että kaupallistaminen epäonnistuu. Ei oo Bonesupportillakaan ollut helppoa, vaikka ovat saaneet ainona toimijana mellastaa markkinoilla. Jututin tästä asiasta erästä ortopedian proffaa (kliinisessä työssä) ja hän ainakin oli erittäin skeptinen tähän tuotteeseen.

Minun mielestäni osakesijoittamisen tärkein päätös on arvioida johtoa. Jos et pysty luottamaan johtoon, ei ole mitään järkeä sijoittaa. Jokainen tekee toki omat päätöksensä, mutta hieman oudoksuttaa että tässä firmassa mukana olevien syyt ovat “matala hinta” ja CE-luvan saaminen. Aika ohuella mennään, minun mielestäni. Mielellään toki luen tähän sijoittaneiden ajatuksia sijoituspäätöksen taustalla syvällisemminkin.

12 tykkäystä

Mitkä tämän ortopedian proffan perustelut olivat skeptisyydelleen?

2 tykkäystä

Mielestäni tuote on erinomainen ja se on syy, miksi olen firmaan sijoittanut.

1 tykkäys

Hei hyvä kysymys! Valitettavasti joudun antaan kyllä harmittavan huonon vastauksen, sillä tästä kyselystäni on jo lähes kaksi vuotta aikaa ja en ihan kokonaan tätä muista.

Hän kuitenkin puheli jotain tämän suuntaista (tämä ulkomuistista ja itse muotoiltuna):
“Saavutettava hyöty noilla on todellisuudessa niin vähäistä että vaikea nähdä isompaa menekkiä. Lisäksi nykyisissäkin ratkaisuissa hyviä hoitotuloksia joten syrjäyttäminen pienen edgen vuoksi on vaikeaa etenkin jos hinta ei ole kilpailukykyinen.”

Tåmä huomio oli lähinnä anekdootti, sijoituskeissin kannalta olennaisimmat asiat on muualla. CE-luvasta on vielä valtava matka kassavirtoihin ja monet niihin ei ikinä pääse edes. Rahoitusanteja tulee aivan varmasti vielä lisää ja saa nähdä kauanko rahaa tähän eri tahot lappaa, etenkin jos rahoitusolot kiristyy ja löysä raha katoaa.

1 tykkäys

Hieman ihmettelen tuota lausuntoa. Omaluusiirre tällä hetkellä käytössä olevista tavoista selvästi paras, mutta vaatii kaksi leikkaushaavaa ja toipuminen leikkauksesta tämän vuoksi hitaampaa. Lisäksi leikkaus on kestoltaa selvästi pitempi ja kalliimpi. Synteettisissä korvikkeissa on liikakasvua ja pahanlaatuisia solumuutoksia. Ihmisperäisissä luusiirteissä on epätasalaatuisuutta sekä tautiriskiä.

Bbs:n tuote on lisäksi edullinen, valmistus maksaa noin 100 euroa ja myyntihinta 1300-2500e, mikä on hyvin linjassa muiden tuotteiden hintoihin. Reisjärven tehdas pystyy valmistamaan tuotteita noin 25 000 kappaletta vuodessa ja mahdollisuus lisätä kapasiteettia 100 000 kappaleeseen on tulevaisuudessa mahdollinen.

Itse toivon ja uskon, että tästä tulee vielä Suomalainen menestystarina, vaikka viimeiset vuodet ovat olleetkin vaikeita. Aikaa ja rahaa se kyllä vaatii, lisäksi yhtiöllä ei ole enää varaa kompastella.

7 tykkäystä

https://www.bbs-artebone.fi/sijoittajille/osakeanti-2022/

“Viranomaisen arvion mukaan CE-merkintäprosessi kestää n. 8-12 kk”

“Tavanomaisten tarkastus- ja sertifiointiprosessien aikana viranomainen normaalisti löytää tyypillisesti huomautettavaa yhtiöiden toimittamissa dokumentaatioissa ja niitä vastaavissa toimintatavoissa. Riippuen havaittujen puutteiden tai vajavaisuuksien määrästä ja laajuuksista on odotettavissa, että yhtiöiltä kuluu aikaa muutoksien tekemiseen ja vastauksien antamiseen. Täydennyksien ja vastauksien toimittamiseen on normaalin hakuprosessin puitteissa varattu aika”

“Viranomainen tekee yhteensä 3 erillistä tarkastusta BBS:ssä, lääkelaitos tekee lääkekomponenttia koskevan konsultaation ja yhtiön laatujärjestelmä sertifioidaan samassa yhteydessä.”

“Yhtiön strategiana on kaupallistaa proteiiniekstraktilääkeaine kehittämällä siitä omia luunkorviketuotteita, markkinoimalla niitä itse lähimarkkinoilla sekä jakelijoiden ja yhteistyökumppaneiden kautta muilla markkinoilla. Toinen strateginen perusjalka on tarjota proteiiniekstraktia yhteistyökumppaneille heidän omien tuotteidensa raaka-aineeksi ja tukea kumppaneita heidän tuotekehitystyössään ja markkinoinnissa.”

“Yhtiöllä on käynnissä evaluointiprosesseja partneriehdokkaiden kanssa.”

4 tykkäystä

Ruotsalainen Bonesupport sai FDA:n luvan Cerament G valmisteelleen ja kurssi 35% nosteessa. En ole asiantuntija, mutta spekuloin tämän olevan todellinen kilpailija BBS:lle.

1 tykkäys

Onko muille OP:n käyttäjille tullut tarjousta osakeantiin liittyen? Merkintäoikeudet kyllä näkyvät arvopaperisäilytyksessä, mutta tarjousta osakkeiden merkitsemisestä en löydä. Ensimmäistä kertaa harkitsen antiin osallistumista OP:n AOT:lle, enkä osaa oikein toimia…

Tänään tuli OPn verkkopankkiin viesti, jossa on toimintaohjeet merkintäantiin osallistumiseen.

2 tykkäystä

Antiin liittyvä yhtiöesittely-tilaisuus:

-FDA:n kanssa keskustelu käynnissä, tarvitaanko yksi lisäkoe USA:n markkinaa varten vai ei
-CE ja FDA vaatimukset ovat hyvin samankaltaiset, eli CE:n jälkeen FDA lupa ei ole kaukana
-BBS on tietoinen kehitysprojekteista, joissa pyritään luomaan vastaava tuote kuin heillä, mutta markkinoille näistä ei ole päässyt yksikään

2 tykkäystä

Niinpä kävi täälläkin :slight_smile: Ehdin jo ihmettelemään, kun eilen jo tuli Nordnetin puolelle.