Berkshire Hathaway - Rahat jatkossakin Buffettille vai indeksiin?

Berkshiren julkiselle osakemarkkinalle allokoitu pääoma jakautuu 15.11.2021 näin:



Ja huom! Tässä vain julkiset omistukset. Iso osa cäshinä ja listaamattomissa (Geico, BNSF, BH Energy, PCC, Lubrizol jne.)

Täältä pääsee katsomaat tarkemmin Berkshiren 13F-rapsaa, josta selviää ostot, myynnit ja omistukset Q3:lla…

13 tykkäystä

Osakesalkku on kyllä varsin keskittynyt, kun yli 40% on sijoitettuna Appleen. Vrt. vaikkapa Coca Colan 7%:n osuus. Buffetilla on vahva usko Applen vallihautaan ja tulevaan kannattavuuteen. Apple vastaa yksinään n. 20% Berkshiren markkina-arvosta.

4 tykkäystä

Löytyisikö jostain samanlaista taulua, mutta jossa on vain ostot viimeisen esim. 5 - 10 vuoden ajalta? Se voisi olla mielenkiintoinen ja varmasti hyvin erinnäköinen :slight_smile:

3 tykkäystä

Dataromasta löytyy ostoista aika hyvin historiaa, jos oikein ymmärsin kysymyksen,

Viimeinen sivu vuodelta 2007:

1 tykkäys

Lähellä, mutta ajattelin enemmän jotain tällaista:

Vuosien 2016 - 2021 ajalta

# Osake Hankittu kpl (netto)
1 Verizon 981359138
2 Occidental Petroleum 87358713
3 T-Mobile 7357613

jne.

Kappalemäärät tuossa hatusta heitettyjä. Mutta ajatus, että esim. vuodesta 2016 alkaen tähän hetkeen, mitä osakkeita ovat ostaneet nettomääräisesti eniten ko. aikavälillä.

1 tykkäys

Tällainen löytyi Redditin puolelta

4 tykkäystä

Rivi 1

Saa klikkailemalla omistuksista alekkain olevien viivojen kohdalta. Ja nettomäärisesti eneiten ostettu:

ja kakkonen:

1 tykkäys

Berkshiren yhtiökokous järjestetään toukokuun alussa 2022 ellei taas peruta Koronan vuoksi. Jos tuonne tekisi matkan, esim. 2vk, josta 3pv Omahassa, niin voisiko lentoliput ja Omahan majoituksen laittaa verovähennyksiin? Pääsääntö lienee, että matkat yhtiökokouksiin ovat verovähennyskelpoisia. Toki sillä taitaa olla jotain merkitystä kuinka “merkittävää” sijoitustoiminta on?
Olen useamman vuoden miettinyt, että pitäisikö paikan päälle mennä ennen kuin Charlie ja Warren poistuvat keskuudestamme. Toisaalta itse livestriimi YouTubesta ei kovin kiinnostavaa edes ole, että tapahtuman pitäisi tarjota myös muuta kiinnostavaa. Olen kuitenkin saanut sen käsityksen, että monet (mm. Vesa Puttonen) osallistuneet ovat kehuneet yhtiökokousta kokonaisuutena. Ja toki Omahan osuus tässä 2vk matkassa olisi rajallinen.

6 tykkäystä

Verottaja on pari vuotta sitten linjannut etteivät yhtiökokousmatkat ole verovähennyskelpoisia, ellei verovelvollisen omistusosuus ole niin merkittävä, että hänellä on todellista vaikutusvaltaa yhtiökokouksessa.

Alla hyvä tiivistelmä ja perusteluita:

3 tykkäystä

Berkshire Hathawayn (Buffett & Munger) portfolio näyttää hyvinkin defensiiviseltä ja näyttäisi sopivan kovempiin aikoihin:

Päivittäistavarat sektorissa (consumer staples) 43,5%
Korkojen noustessa finanssiala pelittää (Finance) 43,1%

Käteisen määrää Buffett on kovasti kehunut. BH:n sotakassa nimittäin bullistelee jos ja kun ostopaikkoja ilmaantuu on cashia millä reagoida näihin ostopaikkoihin.

Sijoittaja ja sijoituskirjailija Heikki Keskivälin salkussa näyttää olevan 11,1% painotuksella Buffetin firmaa. Berkshire Hathaway -osakkeessa on rahat turvassa?

Nyt joulukuun alusta Berkshire Hathawayn osakekurssi on lähtenyt rivakasti jyrkkään nousuun ja rikkonut MA20, MA50, MA200 liukuvat keskiarvot alhaalta ylös (kts kuva). Ostopaikka & turvasatama?

21 tykkäystä

Ostopaikasta en tiedä, mutta nyt kun nuo omien osakkeiden ostot on otettu agressiivisesti mukaan arvonluontiin niin vaikea uskoa kovaa romahdusta kun siellä odottaa Buffettin tassut alla.

Ja kiva merkkipaalu toi 300$. Jotenkin se on vaikuttanut saavuttamattomalta koko vuoden.

3 tykkäystä

BH:n osakkeiden mitätöinti (jolloin yhden osakkeen arvo kasvaa) tai BH:n osakkeiden käyttäminen yritysostoissa. Kumpikin vaihtoehto sopii erittäin hyvin!

Itse siirsin reilun siivun pääomista asteen pari defensiivisempään Berkshire Hathawayn osakkeeseen.

Kapelimestareina Buffett & Munger. BH:n työntekijöinä luultavasti penaalin terävimmät kynät. Ei voi olla kovin huono vaihtoehto nykyisessä haastavassa markkinaympäristössä. Kuka muu muka?

Ja hei. 300 USD pox, pox :cowboy_hat_face:

4 tykkäystä

Kyllä! Vihdoinkin tuo 300 dollarin raja rikkoutui. En näe kyllä syitä miksi BH ei kasvaisi n. 10+% per vuosi, kun alla olevat liiketoiminnat jauhavat hyvää kassavirtaa ja ne sijoitetaan joko omaan osakkeeseen tai osakesalkkuun. Optiona sitten lender of last resort, jos maailma kääntyisi ylösalaisin inflaation ja velkaantumisen myötä ja FED ei enää rientäisi apuun.

4 tykkäystä

Itse pidän 10+% kasvua kyllä todella haastavana, kun monet BH:n omat firmat kuitenkin aika defensiivisiä toimialoja ja BH:n asseteissa cash & equivalent kuitenkin näyttelee aika isoa osaa. Itse olen ihan tyytyväinen ~5% vuosikasvuun.

6 tykkäystä

Taitaa Buffett lukea foorumia kun on päätetty hypätä vety-junan kyytiin :wink: Voisi selittää syyn kun on sijoitussalkkuun raapaistu 24% lisäys CVX:ää Q3 13F:n mukaan.

2 tykkäystä

Tämä :facepunch: Lisäksi pitää ottaa huomioon USA:n ja EU:n (Saksa) 6% inflaatio. Tätä tahtia inflaation jyllätessä BH:lle kasvua/vuosi 10 + 6 = 16%

Berkshire Hathaway voittanut S&P 500:n mennen tullen.

2 tykkäystä

Niin, onko 10% liian haastava? Oma ruutupaperianalyysi menee suunnilleen niin, että:

  • Nykyinen market cap 650 miljardia, josta:
  • Osakesalkku noin puolet ja muut operatiiviset sijoitukset se toinen puolet.
  • Operatiivinen osa jauhaa n 24 miljardia per vuosi, pe 12-13.
  • Osakesalkkuun tuotto-odotus noin 10, (arvonnousu + osingot)

Toki tämä voi olla vähän yläkanttiin, mut tähän suuntaan. Berkshire kokonaisuutena on vaikea arvioitava. Esim. mikä on vakuutuspuolen, koko ajan kasvavan floatin arvo? Heikkoina aikoina priceless.

3 tykkäystä

Huhtikuun 30. Kuka lähtee?

11 tykkäystä

Kiinnostaisi kyllä. Mahdollisuus lähteä myös ajan puolesta. Olen joskus kuunnellut Q & A sessiota YouTubesta ja ei sitä koko kuutta tuntia jaksaisi. Eli pitäisi keksiä muutakin syitä lähteä reissuun kuin pelkkä viikonloppu Omahassa.

2 tykkäystä

Buffet on panostanut teknoon ja pelimaailmaan, tehden lihavan tilin:

12 tykkäystä